Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste
Acties:
  • 385.372 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 08:06

Garyu

WW

RoD schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:42:
[...]

Er werd toen weliswaar gesteld dat het waarschijnlijk was dat omringende installaties ook schade hadden opgelopen, maar kon dat niet met zekerheid worden gesteld.

Verder heb ik er geen verstand van dus alles wat ik zag was: grote boem :P
IK dacht gelezen te hebben dat een S400 systeem vernietigd was - maar hier gaat het alleen over launchers? Dat is het (relatief) minst interessante deel, interessant is vooral het radarsysteem. Die zorgt er immers voor dat de launchers weten waar ze naar toe moeten schieten. Haal je die weg, dan heb je effectief een hele set aan launchers die het niet meer goed doen (max 8 systemen met elk weer max 8 launchers als ik me goed herinner).

Als je de radar niet weet te treffen, dan is de tweede optie een S-400 commando post - daarmee haal je de controle van meerdere launchers weg en heb je alsnog effectief meerdere launchers uitgeschakeld (max 8 per commando centrale).

Een launcher is helaas maar een heel klein stukje in zo'n grote puzzle.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:13
NOS: 'Kopstuk Russische neonazi-militie opgepakt in Finland'

Jan Petrovski, commandant bij Rusich, de Russische neonazi-militie, is opgepakt in Finland door justitie aldaar, Oekraine vraagt nu om uitlevering.
Rusich vecht sinds 2014 in Oekraine en claimt verantwoordelijkheid voor de 'onthoofding-op-video' van een Oekrainse militair.
De paramilitaire organisatie Rusich bestaat grotendeels uit Russische neonazi's, die al sinds 2014 meevechten aan Russische zijde, als onderdeel van het Wagner-huurlingenleger. Rusich staat bekend om zijn buitensporige wreedheid. Dat was voor de EU en de VS reden om Petrovski en mede-oprichter Aleksej Miltsjakov op te nemen op de sanctielijst. In april van dit jaar plaatste de groep een video op sociale media van de onthoofding van een Oekraïense militair, met de waarschuwing dat "er nog velen zullen volgen". Het is niet duidelijk of het Oekraïense uitleveringsverzoek met deze video te maken heeft.
https://nos.nl/liveblog/2...okkenheid-bij-crash-onzin

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Garyu schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

IK dacht gelezen te hebben dat een S400 systeem vernietigd was - maar hier gaat het alleen over launchers? Dat is het (relatief) minst interessante deel, interessant is vooral het radarsysteem. Die zorgt er immers voor dat de launchers weten waar ze naar toe moeten schieten. Haal je die weg, dan heb je effectief een hele set aan launchers die het niet meer goed doen (max 8 systemen met elk weer max 8 launchers als ik me goed herinner).

Als je de radar niet weet te treffen, dan is de tweede optie een S-400 commando post - daarmee haal je de controle van meerdere launchers weg en heb je alsnog effectief meerdere launchers uitgeschakeld (max 8 per commando centrale).

UA claimt wel dat de bijbehorende radar ook is geraakt maar daar is afaik geen beeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:11
"Poetin dwingt huurlingen zoals Wagner-strijders trouw te zweren aan Rusland"

Via nu.nl

Ben benieuwd welke trouw de Wagner -strijders verkiezen, het zal in ieder geval iets op het speelveld veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Capt Waffles schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Ik gok dat die stelregels over onderhoudsuren tov vlieguren behoorlijk verkeerd geinterpreteerd worden door zowat alle pers & social media. Het is niet noodzakelijk zo dat je 1 uur vliegt en daarna onmiddellijk 2 uur onderhoud moet plegen. Maar eerder dat je bijv. 100 uren vliegt en daarna een onderhoudssessie hebt waar 200 manuren in kruipen. Of 10/20, of 200/400. You get the point. Dan kan je eventueel best al wat vlieguren scoren voordat je alle technici klaargestoomd moet hebben, en zelfs als die dan nog niet klaar zijn dan heb je mogelijk al wat effect gehad van de F-16's, ook al moeten ze dan even terug de stal op.

Ook mooi:
[Afbeelding]
Bron @ Mastodon
Het lijkt me dan makkelijker om gewoon Westers technisch personeel in Polen te zetten. Oekraïnse piloten trainen die die 100 uur of whatever in Oekraïne vliegen, en vervolgens toestel weer even naar Polen brengen voor onderhoud. Je zou zo zelfs kunnen rouleren en weer een ander meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-06 23:45
Brazos schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Het lijkt me dan makkelijker om gewoon Westers technisch personeel in Polen te zetten. Oekraïnse piloten trainen die die 100 uur of whatever in Oekraïne vliegen, en vervolgens toestel weer even naar Polen brengen voor onderhoud. Je zou zo zelfs kunnen rouleren en weer een ander meegeven.
Inderdaad. Precies zoals met tanks & artillerie gebeurd, even de grens over voor onderhoud/reparatie. Oekraïne zal evenzeer best wel nog wat line maintenance capaciteit kunnen gebruiken voor zaken die op de flightline kunnen gebeuren (denk aan vervangen van een LRU - Line Replaceable Unit), dat zal wel degelijk opleiding vergen. Maar met de manuals erbij (staan plaatjes bij elk stapje :) ) en technische ondersteuning via video call etc. komen ze al een heel eind denk ik.

Troubleshooten kan ook deels met remote hulp, al denk ik niet dat een F-16 op hetzelfde niveau staat als een modern civiel toestel. Die nieuwste toestellen kunnen bergen parameters naar de fabrikant sturen voor monitoring als de luchtvaartmaatschappij daarvoor kiest. Kan zelfs in-flight voor sommige toestellen zodat je je onderdelen al klaar kunt leggen voordat ie landt. Maar dat zal de F-16 wel niet hebben wegens ouder, en met militaire toestellen in het algemeen zal doorsturen van parameters sowieso ook wel gevoeliger liggen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

Garyu schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Het is best waarschijnlijk, of iig mogelijk, dat het hele systeem uitgeschakeld is. Er waren 5 tot 7 explosies gemeld. Visueel bevestigen is tot nu toe alleen mogelijk geweest voor 2 launchers.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
pro_6or schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 01:19:
[...]
Het is best waarschijnlijk, of iig mogelijk, dat het hele systeem uitgeschakeld is. Er waren 5 tot 7 explosies gemeld. Visueel bevestigen is tot nu toe alleen mogelijk geweest voor 2 launchers.
Maar launchers zitten vol met raketten die ook weer exploderen ;)

Verder vond ik het grote nieuws dat deze strike mogelijk met een Neptune raket was uitgevoerd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQl5Gk_oBWRMQuEfFV-Oo3me2s4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iBC09i5ilYr2RGN6n4UQR9it.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

RoD schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:42:
[...]

Er werd toen weliswaar gesteld dat het waarschijnlijk was dat omringende installaties ook schade hadden opgelopen, maar kon dat niet met zekerheid worden gesteld.

Verder heb ik er geen verstand van dus alles wat ik zag was: grote boem :P

Hier word die Special Forces landing op het Krim van als de S400 explosie oorzaak (geen neptune).
(ervoor nog over de landing zelf)

Teminste als we over het zelfde event hebben ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
*knip* kom, laten we er geen huiskamer van maken.

[ Voor 88% gewijzigd door teacup op 26-08-2023 17:03 ]

PSN

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik weet niet of het hier al voorbij gekomen is maar de decoys worden steeds beter, en niet alleen meer van hout.

En Janovksy (van Oryx) denkt er het volgende over

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Over Oryx gesproken, daar gaan we weer.

De UA verliezen
13 stuks, jammer van de S300 launcher.

De ru verliezen

28 stuks, waaronder de gister genoemde S400 launcher. Prima, toch weer 1:2.

En dan specifiek op het Zaporizhzhia front:
Het blijft aan dat deel van het front gelijk op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Lijkt me niet, tenzij ze terminator stijl time travel hebben? :+
je wilt zeggen dat er een 2de installatie aan gort is gegaan ? (wat niet verkeerd is natuurlijk)

de link ging over regio Mayak in elk geval

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

je wilt zeggen dat er een 2de installatie aan gort is gegaan ? (wat niet verkeerd is natuurlijk)

de link ging over regio Mayak in elk geval
Nee?

De amfibische landing was 1 dag na de s400 explosie, dus tijd technisch gezien kan dat verhaal wat je postte niet :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Nee?

De amfibische landing was 1 dag na de s400 explosie, dus tijd technisch gezien kan dat verhaal wat je postte niet :)
Best wel conflicterende verhalen dan maar we hebben het denk ik ook over
- de radar
- 2x een lanceer inrichting

Denk dat de Radar installatie echter de beste keuze was vs de lanceer installatie(s) zelf maar goed allemaal niet echt vervangbaar.
I remember reading that two S400 were destroyed, one separately in a different location, and another one near Mayak by the marines
bron: https://twitter.com/shwabb1/status/1694725622021713976
It's being reported that the Marines destroyed 4 Russian boats and killed ~30 RAF soldiers. That seems more realistic than them treking miles inland to destroy a n S400 complex. It was a raid, there's no way they went that far inland and made it out before a RAF response
https://twitter.com/Nick_Murica/status/1694726603849564658

ach .. deed boem = goed :)

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 26-08-2023 15:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

het zwaarste verlies in dagen, drie piloten:
Met droefheid delen wij u mee dat op 25 augustus 2023 een verschrikkelijk vliegtuigongeluk heeft plaatsgevonden in de oblast Zjytomyr. Tijdens een gevechtsmissie kwamen de bemanningen van twee L-39 gevechtstrainingsvliegtuigen in de lucht met elkaar in botsing.

Helaas kwamen alle drie de piloten om het leven. Het onderzoek is aan de gang.
Onder de doden bevindt zich een bekende piloot van de 40e tactische luchtvaartbrigade met de roepnaam "JUICE".

Wij betuigen ons medeleven aan de families van de slachtoffers. Dit is een pijnlijk en onherstelbaar verlies voor ons allemaal.

We vragen u ook om voorzichtig en begripvol te zijn over de timing van de openbaarmaking van gevoelige informatie, in overeenstemming met de vastgestelde procedures en ethische normen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Naval drones als een apart marine onderdeel:
A separate brigade for the use of naval drones has been formed within the Ukrainian Navy.

The creation of the new brigade was announced during the celebrations on the occasion of Ukraine’s Independence Day.
https://mil.in.ua/en/news...-brigade-of-naval-drones/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:32:
het zwaarste verlies in dagen, drie piloten:

[...]
Oekraïns? Russisch? Beetje een zoekplaatje zo.

Edit: west Oekraïne dus.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 26-08-2023 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
MikeyMan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

Idd oekrainse piloten:
https://www.ukrinform.net...-three-pilots-killed.html

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zaluzhnyi had recent weer een geheime meeting met NATO leden:
Eleven days ago, some of the most senior soldiers in the Nato alliance travelled to a secret location on the Polish-Ukrainian border to meet Ukraine’s chief military commander, Gen Valerii Zaluzhnyi, for what was privately billed as “a council of war”.

It was no ordinary discussion: Zaluzhnyi brought his entire command team with him on the roughly 300-mile journey from Kyiv. The aim of the five-hour meeting was to help reset Ukraine’s military strategy – top of the agenda was what to do about the halting progress of Ukraine’s counteroffensive, along with battle plans for the gruelling winter ahead plus longer-term strategy as the war inevitably grinds into 2024.

Particularly notable was the presence not just of Nato’s military chief, the American Gen Christopher Cavoli, but also Adm Sir Tony Radakin, Britain’s most senior military officer, who is now acknowledged in Washington and Kyiv as an increasingly important actor in helping Ukraine overcome the Russian invaders.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F31dIEwWkAAaJtY?format=webp&name=small
https://twitter.com/DjangoFr8/status/1692616509288321420
Here is a new document that compare the vehicles and equipment that have been supplied to Ukraine and how many of them have been lost. The source of the deliveries is the
@oryxspioenkop 's list "Answering The Call: Heavy Weaponry Supplied To Ukraine".

Tja vanalles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:40
Ook nog een interessant artikel:

https://cepa.org/article/...is-closer-than-you-think/

Kortom: met nog een paar km erbij ligt de hele landbrug en daarmee de logistiek van de Russen onder bereik van Himars.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.theguardian.c...n-in-ukraine-tony-radakin

Zaluzhny en z'n team hebben een meeting met de NAVO top gehad om de strategie door te spreken.
It was no ordinary discussion: Zaluzhnyi brought his entire command team with him on the roughly 300-mile journey from Kyiv. The aim of the five-hour meeting was to help reset Ukraine’s military strategy – top of the agenda was what to do about the halting progress of Ukraine’s counteroffensive, along with battle plans for the gruelling winter ahead plus longer-term strategy as the war inevitably grinds into 2024.

Particularly notable was the presence not just of Nato’s military chief, the American Gen Christopher Cavoli, but also Adm Sir Tony Radakin, Britain’s most senior military officer, who is now acknowledged in Washington and Kyiv as an increasingly important actor in helping Ukraine overcome the Russian invaders.
En die meeting zou dan ook effect hebben gehad op de strategie en UA meer hebben laten focussen op het UA front.
British sources are reluctant to say much about the outcome of the meeting at the border. But the indications from the west is that the strategy has changed as a result of the discussions. “I think you can see they are focusing on the Zaporizhzhia front,” said one insider, amid reports of fresh Ukrainian attacks aimed at the city of Tokmak, an initial step towards reaching the Sea of Azov, thereby cutting the land bridge to Crimea.
Het past bij de geluiden die we uit andere bron hebben gehoord, plus de angst bij de russen voor een doorbraak.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhq5KH8qRVg6GCkkX8_yp-QL3Iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JzuZMuEljODzB3IyN5RVYO0O.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Schijnbaar zijn de Neptune’s nu idd geschikt voor dit soort afstanden en ground targets:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

MikeyMan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

my bad, link vergeten toe te voegen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:35:
En die meeting zou dan ook effect hebben gehad op de strategie en UA meer hebben laten focussen op het UA front.
Echt zo'n opmerking van een journalist (die jij quote, niks ten nadele van jou).

Het is toch niet dat de top strategen van het westen bij elkaar komen om de verschillende koffiekoekjes te proeven.
Ook voor het westen is dit heel belangrijk, allereerst omdat zij UA trainen (aansluiting van training bij de volgende fase), ten tweede omdat de wapensystemen continu geüpdate/aangevuld/aangepast moeten worden om counter maatregelen van RU te counteren en als derde om ook de eigen strategie & leger weer te verscherpen.
Bijvoorbeeld het idee dat je met wat tactisch geplaatste HARM raketten de luchtafweer uitschakelt en daarna luchtdominatie hebt is leuk, maar als die raketten nauwelijks raak schieten, dan wil je als generaal niet nog duizenden raketten bestellen die niet werken. Plus dat je hele strategie faalt als je luchtmacht niet fatsoenlijk is in te zetten en je landmacht dan muurvast komt te zitten.
De volgende training kan dan weer een stuk realistischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

TheGhostInc schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:35:
[...]

Echt zo'n opmerking van een journalist (die jij quote, niks ten nadele van jou).

Het is toch niet dat de top strategen van het westen bij elkaar komen om de verschillende koffiekoekjes te proeven.
Ook voor het westen is dit heel belangrijk, allereerst omdat zij UA trainen (aansluiting van training bij de volgende fase), ten tweede omdat de wapensystemen continu geüpdate/aangevuld/aangepast moeten worden om counter maatregelen van RU te counteren en als derde om ook de eigen strategie & leger weer te verscherpen.
Bijvoorbeeld het idee dat je met wat tactisch geplaatste HARM raketten de luchtafweer uitschakelt en daarna luchtdominatie hebt is leuk, maar als die raketten nauwelijks raak schieten, dan wil je als generaal niet nog duizenden raketten bestellen die niet werken. Plus dat je hele strategie faalt als je luchtmacht niet fatsoenlijk is in te zetten en je landmacht dan muurvast komt te zitten.
De volgende training kan dan weer een stuk realistischer.
Het meest interessante eraan vind ik dat deze ontmoeting er mogelijk toch voor gezorgd heeft dat UA meer slagkracht op een front gaat inzetten. Dat was wat de westerse officials graag wilden en de russen maakten er recent ook melding van. Dat ze elkaar ontmoeten en de strategie doorspreken is inderdaad niet meer dan logisch en gebeurd ook al sinds het begin van de oorlog.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als je territorium volledig veilig is van invasie, zoals bij alle NAVO operaties ooit, kan je je veroorloven risico's te nemen. Ook al in WO2 werden operaties als D-Day of de invasies in de Stille Oceaan gedaan vanuit de zekerheid dat als het volledig mis ging en de hele betrokken legermacht vernietigd dat Londen en New York daarmee niet in handen van de vijand zouden vallen.

Oekraine zit nog steeds met een grote militaire macht aan z'n grens die bij een catastrofaal verlies op het slagveld van de UAF hun invasie zouden kunnen herhalen

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:25
@IJzerlijm er zal een risico afweging moeten zijn op basis van zo veel mogelijk data. Gevoelsmatig denk ik dat UA op kijkt tegen de verliezen die ze gaan lijden. D-day was na dag 1 geen absoluut succes, maar in het verloop van de gehele strijd doorslaggevend en achteraf in de geschiedenis boeken is het wél een succesverhaal. Na het rondlopen op het Omaha beach memorial en de begraafplaats zie je de schaal pas écht.

Die ‘eerste dag’ is gewoon enorm moeilijk en potentieel geen garantie op het gehoopte succes.
Maar, anderzijds: nu zijn ze zo lang aan het slopen dat de kans op succes wellicht groot genoeg is om de stap te zetten. Los van de verliezen en de vervangbaarheid lijkt mij de impact op het beeld, thuisfront, de informatie oorlog, ook zwaar wegen.

De VS kan wel zeggen: gooi er 5.000 man en 20 tanks in en je bent er doorheen.. maar wellicht gaat het ten kostte van de wil om te vechten.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Hier een Oekraiense militair die toelicht waar ze mee te maken hebben.
https://nitter.net/Tatarigami_UA/status/1695563964158025974

Het is lastig er iets uit te halen, het geheel geeft een beeld van wat de Russen aan defensieve stellingen hadden aangelegd.
Much has been written about the battles in the South. I wouldn't say that this is the case where it's better to see once (or multiple times) than to hear/read about it many times. Especially through the eyes of the frontline units. A thread about battles from the perspective of aerial reconnaissance:

Environment. Steppe. Fields, tree lines. Slight elevations and dips, villages, small rivers. Minefields. Whoever you may be, an armored assault group, evacuation team, aerial or infantry reconnaissance, your movement is visible from afar. The enemy has long been preparing.

Equipment and personnel can be spotted from a distance and targeted. Both sides understand that there are limited places for positions and deployment. Most likely, there's something to shoot at in almost every tree line. Confirmation is needed, of course. Primarily, it's necessary to determine the priority of the target

There's a limited number of access roads, logistical routes. Everything's been calibrated and fired upon repeatedly every day. You certainly can be spotted. Carrying out the mission while maintaining complete concealment from the enemy is mostly impossible

There has been a great deal of talk about fortifications and minefields. Every tree line has been dug up. On one stretch of the Mariupol highway, anti-tank fortifications have been installed. We're not just talking about trenches. There's an entire system of trenches, dugouts, and even undeground tunnels in some places

In each tree line, there's a network of trenches and firing positions for various weapons. AGS, DShK, ATGMs. Anti-tank ditches and mine obstacles stretch across the fields. From regular TM and POM mines to more "sophisticated" ones, all lying in wait for infantry.

Once again, it's crucial to emphasize that we're specifically discussing a system of trenches, interconnected by passageways and pathways. These pathways facilitate the movement of personnel, weaponry, and ammunition. As for what remains unexcavated, it's mined. All of this must be navigated to make progress forward.

For those who are "overly smart" and believe that the Ukrainian Armed Forces took an incredibly long time to drive the Russians out of the village of Robotyne, they must have missed the defense system that needed to be overcome in order to push the russians away from the Mariupol highway and gradually approach the village, encircle it, and finally seize control. Truly, a monumental task has been accomplished.

The russians are establishing firing points (AGS, heavy machine guns), and they mine the routes to them. They themselves move along designated paths. Our positions in the liberated territory are surrounded by mines and tripwires. Paths are cleared for ingress, and sappers gradually clear the area.

Frequently, the hidden "surprises" detonate during shelling, triggered by fires that start due to the shelling (weeds, shrubs, and trees catch fire, setting off tripwires). At times, we ourselves discover and call in sappers to clear specific areas.

There's much talk about armored vehicle losses, but the issue of initial setbacks is overlooked. In the long run, it's impossible to entirely avoid armor losses, even due to the enemy's advantage in the air. However, armor serves a specific purpose that entails risks.

There's much talk about armored vehicle losses, I'll skip the topic of initial setbacks. In the long run, it's impossible to entirely avoid armor losses, especially due to the enemy's advantage in the air. However, armor serves a specific purpose that entails risks.

These actions are justified by the fact that they save lives. I spoke with a soldier who survived two direct hits on a Bradley during shelling. Even the most critically damaged equipment is recovered and taken for repairs. You can replace a piece of metal, even if it's expensive, but you can't repair a human life

Enemy ATGM operators position cameras in advance of their positions. This way, they can spot targets (all types of vehicles) in advance and engage them effectively. If successful, artillery finishes off the targets. Alternatively, they might start with air force, followed by artillery.

They hunt for evacuation teams – both vehicles and stations. Right under our noses, they hit an armored vehicle, and an evacuation vehicle arrived for the guys. They had to maneuver in a tight spot, moving very slowly on a narrow road, avoiding going off-road into a mined field. Taking risks as well. Fortunately, they managed to get them out.

KAB's are one of the biggest fears. The russians use them extensively. I can't speak to their accuracy, but the weaponry is powerful. They attempt to target logistics and command centers, just as we do. They don't hesitate to simply fire on roads. Forward defenses in settlements are constantly under shelling.

The aerial reconnaissance linked system Orlan-Zala-Supercam is effective and causing issues. They identify targets and launch Lances, releasing them in swarms along with KAB's. They attempt to break through and hunt down vehicles.

The recaptured positions are even more calibrated. Bombs are not spared. No lack of mines either. The tree line where one of the crews was operating was simply leveled. Only a palisade remained, and a well-made trench ceased to be usable.

The russians use a standard tactic for their armor. The route to the firing position is determined, usually in a way that keeps the vehicles under visual cover of the tree lines and eventually positions them in an open space for shooting. They quickly expend their ammunition and retreat

Vehicle cannot be completely concealed. Dust clouds are visible during movement, and the vehicles can be seen shifting between tree lines, while drones provide visibility as well. The main task here is to execute the firing mission quickly enough to prevent artillery targeting or counterattacks using FPV or ATGMs.

I understand why the russians are intensively butthurt due to the loss of the village with six streets. They put in significant effort to prevent the Ukrainian Armed Forces from advancing. Defending is easier according to all norms. On the other hand, we're putting in a tremendous effort to break through. And when we succeed, it shows that our efforts are paying off

Thank you for your attention. I might continue sharing in the future."
Met een artillerie zwaar leger is een grote concentratie van troepen het beste wat je Rusland mee blij kan maken. Dat het 1000 inaccurate granaten afschiet is niet zo erg als er duizenden troepen met honderden voertuigenm bij elkaar staan, dan wordt de grootste misser nog een treffer. Als je luchtoverwicht hebt en drie weken alle artillerie kan uitschakelen kan je je thunder run doen. Als er geen verdedigingswerken zijn kan je een thunder run doen. Als de vijand veel minder troepen en materieel heeft kan je een thunder run doen. Als er routes zijn zonder mijnenvelden kan je een thunder run doen. Maar dat is allemaal hier niet het geval.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Goed bezig :)

Benieuwd naar de damage assessment na afloop :)

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 27-08-2023 14:59 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
YakuzA schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:58:
[Twitter]

Als dat zo is dan zou dat erg lekker zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:24

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[Twitter]

Dit was mogelijk uitgevoerd met de Australische kartonnen drones:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

[Twitter]

geen beeld, 'maar according to an Ukrinform source in the SBU.'

edit: zoals ik nu zie vrijwel dezelfde tekst als in gelinkte tweet. :?
Military counterintelligence operatives with the SBU’s 13th Main Directorate set up a successful kamikaze drone attack on a Russian military airfield in Kursk overnight Sunday.

That’s according to an Ukrinform source in the SBU.

The source says the kamikaze drones "destroyed
four Su-30s and
a MiG-29 aircraft.
Also among the targets hit were the
radars of the S-300 complex and
two Pantsirs."

Almost all SBU drones reached their targets, the source claimed.

As the SBU emphasized earlier, the Russians recorded at least 13 explosions in the area.

The exact consequences of the damage incurred and the casualty toll are yet to be verified, the Ukrainian security service added
aan de andere kant:
The governor of the Kursk region confirmed that there was an attempted drone attack in Kursk. However, he only mentioned that supposedly one drone hit a multi-story building.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Baserk
YakuzA schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

[Twitter]
Dat moet toch om te janken zijn, hebben de Russen een vliegveld beveiligd met Pantsirs, komen er opeens een dozijn of wat ondetecteerbare vliegende bananendozen je halve basis vernaggelen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

[Twitter]
Dingen zijn wel prijzig .. 1.000 australische dollars per stuk

Prijzig vergeleken met andere drones denk ik, maar uiterraard minder prijzig als het doelwit / mensenleven natuurlijk

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:15
vso schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:19:
[...]

Dingen zijn wel prijzig .. 1.000 australische dollars per stuk

Prijzig vergeleken met andere drones denk ik, maar uiterraard minder prijzig als het doelwit / mensenleven natuurlijk
De unit prijs is soms minder belangrijk als de doelen die behaald worden met deze units priceless zijn.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• SkiFan
mir4dor schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:32:
[...]

De unit prijs is soms minder belangrijk als de doelen die behaald worden met deze units priceless zijn.
Met voor 16.000 dollar aan vliegende bananendozen (te leuk!) een directe schade van 160.000.000 veroorzaken is best wel geniaal asymetrisch.

Factor 1 op 10.000. Met 1 dollar aan Oekraiens geld vernietig je 10.000 russische dollars. Dan sta je als generaal toch te janken, da's toch niet vol te houden voor de Russen?

Met 1 aanval 3% van alle Flanker-C's naar de vaantjes. Da's echt geweldig!

[ Voor 6% gewijzigd door SkiFan op 28-08-2023 08:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
SkiFan schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:49:
[...]
Met voor 16.000 dollar aan vliegende bananendozen (te leuk!) een directe schade van 160.000.000 veroorzaken is best wel geniaal asymetrisch.

Factor 1 op 10.000. Met 1 dollar aan Oekraiens geld vernietig je 10.000 russische dollars. Dan sta je als generaal toch te janken, da's toch niet vol te houden voor de Russen?

Met 1 aanval 3% van alle Flankers naar de vaantjes. Da's echt geweldig!
1 dollar aan Australische donaties ;)

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SkiFan
YakuzA schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

1 dollar aan Australische donaties ;)
Dat ook nog. Er zaten overigens ook best wel wat Aussies op MH17. Die hadden ook nog een score met Rusland te settlen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een draadje, inclusief satellietfoto's, over de verdere opties die Oekraïne heeft nu Robotyne heroverd is:

March of the Eagles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cs79PVq81stJhD2kEx_40O6Km4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOw21yAOQr6uf259V7yMG8vK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een schip ontsnapt:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Schepen die al sinds voor de oorlog in Odessa lagen zal Rusland niet zo heel erg wakker van liggen. De echte uitdaging zal komen als een schip naar Oekraine vaart om graan of andere zaken te laden, dan zal Rusland claimen dat het vol wapens/biolabs/nazis zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:23
IJzerlijm schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:53:
Schepen die al sinds voor de oorlog in Odessa lagen zal Rusland niet zo heel erg wakker van liggen. De echte uitdaging zal komen als een schip naar Oekraine vaart om graan of andere zaken te laden, dan zal Rusland claimen dat het vol wapens/biolabs/nazis zit.
Ze liggen er niet voor niets al sinds het begin van de oorlog. Tot nu toe zag rusland dat soort schepen ook als 'bedreiging' en mochten ze dus niet vertrekken. Dat er nu schepen vertrekken zonder enige toestemming/deal met rusland is daarmee alweer een hele stap. Dat een graanschip weer een volgende stap is klopt natuurlijk, maar dat dit gebeurt geeft wel al aan dat rusland minder grip aan het krijgen is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Forced recruitment in Luhansk lijkt ook nadelige consequenties te hebben:
Representatives of the Ukrainian resistance movement have eliminated enemy military patrols in temporarily occupied Luhansk. The partisans also conduct reconnaissance in the city controlled by the Russian invaders.

The partisans note that representatives of the “LPR” group from various units of the occupation forces in Luhansk region cooperate and go over to the side of Ukraine. In addition, the local population also helps the partisans and joins the ranks of the resistance forces.
https://www.ukrinform.net...y-patrols-in-luhansk.html

/verder wel met wat korrels zout lezen, aangezien het natuurlijk een hoog 'wij van wc-eend' gehalte heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 28-08-2023 09:11 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Wat ik me afvraag met betrekking tot de transport schepen. welke middelen heeft Rusland nu dan om die schepen te onderscheppen of uit te schakelen?

We weten dat er een Russische vloot in Stevastopol ligt, maar die kan volgens mij de haven niet veilig verlaten of uberhaupt bij Odessa in de buurt komen. (Moskva anyone)

Natuurlijk wil je als burger geen target worden, en als beroepsvaart geen risico nemen en je leven op het spel zetten, maar ik vraag me gewoon af welke middelen Rusland nu werkelijk nog heeft om de schepen aan te vallen in het westen van de zwarte zee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:31
gise schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:34:
Wat ik me afvraag met betrekking tot de transport schepen. welke middelen heeft Rusland nu dan om die schepen te onderscheppen of uit te schakelen?

We weten dat er een Russische vloot in Stevastopol ligt, maar die kan volgens mij de haven niet veilig verlaten of uberhaupt bij Odessa in de buurt komen. (Moskva anyone)

Natuurlijk wil je als burger geen target worden, en als beroepsvaart geen risico nemen en je leven op het spel zetten, maar ik vraag me gewoon af welke middelen Rusland nu werkelijk nog heeft om de schepen aan te vallen in het westen van de zwarte zee
Onlangs is nog een vrachtschip geënterd met een helikopter vanaf een Russisch marine schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Kadett schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Onlangs is nog een vrachtschip geënterd met een helikopter vanaf een Russisch marine schip.
Had de filmpjes gezien inderdaad, ik zal even kijken of ik kan vinden waar in de zwarte zee die onderschepping was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Vrijwel de hele shipping lane loopt nu door Navo gebied. De Russen kunnen nu alleen nog schepen beschieten als ze in Oekraïense territoriale wateren zitten, maar dan krijgen ze direct een neptune op hun scheepsdek.

Die shipping lane is voor nu een done deal. Goede zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gise schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:51:
[...]

Had de filmpjes gezien inderdaad, ik zal even kijken of ik kan vinden waar in de zwarte zee die onderschepping was.
Was net buiten de territoriale wateren voor de kust van Roemenië dacht ik?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-04 10:33

Crp

YakuzA schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Was net buiten de territoriale wateren voor de kust van Roemenië dacht ik?
Veel eerder al.Toen ik de berichten las (En die waren al een paar uur oud) toen voer het nog voor Bulgarije, dus het heeft ergens bij Turkije en Bulgarije afgespeeld. Het was gewoon heel random, of ze hadden echt een specifieke verdenking. Want dezelfde route werd door tientallen andere schepen gevolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

[Twitter]
Dit is toch goud man, FliteTest 2.0 :+

Het is echt te spijtig voor woorden, die hele kutoorlog, maar what a time be alive.

Wie had de inzet van zulke UAV's ooit kunnen dromen, ik zie die Black Hornet drone op het toneel verschijnen om zo een kijkje bij de vijand te kunnen nemen...maar hier snokken ze gewoon RPG's onder een DJI of vouwen een kartonnen single-use MQ9 Reaper.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baserk
Pff, op Reddit net een van de hardste filmpjes gezien tot nu toe.
Geen bloed of gore, nul, komma nul.
Vredige stedelijke omgeving, klein meisje ziet de foto van haar gesneuvelde vader, herkent hem meteen, de dreumes draait zich om naar mama en zegt lachend "Tata". (papa).

Niks meer, niks minder maar heb evengoed ff een bakkie nodig.
https://www.reddit.com/r/...&utm_term=1&utm_content=1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Baserk schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:00:
Vredige stedelijke omgeving, klein meisje ziet de foto van haar gesneuvelde vader, herkent hem meteen, de dreumes draait zich om naar mama en zegt lachend "Tata". (papa).

Dank voor de melding, dan weet ik dat ik dat filmpje moet vermijden. Ik kan dit soort dingen simpelweg niet meer zien.

Iets anders dus maar:
De grootse Zapad-oefening gaat waarschijnlijk dit jaar niet door. Toch wel weer gezichtsverlies voor de russen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 20:39
Baserk schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:00:

Ik geloof jou onmiddellijk zonder het filmpje te gaan zien..
Van de week was er iemand die een filmpje had gepost waarin te zien was dat een jonge russische soldaat bij verrassing werd doodgeschoten, terwijl zijn collega er naar keek en zich niet realiseerde wat er gebeurde.
...een moment later was hij aan de beurt.

..ik ben er nog van onder de indruk.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 15:20
Another important thread that reveals the details of the battles for Rabotino is now about the forces of the parties. The main detail is the transfer of the 76th Airborne Assault Division ("Pskovskaya") right from the Luhansk region. Since reserves are being transported so far, then local forces are no longer enough.

Ze hebben de 7th Guards Mountain Air Assault divisie uit Kherson en de 76th Guards Air Assault divisie uit Luhansk ingezet om de gaten op te vullen.

Ze blijven de VDV en marine infanterie gebruiken om tegenaanvallen te blijven doen, dit heeft dit weinig tot geen effect, maar bij de russische generaals kennen ze de strategie terugtrekken en reorganiseren niet denk ik. Zo te zien zitten de Kadyrovites 'veilig' in de laatste linie, om de terugtrekkende russen neer te schieten.

Ik lees dat de grote mijnenvelden en beste verdedigingslinie nu gehad hebben en dat het vanaf nu sneller kan gaan met het offensief. Maar alles hangt af van de verliezen aan beide kanten welke kant het opgaat, in ieder geval goed nieuws dat ze Novoprokopivka relatief snel bereikt hebben door te flankeren over het lager gelegen gebied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqyntdK93o7Me8dS1I4Zfy96faI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSI2BwwX7aXSTRrDrj1IPh2o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TwiSteD1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:04:
Another important thread that reveals the details of the battles for Rabotino is now about the forces of the parties. The main detail is the transfer of the 76th Airborne Assault Division ("Pskovskaya") right from the Luhansk region. Since reserves are being transported so far, then local forces are no longer enough.
[Twitter]
Ze hebben de 7th Guards Mountain Air Assault divisie uit Kherson en de 76th Guards Air Assault divisie uit Luhansk ingezet om de gaten op te vullen.

Ze blijven de VDV en marine infanterie gebruiken om tegenaanvallen te blijven doen, dit heeft dit weinig tot geen effect, maar bij de russische generaals kennen ze de strategie terugtrekken en reorganiseren niet denk ik. Zo te zien zitten de Kadyrovites 'veilig' in de laatste linie, om de terugtrekkende russen neer te schieten.

Ik lees dat de grote mijnenvelden en beste verdedigingslinie nu gehad hebben en dat het vanaf nu sneller kan gaan met het offensief. Maar alles hangt af van de verliezen aan beide kanten welke kant het opgaat, in ieder geval goed nieuws dat ze Novoprokopivka relatief snel bereikt hebben door te flankeren over het lager gelegen gebied.
[Twitter]
[Afbeelding]
Dit alles (76th, nieuwe Novodinges dorp flank lager gelegen terrein) heb ik ook gezien in de laatste filmpjes van STT (alleen Rob, geen Matt), RFU, en Denys Davidov. Kunnen jullie die mooi skippen :)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 11:25
Dit is toch wel een belangrijke stap richting Tokmak!

Hopelijk hebben ze nu het ergste gehad qua mijnen op die locatie, en biedt dit echt mogelijkheden om door te kunnen stoten.

Hoe gaat het eigenlijk verder in het Noorden, Rusland was toch wat bezig bij Kupiansk en er werden daar tevens burgers geevacueerd door Oekraine?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

Tens

let me drink about it

gustaveau schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:09:
Dit is toch wel een belangrijke stap richting Tokmak!

Hopelijk hebben ze nu het ergste gehad qua mijnen op die locatie, en biedt dit echt mogelijkheden om door te kunnen stoten.

Hoe gaat het eigenlijk verder in het Noorden, Rusland was toch wat bezig bij Kupiansk en er werden daar tevens burgers geëvacueerd door Oekraïne?
Het schijnt dat Rusland en paar dagen geleden troepen uit het noorden juist richting het zuidfront hebben gestuurd.

(een paar posts hierboven nog vermeld)

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 28-08-2023 16:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:36
The UkrAF has started using JDAM guided gliding bombs on Russian trench positions in the Zaporizhia AO.

https://twitter.com/UKika...1ee-bc29-a68eb2f04c39%2F0

Also, we can now safely say that a nutritional breakfast for the Russians consists of JDAMs, clusters and HIMARS berries. "Vaporize me, Cap'n!"

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Kadett schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Paar keer die heli neerhalen en dan is dat ook einde oefening.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://twitter.com/EPICGOPFAIL/status/1696129357041807372 na 1 min zie je wat arty doet met een tank

ps de tekst is wat "heftig" dus die laat ik maar achterwegen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Beetje (gratis) leesvoer van de Volkskrant over de inname van Robotyne. De inzet van UA troepen over de gehele frontlinie en westerse leunstoel generaals die, anoniem, afkeurend spreken over het offensief.
https://www.volkskrant.nl/cs-b666d9965

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

UA wordt wat explicieter in hun ergernis over het westerse commentaar op de voortgang van het offensief.
From a military point of view, the Ukrainian army today is solving tasks of extreme complexity, none of which have been experienced by any army since World War II. This deserves at least respect, and in fact great admiration. None of our allies' military operations in the Middle East in the 1990s or 2000s can be compared to the Ukrainian counteroffensive, as we are attacking a well-prepared defense without having a numerical advantage and without even ten percent of the forces and means that our allies operate with. Like, for example, thousands of hours of air raids before the start of the ground part of Operation Desert Storm. And yet, we are advancing. And we are advancing every day, pushing the Russians back and liberating our territory. The question is why Russian defense lines became possible at all. It has to do with the speed of political decision-making by our partners. Timing matters. Let's learn this lesson.
Gezien er nu zelfs commentaar naar Amerikaanse kranten wordt gelekt dat UA minder met drones zou moeten doen en in plaats daarvan meer aan bemande verkenningsmissies zou moeten doen, snap ik de ergernis wel. Qua onzinnig commentaar is er nu wel een piek bereikt.

Edit: en daarover gesproken is het volgende van ISW over het westerse verzoek om meer op een front te richten ook wel aardig:
Fijn dat er nu wat meer pushback komt. Hopelijk verlegt dat de aandacht naar waarom UA niet geleverd krijgt waar ze om vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door RoD op 28-08-2023 20:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 14:37
RoD schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:39:
UA wordt wat explicieter in hun ergernis over het westerse commentaar op de voortgang van het offensief.
[Twitter]
[...]

Gezien er nu zelfs commentaar naar Amerikaanse kranten wordt gelekt dat UA minder met drones zou moeten doen en in plaats daarvan meer aan bemande verkenningsmissies zou moeten doen, snap ik de ergernis wel. Qua onzinnig commentaar is er nu wel een piek bereikt.

Edit: en daarover gesproken is het volgende van ISW over het westerse verzoek om meer op een front te richten ook wel aardig:
[Embed] Fijn dat er nu wat meer pushback komt. Hopelijk verlegt dat de aandacht naar waarom UA niet geleverd krijgt waar ze om vragen.
Ik kan me dat heel goed voorstellen! Ik heb niets anders dan respect en ook voor de ballen die ze tonen door zich aan hun eigen plan te houden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:14
[Twitter]
[...]

[Embed] Fijn dat er nu wat meer pushback komt. Hopelijk verlegt dat de aandacht naar waarom UA niet geleverd krijgt waar ze om vragen.
Met de kanttekening dat de multiple axes strategie van Duitsland op het oostfront compleet mislukte en heeft bijgedragen aan het verliezen van het oostfront. Waarbij de overeenkomst met Oekraine (denk ik) is: Duitsland was niet zo overmachtig als gedacht werd en kon het niet verdragen dat de troepen werden opgedeeld. Daarbij had Rusland ook flink de tijd gehad zich voor te bereiden. Daardoor heeft Duitsland hard verloren tijdens het gevecht om Kursk. Gecom bineerd met uiteraard hele stupide tactieken zoals vechten tot de laatste man.

Oekraine heeft ook erg beperkt materiaal en er valt denk ik wel wat voor te zeggen omdat slimmer in te zetten op bepaalde punten. En de Russen hebben zich weer fatsoenlijk kunnen voorbereiden (maar dat is onze schuld van het westen).

Ik ben het verder eens met Oekraine dat ze ook niet heel veel alternatieven hebben. Het westen (wij) zijn gewoon te traag geweest met het leveren van materiaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 28-08-2023 21:08 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:24

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Voor een tegengeluid tegen het Amerikaanse/Britse overleg met Oekraïne (teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8" / RoD in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8") leent zich Frans Osinga, hoogleraar War Studies aan de Universiteit Leiden.

Vandaag in de Volkskrant een (helaas Paywall) artikel. Hieruit toch even wat fragmenten want de opstelling van Osinga staat haaks op die van de hoge Britse en Amerikaanse militairen. Al is het alleen maar om kennis te nemen van zijn argumentatie.

Interview Frans Osinga
Robotyne kan een historische plek worden, denkt expert Osinga: ‘Oekraïne heeft waanzinnig veel schade aangericht’

Eerst even kort over het nu in Robotyne
[...]De eerste verdedigingslinie van de Russen is doorbroken, ‘en de Oekraïense troepen zijn nu aan het consolideren: ze weten het veroverde gebied ook aan de zijkanten groter te maken’.

Oekraïne bereidt volgens Osinga zo de volgende fase van het tegenoffensief voor. ‘Oekraïne heeft de afgelopen tijd waanzinnig veel schade aangericht. Het heeft Russische artillerieposities uitgeschakeld, luchtafweer, munitiedepots: dat begint nu zijn dividend op te leveren.’
Wat Oekraïne daar nu bereikt staat dus ook bij Osinga op het netvlies. Desondanks komt hij met zijn concurrerende opstelling over Oekraïnes' globale strategie. Is Robotyne een stukje Amerikaans/Britse strategie? Of juist niet?
[...]‘Juist door te spreiden breng je de Russen in problemen.’ Oekraïne is nu overal en het slaat overal toe, zodat Rusland zijn troepen overal moet neerzetten, en niet alleen aan het front zelf: Oekraïense Special Forces voeren acties uit op honderden kilometers van het front. Ze vernielen vliegtuigen en luchtafweerinstallaties, vertelt Osinga, en ‘ze zijn aan land gegaan op de Krim, waar ze een lanceerbasis voor Iraanse drones hebben uitgeschakeld’.
Met de anonieme deskundigen maakt hij korte metten:
Met de verovering van Robotyne heeft Oekraïne laten zien dat het wel degelijk in staat is de Russische linies te doorbreken – op zijn manier. Osinga: ‘Oekraïne zegt: ‘Kijk, het lukt ons wel. We kunnen het. Stop dus met dat praten over het intrekken van militaire steun, en over praten met Rusland. Laat ons ons werk doen.’

Dat het trager gaat dan menigeen had gehoopt, is geen gevolg van onkunde, maar van de omstandigheden. Oekraïne moet het stellen zonder luchtsteun. ‘Dat hadden internationale troepen die in 2003 Irak binnentrokken wel: als zij aankwamen was alles al in puin geschoten vanuit de lucht.’
De situatie moet volgens hem breder worden beschouwd dan alleen kijken naar de heroveringen in Zuid-Oekraïne:
En de Russen hebben zich inmiddels overal ingegraven, mijnenvelden aangelegd, hele rijen betonnen antitankpiramides of ‘drakentanden’ neergezet en tankgrachten gegraven.
[...]
Maar de voortdurende aarzelingen bij de westerse bondgenoten om tanks, raketten en nu weer F-16’s en Duitse Taurusraketten te leveren, hebben de Russen voor dat werk wel ‘twee, drie maanden extra de tijd gegeven’.
Oekraïne heeft haar aandacht ook op het noorden te richten:
De Britse militaire inlichtingendienst voorspelt dat Rusland zal proberen Koepjansk, dat in september door Oekraïne werd bevrijd, opnieuw te veroveren. De Oekraïense generaal Oleksandr Syrsky heeft al gevraagd om meer mannen om de 100 duizend Russen tegen te houden.
De Oekraïners hebben maar een land, en hebben dus hun aandacht te verdelen tussen al dat verdedigen en het aanvallen. Volgens Osinga kan dit het offensief weer wat gaan vertragen:
[...]‘Oekraïne wil niet successen boeken in het zuiden en tegelijkertijd elders met veel bloed veroverde plaatsen weer prijsgeven.’ Dat geldt voor Koepjansk en Bachmoet, net zo goed als voor het gehucht Robotyne, dat nu een nieuwe springplank moet gaan worden in de richting van de Zee van Azov.
Deze oorlog (welke wel?) heeft geen gemakkelijke waarheden. En misstappen worden door Oekraïne vlot duur betaald. Osinga breekt in dit interview een lans om meer begrip op te brengen voor de situatie waarin Oekraïne zich bevindt. Met de spagaat tussen verdedigen en aanvallen is het nu bijna 2 jaar bezig, en daarvoor vele jaren in de verdediging.

Ook moeten beleidsmakers meer vertrouwen opbrengen in hun kiezerspubliek dat best wel in staat is om dit spanningsveld te onderkennen.

Edit: naam hoogleraar aangepast

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Twitter]
[...]

* vso is misschien te simpel en snapt niet dat goedkope drone vs mensenlevens zeker uit westerse landen als kritiek opgevat kan worden.

beetje over een mijnenveld heenvliegen en dan de loopgraaf induiken, artillerie of een voertuig oid uitschakelen lijkt mijn 20x winst dan al die dingen onder vuur gaan uitvoeren ..

iemand die over paar dagen alsnog kan vechten is winst versus dat geleverde voertuig (proganda materiaal nota bene) of die soldaten zijn stukken kostbaarder.. (ex opleiding tot)

Die mensen moet je gewoon zeggen "doe eens lief en laat mij zien hoe het moet, of houd je snater"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
teacup schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:52:
Voor een tegengeluid tegen het Amerikaanse/Britse overleg met Oekraïne (teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8" / RoD in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8") leent zich Frans Ozinga, hoogleraar War Studies aan de Universiteit Leiden.

Vandaag in de Volkskrant een (helaas Paywall) artikel. Hieruit toch even wat fragmenten want de opstelling van Ozinga staat haaks op die van de hoge Britse en Amerikaanse militairen. Al is het alleen maar om kennis te nemen van zijn argumentatie.

Interview Frans Ozinga
Robotyne kan een historische plek worden, denkt expert Osinga: ‘Oekraïne heeft waanzinnig veel schade aangericht’

Eerst even kort over het nu in Robotyne

[...]

Wat Oekraïne daar nu bereikt staat dus ook bij Ozinga op het netvlies. Desondanks komt hij met zijn concurrerende opstelling over Oekraïnes' globale strategie. Is Robotyne een stukje Amerikaans/Britse strategie? Of juist niet?

[...]

Met de anonieme deskundigen maakt hij korte metten:

[...]

De situatie moet volgens hem breder worden beschouwd dan alleen kijken naar de heroveringen in Zuid-Oekraïne:

[...]

Oekraïne heeft haar aandacht ook op het noorden te richten:

[...]

De Oekraïners hebben maar een land, en hebben dus hun aandacht te verdelen tussen al dat verdedigen en het aanvallen. Volgens Ozinga kan dit het offensief weer wat gaan vertragen:

[...]

Deze oorlog (welke wel?) heeft geen gemakkelijke waarheden. En misstappen worden door Oekraïne vlot duur betaald. Ozinga breekt in dit interview een lans om meer begrip op te brengen voor de situatie waarin Oekraïne zich bevindt. Met de spagaat tussen verdedigen en aanvallen is het nu bijna 2 jaar bezig, en daarvoor vele jaren in de verdediging.

Ook moeten beleidsmakers meer vertrouwen opbrengen in hun kiezerspubliek dat best wel in staat is om dit spanningsveld te onderkennen.
Deze meneer heet Frans Osinga.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gtCs1yusnTWGrf5nRoIVgeAsHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiB0Z9aMyyOjE09TZmE3CXQc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:05

Fiber

Beaches are for storming.

Veel kapot spul bij de Russen vandaag! _/-\o_

Ik tel altijd even het totaal (minus UAV's en kruisraketten) en meestal zit je dan ergens halverwege de 50 en de 100. Vandaag ruim boven de 100 en dat is echt zeldzaam! :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Fiber schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:18:
[...]

Veel kapot spul bij de Russen vandaag! _/-\o_

Ik tel altijd even het totaal (minus UAV's en kruisraketten) en meestal zit je dan ergens halverwege de 50 en de 100. Vandaag ruim boven de 100 en dat is echt zeldzaam! :7
Ik let vooral op de artillerie. Hoe minder RU daar van aan het front heeft staan, hoe beter UA kan optrekken.

Ja, RU kan nog spul op voorraad hebben, maar dat staat nu niet aan het front UA het leven zuur te maken. Krijg dat eerst maar weer eens operationeel aan het front.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baserk
Op ISW/Institute for the Study of War, een analyse mbt de Russische reserves aan 'elite-eenheden', zoals de VDV-luchtlanding troepen.
De afname aan beschikbare eenheden, bemoeilijkt de Russische opties mbt complexe verdediging.
Grootschalige aanvallen op Oekraïns gebied worden hierdoor ook steeds lastiger op te bouwen.
The Russian military command has consistently relied on VDV formations as both an offensive and a defensive force and they are likely degraded from their high operational tempo. The degradation of these forces will likely weaken Russia’s ability to sustain complex defensive operations and almost certainly disrupt any Russian intent to resume offensive operations at scale, which have predominantly relied on relatively elite infantry that Russia now lacks.
Ook een overzicht van Oekraïnse schatting/analyse van beschikbare raketten aan Russische kant, sinds de laatste schatting uit januari dit jaar.
Hieruit zou blijken dat Rusland die voorraad moeilijk op peil weet te houden;"able to marginally replenish"
Skibitskyi offered new figures for Russian missile stocks, compared with Reznikov’s January 2023 figures as follows:

270 Iskander ballistic and cruise missiles (+126 from January)
140 sea-based Kalibr cruise missiles (+81 from January)
Roughly 100 Kh-101/Kh-55/Kh-555 cruise missiles (-18 from January)
Roughly 75 Kinzhal ballistic missiles (+22 from January)
150 Kh-22/32 missiles (-12 from January).[12]

It is unclear if these figures are estimates or exact amounts, but they nevertheless suggest that Ukrainian intelligence assesses that Russian forces have been able to marginally replenish their stocks of high precision missiles since the end of the larger Russian air campaign in the fall and winter of 2022.
https://www.understanding...assessment-august-28-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch wel apart dat ze de Iskanders en Kalibrs nog wel weten te produceren in enig aantal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:31
MikeyMan schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:46:
Toch wel apart dat ze de Iskanders en Kalibrs nog wel weten te produceren in enig aantal.
Dat zijn de gestolen wasmachines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 20:39
Kadett schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Dat zijn de gestolen wasmachines.
...en de oude defecte smart tv's die op marktplaats worden gekocht door handelaren en deze doorsturen.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Beiden zijn ontwerpen uit het begin van de jaren '90, daar heb je niet de allernieuwste chips voor nodig. Rusland zal, tot de fabrieken waar ze worden gemaakt onder vuur komen, altijd wel een aantal van deze per week kunnen produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ten eerste als een RUS zegt ik doe er 10/20 per maand .. dan denk je eerder aan 1-10% ervan, Immers Rusland overhyped alles. dus ook dit.
IJzerlijm schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:01:
[...]
Beiden zijn ontwerpen uit het begin van de jaren '90, daar heb je niet de allernieuwste chips voor nodig. Rusland zal, tot de fabrieken waar ze worden gemaakt onder vuur komen, altijd wel een aantal van deze per week kunnen produceren.
Om niet te veel OT te gaan houd ik het kort:

Jaren 90 chips zijn denk ik veel meer power hongerig dan de variant die je anno nu in electronica vind, dat betekend extra weerstanden en rewiring .. = extra gewicht.

Rusland kan zelf tot max 65nm produceren zegt men dus import is nodig inderdaad, maar kan zijn dat je de noodzakelijke aanpassingen aan het core product moet doen. (hw/software) denk dat een PCB redesign zeker wel in de meest logische lijn ligt maar dat zal niet het enige punt zijn.
Ligt er aan hoeveel parts ze in stock hebben, en kan best zijn dat ze toch wel enigsinds een de wetten der natuurkunden vast zitten, bv de faciliteit om de brandstof te produceert is geraakt (begin oorlog) waardoor ze nu eigenlijk alleen alles hebben behalve component x ..die gewoon een zeer nauwkeuring en gecontroleerd productie proces nodig heeft. en opschalen is gewoon niet mogelijk, (zal wel aan gewerkt worden maar gaat traag) immers explosieven en brandstof zijn erg lastige complexe processen .. nog meer dan de chips importeren ..

ik denk zeker wel dat UA op zoek is naar parts die zodanig kritiek zijn dat als ze de toevoer daarvan af kunnen snijden RU een extra uitdaging heeft.

ik denk eerder dat ze nog steeds teren op oude voorraden, en wellicht is er wel productie maar denk aan 1 a 2 per maand om de schijn hoog te houden .. de rest is via de voordeur verlaten en via de achterdeur weer binnen gerold.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Balletje opgegooid voor Leopard 1 ringtaush:
Germany has offered a circular exchange to Greece, replacing their outdated tanks with the former Italian Leopard 1A5s, the transfer of which was previously blocked by the Swiss government.
https://mil.in.ua/en/news...receive-greek-leopard-1s/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
UA heeft tot nu toe 500(!) IFV's verloren?
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1696516394467377471?t=XYQ1hj6kn-EIhkRcQ91d5g&s=19]
Dit vind ik nogal wat. Het zal dan voor de inzittenden ook niet altijd goed zijn afgelopen :|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:45
mir4dor schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:50:
[Twitter]
Dit vind ik nogal wat. Het zal dan voor de inzittenden ook niet altijd goed zijn afgelopen :|
Juist de westerse IFV's schijnen goede naam te hebben dat, ondanks dat het voertuig verloren gaat, de passagiers het overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 23:25
mir4dor schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:50:
[Twitter]
maar ruim meer dan dat captured van de Russen.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:16
Aragnut schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Juist de westerse IFV's schijnen goede naam te hebben dat, ondanks dat het voertuig verloren gaat, de passagiers het overleven.
De overgrote meerderheid hiervan zijn echter BMP 1- en 2-modellen van Soviet-makelij, dus dat is wel minder gunstig voor de kansen. Maar dan nog geldt dat een flink deel van de bemanning het overleefd zal hebben, omdat deze ook wel vernietigd raken na verlaten te zijn, of als ze onbemand waren etc.

Maar voor de slachtoffers die er natuurlijk ook zeker zijn, blijft het verschikkelijk en is het een schrale troost dat de Russen er nog veel meer verloren hebben...

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Waarheid als een }:O
"As for the calls for negotiations with Putin, anyone who asks about this should ask not us, but Mr. Prigozhin. He had a conflict with Putin, he held successful negotiations with Putin, ended this conflict, agreed on security guarantees, and then Putin killed him," the head of Ukrainian diplomacy said.

Kuleba emphasized that there is no reason to believe that Putin will behave differently in any other negotiations.
https://www.ukrinform.net...tin-and-he-kills-him.html

PSN

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

U.S., Allies Seek Long-Term Military Aid for Ukraine to Show West’s Resolve

Zit achter een paywall maar het meest essentiële punt is nog te lezen.
The Biden administration and its European allies are laying plans for long-term military assistance to Ukraine to ensure Russia won’t be able to win on the battlefield and persuade the Kremlin that Western support for Kyiv won’t waver.
Naast de US, UK zouden nog 18 andere niet G7 landen zich willen aansluiten bij de plannen, waaronder Nederland. De bedoeling is daarbij ook dat de lange-termijncommitments niet kunnen worden teruggedraaid door toekomstige overheden (Trump wordt genoemd). De commitments zouden voor 4 jaar aangegaan moeten worden.

Hobbels op de weg zijn de mogelijkheden om de ondersteuning daadwerkelijk vast te leggen op een manier die niet terug te draaien is.

Ik hoop dat dit doorgaat want dit soort commitments is precies wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:14
Klinkt als de Israël route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat is iets waar Zelenskyi recent aan refereerde. Zal geen toeval zijn.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:36
In 13 Weeks, Ukraine Has Lost Just Five Of Its 71 Leopard 2 Tanks.

https://www.forbes.com/si...f-its-71-leopard-2-tanks/

In an nutshell: de bemanning overleeft het zeer waarschijnlijk, en alles wordt teruggehaald van het strijdveld om weer te repareren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Skynett schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:23:
In 13 Weeks, Ukraine Has Lost Just Five Of Its 71 Leopard 2 Tanks.

https://www.forbes.com/si...f-its-71-leopard-2-tanks/

In an nutshell: de bemanning overleeft het zeer waarschijnlijk, en alles wordt teruggehaald van het strijdveld om weer te repareren.
Het is inderdaad treurig dat een terroristen staat zoveel leed kan veroorzaken, en terwijl we collectief zeggen " nooit meer" gebeurt het voor onze ogen wederom.

Anderzijds moeten we ook goed bewust zijn dat deze uitputtingsslag helaas niet anders kan en Rusland tot op het bot uitgekleed word/moet worden.

Net zoals @RoD en
Dit moet een "dure" les voor iedereen worden en hoe "disliked" mijn opmerking ook is --> maar goed dat nato niet in staat van oorlog is" want .. escalatie is dan uitzichtloos. (note Ik walg er ook van, immers het oekrainse volk en vooral de kinderen lijden immens) .. is die isreal route extreem noodzakelijk .. anders zijn we ruggraatloos. i

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:06
walkstyle schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:05:
[...]

Trump is niet wenselijk, maar steunen de Republikeinen niet ook Oekraine?
Ik denk ook dat Trump voor zijn president campagne gebruikt, maar zodra die President is gewoon Oekraine blijft steunen, en Poetin veel slechter af is met een onvoorspelbaar iemand.
Komt er vermoedelijk op neer dat Trump met Putin rond een kampvuur marshmallows gaat roosteren.
Putin luistert natuurlijk niet naar Trump dus Russia bad.
Meer wapens naar Oekraïne want je beledigd niet de President van de VS.
Republikeinen boos op Rusland en achter de president.

8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Weer een high value anti air target geraakt
Dit ding zou 40 miljoen dollar kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImprezaBrabo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2023
IJzerlijm schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:01:
Buiten dat kunnen ze chips gewoon importeren via landen als India en China.
We doen vaak wel alsof de hele wereld boos is op Rusland, maar landen die de halve wereld bevolking vertegenwoordigen zijn dat niet en een hoop landen boeit het nog eens weinig.

De Russische olieprijs, die vanwege sancties niet meer dan $60 mag kosten, staat volgens mij inmiddels ook weer rond de $70.

*knip* Hier geen discussie over de Amerikaanse politiek

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 30-08-2023 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ukraine's defense and security forces lose about 40 to 45 reconnaissance drones per day on average, according to a senior official.
https://edition.cnn.com/e...209a017d46a2e4f1456fb8fda

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:05

Fiber

Beaches are for storming.

Ik denk dat je die drones tegenwoordig als 'consumables' moet zien. Net zoiets als granaten en raketten zeg maar. Die drones mogen verloren gaan, als er maar een constante productie en aanvoer van die dingen is.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BeaM-R

Powerrrrr

RoD schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:49:
Weer een high value anti air target geraakt
[Embed] Dit ding zou 40 miljoen dollar kosten.
Gisteren hebben ze met een Himar een zeldzaam “Predel-E” Coastal Over-the-Horizon Radar System uitgeschakeld. Een zeer modern radarsysteem dat voor het eerst in 2020 in gebruik is genomen door Rusland. Kosten $200 miljoen.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid