Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 25 Laatste
Acties:
  • 518.790 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
@vso Deze content creators waren al bekend met YouTube. Denys heeft nog een paar kanalen over de luchtvaart.

2 dingen : hij zijn baan kwijt door deze oorlog en heeft nu ineens veel views. Dus de YouTube kassa rinkelt ook.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Ik vraag me toch wel af hoeveel schade dit doet aan een tank:

Met luiken dicht van een tank kan dit toch nooit echt heel effectief zijn?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Captured civilians, whom the Russian invaders force to dig trenches in anticipation of a Ukrainian counteroffensive will not be considered traitors.
https://www.ukrinform.net...rs-ukraine-officials.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:11
YakuzA schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:56:
[Twitter]
Naja, als je direct de loop raakt? Tank buiten werking

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
[Twitter]
Als je goed kijkt zie je daar letterlijk de neus van de RPG granaat onder de drone hangen. Die is zeker wel effectief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 20:20
Mij lijkt hem bovenop raken minder effectief, in de inkeping tussen de tusset en de hull is normaal toch ook een zwak plek? Of de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:16
saikol schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:22:
Mij lijkt hem bovenop raken minder effectief, in de inkeping tussen de tusset en de hull is normaal toch ook een zwak plek? Of de achterkant.
Bovenkant is juist relatief dun (daarom ook nlaw en consorten die boven een voertuig vliegen en naar beneden schieten). Het is in ieder geval net boven de era, die er zit om tegen RPG's te beschermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:38
[Twitter]
Dat vermoeden heb ik ook.. echter om de optics van een tank uit te schakelen lijkt me dit zeker voldoende. Geen optics? Tank nutteloos..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
vso schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:11:
[...]

Met de argumentatie kan je ook https://twitter.com/MriyaReport (voorheen Walter report) waarbij men (lees https://twitter.com/domenpresern) al net voor de start gestart is met een twitterspace hosten en nog steeds 24x7 bezig is .. ook vegen.

of Arthur Rhei (YT)

Wat me opvalt is dat men al dan niet een slaatje eruit slaat --> bedoel stort men echt naar UA of steekt men in de eigen zak (resultaat zal varieren)

persoonlijk vind ik goeie uitleg (beschuldig ik Perun en soms een selecte-cast van Mriya o.a van) beter te behappen dan de rest

maar denk ook dat dit soort "media" ook door de loop moeten bekijken van .. welke informatie zien we en wat gebeurt er op zich is het natuurlijk best intressant dat er veel gedeelt word.

Ach en geef mensen ongelijk dat ze proberen de aandacht te houden .. immers we weten dat er iets aan gaat komen maar waar / wanneer ? tja ...koffie dik
* vso verwacht dat dit wanneer we het minst verwachten los gaat. zoals velen hier denk ik ..
Daarom volg ik graag RFU. Korte filmpjes van 5 min zonder BS (behalve clickbait title en gekke bek). Laatste 30 seconden maakt hij bijna altijd reclame voor z'n eigen website (uasupporter.com) en dat is weer direct gerelateerd aan het onderwerp. Dat vind ik zuiverder dan een product om je ballen mee te scheren, cannabis, the AtlasVPN (snake oil en ook nog eens niet eens directe toegang tot de configs al kun je ze vast uit de app reversen), en al die andere onzinnige verspilling van zuurstof. Het ergste was nog wel STT met scam van lord titel...

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:18

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jerie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:03:
Via NOS

[...]

Dit zijn ze dan:

[Afbeelding]

Ze hebben alle auto's zelf naar Oekraïne gereden (Joshua woont in Praag). 26 stuks!

De snufjes:

[Afbeelding]

[Twitter]

[...]

Het origineel, met 365 hartjes (voor elke oorlogsdag één):

[Afbeelding]

Ze worden ingezet bij Bakhmut!
Deze moeten wel harder dan 130km/h in de bebouwde kom gaan. Welke auto haalt niet 130km/h in Bakhmut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:00:
De heli's uit Croatie zijn gedeeltelijk al aangekomen:
[Twitter]
[Twitter]
[Afbeelding]
Bij het zien van die foto krijg ik Apocalypse Now niet meer uit mijn hoofd. Een kudde tot de tanden gewapende heli's.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Nog niet gezien hier :

Een kilometertje Baghmut, dat klinkt als weinig. Maar wacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvLAN50RD1OpaDSWBpGgvawjglE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vCml1ipiKANtcPu79HgSBE53.png?f=fotoalbum_large

Er is nog geen nieuwe kaart maar dat is een kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
asing schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:23:
Nog niet gezien hier :

[Twitter]

[Afbeelding]

Niet de meest betrouwbare bron opzichzelf staand, al wordt er wel een referentie gemaakt naar een commandant. Eerst eens even kijken of dit elders bevestigd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
RoD schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:28:
[...]

Niet de meest betrouwbare bron opzichzelf staand, al wordt er wel een referentie gemaakt naar een commandant. Eerst eens even kijken of dit elders bevestigd gaat worden.
Ik vond het filmpje weer in een ander filmpje. Dat was wat minder geschikt voor hier dus op zoek naar beter materiaal. Ik denk dat Anton Gerashchenko niet iets gaat posten wat niet klopt.

Blijft over, de vraag welke kilometer. Mijn kaartje was enkel om die kilometer in perspectief te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ook niet de meest betrouwbare bron, maar in ieder geval nog iemand die spreekt over lokale counteraanvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

asing schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Ik vond het filmpje weer in een ander filmpje. Dat was wat minder geschikt voor hier dus op zoek naar beter materiaal. Ik denk dat Anton Gerashchenko niet iets gaat posten wat niet klopt.

Blijft over, de vraag welke kilometer. Mijn kaartje was enkel om die kilometer in perspectief te plaatsen.
Helaas heeft Anton Geraschenko meerdere malen dingen gepost die niet kloppen. Hij doet het niet met kwade opzet, maar hij is wel eens wat enthousiast, om het zo maar te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:10

Zewatanejo

Fine Thanks!

@NOEL verwijst naar bronnen die het hebben over een gebied ten noorden van Bakhmut

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Zewatanejo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:33:
@NOEL verwijst naar bronnen die het hebben over een gebied ten noorden van Bakhmut
[Embed]
Noel was toch ook niet één van de betrouwbaarste bronnen?

We gaan het zien, zal vast morgenochtend in de ukrain update zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

asing schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:49:
[...]

Noel was toch ook niet één van de betrouwbaarste bronnen?

We gaan het zien, zal vast morgenochtend in de ukrain update zitten.
Nee, maar in zijn eerste tweet post hij wel de bron, namelijk een filmpje van de commandant die de claim maakt. :) Dus, nu wachten tot het op de een of andere manier te verifiëren is. Fingers crossed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Endgame discussie verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3, daar is het iets beter op zijn plek. Het hoort hier gewoon niet thuis, en dit is niet de eerste keer.

Mensen, laten we onze energie niet in endgame discussies verliezen terwijl er zoveel over het hier en nu is te verzamelen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:10

Snow_King

Konijn is stoer!

De Russische manier om te vieren dat de Nazi's in WO2 verslagen zijn....

Ben toch heel benieuwd of er vandaag in Moskou iets gaat gebeuren vanuit welke hoek dan ook.

En ook ben ik toch wel benieuwd naar de speech (waanzin) die Putin gaat geven, wat komt er nu weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
Snow_King schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:00:
[Twitter]

De Russische manier om te vieren dat ze Nazi's in WO2 verslagen zijn....

Ben toch heel benieuwd of er vandaag in Moskou iets gaat gebeuren vanuit welke hoek dan ook.

En ook ben ik toch wel benieuwd naar de speech (waanzin) die Putin gaat geven, wat komt er nu weer?
Ik ben vooral ook benieuwd of hij het zelf gaat zijn of weer een van zn dubbels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Snow_King schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:00:
[Twitter]

De Russische manier om te vieren dat ze Nazi's in WO2 verslagen zijn....

>>
On the night of May 8-9, Russian troops fired 25 Kalibr and Kh-101/Kh-555 cruise missiles at Ukraine. The air defense units destroyed 23 missiles.
https://www.ukrinform.net...23-of-them-destroyed.html

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 09-05-2023 07:34 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4CU59zioOlbf3uv0JTEMAbdXg8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WNiiLjJFJ1sI4HFBNRNO4Cm9.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 19:08
asing schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:23:
Nog niet gezien hier :

[Twitter]

[Afbeelding]

Reporting From Ukraine meld dat het om een gebied net ten noorden van Bakhmut gaat. Daarnaast spreekt hij ook de verwachting uit dat vandaag het offensief gaat beginnen.

YouTube: 08 May: HIMARS Raid Made Russians Convinced the COUNTEROFFENSIVE STA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:38
Het zou nogal een steek zijn om vandaag het offensief te starten. Echter vrees ik dat het weer nog niet ideaal is om het offensief in gang te zetten.

Hopelijk kan UA rationeel blijven en voeren ze uit wat er moet gebeuren met voor hun de beste omstandigheden. Als dat betekent dat ze nog een week moeten wachten, wachten ze misschien nog best die week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
Dat zou toch wel een hele mooie stunt zijn, als ze via een tangbeweging Bakhmut weten te isoleren. Heeft RU wel Bahkmut te pakken, alleen moeten ze zich daarna en masse overgeven omdat ze omsingeld zonder munitie zijn. En het russische leger gevangen + moraal weg en Bakhmut weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
CrazyOne schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:56:
Dat zou toch wel een hele mooie stunt zijn, als ze via een tangbeweging Bakhmut weten te isoleren. Heeft RU wel Bahkmut te pakken, alleen moeten ze zich daarna en masse overgeven omdat ze omsingeld zonder munitie zijn. En het russische leger gevangen + moraal weg en Bakhmut weer terug.
Bakhmut heeft weinig strategische waarde, dus dat zou een groot risico zijn voor alleen een morele overwinning en geen strategische overwinning.

Moraal is ook belangrijk, maar een grote strategische overwinning is een stuk belangrijker. En om nu zoveel risico te nemen om alleen een goed verhaal te hebben is te riskant lijkt me.

Ik denk dat UA eerder wat onrust kan creëren door wat sabotage acties in Rusland. Ik ben ook heel benieuwd hoe zenuwachtig Putin (als het al de echte Putin is) straks op het podium is als hij z'n speech geeft. Hij zal zich totaal niet veilig voelen denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:39
Requiem19 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:02:
[...]

Bakhmut heeft weinig strategische waarde, dus dat zou een groot risico zijn voor alleen een morele overwinning en geen strategische overwinning.

Moraal is ook belangrijk, maar een grote strategische overwinning is een stuk belangrijker. En om nu zoveel risico te nemen om alleen een goed verhaal te hebben is te riskant lijkt me.

Ik denk dat UA eerder wat onrust kan creëren door wat sabotage acties in Rusland. Ik ben ook heel benieuwd hoe zenuwachtig Putin (als het al de echte Putin is) straks op het podium is als hij z'n speech geeft. Hij zal zich totaal niet veilig voelen denk ik...
Ondertussen is Bachmut strategisch geworden, want bachmut zal voor interne politieke onstabiliteit zorgen door Wagner vs de RU

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:12
tc982 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:22:
Ondertussen is Bachmut strategisch geworden, want bachmut zal voor interne politieke onstabiliteit zorgen door Wagner vs de RU
Het lijkt me dat Bachmut strategisch is omdat men daar Wagner vasthoudt. Dat voorkomt dat Wagner op andere plekken actief wordt. Maar de huidige taktiek is goed genoeg om Wagner daar vast te houden. Dan hoef je Bachmut niet te gaan veroveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:49

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Vooral zit de "strategische" waarde hem erin dat RU zich heeft opgeworpen die stad in handen te krijgen.

Lukt dat niet dan slaan ze een flater met het hele bijbehorend circus van Wagner wat nu speelt.

Voor RU is het een logischer strategisch punt voor zover ik het heb begrepen om als stapsteen te dienen om verder UA in te trekken. Maar vooral na het stagneren van de opmars is het vooral een politiek-strategisch doel om te verkopen als overwinning.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Air defence in Kyiv aan het werk:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
rapture schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:42:
Air defence in Kyiv aan het werk:

[Twitter]
En ook nog een paar die buiten de stad geland zijn:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFvqigsXWAAMPTSc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFvqigsiXsAAMbfb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 09-05-2023 09:45 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• murphydrz
  • Laatst online: 10-09 09:15
YakuzA schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:45:
[...]

En ook nog een paar die buiten de stad geland zijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Twitter]
Och, een veld met aardbeienplantjes is aangevallen! De schoften!! :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
migchiell schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:35:
[...]

offtopic:
Nou ja, ze herdenken de overwinning op de Nazi's in WO2, dus wat dat betreft is dit wel accuraat :+
Dat is elk jaar, die tank heeft de nazi's verslagen en komt dus altijd eerst in de parade.

Verder valt het me op dat de soldaten bijna allemaal trainees waren, dus nog in opleiding.

Hele magere parade!

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:39
Ik zag trouwens ook voorbij komen dat de VS een squadron F22s naar Estland heeft geplaatst. Wanneer krijgt rusland eens door dat hun akties een sterkere tegenreaktie krijgen en ze iedere keer verder in de problemen komen?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Interessant, Prigozhin blijft bezig. Vraag me echt af wat er hier achter de schermen speelt.

Vertaling:
Prigozhin personally runs into Putin, calling him a complete asshole. Of course, maybe later he will begin to make excuses, saying that he meant Shoigu, or even Gerasimov. But the message is clear. This is the first jump of the Wagnerian directly on Putin. And also May 9th.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit lijkt de claim te bevestigen dat UA terreinwinst heeft geboekt rondom Bachmut. Filmpje in tweet.

https://nitter.it/Gerashchenko_en/status/1655863683593953281

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:49

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RoD schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:31:
Dit lijkt de claim te bevestigen dat UA terreinwinst heeft geboekt rondom Bachmut. Filmpje in tweet.
[Twitter]

"sorrie, baas even geen productie van mijn kant vandaag, ben even druk aan het duimen voor een RU-terugtrekking"

Zal mij benieuwen, misschien dat RU-forces nu even geen munitie krijgen omdat Wagner wat gaat ontvangen zodat Kadirov geen excuus heeft om zich terug te trekken?.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[Twitter]

Aan de noordkant van Bakhmut hadden we dat eerder toch ook al een keer gezien met die PMC van Gazprom of Shoigu oid?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Graan schepen controle door Rusland wordt nog steeds gefrustreerd:
UN says no grain ships inspected for 2 days as Ukraine blames Russia for delays
https://edition.cnn.com/e...9de588c14d3f1ca25d21b7e9e

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:28:
Interessant, Prigozhin blijft bezig. Vraag me echt af wat er hier achter de schermen speelt.
[Twitter]
Vertaling:

[...]
Hier een vertaling van het filmpje, maar weet niet of het een correcte vertaling is. Prigozhin lijkt te zeggen:
They're killing our soldiers, and happy grandpa thinks he's doing fine.
And what does the country do next if he's right?
God bless you all.
What should the country do, what should our children, our grandchildren, the future of Russia?
And how do you win a war if by some random chance, I'm just guessing, that grandpa turns out to be a complete asshole?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

wian schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Hier een vertaling van het filmpje, maar weet niet of het een correcte vertaling is. Prigozhin lijkt te zeggen:

[...]
Ik denk dat hij te ver gaat en hij wellicht binnenkort er niet meer is. Anderzijds is dit een teken aan de muur dat eenheid in Rusland zijn top aan het wegvallen is. Ik denk niet dat een offensief van Oekraine het ein de van de oorlog betekend in de zin dat ze alles terug veroveren. Ik denk zelfs dat de Krim zelf buiten het bereik van een huidig offensief valt (Ik volg hierin het denken van Perun). Echter zou een succesvol offensief wel de barsten in het Kremlin zelf groter maken.

Rusland hangt aan een zijden draad. Als er ergens oopstand komt in Rusland zelf dan valt het als een puzzel uit elkaar.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Auredium schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:44:
[...]

Rusland hangt aan een zijden draad. Als er ergens oopstand komt in Rusland zelf dan valt het als een puzzel uit elkaar.
Er komt geen opstand in Rusland. Die droom moeten we nu echt een keer laten varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 11:59
[...]

Ik denk dat hij te ver gaat en hij wellicht binnenkort er niet meer is. Anderzijds is dit een teken aan de muur dat eenheid in Rusland zijn top aan het wegvallen is. Ik denk niet dat een offensief van Oekraine het ein de van de oorlog betekend in de zin dat ze alles terug veroveren. Ik denk zelfs dat de Krim zelf buiten het bereik van een huidig offensief valt (Ik volg hierin het denken van Perun). Echter zou een succesvol offensief wel de barsten in het Kremlin zelf groter maken.

Dat heb ik ook lange tijd gedacht, maar ik denk nu dat het allemaal wel eens veel vlotter zou kunnen gaan dan gedacht.
Ik denk dat het russisch leger wel eens als een kaartenhuisje in elkaar kan vallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]
Ik denk zelfs dat de Krim zelf buiten het bereik van een huidig offensief valt
De Krim heeft een achilleshiel, bevoorading. Als ze dat weten te verstoren dan houdt het voor Rusland vanzelf een keer op. De Krim zelf heeft namelijk niets, alles moet van buiten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Muncher schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:48:
[...]

Er komt geen opstand in Rusland. Die droom moeten we nu echt een keer laten varen.
Afwachten. Ik heb het niet over mainland Rusland maar over zijn grensgebieden. Er zijn tekene dat gebieden zoals Tjetjenie weer onrustig aan het worden zijn.
Ik denk niet dat het een droom is maar een realistische mogelijkheid die samenhangt met het verloop van hett conflict in Oekraine.
Hoe verder van Moskou af in Rusland hoe minder de propaganda zijn werk doet. Die mensen hebben alternatieve methoden dan staatsmedia om nieuws te krijgen. Ik denk dat het naief is om te denken dat mensen in Rusland niet weten wat er gebeurd in Oekraine. Ik denk dat slechts een subset van de bevolking onder invloed van de propaganda staat en dat dit hoofdzakelijk de bevolking in west-Rusland is. Ik denk ook daat er onderschat wordt hoe hard de bevolking van Rusland is in het oosten en het zuiden van Rusland en dat ook daar de vlam voor eigen lotsbestemming nog is.

Ik denk dat het naief is om te denken dat alle Russen neergeslagen Poetins wil accepteren en volledig gebrainwased zijn.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:10

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Ik denk inderdaad dat een succesvol offensief op dit moment belangrijker is dan een doorslaggevend offensief. Niet alleen voor een slecht moraal aan de Russische kant, maar ook voor de steun van het Westen..

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:15
YakuzA schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:23:
Graan schepen controle door Rusland wordt nog steeds gefrustreerd:

[...]
https://edition.cnn.com/e...9de588c14d3f1ca25d21b7e9e
ik kan hier werkelijk van geen kant bij.

Wéét ik niet hoeveel mensen zijn afhankelijk van de graantransporten...
dit is GEEN oorlogstuig/materieel..... dus puur volkerenmoord omdat hierdoor VEEL mensen onnodig zullen sterven.

WAAROM nu niet gewoon een paar escorte schepen door de bosporus doorlaten (aub Erdogan.. _/-\o_
en als rede:

graan transporten GAAN door, goedschiks óf met NAVO escorte, zie maar wat je doet Putin.

Wil je géén escorte schepen zien? dan graandeal behouden.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:31
Hansieo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:58:
[...]

dit is GEEN oorlogstuig/materieel..... dus puur volkerenmoord omdat hierdoor VEEL mensen onnodig zullen sterven.

WAAROM nu niet gewoon een paar escorte schepen door de bosporus doorlaten (aub Erdogan.. _/-\o_
en als rede:

graan transporten GAAN door, goedschiks óf met NAVO escorte, zie maar wat je doet Putin.

Wil je géén escorte schepen zien? dan graandeal behouden.
Volgens United24Media (Telegram) mogen de schepen weer.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:40
@Hansieo je hebt (te) hoge verwachtingen van Russisch moraal in deze: als je ziet hoe men de eigen troepen laat verhongeren en hoe veel van de opgeroepen rekruten eruit zien dan is 'honger' in Rusland blijkbaar gewoongoed. Men zal famine as weapon een prima tactiek vinden, al is het Rusland niet gelukt de sancties opgeheven te krijgen door voedsel te gijzelen. Ze blijven er elke keer weer opnieuw mee spelen, net als dat ze elke keer weer opnieuw vliegtuigen opjagen, burgerdoelen beschieten, etc etc.

Ben het overigens met je eens dat het onacceptabel zou moeten zijn - maar na een jaar en bijna 3 maanden heb ik lage verwachtingen vanuit het Russische kamp als het gaat om humaniteit.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Hansieo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:58:
[...]

Ik heb goed nieuws: jij bent geen moordenaar. Ik het ook slecht nieuws: Poetin is dat wel. Vandaar.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Auredium schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:54:
[...]

Afwachten. Ik heb het niet over mainland Rusland maar over zijn grensgebieden. Er zijn tekene dat gebieden zoals Tjetjenie weer onrustig aan het worden zijn.
Ik denk niet dat het een droom is maar een realistische mogelijkheid die samenhangt met het verloop van hett conflict in Oekraine.
Hoe verder van Moskou af in Rusland hoe minder de propaganda zijn werk doet. Die mensen hebben alternatieve methoden dan staatsmedia om nieuws te krijgen. Ik denk dat het naief is om te denken dat mensen in Rusland niet weten wat er gebeurd in Oekraine. Ik denk dat slechts een subset van de bevolking onder invloed van de propaganda staat en dat dit hoofdzakelijk de bevolking in west-Rusland is. Ik denk ook daat er onderschat wordt hoe hard de bevolking van Rusland is in het oosten en het zuiden van Rusland en dat ook daar de vlam voor eigen lotsbestemming nog is.

Ik denk dat het naief is om te denken dat alle Russen neergeslagen Poetins wil accepteren en volledig gebrainwased zijn.
Ik heb mijn gedachten destijds hierover hier uiteengezet. Het heeft niets met naiviteit te maken. Als je kijkt naar de geschiedenis die Rusland heeft met dit soort zaken, dan is er weinig aanleiding om te denken dat er nu wel een opstand komt. Hopen kan natuurlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Als UA het kan, dan kunnen ze misschien een ruime tangbeweging om Bakhmut heen maken. Als ze dat kunnen, of dreigen te kunnen, dan is dat een grote morele klap voor Rusland. En hoewel Bakhmut zelf dan niet zo van belang is, kunnen ze op deze manier wel een groter stuk land bevrijden. Als ze dit kunnen of doen, dan is het nog steeds een afleiding. Ook gebied dat al sinds 2014 in controle is van Rusland, zoals Donetsk, zou een klap kunnen zijn. Maar strategisch is de (brug naar) Krim het huzarenstukje omdat de Krim het belangrijkste deel van de winst van RU is, en ze deze al sinds 2014 bezitten. Als men vervolgens ook de Kerch brug kan raken, en ook nog eens de huidige voorraden kan vernietigen (dat doen ze al), dan is het over voor RU @ Krim.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[Twitter]

Het gebied ten noorden van Khromove (48,59695° N, 37,95106° E) zou flink zijn aangepakt door o.a. HIMARS, aldus RFU van 8 Mei 2023.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:12

bloody

0.000 KB!!

Dit zou mooi zijn :)
Bekijk de korte video even, weer heerlijk kleurrijk taalgebruik van de kok.

Edit; en ja, Gazprom heeft naar verluidt idd een eigen PMC .... gewoon, omdat het kan.

[ Voor 20% gewijzigd door bloody op 09-05-2023 15:57 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
bloody schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:56:

Edit; en ja, Gazprom heeft naar verluidt idd een eigen PMC .... gewoon, omdat het kan.
Tuurlijk, de oligarchen hebben natuurlijk wel bescherming nodig mocht er iets binnen het land gebeuren… :+

Jammer dat Prigozhin politieke ambities in Rusland lijkt te hebben en niet alleen gedreven wordt door geld. Had hem anders nog wel over zien lopen ook :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
Prigozhin said the 72nd brigade and Gazprom "Torch" PMC abandoned their positions after 500 Wagner members died to get them
Hoe moet ik dit nu precies lezen? Dat 500 Wagners zijn gestorven toen ze die Torch gasten wilden ophalen, of toen ze die wilde vermoorden? "To get them" is op 2 manieren uit te leggen... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

BootVluchteling schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:16:
[...]

Hoe moet ik dit nu precies lezen? Dat 500 Wagners zijn gestorven toen ze die Torch gasten wilden ophalen, of toen ze die wilde vermoorden? "To get them" is op 2 manieren uit te leggen... :?
Zoals ik het lees heeft Wagner die positie ingenomen van Oekraine en is toen de positie overgedragen aan Torch (al dan nt vrijwillig). Wss kwam er een aanval van Oekraine en besloten de soldaten van Torch te vluchten waardoor Wagner zijn moeite ongedaan is gemaakt. Feitelijk dus 500 mensen gesneuveld voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:49
[...]

2 weken geleden speelde ook al zoiets.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230426_97118352

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 11:59
[...]

Ik interpreteer dat , dat er voor dat stukje grond te veroveren 500 Wagnerieten zijn gesneuveld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:18:

Reporting from Ukraine is volgens mij een Oekraïner. Je pikt ze eruit door het accent en het probleemloos uitspreken van de meest moeilijke plaatsnamen. Er was er nog eentje die een wat uitgebreidere review deed en als je een Rus wil volgen die afvallig is, dan is er Inside Russia. Wel even op de duur van de video letten voor je klikt, het kan ineens een podcast zijn van een uur. :)
Zeker, hij Konstantin is lang van stof. Oudere meneer ook.

#7 is wel een goeie, hij geeft voorbeelden die ik niet kende (of niet aan had gedacht), en die je wel zou moeten weten: false flag precedenten zijn namelijk 1919 Rusland, Finland 1939, en Afghanistan 1979.

Recent zijn Transnistrië, Krim (UA) en Donbas / Donetsk + Luhansk oblasts (UA) daar ook in bepaalde mate voorbeelden van. Die noemt hij niet.

Maar de VS kan er ook wat van... voorbeeldje. Al klinkt dat misschien als een Whataboutism. Ik denk dat je ook de context en situatie moet kijken ipv enkel het feit benoemen, maar gaat dan erg offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

72nd brigade en Gazprom "Torch" PMC hebben 3 km² opgegeven. Het veroveren van dat stuk terrein heeft Wagner 500 doden gekost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPU75zMu_0rpOaP6zVCruntKhx0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TOumfQmyD7tN5C98Qvkaj4D3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
rapture schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:28:
[...]

72nd brigade en Gazprom "Torch" PMC hebben 3 km² opgegeven. Het veroveren van dat stuk terrein heeft Wagner 500 doden gekost.

[Afbeelding]
Die vertaling is een beetje ongelukkig. Ze zijn gevlucht omdat ze 3 km terrein hebben verloren. Dat ze terrein hebben verloren is niet de oorzaak maar een gevolg van iets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zelfs Scholz zegt dat we niet door de parade geïntimideerd mogen voelen.
Europe must not be intimated by Moscow's power plays - Scholz

BERLIN, May 9 (Reuters) - The European Union must not be intimidated by Moscow's show-casing of military power but continue to support Ukraine for as long as it takes, Germany Chancellor Olaf Scholz said on Tuesday as Russia marked Victory Day with a parade.

"2,200 kilometres northeast from here, (Russian President Vladimir) Putin is parading his soldiers, tanks and missiles today," Scholz told lawmakers in a speech at the European Parliament in Strasbourg, according to prepared remarks. https://www.reuters.com/w...-plays-scholz-2023-05-09/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

...tanks > 1 museumtank

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Nog 1,2 miljard dollar aan wapens, munitie en diensten voor Oekraïne kopen.
Today, the Department of Defense (DoD) announced a new security assistance package to reaffirm the steadfast U.S. support for Ukraine, including to bolster its air defenses and sustain its artillery ammunition needs. This package, which totals up to $1.2 billion, is being provided under the Ukraine Security Assistance Initiative (USAI).

Unlike Presidential Drawdown authority (PDA), which DoD has continued to leverage to deliver equipment to Ukraine from DoD stocks at a historic pace, USAI is an authority under which the United States procures capabilities from industry or partners. This announcement represents the beginning of a contracting process to provide additional priority capabilities to Ukraine.
https://www.defense.gov/N...y-assistance-for-ukraine/
Dan zijn er leveringstermijnen.
The capabilities in this package include:
  • Additional air defense systems and munitions;
  • Equipment to integrate Western air defense launchers, missiles, and radars with Ukraine's air defense systems;
  • Ammunition for counter-Unmanned Aerial Systems;
  • 155mm artillery rounds;
  • Commercial satellite imagery services;
  • Support for training, maintenance, and sustainment activities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
rapture schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:49:
Nog 1,2 miljard dollar aan wapens, munitie en diensten voor Oekraïne kopen.
[...]

Dan zijn er leveringstermijnen.
[...]
Wel een dure post voor wat daaronder vermeld staat, zit daar stiekem een dure AD in verstopt oid?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:23:
[...]

#7 is wel een goeie, hij geeft voorbeelden die ik niet kende (of niet aan had gedacht), en die je wel zou moeten weten: false flag precedenten zijn namelijk 1919 Rusland, Finland 1939, en Afghanistan 1979.

Recent zijn Transnistrië, Krim (UA) en Donbas / Donetsk + Luhansk oblasts (UA) daar ook in bepaalde mate voorbeelden van. Die noemt hij niet.
De Tsjetjenie false flag is wel het bekendste idd, waar de FSB betrapt werd bij het opblazen van flatgebouwen in Rusland.
Wikipedia: 1999 Russian apartment bombings

Besprak deze toevallig ook van de week met schoonmoeder, die gaf aan dat ze in die tijd ook geloofde dat het inderdaad Tsjetjenie was die dit had gedaan, maar die wist ondertussen ook al dat dit niet zo was.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 09-05-2023 16:58 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een internationale fonds voor Oekraïne (geleid door de Britten) vraagt aan de leveranciers om kruisraketten die tot 300km ver gaan.
Washington Post: UK preparing to give long-range missiles to Ukraine

The U.K. appears ready to send Ukraine long-range missiles that can hit targets up to 300 kilometers away, the Washington Post reported on May 9, citing a procurement notice by the U.K.-led International Fund for Ukraine.

In the notice posted on May 2, the U.K. Defense Ministry asked for "expressions of interest" in supplying such missiles, requesting a response within three days, the WP wrote.

No final decision has been made, according to an unnamed U.K. official, who refused to provide further details on the type and quantity of the missiles as well as delivery time. However, the notice is reportedly a significant step towards the U.K. giving such munitions to Ukraine.

The requested specifications match the U.K.-owned Storm Shadow cruise missiles that can be installed on Soviet-made Ukrainian jets, the publication added.
https://kyivindependent.c...ange-missiles-to-ukraine/
https://www.washingtonpos...raine-long-range-missile/

De specs in de aanbesteding zijn zodanig geschreven dat het Storm Shadow kruisraketten moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 09-05-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
rapture schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:28:
[...]

[Afbeelding]
Dus 100x30 meter? Dat is eigenlijk maar een klein pest stukje.. Of reken ik nu verkeerd?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

murphydrz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:09:
[...]

Dus 100x30 meter? Dat is eigenlijk maar een klein pest stukje.. Of reken ik nu verkeerd?
1 vierkante kilometer is 1000x1000 meter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murphydrz
rapture schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:13:
[...]

1 vierkante kilometer is 1000x1000 meter.
Tuurlijk, sorry. lange dag... vergeet wat ik zei.. 8)7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
VK wil Oekraïne langeafstandsraketten geven

Volkskrant Liveblog

Ik zie dit zo snel nog niet terug, maar dit zou betekenen dat de Britten deze drempel gaan slechten. Dan blijft er voor de Amerikanen weinig argumentatie over om zelf terug te houden.
Het Verenigd Koninkrijk treft voorbereidingen om Oekraïne raketten te geven met een bereik van 300 kilometer. Dat schrijft The Washington Post op basis van een aanbestedingsbericht. Het gaat vermoedelijk om de Storm Shadow, een raket van Brits-Franse makelij die afgevuurd kan worden vanaf de Sovjet-gevechtsvliegtuigen die Oekraïne gebruikt. Daarmee zou Oekraïne doelen in bijna al het door Rusland bezette gebied kunnen raken.
AFP - Een MiG-29 van de Oekraïense luchtmacht boven het oosten van Oekraïne. Dit soort gevechtsvliegtuigen zou kunnen worden uitgerust met de Britse Storm Shadow-raketten.
De hamvraag blijft wel weer: "Wanneer?". De voorbereidingsfase klinkt op zich wel al goed.
Een anonieme Britse functionaris benadrukt dat nog geen besluit is genomen over de levering van de raketten, maar wijst er tegelijkertijd op dat het VK vaker als eerste nieuwe wapentypes naar Kyiv stuurt. Dat was ook al zo bij moderne westerse tanks en kleine antitank- en luchtdoelraketten. De Britse premier Rishi Sunak pleitte in februari al voor de levering van raketten met een groot bereik.
Ze lijken er wel te gaan komen, als ik het zo lees.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Volgens de Oekraïners zijn de Russische marineschepen van de Krim terug naar Rusland aan het gaan.
Russian Warships Pulled From Crimea Over Missile Fears – Ukrainian Intelligence

The last time Moscow was forced to evacuate warships out of the Crimean port to keep them from getting sunk was in 1941 during the Siege of Sevastopol.

Naval commanders of the Kremlin’s once-mighty Black Sea Fleet (BSF) are shifting warships from their traditional Crimean home base Sevastopol to safer waters back in Russia, a senior Ukrainian military intelligence said Friday.

Intensifying Ukrainian strikes near the Russia-occupied Crimea peninsula and Kremlin fears precision-guided weapons could hit Russian fleet elements tied up at Sevastopol piers, or simply leave them without fuel, are largely responsible for Moscow’s decision, said Major General Vadym Skibitsky, deputy chief of Ukraine's Defence Intelligence, in an interview with the Kyiv TV channel.

Russia’s naval high command is re-basing BSF vessels assigned to Sevastopol to the port Novorossisk on the eastern Black Sea coast, Skibitsky said.

“If you’re talking about military vessels, well, here we see that they (Russian naval high command) are afraid,” he said. “We see, factually, if you are talking specifically about the [military] base Sevastopol, and other military facilities, in the first place they are now being very heavily guarded; the occupiers are equipping positions to protect against attacks on this infrastructure.”

“And the other thing is, the majority of the warships, they’ve moved from Sevastopol to the mainland of Russia, specifically to Novorossisk, in order to avoid their destruction while being based in the occupied territory [in Crimea],” Skibitsky said.
https://www.kyivpost.com/post/16651?s=35

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
teacup schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:28:
VK wil Oekraïne langeafstandsraketten geven

Volkskrant Liveblog

Ik zie dit zo snel nog niet terug, maar dit zou betekenen dat de Britten deze drempel gaan slechten. Dan blijft er voor de Amerikanen weinig argumentatie over om zelf terug te houden.
[...]
De hamvraag blijft wel weer: "Wanneer?". De voorbereidingsfase klinkt op zich wel al goed.
[...]
Ze lijken er wel te gaan komen, als ik het zo lees.
Dacht al, die herken ik :P
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4"
https://www.gov.uk/guidan...onal-fund-for-ukraine-ifu

Stond idd eind april in een aanbesteding van de UK die 4 mei sloot:)
Missiles or Rockets with a range 100-300km; land, sea or air launch. Payload 20-490kg.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 09-05-2023 17:33 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De Russen knoeien met de watervoorziening van Mariupol.
Mariupol faces problem with drinking water due to occupiers' actions

Mariupol, temporarily occupied by the Russians, is going to face a problem with drinking water in the summer.

Source: Petro Andriushchenko, the advisor to the mayor of Mariupol

Details: Andriushchenko states that the occupiers are trying to connect the two reservoirs, which could cause an environmental disaster in the city.

As Andriushchenko explains, the city receives water from the reserve water storage in Staryi Krym, which is filled through the Kalchyk stream. However, the Russians have blocked it inside the city, which has turned the river "into a swamp."
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/05/8/7401146/
"So the water [supply] situation is terrible. In the summer, in the heat of the day, the water level will not be enough to supply Mariupol with water even at the minimum, and the blocked Kalchyk (local river – ed.) will not allow the reservoir to recover," predicts Petro Andriushchenko.

According to him, in order to solve the water problem, the occupiers supposedly "found" the documents of the city council's project for a new water pipeline and decided to "recklessly implement it."

The mayor's adviser has added that the project included a water treatment plant and the construction of a water intake from two reservoirs, Staryi Krym and Pavlopil.
"And now the Russians have decided to combine these two reservoirs. As if this would solve something. Maybe it would solve it, but there is a small issue. The Pavlopil reservoir should be replenished through Kalmius, provided that the Siverskyi Donets canal is working. But it is not working (which is why there is no water in Donetsk)," said the mayor's adviser.

According to Andriushchenko, if the occupiers implement their plan, it could destroy two reservoirs and all the flora and fauna around them at the same time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Indoubt schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:45:
Ze gaan er echt niet zomaar vanuit dat er niemand tussen zit die even een verkeerde gedachte krijgt en op Putin richt
Het ding heeft een 76 mm kanon en twee 7.6 mm mitrailleurs. Er kan ook flink wat ammo mee, 80-100 rondjes. Ze zullen voor de parades wel een paar showmodellen hebben waarbij de wapens niet meer kunnen schieten.

Maar stel dat dat niet zo is, en je propt dat ding vol met alle ammo die je kan vinden. Je laadt het ding vantevoren, stopt voor Putin, draait de loop zijn kant op en je drukt af. Op hetzelfde moment doe je "button down" en begin je met de rest van de ammo.

Als ik de parade zo zie is er niets maar dan ook niets wat een schietende tank op dat moment kan stoppen, ook al is die tank uit WW2. Als ik klaar zou zijn zou ik 1 kogel voor mezelf bewaren, dat wel.

Ik heb even door de parade gescrolld maar wat een aanfluiting was het deze keer voor het één na grootste leger ter wereld. Eén tank, eentje. Wel een belangrijke met de T34 maar ze hebben nog een paar T-14s. Ik vind het vreemd dat die er niet zijn.

Mogelijke redenen:
- gekanibaliseerd voor onderdelen
- kapot en geen monteurs
- geen tank crew om het ding te laten rijden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
Muncher schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:48:
Er komt geen opstand in Rusland.
*knip* s.v.p. anders formuleren:
"Voor een dergelike stelling wil ik toch echt wat meer onderbouwing of bronnen zien"

Vergeet niet, wat wij Rusland noemen is Rusland met een hele kudde kolonies/wingewesten met een op Russische wijze 'democratisch' gekozen regering. Waarvan er zelfs een paar onderling zo ongeveer op voet van oorlog staan. Een beetje wensdenken misschien, maar stabiel is de situatie zeker niet. Het is niet zo dat ze allemaal vrijwillig in de Russische federatie zitten, als Moskou zwakte vertoont kan er van alles gebeuren.
Ik denk dat het Kremlin gelijk heeft als ze zeggen dat door deze oorlog het voortbestaan van Rusland in gevaar komt. Dat zij zelf de oorzaak zijn en niet het satanische westen is weer een ander punt.
Putin says Russia is fighting for its very existence - Reuters
zou best eens waar kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 09-05-2023 21:51 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@rapture en @teacup m.a.w die lange afstands rakketen zijn al in UA .. hooguit "groen licht" is de issue ..
mijn "voorspelling" is dat hiermee tzt de bevoorrading van het krim einde oefening is. of een paar leuke doelen in rusland/UA waarbij het front een uitdaging krijgt.
* vso denkt dat deze dan net of iets ervoor het offensief echt start gelanceerd worden.
met de "note" dat de eigenaar de sleutel 24x7 bij de selfdestruct knop houd indien het een milimeter de verkeerde kant op vliegt oid .. en dat is dus 24x7 ten koste van andere bewaking in de sky.. zolang ze in het land zijn .. (mijn vermoeden)

over de parade (minder koffie dik IMHO)

Heb me werkelijk stuk gelachen over de "no tank(s)" twitter feeds van vandaag
maar serieuzer ingestoken .. zijn ze zo bang van een herhaling van de vastgelopen T-14 of kan je niet andere tanks optrommelen met parts die "visueel" werkend ogen, zelfs als corruption kills "nep" of dummy meuk op je tank en paraderen gaat niemand merken. zelfde voor elk ander materieel ..

Is er niemand die op het "slimme" idee kwam dat je op de terugweg van het front wat defecte meuk retour mee kan nemen .. nee natuurlijk niet .. als je "te slim" bent word je wellicht uitgenodigt voor een bakje thee op de 24ste verdieping waar het zwembad oid is met het stoeltje dicht bij de rand van het dak. Stel je voor dat iemand nadenkt .. pfff

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tens schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:57:
[...]

bron: trust me?

Vergeet niet, wat wij Rusland noemen is Rusland met een hele kudde kolonies/wingewesten met een op Russische wijze 'democratisch' gekozen regering. Waarvan er zelfs een paar onderling zo ongeveer op voet van oorlog staan. Een beetje wensdenken misschien, maar stabiel is de situatie zeker niet. Het is niet zo dat ze allemaal vrijwillig in de Russische federatie zitten, als Moskou zwakte vertoont kan er van alles gebeuren.
Ik denk dat het Kremlin gelijk heeft als ze zeggen dat door deze oorlog het voortbestaan van Rusland in gevaar komt. Dat zij zelf de oorzaak zijn en niet het satanische westen is weer een ander punt.
Er kan van alles, maar van alle scenario's is een opstand een van de minder waarschijnlijke, simpelweg omdat de bevolking weliswaar boos is, maar niet bepaald op vadertje tsaar.

Wat plausibeler is, is dat de verschillende machtsblokken elkaar gaan bevechten (hoe prettig dat is, kun je momenteel in Sudan volgen), of dat afgelegen regionen simpelweg het centrum gaan negeren en dan de facto onafhankelijk worden (al doen ze geen pro forma verklaringen). Persoonlijk acht ik dat laatste nog meest plausibel bij een verdere afbrokkeling van macht van Putin en/of zijn wegvallen.
[...]

Voor hem persoonlijk in ieder geval wel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:33:
[...]

Ik heb even door de parade gescrolld maar wat een aanfluiting was het deze keer voor het één na grootste leger ter wereld. Eén tank, eentje. Wel een belangrijke met de T34 maar ze hebben nog een paar T-14s. Ik vind het vreemd dat die er niet zijn.

Mogelijke redenen:
- gekanibaliseerd voor onderdelen
- kapot en geen monteurs
- geen tank crew om het ding te laten rijden
Misschien willen ze de burgers er niet aan herinneren dat hun beste en duurste tank onbruikbaar is in een echte oorlog SMO. Dus vandaag een keertje geen T-14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een discussie over de kwaliteit van bronnen, nog van gisteren, is verplaatst naar [UKR] Betrouwbare Bronnen, een aantal reacties is verplaatst naar Wapens en wapensystemen en de parade in Moskou naar, waar anders, De situatie binnen Rusland.

Nieuwe posts met die onderwerpen graag in die topics, en niet in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Tens schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:57:
[...]

[MBR]*knip* s.v.p. anders formuleren:
"Voor een dergelike stelling wil ik toch echt wat meer onderbouwing of bronnen zien"[/]

[...]

De bron is niet "trust me". Zie ook mijn andere reactie.

Rusland is al eeuwenlang een lappendeken van landen. Wat we tot nu toe hebben gezien vanuit de geschiedenis maakt een opstand niet erg realistisch of in de lijn der verwachting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Uiteraard zijn er beelden van de vluchtende Russen:
Prigozhin's report about the escape of the 72nd Separate Motorized Rifle Brigade of the Russian Armed Forces from Bakhmut and the "500 corpses" of Russians left there is true.

The Third Assault Brigade thanks for publicizing their success at the front and adds details.

During the two days of attacks on the southwestern outskirts of the city, the 3rd Brigade assault troops as part of the Azov tactical group eliminated 64 occupiers, another 87 are halfway to the previously mentioned (the elimination continues, the data is being updated). There are Wagnerites among them. They also have 5 captured Russians.

The destroyed Russian equipment deserves special attention. This includes several trains with enemy ammunition, mortars and more than one armored personnel carrier.
Vertaald: https://t.me/liveukraine_media/8885
Origineel: https://t.me/ab3army/2520

Er zijn dode Russen en tanks die over de vijand rijden te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:09:
@rapture en @teacup m.a.w die lange afstands rakketen zijn al in UA .. hooguit "groen licht" is de issue ..
mijn "voorspelling" is dat hiermee tzt de bevoorrading van het krim einde oefening is. of een paar leuke doelen in rusland/UA waarbij het front een uitdaging krijgt.
Het afsnijden van de bevoorrading, of in elk geval het verstoren ervan (want de Russen repareren snel), zou niet heel lastig moeten zijn met dergelijke wapens. De spoorlijnen die vanuit de Krim door Kherson Oblast naar de Donbas lopen zijn bekend, alsook weet Oekraïne welke stations als logistieke hub dienen. Fanatiekelingen kopen regelmatig Maxar satellietfoto's en leggen de Russische logistiek bloot, ik neem aan dat Oekraïne dan helemaal weet welke doelwitten ze moeten raken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@rapture je deed me denken aan een filmpje (v.d week) die ik wel erg zorgelijk vind, 1 van de comments erbij "howto prevent being used after your injury when you are near death" pak een granaat en stop die in je vest en houd die vast met je kin oid.. filmpje is gore gallery .. waar iemand op die manier "zelfmoord" pleegt

Wat ik zorgelijk vind is dat UA beter van de russen af kan blijven tenzij ze een lange stok hebben oid .. doet me denken aan de verhalen van WW2 met Japanse soldaten

Ik blijf expres vaag/zonder bron maar ligt het aan mij of is dit next level brainwashing oid ?

*knip* onnodig, als je geen reacties wilt van andere gebruikers, dan post niet

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 10-05-2023 08:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 11:14

Sebje

Makelaartje

rapture schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:44:
Uiteraard zijn er beelden van de vluchtende Russen:

[...]

Vertaald: https://t.me/liveukraine_media/8885
Origineel: https://t.me/ab3army/2520

Er zijn dode Russen en tanks die over de vijand rijden te zien.
Aanvullende bevestiging vanuit Oekraïense kant:

[Twitter: https://twitter.com/skmartinto/status/1656066969152507905?s=46&t=tqLQZx4fZDg9h0BecmWzMw]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Bijna 8km2 veroverd door UA (Azov) en behoorlijk wat Russen weggejaagd.

https://t.me/liveukraine_media/8893

Ook Prigozhin heeft er in een filmpje over gezeurd.

500man dood voor 3km grond.

Ik ben achterdochtig. De soldaten van RU zouden zijn ontsnapt. Wellicht uit een tang beweging van UA?

Ik geloof niet dat er zomaar 3k+ Russen weg rennen.
Dat zijn de aantallen die in de brigades zouden zitten (van horen zeggen).
Wellicht proberen ze UA in de val te lokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:49
Amtelode schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:01:
....Wellicht proberen ze UA in de val te lokken.
Normaal lees ik alleen maar mee hier.....maar hebben we ze al eerder op zulke slimme tactieken kunnen betrappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 16:01
rube schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:13:
[...]

Normaal lees ik alleen maar mee hier.....maar hebben we ze al eerder op zulke slimme tactieken kunnen betrappen?
Ja dit hebben ze een aantal weken terug ook al eens toegepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

rube schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:13:
[...]

Het is een standaard reactie van de pro-Russische kant op Oekrainse terreinwinst. Die valt tussen de ontkenningsfase en het negeren van dat het gebeurd is. Nadat de beelden onweerlegbaar aantonen dat Oekraine ergens terrein heeft gewonnen zijn er een paar dagen waarin je kan claimen dat het allemaal een Russische list is en dat niet kan worden ontkracht. Daarna kan je het negeren of simpelweg stellen dat de verliezen die Rusland heeft toegebracht zo enorm zijn dat het terrein opgeven waard was.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-w3Cd5dg_iA1yOQEnmVCKod2Yg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yt6irZFt4M98TubHNjRdx57w.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een dag of 5 a 6 te gaan.......

[ Voor 4% gewijzigd door beany op 10-05-2023 08:38 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Amtelode schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:01:
Bijna 8km2 veroverd door UA (Azov) en behoorlijk wat Russen weggejaagd.

https://t.me/liveukraine_media/8893

Ook Prigozhin heeft er in een filmpje over gezeurd.

500man dood voor 3km grond.

Ik ben achterdochtig. De soldaten van RU zouden zijn ontsnapt. Wellicht uit een tang beweging van UA?

Ik geloof niet dat er zomaar 3k+ Russen weg rennen.
Dat zijn de aantallen die in de brigades zouden zitten (van horen zeggen).
Wellicht proberen ze UA in de val te lokken.
Wat dat laatste betreft: ja, dat probeerden ze. Namelijk bij Khromove de tangbeweging om Bakhmut heen, plus logistiek afsnijden (Maartje het zijn juist de Russen die overshooten).

Om dat te voorkomen deze tegenaanval. Inclusief veel HIMARS ondersteuning en luchtsteun. Russische soldaten kunnen daar niets tegen beginnen. Wagner YOLO'd erdoorheen want huurlingen.

Dat van die luchtsteun zag ik bij Nieuwsuur gisteravond. RFU en Denys van eergisteren en gisteren hebben het ook uitvoerig over dit mini tegenoffensief. Al is Bakhmut, voor zover er nog iets van over is, wel bijna volledig in Russische handen.

Ik denk dat het geheel ook afleiding is voor het zuiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:50

Garyu

WW

vso schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:07:
[...]

goeie opmerking !

[...]

Daarop een weder-vraag .. maar hoeveel "hulp" biedt een OSINT onderzoek nu werkelijk, met snake eiland bv was Osint88 (die gozer die als eerste tweete van de moskva aanval) helemaal los geslagen en sloeg 1000den euro's stuk om vervolgens met andere OSINT figuren oid helemaal te analyseren wat er gebeurde.

Maar als je mij gaat verkondigen dat je UA helpt .. wat is dan de ingang die je gebruikt (de juiste kanalen) die dan wat met je info doen? al krijg je een schouderklopje voor je diensten ..

kan me bv niet voorstellen dat rusland net zo hard meeluisterd of zich voordoet als UA .. dat soort geneuzel.

of is dit me being paranoid ?
Je kan gewoon contact opnemen met de Oekraiense ambassade. Een vriend van me had heel snel lijntjes opgebouwd hier met de relevante mensen in het Oekraiense verdedigingsministerie. Als je wilt helpen en een goede informatie hebt, helpen ze je wel de juiste mensen aan te spreken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Wel bijzonder, vanuit Rybar (russische milblogger) wordt nu ook geclaimed dat een gedeelte van de grote drones/aanvallen die Oekraine uit zou voeren gedaan wordt met drones die in Rusland de lucht in gestuurd worden?

Dit zou idd eerder duiden op een grotere hoeveelheid involvement door Russische partizanen oid?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
YakuzA schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:10:
Wel bijzonder, vanuit Rybar wordt nu ook geclaimed dat een gedeelte van de grote drones/aanvallen die Oekraine uit zou voeren gedaan wordt met drones die in Rusland de lucht in gestuurd worden?
[Twitter][Twitter]
Dit zou idd eerder duiden op een grotere hoeveelheid involvement door Russische partizanen oid?
Heerlijk om te lezen, the battle of drones. Het zou om een stuk of 100 drones gaan volgens Rybar.

Net twee drones in de Voronezh regio voor slachtoffers gezorgd.

Offensief is op gang aan het komen. Zo veel mogelijk overbelasten...

Het lijkt iig makkelijk om de RU grens over te gaan dus ik sluit niet uit dat het gewoon UA militairen zijn?

Laat de vernedering groot zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Amtelode schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:23:
[...]
Heerlijk om te lezen, the battle of drones. Het zou om een stuk of 100 drones gaan volgens Rybar.
de '100' is wel overduidelijk onzin ;)

Het is daar gepost om te doen alsof Rusland zo goed is en er zoveel heeft neergehaald.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Liveblog NOS vandaag heeft momenteel diverse aardige items

Oekraïense minister waarschuwt voor hoge verwachtingen -> aldus Koeleba in een interview met het Duitse Bild. Mijn take: als het erg goed gaat jezelf downplayen :)

AFP-journalist Arman Soldin omgekomen in Oekraïne -> de plaats is bekend, Tsjasiv Jar nabij Bakhmut.

Amerikanen saboteren Russische spionagesoftware -> betreft 'Snake', deze zou van Turla zijn, een afdeling binnen de FSB. De software was zo'n 20 jaar actief. Hier heeft Tweakers ook een artikel over nieuws: FBI legt netwerk Russische Snake-malware die al twintig jaar actief i...

Russische viering Overwinningsdag in bezette delen Oekraïne -> Zelenskyy had het feest met een dag vervroegt. Rusland greep de dag in Oekraïens gebied aan voor propagandadoeleinden.
[...]

"In bezette steden als Marioepol en Melitopol zijn oude monumenten opgeknapt, Russische posters opgehangen en wapperen oude Sovjetvlaggen", zei Balduk, die de ontwikkelingen in Oekraïne nauwgezet volgt en er veel contacten heeft. "In Melitopol leidde de installatie van nieuwe lampen bij een monument zelfs tot onrust. Het licht scheen zo fel in de lucht, dat mensen in de omgeving dachten dat er een luchtaanval plaatsvond."

Een bewoner van Melitopol maakte beelden van het 'versierde' centrum van de stad:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FvtBQ8rWABsiB43.jpg?format=jpg&name=medium (Via Twitter)
Aan het front in Oekraïne: op pad met de 40 jaar oude helikopters -> filmpje, oude Sikorsky's, rapportage Nieuwsuur gisteravond

Oekraïne boos over buitenlandse regeringsleiders bij parade in Moskou -> dit zijn de Usual Suspects:
President Poetin werd op de tribune vergezeld door de premier van Armenië en de presidenten van Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Turkmenistan, Oezbekistan en Belarus.
Een select gezelschap. Bruls noemde ik Nieuwsuur Schröder, Merkel, Chirac, en Dubya Bush die er in het verleden wel bij waren. Nu niemand vanuit het Westen.

Pagina: 1 ... 6 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid