Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 25 Laatste
Acties:
  • 518.797 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
*knip* Niet mensen wegzetten. Heb je een probleem met een reactie maak dan een TR aan
Ik merk zelf dat dit tegenwoordig in deze thread vaker gebeurd met pro Russische berichten zonder factchecking of bron vermelding. dan wordt er een of ander twijfel gezaaid waar mensen op reageren.

[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 11-05-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:19
Fanta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:18:
[...]

Dan ben ik benieuwd naar jouw bronnen. Ik lees juist bijna dagelijks over grote HIMARS aanvallen.
Ik had t van t weekend (ook) gelezen: https://edition.cnn.com/2...ockets-ukraine/index.html

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

Snow_King schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:41:
Ik sprak gisteren iemand uit de NL defensie die wat meer weet over HIMARS.

De doctrine van de VS is dat je met de truck + rakketten (pod) rondrijdt, stopt, vuurt en weer verder gaat. Als deze geparkeerd staat zitten de raketten er ook op.

UA vind de raketten het meest belangrijke, zij rijden dan ook met lege trucks rond en hebben de raketten overal en nergens verstopt liggen. De truck weet niet waar de raketten zijn tot op het laatste moment.

Deze krijgt een 'fire mission' door, krijgt een punt waar hij zijn raketten kan ophalen en voert zijn missie uit. Daarna gaat hij weer leeg verder en stopt ergens.

Truck + Raketten zijn zo maar heel kort bij elkaar en maakt het voor RU dus heel lastig de HIMARS echt uit te schakelen.

Dit gaat volledig tegen de VS zijn doctrine in, maar lijkt wel een zeer goede tactiek te zijn.

Hij vond UA in ieder geval erg vindingrijk en ziet dat we nog veel van hen kunnen leren.
De Oekraïeners denken ook aan de propagandawaarde. Als de raketten en de truck heel kort bij elkaar zijn, dan is de kans op een spectaculaire ontploffing klein.

Een Lancet drone op een lege truck of een losse pod produceert niet de beelden dat de Russen graag op het Internet willen gooien.

De vurige dood van een TOS 1 hebben we gezien.

Just in case dat er spionnen/collaborateurs zijn die de positie van een volgeladen HIMARS doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 16:01
Nimflix schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:31:
Waarschijnlijk wordt er niet meer gepost door deze "bom" dropper. Ik merk zelf dat dit tegenwoordig in deze thread vaker gebeurd met pro Russische berichten zonder factchecking of bron vermelding. dan wordt er een of ander twijfel gezaaid waar mensen op reageren.
Als je het over mij hebt. Ik ben 100% aan UA zijde. Post niet frequent en reageer vaker op ander dan dat ik zelf met nieuws items kom. En de bron is onder jouw geplaatst. Zie liever vandaag dan morgen een ATACMS op de Kerchbrug gedropped worden :)

Totaal geen bedoeling om twijfel te zwaaien. Ik kijk of en toe op Reddit, dit topic en RFU op Youtube en kijk/spit niet alles tot laatste puntje door. Had dus gelezen over GPS jamming en dat raketten niet beoogde target haalde dus deed een 1+1=2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Verbaas me dat MRSI van de PHZ2k, archer of crab oid nog niet op vid is vastgelegd. (lees resultaat)
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:35:
Deze Storm Shadow raket is een air-to-ground raket. Ze moeten dus onder een MiG gebonden worden. Daarna hebben ze een range van 250-300km, beetje afhankelijk van het model dat ze krijgen.
Zou niet verbaast staan als 350-400km ook nog mogelijk is .. iets wat we hier vaak vergeten is dat "westerse" tech vaak erg voorzichtig ingeschat word (of doelbewust)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Kadett schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:09:
[...]

Als je het over mij hebt. Ik ben 100% aan UA zijde. Post niet frequent en reageer vaker op ander dan dat ik zelf met nieuws items kom. En de bron is onder jouw geplaatst. Zie liever vandaag dan morgen een ATACMS op de Kerchbrug gedropped worden :)

Totaal geen bedoeling om twijfel te zwaaien. Ik kijk of en toe op Reddit, dit topic en RFU op Youtube en kijk/spit niet alles tot laatste puntje door. Had dus gelezen over GPS jamming en dat raketten niet beoogde target haalde dus deed een 1+1=2.
Er stond hier laatst ook idd een item dat Rusland steeds meer probeerde te jammen, en dat ze daarom continu verbeteringen doorvoeren om toch de accuratesse te houden.
In principe kunnen de raketten daar wel in bepaalde mate al standaard tegen.

Gisteren was captain HIMARS bijvoorbeeld nog op bezoek bij een Wagner hoofdkwartier:
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5"

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2023 17:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
vso schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:46:
Zou niet verbaast staan als 350-400km ook nog mogelijk is .. iets wat we hier vaak vergeten is dat "westerse" tech vaak erg voorzichtig ingeschat word (of doelbewust)
Het zou 250-300 km moeten zijn, en ik verwacht dat dat wel klopt. Je ziet ook geen Himars strike ver buiten de officiële range. Het is wel een gegarandeerde opgave, maar 100 km erop plussen (1/3e) zie ik niet gebeuren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:19:
[...]

Het zou 250-300 km moeten zijn, en ik verwacht dat dat wel klopt. Je ziet ook geen Himars strike ver buiten de officiële range. Het is wel een gegarandeerde opgave, maar 100 km erop plussen (1/3e) zie ik niet gebeuren.
Dat is inderdaad wel veel. Maar wat deze oorlog echt duidelijk is geworden voor mij is dat het westen de specs van hun wapens inderdaad structureel onder-rapporteert en rusland juist het tegenovergestelde doet.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:53:
[...]

Er stond hier laatst ook idd een item dat Rusland steeds meer probeerde te jammen, en dat ze daarom continu verbeteringen doorvoeren om toch de accuratesse te houden.
In principe kunnen de raketten daar wel in bepaalde mate al standaard tegen.

Gisteren was captain HIMARS bijvoorbeeld nog op bezoek bij een Wagner hoofdkwartier:
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5"
Het is een beetje jammer dat https://gpsjam.org geen data toont van Oekraïne anders had je het kunnen zien.

Ik vond ook deze : https://www.forbes.com/si...rcent-of-ukraines-drones/

Volgens de wiki hebben ze diverse soorten EW systemen, maar het is niet bekend hoeveel van wat.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:31:
[...]

Het is een beetje jammer dat https://gpsjam.org geen data toont van Oekraïne anders had je het kunnen zien.

Ik vond ook deze : https://www.forbes.com/si...rcent-of-ukraines-drones/

Volgens de wiki hebben ze diverse soorten EW systemen, maar het is niet bekend hoeveel van wat.
gpsjam.org kun je hier niet voor gebruiken want het is lokaal aangeleverde data. Voorbeeld: https://gpsjam.org/?lat=5...58&z=21.5&date=2023-05-04

Oh en dat ze geen data hebben over UA komt omdat adsbexchange.com dat ook niet heeft ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jerie op 11-05-2023 20:16 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:19:
[...]

Vraag mij af wat fysiek het verschil is tussen het export en non-export model zodat er zo'n verschil zit in range. Hoeveelheid brandstof? Software?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Nou, wat ik vanavond zo op twitter voorbij zie komen zijn de russen in full panic mode gegaan. Ze maken zelfs al melding op hun telegram-kanalen van UA voertuigen op weg naar Belgorod 😂. Ik ben benieuwd naar wat hier allemaal waar van is, psy-ops is en RU misinfo is. Over een paar dagen zal het wel duidelijker worden hoop ik.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
Apache4u schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:36:
Nou, wat ik vanavond zo op twitter voorbij zie komen zijn de russen in full panic mode gegaan. Ze maken zelfs al melding op hun telegram-kanalen van UA voertuigen op weg naar Belgorod 😂. Ik ben benieuwd naar wat hier allemaal waar van is, psy-ops is en RU misinfo is. Over een paar dagen zal het wel duidelijker worden hoop ik.
Lees ik ook. Volg deze oud aivd agent en die zegt ook dat het offensief te zijn gestart.

https://twitter.com/envir...RlFuykwO0Rymlq-p9A3A&s=19

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Wackmack schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Lees ik ook. Volg deze oud aivd agent en die zegt ook dat het offensief te zijn gestart.

Als die gast dat zegt weten we in ieder geval zeker dat het nog niet begonnen is. 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
Apache4u schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:57:
[...]

Als die gast dat zegt weten we in ieder geval zeker dat het nog niet begonnen is. 😉
https://twitter.com/envir...A9s_WKmOYaOYqNgj0y6g&s=19

Hahaha draadje wordt aardig gevuld. Vind hem altijd wel goede info Twitteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Wackmack schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Deze kerel is waarschijnlijk een charlatan/bragger/faker, zie bijv

MikeyMan in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:32

_Eend_

🌻🇺🇦

offtopic:
Grappig, de profielfoto van deze meneer is genomen voor Villa Maarheeze, waar ooit de Inlichtigendienst Buitenland en de opvolger ervan, de Buitenlandse Inlichtingendienst waren gevestigd. De IDB/BID was de dienst waar Henk Scheermeijer iedereen probeerde wijs te maken dat hij daar jarenlang de top agent voor was geweest. Een soort James Bond op klompen. Die heeft over zijn tijd als agent een serie boeken geschreven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:32
Als de recente Oekraïnse assertieve houding op de zuidflank van Bakhmut, met wat T-72's en M113's al vluchtgedrag veroorzaakte van een halve Russische brigade, dan zullen de eerste berichten/bewijzen van aanvallende Leopards/Challengers/Abrams+Stryker/et cetera hopelijk een nog sterker effect hebben.

Sowieso zal er in elke Russische loopgraaf worden gevreesd, dat het offensief hun kant op is begonnen zo gauw er wat cavalerie hun kant opgaat.
Weinigen zullen denken, 'Oh, we worden door een paar T-72's+support aan flarden geschoten. Dus het is gelukkig nog niet het echte offensief.'

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Zuid-Afrika zou in 2022 wapens geleverd hebben aan Rusland, aldus VS. VS not amused.

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-69297548

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 13:01
De man is inderdaad volstrekt onbetrouwbaar, hij heeft zelfs hoaxes verspreidt over nepkapingen (bron: Nieuwsuur-journalist Rudy Bouma). Het lijkt me een heel goed idee als we deze man op een zwarte lijst zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stFIL_flI0soxOe0F1NMvJeRQAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aF8wSmPl7zf2XlBX57JRigkz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yRNCmwfYH_lH4nFGiMDudbD56o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EjO5qUiUwruikUgvlvG3EsL.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is ook de maker van deze tabel met uit de lucht gegrepen cijfers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GnpT96jnJBMLLs36Xotu00Qt5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ERSu7mfXZkzATIwVFQ1OLTvE.jpg?f=user_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Aan Russische kant is de geruchtenmolen los iig:

Voorlopig geen idee wat er betrouwbaar is iig.

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• asing
Vinden we Nexta nog betrouwbaar?

Kaartje in tweet.

Nog een paar:

Filmpje in tweet, iemand gilt erdoorheen en is "pumped" zoals ze zeggen.

[Twitter: https://twitter.com/albir2024/status/1656760174474829825]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDLKCP4hcZvNJ9VIM_f8A1g5aGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m01uxAWtObTbkFFrYTr4jRbG.jpg?f=fotoalbum_large

Er schijnt iets aan de hand te zijn...... >:)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:39:
[...]

[Twitter]

Kaartje in tweet.
Niet betrouwbaar, niet onbetrouwbaar. Leuk om te volgen, maar altijd even zoeken naar de originele bron.
Paniek bij de russen is altijd goed :) Dat plaatje lijkt me overigens gewoon psyops.

Edit, gezien dat rusland het ontkent, betekent dat er zeker wat aan de hand is.

[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 11-05-2023 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:55

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

De bron is:
Kremlin's war correspondents
Duszzz. 8)

Er is nu vooral paniek aan de hand. Terecht of niet....dat zien we morgen wel...

[ Voor 5% gewijzigd door Zewatanejo op 11-05-2023 22:46 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
RoD schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:43:
[...]

Niet betrouwbaar, niet onbetrouwbaar. Leuk om te volgen, maar altijd even zoeken naar de originele bron.
Nexta quote hier Russische bronnen. Nu kan je er van alles van vinden en ze onbetrouwbaar vinden, maar als de Russen het over een aanval van Oekraïne hebben dan klopt het meestal.

Op 1 been kan je niet lopen dus krijg je er nog een paar andere tweets bij als "ondersteunend bewijs".
[...]
Paniek bij de russen is altijd goed :)
Zelensky : "We gaan nog niet aanvallen, we wachten nog op jaddajaddajadda"
Azov Regiment : "Hou ons bier eens vast...."

Het zou overigens wat zijn als ze nu Baghmut omsingelen en weten te veroveren. Niet dat er ook maar iets van over is maar de Russen zijn toch een half jaar bezig geweest om het proberen te veroveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:37:
Aan Russische kant is de geruchtenmolen los iig:
[Twitter][Twitter]
Voorlopig geen idee wat er betrouwbaar is iig.
Stilte voor de storm. Eerst moraal breken van Rusland bij Bakhmut, en dan komt het echte offensief in het zuiden :) dat UA een chemische aanval zou hebben gedaan lijkt mij trouwens onzin.

Oh ik heb net het kaartje bekeken. OK zuiden die 3 is niets nieuws (is van afgelopen dagen), bij Khromove was ook even bekend. Alleen die bij Soledar is daadwerkelijk 'nieuws'. (Ik hoef het trouwens ook niet meteen te weten...)

[ Voor 17% gewijzigd door Jerie op 11-05-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:48:
[...]

Het zou overigens wat zijn als ze nu Baghmut omsingelen en weten te veroveren. Niet dat er ook maar iets van over is maar de Russen zijn toch een half jaar bezig geweest om het proberen te veroveren.
Dat moet moreel toch een gigantische dauw geven. Zeker als ze het echte westerse materiaal niet eens gebruiken... Ik help het hopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:48:
[...]

Zelensky : "We gaan nog niet aanvallen, we wachten nog op jaddajaddajadda"
Azov Regiment : "Hou ons bier eens vast...."
Die zetten echt niet zelf iets op deze schaal iig :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Joeridev schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:20:
[...]

De man is inderdaad volstrekt onbetrouwbaar, hij heeft zelfs hoaxes verspreidt over nepkapingen (bron: Nieuwsuur-journalist Rudy Bouma). Het lijkt me een heel goed idee als we deze man op een zwarte lijst zetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij is ook de maker van deze tabel met uit de lucht gegrepen cijfers:
[Afbeelding]
Ja, dat wordt o.a. aangehaald in de post waar ik naar linkte.

Als ik het me goed herinner was hij een van de +/- 5 ondertekenaars van het TAP2003 manifest van Sven Olaf Kamphuis (cb3rob), en een van z'n libertarische / anarcho-kapitalistische maatjes (zeg maar het soort 'Willem Engel'). Dat document moet wel te vinden zijn via Archive.org oid. Echter ik heb geen zin meer om tijd te steken in Sven & z'n vrindjes is m'n tijd niet waard.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• asing
Nog eentje:

De hashtag #SlavaUkraini is trending in ieder geval. Morgen wordt Reporting from Ukrain een wat langere zit denk ik.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Beetje context waarom er zoveel paniek is, ik vond het iig wel plausibel. ISR in de tweet hieronder staat overigens voor Information, Surveillance and Reconnaissance.
It’s most likely why we haven’t seen many Russian strikes against Ukrainian staging areas, equipment depots, and command centers since the first couple of weeks of the war. They have absolutely no clue where to hit behind the front, defaulting to obvious and static infrastructure

Additionally, the Russian organizational structure discourages proper information sharing up the chain and rewards deception, further decreasing the situational awareness of higher command.

Russian milbloggers may be clownish sometimes, but some are definitely plugged into the overall Russian command structure, and their confusion may reflect larger confusion within the Russian military.
Kortom, als UA goed verborgen weet te houden waar het zijn offensieve krachten heeft gestald, dan kan het verrassingseffect wel eens heel effectief zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 11:50
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:04:
Nog eentje:

[Twitter]

De hashtag #SlavaUkraini is trending in ieder geval. Morgen wordt Reporting from Ukrain een wat langere zit denk ik.
Die Igor Sushko is ook zo onbetrouwbaar als wat. Paar dagen geleden, na de drone 'aanval' op het Kremlin ging hij uren lang helemaal los op het feit dat de nukes onder de vliegtuigen werden gehangen en dat die vliegtuigen binnen zeer korte tijd zouden opstijgen.

Ik hoop dat het allemaal waar is, maar laten we niet in de potentiële euforie ineens alles voor waarheid aannemen. Check de bron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:04:
Nog eentje:

[Twitter]

Maiorsk is een voorstadje van Horlivka, zie rond 48.3991566,37.9664227

Hopelijk weet RFU het weer rond de 5 min te houden. Dat is een kwaliteit op zich! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Providentia
Deze is dan weer een stuk genuanceerder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Providentia schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:31:
[...]

Die Igor Sushko is ook zo onbetrouwbaar als wat. Paar dagen geleden, na de drone 'aanval' op het Kremlin ging hij uren lang helemaal los op het feit dat de nukes onder de vliegtuigen werden gehangen en dat die vliegtuigen binnen zeer korte tijd zouden opstijgen.

Ik hoop dat het allemaal waar is, maar laten we niet in de potentiële euforie ineens alles voor waarheid aannemen. Check de bron.
Ja, je moet sowieso Oekraïense bronnen wantrouwen momenteel. Geen serieuze Oekraïense bron zal nu iets melden als er daadwerkelijk iets gaande is, los van het herposten van zaken die van de russische kanalen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Waarschijnlijk zit er zowel latency als ruis op de lijn, en dat is prima. Ik snap en waardeer dat velen onder ons meer willen weten en er bovenop willen zitten maar dat werkt niet qua OPSEC. Wat wel kan is als je foto's hebt die proberen te lokaliseren, maar daar zie ik voorlopig het nut niet van in. Mbt iets als oorlogsmisdaden vind ik dat bijvoorbeeld veel interessanter. Als we gewoonweg geduldig zijn, dan komen we vanzelf achter de juiste informatie maar inderdaad wel wat later. Tenzij je beroepsmatig e.e.a. moet weten (bijvoorbeeld journalist) geen enkel probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Het lijkt erop dat ook hier in dit topic dat we de conclusie mogen trekken dat:
- Dat de russen redelijk overmoedig geweest zijn.
- Nu toch wel steeds meer (sterke(re)?) signalen de laatste weken en dagen aan het opbouwen zijn.

Laten we onze bronnen die tot nu toe "goed" waren gewoon in ere houden ..tenzij je echt reden hebt dat ze de boel faken oid ..maar om overal een een vraagteken bij te zetten ?

laten we wel wezen als UA zijnde is het ook goed deze bronnen te gebruiken om fake news de wereld in te laten helpen.. teminste "I would" als ik UA leger/overheid zou zijn .. gebruik de middelen die je hebt ..
* vso denkt dat psy-ops toch wel nog wel de meest effectieve is .. zeker vanuit UA

Zoals anderen ook zeggen niet alleen wij letten erop maar ook de Russen.

Hoewel het natuurlijk kan dat we nog dagen/weken of paar maanden dit soort bagger moeten weerstaan dat is niks wat het volk in UA doormaakt al een jaar + dus .. hang de vlag uit enzv

hopenlijk kunnen we tzt terug kijken en alsnog de "puntjes op de i zetten"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:44

Onbekend

...

Jerie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:50:
[...]

Stilte voor de storm. Eerst moraal breken van Rusland bij Bakhmut, en dan komt het echte offensief in het zuiden :) dat UA een chemische aanval zou hebben gedaan lijkt mij trouwens onzin.
Een bericht van Rusland over een chemische aanval door Oekraïne geeft zeker wat informatie vrij.
Ik ga er zelf niet vanuit dat Oekraïne chemische wapens gebruikt. Maar uit het bericht maak ik op dat Oekraïne sterkere wapens gebruikt waar Rusland niet (goed) tegen kan verdedigen. Als excuus geeft Rusland aan dat Oekraïne "unfair" de strijd aan gaat.

Als de aanval van Oekraïne minder erg was geweest, had Rusland wel aangegeven dat het een "tactische terugtrekking" is om bepaalde verdedigingslinies te versterken. Of als het een gelijkwaardige strijd was geeft Rusland gewoon aan dat ze een aanval succesvol hebben afgeslagen.

Ik ben benieuwd welke excuusjes Rusland allemaal de komende tijd weet te verzinnen. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 21:48
Ik volg alles niet echt heel erg nauwkeurig, maar was ten zuiden van Bakhmut nu de eerste keer dat de M113's op deze manier ingezet werden? Wat ik er van gezien en gelezen heb leek het meer een test van de Russische verdediging die iets beter uitpakte dan verwacht waarna ze gewoon doorgepakt hebben. Het zag er vrij westers uit hoe ze de M113 gebruikten, dus een praktijk test van strategieën die ze geleerd hebben?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL0FbRzdiUMMgsQuhgVnsVTysaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFJrN0pVaa4ONFwIDTTCXu6O.jpg?f=fotoalbum_large

Bron :

Het lijkt een beetje op een herhaling van eerder bij Kherson en Kharkiv.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:33
Jerie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:50:
dat UA een chemische aanval zou hebben gedaan lijkt mij trouwens onzin.
Als Russen dat soort dingen beginnen te beweren, zou ik op de aangegeven lokaties als de donder het bewijs gaan verzamelen dat de Russen daar met chemische wapens bezig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Deepstatemap laat weer stukjes blauw zien in de omgeving van Bakhmut!

Het is een klein beetje maar het begin is er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Onbekend schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:58:
[...]

Maar uit het bericht maak ik op dat Oekraïne sterkere wapens gebruikt waar Rusland niet (goed) tegen kan verdedigen. Als excuus geeft Rusland aan dat Oekraïne "unfair" de strijd aan gaat.
If the fight is fair, you're doing it wrong :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Providentia
En daar is die dan:

Hij heeft het voor elkaar gekregen om de video onder de 5 minuten te houden (04:10).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XYvv0avkIMloHR0I1iwLGJBCz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFlluOXtLFirVsvwwP4QRORN.jpg?f=fotoalbum_large

Wel of geen counter offensive... de nummertjes stijgen...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12:39
Ondertussen wil iemand graag dat we zien dat AFU nog altijd airborne trainingen volgt. Parachute sprongen, landingen, ik zie er nog steeds beelden van.

Ik ga echt stuk als ze straks in ene achter de linies worden gedropt, ondanks de risico’s van AA.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:04:
Ondertussen wil iemand graag dat we zien dat AFU nog altijd airborne trainingen volgt. Parachute sprongen, landingen, ik zie er nog steeds beelden van.

Ik ga echt stuk als ze straks in ene achter de linies worden gedropt, ondanks de risico’s van AA.
Denk meer dat die gepost worden om Rusland paranoïde te houden, maar je weet maar nooit ;)

PSN

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat de Challengers en Bradleys maar onzichtbaar blijven zou misschien wel de ultieme strategie kunnen zijn.

"Help, ik wordt aangevallen door de AFU"
"Door Westerse tanks?"
"Nee, het zijn Oekrainse T-64's"
"Dan is het niet De Grote Aanval, je krijgt geen steun"
"Maar ze gaan doorbreken"
*klik*

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03

boomkruinhoogte aanvliegen, bij dropzone even omhoog. Is vaker gedaan. Maar als het juist nu wat meer in het nieuws is, is misleiding ook zeer goed mogelijk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:19:
[...]

Denk meer dat die gepost worden om Rusland paranoïde te houden, maar je weet maar nooit ;)
Daarom is het zo grappig - iedereen zegt dat ze het toch niet kunnen.. maarja.. wat nou als ze het wel kunnen?

Zelfde met de 'het is begonnen' speculatie - alsof er in ene een knop om gaat en dan een offensief begint. Vorige keren werden we ook getrakteerd op opbouw van en wisten we achteraf pas dat het een nieuw offensief is.

Details doen er toe: de eenheden die nu uit de loopgraven worden geveegd maken een enorme incapabele indruk, nog erger dan normaal en de eenheden die ze aanvallen hebben opvallend vaak volledige navo uitrusting en wapens bij zich. Dat hebben we bij de verdedigende territoriale eenheden wel anders gezien. Wellicht zetten ze nu dus actiever beter getrainde en uitgeruste offensieven eenheden in om te kijken waar ze kunnen duwen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:45:
[...]
Daarom is het zo grappig - iedereen zegt dat ze het toch niet kunnen.. maarja.. wat nou als ze het wel kunnen?

Zelfde met de 'het is begonnen' speculatie - alsof er in ene een knop om gaat en dan een offensief begint. Vorige keren werden we ook getrakteerd op opbouw van en wisten we achteraf pas dat het een nieuw offensief is.

Details doen er toe: de eenheden die nu uit de loopgraven worden geveegd maken een enorme incapabele indruk, nog erger dan normaal en de eenheden die ze aanvallen hebben opvallend vaak volledige navo uitrusting en wapens bij zich. Dat hebben we bij de verdedigende territoriale eenheden wel anders gezien. Wellicht zetten ze nu dus actiever beter getrainde en uitgeruste offensieven eenheden in om te kijken waar ze kunnen duwen.
Zolang Rusland bang is dat er een tegenaanval met parachutisten ergens bij Belgorod op handen is, gaat alles helemaal prima idd :)

Bij Bakhmut moet je wel rekening houden dat dus blijkbaar aan de zuidkant het '3rd army' actief is, wat grotendeels samengesteld is uit de mensen van de verplichte mobilisatie uit afgelopen augustus.
Ik kan me goed voorstellen dat zo'n 'verplichte mobik' veel minder zin heeft om te vechten dan een 'vrijwillig aanwezige mobik'.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 12:16

Qwerty-273

Meukposter

[Afbeelding]

RoD schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:43:
Paniek bij de russen is altijd goed :) Dat plaatje lijkt me overigens gewoon psyops.
Dat is een foto van de viering van het 9 jarige bestaan van Azov van 5 mei jl.
YouTube: Без бою немає слави: 9-та річниця від дня заснування «Азову»

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:50:
[...]

Zolang Rusland bang is dat er een tegenaanval met parachutisten ergens bij Belgorod op handen is, gaat alles helemaal prima idd :)

Bij Bakhmut moet je wel rekening houden dat dus blijkbaar aan de zuidkant het '3rd army' actief is, wat grotendeels samengesteld is uit de mensen van de verplichte mobilisatie uit afgelopen augustus.
Ik kan me goed voorstellen dat zo'n 'verplichte mobik' veel minder zin heeft om te vechten dan een 'vrijwillig aanwezige mobik'.
Eens, ik denk dat de intel van Rusland dermate belabberd is dat ze bijvoorbeeld zelfs een amfibische landing aan de zuidkust van de Krim realistisch achten. Het probleem voor Rusland is dat ze nu ze in de verdediging zijn geduwd, ze veel te veel terrein moeten beschermen en blijkbaar geen keuzes maken op basis van reeele dreiging of flexibele oplossingen hebben die snel ingeschakeld kunnen worden.

Tis ingraven en hopen op het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51
NiGeLaToR schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:59:
[...]

Eens, ik denk dat de intel van Rusland dermate belabberd is dat ze bijvoorbeeld zelfs een amfibische landing aan de zuidkust van de Krim realistisch achten. Het probleem voor Rusland is dat ze nu ze in de verdediging zijn geduwd, ze veel te veel terrein moeten beschermen en blijkbaar geen keuzes maken op basis van reeele dreiging of flexibele oplossingen hebben die snel ingeschakeld kunnen worden.

Precies. Het zou mooi zijn als hetgene wat UA nu doet bij Bakhmut speldenprikjes zijn om zo weer Russische troepen die kant op te laten sturen en dan op een ander punt los te gaan met westers materieel.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

Rusland kon het ook op 22 februari bij Hostomel, die zullen ook AA ontweken moeten hebben (of vernietigd?).

Dus UA zou dat met alle Westerse training en intel inmiddels ook moeten kunnen lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Rusland kon het ook op 22 februari bij Hostomel, die zullen ook AA ontweken moeten hebben (of vernietigd?).

Dus UA zou dat met alle Westerse training en intel inmiddels ook moeten kunnen lijkt me?
Totaal andere situatie; in de begindagen de (escalatie van de) oorlog had UA een info blackout, o.a. vanwege RU hackers en luchtaanvallen. RU had toen wel (tijdelijk) luchtoverwicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Erm, die actie bij Hostomel liet toch ook wel overduidelijk zien waarom het wel eens niet zo een goed idee zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:50:
[...]

Maar bij Bakhmut zelf zitten wel nog steeds de betere troepen. Oftewel als die mobiks overrompeld worden/er vandoor gaan, heb je straks wel dat rusland moet gaan bedenken om die betere troepen weg te halen (en dan valt Bakhmut heel snel), of door blijven vechten (maar dan met gote verliezen omdat ze omsingeld zijn met weinig bevoorrading). En als daar problemen ontstaan, geeft dat wel een grote klap op het moraal van de russen. Dan zijn ze het dorpje waar ze maanden voor gevochten hebben plotseling kwijt waarbij ze weten dat daar de beste troepen zaten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:16
NiGeLaToR schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:59:
[...]

Het pijnlijke voor rusland is dat je daarvoor gemechaniseerde eenheden nodig hebt en die zijn, van wat er nog was, redelijk te grabbel gegooid bij Vuhledar in een poging offensief iets te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:16
redwing schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Maar bij Bakhmut zelf zitten wel nog steeds de betere troepen. Oftewel als die mobiks overrompeld worden/er vandoor gaan, heb je straks wel dat rusland moet gaan bedenken om die troepen weg te halen (en dan valt Bakhmut heel snel), of door blijven vechten (maar dan met gote verliezen omdat ze omsingeld zijn met weinig bevoorrading). En als daar problemen ontstaan, geeft da twel een grote klap op het moraal van de russen. Dan zijn ze het dorpje waar ze maanden voor gevochten hebben plotseling kwijt waarbij ze weten dat daar de beste troepen zaten.
Meende dat Prigozhin ook redelijk pissed was dat Wagner het gat moest vullen: dat kost ze weer capaciteit in Bakhmut zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Aragnut schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Meende dat Prigozhin ook redelijk pissed was dat Wagner het gat moest vullen: dat kost ze weer capaciteit in Bakhmut zelf.
En ook dat geeft wel weer aan dat er aan russische kant nog maar bar weinig reserves over zijn. Bakhmut zou toch het parade-paardje moeten zijn, en als ze daar al (actieve) troepen weg moeten halen zegt dat weinig goeds over de staat van het leger.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:43

Snow_King

Konijn is stoer!

redwing schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Maar bij Bakhmut zelf zitten wel nog steeds de betere troepen. Oftewel als die mobiks overrompeld worden/er vandoor gaan, heb je straks wel dat rusland moet gaan bedenken om die betere troepen weg te halen (en dan valt Bakhmut heel snel), of door blijven vechten (maar dan met gote verliezen omdat ze omsingeld zijn met weinig bevoorrading). En als daar problemen ontstaan, geeft dat wel een grote klap op het moraal van de russen. Dan zijn ze het dorpje waar ze maanden voor gevochten hebben plotseling kwijt waarbij ze weten dat daar de beste troepen zaten.
Vergeet het moraal gewoon niet.

Als een UA militair stopt met vechten en vlucht komen de Russen later alsnog achter hem aan en valt zijn land.

Andersom gaat deze RU militair 'naar huis' en gaat Vodka drinken. Als dus linies gaan vallen kan het snel bergafwaards gaan met de linies.

Dit hebben we eerder al gezien in Kharkiv en Kherson.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Polen :P

Rusland 2nd army in Ukraine ;)

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 12-05-2023 10:15 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://apnews.com/articl...4f4769044b3fcade518e5b44e
WASHINGTON (AP) — The U.S. Abrams tanks needed for training Ukrainian forces have arrived in Germany slightly ahead of schedule and are on their way to the Grafenwoehr Army base where the training will begin in two to three weeks, U.S. officials said Thursday.
...
By the time they complete the training, expected to last about 10 weeks, the Abrams tanks currently being built for the Ukrainian forces will be ready, he said.
Nog 13 weken.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Als je rekening houdt met verliezen kan het altijd natuurlijk. De Oekraïense luchtverdediging had bij Hostomel een Russisch vliegtuig met paratroepers neergeschoten, het kan net zo goed gruwelijk misgaan. De Russen hebben veel meer luchtafweergeschut bij de frontlinies.

De vraag is eerder of het wenselijk is om je mensen zo gemakkelijk de dood in te sturen.

[ Voor 16% gewijzigd door XWB op 12-05-2023 13:04 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor de Oekraïners zijn de flanken van de vijand zwak en is het in Bakhmut moeilijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:48:
Voor de Oekraïners zijn de flanken van de vijand zwak en is het in Bakhmut moeilijk.
[Twitter]
Logisch dat UA zich gecontroleerd terug probeert te trekken in Bakhmut. Ten eerste is het nog maar een klein gedeelte dat ze nog bezitten, en die zijn met die brandbommen bestookt. Daarnaast, inmiddels is duidelijk dat dat onderdeel is van de val die ze proberen te leggen. Ik verwacht hier een serieuze poging toe van AFU. Waarom? Omdat het kan, en men dan relatief geweldloos een heleboel Ruskies kan grijpen. Dwz die worden dan uitgerookt en komen zonder materiaal te zitten. Zelfs een rat heeft op een gegeven moment de spouwmuur op; dus een kwestie van geduld. Tenzij RU qua bevoorrading net zoiets proberen als UA in Mariupol. Maar al gaan er 0 Russen dood in Bakhmut een omsingeling.

Als Bakhmut relatief eenvoudig in UA handen komt is dat een gigantische morele klap voor RU, die waarschijnlijk rond heel deze oorlog nog moreel effect gaat hebben. Echter niet het zwaartepunt van het offensief. Het 'daadwerkelijke' offensief gaan we in het zuiden zien maar hopelijk is dit een Kharkiv deja vu. Waarbij de verliezen rond Kharkiv zonder twijfel het moreel op dat moment bij Kherson ook hebben geschaad. Dat was ook indrukwekkend: alleen Kupyansk al zeer belangrijk voor logistiek (voor RU). Lyman grote logistieke hub.

Ze gaan hopelijk voor een domino-effect. En als het bovenstaande bij Bakhmut niet lukt, dan is dat helemaal niet erg. Zolang ze maar wel aldaar kunnen consolideren aan het westfront, en belangrijke troepen van RU kunnen pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:38
rapture schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:48:
[Twitter]
Vanuit de flanken kun je ook druk zetten richting bezet deel van het centrum.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:16
YakuzA schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:14:
Polen :P
[Twitter]
Rusland 2nd army in Ukraine ;)
doet me denken aan:

Wie won de xx oorlog, en wie werd tweede?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

En dan te bedenken dat we 2 maanden geleden nog verwachtten dat Bakhmut ieder moment kon vallen.

Alleen dat al is een ongelooflijk contrast.

Als het ze lukt de russen daar weg te vegen hebben ze rusland daar echt een bizarre hak gezet.

Meter voor meter de gehaktmolen ingelokt, de zoveelste vernedering voor de kleine Tsaar.

Mooie berichten om te lezen allemaal, ik hoop oprecht dat 2023 de ommekeer brengt in dit genadeloze bloedbad.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De Oekrainse variant van het verhaal is toch weer iets anders dan Prigozhin verteld:

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:12:
De Oekrainse variant van het verhaal is toch weer iets anders dan Prigozhin verteld:
[Twitter]
Besef dat beide kanten een "agenda" hebben en dat berichten als deze gekleurd kunnen zijn om een doel te bewerkstelligen. Het grotere doel van Prigozhin is het veroveren van Bakhmut en het ophemelen van Wagner ten koste van het normale leger.

Het grotere doel van Oekraïne is het verspreiden van zoveel mogelijk FUD om het voor hunzelf makkelijker te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
asing schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:19:
[...]

Besef dat beide kanten een "agenda" hebben en dat berichten als deze gekleurd kunnen zijn om een doel te bewerkstelligen. Het grotere doel van Prigozhin is het veroveren van Bakhmut en het ophemelen van Wagner ten koste van het normale leger.

Het grotere doel van Oekraïne is het verspreiden van zoveel mogelijk FUD om het voor hunzelf makkelijker te maken.
Idd. Ukraine is tot nu toe heel goed in hun PR/marketing/infowar/psyops. Dit lijkt me typisch iets om de Wagner boys goed te irriteren, en de onderlinge strijd en frustraties bij alle Russische partijen even goed aan te wakkeren. Doen ze goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:19:
[...]

Dus flink er op los discussieren hier (zonder het allemaal super goed te beseffen) en ook op andere plaatsen online en zo helpen we Oekraine.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:35:
En dan te bedenken dat we 2 maanden geleden nog verwachtten dat Bakhmut ieder moment kon vallen.
Het mag dan niet in één keer 'gevallen' zijn maar volgens mij zijn ze toch grotendeels de stad kwijt geraakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
pro_6or schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Dus flink er op los discussieren hier (zonder het allemaal super goed te beseffen) en ook op andere plaatsen online en zo helpen we Oekraine.
Dat, hoe meer twijfel, hoe meer ze troepen verdelen. Dan wordt ergens de spoeling dun want ze kunnen niet ieder frontje even veel aandacht geven.

Anyway, Deepstatemap is weer aangepast. Iets meer blauw erbij en een stukje van 1.5 km diep is ineens contested bij Berkhivka.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hippocampus schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Het mag dan niet in één keer 'gevallen' zijn maar volgens mij zijn ze toch grotendeels de stad kwijt geraakt?
Tis een kwestie van perceptie:

Rusland: we hebben de stad bijna ingenomen
AFU: we hebben maximale atritie op Rusland uitgevoerd en nauwelijks grond prijs gegeven, we verlaten gewoon elke keer een stuk vernietigde stad

Denk dat Rusland ondanks enorme verliezen uiteindelijk wel voortgang boekten in hun doel: de stad in nemen. AFU zorgde er echter voor dat de prijs extreem hoog was en de baten nihil.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:21

scorpionv

This space for rent

Weer een interessante analyse van Tatarigami (officier UA).

Takeaway, het Russische leger is slecht getraind en verdeeld, maar weet nog steeds progressie te maken door het inzetten van grote hoeveelheden artillerie en manschappen. Alles platschieten en doorlopen maar.

Zijn conclusie is ook duidelijk, geef ons (UA) meer middelen!

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
scorpionv schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:52:
Zijn conclusie is ook duidelijk, geef ons (UA) meer middelen!
Voor mij te vaag want niet specifiek over welke middelen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sinds de Koreanen met de Polen samenwerken en toegang tot lage lonen krijgen. Kunnen de Duitsers niet achterblijven en Oekraïne heeft meer te bieden. bv recente hoge intensiteit oorlogservaring

Marketing is niet alleen adverteren en communiceren, maar ook een product/dienst aan de noden van de klant afstemmen. De Oekraïners weten heel goed wat je in een moderne oorlog goed kan gebruiken. Welke verhouding tussen prestaties, kostprijs, schaalbaarheid,...

Contracten getekend voor een Joint Venture voor het bouwen en herstellen van tanks.
Rheinmetall founds JV to make and repair tanks in Ukraine - Handelsblatt

BERLIN, May 12 (Reuters) - Rheinmetall (RHMG.DE) has founded a joint venture with Ukrainian state-owned conglomerate Ukroboronprom to build and repair tanks in Ukraine, the Handelsblatt daily reported Friday, citing the German arms maker's chief executive.

"The contracts have been signed," Chief Executive Armin Papperger told Handelsblatt, adding that the cooperation would cover the maintenance and repair of armoured vehicles in Ukraine, while the construction of tanks would be prepared in parallel.
Rheinmetall will hold a majority stake of 51% in the new company and will provide the management, added Handelsblatt.

The German company expects to sign contracts for two more joint ventures in the coming days, for ammunition and air defence, according to Handelsblatt.

"Ukraine will benefit from a comprehensive technology transfer as well as a short-term supply of military equipment from Germany," Papperger told Handelsblatt.
https://www.reuters.com/w...-handelsblatt-2023-05-12/
https://www.handelsblatt....der-ukraine/29148666.html

De contracten voor munitie en luchtafweer volgen nog. De Oekraïners krijgen technologie transfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
@rapture dat was wel te verwachten. Rheinmetall sukkelde al tijden met een Duitse overheid die niks wilde bestellen en mondjesmaat export toestond.

Als er één bedrijf garen spint bij de huidige ontwikkelingen dan is het rheinmetall die de orderboeken vol ziet lopen. Dit is een economische impuls van jewelste.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hoeveel drones nodig?

10k drone operatoren zijn al opgeleid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Andere tweets hebben het over een kruisraket en een olie depot...

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:46

Spotmatic

Ken sent me

user109731 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:57:
[Twitter]
Mooi zo, kapot knallen die hap. Niet rusten tot elke Rus horizontaal het land heeft verlaten of als kunstmest fungeert.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:07
Spotmatic schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Mooi zo, kapot knallen die hap. Niet rusten tot elke Rus horizontaal het land heeft verlaten of als kunstmest fungeert.
_O- _O- Ik begrijp de emotie, heb ik ook.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:28:
@rapture dat was wel te verwachten. Rheinmetall sukkelde al tijden met een Duitse overheid die niks wilde bestellen en mondjesmaat export toestond.

Als er één bedrijf garen spint bij de huidige ontwikkelingen dan is het rheinmetall die de orderboeken vol ziet lopen. Dit is een economische impuls van jewelste.
En hun overnames zoals de Spaanse munitiefabrieken met dalende verkoopcijfers gaan nu pas echt renderen. De Oekraïense wapenindustrie zal via de samenwerking met Rheinmetall glorietijden beleven.

When all is said and done, Oekraïne wordt militair-technologisch Israël 2.0 gekruist met de grondstoffeneconomie van Australië (29 jaren op een rij zonder recessie). We gaan nog zien hoe Oekraïne de rol van Rusland in energie, grondstoffen en wapens gaat vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hqNwSUtc5mtSgxLjDNQxzqSIYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B7TCWJDD5ryx2DE2HzUZMLVH.jpg?f=user_large

And then, somehow, it got worse.

Russische wapenindustrie verdient niks aan het leger en moet via exports aan geld geraken. Zonder exports, zal het leger veel meer moeten betalen of de wapenindustrie gaat failliet en bestaat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
rapture schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:14:
Russische wapenindustrie verdient niks aan het leger en moet via exports aan geld geraken. Zonder exports, zal het leger veel meer moeten betalen of de wapenindustrie gaat failliet en bestaat niet meer.
De Russische wapenindustrie is een soort staatsbedrijf. Failliet gaan kan het denk ik niet. Alleen de Olicharg aan de top krijgt wat minder. Het eerste wat ze zullen willen doen is het Russische leger weer aanvullen, dus er is ruimte voor productie. Het wordt alleen een beetje lastig als je niet aan de hightech componenten kan komen.

Maar dat is allemaal voor nà het moment dat de Russen Oekraïne verlaten hebben. Wat er dan gaat gebeuren is politiek heel boeiend en niemand kan voorspellen hoe de bal gaat rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:20
[...]

En hun overnames zoals de Spaanse munitiefabrieken met dalende verkoopcijfers gaan nu pas echt renderen. De Oekraïense wapenindustrie zal via de samenwerking met Rheinmetall glorietijden beleven.

When all is said and done, Oekraïne wordt militair-technologisch Israël 2.0 gekruist met de grondstoffeneconomie van Australië (29 jaren op een rij zonder recessie). We gaan nog zien hoe Oekraïne de rol van Rusland in energie, grondstoffen en wapens gaat vervangen.

[Afbeelding]

And then, somehow, it got worse.

[YouTube: Why have Russia’s Arms Exports Collapsed?]
UA gaat samen met Polen de orde en route bepalen militair gezien in de EU.
Als de Duitsers geluk hebben liften ze mee, maar van de Fransen en Engelsen hoeven we niet veel te verwachten.

Behalve dat hun steun nu zeker heel heel erg helpt.
Maar after this 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:20:
[...]

De Russische wapenindustrie is een soort staatsbedrijf. Failliet gaan kan het denk ik niet. Alleen de Olicharg aan de top krijgt wat minder. Het eerste wat ze zullen willen doen is het Russische leger weer aanvullen, dus er is ruimte voor productie. Het wordt alleen een beetje lastig als je niet aan de hightech componenten kan komen.

Maar dat is allemaal voor nà het moment dat de Russen Oekraïne verlaten hebben. Wat er dan gaat gebeuren is politiek heel boeiend en niemand kan voorspellen hoe de bal gaat rollen.
En niet onbelangrijk, Putin koopt stemmen met het verbieden van ontslagen in de steden/regio's waar iedereen van 1 grote werkgever afhankelijk is. Er staan teveel mensen op de payroll om de interne vrede in stand te houden.

Dus er moet veel meer geld in de wapenindustrie gepompt worden ter vervanging van het geld dat met exports verdiend kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Nu ja ze hebben tot op heden gebakken lucht verkocht, dus zeg nooit nooit ..

en dat UA nu peperduur spul heeft dat wel effectief blijkt te zijn is ook niet een enorme goeie salespitch ..

bv de Iron dome in isreal is een rekenmachine met optionele rakketen, voordat er een 100k kostende anti-dinges de lucht in gaat .. om die kartonnen drone dinges neer te schieten word er berekend/gegokt of het waard is om dat het wel waard is. in UA heb je geen keuze/luxe

enige voordeel is dat RU niet zoveel meer kan maken / heeft .. (as far as we know)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Nu ja ze hebben tot op heden gebakken lucht verkocht, dus zeg nooit nooit ..

en dat UA nu peperduur spul heeft dat wel effectief blijkt te zijn is ook niet een enorme goeie salespitch ..
UA is ook effectief met het oude geüpgraded Russische spul?
T64BV en BTR4E zijn best effectief gebleken in capabele handen. :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
user109731 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:57:
[Twitter]
Storm shadow oefen doelwit? ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:33:
[...]

Storm shadow oefen doelwit? ;)
Naaah ;)

Het is al gelokaliseerd op 48.5451572, 39.3230218. Als je dat uittekent dan zit je 80-85 km van het front. Wind mee kan een Himars dat ook wel pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
YakuzA schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:29:
[...]

UA is ook effectief met het oude geüpgraded Russische spul?
T64BV en BTR4E zijn best effectief gebleken in capabele handen. :)
ik weet niet maar die turret-toss filmpjes weet ik niet of ik happy zou zijn .. met een oude tank een T72/T-90 geupgrade snap ik nog wel .. maar moderner en sterker oid ..

Teminste als we collectief staan te lachen dat russen de oude meuk af staan te stoffen en je rijder een maand later zelf in achtige situatie maar dan tegen de russen ..

wellicht is een tank beter dan geen tank (daarom 1 tank met de parade 9 mei) maar toch .. hmmm

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:45
asing schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:38:
[...]

Naaah ;)

Het is al gelokaliseerd op 48.5451572, 39.3230218. Als je dat uittekent dan zit je 80-85 km van het front. Wind mee kan een Himars dat ook wel pakken.
GLSDB ook inderdaad.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:45
asing schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:38:
[...]

Naaah ;)

GLSDB ook inderdaad, en zelfs de Zuni die vandaag op de foto's vandaag kan haalt dat.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:14
Jezus. Bizarre schaal. De toekomst van oorlogsvoering is echt voor altijd veranderd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Avalaxy schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:09:
[...]

Jezus. Bizarre schaal. De toekomst van oorlogsvoering is echt voor altijd veranderd :|
De Russen verwachten dat de Oekraïners 50k tot 100k drones in korte termijn gaan inzetten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Artikel bij de nos over de pzh’s met een stukje over het onderhoud :)
https://nos.nl/l/2474873
Maar er zijn houwitsers bekend die al 10.000 schoten gelost hebben zonder noemenswaardige problemen. Dat is ongelooflijk knap", zegt De Kruif. "Dat hadden wij nooit durven dromen. In Nederland maken we die dingen twee keer per dag schoon."

[ Voor 50% gewijzigd door YakuzA op 12-05-2023 22:09 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:07
YakuzA schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:08:
Artikel bij de nos over de pzh’s met een stukje over het onderhoud :)
https://nos.nl/l/2474873

[...]
Ja. Beetje stof en/of zand en het werkt niet meer automatisch. Anyway, dan maar handmatig de vijand bashen heeft ook wel iets >:)

Daily driver; MB R171 SLK280

Pagina: 1 ... 8 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid