Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 25 Laatste
Acties:
  • 518.793 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:17
Het lijkt erop dat UA inzet op een breuk tussen Wagner en RU MOD. De verhoogde Himars activiteit rondt Bachmut is wellicht om de supplies (Wagner munitie garantie) te verstoren?

Als UA het voor elkaar krijgt om die beloofde munitie te vernietigen, RU MOD iets kan terugduwen en wat Wagner soldaten omver weet te schieten welke een hold the line toepassen is da paniek hopelijk compleet en pakt Wagner zijn biezen. Daarna 1 stk Leopard en 1 stk Bradley in deze gebieden laten zien en het moraal stort daar wellicht volledig in elkaar.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Niet super relevant, maar wel een "grappig" iets:
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1656233164149276676] russische soldaat geeft aan dat hij zich over wil geven, Oekraïense soldaten droppen een bericht voor hem via de drone, en manen hem de drone te volgen zodat hij zich kan overgeven.

Wie had dat gedacht, dat we soldaten zouden zien die zich overgeven aan een drone. :D

Edit: embedden via dat account lukt op de een of andere manier nooit, hier een andere.
Bakhmut: Mercy of the ZSU on May 9

Calculation of the role of the strike of unmanned aerial systems (RUBpAK) "Achilles" 92 OMBr named after in the Bakhmut direction, the head of the army chief Ivan Sirk discovered a Russian soldier who asked to bomb him. Our team dropped him a note by copter with an order to surrender and follow the drone.

He agreed, despite the fact that "his" people shot him in the back. Infantry and scouts from "CODE 9.2" 92 OMBr accompanied him all the way to Ukrainian positions.

Being captured in Ukraine gives a better chance of survival than serving in the Russian army.

[ Voor 49% gewijzigd door RoD op 10-05-2023 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:04:
[Twitter] russische soldaat geeft aan dat hij zich over wil geven, Oekraïense soldaten droppen een bericht voor hem via de drone, en manen hem de drone te volgen zodat hij zich kan overgeven.

Wie had dat gedacht, dat we soldaten zouden zien die zich overgeven aan een drone. :D

Edit: embedden via dat account lukt op de een of andere manier nooit, hier een andere.
[Twitter]
[...]
Deaddistrict heeft de Twitter blanket ‘18+ content’ gekregen. Zonder in te loggen zijn die tweets niet op te halen oid
Age-restricted adult content. This content might not be appropriate for people under 18 years old. To view this media, you’ll need to log in to Twitter. Learn more

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 10-05-2023 12:51 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

[Twitter] russische soldaat geeft aan dat hij zich over wil geven, Oekraïense soldaten droppen een bericht voor hem via de drone, en manen hem de drone te volgen zodat hij zich kan overgeven.

Dit gebeurt al langer zo, maar inderdaad wel een inventieve 'grappige' manier:

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 13:01
kevlar01 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:44:
[...]

Dit gebeurt al langer zo, maar inderdaad wel een inventieve 'grappige' manier:

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
Heel toepasselijk nummer ook, Muse - Uprising. De teksten zijn ontzettend herkenbaar voor de Oekraïners (en Russen), denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:32
Interessante uitspraak van Wagner PMC baas Prigozhin.
Hij vraagt zich met betrekking tot de munitie leveringen af of 'Vriendelijke Opa' gelijk heeft.
Of wellicht een totale mongool is.

Hij specificeert overigens niet precies wie hij bedoelt.
'Vriendelijke Opa' kan op iedereen slaan.
'Bunker Opa' is een echter een (weinig vleiende) bijnaam van Poetin.
Wagner Chief’s Latest Rant Attacks Unnamed ‘Grandpa’

In his latest video, Wagner's chief is uncomplimentary about a nameless 'grandpa', but the context and his words make his identity obvious to everyone.
https://www.kyivpost.com/post/16843

Op Reddit deze vertaling van de Prigozhin toespraak/uitzinnige tirade, met het commentaar van een van zijn Wagner huurlingen.
Cook:

Okay(?), this sort of shells, but instead of handing them to the troops, they're accumulated in some sort of warehouses. Nobody knows what for. And instead of expending a shell, killing an opponent, saving the life of our soldier, our soldiers are getting slaughtered. Meanwhile, Happy Grampa thinks that his life is good.

And what should the nation do?.. If he turns out to be right, God bless us all. But what should the nation do, what should our children, our grandchildren do, and how do we win the war, if it turns out that this Grampa is a complete moron?

Yes-man:

They shouldn't lie in warehouses. They should be stored with us, at firing positions.

Cook:

And fly in the direction of the enemy.

Yes-man:

And fly in the direction of the enemy. Thereby supporting our infantry.

Cook:

So, boys, let's strangle those who strangle the shells.

Yes-man:

Excellent. We all vote "yea"!

Cook:

So they liberate the shells. And if they don't liberate the shells, for holding back the shells, we'll have to first buttfuck them, and then throw them in prison.

Yes-man:

And then again.

Cook:

And then do it again, yes.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:21

scorpionv

This space for rent

Oekraine schijnt ook duidelijk vooruitgang te boeken in Bakhmut. Dit vooral ten koste van Wagner. En naar de mening van Prigozhin, dankzij 'laffe onderdelen' van het reguliere Russische leger. Als het waar is snap ik Prigozhin's huidige humeur wel.
In tough, close-in fighting, soldiers from Ukraine’s 3rd Assault Brigade, backed by T-64 tanks and M-113 armored personnel carriers, wiped out a chain of Russian defensive positions to the southwest of Bakhmut, advancing Ukrainian-controlled territory to the key Bakhmutovka River, according to statements from the Wagner group’s commander Yevgeny Prigozhin and Ukrainian military sources.

Prigozhin, in an angry Tuesday evening video address, accused the 72nd Motor Rifle Brigade, a regular Russian army infantry unit holding positions in the area, of abandoning fortifications, thereby allowing attacking Ukrainian units to outflank his group’s positions. Wagner lost “500 men,” Prigozhin claimed, as a result of a powerful Ukrainian assault and the men of the 72nd’s unwillingness to fight to hold their ground.

In a single day’s fighting on Tuesday, Russian forces in the Bakhmut sector were forced to abandon a battle space two kilometers deep and six kilometers long, Prigozhin said. If confirmed it would be the most significant turnover of military real estate in six months of battles in Bakhmut, where the Russian military has struggled to advance more than a few dozen meters in a typical fighting day.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:40
asing schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Degenen die naar dat radarscherm zitten te kijken zien uiteraard iets vliegen, maar de laatste keer dat er een KH-55 over Polen vloog..... Ik weet het niet. Het zou ook wel eens de eerste kunnen zijn. Dat je dat ding niet meteen herkent snap ik.

Het ding gaat laag (ongeveer 100 meter) en snel (mach 0.6-0.7) dus 40 km doet dat ding in 3.5 minuut. Nog niet eens tijd om je chef te bellen.
Eens, in een niet-oorlog situatie wil je dat niet gokken, als dat een woonwijk had geraakt werd de situatie anders.

Overigens ook niet de illusie hebben dat 'airdefense' alles per se helemaal bestrijkt en dan ook nog kan raken.

Ondertussen genieten de mensen van het UA persbureau van dit verhaal - of het nu n=1 of uberhaupt niet waar is doet weinig af aan de impact van het verhaal.

En wat kan de situatie veranderen - ik ben benieuwd hoeveel 'analysten' nog denken dat Rusland het beste nog achter de hand houdt en binnen een paar dagen alsnog wint.

Voorbereiding op het lang verwachte offensief - aanvallen in Rusland zelf.

Check ook het type (vlinder) mijn wat ze gevonden hebben - die worden doorgaans uitgestrooid vanuit de lucht.

Oostfront valt wellicht zonder offensief? Of is dat te veel wensdenken - ik weet niet exact wat verandert is, maar de koek lijkt op aan Russische zijde. Wellicht was onze Wagnerbaas terecht al een tijdje aan het klagen en raken z'n lemmings op.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik heb vooral het gevoel dat we vanuit verschillende bronnen in verschillende bewoordingen eigenlijk steeds hetzelfde stukje nieuws te horen krijgen. Namelijk de herovering van 3km2 ten zuiden van Bakhmut van circa 2 dagen gelden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
NiGeLaToR schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:48:
Oostfront valt wellicht zonder offensief? Of is dat te veel wensdenken - ik weet niet exact wat verandert is, maar de koek lijkt op aan Russische zijde. Wellicht was onze Wagnerbaas terecht al een tijdje aan het klagen en raken z'n lemmings op.
Denk dat we niet te vroeg enthousiast moeten worden. De tekenen zijn er, meer Oekraïense druk, meer aanvallen met lang afstandswapens, en de eerste kleine resultaten. Maandag was de situatie qua natte bodem in het zuiden nog reden om niet met een offensief te starten. Maar wellicht, toch het oosten als speerpunt, Oekraïne heeft vaker verrast.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

Tegelijkertijd met de toenemende druk zie ik ook steeds meer verhalen verschijnen van de chaos aan Russische zijde. De interne strijd tussen Wagner en de gewone strijdkrachten.

Maar ook een indrukwekkend verhaal van een groep Moskovieten die tegen valse beloften de gehaktmolen worden ingegooid.
https://threadreaderapp.com/thread/1656278050344935424.html

Ook ik wil niet te hoopvol zijn, maar ben wel heel benieuwd wat de oplopende druk gaat doen met de Russen en de situatie aan het front.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:09:
[...]

Denk dat we niet te vroeg enthousiast moeten worden. De tekenen zijn er, meer Oekraïense druk, meer aanvallen met lang afstandswapens, en de eerste kleine resultaten. Maandag was de situatie qua natte bodem in het zuiden nog reden om niet met een offensief te starten. Maar wellicht, toch het oosten als speerpunt, Oekraïne heeft vaker verrast.
Zaluzhny gaat niet naar de NAVO meeting van woensdag (vandaag), niet eens digitaal bijwonen *wink* *wink* *nudge*
https://www.ukrinform.net...f-situation-at-front.html
Due to the complicated operational situation on the battlefield in Ukraine, Ukrainian Armed Forces Commander-in-Chief Valeriy Zaluzhnyi will not be able to join the NATO Military Committee meeting on Wednesday.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 10-05-2023 17:22 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Apache4u schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:02:
ik heb vooral het gevoel dat we vanuit verschillende bronnen in verschillende bewoordingen eigenlijk steeds hetzelfde stukje nieuws te horen krijgen. Namelijk de herovering van 3km2 ten zuiden van Bakhmut van circa 2 dagen gelden.
Er is ook een stuk ten westen van Bachmoet, dat was afaik het deel waar Prigozhin zo over klaagde. Zie ook het Donbass topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 08:40
RoD schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:24:
[...]

Er is ook een stuk ten westen van Bachmoet, dat was afaik het deel waar Prigozhin zo over klaagde. Zie ook het Donbass topic.
Ik zie twee dingen:

- beelden van Russische troepen die wel heel makkelijk de geest geven. Nog minder besef van wat er gebeurt dan de Wagnerites, die na al die maanden toch iets slimmer werden. Athans, de meest incompetenten waren reeds dood.
- Kadyrovski's in Bachmoet - om de Wagners op hun plek te houden?

Interessante fase wordt dit, als de Russen onderling de chaos vergroten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
YakuzA schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:16:
(waarschijnlijk) KH55 gevonden in het bos, ver in Polen:
[Twitter]
[Afbeelding]
Sommige bronnen melden mij dat dit al een week oud is.

Niet dat ik op escalatie zit te wachten, wel jammer dat er eerst blijkbaar doden ofzo moeten vallen (iets met near miss met vliegtuig erbij genomen)

Anderzijds als response vind ik het beter dat we heftigere wapens in UA inzetten beter paar tandjes extra..
oftewel dingen die het extra zuur maken voor het kremlin volk

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[Twitter]

[...]
En deel twee waar de Russen hem onder vuur nemen met een mortier...
Maar hij haalt het. :D
https://twitter.com/PaulJawin/status/1656307595118780417

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:51
DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:09:
[...]

Wat ik me afvraag, wordt deze POW (want dat wordt hij volgens mij) straks gewoon weer terug geruild? Of hanteert UA andere maatregelen voor RU soldaten die zich overgeven.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
mir4dor schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:13:
[...]

Wat ik me afvraag, wordt deze POW (want dat wordt hij volgens mij) straks gewoon weer terug geruild? Of hanteert UA andere maatregelen voor RU soldaten die zich overgeven.
Als ze zich overgeven krijgen ze van alles en worden ze niet terug geruild. Nu is er uiteraard een "uit jezelf overgeven" en een overgeven waarbij je overrompeld wordt. Bij dat laatste ben je gewoon exchange material.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
asing schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:20:
[...]

Als ze zich overgeven krijgen ze van alles en worden ze niet terug geruild. Nu is er uiteraard een "uit jezelf overgeven" en een overgeven waarbij je overrompeld wordt. Bij dat laatste ben je gewoon exchange material.
Het tweede deel van je antwoord wist ik al natuurlijk, dank daarvoor. Verder lijkt het me niet dat deze man een relaxt leventje gaat lijden in UA maar wordt ingelijfd om aan de zijde van UA te vechten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:09:
[...]

Wat een bizar tafereel is dit toch. Op de vlucht voor je eigen leger, rennen om zo snel mogelijk je te kunnen overgeven bij "de vijand".

Toch wel typerend voor het russische leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
RoD schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Wat een bizar tafereel is dit toch. Op de vlucht voor je eigen leger, rennen om zo snel mogelijk je te kunnen overgeven bij "de vijand".

Toch wel typerend voor het russische leger.
Ja echt bizar maar hij heeft geluk vandaag .
Op Reddit weer gruwelijke filmpjes te vinden; een dag of twee geleden, een Rus die nieuwschierig is en even over de rand van de trench wil kijken: headshot.
Vandaag iemand die wordt bestookt door een drone. Na twee granaten gewond geraakt. Zijn collega die hem niet gaat helpen echt op twee meter afstand. De bestookte in kwestie kiest eieren voor zijn geld en legt een handgranaat in zijn nek :|
Man man man, wat een waanzin dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mir4dor schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:26:
[...]

Het tweede deel van je antwoord wist ik al natuurlijk, dank daarvoor. Verder lijkt het me niet dat deze man een relaxt leventje gaat lijden in UA maar wordt ingelijfd om aan de zijde van UA te vechten?
Waarom zou hij zich overgeven als ie daarna weer moet vechten? Daar schiet ie weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
downtime schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:40:
[...]

Waarom zou hij zich overgeven als ie daarna weer moet vechten? Daar schiet ie weinig mee op.
Wist hij dit van te voren dan vraag ik me af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

asing schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:20:
[...]

Volgens mij gaat dat niet altijd op. Ik herinner me iemand die zich had overgegeven, en die vervolgens toch is geruild. Om vervolgens door Wagner publiekelijk vermoord te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Voor iedereen hierboven:

https://www.latimes.com/w...-russia-surrender-hotline

Als onderdeel van het project garanderen wij:

Naleving van de Conventies van Genève voor de behandeling van krijgsgevangenen

Bijstand en toezicht op de verblijfsomstandigheden van krijgsgevangenen door het Internationale Comité van het Rode Kruis en juridische ondersteuning door andere internationale organisaties

Drie maaltijden per dag, medische zorg, de mogelijkheid van regelmatig contact met familieleden

De mogelijkheid om te ruilen voor militair personeel van de strijdkrachten van Oekraïne, die op vrijwillige basis in de Russische Federatie gevangen zitten

Mogelijkheid om asiel aan te vragen in Oekraïne of andere Europese landen

Vertaald van https://hochuzhit.com/

In principe wordt je dus een soort krijgsgevangene. Je krijgt verzorgen, eten en je mag familie bellen. Als laatste mag je asiel aanvragen in ieder EU land.

Je mag ook vrijwillig meedoen met een gevangenenruil.

Instructies hoe je je over moet geven staan er ook bij. Dan moet je de site even openen in bijv Chrome en dan vertalen uit het Russisch.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:57
Er zijn ook minidocumentaires/videos waarbij ze bij een gevangenis voor Russische soldaten langsgaan. Eigenlijk een werkplaats waar ze werk mogen verrichten (ze zijn er blij meer overigens) onder toezicht en ze netjes medische hulp krijgen en eten.

BBC heeft er nog 1 in februari gedaan en vorig jaar waren er ook twee. Kan ze uiteraard zo snel niet vinden nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:38
Denys vermeldt via zijn telegram een nieuwe doorbraak in bachkmut.

Nieuws komt nog vers binnen dus even wachten op bevestiging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Rubberen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:25:

Ik zat net even Reporting from Ukraine te kijken en het schokkende was dat Wagner de flanken bij Bakhmut had veroverd en vervolgens de Russische 72 had neergezet om die lijn te verdedigen. Samen met wat Wagners overigens.

Het resultaat was dat ze het op een rennen zetten toen ze de Oekraïense tankszagen. Allemaal dus ook de Wagners.

Als je flanken zo zwak zijn dan wordt het prijsschieten. Die zwaar bevochten kilometers zullen in een paar dagen terug veroverd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 07:41

TrekDr0p

QR niet scannen

Blijf het ook bijzonder vinden om die filmpjes te zien van 1 Rus helemaal alleen, die of blijft doorvechten tot de dood. Door drone of door zelfmoord.

Vraag me echt wat die solo soldaten denken als ze daar staan en door te gaan met vechten. Niemand om je heen of in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:51

[Twitter]

[...]
Dat deden de Irakezen al in 1991. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mir4dor schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:13:
[...]

Aan het einde van het tweede filmpje staat hij duidelijk met gezicht op. Dat had UA niet moeten doen, daarmee kan hij eenvoudig geïdentificeerd worden en dan is hij na een swap alsnog de lul. Laat hem dan anoniem blijven. Maar hij kan nu ook worden ingezet voor.. 'marketingdoeleinden' :)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:06:
Voor iedereen hierboven:

https://www.latimes.com/w...-russia-surrender-hotline

Als onderdeel van het project garanderen wij:

Naleving van de Conventies van Genève voor de behandeling van krijgsgevangenen

Bijstand en toezicht op de verblijfsomstandigheden van krijgsgevangenen door het Internationale Comité van het Rode Kruis en juridische ondersteuning door andere internationale organisaties

Drie maaltijden per dag, medische zorg, de mogelijkheid van regelmatig contact met familieleden

De mogelijkheid om te ruilen voor militair personeel van de strijdkrachten van Oekraïne, die op vrijwillige basis in de Russische Federatie gevangen zitten

Mogelijkheid om asiel aan te vragen in Oekraïne of andere Europese landen

Vertaald van https://hochuzhit.com/

In principe wordt je dus een soort krijgsgevangene. Je krijgt verzorgen, eten en je mag familie bellen. Als laatste mag je asiel aanvragen in ieder EU land.

Je mag ook vrijwillig meedoen met een gevangenenruil.

Instructies hoe je je over moet geven staan er ook bij. Dan moet je de site even openen in bijv Chrome en dan vertalen uit het Russisch.
Dat laatste hoeft niet. Mozilla Firefox heeft een Translations extensie die lokaal de vertaling uitvoert.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Jerie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:11:
[...]

Dat laatste hoeft niet. Mozilla Firefox heeft een Translations extensie die lokaal de vertaling uitvoert.
Ik hou het graag toegankelijk voor iedereen :) . Het grootste deel van ons zal op chrome zitten en de Firefox gebruikers hebben ook een makkelijke oplossing.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
KUB AD uit Tsjechië:
"Now two more KUB air defense systems with a rather large number of missiles are being delivered, which Ukraine can immediately use because the soldiers are trained in such equipment," Pavel said.
https://www.ukrinform.net...e-systems-to-ukraine.html

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:01

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De "raket in Polen" discussie zojuist verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 en enkele posts verplaatst naar [UKR] Betrouwbare Bronnen

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Rubberen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:25:

Doorbraak van wie? UA? Ik ben niet intiem bekend met alle namen van YT/Twitter :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Muncher schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Doorbraak van wie? UA? Ik ben niet intiem bekend met alle namen van YT/Twitter :D
UA, Denys is Oekraïener. En aangezien de flanken van de Russen open liggen lijkt het mij dat UA terrein wint.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Captain Himars op de thee bij Wagner:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
scorpionv schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:08:
Oekraine schijnt ook duidelijk vooruitgang te boeken in Bakhmut. Dit vooral ten koste van Wagner. En naar de mening van Prigozhin, dankzij 'laffe onderdelen' van het reguliere Russische leger. Als het waar is snap ik Prigozhin's huidige humeur wel.

[...]
Op de GoPro beelden die nu rondgaan is duidelijk te zien dat de grond daar droog is, dat zal vast verklaren waarom de gemechaniseerde brigades daar konden doorstoten.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:45

pro_6or

amateur_60r

TrekDr0p schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:54:
Blijf het ook bijzonder vinden om die filmpjes te zien van 1 Rus helemaal alleen, die of blijft doorvechten tot de dood. Door drone of door zelfmoord.

Vraag me echt wat die solo soldaten denken als ze daar staan en door te gaan met vechten. Niemand om je heen of in de buurt.
Hij vecht niet. En is niet alleen. Er ligt al een andere dode soldaat in de loopgraaf, nog weer een ander zit in zo’n kuil/holte aan de zijkant van de loopgraaf. Dit is gewoon de ongelukkige die in beeld kwam van de drone. Hij probeert de drone in de gaten te houden en te ontsnappen op het moment dat ze gaan droppen. Wordt toch geraakt door scherven, op het moment dat de drone dan boven hem hangt gebruikt hij zijn eigen granaat.

Al meermaals gezien als de situatie hopeloos is. Al zwaargewond, hulp gaat er toch niet komen.

Echt wel klote, je gaat toch jezelf in die situatie verplaatsen. Uitzichtloos. Tegelijk vallen ze wel een land binnen en hangen er verschrikkelijk de beest uit, als collectief. Ze moeten echt verslagen worden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Op 1m20s zegt Denys dat het de eerste keer is dat hij Bradley's in actie ziet in UA. Klopt dit?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH94RbLrZ2aaunUktj8kdfY92Po=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yDYLe34oorJiUD6VmxPJPZGu.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 20:20
Jerie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 00:50:
[YouTube: Update from Ukraine | Surprise Ukrainian Counterattack near Bakhmut]

Op 1m20s zegt Denys dat het de eerste keer is dat hij Bradley's in actie ziet in UA. Klopt dit?

Reporting from ukraine laat vandaag beelden zien van dezelfde setting (geen idee of de locatie echt gelijk is) maar daarin zie je duidelijk een m113 gebruikt worden. De still die denys gebruikt zie ik maar weinig ‘turret’ wat dus ook zou duiden op een m113.

Verder benoemd hij dat het innemen van klischiivka een grote gemechaniseerde omtrek/aanvalsbeweging van bakhmut mogelijk maakt. Maar eerst moeten ze met de huidige methode tot bij klischiivka komen en het dorp dan nog innemen.

Mij begint de laatste dagen op te vallen dat Denys veel meer rond de inhoud blijft dansen en met vrij simpel te vinden bronnen een filmpje van 15 min rond zijn reclame heen volpraat en dat reporting from ukraine veel meer een analyse maakt van de gebeurtenissen en gewoon kort en bondig veel meer info geeft.

[ Voor 13% gewijzigd door saikol op 11-05-2023 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

saikol schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:00:
[...]

[YouTube: 10 May: UKRAINIANS DOUBLED THE SCALE OF OPERATION IN 1 DAY | War in Ukraine Explained]
Reporting from ukraine laat vandaag beelden zien van dezelfde setting (geen idee of de locatie echt gelijk is) maar daarin zie je duidelijk een m113 gebruikt worden. De still die denys gebruikt zie ik maar weinig ‘turret’ wat dus ook zou duiden op een m113.

Verder benoemd hij dat het innemen van klischiivka een grote gemechaniseerde omtrek/aanvalsbeweging van bakhmut mogelijk maakt. Maar eerst moeten ze met de huidige methode tot bij klischiivka komen en het dorp dan nog innemen.

Mij begint de laatste dagen op te vallen dat Denys veel meer rond de inhoud blijft dansen en met vrij simpel te vinden bronnen een filmpje van 15 min rond zijn reclame heen volpraat en dat reporting from ukraine veel meer een analyse maakt van de gebeurtenissen en gewoon kort en bondig veel meer info geeft.
Dat filmpje van die m113 is al een paar weken oud. Wat niet wel zeggen dat de aanval waar naar verwezen wordt niet heeft plaatsgevonden in de afgelopen dagen. Maar dit zijn in elk geval geen beelden daarvan.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:52

rapture

Zelfs daar netwerken?

Meer dan 200 doelwitten in de Krim opgelijst om de burgers te waarschuwen dat ze beter weg kunnen blijven van potentiële aanvallen.
Radio Liberty journalists added more than two hundred military installations of Crimea to the interactive map

Among the objects are ranges, fuel bases, ammunition depots, radar and air defense locations, headquarters, military units and airfields, as well as bases of the Black Sea Fleet.

The map contains all this data with exact coordinates and photos. As the author of the map says, first of all, he wants to warn the Crimeans about the danger associated with these places.
https://t.me/WarriorsUkrainian/3231
https://www.radiosvoboda....y-bases-map/32397787.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
Zelensky: 'we hebben nog wat meer tijd nodig voordat het tegenoffensief kan beginnen.'
Interview bij de BBC.
Hij zegt, kortweg, dat de leveringen van westerse wapensystemen nog niet helemaal compleet zijn en dat nu beginnen wel zou leiden tot succes, maar dat de kosten in eigen slachtoffers nog te hoog zouden zijn.

Benieuwd of dit bedoeld is om de Russische verwarring compleet te krijgen, of dat we idd nog even geduld moeten hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Dit zou mooi zijn, indien waar:
Ben wel benieuwd hoe ze die dingen af gaan vuren.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:42

Fanta

FordPerformance™️

Apache4u schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:19:

[Embed]
Mooi, ik hoop dat er een dezer dagen een paar richting Kerch gaan en dat deze raketjes accuraat genoeg zijn om een prachtige brug te degraderen tot puin.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:10

Snow_King

Konijn is stoer!

[Embed]
Dat zou geweldig zijn!

Rusland zou bezig zijn zijn schepen weg te halen bij de Krim omdat ze bang zouden zijn voor een aanval.

Deze raketten zouden zeker kunnen worden gebruikt voor een aanval op de haven van Sevastopol.
Fanta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Mooi, ik hoop dat er een dezer dagen een paar richting Kerch gaan en dat deze raketjes accuraat genoeg zijn om een prachtige brug te degraderen tot puin.
Laten we het hopen! Een grote aanval op de Krim (brug, havens) zit er zeker aan te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

[Embed]
En de directe link naar cnn die in de doorkliktweet staat:
https://edition.cnn.com/2...w-cruise-missiles-ukraine
:)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Geen idee hoe makkelijk die dingen uit de lucht te schieten zijn tov ATACMS bijvoorbeeld. Voordeel is wel dat de warhead ongeveer 2x zo zwaar is als die van ATACMS ( 450 kg BROACH vs 227 kg (500 lb) WAU-23/B)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saikol
Fanta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Hopelijk blijft het dan ook niet beperkt tot 1 sectie of wat gaten in het wegdek, maar tot een complete onderwaterbrug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
@Fanta en @Snow_King

Deze Storm Shadow raket is een air-to-ground raket. Ze moeten dus onder een MiG gebonden worden. Daarna hebben ze een range van 250-300km, beetje afhankelijk van het model dat ze krijgen.

Met de 300km versie zou je de Storm Shadow los kunnen laten boven Zaporizhzha om de Kerch brug te raken. Het probleem is alleen Russische air defense. Je wilt niet uit de lucht geknald worden. Het uitschakelen van long range SAM batterijen aan het front gaat dus een prio worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

saikol schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:34:
[...]

Hopelijk blijft het dan ook niet beperkt tot 1 sectie of wat gaten in het wegdek, maar tot een complete onderwaterbrug.
+1 FUBAR FTW d:)b :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Dat zou geweldig zijn!

Rusland zou bezig zijn zijn schepen weg te halen bij de Krim omdat ze bang zouden zijn voor een aanval.

Deze raketten zouden zeker kunnen worden gebruikt voor een aanval op de haven van Sevastopol.

[...]

Laten we het hopen! Een grote aanval op de Krim (brug, havens) zit er zeker aan te komen.
De schepen zouden van Sevastopol naar Novorossiya zijn verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Jerie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Afhankelijk van de vertalingen in Google Maps, is dat dan Novorossiysk?

Dat klinkt wel logisch aangezien ze hun vloot denk ik niet kwetsbaar willen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Dat zou geweldig zijn!

[...]

"Intended targets are command, control and communications; airfields; ports and power stations; AMS/ammunition storage; surface ships and submarines in port; bridges and other high value strategic targets"

Bron: Wiki.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
scorpionv schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:08:

[...]
tja, hij laat zich duidelijk n....n door Putin, en heeft dat nog steeds niet door.

Kadyrov dreigt hem voor de raad te slepen áls hij weg gaat...
Sinds wanneer kan je een "prive" leger voor de raad slepen?
En moet het dan niet de staat zijn die dat doet?

Mij een raadsel waarom hij niet éérder, toen dit alles speelde,
zijn biezen pakte en naar Afrika ging verhuizen.... weg van zijn (manschappen) gewisse dood... voor niksie.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
Hansieo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:01:
[...]

tja, hij laat zich duidelijk n....n door Putin, en heeft dat nog steeds niet door.

zijn biezen pakte en naar Afrika ging verhuizen.... weg van zijn (manschappen) gewisse dood... voor niksie.
Straks gaan ze nog onderling vechten })

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:35:
@Fanta en @Snow_King

Deze Storm Shadow raket is een air-to-ground raket. Ze moeten dus onder een MiG gebonden worden. Daarna hebben ze een range van 250-300km, beetje afhankelijk van het model dat ze krijgen.

Met de 300km versie zou je de Storm Shadow los kunnen laten boven Zaporizhzha om de Kerch brug te raken. Het probleem is alleen Russische air defense. Je wilt niet uit de lucht geknald worden. Het uitschakelen van long range SAM batterijen aan het front gaat dus een prio worden.
Ze kunnen ook vanaf een MIG boven de zwarte zee afschieten mogelijk, maar weet niet of dat qua range haalbaar is.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

Het doel is Putins troon. Rules for Rulers toepassen en proberen de macht te grijpen op het moment dat er complete chaos is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Valt mee, groot gedeelte ligt nog in Sebastopol:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:04:
[...]

Ze kunnen ook vanaf een MIG boven de zwarte zee afschieten mogelijk, maar weet niet of dat qua range haalbaar is.
Het feit dat de Russen daar de Polen en de Amerikanen aan het treiteren waren geeft voor mij aan dat ze luchtoverwicht hebben over de Zwarte Zee. UA kan ook in hun eigen luchtruim blijven maar zoals je eerder kon lezen is de hele westkust van de Krim dichtgetimmerd met SAM installaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:14
Ook CNN bevestigt die levering nu. Beetje dus standaard verhaal van de Britten. Ja, we gaan ze leveren, en ondertussen zijn ze er al.

https://edition.cnn.com/2...ssiles-ukraine/index.html

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Bij wet zijn Russische privelegers in Rusland verboden. Wagner staat dus ook niet officieel geregistreerd als priveleger. Zoals alles in Rusland worden privelegers gedoogd tot ze dat niet worden. Zolang Wagner een doel heeft wat Poetin uit komt en politiek niet een bedreiging of obstakel is zal Wagner veilig zijn. Maar het moment dat Wagner een obstakel is, is Wagner gemakkelijk juridisch aan te pakken.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Auredium schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Bij wet zijn Russische privelegers in Rusland verboden. Wagner staat dus ook niet officieel geregistreerd als priveleger. Zoals alles in Rusland worden privelegers gedoogd tot ze dat niet worden. Zolang Wagner een doel heeft wat Poetin uit komt en politiek niet een bedreiging of obstakel is zal Wagner veilig zijn. Maar het moment dat Wagner een obstakel is, is Wagner gemakkelijk juridisch aan te pakken.
ok, maar als je dus een illegaal leger hebt......

ga je toch ontbinden? opheffen? en foetsie is het leger... daar... en doorgaan in Afrika

illegaal én verplichten te blijven vechten... klinkt mij vreemd, maar de regels zijn zoals je aangaf
ter plaatse te herschrijven... _O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:08:
[...]

Het feit dat de Russen daar de Polen en de Amerikanen aan het treiteren waren geeft voor mij aan dat ze luchtoverwicht hebben over de Zwarte Zee. UA kan ook in hun eigen luchtruim blijven maar zoals je eerder kon lezen is de hele westkust van de Krim dichtgetimmerd met SAM installaties.
Dankzij de kromming van de aarde zul je deze kruisraket niet zien vanaf het vasteland van de Krim.

Maar zoals ik zei: qua afstand is het mogelijk/vast te groot om er omheen te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2023 12:25 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 16:20

flessuh

Set sail for fail!

Heeft Oekraïne ook de vliegtuigen om zo'n storm shadow te lanceren dan? Zover ik lees worden ze gelanceerd door een vliegtuig.

Bereik zou voldoende moeten zijn om de Krim goed af te snijden en naar achteren geplaatste voorraden te raken. :)
Zeker een bruikbare tool in de oorlog in ieder geval.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:58
YakuzA schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:23:
[...]

Dankzij de kromming van de aarde zul je deze kruisraket niet zien vanaf het vasteland van de Krim.
Satelliet, laag frequent radar, driehoeksmeting met b.v. Telefoonsteunzenders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:23:
[...]

Ik snap je niet denk ik.

Het ding wordt gelanceerd vanaf een vliegtuig. Oekraïne moet dus met een MiG (of ander toestel) het te raken doel tot 250 km naderen om het te kunnen raken. Meest logische is om dit vanaf het noord-westen te doen en dan de raket los te laten voor ze binnen bereik van Russische luchtafweer komen.

Als je de Zwarte Zee en de Krim bekijkt dan lijkt het mij onmogelijk om daar te vliegen. De Russen hebben daar overwicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hansieo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:23:
[...]

ok, maar als je dus een illegaal leger hebt......

ga je toch ontbinden? opheffen? en foetsie is het leger... daar... en doorgaan in Afrika

illegaal én verplichten te blijven vechten... klinkt mij vreemd, maar de regels zijn zoals je aangaf
ter plaatse te herschrijven... _O-
Op papier makkelijk in practijk niet. Prigozhin weet dat ook. Trotsky werd door Stalin vermoord terwijl hij in Zuid-Amerika zat. Een paar jaar geleden is er door Rusland nog iemand met polonium vermoord in London. Verschillende rijke Russen zijn in aanraking gekomen met moordlustige ramen.

De realiteit voor Progozhin is dat het makkelijk aardappels eten was voor de oorlog. Gewoon geld incasseren van diamant mijnen en warlords. Soms de rug krabben van de Russische overheid.
Maar nu zit Prigozhin vast, eigen schuld natuurlijk. Je weet de risico's als je in Rusland een hoge boom bent.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
SkiFan schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:08:
Ook CNN bevestigt die levering nu. Beetje dus standaard verhaal van de Britten. Ja, we gaan ze leveren, en ondertussen zijn ze er al.

Officiele response van het Kremlin:
Peskov is niet blij en zegt dat er 'adequate' maatregelen zullen worden getroffen. :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
SkiFan schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:08:

De UK had in februari al aangekondigd om langeafstandswapens te leveren, alleen was toen nog niet bekend gemaakt dat het om Storm Shadow raketten zou gaan. Maar dat er iets aan zat te komen was in elk geval meegedeeld, en dat is nu dus geleverd.

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 11-05-2023 12:33 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
flessuh schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:25:
Heeft Oekraïne ook de vliegtuigen om zo'n storm shadow te lanceren dan? Zover ik lees worden ze gelanceerd door een vliegtuig.
Storm Shadow schijnt relatief makkelijk onder een MiG gehangen te kunnen worden, zie noo in "Wapens en wapensystemen"

Ik kan mij ook niet voorstellen dat de UK dergelijke dure raketten zou leveren als ze vervolgens niet gebruikt kunnen worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:00
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Het doel is Putins troon. Rules for Rulers toepassen en proberen de macht te grijpen op het moment dat er complete chaos is.
De vraag is of die troon nu nog zo interessant cq. waardevol is. Waardevolle grondstoffen kan hij mss momenteel beter in Afrika veiligstellen (zoals Wagner dat al vaker heeft gedaan in ruil voor een dictator in het zadel houden bv). Ik denk dat hij zichzelf idd in een hoek geschilderd heeft waar ie heel lastig nog uit kan komen.

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 11-05-2023 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Ik denk dat de Krimbrug net buiten bereik valt. De exportversie van Storm Shadow is gelimiteerd tot 250-300 km (we weten niet welke versie Oekraïne precies krijgt) en de Oekraïense luchtmacht kan niet boven de frontlinie vliegen omdat de Russen heel veel luchtafweer hebben. Zo'n S400 systeem heeft een bereik tot 40 km, dus de luchtmacht moet een flink eind wegblijven van de frontlinie.

De afstand van Zaporizhzhia (de stad) tot de Krimbrug is in vogelvlucht ongeveer 310 km, ik vermoed dat die raketten het niet zullen halen. Maar de Russische logistiek kan ook op andere plekken verstoord worden, zo zijn er vele treinstations in het zuiden die als hub dienen en die kunnen allemaal geraakt worden. De Krimbrug komt vanzelf wel als Cherson Oblast heroverd is.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 11-05-2023 12:53 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
XWB schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat de Krimbrug net buiten bereik valt. De exportversie van Storm Shadow is gelimiteerd tot 250-300 km (we weten niet welke versie Oekraïne precies krijgt) en de Oekraïense luchtmacht kan niet boven de frontlinie vliegen omdat de Russen heel veel luchtafweer hebben. Zo'n S400 systeem heeft een bereik tot 40 km, dus de luchtmacht moet een flink eind wegblijven van de frontlinie.

De afstand van Zaporizhzhia (de stad) tot de Krimbrug is in vogelvlucht ongeveer 310 km, ik vermoed dat die raketten het niet zullen halen. Maar de Russische logistiek kan ook op andere plekken verstoord worden, zo zijn er vele treinstations in het zuiden die als hub dienen en die kunnen allemaal geraakt worden. De Krimbrug komt vanzelf wel als Cherson Oblast heroverd is.
Kunnen die raketten niet boven de zwarte zee afgeschoten worden? Dat is zo ook de modus operandi voor de zwarte zee vloot.

Of is er een risiko dat RU luchtmacht ingrijpt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Rene schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:00:
[...]

Kunnen die raketten niet boven de zwarte zee afgeschoten worden? Dat is zo ook de modus operandi voor de zwarte zee vloot.

Of is er een risiko dat RU luchtmacht ingrijpt?
De Russische vloot ligt in de Zwarte Zee, in principe kunnen die elk Oekraïens vliegtuig neerhalen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
XWB schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:02:
[...]

De Russische vloot ligt in de Zwarte Zee, in principe kunnen die elk Oekraïens vliegtuig neerhalen.
Maar liggen die er nu nog? Dat lijkt me toch op de Kerch brug na een high priority target. Die raketten kunnen overigens op schepen afgevuurd worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Rene schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:13:
[...]

Maar liggen die er nu nog? Dat lijkt me toch op de Kerch brug na een high priority target. Die raketten kunnen overigens op schepen afgevuurd worden :+
Geen idee of Oekraïne die schepen gaat bestoken. Als het tegenoffensief prioriteit krijgt dan zijn de logistieke hubs in het zuiden belangrijker dan die schepen, vermoed ik. Want aan de frontlinie zal Oekraïne willen doorbreken, en dan is het belangrijk dat de Russen zo weinig mogelijk munitie kunnen aanvoeren.

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 11-05-2023 13:20 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Na de onderzeer Moskva is dat aardig afgenomen, zover dat ze op het dek van een ander schip een TOR systeem moesten monteren om nog een beetje AD op het water te hebben?

AD zal daar meer van de vliegtuigen of vanaf land komen dan van de schepen.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2023 13:29 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik heb wat gemeten aan het bereik van die dingen. Als het bereik inderdaad 250 km is, dan kan je vanaf Doslidne (bij Kherson) Sebastopol bereiken. Je moet alleen een plek zoeken waar AD wat verder weg staat. Oftewel, als je artillerie in Kherson staat kan je de Russen ver genoeg weg drukken om Sebastopol te raken.

Je kan daarmee een enorm gebied bestrijken, incl de enige treinverbinding vanaf de Kerch brug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saikol
Ik las ergens dat de Moskva zo'n beetje het moederschip was van de Zwarte Zee vloot, dus dat andere schepen op de radar van de Moskva vertrouwden bijvoorbeeld.

Zou me niks verbazen als UK achteraf een zeer beperkt aantal Storm Shadows zonder de range beperking heeft geleverd en we straks opeens veel dronestrikes op AA installaties zien om baan te maken om deze missiles naar de Kerch brug te krijgen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
En de officiele confirmation vanuit de UK:
+ https://www.ukrinform.net...eing-sent-to-ukraine.html

Toch wel een beetje benieuwd naar wat Rusland gaat brullen. (buiten de eerst reactie van Peskov)
1000'en kruisraketten op UA afschieten vinden ze zelf mooi, maar o wee als UA een kruisraket heeft om terug te schieten...

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2023 14:44 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

J2S

saikol schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:00:
Ik las ergens dat de Moskva zo'n beetje het moederschip was van de Zwarte Zee vloot, dus dat andere schepen op de radar van de Moskva vertrouwden bijvoorbeeld.
"Moederschip" wordt over het algemeen gebruikt voor schepen (veelal ruimteschepen in Sci-fi) waarin andere, kleinere schepen zitten.

De Moskva was het vlaggenschip van de Zwarte Zee Vloot van de Russische Marine.

En qua radars, er is veel onduidelijkheid over de paraatheid van de Moskva dus het is niet te zeggen welke schepen welke radars gebruikten. Elke schip heeft wel een eigen radar, maar sommige zijn beter dan anderen.

En we gaan geen dronestrikes op AA zien. Dat plan werkt gewoon niet. Als je al een paar AA systemen uit weet te schakelen, dan past Rusland zich aan de situatie aan en is het meteen duidelijk wat voor doelen je voor ogen hebt.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:35:
Ik heb wat gemeten aan het bereik van die dingen. Als het bereik inderdaad 250 km is, dan kan je vanaf Doslidne (bij Kherson) Sebastopol bereiken. Je moet alleen een plek zoeken waar AD wat verder weg staat. Oftewel, als je artillerie in Kherson staat kan je de Russen ver genoeg weg drukken om Sebastopol te raken.

Je kan daarmee een enorm gebied bestrijken, incl de enige treinverbinding vanaf de Kerch brug.
Dan ga je uit van het export model. Zou het niet mogelijk zijn dat ze ook enkele non-export versie gekregen hebben met een bereik van 560KM? Dan ligt de Kerch brug prima in bereik...

Ook wel erg benieuwd of ze makkelijk te onderscheppen zijn door russische AA.

[ Voor 5% gewijzigd door eppie op 11-05-2023 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
J2S schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:20:
[...]

En we gaan geen dronestrikes op AA zien. Dat plan werkt gewoon niet. Als je al een paar AA systemen uit weet te schakelen, dan past Rusland zich aan de situatie aan en is het meteen duidelijk wat voor doelen je voor ogen hebt.
En als je nu ineens heeeeel veel dronestrikes gelijktijdig uitvoert? Volgens mij heeft UA al een aardige verzameling drones achter de hand.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:57
[...]
"Moederschip" wordt over het algemeen gebruikt voor schepen (veelal ruimteschepen in Sci-fi) waarin andere, kleinere schepen zitten.

De Moskva was het vlaggenschip van de Zwarte Zee Vloot van de Russische Marine.

En qua radars, er is veel onduidelijkheid over de paraatheid van de Moskva dus het is niet te zeggen welke schepen welke radars gebruikten. Elke schip heeft wel een eigen radar, maar sommige zijn beter dan anderen.[...]
In dit geval gaat het verhaal dat het wel degelijk als soort moederschip wordt gebruikt, als in dat de rest ervan afhankelijk is voor de radar en luchtafweer om überhaupt iets te kunnen raken. Vandaar dat het ding dus ook overal heen werd gesleept.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ben benieuwd wanneer de eerste T55 op oryx verschijnt.

Deze is iig voorbereid met een dubbele cope cage bovenop :+

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFv2JpscWwAEsEV5.jpg
ITT de T62 heeft deze geen bonus ERA gekregen… dat wordt dus prijs schieten met RPG’s.

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2023 14:49 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:46:
Ben benieuwd wanneer de eerste T55 op oryx verschijnt.

Deze is iig voorbereid met een dubbele cope cage bovenop :+
[Embed]
[Afbeelding]
zo hun best gedaan.....en dan vol op een landmijn met dat ding :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
eppie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:23:
[...]

Dan ga je uit van het export model. Zou het niet mogelijk zijn dat ze ook enkele non-export versie gekregen hebben met een bereik van 560KM? Dan ligt de Kerch brug prima in bereik...

Dat model is ook goed genoeg om Moskou mee te raken. Dus dat gaat niet gebeuren. Ze krijgen gewoon het export model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

XWB schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat de Krimbrug net buiten bereik valt. De exportversie van Storm Shadow is gelimiteerd tot 250-300 km (we weten niet welke versie Oekraïne precies krijgt)
eppie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:23:
[...]

asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:52:
[...]

Dat model is ook goed genoeg om Moskou mee te raken. Dus dat gaat niet gebeuren. Ze krijgen gewoon het export model.
Het feit dat ze nu over een 300KM range spreken heeft waarschijnlijk te maken met onderlinge afspraken die landen hebben gemaakt over de export van rakketten met een range van meer dan 300 kilometer en een lading van 500 kilo springstof.

Wikipedia: Missile Technology Control Regime

Het is een oude niet bindende afspraak tussen verschillende landen. 500 zou stiekem wel leuk zijn, maar ik denk niet dat ze dit doen.

Sowieso als de Oekraïense opmars straks start is het een zeer welkome aanvulling op het arsenaal :)

Right for all the wrong reasons.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Wat langer artikel van AP over de UA luchtverdediging.
https://apnews.com/articl...c617534251e53da4a93121c42
o.a. over de verbetering qua percentage onderscheppingen die nu te zien is:
Since April 28, Russia has fired a total of 67 missiles and 114 drones at Ukraine, according to Ukrainian air force reports. Only seven missiles and 11 drones got through, and none hit Kyiv.
En over het voorheen:
Granite estimates in the early months that Ukraine was intercepting about 50% of incoming Russian missiles. The CSIS report suggested the figure might actually have been much lower.

With the arrival of new Western-made air defense systems in October and November, as well as the growing skill of the Ukrainian batteries, Ukraine reported intercepting some 80% of incoming Russian cruise missiles by December.

Today, Granite said the figure is closer to 90%, and he said the defense systems around Kyiv have taken down 100% of missiles shot at the city since April 28.

[ Voor 44% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2023 15:31 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tipje van de F16 sluier opgelicht door het Pentagon:
Providing Ukraine with the required number of F-16 aircraft requires more financial resources than the U.S. government has currently allocated. This would complicate the supply of air defense capabilities and artillery shells for the needs of the nation's Defense Forces.
"...Had we started supplying Ukraine with F-16s, it would've been so expensive that we would not be able to provide what Ukraine needs now: Air defenses, Patriots, artillery shells, Abrams on the way,
https://www.ukrinform.net...liver-f16-to-ukraine.html

Lijken dus vooral boekhoudkundige issues voor de VS, een 3e land zou dus wel kunnen leveren zo tussen de regels door te lezen.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2023 15:25 ]

PSN

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik sprak gisteren iemand uit de NL defensie die wat meer weet over HIMARS.

De doctrine van de VS is dat je met de truck + rakketten (pod) rondrijdt, stopt, vuurt en weer verder gaat. Als deze geparkeerd staat zitten de raketten er ook op.

UA vind de raketten het meest belangrijke, zij rijden dan ook met lege trucks rond en hebben de raketten overal en nergens verstopt liggen. De truck weet niet waar de raketten zijn tot op het laatste moment.

Deze krijgt een 'fire mission' door, krijgt een punt waar hij zijn raketten kan ophalen en voert zijn missie uit. Daarna gaat hij weer leeg verder en stopt ergens.

Truck + Raketten zijn zo maar heel kort bij elkaar en maakt het voor RU dus heel lastig de HIMARS echt uit te schakelen.

Dit gaat volledig tegen de VS zijn doctrine in, maar lijkt wel een zeer goede tactiek te zijn.

Hij vond UA in ieder geval erg vindingrijk en ziet dat we nog veel van hen kunnen leren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:17:
En de officiele confirmation vanuit de UK:
[Twitter]+ https://www.ukrinform.net...eing-sent-to-ukraine.html

Toch wel een beetje benieuwd naar wat Rusland gaat brullen. (buiten de eerst reactie van Peskov)
1000'en kruisraketten op UA afschieten vinden ze zelf mooi, maar o wee als UA een kruisraket heeft om terug te schieten...
Fijn, hebben we die "escalatiestap" ook weer gehad. Nu nog F-16s en dan is de therapiesessie voor het westen om van hun escalatie-angst af te komen, volledig afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:27
[...]

In de visserij en walvisvaart wordt ook gesproken over een "moederschip", waarmee men het fabrieksschip bedoelt.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 16:01
Laatste tijd lees ik weinig over HIMARS aanvallen. Zou die GPS jamming van RU dan toch goed hun werk doen?

Heeft dit ook geen effect op die long range raketten van de UK?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Kadett schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:14:
Laatste tijd lees ik weinig over HIMARS aanvallen. Zou die GPS jamming van RU dan toch goed hun werk doen?

Dan ben ik benieuwd naar jouw bronnen. Ik lees juist bijna dagelijks over grote HIMARS aanvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
Kadett schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:14:

Afgelopen week was er anders een flinke aanval met HIMARS, zie YouTube: 08 May: HIMARS Raid Made Russians Convinced the COUNTEROFFENSIVE STA...

Pagina: 1 ... 7 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid