Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
We moeten niet vergeten dat incompetentie ook in UA voorkomt hé. Als je je het afschuwelijke feit voor ogen haalt dat een groot deel van het getrainde leger als gedecimeerd is, en er veel nieuw opgeleid militair personeel is, zullen er fouten worden gemaakt.
Het is allemaal koffiedik (of fog of war, wat je wil) kijken nu. Ik heb de indruk dat er toch een zeer forse druk op de Russische linies ligt. Ik had gehoopt op een doorbraakscenario, of een lepe actie. Bijvoorbeeld dat er UA specials achter de linies mayhem schopten waardoor de Russen al in paniek zouden raken. Maar tot nu toe ziet het er vooral realistisch uit: duwen hier en daar, proberen ergens te forceren. Materieel en menselijke slachtoffers (tsja, ook Leopard 2’s) druppelen nu langzaam binnen.
Mijn hoop: een doorbraak ergens de komende week, die flink uitgebuit kan worden
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
The GuardianUkraine’s president, Volodymyr Zelenskiy, on Thursday hailed what he described as “results” in heavy fighting in Donetsk region in eastern Ukraine.
“There is very heavy fighting in Donetsk region,” Zelenskiy said in his daily video message, delivered in a train after visiting areas affected by the breach of the Kakhovka power dam.
“But there are results and I am grateful to those who achieved these results. Well done in Bakhmut. Step by step,” he said.
Zelenskiy referred to other areas where fighting is going on, but said he would provide no details. Pictures posted on his Telegram account showed him meeting some of the country’s top generals in the field.
De getallen gaan wel rap omhoog of ligt dat aan mij?
Klopt, het zou nog wel eens een stuk hoger kunnen (en mogen) worden.schumi2004 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:13:
[...]
De getallen gaan wel rap omhoog of ligt dat aan mij?
And to think they once said that computers would take away jobs.
100% lijkt me dan al een verkeerde impressie geweest om mee te beginnen, dan zou je immers geen Oekrainse slachtoffers hebben verwacht. Daarnaast is er nu een switch welke partij voornamelijk aanvalt en welke verdedigd. En is er ook enigszins een switch van infanterie geconcentreerd in wat beperkte gebieden naar nu meer gemechaniseerd over grotere gebieden en afstanden.Requiem19 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:31:
Vergeet overigens ook niet dat mensen die er minder diep inzitten, hogere verwachtingen hebben omdat de Russen een jaar lang als 100% incapabel zijn neergezet.
Kortom de dynamiek is totaal anders.
Drone crew en een tank crew. Dit zijn de mannen en vrouwen aan het front in Bakhmut.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
wat opvalt is dat arty relatief hoog is de laatste tijd, en dit keer veel voertuigen(+apv),tanks
Tja vanalles
En jij gaat volledig voorbij aan wat ik zeg. Het gaat hier om 1 gevecht waar we nog niet de helft van weten. Om dat door te trekken naar het hele offensief en te zeggen dat het slecht met het offensief gaat is gewoon kortzichtig. Het gaat dus helemaal niet om dit ene gevecht waar het inderdaad niet zo lekker loopt. Het gaat erom dat je dit ene gevecht doortrekt naar het hele offensief.q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:56:
[...]
Je gaat volledig voorbij aan de essentie van de video. Het gaat niet zo zeer om het aantal verloren luipaarden. Het gaat om de manier waarop die verloren zijn gegaan. Natuurlijk begrijp ik ook dat er tanks verloren gaan als Oekraïne in de aanval is. Maar je moet er wel voor zorgen dat je het de tegenstander zo moeilijk mogelijk maakt. Met de beperkte voorraad luipaarden is het enorm droevig om te zien dat deze in een rijtje door dezelfde artillerie batterij worden vernietigd.
Weet je hoeveel drones daar rond vliegen en hoeveel er niet worden gespot. Kijk naar hoeveel drone-filmpjes er zijn van UA, je kunt gewoon niet verwachten dat elke drone overal uit de lucht wordt gehaald.Daarnaast kun je ook vraagtekens zetten bij het feit dat die drone die alles opneemt niet wordt gespot. Op basis daarvan vind ik dat het offensief er niet goed uitziet tot nu toe. En het feit dat er nog geen geverifieerde positieve berichten zijn vanuit het Oekraïense kamp versterken bij mij dat gevoel helaas. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar dat is wel hoe ik er naar kijk
En geverifieerde positieve berichten zul je niet krijgen zolang er een mediastilte van UA is. Jij trapt hier dus simpelweg in de russische propaganda die je ongeacht de daadwerkelijke status wil laten denken dat UA gefaald heeft in elk offensief. Je moet je alleen vooral afvragen waarom er tot nu toe maar 1 geloofwaardig filmpje te vinden is van dat 'gefaalde' offensief. Als het echt zo slecht ging zouden er volop russische filmpjes zijn van geloopt UA materieel.
En het kan best zijn dat dat is hoe jij er naar kijkt, maar ik reageerde op je commentaar dat je hier geen negatieve berichten zou mogen plaatsen. En daar gaat het helemaal niet om. We weten niet hoe dit offensief nu verloopt, dus je zult hier zowel commentaar krijgen als je aangeeft dat het offensief gefaald is, als dat je berichten post dat UA de russen aan het overlopen is.
[removed]
Tuutlijk, het ziet er uit als een domme aanval.Requiem19 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:46:
Overrrageren is nergens voor nodig, maar we mogen het best benoemen als Oekraïne iets doet dat niet slim / handig lijkt toch?
Bij een vergelijkbaar filmpje van de Russen hadden we gezegd ‘zie je wel, ze kunnen echt niets’.
Wat dit soort filmpjes laat zien is dat aanvallen veel complexer is en dat de Russen het Oekraïne gewoon moeilijk gaan maken.
Maar wordt er in dit topic dan wat anders gezegd? Iig degene die hier regelmatig posten geven deze realiteit continue weer. Het wordt lastig, het gaat materieel en mensen kosten. Alleen het gaat precies om dat laatste punt, het is een slechte aanval geweest, trek daar dan niet de conclusie uit dat het offensief gefaald heeft. Net als dat je bij een goede aanval niet moet gaan posten dat UA even over rusland heen zal walsen. Beide klopt gewoon niet.We horen nu meer dan een jaar dat Rusland volledig incompetent is. Dat frame is best wel hard aangezet en heeft bij sommigen wellicht de verwachting gewekt dat UA een soepel offensief zou hebben met het Westerse materieel.
Helaas is het frame dat Russen allemaal niets kunnen overdreven. We moeten ze niet onderschatten, zeker niet vanuit de driedubbele verdedigingslinie.
Het gaat gewoon heel moeilijk worden. Er zullen veel verliezen zijn en er zullen nog meer fouten gemaakt worden door Oekraïne. Laten we die op face value bespreken, zoals het gewoon is, zonder gelijk te doemdenken over het hele offensief.
[removed]
Het is inmiddels wel een ochtendritueel geworden javso schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:27:
@beany wederom thx voor posten (altijd +1)
wat opvalt is dat arty relatief hoog is de laatste tijd, en dit keer veel voertuigen(+apv),tanks
De hoge aantallen zijn natuurlijk te verklaren door de intensievere gevechten gekoppeld aan het Oekrains offensief.
Ik verbaas mij er meer over dat de Russische troepen hun arti nog inzetten voor, militair gezien, nutteloze doelen (zoals het beschieten van vluchtelingen). En dat terwijl hun arti flinke klappen krijgt. Je zou toch denken dat ze spaarzamer om zullen gaan met de middelen die ze hebben...
soms is het juist vanwege vuurkracht dat voertuigen bij elkaar blijven, of in dit geval mogelijk omdat er weinig dekking is, en je niet gezien wilt worden? Er is zo weinig contextuele info dat alles wat geroepen wordt weinig meerwaarde heeft. Laten we gewoon afwachten, en naar het grotere plaatje kijken....q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 02:07:
[...]
Uhhh, wat dacht je van voldoende afstand van elkaar?
https://www.ukrinform.net...or-ukraine-bloomberg.htmlThe Pentagon announces a long-term arms package for Ukraine worth more than $2 billion, including a large number of air defense missiles.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
altijd weer blij als ik die dagelijkste update ziebeany schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:39:
[...]
Het is inmiddels wel een ochtendritueel geworden ja
ps mooi filmpje van die tank + drone crew
denk dat de anti arty best een deel van dit resultaat is, en ze hebben relatief veel guns, misschien dat ammo eerder een uitdaging is.De hoge aantallen zijn natuurlijk te verklaren door de intensievere gevechten gekoppeld aan het Oekrains offensief.
Ik verbaas mij er meer over dat de Russische troepen hun arti nog inzetten voor, militair gezien, nutteloze doelen (zoals het beschieten van vluchtelingen). En dat terwijl hun arti flinke klappen krijgt. Je zou toch denken dat ze spaarzamer om zullen gaan met de middelen die ze hebben...
anderzijds heb ik het idee dat er actiev(er) op gejaagd word ondanks dat ze niet erg accuraat zijn, zullen ze wel vervelend genoeg zijn voor de troepen die aanvallen. en dat maakt ze best wel een prio dingetje naar mijn beleving.
Tja vanalles
Ze zijn in Kherson nu gewoon structureel onder water staande gebouwen aan het beschieten. Het onleefbaar maken van de stad is het doel. Terreur is het doel. Rusland is als een ziekelijke liefdespartner die de ander nadat de relatie is verbroken gaat stalken en uiteindelijk probeert te vermoorden. Als die ander niet van mij is, mag niemand die persoon hebben.beany schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:39:
[...]
Het is inmiddels wel een ochtendritueel geworden ja![]()
De hoge aantallen zijn natuurlijk te verklaren door de intensievere gevechten gekoppeld aan het Oekrains offensief.
Verder mbt het tegenoffensief word ik in de context van Russische propaganda positief: als de MoD na 1,5 dag al toegeeft dat UA meer terrein wint dan RU in 6+ maanden Bahkmut bestoken won dan gaat het best prima.
Dat RU meerdere defensieve lijnen heeft, miljoenen mijnen heeft geplaatst en zich ook al een half jaar of langer ingegraven heeft gaat écht veel kosten voor UA om doorheen te komen.
Die ene brandende tank en geraakte IRIS-T radar staat zo hard op repeat dat je er dan ook vanuit kan gaan dat dit alles is wat RU heeft bereikt.
D-day 1944:
“You get your ass on the beach. I’ll be there waiting for you and I’ll tell you what to do. There ain’t anything in this plan that is going to go right.”
—Col. Paul R. Goode, addressing the 175th Infantry Regiment, Twentyninth Infantry Division, before D-Day.
Hoeveel mensen verloren hun leven tijdens d-day en hoe succesvol vinden we de operatie retrospectief op basis van behaalde resultaten? Ik denk dat niemand het enorm positief vond d-day +0 dagen. Ik hoop op een wonder, maar bereid mezelf voor op maanden te gaan.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Uit het Amerikaanse handboek Combined-Arms Breaching OperationHvdBent schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:42:
[...]
soms is het juist vanwege vuurkracht dat voertuigen bij elkaar blijven, of in dit geval mogelijk omdat er weinig dekking is, en je niet gezien wilt worden? Er is zo weinig contextuele info dat alles wat geroepen wordt weinig meerwaarde heeft. Laten we gewoon afwachten, en naar het grotere plaatje kijken....
https://www.bits.de/NRANE...-archive/fm3-34.2(02).pdf

Concentratie van je troepen en voertuigen is essentieel. Het risico dat je daardoor loopt is het waard omdat je uitgrespreid niet de linies kan doorbreken. Zie ook de opmerking dat als er geen zwakke plek is je overal de vijand moet vastpinnen met op het oog kansloze aanvallen om zo op een punt in staat te zijn extra aanvalskracht in te zetten en een doorbraak te forceren. Die andere aanvallen zien er dan 'wat een fail' uit. En als die doorbraak niet komt was het ook allemaal voor niks maar het alternatief is niet aanvallen en zo de vijand de ruimte geven de troepen aan jouw stuk van het front elders in te zetten.
Dit is toch wel een perfect voorbeeld hoe klassieke media waarde toevoegen: gecontroleerde feiten, helder gecommuniceerd met achtergrond en duiding.Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:31:
Update van Bild, inclusief de Leo's, Chinese pantservoertuigen van Kadyrov, Iraanse drones en de Duitse Iris luchtafweer. Het meeste is hier al voorbijgekomen maar niet als samenvatting met uitleg.
YouTube: Deutsche Leopard-Panzer stürmen Russen-Front in Saporischschja | BIL...
Mee eens!NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:56:
[...]
Ze zijn in Kherson nu gewoon structureel onder water staande gebouwen aan het beschieten. Het onleefbaar maken van de stad is het doel. Terreur is het doel. Rusland is als een ziekelijke liefdespartner die de ander nadat de relatie is verbroken gaat stalken en uiteindelijk probeert te vermoorden. Als die ander niet van mij is, mag niemand die persoon hebben.
Hier heb ik de laatste dagen over gefundeerd.
Volgens mij zijn wij (zelfs hier in de groep) af en toe best naief over wat er gebeurd. Neem het voorbeeld van de 'vernietigde' Leopards welke harvesters waren. De meeste (inclusief mij) konden er best even om lachen hoe 'dom' deze Russen wel niet waren.
Maar wat als dit nou gewoon 'on purpose' is. Die piloot in die heli is waarschijnlijk ook niet achterlijk. En even 4 harvesters kapotschieten is toch weer (volgens Google) 4x 100.000-500.000 euro schade voor de boer. De beste man kan dus hoogstwaarschijnlijk zijn bedrijf opdoeken. Voor de Westerse wereld een domme actie, voor Rusland weer +1 bedrijf/familie/gezin kapotgemaakt.
Het zijn IMO voor mij dezelfde acties als al deze kruisrakketen en drones op 'militaire' doelen. Dit soort grappen mogen dus ook best veroordeeld worden en ik ga dit soort acties vanaf nu uit een ander perspectief bekijken.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Echter waren ze helemaal nog niet aangekomen waar de aanval zou moeten worden ingezet. Ze zijn aangevallen in UA gecontroleerd gebied. Maw er is geen schot los gelost van de UA zijde.IJzerlijm schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:57:
[...]
Uit het Amerikaanse handboek Combined-Arms Breaching Operation
https://www.bits.de/NRANE...-archive/fm3-34.2(02).pdf
[Afbeelding]
Concentratie van je troepen en voertuigen is essentieel. Het risico dat je daardoor loopt is het waard omdat je uitgrespreid niet de linies kan doorbreken. Zie ook de opmerking dat als er geen zwakke plek is je overal de vijand moet vastpinnen met op het oog kansloze aanvallen om zo op een punt in staat te zijn extra aanvalskracht in te zetten en een doorbraak te forceren. Die andere aanvallen zien er dan 'wat een fail' uit. En als die doorbraak niet komt was het ook allemaal voor niks maar het alternatief is niet aanvallen en zo de vijand de ruimte geven de troepen aan jouw stuk van het front elders in te zetten.
Denk dat ondertussen wel alles gezegd is over de gesneuvelde vehicles van UA. Neen het is niet aangenaam om te zien, maar het is geen beeld van het volledige front. Tuurlijk smeren de Russen dit uitgebreid uit, ze hebben een succesvolle operatie gedaan en iedereen MOET het zien.
Kleinere doorbraken zijn ondertussen toch bevestigd, maar een cherson scenario blijft voorlopig uit. De voorbereidingen die de Russen uitgevoerd hebben lijken dus voorlopig te lonen.
Het is wachten tot UA ergens een wig maakt en gebruik maakt van het momentum. In communicatie zijn de UA'ers naar mijn idee veel sterker in dus dan kan het wel eens snel gaan. Het is wachten en aangezien iedereen het beste voor UA wenst is wachten moeilijk.
Kortom, positief blijven.
Daily driver; MB R171 SLK280
Zou het leuk vinden als je er ook iedere keer een grafiekje bij plaatst met de afgelopen 2 maanden oid.
We hebben het hier over Bild, toch? Dat is een beetje de offline versie van Twitter ofwel de Duitse Telegraaf.Rukapul schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:59:
[...]
Dit is toch wel een perfect voorbeeld hoe klassieke media waarde toevoegen: gecontroleerde feiten, helder gecommuniceerd met achtergrond en duiding.
Ik ben het met je eens dat "gecontroleerde feiten, helder gecommuniceerd met achtergrond en duiding." een grote plus zijn voor de klassieke media, maar ik heb mijn vraagtekens bij het feit dat je Bild daar ook bij schuift.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
kun je zelf doen:dakka schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:38:
[...]
Zou het leuk vinden als je er ook iedere keer een grafiekje bij plaatst met de afgelopen 2 maanden oid.kunnen we een beetje perspectief zien.
https://war-bi.prozorro.sale/#/
per item helemaal rechts pijltje naar beneden kun je kiezen op totalen of per dag
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Maar dan hebben we het alsnog over de piloot of zijn leidinggevende die beslissing heeft gemaakt om schaarse resources (en met nadruk) aan de frontlinie, in een offensieve missie, aan te verspillen.Rene schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:07:
[...]
Mee eens!
Hier heb ik de laatste dagen over gefundeerd.
Volgens mij zijn wij (zelfs hier in de groep) af en toe best naief over wat er gebeurd. Neem het voorbeeld van de 'vernietigde' Leopards welke harvesters waren. De meeste (inclusief mij) konden er best even om lachen hoe 'dom' deze Russen wel niet waren.
Maar wat als dit nou gewoon 'on purpose' is. Die piloot in die heli is waarschijnlijk ook niet achterlijk. En even 4 harvesters kapotschieten is toch weer (volgens Google) 4x 100.000-500.000 euro schade voor de boer. De beste man kan dus hoogstwaarschijnlijk zijn bedrijf opdoeken. Voor de Westerse wereld een domme actie, voor Rusland weer +1 bedrijf/familie/gezin kapotgemaakt.
Het zijn IMO voor mij dezelfde acties als al deze kruisrakketen en drones op 'militaire' doelen. Dit soort grappen mogen dus ook best veroordeeld worden en ik ga dit soort acties vanaf nu uit een ander perspectief bekijken.
Dat vind ik nog steeds vrij incompetent op zijn minst.
Disclaimer, dat op dit topic nodig is i guess: Ja, natuurlijk ga ik er niet van uit dat UA onfeilbaar is, en ook fouten maakt.
Ja, maar het is leuker als het samen met de dagelijkse ranking gepost wordt.Tens schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:43:
[...]
kun je zelf doen:
https://war-bi.prozorro.sale/#/
per item helemaal rechts pijltje naar beneden kun je kiezen op totalen of per dag
(En dat url is echt focking sketchy, een .sale TLD?
Leuker als iemand anders het voor jou doetdakka schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:51:
[...]
Ja, maar het is leuker als het samen met de dagelijkse ranking gepost wordt.
(En dat url is echt focking sketchy, een .sale TLD?)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Deze vind ik altijd een stuk beter.dakka schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:51:
[...]
Bevat ook alle vergelijkingen met Oryx in andere grafieken etc:
https://lookerstudio.goog..._wdrgjv1iyc?s=rMOfNWpFEGk
PSN
Net zoals bij de Telegraaf goede journalisten werken, heb je die ook bij Bild*. Het gaat vaak fout bij de voorpagina en opinie. Het afdoen als offline Twitter is simpelweg geen goede classificatie.Garyu schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:42:
[...]
We hebben het hier over Bild, toch? Dat is een beetje de offline versie van Twitter ofwel de Duitse Telegraaf.
Ik ben het met je eens dat "gecontroleerde feiten, helder gecommuniceerd met achtergrond en duiding." een grote plus zijn voor de klassieke media, maar ik heb mijn vraagtekens bij het feit dat je Bild daar ook bij schuift.
Dit was een gedegen werk - zelfs als er toch fouten in zouden zitten.
* idem voor, en wellicht nog graadje erger, is de Vlaamse online uitgave die hier vaak gelinkt wordt.
Vanuit een ander perspectief is het ook nuttig: Bild kan de Duitse opinie beinvloeden en als je het flimpje tot je neemt dan is het relatief neutraal met als pijnpuntje slordig omgaan met een schaars stuk hardware van 50 miljoen euro. Oekraine kan dit gebruiken om het narratief te optimaliseren, bijvoorbeeld door duidelijk te maken dat plaating van de IRIS-T dichtbij het front nodig was voor het offensief, want als het zou zijn om de stad te beschermen dan is het duidelijk een voorbeeld van beroerde prioriteitsstelling. Immers, de Duitsers, Nederlanders en Amerikanen geven hardware om de beer af te maken met zo groot mogelijke value for money.
Is het een frame? Ik dacht echt dat alleen de Javelin tussen Ukr en Russische verovering stond vorig jaar Februari.Requiem19 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:46:
Overrrageren is nergens voor nodig, maar we mogen het best benoemen als Oekraïne iets doet dat niet slim / handig lijkt toch?
Bij een vergelijkbaar filmpje van de Russen hadden we gezegd ‘zie je wel, ze kunnen echt niets’.
Wat dit soort filmpjes laat zien is dat aanvallen veel complexer is en dat de Russen het Oekraïne gewoon moeilijk gaan maken.
We horen nu meer dan een jaar dat Rusland volledig incompetent is. Dat frame is best wel hard aangezet en heeft bij sommigen wellicht de verwachting gewekt dat UA een soepel offensief zou hebben met het Westerse materieel.
Helaas is het frame dat Russen allemaal niets kunnen overdreven. We moeten ze niet onderschatten, zeker niet vanuit de driedubbele verdedigingslinie.
Het gaat gewoon heel moeilijk worden. Er zullen veel verliezen zijn en er zullen nog meer fouten gemaakt worden door Oekraïne. Laten we die op face value bespreken, zoals het gewoon is, zonder gelijk te doemdenken over het hele offensief.
Uiteindelijk bleek dat Artillerie en zware Russische incompetentie te zijn geweest die het land heeft gered van de ondergang.
tegelijk maak ik me nu zorgen over de tegenaanval omdat ook de Russen over enorm krachtige artillerie beschikken.
een treffende spreuk
Ik denk dat er veel meer sites sketchyer zijn dan het hele .sale TLD bij elkaar.dakka schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:51:
[...]
De screenshot met het dagelijks overzicht wordt je gratis (en as-is) aangeboden
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
🗞️Russian army launched a missile/drone attack targeting military facilities and critical infrastructure last night. Ukrainian Air Forces says it downed:
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 9 juni 2023
- 4 of 6 Kh-101/Kh-55 cruise missiles
- 10 Shahed kamikaze drones and 4 recon drones out of total 16#UkraineRussiaWar pic.twitter.com/BPxtsp24i7

PSN
Wat een moed en adrealine zal deze soldaat hebben.
Ik wilde deze net komen posten. Interessant filmpje, en dat soort beelden kennen we nog van het Kharkiv offensief, maar hebben we (begrijpelijk) al een tijdje niet gezien.Wackmack schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:14:
[Twitter]
Wat een moed en adrealine zal deze soldaat hebben.
Jammer dat we het resultaat niet zien.
Het is operatie Barbarossa.
Ze zullen Oekraïne zo zwak mogelijk willen achterlaten en de kosten voor herstel zo hoog mogelijk. Vergeet niet dat Rusland echt een enorme, massale kostenpost heeft opgelopen. De invasie kost veel meer dan beraamt, ze lopen wapenorders mis internationaal. Ze hebben enorme sancties op zich liggen, verliezen mensen uit de meeste productieve categorie en verkopen hun olie en gas noodgedwongen voor een habbekrats. Dat is nog naast het feit dat een hoop geld van hun oorlogskast in handen is gevallen van NATO door hun eigen falen en miscalculaties.YangWenli schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:29:
Alles dat Rusland doet makes sense als je er vanuit gaat dat ze het land kapot willen maken. Dit is geen Westerse invasie met no collateral damage en hearts and minds...
Het is operatie Barbarossa.
We zien ook een verandering in NATO denken op een andere manier. 1 van Ruslands manieren om NATO lidmaatschap te voorkomen is door conflicthaarden te maken. (Donbass/ Luhansk, Transnistrië en Zuid-Ossetië bijvoorbeeld). We zien nu dat NATO zijn policy aan het veranderen is door die landen te helpen tegen dit soort staatsterreur. Dat is op zich ook een belangrijke zet.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
[ Voor 99% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:47 ]
Het resultaat ligt in de loopgraaf waar ie als eerste op stond te knallen. Laat ik het zo zeggen; die doet niks meer.O085105116N schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:44:
[...]
Het resultaat laat zich raden. Ik denk niet dat ze hier op konijnen jagen. Welk resultaat zou je willen zien?
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Als dat het doel was zouden er wel ATACMS en een berg jets geleverd zijn. Om Rusland maar niet te boos te maken krijgt Oekraine maar een deel van wat de NAVO zou inzetten voor een aanval op zwaar verdedigde linies. Nu moeten ze hard ervoor vechten in plaats van na weken shock en awe bombardementen opruimen wat over is. Ze nu verwijten dat er verliezen worden geleden zou onpas zijn en ik betwijfel of bij de NAVO er zo over gedacht wordt.Rukapul schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:57:
[...]
Immers, de Duitsers, Nederlanders en Amerikanen geven hardware om de beer af te maken met zo groot mogelijke value for money.
Counter offensive in beeld...
— Guido (@cyberpionier) 9 juni 2023
Duidelijk te zien: diverse 🇺🇦 voertuigen die het vuur openen op verdedigingswerken en rennende/vluchtende 🇷🇺 Orcs.
Het gaat er hard aan toe en de aanval is vol ingezet op een aantal locaties.
Nu zien hoe snel de boel instort. pic.twitter.com/htnFFV7ctU
Weer stukje offensief
Knap dat ze die Russen laten wegrennen.Weet niet of ik het netjes moet vinden of dom...
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Dat doen ze niet uit beleefdheid. Je kunt niet iedere vluchtende Rus apart op de korrel nemen. Maar als ze de kans krijgen zullen ze het zeker niet laten. Zolang ze rennen boek je in ieder geval terreinwinst.Agent47 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:52:
[...]
Knap dat ze die Russen laten wegrennen.Weet niet of ik het netjes moet vinden of dom...
Hoe weten we zeker dat dit beelden zijn van het offensief? Hoe weten we dat deze beelden recent zijn? Hoe weten we dat het de russen zijn die hier wegrennen? Is dit niet allemaal pure speculatie en wensdenken?
Ik hou het voorlopig zelf bij de volgende conclusie;
GeoConfirmed [CO] Update.
— GeoConfirmed (@GeoConfirmed) 9 juni 2023
For now, no footage was shared nor by the Ukrainian side, nor by the Russian side.
Everything now is speculation based on mostly Russian telegram reporting. And while they normally report "Everything is repelled" they now are reporting about "heavy… https://t.co/ZzWCwfoIq7
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
We het inderdaad nog nietZewatanejo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:56:
[...]
Hoe weten we zeker dat dit beelden zijn van het offensief? Hoe weten we dat deze beelden recent zijn? Hoe weten we dat het de russen zijn die hier wegrennen? Is dit niet allemaal pure speculatie en wensdenken?
Ik hou het voorlopig zelf bij de volgende conclusie;
[Embed]
[Twitter: https://twitter.com/front_ukrainian/status/1667107459226271744]
Zie nu meer en meer beelden verschijen in mijn tijdlijn op Twitter.
Dit is een filmpje uit 2021. Kijk maar in de linkeronderhoek timestamp.RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:26:
[...]
Ik wilde deze net komen posten. Interessant filmpje, en dat soort beelden kennen we nog van het Kharkiv offensief, maar hebben we (begrijpelijk) al een tijdje niet gezien.
Jammer dat we het resultaat niet zien.
Ik denk dat de datum van de camera niet goed staat. Ten slotte is de invasie pas sinds februari 2022 aan de gang. De tijd is ook 22:46 volgens de camera, en het is wel erg licht op het beeld.olafmol schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:01:
[...]
Dit is een filmpje uit 2021. Kijk maar in de linkeronderhoek timestamp.
[ Voor 22% gewijzigd door Nat-Water op 09-06-2023 12:05 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Dat de loopgraaf ook daadwerkelijk veroverd is. Dat zien we nu niet. Gezien de push en de vuurkracht lijkt het me succesvol, maar toch is het jammer dat het einde ontbreekt.O085105116N schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:44:
[...]
Het resultaat laat zich raden. Ik denk niet dat ze hier op konijnen jagen. Welk resultaat zou je willen zien?
Oekrainers die een Russische positie bestormen. Flink vuurgevecht. Het zijn 3 filmpjes.
https://twitter.com/front...tatus/1667107459226271744
Ik heb geen goorheid gezien, mocht dat er toch ergens in zitten, laat even weten en ik haal de link weer weg.
Vooral handig. Met een beetje geluk banen ze een weg voor je door een mijnenveld en anders verspreiden ze wel paniek onder hun lotgenoten een stukje verder naar achteren.Agent47 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:52:
[...]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Want in 2021 hadden ze al humvees?olafmol schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:01:
[...]
Dit is een filmpje uit 2021. Kijk maar in de linkeronderhoek timestamp.
Helaas niet te bekijken zonder twatter account. Heb je misschien een directe link oid?beany schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:04:
Heftige beelden!
Oekrainers die een Russische positie bestormen. Flink vuurgevecht. Het zijn 3 filmpjes.
https://twitter.com/front...tatus/1667107459226271744
Ik heb geen goorheid gezien, mocht dat er toch ergens in zitten, laat even weten en ik haal de link weer weg.
[ Voor 51% gewijzigd door Avalaxy op 09-06-2023 12:09 ]
Denk eerlijk gezegd dat er meer meespeelt immers ze hebben nu wel een "iron dome" rond kyiv waar ze bij de start al om vroegen.IJzerlijm schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Als dat het doel was zouden er wel ATACMS en een berg jets geleverd zijn. Om Rusland maar niet te boos te maken krijgt Oekraine maar een deel van wat de NAVO zou inzetten voor een aanval op zwaar verdedigde linies. Nu moeten ze hard ervoor vechten in plaats van na weken shock en awe bombardementen opruimen wat over is. Ze nu verwijten dat er verliezen worden geleden zou onpas zijn en ik betwijfel of bij de NAVO er zo over gedacht wordt.
meest logische voor armstoel soldaat oogpunt is dat je voorraad die je weg (wilt) geven niet een oneindige put is en op dit moment roepen "sorry heb niks meer .. bodem is bereikt" is ook niet een goeie imago & moraal booster. los van het prijskaartje
hoewel 99,999% van de posters hier weinig moeite hebben als zouden ze alles wat we hebben verstrekken aan UA en dat we maar even met speren enzv ons land moeten verdedigen..
+ iets met belasting geld voor de wederopbouw en nieuw aan te schaffen zooi .. (en onze soldaten hebben het al zo breed met materiaal geloof (#roofbouw-NL-forces = ander topic discussie)
maar again .. mijn simpele beeld.. wil niet zeggen dat we het niet gunnen ... sterker nog ik denk dat er meer staat in UA dan wij met de pet (willen) weten.
Tja vanalles
Als ze dat hadden gedaan was rusland binnen een week weer terug naar rusland geschopt en waren alle opslagen die ze nog een sovjet-spul hadden niet in de strijd gesneuveld. Voor de lange termijn was een snelle overwinning dan ook helemaal niet zo nuttig geweest. Dan was hetzelfde over een paar jaar gewoon weer begonnen, maar de kans dat dat na de huidige oorlog gebeurd is echter een heel stuk kleiner geworden.IJzerlijm schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Als dat het doel was zouden er wel ATACMS en een berg jets geleverd zijn. Om Rusland maar niet te boos te maken krijgt Oekraine maar een deel van wat de NAVO zou inzetten voor een aanval op zwaar verdedigde linies. Nu moeten ze hard ervoor vechten in plaats van na weken shock en awe bombardementen opruimen wat over is. Ze nu verwijten dat er verliezen worden geleden zou onpas zijn en ik betwijfel of bij de NAVO er zo over gedacht wordt.
Oftewel als je kijkt naar de regio geeft een langzame uitputting voor de lange termijn een betere uitkomst dan een snel verlies. Daarnaast is het gezichtsverlies van rusland echt heel groot door wat er nu gebeurd.
[removed]
En aangezien de film gepost is, zal de uitkomst wel positief zijn. Anders had de GoPro daar nog ergens gelegen.....RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:04:
[...]
Dat de loopgraaf ook daadwerkelijk veroverd is. Dat zien we nu niet. Gezien de push en de vuurkracht lijkt het me succesvol, maar toch is het jammer dat het einde ontbreekt.
[removed]
Dat de drone ze in beeld heeft wil niet zeggen dat Oekraïense gevechtseenheden ze ook in beeld hebben.Agent47 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:52:
[...]
Tegen de tijd dat je daar smartillerie op hebt zitten ze alweer een loopgraaf verderop.
Ik verwacht dat de grote meerderheid van de forumbezoekers / -bewoners wel doorheeft dat de overgrote meerderheid van de geposte filmpjes éérst langs de censor zijn gegaan. Zowel UA als de RF willen het narratief controleren en zullen pas iets online zetten als het hun goed uitkomt.YakuzA schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:10:
[...]
Beetje nutteloze framing en opmerking gezien het al binnen een paar posts 'hier' in twijfel wordt getrokken?
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
De vraag is hoe goed elke linie verdedigd is. rusland kan onmogelijk de hele linie goed verdedigen, al weten we dat de zuidelijke richting het best verdedigd is.Mektheb schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:19:
[Afbeelding]
Kijk als dit uit eindelijk de echte linies zijn dan is en blijft het een hele kluif.
We zullen negatief en positief gaan zien, en daarom blijven steunen en onzin ontkrachten.
Ik moet het de Russen wel nageven, ze hebben een serieuze hoeveelheid werk gestoken in het bouwen van die linies. Het gaat niet makkelijk zijn om daar doorheen te komen.Mektheb schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:19:
[Afbeelding]
Kijk als dit uit eindelijk de echte linies zijn dan is en blijft het een hele kluif.
We zullen negatief en positief gaan zien, en daarom blijven steunen en onzin ontkrachten.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Hopelijk zijn niet alle linies evengoed bemand, het kost namelijk ontzettend veel mensen om die allemaal op volle sterkte te kunnen verdedigen.asing schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:31:
[...]
Ik moet het de Russen wel nageven, ze hebben een serieuze hoeveelheid werk gestoken in het bouwen van die linies. Het gaat niet makkelijk zijn om daar doorheen te komen.
En je zou verwachten dat UA veel test aanvallen zal doen aan de ene kant, om de verdedigers die kant op te lokken. Om daarna met de een groter gedeelte van het leger juist aan de andere kant aan te vallen.
Wat interessant zou zijn is deze kaart over een hoogtekaart te leggen. (ik houd me aanbevolen, ben zelf niet zo handig). Voor zover ik kan zien zijn de Russische linies in grote mate gericht op de verdediging van en aantal sleutel steden. De Oekraïners hebben juist laten zien hun aanvallen te richten op hoogte posities. Ik ben inderdaad ook heel benieuwd hoe UA dit gaat aanpakken.Mektheb schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:19:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Zewatanejo op 09-06-2023 12:55 ]
Dat was ook de meest logische plek, en verwachtte rusland het ook. Daar zitten ook de betere eenheden. En veel reserve eenheden.RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:24:
[...]
De vraag is hoe goed elke linie verdedigd is. rusland kan onmogelijk de hele linie goed verdedigen, al weten we dat de zuidelijke richting het best verdedigd is.
Maar benieuwd. Oekraine heeft aangegevne: als we echt beginnen zal de hele wereld het weten en zien. Zal toch wat zijn dat ze nu naar het zuiden lijken te gaan en straks gewoon keihad toeslaan in het noordoosten. Staat rusland dan met alle reserves....
Het zou inderdaad een behoorlijke stunt zijn als ze straks ineens een stad als Donetsk weten te omsingelen, door er vanuit het noorden op af te stormen.IJsbeer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:55:
[...]
Dat was ook de meest logische plek, en verwachtte rusland het ook. Daar zitten ook de betere eenheden. En veel reserve eenheden.
Maar benieuwd. Oekraine heeft aangegevne: als we echt beginnen zal de hele wereld het weten en zien. Zal toch wat zijn dat ze nu naar het zuiden lijken te gaan en straks gewoon keihad toeslaan in het noordwesten. Staat rusland dan met alle reserves....
Verwijderd
Sowieso, het is niet duidelijk of zo'n rood lijntje de Maginotlinie is of een loopgraaf met zandzakken.gustaveau schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:50:
[...]
Hopelijk zijn niet alle linies evengoed bemand, het kost namelijk ontzettend veel mensen om die allemaal op volle sterkte te kunnen verdedigen.
En je zou verwachten dat UA veel test aanvallen zal doen aan de ene kant, om de verdedigers die kant op te lokken. Om daarna met de een groter gedeelte van het leger juist aan de andere kant aan te vallen.
Euhh... naar Polen?IJsbeer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:55:
[...]
en straks gewoon keihad toeslaan in het noordwesten. Staat rusland dan met alle reserves....
Hahah, touche. Maar toegeven, dat zou wel een stunt zijn waar rusland (en de rest van de wereld) raar staat te kijken.
Noord oosten natuurlijk, stom!
Ik denk dat dat het resultaat is van de notoire onbetrouwbaarheid van berichtgeving van RU zijde. Er is daar inmiddels zó extreem veel pontificaal direct aantoonbare bullshit verspreid, dat een kritisch lezer inmiddels 110% bewijs zou moeten verlangen voordat je de authenticiteit überhaupt in overweging wil nemen.Stylze schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:59:
[...]
Alle beelden die positief zijn voor UA worden hier makkelijker als waarheid beschouwt, als er iets negatiefs is dan moet er wel echt eerst bewijs zijn
Eerder in dit topic werd daarom al de term "Putin's razor" geopperd (voor hen die de verwijzing niet herkennen: zie Occam's razor): "het tegendeel van wat RU beweert is waar".
UA proponenten hebben daarentegen -tot nu toe en binnen de marges van wat als "normale" bias beschouwd mag worden- redelijk binnen de lijntjes gekleurd.
Daardoor bestaat er inderdaad een risico dat "we" positieve berichten te gemakkelijk voor waar aan gaan nemen. Gelukkig kunnen we elkaar daarin scherp houden, zonder te vervallen in overcorrectie of dogmatisch toevoegen van korreltjes zout.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Inmiddels weten we weer iets meer. Dit is van enkele dagen geleden in de omgeving van Velyka Novosilka
GeoConfirmed UKR [CO] - Velyka Novosilka Axis
— GeoConfirmed (@GeoConfirmed) 9 juni 2023
"50 Russians soldiers deserting their position in the face of the Ukrainian offensive. "
Note: around 05 JUN.
47.805529, 36.779731
GeoLocated by @GloOouD https://t.co/B4FrN6zT8T
tja hoop dat ze er gehakt van maken ..⚡⚡ #China for the first time delivered military equipment to the #Russian Federation for the war - BILD military observer
Tja vanalles
Wil niet zeggen meteen WW3 maar er zal wel weer met sancties gegooid gaan worden e.d.
Tenzij ze allemaal wegrennenasing schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:31:
[...]
Ik moet het de Russen wel nageven, ze hebben een serieuze hoeveelheid werk gestoken in het bouwen van die linies. Het gaat niet makkelijk zijn om daar doorheen te komen.
https://twitter.com/Azovs.../1667120472830484491?s=20
Kan de originele tweet niet lezen, maar bezien de reacties erop lijkt dit te gaan om de TIGR MRAP-achtige voertuigen voor de Kadyrov groepen.
Die waren een paar dagen geleden al gemeld, toen was het vermoeden dat het om grijze of illegale import zou gaan. Er waren toen geen berichten dat China bewust en expliciet spullen aan Rusland zou leveren.
Tweet is 18+ (en ik heb geen Twitter-account meer). Gaat dit over die MRAP’s die aan Kadyrov geleverd zijn?
Wat er letterlijk staat isBernard0343 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:28:
[...]
Tweet is 18+ (en ik heb geen Twitter-account meer). Gaat dit over die MRAP’s die aan Kadyrov geleverd zijn?
:fill(white):strip_exif()/f/image/juDltI8qSFkdLxcCT98S1HLc.png?f=user_large)
Yup, lijkt om dezelfde voertuigen te gaan. Nieuw speeltje voor Kadyrov. Nog steeds denk ik dat hij geen krasjes op deze karretjes wil en dat deze, dus, in Grozny blijven.Stylze schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:38:
Chinezen lijken pantservoertuigen te leveren aan de Russen:
https://defence-blog.com/...ese-armored-vehicles/?amp
Dat zijn inderdaad de voertuigen van Kadryov. Berichten over andere leveringen zijn er niet. Niets aan de hand dus, gelukkig.
Het filmpje toont een soort... ehm ja wat eigenlijkBernard0343 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:41:
[...]
[...]
Yup, lijkt om dezelfde voertuigen te gaan. Nieuw speeltje voor Kadyrov. Nog steeds denk ik dat hij geen krasjes op deze karretjes wil en dat deze, dus, in Grozny blijven.
Ik heb het gevoel dat Oekraïne moet vechten met een arm vastgebonden achter de rug.IJzerlijm schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Russische vliegvelden en militaire bases mogen niet aangevallen worden. "Aanvallen is de beste vorm van verdedigen".
Jij weet precies wat er vanavond in Grozny gebeurt!asing schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:47:
[...]
Het filmpje toont een soort... ehm ja wat eigenlijk. Het lijkt een beetje op een soort buitenpaleis. Als echte warlord scheur je in zo'n ding door de hoofdstad terwijl jij en comrades in de lucht schieten.
Voorlopig niet. Maar ik denk dat de Chinezen iig even willen laten zien dat....RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:46:
[...]
Dat zijn inderdaad de voertuigen van Kadryov. Berichten over andere leveringen zijn er niet. Niets aan de hand dus, gelukkig.
Neem aan dat er geen munitie en substantiele wapenleveringen gaan komen want dan valt China eigenlijk Europa aan.
Die voetuigen zijn op zich export modellen die ook wel aan andere landen verkocht zijn. Maar het lijkt me geen grijze import.
een treffende spreuk
Ik krijg sterke "dictator" vibes hier (Sasha Baron Cohon met zijn gouden lamborghini's voor zijn paleis). De waarheid volgt weer eens de fictie...asing schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:47:
[...]
Het filmpje toont een soort... ehm ja wat eigenlijk. Het lijkt een beetje op een soort buitenpaleis. Als echte warlord scheur je in zo'n ding door de hoofdstad terwijl jij en comrades in de lucht schieten.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
[ Voor 83% gewijzigd door polthemol op 09-06-2023 14:41 ]
Tja vanalles
Dan krijg je precies de goede vibes, lees dit artikel uit de Guardian maar.wowly schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:14:
[...]
Ik krijg sterke "dictator" vibes hier (Sasha Baron Cohon met zijn gouden lamborghini's voor zijn paleis). De waarheid volgt weer eens de fictie...
Kadyrov is vulgar, venal, vicious, venerated and very rich: somewhere between Uday Hussein and the Notorious B.I.G
[ Voor 12% gewijzigd door Bernard0343 op 09-06-2023 14:27 . Reden: Aangevuld met citaat. ]
[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 09-06-2023 14:41 ]
Transcript of conversation Ukraine claims proves Russia blew up Nova Kakhovka dam
Russen bespreken de gevolgen van de dam doorbraak:
Speaker one: Yeah. The main problem is that the hydropower plant cools their nuclear reactor.
Speaker two: That’s fine. They did it to themselves. It’ll blow up and that’s it.
Speaker one: So our guys did it. It’s not them, it’s ours.
Speaker two: Really, it was ours? They said that the Khokhols [derogatory term for Ukrainians] blew it up.
Speaker one: They didn’t blow it up. Our saboteur group is there. They wanted to cause fear with this dam. It did not go according to the plan. More than they planned.
Speaker two: Yeah, well, naturally. It’s gonna be like Chornobyl, right?
Speaker one: Built in the 1950s. It went down fast, it went down.
Grappig dat van alle Russische facties die vechten (dan wel heroisch TikTokken) tegen Oekraine; Russische leger, PMC's/Wagner en de Kadyrov-Tsjetjenen, de Chinezen ervoor kiezen om juist Kadyrov te steunen.RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:46:
[...]
Vooruitlopen op eventuele Kremlin-stoelendans en"'Blijf je geloofsbroeders bij ons (c.q. de Oeigoeren) ajb keihard negeren"?
[ Voor 3% gewijzigd door Baserk op 09-06-2023 14:36 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Lord of War met Nicholas Cage. Zaten ook een paar van die gezellige figuren in.wowly schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:14:
[...]
Ik krijg sterke "dictator" vibes hier (Sasha Baron Cohon met zijn gouden lamborghini's voor zijn paleis). De waarheid volgt weer eens de fictie...
We weten nog steeds niet hoe ze aan die voertuigen komen. Het zijn geen tanks oid, en we weten dat ze ook aan andere, omliggende landen zijn geleverd. Het zijn er ook geen honderden. Dus... tsja, we kunnen hier geen conclusies aan verbinden. Dat dit een "echte" Chinese levering, bedoeld voor de oorlog in Oekraïne, is, lijkt me uitgesloten. China gaat niet de relatie met het westen dusdanig op het spel zetten voor een handvol gepantserde hummers.Baserk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:34:
[...]
Grappig dat van alle Russische facties die vechten (dan wel heroisch TikTokken) tegen Oekraine; Russische leger, PMC's/Wagner en de Kadyrov-Tsjetjenen, de Chinezen ervoor kiezen om juist Kadyrov te steunen.
Vooruitlopen op eventuele Kremlin-stoelendans en"'Blijf je geloofsbroeders bij ons (c.q. de Oeigoeren) ajb keihard negeren"?
Ik denk niet dat de Chinezen überhaupt in deze iets ‘gekozen’ of ‘gesteund’ hebben.Baserk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:34:
[...]
Grappig dat van alle Russische facties die vechten (dan wel heroisch TikTokken) tegen Oekraine; Russische leger, PMC's/Wagner en de Kadyrov-Tsjetjenen, de Chinezen ervoor kiezen om juist Kadyrov te steunen.
PSN
Ik denk dat de Chinezen dit niet zien als het steunen van Kadyrov met militaire voertuigen, maar de verkoop van politieauto's of 'internal security vehicles'.Baserk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:34:
[...]
#UkraineWar: Overview of Ukrainian equipment losses added on 08/06/2023 Full list: https://t.co/AzdF734TT6 pic.twitter.com/0GWJDvPSOI
— Jakub Janovsky (@Rebel44CZ) 8 juni 2023
53 entries, met als dieptepunten, de IRIS-T radar, een Buk-radar, een Mig-29, en natuurlijk de Leopard. En nog 8 andere tanks vernietigd.
En dit is van zonet:
Ik weet het, je mag hier geen conclusies aan verbinden, maar het doet toch pijn om te zien#Ukraine: The first Ukrainian M2A2 Bradley ODS-SA IFV was destroyed by the Russian army in #Zaporizhzhia Oblast.
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 9 juni 2023
Three more Bradleys, a Leopard 2A6 tank and a BMR-2 armored demining equipment can be seen damaged and abandoned nearby. pic.twitter.com/r7I04KEFcF

56 entries, dus nog net iets meer dan de Oekraïense lijst. Klein lichtpuntje.#UkraineWar: Overview of Russian equipment losses added on 08/06/2023 Full list: https://t.co/wxuwtueKnD pic.twitter.com/QqGAHOgCor
— Jakub Janovsky (@Rebel44CZ) 8 juni 2023
Edit: kanttekening erbij is dat we nu vooral russische beelden zien, dus dan zie je ook meer Oekraïense verliezen.
[ Voor 23% gewijzigd door RoD op 09-06-2023 14:56 ]
[ Voor 86% gewijzigd door teacup op 09-06-2023 20:37 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
In het offensief gaan kost altijd meer manschappen en materieel. Ze zoeken nu de ellende op in plaats van stelling nemen en erop wachten. En ondanks dat het NATO spul is, het is niet onkwetsbaar. Bedenk ook dat training helpt, maar ervaring niet te onderschatten is.RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:54:
Ik weet het, je mag hier geen conclusies aan verbinden, maar het doet toch pijn om te zien
Dus.... we willen meer blauw op de kaarten zien, we willen meer verliezen aan de Russische zijde en we willen succes. Dat alles heeft een prijs, een Leopard hier en daar, een Bradley of wat. Het is geen spelletje jeux de boules hé? Het is vechten. Zij dood of jij dood.
Het wordt pas een probleem als UA geen progressie meer weet te boeken en verliezen moet blijven incasseren.
Damn.RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:54:
En dit is van zonet:
[Twitter] Ik weet het, je mag hier geen conclusies aan verbinden, maar het doet toch pijn om te zien
Ik zie geen inslagen op de grond, dus het lijkt geen artillerie te zijn geweest. Een hoop van die voertuigen staan naast de baan die de 'mijnenveger' heeft gemaakt, dus mijnen lijken mij als armchair general een waarschijnlijke oorzaak. Dan is de vraag waarom ze (telkens) naast de gebaande paden gaan rijden?
Mocht er (te) weinig progressie zijn, dan kan dat grote gevolgen hebben voor de steun aan Oekraïne. Al helemaal met de Amerikaanse verkiezingen in het vooruitzicht. Daar zit wel een beetje de crux als ik goed begrijp.
Of dat echt waar is: de tijd zal het leren.
Dit lijkt een foto te zijn beelden dat we nu sinds gisteren al zien, enkel de resolutie is beter? Ook is er hard ingezoomd.RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:54:
Deze doet een beetje pijn:
[Twitter]
53 entries, met als dieptepunten, de IRIS-T radar, een Buk-radar, een Mig-29, en natuurlijk de Leopard. En nog 8 andere tanks vernietigd.
En dit is van zonet:
[Twitter] Ik weet het, je mag hier geen conclusies aan verbinden, maar het doet toch pijn om te zien
Zijn we zeker dat dit nieuwe wrakken zijn, en hetzelfde toneel niet nog eens herkauwd met fotos met een betere resolutie?
Het is al gezegd maar we moeten echt wat geduld hebben om een correct beeld te schetsen van hoe goed of slecht het er daar nu aan toe gaat.
Inderdaad:Avalaxy schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:07:
[...]
Damn.
Ik zie geen inslagen op de grond, dus het lijkt geen artillerie te zijn geweest. Een hoop van die voertuigen staan naast de baan die de 'mijnenveger' heeft gemaakt, dus mijnen lijken mij als armchair general een waarschijnlijke oorzaak. Dan is de vraag waarom ze (telkens) naast de gebaande paden gaan rijden?
[Twitter: https://twitter.com/Rebel44CZ/status/1667156686799339521]
Het is ook niet diep aan het front ofzo. Dit is geen bemoedigend signaal.#NewsMap
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 9 juni 2023
This where it happened.
3.5 km south of Mala Tokmachka, Zaporizhzhia oblast. pic.twitter.com/VyLcl9dnwl
Ja is nieuw, alle betrouwbare kanalen melden het.Rubberen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:12:
[...]
Dit lijkt een foto te zijn beelden dat we nu sinds gisteren al zien, enkel de resolutie is beter? Ook is er hard ingezoomd.
Zijn we zeker dat dit nieuwe wrakken zijn, en hetzelfde toneel niet nog eens herkauwd met fotos met een betere resolutie?
Het is al gezegd maar we moeten echt wat geduld hebben om een correct beeld te schetsen van hoe goed of slecht het er daar nu aan toe gaat.
Er staat op reddit een video van een UA konvooi dat wordt aangevallen dooor een Ka-52. Geen idee of die video ook dit specifieke geval is, maar een Ka-52 is een optie blijkbaar.Avalaxy schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:07:
[...]
Damn.
(https://www.reddit.com/r/...ian_convoy_in_zaporizhia/)
Ik denk omdat hier geklaagd werd dat het dom was om in een colonne te rijden.Avalaxy schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:07:
Dan is de vraag waarom ze (telkens) naast de gebaande paden gaan rijden?
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid