Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste
Acties:
  • 603.902 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:59
RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Ja is nieuw, alle betrouwbare kanalen melden het.
Zwaar balen dan, ook omdat dit weer verliezen zijn die nog niet eens het front hebben gehaald maw ze hebben niets uitgehaald.. Die leopards en bradleys groeien uiteindelijk ook niet aan de bomen, dus dit soort verliezen moeten echt wel tot een minimum worden beperkt. Hopelijk leren ze er snel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:20
noo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:14:
[...]

Er staat op reddit een video van een UA konvooi dat wordt aangevallen dooor een Ka-52. Geen idee of die video ook dit specifieke geval is, maar een Ka-52 is een optie blijkbaar.

(https://www.reddit.com/r/...ian_convoy_in_zaporizhia/)
Dat zou de eerste keer zijn dat Rusland helicopters inzet zoals ze bedoeld zijn. Ik weet dat die dingen van buiten de range van een Gepard, Strela of MANPADS kunnen schieten, maar er is vast wel medium/long range AA in de buurt waarvoor een helicopter neerhalen geen probleem zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Rubberen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Zwaar balen dan, ook omdat dit weer verliezen zijn die nog niet eens het front hebben gehaald maw ze hebben niets uitgehaald.. Die leopards en bradleys groeien uiteindelijk ook niet aan de bomen, dus dit soort verliezen moeten echt wel tot een minimum worden beperkt. Hopelijk leren ze er snel van.
We moeten ook niet vergeten dat na een jaar vechten veel van de troepen met ervaring ondertussen zijn vervangen door oproepkrachten die misschien wel voor het eerst actie zien. Dat helpt niet mee.

Daarnaast is dit de eerste keer dat ze vechten tegen een groep Russen die zichzelf zeer stevig hebben ingegraven. Dit lijkt me zeker niet vergelijkbaar met de snelle offensieve actie die we eerder hebben gezien. Het is te hopen dat Oekraïne weer een beetje momentum te pakken krijgt anders vrees ik dat we een soort loopgravenoorlog krijgen waarbij het front geen meter meer verplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Allemaal geen leuk nieuws. Hopelijk komen de snel dichtbij het front / in contact met andere tanks.

Nu lijken ze gestrand door mijnen, artillerie of airforce? Wel hard dat ze 13 bradleys zo snel kunnen verliezen. Had gehoopt dat ze eerst een aantal testen konden doen en dan full force er naar toe.

Dit helpt vast!

[ Voor 17% gewijzigd door Wackmack op 09-06-2023 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
Avalaxy schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:22:
[...]

Dat zou de eerste keer zijn dat Rusland helicopters inzet zoals ze bedoeld zijn. Ik weet dat die dingen van buiten de range van een Gepard, Strela of MANPADS kunnen schieten, maar er is vast wel medium/long range AA in de buurt waarvoor een helicopter neerhalen geen probleem zou moeten zijn?
Lezers rekenden uit dat de raket vanaf 12,5km afstand afgevuurd is, met een KA-52 die vlak boven de boven vliegt. Dat is een relatief veilige manier van werken en ook zoals de Ka-52 bedoeld is. Ze verloren er talloze op die manier, maar nu een keer niet.

Tis zeker shit en de verliezen gaan pijn doen, zeker als er onhandigheid of onkunde bij komt kijken. Probleem is dat ze dus door een mijnenveld moeten voor er ooit weer gebied is zonder mijnen.

Ben benieuwd - er zal over nagedacht zijn en op getraind zijn. Ik moet zeggen: er is weinig ergers dan over volledig vlak en open terrein bezaaid met mijnen dit moeten doen. Iedereen kan je vanaf tientallen km's afstand zien en je kunt niet haasten wat alles waar je overheen rijdt ontploft. Verzin het maar - hoopte op een soort voorbereiding die hier rekening mee houdt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

(eigenlijk te idioot dat we op zo'n macro niveau de aanval beoordelen maargoed)

De Leopard 2 blijkt een mobility kill, bemanning maakt het goed en het voertuig wordt al naar een werkplaats getransporteert.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:47

Zewatanejo

Fine Thanks!

Rubberen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Zowel de bradleys als de leopards lijken bijna allemaal op mijnen te zijn gereden, gezien de tracks die er af liggen. Ik weet niet wat de overlevingskansen van de crew zijn, maar als ze het overleeft hebben is het des te belangrijker dat er goede maintanance and repair crews zijn. Dan kunnen deze tanks weer (deels) opnieuw worden ingezet en valt het verlies relatief mee

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:30:
Allemaal geen leuk nieuws. Hopelijk komen de snel dichtbij het front / in contact met andere tanks.

Nu lijken ze gestrand door mijnen, artillerie of airforce? Wel hard dat ze 13 bradleys zo snel kunnen verliezen. Had gehoopt dat ze eerst een aantal testen konden doen en dan full force er naar toe.

[Twitter]

Dit helpt vast!
Valt mee. Bradleys zijn in sommige opzichten minder dan de Russische BMP's. Ze hebben pantser maar zijn bijvoorbeeld alsnog dood als ze door een tank worden geraakt.

That said; Rusland heeft waarschijnlijk honderdduizenden mijnen in voorraad gehad (met wss deel discutabele lading. Dus je kunt ervan uit gaan dat er langs het hele front een dikke laag ligt. Oekraïne heeft mijnenvegers (gekregen) maar wss lang niet genoeg om een weg voor alles vrij te banen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Auredium schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Valt mee. Bradleys zijn in sommige opzichten minder dan de Russische BMP's. Ze hebben pantser maar zijn bijvoorbeeld alsnog dood als ze door een tank worden geraakt.

That said; Rusland heeft waarschijnlijk honderdduizenden mijnen in voorraad gehad (met wss deel discutabele lading. Dus je kunt ervan uit gaan dat er langs het hele front een dikke laag ligt. Oekraïne heeft mijnenvegers (gekregen) maar wss lang niet genoeg om een weg voor alles vrij te banen.
De mijnenvegers die Oekraïne heeft gekregen moeten stilstaan om mijnen op te ruimen, met artillerie tegenover je is dat niet handig. Dat is eigenlijk het grootste probleem nu.

(overigens zijn mechanische mijnenvegers die wél bewegen niet persé beter in dit scenario)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Fuujii schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:08:
Het is logisch dat je veel mankracht verliest in het offensief, dat gebeurde immers andersom ook.

Mocht er (te) weinig progressie zijn, dan kan dat grote gevolgen hebben voor de steun aan Oekraïne. Al helemaal met de Amerikaanse verkiezingen in het vooruitzicht. Daar zit wel een beetje de crux als ik goed begrijp.

Of dat echt waar is: de tijd zal het leren.
Ik heb een hele poos geleden al hier geschreven dat er een realistisch gevaar bestaat in te zwart-wit denken bij medestanders, en te positief communiceren vanuit Ukraine.

Als je alleen maar succesverhalen communiceert, en je PR extreem goed is, en iedereen gaat denken in "Ukraine schaakt in 4D, de Russen kunnen echt helemaal niks".

Als het dan ineens wat minder gaat, cq er meer realistische/gebalanceerde informatie naar buiten komt, bestaat serieus het gevaar dat je bondgenoten en "medestanders" zodanig verward raken en schrikken, dat ze een terugtrekkende beweging gaan maken. Want ineens klopt het zorgvuldig opgebouwde plaatje niet meer, en dan gaan onze hersens eerst heel hard in een cognitieve dissonantie modus, maar dat houd je ook niet eeuwig vol, en dan zie je dat er negatieve emoties naar boven komen.

Ik kan me ook herinneren dat een Ukraïense militair hier ooit over klaagde, hij zag mede-strijders om zich heen sneuvelen, gewond raken, deserteren en andere zaken die niet goed gingen. Maar dat wilde zijn familie en vrienden niet horen, die wilden alleen maar de succesverhalen horen. Hij werd er doodziek van, en gaf ook aan dat het echt geen film was waar alleen maar alles goed uitpakte voor de held van het verhaal.

Anyway, ik hoop heel erg dat Ukraine kan doorstoten, daar ga ik ook van uit, en ik hoop ook dat haar bondgenoten nog een paar tandjes bijzetten nu ze merken dat het niet allemaal een walk in the park is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:28
RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:54:
Deze doet een beetje pijn:
[Twitter]
53 entries, met als dieptepunten, de IRIS-T radar, een Buk-radar, een Mig-29, en natuurlijk de Leopard. En nog 8 andere tanks vernietigd.

En dit is van zonet:
[Twitter] Ik weet het, je mag hier geen conclusies aan verbinden, maar het doet toch pijn om te zien :/
Ik dacht dat UA alleen de Leo 2A4 hadden gekregen. Welk land heeft de A6 dan gegeven?

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
Kepro schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:18:
[...]

Ik dacht dat UA alleen de Leo 2A4 hadden gekregen. Welk land heeft de A6 dan gegeven?
Duitsland volgens mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:22
[...]

Duitsland inderdaad:

https://www.parool.nl/ned...ks-aan-oekraine~b2466640/
Bondskanselier Olaf Scholz heeft woensdag tegen zijn ministers gezegd dat er snel veertien Duitse Leopard 2A6-tanks ‘naar het Oekraïense front rollen’. Hij heeft dat eerst met bondgenoten afgestemd. Er worden volgens de bondkanselier samen met de bondgenoten twee tankeenheden gevormd. Het zou dan in totaal om bijna dertig Leopards gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door CoolBadeendje op 09-06-2023 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
nst6ldr schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:06:

De Leopard 2 blijkt een mobility kill, bemanning maakt het goed en het voertuig wordt al naar een werkplaats getransporteert.

[Twitter]
Eens en op de schaal der dingen is Oekraine op meerdere plekken door de eerste linie heen gebroken waar er 2 tot 3 linies zijn dat is op zich al behoorlijke voortgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[...]
Duitsland, Zweden en nog 1 land dacht ik, om samen de 28 of 32 te halen aan A6'en oid.
Maar meesten idd uit Duitsland.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 09-06-2023 16:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:12:
[...]

Inderdaad:
[Twitter][Twitter] Het is ook niet diep aan het front ofzo. Dit is geen bemoedigend signaal.
En zover ik begrijp ten prooi gevallen aan artillerie. Verder veel ‘tracked’ voertuigen aka rupsen eraf cq mobility kill.

Doet zeker pijn en is zeker niet bemoedigend omdat we Rusland dit maanden hebben zien doen en het geen goede strategie vonden, maar UA min of meer hetzelfde zien doen.

Deminen is mooi, maar als het niet door rijdt en je geen beschutting hebt dan helpt niets tegen artillerie.

Maargoed, we zien nog niets van de nota bene door Rusland gemelde successen van UA. Hopenlijk is het het waard.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Deze A6 is iig naar de eeuwige jachtvelden gepromoveerd:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFyL6YYBWYBMYmKZ.jpg

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-09 20:35
YakuzA schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:49:
[Afbeelding]
[Twitter]
Oryx heeft hem ook al op hun lijstje staan idd.

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1667173717888180224]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[Twitter]
53 entries, met als dieptepunten, de IRIS-T radar, een Buk-radar, een Mig-29, en natuurlijk de Leopard. En nog 8 andere tanks vernietigd.

En dit is van zonet:
[Twitter] Ik weet het, je mag hier geen conclusies aan verbinden, maar het doet toch pijn om te zien :/
Hoort er allemaal bij, zolang het maar proportioneel is tov de winst. Dat kunnen we nog niet beoordelen. Nog lang niet! Van fouten kun je leren, dat is prima, helaas is het nu voor het echie, dus dat zou dan een dure fout zijn.
nst6ldr schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:06:

[Twitter]
Inderdaad, trouwens van wat ik begreep overleven veel tank crews (grotendeels) een stukke tank, dan krijgen ze gewoon een andere (als die er is). Eventueel met een preek vooraf :P

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:49:
[Afbeelding]
[Twitter]
Geen punt. We horen nu de verliezen en later de eventuele terreinwinst.
Dat is overigens niet meten met twee maten aangezien bij Rusland we de verliezen hoorden maar bijna nooit terreinwinst. :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja, ik ben ook in het dagelijkse leven mr. Positivo, maar als wat we nu zien de russische buit is na enkele dagen grootschalig ua offensief, vind ik het helemaal prima.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Belgie had ergens in een loods nog een berg Leo1 ammo gevonden?

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een kaartje wat @TheStudyofWar (ISW) zojuist postte op twitter. Ik was al even op zoek naar zoiets. Een merge tussen waar de aanvallen van UA nu precies plaatsvinden in combinatie met de russische versterkingen. Bij deze dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgFHO1oePOd48HzGJQ01y3yXZKE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JnGSkT3TB7VaRGKoiF6e3cmP.jpg?f=user_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zo te zien wordt er wel al hard materieel opgeruimd.

Oud filmpje:
https://twitter.com/UAWeapons/status/1667193762483691520

Nieuwere foto's:
https://twitter.com/UAWeapons/status/1667152519464714240

PSN

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 16:08
edit: let op! dit is geen verwijt of kritiek, maar iets wat ik even kwijt wilde...

Mag ik dit zeggen ?:

Ik snap wat je zegt. Maar, het 'hoort er allemaal bij' betekend in directe zin dat er Oekrainse soldaten gewond raken of nog erger: sneuvelen.

Wij hebben familie, vrienden en kennissen in Oekraine. Sommige daarvan in het leger, heel dicht of direct aan het front. Bij ieder bericht dat er Oekrainse voertuigen vernietigd zijn, of er getallen worden geroepen van aantallen soldaten dat is omgekomen, houden wij ons hart vast... grijpen maar weer eens naar de telefoon om te kijken welke berichten er binnen zijn gekomen.

Er wordt hier redelijk klinisch over de oorlog gesproken, begrijpelijk. Kan eigenlijk ook niet anders. En ik kies er zelf bewust voor om hier mee te lezen. Ik vraag ook zeker niet om het te veranderen. Enige 'verzoek' is om af en toe te realiseren dat er ook mensen in dit topic zitten (ik ben namelijk niet de enige) die directe verbintenis hebben met mensen daar. Nee, sterker nog: dat we met ons allen realiseren dat het meisjes, jongens, vrouwen en mannen zijn die daar momenteel het gevecht van hun leven leveren en dat soms betalen met hun eigen leven... Denk daar ook aan als we het weer hebben over '53 Oekrainse pantservoertuigen vernietigd'.

En nogmaals: verander niks aan de toon of de inhoud van dit topic. Ik haal hier enorm veel info vandaan en dank iedereen ook die bijdraagt aan dit topic d:)b Maar af en toe... even stilletjes stilstaan bij wat een nieuws item of een getal betekent, thats all...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
*knip* Rustig aan.... Een kwart van alle bradleys vernietigd voor ze ook maar bij de frontline zijn aangekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 10-06-2023 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Avalaxy schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:02:
[...]
jezus... wat een clusterfuck. Een kwart van alle bradleys vernietigd voor ze ook maar bij de frontline zijn aangekomen.
Wat bedoel je met 'een kwart' ?
er zijn er ca 200 geleverd oid?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
YakuzA schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:04:
[...]

Wat bedoel je met 'een kwart' ?
er zijn er ca 200 geleverd oid?
50 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
100 zover ik weet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:19

Snow_King

Konijn is stoer!

Dan is 5 een 10e, geen kwart :-)

Maar dit gaat nog vaker gebeuren. Men is onervaren met het spul, moet leren.

Waar gevochten wordt zijn er verliezen. De Russen zijn vaak achterlijk, maar niet altijd.

Ik had het ook graag anders gezien, maar dit is wel de realiteit.

UA gaat het winnen, daar ben ik zeker van, de vraag is hoe veel slachtoffers er nog vallen.

En de vraag is bij dit materiaalverlies hoe veel mensen we hebben verloren. Hopelijk geen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Avalaxy schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:02:
[...]

jezus... wat een clusterfuck. Een kwart van alle bradleys vernietigd voor ze ook maar bij de frontline zijn aangekomen.
Clusterfuck? Welcome to the real world.

Hoe had je zelf voorgesteld dat ze naar het front zouden gaan? Teleporteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:02
MikeyMan schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:11:
[...]

Clusterfuck? Welcome to the real world.

Hoe had je zelf voorgesteld dat ze naar het front zouden gaan? Teleporteren?
De grootste successen van UA waren de laatste tijd vooral op transporten richting de frontlinie. Oftewel spul dat helemaal niet tijdens een 'echt gevecht' kapot zijn geschoten. Nu UA in het offensief is, is het dus inderdaad niet raar dat dat nu ook andersom gebeurt.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:07

alienfruit

the alien you never expected

Ach beter dan dat de tanks in een loods staan te niksen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:16
alienfruit schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:17:
Ach beter dan dat de tanks in een loods staan te niksen
Inderdaad. En wellicht ook het enige zinnige wat we erover kunnen zeggen. De rest zien we laten wel 👍

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 20-09 21:32
Gezien de (al dan niet verwachte) verliezen, vraag ik me weer af of de aantallen uiteindelijk niet doorslaggevend zullen zijn. Rusland heeft ongeveer 2000 verloren; een marge die Oekraïne niet heeft. Heeft Oekraïne niet slechts totaal enkele honderden tanks? Ze zullen sneller op zijn, tenzij Rusland ook bijna niks meer heeft.

Dit blijft allemaal erg spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Die nieuwe package van de VS bevat ook 203mm rounds, wat voor arty gebruikt die?
As noted, the package includes additional munitions for Patriot air defense systems; HAWK air defense systems and missiles; 105mm and 203mm artillery rounds; Puma Unmanned Aerial Systems; laser-guided rocket system munitions; support for training, maintenance, and sustainment activities.
https://www.ukrinform.net...e-totaling-up-to-21b.html

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 09-06-2023 18:42 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:41
honey schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:40:
Gezien de (al dan niet verwachte) verliezen, vraag ik me weer af of de aantallen uiteindelijk niet doorslaggevend zullen zijn. Rusland heeft ongeveer 2000 verloren; een marge die Oekraïne niet heeft. Heeft Oekraïne niet slechts totaal enkele honderden tanks? Ze zullen sneller op zijn, tenzij Rusland ook bijna niks meer heeft.

Tanks aan ru kant al bijna 4000. Maar inderdaad, zeer spannend dit. Hoeveel tanks UA heeft weet ik niet maar ik kan me zo voorstellen dat ze behalve het westerse spul ook ru oorlogsbuit aan het opsparen zijn geweest?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Snow_King schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:11:
[...]

Dan is 5 een 10e, geen kwart :-)

Maar dit gaat nog vaker gebeuren. Men is onervaren met het spul, moet leren.

Waar gevochten wordt zijn er verliezen. De Russen zijn vaak achterlijk, maar niet altijd.

Ik had het ook graag anders gezien, maar dit is wel de realiteit.

UA gaat het winnen, daar ben ik zeker van, de vraag is hoe veel slachtoffers er nog vallen.

En de vraag is bij dit materiaalverlies hoe veel mensen we hebben verloren. Hopelijk geen.
Het zal vaker gebeuren inderdaad, EN we hebben de grote fuck-ups van de Russen nog niet gezien vanwege de UA opsec. Ongetwijfeld heeft Rusland ook wat blunders gemaakt afgelopen dagen, maar die gaan ze zelf niet laten zien.

Enige wat dit soort fouten bij UA mij doen vragen is: zijn ze wel echt klaar voor het grote offensief. Ongetwijfeld allemaal goed getraind in het westen afgelopen maanden, maar weinig echte battlefield ervaring.

Hopelijk zijn ze niet te snel gestart en zijn de manschappen ook écht zo klaar als ze kunnen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Requiem19 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:50:
[...]
Het zal vaker gebeuren inderdaad, EN we hebben de grote fuck-ups van de Russen nog niet gezien vanwege de UA opsec. Ongetwijfeld heeft Rusland ook wat blunders gemaakt afgelopen dagen, maar die gaan ze zelf niet laten zien.

Enige wat dit soort fouten bij UA mij doen vragen is: zijn ze wel echt klaar voor het grote offensief. Ongetwijfeld allemaal goed getraind in het westen afgelopen maanden, maar weinig echte battlefield ervaring.

Hopelijk zijn ze niet te snel gestart en zijn de manschappen ook écht zo klaar als ze kunnen zijn.
Meer battlefield ervaring, krijg je alleen op het battlefield.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:56:
[...]

Meer battlefield ervaring, krijg je alleen op het battlefield.
Precies, dus hadden ze de vers getrainde troepen misschien eerst moeten laten meerouleren aan het front.

(Als ze dat Al niet gedaan hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 20-09 21:32
Requiem19 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:50:
[...]

Ik verwacht niet dat ze goed getraind zullen zijn. Veel ervaren mensen zijn al gesneuveld en een paar maanden trainen (met nieuw spul) is natuurlijk extreem weinig. Onze beroepsmilitairen hebben dit als baan en trainen bijna elke dag een groot deel van hun leven. Aan de andere kant, dat probleem heeft Rusland natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:32

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:40:
Die nieuwe package van de VS bevat ook 203mm rounds, wat voor arty gebruikt die?

[...]
De 2S7 Pion / Malka, maar of dat past?

Of evt oude M110 gekregen van de US? Daar heb ik niks over gehoord.

een treffende spreuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

We kunnen alleen maar hopen dat de Oekraïense soldaten de klus klaren, anders zullen we het waarschijnlijk zelf moeten doen, misschien niet nu, maar dan over een paar jaar. Rusland moet verslagen worden.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk ook niet dat Oekraïne direct hun beste troepen zullen inzetten bij de eerste probing attacks waarvan nu de eerste tipjes van de sluier worden opgelicht.

Ik vind het ook erg spannend allemaal, en ja, die verliezen aan materieel zijn alles behalve fijn om te zien.

We moeten ook niet vergeten dat dit het 'spel' van de russen is: land innemen en vastbijten. Als ze hier erg slecht in waren geweest, zouden ze dit niet al eeuwen doen.

Het is daarmee wachten op meer duidelijkheid en betrouwbare informatie.

Wat ik wel erg jammer vind is dat er online (ik doel daarmee niet op dit topic maar Twitter, Reddit etc.) Behoorlijk hard wordt geoordeeld over de beelden van het verloren materieel.

De strijd is fel, verliezen horen erbij maar daar lijkt weinig begrip voor te zijn. Alsof de jongens die daar gedwongen strijden om een russische invasie af te wenden express hun kop er niet bij hebben of niet alles zouden geven...

Dit is geen wedstrijdje ver pissen, hier wordt gevochten tot de gruwelijke dood voor het welzijn van toekomstige generaties. Voor vrijheid en democratie, voor gedachtengoed dat ver voorbij het individu gaat...

Ga er maar eens staan, denk ik dan.

Ik denk dat de helft van de oordelende leunstoelgeneraals het nog niet een uur zou volhouden in de onmenselijke omstandigheden aan het front...

Ik hoop daarmee op wat meer begrip, respect, vertrouwen en wat nederigheid van onze kant.

En op meer beelden van rennende russen natuurlijk ;)

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 11:54
Om het even allemaal in perspectief te plaatsen:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:41
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:46:

Ik hoop daarmee op wat meer begrip, respect, vertrouwen en wat nederigheid van onze kant.
Dit. Velen van ons, waaronder ik , posten uit emotie.
Machteloosheid, wat kunnen we doen? We wensen allemaal hetzelfde. De russen haten we al. Ik ben 56 en ik ga in mijn leven niet meer zien dat ik hier anders/ milder tegenover ga staan.

Blijf UA gewoon steunen, in gedachte en als het kan financieel of met andere middelen.
Geduld, UA heeft al vaker laten zien geslepen en slim te zijn.
We zien nu een paar dagen allerlei filmpjes voorbij komen maar we weten nog helemaal niets echt. Geduld.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• beany

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 18:32

pro_6or

amateur_60r

Volgens mij 10% van de geleverde bradleys. (4 + 6 komen er op oryx vandaag gaf Stijn aan) Dit was echt geen probing attack. Hopelijk hebben ze ze nog kunnen recoveren.

Volgens mij was die plek waar de Leo 2A6 in vlammen op gaat de plek waar eerst ook de bradleys stonden? Die waren er iig niet meer, dus als dat klopt hebben ze die nog kunnen recoveren denk ik.

Maar zoals ik al voor de aanval zei. Ukraine heeft met mijnen en Artillerie de Russen kunnen stoppen, andersom zit die angst er bij mij ook. Daar helpen deze beelden niet bij.

[ Voor 4% gewijzigd door pro_6or op 09-06-2023 20:18 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:46:
[...]

Wat ik wel erg jammer vind is dat er online (ik doel daarmee niet op dit topic maar Twitter, Reddit etc.) Behoorlijk hard wordt geoordeeld over de beelden van het verloren materieel.

[...]
Houd er rekening mee dat dit door rusland zelf in gang wordt gezet, die hebben er alle baat bij dat het vertrouwen en daarmee de steun aan Oekraïne afneemt.

Kijk even wat de toename aan budget voor russische staatsmedia is sinds het begin van deze invasie: https://www.oecd.org/ukra...against-ukraine-37186bde/

Van 5 miljard naar 17 miljard, dat zie je terug aan de productiewaarde van desinformatie. In het misinformatie topic heb ik gisteren een overzicht gepost met de hoeveelheid groeperingen die zich (soms zelfs geautomatiseerd) bezig houden met schaven aan ons wereldbeeld aangaande deze oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pro_6or schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:17:

Volgens mij was die plek waar de Leo 2A6 in vlammen op gaat de plek waar eerst ook de bradleys stonden? Die waren er iig niet meer, dus als dat klopt hebben ze die nog kunnen recoveren denk ik.
Nope. Dat zijn twee verschillende 2A6's zoals onderstaande filmpje laat zien. Het is dus eentje damaged en eentje verwoest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:18
honey schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:40:

Als de materieelverliezen te snel oplopen (en niet teveel door onkunde) dan is het signaal ook simpel: meer westers materiaal op transport richting Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rukapul schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:19:
[...]

Als de materieelverliezen te snel oplopen (en niet teveel door onkunde) dan is het signaal ook simpel: meer westers materiaal op transport richting Oekraïne.
Moet het er wel zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Er is genoeg, al die domme regels maken het traag

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 22:44
mir4dor schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:01:
[...]

Dit. Velen van ons, waaronder ik , posten uit emotie.
Machteloosheid, wat kunnen we doen? We wensen allemaal hetzelfde. De russen haten we al. Ik ben 56 en ik ga in mijn leven niet meer zien dat ik hier anders/ milder tegenover ga staan.

Blijf UA gewoon steunen, in gedachte en als het kan financieel of met andere middelen.
Geduld, UA heeft al vaker laten zien geslepen en slim te zijn.
We zien nu een paar dagen allerlei filmpjes voorbij komen maar we weten nog helemaal niets echt. Geduld.
Net als @mir4dor ben ik opgegroeid tijdens de jaren '80, een tijd waarin de tweede wereldoorlog nog niet zo lang geleden was, een atoomoorlog nooit ver weg leek en in Tsjernobyl ineens een kerncentrale ontplofte. Vanaf het moment dat het ijzeren gordijn verdween, heb ik door de voormalige Sovjet Unie gereisd, de allergoedkoopste vodka gedronken, de allerbeste kaviaar gegeten. Overal, in iedere stad, dorp of trein, van Odessa tot Irkoetsk, heb ik fantastische mensen ontmoet.

En nu lijkt het alsof dat allemaal weer verdwenen is. De woede richting 'de Rus' vervangt de angst uit de jaren '80. En ook al vind ik dat meestal terecht, ik ben bang dat de scheidslijn en uit mijn kindertijd, weliswaar ergens anders, maar wél helemaal terug zijn.

Natuurlijk steun ik, zoals zoveel anderen, Oekraïne op alle voor mij mogelijke manieren. Natuurlijk vind ik dat we Oekraïne tijdens én na deze oorlog moeten ondersteunen en blijven ondersteunen tijdens de wederopbouw. Ja, óók als dat wel eens misgaat. Oekraïne is net als Belarus een lid van 'onze' Europese familie.

Maar soms denk ik terug aan al die lieve mensen uit Kyiv, Yaroslavl en Kronshtadt en vraag mij af hoe zij zó tegen elkaar opgezet konden worden, hoe zwart het gif is dat vanuit het Kremlin zich over Europa en de wereld verspreidt. Ik kan dan alleen maar hopen dat we ons teweer kunnen blijven stellen tegen al dit kwaad.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mektheb schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:32:
[...]

Er is genoeg, al die domme regels maken het traag
Was het maar zo simpel. Veel spul staat al vele jaren in de motteballen, zonder uberhaubt capaciteit om het fatsoenlijk weer aan het rijden te krijgen. Zelfde geldt voor munitie. Productiecapaciteit is bedroevend.

Nu is dat uiteindelijk voor Rusland hetzelfde verhaal. Maar die zijn wat minder moeilijk met hun mensen.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 09-06-2023 21:36 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Een van de Leopards schijnt al weer gerepareerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

noo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:39:
Een van de Leopards schijnt al weer gerepareerd te zijn.

[Twitter]
Dat neem ik als goed nieuws... Als je het ding kunt repareren, moet je wel relatieve rust hebben in het gevecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
MikeyMan schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:36:
[...]

Was het maar zo simpel. Veel spul staat al vele jaren in de motteballen, zonder uberhaubt capaciteit om het fatsoenlijk weer aan het rijden te krijgen. Zelfde geldt voor munitie. Productiecapaciteit is bedroevend.

Nu is dat uiteindelijk voor Rusland hetzelfde verhaal. Maar die zijn wat minder moeilijk met hun mensen.
Eens, maar het pappen en nathouden moet gewoon stoppen.

Sturen die F16/F18 toestellen en A10 toestellen.
Mij part gaan we zelf mee doen :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Ontwikkelingen op het strijdperk hebben wat consternatie veroorzaakt, Oekraïne heeft verliezen. Op zich is dat in een aanvalsrol in de lijn van verwachting. Aan de emotie in het topic te merken moest dat soms even thuiskomen.

Even doorgaand op die emoties. Een beperkt aantal posts is verwijderd. Het ging hierbij om posts die uitsluitend een negatieve reactie naar de ander gaven, en verder niets toevoegden. Emoties kunnen beter uit dit topic blijven. Daarom zijn ze verwijderd.

Een andere reden om iets verwijderen is het gebruik van een Pro-Russische bron. Let dus goed op de bronnen die je bekijkt en gebruikt. Kijk naar de logo's in de video's en check de organisaties die erachter schuilen. Als filmmateriaal heel belangrijk is dat wordt dat uiteindelijk wel ook door westerse bronnen opgepakt. Daar hebben we geen Russisch bron voor nodig.

Tenslotte s.v.p. geen slow chat. De discussie wordt soms wel erg dunnetjes. Graag even wat meer aandragen voordat je posts verstuurt.

Edit 22:45 uur: En s.v.p. ontopic blijven.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:02
MikeyMan schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:42:
[...]

Dat neem ik als goed nieuws... Als je het ding kunt repareren, moet je wel relatieve rust hebben in het gevecht.
Het betekent vooral dat het gebied waar hij kapot geschoten is onder UA controle is. Anders krijg je hem niet zo makkelijk weg.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beany
Dit kanaal kende ik nog niet. Hij legt kort en bondig, in heldere taal de huidige situatie uit en wat we nog kunnen verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:59:
[...]

Het betekent vooral dat het gebied waar hij kapot geschoten is onder UA controle is. Anders krijg je hem niet zo makkelijk weg.
Ja en dat er geen constante barrage is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42

Dit verwacht je van de westerse tanks, als het een tank was?

Moderatie comment:
Met deze bron moeten we alert zijn, ze heeft eerder verkeerde informatie gedeeld. De deskundigheid van de bron staat ter discussie.

[ Voor 33% gewijzigd door teacup op 10-06-2023 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:59:
[...]

Dat klopt, de tank was onderweg naar de frontlinie en was al uitgeschakeld nog voor die in de 'grey zone' was.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:41:
[...]

Scherp! Dat maakt de verliezen inderdaad wat minder erg. Wel blijft het opmerkelijk dat er in een treintje werd gereden en dat de drone van de tegenstander niet werd gespot.
Ik vond het vooral opvallend dat ze overdag naar de frontlinie reden, Oekraïne doet troepenverplaatsingen meestal 's nachts.

March of the Eagles

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 19:09
honey schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:59:
[...]

Ik verwacht niet dat ze goed getraind zullen zijn. Veel ervaren mensen zijn al gesneuveld en een paar maanden trainen (met nieuw spul) is natuurlijk extreem weinig. Onze beroepsmilitairen hebben dit als baan en trainen bijna elke dag een groot deel van hun leven. Aan de andere kant, dat probleem heeft Rusland natuurlijk ook.
En dat baseer je op... Wat precies? Sorry hoor, maar in een topic waar geldt 'extraordinary claims require extraordinary evidence' vind ik zomaar roepen dat ze niet goed getraind zouden zijn van een veel te hoog onderbuikgevoel getuigen. Er is simpelweg geen betere militaire leerschool ter wereld dan de NAVO. De opleiders hebben allemaal recente gevechtservaring (Afghanistan, en itt bijvoorbeeld China), hebben een funding van $1 biljoen per jaar en hebben veruit de meest geavanceerde technologie (waar kwam dat internet ook al weer vandaan?) en wetenschap (niet alleen militair, ook in zaken als onderwijskunde, human factors, etc) van de wereld. Ik denk dat jij en ik best redelijk zouden kunnen vechten als we een paar maanden door hen getraind zouden worden. Laat staan als we peper in onze collectieve reet zouden hebben omdat Nederland boven de lijn Nijmegen-Kampen bezet zou zijn.

Er is een reden dat deze bataljons grotendeels uit jonge mensen bestaat en niet uit oudere. Zij hebben de militaire Sovjet-stijl nooit geleerd, dus dat hoef je hen niet af te leren. Zij zijn een relatief onbeschreven blad zonder vastgeroeste ouderwetse gedachtes over hoe je oorlog dient te voeren. Het was m.i. een goede strategische zet van Oekraïne om deze grotendeels mannen eerst zelf een beetje op niveau te brengen en daarna naar NAVO-training te sturen. Deze soldaten weten niet anders dan hoe de NAVO hen geleerd heeft te vechten. Zij zullen in geval van nood niet terugvallen op Sovjet-stijl tactieken, maar op bewezen effectieve methoden om in leven te blijven. Resultaat is dat capabele soldaten op een latere dag weer kunnen vechten. Als je daarvoor je Bradley of Leo moet verlaten nadat die over een mijn rijdt, boeiend? Je leeft, dus dat ding kun je later nog wel eens proberen te redden.

Die lessen van de NAVO zijn met bloed geschreven, er is menigeen stuk NAVO-materieel gesloopt in Afghanistan en 'onze' soldaten hebben daar ook vaak onnodig het leven gelaten, maar die gebeurtenissen en de lessen daaruit worden wel open en eerlijk gedeeld met andere soldaten en de alliantie. Ze spelen geen politieke spelletjes en liegen niet tegen elkaar, waardoor ze effectieve tactieken kunnen ontwikkelen. Één zo'n les is dat materieel met genoeg geld prima te vervangen valt, maar een mens en diens ervaring is dat niet.

Ik lees de afgelopen dagen vooral mee hier en reageer niet zoveel, maar ik zou vooral iedereen wel willen aanraden om even een stapje terug te nemen. Het offensief is in full swing: Leo en Bradley zijn al gespot en zelfs geraakt. Maar Oekraïne bracht niet voor niets dat 'shush'-filmpje uit. Van Oekraïense zijde hoef je voorlopig even geen beeldmateriaal te verwachten.

Dat betekent dat het materiaal dat we nu te zien krijgen grotendeels bepaald wordt door wat de russen willen delen. Zij claimen nu grote dingen als afgeslagen aanvallen, opgeblazen Leos en weet ik veel wat, vaak met video's ook. Maar vergeet niet dat zij als de besten kunnen regisseren wat je wel en niet ziet: je ziet kapotte Bradleys, maar je ziet niet dat de bemanning er levend uit komt. Je ziet een uitgebrande Leo, je ziet niet de 4 Leo's die misschien elders een zwak verdedigde loopgraaf aan het bestormen zijn. Heb geduld, als er iets te melden valt zullen we het vanzelf van álle partijen horen.

*knip* Dit halen we even weg, dit is iets voor een topic report

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 10-06-2023 07:34 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 19:15

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:40:

[...]
De 2S7 Pion: Wikipedia: 2S7 Pion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Iets meer:
109 Bradley Infantry Fighting Vehicles
Four Bradley Fire Support Team vehicles

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Cybernews claimt dat een belangrijk onderdeel van het banksysteem in Rusland al meer dan een dag plat ligt door een hackaanval:
https://cybernews.com/cyb...ck-impacts-russian-banks/

Ben niet heel bekend met deze bron en niet elders gezien.

Deze post is eerst als off-topic geknipt geweest, maar dat draaien we na een korte afstemming terug. Ook een cyberattack maakt deel uit van de strijd tussen beide landen.

[ Voor 199% gewijzigd door teacup op 10-06-2023 09:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 19:27
BeefHazard schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:11:
[...]

En dat baseer je op... Wat precies? Sorry hoor, maar in een topic waar geldt 'extraordinary claims require extraordinary evidence' vind ik zomaar roepen dat ze niet goed getraind zouden zijn van een veel te hoog onderbuikgevoel getuigen. Er is simpelweg geen betere militaire leerschool ter wereld dan de NAVO. De opleiders hebben allemaal recente gevechtservaring (Afghanistan, en itt bijvoorbeeld China), hebben een funding van $1 biljoen per jaar en hebben veruit de meest geavanceerde technologie (waar kwam dat internet ook al weer vandaan?) en wetenschap (niet alleen militair, ook in zaken als onderwijskunde, human factors, etc) van de wereld. Ik denk dat jij en ik best redelijk zouden kunnen vechten als we een paar maanden door hen getraind zouden worden. Laat staan als we peper in onze collectieve reet zouden hebben omdat Nederland boven de lijn Nijmegen-Kampen bezet zou zijn.

Er is een reden dat deze bataljons grotendeels uit jonge mensen bestaat en niet uit oudere. Zij hebben de militaire Sovjet-stijl nooit geleerd, dus dat hoef je hen niet af te leren. Zij zijn een relatief onbeschreven blad zonder vastgeroeste ouderwetse gedachtes over hoe je oorlog dient te voeren. Het was m.i. een goede strategische zet van Oekraïne om deze grotendeels mannen eerst zelf een beetje op niveau te brengen en daarna naar NAVO-training te sturen. Deze soldaten weten niet anders dan hoe de NAVO hen geleerd heeft te vechten. Zij zullen in geval van nood niet terugvallen op Sovjet-stijl tactieken, maar op bewezen effectieve methoden om in leven te blijven. Resultaat is dat capabele soldaten op een latere dag weer kunnen vechten. Als je daarvoor je Bradley of Leo moet verlaten nadat die over een mijn rijdt, boeiend? Je leeft, dus dat ding kun je later nog wel eens proberen te redden.

Die lessen van de NAVO zijn met bloed geschreven, er is menigeen stuk NAVO-materieel gesloopt in Afghanistan en 'onze' soldaten hebben daar ook vaak onnodig het leven gelaten, maar die gebeurtenissen en de lessen daaruit worden wel open en eerlijk gedeeld met andere soldaten en de alliantie. Ze spelen geen politieke spelletjes en liegen niet tegen elkaar, waardoor ze effectieve tactieken kunnen ontwikkelen. Één zo'n les is dat materieel met genoeg geld prima te vervangen valt, maar een mens en diens ervaring is dat niet.

Ik lees de afgelopen dagen vooral mee hier en reageer niet zoveel, maar ik zou vooral iedereen wel willen aanraden om even een stapje terug te nemen. Het offensief is in full swing: Leo en Bradley zijn al gespot en zelfs geraakt. Maar Oekraïne bracht niet voor niets dat 'shush'-filmpje uit. Van Oekraïense zijde hoef je voorlopig even geen beeldmateriaal te verwachten.

Dat betekent dat het materiaal dat we nu te zien krijgen grotendeels bepaald wordt door wat de russen willen delen. Zij claimen nu grote dingen als afgeslagen aanvallen, opgeblazen Leos en weet ik veel wat, vaak met video's ook. Maar vergeet niet dat zij als de besten kunnen regisseren wat je wel en niet ziet: je ziet kapotte Bradleys, maar je ziet niet dat de bemanning er levend uit komt. Je ziet een uitgebrande Leo, je ziet niet de 4 Leo's die misschien elders een zwak verdedigde loopgraaf aan het bestormen zijn. Heb geduld, als er iets te melden valt zullen we het vanzelf van álle partijen horen.

/rant ;)

[...]

Zullen we ophouden met deze vent een podium verschaffen? Guido is in vele van deze topics al besproken; hij is niet betrouwbaar.
*knip* hier hebben we een klassiek regeltje voor: "Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen." Verwijt de ander niet dat die niet met bewijzen komt als je die reactie niet zelf met bewijzen kan pareren

En ja ik was in Duitsland in het leger toen de 1ste golfoorlog uitbrak en iedereen naar Turkije ging( ik was een bewaker/beveiliger van het patriot systeem)

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 10-06-2023 07:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
nst6ldr schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Houd er rekening mee dat dit door rusland zelf in gang wordt gezet, die hebben er alle baat bij dat het vertrouwen en daarmee de steun aan Oekraïne afneemt.

Kijk even wat de toename aan budget voor russische staatsmedia is sinds het begin van deze invasie: https://www.oecd.org/ukra...against-ukraine-37186bde/

Van 5 miljard naar 17 miljard, dat zie je terug aan de productiewaarde van desinformatie. In het misinformatie topic heb ik gisteren een overzicht gepost met de hoeveelheid groeperingen die zich (soms zelfs geautomatiseerd) bezig houden met schaven aan ons wereldbeeld aangaande deze oorlog.
Dat en laten we ook niet vergeten dat UA een embargo heeft en nauwelijks iets kwa nieuws naar buiten brengt. Ik ben blij verrast hoe weinig er verloren is gegaan en hoe ver ze al door de meest strategische punten zijn en niet onbelangrijk dat dit nieuws vanuit russische bronnen komt. Als ze het lukt om tot om daad werkelijk tot 1 van de 3 linies tot tomak door te drukken met zo tot dus ver relatief weinig verliezen en beperkte middelen dan mag rusland zich ernstig zorgen maken.

Ik ben erg benieuwd naar de komende maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Arjantje72 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:02:
[...]

En ja ik was in Duitsland in het leger toen de 1ste golfoorlog uitbrak en iedereen naar Turkije ging( ik was een bewaker/beveiliger van het patriot systeem)
Dan ben je een oud collega van mijn vader (5ggw)
Was je wel jong toen je uitgezonden werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
AndereKoekoek schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:16:
[...]

Dan ben je een oud collega van mijn vader (5ggw)
Was je wel jong toen je uitgezonden werd.
Stolzenau was ik gelegerd, toen pas 18 of 19 :)
Ik had me aangemeld maar dienstplichtigen mochten ineens niet meer :(
Kort na de aankondiging was er veel te doen, ik moest echt elke auto controleren op bommen, want die dag was er vlakbij een explosie
5ggw was 5de groep geleide wapens(patroits)
Ik was LB, luchtmachtbeveiliging en bewaking.
Mooiste was wel dat ik de poort moest openmaken voor heel de collone die naar Turkije ging, ik mocht niet mee helaas.
@DaniëlWW2
mijn squadron vroeger was de naam Bat squadron en ik vraag me elke keer af of dat het beruchte: dutch -bat
squadron is.....

[ Voor 58% gewijzigd door Arjantje72 op 10-06-2023 01:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
beany schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:45:
[...]

edit: let op! dit is geen verwijt of kritiek, maar iets wat ik even kwijt wilde...

Mag ik dit zeggen ?:

Ik snap wat je zegt. Maar, het 'hoort er allemaal bij' betekend in directe zin dat er Oekrainse soldaten gewond raken of nog erger: sneuvelen.

Wij hebben familie, vrienden en kennissen in Oekraine. Sommige daarvan in het leger, heel dicht of direct aan het front. Bij ieder bericht dat er Oekrainse voertuigen vernietigd zijn, of er getallen worden geroepen van aantallen soldaten dat is omgekomen, houden wij ons hart vast... grijpen maar weer eens naar de telefoon om te kijken welke berichten er binnen zijn gekomen.

Er wordt hier redelijk klinisch over de oorlog gesproken, begrijpelijk. Kan eigenlijk ook niet anders. En ik kies er zelf bewust voor om hier mee te lezen. Ik vraag ook zeker niet om het te veranderen. Enige 'verzoek' is om af en toe te realiseren dat er ook mensen in dit topic zitten (ik ben namelijk niet de enige) die directe verbintenis hebben met mensen daar. Nee, sterker nog: dat we met ons allen realiseren dat het meisjes, jongens, vrouwen en mannen zijn die daar momenteel het gevecht van hun leven leveren en dat soms betalen met hun eigen leven... Denk daar ook aan als we het weer hebben over '53 Oekrainse pantservoertuigen vernietigd'.

En nogmaals: verander niks aan de toon of de inhoud van dit topic. Ik haal hier enorm veel info vandaan en dank iedereen ook die bijdraagt aan dit topic d:)b Maar af en toe... even stilletjes stilstaan bij wat een nieuws item of een getal betekent, thats all...
Ik ben niet religieus, maar wel religieus opgevoed. Religie heeft toepassing. Bidden, bijvoorbeeld, is een prima manier om hierbij stil te staan. Mindfulness idem.

Het hoort bij een offensief en je weet van te voren dat er aan jouw kant veel verliezen vallen. Ik schreef ook al dat tank crew het vaak schijnt te overleven, zelfs in oudere T-varianten. Dit specifiek betreft dan ook (duur, zeldzaam) materiaal, geen soldaten.

Het meest erge vind ik persoonlijk als de zwakkeren beschadigd raken: burgers, en specifiek kinderen. Dieren, natuur en bezittingen is ook balen (en eerste twee zijn ook zwakkeren in deze context), al is dat ook deels eigenbelang. Kinderen zijn de toekomst van de samenleving (ook dat is, uiteindelijk, eigenbelang). En zijn onschuldig in dit conflict.

Je hebt ook nog het contrast van bijvoorbeeld beroeps versus conscript. Bijvoorbeeld een drone piloot, goede vertaler, een Mig piloot, of opgeleide Leopard crew zijn stuk voor stuk duurder dan de gemiddelde verdediger bij Bakhmut. Hoe cru het ook klinkt, terwijl zo'n conscript loss funest is voor je economie in de vorm van beroepsbevolking.

Door zaken abstract te zien bestaat inderdaad het risico dat je emotie niet een plaats geeft, en van mij mag je dat opzeker, en mag je opzeker ook uiten. Maar defeatist of zwaar onder indruk zijn van verliezen terwijl je context niet weet is andere uiterste. Vergeet niet, het is ook een mentale strijd, en de vijand is goed in manipuleren (propaganda).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Jij doet ook veel claims zonder bron:Hoe weet je wat de Oekraniers geleerd hebben? Rusland liegt...
Kom zelf met bronnen dat Rusland liegt, misschien liegt Oekraine wel, weten wij veel.

Voor de duidelijkheid: Arjan doelt hier op de golfoorlog 1991 niet op die tussen Irak en Iran die in 1980 uitbrak.

Wikipedia: Golfoorlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jerie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 01:19:
[...]

Voor de duidelijkheid: Arjan doelt hier op de golfoorlog 1991 niet op die tussen Irak en Iran die in 1980 uitbrak.

Wikipedia: Golfoorlog
klopt was offtopic

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Jij doet ook veel claims zonder bron:Hoe weet je wat de Oekraniers geleerd hebben?
Wikipedia: Operation Interflex
The training received has received praise by the Ukrainian military; according to Brigadier Justin Stenhouse, who oversees the training programme, one Ukrainian commander informed him about a recent frontline incident where 10 Ukrainian soldiers came under Russian attack but stood firm and “took the fight to the Russians, while the others took cover”. This inspired the rest of their platoon to join the fight and, after the Russians had been repelled, the commander asked them why they had done this, to which they replied: “This is what we were taught to do in UK training.”
[...]

Rusland liegt...
Kom zelf met bronnen dat Rusland liegt,
Hoeveel wil je er? Makkelijkste voor mij om nu te linken zijn

nst6ldr in "Hoe weren wij ons tegen misinformatie?"

en

maar er is nog veel meer te vinden. Ga er maar vanuit dat wanneer er iets aan het licht komt wat positief is voor rusland, dit door hun zelf wordt gepropageerd. Het bevat dan hooguit elementen van waarheid omdat het dan makkelijker is te propageren door useful idiots.

Ik denk dat je de mate waarin rusland liegt echt onderschat, ga maar uit van 1 waarheid per 1000 beweringen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen, vergeet niet ontopic te blijven.

Ik lees echt prachtige verhandelingen van gisteravond, en dat moet soms ook even kunnen. Ze kunnen ook niet makkelijk ergens anders.

We stellen ons in dit topic echter wel tot doel die ontwikkelingen in de strijd tussen Oekraïne en Rusland te beschrijven.

Ik begrijp dat dit op momenten niet altijd zonder emotie kan.

Gisteren was zo'n dag, maar laten we nu de draad weer oppakken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cC1OADKp8KkOv5DSMtUtINPJ_ek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Msx5HPfVUEEz1dr3iAjnJKtF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 23:27
Https://twitter.com/nocla...5x6rrlDUcBsPJmEYXWPA&s=19
Perspective:

• so far Ukraine has sent in 10% of the assembled force for the offensive
• russia released video of the destruction of 1.25% of the force sent in, which equals
• 0.13% of the assembled force for the offensive.

99.87% of the offensive force is still in the fight
En wij ons hier maar ongerust maken over dat percentage ;)

[ Voor 67% gewijzigd door consolefreak op 10-06-2023 08:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FyPSBPgWIAAf_6g?format=jpg&name=small

Right for all the wrong reasons.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 23:27
Beelden van de Bradley die over een mijn heenreed, lijkt niet echt spectaculair maar zal het vast wel geweest zijn op dat moment!

https://twitter.com/NOELr...1F3tZSJWbJW0nUZV9QMQ&s=19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
consolefreak schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:27:
Beelden van de Bradley die over een mijn heenreed, lijkt niet echt spectaculair maar zal het vast wel geweest zijn op dat moment!

https://twitter.com/NOELr...1F3tZSJWbJW0nUZV9QMQ&s=19
Zoveel lijkt het tweede voertuig in het filmpje niet af te wijken van het pad van z'n voorganger.
Verder heeft men zich er met een smokescreen ogenschijnlijk aardig uit weten te redden qua manschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
Denk dat men wel mag concluderen dat er te weinig ontmijners aanwezig zijn. Kan het zo snel niet vinden hoeveel ze er nu hebben, maar in de lijsten die ik heb gezien van donaties heb ik er eigenlijk nooit veel zien tussen staan.

Verder zijn die mijnen hoe analoog ze ook zijn, bijzonder efficiënt. Kost je niets en je blokkeert er volledige aanvalsroutes mee.

Landen die minder geneigd zijn aanvallend materieel te sturen kunnen hier dit gat wel goed opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:27
[Twitter]

En dit is van zonet:
ik begrijp ook écht niet dat ze bumperklevend achter elkaar reden...
én dan nog stapvoets ivm het de-mining voertuig.

En als klap op de "vuurpijl" plaatsen ze een SPIERWIT voertuig tussen de bosjes.....

nou, dan zakt mijn broek af... ik hoop echt ECHT dat ze hier stevig van geleerd hebben en dat dit NOOIT meer voor gaat komen.
Moedige strijders weg, en mooi materiaal. :'(

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 11:08

Yucon

*broem*

Hansieo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:13:
[...]

ik begrijp ook écht niet dat ze bumperklevend achter elkaar reden...
én dan nog stapvoets ivm het de-mining voertuig.

En als klap op de "vuurpijl" plaatsen ze een SPIERWIT voertuig tussen de bosjes.....

nou, dan zakt mijn broek af... ik hoop echt ECHT dat ze hier stevig van geleerd hebben en dat dit NOOIT meer voor gaat komen.
Moedige strijders weg, en mooi materiaal. :'(
Hij was niet spierwit. Woestijncamouflage en dat kan er op een camera vanwege het contrast lichter uitzien. Nog steeds niet handig maar het maakt het verhaal een heel stuk anders dan je hierboven suggereert.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hee maar Rusland kan trots melden dat ze aan de lopende band opblaastanks opblazen: door de matige optics werken die decoys enorm goed, alleen publiceert UA die beelden nauwelijks om ze niet wijzer te maken. Hier toch eentje:

[Twitter: https://twitter.com/raging545/status/1667425192841289728?s=20]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFT8_DEMA0c7-VKgL_Ng-aoG-Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Ou2kPXgKS1HZ9ong4q8aFHh.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als RU zegt hele vele tanks op te blazen zegt UA: dat klopt, we blazen ze eerst zelf op tot 1,4 bar en dan blazen jullie ze weer op :7

Beetje luchtig nieuws in deze ingewikkelde fase.

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-06-2023 09:23 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
Volgens mij kennen velen van jullie dit kanaal (reporting from Ukraine), maar deze van vandaag vond ik erg informatief over het offensief:

Screenshot uit de video
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFqBzuf9eExkEDjVRgYP0ui-jr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wweCWGZTOsAOnH0dIX3oOmSJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
Tactieken en het vermogen van het Russiche leger om zich aan te passen aan de omstandigheden op het slagveld (informatief voer voor op de zaterdagochtend, met een bakkie koffie/thee):

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:21

Killjoy

Klingon lawn products

nst6ldr schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:39:
[...]

Wikipedia: Operation Interflex

[...]

[...]

Hoeveel wil je er? Makkelijkste voor mij om nu te linken zijn

en

maar er is nog veel meer te vinden. Ga er maar vanuit dat wanneer er iets aan het licht komt wat positief is voor rusland, dit door hun zelf wordt gepropageerd. Het bevat dan hooguit elementen van waarheid omdat het dan makkelijker is te propageren door useful idiots.

Ik denk dat je de mate waarin rusland liegt echt onderschat, ga maar uit van 1 waarheid per 1000 beweringen.
Russian Firehose of Falsehood" Propaganda Model
https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE198.html

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Yucon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:20:
[...]

Hij was niet spierwit. Woestijncamouflage en dat kan er op een camera vanwege het contrast lichter uitzien. Nog steeds niet handig maar het maakt het verhaal een heel stuk anders dan je hierboven suggereert.
En je rijdt vlak achter de de-miner aan om niet naast z'n geveegde spoor te komen. Want de chauffeur van een Bradley heeft een grote blinde vlek naar voren.

Tenzij we hier allemaal al heel vaak onder vuur door mijnenvelden zijn gebroken zonder verliezen. In het echt, niet in een game.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

IJzerlijm schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:04:
[...]

En je rijdt vlak achter de de-miner aan om niet naast z'n geveegde spoor te komen. Want de chauffeur van een Bradley heeft een grote blinde vlek naar voren.

Tenzij we hier allemaal al heel vaak onder vuur door mijnenvelden zijn gebroken zonder verliezen. In het echt, niet in een game.
Zijn we niet allemaal armchair generals hierzo?

We hebben werkelijk geen idee wat zich daar afgespeeld heeft.

Opsec is wat er nu gaande is, op diverse andere plekken gebeurd van alles wat we niet zien.

Kunnen we dit incident gewoon laten voor wat het is? Shit happens, het is oorlog. Mensen maken fouten.

Vervolgens zie ik andere filmpjes van Leo2’s die klaar voor de strijd zijn!

https://twitter.com/noelr...&t=97AEla22uqrQ8ZvQSddcbA

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Artur Rehi had gisteren weer een video:

Artur beweert in de video dat het echte offiensief nog niet is begonnen. Dit zijn allemaal probing attacks. Hij vertelt gelukkig ook wat zijn motivatie is. Artillierie is de grootste vijand van een oprukkend leger. Die wil je dus uitschakelen. En dat doe je door met voldoende materiaal op te rijden naar de Russen. Die moeten nerveus worden en gaan schieten met hun artillerie. Op dat moment weet Oekraïne waar de artillerie staat en aangezien zij verder en accurater kunnen schieten, kunnen ze ze de artillerie uitschakelen.

Dat is ook goed te zien als je naar de verliezen per dag kijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLSWntRxRCFoW40yND4eY0tx6GU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fSwJ1araoOB3syxrXHN12CkL.png?f=user_large

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
beany schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:32:
Volgens mij kennen velen van jullie dit kanaal (reporting from Ukraine), maar deze van vandaag vond ik erg informatief over het offensief:

Screenshot uit de video
[Afbeelding]

[YouTube: 09 Jun: HUGE SUCCESS. Ukrainians PENETRATE 16-km WIDE FRONT | War in Ukraine Explained]
Prachtig kanaal inderdaad. Als het klopt wat er gezegd word in de video en er 600 tanks in orkhiv staan te wachten op een GO mag je wel nog wat vuurwerk verwachten komende dagen/weken.

Een wistje dat je: Die RAAM mijnen die UA gebruikt zijn trouwens instelbaar qua tijd. Ze zouden op een ingestelde tijd zichzelf vernietigen waardoor het pad dus opnieuw vrij zou komen.

Ik dacht dat ze bij het verlies op hun eigen mijnen hadden gereden ( want ja gecontroleerd gebied ). Dus ofwel waren die mijnen analoog, verkeerd ingesteld of toch Russische mijnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Rubberen op 10-06-2023 10:38 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Rustig blijven en afwachten.
Actief reageren is voor de legerleiding aan het front en de soldaten die in gevecht zijn.

Wij kunnen hooguit cijfertjes voorbij zien scrollen, data crunchen en verificeren. Pas over een paar weken hebben wij een goed overzicht over wat er allemaal gebeurd is in het offensief en hoe succesvol het was.

Ik weet dat iedereen hier snel resultaten wilt zien want dat is menselijk. De realiteit is echter dat wij geduld moeten hebben. Geduld en vertrouwen. De Russen zullen alles geven voor verdediging met de middelen die ze hebben. Oekraine zal zijn best doen om het land wat rechtmatig van hun is te heroveren. We hebben ze voorzien van de middelen en training en ze zijn gemotiveerd. Nu komt het aan op de mensen in het veld.

Geduld mensen, geduld. Niet overanaliseren. Niet te snel te veel resultaat willen zien.

Laat de Russen met hun propaganda maar helemaal los slaan en in juichmodus gaan over iedere Leo 2 die is vernietigd. Met wat geluk overtuigen ze zichzelf dat hun verdediging een meestervol werk van tactiek is en blijkt dat niet zo te zijn. Dan is de swingback over wat weken een stuk sterker.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 17:03

koudepinda

Don't Panic

[...]

[MBR]*knip* hier hebben we een klassiek regeltje voor: "Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen." Verwijt de ander niet dat die niet met bewijzen komt als je die reactie niet zelf met bewijzen kan pareren[/]

*knip*
Laat het oordelen over elkaar aub.

Alle openbaringen van corruptie nepotisme en leugens die de jaren 90 hebben blootgelegd zijn irrelevant. De duizend en 1 bullshit verhalen na mh17 zijn ook absoluut niet tekenend. De bullshit om de krim invasie, de donbass. Ook absoluut niet exemplarisch voor de eindeloze stroom aan leugens. De bullshit omtrent Syrië, Georgië etcetera....

Bij de aanvankelijke invasie vond ik dit soort gedachtegangen frustrerend. Nu wordt ik er gewoon boos en moedeloos van.

En als er dan een reactie op is, is het weerwoord altijd een fals argument.

Brandolini's law
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.[1][2]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7NebVuyfpp1YUUYRy3TQjaFXf0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eNDZsAgzBzRjV4LwQvZUDkBE.jpg?f=user_large

En dat is waarom we geen enkele Russische / wappie bron voor face values aanemen. (Om de een of andere reden gaan die twee hand in hand.)

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 10-06-2023 12:39 ]

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
Rubberen schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:33:
[...]

Prachtig kanaal inderdaad. Als het klopt wat er gezegd word in de video en er 600 tanks in orkhiv staan te wachten op een GO mag je wel nog wat vuurwerk verwachten komende dagen/weken.
Die vond ik ook verrassend ja.
Een wistje dat je: Die RAAM mijnen die UA gebruikt zijn trouwens instelbaar qua tijd. Ze zouden op een ingestelde tijd zichzelf vernietigen waardoor het pad dus opnieuw vrij zou komen.
Toevallig wist ik dit ja. Ooit een interessante video gezien over de werking van die dingen. Kan 'em uiteraard niet meer zo snel terugvinden.
Ik dacht dat ze bij het verlies op hun eigen mijnen hadden gereden ( want ja gecontroleerd gebied ). Dus ofwel waren die mijnen analoog, verkeerd ingesteld of toch Russische mijnen.
Volgens mij (en ik weet NIETS van oorlogsvoering) zijn mijnen de bepalende factor in dit offensief. Voor beide partijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Mijnen werken, helaas.

Vast zitten in een open veld zonder werkende rupsen is shit.

War is hell, maar de UA troepen maken een op zich positieve indruk. Icm voorzichtige gains en de wetenschap dat men pas een fractie van wat we denken te weten ingezet hebben ben ik hoopvol.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Even wat copium voor de mensen zoals ik die een beetje een moedeloos gevoel krijgen van kapotte Leo's en Bradley's.

Volledige tekst.
"The night is dark and full of terrors"

For the third night in a row: Russian chatter is about resumed offensive operations by the Ukrainians, during the night, in the Zaporizhzhia area.

Some important remarks:

- Almost all footage is spread by Russian sources, so focused on Ukrainian losses, of course.
Most losses were already a few days old and/or some were known losses shown from another perspective.
The losses also sometimes show that the Ukrainians are further South than expected.
Where you see one vehicle, there were more that were not affected...

- Today, Ukraine released some footage from both southern directions:
In the last 3 days, Ukraine managed to destroy 2x TOS-1A, one in Velyka Novosilka Axis and one in Bakhmut Axis. This was unseen previously during this war.
This helps us determine that Ukrainians are tight on OPSEC, but the little footage they released shows that more is going on.

- The amount of destroyed vehicles:
Ukraine has received thousands of vehicles, one thousand+ vehicles for the new brigades, "The Nine", alone.
This is conventional warfare against a layered defense. Ukraine will lose a lot of vehicles. That is part of an offensive. The numbers the Russians show are nothing compared to the amount Ukraine has for this offensive.
But what is more important: people. The soldiers. Most destroyed vehicles seem to be destroyed by mines. You see that the hatches are open, no blood, almost no bodies. So the vehicles did what they are intended to do: protect the soldiers inside. Vehicles can be replaced, humans cannot.
And the hard truth is maybe difficult to accept: loss of human lives are foreseen and expected during an offensive.

Conclusion:
The Russian side is spreading footage of destroyed Ukrainian vehicles, while the Ukrainian side keeps a tight OPSEC and continues working behind the scenes. Experts in conventional warfare are rare today and it has been decades since we have seen a war of this magnitude. So, keep this in mind as you closely monitor this war.

Stay Calm and Wait for GeoConfirmations!
Deze analyse klopt, natuurlijk. Maar ik ben wel toe aan wat goed nieuws.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

RoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:59:
Even wat copium voor de mensen zoals ik die een beetje een moedeloos gevoel krijgen van kapotte Leo's en Bradley's.
[Embed]

Volledige tekst.

[...]

Deze analyse klopt, natuurlijk. Maar ik ben wel toe aan wat goed nieuws.
De nightvision gaat een groot verschil maken lijkt het. Westers materiaal met goede nightvision kan een heel groot voordeel aan UA geven en de Russen de stuipen op het lijf jagen.

Het kost echter allemaal: tijd
Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid