Interview met 2 ex-PVV'ers:
Twee PVV-verlaters over Wilders en zijn partij: ‘Ze hebben geen idee wie er voor hun partij actief zijn’David Bosch en Sjors Nagtegaal | ex-PVV’ers Twee Utrechtse PVV’ers vertrokken in oktober. Geert Wilders leidt geen partij, maar een façade met niets erachter, zeggen ze. „Het is zó amateuristisch allemaal.”
Hoezeer de partij beducht was voor beeldvorming, bleek uit Mulders andere instructie: ‘Zorg dat er veel mensen zijn, dus trommel iedereen en z’n moeder op.’ Nagtegaal: „Ik had wel vijftien bekenden meegenomen. Geert was kennelijk bang op een leeg plein te staan.”
Nagtegaal: „Niemand krijgt zomaar zijn mobiele nummer. Dus persoonlijk contact met hem is voor lokale PVV’ers heel uitzonderlijk. Martine [van der Velde] had dat nummer wel. Zij liet me een keer zien dat ze poezenplaatjes met elkaar deelden. Dat zorgde volgens mij voor een soort bonding.
Gissen natuurlijk, weten Bosch en Nagtegaal. Toch zit er voor een lokale PVV’er weinig anders op dan dit soort Kremlin-watchen, om te ontcijferen wat de PVV-top wil. Begeleiding is er nauwelijks, lokale initiatieven om samen te werken met andere fracties worden van hogerhand gesmoord, bij de vaststelling van kandidatenlijsten en verkiezingsprogramma’s is er geen ruimte voor discussie, zeggen ze.
Bosch: „Uiteindelijk bepaalt Geert natuurlijk gewoon alles. Zodra Marjolein Faber niet meer doet wat Geert wil, dan kan ook zij haar spullen pakken.”
„Het verkiezingsprogramma moet je insturen. Logisch, maar dat wordt alleen maar getoetst op het punt islam en integratie. De rest maakt ze helemaal – hoe zullen we het netjes zeggen – niks uit.”
… en nu is Geert Wilders nog nooit zo dicht bij de macht geweest. Denken jullie dat de PVV in staat is om straks mee te regeren?
Bosch: „Als er uit de formatie een zakenkabinet komt, misschien wel. Want ik zie gewoon niet gebeuren dat de PVV bewindspersonen kan leveren. Die zijn niet te vinden.”
Nagtegaal: „De VVD heeft in het huidige kabinet elf bewindslieden, geloof ik. Dat zou de PVV dan als grootste partij nu ook moeten leveren. Dat is totaal onmogelijk.”
Journalistiek gezien vind ik dit soort artikelen en aandacht altijd een beetje mosterd na de maaltijd, maar het bevestigd dat de partij hiërarchisch is ingericht geheel rondom Wilders. Zeker voor de verkiezingen had dit eigenlijk al tot kritische vragen moeten leiden, zowel bij de VVD die de deur opzette naar de PVV alsmede naar de PVV zelf.
Hoe een partij intern functioneert zegt namelijk ook wat over hoe zo'n partij om zal gaan met bestuursverantwoordelijkheid. Ook de kwaliteit en aantal mensen die kunnen functioneren op bestuursposities.
In principe allemaal legitieme en simpele vragen waar men de PVV onder druk had kunnen zetten op het punt waar het uiteindelijk om gaat in een democratie: zijn ze daadwerkelijk in staat hun standpunten om te zetten in beleid?
Dat het niet eens gekomen is tot zulke vragen tijdens de verkiezingen, laat imho de lage kwaliteit zijn van onze parlementaire journalistiek.
bulle bas schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:26:
1. Wat mij vooral verbaast heeft is dat de PR-machine zo hapert sinds Rutte geen lijsttrekker meer is. De overeenkomst tussen Rutte en Yesilgoz is dat beiden niet getrouwd zijn met de inhoud. Het verschil tussen hen is dat Rutte de PR-machine vlekkeloos wist te bedienen. Gebrek aan ervaring en minder machtsbasis zal een rol spelen, maar haar draai tijdens de campagne blijf ik nog ongelofelijk amateuristisch vinden.
Mijn vermoeden is dat er binnen de VVD (bijvoorbeeld als ik naar diens oud-pr-adviseur Mens luister) een vleugel is die inmiddels het eigen verhaal is gaan geloven ("links houdt de echte oplossingen tegen").
Ik denk dat PR machine van de VVD nog steeds goed werkt. Ze hebben de val van het kabinet en het agenderen van migratie als hoofd issue vrij vlekkeloos kunnen uitvoeren. Normaliter komt de partij die breekt meteen in negatieve publiciteit te staan en komen ze direct op achterstand, maar de VVD heeft dit kunnen ontwijken door meteen de frontale aanval te kiezen.
M.a.w. je komt niet direct in nieuwsuur met Henk Kamp die vrij kritiekloos de kans krijgt om de aanval te openen op de coalitiepartners als je geen goeie PR connecties hebt. Vanzelfsprekend helpt een zwakke journalistiek die hiervoor open staan mee natuurlijk.
Het hielp de VVD vanzelfsprekend ook dat de reactie van coalitiepartners zeer zwak was. Politiek gezien was de breuk het moment om de aanval in te zetten en sterk te profileren. Maar dat bleef uit en zo bleef migratie "het" onderwerp en verloren de coalitiepartners ook de verkiezingen.
Ook de verkiezingencampagne ging voor de VVD niet eens verkeerd, Yesilgoz mist absoluut de kwaliteiten die Rutte wel heeft, maar desondanks kreeg ze telkens een gunstige uitgangspositie qua profilering door goeie PR.
Waar het bij de VVD is mis gegaan is niet de PR, maar hun electorale strategie. Ook iets waar de VVD traditioneel gezien zeer sterk in is. Dit is mijn interpretatie, dus imho, maar de gedachtegang was het herhalen van de strategie om de electorale ruimte te verkleinen door ruimte te geven aan de PVV. Dit door ze zowel niet uit te sluiten, alsmede het met succes agenderen van migratie als hoofditem.
Met hoopte waarschijnlijk op het volgende:
- De PVV wordt groot door het opeten van ander protestpartijen.
- De VVD wordt weer de grootste.
Met een grote PVV aan de rechterzijde zou de VVD coalitiepartners onder druk kunnen zetten om naar rechts op te schuiven, waardoor net zoals bij vorige kabinetten Rutte de coalitiepartners hun achterban minder vertegenwoordigen en dus weer de verkiezingen verliezen. Met migratie als onderwerp had de VVD hiervoor het perfecte middel, het maakt dan hiervoor niet echt uit of men dan met PvdA-GL/D66 of met NSC/BBB zou regeren.
De misrekening van de VVD is denk ik een enorm electorale denkfout en gebrek aan onderzoek en kennis bij de VVD. En dat is dat kiezers altijd kiezen voor een partij die eigenaar is van het onderwerp. De VVD zelf heeft qua perceptie nog nooit "geleverd" qua migratie, dus als migratie het onderwerp is de PVV de natuurlijke keuze.
Dit is imho een gigantisch probleem voor de VVD, want men heeft opeens geen realistische opties meer en geen controle meer over het narratief. De VVD kan wel meegaan met de PVV (een aanzienlijk gedeelte wil dit ook), maar dan speelt nog steeds het probleem van eigenaarschap. De PVV zal het onderwerp migratie nooit loslaten, ook niet in een kabinet. Zowel succes als falen op dit onderwerp kan de PVV in de kaart spelen, ten koste van de VVD.
De VVD weet ook wel dat het migratieprobleem behoorlijk complex als je het wilt oplossen binnen de kaders van de rechtstaat en internationale instituties. En dan kom je terug op het gegeven dat als middenpartij je eigenlijk nooit extremisme kan gebruiken voor electoraal gewin. Of je wordt zelf uiteindelijk extremistisch of verlies zetels aan extremistische partijen.
Je ziet dat dit probleem inmiddels ook weer de oude scheuring Rutte/Verdonk blootlegt in de partij, die door Rutte lang onderdrukt i.s
Echter. persoonlijk neem ik het de journalistiek uiteindelijk het meest kwalijk voor bovenstaande situatie, het had niet zover hoeven te komen als de journalistiek zich meer onafhankelijk en kritisch had opgesteld.
Eigenlijk had Omtzigt meteen moeten aangeven dat er principieel geen enkele basis is. Maar men is denk ik bang voor eigen kiezer, en intern zal de verdeeldheid ook groot zijn. Daarnaast had hij meteen publiek spelregels op tafel moeten leggen, zoals dat je er meteen uitstapt als Wilders op Twitter dubbelspel gaat spelen.
Ik weet niet hoe ik Omtzigt zou moeten inschatten als strateeg, van wat ik gezien heb is het niet heel erg sterk, maar het is nog te weinig om een definitief oordeel te vellen.
In principe hoeft hij zich niet zoveel zorgen hoeft te maken, er is ook op rechts nog een aanzienlijke groep die geloofd in de rechtstaat en democratie, maar geen thuis meer heeft bij VVD/CDA. Getuigde ook de grote zetelaantal van het NSC.
Ik was (met enige voorbehoud dus) persoonlijk best hoopvol met de NSC, aangezien Omtzigt in de aanloop imho correct een aantal problemen identificeerde binnen het functioneren van politiek en overheid. Hier op het forum wordt wel benoemd, maar in het publieke debat en journalistiek komt het principe van neoliberalisme als een van de problematische oorzaken nauwelijks aan de orde.
De bedreiging voor NSC zit hem echter wel binnen de partijen die nu onderhandelen, zeker als het NSC vasthoudt aan de speerpunten zoals de rechtstaat en bestaanszekerheid. Deze punten waar NSC op wil scoren zijn zaken die een lange adem vergen, juist hierin kunnen coalitiepartners de mogelijkheid krijgen om dit te frustreren.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert