And to think they once said that computers would take away jobs.
https://defence-blog.com/...ese-armored-vehicles/?amp
Playstation 5
Bij voorgaande berichten was er sprake dat door de dambreuk er gigantisch veel mijnen zijn weggespoeld en ze ook spontaan ergens detoneren.Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:04:
Een rampgebied gaan beschieten...
Die russen zijn echt gore smerige laffe wezens van de laagste soort...
Hoewel ik het zeker niet ongeloofwaardig zou vinden dat de Russen artillerie zouden gebruiken kan het evengoed zijn dat dit dus random mijnen zijn die exploderen.
Hieraan gekoppeld kun je dus onmogelijk veiligheidsgaranties garanderen.
[ Voor 6% gewijzigd door Rubberen op 08-06-2023 15:42 ]
Ja, want de overstroming was zo heftig, dat die mijnen zelfs op de daken van flatgebouwen terecht zijn gekomen!Rubberen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:41:
[...]
Hoewel ik het zeker niet ongeloofwaardig zou vinden dat de Russen artillerie zouden gebruiken kan het evengoed zijn dat dit dus random mijnen zijn die exploderen.
[/sarcasm]
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
If true, dit is wel een dingetje.Stylze schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:38:
Chinezen lijken pantservoertuigen te leveren aan de Russen:
Had ik niet verwacht van de chinezen eigenlijk.
Geen chippies meer die kant op zou wel eens een logisch gevolg kunnen zijn
Ja en de gevolgen daarvan richting de rest....?Indoubt schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:47:
[...]
If true, dit is wel een dingetje.
Had ik niet verwacht van de chinezen eigenlijk.
Geen chippies meer die kant op zou wel eens een logisch gevolg kunnen zijn
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Zou er niet teveel spel van maken.
Schijnt meer grijze import van Kadyrov zelf te zijn.Stylze schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:38:
Chinezen lijken pantservoertuigen te leveren aan de Russen:
YakuzA in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"
Overigens, een MRAP wordt meestal niet een pantservoertuig genoemd
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 08-06-2023 15:56 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Lijkt me dat ze eerst goedkeuring van China moeten krijgen om dat door te verkopen, spul ziet er tevens ook gloednieuw uit.Wolfp4ck schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:52:
Wellicht Chinese voertuigen die een of andere Stan staat heeft aangekocht en die nu aan het doorverkopen is aan Kadirov.
Zou er niet teveel spel van maken.
Playstation 5
Zou niet zien waarom, niet op alles dat militair ingezet kan worden hoeven dat soort restricties te zitten, dat is voornamelijk voor dingen die geheim moeten blijven, dit is gewoon een battlefield taxi (van chinesium dunkt me).Stylze schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:54:
[...]
Lijkt me dat ze eerst goedkeuring van China moeten krijgen om dat door te verkopen, spul ziet er tevens ook gloednieuw uit.
Ik heb het gevoel dat deze dingen vooral in Tsjetsjenië zelf gebruikt gaan worden. Kadyrov is, imho, vooral bezig met zijn eigen (binnenlandse) positie.dakka schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:01:
[...]
Zou niet zien waarom, niet op alles dat militair ingezet kan worden hoeven dat soort restricties te zitten, dat is voornamelijk voor dingen die geheim moeten blijven, dit is gewoon een battlefield taxi (van chinesium dunkt me).
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Nog geen enkele video gezien waar dat zou te zien zijn. Mag je altijd delen natuurlijk.Fanta schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:44:
[...]
Ja, want de overstroming was zo heftig, dat die mijnen zelfs op de daken van flatgebouwen terecht zijn gekomen!
[/sarcasm]
Waarom niet? Ze zullen hem wel niet Mine-Resistant en Ambush Protected maken zonder pantser te gebruiken.YakuzA schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:54:
[...]
Overigens, een MRAP wordt meestal niet een pantservoertuig genoemd
Ik ken de Chinese wetgeving niet, maar Amerikaanse of Europese wetgeving is vrij duidelijk hoor en gaat zeer zeker niet alleen over geheimhouding, maar juist ook over het controleren van hoe en waar militair bruikbaar spul ingezet kan worden. Waterdicht is het niet, maar geen enkel land doet daar makkelijk over.dakka schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:01:
[...]
Zou niet zien waarom, niet op alles dat militair ingezet kan worden hoeven dat soort restricties te zitten, dat is voornamelijk voor dingen die geheim moeten blijven, dit is gewoon een battlefield taxi (van chinesium dunkt me).
Qua ITAR valt zon beetje elk voertuig er onder als er wat bepantsering op zit bijvoorbeeld, of het voertuig de -mogelijkheid- heeft om er wapens op te installeren. Uitvoerbeperkingen heb je dan natuurlijk nog in allerlei categorieën, je hebt allerlei lijsten van landen met gradaties van informatieplicht tot toestemming tot 'never-ever' (NK, Cuba, Soedan,..), en die lijsten zijn weer verschillend per type product/technologie/documentatie.
[ Voor 14% gewijzigd door Garyu op 08-06-2023 16:51 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
https://edition.cnn.com/2...ces-resistance/index.html
Playstation 5
Stylze schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:56:
Offensief lijkt volgens de Amerikanen nog niet heel soepel te gaan in ieder geval, voor het eerst dat ik officieel statement van de US hier van zie in ieder geval en ze zeggen ook dat russische verdediging beter is dan gedacht door de UA.
eh ja en?Ukrainian forces have suffered losses in heavy equipment and soldiers as they met greater-than-expected resistance from Russian forces in their first attempt to breach Russian lines in the east of the country in recent days, two senior US officials tell CNN.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
En dat is precies het motief van de geheime dienst van UA, Laten we niet vergeten dat deze organisatie opgezet is met/door mensen uit de vroegere USSR dus dezelfde tactieken gebruiken als de Russen zelf.Rene schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:34:
Het enige gevaar is dat westerse landen, partijen of zelfs individuen teveel in het RU narratief gaan geloven met als gevolg opdrogende leveranties.
Verliezen ze deze oorlog dan is het over en uit met UA, en om dat te voorkomen is álles toegestaan.
De winnaar bepaald de geschiedenis, ook hier zal het zelfde blijken.
Voor de rest is het net zoveel koffie dik kijken als de rest hier, maar foei dat er ooit iemand iets zal zeggen dat de russen goed uit kan komen.

Nieuws platformen zijn echt wanhopig voor ieder beetje nieuws vanwege de radiostilteStylze schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:56:
Offensief lijkt volgens de Amerikanen nog niet heel soepel te gaan in ieder geval, voor het eerst dat ik officieel statement van de US hier van zie in ieder geval en ze zeggen ook dat russische verdediging beter is dan gedacht door de UA.
Een reden waarom ze zo in collone zouden kunnen rijden is omwille van de vele mijnen.
https://t.me/pilotblog/4519
Natuurlijk zegt dit niets over wat er op andere plaatsen aan het gebeuren is.
[ Voor 10% gewijzigd door Rubberen op 08-06-2023 17:41 ]
Dit gaat sowieso gebeuren, het is niet dat de UA onverwoestbaar is.Rubberen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:40:
We hebben vandaag foto's / screenshots gezien van vermeend UA tanks die zouden zijn uitgeschakeld. Hier nu een video van het gebeuren. Geen idee wat ik er van moet maken maar dit ziet er niet positief uit.
Een reden waarom ze zo in collone zouden kunnen rijden is omwille van de vele mijnen.
https://t.me/pilotblog/4519
Natuurlijk zegt dit niets over wat er op andere plaatsen aan het gebeuren is.
En 1 filmpje van Russen tegenover alle kapotte tanks/artillerie de laatste dagen van de Russen is nog geen man over boord.
Weet t soms wel beter
Denys maakt er nu een hoop heisa over, maar dit was inderdaad onvermijdelijk. Het zou ook nog ergens achter het front kunnen zijn, en als dat het geval is dan is het een faal van de luchtverdediging. Waarom kon die drone daar zo vrij rondvliegen.basjuh schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:48:
[...]
Dit gaat sowieso gebeuren, het is niet dat de UA onverwoestbaar is.
En 1 filmpje van Russen tegenover alle kapotte tanks/artillerie de laatste dagen van de Russen is nog geen man over boord.
Voor zover ik weet is het filmpje nog niet ge-geolocate.. Dus alle mogelijkheden zijn nog open.
[ Voor 8% gewijzigd door _Eend_ op 08-06-2023 18:17 ]
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3_Eend_ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:16:
[...]
Voor zover ik weet is het filmpje nog niet ge-geolocate.. Dus alle mogelijkheden zijn nog open.
Het enige wat we kunnen doen is meer spullen sturen of zelf manschappen er naar toe sturen.
*In die video is er ook een shitload in geknipt en geplakt, ik zou nog even andere bronnen afwachten wat er nou echt is gebeurt.
[ Voor 19% gewijzigd door dylan111111 op 08-06-2023 18:39 ]
Oryx haalt het ook aan, dus het zal wel kloppen. Balen.This is the first footage of at least one destroyed Leopard 2A4 Battle Tank during Ukraine's 🇺🇦 offensive pic.twitter.com/v7usaeimgb
— Ukraine Battle Map (@ukraine_map) 8 juni 2023
erhm toch neig ik naar fake, het is meer omdat het van de russen komt, geloof ze gewoon niet meer.dylan111111 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:35:
Tsja, hoe vervelend het ook is, als het waar is, gaan we dit gewoon af en toe zien. Het wordt nu opgeblazen door de russen terwijl ze op vele andere plekken zware verliezen lijden.
Tja vanalles
Nu wil ik best geloven dat er al wat leopards zijn gesneuveld, maar met dit soort beelden blijft het wel heel erg gissen.RoD schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:37:
[Embed] Oryx haalt het ook aan, dus het zal wel kloppen. Balen.
[ Voor 87% gewijzigd door teacup op 09-06-2023 21:05 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
tis idd wel vaag allemaal die beelden, maar wel veel bronnen die het nu melden.MikeyMan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:41:
[...]
Nu wil ik best geloven dat er al wat leopards zijn gesneuveld, maar met dit soort beelden blijft het wel heel erg gissen.
Maar natuurlijk is het logisch dat er is wat leopard gaan sneuvelen maar leuk om te zien is het niet.
Zeker met een offensief ga je veel verliezen krijgen dus we zullen nog veel van dit soort beelden te zien krijgen, hopelijk zijn er meer verliezen voor de Russen en kunnen de oekrainers de linies doorbreken maar aanvallen is natuurlijk lastig, vee lastiger dan verdedigen.
Playstation 5
Ik hoop dat ik te vroeg een conclusie trek.
The Russian MoD says that Ukraine began a large-scale offensive in the South Donetsk direction this morning.https://t.co/7uzZDmCgF2 pic.twitter.com/gSt61l7otf
— Rob Lee (@RALee85) 4 juni 2023
Bijvoorbeeld:
Rybar says Ukrainian forces pushed Russian forces out of Novodonetske and that Ukraine's 37th Marine Brigade is concentrating its forces in the Urozhaine direction. They're equipped with AMX-10.https://t.co/azL9zTTJrthttps://t.co/tNVjJmSG8V pic.twitter.com/DnYnKuDYKC
— Rob Lee (@RALee85) 5 juni 2023
Dus verliezen zijn er, maar terrein winst ook. Een artillerie granaat op een tank, al ist per ongeluk raak, is in veel gevallen helaas gewoon fataal.
Grotere plaatje - lees het draadje maar door, er gebeurt echt van alles op diverse plekken en dit is alleen maar het Russische verhaal.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Terechte opmerkingen. Feit is dat dit de fase is met de grootste verliezen. Het zou bijna vreemd worden als UA geen Leo's en ander materieel zou verliezen.NiGeLaToR schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:48:
Forceer jezelf naar het grotere plaatje te kijken, check deze hele draad en je krijgt een fractie van een groter plaatje vanuit Russisch perspectief. Dus ondanks de negatieve bril heeft UA op diverse plekken toch een doorbraak op het meest geforticificeerde front gerealiseerd.
[Embed]
Bijvoorbeeld:
[Embed]
Dus verliezen zijn er, maar terrein winst ook. Een artillerie granaat op een tank, al ist per ongeluk raak, is in veel gevallen helaas gewoon fataal.
Grotere plaatje - lees het draadje maar door, er gebeurt echt van alles op diverse plekken en dit is alleen maar het Russische verhaal.
Rustig afwachten. De signalen over de hele linie zijn een stuk positiever. De russen zijn taai maar wel doorbreekbaar is mijn indruk.
Het is wat het is, we gaan niet zomaar meer beelden zien van racende hmmv’s door onbeschermd gebied. Men heeft wel wat geleerd en veel tijd gehad. Maar als de doorbraken er eenmaal zijn, kan het alsnog hard gaan.TwingyTwingy schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:49:
[...]
Terechte opmerkingen. Feit is dat dit de fase is met de grootste verliezen. Het zou bijna vreemd worden als UA geen Leo's en ander materieel zou verliezen.
Rustig afwachten. De signalen over de hele linie zijn een stuk positiever. De russen zijn taai maar wel doorbreekbaar is mijn indruk.
Russians tried to kill Zelenskyy during his visit to Kherson
— NEXTA (@nexta_tv) 8 juni 2023
On June 8, Volodymyr Zelenskyy arrived in #Kherson region, where dozens of settlements were flooded after the explosion of the #KakhovkaHPP.
The first video shows Zelenskyy standing with local residents near the… pic.twitter.com/xdbqLAuQ29
Of Zelensky gewoon binnen Russisch artillerie bereik mensen bezoekt? Jazeker doet hij dat.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ja precies. Die dingen zijn er niet heen gestuurd voor een parade. Er gaan gewoon verliezen optreden. Nu en/of later. En hoe meer westers spul er wordt ingezet, hoe hoger dat aandeel zal zijn.Stylze schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:45:
[...]
tis idd wel vaag allemaal die beelden, maar wel veel bronnen die het nu melden.
Maar natuurlijk is het logisch dat er is wat leopard gaan sneuvelen maar leuk om te zien is het niet.
Zeker met een offensief ga je veel verliezen krijgen dus we zullen nog veel van dit soort beelden te zien krijgen, hopelijk zijn er meer verliezen voor de Russen en kunnen de oekrainers de linies doorbreken maar aanvallen is natuurlijk lastig, vee lastiger dan verdedigen.
Maar deze beelden zeggen mij in ieder geval niet zo heel erg veel.
@NiGeLaToR het is militair tactisch niet verantwoord, maar ik vind ook dat het zo hoort. Als je je volk vraagt om in de frontlinie te stappen, moet je daar zelf ook toe bereid zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 08-06-2023 18:59 ]
Mja, pas je op met de copium?vso schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:38:
[...]
erhm toch neig ik naar fake, het is meer omdat het van de russen komt, geloof ze gewoon niet meer.
Deze beelden zijn niet de halve gare potato zwart-wit foto's die John Deeres bleken te zijn.
Dat die tanks *BOOM* doen is gewoon onvermijdelijk, maar wat ze wél bereikt hebben zien we niet. Het feit dat we alleen dat zien en verder geen massa afslachting is vooralsnog goed nieuws.
En toch zou je verwachten met maanden voorbereiding (en veel info doormiddel van drones, humint, info van bevriende landen etc etc) dat ze wel zouden weten waar aan te moeten vallen. Waar de Russische verdediging het zwakst is. En dat zie ik tot op heden niet.TwingyTwingy schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:49:
[...]
Terechte opmerkingen. Feit is dat dit de fase is met de grootste verliezen. Het zou bijna vreemd worden als UA geen Leo's en ander materieel zou verliezen.
Overal kleine aanvallen om de verdediging te testen. Tja, wat heb je dan de afgelopen maanden allemaal gedaan ter voorbereiding???
Ik hoorde (mijn vrouw is Oekraïense en heeft wat contacten daar) dat er ergens (lullig, ik weet het… maar ik zeg niet waar) een aanzienlijke groep soldaten aan het wachten waren op de grote “go”. Maar die groep is inmiddels opgebroken en is dus niet bezig aan een grote push.
Voor ons hier is het allemaal verwarrend. Zowel wat we in het nieuws lezen als wat we aan info uit Oekraïne krijgen. Vooral in vergelijking met de signalen die we de afgelopen weken/maand kregen…
We gaan het zien. Ik hoop dat er na het weekend wat meer duidelijk is. We houden ons hart vast…
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Aantallen pax, materieel en fortificaties zijn wel (ongeveer) bekend, hoe alle vijandelijke eenheden functioneren (ervaring en bevoorrading) niet. Ook wil je weten wat er in het achterland gebeurd als je op plek A een aanval plaatst. Je forceert zo een beweging qua reserves en bevoorrading ter versterking van plek A. Reserves die dan in elk geval meer tijd nodig hebben om 20 km verderop te komen als je daar een probe-aanval lanceert.beany schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:02:
Overal kleine aanvallen om de verdediging te testen. Tja, wat heb je dan de afgelopen maanden allemaal gedaan ter voorbereiding???
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Beetje amateuristische denkwijze.beany schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:02:
[...]
En toch zou je verwachten met maanden voorbereiding (en veel info doormiddel van drones, humint, info van bevriende landen etc etc) dat ze wel zouden weten waar aan te moeten vallen. Waar de Russische verdediging het zwakst is. En dat zie ik tot op heden niet.
Ik hoorde (mijn vrouw is Oekraïense en heeft wat contacten daar) dat er ergens (lullig, ik weet het… maar ik zeg niet waar) een aanzienlijke groep soldaten aan het wachten waren op de grote “go”. Maar die groep is inmiddels opgebroken en is dus niet bezig aan een grote push.
Voor ons hier is het allemaal verwarrend. Zowel wat we in het nieuws lezen als wat we aan info uit Oekraïne krijgen. Vooral in vergelijking met de signalen die we de afgelopen weken/maand kregen…
We gaan het zien. Ik hoop dat er na het weekend wat meer duidelijk is. We houden ons hart vast…
Waar de verdediging het zwakst is, is nog altijd relatief. Daarnaast zoals @Tens al benoemde, kan je alleen zien wat er werkelijk staat, niet waar toe ze in staat zijn.
Daarnaast kan een kleine probe ook gewoon mislukken op een goede plek door pech (ook een klok slaat tweemaal per dag 12 uur); artillerie slaat net in op een tank, andere tank net over een mijn, en there we go.
Houdt niet in dat een aanval op die plek nog steeds een verkeerde strategie is.
Tja, en de Russen bereiden al maanden hun verdediging voor. Het is geen computerspelletje, geen plan overleeft contact met de vijand en ik denk dat het naïef is om te denken dat de Russen als een kaartenhuis in zouden storten (wat overigens nog steeds kan gebeuren). Oekraïne probeert langzaam de druk op te voeren en Rusland buigt mee. Of en wanneer een van de partijen breekt gaan wij nooit kunnen voorspellen.beany schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:02:
En toch zou je verwachten met maanden voorbereiding (en veel info doormiddel van drones, humint, info van bevriende landen etc etc) dat ze wel zouden weten waar aan te moeten vallen. Waar de Russische verdediging het zwakst is. En dat zie ik tot op heden niet.
Overigens zien we door de fog of war überhaupt bijna niks, waarschijnlijk zijn historici over 50 jaar nog bezig met analyseren wat er vandaag de dag precies gebeurde.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Misschien verdedigen de voor de 1e keer nu welStylze schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:56:
Verwijderd
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/liK4slgcohgaU0uPOF4KVN5Q.jpg?f=user_large)
Ook veel andere updates:
https://twitter.com/JulianRoepcke
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2023 20:08 ]
Hij is een notoire zwartkijker, dat moet hierbij wel aangetekend worden. Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft, we weten dat UA voertuigen heeft verloren, maar ik zou niet alleen op hem af gaan voor die conclusie.Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:06:
Julian Röpcke beklaagt zich over onnodige verliezen blijkbaar gisteren.
[Afbeelding]
Ook veel andere updates:
Edit: ok, fair enough, hij is niet de enige
[X: https://twitter.com/parrot_soldier/status/1666867522899935233?t=uTu5NjKUR_ya8BM77ovu3w&s=19]
[ Voor 9% gewijzigd door RoD op 08-06-2023 20:17 ]
De leunstoel generaals willen graag een verklaring?Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:06:
[Afbeelding]
Ook veel andere updates:
Mja, misschien niet de slimste actie, maar waar gehakt wordt, vallen spaanders.
PSN
Verwijderd
Er ligt al genoeg druk op deze mensen, de ogen van de wereld staan op hen gericht. Laat ze nu gewoon eens een paar weken met rust en gedraag je niet alsof je de manager bent van dit offensief.
[ Voor 32% gewijzigd door teacup op 09-06-2023 20:57 ]
Idd ja wat denken die gasten wel niet, snap de teleurstelling maar ga er zelf maar is staan..Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:14:
*knip*
Er ligt al genoeg druk op deze mensen, de ogen van de wereld staan op hen gericht. Laat ze nu gewoon eens een paar weken met rust en gedraag je niet alsof je de manager bent van dit offensief.
[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 09-06-2023 20:59 ]
Playstation 5
:fill(white):strip_exif()/f/image/KsRsfchBVa2oQzsW4HGkUqds.png?f=user_large)
linkje : https://t.me/Ukraine_365News/54427
Vertaalservice :
Russian oligophrenics again "destroyed" Leopard 2
Again in Photoshop. We took a photo of our own tank, shot down by fighters of the Armed Forces of Ukraine, and photoshopped the tower of the Turkish Leopard, shot down by ISIS militants in Syria
Duiding : dit zijn de Russen die doen alsof hun kapot geschoten tank een Leopard is, met behulp van Photoshop.
Er wordt echt van alles gefaked om het er beter uit te laten zien.
[ Voor 3% gewijzigd door asing op 08-06-2023 21:37 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Sladkov says that Ukraine is firing 155mm artillery rounds with Remote Anti-Armor Munitions (RAAM) behind Russian lines to mine resupply routes.https://t.co/msRMFMBnYX pic.twitter.com/BilSZim7Tj
— Rob Lee (@RALee85) 8 juni 2023
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 08-06-2023 21:46 ]
PSN
FlowSnake schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:00:
[...]
Mja, pas je op met de copium?
Deze beelden zijn niet de halve gare potato zwart-wit foto's die John Deeres bleken te zijn.
Dat die tanks *BOOM* doen is gewoon onvermijdelijk, maar wat ze wél bereikt hebben zien we niet. Het feit dat we alleen dat zien en verder geen massa afslachting is vooralsnog goed nieuws.
Nee gewoon zere neus .. zodra het naar mijn idee russisch is veranderd het naar achtergrond geluid / de slechte B film uit bollywood en dan nog is dat 20x beter dan russisch media materiaal
Oryx heeft het ook geroepen, maar dat wil niet zeggen dat ik het blindelings geloof.
* vso gelooft best dat waar gevochten word/is dingen boem en au gedaan word...
Dat lijkt me logisch maar ik eet liever popcorn bij een turret tossing, of RU ammo dump dan bij westers materieel
Tja vanalles
Ik denk niet dat er iemand is die gelooft dat er geen slachtoffers gaan vallen, ieder jaar staan we er bij stil dat vrijheid met de prijs van bloed komt.FlowSnake schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:00:
[...]
Mja, pas je op met de copium?
Maar russische berichten aannemen? Nah. Natuurlijk zullen ze een keer gelijk hebben, maar het feit dat hun berichtgeving zelf al een wapen is die tegen ons stemmers in een westerse democratie wordt ingezet, vind ik het 't niet waard. Oekraïne en omringende landen komen vroeg genoeg met cijfers naar buiten. Laten we niet vergeten dat de waarheid nog steeds niet in het midden ligt aub.
De (gelukkig schaarse) kritiek vind ik al helemaal vergezocht. Ook Oekraïne gaat tactische fouten maken, en zo zonde als dat is, zijn de verwachtingen echt te hoog als iemand verwacht dat dat niet zou kunnen voorkomen. Ze hebben een enorm gecomprimeerde training gehad, als we (op z'n vroegst over een aantal weken) de resultaten gaan zien kunnen we wat over de prestaties zeggen.
[ Voor 84% gewijzigd door teacup op 09-06-2023 20:46 ]
Yup, in de tussentijd zijn er al minstens 500 van alle 100 Leopard 2's vernietigd. Ook zijn er al een paar F35s neergehaald en is Kyiv 2 maanden geleden al ingenomen.
Oftewel misschien wordt het eens tijd om naar het grote plaatje te kijken en niet 1 gevecht, dat volgens russische bronnen misschien wat minder is gegaan, gebruiken om de conclusie te trekken dat het offensief gefaald heeft......
[ Voor 26% gewijzigd door teacup op 09-06-2023 20:48 ]
[removed]
Dat wil iet zeggen dat er geen materiaal zal sneuvelen, dat zal er wel en in grote getale. In ieder geval voordat deze strijd is beslecht.
Maar dat er nu wordt afgegaan op russische informatie lijkt me wat voorbarig op zijn minst
Dat betekent, stam + t .
Doet mij denken aan dit soort tweets van hem destijds:Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:06:
[Afbeelding]
Ook veel andere updates:
Terrible videos from Kherson ... won't share much, but it looks like the counteroffensive was a failure. pic.twitter.com/yK8Aobiuzs
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 1 september 2022
Het Kherson offensief was na drie dagen al gefaald volgens hem, etc.
UA brengt niks naar buiten en RU gaat (uiteraard) geen beelden van eigen nederlagen naar buiten brengen. Dus wat had je verwacht?q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:25:
[...]
Als jij positieve beelden hebt van het offensief zie ik die graag. Ik kan ze niet vinden…
Dat betekent, stam + t .
Zou dit positief genoeg zijn?q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:25:
[...]
Als jij positieve beelden hebt van het offensief zie ik die graag. Ik kan ze niet vinden…
"Near Robotyne, 🇺🇦 forces conduct offensive assaults supported by tanks/armored vehicles. 🇺🇦 forces have penetrated our line of defense and are trying to develop this in-depth. Unfortunately, there are losses. Communication is difficult," Vladimir Novikov, 🇷🇺TROY unit commander. pic.twitter.com/xy5QiGw5bX
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 juni 2023
0, alles bleek gephotoshopt of een landbouwvoertuig. En de stills zeggen niks, we zien nergens daadwerkelijk een Leopard kapot gaan. En dan nog, het is geen wonderwapen.Apache4u schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:22:
Hoeveel leopard 2’s zijn er eigenlijk visueel bevestigd verloren gegaan of beschadigd geraakt? Ik zit deze week in een andere tijdzone maar wat ik zo meekrijg is dat er 1 toch? Of heb ik wat gemist?
Wat wel veelzeggend is: Hoe hard Russen hun best doen om maar te "bewijzen" dat ze al het westerse materieel kapot schieten, dat ze dammen kapot maken en steden nu ontruimen.
- Je gaat nog veel, veel meer Oekraïense verliezen zien. Ook van recent geleverd moderne wapentuig. ( En veel ouder geleverd spul is al gebruikt, kapot, op of versleten)
- Het is helemaal geen zekerheid dat het offensief gaat slagen.
- Indien het faalt en de recent getrainde en uitgeruste bataljons er niet meer zijn of op zijn minst zwaar gehavend gaat de winter heel erg lastig worden voor Oekraïne.
- Veel westers getrainde (onder)officieren met echte ervaring zijn er al niet meer. Dit heeft grote gevolgen voor planning en uitvoering van moderne gecombineerde oorlogsvoering. Veel aangesleepte reserves zijn ouderwets Russisch geschoold met bekend resultaat.
- Ja ze hebben nu vers getrainde clubjes maar een stoomcursus, zelfs al is die door westerse trainers blijft beperkt zonder ervaring.
- NAVO materiaal, inclusief jullie favoriete redder in nood de F16 is verre van magisch. Op veel vlakken moderner dat zeker, betere optics, crew bescherming vaak beter op orde etc. Maar het heeft vaak gigantisch ja echt gigantisch veel (specialistisch) onderhoud nodig en elk wapen dat verkeerd ingezet wordt overleeft vaak het eerste contact met de vijand niet.
Ik ben geen bot, niet pro Rus, verre van. Maar ik ben wel militair en ook nog eens realist. Ik hoop echt op een bericht dat er een doorbraak is, maar tegelijkertijd weet ik dat die doorbraak meer militairen het leven kost, elk moment van elke dag.
Nee we moeten niet wanhopen of bij de eerste uitgebrande leo in paniek schieten. En ja veel, heel veel is pr/propaganda totdat er echt bewijs is. Maar die geel/blauwe bril waar velen hier door zijn gaan kijken mag wel eens af.
Op veel vlakken is Rusland behoorlijk *€#€#, zeker richting de toekomst. Maar ik ben benieuwd of dat onvermijdelijke moment voor (een deel van) Oekraïne op tijd komt.
Die zijn er ook niet, want Oekraine heeft radiostilte gevraagd en zelf afgekondigd. Al enige dagen. Maar dat er lichte paniek lijkt te ontstaan op Russische telegram en de weer toenemende propaganda over vernietigde Leopards en ander materieel (met veel gerecycled 2022 materiaal, zelfs eigen verliezen opvoeren als Oekrains) zegt meer dan een paar beelden van rijdende voertuigen en daarna "iets" dat brand.
Stilstaande franse pantservoertuigen met open luik werden verkocht als 'zomaar verlaten door de laffe oekrainers" terwijl het alleen een paar foto's betrof.
En nogmaals, niemand is hier zo naief om te denken dat de Oekrainers zonder verliezen een offensief kunnen aangaan. Maar het Kherson-offensief heeft maanden geduurd en werd door de Russen continu verkocht als "zwaar gefaald". Ze sleepten wekenlang dezelfde veroverde YPR rond om maar te laten zien hoeveel ze er wel niet al gepakt hadden.
[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 09-06-2023 21:11 ]
Dus UA kondigt een mediastilte aan, en vraagt iedereen om terughoudend te zijn met het delen van beelden. RU springt vervolgens in dat gat en deelt alleen voor Rusland positieve propaganda. En dan trek jij de conclusie, na 1,5 dag verhoogte militaire activiteit, dat het slecht gaat?

Bijzonder hoe effectief propaganda kan zijn..

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 09-06-2023 21:12 ]
Nou, eens. Het is geen gemakkelijk verhaal. Ik denk dat de Oekrainers beter zijn toegerust en uiteraard veel gemotiveerder maar russen hanteren de methode van de verschroeide aarde en daar gaan we nog heel veel van zien.Skybullet schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:33:
Misschien hard maar ik heb het idee dat sommigen hier dit moeten horen.
- Je gaat nog veel, veel meer Oekraïense verliezen zien. Ook van recent geleverd moderne wapentuig. ( En veel ouder geleverd spul is al gebruikt, kapot, op of versleten)
- Het is helemaal geen zekerheid dat het offensief gaat slagen.
- Indien het faalt en de recent getrainde en uitgeruste bataljons er niet meer zijn of op zijn minst zwaar gehavend gaat de winter heel erg lastig worden voor Oekraïne.
- Veel westers getrainde (onder)officieren met echte ervaring zijn er al niet meer. Dit heeft grote gevolgen voor planning en uitvoering van moderne gecombineerde oorlogsvoering. Veel aangesleepte reserves zijn ouderwets Russisch geschoold met bekend resultaat.
- Ja ze hebben nu vers getrainde clubjes maar een stoomcursus, zelfs al is die door westerse trainers blijft beperkt zonder ervaring.
- NAVO materiaal, inclusief jullie favoriete redder in nood de F16 is verre van magisch. Op veel vlakken moderner dat zeker, betere optics, crew bescherming vaak beter op orde etc. Maar het heeft vaak gigantisch ja echt gigantisch veel (specialistisch) onderhoud nodig en elk wapen dat verkeerd ingezet wordt overleeft vaak het eerste contact met de vijand niet.
Ik ben geen bot, niet pro Rus, verre van. Maar ik ben wel militair en ook nog eens realist. Ik hoop echt op een bericht dat er een doorbraak is, maar tegelijkertijd weet ik dat die doorbraak meer militairen het leven kost, elk moment van elke dag.
Nee we moeten niet wanhopen of bij de eerste uitgebrande leo in paniek schieten. En ja veel, heel veel is pr/propaganda totdat er echt bewijs is. Maar die geel/blauwe bril waar velen hier door zijn gaan kijken mag wel eens af.
Op veel vlakken is Rusland behoorlijk *€#€#, zeker richting de toekomst. Maar ik ben benieuwd of dat onvermijdelijke moment voor (een deel van) Oekraïne op tijd komt.
Ben zelf voorwaartse waarnemer geweest. Een schot met artillerie bovenop een voertuig is echt niet gemakkelijk en we hebben daar best wat van gezien maar dat waren, met de hoeveelheid schoten die er zijn afgevuurd, echt de uitzonderingen.
Dat filmpje met die leo 2's heb ik grote vraagtekens bij maar dat de oekrainers het niet eenvoudig gaan krijgen is zeker het geval.
Waar ik vooral benauwd voor ben is de nog intakte russische luchtmacht. Die laat zich niet zien maar dat komt ook omdat Oekraine veel luchtafweer heeft. Breek je door de linies dan moet de luchtafweer volgen en dat is niet zo makkelijk. Vermoedelijk komt dan ook de russische luchtmacht. Vandaar dat F16's belangrijk zijn.
Laten we wel wezen, het grootste deel van de tanks die we daar heen sturen zijn LEO 1. Die zijn bijna 40 jaar oud. Het zijn best zeer capabele tanks maar tegenwoordig is er wel beter.
De kans bestaat dat de russen het in hun broek doen en op de vlucht gaan. maar dat is slechts een kans.
Ik vermoed dat de Oekarainers gaan winnen, uiteindelijk, maar of het makkelijk gaat is echt iets anders
We staan er misschien wel bij stil, maar denken er niet meer over na. En dat geldt nog meer voor de derde na-oorlogse generatie.nst6ldr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:05:
[...]
Ik denk niet dat er iemand is die gelooft dat er geen slachtoffers gaan vallen, ieder jaar staan we er bij stil dat vrijheid met de prijs van bloed komt.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Mensen verwachten hier volgens mij dat Oekraïne kilometers per dag naar voren stormt.
Denis Davidov is een Oekraïner en geen Russische propagandist. We moeten hier ook berichten kunnen delen die minder positief zijn om te voorkomen dat we de realiteit uit het oog verliezen. Maar dat het hier niet op prijst wordt gesteld is me wel duidelijk.Providentia schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:39:
[...]
Dus UA kondigt een mediastilte aan, en vraagt iedereen om terughoudend te zijn met het delen van beelden. RU springt vervolgens in dat gat en deelt alleen voor Rusland positieve propaganda. En dan trek jij de conclusie, na 1,5 dag verhoogte militaire activiteit, dat het slecht gaat?![]()
Bijzonder hoe effectief propaganda kan zijn..
En over die radiostitle, die was er ook tijdens de vorige offensieven en toch kwamen er genoeg berichten binnen met positieve beelden.
als je militair bent zegt nog niet dat je los mag gaan (met korrel zout nemen aub) tegen mensen die het gewoon weg niet weten ...Skybullet schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:33:
wil niet zeggen dat vele van ons gewoon willen leren (lees geinformeerd raken) over de situatie ..
kortom we zouden het waarderen als je gewoon uitlegt (al is het een epiloog) wat we kunnen verwachten in detail
we zijn niet zo gehersenspoeld dat we die pro-russische cherson gouveneur in beeld zegt "alles is goed en wel" terwijl hij 2 hoog geinterviewd word met een paar verzopen huizen in beeld.
Maar de geel/blauwe bril is dat we het UA gunnen .. we kunnen best tegen paar vernietigde "westerse meuk" ik denk meer dat hoe de nieuws gebracht word en de reacties hier dat het "overdreven naief overkomt" ..
Laat ik dus een voorzetje geven .. soms is de situatie niet anders of is er een verkeerde beslissing gemaakt die helaas in het voordeel van de russen zal vallen en dus vervelende beelden oplevert.
Maar we zien niet het gehele beeld en als niet militair .. word dat ook best lastig.
laten we het leuk en gezellig houden hier voor de mensen die serieus posten .. sommige mensen kan je maar beter negeren.
ik zal niet zeggen dat ik geen onzin hier uitkraam .. oid .. maar goed ik laat me dan ook graag corrigeren
Tja vanalles
Tenzij de russen iets echt doms doen en NATO actief betrokken wordt, dan is het in ongeveer een week volledig over.Agent47 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:50:
Deze oorlog duurt nog minimaal een jaar denk ik dan ook. Refererend op mijn post hierboven.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Je kan prima negatieve geluiden delen, maar maak er niet direct zo'n doemscenario van.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:48:
[...]
Denis Davidov is een Oekraïner en geen Russische propagandist. We moeten hier ook berichten kunnen delen die minder positief zijn om te voorkomen dat we de realiteit uit het oog verliezen. Maar dat het hier niet op prijst wordt gesteld is me wel duidelijk.
En over die radiostitle, die was er ook tijdens de vorige offensieven en toch kwamen er genoeg berichten binnen met positieve beelden.
Dat klopt, en dat erkennen ook veel mensen in dit topic. De vraag is vooral of de gedeelde Russische beelden echt zijn, dat is momenteel niet duidelijk maar er worden wel direct conclusies aan verbonden.Skybullet schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:33:
Misschien hard maar ik heb het idee dat sommigen hier dit moeten horen.
Ook bij Dudchany zat UA behoorlijk lang vast. Het oostelijke deel was 02-10 bevrijd, het westelijke deel 10-11.
En ten derde : NATO kijkt mee dus fouten maken ze maar één keer (hopelijk).
Het toverwoord is dus geduld. en ik snap dat dat moelijk is.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Het verschil tussen wat je met je verstand weet, en wat je met je hart hoopt is momenteel onoverbrugbaar groot.nst6ldr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:05:
[...]
Ik denk niet dat er iemand is die gelooft dat er geen slachtoffers gaan vallen, ieder jaar staan we er bij stil dat vrijheid met de prijs van bloed komt.
Dat maakt het lastig om dingen in perspectief te zien. NIemand hier zit te wachten op Oekraïense verliezen, en tegelijkertijd is iedereen er bang voor.
Ik denk dat er (ook hier misschien?) er heel veel mensen zijn die dachten / denken dat het een spreekwoordelijke ´walk in the park´ zou worden voor Oekraïne. En dan zijn we óók nog gewend geraakt aan een wereld waarin alles snel gebeurt, want het moet wel in één tweet of TikTok passen. En dan begint dit offensief, trekt de fog of war over het strijdtoneel en moeten ‘wij’ (incl. de warpundits) het doen met een paar wazige beelden. Die we dan gaan kapotanalyseren en daar allerlei conclusies aan verbinden.vso schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:48:
[...]
als je militair bent zegt nog niet dat je los mag gaan (met korrel zout nemen aub) tegen mensen die het gewoon weg niet weten ...
wil niet zeggen dat vele van ons gewoon willen leren (lees geinformeerd raken) over de situatie ..
kortom we zouden het waarderen als je gewoon uitlegt (al is het een epiloog) wat we kunnen verwachten in detail
we zijn niet zo gehersenspoeld dat we die pro-russische cherson gouveneur in beeld zegt "alles is goed en wel" terwijl hij 2 hoog geinterviewd word met een paar verzopen huizen in beeld.
Maar de geel/blauwe bril is dat we het UA gunnen .. we kunnen best tegen paar vernietigde "westerse meuk" ik denk meer dat hoe de nieuws gebracht word en de reacties hier dat het "overdreven naief overkomt" ..
Laat ik dus een voorzetje geven .. soms is de situatie niet anders of is er een verkeerde beslissing gemaakt die helaas in het voordeel van de russen zal vallen en dus vervelende beelden oplevert.
Maar we zien niet het gehele beeld en als niet militair .. word dat ook best lastig.
laten we het leuk en gezellig houden hier voor de mensen die serieus posten .. sommige mensen kan je maar beter negeren.
ik zal niet zeggen dat ik geen onzin hier uitkraam .. oid .. maar goed ik laat me dan ook graag corrigeren
Nee, beter om te wachten totdat er een meer helder beeld ontstaat. En dat kan nog wel even duren. En dat beeld zal niet bestaan uit dronebeelden, maar uit nieuws en uitgeschreven analyses.
En je hebt gelijk @vso , laten we het hier gezellig houden!
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Zoals? Een dam opblazen? Of nog veel dommer? Doel je op nucleair?Freee!! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:52:
[...]
Tenzij de russen iets echt doms doen en NATO actief betrokken wordt, dan is het in ongeveer een week volledig over.
De vorige offensieven (Kherson en Kharkiv) hebben maanden geduurd, het zou vreemd zijn om te verwachten dat het huidige offensief vrijwel direct klaar zou moeten zijn. Dit offensief is mogelijk nog pittiger omdat de Russen drie verdedigingslinies aangelegd hebben, een constructie die de Russen bij Kherson en Kharkiv niet hadden.Bernard0343 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:20:
[...]
Ik denk dat er (ook hier misschien?) er heel veel mensen zijn die dachten / denken dat het een spreekwoordelijke ´walk in the park´ zou worden voor Oekraïne.
Polen, één van de Baltische landen, Finland of Noorwegen binnen donderen.CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:23:
[...]
Zoals? Een dam opblazen? Of nog veel dommer? Doel je op nucleair?
Ze moeten eerst Belgorod nog bevrijdenFreee!! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:26:
[...]
Polen, één van de Baltische landen, Finland of Noorwegen binnen donderen.
hoewel dat best wel eens waar kan zijn van twitter, want Oekraine is overhyped en Rusland is de <insert bad word> want elke rus loopt naar mama toe als ze een takje horen vallen.Bernard0343 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:20:
[...]
Ik denk dat er (ook hier misschien?) er heel veel mensen zijn die dachten / denken dat het een spreekwoordelijke ´walk in the park´ zou worden voor Oekraïne.
Maar goed ik denk op een enkele postduif die een kwakje hier achterlaat .. toch wel dat 99% van de lezers/posters hier iets meer verstand hebben dan op een ander doorsnee medium oftwel meeste denken iets beter over onderwerpen na..
Maar anderzijds willen ook wij gewoon graag weten hoe het verloopt en ook wij eten filmpjes alsof het snoepjes zijn zonder altijd erbij stil te staan. en dus beetje glazen bol doen.
kortom ik denk dat je naarmate de actie op het strijdveld ook de reacties hier op gelijke waarde kan schatten.Nee, beter om te wachten totdat er een meer helder beeld ontstaat. En dat kan nog wel even duren. En dat beeld zal niet bestaan uit dronebeelden, maar uit nieuws en uitgeschreven analyses.
is het "komkommertijd" krijg je wat meer praatje pot... gaat het heftig los regent het intressant nieuws ..
ik zou nu wat meer uitleg en "wat staat ons te wachten" willen zien ..over een week alles klaar geloof ik simpel weg niet .. het is 20x nederland (wellicht meer?) wat aan oppervlakte "schoongeveegd" moet worden.. met allerlei hindernissen. erbij voor ons nederlands onverstelbaar gezien we 15min reizen al vervelend vinden.
maar ik geloof best dat de russen er voor 2024 weg zijn gejaagd, zeker als ze het westen meer forceren om zwaarder materieel te laten leveren door natuur rampen te veroorzaken of andere escalaties.
Tja vanalles
met het gevaar van overhypen, hoezo "verdedigings linies" als je met westers wapentuig niet eens last heb van die 1meter gewapend beton en alsnog gatenkaas van iets maakt dan denk ik hoop ik dat ze toch wat minder last hebben van WW2 achtige taferelen.XWB schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:25:
[...]
De vorige offensieven (Kherson en Kharkiv) hebben maanden geduurd, het zou vreemd zijn om te verwachten dat het huidige offensief vrijwel direct klaar zou moeten zijn. Dit offensief is mogelijk nog pittiger omdat de Russen drie verdedigingslinies aangelegd hebben, een constructie die de Russen bij Kherson en Kharkiv niet hadden.
zoals gezegd het zal niet super simpel zijn maar ik hoopt toch wel dat alle moeite die men in training en nieuwe toffe spulletjes (al is het niet super modern) toch wel een enorm verschil gaan maken.
TLDR ik hoop dat het ipv 3:1 is nu 1,1:1 is zeg maar
Tja vanalles
Niemand weet wat er te verwachten is. Het is geen uitgemaakte zaak dat UA het overwicht heeft op het slagveld. Voorlopig is het redelijk stil met bevestigingen, alleen Berdyansk ligt zwaar onder vuur. Dat staat in een ander topic.vso schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:31:
Ik zou nu wat meer uitleg en "wat staat ons te wachten" willen zien ..over een week alles klaar geloof ik simpel weg niet ..
het is inderdaad wel lastig want UA is best wel nieuwe tacktieken en is eigenlijk aan het evalueren terwijl ze bezig zijn.. daarom is het best ook wel intressant.asing schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:41:
[...]
Niemand weet wat er te verwachten is. Het is geen uitgemaakte zaak dat UA het overwicht heeft op het slagveld. Voorlopig is het redelijk stil met bevestigingen, alleen Berdyansk ligt zwaar onder vuur. Dat staat in een ander topic.
Tja vanalles
Ik ben die kerel al heel lang geleden gaan ontvolgen. Brrrr.XWB schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:23:
[...]
Doet mij denken aan dit soort tweets van hem destijds:
[Twitter]
Het Kherson offensief was na drie dagen al gefaald volgens hem, etc.
Ik vond hem nogal, offensive.
een treffende spreuk
Ze zijn heel creatief. Ze definiëren oorlog voeren opnieuw. Doctrines zullen aangepast gaan worden, nieuwe wapens verzonnen, en de defensie industrie gaat gouden tijden tegemoet.vso schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:44:
[...]
het is inderdaad wel lastig want UA is best wel nieuwe tacktieken en is eigenlijk aan het evalueren terwijl ze bezig zijn.. daarom is het best ook wel intressant.
Je moet de linies wel kunnen bereiken, de Russische artillerie kan de Oekraïense eenheden al vanaf 20 km afstand onder vuur nemen. Dus nog voordat de eerste verdedigingslinie bereikt wordt zullen er al verliezen zijn.vso schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:40:
[...]
met het gevaar van overhypen, hoezo "verdedigings linies" als je met westers wapentuig niet eens last heb van die 1meter gewapend beton en alsnog gatenkaas van iets maakt dan denk ik hoop ik dat ze toch wat minder last hebben van WW2 achtige taferelen.
Bij het Kherson offensief hebben we kunnen zien dat het heel lastig was om de bezette dorpjes rond Kherson überhaupt te bereiken met gemechaniseerde eenheden.
[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 08-06-2023 23:51 ]
Wederom echt een post die compleet voorbij gaat aan waarom mensen tegen jouw posts zijn. Dat is niet omdat alle berichten positief moeten zijn, het is dat berichten realistisch moeten zijn. En er is nu welgeteld 1 enigszins overtuigend filmpje waar er een Leopard 2 wordt gesloopt. Dat is alleen wel een filmpje uit russische bron wat nog steeds heel vaak fake is. Bovenal is het welgeteld 1 filmpje, terwijl UA over een hele linie aan het pushen is. Als je dan vanuit dat filmpje gelijk de conclusie trekt dat het slecht gaat met het offensief van UA krijg je daar inderdaad tegengas op.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:48:
[...]
Denis Davidov is een Oekraïner en geen Russische propagandist. We moeten hier ook berichten kunnen delen die minder positief zijn om te voorkomen dat we de realiteit uit het oog verliezen. Maar dat het hier niet op prijst wordt gesteld is me wel duidelijk.
Het gaat dus 100% om de overtrokken conclusie die je trekt uit nieuws van een onbetrouwbare bron, die zelfs als het waar zou zijn nog helemaal niets zegt over het offensief.
Kort gezegd, zorg dat je goed onderbouwde posts hebt en ga geen paniek zaaien met nieuws uit onbetrouwbare russische bronnen.
Ik stel voor dat je dan even naar de berichten kijkt van de dagen dat de vorige offensieven echt begonnen. Je zult dan nl. zien dat er elke keer meerdere dagen zat tussen de strijd zelf en de berichten ervan. Alleen toen het duidelijk was dat UA door de linies heen was en echt door gebied heen aan het razen was, was de delay wat korter. Wat ook logisch is, want als je zo snel doorstoot is elk nieuws al verouderd en wil je et juist naar buiten brengen om de paniek er in te houden. Tot die tijd was er (net als nu) vooral negatief nieuws uit russische bronnen.En over die radiostitle, die was er ook tijdens de vorige offensieven en toch kwamen er genoeg berichten binnen met positieve beelden.
[removed]
Je gaat volledig voorbij aan de essentie van de video. Het gaat niet zo zeer om het aantal verloren luipaarden. Het gaat om de manier waarop die verloren zijn gegaan. Natuurlijk begrijp ik ook dat er tanks verloren gaan als Oekraïne in de aanval is. Maar je moet er wel voor zorgen dat je het de tegenstander zo moeilijk mogelijk maakt. Met de beperkte voorraad luipaarden is het enorm droevig om te zien dat deze in een rijtje door dezelfde artillerie batterij worden vernietigd. Daarnaast kun je ook vraagtekens zetten bij het feit dat die drone die alles opneemt niet wordt gespot. Op basis daarvan vind ik dat het offensief er niet goed uitziet tot nu toe. En het feit dat er nog geen geverifieerde positieve berichten zijn vanuit het Oekraïense kamp versterken bij mij dat gevoel helaas. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar dat is wel hoe ik er naar kijkredwing schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:51:
[...]
Wederom echt een post die compleet voorbij gaat aan waarom mensen tegen jouw posts zijn. Dat is niet omdat alle berichten positief moeten zijn, het is dat berichten realistisch moeten zijn. En er is nu welgeteld 1 enigszins overtuigend filmpje waar er een Leopard 2 wordt gesloopt. Dat is alleen wel een filmpje uit russische bron wat nog steeds heel vaak fake is. Bovenal is het welgeteld 1 filmpje, terwijl UA over een hele linie aan het pushen is. Als je dan vanuit dat filmpje gelijk de conclusie trekt dat het slecht gaat met het offensief van UA krijg je daar inderdaad tegengas op.
Het gaat dus 100% om de overtrokken conclusie die je trekt uit nieuws van een onbetrouwbare bron, die zelfs als het waar zou zijn nog helemaal niets zegt over het offensief.
Kort gezegd, zorg dat je goed onderbouwde posts hebt en ga geen paniek zaaien met nieuws uit onbetrouwbare russische bronnen.
[...]
Ik stel voor dat je dan even naar de berichten kijkt van de dagen dat de vorige offensieven echt begonnen. Je zult dan nl. zien dat er elke keer meerdere dagen zat tussen de strijd zelf en de berichten ervan. Alleen toen het duidelijk was dat UA door de linies heen was en echt door gebied heen aan het razen was, was de delay wat korter. Wat ook logisch is, want als je zo snel doorstoot is elk nieuws al verouderd en wil je et juist naar buiten brengen om de paniek er in te houden. Tot die tijd was er (net als nu) vooral negatief nieuws uit russische bronnen.
Ik pak deze er even uit - los van de rest van je betoog - voordat het sentiment leeft dat er veel Leopard tanks vernietigd zouden zijn.q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:56:
[...]
Je gaat volledig voorbij aan de essentie van de video. Het gaat niet zo zeer om het aantal verloren luipaarden. Het gaat om de manier waarop die verloren zijn gegaan. Natuurlijk begrijp ik ook dat er tanks verloren gaan als Oekraïne in de aanval is. Maar je moet er wel voor zorgen dat je het de tegenstander zo moeilijk mogelijk maakt. Met de beperkte voorraad luipaarden is het enorm droevig om te zien dat deze in een rijtje door dezelfde artillerie batterij worden vernietigd. Daarnaast kun je ook vraagtekens zetten bij het feit dat die drone die alles opneemt niet wordt gespot. Op basis daarvan vind ik dat het offensief er niet goed uitziet tot nu toe. En het feit dat er nog geen geverifieerde positieve berichten zijn vanuit het Oekraïense kamp versterken bij mij dat gevoel helaas. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar dat is wel hoe ik er naar kijk
Het was namelijk geen rijtje Leopard tanks dat onder vuur kwam te liggen. Denys spreekt over een kolom "armored vehicles" waaronder de M113, en waarvan één Leopard tank geraakt zou zijn. Het verlies van die schaarse Leopard tanks valt dan nog mee, en van die M113 heeft Oekraïne veel meer stuks gekregen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/uVWeozmjbFLNy2yt2CiPkt33.png?f=user_large)
Scherp! Dat maakt de verliezen inderdaad wat minder erg. Wel blijft het opmerkelijk dat er in een treintje werd gereden en dat de drone van de tegenstander niet werd gespot.XWB schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:17:
[...]
Ik pak deze er even uit - los van de rest van je betoog - voordat het sentiment leeft dat er veel Leopard tanks vernietigd zouden zijn.
Het was namelijk geen rijtje Leopard tanks dat onder vuur kwam te liggen. Denys spreekt over een kolom "armored vehicles" waaronder de M113, en waarvan één Leopard tank geraakt zou zijn. Het verlies van die schaarse Leopard tanks valt dan nog mee, en van die M113 heeft Oekraïne veel meer stuks gekregen.
[Afbeelding]
Hoe stel je voor dat ze gaan rijden? Alleen? In een linie (dus naast elkaar)? Of misschien toch gewoon achter elkaar in een kolonne?q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:41:
[...]
Scherp! Dat maakt de verliezen inderdaad wat minder erg. Wel blijft het opmerkelijk dat er in een treintje werd gereden en dat de drone van de tegenstander niet werd gespot.
Uhhh, wat dacht je van voldoende afstand van elkaar?Caelorum schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:59:
[...]
Hoe stel je voor dat ze gaan rijden? Alleen? In een linie (dus naast elkaar)? Of misschien toch gewoon achter elkaar in een kolonne?
Ik snap ook echt niet dat Oekraïne, nadat ze training hebben gehad van de specialisten, niet even op GoT gevraagd hebben naar wat tactieken over hoe ze nu met die Leopards om moeten gaan.q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 02:07:
[...]
Uhhh, wat dacht je van voldoende afstand van elkaar?
Verwijderd
YouTube: Deutsche Leopard-Panzer stürmen Russen-Front in Saporischschja | BIL...
Verwijderd
Tegelijk is er doorgepakt om de mijnen te clearen en voor afleiding te zorgen waarna op dezelfde plek de heuvels zijn terugveroverd.
YouTube: 08 Jun: NEW GAINS SECURED. Ukrainians Storm the 1st Line of Defense ...
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2023 06:45 ]
Bij een vergelijkbaar filmpje van de Russen hadden we gezegd ‘zie je wel, ze kunnen echt niets’.
Wat dit soort filmpjes laat zien is dat aanvallen veel complexer is en dat de Russen het Oekraïne gewoon moeilijk gaan maken.
We horen nu meer dan een jaar dat Rusland volledig incompetent is. Dat frame is best wel hard aangezet en heeft bij sommigen wellicht de verwachting gewekt dat UA een soepel offensief zou hebben met het Westerse materieel.
Helaas is het frame dat Russen allemaal niets kunnen overdreven. We moeten ze niet onderschatten, zeker niet vanuit de driedubbele verdedigingslinie.
Het gaat gewoon heel moeilijk worden. Er zullen veel verliezen zijn en er zullen nog meer fouten gemaakt worden door Oekraïne. Laten we die op face value bespreken, zoals het gewoon is, zonder gelijk te doemdenken over het hele offensief.
ALs brompot grom ik wat ontevreden bij zo'n acties. Pas als dit soort acties de regel worden (zoals bij Rusland het geval was) begin ik met mijn stok te slaan.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Natuurlijk mag dat, maar ik lees nu al 4 pagina's 'niet handig' tot 'oh nee het is over'.Requiem19 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:46:
Overrrageren is nergens voor nodig, maar we mogen het best benoemen als Oekraïne iets doet dat niet slim / handig lijkt toch?
Bij een vergelijkbaar filmpje van de Russen hadden we gezegd ‘zie je wel, ze kunnen echt niets’.
Wat dit soort filmpjes laat zien is dat aanvallen veel complexer is en dat de Russen het Oekraïne gewoon moeilijk gaan maken.
We horen nu meer dan een jaar dat Rusland volledig incompetent is. Dat frame is best wel hard aangezet en heeft bij sommigen wellicht de verwachting gewekt dat UA een soepel offensief zou hebben met het Westerse materieel.
Helaas is het frame dat Russen allemaal niets kunnen overdreven. We moeten ze niet onderschatten, zeker niet vanuit de driedubbele verdedigingslinie.
Het gaat gewoon heel moeilijk worden. Er zullen veel verliezen zijn en er zullen nog meer fouten gemaakt worden door Oekraïne. Laten we die op face value bespreken, zoals het gewoon is, zonder gelijk te doemdenken over het hele offensief.
Terwijl, honestly, wat is er nu echt gaande? We weten het niet. Als Rusland nu écht zo'n slag geslagen zou hebben, zouden we het niet hoeven te doen met een inmiddels grijs gedraaid fragmentje van een halve minuut met anderhalve Leopard.
Remember, eerst deelde RF beelden van John Deeres met de claim dat ze een offensief met 1500 man hebben neergemaaid. En nu zijn er echt beelden van verliezen, en noemen ze geen aantallen.
Deze discussie gaat mijn inziens al 4 pagina's te lang door. Komkommertijd misschien.
Ze waren toen in een staging area, waar alle voertuigen bijeenkomen voor een aanval, deze was 2,8 km achter de (bij Deepstatemap bekende) frontlinie.q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:41:
[...]
Scherp! Dat maakt de verliezen inderdaad wat minder erg. Wel blijft het opmerkelijk dat er in een treintje werd gereden en dat de drone van de tegenstander niet werd gespot.
Dat moet zo vlak achter het front om het risico te beperken dat bijvoorbeeld de tanks eerder aankomen aan het front dan de M113's of v.v. Dit is zoals we hebben gezien niet zonder risico. Dus m.i. is dit een fout van de luchtverdediging, niet van de commandant die zijn eenheden op die plek verzamelt.
Dat zal ook de reden zijn waarom de IRIS-T radar die eerder was uitgeschakeld zo dicht bij het front stond.
Dit stukje uit mijn post gelezen? Daar staat al precies wat je zegt:FlowSnake schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:01:
[...]
Natuurlijk mag dat, maar ik lees nu al 4 pagina's 'niet handig' tot 'oh nee het is over'.
Terwijl, honestly, wat is er nu echt gaande? We weten het niet. Als Rusland nu écht zo'n slag geslagen zou hebben, zouden we het niet hoeven te doen met een inmiddels grijs gedraaid fragmentje van een halve minuut met anderhalve Leopard.
Remember, eerst deelde RF beelden van John Deeres met de claim dat ze een offensief met 1500 man hebben neergemaaid. En nu zijn er echt beelden van verliezen, en noemen ze geen aantallen.
Deze discussie gaat mijn inziens al 4 pagina's te lang door. Komkommertijd misschien.
Vergeet overigens ook niet dat mensen die er minder diep inzitten, hogere verwachtingen hebben omdat de Russen een jaar lang als 100% incapabel zijn neergezet.Laten we die op face value bespreken, zoals het gewoon is, zonder gelijk te doemdenken over het hele offensief.
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid