[Voetbal] Ongeregeldheden supporters

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
De laatste tijd gebeuren er helaas geregeld incidenten met supporters in het voetbal, met als dieptepunt het voorgeval in de halve beker finale Feyenoord - Ajax.

Zo werd in andere wedstrijden de doelman van Sevilla belaagd door een supporter van PSV, werd Jetro Williams geslagen door een supporter en zo worden er geregeld aanstekers, vuurwerk en bier op het veld gegooid. Anti-semitische, homofoob of racistische leuzen gebeuren ook.

Dit artikel soms een aantal incidenten op: https://nos.nl/artikel/24...nt-laatste-in-lange-reeks

De minister van jusitie Dilan Yesilgöz van justitie had zich goed voor kunnen stellen dat de wedstrijd wel definitief was gestaakt. "Hoe ver moet het gaan?", vraagt ze zich hardop af. "Als je zo doorgaat, ga je naar een setting waar thuissupporters ook niet kunnen."

De politievakbond had liever gehad dat de halve beker finale werd gestaakt.
https://nos.nl/artikel/24...t-is-bijzonder-schadelijk

De minister van sport Conny Helder zei er dit over:
Het is goed mogelijk dat consequenties volgen. ,,Geweld op en rond het voetbalveld is ontoelaatbaar. Van spelers, coaches, scheidsrechters of andere fans blijf je af”, laat minister Conny Helder (Sport) in een reactie weten. ,,Wat dit betekent voor de toekomst met supporters bij wedstrijden kan ik nu nog niet zeggen.” Daarover zal het kabinet in gesprek gaan met gemeenten, de politie en de KNVB, stelt Helder.
https://www.ad.nl/nederla...ook-niet-kunnen~adec812d/

Feyenoord zelf doet voor de wedstrijd tegen AS Roma een supporter vak dicht:
Feyenoord denkt na over maatregelen. Voor de wedstrijd tegen AS Roma gaat in ellk geval een supportersvak dicht. ,,We gaan goed analyseren en evalueren hoe we dit kunnen voorkomen en hoe we hiermee omgaan”, aldus directeur Dennis te Kloese. ,,Zodat dit soort dingen in de toekomst niet meer gebeuren. Want dit is bijzonder schadelijk voor ons als organisatie, voor het imago van onze supporters en voor ons elftal.”
https://www.ad.nl/nederla...ook-niet-kunnen~adec812d/

De minister wil in ieder geval een gesprek met de betrokken partijen. Het Engelse model wordt ook voorgesteld. Daar hebben ze ook na jaren excessief geweld, meer controle gekregen, door bijvoorbeeld de volgende maatregelen:
Volgens de gerenommeerde Engelse voetbaljournalist Phil McNulty is dat het gevolg van verplichte zitplaatsen, scherp cameratoezicht, snel ingrijpen bij beledigende spreekkoren en misschien wel het belangrijkste verschil met Nederland: geen alcohol op de tribunes.
https://nos.nl/artikel/24...plaatsen-en-alcoholverbod

[ Voor 96% gewijzigd door tweakduke op 06-04-2023 18:18 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZicoDon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 11:46
Poeh, kom net zelf uit het stadion. Wat een avond vol frustratie. Je merkt vanaf het begin dat de scheidsrechter de wedstrijd geen seconden onder controle heeft. Spelers en publiek reageren daar zoals altijd op.

Helaas zie je dan bij de warmlopende Ajacieden ineens de beker bier al vliegen en denk je … jongens doe nou eens normaal..

Dan het opstootje wat volledig uit de hand loopt.. je merkt ook onder de “gewone” supporter dat ze er echt helemaal ziek van worden dat gekloot elke keer.

Had ons niks verbaasd als ze niet door gingen voetballen, gelukkig wel gebeurd.

Ik vindt nog steeds dat de media hier ook echt wel een keer naar zichzelf moet gaan kijken, door deze wedstrijden steeds compleet op te hypen. Ik snap het, maar er zijn genoeg mensen die daardoor nog 2x zo hard gaan lopen stuiteren.

Dan de wedstrijd, vond beide erg matig. Feyenoord creëerde wel wat meer mogelijkheden maar schuttert 2x compleet met verdedigen en dan ligt die erin.

Succes in de finale!
Hopelijk houden ze het een beetje heel ;)

Feyenoord | Xbox Series X | Fotografie

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:27
Net thuis uit het stadion. Natuurlijk schaam ik me kapot als Feyenoorder. Wat er gebeurd is, is schandalig. Toch wil ik een kleine nuance maken, je leest nu ineens weer overal dat er bij Feyenoord alleen maar doorgesnoven tokkies komen enzo. Dat vind ik dan weer niet eerlijk. Ik weet dat het lijntje tussen "beste fans ter wereld" en "slechtste fans ter wereld" nergens zo dun is als bij Feyenoord. Maar nu is er door 1 iemand gegooid, en die is onder luid gejuich van de overige 44.999 mensen het stadion uitgehaald. Ga er dus vanuit dat er verder geen straf voor Feyenoord volgt, volgens deze jurisprudentie. En eigenlijk zou ik dat stiekem ook terecht vinden als dat niet gebeurt.

Verder vind ik ook wel dat er een rol is weggelegd voor de KNVB. Je weet dat dit een enorm verhitte pot gaat worden en dan stuur je een slappe zak als Lindman of iets dergelijks als scheidsrechter. Ik weet niet eens hoe de beste man precies heet. 0 overwicht op de spelers en laat het op het veld volledig uit de hand lopen. Dat slaat over op het publiek en dan heb je maar 1 tokkie nodig en helaas was die er vandaag. Met een fatsoenlijke scheidsrechter is er zo'n trigger niet en haal je de angel er ook wel uit.

Maar ik erger me altijd aan gooien van spullen. Het gebeurt veel en veel te vaak in stadions. Ik zat toevallig vanmiddag nog Ajax - Feyenoord te kijken, en daar kreeg Gimenez na de 0-1 ook een partij troep naar zich toegegooid, niet te zuinig. Dat is feitelijk gezien niet eens heel anders, alleen hoor je dan niemand omdat er niet raak wordt gegooid.

Nogmaals, ik wil helemaal niks bagatelliseren, want ik vind dit schandalig. Maar een kleine nuance kan ook geen kwaad, want ik voel me persoonlijk ook aangesproken als ik reacties zie over "doorgesnoven tokkies", "allemaal tuig van de richel" en noem het maar op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 16:05
PWM schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:43:
Mensen die in zijn actie niet iets racistisch zien, moeten echt beter kijken :p Zelf weinig problemen mee hoor, toughen up, maar zijn Ramadan sneer was duidelijk. Prima, niet janken en geen straf nodig. Maar doen alsof hij het niet deed is raar :p
Als Tadic een vervelende opmerking heeft gemaakt wil ik dat absoluut niet goed praten. Maar al zou hij een opmerking hebben gemaakt aangaande de ramadan, dan kan dat nooit racistisch zijn. Hooguit discriminerend of beledigend. En dat is een duidelijk verschil met racisme.
Vld1989 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 00:32:
Net thuis uit het stadion. Natuurlijk schaam ik me kapot als Feyenoorder. Wat er gebeurd is, is schandalig. Toch wil ik een kleine nuance maken, je leest nu ineens weer overal dat er bij Feyenoord alleen maar doorgesnoven tokkies komen enzo. Dat vind ik dan weer niet eerlijk. Ik weet dat het lijntje tussen "beste fans ter wereld" en "slechtste fans ter wereld" nergens zo dun is als bij Feyenoord. Maar nu is er door 1 iemand gegooid, en die is onder luid gejuich van de overige 44.999 mensen het stadion uitgehaald. Ga er dus vanuit dat er verder geen straf voor Feyenoord volgt, volgens deze jurisprudentie. En eigenlijk zou ik dat stiekem ook terecht vinden als dat niet gebeurt.

Verder vind ik ook wel dat er een rol is weggelegd voor de KNVB. Je weet dat dit een enorm verhitte pot gaat worden en dan stuur je een slappe zak als Lindman of iets dergelijks als scheidsrechter. Ik weet niet eens hoe de beste man precies heet. 0 overwicht op de spelers en laat het op het veld volledig uit de hand lopen. Dat slaat over op het publiek en dan heb je maar 1 tokkie nodig en helaas was die er vandaag. Met een fatsoenlijke scheidsrechter is er zo'n trigger niet en haal je de angel er ook wel uit.

Maar ik erger me altijd aan gooien van spullen. Het gebeurt veel en veel te vaak in stadions. Ik zat toevallig vanmiddag nog Ajax - Feyenoord te kijken, en daar kreeg Gimenez na de 0-1 ook een partij troep naar zich toegegooid, niet te zuinig. Dat is feitelijk gezien niet eens heel anders, alleen hoor je dan niemand omdat er niet raak wordt gegooid.

Nogmaals, ik wil helemaal niks bagatelliseren, want ik vind dit schandalig. Maar een kleine nuance kan ook geen kwaad, want ik voel me persoonlijk ook aangesproken als ik reacties zie over "doorgesnoven tokkies", "allemaal tuig van de richel" en noem het maar op.
Helaas was het niet één iemand die gooide. Er was één iemand die raak gooide en waren een hele hoop lui die ook gooiden, maar misten. De rand van het veld lag bezaaid met aanstekers. Het is dus gewoon niet waar dat het maar één individu was die zich zo achterlijk gedroeg. Slot omschreef het in het interview na de wedstrijd bij ESPN heel duidelijk. Al aan het begin van de wedstrijd werden de warmlopers bekogeld met bierbekers en dat hield de hele wedstrijd zo aan.

[ Voor 66% gewijzigd door cordonbleu op 06-04-2023 00:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZicoDon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 11:46

Ja er is nu (terecht) ook meer heisa omdat er nu helaas een keer een object raak is gegooid. Maar het is een breder probleem. En zeker niet alleen in Rotterdam.

Feyenoord | Xbox Series X | Fotografie

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 07:30
Ik weet dat het lijntje tussen "beste fans ter wereld" en "slechtste fans ter wereld" nergens zo dun is als bij Feyenoord.
I see what you did there…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024

Zelfs nadat John de Wolf het publiek toespraak werd er nog gegooid. Met als toppunt met massaal uitfluiten zodra Ajax het veld weer betrad. Wees als Feyenoord zijnde blij dat ze überhaupt nog terugkwamen.

Om het uitfluiten van Klaassen tijdens zijn wissel én het gooien van aanstekers richting de bank na afloop van de wedstrijd maar te zwijgen.

Tot slot, Feyenoord die een DJ uitnodigt op het plein die daar Hamas Hamas door de microfoon schreeuwt helpt natuurlijk ook niet echt mee hé? Ik krijg steeds meer het gevoel dat het niet een aantal personen zijn, maar dat zodra Ajax in beeld is alles, maar dan ook alles geoorloofd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
saert schreef op donderdag 6 april 2023 @ 06:54:
[...]

Zelfs nadat John de Wolf het publiek toespraak werd er nog gegooid. Met als toppunt met massaal uitfluiten zodra Ajax het veld weer betrad. Wees als Feyenoord zijnde blij dat ze überhaupt nog terugkwamen.

Om het uitfluiten van Klaassen tijdens zijn wissel én het gooien van aanstekers richting de bank na afloop van de wedstrijd maar te zwijgen.

Tot slot, Feyenoord die een DJ uitnodigt op het plein die daar Hamas Hamas door de microfoon schreeuwt helpt natuurlijk ook niet echt mee hé? Ik krijg steeds meer het gevoel dat het niet een aantal personen zijn, maar dat zodra Ajax in beeld is alles, maar dan ook alles geoorloofd is.
Stel dit zou andersom gebeurd zijn, dan zouden de Ajax supporters zeer waarschijnlijk geen greintje beter geweest zijn en vd Sar zou niet veel meer zinnigs dan de Wolf uitgekraamd hebben ;)
Die kunnen beter samen op een bankje gaan zitten en stil houden :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit is dus wel bagatelliseren, het was zeker niet 1 iemand, er was 1 iemand die raak gooide.
Er werd massaal gegooid met spullen, maar alleen degene die raak gooit wordt aangepakt en benoemd, ook door die te Kloese. Dat is doen alsof je hiermee het probleem hebt opgelost, dat is natuurlijk een illusie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24
Maar waarom wordt alleen een raakgooier aangepakt? Met die beelden kunnen ze dan toch elke droeftoeter identificeren die iets gooit :? Waarom niet allemaal 1 voor 1 aanpakken?
Gewoon slappe hap van de clubs, ja alle clubs.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Maar nu is er door 1 iemand gegooid, en die is onder luid gejuich van de overige 44.999 mensen het stadion uitgehaald.
1e helft, corner Ajax, minimaal 3 aanstekers die erg dichtbij landden. Ajax spelers klagen richting scheids die niks doet, stadion fluit Ajax spelers uit...
Of die gast uit die tweet die vol met z'n bakkes in beeld was terwijl ie een beker bier wierp. En dat zijn maar 2 concrete voorbeelden...
Hoezo was iedereen zo tegen dat gooien? Dan zouden die werpers ook wel uit het publiek zijn gevist of richting stewards geëscorteerd zijn door hun vakgenoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 09:05
saert schreef op donderdag 6 april 2023 @ 06:54:
[...]

Supporters zijn nu eenmaal, in het heetst van de strijd, vaak enorm dom. Ergerde me ook aan het zwaaien dat sommigen deden toen Klaassen het veld moest verlaten. En verbaasde me, net als jij, over het toch weer uitfluiten. Een dag later denk ik er wat genuanceerder over.

In een groep zijn er altijd mensen die de sfeer bepalen. Daaraan weerstand bieden is moeilijk en de weinige mensen die dat wel doen, vallen in het geheel weg voor de tv-kijker. Ben zelf regelmatig bij Ajax geweest en heb ook daar genoeg dingen meegemaakt die eigenlijk van de zotte zijn. En als je daar middenin zit (als begin-twintiger toentertijd) ben je al snel geneigd mee te gaan met joelen/fluiten. Aan gekke spreekkoren deed ik niet mee, maar daartegen optreden was ook een brug te ver.

Je hoopt dat de sociale controle op de tribunes groeit. Dat mensen dit soort gedrag van medesupporters niet meer toestaan. Ik denk alleen dat die wens de vader is van de gedachte; supportersmisdragingen zullen er altijd zijn. Natuurlijk had harder straffen (de wedstrijd staken en Ajax de winst toekennen) nu meer impact gehad, maar of daarmee dan ook iets zou veranderen... We hebben eerder krankzinnige taferelen meegemaakt (Esteban bijvoorbeeld) en ook toen werd daarvan massaal schande gesproken. Een paar jaar verder wordt aan dat soort incidenten alleen nog gerefereerd als er weer iets voorvalt.

Ik zeg niet dat we dit dan maar moeten accepteren. En ook pleit ik de Feyenoorders niet vrij (het gaat bij die groep wel bovengemiddeld vaak 'mis' imo). Zolang we echter geen voetbalwet hebben die ook nageleefd wordt, blijft het vooral bij praten, klagen en dweilen met de kraan open.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Bijzonder weer hoe @Vld1989 aangeeft dat echt niet alle Feyenoord supporters achterlijk en doorgesnoven zijn en er vervolgens toch weer door andere users redenen worden gegeven waarom dat wel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

dr.lowtune schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:03:
Bijzonder weer hoe @Vld1989 aangeeft dat echt niet alle Feyenoord supporters achterlijk en doorgesnoven zijn en er vervolgens toch weer door andere users redenen worden gegeven waarom dat wel is.
Nou ja, hij beweert weer het andere uiterste, dat er maar door één persoon iets gegooid is. Dat is overduidelijk niet het geval geweest.

De waarheid ligt hier in het midden.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
mefjoew schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:01:
We hebben eerder krankzinnige taferelen meegemaakt (Esteban bijvoorbeeld) en ook toen werd daarvan massaal schande gesproken. Een paar jaar verder wordt aan dat soort incidenten alleen nog gerefereerd als er weer iets voorvalt.

Ik zeg niet dat we dit dan maar moeten accepteren. En ook pleit ik de Feyenoorders niet vrij (het gaat bij die groep wel bovengemiddeld vaak 'mis' imo). Zolang we echter geen voetbalwet hebben die ook nageleefd wordt, blijft het vooral bij praten, klagen en dweilen met de kraan open.
In al die gevallen heeft de KNVB het nagelaten om het keihard af te straffen en daarmee een hele duidelijke waarschuwing te geven.
Die supporter die Esteban aanviel tijdens een bekerwedstrijd? Ajax een seizoen geen beker. Klaar. Eens kijken hoe vaak zoiets dan nog gebeurt.
Massaal bier/weetikveel wat gooien? Wedstrijd zonder publiek.
Dubieus maar zeker zo effectief: zorg ook vooral dat de harde kern dan weet wie ervoor te bedanken ;)

De enige manier hoe je die gasten pakt is a) meldplicht en b) de club straffen. Idealiter ook nog c) 'sociale' controle maar die wordt waarschijnlijk alleen op een wat te gewelddadige manier uitgevoerd als je het aan mede supporters overlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
dr.lowtune schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:03:
Het zijn ze niet allemaal, of de helft, of 30%. Maar ook zeker niet 'maar 1' wat toch zeker ook een deel van de kern van de post leek te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

toolkist schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:10:
[...]

Het zijn ze niet allemaal, of de helft, of 30%. Maar ook zeker niet 'maar 1' wat toch zeker ook een deel van de kern van de post leek te zijn.
Het waren er zeker meer dan 1, en het waren er absoluut teveel (1 is al teveel).

Pak ze maar op en geef ze maar meldplicht op het politiebureau gedurende 10 jaar. Ze verzieken het hele spel, hebben een speler verwond en Feyenoord de wedstrijd gekost (wat een kansloze kutsupporters zijn die gooiers dan ook).

Als Feyenoorder heb ik er heel zwaar de pest in. Dapper van Klaassen dat hij het nog probeerde. En je ziet nu al weer hoe de clickgeile media dit ook weer uitmelkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:50

snmght

imho dan he

toolkist schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:09:
[...]

In al die gevallen heeft de KNVB het nagelaten om het keihard af te straffen en daarmee een hele duidelijke waarschuwing te geven.
Die supporter die Esteban aanviel tijdens een bekerwedstrijd? Ajax een seizoen geen beker. Klaar. Eens kijken hoe vaak zoiets dan nog gebeurt.
Dubieus maar zeker zo effectief: zorg ook vooral dat de harde kern dan weet wie ervoor te bedanken ;)

De enige manier hoe je die gasten pakt is a) meldplicht en b) de club straffen. Idealiter ook nog c) 'sociale' controle maar die wordt waarschijnlijk alleen op een wat te gewelddadige manier uitgevoerd als je het aan mede supporters overlaat.
Nadeel van dergelijke sancties is dat het wel heel verleidelijk wordt om juist de boel te gaan saboteren en vanuit een vak of in een stadion, shirt van een andere club iets te gaan gooien..

Ik zou pleiten voor elke gooier proberen te traceren en straffen. Hoodies en petten verbieden om het zoeken makkelijker te maken. Boete, stadionverbod en aanklacht poging tot zware mishandeling voor iedereen die gooit. En kijk eens of je de beelden niet ook nog eens kunt publiceren van al deze idioten.

De club straffen snap ik maar werkt sabotage in de hand.

Ik ga trouwens vrijdag naar Roda Ado met mijn zoon en ben serieus ineens aan het twijfelen of ik nog wel zin heb na gisteren. :(

[ Voor 4% gewijzigd door snmght op 06-04-2023 08:29 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 16:07
[...]

je heb gelijk hoor gewoon zwaarder straffen maar ik zie het ook als een maatschappelijk probleem ik geloof er nooit in dat die gasten dat alleen doen in een voetbalstadion

daar buiten zullen ze ook wel tekeer gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
bie100 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:38:
[...]

je heb gelijk hoor gewoon zwaarder straffen maar ik zie het ook als een maatschappelijk probleem ik geloof er nooit in dat die gasten dat alleen doen in een voetbalstadion

Klopt. Je moet ook buiten de stadions veel en veel en veel harder straffen.

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

snmght schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:28:
Nadeel van dergelijke sancties is dat het wel heel verleidelijk wordt om juist de boel te gaan saboteren en vanuit een vak of in een stadion, shirt van een andere club iets te gaan gooien..
Exact dat, hiermee geef je dergelijke randdebielen onbedoeld te veel macht. Je zal toch echt de persoon zelf keihard moeten aanpakken. Het is in Engeland gelukt dus zou het hier ook moeten lukken. En ja, dat kost geld. Dat geld kan je enerzijds verkrijgen door subiet uitsupporters te gaan verbieden, wat klauwen met geld kost en anderzijds zullen de clubs hier in bij moeten gaan dragen, nagelang het aantal zitplaatsen in het stadion. Dat de maat vol is en dat het echt anders moet lijkt mij nu wel duidelijk, ook dat het probleem niet bij één club ligt enkel en alleen op basis van wat gisteravond is gebeurt. Het gebeurt nagenoeg overal, bij elke club, in verschillende mate. Hoe groter de club en aanhang hoe groter de problemen.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

En juist in deze knipoog zit het hele probleem. Het direct shamen van de persoon breed op Dumpert, Twitter maar ook hier waarbij er geen zekerheid dat het die persoon was is niet heel handig maar ook risicovol. Een reden die in het verleden meermaals aangehaald is door bestuurders van een BVO is juist de angst voor de harde kern en daarom niet al te hard ingrijpen.

De KNVB moet hierin duidelijk zijn dat het onacceptabel dat er enige voorwerpen richting spelers/op het veld gegooid worden en op basis daarvan consequent straffen.
Clubs moeten het voorkomen danwel effectief handhaven als het wel gebeurt.

Verwachten dat supporters elkaar in de hand gaan houden is nogal optimistisch, het hele publiek straffen voor iets is nogal een zware keuze, zeker als je niet eerder specifieke personen eruit pakt voor de handhavende actie. De camear's zijn er, zeker op de vakken met de meeste problemen, doe er dan wat mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
[...]

Dat gaat een random supporter niet doen en sowieso, het wordt echt snel genoeg duidelijk als het een actie van een supporter van een andere club is. Wat dat betreft doet Twitter enzo het werk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
[...]

Dat vraag ik me werkelijk af, wanneer je hoort wat de samenstelling is van sommige hooligan groepen. Het lijkt wel alsof voetbal als een soort rode lap op een stier werkt, een soort uitlaatklep voor dit soort gasten waarbij ze denken dat alles maar kan.

Maar goed zo lang de toepassing van die super strenge voetbalwet ook maar halfslachtig is veranderd er niets.

Maar goed in dit geval makkelijk om de werper die toevallig raak gooit op te pakken, terwijl er elke wedstrijd bergen voorwerpen naar het veld gegooid worden die toevallig niet raak zijn. Zo lang je alleen laat zien echt op te treden tegen de gevolgen (raak gooien dus) los je het nooit op.

[ Voor 17% gewijzigd door TIGER1125 op 06-04-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Ik ga trouwens vrijdag naar Roda Ado met mijn zoon en ben serieus ineens aan het twijfelen of ik nog wel zin heb na gisteren. :(
Dit is constant een afweging, de tumult eromheen maakt het niet beter. Als ik hier incidenteel naar de lokale BVO zou willen kan dat geeneens want je hebt een clubkaart nodig om een kaart te kunnen kopen, die clubkaart kan ik niet krijgen omdat ik al een seizoenskaart heb.

Clubs die uitkomen in verschillende competities, toeschouwers die geen problemen veroorzaakt hebben. Edoch is dat blijkbaar een risico. De voetbalwereld - en daarin wellicht specifiek een deel van de supporters - is verziekt, en zolang je dat niet aanpakt blijft het op dit discutabele niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Napo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:52:
Verwachten dat supporters elkaar in de hand gaan houden is nogal optimistisch, het hele publiek straffen voor iets is nogal een zware keuze, zeker als je niet eerder specifieke personen eruit pakt voor de handhavende actie. De camear's zijn er, zeker op de vakken met de meeste problemen, doe er dan wat mee.
En jij denkt dat alle clubs onder de top 5 ofzo camera's genoeg hebben om al hun supporters goed te kunnen volgen? Ze hebben bij Go Ahead geeneens camera's om buitenspelsituaties in de eigen 16 duidelijk te maken.

Wat betreft de sociale controle door harde kern, tijdens de corona rellen (o.a. in Den Bosch) werkte het anders prima, de 'patrouilles' van de harde kernen om hun eigen steden te beschermen tegen rellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:56:
[...]

En jij denkt dat alle clubs onder de top 5 ofzo camera's genoeg hebben om al hun supporters goed te kunnen volgen? Ze hebben bij Go Ahead geeneens camera's om buitenspelsituaties in de eigen 16 duidelijk te maken.
Ja.
Het stadion van de licentiehouder moet zijn voorzien van een vaste video-installatie.
Deze video-installatie moet voldoen aan de volgende eisen:
- Het aantal videocamera’s moet in ieder geval voldoende zijn en zo zijn opgesteld
dat alle:
o toeschouwersvakken;
o plaatsen waar fouilleringwerkzaamheden worden verricht;
o toegangspunten tot het stadion / stadionterrein;
o toegangswegen en het stadionplein;
kwalitatief goed in beeld kunnen worden gebracht.
Ten minste twee 2 camera’s moeten permanent de vakken met de fanatieke
supporters van het thuisspelende team vanuit verschillende posities in beeld
brengen. Hiermee moet het minimaal mogelijk zijn om met één (1) camera in te
zoomen op een specifieke situatie in dit vak, terwijl de andere camera9 het
volledige vak in beeld blijft houden.
- Het moet mogelijk zijn met de videocamera te allen tijde (overdag, ’s avonds en ’s
nachts) mensen in persoon vast te leggen c.q. te herkennen op basis van
gezichtskenmerken. Dit betekent dat er technisch bezien 130 - 170 pixels per
meter moet worden overgehouden op ieder stoeltje in het stadion.

[ Voor 29% gewijzigd door Napo op 06-04-2023 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
[...]

Bij het voetbal zitten groepen van die gasten allemaal bij elkaar, en het komt allemaal op tv waardoor het breed wordt uitgemeten. Dat is ook logisch omdat dit allemaal in zicht van de gehele gemeenschap gebeurt.

Zwaarder straffen en duidelijk nooit meer stadion in, dat betekent dus ook dat er meer gehandhaafd moet worden op de straffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
jbdeiman schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:58:
[...]

Bij het voetbal zitten groepen van die gasten allemaal bij elkaar, en het komt allemaal op tv waardoor het breed wordt uitgemeten. Dat is ook logisch omdat dit allemaal in zicht van de gehele gemeenschap gebeurt.

Zwaarder straffen en duidelijk nooit meer stadion in, dat betekent dus ook dat er meer gehandhaafd moet worden op de straffen.
Eens, maar simpel op te lossen toch? Meldplicht kun je gewoon ergens random in NL laten uitvoeren met een paar man ("bureau voetbalzaken") achter een balie te zetten, kom je niet? Kun je die dag of in de loop van de week wel een bezoekje van Justitie verwachten met verdere consequenties.

Iedereen maakt er altijd zo'n logistiek drama van, van die meldplicht, draai het eens om laat de gestrafte het lekker oplossen in plaats van de Overheid. Die faciliteert ergens één of twee balies waar je je kunt melden kom je niet? Kun je op de blaren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
[...]

Klopt helemaal en Slot zei dat volgens mij ook.. Dit gebeurt nu in het stadion maar het is een veel uitgebreider maatschappelijk probleem. En niemand die daar een oplossing voor heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
Eerste actieve actie van Feyenoord is, volgens diverse Feyenoord fansites al binnen:
"Feyenoord sluit vak Z tegen AS Roma", voor de mensen die niet bekend zijn in de kuip is dat het vak achter de dug-outs.

Lijkt me in dit geval de enige terecht beslissing om herhaling te voorkomen. Te meer ook omdat de UEFA überhaupt geen netten toestaat aan de camera zijde, en de UEFA je zonder pardon gewoon de competitie uitzondert en eventueel schorst wanneer dat fout gaat in het stadion.

Scheelt voor de normale supporters op vak Z dat de Roma supporters ook niet mogen komen, dus er is nog wel wat plek om te verschuiven.

[ Voor 30% gewijzigd door TIGER1125 op 06-04-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Na een nacht slecht te hebben geslapen heb ik als Feyenoord fan nog steeds plaatsvervangende schaamte. Ook ik heb er echt de pest in.

Het wordt tijd dat de KNVB en de clubs samen kneiterhard gaan optreden. Ook ik zou pleiten om elke raddraaier te traceren en zeer hard straffen. Wat mij betreft met een straf die zo'n persoon ook persoonlijk raakt want een stadionverbod is niet zo boeiend. Ik denk meer een strafblad en je gezicht op billboards en reclame spotjes waarin je wordt weggezet als vandaal. Hopelijk pikt zo'n werkgever dit ook op en worden ze daar ontslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
TIGER1125 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:08:
[...]

Iedereen maakt er altijd zo'n logistiek drama van, van die meldplicht, draai het eens om laat de gestrafte het lekker oplossen in plaats van de Overheid. Die faciliteert ergens één of twee balies waar je je kunt melden kom je niet? Kun je op de blaren zitten.
Juist, 2 plaatsen in Nederland. Hoe ga je dat faciliteren, waar zadel je de veroorzakers mee op en is dat uberhaupt wenselijk. Hoe doe je dat in combinatie met gebiedsverboden (zie casus PSV).

Nee, zo gemakkelijk is het helaas niet, zeker niet met het beperktere politieapparaat wat we nu hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:57
[...]

Waarom gaat 't meteen over zwaarder straffen? Er wordt überhaupt niet gestraft. Op basis van wat moet je dan zwaarder gaan straffen? Gisteren is er dan toevallig wel iemand opgepakt, maar 9 van de 10 keer gebeurt zoiets ongezien/ongemerkt en komt de dader er gewoon mee weg. Laten we eens beginnen om hier gewoon te beginnen met een meldplicht voor al dit soort raddraaiers. En zoals @TIGER1125 hoe je daar helemaal geen logistiek ingewikkeld probleem van te maken. Laat die kneuzen het zelf maar uitzoeken. Je kan je melden in Utrecht, Eindhoven en Almelo. Kom je niet, dan ontvang je een boete vanwege no show.

Gisteren heeft maar weer eens aangetoond dat de voetbalhooliganwet nodig is. Maar we zitten met een overheid die al jarenlang moeilijke beslissingen liever niet neemt, dus ik gok dat we over een jaar hier weer lekker verontwaardigd kunnen doen als 't weer eens mis gaat, weer gaan roepen over straffen/zwaarder straffen en onze rakkers die altijd een grote mond hebben over zwaarder straffen doen weer lekker niks. Want dan moet er doorgepakt worden, kan je misschien wel stemmen verliezen en dat is wel het laatste wat ze willen.

Dit is een kop van 2007, in 16 jaar is er maar bar weinig veranderd en lijken de regerende partijen nog steeds dezelfde modus operandi te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbwjhbMENLA7SQV1gUgpGlVHHkk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K34fedxt2C1nQSyEwGqD1End.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20
Superkiwi schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:37:
[...]

Een aantal lui hier ging er gelijk stellig vanuit dat Tadic iets racistisch zou hebben gezegd. Ik zie net de herhaling terug en ik zie hier niks beledigends in terug, laat staan iets racistisch.
Misschien heeft ie op een sarcastische manier gevraagd "lekker gegeten jongen?".
De hier ontstane ophef in elk geval niet waard imo.
De hele avond was de media bezig om sensatie te zoeken en ophef te verspreiden. Ik werd er een beetje moe van. Gelukkig was het al bed tijd .

Iets meer over de wedstrijd zelf mocht van mij ook wel.
Uiteraard moeten de incidenten belicht worden maar niet in deze mate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
JanW schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:24:
[...]
Gisteren heeft maar weer eens aangetoond dat de voetbalhooliganwet nodig is.
Die voetbalwet (Wet bestrijding voetbalvandalisme en overlast) is er. Evaluaties worden gedaan.

Inzet is bijzonder beperkt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rhHJWs6.png
Hierin zie je overigens niet de gebiedsverboden op basis van de APV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb iets gehad, wat ik nooit na een wedstrijd van Feyenoord heb gehad. Geen zin meer hebben in de volgende wedstrijd. Tuurlijk ga ik hem kijken. Ik realiseer me wel dat ding een lange nasleep gaat hebben qua boetes en consequenties. Klassiekers zijn niet meer leuk. Nooit meer uitsupporters, maar beter ook.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 00:24
Keihard straffen is het enige wat helpt..

Zodra er zaken gegooid worden hele vak/tribunedeel sluiten voor de eerstvolgende wedstrijd.. Hiermee raak je zoveel supporters dat de sociale controle heel snel omhoog gaat, dan laat je het echt wel uit je hoofd om wat te gooien.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Napo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:22:
[...]

Juist, 2 plaatsen in Nederland. Hoe ga je dat faciliteren, waar zadel je de veroorzakers mee op en is dat uberhaupt wenselijk. Hoe doe je dat in combinatie met gebiedsverboden (zie casus PSV).

Nee, zo gemakkelijk is het helaas niet, zeker niet met het beperktere politieapparaat wat we nu hebben.
En daarom werkt de voetbalwet dus niet, want het gaat altijd maar over de "zielige veroorzaker". Lekker belangrijk als je billen brand moet je op de blaren zitten. Er is heus een modus te vinden waarbij de Politie bij de uitvoering van een meldplicht helemaal niet belast hoeft te worden, en of dat dan 1, 2, 10 of 100 meldlocaties zijn dat doet er verder niet toe het gaat om het idee. De voetbaleenheid van de betreffende Politie eenheid kan daarna op verzoek van Justitie de opvolging doen. (iedere BVO heeft een eigen voetbaleenheid bij zijn lokale Politie eenheid, Rotterdam heeft er bijv. 3)

Al die fopstraffen: Beste voorbeeld is het verhaal van de man die dat 15 jarige knulletje in de kuip sloeg, zou een "echt" Stadionverbod krijgen en kwam uiteindelijk met een "community service" werkstrafje bij de club na een paar weken weer terug op de tribune.

[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 06-04-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
TIGER1125 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:37:
[...]

En daarom werkt de voetbalwet dus niet, want het gaat altijd maar over de "zielige veroorzaker". Lekker belangrijk als je billen brand moet je op de blaren zitten.
Ja, de veroorzaker moet op de blaren zitten maar dan moet de straf nog wel proportioneel zijn. Je moet niet willen dat je iemand straft die elke twee weken 3 uur onderweg is om zijn straf uit te zitten terwijl een ander nog geen 10 minuten onderweg is.

Proportionaliteit is cruciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:27
Goed, jullie hebben gelijk dat ik niet had moeten noemen dat het 1 persoon is. Het gooien an sich is al schandalig, dus laten we het getal uit mijn post opvoeren naar 100. Dan blijft de rest van het punt dat ik wilde maken in mijn post gewoon staan. Je moet je tegenwoordig welhaast verantwoorden dat je Feyenoorder bent, terwijl 95% gewoon goedwillende supporters zijn. Ik snap dat het misschien overkomt als bagatelliseren, maar ik vind het wel een nuance die gemaakt moet worden als het gros van de reacties die je leest dat iedereen in het stadion een tokkie is. Ik als zeer beschaafde supporter (al zeg ik het zelf) voel me dan ook persoonlijk aangesproken terwijl ik me er absoluut van wil distantiëren, en ik denk dat er gisteren nog zo'n 40.000 van mijn type aanwezig waren in het stadion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Tristan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:15:
Na een nacht slecht te hebben geslapen heb ik als Feyenoord fan nog steeds plaatsvervangende schaamte. Ook ik heb er echt de pest in.

Het wordt tijd dat de KNVB en de clubs samen kneiterhard gaan optreden. Ook ik zou pleiten om elke raddraaier te traceren en zeer hard straffen. Wat mij betreft met een straf die zo'n persoon ook persoonlijk raakt want een stadionverbod is niet zo boeiend. Ik denk meer een strafblad en je gezicht op billboards en reclame spotjes waarin je wordt weggezet als vandaal. Hopelijk pikt zo'n werkgever dit ook op en worden ze daar ontslagen.
Ik begrijp je redenatie volledig maar publiekelijk iemand zo kapot maken werkt denk ik ook averechts.
Daarmee wil ik zeggen dat als zo iemand thuis zit, die dit de overheid en alles gaat aanrekenen behalve zichzelf en daarmee OOK zijn stempel op de maatschappij drukt.
Lijkt mij beter om zo-iemand verplicht een paar jaar tijdens wedstrijden/ op wedstrijddagen een maatschappelijke taak uit te laten voeren, bij voorkeur zo dat het besef indaalt wat je kan veroorzaken met dit soort stomme acties.
Uitleggen werkt niet, maar wie niet horen wil (of kan) moet maar voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
jbdeiman schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:42:
[...]

Ik begrijp je redenatie volledig maar publiekelijk iemand zo kapot maken werkt denk ik ook averechts.
Daarmee wil ik zeggen dat als zo iemand thuis zit, die dit de overheid en alles gaat aanrekenen behalve zichzelf en daarmee OOK zijn stempel op de maatschappij drukt.
Lijkt mij beter om zo-iemand verplicht een paar jaar tijdens wedstrijden/ op wedstrijddagen een maatschappelijke taak uit te laten voeren, bij voorkeur zo dat het besef indaalt wat je kan veroorzaken met dit soort stomme acties.
Uitleggen werkt niet, maar wie niet horen wil (of kan) moet maar voelen.
Waarschijnlijk heb je gelijk, maar laat ze inderdaad maar eens heel snel en heel hard voelen dat je dit gewoon niet moet doen. Er zullen er dus een paar de lul zijn als voorbeeld voor de rest. Ze zijn gewaarschuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Twee plaatsen gaat inderdaad niet werken en ik ben het met je eens dat het niet makkelijk is. Maar het zijn ook geen problemen die niet opgelost kunnen worden als men daar vol voor gaat. Ik betwijfel echter of de echte wil er wel is. Je kunt prima zorgen dat er locaties zijn waar men zich moet melden en zich eventueel nuttig maken. Dat kost wel moeite en geld. Dat geld kan je middels nog aan te leggen wetgeving wel van de clubs aftroggelen, maar dat kost nog meer moeite. Ik heb niet de illusie dat de landelijke politiek zin heeft om zich hieraan te branden.

Na gisteren is de verontwaardiging weer groot, voor even. Maar het meest schrijnende vind ik nog dat als hij niet er ongeluk raak gegooid had we het hier helemaal niet over gehad zouden hebben. Laat ze maar eens na elke wedstrijd verzamelen wat allemaal op de velden ligt en daar een blogje van maken ter inzage. Misschien opent dat wat ogen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Napo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:39:
[...]

Ja, de veroorzaker moet op de blaren zitten maar dan moet de straf nog wel proportioneel zijn. Je moet niet willen dat je iemand straft die elke twee weken 3 uur onderweg is om zijn straf uit te zitten terwijl een ander nog geen 10 minuten onderweg is.

Dat ben ik wel met je eens, daarom zeg ik daar is heus een modus in te vinden, zelfs zonder het Politie apparaat direct te hoeven te belasten.

Maar goed dan moet je wel willen, uiteindelijk zie je dat het pappen en nathouden blijft. Nu is het weer ophef, en dan gaat het weer een paar maanden/jaar goed en kraait er geen haan meer naar. Alleen een paar netjes bij Feyenoord - Ajax ofzo. Terwijl het eigenlijk gewoon wachten is op een Beverwijk 2.0

[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 06-04-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

toolkist schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:56:
Wat betreft de sociale controle door harde kern, tijdens de corona rellen (o.a. in Den Bosch) werkte het anders prima, de 'patrouilles' van de harde kernen om hun eigen steden te beschermen tegen rellen.
Voor dat soort situatie wel inderdaad, en ook voor andere vooropgezette plannen. Maar als ik in het stadion in een relatief rustig vak zit zie hoe makkelijk supporters van gewoon zitten kletsen naar volledig leip kunnen gaan in 0,3 seconden dan kan je dat niet corrigeren.
Zo'n figuur als dit heeft dit echt niet van tevoren bedacht, die staat gewoon te schreeuwen en vanuit een opwelling overruled het instinct het toch al magere verstand en gaat hij ineens gooien. Hoe ga je dat sociaal controleren?
Ja je kunt hem uit de groep zetten, hij mag niet meer mee. Maar dat is net zo reactief als nu met de camera eruit pikken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:11
Maar, even buiten die gooier om (dat lijkt me wel een duidelijk verhaal), het besluit om daar geen netten op te hangen is toch evenwel schandalig? We weten dat zulke personen op de tribune zitten. We weten dat ze kunnen gooien met voorwerpen en de spelers in gevaar kunnen brengen - want dit is al veelvuldig gebeurd. Wat doen we? Daar geen netten ophangen omdat de TV-kijker dit niet fijn vindt....onbegrijpelijk en grof nalatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Keihard straffen en met je kop pontificaal op grote beelden in de stad in Rotterdam zou ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
eric.1 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:53:
Maar, even buiten die gooier om (dat lijkt me wel een duidelijk verhaal), het besluit om daar geen netten op te hangen is toch evenwel schandalig? We weten dat zulke personen op de tribune zitten. We weten dat ze kunnen gooien met voorwerpen en de spelers in gevaar kunnen brengen - want dit is al veelvuldig gebeurd. Wat doen we? Daar geen netten ophangen omdat de TV-kijker dit niet fijn vindt....onbegrijpelijk en grof nalatig.
Mjah, het TV-geld is blijkbaar belangrijker, van de UEFA mag het overigens niet eens aan de camera zijde. Dan kun je niet anders dan of een buffer zone maken of vakken leeghouden.

Dat gezegd hebbende toevallig gebeurd het nu in de kuip waar de voorzieningen aanwezig zijn, maar het gebeurd natuurlijk wel in bijna alle stadions. Variërend van bekers drank en aanstekers tot muntstukken, dan zou je als KNVB ook gewoon moeten eisen dat in alle stadions of een buffer zone of netten of iets dergelijks gehangen/geplaatst worden.

Maar goed het uitgangspunt moet gewoon zijn, dat je je gedraagt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 06-04-2023 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
Als Feyenoord supporter schaam ik mij voor enkele mensen die MIJN mooie club soms ten schande brengen. Ik kom ook vrij vaak bij andere clubs (geloof het of niet maar zelfs in de JC Arena via mijn werk) en helaas zijn er bij alle clubs van die eikels die het daar verzieken voor anderen.

Waarom komen deze mensen er mee weg en klaag ze gewoon aan voor geplande poging tot mishandeling! Zoals Engels model een stadion verbod met de daarbij horende meldingsplicht en kleed ze financieel uit!

We hebben de afgelopen jaren zoveel incidenten bij zoveel clubs gehad dat het echt moet stoppen!

PS
Waar ik mij wel aan erger dat er nu opeens zoveel verontwaardiging is terwijl dit al zoveel langer speelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Victim blaming much? :D Het is onbegrijpelijk en grof nalatig om je niet normaal te kunnen gedragen. Anderen daar de schuld van (proberen te) geven is toch wel weer typisch... next level wegkijken. Aandacht afleiden.
offtopic:
Ik zal maar niet vragen naar de mening over korte rokjes in het uitgaansleven :X

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 22:05
Na een nachtje slapen vind ik de ophef over het gooien wel erg groot. Nu wordt toevallig iemand tot bloedens toe geraakt en is het een probleem. Dit terwijl wekelijks in alle stadions allerlei rotzooi naar spelers wordt gegooid. Berghuis werd notabene als speler van Feyenoord in de ArenA geraakt. Wat mij betreft had deze ophef al veel eerder in deze proportie mogen komen. Aanpakken die tokkies.

Waar ik me meer over verbaas is dat het in en rondom de Kuip zo extreem is;
  • De Ajax bus moet ondersteund door zwaar ME materiaal naar de Kuip toe rijden
  • Een door Feyenoord betaalde DJ zet het hamas hamas liedje in
  • Netten zijn een absolute noodzaak
  • Tijdens de warming up na de tweede (!) staking wordt massaal gefloten, hoezo een klein clubje supporters?
En maar gek vinden dat Ajax supporters niet meer welkom zijn in de Kuip.
Agent47 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:54:
Keihard straffen en met je kop pontificaal op grote beelden in de stad in Rotterdam zou ook helpen.
Ik snap het sentiment en voordat we tot dit soort straffen overgaan zie ik dit liever eerst toegepast worden bij daders die andere mensen voor het leven ellende hebben aangedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door ephymerous op 06-04-2023 10:13 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Maar dit is toch de omgekeerde wereld? Ik snap dat op dit moment netten absoluut nodig zijn, maar we moeten toch echt werken aan een situatie waarbij netten gewoonweg niet nodig moeten zijn. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
naitsoezn schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:01:
[...]

Victim blaming much? :D Het is onbegrijpelijk en grof nalatig om je niet normaal te kunnen gedragen. Anderen daar de schuld van (proberen te) geven is toch wel weer typisch... next level wegkijken. Aandacht afleiden.
offtopic:
Ik zal maar niet vragen naar de mening over korte rokjes in het uitgaansleven :X
Volgens mij snap je de term Victim Blaming dan niet. Ik zeg toch niet dat Klaassen die aansteker had moeten ontwijken ofzo? Ga fietsen. Ook dat 'ot' stukje slaat nergens op. ;w

Ik zeg alleen dat Feyenoord dondersgoed weet welke wedstrijden extra gevoelig liggen. Ze hebben die netten voor een reden, gebeurtenissen in het verleden....zelfde tegenstander afaik. Dus ja, Feyenoord is nalatig. Klaassen uiteraard niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

eric.1 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:12:
[...]

Volgens mij snap je de term Victim Blaming dan niet. Ik zeg toch niet dat Klaassen die aansteker had moeten ontwijken ofzo? Ga fietsen. Ook dat 'ot' stukje slaat nergens op. ;w

Ik zeg alleen dat Feyenoord dondersgoed weet welke wedstrijden extra gevoelig liggen. Ze hebben die netten voor een reden, gebeurtenissen in het verleden....zelfde tegenstander afaik. Dus ja, Feyenoord is nalatig. Klaassen uiteraard niet....
Feyenoord is in deze situatie net zo goed een verliezer / slachtoffer als Klaassen. Imho. :>

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:50:
[...]

Na gisteren is de verontwaardiging weer groot, voor even. Maar het meest schrijnende vind ik nog dat als hij niet er ongeluk raak gegooid had we het hier helemaal niet over gehad zouden hebben. Laat ze maar eens na elke wedstrijd verzamelen wat allemaal op de velden ligt en daar een blogje van maken ter inzage. Misschien opent dat wat ogen.
Zoals elke keer zoiets afspeelt. Racistische spreekkoren, gooien van objecten, vuurwerk, etc. We spreken onze schande erover uit en gaan weer terug naar de waan van de dag. Zonder de bron aan te pakken kom je er niet, het is schandelijk dat een speler geraakt wordt maar het begint bij het niet handhaven van het gooien van objecten naar spelers.

Als dat in je opkomt hoor je eigenlijk al niet thuis in een stadion.

Misschien moeten we terug naar de goede oude tijd, hoge hekken of grachten om het veld. netten om objecten tegen te houden, meer plexiglas. Tragisch dat we terug de tijd in gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Napo op 06-04-2023 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24
In Engeland kun je de keeper letterlijk vanaf 30cm zien en aanraken van achter het doel, daar wordt veel gescholden etc. maar daar gaat geen bier overheen en/of aanstekers tegenaan.
Netten zijn niet nodig, wanneer de maatregelen helder zijn en toegepast worden.

En ja laatst werd een keeper getrapt, maar dat is echt meer uitzondering dan dat er bij zo'n beetje iedere wedstrijd bier en voorwerpen het veld opvliegen

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
Tristan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:46:
[...]

Waarschijnlijk heb je gelijk, maar laat ze inderdaad maar eens heel snel en heel hard voelen dat je dit gewoon niet moet doen. Er zullen er dus een paar de lul zijn als voorbeeld voor de rest. Ze zijn gewaarschuwd.
Daar ben ik het geheel mee eens hoor, diegene moet er zeker last van hebben maar ik vind ook dat de maatschappij niet die gevolgen moet dragen door diegene werkeloos (geen nut voor maatschappij) een uitkering te laten trekken.
Laat die persoon zich enerzijds nuttig maken (Verplicht) voor de maatschappij, dan kan hij/ zij (meestal hij) zijn uitkering verdienen. En anderzijds inderdaad flink straffen. Verplicht een uitkering trekken lijkt mij voor veel van deze rand-gevallen geen heel erge straf, dan wordt het een soort van status-dingetje wat ze dan weer stoer gaan vinden en waarvan iedereen de schuld krijgt van de dader, behalve de dader zelf.

Dat is ook het lastige met deze groep (vaak jonge) gasten denk ik, daar moet je een goede straf voor vinden, maar je moet er anderen ook weer niet mee opzadelen, dwz dat als die gast een maatschappelijke taak moet doen, dat diegene die deze persoon moet begeleiden/ aansturen daar niet verantwoordelijk voor is. Dan zou je wellicht met een puntensysteem moeten werken (of kaartensysteem :P):
- Gele kaart is officiËle waarschuwing;
- Rode kaart is extra boete / straf eroverheen, dwz dat het gehele traject voor de dader weer langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
naitsoezn schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:13:
[...]

Feyenoord is in deze situatie net zo goed een verliezer / slachtoffer als Klaassen. Imho. :>
Dat de supporters het voor de club vernaggelen, ja, dat klopt. Dat vrijwaart de club niet van het nemen van degelijke en adequate preventieve maatregelen bij beladen wedstrijden.

Maar ja, in een ideale wereld wordt er niet gegooid. Klopt.

[ Voor 7% gewijzigd door eric.1 op 06-04-2023 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Laatst online: 22:41
Na het een nachtje te hebben laten bezinken, werd ik ( als Feyenoorder) vanochtend wakker met een enorme kater. Mijn bedenkingen had al al bij het "vuurwerk" voor de aftrap, een "DJ" die Hamas, Hamas (vul de rest zelf maar in) loopt te toeteren, maar het aansteker incident is toch wel een dieptepunt hoor....En waarom nou weer?? We draaien zo'n geweldig seizoen, ik had de overtuiging dat Feyenoord het na de 1-2 toch weer recht ging zetten en dan zoiets. Het heeft ze gewoon de finale gekost imo.

Is het de afspiegeling van de huidige maatschappij? Want het is niet zo dat dit alleen bij Feyenoord gebeurt. Is het de directie van de club die nog steeds te veel de oren laat hangen richting "harde kern" en niet voor rigoreuze maatregelen durft te kiezen?

Bij een "eventueel" aanstaand kampioenschap van ons geweldige cluppie hou ik nu al mijn hart vast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Napo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:39:
[...]

Gewoon op het moment dat de wedstrijd begint je melden bij de lokale veldwachter. Half uurtje op het bankje zitten om de administratie af te handelen en dan mag je weer naar huis. Dat hoeft geen 3 uur te duren of hoef je geen drie uur voor onderweg te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Martinusz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:15:
In Engeland kun je de keeper letterlijk vanaf 30cm zien en aanraken van achter het doel, daar wordt veel gescholden etc. maar daar gaat geen bier overheen en/of aanstekers tegenaan.
Netten zijn niet nodig, wanneer de maatregelen helder zijn en toegepast worden.

En ja laatst werd een keeper getrapt, maar dat is echt meer uitzondering dan dat er bij zo'n beetje iedere wedstrijd bier en voorwerpen het veld opvliegen
De hoeveelheden brandbare teringtroep, etc. die keer op keer elk stadion blijken te kunnen binnenkomen, zijn toch echt wel stuitend.

Alleen daar al laten clubs en KNVB een enorme steek vallen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 16:42
[...]

Laat ze zich een uur voor elke wedstrijd melden bij het stadion, daar is toch al politie. Dan wordt je gedurende de wedstrijd opgesloten in een ruimte aldaar (clubs verplichten daar een ruimte voor ter beschikking te stellen). Desnoods hang je in die ruimte ook een TV op zodat ze ook nog de wedstrijd kunnen kijken.

En dat in combinatie met een verbod op uit-supporters.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

DutchOwnage schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:18:
Is het de afspiegeling van de huidige maatschappij? Want het is niet zo dat dit alleen bij Feyenoord gebeurt.
Gewoon de maatschappij. Niet perse huidig. In de jaren 80 en 90 werden er wel grotere voorwerpen op het veld gegooid.

Probleem is misschien dat het juist te vaak goed gaat. Elke week landen er door het hele land aanstekers op het veld, maar zelden is het een probleem. Toen nog Feyenoorder Berghuis werd in de Arena geraakt, Klaasen nu. Daar tussenin zit volgens mij geen blessure behandeling voor een gegooide aansteker. Dat is 6 jaar, dus honderden wedstrijden.

Dus word er niet echt ingegrepen, tot het nu dus weer een keer mis gaat. Overigens vind ik de bekers bier net zo erg. Iets op het veld gooien is 10 jaar stadionverbod. Invoeren en handhaven en na 4 weken gebeurt er niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 17:27
rikoos schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:00:
Als Feyenoord supporter schaam ik mij voor enkele mensen die MIJN mooie club soms ten schande brengen. Ik kom ook vrij vaak bij andere clubs (geloof het of niet maar zelfs in de JC Arena via mijn werk) en helaas zijn er bij alle clubs van die eikels die het daar verzieken voor anderen.

Waarom komen deze mensen er mee weg en klaag ze gewoon aan voor geplande poging tot mishandeling! Zoals Engels model een stadion verbod met de daarbij horende meldingsplicht en kleed ze financieel uit!

We hebben de afgelopen jaren zoveel incidenten bij zoveel clubs gehad dat het echt moet stoppen!

PS
Waar ik mij wel aan erger dat er nu opeens zoveel verontwaardiging is terwijl dit al zoveel langer speelt!
Ik heb het hier al vaker gezegd.

Er LIGT een compleet uitgewerkte voetbalwet klaar om ingezet te worden, maar niemand durft die wet ook echt volwaardig in te zetten. Alle instanties hebben wel een excuus om die wet in de koelkast te laten, en ze hebben daar allerlei excuses voor.

In mijn stad zegt de politie gewoon keihard dat het niet kan , omdat ze daar de capaciteit niet voor hebben. Het gaat dan ten koste van de veiligheid in de rest van de stad, want chronisch personeelstekort, en daar hebben ze nog gelijk in ook. De gemeente/burgemeester wil er niet aan, want dat straalt slecht af op de stad en de KNVB interesseert het kennelijk helemaal niet. De club wil het niet, want moeilijk, moeilijk en nog meer moeilijk. Maw: Iedereen kijkt weg en veegt zijn eigen straatje bij voorbaat al schoon.

Begin verdorie gewoon een keer die wet actief uit te voeren. Het zal de problemen niet oplossen, maar we hebben het hier niet over 38000 wilden die in bedwang gehouden moeten worden. De grootste raddraaiers zijn met naw en foto's bekend. Dat zijn hooguit 150 dwazen. De groep meelopers zijn alleen meelopers, dus niet gevaarlijk zonder de aanstichters en de rest van de supporters zijn vrij nette mensen die gewoon een leuk avondje uit willen hebben en die niet voor het rellen en ander gezeik naar een wedstrijd komen.

Maar je moet dan wel een keertje actief aan de slag met die voetbalwet, ipv wachten op de volgende rel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ramzzz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:20:
[...]

De hoeveelheden brandbare teringtroep, etc. die keer op keer elk stadion blijken te kunnen binnenkomen, zijn toch echt wel stuitend.

Alleen daar al laten clubs en KNVB een enorme steek vallen.
Die rookbom destijds bij PSV-Ajax (5 jaar geleden ofzo) had het formaat van een bierkrat _O- Dan weet je wel zeker dat er hulp is geweest door catering/suppoost/beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:27:
[...]

Die rookbom destijds bij PSV-Ajax (5 jaar geleden ofzo) had het formaat van een bierkrat _O- Dan weet je wel zeker dat er hulp is geweest door catering/suppoost/beveiliging.
Het leed dat sfeeracties heet.

Om sfeeracties te organiseren heeft een bepaalde groep vooraf toegang nodig. De controle van wat er dan het stadion in komt is beperkt (dat zie je ook met bepaalde spandoeken die binnen worden gebracht, Ajax-PSV is daar een goed voorbeeld van)

Niets belet je om wat in het spandoek te rollen of op een andere wijze naar binnen pogen te brengen. Waterdicht gaat het nooit zijn maar door het deels te geloven op de blauwe ogen van bepaalde aanhang is bewezen ineffectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20
Het is hier al meer gezegd, maar door het gooien van spullen (aanstekers maar ook bier) zo lang maar te gedogen roep je dit ook over jezelf af. Natuurlijk gaat het dan een keer fout.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:09
Het moment om een statement te maken en ze spelen gewoon door.

Ajax had het veld niet meer op moeten gaan en meteen de mededeling dat ze de wedstrijd ook niet meer gaan inhalen.

Nog sterker had het geweest als ze samen dat besloten hadden en Feyenoord had gezegd dat ze de finale überhaupt niet spelen en gewoon verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:55

Superkiwi

Hoi doei

Gonadan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:50:
[...]
Na gisteren is de verontwaardiging weer groot, voor even. Maar het meest schrijnende vind ik nog dat als hij niet er ongeluk raak gegooid had we het hier helemaal niet over gehad zouden hebben.
Misschien is het juist goed dat er eens een keer goed raak gegooid is en zet het eindelijk eens wat zaken in gang. Al ben ik bang dat het, wat jij in je eerste zin al aangeeft, alleen voor een iets langere periode een ietwat heftigere verontwaardiging oplevert. 99% kans dat er vandaag en morgen over gebabbeld gaat worden bij OP1, Beau en Vandaag/Voetbal Inside en dat dat het was.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

AMARONE schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:48:
Het moment om een statement te maken en ze spelen gewoon door.

Ajax had het veld niet meer op moeten gaan en meteen de mededeling dat ze de wedstrijd ook niet meer gaan inhalen.
Dan zou de wedstrijd overgespeeld worden en als ze niet kwamen 3-0 verlies.

Ik vind de honderden ideeën die je online ziet over wat ze hadden moeten doen (incl. KNVB) hartstikke mooi en er zitten ook prima ideeën tussen. Maar op dit moment is er gewoon een regelement, waarin al die mooie opties niet staan. De KNVB heeft dan gewoon de, huidige, regels te volgen, hoe oneerlijk het ook kan voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
cheiron schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:35:
Het is hier al meer gezegd, maar door het gooien van spullen (aanstekers maar ook bier) zo lang maar te gedogen roep je dit ook over jezelf af. Natuurlijk gaat het dan een keer fout.
Eens. Bij een close-up zag je meer aanstekers liggen. Wat mij ook opvalt, is de algehele extreem opgefokte sfeer in de Kuip. De intimidatie jegens tegenstanders, jegens scheidsrechter. Echt vrij eng allemaal. Dat heet dan een geweldige sfeer, maar wat mij betreft gaat dat qua agressieve emoties al veel te ver. Ik vind dat de club zich dit mag aanrekenen. Die zogenaamd hondstrouwe supporters zijn gewoon niet woke bezig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:55

Superkiwi

Hoi doei

desmond schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:01:
[...]
Wat mij ook opvalt, is de algehele extreem opgefokte sfeer in de Kuip. De intimidatie jegens tegenstanders, jegens scheidsrechter. Echt vrij eng allemaal.
De reden dat het in de Kuip zo opvalt is omdat het publiek zo dicht bij de veld zit en de personen die dit soort gedrag vertonen op de onderste ring rondom de boarding staan. Ik heb ook het idee dat het in de Kuip een iets groter probleem is dan in andere stadions maar dat kan ook komen omdat dit soort lui in andere stadions niet zo pontificaal in beeld komen omdat ze nu eenmaal wat verder weg zitten.

Bij reguliere wedstrijden zien we na een goal regelmatig shots van de tweede ring, waar je alleen maar vaders met zonen en vrouwen/vriendinnen ziet juichen en klappen, waarvan geen enkele in een zwarte jas met capuchon. Dát zijn de mensen die je een plekje op de eerste ring gunt en vol in beeld wil hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Superkiwi op 06-04-2023 11:09 ]

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

PWM schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:50:
Dan zou de wedstrijd overgespeeld worden en als ze niet kwamen 3-0 verlies.

Ik vind de honderden ideeën die je online ziet over wat ze hadden moeten doen (incl. KNVB) hartstikke mooi en er zitten ook prima ideeën tussen. Maar op dit moment is er gewoon een regelement, waarin al die mooie opties niet staan. De KNVB heeft dan gewoon de, huidige, regels te volgen, hoe oneerlijk het ook kan voelen.
Eens, maar de KNVB zelf heeft binnen de regels toch wel de mogelijkheid om een wedstrijd definitief te staken en een reglementaire uitslag toe te kennen? En zo niet dan moet dat er snel komen.

In een situatie als deze moet je gewoon kunnen besluiten dat je niet verder speelt. Dat vuurwerk is al één, dan nog het gooien. Zolang er geen echte consequentie aan zit gaat het niet veranderen en je kunt het niet afhankelijk maken van de stand op het veld of de teams zelf. De KNVB moet hier echt actie in ondernemen en daarmee de clubs feitelijk dwingen zelf ook eindelijk eens écht actie te gaan ondernemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 16:07
desmond schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:01:
[...]

Bij een close-up zag je meer aanstekers liggen
vraag me eigen af hoeveel aanstekers ze per wedstrijd oprapen is wel handel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Gonadan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:08:
[...]

Eens, maar de KNVB zelf heeft binnen de regels toch wel de mogelijkheid om een wedstrijd definitief te staken en een reglementaire uitslag toe te kennen? En zo niet dan moet dat er snel komen.
Bij Ajax-AZ was die mogelijkheid er nog niet. Ik weet niet of ze die optie hebben toegevoegd nadien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 18:54
DutchOwnage schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:18:
Na het een nachtje te hebben laten bezinken, werd ik ( als Feyenoorder) vanochtend wakker met een enorme kater. Mijn bedenkingen had al al bij het "vuurwerk" voor de aftrap, een "DJ" die Hamas, Hamas (vul de rest zelf maar in) loopt te toeteren, maar het aansteker incident is toch wel een dieptepunt hoor....En waarom nou weer?? We draaien zo'n geweldig seizoen, ik had de overtuiging dat Feyenoord het na de 1-2 toch weer recht ging zetten en dan zoiets. Het heeft ze gewoon de finale gekost imo.

Is het de afspiegeling van de huidige maatschappij? Want het is niet zo dat dit alleen bij Feyenoord gebeurt. Is het de directie van de club die nog steeds te veel de oren laat hangen richting "harde kern" en niet voor rigoreuze maatregelen durft te kiezen?

Bij een "eventueel" aanstaand kampioenschap van ons geweldige cluppie hou ik nu al mijn hart vast....
Stel je voor dat er zo'n verziekte sfeer hangt dat je niet eens kan kiezen wat het dieptepunt is, een speler verwonden of iemand die een podium krijgt die vol op de Hamas toer gaat. Sodemieter toch op, zo beleef je een droom seizoen en kijkt iedereen vol vertrouwen naar de toekomst, en zo is het sentiment weer volledig negatief en heb je weer allerlei potentiele fans en sponsoren weggejaagd. Natuurlijk is het breder dan alleen Feyenoord, maar daar gaat het nu niet om. Als club en fan van die club sta je gewoon compleet voor lul.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Gonadan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:08:
[...]

In een situatie als deze moet je gewoon kunnen besluiten dat je niet verder speelt. Dat vuurwerk is al één, dan nog het gooien. Zolang er geen echte consequentie aan zit gaat het niet veranderen en je kunt het niet afhankelijk maken van de stand op het veld of de teams zelf. De KNVB moet hier echt actie in ondernemen en daarmee de clubs feitelijk dwingen zelf ook eindelijk eens écht actie te gaan ondernemen.
Volgens van Gangelen gisteren gedurende staking in het studio gedeelte met Been en Perez, waren er 3 opties:
  • Definitief staken met de stand als uitslag
  • Volledig opnieuw spelen
  • Resterende wedstrijd uitspelen
Misschien had optie 3 nog wel de beste optie geweest, op een ander moment uitspelen zonder publiek, dan had het sportieve gewonnen boven het achterlijke gedrag. Ook als straf richting de raddraaiers, een waarschuwing richting de rest van de toeschouwers. Dan had je in mijn ogen bij een volgend voorval ook makkelijker de stap naar optie 1 maken, soort escalatieladder...

[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 06-04-2023 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Laatst online: 22:41
ph4ge schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:11:
[...]

fan van die club sta je gewoon compleet voor lul.
Als fan van deze geweldige club, voel ik mij niet verantwoordelijk voor die 10% randdebielen die menen de boel te verzieken voor de overige 90%. Die verantwoordelijkheid ligt elders. In eerste instantie bij de club zelf. Als dat betekent dat er het hele seizoen netten moeten hangen, so be it. Dan sta je inderdaad compleet voor lul tov de rest vd wereld, maar dan mag je jezelf achter de oren krabben hoe het in godsnaam zover heeft kunnen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

ephymerous schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:07:
Na een nachtje slapen vind ik de ophef over het gooien wel erg groot. Nu wordt toevallig iemand tot bloedens toe geraakt en is het een probleem. Dit terwijl wekelijks in alle stadions allerlei rotzooi naar spelers wordt gegooid. Berghuis werd notabene als speler van Feyenoord in de ArenA geraakt. Wat mij betreft had deze ophef al veel eerder in deze proportie mogen komen. Aanpakken die tokkies.

Waar ik me meer over verbaas is dat het in en rondom de Kuip zo extreem is;
  • De Ajax bus moet ondersteund door zwaar ME materiaal naar de Kuip toe rijden
  • Een door Feyenoord betaalde DJ zet het hamas hamas liedje in
  • Netten zijn een absolute noodzaak
  • Tijdens de warming up na de tweede (!) staking wordt massaal gefloten, hoezo een klein clubje supporters?
En maar gek vinden dat Ajax supporters niet meer welkom zijn in de Kuip.

[...]

Ik snap het sentiment en voordat we tot dit soort straffen overgaan zie ik dit liever eerst toegepast worden bij daders die andere mensen voor het leven ellende hebben aangedaan.
Ben het met alles met je eens, zeg ik als Feyenoorder. Ik ga het niet bagatalliseren, maar in de Arena en Philips stadion hoor je ook teksten als " bommen op Rotterdam" en " Het zijn maar k*t kakkerlakken" etc. Het gebeurd overal.

Volgens mij zijn die netten weggehaald voor de televisie kijker. Daar waar de camera's staan. Mogelijk kunnen ze een constructie maken waardoor de tv kijker in ieder geval WEL een goed beeld heeft. Die camera a FIFA 23 is niks :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 18:54
TIGER1125 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:14:
[...]

Volgens van Gangelen gisteren gedurende staking in het studio gedeelte met Been en Perez, waren er 3 opties:
Misschien had optie 3 nog wel de beste optie geweest, op een ander moment uitspelen zonder publiek, dan had het sportieve gewonnen boven het achterlijke gedrag. Dan kun je bij een volgend voorval ook makkelijker de stap naar optie 1 maken.
Het restant uitspelen is natuurlijk logistiek enorm ingewikkeld met de TV rechten, het volle programma van Feyenoord, de politie etc.

Definitief staken is ook een paardenmiddel wat je ten alle tijden wil voorkomen. Het zou ook raar zijn om de ene wedstrijd waar shit gegooid wordt niet eens tijdelijk te staken, en de andere definitief te staken. Bovendien geef je dan fans de kans om uitslagen te beïnvloeden, maar krijg je ook discussie waarom de wedstrijd wel gestaakt wordt als ploeg X voor staat en niet als ploeg Y voor staat. Nog even los van dat het escalerend werkt en dan de vlam weleens echt in de pan kan slaan.

Op zich is het logisch dat de wedstrijd is uitgespeeld zou ik zeggen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

[...]

Misschien had optie 3 nog wel de beste optie geweest, op een ander moment uitspelen zonder publiek, dan had het sportieve gewonnen boven het achterlijke gedrag. Ook als straf richting de raddraaiers, een waarschuwing richting de rest van de toeschouwers. Dan had je in mijn ogen bij een volgend voorval ook makkelijker de stap naar optie 1 maken, soort escalatieladder...
Die opsomming had ik meegekregen inderdaad, maar hij kwam op mij meer over als scenario's die eerder gehandeerd zijn. Niet per se de enige mogelijke scenario's, maar ik ken het reglement niet tot dat detail uit mijn hoofd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Gonadan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:27:
[...]

Die opsomming had ik meegekregen inderdaad, maar hij kwam op mij meer over als scenario's die eerder gehandeerd zijn. Niet per se de enige mogelijke scenario's, maar ik ken het reglement niet tot dat detail uit mijn hoofd.
Gezien de reactie over het meeschrijven, leek het me dat dat uit het regelement kwam. Kan ik ook verkeerd hebben hoor. :+
ph4ge schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:25:
[...]

Het restant uitspelen is natuurlijk logistiek enorm ingewikkeld met de TV rechten, het volle programma van Feyenoord, de politie etc.

Definitief staken is ook een paardenmiddel wat je ten alle tijden wil voorkomen. Het zou ook raar zijn om de ene wedstrijd waar shit gegooid wordt niet eens tijdelijk te staken, en de andere definitief te staken. Bovendien geef je dan fans de kans om uitslagen te beïnvloeden, maar krijg je ook discussie waarom de wedstrijd wel gestaakt wordt als ploeg X voor staat en niet als ploeg Y voor staat. Nog even los van dat het escalerend werkt en dan de vlam weleens echt in de pan kan slaan.

Ben ik met je eens, in principe moet het uitgangspunt zijn uitspelen maar in dit geval kun je je afvragen of dat de beste keuze was gisteren.

Even los van de mogelijke escalatie had het wel een duidelijk signaal kunnen zijn richting de "supporters" dit pikken we niet meer. Feit blijft namelijk wel dat er nagenoeg elke wedstrijd van alles en nog wat op/richting het veld wordt gegooid en nu er iemand geraakt is, is het ineens een ding. Maar normaal kan en mag het blijkbaar zonder ophef.

Eigenlijk had je gisteravond gewoon een keihard statement moeten maken als KNVB, als Clubs maar ja uiteindelijk bloedt de ophef straks weer dood tot het volgende incident waarbij iedereen weer over elkaar heen buitelt om verontwaardigd te doen om het daarna weer dood te laten bloeden.

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 06-04-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ph4ge schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:25:
[...]

Het is juist die angst voor negatieve gevolgen waarom men de enige logische stap niet durft te nemen. Altijd wordt er gezocht naar argumenten waarom het negatief zou kunnen uitpakken, dat werkt simpelweg verlammend.

Als clubs bang zijn voor inconsistentie of een fan die undercover probeert te benadelen (zeer hypothetisch, die wordt afgemaakt) dan zullen ze zelf maatregelen moeten treffen. Dan toch maar wel netten, fouilleren en handhaven. Maar dan moet de nalatigheid eerst consequenties hebben voor de club, en dat is vooralsnog bar weinig.

Sowieso verbaast het mij waarom ze niet gewoon continu de camera's gebruiken om gooiers aan te pakken. Waarom pas als het raak is? Gewoon eerst de focus op alles wat een voorwerp is, lukt dat dan kan je eventueel doorpakken en ook bier gooien gaan aanpakken maar dan is het in ieder geval al een stuk veiliger en gebeurt er tenminste écht wat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:55
De incidenten van gisteren zijn zelfs bij een van de grootste boeven van het internationale voetbal terecht gekomen.

Feyenoord staat scherp op het netvlies van de diverse bonden vrees ik voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Laatst online: 21:48
Agent47 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:34:
Ik heb iets gehad, wat ik nooit na een wedstrijd van Feyenoord heb gehad. Geen zin meer hebben in de volgende wedstrijd. Tuurlijk ga ik hem kijken. Ik realiseer me wel dat ding een lange nasleep gaat hebben qua boetes en consequenties. Klassiekers zijn niet meer leuk. Nooit meer uitsupporters, maar beter ook.
Nou, dit is wel heel apart dat je dit nu opeens hebt. Het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurd en dit blijft gebeuren. Alleen nu Klaassen er een sneetje aan overhoudt is de wereld te klein. De vorige keer dat Berghuis een aansteker op zn kop kreeg heeft de KNVB precies niks gedaan. Zou apart zijn als er nu opeens grote maatregelen tegen Feyenoord worden genomen. Dit moet gewoon persoonlijk gestraft worden en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Beavbusi schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:33:
[...]

Nou, dit is wel heel apart dat je dit nu opeens hebt. Het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurd en dit blijft gebeuren. Alleen nu Klaassen er een sneetje aan overhoudt is de wereld te klein. De vorige keer dat Berghuis een aansteker op zn kop kreeg heeft de KNVB precies niks gedaan. Zou apart zijn als er nu opeens grote maatregelen tegen Feyenoord worden genomen. Dit moet gewoon persoonlijk gestraft worden en klaar.
En klaar? Dus de volgende keer mag het weer gebeuren, en gebeuren, en gebeuren?

Natuurlijk niet. Het is al lang genoeg niet aangepakt. Nu is er daadwerkelijk een speler gewond, iemand die niet door kan spelen dankzij het publiek. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18
Ah ja Infantino... maakte die zich altijd maar zo druk om de veiligheid van werknemers in en rond stadions.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik begrijp dat Feyenoord als straf het hele vak Z leeg houdt tijdens de westrijd tegen AS Roma. Dat is het enige wat zo'n groep echt raakt, dus dat is in ieder geval iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Laatst online: 21:09
[...]

Optie 3 is de enige reden dat ajax juist nu wel wilde doorspelen. Je moet er niet aan denken om ergens nog terug te moeten komen als benadeelde club zijnde. Die optie zou never nooit geen optie mogen zijn.

Van mij had ajax lekker van het veld mogen stoppen en optie 3 moeten uitsluiten meteen. Dan maar geen finale en een enorm gezichtsverlies voor de knvb en Feyenoord bovenop de al gemaakte ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 18:11
[...]Alleen nu Klaassen er een sneetje aan overhoudt
'Een sneetje', dat er ruim een half uur later nog voor zorgde dat hij duizelig was en niet verder kon spelen. Stop eens met bagatelliseren alsjeblieft!
[...]De vorige keer dat Berghuis een aansteker op zn kop kreeg heeft de KNVB precies niks gedaan. Zou apart zijn als er nu opeens grote maatregelen tegen Feyenoord worden genomen. Dit moet gewoon persoonlijk gestraft worden en klaar.
Dat zou helemaal niet apart zijn. Het is een flinke opeenstapeling van incidenten en dan moet je niet gek staan kijken als het een keer ook de club wordt aangerekend i.p.v. alleen de individuen. Ik zeg echt niet dat dit alleen bij Feyenoord gebeurt, of dat het niet bij Ajax gebeurt, maar Feyenoord heeft inmiddels wel een héél slecht track record op dit gebied. Idioten heb je overal, maar bij Feyenoord lijkt het er wel buitenproportioneel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Laatst online: 21:48
Ruzor schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:37:
[...]

En klaar? Dus de volgende keer mag het weer gebeuren, en gebeuren, en gebeuren?

Natuurlijk niet. Het is al lang genoeg niet aangepakt. Nu is er daadwerkelijk een speler gewond, iemand die niet door kan spelen dankzij het publiek. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?
Ik zeg toch ook persoonlijk straffen? Wat wil je anders doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 18:11
PWM schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:37:
Ik begrijp dat Feyenoord als straf het hele vak Z leeg houdt tijdens de westrijd tegen AS Roma. Dat is het enige wat zo'n groep echt raakt, dus dat is in ieder geval iets.
Ja? Jij denkt dat die mensen niet 'gewoon' in een ander vak gaan zitten? Dit zijn de lui die van zichzelf vinden dat ze als fanatieke aanhang de beste supporters ooit zijn en hebben er vaak alles voor over om wedstrijden bij te wonen. Kaartje van een ander is zo overgenomen hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39

Hupske

AFCA

Beavbusi schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:41:
[...]

Ik zeg toch ook persoonlijk straffen? Wat wil je anders doen ?
Dat de KNVB destijds bij Berghuis er niks aan heeft gedaan, houd niet in dat er nu wederom niks gedaan hoeft te worden.
Omdat je destijds een fout hebt gemaakt in het straffen, betekent niet dat je nu weer de zelfde fout moet maken.

Ik hoop hierin dat we ons toch wel ontwikkelen en niet weer de zelfde fout maken om er niks aan te doen. In ieder geval alleen deze persoonlijk persoonlijk bestraffen en weer door lijkt mij niet het geen was het moet gaan dekken.
Dit moet gewoon niet meer voorkomen. Feyenoord hoeft hiervoor niet direct een straf te geven, maar geef ze opties en mogelijkheden om zoiets te lossen. Laat ze maar een pilot worden als club om dit soort dingen uit te bannen.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Jorizzz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:43:
[...]

Ja? Jij denkt dat die mensen niet 'gewoon' in een ander vak gaan zitten? Dit zijn de lui die van zichzelf vinden dat ze als fanatieke aanhang de beste supporters ooit zijn en hebben er vaak alles voor over om wedstrijden bij te wonen. Kaartje van een ander is zo overgenomen hoor...
Hij is straks stijf uitverkocht en in het vak zitten 1500 mensen. Veel succes met het zoeken naar je kaartje :+ Kaartjes (40 stuks) via ViaGoGo gaan vanaf 300 en snel omhoog. Dus ja, die mensen voelen het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
PWM schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:37:
Raakt ze totaal niet. Genoeg manieren om kaarten te krijgen voor andere plekken. Daarnaast is het echt niet alleen dat ene vak. De halve kuip zit vol met dit soort "supporters".

Juist één of meerdere wedstrijden zonder publiek spelen zal een straf zijn. Of een directe uitschakeling in Europa of het volgende bekertoernooi.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:38
Ach ja alle clichés komen weer voorbij, het is een klein percentage, strenger straffen , in Engeland gebeurd nooit wat.

Bij wedstrijden als deze worden zelfs anderzijds rustige mensen meegesleurd in de (inmiddels uitgegroeid tot hype) druk en importantie die aan de wedstrijd wordt gehangen. Het is dan geen klein deel meer maar een gemeenschappelijk gevoel dat gedragen wordt door het hele stadion.

Iedereen heeft op zo’n moment een hekel (haat naar) de tegenstander. Dat is uitvergroot gedrag. Een snelkookpan. In korte tijd is het ‘oorlog’. Iemand die nooit scheld gaat schelden , een ander gooit dingen. Het is massa psychologie.

Hoe ga je dat oplossen ? De druk moet er af.

En de dubbele standaarden. Gaat het goed dan is iets oogluikend toegestaan gaat het fout dan is het de schuld van de 1% , maar zo werkt dat niet.

Dus niet meer de ene keer is het vuurwerk sfeerverhogend de andere keer schandalig, maar alleen als het misgaat.

Bier etc naar het veld , gelijk staken en niet meer terugkomen. Spreekkoren staken en niet meer terug.

Maar dat durft niemand. De KNVB voorop.
Zo lang je de grenzen niet hard aangeeft blijf je dit houden. En zo lang je de hype in stand blijft houden dan hou je dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
PWM schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:56:
[...]

Hij is straks stijf uitverkocht en in het vak zitten 1500 mensen. Veel succes met het zoeken naar je kaartje :+ Kaartjes (40 stuks) via ViaGoGo gaan vanaf 300 en snel omhoog. Dus ja, die mensen voelen het.
Hoe moet dat ze raken dan?

De verkoop zit nog in de seizoenkaartfase, die gasten van Z met een seizoenkaart gaan echt nog wel voor op de "vrije verkoop" en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de bezoekersvakken ook nog in de verkoop voor de eigen supporters gaan. Plek zat en ook nog eens achter het doel...

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 06-04-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

TIGER1125 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:00:
[...]

Hoe moet dat ze raken dan?

De verkoop zit nog in de seizoenkaartfase, die gasten van Z met een seizoenkaart gaan echt nog wel voor op de "vrije verkoop" en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de bezoekersvakken ook nog in de verkoop voor de eigen supporters gaan. Plek zat en ook nog eens achter het doel...
Je komt er al niet meer tussen op dit moment. En voor zover ik weet, geldt de voorkeur van seizoenskaart houders in een gesloten vak niet bij vrije verkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:22:
[...]
De sfeer is vijandig, doorgesnoven idioten en debiele "Sfeer" acties.
Als ik de keuze had, dan koos ik ervoor om geen Feyenoorder meer te zijn, of om weg te rennen van het voetbal.
Maar, helaas zit Feyenoord in mijn bloed en wil ik toch altijd weer kijken.
Ik heb het geluk geen Feyenoorder te zien ;) Ik heb jarenlang met plezier wedstrijden in De Kuip bekeken, maar de kans dat ik daar op korte termijn nog kom, is erg klein. Ik kan me dan ook echt niet vinden in het bagatelliseren van de omvang van deze problematiek bij Feyenoord. Het gaat niet over individuen of enkelingen. Er is een situatie die door een zeer groot deel van de supporters wordt gestimuleerd, aangemoedigd of in elk geval wordt gedoogd. Ook hierin zie je steeds weer (ook in dit topic) het wijzen naar anderen, KNVB, politie, politiek, etc., maar wanneer je met 45.000 mensen die vermeende enkeling niet kan corrigeren, is dat een probleem van veel grotere schaal. En vraagt ook om een aanpak op veel grotere schaal. Sluit geen individuen, enkelingen of kleine delen van het stadion uit. Feyenoord moet zelf een keer ballen tonen, vinden jullie het noodzakelijk om willekeurig Europese stad half in de vernieling te slaan? Prima, een seizoen lang geen uitsupporters meer welkom. Ongeregeldheden in het stadion? Ook prima, we beginnen met een wedstrijd zonder publiek, de volgende keer een maand en de keer daarna een heel seizoen in een lege Kuip voetballen. De supporters en de club hebben een grotere verantwoordelijkheid in deze dan de KNVB, politie of politiek.
cordonbleu schreef op donderdag 6 april 2023 @ 00:46:
[...]
Als Tadic een vervelende opmerking heeft gemaakt wil ik dat absoluut niet goed praten. Maar al zou hij een opmerking hebben gemaakt aangaande de ramadan, dan kan dat nooit racistisch zijn. Hooguit discriminerend of beledigend. En dat is een duidelijk verschil met racisme.
Semantische discussie, strafrechtelijk valt belediging op basis van etniciteit (racisme) onder dezelfde wetgeving, met dezelfde consequenties, als belediging op basis van religie. Met je hooguit impliceer je dat dat minder erg zou zijn, als samenleving hebben wij echter besloten (en vastgelegd in het strafrecht) dat dat gewoon hetzelfde is.

Of hier daadwerkelijk sprake is geweest van belediging op basis van godsdienst (en/of etniciteit) zullen we waarschijnlijk nooit weten. Kökçü zegt van niet, maar hij gaf wel aan dat hij dacht dat vanwege hun opstootje de spelers naar binnen werden gestuurd, dat denk je niet bij "gewoon" een opstootje. Dat hij daar na de wedstrijd niets over zegt/wilt zeggen, moet hij zelf weten. Hij heeft onlangs natuurlijk al duidelijk genoeg gemaakt dat hij zich niet sterk wil maken tegen discriminatie. Voor mijn gevoel heeft Tadic echter de schijn tegen, hij leek Kökçü toch wel te willen raken door te refereren aan zijn eetritueel. En - zeker een vooroordeel van mijn kant - Tadic is opgegroeid in een maatschappij waarin moslims op zijn best derderangs burgers waren. Het lijkt me niet onaannemelijk dat hij Kökçü heeft willen beledigen op een wijze die wij als samenleving niet accepteren. Zo'n opmerking als bij ESPN dat als Kökçü van mening is dat er niets is gebeurd, er inderdaad niet is gebeurd, is ook niet hoe onze samenleving werkt. Het zou andere spelers die inmiddels bij dat opstootje aanwezig waren sieren wanneer ze zich hierover uitspraken. Maar om nu stellingname van een gemiddelde betaald voetballer te verwachten, is natuurlijk veel te ver gezocht.
Pagina: 1 2 ... 15 Laatste