Vreemd, want de voorwaardelijke intrekking hebben ze meen ik in het verleden wel toegepast.
Wat me opvalt is dat iedereen het over het eerste punt van het hof heeft in de zaak tussen Vitesse en de KNVB, dat het onterecht als een spoedprocedure gezien is - dus niets inhoudelijks. Het tweede punt is misschien wel minstens net zo belangrijk, en wél inhoudelijk:
Die twee punten samen bieden wel perspectief zou ik zeggen. Al lijkt het me ook niet ondenkbaar dat ze samen ervoor gaan zorgen dat het geen jarenlange juridische staartjes krijgt.Het hof kan het oordeel van de Licentiecommissie en Beroepscommissie volgen dat Vitesse haar informatieverplichting op een aantal materiële punten niet heeft nageleefd. Dat gaat niet alleen om zaken uit het verdere verleden, maar met name ook om de gang van zaken rondom de verkoop van de vordering van Common Group op Vitesse aan vijf anderen en de conversie in aandelen die daarop is gevolgd, en de informatieverschaffing hierover vanuit Vitesse aan de KNVB. Een deel van de aan Vitesse verweten overtredingen van informatieverplichtingen beoordeelt het hof echter anders. Het hof ziet daarmee ook geen grond voor het oordeel dat sprake is van een in de beroepsprocedure nog steeds aanhoudend patroon van misleiding, omzeiling en ondermijning van het licentiesysteem, zoals de Beroepscommissie heeft aangenomen. Gelet daarop is het voldoende aannemelijk dat de rechter in de bodemprocedure zal oordelen dat de Licentiecommissie en Beroepscommissie, bij afweging van alle in aanmerking komende belangen, in redelijkheid niet tot het besluit hebben kunnen komen om de proflicentie van Vitesse onvoorwaardelijk in te trekken.
Na de onwaarschijnlijke levenslijn die Vitesse gisteren kreeg uitgeworpen past de club deemoed, geen hoogmoed.forzav schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:05:
De bodemprocedure gaat dan ook vrijwel zeker dezelfde uitkomst hebben. Als dat ooit tot een uitspraak gaat komen want ik verwacht dat de KNVB zal willen schikken, om nog enigszins te redden wat er te redden valt voor de licentie commissie.
Er ligt nu een schitterende kans voor de club om voor eens en altijd te bewijzen dat men een organisatie kan optuigen die wél aan de licentievoorwaarden voldoet (wat alle andere BVO's in Nederland ook is gelukt, dus onmogelijk is het niet). Maar ook intern te kijken naar wat nu de meest wenselijke organisatiestructuur is. In recente opiniestukken kwam al meermaals naar voren dat er meer inspraak voor supporters moet komen, wat geconcretiseerd zou kunnen worden in het 50+1-model dat vlak over de grens bij meerdere clubs wordt gehanteerd. Het lijkt me op zijn minst het onderzoeken waard.
Wees richting de KNVB constructief en pro-actief. Ik denk dat je dan best een redelijke kans maakt dat het huidige wantrouwen in Zeist plaats zal maken voor een meer open houding, en dat men ook bereid zal zijn toekomstige rechtszaken te staken (al is het nog even afwachten of de KNVB tegen de laatste uitspraak in cassatie zal gaan, wat ik eigenlijk wel verwacht).
Want laten we wel wezen: de rechter heeft de snelheid waarmee de procedure is uitgevoerd gehanteerd als argument om het besluit tot intrekken van de licentie te schorsen, maar heeft de inhoudelijke argumenten van de KNVB goeddeels intact gelaten (met uitzondering van wat er in de post boven deze staat). De club heeft er - zeker de laatste drie jaar - een bestuurlijke puinhoop van gemaakt. Dit nieuwe leven móeten ze gebruiken om aan te tonen dat het ook anders kan. "Vitesse nieuw", zoals Schaay het zelf noemde.
Ik snap Vitesse zijn strategie eigenlijk niet. Bij de rechter het op het maatschappelijk belang en supporters gooien. En bij het Hof pas de fouten van de KNVB benoemen, omdat dit echt de laatste kans is.
Beter hadden ze dit omgedraaid. Dan was (waarschijnlijk) de licentie veilig voor de start van het seizoen. Geen spelers die transfervrij vertrekken etc. De KNVB zal/moet dan een turbo-spoedappel aanvragen om alsnog Vitesse te weren. Mede ook om het hele licentiesysteem te verdedigen. Bij het Hof heeft Vitesse dan de bestaande argumentatie en kunnen dan als extra zetje nog het maatschappelijk belang er bij de haren bij slepen.
Beter hadden ze dit omgedraaid. Dan was (waarschijnlijk) de licentie veilig voor de start van het seizoen. Geen spelers die transfervrij vertrekken etc. De KNVB zal/moet dan een turbo-spoedappel aanvragen om alsnog Vitesse te weren. Mede ook om het hele licentiesysteem te verdedigen. Bij het Hof heeft Vitesse dan de bestaande argumentatie en kunnen dan als extra zetje nog het maatschappelijk belang er bij de haren bij slepen.
Welke begroting? Ik vraag me af waar je je stelligheid op baseert aangezien ik in de media toch iets anders lees:forzav schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:26:
[...]
Ja die zit natuurlijk gewoon in de vastgestelde begroting.
https://www.nu.nl/voetbal...g-altijd-in-de-lucht.htmlGeldschieter Schaay zei met gevoel voor understatement dat Vitesse er financieel "niet goed" voor staat. De club kampt nog altijd met miljoenenschulden. De groep geldschieters van Schaay wil wel blijven bijspringen, maar dat blijft voorlopig beperkt tot 2,5 miljoen euro.
Dat is voor Vitesse niet genoeg om overeind te blijven. Zo moet de club op 1 oktober 2,4 miljoen euro huur betalen aan Stadion GelreDome. Stadionbaas Michael van de Kuit wil voorlopig geen regeling treffen.
"We werken met man en macht om een faillissement af te wenden", zei Schaay, die binnenkort met Van de Kuit in gesprek gaat. "Ik ben niet bang dat Van de Kuit een faillissement aanvraagt. Hij heeft reddingsplannen voor Vitesse bedacht. Hij vindt het belangrijk dat de club blijft bestaan."
Ik denk eerlijk gezegd, gezien de uitspraken van Van de Kuit, Schaay van een koude kermis gaat thuiskomen:
https://www.vi.nl/nieuws/...n-gesprek-huurvoorwaardenOp 1 oktober moet Vitesse de stadionhuur betalen. Van de Kuit laat weten dat de clubleiding niet hoeft aan te kloppen voor korting. 'We gaan niet met Vitesse-directeur Ben Mansvelder in gesprek over nieuwe voorwaarden.'
[ Voor 11% gewijzigd door Ruzor op 04-09-2025 09:56 ]
Ik had eerder begrepen dat ook het huidige seizoen begrotingstechnisch was afgedekt - een sluitende begroting is immers een voorwaarde voor een licentie en daar leek Vitesse eerder toch van overtuigd te zijn dat dat goed zat. Dus waar het huidige tekort dan ineens vandaan komt? Misschien toch het verdampen van 4 miljoen aan spelers die transfervrij de deur uit liepen? Of misschien dat de begroting toch niet zo gedekt was als Vitesse het wel deed voorkomen?
Als ik dit nu zo lees, moet ik toch ook terugkomen op wat ik gisteren zei, namelijk dat een faillissement me nu onwaarschijnlijk lijkt. We zitten nog steeds in troebele wateren, en het kan er dus alsnog op uitlopen dat de Sterkhouders niet voldoende geld bij elkaar weten te sprokkelen om de club overeind te houden.
Failliet gaan, terwijl je gewoon een licentie hebt, zou dan wel een heel zuur einde zijn na de bizarre achtbaanrit van de afgelopen tijd.
Als ik dit nu zo lees, moet ik toch ook terugkomen op wat ik gisteren zei, namelijk dat een faillissement me nu onwaarschijnlijk lijkt. We zitten nog steeds in troebele wateren, en het kan er dus alsnog op uitlopen dat de Sterkhouders niet voldoende geld bij elkaar weten te sprokkelen om de club overeind te houden.
Failliet gaan, terwijl je gewoon een licentie hebt, zou dan wel een heel zuur einde zijn na de bizarre achtbaanrit van de afgelopen tijd.
[ Voor 17% gewijzigd door Alargule2 op 04-09-2025 10:02 ]
En de volgende wending??
Rechter in Vitesse-zaak heeft nevenfunctie bij partnerclub
Dat zou zomaar weer een atoombom onder de uitspraak kunnen leggen.
ARNHEM - Het gerechtshof in Arnhem heeft zich mogelijk in verlegenheid gebracht. De voorzitter blijkt namelijk een nevenfunctie te hebben bij amateurclub SML, die al jaren samenwerkt met Vitesse. De Arnhemse amateurvereniging wordt fors gesponsord door één van de Sterkhouders van Vitesse. Het hof zegt tegenover Omroep Gelderland dat 'deelname aan de Vitesse-zaak niet in strijd is met de eisen voor onafhankelijke rechtspraak'.
[ Voor 46% gewijzigd door Player1S op 04-09-2025 10:29 ]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Oef - dit was satire, hoor!
Alargule2 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:04:
[...]
Sterker nog: ik heb begrepen dat de voorzitter een goede vriend van Karel Aalbers is en één van de raadsheren de maîtresse van Michel Schaay. Je zag ze ook al knipogen en handkusjes naar elkaar uitdelen tijdens de zitting, als je goed oplette.
Je bedoelt zoals ik in deze post schreef: bazzemans in "[Voetbal] Randzaken"PietjePuk123 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:28:
Wat me opvalt is dat iedereen het over het eerste punt van het hof heeft in de zaak tussen Vitesse en de KNVB, dat het onterecht als een spoedprocedure gezien is - dus niets inhoudelijks. Het tweede punt is misschien wel minstens net zo belangrijk, en wél inhoudelijk:
[...]
Die twee punten samen bieden wel perspectief zou ik zeggen. Al lijkt het me ook niet ondenkbaar dat ze samen ervoor gaan zorgen dat het geen jarenlange juridische staartjes krijgt.
Is ook al op gereageerd door het gerechtshof, dus nee geen atoombom:Player1S schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:29:
En de volgende wending??
[...]
Op vragen van VI hierover reageert het gerechtshof dat ‘de nevenbetrekking van de betrokken raadsheer bekend is bij het hof en ook is opgenomen in het nevenfunctieregister op rechtspraak.nl.’
‘De raadsheer beslist in de commissie veiligheid en gedrag over meldingen van wangedrag bij de amateurvoetbalclub SML Arnhem. Deze commissie opereert onafhankelijk van het bestuur van SML Arnhem en heeft geen enkele bemoeienis met sponsoren of partnerclubs uit het betaald voetbal. De raadsheer heeft geen invloed of belang bij de sponsor Melis en de partnerclub Vitesse.’
‘De nevenfunctie van de raadsheer staat te ver af van de belangen waar het hier om gaat: een KNVB-besluit over de proflicentie van Vitesse. Daarom is zijn deelname aan de zaak als raadsheer niet in strijd met de eisen voor onafhankelijke rechtspraak. Welke rechter in een zaak beslist, bepaalt de rechter niet zelf. De zaken worden volgens de zaakstoedelingsregeling aan rechters toegedeeld. In zaken als deze wordt maatwerk geleverd, maar ook dan geldt dat rechters en raadsheren zich niet zelf op een zaak kunnen zetten. In dit geval is bij de toedeling de nevenfunctie meegewogen en is geoordeeld dat die niet in de weg staat aan toedeling van de zaak aan de raadsheer. De raadsheer voetbalt incidenteel recreatief bij SML en ook dat is geen beletsel geweest.’
‘De Leidraad onpartijdigheid wordt gebruikt om te beoordelen of een zaak aan iemand kan worden toegedeeld. Dat is ook hier gebeurd. De Leidraad noemt expliciet: “Het is onwenselijk dat een rechter zaken behandelt van bijvoorbeeld een sportvereniging waar hij/zij zelf in het bestuur zit”. Dat is hier niet het geval. De nevenfunctie van de raadsheer is niet bij Vitesse en is ook geen bestuursfunctie.’
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met alles wat na het indienen van de sluitende begroting is gebeurd. Sponsors zijn afgehaakt, seizoenskaartenverkoop is stilgevallen, geen transferinkomsten etc.. In de komende dagen zal duidelijk moeten worden hoeveel hiervan terugkomt en of er dan een gat achter blijft.Alargule2 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:00:
Ik had eerder begrepen dat ook het huidige seizoen begrotingstechnisch was afgedekt - een sluitende begroting is immers een voorwaarde voor een licentie en daar leek Vitesse eerder toch van overtuigd te zijn dat dat goed zat. Dus waar het huidige tekort dan ineens vandaan komt? Misschien toch het verdampen van 4 miljoen aan spelers die transfervrij de deur uit liepen? Of misschien dat de begroting toch niet zo gedekt was als Vitesse het wel deed voorkomen?
Er is een link. Een fatsoenlijke rechter had zich terug getrokken. Puur om te voorkomen dat er een bepaald beeld geschets kan worden.forzav schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:37:
[...]
Is ook al op gereageerd door het gerechtshof, dus nee geen atoombom:
[...]
Als de KNVB hier niet van op de hoogte was gaat dit zeker een puntje worden. En dat puntje kan dan opeens ook heel groot worden.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Verwacht dat dit een storm in een glas water gaat zijn. SML is óók partnerclub van De Graafschap en NEC. In mijn ervaring gaan zulke partnerships helemaal niet zo ver en de rechter is betrokken bij een onafhankelijke commissie, met verder dus weinig tot geen betrokkenheid met SML, die als taak heeft om een uitspraak te doen over kwesties van ernstig wangedrag. Hoe vaak denken we dat dit plaatsvindt? Kans is zelfs aanwezig dat dit in de praktijk nog nóóit heeft plaatsgevonden. Laat staan dat er één of ander duister plan is waarbij hij via de club contact heeft met de sponsor en sterkhouders en het hem ook nog eens gelukt is de andere twee rechters daarin mee te krijgen. Dun verhaal.Player1S schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:29:
En de volgende wending??
[...]
Edit: nou, zonder de bovenstaande berichten en formele reacties trok ik al dezelfde conclusie.
[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 04-09-2025 10:46 ]
Called it.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Niet iedere link is gelijk een belangenverstrengeling he.Player1S schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:43:
[...]
Er is een link. Een fatsoenlijke rechter had zich terug getrokken. Puur om te voorkomen dat er een bepaald beeld geschets kan worden.
Als de KNVB hier niet van op de hoogte was gaat dit zeker een puntje worden. En dat puntje kan dan opeens ook heel groot worden.
maar een link brengt wel twijfels mee.bazzemans schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:47:
[...]
Niet iedere link is gelijk een belangenverstrengeling he.
Als die beste man gelinkt was aan de KNVB en de beslissing viel in het voordeel van de KNVB dan ging elke vitesse supporter hier mee aan de haal.
Deze beste man had gewoon moeten zeggen "Sorry, vraag een ander want er is een link, ook al ie die heel klein. Laten we vooral niet de indruk wekken dat er belangenverstrengeling kan zijn"
Als een rechter ook maar via via via via via een ieniemienie klein linkje naar Taghi zou hebben..Player1S schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:50:
[...]
maar een link brengt wel twijfels mee.
Als die beste man gelinkt was aan de KNVB en de beslissing viel in het voordeel van de KNVB dan ging elke vitesse supporter hier mee aan de haal.
Deze beste man had gewoon moeten zeggen "Sorry, vraag een ander want er is een link, ook al ie die heel klein. Laten we vooral niet de indruk wekken dat er belangenverstrengeling kan zijn"
De wereld zou te klein zijn.
Ja net zoals dat de vorige zitting in Utrecht was, wel erg dichtbij Zeist. En weet je dat SML ook een link met de KNVB heeft... Allemaal nonsensePlayer1S schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:50:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door forzav op 04-09-2025 10:58 ]
Er gaapt volgens mij nog wel een ieniemienieklein verschilletje tussen banden met een topcrimineel en banden met een partnerclub.toolkist schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:52:
[...]
Als een rechter ook maar via via via via via een ieniemienie klein linkje naar Taghi zou hebben..
Ik ga ook voor 'storm - glas water'.
de hamvraag is of de KNVB hier van wist of niet.
Bij ja: storm in glas water
Bij nee: potentiële bom onder de uitspraak.
Waarom? De lezing van de rechtbank zelf lees ik als een afdoende verklaring. De man zetelt niet in het bestuur; hij staat 'op afstand'. En dusdanig dat de rechtbank vóór het toewijzen van deze rechter heeft geoordeeld dat er geen sprake is van belangenverstrengeling.Player1S schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:58:
Het lijkt me kortom niet iets waar de KNVB op kan terugvallen om deze uitspraak nietig te verklaren.
Qua wenselijkheid van banden tussen rechter en 1 van de 2 partijen is het om het even, in allebei de gevallen gewoon niet.Alargule2 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:56:
[...]
Er gaapt volgens mij nog wel een ieniemienieklein verschilletje tussen banden met een topcrimineel en banden met een partnerclub.
Ik ga ook voor 'storm - glas water'.
Er is ook nog altijd een verschil tussen 'onwenselijkheid' en 'een atoombom'.
De nevenfuncties van de rechters staan duidelijk vermeld. Het is dan een kwestie van of de KNZVB zich goed heeft ingelezen of niet. Mijn inziens blaas je het hier opPlayer1S schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:58:
de hamvraag is of de KNVB hier van wist of niet.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Storm in een glas water. Functie staat geregisterd en ik neem aan dat de advocaat van KNVB dit soort zaken in de voorbereiding op de zaak checkt. Is bovendien een functie waar hij over misdragingen binnen de club oordeelt, dus formeel ook over bestuursleden, lijkt me dus een vrij onafhankelijke positie en zeker niet dat hij in de zak zit bij de voorzitter van de partnerclub van een van de procespartijen. Als je lang genoeg zoekt, vind je altijd wel ergens een relatie (seizoenskaart bij Vitesse of rivaal Nec, gestudeerd met de advocaat van een van de partijen, kinderen rechter gaan naar zelfde school als die van de voorzitter van Vitesse, zelfde kapper als Karel Aalbers, etc).
Er zitten bovendien 3 rechters, die samen tot een gemotiveerd oordeel moeten komen, lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat 1 er dan gaat lopen rommelen vanwege een indirecte via-via relatie met een procespartij.
Conclusie is dat er nu 2 keer naar gekeken is en dat het 1-1 staat, eerste rechter vond punten KNVB zwaarder wegen en nu de punten van Vitesse. Dus geen overduidelijke zaak en dus is de bodemprocedure zeker geen gelopen koers.
Er zitten bovendien 3 rechters, die samen tot een gemotiveerd oordeel moeten komen, lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat 1 er dan gaat lopen rommelen vanwege een indirecte via-via relatie met een procespartij.
Conclusie is dat er nu 2 keer naar gekeken is en dat het 1-1 staat, eerste rechter vond punten KNVB zwaarder wegen en nu de punten van Vitesse. Dus geen overduidelijke zaak en dus is de bodemprocedure zeker geen gelopen koers.
Wat de zwembond hiervan vindt lijkt me minder relevant...Outerspace schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:19:
De nevenfuncties van de rechters staan duidelijk vermeld. Het is dan een kwestie van of de KNZB zich goed heeft ingelezen of niet. Mijn inziens blaas je het hier op
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Scherp, ik ben waterpolo'er en heb daar wat vaker contact meehoevenpe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:47:
[...]
Wat de zwembond hiervan vindt lijkt me minder relevant...
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Uiteraard, maar atoombom termen zijn dan ook gewoon pure clickbait.Alargule2 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:13:
Er is ook nog altijd een verschil tussen 'onwenselijkheid' en 'een atoombom'.
KNZB.Outerspace schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:19:
De nevenfuncties van de rechters staan duidelijk vermeld. Het is dan een kwestie van of de KNZB zich goed heeft ingelezen of niet. Mijn inziens blaas je het hier op
:no_upscale():strip_exif()/f/image/hbap6iTN5H9U7UvxXppfWf5k.avif?f=user_large)
Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070
Waarom doe je dit als rechter? Ik snap het totaal niet.Player1S schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:29:
En de volgende wending??
[...]
Offtopic: mijn vertrouwen in het systeem was al laag, en het wordt keer-op-keer bevestigd. Het is misschien een hobby-projectje, maar erg onafhankelijk ben je dan niet als rechter. Het kan ook gevraagd zijn door mensen die een link hebben met Vitesse.. noem maar wat, maar je gaat het wel denken.
[ Voor 8% gewijzigd door HollowGamer op 04-09-2025 12:51 ]
Toch een juiste afdronk van de zitting van maandag gehadforzav schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:01:
[...]
Met een geelzwarte bril maar dit zijn zaken die vandaag aan de orde zijn gekomen:
- Te weinig tijd in procedures, niet conform afspraak
- Negeren van adviezen spelersraad(ondanks dat aangegeven is dat adviezen niet gegeven konden worden door gebrek aan info)
- Strafmaat tijdelijke intrekking Licentie niet over / mee-gewogen
- Vitesse verantwoordelijk gehouden en bestraft voor zaken buiten Vitesse om (side letter)
- Meenemen straf welke nog niet onherroepelijk was en onder beroep was.
Player1S schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:50:
[...]
Dat valt wel mee. Jouw kennende (van je posts hier) ben je ongetwijfeld bekend met "Six degrees of separation". Los van of die hypothese nou sluitend is bewezen, geeft het wel aan dat er al snel een ieniemienie connectie gevonden kan worden. De aard van die connectie is toch écht hetgeen bepalend is voor of het invloed heeft.toolkist schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:52:
[...]
Als een rechter ook maar via via via via via een ieniemienie klein linkje naar Taghi zou hebben..
[ Voor 30% gewijzigd door bazzemans op 04-09-2025 13:32 ]
Dat het vertrouwen in het systeem over het algemeen lager wordt, komt niet in de laatste plaats door overdrijvingen van stormen in glazen water in de vorm van clickbait.HollowGamer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:51:
[...]
Waarom doe je dit als rechter? Ik snap het totaal niet.
Offtopic: mijn vertrouwen in het systeem was al laag, en het wordt keer-op-keer bevestigd. Het is misschien een hobby-projectje, maar erg onafhankelijk ben je dan niet als rechter. Het kan ook gevraagd zijn door mensen die een link hebben met Vitesse.. noem maar wat, maar je gaat het wel denken.
Pff wat een overreactie. Straks is wonen in (de omgeving van) Arnhem al een probleem.HollowGamer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:51:
[...]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Wederom lachwekkend, lekker aan het trollen?HollowGamer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:51:
[...]
Overigens de beste man is lid van de KNVB...

Ik ben niet aan het trollen. Voor een eerlijke uitspraak, moet er geen connectie zijn waar je uitspraken over doet.forzav schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:34:
[...]
Wederom lachwekkend, lekker aan het trollen?
Overigens de beste man is lid van de KNVB...
Dus ja, ook in Arnhem wonen, kan een obstakel zijn als het gaat over bepaalde thema's.
Ik woon in Arnhem en heb in basis een ambivalente houding ten opzichte van Vitesse. Nivelleert dat dan weer uit? Of ben ik dan dubbel no-go?
[ Voor 11% gewijzigd door bazzemans op 04-09-2025 16:12 ]
Tja, het is op z'n minst onhandig dat de beste man bij een partnerclub van Vitesse voorzitter is van een commissie, teamgenoot is van o.a. de jarenlange oud-fysiotherapeut van Vitesse en waar de sponsor van de club één van de sterkhouders van Vitesse is.
Ik vind het moeilijk te geloven dat ze daar niet iemand anders voor in de plaats hadden kunnen vinden, zonder enige connecties. Al was het alleen maar voor het beeld naar buitenstaanders toe.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat dat vragen oproept, vooral in combinatie van de uitspraak die volgens experts een 1% kans had en waar -normaal gesproken- het hof niet inhoudelijk over de zaak oordeelt. Ik ben erg benieuwd naar de volgende stappen van de KNVB.
Ik vind het moeilijk te geloven dat ze daar niet iemand anders voor in de plaats hadden kunnen vinden, zonder enige connecties. Al was het alleen maar voor het beeld naar buitenstaanders toe.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat dat vragen oproept, vooral in combinatie van de uitspraak die volgens experts een 1% kans had en waar -normaal gesproken- het hof niet inhoudelijk over de zaak oordeelt. Ik ben erg benieuwd naar de volgende stappen van de KNVB.
[ Voor 17% gewijzigd door Ruzor op 04-09-2025 16:48 ]
Krijgt Vitesse als ze weer meedoen strafpunten voor het feit dat supporters van Vitesse, andere wedstrijden hebben stilgelegd met vuurwerk?
Huub Huub Barbatruc!
Aangaande conflicts of interest (CoI), de regel die ik heb geleerd is "het gaat er niet om of je een CoI hebt, maar of de schijn er kan zijn. Dat moet je ten aller tijden vermijden. Beter een keer teveel verexcuseerd dan een keer te weinig".Ruzor schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:38:
Tja, het is op z'n minst onhandig dat de beste man bij een partnerclub van Vitesse voorzitter is van een commissie, teamgenoot is van o.a. de jarenlange oud-fysiotherapeut van Vitesse en waar de sponsor van de club één van de sterkhouders van Vitesse is.
Nu zal ik ook eerlijk zijn en zeggen dat ik bij sommige werkzaamheden actief op zoek ga naar een schijn van CoI, zodat ik nee kan zeggen
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
40 of 50 strafpunten, maakt het enig verschil?DNA_Saint schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:00:
Krijgt Vitesse als ze weer meedoen strafpunten voor het feit dat supporters van Vitesse, andere wedstrijden hebben stilgelegd met vuurwerk?
En zo staat het ook op Rechtspraak.nl.gambieter schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:03:
[...]
Aangaande conflicts of interest (CoI), de regel die ik heb geleerd is "het gaat er niet om of je een CoI hebt, maar of de schijn er kan zijn. Dat moet je ten aller tijden vermijden. Beter een keer teveel verexcuseerd dan een keer te weinig".
De voorbeelden vind ik wel treffend in dit geval, dus ben benieuwd.
Zou wel typisch iets voor de KNVB zijn. Die leggen wel vaker straffen op voor handelingen van mensen waarop Vitesse geen invloed heeft.DNA_Saint schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:00:
Weet iemand hier eigenlijk hoe dat werkt? Ik neem aan dat zaken als nevenfuncties die vooraf bekend zijn, niet achteraf gebruikt kunnen worden als de uitspraak ze niet aanstaat. Dan hadden ze vooraf moeten klagen.VrolijkeFrans!1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:17:
[...]
En zo staat het ook op Rechtspraak.nl.
De voorbeelden vind ik wel treffend in dit geval, dus ben benieuwd.
Wedstrijden zonder publiek wellicht, nog meer minpunten zal niet echt zoden aan de dijk zetten.DNA_Saint schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:00:
Ze hebben er ook nog 12 open staan?
Doorgaans moet je een nevenfunctie aangeven bij je werkgever, dan kunnen ze belangenverstrengeling voorkomen.PietjePuk123 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:47:
[...]
Weet iemand hier eigenlijk hoe dat werkt? Ik neem aan dat zaken als nevenfuncties die vooraf bekend zijn, niet achteraf gebruikt kunnen worden als de uitspraak ze niet aanstaat. Dan hadden ze vooraf moeten klagen.
Nu is het wel een partnerclub van Vitesse maar een commissie over veiligheid gaat niet over voetbalzaken.
Heb er geen verstand van, maar dit staat op Rechtspraak.nl (zie de link):PietjePuk123 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:47:
[...]
Weet iemand hier eigenlijk hoe dat werkt? Ik neem aan dat zaken als nevenfuncties die vooraf bekend zijn, niet achteraf gebruikt kunnen worden als de uitspraak ze niet aanstaat. Dan hadden ze vooraf moeten klagen.
Een wrakingsverzoek kan voor, tijdens of na de zitting worden ingediend. Wordt een rechtszaak behandeld door een meervoudige strafkamer? Dan kunnen de drie rechters gewraakt worden. De schijn van partijdigheid is genoeg om een rechter te wraken. Dat betekent overigens niet dat een rechter ook echt partijdig is.
De nevenfunctie staat ook gewoon gepubliceerd op de pagina van Mr. Wattel van Rechtspraak.nl: https://namenlijst.rechts...1-VmBLJx742ZwM2qEordTD4dadutchgio schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:33:
[...]
Doorgaans moet je een nevenfunctie aangeven bij je werkgever, dan kunnen ze belangenverstrengeling voorkomen.
Nu is het wel een partnerclub van Vitesse maar een commissie over veiligheid gaat niet over voetbalzaken.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat blijkt dat ie ook een seizoenskaart van Vitesse heeft gehad in het verleden ofzo
Je hebt een stukje gemist: "Na de uitspraak is het niet meer mogelijk om te wraken."Ruzor schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:44:
[...]
Heb er geen verstand van, maar dit staat op Rechtspraak.nl (zie de link):
[...]
/f/image/3bishgzX1uAigFSYy6i4GapM.png?f=fotoalbum_large)
https://www.rechtspraak.n...de-rechter-te-wraken.aspx
Om de partnerclub een beetje in perspectief te plaatsen: Vitesse heeft 65 partnerclubs, waarvan genoemde SML er eentje is.
https://www.vitesse.nl/club/partnerclubs/onze-partnerclubs
Plus SML is óók partnerclub van De Graafschap en Go Ahead Eagles.mitalp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:21:
Om de partnerclub een beetje in perspectief te plaatsen: Vitesse heeft 65 partnerclubs, waarvan genoemde SML er eentje is.
bron: https://www.nu.nl/voetbal...n-aan-eerste-divisie.htmlHet herrezen Vitesse begint volgende week aan de Keuken Kampioen Divisie, maakt de KNVB vrijdag bekend. Door een eerdere straf stromen de Arnhemmers wel met -12 punten de competitie in.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
En knvb gaat nu versneld degradatie in de KKD mogelijk maken 😜
Maar de supporters doen alsof Vitesse de zaak heeft gewonnen en niks meer aan de hand is. De bodemprocedure loopt nog gewoon 😅
Maar de supporters doen alsof Vitesse de zaak heeft gewonnen en niks meer aan de hand is. De bodemprocedure loopt nog gewoon 😅
Huub Huub Barbatruc!
https://www.ajax.nl/club/...als-commissaris-bij-ajax/
Natuurlijk een Ajax-icoon, maar gezien de geruchten met betrekking tot Steur wel goed dat er eens vers bloed komt.Danny Blind heeft kenbaar gemaakt de Raad van Commissarissen (RvC) van Ajax te verlaten.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
En als extra gerucht, hij zou z'n zoon graag teruggehaald hebben maar Kroes zou dat niet willen...Quad schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:03:
[...]
Natuurlijk een Ajax-icoon, maar gezien de geruchten met betrekking tot Steur wel goed dat er eens vers bloed komt.
Klinkt als een uitstekende reactie van Kroes. Volgens mij is een RvC er niet om op de plek van dagelijks bestuur te zitten, lekker bezig Blind.
⏩ PVOutput☀️
Nog een extra gerucht, Blind was vorig jaar tegen Farioli en wilde Frank de Boer aanstellen.
Lijkt me alleen sterk dat deze geruchten allemaal kloppen want dat zou allemaal wel heel erg negatief zijn
Lijkt me alleen sterk dat deze geruchten allemaal kloppen want dat zou allemaal wel heel erg negatief zijn
Heeft kennelijk ook te maken met de ziekte van zijn vrouw.Quad schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:03:
[...]
Natuurlijk een Ajax-icoon, maar gezien de geruchten met betrekking tot Steur wel goed dat er eens vers bloed komt.
Dit staat ook in het persbericht:
Blind geeft aan dat persoonlijke redenen ten grondslag liggen aan zijn besluit: "Er is een tijd van komen en van gaan. Ik kijk met voldoening naar de sportieve successen in het verleden. Ik hoop dat de weg naar boven verder wordt vervolgd. Voor mij is het goed om mijn aandacht meer op andere zaken te kunnen richten."
Kroes heeft in zijn interview ontkend dat de RVC daar iets mee te maken had:Quad schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:03:
bron: https://www.ajax.nl/artik...er-bewogen-transferzomer/"Er werd in de media gesuggereerd dat de RvC zich daarmee bemoeid had. Ik kan verklappen dat de RvC daar geen enkele zeggenschap en bemoeienis mee heeft gehad. Het was een interne discussie, maar we hebben uiteindelijk gezegd 'Je moet bij Ajax blijven, wij gaan jou helpen door ontwikkelen.' Hij sluit definitief aan bij de A-selectie, net als Aaron Bouwman en Rayane Bounida. Ze zullen in verschillende teams kunnen en moeten acteren. Wij denken dat we Steur in dit geval bij Ajax door kunnen laten ontwikkelen naar een toekomstige Ajax 1-basisspeler."
Qua geruchten verder heb ik ergens gelezen Blind tegen de komst was van Heitinga, weet alleen niet meer waar precies; imo een goede positie.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Op basis van deze quote kan ik niet opmaken dat het vanwege een ziekte van z'n vrouw is. (weet ik overigens ook niets van af)Exocet schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:44:
[...]
Heeft kennelijk ook te maken met de ziekte van zijn vrouw.
Dit staat ook in het persbericht:
[...]
Maakt ook verder niet uit, tijd voor vernieuwingen.
⏩ PVOutput☀️
Je verwacht het niet…
Voorzittende raadsheer die gunstig oordeelde over proflicentie Vitesse had ook een fankaart van de Arnhemse club
Belangenverstrengeling
Wanneer moet een gerechtshofvoorzitter zich terugtrekken wegens een schijn van partijdigheid? De voorzittende raadsheer had behalve een functie bij een partnerclub ook een Vitesse-fankaart.
[…]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Zat ik er niet ver af met m'n seizoenskaart opmerking eerder
Die andere rechter heeft een nevenfunctie bij de KNHB. Die staan er bekend om anti-KNVB te zijn. En de derde was in het verleden docent in Nijmegen en daarom dus een hekel aan Vitesse.
Aan de rol van de andere twee rechters wordt wel erg makkelijk voorbijgegaan door in te zoomen op een betrokkenheid bij Vitesse (op afstand) van deze rechter. Natuurlijk is die fankaart voor Vitesse een stap dichterbij betrokkenheid dan de andere relaties (dat was m.i. spijkers op laag water zoeken voor de sensatie). Ik heb als inwoner van Arnhem maar supporter van een andere club ook zo'n kaart gehad, omdat ik dan kaartjes voor het thuisvak kon kopen bij voor mij interessante tegenstanders. Ook dit bewijst niet dat dit invloed had op de uitspraak. Genant en heel ongelukkig is het in ieder geval zeker.
Aan de rol van de andere twee rechters wordt wel erg makkelijk voorbijgegaan door in te zoomen op een betrokkenheid bij Vitesse (op afstand) van deze rechter. Natuurlijk is die fankaart voor Vitesse een stap dichterbij betrokkenheid dan de andere relaties (dat was m.i. spijkers op laag water zoeken voor de sensatie). Ik heb als inwoner van Arnhem maar supporter van een andere club ook zo'n kaart gehad, omdat ik dan kaartjes voor het thuisvak kon kopen bij voor mij interessante tegenstanders. Ook dit bewijst niet dat dit invloed had op de uitspraak. Genant en heel ongelukkig is het in ieder geval zeker.
Een beetje vent trekt zichzelf dan terug vanwege de schijn van partijdigheid. Amateurisme dit zeg.
XXXVI
Het hoeft ook niet te bewijzen dat het invloed heeft. De schijn tegen hebben is voldoende.bazzemans schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:38:
Die andere rechter heeft een nevenfunctie bij de KNHB. Die staan er bekend om anti-KNVB te zijn. En de derde was in het verleden docent in Nijmegen en daarom dus een hekel aan Vitesse.
Het is sowieso al niet handig dat ze deze zaak in Arnhem laten behandelen, dan is het vragen om dit soort situaties.
@toolkist daar heb je gelijk in. Dat vind ik met deze nieuwe informatie wel het geval. Dus had de rechter zelf ervan af moeten zien of de KNVB had hem moeten wraken. Dat hebben ze niet gedaan en kan nu niet meer (als ik het goed begrijp). Alleen in hoger beroep of de bodemprocedure kan de belangenverstrengeling nog meegenomen worden en een rol spelen.
Laat onverlet dat de schijn tegen heel onhandig is maar dat er ook sprake is van een trio. Ik vind dat dit op wordt geklopt.
Zelfde geldt voor de locatie. Dat gaat allemaal via vaste protocollen. Daar kan ook van afgeweken worden op verzoek van één van de partijen. De KNVB heeft dat niet gedaan. Waarom maken anderen zich daar dan zo druk om, terwijl de partij waar het om gaat dat kennelijk niet doet?
Dan zou je eerder de KNVB kunnen verwijten dat ze het turbospoedappel onvoldoende serieus genomen hebben. Hun houding had er in ieder geval elke schijn van dat ze er op geen enkele manier rekening mee hebben gehouden met een scenario waarin ze zouden verliezen.
Laat onverlet dat de schijn tegen heel onhandig is maar dat er ook sprake is van een trio. Ik vind dat dit op wordt geklopt.
Zelfde geldt voor de locatie. Dat gaat allemaal via vaste protocollen. Daar kan ook van afgeweken worden op verzoek van één van de partijen. De KNVB heeft dat niet gedaan. Waarom maken anderen zich daar dan zo druk om, terwijl de partij waar het om gaat dat kennelijk niet doet?
Dan zou je eerder de KNVB kunnen verwijten dat ze het turbospoedappel onvoldoende serieus genomen hebben. Hun houding had er in ieder geval elke schijn van dat ze er op geen enkele manier rekening mee hebben gehouden met een scenario waarin ze zouden verliezen.
[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 09-09-2025 21:17 ]
Ik vind het wel passen bij de hele Vitesse klucht...
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
*knip*ephymerous schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:12:
[...]
Een beetje vent trekt zichzelf dan terug vanwege de schijn van partijdigheid. Amateurisme dit zeg.
Dergelijke aannames vragen onderbouwing.
Het is mij dus niet echt een verrassing meer. Het hele systeem zit gewoon heel slecht in elkaar. Ik wil geen gekozen rechters, maar wel dat je toch wel kijkt of iemand voor 100% neutraal is (dus echt niemand kent of goed bevriend mee is). Dat geld voor beide partijen, dus ook die andere van connecties met de KNVB.
[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 10-09-2025 11:39 ]
Ondertussen heeft Vitesse 11.000 seizoenskaarten verkocht. Succes-supporters. Alleen geen sportief maar juridisch succes in dit geval
. Los van wat we vinden van de gehele klucht, is het wel opvallend dat ze zoveel seizoenskaarten verkopen. Vóór vorig seizoen was het seizoen nadat ze de beker wonnen dat ze voor het eerst sinds lange tijd meer dan 10k seizoenskaarten verkochten. Met 11k staan ze op plek 10 van Nederland.
We lenen Nederlandse scheidsrechters uit aan Griekenland als ze daar een beladen duel hebben. Misschien nu als tegenprestatie een Griekse rechter vragen voor de bodemprocedure?
Dat rechters een leven hebben naast het zijn van rechter maakt nog niet dat die schijn er is. Er moet sprake zijn van objectief gerechtvaardigde twijfel bij de onafhankelijkheid van de rechter. En die lat ligt (veel) hoger dan de meeste hier lijken te denken.toolkist schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:01:
Het hoeft ook niet te bewijzen dat het invloed heeft. De schijn tegen hebben is voldoende.
Het is sowieso al niet handig dat ze deze zaak in Arnhem laten behandelen, dan is het vragen om dit soort situaties.
Het heeft allerlei goede redenen om rechtszaken lokaal te behandelen. Zo bijzonder is een voetbalclub niet. Waar waren deze samenzweringstheorieen toen Vitesse keer op keer verloor bij de rechter?
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Geen idee, werden de vorige zaken in de rechtbank vlak bij Zeist behandeld? Waren er links tussen rechters en KNVB (gerelateerde) activiteiten/samenwerkingen etc?
Inderdaad en het is enorm selectief, waar deze rechter geen banden meer heeft met Vitesse (2013), is hij wel lid van de KNVB.ph4ge schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:36:
[...]
Dat rechters een leven hebben naast het zijn van rechter maakt nog niet dat die schijn er is. Er moet sprake zijn van objectief gerechtvaardigde twijfel bij de onafhankelijkheid van de rechter. En die lat ligt (veel) hoger dan de meeste hier lijken te denken.
Het heeft allerlei goede redenen om rechtszaken lokaal te behandelen. Zo bijzonder is een voetbalclub niet. Waar waren deze samenzweringstheorieen toen Vitesse keer op keer verloor bij de rechter?
Rechtbank van Utrecht was dat, thuiswedstrijd voor de KNVB dus. Schandalig!toolkist schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:55:
Geen idee, werden de vorige zaken in de rechtbank vlak bij Zeist behandeld? Waren er links tussen rechters en KNVB (gerelateerde) activiteiten/samenwerkingen etc?
Het schijnt ook dat het neefje van de rechter KNVB-lid is en hij wel eens een wedstrijd van het Nederlands elftal bezocht heeft. Snel, bel de krant!
Sorry voor de late reactie, maar ik had er staan inclusief de burgermeester (dus dat hij ook Vitesse ademende) en kon je ook wel zien qua uitspraken van hem... maar schijnbaar doet de rechter dit ook.Wokschotel schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:26:
[...]
Ik heb mijn onderbouwing gegeven.
[...]
Daar stond ook nog voordat je het weghaalde, en de burgenmeester. Kun je me uitleggen wat de houding van de burgemeester met dit gerechtshof en deze uitspraak te maken heeft?
Had nooit in Arnhem gehouden moeten worden, ook qua veiligheid als ze negatief hadden beoordeeld dan waren er wellicht rellen of nog erger....
Nog een reden dus om hem niet te willen. Schijn van partijdigheid werkt 2 kanten op, niet alleen die van Vitesseforzav schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:16:
[...]
Inderdaad en het is enorm selectief, waar deze rechter geen banden meer heeft met Vitesse (2013), is hij wel lid van de KNVB.
De enigen die een reden nodig zouden hebben om hen niet te willen zijn de partijen in de rechtszaak, en zowel Vitesse als de KNVB zagen daar geen reden voor. Maar we blijven maar lekker spijkers op laag water zoeken, je moet er maar zin in hebben...toolkist schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:29:
[...]
Nog een reden dus om hem niet te willen. Schijn van partijdigheid werkt 2 kanten op, niet alleen die van Vitesse
Gezien wat de beleidsmakers bij Vitesse al decennia lang bewezen geflikt hebben moet je een wel heel heel heeeeel grote plaat voor je harses hebben wil je nog willen beweren dat Vitesse geen blaam treft. Je hebt echt geen samenzwering nodig om Vitesse te kunnen bestraffen.ph4ge schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:36:
Waar waren deze samenzweringstheorieen toen Vitesse keer op keer verloor bij de rechter?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat er geen samenzwering achter zit simpelweg omdat ze eindelijk een keer hebben gewonnen bij de rechter.Gonadan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:35:
[...]
Gezien wat de beleidsmakers bij Vitesse al decennia lang bewezen geflikt hebben moet je een wel heel heel heeeeel grote plaat voor je harses hebben wil je nog willen beweren dat Vitesse geen blaam treft. Je hebt echt geen samenzwering nodig om Vitesse te kunnen bestraffen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Daar reageer ik dan ook niet op, ik reageer op je omdraaiing welke als drogreden wordt ingezet.ph4ge schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:44:
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat er geen samenzwering achter zit simpelweg omdat ze eindelijk een keer hebben gewonnen bij de rechter.
Overigens is het benoemen van mogelijke onpartijdigheid nog wel iets anders dan een samenzweringstheorie. Daarmee ridiculiseer je criticasters in plaats van inhoudelijke standpunten toe te passen.
De locatie is nu eenmaal zoals het werkt in ons systeem. De rechter is wellicht onhandig gekozen, maar zoiets is niet per se reden tot aannemen dat de rechter niet objectief was.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb inhoudelijk gereageerd en het is een ridicuul standpunt.Gonadan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:57:
Overigens is het benoemen van mogelijke onpartijdigheid nog wel iets anders dan een samenzweringstheorie. Daarmee ridiculiseer je criticasters in plaats van inhoudelijke standpunten toe te passen.
De rechter is helemaal niet onhandig gekozen, er wordt slechts een onmogelijke maatstaf opgegd door media die er geen verstand van hebben cq expres onrust zaaien. De beschuldigingen zijn het papier niet waard waar ze op geschreven zijn.Gonadan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:57:
De locatie is nu eenmaal zoals het werkt in ons systeem. De rechter is wellicht onhandig gekozen, maar zoiets is niet per se reden tot aannemen dat de rechter niet objectief was.
Als je dit soort kritiek hebt op andere mensen, en onze rechtsstaat, moet je zelf ook maar tegen een beetje kritiek kunnen.
[ Voor 48% gewijzigd door ph4ge op 12-09-2025 09:08 ]
De opruiende insteek van de media is niet lovenswaardig inderdaad, maar misschien moet je er wat minder emotie in leggen. Het is vrij normaal om waar mogelijk een zweem van partijdigheid te voorkomen (bijv. ook scheidsrechters) ook al slaat die in de praktijk nergens op.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het laatste wat we willen is emotie in het voetbal.Gonadan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:10:
De opruiende insteek van de media is niet lovenswaardig inderdaad, maar misschien moet je er wat minder emotie in leggen.
Je beschuldigt mij van emotie, terwijl op de emotie spelen precies is wat de mensen die deze samenzweringstheorieen verspreiden doen, niet gehinderd door enige verstand van zaken. Niet blij met de uitspraak dus het zal wel aan de rechter/het systeem liggen.Gonadan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:10:
Het is vrij normaal om waar mogelijk een zweem van partijdigheid te voorkomen (bijv. ook scheidsrechters) ook al slaat die in de praktijk nergens op.
Denk je echt dat je een rechter gaat vinden die:
Nooit iets met voetbal te maken heeft gehad
Nooit iets met een andere sport (in dit geval hockey) te maken had.
Nooit enig contact met 's lands grootste bedrijf (ASML) in contact is geweest?
Als dit soort wereldvreemde mensen al bestaan dan staan ze zover buiten de samenleving dat daar weer kritiek op komt, of er wordt wat anders verzonnen.
Overigens kan je het ook omdraaien, iemand die z'n hele leven niks met voetbal te maken heeft is duidelijk een voetbalhater en bevoordeeld tegen Vitesse.
[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 12-09-2025 10:05 ]
Je probeert het aardig zwart/wit te maken. Er zijn alleen vraagtekens gezet bij het feit dat hij een directe emotionele band met de club had gezien dat hij ooit een fankaart had, niets meer en niets minder.ph4ge schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:59:
[...]
Het laatste wat we willen is emotie in het voetbal.
[...]
Je beschuldigt mij van emotie, terwijl op de emotie spelen precies is wat de mensen die deze samenzweringstheorieen verspreiden doen, niet gehinderd door enige verstand van zaken. Niet blij met de uitspraak dus het zal wel aan de rechter/het systeem liggen.
Denk je echt dat je een rechter gaat vinden die:
Nooit iets met voetbal te maken heeft gehad
Nooit iets met een andere sport (in dit geval hockey) te maken had.
Nooit enig contact met 's lands grootste bedrijf (ASML) in contact is geweest?
Als dit soort wereldvreemde mensen al bestaan dan staan ze zover buiten de samenleving dat daar weer kritiek op komt, of er wordt wat anders verzonnen.
En ja, als je dat had kunnen voorkomen dan is de keuze onhandig te noemen.
Er zullen best mensen zijn die de uitspraak niet kunnen accepteren en daarom altijd naar argumenten blijven zoeken maar dat heb ik hier in het topic niet zien gebeuren, dus waarom zou je dat er in de discussie bij verzinnen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Precies.ph4ge schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:59:
[...]
Het laatste wat we willen is emotie in het voetbal.
Ja dat hebben we liever op de tribune en bij de ontvangst van de bus toch?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Pot verwijt de ketel.Gonadan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:06:
Je probeert het aardig zwart/wit te maken.
Niets meer en niets minder, om vervolgens meer toe te voegen.Gonadan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:06:
Er zijn alleen vraagtekens gezet bij het feit dat hij een directe emotionele band met de club had gezien dat hij ooit een fankaart had, niets meer en niets minder.
En ja, als je dat had kunnen voorkomen dan is de keuze onhandig te noemen.

Het slaat nergens op, je kan niet voorkomen dat rechters niet aan een een onmogelijk hoge standaard voldoen die anders is dan normaal. En zelfs als die standaard gehaald zou worden dan blijven mensen, en media die daar wat bij te winnen hebben, zoeken naar excuses zoals dat de rechter wereldvreemd is. "Hoe kan je nou iemand die niet weet welke vorm een bal heeft zo'n besluit laten nemen?"
Zo is het altijd wat als mensen niet blij (/verrast) zijn met een uitspraak, en als we dat normaal gaan vinden krijgen we Amerikaanse praktijken.
Vervolgens mij ben jij op zoek naar een discussie op basis van een bijzin met mij, ik weet niet wat je nou probeert te bereiken.Gonadan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:06:
Er zullen best mensen zijn die de uitspraak niet kunnen accepteren en daarom altijd naar argumenten blijven zoeken maar dat heb ik hier in het topic niet zien gebeuren, dus waarom zou je dat er in de discussie bij verzinnen?
@ph4ge volgens mij liggen jij en @Gonadan helemaal niet zover uit elkaar. Zoals ik het lees, geeft @Gonadan vooral aan dat de gevonden verbinding tussen Vitesse en de rechter onhandig is, omdat je liever ziet dat die banden er in zijn geheel niet zijn. En dat er in dit topic eigenlik niemand echt samenzweringsverbanden noemt als reden dat Vitesse nu wél door de rechter in het gelijk is gesteld.
Die band met Vitesse is er. Van de eerste banden (via SML) vond ik dat echt een gezochte band. De fankaart heeft (meer) de schijn van een band met Vitesse (als supporter), hoewel dat ook kan zijn omdat hij gewoon graag naar Eredivisie wedstrijden wilde kijken in zijn woonplaats en het niet vanwege een liefde voor Vitesse werd gekocht. De schijn is in ieder geval anders. Tegelijkertijd zagen noch Vitesse noch KNVB de noodzaak om hier gedurende het proces een punt van te maken (nu kan het niet meer t.a.v. deze uitspraak). Ook een expert geeft in de Gelderlander (door Vitesse supporters niet liefkozend de Neklander genoemd) aan dat het "spijkers op laag water zoeken is".
Op dit moment maken dus vooral degenen die moeite hebben met de uitspraak (en in sommige gevallen Vitesse het liefst zien hangen/verdwijnen) hier een punt van. Volgens mij moeten we hier maar niet meer te veel aandacht aan besteden. Voor nu is het geweest, wie weet komt het nog aan de orde bij een bodemprocedure.
Die band met Vitesse is er. Van de eerste banden (via SML) vond ik dat echt een gezochte band. De fankaart heeft (meer) de schijn van een band met Vitesse (als supporter), hoewel dat ook kan zijn omdat hij gewoon graag naar Eredivisie wedstrijden wilde kijken in zijn woonplaats en het niet vanwege een liefde voor Vitesse werd gekocht. De schijn is in ieder geval anders. Tegelijkertijd zagen noch Vitesse noch KNVB de noodzaak om hier gedurende het proces een punt van te maken (nu kan het niet meer t.a.v. deze uitspraak). Ook een expert geeft in de Gelderlander (door Vitesse supporters niet liefkozend de Neklander genoemd) aan dat het "spijkers op laag water zoeken is".
Op dit moment maken dus vooral degenen die moeite hebben met de uitspraak (en in sommige gevallen Vitesse het liefst zien hangen/verdwijnen) hier een punt van. Volgens mij moeten we hier maar niet meer te veel aandacht aan besteden. Voor nu is het geweest, wie weet komt het nog aan de orde bij een bodemprocedure.
Dat leek mij evident, ik vond je roep om samenzweringstheorieën bij de zaken die Vitesse verloor nergens op slaan en veel te sterk aangezet.ph4ge schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:32:
Vervolgens mij ben jij op zoek naar een discussie op basis van een bijzin met mij, ik weet niet wat je nou probeert te bereiken.
Je had dat ook gewoon kunnen zeggen: "Ja dat was wat sterk aangezet, zo bedoelde ik dat ook weer niet. Maar ik vind de zoektocht naar kritiek op die rechter gewoon grote onzin.", dan waren we allang klaar geweest. Doordat je jezelf in allerlei bochten blijft wringen maak je er zelf de discussie van die je niet wilt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is in die zin wel de vraag of Vitesse en KNVB op de hoogte waren van deze feiten, want anders kan je er ook geen punt van maken.bazzemans schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:44:
@ph4ge volgens mij liggen jij en @Gonadan helemaal niet zover uit elkaar. Zoals ik het lees, geeft @Gonadan vooral aan dat de gevonden verbinding tussen Vitesse en de rechter onhandig is, omdat je liever ziet dat die banden er in zijn geheel niet zijn. En dat er in dit topic eigenlik niemand echt samenzweringsverbanden noemt als reden dat Vitesse nu wél door de rechter in het gelijk is gesteld.
Maar over het algemeen lijkt mij een rechter professioneel genoeg om zelf ook in te kunnen schatten waar dat soort grenzen liggen en waar dat twijfelachtig is heeft hij vast alle informatie vooraf al gedeeld. Dan is het aan de rechtbank en betrokkenen om te bepalen of iemand wel of niet handig is op zo'n zaak.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat klopt. Achteraf hoor ik ook geen geklaag, omdat men ook wel weer dat het zinloos is. Wellicht zinspelen ze er nu op dat als argument te gebruiken tijdens de bodemprocedure om de uitspraak van het Hof in het turbospoedappel onderuit te halen. Want hoewel de uitspraak geen formele waarde heeft in de bodemprocedure, kan de uitspraak wel richtinggevend zijn voor de rechters of voor de aanpak van KNVB en Vitesse.Gonadan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:14:
[...]
Het is in die zin wel de vraag of Vitesse en KNVB op de hoogte waren van deze feiten, want anders kan je er ook geen punt van maken.
Lijkt mij ook.Maar over het algemeen lijkt mij een rechter professioneel genoeg om zelf ook in te kunnen schatten waar dat soort grenzen liggen en waar dat twijfelachtig is heeft hij vast alle informatie vooraf al gedeeld. Dan is het aan de rechtbank en betrokkenen om te bepalen of iemand wel of niet handig is op zo'n zaak.
Waarom zou ik iets schrijven wat ik niet bedoel? Ik bedoelde het wel zo en je moet niet van die lange tenen hebben als dat een probleem is. Als je de rechterlijke macht aanvalt, zeker zonder basis, moet je niet klagen als mensen daarop reageren. Ik ga jou ook niet vertellen wat je had kunnen zeggen.Gonadan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:12:
Je had dat ook gewoon kunnen zeggen: "Ja dat was wat sterk aangezet, zo bedoelde ik dat ook weer niet. Maar ik vind de zoektocht naar kritiek op die rechter gewoon grote onzin.", dan waren we allang klaar geweest. Doordat je jezelf in allerlei bochten blijft wringen maak je er zelf de discussie van die je niet wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 12-09-2025 12:15 ]
Dan moet je ook niet klagen als mensen op een discussieforum de discussie met je aan gaan. We gaan het niet eens worden vermoed ik dus laten we het er maar bij laten.ph4ge schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:05:
[...]
Waarom zou ik iets schrijven wat ik niet bedoel? Ik bedoelde het wel zo en je moet niet van die lange tenen hebben als dat een probleem is. Als je de rechterlijke macht aanvalt, zeker zonder basis, moet je niet klagen als mensen daarop reageren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hele uitspraak inzake Vitesse beschikbaar:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2025:5708
De KNVB heeft er echt een bende van gemaakt, tijd dat daar eens conclusies getrokken worden
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2025:5708
De KNVB heeft er echt een bende van gemaakt, tijd dat daar eens conclusies getrokken worden
Dat is een wel erg eenzijdige blik op het geheel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo'n geelzwarte bril is geen leesbril...
Het blijft belachelijk dat de sterkhoudeds als "nieuw" worden gezien. Dat zijn ze niet.
Het blijft belachelijk dat de sterkhoudeds als "nieuw" worden gezien. Dat zijn ze niet.
[ Voor 53% gewijzigd door gambieter op 17-09-2025 22:08 ]