Superkiwi schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:11:
Het mag dan volgens sommigen niet al te best zijn, er staat wel 4-1 op het bord en dat is waar het uiteindelijk om gaat.
De eerste drie punten zijn binnen
Ik zie wel potentie in deze jongens. Kudus was de absolute uitblinker, jammer dat ie al op de drempel staat om te vertrekken...
Ik vond een aantal punten waarvan we van te voren al wisten dat het niet best was ook niet zo best (met name linksback, 10, rechtsback, spits in die volgorde). Dus je kan heel negatief zijn. En je kan zoals veel analisten bij ESPN denken dat Ajax dit jaar 3e of lager gaat eindigen.
Maar je kan ook zien dat al die spelers die bij middelmatige clubs vandaan zijn gehaald (naar Valentijn Driessen) eigenlijk best goed mee voetbalden. In ieder geval op Eredivisie niveau. De toevoeging van Van den Boomen heeft in een wedstrijd voor meer gevaar gezorgd dan de afgelopen 2 seizoen Tadic (overdreven I know maar Tadic bracht uit corners maar weinig gevaar). Ook tijdens niet dodespel momenten weet hij het spel goed te verleggen. Tahirovic bracht met name in de tweede helft veel, ik zie daar veel potentieel. Medic stond er ook meteen, nog buiten het buitengewoon fraaie doelpunt. Bergwijn oogt fris en gretig. Hato meer dan prima. Gorter viel ook prima in. Kudus speelde ook een puike wedstrijd.
Natuurlijk allemaal op basis van één wedstrijd maar ik zie meer upwards potential dan downwards potential op dit moment.
Met de verwachte komst van Sutalo zou ik zeggen dat in ieder geval voor de Eredivisie de verdediging meer dan goed genoeg is.
Dan lijkt mij linksback en de 10 positie belangrijk om versterking te halen. Klaassen en Taylor lijken de lijn van vorig seizoen door te trekken (ja weer op basis van een wedstrijd) en daarmee niet goed genoeg. Jammer van Taylor want ik heb hem in Jong zien voetballen en hij kan echt wel wat.
Salah-Eddine, Wijndal, het is droefig op de LB positie. Aanvallend kunnen ze nog wel een steentje bijdragen maar met name verdedigend heel, heel zwakt. Wat dat betreft speelde Rensch nog een redelijke wedstrijd (hoewel je met Sanchez als backup misschien daar ook wel versterking wil).
Spits is sowieso nodig omdat we geen tweede spits hebben. Ik gun het Brobbey zo ontzettend om nu echt door te breken. Hij speelde geen eens echt slecht, vaak op de goede plek maar zo slecht in de afwerking. Again in Jong Ajax heb ik hem echt veel beter zien afmaken. Ik zou hem echt een week apart met Klaas-Jan laten trainen op afmaken.
Linke en rechts lees ik in de media kritiek op Sven (VI vandaag bijvoorbeeld "De soms onbegrepen, eigenzinnige maar minstens zo ambitieuze directeur voetbalzaken van Ajax."). Ik zie tot nu toe een uitstekend beleid. Het enige wat hij tegen zich heeft is de tijd, de transferwindow eindigt op 31 augustus en voor die tijd is hij nog niet klaar. Voor de rest heeft hij tot nu toe precies geleverd wat hij beloof heeft en dat ook duidelijk en open gecommuniceerd naar de pers. En hij heeft een hoop verkocht (wat volgens sommige in de media super simpel is volgens Valentijn). Niet alleen veel geld opgehaald maar ook een hoop mislukte transfers opgelost