Wel gunstig voor AM dus. Alonso een plekje omhoog, alsmede Stroll.
Dus Sainz en Hamilton krijgen +10s? Dan wordt Sainz 6e en Hamilton 8e.
Edit; En Gasly +10, dus 10e ipv 9e.
Edit; En Gasly +10, dus 10e ipv 9e.
[ Voor 20% gewijzigd door TheBrut3 op 02-07-2023 21:43 ]
Tadaaa
Het probleem met circuits is dat het niet enkel voor F1 gebruikt wordt. Met motoren is dat stukje grind wel een pak gevaarlijker omdat die zich ingraaft en je een high sider kan krijgen.
De oplossing is eigenlijk gewoon simpel: meer ogen die meekijken.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Toch ergens 1e geworden vandaag…TinusXIII schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:39:
Ocon heeft goed z’n best gedaan.
Ja sorry heb hem alweer weggehaaldTr4il schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:39:
[...]
Die laatste is nog steeds de Provisional Race Classification, nog steeds geen definitief resultaat.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ocon
Nice, gewoon even 30s bijgesprokkeld.
Vooropgesteld dat ik het kansloos vind dat dit nu allemaal nog bestraft moet worden, wordt er wel een duidelijke lijn getrokken zou je zeggen. Je wint er echt niet zoveel tijd mee als er nu aan straffen wordt uitgedeeld.
Vooropgesteld dat ik het kansloos vind dat dit nu allemaal nog bestraft moet worden, wordt er wel een duidelijke lijn getrokken zou je zeggen. Je wint er echt niet zoveel tijd mee als er nu aan straffen wordt uitgedeeld.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Keep It Simple Stupid. Dit systeem werkt gewoon niet, beter gezegd het is niet werkbaar, dat blijkt uit deze shitshow wel.Chevy454 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:39:
Het probleem met circuits is dat het niet enkel voor F1 gebruikt wordt. Met motoren is dat stukje grind wel een pak gevaarlijker omdat die zich ingraaft en je een high sider kan krijgen.
Alonso was sowieso al boven Hamilton gefinisht toch? Of zat hij ook dicht genoeg achter Sainz.Hoyden schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:38:
Wel gunstig voor AM dus. Alonso een plekje omhoog, alsmede Stroll.
Ik zie het nu, net binnen de 10 seconden
En dat geven de stewards/FIA nu dus ook aan.warp schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:44:
[...]
Keep It Simple Stupid. Dit systeem werkt gewoon niet, beter gezegd het is niet werkbaar, dat blijkt uit deze shitshow wel.
Ik ben daar vast in de minderheid in maar stonden 3 dingen op dat programma. Een stunt heli, 4 vliegtuigen die stunts uitvoeren synchroon en de Jet-pack meneer.jdiezrequejo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:01:
Was deze al gepost? Jet-pack meneer gaat neer 😅
https://twitter.com/f1/st...&t=Z9vSguwaVlIy0BDfO8u2jg
Het is wel leuk maar voor al die dingen is wel als het mis gaat gaat het goed mis.. En had het idee dat het publiek na 5 minuten ook echt wel klaar ermee was.
Noem me wreed maar moest wel even gniffelen toen het gebeurde en de camera gelijk weg zoomede op de tribune.. Gelukkig wel luid applaus gekregen toen we zagen dat die oke was
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
WTF.

Soms zitten we uren te wachten voor de uitslag, maar hier heeft de FIA gewoon de uitslag uit het raam gegooid. Maar ik snap nu wel waarom Aston Martin protest aantekende.
Soms zitten we uren te wachten voor de uitslag, maar hier heeft de FIA gewoon de uitslag uit het raam gegooid. Maar ik snap nu wel waarom Aston Martin protest aantekende.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ze hebben deze regel zelf bedacht. Maar goed, voor no-nonsense en éénduidige regels mogen ze best consulten hoorTinusXIII schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:46:
En dat geven de stewards/FIA nu dus ook aan.
Het werkt prima. En als het niet werkt moet je de straf nog wat strakker zetten. Die 'reset' moet er zeker vanaf.
Als je als coureur weet dat overschrijding desastreuze gevolgen heeft dan zorg je er een volgende keer wel voor dat je binnen de lijnen blijft.
Natuurlijk moet handhaving wat beter, maar ook daar bestaat allang een oplossing voor: lijnrechters, al dan niet geholpen met hawkeye of doellijntechnologie. Briljante picture in picture TV en dito icoontjes voor in de standenbalk.
Let it be
Als je als coureur weet dat overschrijding desastreuze gevolgen heeft dan zorg je er een volgende keer wel voor dat je binnen de lijnen blijft.
Natuurlijk moet handhaving wat beter, maar ook daar bestaat allang een oplossing voor: lijnrechters, al dan niet geholpen met hawkeye of doellijntechnologie. Briljante picture in picture TV en dito icoontjes voor in de standenbalk.
Let it be
Nee, je zegt het verkeerd. De mensen zijn niet adequaat getraind om dit te doen. Monkey say, monkey do.warp schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:44:
Keep It Simple Stupid. Dit systeem werkt gewoon niet, beter gezegd het is niet werkbaar, dat blijkt uit deze shitshow wel.
Het is gewoon een geld kwestie. Als ze het goed willen doen met hoge verwerkingssnelheid dan heb je meer geld nodig om betere mensen in te huren.
Het zijn maar 10 bochten, 2 keer 10 mensen die gedurende de race zich op 1 bocht fixeren en er is geen probleem.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ja. Dat blijktRukapul schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:49:
Het werkt prima.
Als er voordeel valt te halen waarom niet. Je ziet dat AM voordeel heeft.DaniëlWW2 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:48:
WTF.![]()
Ik zeg eerder .. "een" uitslagG_Dragon schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:48:
De uitslag!
Nu afwachten wie hier nu protest tegen gaat aantekenen natuurlijk
[ Voor 51% gewijzigd door duvekot op 02-07-2023 21:58 . Reden: Quote vergeten ]
Dit is toch eigenlijk wel een grote schande. Ocon 30 seconden erbij, maar nooit een waarschuwing gehad (dacht ik).
Ik vond het tijdens de race al zo raar dat het in het begin straffen regende, maar dat uiteindelijk bijna niemand 10 seconden kreeg. Alsof iedereen ineens wel binnen de lijntjes kon rijden.
De FIA zou zich (wederom) dood moeten schamen.
Ik vond het tijdens de race al zo raar dat het in het begin straffen regende, maar dat uiteindelijk bijna niemand 10 seconden kreeg. Alsof iedereen ineens wel binnen de lijntjes kon rijden.
De FIA zou zich (wederom) dood moeten schamen.
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Ik kan het ze moeilijk kwalijk nemen. Maar dit is wel heel erg bizar.plizz schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:50:
[...]
Als er voordeel valt te halen waarom niet. Je ziet dat AM voordeel heeft.
Maar Connelly heeft het nu misschien even uit zijn systeem dat elke coureur een tijdstraf moet krijgen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dit moet niet afhangen van veel te veel mensenwerk. Dan is de regelgeving gewoon niet goed (lees: efficiënt) genoeg. De FIA adviseert nu nota bene zélf om grindbakken neer te leggen bij T9 en T10.Chevy454 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:50:
Nee, je zegt het verkeerd. De mensen zijn niet adequaat getraind om dit te doen. Monkey say, monkey do.
Het is gewoon een geld kwestie. Als ze het goed willen doen met hoge verwerkingssnelheid dan heb je meer geld nodig om betere mensen in te huren.
Het zijn maar 10 bochten, 2 keer 10 mensen die gedurende de race zich op 1 bocht fixeren en er is geen probleem.
De FIA heeft niks te makken bij Dorna!warp schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:56:
De FIA adviseert nu nota bene zélf om grindbakken neer te leggen bij T9 en T10.
Het circuit is gedeeld met andere klassen. Dat de FIA incompetent is, ja dat is hun issue. Niet die van het circuit waar ze de veiligheid van de andere deelnemers ook moeten waarborgen.
[ Voor 29% gewijzigd door Chevy454 op 02-07-2023 21:58 ]
Ja grote winnaars van de nieuwe uitslag.DaniëlWW2 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:48:
WTF.![]()
Dus de stewards zeggen nu dat ze +5 geven voor 4 overschrijdingen en +10 voor 5 overschrijdingen, daarna volgt er een "reset" en volgt er weer een +5 voor 4 overschrijdingen (effectief dus de 9e).
Maar waarom is tijdens de race Tsunoda dan noted => investigation => +10 geweest voor 7 overschrijdingen? Dan hebben ze tussen de race en deze "rectificatie" nog even een nieuwe "formule" uitgewerkt?!
Maar waarom is tijdens de race Tsunoda dan noted => investigation => +10 geweest voor 7 overschrijdingen? Dan hebben ze tussen de race en deze "rectificatie" nog even een nieuwe "formule" uitgewerkt?!
Hahaha ja daar heb je een goed punt, ik heb nog wel meer dan een halve emmer popcorn over van de Lidl dus kom maar opduvekot schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:55:
[...]
Ik zeg eerder .. "een" uitslag
Nu afwachten wie hier nu protest tegen gaat aantekenen natuurlijk🍿
Waar lees je dit? De "rectificatie" van straffen staat alleen in dat er een oplossing gezocht moet worden / dit niet werkbaar is. Daar staat nergens dat dat in de vorm van grindbakken moet zijn.warp schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:56:
De FIA adviseert nu nota bene zélf om grindbakken neer te leggen bij T9 en T10.
Wanneer de witte streep ruw genoeg is zodat een coureur het in de auto kan voelen dan kunnen tracklimits prima gehandhaafd worden.
Op dit circuit is het nu beetje een loterij omdat je het niet kan zien.
Op dit circuit is het nu beetje een loterij omdat je het niet kan zien.
Nou heb ik niet de onboards teruggekeken om alle contact tussen Sainz en de pitmuur terug te luisteren, maar volgens mij ging het ongeveer zo:Nhz schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:33:
[...]
Klopt, wat helemaal geen gekke reactie is op het verbod om aan te vallen. Iets wat waarschijnlijk voor de race ook al verboden zal zijn. Dat Sainz meld dat hij sneller is vind ik dan ook wat anders dan vragen of Charles even plaats kan maken. Hij geeft hiermee aan dat hij het niet eens is met dit beleid, iets dat hij naar mijn idee steeds vaker doet en vaak niet eens onterecht.
Ik ben van mening dat Ferrari ze gewoon had moeten laten racen, óf ze hadden Charles opdracht moeten geven Carlos erlangs te laten. De snellere coureur op laten houden is maar heel zelden de juiste tactiek. Dat Charles in de kwalificatie sneller was heeft daar mijn inziens niet zoveel mee te maken, op dat moment was hij niet sneller dan Carlos en het gaat in dit geval om teambelang.
De muur vroeg Carlos hoe het ging met de pace waarop die een beetje cynisch aangaf dat ze dat zelf ook wel konden zien, met de impliciete boodschap dat als ze hem er langs lieten hij Verstappen wél kon gaan achtervolgen.
Het team dacht er even over na voordat ze terugkwamen met "we stick to plan A" oftewel we gaan Charles geen instructie geven. Terecht wat mij betreft want het lijkt me waarschijnlijk dat als de posities omgedraaid waren LEC gewoon met DRS achter SAI had gehangen (met die drie lange DRS straights) zoals nu andersom al het geval was.
Kort daarna kwam de Virtual SC en raakte Carlos wat verder achterop door de pitstops/positieverlies en toen was ie wel kansloos om voor Charles te eindigen. En was het zoutgehalte bij Sainz al helemaal hoog, die had natuurlijk ook liever als eerste gepit in de double stack.
Ik kan hieruit niet opmaken hoe expliciet Ferrari is geweest tegen Sainz dat ie niet mocht racen tegen Leclerc maar ik kan me ook nog het eerste seizoen van Leclerc in Ferrari herinneren, hoezeer die schijt had aan de pitmuur en volle bak de strijd aanging met kampioen en oudgediende Vettel. Die reden mekaar er zelfs nog af in Brazilië 2019, daar zal het team ook niet blij mee zijn geweest. Maar aan het einde van het seizoen was Leclerc wél de nummer 1 coureur van Ferrari, die plek had 'ie met lef en kunde veroverd.
Je schrijft ook
Maar ik zou juist willen opperen dat het spelletje wél zo werkt in de competitieve wereld van F1. Verstappen ging de strijd ook succesvol aan met Ricciardo, en als het een coureur niet lukt om die strijd te voeren dan eindigt die als een Bottas.Natuurlijk had Sainz er voor kunnen kiezen om schijt te hebben aan deze teamorder, maar zo werkt het spelletje (meestal) niet.
Russel heeft er dit seizoen ook een handje van om wanneer 'ie achter Hamilton zit op de radio te gaan lopen roepen dat als het team hem er even langs laat "dat dat dan echt goed voor het teamresultaat is" maar iedereen die zit te kijken weet meteen dat het hem alleen om z'n eigen plekkie te doen is. En ook dat hij heus niet ineens meer plekken dan Hamilton gaat pakken.
Ik vind het gewoon een beetje schijnheilig om aan je team te vragen erlangs gelaten te worden (verschillen in strategie daargelaten), zeker als de verhoudingen tussen teamgenoten nog geen uitgemaakte zaak zijn. Als je erlangs wil moet je inhalen, lukt dat niet dan heb je het niet verdiend. No such thing as free lunch, zeker in F1. En dan achteraf moet Carlos ook niet salty zijn maar gewoon eens gaan nadenken hoe hij de volgende keer zelf voorop rijdt.
Ik hoop dat Jolyon Palmer in z'n analyse het over dit onderwerp gaat hebben, die kan met z'n timing data en gesimuleerde scenario's misschien wel inzicht geven over of Sainz daadwerkelijk zo veel sneller was, en of 'ie wel P3 had kunnen houden als ie niet tijdens de VSC gepit was. Altijd een hoogtepuntje van het raceweekend voor mij.
Dat is ook niet hetzelfde niveau.Chevy454 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:57:
De FIA heeft niks te makken bij Dorna!
FIA - FIM
FOM - Dorna
De FIA en FIM hebben wel 'iets' met elkaar te maken.
https://www.fia.com/news/...ee-meeting-convenes-lille
Sainz had natuurlijk wel steeds DRS achter Leclerc dus vraag me af of die echt sneller was, waarschijnlijk was het steeds stuivertje wisselen geworden en begrijpelijk dat ze bij Ferrari daar niet voor kiezen.
The FIA has stressed that it will once again push the Red Bull Ring management to install gravel traps, like those used on the outside of Turn 4, to better define the final two corners.RobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:02:
Waar lees je dit? De "rectificatie" van straffen staat alleen in dat er een oplossing gezocht moet worden / dit niet werkbaar is. Daar staat nergens dat dat in de vorm van grindbakken moet zijn.
Although, this measure has previously not been implemented due to the Austrian venue also hosting motorcycle racing including the topflight MotoGP.
https://www.motorsport.co...-in-austrian-gp/10490769/
De FIA wilt de regels handhaven, dan moeten ze ook maar de juiste mensen inzetten zodat handhaving mogelijk is. Een aanpassing van het circuit zoals voorgesteld kan bij de hoge snelheidsbochten bij motor races heel erg naar worden. De motorfiets graaft zich in en kan een high sider met lichamelijk letsel veroorzaken.
Goed dat het circuit het been stijf houdt omdat de FIA incompetent is.
Dit is toch jammer voor de sport? Als je niet wilt dat ze over de lijn gaan leg er grind neer. Lekker los en diep met een hele lange uitloop. Spinnen ze dan komen ze verderop wel vast te zitten.
You only live once, so enjoy the ride.
Je hebt gelijk. Ik heb me even vergist van structuur.TheBrut3 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:05:
Dat is ook niet hetzelfde niveau.
FIA - FIM
FOM - Dorna
Circuit wordt gedeeld met andere race series o.a. MotoGP. Ze kunnen niet iedereen tevreden houden.worldfastest schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:07:
Dit is toch jammer voor de sport? Als je niet wilt dat ze over de lijn gaan leg er grind neer. Lekker los en diep met een hele lange uitloop. Spinnen ze dan komen ze verderop wel vast te zitten.
Grind is niet eens nodig, maak die lijn zo ruw dat een coureur het voelt in de auto en de banden er niet zo blij van wordenworldfastest schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:07:
Dat stond letterlijk in de initiële uitvaardiging van de FIA. Die voor de final dus.RobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:02:
Waar lees je dit? De "rectificatie" van straffen staat alleen in dat er een oplossing gezocht moet worden / dit niet werkbaar is. Daar staat nergens dat dat in de vorm van grindbakken moet zijn.
Denk dat het weinig met de juiste mensen te maken heeft. Laat ze er uberhaupt maar eens voldoende mensen voor neer zetten. Zo lastig hoeft het niet te zijn. Maar je moet er wel voldoende mensen voor hebben. En dat aantal mensen lijken ze nu dus niet te hebben waardoor ze een beetje af gaan op wat de teams melden en mogelijk iets van eigen monitoring in bepaalde bochten. En vanwege dat eerste waarschijnlijk ook de "Lando, geef het door elke keer dat Hamilton buiten de baan gaat".Chevy454 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:06:
De FIA wilt de regels handhaven, dan moeten ze ook maar de juiste mensen inzetten zodat handhaving mogelijk is.
Als iedereen het doet en niemand er problemen mee heeft, waarom dan die tracklimits? Er is dan geen voordeel of nadeel aan.Chevy454 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:57:
[...]
De FIA heeft niks te makken bij Dorna!
Het circuit is gedeeld met andere klassen. Dat de FIA incompetent is, ja dat is hun issue. Niet die van het circuit waar ze de veiligheid van de andere deelnemers ook moeten waarborgen.
Maar als je dan toch wil dat mensen netjes daar op de baan blijven, dan zijn er vast andere dingen die je kan doen ipv meteen een grindbak. Het lijkt me echt allemaal niet zo lastig hoor.
Ik schreef het eerder al: het is geld kwestie want uiteindelijk is het monkey say, monkey do. 2x 10 mensen om te kijken. Het is niet raketwetenschap.RobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:11:
Denk dat het weinig met de juiste mensen te maken heeft. Laat ze er uberhaupt maar eens voldoende mensen voor neer zetten. Zo lastig hoeft het niet te zijn. Maar je moet er wel voldoende mensen voor hebben.
En die mensen zijn ruim ter beschikking, je moet gewoon de buidel opentrekken.
Maar laten we wel wezen: de enige die hier in een slecht daglicht staat is de FIA. En het lijkt hun niks te deren.
[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 02-07-2023 22:16 ]
Zucht, voortaan maar per coureur een FIA controleur om de track overschrijdingen te turven.
Je schreef 1x geldkwestie en in dezelfde post als in een latere post "juiste mensen". Dat kan dus ook een geldkwestie zijn om de juiste mensen te hebbenChevy454 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:15:
[...]
Ik schreef het eerder al: het is geld kwestie want uiteindelijk is het monkey say, monkey do. 2x 10 mensen om te kijken. Het is niet raketwetenschap.
En die mensen zijn ruim ter beschikking, je moet gewoon de buidel opentrekken.
Gewoon een chicane tussen bocht 9 en 10 klaar.
Maar ik had niet in de gaten dat OCO zoveel zwart/witte vlaggen gekregen heeft, ik dacht juist dat TSU er zo ongeveer 3 of 4 had.
Maar ik had niet in de gaten dat OCO zoveel zwart/witte vlaggen gekregen heeft, ik dacht juist dat TSU er zo ongeveer 3 of 4 had.
OCO heeft volgens mij ook nooit een zwart/witte vlag gekregenHippocampus schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:17:
Gewoon een chicane tussen bocht 9 en 10 klaar.
En nu blijkt dus dat die een keer of 10 buiten de lijnen heeft gekleurd (4x => +5, 5x => +10; vervolgens weer 4x => +5, 5x => +10).
Ja, das dan toch een vreemde ontwikkeling. Zullen ze leuk vinden bij AlpineRobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:19:
[...]
OCO heeft volgens mij ook nooit een zwart/witte vlag gekregen
En nu blijkt dus dat die een keer of 10 buiten de lijnen heeft gekleurd (4x => +5, 5x => +10; vervolgens weer 4x => +5, 5x => +10).

Gewoon de sensors die de track limits bewaken iets aanpassen zodat de rijders geen DRS krijgen bij het uitkomen van die bocht :-)
JuistRobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:17:
Je schreef 1x geldkwestie en in dezelfde post als in een latere post "juiste mensen". Dat kan dus ook een geldkwestie zijn om de juiste mensen te hebbenAls dus een geldkwestie om uberhaupt mensen te hebben. Als je het laatste bedoelt (geldkwestie om de mensen te hebben) moet je natuurlijk niet steeds "juiste mensen" schrijven, want dan zet je er wel dat je die raketwetenschappers nodig hebt maar die duurder zijn dan "een MBOer".
Als technisch expert moet ik niet linguïstische draaiingen doen. Daar heb je politiekers voor
Maar zoals altijd: het kost geld en ze willen voor een knaak op de eerst rij zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 02-07-2023 22:21 ]
D-dark schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:16:
Zucht, voortaan maar per coureur een FIA controleur om de track overschrijdingen te turven.
:fill(white):strip_exif()/f/image/t1sJEdmtXvrhJrfGbZfiP13A.png?f=user_large)
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Nouja, na de grote Masi shitshow heeft de FIA wel al flink geinvesteerd. En dan bedoel ik niet Masi als persoon / race director een shitshow. Maar wel wat "toen" bleek dat Masi zo ongeveer in zijn eentje stond, van het raten van (nieuwe) circuits tot tijdens de race alles in de gaten houden tot communiceren met de teams tot .... Bij een race kwam hij letterlijk ogen, oren en handen te kort. Sinds 2022 is er daarom een volledig Remote Operations Center (ROC) opgericht in Geneve op de thuisbasis van de FIA. (Ook) daar hebben ze een complete videowall met een volledig team zitten die alles in de gaten houden en in live contact staan met race control. Een soort van VAR dus. Maarja, ook daar hebben ze (voor deze ene race) dus niet de boel ingericht op het monitoren van 10 bochten voor 70 ronden lang.Chevy454 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:20:
Maar zoals altijd: het kost geld en ze willen voor een knaak op de eerst rij zitten.
Hij had toch ook nog een straf gekregen voor het niet correct uitvoeren van de eerste 5sec penalty tijdens de pitstop.RobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:00:
Dus de stewards zeggen nu dat ze +5 geven voor 4 overschrijdingen en +10 voor 5 overschrijdingen, daarna volgt er een "reset" en volgt er weer een +5 voor 4 overschrijdingen (effectief dus de 9e).
Naar mijn idee heeft Sainz niet gevraagd om er voorbij te mogen, hij was vooral zuur over het feit dat hij LeClerc niet aan mocht vallen. Dit was hun plan A en daar wilde Ferrari niet vanaf wijken, dat werd ook naar LeClerc gecommuniceerd. Dit was mijn inziens de directe oorzaak waarom Sainz onnodig extra tijdverlies had tijdens de stop onder VSC. Volledig terecht dar hij daar na die stop dus extra zuur over was.Sebastiaannn schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:03:
[...]
Nou heb ik niet de onboards teruggekeken om alle contact tussen Sainz en de pitmuur terug te luisteren, maar volgens mij ging het ongeveer zo:
De muur vroeg Carlos hoe het ging met de pace waarop die een beetje cynisch aangaf dat ze dat zelf ook wel konden zien, met de impliciete boodschap dat als ze hem er langs lieten hij Verstappen wél kon gaan achtervolgen.
Het team dacht er even over na voordat ze terugkwamen met "we stick to plan A" oftewel we gaan Charles geen instructie geven. Terecht wat mij betreft want het lijkt me waarschijnlijk dat als de posities omgedraaid waren LEC gewoon met DRS achter SAI had gehangen (met die drie lange DRS straights) zoals nu andersom al het geval was.
Kort daarna kwam de Virtual SC en raakte Carlos wat verder achterop door de pitstops/positieverlies en toen was ie wel kansloos om voor Charles te eindigen. En was het zoutgehalte bij Sainz al helemaal hoog, die had natuurlijk ook liever als eerste gepit in de double stack.
Ik kan hieruit niet opmaken hoe expliciet Ferrari is geweest tegen Sainz dat ie niet mocht racen tegen Leclerc maar ik kan me ook nog het eerste seizoen van Leclerc in Ferrari herinneren, hoezeer die schijt had aan de pitmuur en volle bak de strijd aanging met kampioen en oudgediende Vettel. Die reden mekaar er zelfs nog af in Brazilië 2019, daar zal het team ook niet blij mee zijn geweest. Maar aan het einde van het seizoen was Leclerc wél de nummer 1 coureur van Ferrari, die plek had 'ie met lef en kunde veroverd.
Je schrijft ook
[...]
Maar ik zou juist willen opperen dat het spelletje wél zo werkt in de competitieve wereld van F1. Verstappen ging de strijd ook succesvol aan met Ricciardo, en als het een coureur niet lukt om die strijd te voeren dan eindigt die als een Bottas.
Russel heeft er dit seizoen ook een handje van om wanneer 'ie achter Hamilton zit op de radio te gaan lopen roepen dat als het team hem er even langs laat "dat dat dan echt goed voor het teamresultaat is" maar iedereen die zit te kijken weet meteen dat het hem alleen om z'n eigen plekkie te doen is. En ook dat hij heus niet ineens meer plekken dan Hamilton gaat pakken.
Ik vind het gewoon een beetje schijnheilig om aan je team te vragen erlangs gelaten te worden (verschillen in strategie daargelaten), zeker als de verhoudingen tussen teamgenoten nog geen uitgemaakte zaak zijn. Als je erlangs wil moet je inhalen, lukt dat niet dan heb je het niet verdiend. No such thing as free lunch, zeker in F1. En dan achteraf moet Carlos ook niet salty zijn maar gewoon eens gaan nadenken hoe hij de volgende keer zelf voorop rijdt.
Ik hoop dat Jolyon Palmer in z'n analyse het over dit onderwerp gaat hebben, die kan met z'n timing data en gesimuleerde scenario's misschien wel inzicht geven over of Sainz daadwerkelijk zo veel sneller was, en of 'ie wel P3 had kunnen houden als ie niet tijdens de VSC gepit was. Altijd een hoogtepuntje van het raceweekend voor mij.
Sainz vroeg dus niet om er langs gelaten te worden, hij vroeg feitelijk nergens om. Hij liet weten dat hij makkelijk sneller kon en daarmee maakte hij duidelijk dat hij het niet eens was met de opgelegde 'niet aanvallen' regel. Wezenlijk verschil wat mij betreft.
Natuurlijk is het in de ideale wereld zo dat alle coureurs altijd gewoon vol met elkaar (mogen) vechten, maar zo werkt het in deze teamsport lang niet altijd. Er was duidelijk van te voren afgesproken (plan A) dat ze elkaar niet mochten aanvallen. Het gros van de coureurs houdt zich daar netjes aan.
Het is juist dom van Ferrari de posities niet te wisselen in dit geval, juist omdat de verhoudingen allang uitgemaakt zijn. Ferrari wordt geen WK, dus het maakt niets uit wie de punten haalt, ze moeten gewoon maximaliseren en dan is het onverstandig om niet je volle potentie te benutten.
Laat ik het zo stellen: welk practisch nut had het in dit geval om Sainz niet er voorbij te laten gaan? Dat het team geen gevecht wil is logisch, maar waarom Sainz het niet gewoon 4 of 5 rondjes laten proberen?
Groetjes
Als de FIA zichzelf serieus wilt nemen als een controlerend orgaan is dat de enige correcte manier. Maar dan moet je het ook goed doen: 2 controleurs per wagen die rouleren.D-dark schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:16:
Mensen doen namelijk niet wat hun gezegd wordt. Ze doen wat gecontroleerd kan worden. Daarom dat betrouwbare mensen heel erg gevraagd en duur zijn. Om een ludiek voorbeeld te geven: een controleur van kuikens om het geslacht te bepalen. Specialisme, dat kost enorm veel geld maar die persoon kan in een enkele blik sorteren en dat bespaard weer tijd en geld.
https://www.hln.be/buiten...iemand-deze-job~a9360146/
[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 02-07-2023 22:34 ]
Dan moet de FIA nog meer geldboetes uitdelen om die controleurs te betalenD-dark schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:16:
Kan mij haast niet voorstellen dat dit met techniek op te lossen valt, ze meten immers ook al hoe ver een coureur van de muur af zit, tenzij AWS sjoemelt.
Haha toch wel! Wel een mooie actie gewoon een pitstop doen als je aan de leiding ligt voor 1 puntje extraasdfqwerty schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:27:
Ik neem aan dat dat betekent dat de soft niet gebruikt gaat worden
Ben overigens ook benieuwd wat de gedachte is om 2 sets hards te hebben
En Albon staat 9x op de lijst, maar die vergeten ze de 2e keer 5 seconde te geven.RobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:19:
[...]
OCO heeft volgens mij ook nooit een zwart/witte vlag gekregen
Albon onboard 2 minuten vanaf 45:50 is grappig.

erutangiS
Kan je nagaan hoeveel geld de FIA destijds niet in de kluis heeft gestoken met de extreme capaciteiten van Masi die kostenbesparend waren voor de FIA?RobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:24:
Maar wel wat "toen" bleek dat Masi zo ongeveer in zijn eentje stond
Er is iets als entertainment factor en als controlerende factor. Ik denk dat het AI systeem hier nog niet aan de hoge eisen getest is.Chocoball schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:31:
Kan mij haast niet voorstellen dat dit met techniek op te lossen valt, ze meten immers ook al hoe ver een coureur van de muur af zit, tenzij AWS sjoemelt.
Maar laten we wel wezen. Ze zijn niet eens instaat om de CCTV werkende te krijgen tijdens FP1 in Canada. Laat staan voldoende camera opstellingen in te richten voor dit.
En dan is er de vraag wie er verantwoordelijk is voor de dekking van de camera’s voor dit doeleinde.
It is all about ze money…
[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 02-07-2023 22:44 ]
Nee, dat is onderzocht en is geen straf voor gekomen.peukiemon schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:25:
[...]
Hij had toch ook nog een straf gekregen voor het niet correct uitvoeren van de eerste 5sec penalty tijdens de pitstop.
Persoonlijk vind ik hier dat de coureurs gewoon de aanfluiting zijn. Top coureurs die niet eens binnen de lijntjes kunnen kleuren en zich als kleuters gedragen naar elkaar en naar de FIA.
Om het op te lossen ophouden met die idioot brede curbs naast de baan en grind of gras ernaast.
Als je de coureurs geen ruimte geeft dan kunnen ze het ook niet vrijuit nemen.
Als ze in Monaco netjes binnen de lijntjes kunnen kleuren is het geen onvermogen van de coureurs. Ze kunnen het wel dus.
Verder snap ik de FIA dat ze nu handhaven omdat dat is wat er van ze verwacht wordt. Gelijke regels over alle circuits heen.
Om het op te lossen ophouden met die idioot brede curbs naast de baan en grind of gras ernaast.
Als je de coureurs geen ruimte geeft dan kunnen ze het ook niet vrijuit nemen.
Als ze in Monaco netjes binnen de lijntjes kunnen kleuren is het geen onvermogen van de coureurs. Ze kunnen het wel dus.
Verder snap ik de FIA dat ze nu handhaven omdat dat is wat er van ze verwacht wordt. Gelijke regels over alle circuits heen.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Dat was een lokaal probleem / probleem bij de organizer. Je kunt de FIA niet kwalijk nemen dat de CCTV waar het circuit verantwoordelijk voor is niet goed werkt.Chevy454 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:43:
Maar laten we wel wezen. Ze zijn niet eens instaat om de CCTV werkende te krijgen tijdens FP1 in Canada.
Hoe weet jij hoeveel camera's er zijn?Laat staan voldoende camera opstellingen in te richten voor dit.

Toch begrijp ik het ook wel enigszins. Als ze in T9 / T10 naar beneden denderen zal de auto ook wel wat grip verliezen (zeg maar categorie "gewichteloosheid" in een "val"). Vervolgens had Albon het ook nog over dat de wind tijdens de race 180 graden gedraaid was. Dus dat zorgt er toch voor dat het elke ronde "net wat anders" was en je niet steeds exact hetzelfde die bocht kon nemen. En op het moment dat je tijdig gewaarschuwd wordt kun je er nog op reageren. Niet zoals Albon dus ook aanhaalde (en live ook te merken viel aan de FIA berichten in Multiviewer) pas 10+ ronden later met een TL violation komen aanzetten. Want dan kun je de snelheid ook niet meer "terug draaien" om aan de (extreem) veilige kant te zitten, immers heb je in de ~10 ronden daarna potentieel nog 3x buiten de baan gezeten (wat bij Albon dus het geval was, krijgt 3 ronden achter elkaar een TL violation melding te horen van zijn engineer terwijl hij na de eerste al voorzichtiger reed en na de 3e met 4 wielen "on the black stuff" bleef. Om vervolgens te horen "was 15 ronden terug").Gé Brander schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:47:
Persoonlijk vind ik hier dat de coureurs gewoon de aanfluiting zijn. Top coureurs die niet eens binnen de lijntjes kunnen kleuren en zich als kleuters gedragen naar elkaar en naar de FIA.
Blijft overigens wel staan dat ze toch echt met 1 wiel binnen het circuit moeten kunnen blijven. Maar dat ze er eens buiten gaan is wel begrijpelijk. 3x, of Ocon zelfs 10+ keer, is niet meer echt te begrijpen.
MotoGP disagrees.Om het op te lossen ophouden met die idioot brede curbs naast de baan en grind of gras ernaast.
Dat is dus mijn punt. De techniek laat je dan in de steek, door de track limits met een automatisch systeem te laten doen ben je nog steeds afhankelijk van de techniek en de kuren die erbij horen want op een circuit als Baku bvb zijn die systemen niet permanent aanwezig en moeten die dus gecalibreerd en geijkt worden.RobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:48:
Dat was een lokaal probleem / probleem bij de organizer. Je kunt de FIA niet kwalijk nemen dat de CCTV waar het circuit verantwoordelijk voor is niet goed werkt.
Entertainment vs controlerend
Meten is weten dus zullen ze op basis van de testen al dan niet moeten investeren om betrouwbare data te krijgen. Dat gaat nooit op een stratencircuit gebeuren.Hoe weet jij hoeveel camera's er zijn?
In Monaco is dat makkelijker omdat ze de muur kunnen zien en zo de afstand muur/auto exact kunnen inschatten (de een beter dan de ander 😉). Op de RB ring zie en voel je de lijn niet goed en moet je er toch zo ongeveer op de mm nauwkeurig langs. Dat maakt het lastig, want je wilt niet te veel snelheid inleveren. Als je de lijst van de FIA bekijkt zie je dat alleen RUS en ZHO geen enkele keer over de lijn zijn gegaan. Zo simpel is het dus niet.Gé Brander schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:47:
Maar wat stel je dan voor, als techniek een storing kan geven. Per bocht 2 man met een verrekijker neer zetten? Dat gaat in ieder geval gegarandeerd niet werkenChevy454 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:55:
[...]
Dat is dus mijn punt. De techniek laat je dan in de steek, door de track limits met een automatisch systeem te laten doen ben je nog steeds afhankelijk van de techniek en de kuren die erbij horen want op een circuit als Baku bvb zijn die systemen niet permanent aanwezig en moeten die dus gecalibreerd en geijkt worden.
Als MotoGP het argument is dan is mijn conclusie dat het circuit niet geschikt is voor Formule 1 en ze daar dus niet meer zouden moeten rijden of dat ze het circuit aanpassen en niet meer geschikt is voor MotoGP.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ze hebben vandaag alle beelden kunnen bekijken, ze hebben alles qua materiaal. Enkel de capaciteit om het te verwekken ontbreekt. Het zijn maar 10 bochten. Met 2x 10 mensen en dito schermen kunnen ze live de situatie beoordelen.RobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:56:
Maar wat stel je dan voor, als techniek een storing kan geven. Per bocht 2 man met een verrekijker neer zetten? Dat gaat in ieder geval gegarandeerd niet werken
Dan moeten ze wel iets gaan verzinenn want ze hebben vandaag hun contract met Formule 1 tot en met 2030 verlengd en MotoGP gaat nog tot en met 2025 door maar goed de Formule 1 stewards vragen ook om een oplossing.Gé Brander schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:59:
Als MotoGP het argument is dan is mijn conclusie dat het circuit niet geschikt is voor Formule 1 en ze daar dus niet meer zouden moeten rijden of dat ze het circuit aanpassen en niet meer geschikt is voor MotoGP.
Eigenlijk zijn het er 7 (3 "bochten" zijn niet echt bochten) en dan heb je een aantal bochten waar nog gravel is...Chevy454 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:01:
[...]
Ze hebben vandaag alle beelden kunnen bekijken, ze hebben alles qua materiaal. Enkel de capaciteit om het te verwekken ontbreekt. Het zijn maar 10 bochten. Met 2x 10 mensen en dito schermen kunnen ze live de situatie beoordelen.
Misschien gewoon een camera boven elke bocht? Aan van die kabels (omdat ze anders tegen de paal van de camera klappen).
Dan kun je van boven alle auto's zien per bocht, en kan je snel zien of ze off-track zijn.
Ocon trouwens 17(!) Track limits overschrijvingen

Tja dan kan je over wind beginnen...... But i call BS als je dat 17x gebeurd. Ik vind die witte lijnen wel prima. Maar het is vooral problematisch dat een driver track limits hoort, maar pas na 15 Laps de waarschuwingen doorkrijgt.
Dat iets door F1 niet als bocht gezien wordt betekend weer niet dat je er niet off track kunt gaan. En/want die 7 bochten / 3 "niet bochten", welke zijn dan? 2 en 5 lijken mij duidelijk. Enige andere die ik mij kan bedenken ia 8. En guess what? Dat is die (niet) bocht waar Perez vorig jaar (of alweer twee jaar terug?) zijn enige Q2 tijd verloor nadat de sessie al was afgelopen (en ook toen dus "no (competitive) time" in Q2).Waah schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:09:
[...]
Eigenlijk zijn het er 7 (3 "bochten" zijn niet echt bochten) en dan heb je een aantal bochten waar nog gravel is...
Dat is niet zo hoor. 10x TL overschreden, daardoor 17 tijden doorgehaald. (In de FIAlijst staat dat als een regeltje met de rondetijd en daaronder NEXT….). Hoe dat ook al weer precies zit heb ik even niet scherp, maar als je rondetijd verwijderd wordt, gaat ook je volgende ronde eraan. Zoiets. (Iemand die dat paraat heeft?)
De FIA moet de baan goedgekeuren als geschikte venue voor F1 races. Het kan dus niet zo zijn dat de baan goedgekeurd is om te racen maar afgekeurd omdat het te moeilijk is om te controleren. You cannot have your cake and eat it too.Gé Brander schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:59:
Er is helemaal niks mis met de baan, ze hebben gewoon te weinig capaciteit om de gebeurtenissen op de baan te monitoren. Het aanpassen van de baan is gewoon een zwaktebod van de FIA die incompetent is om de juiste geschikte aantallen van gekwalificeerde mensen te organiseren.
En dat is gewoon een geldkwestie vanuit de FIA.
Track limit violation in T10 (final corner) heeft, natuurlijk, ook invloed op hoe snel je over start/finish gaat en dus de snelheid van de volgende ronde. Daarom dat een overschrijding in de laatste bocht ook altijd de volgende ronde schrapt.Toke_gt schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:17:
[...]
Dat is niet zo hoor. 10x TL overschreden, daardoor 17 tijden doorgehaald. (In de FIAlijst staat dat als een regeltje met de rondetijd en daaronder NEXT….). Hoe dat ook al weer precies zit heb ik even niet scherp, maar als je rondetijd verwijderd wordt, gaat ook je volgende ronde eraan. Zoiets. (Iemand die dat paraat heeft?)
Sainz die door het team achter LeClerc moet blijven. Die een halve VSC pitstop had en 2 plekken verloor. En dan nog eens 10 seconden achter zijn oren krijgt gewassen?
De pit wall strategie heeft hem geen cadeautjes gegeven. Dat bleek ook uit zijn nogal aparte opmerking van Sergio’s intimidatie.
Ik denk dat Carlos slecht gaat slapen deze avond.
En ik vraag me af: zou Lewis nu over de zeik zijn dat hij door zijn eigen toe doen / W14 issues achter zijn teamgenoot is geëindigd?
De pit wall strategie heeft hem geen cadeautjes gegeven. Dat bleek ook uit zijn nogal aparte opmerking van Sergio’s intimidatie.
Ik denk dat Carlos slecht gaat slapen deze avond.
En ik vraag me af: zou Lewis nu over de zeik zijn dat hij door zijn eigen toe doen / W14 issues achter zijn teamgenoot is geëindigd?
Oh ja, thnx, zo simpel was het. Het is al laat.RobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:19:
[...]
Track limit violation in T10 (final corner) heeft, natuurlijk, ook invloed op hoe snel je over start/finish gaat en dus de snelheid van de volgende ronde. Daarom dat een overschrijding in de laatste bocht ook altijd de volgende ronde schrapt.
Voor mij nog later blijkbaarToke_gt schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:26:
[...]
Oh ja, thnx, zo simpel was het. Het is al laat.
Jammer dat Ocon nu op +1 lap zit. Ben wel benieuwd waar die was geëindigd zonder de 30 seconden tracklimit penalty's en de 5s unsafe release.
F1 was altijd de proeftuin voor innovaties die door de auto industrie werden overgenomen. Nu hebben moderne auto's lane assist. Hoe moeilijk kan het zijn om een dergelijke techniek andersom toe te passen op F1 om de afstand tot de witte lijn op een circuit te monitoren? En dan meteen ff inbouwen dat je 3 seconden vermogen verliest als je over de witte lijn gaat, of iets dergelijks.
Let's agree to disagree. Geen brede curbs en gras/grind, geen mogelijkheid tot buiten de lijnen zonder kleerscheuren in tijd.Chevy454 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:17:
[...]
De FIA moet de baan goedgekeuren als geschikte venue voor F1 races. Het kan dus niet zo zijn dat de baan goedgekeurd is om te racen maar afgekeurd omdat het te moeilijk is om te controleren. You cannot have your cake and eat it too.
Er is helemaal niks mis met de baan, ze hebben gewoon te weinig capaciteit om de gebeurtenissen op de baan te monitoren. Het aanpassen van de baan is gewoon een zwaktebod van de FIA die incompetent is om de juiste geschikte aantallen van gekwalificeerde mensen te organiseren.
En dat is gewoon een geldkwestie vanuit de FIA.
Coureurs nemen elke mm die ze kunnen krijgen. Het circuit geeft ze die ruimte.
Als men het circuit niet wil aanpassen, want MotoGP, dan pech. Regeltjes zijn simpel, niet met alle wielen over de lijn. Doe je het wel, straf. Simple as that.
Iedereen loopt altijd te bashen op de FIA dat ze niet consequent zijn, doen ze het wel, is het weer niet goed.
Zat kort in de aftiteling van viaplay maar bedankt voor het delen 😄jdiezrequejo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:01:
Was deze al gepost? Jet-pack meneer gaat neer 😅
https://twitter.com/f1/st...&t=Z9vSguwaVlIy0BDfO8u2jg
Goeie gast die jetpacker!
een treffende spreuk
Blijft een aanfluiting met de track limits en straffen achteraf. Zowel van de rijders als ook van de organisatie. De kijker is de dupe hier.
Gewoon de gele broodjes terug en voel het maar aan je auto als je er buiten komt.
Gewoon de gele broodjes terug en voel het maar aan je auto als je er buiten komt.
Gele broodjes hebben ook weer nadelen, ze werden niet voor niks verwijderd op sommige delen. Auto's gaan er aan stuk en het veroorzaakt heftige ongelukken. Voorbeelden als Sophia Floersch die in Maccau letter vloog of Alex Peroni die verticaal gelanceerd werd in Monza. F1 auto's zullen door het gewicht en downforce minder snel vliegen, maar bij andere series...sambalbaj schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:52:
Blijft een aanfluiting met de track limits en straffen achteraf. Zowel van de rijders als ook van de organisatie. De kijker is de dupe hier.
[ Voor 7% gewijzigd door NeverSettle op 03-07-2023 00:10 ]
33+1 is de Max score.
een treffende spreuk
Blijkt wel dat het hele idee met de TL niet echt werkt. Last de coureurs lekker de hele baan gebruiken en sta alleen het afsnijden van bochten niet toe. Wat maakt het uit dat ze bij het uitkomen van de bocht over die witte lijn komen. Leg die witte lijn aan de andere kant van de curbstones met grind erachter. Of denk ik nu te makkelijk?
Ze moeten gewoon van dat stroeve asfalt neerleggen net als bij Paul Ricard.sambalbaj schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:52:
Ga je te wijd dan slijten je banden sneller.
Dan kunnen ze ineens wel binnen de lijnen blijven.
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Jawel, één keer volgens de FIA documenten, maar dat mag nog zonder time penaltyDrials schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:47:
Maar is Max nu geen 1 keer buiten de witte lijn geweest?
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Wat mij het meest opviel op de tribune is trouwens dat het gehele publiek niet veel boeit voor de Vries..
Lando en Hulk kregen een luider applaus.. Zelfs Hamilton kreeg meer reactie
Ik vraag mij af hoe lang die er nog zit eigenlijk
Als je de lijn verder naar buiten legt verplaats je het probleem alleen maar. Het probleem met over die buitenlijn rijden is dat je sneller kan optrekken omdat je eerder gas kan geven en daarmee dus eerder topsnelheid bereikt. Daarheb je veel voordeel van, ook in de volgende ronde in sommige gevallen (daarom wordt de ronde tijd van de volgende ronde ook verwijderd als je bij T10 over de lijn gaat)darkdesign schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:38:
Blijkt wel dat het hele idee met de TL niet echt werkt. Last de coureurs lekker de hele baan gebruiken en sta alleen het afsnijden van bochten niet toe. Wat maakt het uit dat ze bij het uitkomen van de bocht over die witte lijn komen. Leg die witte lijn aan de andere kant van de curbstones met grind erachter. Of denk ik nu te makkelijk?
Het is toch niet puur omdat het een Nederlander is, er voor geklapt moet worden? De namen die je noemt zijn véél grotere persoonlijkheden, hebben meer fans, etc.dglavimans schreef op maandag 3 juli 2023 @ 05:12:
Wat mij het meest opviel op de tribune is trouwens dat het gehele publiek niet veel boeit voor de Vries..
Het is wel schrijnend dat er duizenden oranje fans staan, die alleen voor Verstappen juichen? Terwijl Nyck toch ook echt een Nederlander is.mat.hi.as schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:29:
[...]
Het is toch niet puur omdat het een Nederlander is, er voor geklapt moet worden? De namen die je noemt zijn véél grotere persoonlijkheden, hebben meer fans, etc.
[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 03-07-2023 07:35 ]
Volgens mij zie je dat toch overal wel? Norris & Russell krijgen ook vele malen minder support dan Hamilton bij hun thuisrace. Wehrlein zal in Duitsland ook lang niet zoveel support hebben gehad als Vettel (om nog maar te zwijgen over Rosberg die IIRC sowieso altijd minder support heeft gehad ondanks zijn Mercedes carrière).Dj-sannieboy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:34:
[...]
Het is wel schrijnend dat er duizenden oranje fans staan, die alleen voor Verstappen juichen? Terwijl Nyck toch ook echt een Nederlander is.
En daarnaast was het nu de GP van Oostenrijk, waar veel "oranje publiek" zit door... Verstappen Travel. Dus voor wie zouden die merendeels supporteren? Ze waren er niet met De Vries Travel in ieder geval
Naast een post-race interview ook nog wat beelden van de Herr Doktor (als 80 jarige) bij de Legends Parade. Marko had problemen met schakelen maar had eerder van wagen gewisseld met Montoya, die wagen met Montoya vatte echter vlam.
[YouTube: Dr. Helmut Marko nach dem Rennen im Interview! | 2023 Österreich GP]
[YouTube: Dr. Helmut Marko nach dem Rennen im Interview! | 2023 Österreich GP]
Ik mis deKlaasjeNL schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:36:
F1 was altijd de proeftuin voor innovaties die door de auto industrie werden overgenomen. Nu hebben moderne auto's lane assist. Hoe moeilijk kan het zijn om een dergelijke techniek andersom toe te passen op F1 om de afstand tot de witte lijn op een circuit te monitoren? En dan meteen ff inbouwen dat je 3 seconden vermogen verliest als je over de witte lijn gaat, of iets dergelijks.
Dit meen je toch niet serieus of wel?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Als ze het dan kunnen kunnen ze het nu ook. Dus wat dat betreft onnodig om dan maar spullen neer te gooien.Megapaul schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:40:
[...]
Ze moeten gewoon van dat stroeve asfalt neerleggen net als bij Paul Ricard.
Ga je te wijd dan slijten je banden sneller.
Dan kunnen ze ineens wel binnen de lijnen blijven.
Kan prima. Belangrijk is om objectief vast te stellen of de tracklimits wel of niet zijn overschreden. En hopelijk automatisch. Daarin zou je ook AI een rol kunnen laten spelen.Damian schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:53:
[...]
Ik mis deaan het einde van je verhaal...
Dit meen je toch niet serieus of wel?
Volgens mij is het toch allang duidelijk. Het probleem is niet de tracklimits, als het puntje bij paaltje komt kunnen ze daar echt wel binnen blijven. Maar heb kan en mag niet zo zijn dat coureurs pas ettelijke ronden (of hell, na de race) te horen krijgen dat ze over de lijn gegaan zijn. Ten eerste mis je dan de mogelijkheid om nog wat aan te passen, en ten tweede krijg je de shitshow die we nu hebben.
Het moet toch mogelijk zijn om dit automatisch te detecteren in een high-tech omgeving als de F1. Dan kan alles ook een stuk sneller verwerkt worden.
En voor alle argumenten rondom grindbakken terug, broodjes terug. Er zijn hele goede redenen waarom die er nu niet liggen, en wmb blijft dat ook zo.
Dat lukt mij op een kartbaan met een dropoff ook
Het moet toch mogelijk zijn om dit automatisch te detecteren in een high-tech omgeving als de F1. Dan kan alles ook een stuk sneller verwerkt worden.
En voor alle argumenten rondom grindbakken terug, broodjes terug. Er zijn hele goede redenen waarom die er nu niet liggen, en wmb blijft dat ook zo.
We hebben over de (zogezegd) 20 beste coureurs ter wereld. Die weten hoe die baan loopt, en ik mag hopen dat ze zich daar op aan kunnen passenRobertMe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:54:
[...]
Toch begrijp ik het ook wel enigszins. Als ze in T9 / T10 naar beneden denderen zal de auto ook wel wat grip verliezen (zeg maar categorie "gewichteloosheid" in een "val").
Dat lukt mij op een kartbaan met een dropoff ook
Ook dat is niet nieuw, dat gebeurd op elke baan. Daarom is het imho ook prima dat er een stukje coulance in de regel zit. Iedereen maakt eens een foutje, ofwel door de wind, ofwel in 'the-heat-of-the-moment' van een gevecht, of domweg omdat we allemaal mensen zijn.Vervolgens had Albon het ook nog over dat de wind tijdens de race 180 graden gedraaid was. Dus dat zorgt er toch voor dat het elke ronde "net wat anders" was en je niet steeds exact hetzelfde die bocht kon nemen.
Helemaal mee eensEn op het moment dat je tijdig gewaarschuwd wordt kun je er nog op reageren. Niet zoals Albon dus ook aanhaalde (en live ook te merken viel aan de FIA berichten in Multiviewer) pas 10+ ronden later met een TL violation komen aanzetten.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Verschoor kreeg zat applausmat.hi.as schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:29:
[...]
Het is toch niet puur omdat het een Nederlander is, er voor geklapt moet worden? De namen die je noemt zijn véél grotere persoonlijkheden, hebben meer fans, etc.
Ben het ermee eens hoor maar dacht juist dat alles wat Nederlands gekleurd is enorm veel support zou krijgen
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat bewaren tot de vrije trainingen en races.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2023
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |