KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
The losses also sometimes show that the Ukrainians are further South than expected.
Achter de schermen: hoe het kleine Nederland telkens nieuwe wapens voor Oekraïne regelt https://t.co/CMJR6sIkcf
— JuVi (@SciteCito) 10 juni 2023
Noem het Nederlandse handelsgeest, maar blijkbaar ritselen en regelen we meer dan we zelf hebben en hadden.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
@NiGeLaToR dat is zo, maar zo'n groot verlies, en waarschijnlijk onnodig, op een plek is en blijft een grote tegenvaller. Daar valt niet meer omheen te redeneren. Ja, er zullen misschien verzachtende omstandigheden zijn, maar feit is dat een substantieel deel van de Bradley's op een locatie verloren zijn gegaan. En dan de rest van de voertuigen nog.
Dat maakt deze periode even zuur, maar ik heb hoop voor de toekomst.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Er wordt gezegd dat een Russische commandant zegt dat er 600 tanks staan te wachten.Rubberen schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:33:
[...]
Prachtig kanaal inderdaad. Als het klopt wat er gezegd word in de video en er 600 tanks in orkhiv staan te wachten op een GO mag je wel nog wat vuurwerk verwachten komende dagen/weken.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat al die lagen van afstand een kloppend verhaal opleveren.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Toch zijn dit maar kleine aantallen qua materieel. Met die paar Leopard tanks en handvol Bradley voertuigen links en rechts gaat Oekraïne niet door de verdedigingslinie beuken. Dus ik vraag mij af waar de rest is, komt er een grote push of worden de offensieve acties geleidelijk aan verder opgevoerd?
Die dingen staan los van elkaar wmb. Dit is een incident, een heel pijnlijk incident. Los daarvan, het grotere plaatje bezien (en daarom haalde ik de post van Geoconfirmed ook aan) kunnen er nog geen conclusies worden getrokken. Er gaan geruchten de ronde dat er nog maar één brigade is ingezet en er in totaal zo'n 24 zijn. Er zijn nog honderden pantservoertuigen, etc, dus we zijn er nog lang niet.XWB schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:02:
[...]
Toch zijn dit maar kleine aantallen qua materieel. Met die paar Leopard tanks en handvol Bradley voertuigen links en rechts gaat Oekraïne niet door de verdedigingslinie beuken. Dus ik vraag mij af waar de rest is, komt er een grote push of worden de offensieve acties geleidelijk aan verder opgevoerd?
Het is maar net waar je naar wil kijken. Momenteel doet het verlies bij mij even pijn, maar ik hoop dat we dat over een paar dagen volledig zijn vergeten.
Zie mijn eerdere post vanmorgen.XWB schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:02:
[...]
Dit zijn probing attacks volgens Artur Rehi. Het doel is het vinden van de Russische artillerie om die te vernietigen. Om te weten waar hun artillerie staat moet je je eerst in de killzone begeven. Pas als ze schieten weet je waar ze zijn. Gelukkig heeft UA artillierie die veel nauwkeuriger is en ook veel verder kan komen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Daarmee lijkt het er dus op dat de aanval volledig is mislukt, en met een beetje pech kan rusland nog gebruik maken van de voertuigen.Wow, Russian Soldiers are easily within 300ft of the Grouping of Ukrainian Armor including 1 Leopard 2A6 Tank and 4 M2A2 Bradley IFVs which were “Knocked-Out” on June 5th near the City of Orikhiv; I honestly would not be surprised if we saw at least 1 of these Bradleys and the… pic.twitter.com/IthpLaFJ1C
— OSINTdefender (@sentdefender) 9 juni 2023
Ik heb het gevoel dat ik telkens naar dezelfde Bradley 's en Leopards zit te koekeloeren. Waarmee dus 'een' actie slecht afgelopen is. De uitkomst van 'het' offensief staat vlgs mij nog niet vast.RoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:11:
Nog even wat zout in de wonden strooien:
[Twitter] Daarmee lijkt het er dus op dat de aanval volledig is mislukt, en met een beetje pech kan rusland nog gebruik maken van de voertuigen.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
War trophies zijn heel normaal. UA zit niet te spelen in God Mode dus er gaat her en der wat verloren en er wordt her en der wat buitgemaakt. Als ze dat niet willen moeten ze een artilleriegranaat spenderen om het voertuig om te vormen in een hoopje rokend schroot.RoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:11:
[Twitter] Daarmee lijkt het er dus op dat de aanval volledig is mislukt, en met een beetje pech kan rusland nog gebruik maken van de voertuigen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Die voertuigen waren uitgeschakeld op gebied wat in handen is van Oekraïne, weg van de frontlinie. Dus hoe komen die Russen daar?RoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:11:
However, this Footage is very close to the Russian-Ukrainian Frontline in the Region and over a Mile from the 1st Line of Reinforced Russian Fortifications so I really don’t understand why or how these Russian Soldiers are just able to stand there.
Ja, voor de duidelijkheid, dit is hetzelfde incident. Het punt is alleen dat de russen er dus nu staan. Waar er gisteren nog de vraag was of de aanval iets heeft opgeleverd (er was mogelijk een tweede lijn naar voren naast de kapotte voertuigen), lijken we die vraag nu met "nee" te kunnen beantwoorden. En Bradleys in russische handen is natuurlijk slechte PR.Bernard0343 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:15:
[...]
Ik heb het gevoel dat ik telkens naar dezelfde Bradley 's en Leopards zit te koekeloeren. Waarmee dus 'een' actie slecht afgelopen is. De uitkomst van 'het' offensief staat vlgs mij nog niet vast.
Die video is questionable. Een gast die vrij nonchalant in legeruniform ergens in een veld wat verkondigd. Zegt vrij weinig.RoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:11:
Maar even simpel; het gaat om hoeveel er terug wordt veroverd. Laat Moskou maar een parade houden met een paar Bradleys en een Leotje of 2. Vergeet niet dat er veel Russische tanks door heel de EU door Oekraine zijn geparadeerd. het zegt helemaal niets.
Ik ben een beetje aangebrand aan het worden van mensen die nu al aan het downen zijn. Zo werkt echter oorlog niet. Geduld
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
De tussen focussen zich volledig op die ene colonne. Ze doen net of ze nu de hele oorlog hebben beslist en hebben gewonnen.
Het gaat maar om een handvol gepantserde voertuigen.
Kijk naar de dagelijkse overzichten van de Russische verliezen. Dat is een veelvoud van wat de Russen nu 300x posten uit 64x verschillende hoeken.
Sowieso is het bijzonder dat ze er zoveel beeldmateriaal van hebben. Vanuit een drone, helikopter, vanaf de grond etc. Alsof ze een veelvoud van de normale resources hebben ingezet om die colonne uit te schakelen.
Het is voor de Russen heel belangrijk om deze beelden te tonen. Ook voor het moraal binnen Rusland zelf. Dus ze hebben er vast flink op ingezet..
[ Voor 10% gewijzigd door AndereKoekoek op 10-06-2023 12:23 ]
Da's dan wel weer het voordeel dat UA geen beschikking heeft over hypermodern NATO materieel: al dit spul zijn de russen al zo vaak tegengekomen dat ze er niks van nog niet kennen. Anders dan propaganda heeft dit spul voor rusland geen enkele waarde, dus onnodig om die granaat eraan te verspillen.asing schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:16:
[...]
War trophies zijn heel normaal. UA zit niet te spelen in God Mode dus er gaat her en der wat verloren en er wordt her en der wat buitgemaakt. Als ze dat niet willen moeten ze een artilleriegranaat spenderen om het voertuig om te vormen in een hoopje rokend schroot.
Gisteren deelde ik hier al beelden van maar dan vanuit het perspectief van een drone. Die werden snel verwijderd omdat het fake zou zijnRoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:11:

Ik lees overigens dat er Bradleys missen in deze bovenstaande video. Kan betekenen dat Oekraïne daarna nog een poging heeft gedaan hier langs te rijden of dat Rusland dus al buit heeft gemaakt
Daily driver; MB R171 SLK280
Tijd om het topic een tijdje links te laten liggen.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Dachten jullie dat die onschendbaar waren oid?
Eerst stonden er nog 9 Bradley’s?RoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:11:
De rest is dus al door UA weg gehaald in de afgelopen dagen?
PSN
Found on a recently captured Russian position. Proper treatment. pic.twitter.com/kfaeiWjbCw
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 10 juni 2023
Dat is dan je eigen paniek. Als je rust hebt accepteer je dat dit een enorme klap is en dat mensen er down van zijn. 10% van alle Bradleys weg in een klap.Felyrion schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:00:
Ik volg dit topic al tijden intensief, maar ik merk dat de teneur hier de laatste dagen enorm omslaat in de paniek / doemdenk stand. Het is blijkbaar lastig voor een deel van de mensen om iets uit te zoomen en het grotere plaatje in acht te houden zonder dat de emoties direct toeslaan.
Tijd om het topic een tijdje links te laten liggen.
Ik heb ook al voor de aanval gezegd dat ik er vrees voor heb. Nogmaals Ukraine heeft het mega goed gedaan in het verdedigen. Met artillerie en mijnen. De Russen hebben zich voorbereid en als ze iets hebben zijn het artillerie en mijnen. Ook hun AT raketten zijn afdoende.
Doorbreken zal enorm moeilijk zijn. Door alle verdedigingslagen en de reserves.
Als het lukt zal het enorme offers vergen. Allemaal jonge mannen waar we dat van vragen. Het moet op de een of andere manier lukken. De Russische dictatuur is een kankergezwel gebleken. Vreet alles aan en vernietigd alles op zijn pad.
een treffende spreuk
Probing attacks, met schaarse Leopard tanks? Ik vraag mij af of die analyse wel klopt.asing schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:10:
[...]
Zie mijn eerdere post vanmorgen.![]()
Dit zijn probing attacks volgens Artur Rehi. Het doel is het vinden van de Russische artillerie om die te vernietigen. Om te weten waar hun artillerie staat moet je je eerst in de killzone begeven. Pas als ze schieten weet je waar ze zijn. Gelukkig heeft UA artillierie die veel nauwkeuriger is en ook veel verder kan komen.
Hoe denken jullie hoe deze 'nederlaag' zich verhoudt tot wat UA tot op heden heeft verloren? En aan manschappen?
Ook tijdens het Kharkiv en Kherson offensief zijn er een veelvoud aan mankracht en materieel verloren gegaan, echter, met uiteindelijk succes. Nu lopen die Russen (nog) niet en masse weg en de paniek slaat toe vanuit de luie stoel.
[ Voor 37% gewijzigd door teacup op 10-06-2023 14:26 ]
Ondertussen is UA al door een 1e verdedigingslinie linie ( 3 kilometer diep), maar laat ons vooral enkel en alleen maar het negatieve voor de ogen houden.
Zucht
[ Voor 35% gewijzigd door teacup op 10-06-2023 14:31 ]
Denk dat mensen vooral geshockeerd zijn om een vernietigde Leopard tank te zien. Hoewel dat te verwachten viel, kan het alsnog confronterend zijn om met de neus op de feiten gedrukt te worden.FlowSnake schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:41:
Sorry, maar het respect voor menig poster gaat er echt per post op achteruit.
We zijn nog steeds bezig met een kleine nederlaag van 5 dagen geleden waarbij anderhalve tank verloren is gegaan. Het gaat zo slecht dat we serieus dezelfde beelden voor 5 dagen op rij aan het grijs draaien zijn
Verder is Russische propaganda erg effectief. Zij verspreiden een video, en mensen hebben het er dagenlang over.
In mijn ogen is dit geen groot verlies. Of je dit groot noemt of niet is afhankelijk van je eigen perceptie.RoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:23:
[Embed] [Afbeelding]
@NiGeLaToR dat is zo, maar zo'n groot verlies, en waarschijnlijk onnodig, op een plek is en blijft een grote tegenvaller. Daar valt niet meer omheen te redeneren. Ja, er zullen misschien verzachtende omstandigheden zijn, maar feit is dat een substantieel deel van de Bradley's op een locatie verloren zijn gegaan. En dan de rest van de voertuigen nog.
Zodra de Oekrainers gaan bewegen kun je verwachten dat de verliezen ook toenemen. Niet alleen omdat een aanvaller het lastiger heeft als een verdediger maar omdat er veel meer gevechtscontact momenten zijn.
En daar draait het om.
Ik had destijds, het lijkt inmiddels eeuwen geleden, de functie van voorwaartse waarnemer voor de artillerie , mortieren en aanvragen luchtsteun. Na de liason officier was ik de eerste die getarget zou worden in geval van gevechtscontact. Overlevingstijd werd gerekend in minuten gevechtscontact en niet in uren of dagen.
Gevechtscontact is vaak kort, namelijk de momenten dat je elkaar daadwerkelijk beschiet en target.
Het verbaast me helemaal niet dat er ook voertuigen sneuvelen aan Oekrainse zijde, het verbaast me niet dat er voertuigen op mijnen rijden, niet als ze door artillerie worden bestookt of door helikopters of vliegtuigen. (en die laatste gaan we zeker ook nog zien als ze verder doordringen)
Onnodig is het ook niet. In het ideale geval had het misschien net iets beter afgelopen. Te kort op elkaar rijden kun je niet altijd voorkomen, Dat kan al doordat je in het veld waar je doorheen moet een risico gebied hebt waar je snel doorheen wil. Dan stroopt het daarna op. Dat opstropen is een risico maar een kleiner risico als je afstand houden en als een sitting duck in het open veld staan. Het kan echter ook verkeerd uitpakken. De russen hebben lang de tijd gehad om de linies op te bouwen en het doorbreken daarvan gaat zeker niet eenvoudig. De vraag is eerder wat er gaat gebeuren als ze flink door de linies heen zijn.
Oorlog is niet mooi, dat is het nooit geweest. En vooral tegen russen is het al helemaal niet mooi.
Ik heb wel gediend voor mijn nummer maar ben eigenlijk tegen oorlog op wat voor manier ook, ik realiseer me alleen wel dat ik me ook zou verdedigen tegen een agressor.
154e afdeling Veld Artillerie meldt zich 💪Indoubt schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:48:
[...]
In mijn ogen is dit geen groot verlies. Of je dit groot noemt of niet is afhankelijk van je eigen perceptie.
Zodra de Oekrainers gaan bewegen kun je verwachten dat de verliezen ook toenemen. Niet alleen omdat een aanvaller het lastiger heeft als een verdediger maar omdat er veel meer gevechtscontact momenten zijn.
En daar draait het om.
Ik had destijds, het lijkt inmiddels eeuwen geleden, de functie van voorwaartse waarnemer voor de artillerie , mortieren en aanvragen luchtsteun. Na de liason officier was ik de eerste die getarget zou worden in geval van gevechtscontact. Overlevingstijd werd gerekend in minuten gevechtscontact en niet in uren of dagen.
Gevechtscontact is vaak kort, namelijk de momenten dat je elkaar daadwerkelijk beschiet en target.
Het verbaast me helemaal niet dat er ook voertuigen sneuvelen aan Oekrainse zijde, het verbaast me niet dat er voertuigen op mijnen rijden, niet als ze door artillerie worden bestookt of door helikopters of vliegtuigen. (en die laatste gaan we zeker ook nog zien als ze verder doordringen)
Onnodig is het ook niet. In het ideale geval had het misschien net iets beter afgelopen. Te kort op elkaar rijden kun je niet altijd voorkomen, Dat kan al doordat je in het veld waar je doorheen moet een risico gebied hebt waar je snel doorheen wil. Dan stroopt het daarna op. Dat opstropen is een risico maar een kleiner risico als je afstand houden en als een sitting duck in het open veld staan. Het kan echter ook verkeerd uitpakken. De russen hebben lang de tijd gehad om de linies op te bouwen en het doorbreken daarvan gaat zeker niet eenvoudig. De vraag is eerder wat er gaat gebeuren als ze flink door de linies heen zijn.
Oorlog is niet mooi, dat is het nooit geweest. En vooral tegen russen is het al helemaal niet mooi.
Ik heb wel gediend voor mijn nummer maar ben eigenlijk tegen oorlog op wat voor manier ook, ik realiseer me alleen wel dat ik me ook zou verdedigen tegen een agressor.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Je hebt gelijk. Verliezen zijn te verwachten, alleen in dit geval speelt er meer, namelijk dat het én veel verliezen zijn, én het er vooralsnog ook op lijkt dat het een slecht geplande aanval was. Er zijn van veel mensen met kennis (oa de mensen rondom Oryx) kritiek dat dit niet slim is aangepakt. Dat is ook het voornaamste punt (althans die van mij): het is zonde.Indoubt schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:48:
[...]
In mijn ogen is dit geen groot verlies. Of je dit groot noemt of niet is afhankelijk van je eigen perceptie.
En daar draait het om.
Ja, verder is het een incident, dat allesbehalve beslissend zal zijn voor het counteroffensief, maar dat dit de dagelijkse talk of the town is, dat is mijn inziens niet meer dan logisch.
En ja, het doemdenken slaat in veel gevallen wat door, ik merk ook bij mezelf dat ik wat aan het doomen ben, ondanks dat ik rationeel wel weet dat dat nergens voor nodig is (zie ook de analyse die ik eerder aanhaalde: RoD in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6").
Maar aan de andere kant, merk je ook een hele sterke tegenreactie op het doemdenken die imo ook niet terecht is (dit is niet aan jou gericht overigens, dit is in het algemeen). Alles lijkt erop dat dit incident onnodig pijnlijk is geworden. Dat mogen we ook gewoon benoemen.
Aangezien dit een beetje een metadiscussie begint te worden, laat ik het erbij. Op zoek naar beter nieuws.
Uiteindelijk, mocht Oekraïne Tokmak kunnen bereiken, dan hebben ze de zwaarste verdedigingslinies wel gehad. Rond Melitopol lijken maar weinig verdedigingswerken te zijn aangelegd. Ook belangrijk is dat vanuit Tokmak veel belangrijke Russische aanvoerlijnen binnen HIMARS bereik komen.Indoubt schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:48:
[...]
De russen hebben lang de tijd gehad om de linies op te bouwen en het doorbreken daarvan gaat zeker niet eenvoudig. De vraag is eerder wat er gaat gebeuren als ze flink door de linies heen zijn.

Het hangt er maar vanaf. De Russen willen de posities van hun arty natuurlijk niet prijsgeven. Dat loopt vervelend af voor ze. Dus als ze denken het zonder arty te kunnen schieten ze niet.XWB schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:40:
[...]
Probing attacks, met schaarse Leopard tanks? Ik vraag mij af of die analyse wel klopt.
UA moet dus met iets komen waar de Russen nerveus van worden. Iets wat het risico het waard maakt om de posities bekend te maken. Dus als daar ineens een Leo aan komt rollen
Het was niet eens een aanval, maar een kolom die onderweg was naar de frontlinie. Ongeveer 1 mijl van de eerste Russische verdedigingslinie als ik het goed begrepen heb.RoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:52:
[...]
Je hebt gelijk. Verliezen zijn te verwachten, alleen in dit geval speelt er meer, namelijk dat het én veel verliezen zijn, én het er vooralsnog ook op lijkt dat het een slecht geplande aanval was. Er zijn van veel mensen met kennis (oa de mensen rondom Oryx) kritiek dat dit niet slim is aangepakt. Dat is ook het voornaamste punt (althans die van mij): het is zonde.
Een muur of een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Het is misschien alleen een "best guess" maar de Oekrainers zijn daarnaar op zoek. Het mag gewoon wat kosten om die zwakke schakel te vinden omdat dat veel meer voordelen oplevert als hetgeen het kost. Ook al zijn dat Leo's en Bradley's.
En ja, we zitten hier in NL, achter onze laptop in de tuin te genieten van zomerweer en ver van het geweld. Ook al voelen we mee met de Oekrainers en doet eenieder misschien iets wat ie wel kan.
Emoties spelen ook bij mij een rol ook al is dat beperkt want ik ken persoonlijk geen Oekrainers.
Ik ben wel bezig naar het kijken om kleine stand-alone waterfilters te maken. Het is een druppel op een gloeiende plaat maar als we met veel zijn maakt het misschien wel een verschil.
Maar als dat zo is dan is het wel vreemd dat Rusland op enkele honderden meters daar vandaan vanaf de grond beelden heeft van kunnen maken. Dat zou betekenen dat Rusland na het uitschakelen van dat materiaal zelf de aanval is ingegaan.XWB schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:03:
[...]
Het was niet eens een aanval, maar een kolom die onderweg was naar de frontlinie. Ongeveer 1 mijl van de eerste Russische verdedigingslinie als ik het goed begrepen heb.
[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1667498869809135618?s=20]
:strip_exif()/f/image/pTxpkUZgTisEqbnJ7MDvvhkx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat er nu fulltime jacht wordt gemaakt op UA's NAVO voertuigen mag duidelijk zijn. Dat de NAVO voertuigen niet bij het eerst de beste contact met de vijand ontploft klopt gelukkig ook.
[ Voor 38% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-06-2023 14:29 ]
Het is vooralsnog een raadsel hoe de Russen daar kwamen. Echter, niet elke meter tussen Orikhiv en de frontlinie wordt bewaakt en kleine teams kunnen vaak ongehinderd rondlopen.q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:15:
[...]
Maar als dat zo is dan is het wel vreemd dat Rusland op enkele honderden meters daar vandaan vanaf de grond beelden heeft van kunnen maken. Dat zou betekenen dat Rusland na het uitschakelen van dat materiaal zelf de aanval is ingegaan.
However, this Footage is very close to the Russian-Ukrainian Frontline in the Region and over a Mile from the 1st Line of Reinforced Russian Fortifications so I really don’t understand why or how these Russian Soldiers are just able to stand there.
Remember how far these frontlines are stretching!
— Andreas Graf (@randhesse_west) 10 juni 2023
AFU mainly has territorial defense forces placed there, with at-weapons, and mortars.
Big arty far in the rear, if there is some.
If mech forces did a probing run, 'n withdrew, ORCS can move fairly safe, outside mortar range!
This was an ambush. The group was pushing through the minefield when it was attacked from right back side. It is visible on the other recording. They were surprised rus were there.
— Nemrod (@maciejwais) 10 juni 2023
Ter verduidelijking, deze blauwe markers laten zien waar de Oekraïense voertuigen werden uitgeschakeld (op basis van deze coördinaten).
/f/image/uGL9ZXRdNxd6gn5cKUZ4rcIg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MlPYycU9BFNLzJ34dGD42yV0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door XWB op 10-06-2023 14:35 ]
Rusland moet wel. Als ze het NAVO materiaal niet snel en effectief uitschakelen is er geen houden aan voor ze. Wanneer het AFU lukt om alle materiaal in stelling te brengen kan het front vrij snel kantelen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:22:
Copium - ik kies deze uitleg.
[Embed]
Dat er nu fulltime jacht wordt gemaakt op UA's NAVO voertuigen mag duidelijk zijn. Dat de NAVO voertuigen niet bij het eerst de beste contact met de vijand ontploft klopt gelukkig ook.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
[Twitter: https://twitter.com/parrot_soldier/status/1667488424515846144] In deze reeks van filmpjes (zie subtweets voor de rest) zie je van A tot Z hoe een (relatief licht verdedigde) russische loopgraaf wordt veroverd. Van vuurkracht vanuit Humvees tot het clearen van de loopgraaf. Als laatste filmpje zie je de russen proberen te vluchten, wat niet succesvol is. Vooral opvallend hoe goed gecoördineerd en gecontroleerd alles gaat, ondanks dat de adrenaline in hun keel moet zitten.
Note bij filmpje 4 is dat je russen neergeschoten ziet worden van afstand. Geen gore, weinig wat echt duidelijk zichtbaar is, maar bedenk zelf of je die nog wil zien. Als je dat soort dingen niet wilt zien, is filmpje 3 een prima moment om op te houden met kijken.
2/ While many describe this as a counteroffensive, I will be describing it as the 2023 offensive or 2023 campaign. This will be a campaign, consisting of multiple operations and offensives across a 1000km frontline.
3/ So far, the Ukrainian campaign has consisted of three key elements. In the preliminary phase, political strikes were conducted against Moscow and Belgorod to confuse the Russian leadership and prod it into making changes in force dispositions (including air defence). Image
4/ Also in this preliminary phase were the operational level strikes that targeted Russian headquarters, supply locations, and locations where Russian reserves were held, and aimed to break down the cohesion of Russian defences and ability to respond to Ukrainian attacks.
5/ The third element of the Ukrainian campaign is what might be described as Phase 1 ground operations. A broad array of attacks at several locations in the east and south is utilising at least 3, and probably more, axes of advance.
6/ These ground attacks, undoubtedly support by the Ukrainian air force and cyber/EW forces, will be seeking (as doctrine tells us) to secure decisive terrain, gain info, fix and destroy Russian forces, disrupt Russian counter attacks & set the conductions for subsequent phases. Image
7/ This initial phase is also about building momentum. A lot of different kinds of attacks, some to infiltrate Russian positions, some to breach through defensive zones, some to bypass, will be conducted.
8/ In these kinds of large-scale operations, with two large, well-armed adversaries, momentum builds slowly. It is impossible to draw conclusions about eventual outcomes (or the current situation) based on initial attacks, or a photo of destroyed vehicles like this one. Image
9/ Ultimately, what the Ukrainian high command will be aiming for is to build momentum to a point where they collapse the Russian plan of defense in the south, or east or both. This would create what Liddell Hart called an expanding torrent. This would enable exploitation.
10/ In building operational momentum – impetus across the entire campaign and not just a single battle - the Ukrainians will be seeking Russian strengths and weaknesses.
11/ All the pre-H-Hour recon in the world cannot predict exactly how much resistance the Russians will offer. You need to fight for information at the start, and throughout, a campaign like this.
12/ This initial phase of Ukrainian operations will also be trying to prod the Russians to ‘do things’. Whether it is to unmask units the Ukrainians haven’t found, headquarters that have remained hidden, or to move reserves, the Ukrainians will seek operational level targets.
13/ In finding and attacking these targets, the Ukrainians will seek to remove the command and control ‘glue’ that provides the coherence and systemic approach to Russian defensive regimes overseen by Russia’s Southern, Eastern and Central groupings of forces.
14/ Unfortunately, the nature of combat dictates that the Russians can now do the same against the Ukrainians. Thus, the ongoing importance of air defence weapons and munitions support from the West, as well as Ukrainian operational security approaches.
15/ Three themes bear emphasising at this stage of the Ukrainian 2023 offensives. First, surprise. This is a constant. We have been surprised throughout this war, and this will continue. Moscow drone attacks were a surprise, as were the Belgorod incursions. There will be more.
16/ Second, the vast majority of people, including many military commanders, only see a small snapshot of the battlefield. Often, this is also out of date. So, any assessment that makes judgements cannot have any high level of certainty. Image
17/ 3rd, the enemy gets a vote. As @CinC_AFU noted in his December interview with @TheEconomist, the Russians ‘are not idiots’. Despite their many missteps and reprehensible actions in this war, they will respond, obstruct and force changes to Ukrainian plans. Adaptation matters.
18/ While many will focus on the tactical aspects of this campaign, the strategic influence campaigns of Ukraine and Russia will be kicking into overdrive. We will be bombarded with different messages from many sides (especially Russian apologists) to shape our perceptions.
19/ It is too soon for any definitive conclusions. The situation will remain uncertain for some time. As I wrote in the first morning of the war, “now, more than ever, the value of rigorous, professional journalism to bring light to the darkest moments of war is vital.” Image
20/ As is the nature of these things, there will be dark days ahead. Tactical setbacks, reinforced by Russian misinformation, will cause many to question the progress of the Ukrainian campaign. We need to remain steadfast in our support of Ukraine through all this.
21/ I recently used the 1944 Operation Cobra as an example of an operation to penetrate defences and conduct exploitation. It unfolded slowly at first, and then burst open the German defences, allowing the allies to conduct rapid recapture of large parts of France.
22/ Rick Atkinson, in “The Guns of Last Light”, describes how ‘this thing has indeed busted wide open. Now the war of movement could begin.” Ukraine will be hope for the same from the coming weeks. As will all of us supporting #Ukraine. End.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
https://www.ukrinform.net...rprise-visit-to-kyiv.htmlCanadian Prime Minister Justin Trudeau and Deputy Prime Minister Chrystia Freeland made a surprise visit to Kyiv on Saturday
PSN
Evacuation of Tokmak in place, same in Melitopol. Robotyne bypased by Ukrainian Forces and are on the way to Novoprokopivka pic.twitter.com/DAqj3MonD5
— 📢Ultimate FuckUp📢 (@BlueYelowBlue) 9 juni 2023
Kan ook paniek zaaien zijn:
Evacuation of Tokmak in place, same in Melitopol. Robotyne bypased by Ukrainian Forces and are on the way to Novoprokopivka
[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 10-06-2023 17:03 ]
En komt niet met lege handen. $400m militair pakket. Nog even kijken wat er precies in zit, dat heb ik nog niet direct kunnen vinden.
Hoop wat Leo2’sRoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:01:
[...]
En komt niet met lege handen. $400m militair pakket. Nog even kijken wat er precies in zit, dat heb ik nog niet direct kunnen vinden.
PSN
Wat mij de afgelopen maanden is opgevallen, is dat de russen vrij snel tot evacuatie oproepen. Ik schat inmiddels in dat het niet uit paniek is, maar dat het gewoon een manier is om de desbetreffende dorpen en steden te ontvolken.NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:59:
Credible? Account post redelijke dingen maar ken het verder nog niet:
[Embed]
[...]
[Twitter: https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1667478623819911171] Maw, volgens de Duitse overheidsbronnen, zou het te redden moeten zijn.
Embedden mag blijkbaar niet, dus hier de tekst:
Nog even afwachten tot het op de een of andere manier geverifieerd kan worden."I noted that this Iris-T system was hit by a Russian Lancet-type barrage munition. While another drone, probably also a Lancet or an Orlan-10, was filming this and coordinating the attack on the German-provided IRIS-T system.”
💬 "But this is what we heard from the German side. I was told that it was, the air defense system was attacked but not destroyed. And my contacts in the German government said that the [barrage] munition had exploded very close to the installation. There was even a fire nearby or something similar. But the system is in working order, and this is good news for Ukraine."
In het laatste bericht op het Telegramkanaal van Vladimir Rogov, Putin's stroman in de regio Zaporozhye, zijn brave Russische kinderen te zien die vandaag hondenvoer naar Melitopol hebben gebracht. Geen oproep tot evacuatie. Dus (nog) geen bevestiging van Russische zijde.NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:59:
[Embed]
[...]
[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 10-06-2023 17:05 ]
Ik heb dezelfde tweet gezien, maar kon geen ondersteunende bronnen vinden. Als de tweet gelijk heeft was het mooi, dan zit UA al diep in rood gebied. Maar 1 tweet maakt nog geen zomer dus ik deed er verder niks mee.NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:59:
[Embed]
[...]
Het delen niet waard zonder bron. Lijkt me iemand die enkel sensatie zoekt.NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:59:
[Embed]
[...]
Of er kan daadwerkelijk een breach zijn van de tweede defensielinie.NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:59:
[Embed]
[...]
[Twitter: https://twitter.com/ThreshedThought/status/1667532699165179905]
En voor wie een kaartje wil zien:
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1667526623652900865]
[ Voor 13% gewijzigd door consolefreak op 10-06-2023 16:20 ]
Een paar mooie updates van Canada.Trudeau said the destruction of the Nova Kakhovka dam is a “direct consequence of Russia’s war”, Reuters reported.
Trudeau also said that Canada was seizing a Russian-owned Antonov cargo aircraft that landed in Canada last year and starting the process of forfeiting the aircraft to Ukraine.
Canada will be part of a multinational effort to train Ukrainian fighter pilots, President Justin Trudeau has said.
Trudeau, who is on a visit to Ukraine, also announced C$500m ($375m) worth of military aid for Kyiv.
Wat meer info hier:RoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:01:
[...]
https://www.ukrinform.net...fense-aid-to-ukraine.html
The new defense aid package also provides for the transfer to Ukraine of 288 AIM-7 missiles for air defense systems.
Ottawa will also participate in the training of Ukrainian pilots on F-16 fighter jets and help maintain these aircraft.
In addition, Canada will deliver 10,000 105mm rounds and complete in the coming weeks the previously announced delivery of 122 Roshel armored vehicles. So far, 88 such vehicles have arrived in Ukraine.
[ Voor 38% gewijzigd door YakuzA op 10-06-2023 16:21 ]
PSN
Huh, zuid van Tokmak al? Dat is al flink zuidelijk, lijkt mij wel heel enthousiastconsolefreak schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:17:
[...]
Of er kan daadwerkelijk een breach zijn van de tweede defensielinie.
[Twitter]
[...]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Dit kan niet kloppen. Ze zijn sowieso al niet bij Tokmak en al helemaal niet ten zuiden.consolefreak schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:17:
[...]
[Twitter]
[...]
Ik zie dat het een gerespecteerd account is, dus misschien de verkeerde plaatsnaam genoemd. Maar als dit zou kloppen, zou het van russische bronnen moeten komen en zouden meer kanalen het moeten posten.
Lijkt me heel sterk dat ze al ten zuiden van Tokmak zitten. Heb eerder de indruk dat het momenteel een eigen leven begint te leiden op basis van die eerdere Tweet zonder bronconsolefreak schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:17:
[...]
[Twitter]
[...]
Waarschijnlijk verkeerde vertaling. Het is waarschijnlijk een defensielijn die richting het zuiden en Tokmak is doorbroken.q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:21:
[...]
Lijkt me heel sterk dat ze al ten zuiden van Tokmak zitten. Heb eerder de indruk dat het momenteel een eigen leven begint te leiden op basis van die eerdere Tweet zonder bron
Eskimootje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:24:
[...]
Waarschijnlijk verkeerde vertaling. Het is waarschijnlijk een defensielijn die richting het zuiden en Tokmak is doorbroken.
De tweede verdedigingslinie ligt ook niet ten zuiden van Tokmak. Dus misschien dat de AFU bij de tweede linie is aangekomen, maar dat is nog steeds boven Tokmak.RoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:21:
[...]
Dit kan niet kloppen. Ze zijn sowieso al niet bij Tokmak en al helemaal niet ten zuiden.
Ik zie dat het een gerespecteerd account is, dus misschien de verkeerde plaatsnaam genoemd. Maar als dit zou kloppen, zou het van russische bronnen moeten komen en zouden meer kanalen het moeten posten.
Tweet is idd verwijderd, nieuwe is logischerEskimootje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:24:
[...]
Waarschijnlijk verkeerde vertaling. Het is waarschijnlijk een defensielijn die richting het zuiden en Tokmak is doorbroken.
Sorry. Wrong tweet, now deleted. Should have said:
— Mike Martin MP (@ThreshedThought) 10 juni 2023
Early reports, second defensive line on Tokmak axis has been breached.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
⚡️Ukraine advances up to 1.4 km near Bakhmut in a day, military says.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 10 juni 2023
Ukrainian forces have advanced up to 1.4 km in "different sections" of the Bakhmut front over the past day, Serhiy Cherevaty, spokesperson for the eastern grouping of Ukraine's Armed Forces, said on June 10.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Om de UA verliezen wat in perspectief te plaatsen, bedenk dat UA momenteel alleen op deze lijn al een progressie heeft gemaakt waar rusland een paar maanden mee bezig is geweest. Bedenk dan ook gelijk hoeveel tanks en manschappen rusland in die tijd in het gevecht om Bakhmut heeft verloren. Dat is bij elkaar meer dan wat UA tot nu toe in de huidige gevechten heeft ingezet.
En als je dan kijkt waar sommige berichten op duiden (ook de russische), lijkt het er op dat UA op verschillende plekken door verdedigingslinies is gekomen en dat terwijl het er op lijkt dat de grote macht nog niet eens is ingezet. En dat dus binnen een paar dagen echt pushen, waar rusland al maanden probeert vooruit te komen....
Er is dus nog zeker heel veel werk te doen, maar als je de vergelijking maakt tussen UA en rusland en wat ze in hun offensief hebben bereikt, gaat het zeker niet slecht voor UA (en verwar dit niet met dat ze er wel even doorheen beuken, want er is nog een lange moeilijke weg te gaan)
[removed]
https://www.reddit.com/r/...hannel_of_the_assault_on/
https://www.reddit.com/r/...es_crash_into_each_other/
https://www.reddit.com/r/...cked_by_russian_kamikaze/
https://www.reddit.com/r/...irection_a_russian_drone/
Allemaal niet al te best.
Beelden van explosies eerdere deze week in Tokmak:
https://www.reddit.com/r/...aim_that_tokmak_is_being/
Vast al wel eea aan het voormasseren geweest. Iedereen weet dat het mét voorspel wat soepeler gaat.
[ Voor 17% gewijzigd door AndereKoekoek op 10-06-2023 18:17 ]
Niet alleen in dit forum zijn metaposts over de discussie zelf niet welkom, die horen in het feedbacktopic. En los hiervan is deze discussie gisteren gepasseerd en is er ook al een modbreak aan gewijd. Posts waarbij je de conclusie niet kan koppelen aan aangedragen info kan je altijd van een topicreport voorzien.
Wat is dat toch.. In een oorlog heb je aan beide kanten (flinke) verliezen.
Er is wat westers materieel kapot geschoten en iedereen schiet direct in de stress.
Er is radio/media stilte, dus we krijgen nu alleen russische beelden te zien. Deze media stilte is goed voor de russische propaganda zodat ze kunnen laten zien dat ze "alles" kapot schieten, en de meesten hier trappen er nog in ook.
[ Voor 29% gewijzigd door teacup op 10-06-2023 19:15 ]
Dan moet je misschien gewoon even een tijdje niet meelezen.
[ Voor 31% gewijzigd door teacup op 10-06-2023 19:57 ]
we spelen de bal, niet de manAvalaxy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:20:
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 10-06-2023 19:33 ]
Iedereen heeft een eigen manier met omgaan met onzekerheid. Het feit dat iedereen wat lange tenen krijgt hier, komt gewoon omdat het spannend is. Als we allemaal iets meer begrip tonen voor elkaar, en accepteren dat mensen in deze fase wat emotioneler zijn, kunnen we in ieder geval elkaar wat steun bieden.Avalaxy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:20:
[...]
Waarom mogen mensen die zich afvragen waar de paniek voor nodig is niet meelezen?Avalaxy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:20:
[...]
Ik heb precies hetzelfde gevoel, en zie geen aanleiding om in paniek te raken.
Ja, we zouden smullen van thunder runs over de vlakten met Russen vol in paniek, maar als dat uitblijft met de wetenschap dat UA aan het proben is waar de zwaktes zitten en daarbij probeert zoveel mogelijk artillerie uit te schakelen: welke reden voor paniek blijft dan nog over?
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Tsjah... De berichten met 'ze hebben al kilometers progressie geboekt', die hier ook langs komen, bevallen je beter?BlazeMuis schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:10:
Ik lurk hier meestal en ik post vrijwel niks in dit topic, maar ik begin nog wel wat geïrriteerd te raken nu met al die "oh nee het gaat helemaal fout" posts.
Er is wat westers materieel kapot geschoten en iedereen schiet direct in de stress.
Er is radio/media stilte, dus we krijgen nu alleen russische beelden te zien. Deze media stilte is goed voor de russische propaganda zodat ze kunnen laten zien dat ze "alles" kapot schieten, en de meesten hier trappen er nog in ook.
De waarheid ligt ergens in het midden.
Persoonlijk vind ik het recyclen van de vernietigde apparatuur een positief signaal. Maar hoe ver e.e.a. opgedboten is, geen idee. En das precies de bedoeling.
Ik snap je post niet. Ik geef gewoon informatief mee dat men gisteren/vandaag ook op dat front winst heeft geboekt. En nog geen klein beetje. Over die afstand hebben de Russen maanden gedaan.redwing schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:02:
[...]
Om de UA verliezen wat in perspectief te plaatsen, bedenk dat UA momenteel alleen op deze lijn al een progressie heeft gemaakt waar rusland een paar maanden mee bezig is geweest. Bedenk dan ook gelijk hoeveel tanks en manschappen rusland in die tijd in het gevecht om Bakhmut heeft verloren. Dat is bij elkaar meer dan wat UA tot nu toe in de huidige gevechten heeft ingezet.
En als je dan kijkt waar sommige berichten op duiden (ook de russische), lijkt het er op dat UA op verschillende plekken door verdedigingslinies is gekomen en dat terwijl het er op lijkt dat de grote macht nog niet eens is ingezet. En dat dus binnen een paar dagen echt pushen, waar rusland al maanden probeert vooruit te komen....
Er is dus nog zeker heel veel werk te doen, maar als je de vergelijking maakt tussen UA en rusland en wat ze in hun offensief hebben bereikt, gaat het zeker niet slecht voor UA (en verwar dit niet met dat ze er wel even doorheen beuken, want er is nog een lange moeilijke weg te gaan)
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik vind zijn bijdrage juist waardevol. Ookal is het niet zo positief momenteel geeft het wel een indruk wat er zoal gaande is. Liefst zien we natuurlijk beelden dat Oekraine Tokmak heeft veroverd. Maar die zijn er helaas gewoon nog niet ondanks de geruchten.
[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 10-06-2023 19:34 ]
Volgens mij zijn jullie eensArator schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:25:
[...]
Ik snap je post niet. Ik geef gewoon informatief mee dat men gisteren/vandaag ook op dat front winst heeft geboekt. En nog geen klein beetje. Over die afstand hebben de Russen maanden gedaan.
*knip* svp. geen metadiscussie daarvoor is het feedbacktopiccoyote1980 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:23:
[...]
Waarom mogen mensen die zich afvragen waar de paniek voor nodig is niet meelezen?
Live en let live.
Edit
3 verschillende FPV drone aanvallen op Leopard tanks: https://www.reddit.com/r/..._attack_german_leopard_2/
[ Voor 47% gewijzigd door teacup op 10-06-2023 19:17 ]
Ook dat zegt niks, morgen kunnen ze het weer kwijt zijnMikeyMan schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:24:
[...]
Tsjah... De berichten met 'ze hebben al kilometers progressie geboekt', die hier ook langs komen, bevallen je beter?
De waarheid ligt ergens in het midden.
Persoonlijk vind ik het recyclen van de vernietigde apparatuur een positief signaal. Maar hoe ver e.e.a. opgedboten is, geen idee. En das precies de bedoeling.
Uiteraard ligt de waarheid ergens in het midden.
Het gaat mij er dan ook om dat er teveel mensen gaan doemdenken omdat er een klein beetje westers materieel kapot is.
Ik herken dat beeld niet, welke reacties hier bedoel je dan?
[ Voor 39% gewijzigd door teacup op 10-06-2023 19:59 ]
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Incredible destruction at the russian HQ in Shchaslyvtseve, on the Arabat split.
— Artoir (@ItsArtoir) 10 juni 2023
Potentially NYE Makiivka levels of KIA, only this time with Storm Shadow instead of HIMARS. pic.twitter.com/dLybJmE7nG
Er lijkt een groot doelwit van de Russen geraakt te zijn. Het hoofdkantoor van de Dnipro legerleiding.
Precies, het was dan ook geen commentaar op jou, maar de post was bedoeld om dingen eens in perspectief te zetten.Arator schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:25:
[...]
Ik snap je post niet. Ik geef gewoon informatief mee dat men gisteren/vandaag ook op dat front winst heeft geboekt. En nog geen klein beetje. Over die afstand hebben de Russen maanden gedaan.
De afgelopen dagen zie je veel posts met hoe 'slecht' het wel niet gaat met UA gezien de verliezen. Maar die verliezen stellen helemaal niets voor als je dat vergelijkt met hoeveel rusland heeft verloren puur bij Bakhmut. En bij UA hebben we het nu zelfs over een offensief dat veel verder gaat dan 1 dorpje.
Oftewel het was juist een bevestiging van jouw post
[removed]
Ik snap het wel een beetje. Mensen leven met de gedachte dat NATO materiaal en training beter is dan Russische. Desert storm was ook een media succes. Dat ligt hier anders, het is een mix van USSR en NATO spul, en dan lang niet alles van NATO. Training is er wel maar niet vergelijkbaar met wat een NATO soldaat aan tijd krijgt.BlazeMuis schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:33:
[...]
Ook dat zegt niks, morgen kunnen ze het weer kwijt zijn
Uiteraard ligt de waarheid ergens in het midden.
Het gaat mij er dan ook om dat er teveel mensen gaan doemdenken omdat er een klein beetje westers materieel kapot is.
Voeg daarbij dat er vanuit ua niets wordt verteld en dat de Russen alles op Twitter en telegram zetten. Nep of niet.
Dat doemdenken gaat vanzelf over als de terrein winst bekend wordt.
Nu kan je daar nog prima wat mee als je een T62 gewend bent want dan is het een grote vooruitgang.
En we geven niet heeel veel tanks. Gelukkig is Oekraine in staat geweest om redelijk wat russische tanks uit te schakelen want die hadden er een stuk meer. Misschien hebben ze er alsnog meer want niemand weet hoeveel van die oude opgeslagen tanks ze nog aan de praat krijgen.
Het is de vorige offensieven all over. Oosten van Kiev, Kharkov, Kherson.. blinde paniek omdat er een YPR geshowed werd door de Russen of een kapot geschoten Britse Bulldog.BlazeMuis schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:10:
*knip*
Waarna dezelfde mensen in euforie schoten bij het bevrijden van Kherson, alsof ze het altijd al wisten.
[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 10-06-2023 19:59 ]
Wel vage beelden, lijken vooral naast de tank te komen. En niet op de tank.Avalaxy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:29:
[...]
Edit
3 verschillende FPV drone aanvallen op Leopard tanks: https://www.reddit.com/r/..._attack_german_leopard_2/
Ben benieuwd, aangezien ze geen aftermath laten zien of de tank ook vernietigd is.
[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 10-06-2023 19:33 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dit is beter nieuws dan velen lijken te realiseren, om twee redenen: niet alleen is dit een tegenslag voor rusland, het komt op een moment waarbij het enorm hierarchische soviet leger veel moet leunen op dit soort hoofdkwartieren. Het toont ook dat Oekraïne dus echt weet waar ze mee bezig zijn, ik schat namelijk in dat ze hebben gewacht met deze aanval tot het moment waarop de russen zo'n centrum het hardst nodig hebben.LongBowNL schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:54:
[Twitter]
Er lijkt een groot doelwit van de Russen geraakt te zijn. Het hoofdkantoor van de Dnipro legerleiding.
Off-topic en anders is dit iets voor het feedback topic.
[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 10-06-2023 21:13 ]
always bring a towel
De Russen zijn bezig om hun verliezen te verbergen, tot wel 10 vrieswagens naast een mortuarium om de lijken maar te kunnen verwerken.
Consequences https://t.co/xISat8XNga pic.twitter.com/2NZMEGbbY9
[ Voor 5% gewijzigd door consolefreak op 10-06-2023 21:40 ]
Volgens Noël komen deze beelden uit Avdiivka, een plek in de Donbas waar al sinds 2014 gevochten wordt.RoD schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:49:
Beter nieuws dan maar:
[Twitter] In deze reeks van filmpjes (zie subtweets voor de rest) zie je van A tot Z hoe een (relatief licht verdedigde) russische loopgraaf wordt veroverd. Van vuurkracht vanuit Humvees tot het clearen van de loopgraaf. Als laatste filmpje zie je de russen proberen te vluchten, wat niet succesvol is. Vooral opvallend hoe goed gecoördineerd en gecontroleerd alles gaat, ondanks dat de adrenaline in hun keel moet zitten.
Note bij filmpje 4 is dat je russen neergeschoten ziet worden van afstand. Geen gore, weinig wat echt duidelijk zichtbaar is, maar bedenk zelf of je die nog wil zien. Als je dat soort dingen niet wilt zien, is filmpje 3 een prima moment om op te houden met kijken.
<never mind dan>koudepinda schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:14:
<moderated>
[ Voor 80% gewijzigd door vso op 10-06-2023 21:43 ]
Tja vanalles
Heavy artillery along with HIMARS strikes and increased movement along the whole Zaporizhzia front is reported by Russian sources.
Het blijft een fascinerend gegeven dat op dit moment op een afstand van een paar uurtjes vliegen, mensen vechten voor hun vrijheid. En daarbij accepteren dat ze het leven kunnen laten. Laten we hopen op snelle doorbraken.Bernard0343 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:02:
Het belooft een onrustige nacht te worden:
[Twitter]
Een uitstekende video van suchomimus over het verdedigingsnetwerk van de Russen.
overdag ook wel een mooie hitBernard0343 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:02:
Het belooft een onrustige nacht te worden:
[Twitter]
#Ukraine: A Russian BM-21 Grad 122mm multiple rocket launcher was destroyed by a direct GMLRS hit of the Ukrainian army near Vuhledar, #Donetsk Oblast. pic.twitter.com/ctfhv8N4Rc
— Polymarket Intel (@PolymarketIntel) 10 juni 2023
Tja vanalles
[ Voor 99% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:38 ]
Best 'mooi' om te zien hoe krachtig zo'n inslag van een raket is. Vanuit natuurkundig perspectief. Als je ziet hoever er stof opstuift van het land erom.O085105116N schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:27:
[...]
Er is een inslag, vlak naast de truck. Vervolgens vliegen er 2 raketten weg. Ziet er wel apart uit. Is zoiets dan echt “destroyed”?
Ik stel me dezelfde vraag als jouw, kan me wel voorstellen als er iemand in zit om dat ding te bedienen dat je dan toch bezwijkt naderhand door de schokgolf. Door interne bloedingen ofzo. Medisch perspectief heb ik niet echt helaas.
...
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid