Toon posts:

[Voetbal] Randzaken

Pagina: 1 2 3 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 07:03
Mede-auteur:
  • Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:05

Typhone

Algemeen topic voor randzaken bij het voetbal

In dit topic kan uitgebreid gesproken worden over randzaken rondom het voetbal. Aanleiding voor dit topic is onder meer een terugkerende discussie over toernooien in landen waar mensenrechten geschonden worden. In dit topic kan over deze en soortgelijke zaken gesproken worden.

Dit topic is bedoeld voor alle zaken die weliswaar voetbal gerelateerd zijn maar die technisch/inhoudelijk
minder direct met het voetbalspelletje van doen hebben. Denk hiervoor aan de commotie omtrent rellen, racisme, politieke aangelegenheden inzake de voetbalclubs zelf maar ook de overkoepelende organen zoals de UEFA/FIFA. Ook kunnen andere zaken hier vrij besproken worden waarbij de discussie over de wedstrijd(en) zelf niet uit de klauwen lopen met allerlei voor en tegenstanders.
Let op...negativiteit
Het doel van het topic is niet om ongefundeerd een mening te vormen en te schoppen tegen voetbalgerelateerde zaken. Elke mening mag zolang deze maar onderbouwd is en het liefst met feiten gestoeld wordt. Feyenoorders zijn cultuurbarbaren omdat ze een fontein slopen is geen mening maar een feitelijk niet juist onderbouwde bewering die een veralgemenisering bevat. Niet wenselijk in de geest van dit topic. Ook zijn er bij rellende supporters van een bepaalde club niet automatisch alleen maar hooligans bij die club te vinden. Ook de UEFA en de FIFA zijn niet per definitie in en in corrupte organisaties. Zaken die op de voetbalagenda komen te staan zijn net zo welkom als negatieve zaken.

Negativiteit is (helaas) vaak een oorzaak waarom er 'randzaken-discussies' ontstaan in het centrale voetbaltopic. Denk hierbij onder andere aan de discriminerende uitingen richting een zwarte speler van Excelsior bij de wedstrijd tegen FC Den Bosch. Om deze discussies niet de mond te snoeren in het algemeen voetbaltopic maar om ze ook niet onder het 'niet voetbal publiek' te gooien is een topic als dit in het leven geroepen.

Blijf respectvol naar elkaar en accepteer dat meningen van andere gebruikers niet per definitie de jouwe
(hoeven) te zijn!

Note:
Gaandeweg zullen we samen met het team moderators moeten zoeken naar wat randzaken zijn (en dus hier besproken moet worden) en wat niet. Moderators hebben nu in elk geval een plek om deze offtopic discussies naar te verplaatsen. Het Feedback topic wordt dan ook weer wat minder een discussietopic.

Aanvullingen / suggesties voor OP zijn van harte welkom!

[Voor 188% gewijzigd door snmght op 09-12-2019 10:15]

WZAWZ een fucking farce

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:03
Dit OP heeft zeker nog werk nodig. :9 Even voor de duidelijkheid, hier kunnen dus de meeste voetbal gerelateerde randzaken besproken worden? Zaken over bijvoorbeeld Prijs uitreikingen/verkiezingen maar ook onhandige uitspraken van bekende oud voetballers of racisme in het voetbal.

• snmght
DoeEensGek schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:47:
[...]

Dit OP heeft zeker nog werk nodig. :9 Even voor de duidelijkheid, hier kunnen dus de meeste voetbal gerelateerde randzaken besproken worden? Zaken over bijvoorbeeld Prijs uitreikingen/verkiezingen maar ook onhandige uitspraken van bekende oud voetballers of racisme in het voetbal.
Inmiddels is hij al iets uitgebreider en heb ik met het recente verleden in het achterhoofd wat voorbeelden aangehaald. Ik denk dat we als gebruikers samen met het team moderators moeten zoeken naar wat hier hoort en wat in het reguliere topic (ergo: wat is randzaak en wat niet?). Maar randzaken hebben nu in elk geval een plek.

WZAWZ een fucking farce

• PaRaDoX4
  • Laatst online: 09-03 09:21

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Nu ik dit topic zie denk ik dat deze wellicht hier thuis hoort.

Wat vinden we van het boycot van willem2 supportersclub tegen ajax dit weekend.

naar aanleiding van de gebeurtenissen van vorig jaar

Optreden van de ME ging veel te ver. 2,5 uur geen eten en drinken en als je moest pissen dan maar tegen de intercity....

[Voor 15% gewijzigd door PaRaDoX4 op 04-12-2019 12:49]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• Typhone
Note to jou en mods ;). Ik zal even helpen met een andere OP voordat deze dicht zit!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
PaRaDoX4 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:48:
Nu ik dit topic zie denk ik dat deze wellicht hier thuis hoort.

Wat vinden we van het boycot van willem2 supportersclub tegen ajax dit weekend.

naar aanleiding van de gebeurtenissen van vorig jaar

Optreden van de ME ging veel te ver. 2,5 uur geen eten en drinken en als je moest pissen dan maar tegen de intercity....
Zo worden we Ajax supporters ook vaak behandeld, welkom in onze wereld! Al heeft het niet komen naar de ArenA niet echt veel effect op het optreden van de ME, die zijn juist weer blij dat het rustig is. Kun je beter een halfbakken protest houden in de binnenstad, dat zal de burgemeester wel weer fijn vinden. En maar gek vinden dat ze zowat door half Amsterdam weg wordt gekeken.

Wel jammer dat je iedere supporter gelijk als uitschot neerzet die tegen een IC aanpist, een plantenbak is veel fijner en gelijk goed voor de bloempjes :+

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Qu3st schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:53:
[...]

Zo worden we Ajax supporters ook vaak behandeld, welkom in onze wereld! Al heeft het niet komen naar de ArenA niet echt veel effect op het optreden van de ME, die zijn juist weer blij dat het rustig is. Kun je beter een halfbakken protest houden in de binnenstad, dat zal de burgemeester wel weer fijn vinden. En maar gek vinden dat ze zowat door half Amsterdam weg wordt gekeken.

Wel jammer dat je iedere supporter gelijk als uitschot neerzet die tegen een IC aanpist, een plantenbak is veel fijner en gelijk goed voor de bloempjes :+
Was niet bedoeld om support neer te zetten als uitschot :P Zat zelf in die trein. Je moest van de ME letterlijk tegen de IC aan pissen want we mochten de trein niet meer terug in of (als je er nog in zat) uit.

Ik snap dat je maatregelen neemt als er dreiging heerst maar hoever mag je gaan. Geen dreiging en 2,5 uur geen eten en drinken gingen mij wat te ver.
Had dan nee gezegd tegen vrij reizen. Daarbij was er over het plan gecommuniceerd met politie Tilburg (die overigens ook in die trein zaten) en Amsterdam. En terug naar huis mochten we ook niet meer 8)7

[Voor 9% gewijzigd door PaRaDoX4 op 04-12-2019 13:06]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• Qu3st
  • Nu online
PaRaDoX4 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:56:
[...]

Was niet bedoeld om support neer te zetten als uitschot :P Zat zelf in die trein. Je moest van de ME letterlijk tegen de IC aan pissen want we mochten de trein niet meer terug in of (als je er nog in zat) uit.

Ik snap dat je maatregelen neemt als er dreiging heerst maar hoever mag je gaan. Geen dreiging en 2,5 uur geen eten en drinken gingen mij wat te ver.
No offense taken ;)

Mocht je gewoon wildplassen van de ME? Wonderlijk! Schreven ze niet gelijk een bonnetje uit?
Was het een combi of eigen vervoer?

Vanuit de burgemeester van Amsterdam kant komt steeds vaker en vaker klachten, en dan helemaal het optreden bij voetbalwedstrijden. En ik heb zo het gevoel dat meerdere burgemeesters dit doen, het wegpesten van voetbalsupporters, men heeft het er ook naar gemaakt als je kijkt naar het verleden, maar de echte uit de hand gelopen veldslagen zijn toch al meer dan 20 jaar geleden denk ik. Het collectief straffen slaan nergens op, pak de individu aan. Dat is met de camera's die rond en in stadions hangen volgens mij prima te doen.

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:55
[...]

Er zullen vast wel aanwijzingen geweest zijn en je wil natuurlijk niet als Politie te vroeg weg gaan om het daarna uit de hand te zien lopen. En al hoewel het niet de taak is van de Politie om je vriend te zijn hadden ze op zich inderdaad meer water kunnen uitdelen, maar het is ook begrijpelijk dat ze willen dat iedereen op 1 overzichtelijke plek blijft want anders wordt het voor hun onoverzichtelijk en dat is voor de Politie 1 van de belangrijkste punten dat zij alles kunnen overzien en mensen die in en uit de trein stappen is niet echt overzichtelijk. De woede kan misschien beter gericht worden op de hooligans en supporters die van te voren in een bos afspreken om te gaan vechten want die zijn waarschijnlijk (deels) aanleiding van dit optreden en deze houding van de Politie

Verder weet ik niet of het gebruikelijk is om al zo vroeg aan te komen bij een stadion als uit supporter aangezien ik daar geen ervaring mee heb maar had er niet gewoon een latere trein gepakt kunnen worden?

• DoeEensGek
[...]

Het is helaas een aardig probleem inderdaad. Ik las toevallig dat dit vorige week ook is gebeurt (in min of meer dezelfde vorm) bij Nice Ajax. En ik weet het komt van 2 kanten maar het gebeurd bij veel wedstrijden.

Ik vraag me alleen af of er ooit een protest geholpen heeft... :|

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Pompi schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:06:
[...]

Er zullen vast wel aanwijzingen geweest zijn en je wil natuurlijk niet als Politie te vroeg weg gaan om het daarna uit de hand te zien lopen. En al hoewel het niet de taak is van de Politie om je vriend te zijn hadden ze op zich inderdaad meer water kunnen uitdelen, maar het is ook begrijpelijk dat ze willen dat iedereen op 1 overzichtelijke plek blijft want anders wordt het voor hun onoverzichtelijk en dat is voor de Politie 1 van de belangrijkste punten dat zij alles kunnen overzien en mensen die in en uit de trein stappen is niet echt overzichtelijk. De woede kan misschien beter gericht worden op de hooligans en supporters die van te voren in een bos afspreken om te gaan vechten want die zijn waarschijnlijk (deels) aanleiding van dit optreden en deze houding van de Politie

Verder weet ik niet of het gebruikelijk is om al zo vroeg aan te komen bij een stadion als uit supporter aangezien ik daar geen ervaring mee heb maar had er niet gewoon een latere trein gepakt kunnen worden?
Wat ons toen verteld werd als je iets vroeg aan een ME'er was "jullie hebben een zaak in Tilburg gesloopt, en schade aan de trein". Beide bleken niet waar te zijn. Het vroeg aanwezig zijn doen we wel vaker. Maken er een dagje uit van zeg maar. Bij de beker finale waren we ook een goede 3~2 uur van te voren aanwezig.

Nu heb ik die dag uit niet geregeld maar schijnbaar was het volledige plan kortgesloten met politie Tilburg en Amsterdam. Alles was bekend dus. Ik was mee als intrum zeg maar dus weet niet overal het mijne van. Zou nog wel aangifte gedaan zijn maar weet ook niet of daar nog wat uit is gekomen.

[Voor 9% gewijzigd door PaRaDoX4 op 04-12-2019 13:17]

• Qu3st
  • Nu online
DoeEensGek schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:08:
[...]

Het is helaas een aardig probleem inderdaad. Ik las toevallig dat dit vorige week ook is gebeurt (in min of meer dezelfde vorm) bij Nice Ajax. En ik weet het komt van 2 kanten maar het gebeurd bij veel wedstrijden.

Ik vraag me alleen af of er ooit een protest geholpen heeft... :|
Een protest op zich niet, eerder het aankaarten bij een ombudsman oid, maar op de korte termijn heb je daar niet veel aan. Alleen zal men een protest in de binnenstad ook niet toejuichen, daar moet ook men politie bij gaan zetten.

• Typhone
Wat vonden we van het voorstel van de voorzitter van de Italiaanse bond die in de strijd tegen racisme de microfoons de andere kant op wil richten zodat racistische leuzen minder goed te horen zijn? :D 8)7
Blijf het frappant vinden dat zo iemand niet direct uit functie wordt gezet na zo'n opmerking.

[Voor 18% gewijzigd door Typhone op 04-12-2019 13:26]

• DoeEensGek
Qu3st schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:18:
[...]

Een protest op zich niet, eerder het aankaarten bij een ombudsman oid, maar op de korte termijn heb je daar niet veel aan. Alleen zal men een protest in de binnenstad ook niet toejuichen, daar moet ook men politie bij gaan zetten.
De politie is al jaren steeds minder nodig bij voetbal wedstrijden.( *O* ) Een protest zoals bij Ado - Ajax en Ajax - Utrecht heeft ook niet veel opgeleverd. Ik heb vooral het gevoel dat de mentaliteit is om er niet naar te kijken, dan weet je ook van niks. Beetje zolang ik mijn vingers in me oren heb, heb ik niks gehoord. KNVB is ook door Ajax supporters vereniging gevraagd om een standpunt aan te nemen in deze kwestie maar ie blijven ook stil zwijgen.

Ik zou niet weten welke stap echt zoden aan de dijk gaat zetten...

• snmght
Typhone schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:25:
Wat vonden we van het voorstel van de voorzitter van de Italiaanse bond die in de strijd tegen racisme de microfoons de andere kant op wil richten zodat racistische leuzen minder goed te horen zijn? :D 8)7
Blijf het frappant vinden dat zo iemand niet direct uit functie wordt gezet na zo'n opmerking.
Slappe hap ja. Zo weet ik er nog wel een: geef donkere spelers gewoon oordoppen dan horen ze het niet eens. Is toch werkelijk van de zotte. 8)7

Ik blijf erbij dat eenieder die zich schuldig maakt aan racisme een stadionverbod en rechtsvervolging aan de broek moet krijgen.

WZAWZ een fucking farce

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-08-2022
Typhone schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:25:
Het is niet de oplossing maar ik kan me voorstellen dat het wel de-escalerend werkt. De media etc maken vaak de fout ongewenst gedrag enorm uit te vergroten want dan hebben ze een verhaal. Daardoor wordt dat ongewenste gedrag als de normaal ervaren want het gebeurt overal.

alles kan off-topic

• corset
  • Laatst online: 11:09
Misschien kan een Ajax/Feyenoord/Whatever fan me het volgende uitleggen;

Racisme in voetbal is een probleem! Want er worden oerwoud geluiden gemaakt bij bepaalde spelers.

Maar het feit dat ajax spelers joden zijn? "Nee! dat is juist leuk en schattig! dat hoort bij voetbal"

Zelfs in 2005 was ajax er al mee bezig om er wat aan te doen
https://www.ajax.nl/strea...-over-joodse-uitingen.htm

dus het excuus wat ik vaker hoor "nee! dat is wat ajax zelf wil" is ook niet te gebruiken

[Voor 31% gewijzigd door corset op 04-12-2019 13:35]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• snmght
corset schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:33:

Racisme in voetbal is een probleem! Want er worden oerwoud geluiden gemaakt bij bepaalde spelers.

Maar het feit dat ajax spelers joden zijn? "Nee! dat is juist leuk en schattig! dat hoort bij voetbal"

Zelfs in 2005 was ajax er al mee bezig om er wat aan te doen
https://www.ajax.nl/strea...-over-joodse-uitingen.htm

dus het excuus wat ik vaker hoor "nee! dat is wat ajax zelf wil" is ook niet te gebruiken
Ziehier, het antwoord op uw vraag: https://www.startpagina.n...27301/ajax-bijnaam-joden/

Ik weet niet zo goed aan wie je hem eigenlijk stelt. Voor zo ver mij bekend is er hier geen gebruiker die de geuzennaam hanteert.

WZAWZ een fucking farce

• Typhone
corset schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:33:

Ik zal het proberen maar het verhaal kent wel meerdere oorsprongen. Eentje daarvan is dat Ajax van origine veel mensen van Joodse komaf in de geledingen heeft gehad.

De term 'Joden' slaat niet per definitie op de spelers alleen maar is ook een geuzennaam voor de supporters zelf. Dat wil zeggen wanneer 50.000 man 'joden joden joden' (joduhhh omschrijft het beter) zingen dan zit daar geen enkele - maar dan ook geen enkele - referentie aan het Joodse geloof of komaf aan. Tegenstanders zijn daar overigens door de loop van jaren op gaan reageren met Palestina vlaggen wat weer tot gevolg had dat er Israëlische vlaggen meegenomen werden naar het stadion.

Ook zijn in het verleden Joodse liedjes als geuzenlied gehanteerd (Hava Naquila) door Ajacieden maar deze hebben uiteraard nooit een antisemitische grondslag!

• corset
Typhone schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:38:
[...]

Ik zal het proberen maar het verhaal kent wel meerdere oorsprongen. Eentje daarvan is dat Ajax van origine veel mensen van Joodse komaf in de geledingen heeft gehad.

De term 'Joden' slaat niet per definitie op de spelers alleen maar is ook een geuzennaam voor de supporters zelf. Dat wil zeggen wanneer 50.000 man 'joden joden joden' (joduhhh omschrijft het beter) zingen dan zit daar geen enkele - maar dan ook geen enkele - referentie aan het Joodse geloof of komaf aan. Tegenstanders zijn daar overigens door de loop van jaren op gaan reageren met Palestina vlaggen wat weer tot gevolg had dat er Israëlische vlaggen meegenomen werden naar het stadion.

Ook zijn in het verleden Joodse liedjes als geuzenlied gehanteerd (Hava Naquila) door Ajacieden maar deze hebben uiteraard nooit een antisemitische grondslag!
Maar waarom er mee door gaan? Als zelfs ajax al in 2005 aangeeft "Hey dit is een dom idee"?

Ik vind dat als je racisme/problemen in het voetbal wil aanpakken, trek je alles gelijk. Je gaat niet elke club anders behandelen want "Nee het is een geuzen naam en ze bedoelen het goed"

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Pompi
  • Laatst online: 16:55
[...]

Tottenham is bijna precies hetzelfde, al kwam het daar volgens mij omdat de club in een buurt met veel Joden stond. Hun supporters roepen nu nog steeds "come on you yids", waar yid slang is voor Jood

Anoniem: 590973

corset schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:39:
[...]
Maar waarom er mee door gaan? Als zelfs ajax al in 2005 aangeeft "Hey dit is een dom idee"?

Ik vind dat als je racisme/problemen in het voetbal wil aanpakken, trek je alles gelijk. Je gaat niet elke club anders behandelen want "Nee het is een geuzen naam en ze bedoelen het goed"
Wat is er eigenlijk racistisch aan het gebruik van de geuzennaam joden?

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-04-2022
DoeEensGek schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:25:
[...]

De politie is al jaren steeds minder nodig bij voetbal wedstrijden.( *O* ) Een protest zoals bij Ado - Ajax en Ajax - Utrecht heeft ook niet veel opgeleverd. Ik heb vooral het gevoel dat de mentaliteit is om er niet naar te kijken, dan weet je ook van niks. Beetje zolang ik mijn vingers in me oren heb, heb ik niks gehoord. KNVB is ook door Ajax supporters vereniging gevraagd om een standpunt aan te nemen in deze kwestie maar ie blijven ook stil zwijgen.

Ik zou niet weten welke stap echt zoden aan de dijk gaat zetten...
Ik denk geen enkele op korte termijn. Er hoeft maar iets te gebeuren en de media/(lokale) politiek springt er bovenop en de supporters staan weer in het negatief in het nieuws. Dat is bijna niet te herstellen. Zie de afwezigheid van Ajax bij een aantal clubs.
Daarbij denk ik ook dat de club zelf een grote rol speelt. Die zullen ook niet het achterste van hun tong laten zien, want ze weten dat het bij het minste en geringste fout kan gaan. Wat weer de club in diskrediet brengt.

Om Ajax weer als voorbeeld te nemen. Als ontvanger is Ajax zeer gastvrij, bijna alle clubs mogen middels vrij vervoer afreizen. Helaas mogen wij altijd via Amsterdam naar de uitspelende club...

PSN: Curvaa_

• corset
Anoniem: 590973 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:42:
[...]

Ok laat ik het anders maken,

De geuzen naam Negers, Homo's, etc mag dan ook wel, want het is maar een geuzen naam toch? Allemaal goed.

Ik snap er zelf ook weinig van, daarom vraag ik het ook. Maar ik vind het wel terecht dat mensen vragen om gelijke behandeling. En niet om "Nee, dit mag wel, want ze bedoelen het lief"

• Typhone
corset schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:39:
[...]

Het is 'min of meer' hetzelfde roepen als 'zwarten zijn goed olé olé'. Ik kan met de beste wil ter wereld niet begrijpen hoe dat door anderen als negatief wordt neer-/weggezet. Maar dat mag jij wellicht uitleggen ;).

Ik zou er geen problemen mee hebben als het wegvalt overigens maar ik denk dat de insteek van raciscme/probleem hier ABSOLUUT niet vergelijkbaar is met andere gevallen die we kennen uit het voetbal.

• toolkist
  • Niet online
corset schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:49:
[...]

Ok laat ik het anders maken,

De geuzen naam Negers, Homo's, etc mag dan ook wel, want het is maar een geuzen naam toch? Allemaal goed.

Ik snap er zelf ook weinig van, daarom vraag ik het ook. Maar ik vind het wel terecht dat mensen vragen om gelijke behandeling. En niet om "Nee, dit mag wel, want ze bedoelen het lief"
Welke supportersgroep noemt zichzelf Negers of Homo's dan?

Als ik mezelf Aap noem is het niet vreemd als iemand me aanspreekt met Aap. Doe je dat naar een ander, dan dat varieren van "ok, kan" (kind wat aan het klimmen is) tot heel fout.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 590973 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:42:
[...]

Niets natuurlijk, het is wellicht discriminerend maar racistisch zal het niet worden.

• corset
Napo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:57:
[...]

Niets natuurlijk, het is wellicht discriminerend maar racistisch zal het niet worden.
Dat dus vooral, maar ja. Blijkbaar mag het allemaal. En is het helemaal geweldig. Dus als ik op straat een ajacied tegenkom mag ik hem keihard "Hey vuile jood" toeroepen, want dat is een eer voor hem. Of was het superjood?

• toolkist
  • Niet online
corset schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:59:
[...]

Dat dus vooral, maar ja. Blijkbaar mag het allemaal. En is het helemaal geweldig. Dus als ik op straat een ajacied tegenkom mag ik hem keihard "Hey vuile jood" toeroepen, want dat is een eer voor hem. Of was het superjood?
Mag je proberen. Niet vreemd opkijken als het niet bij een boze blik terug blijft.
Of roep je ook random 'hey vuile opa' en ga je er dan vanuit dat het prima is?

Het probleem? Je maakt er iets overdreven negatiefs van door de toevoeging van 'vuile'.

• Napo
  • Niet online
[...]

Nu ga je natuurlijk wel de discussie verbreden. Hebben we het puur over de term "jood" of gaat het om het bijvoeglijk naamwoord die je toegevoegd?

dus ook zoals @toolkist aangeeft :+

Dat wil zeggen wanneer 50.000 man 'joden joden joden' (joduhhh omschrijft het beter) zingen dan zit daar geen enkele - maar dan ook geen enkele - referentie aan het Joodse geloof of komaf aan.
Dit blijven echter wel altijd lastige zaken die je bijvoorbeeld ook terug ziet komen in andere discussies zoals sint en piet. Zeker niet zeggende dat het zo is of dat het niet zo is maar dat er aan de uitingen van nu geen referentie is houdt niet in dat die er niet is geweest en dat het blijkbaar "normaal" is geworden. Het probleem daarvan is dat je wellicht niet kan inzien wat de impact ervan is omdat "we het al jaren doen". Waarbij de voetbalwereld helaas de schijn tegen zich heeft door historische maar ook recente gebeurtenissen.

[Voor 48% gewijzigd door Napo op 04-12-2019 14:11]

• snmght
[...]

No matter welk zelfstandig naamwoord je hanteert, maar iemand keihard 'Hey vuile ... " toeroepen is voor niemand een eer. Dat wist je natuurlijk zelf ook wel. ;)

Spreek je een Ajacied aan met "Hey jood!" dan denk ik eerlijk gezegd niet dat hij of zij daar een punt van zal maken. Zo ook ten aanzien van de geuzennaam; ik geloof niet dat er mensen in het stadion of op het veld zijn die er aanstoot aan nemen. Anders hadden die al lang een podium gekregen, zoals dat gaat anno nu.

[Voor 8% gewijzigd door snmght op 04-12-2019 14:10]

WZAWZ een fucking farce

• Qu3st
  • Nu online
Curva schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:45:
[...]

Ik denk geen enkele op korte termijn. Er hoeft maar iets te gebeuren en de media/(lokale) politiek springt er bovenop en de supporters staan weer in het negatief in het nieuws. Dat is bijna niet te herstellen. Zie de afwezigheid van Ajax bij een aantal clubs.
Daarbij denk ik ook dat de club zelf een grote rol speelt. Die zullen ook niet het achterste van hun tong laten zien, want ze weten dat het bij het minste en geringste fout kan gaan. Wat weer de club in diskrediet brengt.

Om Ajax weer als voorbeeld te nemen. Als ontvanger is Ajax zeer gastvrij, bijna alle clubs mogen middels vrij vervoer afreizen. Helaas mogen wij altijd via Amsterdam naar de uitspelende club...
Hier erger ik me ook kapot aan, er hoeft maar iets te gebeuren en men zet de hele supportersgroep weg als relschoppers en slopers, maar uiteindelijk is het maar een klein groepje die het verpest. En dat zijn dan de hooligans, maar de media kiest ervoor iedereen maar gelijk over 1 kam te scheren.

• OPSLAGHOND
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@corset Het is Ajax en niet ajax. Als je toch zo correct wilt zijn doe het dan consequent.

[Voor 6% gewijzigd door OPSLAGHOND op 04-12-2019 18:25]

"Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght

Anoniem: 590973

Qu3st schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:22:
[...]

Hier erger ik me ook kapot aan, er hoeft maar iets te gebeuren en men zet de hele supportersgroep weg als relschoppers en slopers, maar uiteindelijk is het maar een klein groepje die het verpest. En dat zijn dan de hooligans, maar de media kiest ervoor iedereen maar gelijk over 1 kam te scheren.
Daarbij komt dat de club/politie vaak wel weet wie deze supporters zijn, maar vaak niet durven in te grijpen.

Zo heb ik zelf bij een uitwedstrijd van mijn club meegemaakt dat deze personen gemaskerd en al toegang probeerde te verkrijgen zonder geldig kaartje (wat ze ook nog gelukt is en sommige hadden ook al een stadionverbod..). Terwijl de politie en beveiligers van de club erbij stonden en het lieten gebeuren, waarna er achteraf in de media schande wordt gesproken over de supporters, waarvan 90% dit gedrag zeker afkeurt. Met als toevoeging dat supporters elkaar onderling moeten corrigeren op dit wangedrag... 8)7

• snmght
Voor mij even gissen of ik hem hier moet zetten, maar gezien het in de VAR om zijn algemeenheid gaat kan dat denk ik wel. UEFA voorzitter Ceferin doet namelijk behoorlijk stevige uitspraken over de VAR;
UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin heeft geen goed woord over voor de manier waarop de VAR momenteel wordt gebruikt. De Sloveen vindt dat de videoarbiter voor meer verwarring dan duidelijkheid zorgt.

"In Engeland checken sommige scheidsrechters de beelden niet eens. In Italië doen ze er soms juist een half uur over. Weet je, het is een zooitje", zegt de zeer kritische Ceferin in een interview met het Engelse Mirror.

"Ik was al nooit voorstander van de VAR. Tegenwoordig zie je dat de grensrechters niet eens meer de behoefte hebben om hun vlag in de lucht te steken. Ze wachten en wachten maar."

Volgens de UEFA-voorzitter wordt de charme van het voetbal weggenomen door de videoscheidsrechter. "De spelers durven een doelpunt niet meer te vieren. Ze wachten eerst op de VAR", zegt hij.

"En wat hands betreft: niemand weet meer wat nu een handsbal is en wat niet. Wat is bewust? De scheidsrechter is geen psychiater die moet weten of iemand bewust hands maakte of niet."

VAR keurt openingstreffer van Promes af tegen Chelsea VAR keurt openingstreffer van Promes af tegen Chelsea
'Hou marge bij buitenspel'
Ceferin vindt dat de VAR ook bij buitenspelgevallen tekortschiet. "Als je een lange neus hebt, sta je tegenwoordig buitenspel, en de lijnen worden getrokken door de VAR zelf. Dat is nogal subjectief", zegt hij.

"Wat de UEFA betreft - we zullen dat overleggen met onze scheidsrechters - moet er een marge van 10 tot 20 centimeter worden aangehouden. Het is prima als je niet vlagt wanneer iemand slechts een centimeter buitenspel staat."

"De betekenis van buitenspel is dat je er duidelijk voordeel uit haalt. Ik ben geen voorstander van hoe het nu gaat, maar als we het nu terugdraaien, zijn we ten dode opgeschreven."

Volgens de voorzitter is het veel makkelijker om te accepteren dat scheidsrechters soms een fout maken. "Net als spelers. Voorheen konden we een week lang discussiëren over een fout. Nu is het een soort technologie geworden. Niemand weet nog wie nu precies de beslissingen neemt."
Ik vind het prima dat hij zo eerlijk is maar vraag me af of de opmerking dat hij nooit voorstander geweest is van de VAR nou echt helpt. We moeten het systeem verbeteren, niet afschaffen. Dat laatste erkent hij eigenlijk ook wel gelukkig.

[Voor 4% gewijzigd door snmght op 04-12-2019 15:45]

WZAWZ een fucking farce

• DoeEensGek
snmght schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:44:
Voor mij even gissen of ik hem hier moet zetten, maar gezien het in de VAR om zijn algemeenheid gaat kan dat denk ik wel. UEFA voorzitter Ceferin doet namelijk behoorlijk stevige uitspraken over de VAR;

[...]

Ik vind het prima dat hij zo eerlijk is maar vraag me af of de opmerking dat hij nooit voorstander geweest is van de VAR nou echt helpt. We moeten het systeem verbeteren, niet afschaffen. Dat laatste erkent hij eigenlijk ook wel gelukkig.
Ik mag die man wel. Als hij nou een hoge functie heeft bij de uefa kan die er misschien wat aan doen! :)
en de lijnen worden getrokken door de VAR zelf. Dat is nogal subjectief"
Joh! Dat zag ik ook al. Maar ik zeg op mijn beurt. Ga eerst van de beslissing van de grens uit. Pak dan de beelden uit verschillende camera posities en bekijk die bewegend. geen 5x maar gewoon 1x en als je dan concludeert dat de grens fout kan zitten ga je echt controleren. Beeld stilzetten op het juiste moment, waarbij de bal en de spelers in beeld zijn. Zie je dan zonder lijntjes dat het buitenspel is, overrule je de grens, zie je dat niet. Keur je niks af en heeft de grens prima gezien.

[Voor 30% gewijzigd door DoeEensGek op 04-12-2019 15:53]

• Typhone
Veel vind ik onzin wat ze daar roepen maar ik vind dit wel een valide punt:
"Wat de UEFA betreft - we zullen dat overleggen met onze scheidsrechters - moet er een marge van 10 tot 20 centimeter worden aangehouden. Het is prima als je niet vlagt wanneer iemand slechts een centimeter buitenspel staat."

"De betekenis van buitenspel is dat je er duidelijk voordeel uit haalt. Ik ben geen voorstander van hoe het nu gaat, maar als we het nu terugdraaien, zijn we ten dode opgeschreven."
Je kunt NIET trainen op ik ga voordeel halen uit 1cm buitenspel staan. Die ene cm maakt het verschil echt niet meer. Aan de andere kant als je een marge gaat hanteren dan is dat weer wel. Blijft altijd een subjectief gegeven. Maar zelf lijntjes trekken en die vrij intepreteren (Ajax-Chelsea :() is fout.

• Napo
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:48:
Veel vind ik onzin wat ze daar roepen maar ik vind dit wel een valide punt:

[...]

Je kunt NIET trainen op ik ga voordeel halen uit 1cm buitenspel staan. Die ene cm maakt het verschil echt niet meer. Aan de andere kant als je een marge gaat hanteren dan is dat weer wel. Blijft altijd een subjectief gegeven. Maar zelf lijntjes trekken en die vrij intepreteren (Ajax-Chelsea :() is fout.
Een marge van 10cm tot 20cm slaat dan ook weer nergens op, je mag dus wel "buitenspel" staan zolang het maar binnen de marge van 20cm is. Met dat soort keuzes ga je nog meer onduidelijkheid creeren, dan kan je beter besluiten om met de VAR te stoppen.

Voetbal heeft al te veel regels die interpretabel zijn die maar al te vaak tot discussies leiden waar je kan concluderen dat het afhankelijk van de scheidsrechter is. Een zwart/wit regel omkatten naar een grijs gebied is zeker niet de oplossing.

• Typhone
@Napo ja ik vrees dat die 20cm rekbaar gaat zijn als begrip en straks praten we over 21 vs 20cm met niet te meten apparatuur (dus interpretatie). Maar aan de andere kant: is buitenspel staan op 20cm te trainen en is het voordeel zo groot vergeleken met waarvoor de buitenspelregel in het leven geroepen is? :).

Met andere woorden: zou een Promes goal terecht afgekeurd zijn? Wamberto (2002 volgens mij) stond tegen Utrecht op een hele andere manier buitenspel en zou altijd teruggefloten hebben moeten worden.

Om maar even een passende vergelijking te zoeken :).

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:24
https://www.ad.nl/buitenl...ck-friday-cover~a7096c48/
"De Italiaanse sportkrant Corriere dello Sport is in opspraak geraakt na een voorpagina waarop Romelu Lukaku (Internazionale) en Chris Smalling (AS Roma) afgebeeld staan, begeleid door de tekst ‘Black Friday’. AS Roma zet via Twitter vraagtekens bij de dubieuze cover van de gerenommeerde sportkrant."
"In een kader op de voorpagina schrijft de krant dat ‘beide spelers een sterke positie innemen tegen racisme’, om vervolgens door te gaan op hun sportieve prestaties. Desalniettemin krijgt de keuze voor de kop ‘Black Friday’ veel kritiek, zo ook van AS Roma."

Dat is wel een mooie kop ja.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:36
Qu3st schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:22:
[...]

Ik weet niet of het de media is die dit doet, of juist alles er omheen en dat kan ik dan nog begrijpen ook. Ik heb in de media meermalen gehoord, een groepje Ajax supporters (of hooligans) hebben ... (vuurwerk, geweld, kapot gemaakt).
Dus dat de media dit maar doet vind ik niet helemaal terecht (ja er is ook zat media die dit wel doet), of niet expliciet het groepje noemt, maar meer in algemeen 'Ajax supporters hebben..'. Wie een beetje in staat is zelf na te denken en te lezen wat er bedoeld wordt, zal echt wel begrijpen dat dat niet direct impliceert dat dit alle Ajax supporters betreft. Echter tegenwoordig moeten op alle slakken zout gelegd worden, worden selectieve beelden getoond waardoor het negatief wordt en kunnen mensen niet meer zelfstandig nadenken.

Qua straffen vindt men het biljkbaar zo lastig de juiste personen te straffen, dat ze bedenken dat het eenvoudiger is de groep aan te pakken. Ik vind dat persoonlijk te billijken, want op die manier zou je verwachten dat er ook wat van 'zelfreinigend vermogen' binnen een groep ontstaat waardoor dat kleine groepje raddraaiers wordt uitgestoten. Echter valt dat nogal tegen.

• Qu3st
  • Nu online
jbdeiman schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:35:
[...]

Ik weet niet of het de media is die dit doet, of juist alles er omheen en dat kan ik dan nog begrijpen ook. Ik heb in de media meermalen gehoord, een groepje Ajax supporters (of hooligans) hebben ... (vuurwerk, geweld, kapot gemaakt).
Dus dat de media dit maar doet vind ik niet helemaal terecht (ja er is ook zat media die dit wel doet), of niet expliciet het groepje noemt, maar meer in algemeen 'Ajax supporters hebben..'. Wie een beetje in staat is zelf na te denken en te lezen wat er bedoeld wordt, zal echt wel begrijpen dat dat niet direct impliceert dat dit alle Ajax supporters betreft. Echter tegenwoordig moeten op alle slakken zout gelegd worden, worden selectieve beelden getoond waardoor het negatief wordt en kunnen mensen niet meer zelfstandig nadenken.

Qua straffen vindt men het blijkbaar zo lastig de juiste personen te straffen, dat ze bedenken dat het eenvoudiger is de groep aan te pakken. Ik vind dat persoonlijk te billijken, want op die manier zou je verwachten dat er ook wat van 'zelfreinigend vermogen' binnen een groep ontstaat waardoor dat kleine groepje raddraaiers wordt uitgestoten. Echter valt dat nogal tegen.
Dat is toch echt hoe de media het schrijft, ze zouden onpartijdig moeten zijn, maar vaak duwen ze al een debat een bepaalde richting op. En doen dit dus ook met het melden van wangedrag door hooligans.
Veel mensen die geen voetbal volgen lezen dan weer X-groepje supporters steekt vuurwerk af, X-groepje supporters zoekt confrontatie politie en ga maar zo door. Die denken dan echt dat dus alle supporters zo zijn, hebben een slechte mening over het voetbal, en kijken je raar aan als je verteld dat je zo af en toe in het stadion zit, ik heb legio collega's die zo kortzichtig denken/lezen helaas. Dus verander dat woordje supporters in hooligans en dan zal men toch een ander beeld krijgen denk ik.

Collectief straffen werkt niet, dat bewijs is er al tijden, en het wordt tijd dat KNVB, clubs en overheid dat ook gaan inzien. En ik vind het ook wel gek dat ze niet de juiste persoon zouden kunnen vinden, van vele 'probleem' vakken weet de politie en club echt wel wie wie is, die kennen hun pappenheimers echt wel.

Ik ben het met je eens dat op veel slakken zout wordt gelegd, maar ik denk dat het allemaal komt door de click cultuur die in medialand heerst. Meer clicks is meer inkomen, dus dan maar een makkelijk te scoren artikeltje neerzetten en we hebben de inkomsten weer binnen.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 5 december 2019 @ 06:08:
@Napo ja ik vrees dat die 20cm rekbaar gaat zijn als begrip en straks praten we over 21 vs 20cm met niet te meten apparatuur (dus interpretatie). Maar aan de andere kant: is buitenspel staan op 20cm te trainen en is het voordeel zo groot vergeleken met waarvoor de buitenspelregel in het leven geroepen is? :).

Met andere woorden: zou een Promes goal terecht afgekeurd zijn? Wamberto (2002 volgens mij) stond tegen Utrecht op een hele andere manier buitenspel en zou altijd teruggefloten hebben moeten worden.

Om maar even een passende vergelijking te zoeken :).
De marge van 20cm gaat natuurlijk niet om het getal zelf maar meer om in de hand te werken dat "ik kan het eigenlijk niet goed zien" snel voor een oplossing zorgt. nog wel even invoeren dat bij de oplossing altijd in het voordeel van de aanvallende partij gekozen wordt en niet "de beslissing van de scheids/grens" gevolgd wordt en ik ben tevreden.

• toolkist
  • Niet online
Gewoon buitenspel afschaffen. Desnoods 1 jaar een pilot in de Eredivisie.

• Qu3st
  • Nu online
Dan valt de hele tactiek achter voetbal weg, laten we lekker buitenspel houden. Men moet gewoon een goed systeem maken waarin je duidelijk kan zien dat het buitenspel is, is dat niet duidelijk dan is het niet buitenspel.

• toolkist
  • Niet online
Qu3st schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:56:
Dan valt de hele tactiek achter voetbal weg, laten we lekker buitenspel houden. Men moet gewoon een goed systeem maken waarin je duidelijk kan zien dat het buitenspel is, is dat niet duidelijk dan is het niet buitenspel.
Dat valt allemaal wel mee, dat wegvallen.
Zet je een spits vooruit of laat je hem zoals nu deels mee verdedigen? Zet je de verdediging 1 op 1, of hou je meer spelers achter?
Zowiezo krijg je veel meer ruimte om te voetballen.

• Qu3st
  • Nu online
toolkist schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:05:
[...]

Dat valt allemaal wel mee, dat wegvallen.
Zet je een spits vooruit of laat je hem zoals nu deels mee verdedigen? Zet je de verdediging 1 op 1, of hou je meer spelers achter?
Zowiezo krijg je veel meer ruimte om te voetballen.
Je krijgt dan van die ploegen die hun spits 90 minuten lang naast de keeper gaat zetten, 1 bal naar voren en hij staat 1 op 1. Nee dit zou voor mij het spelletje voetbal meer verpesten dan vooruit helpen. Waarom kan een organisatie als UEFA of FIFA niet een systeem ontwikkelen waarin duidelijk te zien is of het buitenspel is?

• DoeEensGek
Lekker dan! Shirt blijkt niet bij de jonge veldbestormer te zijn belandt maar bij iemand die claimt de vader te zijn.
https://www.nu.nl/voetbal...yech-nooit-ontvangen.html
Altijd jammer, zulke lui.

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:03
Ik zie net, dat dit topic bestaat. Een prima afsplitsing van de rest, vind ik. Omdat ik dit topic pas net ontdek, heb ik alleen de startpost gelezen.

Ik heb nog steeds een serieuze vraag.

De term Feijenoord wekt een hoop aversie op. Tot op de dag van vandaag weet ik nog altijd niet waarom. Een hoop mensen hebben wel een soortig antwoord gegeven, maar die zijn mijn inziens onzin.

Een maand geleden zag ik een spandoek in De Kuip hangen. Dat zag ik, omdat ik voetbal op TV had opstaan. Dat spandoek ging over een overleden supporter. De tekst is onbelangrijk, maar de naamgeving van de club zegt me wel iets. Feijenoord stond er op dat spandoek.

Kijk, ik vind die naamgeving muggenzifterij. Maar juist, omdat niemand mij hier heeft weten te overtuigen, waarom Feijenoord echt heel erg fout is, zolang wens ik graag die naamgeving te gebruiken.

En dat is niet, omdat ik graag Rotterdammers en aanhang tegen de schenen wil trappen.

• mavaros
toolkist schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:56:
[...]

Welke supportersgroep noemt zichzelf Negers of Homo's dan?

Als ik mezelf Aap noem is het niet vreemd als iemand me aanspreekt met Aap. Doe je dat naar een ander, dan dat varieren van "ok, kan" (kind wat aan het klimmen is) tot heel fout.
Moet je het niet meer als voorbeeld zien?

De term Calimero's mag niet, maar dat is een naam als je een bepaalde insteek hebt. Iedereen is altijd fout, maar ik niet. De klassieke slachtofferrol. Die bijnaam is niet echt negatief bedoeld.

Bij die club in Rotterdam wordt vaak een insectenterm genoemd. In de voetbalwereld kan het, maar hier is dat een brug te ver.

Ajax wordt altijd voor Joden uitgescholden. Dan begeleidt met sisgeluiden. De supporters hebben dat omgedraaid. Joden is een geuzennaam en dat gesis doet ze ook niks meer. Je staat dus als supporter van de tegenstander voor l*l te scanderen.

Sommige termen gaan te ver, maar begeef je jezelf in de wereld van voetbal, dan moet je ook wat ruimer staan, als er iets geroepen wordt.

Dat is iets anders, als racisme of andere nare zaken. Dat moet je met wortel en tak uitroeien en dat accepteert niemand.

Als je echt helemaal tot op het bot net wilt zijn, dan mag de term Tukkers of hoe andere clubs ook heten, totaal verboden worden. Daar ben ik het absoluut mee oneens.

• mavaros
Qu3st schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:17:
[...]

Dat is toch echt hoe de media het schrijft, ze zouden onpartijdig moeten zijn, maar vaak duwen ze al een debat een bepaalde richting op. En doen dit dus ook met het melden van wangedrag door hooligans.
Veel mensen die geen voetbal volgen lezen dan weer X-groepje supporters steekt vuurwerk af, X-groepje supporters zoekt confrontatie politie en ga maar zo door. Die denken dan echt dat dus alle supporters zo zijn, hebben een slechte mening over het voetbal, en kijken je raar aan als je verteld dat je zo af en toe in het stadion zit, ik heb legio collega's die zo kortzichtig denken/lezen helaas. Dus verander dat woordje supporters in hooligans en dan zal men toch een ander beeld krijgen denk ik.

Collectief straffen werkt niet, dat bewijs is er al tijden, en het wordt tijd dat KNVB, clubs en overheid dat ook gaan inzien. En ik vind het ook wel gek dat ze niet de juiste persoon zouden kunnen vinden, van vele 'probleem' vakken weet de politie en club echt wel wie wie is, die kennen hun pappenheimers echt wel.

Ik ben het met je eens dat op veel slakken zout wordt gelegd, maar ik denk dat het allemaal komt door de click cultuur die in medialand heerst. Meer clicks is meer inkomen, dus dan maar een makkelijk te scoren artikeltje neerzetten en we hebben de inkomsten weer binnen.
De voetbalwet, mits ze die gebruiken.

Daarmee kan je de bekende herrieschoppers oppakken en tijdens de westrijd opbergen. Dat werkt in Engeland heel goed.

Hooligans zijn een onderdeel van de voetbalwereld. Dat houdt niet in, dat het geaccepteerd wordt en is. Elke club weet inderdaad wie die mafklappers zijn, maar dan moet er gehandeld worden, en dan geeft niemand thuis. Dus zitten ze er tot op de dag van vandaag nog. Altijd heb je minstens een paar hooligans op de bekende tribunes zitten.

Wil je de moderne hooligan kunnen doorgronden en daarop handelen, dan moet je niet naar Engeland of Nederland kijken. Kijk naar Oost Europa, gevoed door Rusland. Daar ligt het echte gevaar. Doorgesnoven en dronken gastjes kan je makkelijk ophalen voor de wedstrijd.

De nieuwe hooligan is een heel ander verhaal. Zij zijn niet onder invloed en zijn, vaak uit de Balkan, ontsproten uit de oorlog, of staatsgedreven. (Zie de Russen.) Die zijn echt kwaadaardig. AZ speelde tegen Partizan Belgadro. De top van de hooligans daar is oorlogsmisdadiger, maar tot nu toe ontspringen ze de dans. PSV speelde ooit tegen Legia Warschau. Het leek wel een belegerde stad hier. Dat is van een compleet andere orde, dan een paar mafklappers die over de schreef gaan.

De nieuwe hooligans maken gehakt van onze hooligans. Welkom in 2019.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@mavaros Je kan de edit-knop gebruiken, dat scheelt. Tevens ga je hier wederom in over Feyenoord versus Feijenoord. Die discussie hebben we ondertussen drie keer gehad en het is en blijft Feyenoord. Of je hier dan Feijenoord mag gebruiken is natuurlijk tegen de haren instrijken en bewust voor een andere naamgeving kiezen.

Ik zie graag dat je daar mee stopt. Het begint vermoeiend te worden.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• Ankona
mavaros schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:31:
Ik zie net, dat dit topic bestaat. Een prima afsplitsing van de rest, vind ik. Omdat ik dit topic pas net ontdek, heb ik alleen de startpost gelezen.

Ik heb nog steeds een serieuze vraag.

De term Feijenoord wekt een hoop aversie op. Tot op de dag van vandaag weet ik nog altijd niet waarom. Een hoop mensen hebben wel een soortig antwoord gegeven, maar die zijn mijn inziens onzin.

Een maand geleden zag ik een spandoek in De Kuip hangen. Dat zag ik, omdat ik voetbal op TV had opstaan. Dat spandoek ging over een overleden supporter. De tekst is onbelangrijk, maar de naamgeving van de club zegt me wel iets. Feijenoord stond er op dat spandoek.

Kijk, ik vind die naamgeving muggenzifterij. Maar juist, omdat niemand mij hier heeft weten te overtuigen, waarom Feijenoord echt heel erg fout is, zolang wens ik graag die naamgeving te gebruiken.

En dat is niet, omdat ik graag Rotterdammers en aanhang tegen de schenen wil trappen.
Eigenlijk wel een interessante vraag. Ik ken dan wel het verschil tussen de spelling van de club en de wijk maar waarom (sommigen) blijkbaar zo fel reageren als iemand daar minder scherp op is is mij ook een raadsel. Mij is geen verhaal bekend waarom dit extra gevoelig zou moeten liggen (misschien mis ik dat, dan hoor ik het ook graag )

alles kan off-topic

• mavaros
Outerspace schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:11:
@mavaros Je kan de edit-knop gebruiken, dat scheelt. Tevens ga je hier wederom in over Feyenoord versus Feijenoord. Die discussie hebben we ondertussen drie keer gehad en het is en blijft Feyenoord. Of je hier dan Feijenoord mag gebruiken is natuurlijk tegen de haren instrijken en bewust voor een andere naamgeving kiezen.

Ik zie graag dat je daar mee stopt. Het begint vermoeiend te worden.
Dat is geen antwoord, hoe vermoeiend het ook mag zijn.

Ik herhaal mijn vraag: Waarom?

Tot ik een goed antwoord heb, zal ik die Rotterdammers aan de Maas vermijden uit mijn reacties, of ik zal ze compleet negeren. Dan zijn jullie allemaal blij.

Maar geef me nu eens een keer duidelijke uitleg, waarom een deel van het volk op tilt slaat als ik een bepaalde schrijfwijze gebruik.

edit: Hieronder even een stukje uit de startpost van dit topic:

In dit topic kan hierover verder gesproken worden, maar ook over onder meer uitverkiezingen van de FIFA, de correcte schrijfwijze van clubnamen etcetera.

<knip>

[Voor 35% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2019 08:23]

• mavaros
Ankona schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:48:
[...]

Eigenlijk wel een interessante vraag. Ik ken dan wel het verschil tussen de spelling van de club en de wijk maar waarom (sommigen) blijkbaar zo fel reageren als iemand daar minder scherp op is is mij ook een raadsel. Mij is geen verhaal bekend waarom dit extra gevoelig zou moeten liggen (misschien mis ik dat, dan hoor ik het ook graag )
Ik heb me blauw gezocht en heb gevraagd aan voetbalfans. ( Ok, ik woon niet in Rotterdam maar in Eindhoven.)

Niemand die me een fatsoenlijk antwoord kan geven. Alle mensen uit het echt liepen met glazige ogen te kijken, want het is totaal onbekend.

Daarom snap ik de aversie niet. Ik kan niet in de hoofden van die Rotterdammers kijken, maar het is hier in de stad en in mijn wereld een compleet vreemd fenomeen.

• DoeEensGek
Ik heb eigenlijk nog nóóit een discussie gezien over y of ij... Behalve hier op tweakers. Heb een het idee dat alleen hier er moeilijk over gedaan wordt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57

Outerspace

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken, maar hier is genoeg te lezen waarom het Feyenoord is en geen Feijenoord:

Typhone in "Sport Feedback"
tweakduke in "Sport Feedback"
Outerspace in "Sport Feedback"
Outerspace in "Sport Feedback"
Gonadan in "Sport Feedback"
Typhone in "Sport Feedback"
Leon Zwiers in "Sport Feedback"
Outerspace in "[Voetbal] Nationale clubs seizoen 2019/2020 - Deel 2"

En daarmee ben ik wel klaar met die discussie en kap ik hem hier ook af. Mocht er iemand denken "maar ik ga er toch nog lekker op door", dan hebben we een ander gesprek

[Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2019 08:29]

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• snmght
mavaros schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:17:
[...]

edit: Hieronder even een stukje uit de startpost van dit topic:

In dit topic kan hierover verder gesproken worden, maar ook over onder meer uitverkiezingen van de FIFA, de correcte schrijfwijze van clubnamen etcetera.

<knip>
Dat was gekscherend bedoeld en is inmiddels verwijderd. Ik snap je vragen en houding in dezen; maar de facto is vanuit (o.a.) de moderators nu meermaals verzocht om Feyenoord te hanteren. Dat aan je laars lappen omdat je niet overtuigd bent van hun motivatie.. Tsja, het staat je vrij maar of het de gezelligheid (en jouw blijvende aanwezigheid) ten goede komt, ik vraag het me af. :)

WZAWZ een fucking farce

• Napo
  • Niet online
mavaros schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:55:
[...]

Moet je het niet meer als voorbeeld zien?

De term Calimero's mag niet, maar dat is een naam als je een bepaalde insteek hebt. Iedereen is altijd fout, maar ik niet. De klassieke slachtofferrol. Die bijnaam is niet echt negatief bedoeld.
De bijnaam is niet echt negatief bedoeld? Het gebruik van de term Calimero wordt in de meeste gevallen aangehaald om een argument van een ander weg te zetten zonder enige onderbouwing. Dat wordt niet gebruikt om aan te geven dat iedereen fout zit behalve die persoon/club zelf maar om aan te geven dat het vermeende onrecht er niet is. Indien dat zo is, dan kan men dat prima met steekhoudende argumenten aandragen en niet met containerbegrippen door het te bestempelen als "Calimero"-gedrag.

Zie ook Typhone in "Sport Feedback"
Bij die club in Rotterdam wordt vaak een insectenterm genoemd. In de voetbalwereld kan het, maar hier is dat een brug te ver.

Ajax wordt altijd voor Joden uitgescholden. Dan begeleidt met sisgeluiden. De supporters hebben dat omgedraaid. Joden is een geuzennaam en dat gesis doet ze ook niks meer. Je staat dus als supporter van de tegenstander voor l*l te scanderen.

Sommige termen gaan te ver, maar begeef je jezelf in de wereld van voetbal, dan moet je ook wat ruimer staan, als er iets geroepen wordt.
Wel bijzonder dat voetbal een bijzondere plek hierin zou moeten krijgen. Voetbal is een spel en natuurlijk is enige rivaliteit prima maar elkaar uitmaken voor diverse zaken voegt mijn inziens weinig toe aan het spel. De kern zou moeten zijn dat je achter je eigen club gaat staan en/of gewoon van het spel geniet. Afbreuk doen aan de volgers van de tegenstander kan prima op passelijke wijze maar "name calling" op het niveau van kakkerlakken, sissen of joden (sinds wanneer worden ze uitgescholden voor joden? Het met een bijvoegelijk naamwoord komt het voor maar in deze context is het een rare vergelijking)
Dat is iets anders, als racisme of andere nare zaken. Dat moet je met wortel en tak uitroeien en dat accepteert niemand.

Als je echt helemaal tot op het bot net wilt zijn, dan mag de term Tukkers of hoe andere clubs ook heten, totaal verboden worden. Daar ben ik het absoluut mee oneens.
Het blijft een hellend vlak en de vraag is waar je de lijn trekt. Is dat bij algemeen bekende en geaccepteerde bijnamen voor regio's die ze zelf ook praktiseren dan kan Tukkers en Joden op zich wel, Kakkerlakken dan weer niet.
mavaros schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:24:
Wil je de moderne hooligan kunnen doorgronden en daarop handelen, dan moet je niet naar Engeland of Nederland kijken. Kijk naar Oost Europa, gevoed door Rusland. Daar ligt het echte gevaar.

De nieuwe hooligan is een heel ander verhaal. Zij zijn niet onder invloed en zijn, vaak uit de Balkan, ontsproten uit de oorlog, of staatsgedreven. (Zie de Russen.) Die zijn echt kwaadaardig. AZ speelde tegen Partizan Belgadro. De top van de hooligans daar is oorlogsmisdadiger, maar tot nu toe ontspringen ze de dans. PSV speelde ooit tegen Legia Warschau. Het leek wel een belegerde stad hier. Dat is van een compleet andere orde, dan een paar mafklappers die over de schreef gaan.

De nieuwe hooligans maken gehakt van onze hooligans. Welkom in 2019.
gebaseerd op?

Anoniem: 337891

De man die vol in beeld was bij het maken van apenbewegingen bij City-United is op non-actief gesteld bij zijn werkgever. De beste man is manager. Ik vind dit ver gaan. Maar ik vind het ook wel terecht. Je bedrijf krijgt door jouw acties negatieve aandacht. En dat mag je best voelen. (Nog los ervan dat zulke acties wat mij betreft ook strafrechtelijke gevolgen moeten krijgen. Hij is schijnbaar ook opgepakt.)

Nieuws over de werper van de 4 aanstekers die je op het veld zag liggen is er niet. Overigens stonden er minimaal 50 stewards rondom dat vak. Lijkt genoeg, maar schijnbaar niet. Ook nog naast het uitvak. Handige plek wel!

Wat er bij deze wedstrijd gebeurde heeft flink wat ophef veroorzaakt in Engeland. Wel mooi eigenlijk. Gebeurt elke wedstrijd maar dan ongezien door tv-kijkers, nu kwam alles vol in beeld en is er aandacht voor.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 337891 op 09-12-2019 18:38]

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-04-2022
Feyenoord is met succes in beroep gegaan en de straf is omgezet naar een voorwaardelijke straf van een jaar.
Laat ik voorop stellen dat ik pro pyro ben, ik vind het sfeerverhogend en gewoon tof :+ dus in die zin ben ik blij voor de supporters dat ze er gewoon bij kunnen zijn.
Maar ik blijf het dubieus vinden dat Ajax geen gehoor kreeg bij de UEFA. In Valencia is weinig tot niks gebeurd en in Bern was aantoonbaar vuurwerk aanwezig. Nogmaals, geen calimerogedrag of negativiteit over Feyenoord. Maar alweer een voorbeeld van het scheve beleid van de UEFA.

PSN: Curvaa_

• mavaros
Anoniem: 337891 schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:34:
De man die vol in beeld was bij het maken van apenbewegingen bij City-United is op non-actief gesteld bij zijn werkgever. De beste man is manager. Ik vind dit ver gaan. Maar ik vind het ook wel terecht. Je bedrijf krijgt door jouw acties negatieve aandacht. En dat mag je best voelen. (Nog los ervan dat zulke acties wat mij betreft ook strafrechtelijke gevolgen moeten krijgen. Hij is schijnbaar ook opgepakt.)

Nieuws over de werper van de 4 aanstekers die je op het veld zag liggen is er niet. Overigens stonden er minimaal 50 stewards rondom dat vak. Lijkt genoeg, maar schijnbaar niet. Ook nog naast het uitvak. Handige plek wel!

Wat er bij deze wedstrijd gebeurde heeft flink wat ophef veroorzaakt in Engeland. Wel mooi eigenlijk. Gebeurt elke wedstrijd maar dan ongezien door tv-kijkers, nu kwam alles vol in beeld en is er aandacht voor.
Is het over een half jaar nog een dingetje?

Dit gedrag ken ik al vanaf mijn kinderjaren. Elke wedstrijd was en is het raak. Of het nu apengeluiden zijn, of een grote banaan die op het veld wordt gegooid. Daar is nooit never iets tegen gedaan en dat gaat ook niet gebeuren.

In mijn tijd, gooiden ze een levende kip op het veld. Ook nog een fluitketel en een regen aan muntstukken, aanstekers en spuug. Ook kreeg mijn buursupporter een hangslot tegen zijn hoofd gegooid van een supporter uit Rotterdam. Het bloed spoot rond en toen waren er geen stewards om hem af te voeren. Dat moesten we zelf maar regelen. Die arme jongen heeft ruim 2 weken in het ziekenhuis geleden.

En weet je, heel veel relschoppers lopen doordeweeks met een stropdas door het leven. Op wedstrijddagen gaan ze helemaal los, waardoor fanatieke, maar geweldloze supporters een verrekt slechte naam hebben.

Nu is er een iemand zijn baan kwijt, maar morgen staat zijn vervanger op de tribune te etteren. Is het terecht? Misschien, maar dan had je ook 30 jaar geleden een statement kunnen maken. En dat is dus nooit gedaan, en als puntje bij paaltje komt, dan wordt er nog steeds niks gedaan. Zie de voetbalwet.

@mavaros cynisme is wel makkelijk. In je post laat je zien dat je het liever anders ziet. Dan zou je het aanpakken van tuig moeten aanmoedigen of volg ik je redenering niet goed?

• Napo
  • Niet online
mavaros schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:39:
Nu is er een iemand zijn baan kwijt, maar morgen staat zijn vervanger op de tribune te etteren. Is het terecht? Misschien, maar dan had je ook 30 jaar geleden een statement kunnen maken. En dat is dus nooit gedaan, en als puntje bij paaltje komt, dan wordt er nog steeds niks gedaan. Zie de voetbalwet.
De redenering om niets te doen omdat ze dat dertig jaar geleden hadden kunnen moeten doen is bijzonder zwak.

Ja, men had eerder moeten acteren tegen dit gedrag.
Ja, momenteel staat het weer eens een keer hoog op het lijstje om aan te pakken.
Ja, het is altijd onwenselijk gedrag maar icm veel aandacht getuigt het van weinig inzicht van de betreffende personen.
Nee, het is geen reden om daardoor niet te doen.

• DoeEensGek
Curva schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:41:
Feyenoord is met succes in beroep gegaan en de straf is omgezet naar een voorwaardelijke straf van een jaar.
Laat ik voorop stellen dat ik pro pyro ben, ik vind het sfeerverhogend en gewoon tof :+ dus in die zin ben ik blij voor de supporters dat ze er gewoon bij kunnen zijn.
Maar ik blijf het dubieus vinden dat Ajax geen gehoor kreeg bij de UEFA. In Valencia is weinig tot niks gebeurd en in Bern was aantoonbaar vuurwerk aanwezig. Nogmaals, geen calimerogedrag of negativiteit over Feyenoord. Maar alweer een voorbeeld van het scheve beleid van de UEFA.
Houdt er rekening mee dat er nog 2 onderzoeken lopen naar Feyenoord (met o.a. vuurwerk) dus die straf zal hoe dan ook gaan plaatsvinden. Alleen is de vraag welk jaar, want dit jaar zal Feyenoord geen Europees voetbal meer halen. ;) :+

• mavaros
Anoniem: 337891 schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:56:
@mavaros cynisme is wel makkelijk. In je post laat je zien dat je het liever anders ziet. Dan zou je het aanpakken van tuig moeten aanmoedigen of volg ik je redenering niet goed?
Het zal cynisme zijn, want wat ik al tikte, er verandert nooit iets.

Ja natuurlijk vind ik het goed, dat er tegen debielengedrag wordt geageerd. Dit soort lieden horen niet in het stadion waar normale mensen van een wedstrijd willen genieten. Je zou maar met je gezin op de foute tribune gaan zitten. Komt je kind morgen met een gestrekt rechterarmpje zijn/haar moeder de stuipen op het lijf jagen.

Maar tegenreactie toejuichen is niet genoeg. Clubs hebben de ballen niet om echt hard op te treden en de politiek roept altijd dat het hun probleem niet is. Dan ga je denken; En de rest van het publiek dan. Dat gebeurt dus niet. Gedeeltelijk angst en voor een groot deel gewoonte. Het is op de tribunes al decenia normaal.

We zullen zien, maar ik durf mijn schoonmoeder te verwedden dat er niks zal veranderen.

@napo

En wat dan. Je komt nu niet echt met een oplossing voor het probleem aanzetten.

Als je mijn eerdere reactie goed had gelezen, dan opper ik de voetbalwet. Daarin staat heel duidelijk omschreven wat je kan doen tegen dit soort onzin.

Nu weet ik zo niet of ie al door de politiek is doorgevoerd, maar als dat wel zo is, dan moet je dus naar de gemeentes gaan kijken. Die geven de bal altijd door aan de club. De clubs doen nooit iets en wassen hun handen in onschuld. Ze herkennen zich niet in de achterban dat altijd als een stel hippies door de groene weide loopt te dartelen.

Nu ben ik niet geleerd, maar het zijn Kafkariaanse taferelen. Jas de voetbalwet erdoorheen en je pakt driekwart van de ellende in de Nederlandse stadions aan. Dan hebben de normale supporters misschien wel de ballen om die paar overgebleven raddraaiers van de tribune te schoppen.

[Voor 28% gewijzigd door mavaros op 09-12-2019 21:08]

mavaros schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:48:
[...]

Het zal cynisme zijn, want wat ik al tikte, er verandert nooit iets.

Ja natuurlijk vind ik het goed, dat er tegen debielengedrag wordt geageerd. Dit soort lieden horen niet in het stadion waar normale mensen van een wedstrijd willen genieten. Je zou maar met je gezin op de foute tribune gaan zitten. Komt je kind morgen met een gestrekt rechterarmpje zijn/haar moeder de stuipen op het lijf jagen.

Maar tegenreactie toejuichen is niet genoeg. Clubs hebben de ballen niet om echt hard op te treden en de politiek roept altijd dat het hun probleem niet is. Dan ga je denken; En de rest van het publiek dan. Dat gebeurt dus niet. Gedeeltelijk angst en voor een groot deel gewoonte. Het is op de tribunes al decenia normaal.

We zullen zien, maar ik durf mijn schoonmoeder te verwedden dat er niks zal veranderen.
Er is geen touw aan je reactie vast te knopen. Welke liederen heb je het over? Daarnaast post ik juist een link waarin er door politie, club en werkgever wordt opgetreden. En dan post je lange berichten over dat reacties toch niet plaatsvinden. Ik snap het niet zo goed meer.

• Napo
  • Niet online
mavaros schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:48:
@napo

En wat dan. Je komt nu niet echt met een oplossing voor het probleem aanzetten.
Je geeft aan dat ik niet met een oplossing kom terwijl je zelf enkel aangeeft dat het dertig jaar geleden dat statement gemaakt had kunnen worden. Dat is zeer zeker correct maar dat doet niet af aan het feit dat het gemaakte statement mijn inziens prima is. Ieder persoon is afhankelijk van verantwoordelijk voor zijn handelen.
Als je mijn eerdere reactie goed had gelezen, dan opper ik de voetbalwet. Daarin staat heel duidelijk omschreven wat je kan doen tegen dit soort onzin.
Je vorige reactie liet een ander beeld zien.
Nu weet ik zo niet of ie al door de politiek is doorgevoerd, maar als dat wel zo is, dan moet je dus naar de gemeentes gaan kijken. Die geven de bal altijd door aan de club. De clubs doen nooit iets en wassen hun handen in onschuld. Ze herkennen zich niet in de achterban dat altijd als een stel hippies door de groene weide loopt te dartelen.
De voetbalwet is er al, de uitvoering ontbreekt spijtig genoeg. Zo ook de handhaving van stadionverboden. Dat clubs niets doen zou ik zo niet bestempelen, dat er niet afdoende gehandeld wordt is echter een feit.
Nu ben ik niet geleerd, maar het zijn Kafkariaanse kafkaiaanse taferelen.
FTFY
Jas de voetbalwet erdoorheen en je pakt driekwart van de ellende in de Nederlandse stadions aan. Dan hebben de normale supporters misschien wel de ballen om die paar overgebleven raddraaiers van de tribune te schoppen.
probleem, of eerder de uitdaging, is dat het uitschot er voor zorgt dat de bestuurder van een BVO een aanzienlijk risico neemt die een significante impact heeft op zijn persoonlijke levenssfeer. Dat zou niet zo moeten zijn maar is helaas wel de werkelijkheid. Hiervoor moet de club en politie hand in hand gaan om dit goed aan te pakken.

• DoeEensGek
Feyenoord komt met nieuwe verhuisdatum, mits bouw doorgaat

Een hoop twijfel een hoop gelul en weinig vooruitgang.
Voor je het weet heb je Nou Mestalla 2.0.

• toolkist
  • Niet online
Van uitstel.... ;)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Slechts vijf landen zijn na de winterstop vertegenwoordigd in de achtste finales van de Champions League. Dat gebeurde nooit eerder sinds er 32 teams aan de groepsfase van de topcompetitie meedoen (vanaf 1999/2000).
https://nos.nl/artikel/23...-bij-laatste-zestien.html

Trieste mijlpaal. Het failliet van het Europese voetbal komt steeds naderbij wat mij betreft. De CL is allang primair geen sportevenement meer maar een machine om geld te verdienen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• snmght
Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:19:
[...]

https://nos.nl/artikel/23...-bij-laatste-zestien.html

Trieste mijlpaal. Het failliet van het Europese voetbal komt steeds naderbij wat mij betreft. De CL is allang primair geen sportevenement meer maar een machine om geld te verdienen.
Mooie oneliner zonder onderbouwing! Erg amusant.

WZAWZ een fucking farce

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:59
Champions League nieuwtjes
- Ajax hoort bij een groep van beste nummers drie die de CL uit vliegt met 10 punten
- Atalanta hoort bij de slechtste nummers twee die door gaan in de CL met maar 7 punten.

Maakt het nog even extra zuur :X

@snmght, het is een constatering, en geen fijne. Het is triest dat de Champions League verworden is tot een feeste van ongeveer 12 clubs.

• Napo
  • Niet online
JanW schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:04:

@snmght, het is een constatering, en geen fijne. Het is triest dat de Champions League verworden is tot een feeste van ongeveer 12 clubs.
Dat is spijtig genoeg al jaren aan de gang, de laatste vier zijn de meeste jaren al vrij goed te voorspellen.

Met de consultatie van tickets naar de grotere landen wordt het niet beter.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:53
Maar hoezo zijn we nu verbaasd?
CL is voor de beste clubs, het is toch niet raar dat die beste clubs uit de beste 5 competities komen :?

In de originele opzet van het kampioenenbal had je natuurlijk minder clubs uit die landen, dat is waar.
Maar in de huidige opzet is het logisch dat uit die landen er altijd wel een club ver zal komen, zo nu en dan zal er is 1 of 2 clubs uit een ander land bijzitten.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Martinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:40:
Maar hoezo zijn we nu verbaasd?
CL is voor de beste clubs, het is toch niet raar dat die beste clubs uit de beste 5 competities komen :?

In de originele opzet van het kampioenenbal had je natuurlijk minder clubs uit die landen, dat is waar.
Maar in de huidige opzet is het logisch dat uit die landen er altijd wel een club ver zal komen, zo nu en dan zal er is 1 of 2 clubs uit een ander land bijzitten.
Het is geen verbazing, gewoon een logisch gevolg van de opzet van het toernooi. Alles is erop ingesteld om inkomsten te maximaliseren. Hoe doe je dat? Door de grootste clubs met de grootste budgetten en de grootste (lees: meest winstgevende) competities zolang mogelijk mee te laten doen.

De hele naam slaat allang nergens meer op. In Engeland speelt de top 4 automatisch group stage CL, en als de winnaar van vorig seizoen niet in de top 4 eindigt mag die ook mee doen. Dat is dus gewoon een kwart van de hele PL die meedoet aan de CL. Dat terwijl een ploeg als Ajax, niet alleen landskampioen maar ook nog eens halve-finalist van vorig seizoen, zich door een kwalificatiesessie moet worstelen om mee te mogen doen.

Ik kan me voorstellen dat als je puur voetbal wil kijken en het je geen ruk uitmaakt wie er wint je dat allemaal prima vindt. Inderdaad, je kan inmiddels de halve week op de bank zitten en wedstrijden kijken. Ik ben helaas wat chauvinistischer en ik zou het leuk vinden als Nederlandse clubs niet de wind zoveel tegen hadden om wat te bereiken in Europa. Wat Ajax vorig seizoen deed was exceptioneel. De vorige keer dat een Nederlandse ploeg zover kwam in de CL was 2005 geloof ik? Het zou zomaar weer 15 jaar kunnen duren voor die prestatie herhaald wordt, vooral als je in aanmerking neemt dat de UEFA steeds minder aan het toeval overlaat. Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat er buiten het veld om e.e.a. geregeld is om dingen in de juiste financiële banen te leiden door de h.h. voetbalbonzen.

Vergeet verder ook niet dat de huidige opzet ervoor zorgt dat de verschillen tussen de haves en de have nots alleen maar groter worden. Naarmate de inkomsten door blijven lopen voor de grote teams wordt het gat tussen hen en de rest van Europa steeds aanzienlijker en wordt het steeds onmogelijker om competitief mee te doen. Dit jaar is dus in die zin een mijlpaal omdat het haarfijn laat zien dat kleinere landen geen moer te zoeken meer hebben in de KO-fase.

[Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-12-2019 09:59]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-03 09:11

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

snmght schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:00:
[...]

Mooie oneliner zonder onderbouwing! Erg amusant.
De ierse bond is pretty much faiilliet door fraude.
50 Miljoen schuld. De UEFA houdt ze draaiende met cash volgens mijn Ierse kennissen.

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:33

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:19:
De CL is allang primair geen sportevenement meer maar een machine om geld te verdienen.
Dat geldt feitelijk voor heel veel sporten/evenementen. Zodra de stap gemaakt is dat profsporter niet meer betekent dat je ervan kunt leven maar dat je er buitensporig dik aan kunt verdienen gaat het niet meer primair om sport.

Één van de redenen waarom ik het kijken van minder populaire sporten (lees: die waar je dus niet rijk van wordt of zelfs fullprof nog lastig is) qua sportbeleving vaak veel meer beleef. Een puurdere ervaring, oprechtere emoties en vaak veel minder 'maniertjes' (subjectief, ik weet het).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Dat is wel zo maar in veel sporten kan je met talent en training toch een eind komen. Als je goed kan tennissen of golfen dan bereik je op een gegeven moment een kritisch niveau waarop je financiën geen invloed meer hebben op je prestaties. Zelfde geldt voor de meeste individuele sporten. En in de meeste teamsporten gaat ook veel minder geld om dan in voetbal.

In voetbal is geld op afstand een vereiste om structureel mee te doen om de prijzen. Zelfs als je de mazzel hebt een talentvol team bij elkaar te krijgen dat de strijd aan kan met grotere teams, dan krijg je of de kans niet je met hen te meten omdat je je eenvoudigweg niet kan kwalificeren of je spelers worden weggekocht voor bedragen die voor jou aanzienlijk zijn maar voor grote teams niet meer dan pocket change.

Dit speelt denk ik ook wel in de grote competities in de VS zoals de NHL en NBA maar daarbuiten kan ik me niet echt een sport bedenken waarbij geld zo essentieel is voor succes. Ok, ja, Formule 1 :P

• Ankona
Nederland is al decennia super dominant met langebaan schaatsen. Dat vinden we dan weer wel leuk.

alles kan off-topic

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:06

Japser

Jeej!

Dr. Strangelove schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:17:
Dat is wel zo maar in veel sporten kan je met talent en training toch een eind komen. Als je goed kan tennissen of golfen dan bereik je op een gegeven moment een kritisch niveau waarop je financiën geen invloed meer hebben op je prestaties. Zelfde geldt voor de meeste individuele sporten. En in de meeste teamsporten gaat ook veel minder geld om dan in voetbal.

In voetbal is geld op afstand een vereiste om structureel mee te doen om de prijzen. Zelfs als je de mazzel hebt een talentvol team bij elkaar te krijgen dat de strijd aan kan met grotere teams, dan krijg je of de kans niet je met hen te meten omdat je je eenvoudigweg niet kan kwalificeren of je spelers worden weggekocht voor bedragen die voor jou aanzienlijk zijn maar voor grote teams niet meer dan pocket change.

Dit speelt denk ik ook wel in de grote competities in de VS zoals de NHL en NBA maar daarbuiten kan ik me niet echt een sport bedenken waarbij geld zo essentieel is voor succes. Ok, ja, Formule 1 :P
Volgens mij zijn de NHL / NBA juist redelijk fair qua financiering. Er zijn salary caps, er is een goed trade systeem en een loting / draft voor nieuw talent. Kijk maar eens naar de Stanley cup winners in 2000 era:

Anaheim Ducks 2006-07
Boston Bruins 2010-11
Carolina Hurricanes 2005-06
Chicago Blackhawks 2009-10, 2012-13, 2014-15
Colorado Avalanche 2000-01
Detroit Red Wings 2001-02, 2007-08
Los Angeles Kings 2011-12, 2013-14
New Jersey Devils 2002-03
Pittsburgh Penguins 2008-09, 2015-16, 2016-17
St. Louis Blues 2018-19
Tampa Bay Lightning 2003-04
Washington Capitals 2017-18

t.o.v. de CL winaars :

Barcelona 2005-06, 2008-09, 2010-11, 2014-15
Bayern Munich 2000-01, 2012-13
Chelsea 2011-12
Internazionale 2009-10
Liverpool 2004-05, 2018-19
Manchester United 2007-08
Milan 2002-03, 2006-07
Porto 2003-04
Real Madrid 2001-02, 2013-14, 2015-16, 2016-17. 2017-18

Niet dat dat alles zegt maar toch :)

[Voor 9% gewijzigd door Japser op 12-12-2019 10:41]

• strafschop
  • Niet online
Japser schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:33:
[...]

Niet dat dat alles zegt maar toch :)
Juist helemaal niks, 12 om 9 op 20 seizoenen.

De voorgaande 10 seizoenen 6 verschillende CL winnaars en ook 6 verschillende Stanley Cups winnaars.
Dr. Strangelove schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:52:
[...]
Dat terwijl een ploeg als Ajax, niet alleen landskampioen maar ook nog eens halve-finalist van vorig seizoen, zich door een kwalificatiesessie moet worstelen om mee te mogen doen.
Omdat Ajax landskampioen werd van een land dat 14e op de verdelingslijst stond. In het huidige systeem moet een club dan voorronde spelen tegen landskampioenen van landen buiten de top 12.
Napo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:21:
[...]

Dat is spijtig genoeg al jaren aan de gang, de laatste vier zijn de meeste jaren al vrij goed te voorspellen.

Met de consultatie van tickets naar de grotere landen wordt het niet beter.
Dus jouw voorspelling voor dit seizoen is?

Er zaten de voorgaande 3 seizoenen 10 verschillende clubs in de halve finale CL.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:09
strafschop schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:07:
[...]

Juist helemaal niks, 12 om 9 op 20 seizoenen.

De voorgaande 10 seizoenen 6 verschillende CL winnaars en ook 6 verschillende Stanley Cups winnaars.
Het lijkt daar zelfs nog erger. In de laatste 20 seizoenen kwamen de CL winnaars uit 5 verschillende landen, terwijl de Stanley Cup in die periode alleen maar door Amerikaanse teams is gewonnen :+

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:06

Japser

Jeej!

Coocoocachoo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:21:
[...]

Het lijkt daar zelfs nog erger. In de laatste 20 seizoenen kwamen de CL winnaars uit 5 verschillende landen, terwijl de Stanley Cup in die periode alleen maar door Amerikaanse teams is gewonnen :+
Canada is not amused :+

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:00
Ankona schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:23:
Nederland is al decennia super dominant met langebaan schaatsen. Dat vinden we dan weer wel leuk.
Meh, de tijd met concurrentie van Davis, Waterspoon, Bokko en Fabris was leuker, of met een Sablikova en Pechstein bij de vrouwen.
De dominantie van de Nederlanders is gewoon saai en bij de OS ook heel scheef, voor iedere afstand worden medailles uitgedeeld, geen wonder dat Nederland dan zo hoog staat terwijl wij feitelijk maar aan 5-10 disciplines meedoen.

Sorry voor de offtopic.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:46
Mooi stukkie over het schandalige Qatar toertje van Ajax en PSV

https://www.vtbl.nl/nieuw...lDYms3PmtfPI-2prOZ4EIhb_M

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:19
Ik vind dit echt zo schandalig. Net zoals dat Ajax een samenwerking aankondigd met een club in VAE, wat voor zover ik weet zelfde laken een pak is met Qatar. Reactie van vd Sar daarop ook onbegrijpelijk. Dat je om aan te haken alternatieve bronnen van inkomsten moet aanboren prima, maar niet ten koste van alles. En hiermee is wat mij betreft een grens overschreden.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:10
Hebben we daar ook al een topic voor? Lijkt op eenzelfde manier om het in de doofpot stoppen als de clubs het doen...
Die samenwerking maakt ook duidelijk waarom Van de Sar het zo stevig verdedigde.
Ze zitten ook al in China. Ajax veroverd de wereld in discutabele landschappen.

• OPSLAGHOND
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
dutchgio schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:37:
Hebben we daar ook al een topic voor? Lijkt op eenzelfde manier om het in de doofpot stoppen als de clubs het doen... Die samenwerking maakt ook duidelijk waarom Van de Sar het zo stevig verdedigde.
Ik wed dat jij net als iedereen tal van dingen in huis heb die in b.v. China onder discutabele omstandigheden gemaakt zijn, een beetje hypocriet om dan zo naar een bedrijf te wijzen terwijl je er zelf door enkel te consumeren 'doodleuk' aan meedoet. ;)

p.s. Een blik op jouw profiel maakt het helemaal af ... :F
Volgeladen met Karmabadges zoals import, China, China Phone ... _O-

[Voor 9% gewijzigd door OPSLAGHOND op 07-01-2020 19:31]

"Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght

• snmght
dutchgio schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:37:
Hebben we daar ook al een topic voor? Lijkt op eenzelfde manier om het in de doofpot stoppen als de clubs het doen...
Die samenwerking maakt ook duidelijk waarom Van de Sar het zo stevig verdedigde.
Waar heb je het over? Het is niet zo dat Ajax of PSV er een geheim van hebben gemaakt hé? En een topic om hier uitgebreid over te spreken heeft ook weinig van doen met een doofpot. Zoek de definitie anders er eens bij. :)

WZAWZ een fucking farce

• snmght
Dest heeft het trainingskamp van Ajax verlaten omdat hij zich onveilig voelt. Lijkt me op zich een signaal dat je serieus mag nemen en waarin je dus als Ajax hem ook zou moeten faciliteren. Tegelijkertijd vraag ik me af of hij nou daadwerkelijk gevaar loopt.

Ajax-verdediger Sergiño Dest heeft donderdag het trainingskamp van zijn club in Qatar verlaten. De international van de Verenigde Staten voelt zich er niet veilig.

Vermoedelijk heeft de keuze van de negentienjarige Dest te maken met de oplopende spanningen tussen de VS en het Midden-Oosten.

De VS doodde de Iraanse legergeneraal Qassem Soleimani onlangs bij een luchtaanval op een vliegveld in de Iraakse hoofdstad Bagdad, waarop Iran antwoordde met een raketaanval op Amerikaanse doelen in Irak.

Zaterdag besloot de nationale ploeg van de VS - waar Dest normaal gesproken tot behoort, maar hij bleef bij zijn club Ajax - uit veiligheidsoogpunt al om een trainingskamp naar Qatar af te blazen.

Inmiddels is de Ajacied drie keer uitgekomen voor het land van zijn vader. Hij speelde - nadat hij in oktober al in twee oefenduels had meegedaan - op 16 november zijn eerste officiële interland namens de VS.

Ajax en ook PSV reisden onlangs af naar Qatar voor een trainingskamp. Op de keuze van Nederlandse topclubs is veel kritiek vanwege de mensenrechten die in het land worden geschonden.

Dest sluit in Nederland voorlopig aan bij Jong Ajax. De hoofdmacht van Ajax hervat de competitie volgende week zondag met een thuiswedstrijd tegen Sparta Rotterdam.

WZAWZ een fucking farce

• LZ86
Ja, vlak bij een Amerikaanse legerbasis. En de Amerikaanse nationale ploeg heeft ook al gecancelled daar. Krijg je ervan als je naar die schandalige oorden vertrekt.

Ik snap wel dat Dest wegwil uit dat land als Amerikaan

• Typhone
Leon Zwiers schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:17:
Ja, vlak bij een Amerikaanse legerbasis. En de Amerikaanse nationale ploeg heeft ook al gecancelled daar. Krijg je ervan als je naar die schandalige oorden vertrekt.

Ik snap wel dat Dest wegwil uit dat land als Amerikaan
Haha ik denk niet dat je daar als Westers uitziende man op dit moment moet zijn. Maar dat dacht ik 5 jaar geleden ook al.

• Napo
  • Niet online
snmght schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:30:
Dest heeft het trainingskamp van Ajax verlaten omdat hij zich onveilig voelt. Lijkt me op zich een signaal dat je serieus mag nemen en waarin je dus als Ajax hem ook zou moeten faciliteren. Tegelijkertijd vraag ik me af of hij nou daadwerkelijk gevaar loopt.

[...]
Dat is ook het enige juiste van Ajax dat ze moeten doen. Jammer voor het trainingskamp en potentieel voor Dest als hij daardoor niet de eerste keuze zal zijn. Met een onveilig gevoel ergens zitten helpt je ook niet om optimaal te presteren.

Als club moet je ook accepteren dat dit soort risico's zitten aan dit soort plekken en dus goed omgaan met een gevolg als dit. Uiteindelijk vraag ik me sowieso af waarom een club naar een ver oord gaat voor een trainingskamp. Dat het begrijpelijk is dat je niet op "de Toekomst", "de Herdgang", "1908" of een ander eigen trainingscomplex blijft snap ik, stuk weg uit de dagdagelijkse sleur en even puur de focus op het team (speltechnisch maar ook dynamiek tussen personen).

Qatar, VS, Asie ben ikzelf geen voorstander van en kan als volger niet zeggen dat de clubs er altijd even goed van terug komen. Al geeft dat natuurlijk geen garantie dat een trainingskamp in Limburg (FC Groningen) of Spanje/Portugal een beter resultaat zou geven.

• toolkist
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:42:
Uiteindelijk vraag ik me sowieso af waarom een club naar een ver oord gaat voor een trainingskamp.
Geld. Niks meer, niks minder. 'goede tegenstanders', 'goed weer', allemaal smoezen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:41

tweakduke

Ik zie inderdaad geen andere reden dan de financiële reden om perse naar dat gebied te gaan. Er zijn genoeg alternatieven lijkt mij om voor te bereiden op de rest van het seizoen.

Van de Sar heeft een reactie gegeven op het vertrek van Dest
"Voor ons was dit niet zo groot nieuws, er gaat wel vaker iemand weg uit een trainingskamp. Bijvoorbeeld door blessures. Maar doordat er nu spanningen in de regio zijn, wordt er meer nadruk op gelegd dan in onze ogen nodig is", zegt Van der Sar tegen VI.

"Ik vind dat jullie het echt te groot maken. Dat Sergiño ermee zit, snap ik. Je moet los in je hoofd zijn, anders kun je niet lekker trainen. Als je niet 100 procent bent, raak je geblesseerd. Daarom is dit ook gedaan. Maar verder hebben we geen signalen gehad."
"Jullie zien het plezier tijdens trainingen, de spelers zijn naar de Souq Waqif (traditionele markt, red.) geweest, ze hebben een keer buiten het hotel gegeten en jullie volgen ook hun socialemediakanalen", aldus de oud-topkeeper.

"Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het ook vooral heel leuk is. Dat is naast het harde werken wat nodig is om de landstitel te pakken, de beker te winnen en heel ver in de Europa League te komen. Want daarom zijn we hier."
https://www.nu.nl/voetbal...-groot-wordt-gemaakt.html

Zakelijk gezien zal het allemaal prima zijn en dat andere clubs erheen gaan waar je tegen kan oefenen speelt natuurlijk mee. Moreel gezien wringt dit bij mij ook wel.

Tweakers Discord

• snmght
In dit artikel van een jaar oud wordt er een en ander over geroepen; https://www.volkskrant.nl...r-heeft-het-nut~b85bdb4a/

Ik kan me indenken dat je het risico op bevroren velden compleet wil vermijden. En voor het groepsgevoel kan zo een reis en even uit je vertrouwde omgeving ook wel goed zijn. In de winterstop heb je hier de tijd en ruimte voor.

Tegelijkertijd wordt in het artikel dus aangegeven dat het risico op blessures misschien zelfs hoger is vanwege de temperatuurverschillen. In die zin zou een kamp in Duitsland bijvoorbeeld misschien wel verstandiger zijn. Maar zit je dus weer met het risico op keiharde ijsbanen om op te trainen.

WZAWZ een fucking farce

• LZ86
snmght schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:14:
In dit artikel van een jaar oud wordt er een en ander over geroepen; https://www.volkskrant.nl...r-heeft-het-nut~b85bdb4a/

Ik kan me indenken dat je het risico op bevroren velden compleet wil vermijden. En voor het groepsgevoel kan zo een reis en even uit je vertrouwde omgeving ook wel goed zijn. In de winterstop heb je hier de tijd en ruimte voor.

Tegelijkertijd wordt in het artikel dus aangegeven dat het risico op blessures misschien zelfs hoger is vanwege de temperatuurverschillen. In die zin zou een kamp in Duitsland bijvoorbeeld misschien wel verstandiger zijn. Maar zit je dus weer met het risico op keiharde ijsbanen om op te trainen.
Of gewoon in zuid Frankrijk of Spanje. :)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:33

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Leon Zwiers schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:59:
Of gewoon in zuid Frankrijk of Spanje. :)
Daar hebben ze toch stadions vrij omdat ze de Supercup in de zandbak moeten spelen. Wat een wereld. :')

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DoeEensGek
Gonadan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:26:
[...]

Daar hebben ze toch stadions vrij omdat ze de Supercup in de zandbak moeten spelen. Wat een wereld. :')
Wat dat betreft veranderd de sport hard.
Pagina: 1 2 3 ... 31 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee