toolkist schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:14:
Ik denk dat zijn 'data driven' gedachten helemaal niet zo verkeerd hoeven te zijn. Zie bijvoorbeeld Brentford en Brighton, die hebben dat ook enorm. AZ idem, die hebben Mr Moneyball (Billy Beane, zie bv
https://www.elfvoetbal.nl...otiemanagement-inefficint) rondlopen.
En zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer teams die nu afdelingen met data analisten rond hebben lopen.
Misschien dat hij het als de enige waarheid wilde implementeren, of op een verkeerde manier, of staat de organisatie Ajax er gewoon niet voor open (we doen het wel op de Cruijff methode), geen idee. Daarvoor zijn we teveel buitenstaander.
Daarom sta ik er dus ook neutraal in, ik heb gewoon geen idee of dit een goede move is voor Ajax en of hij zo enorm verantwoordelijk was voor de problemen als de media bv willen laten geloven.
Tja, dat argument gaat op voor bijna alles wat we in dit topic bespreken, dan kan je het beter zuiver over wedstrijden gaan hebben. Toch ben ik van mening dat er meer dan genoeg informatie beschikbaar is om een mening te vormen, dat is geen absolute waarheid want we hebben niet alle details, maar volledig neutraal blijven is niet per se noodzakelijk.
Het is absoluut een goede move binnen de context van de huidige veranderingen. Met de komst van Kroes en de twee technische minions gaat er toch een wat andere wind waaien en zit zijn takenpakket in de knel. Dat gaat onherroepelijk voor wrijving en botsingen zorgen, dat kan je beter voor zijn. En als hij dan ook nog eens weinig aantoonbaars heeft laten zien dan is eruit werken geen verkeerde keuze, want waar zijn dan de voorbeelden waarom hij wél zou moeten blijven zitten?
Of de totale verandering an sich een goede move is weet ik niet. Velen geven heel hoog op van Kroes en hij heeft zelf ook een aardig grote mond, maar ik moet het nog maar zien. De verwachtingen zijn wel erg hoog en dat moet ook nog maar waargemaakt worden.
Wat data betreft: jij verwart nu de discussie van voetbal vs. data met wat ik een data man noem. Er is helemaal niets mis met het gebruik van data, maar het zijn hulpmiddelen. Net zoals KPI's indicatoren zijn en geen doelen, iets wat ook heel vaak mis gaat. Ik heb het gevoel dat hij te veel uit balans is maar ook gewoon te rechtlijnig en zakelijk.
Zijn reacties achteraf in de media (doet hij dus zelf) vind ik eigenlijk van het niveau Steijn. Beetje verongelijkt naar van alles wijzen maar zelf treft je nul blaam. Ik mis de houding van samen doen, net zoals in slechte tijden er ook zijn in plaats van je verstoppen.
Nee, die man gaan we echt niet missen.