Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit stukje in het artikel is neem ik aan een fout:YakuzA schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:08:
Artikel bij de nos over de pzh’s met een stukje over het onderhoud
https://nos.nl/l/2474873
[...]
Voor zover ik weet hebben ze de pzh al veel langer... en is nu een maand actief
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ik zie de quote niet in de de tekst?gws24 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:39:
[...]
Dit stukje in het artikel is neem ik aan een fout:
[...]
Voor zover ik weet hebben ze de pzh al veel langer
Het filmpje is volgens mij illustratief en uit vorig jaar idd.
PSN
Dit gaat over deze bemanning, die zijn pas een maand actief.gws24 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:39:
[...]
Dit stukje in het artikel is neem ik aan een fout:
[...]
Voor zover ik weet hebben ze de pzh al veel langer
De bemanning werd getraind in Duitsland en Oekraïne en is nu een maand actief.
[ Voor 13% gewijzigd door noo op 12-05-2023 22:48 ]
Nieuwe beelden tonen hoe Russische soldaten wegvluchten ten noorden van Bachmoet
Oorzaak; door uitval van apparatuur.
Bron: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/05/12/7401933/
Nieuwsbericht komt van Russische Ministerie van Defensie zelf, vaag dat ze dit naar buiten brengen.
When Ukraine used the Patriot for the first time last week to intercept a Russian hypersonic missile, Russia was targeting the Patriot battery itself, two US officials tell @NatashaBertrand @OrenCNN.
— Alex Marquardt (@MarquardtA) 12 mei 2023
US officials believe the Russians picked up on signals that are emitted from the Patriot, allowing it to be targeted. Ukrainians fired multiple missiles from the Patriot at different angles to intercept the Russian Kinzhal missile.
— Alex Marquardt (@MarquardtA) 12 mei 2023
Ook wel bijzonder dat Rusland dan de radar van de patriot mogelijk op een of andere manier kan localiseren.
[ Voor 49% gewijzigd door YakuzA op 13-05-2023 00:03 ]
PSN
En dat is zorgwekkend, het impliceert dat Rusland actief op zoek is naar Patriot batterijen en dan zal er vroeg of laat wel eens eentje vernietigd worden.YakuzA schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:00:
Ook wel bijzonder dat Rusland dan de radar van de patriot mogelijk op een of andere manier kan localiseren.
Wacht maar totdat de Oekraïners een kopie van het signaal langs alle kanten gaan uitzenden om de vijand wijs te maken dat er overal en nergens Patriots staan.YakuzA schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:00:
Zeer interessant vanuit de CNN:
[Twitter][Twitter]
Jup.XWB schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:06:
[...]
En dat is zorgwekkend, het impliceert dat Rusland actief op zoek is naar Patriot batterijen en dan zal er vroeg of laat wel eens eentje vernietigd worden.
Dan zullen ze mogelijk 1 component van de batterij raken, de radar is natuurlijk het kwetsbaars omdat die actief signalen uitzend.
PSN
Rusland heeft vrijdag voor het eerst toegegeven terrein te verliezen rond Bakhmut. De Russische troepen trekken zich ten noorden van de stad terug. Oekraïne beweert ook ten zuiden van de stad door de Russische linies te breken.
Oekraïne is sinds dinsdag bezig met een tegenaanval bij Bakhmut, dat al maanden het heftigste strijdtoneel in de oorlog is. Moskou ontkende eerder dat de troepen werden teruggedrongen door de Oekraïense aanvallen.
Het Russische ministerie van Defensie zegt dat Oekraïne ten noorden van de stad met meer dan duizend manschappen en zeker veertig tanks vecht. Het bevestigt dat de Russiche troepen zich "terugtrekken naar strategische locaties".
Poe poe. Een kwart brigade zelfsXWB schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:54:
Rusland geeft nu toe dat het terugtrekt naar strategische locaties rond Bakhmut. In het noorden van Bakhmut zou Oekraïne 40 tanks ingezet hebben, en ook in het zuiden zou sprake zijn van een doorbraak.
[...]
Wordt nog wat met die andere 9 nieuwe…meer dan duizend manschappen en zeker veertig tanks
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 13-05-2023 00:58 ]
PSN
Deel 1 interview met Amerikaanse UA veteraan Bryce. Het begint over z'n rechteroog dat niet meer goed functioneert. Hoe komt dat? Vervolgens stukje combat footage van Bryce. Nadat hij in UA was aangekomen (een aardige reis met leuke anekdote) ging hij op onderzoek bij welk team hij zich aan wilde sluiten. Hij had het Internationale Legion overwogen maar keek nog even verder. Toen sloot hij zich aan bij Oekraïense nationalisten. Hij legt vervolgens haarfijn het verschil uit tussen nationalisme (in de zin van patriottisme) en nazisme. Hij noemt niet bijv Azov bij naam maar noemt wel Ivano-Frankivsk. Daar moest hij na een steeg door twee stalen deuren, om vervolgens interview af te leggen. Twee weken wachten tot deze 'international brigade' is samengesteld. Gaat terug naar Lviv, hotel is een 'foreigner paradise'. Wordt aldaar gevraagd om te helpen te trainen. Hij reageert: ik ben sinds 2016 uit het Marine Corps. Ik zie mezelf nu als 'mediocre'; niet goed genoeg om te trainen, waarop de reactie luidt: "Alle kleine beetjes helpen. Ze beginnen vanaf nul." Dus OK, hij stemt toe, heeft iets te doen de komende 2 weken. De recruiter bleek geen leidinggevende positie te hebben; de twee leiders waren Engelse officieren. Uiteindelijk is hij daar 4 maanden gebleven, en nooit meer teruggegaan naar die andere club. Ook nooit meer iets gehoord over z'n contract. Vervolgens heeft hij het over de bedrevenheid van de Oekraïners. Als leergierige kinderen, een spons. Groot contrast met Afghanistan en Irak.
Uiteindelijk is hij naar een eenheid in Mikolaiv gegaan. Maar eerst moest hij naar Tsjernobyl (???) voor z'n contract te tekenen. Daar ontmoette hij 'drunk Johnny', de Amerikaan die naar Rusland overliep (toch niet James Vasquez?). Hoe dan ook ze gingen met een kleine groep van zo'n 8 man gecoördineerd met 4 a 5 groepen een stuk veroveren. Gedumpt uit Humvee door iemand die als een idioot reed, en bijna een van z'n teamleden ('Panda') omver reed. Ondertussen IDF (mortieren) die steeds dicherbij kwamen, moesten ze wachten tot ze signaal kregen dat de watertoren was ingenomen. IDF naderde ze tot 15 a 25 km, uur hebben ze moeten incasseren. Vervolgens moeten ze evacueren omdat ze een mijl te ver zijn gedropt. En zo waren er meer problemen. Alles was FUBARed. Exfil, geen AAR. Vervolgens moesten ze hetzelfde weer doen, en weer veel IDF en weer exfil. Zelf maar AAR gedaan. Zo ging dat met die commandant. Wat een mafklapper. Later wilde hij dat ze een parallelle weg gingen innemen. Met eigenlijk als enige uitrusting AK-47 en raketten. Dit was een verkenningsmissie want het was niet duidelijk of er een OPLP (OP weet ik maar OPLP weet ik betekenis niet van) was. Dit moest 's nachts gebeuren. Oekraïners zeggen van 'gaan we niet doen'. Wat bleek, ze hadden geen thermals/NVGs, er lag een mijnenveld, ze hadden geen engineer. Uiteindelijk wel eentje gekregen in de vroege ochtend; maar hij haalde ze niet weg, hij markeerde ze. 200 meter mijnenveld.
Aangekomen, niets. Komen mensen aan. Bleken 30-35 Oekraïners te zijn. Lopen als idioten, totaal niet stealth of whatever. En drones hebben ze opgepikt, licht geweervuur en artillerie die kant op. Ze discussiëren wat er aan de hand is, en terwijl ze in een greppel zitten worden ze duidelijk gericht beschoten, inclusief clusterbommen en mortieren. Vervolgens achter ze wordt geschoten, ze weten niet wie dat zijn. Toen hoorden ze een BTR, en ze wisten dat er geen friendly in de buurt was. Toen ineens gogogo en vertrekken vanaf daar. Bleken 4 BTRs te zijn die ze probeerden te sandwichen. Vervolgens gooiden de Russen witte fosfor op ze (Bryce noemt dat slim van de Russen). Bryce was eerder niet bang want hij wist als dit me raakt, ach ja dan ben ik dood maar lijden doe ik dan niet. Dus gezonde adrenaline. Maar die witte fosfor en dat vuur, dat maakte hem wel bang. Blijkbaar moesten ze ook door dat mijnenveld terug (ik wil niet lullig doen maar is dat geloofwaardig?).
Wat blijkt? Die UA unit van 30 a 35 man was een andere eenheid, en had een totaal andere opdracht. Namelijk die RU eenheid die daar zat aan te vallen. Maar dat was men even vergeten te vertellen... Bryce zegt dan ook dat communicatie niet de forte is van UA, ook Rob's observatie. Dit was wel het meest gekke dat hij heeft meegemaakt, naast dat hij tijdens het schijten door een jet voorbij werd gevlogen (lol).
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
VS ambassadeur biedt excuses aan Zuid-Afrika aan voor beschuldigingen mbt wapenlevering Rusland ('grens overgegaan\. Zuid-Afrika herhaalt neutraal te zijn, zegt dat VS geen bewijzen heeft. VS stelt onderzoek rondom de kwestie in.
Gezocht: mistlampen. Hoog spel, dit.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Er zijn soms meerdere manieren om een radar te lokaliseren, iemand heeft zelfs een manier gevonden om via de Europese weersatelliet Sentinel de lokatie van Patriot systemen te vinden. Ook van andere systemen overigens.YakuzA schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:00:
Die info is publiekelijk beschikbaar.
Bellingcat linkje: https://www.bellingcat.co...e-military-radar-systems/
...
Volgens mij is de tekst aangepast want zo las ik het in ieder geval niet, maar goed, ik kan het natuurlijk verkeerd gelezen hebben.noo schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:46:
[...]
Dit gaat over deze bemanning, die zijn pas een maand actief.
[...]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Engelstalige ondertitels kan je aanzetten.
600 types drone munitie is al op de vijand getest. Amerikaanse 40mm granaten (waarvan de aandrijflading verwijderd is) zijn het best bevonden, vooral als je vijandelijke munitie of wapens wilt laten branden. Handgranaten geef je beter aan de infanterie. Explosieven met te grote staartvin vangen teveel wind en dwalen af.
Drop systemen werken op basis van de auxiliary light van een Mavic 3. Je hebt ongetwijfeld in de drone filmpjes gezien dat ze een auxiliary light aanzetten om de granaat te droppen.
Naast Mavic 3 die zoals een helicopter boven een doelwit hangt en de kamikaze FPV-drones slaan in het doelwit, zijn er nu ook drones die een bombardement uitvoeren zoals de vliegtuigen het doen. Lees: vroeg of laat zijn er drone-duikbommenwerpers, de Stuka's van deze eeuw.
Besturingsbereik van de drones is van 8km naar 4km en 2km verlaagt. De Oekraïners hebben manieren gevonden om het besturingsbereik te boosten.
Reader, you probably don't know this, but in Poland the biggest scandal rn is the fact that on 16th of December a Russian missile fell 15 km from the NATO training centre in Bydgoszcz and the government decided to quiet it out of embarrassment. 1/6 pic.twitter.com/L8mSXpqiyR
— Olga Byrska (@OByrska) 12 mei 2023
Ik kwam bovenstaande tweet tegen maar kon het haast niet geloven. Zou Rusland echt bewust en KH55 raket, nuclear capabel, naar centraal Polen afschieten in plaats van Oekraïne? Naar een NAVO trainingskamp?
Blijkbaar wel, volgens onderstaande bron die met Google translate goed te lezen is.
https://www.rmf24.pl/rapo...s,nId,6767139#crp_state=1
https://www.rmf24.pl/fakt...n,nId,6774073#crp_state=1
Het onderzoek loopt officieel nog maar zorgt al voor veel ongemakkelijke discussies in de Poolse politiek. Denk ook vooral nog eens terug aan de S300 raket die eerder in een weiland terecht kwam en Zelensky vol bleef houden dat het een Russische, niet Oekraïnse, raket was. Ik ben benieuwd hoe deze situatie zich gaat ontwikkelen, vooral in het licht van Oekraïne.
Ik denk dat je er iets teveel achter zoekt;consolefreak schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 04:34:
[Twitter]
Ik kwam bovenstaande tweet tegen maar kon het haast niet geloven. Zou Rusland echt bewust en KH55 raket, nuclear capabel, naar centraal Polen afschieten in plaats van Oekraïne? Naar een NAVO trainingskamp?
Blijkbaar wel, volgens onderstaande bron die met Google translate goed te lezen is.
Het onderzoek loopt officieel nog maar zorgt al voor veel ongemakkelijke discussies in de Poolse politiek. Denk ook vooral nog eens terug aan de S300 raket die eerder in een weiland terecht kwam en Zelensky vol bleef houden dat het een Russische, niet Oekraïnse, raket was. Ik ben benieuwd hoe deze situatie zich gaat ontwikkelen, vooral in het licht van Oekraïne.
Het is een beetje een 'geen actieve herinnering aan', 'Tweede Kamer is niet geïnformeerd', omdat officiële formaliteiten niet uitgevoerd zijn.
Daarnaast, lees ik nu goed dat ding niet niet eens een payload had? Dat vraag ik me dan wel af, of dit ding nu iets in UA of elders had moeten raken, zonder payload heeft dat weinig zin. Oude raket voorgeprogrammeerd 'in case of emergency', thank god zonder payload? Kwam RU er zelf achter en hebben ze dat ding in de bossen laten neerstorten? Of is dat het excuus, en is het doelbewust een test geweest om AA capabiliteit te onderzoeken?
Ik denk niet dat er opzet in het spel zit, zowel vanuit PL als RU. In Polen bureaucratisch gedoe, ook omwille de haviken die maar al te trigger happy zijn om RU op hen plek te zetten. Vanuit RU of slechte technologie, maar dit is wel ernstig uit koers, ik denk dat ze per ongeluk een 'verkeerde raket' hebben gepakt.
S300 verhaal vind ik van totaal andere orde, zeker daar Zelensky weinig zin heeft om te melden dat zijn raket onschuldige burgers van een bevriend buurland heeft gedood. Ook Amerika heeft toen bevestigd dat dit helaas toch echt een UA S300 was geweest.
Hier al (gedeeltelijk) besproken.consolefreak schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 04:34:
[Twitter]
Zal gewoon een afzwaaier zijn.
YakuzA in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"
Reacties zijn alleen nog gedeeltelijk in dit topic gebleven na een verplaatsing.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 13-05-2023 07:05 ]
PSN
Echter, vind ik de locatie naast een NAVO basis, dan weer net te toevallig zijn voor een random afzwaaier.YakuzA schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:03:
[...]
Hier al (gedeeltelijk) besproken.
Zal gewoon een afzwaaier zijn.
YakuzA in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"
Reacties zijn alleen nog gedeeltelijk in dit topic gebleven na een verplaatsing.
Er zijn erg veel centra in Polen, het is eerder lastig er niet eentje te raken.NeutraleTeun schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:37:
[...]
Echter, vind ik de locatie naast een NAVO basis, dan weer net te toevallig zijn voor een random afzwaaier.
Ik snap je punt maar vind het niet zorgelijk. Patriot batterijen bestaan al decennia en zijn voor de verandering een legitiem militair doel. Daarbij staat de radar los van de raketten en los van het command center. Ergste geval raken ze een radar.XWB schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:06:
[...]
En dat is zorgwekkend, het impliceert dat Rusland actief op zoek is naar Patriot batterijen en dan zal er vroeg of laat wel eens eentje vernietigd worden.
Tenslotte zorgde dit er alleen maar voor dat het niet werkte, de patriot is doorontwikkeld en blijkbaar zelfs in staat Ruslands fancy pancy hypersonische onverslaanbare super ding te verslaan. Kan beginnersgeluk zijn, maar toch.
Rusland heeft decennialang beweert alles te kunnen counteren wat navo heeft en blijkbaar kunnen ze een patriot radar dus wel detecteren. Het zou zonde zijn als alle patriot radar in ene kwetsbaar zijn maar ik denk dat dit extra bescherming biedt aan burgers als ze op die radar gaan schieten ipv burgerdoelen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Ik zal hier toch op blijven hameren: de Russen hebben geen enkel legitiem doel in Oekraïne. Het is weinig verrassend dat ze op die patriots mikken, maar ik weiger om mij in deze ook maar een picometer richting het Russische frame te laten verschuiven.NiGeLaToR schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:41:
[...]
Ik snap je punt maar vind het niet zorgelijk. Patriot batterijen bestaan al decennia en zijn voor de verandering een legitiem militair doel. Daarbij staat de radar los van de raketten en los van het command center. Ergste geval raken ze een radar.
Tenslotte zorgde dit er alleen maar voor dat het niet werkte, de patriot is doorontwikkeld en blijkbaar zelfs in staat Ruslands fancy pancy hypersonische onverslaanbare super ding te verslaan. Kan beginnersgeluk zijn, maar toch.
Rusland heeft decennialang beweert alles te kunnen counteren wat navo heeft en blijkbaar kunnen ze een patriot radar dus wel detecteren. Het zou zonde zijn als alle patriot radar in ene kwetsbaar zijn maar ik denk dat dit extra bescherming biedt aan burgers als ze op die radar gaan schieten ipv burgerdoelen.
Terug op hoe zorgelijk het is dat er op die patriots gemikt wordt: niet bijzonder. Het Oekraïense leger is, naar ik begrepen heb, bedreven in het verhullen van de locaties van hun luchtafweer. Ik zie niet in waarom dat met de patriots problematischer zou zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2023 08:58 ]
Dat bedoelt @NiGeLaToR helemaal niet zo. Dat is toch wel uit z'n post op te maken?Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:49:
Ik zal hier toch op blijven hameren: de Russen hebben geen enkel legitiem doel in Oekraïne. Het is weinig verrassend dat ze op die patriots mikken, maar ik weiger om mij in deze ook maar een picometer richting het Russische frame te laten verschuiven.
Het is de counterfactual van niet-legitieme doelen, i.e. een militair doel, heeft niets met het legitimeren van Russische invasie te maken.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Verwijderd
Of het zo bedoeld wordt of niet, het is terminologie die rechtstreeks uit de propagandamachine in Moskou komt:Jedi_Pimp schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:03:
[...]
Dat bedoelt @NiGeLaToR helemaal niet zo. Dat is toch wel uit z'n post op te maken?![]()
Het is de counterfactual van niet-legitieme doelen, i.e. een militair doel, heeft niets met het legitimeren van Russische invasie te maken.
Bron: https://edition.cnn.com/2...ssiles-ukraine/index.htmlKremlin spokesperson Dmitry Peskov has previously said that the Patriots would “definitely” be a legitimate target for Russian forces.
Het geraffineerde van deze uitspraak is dat het natuurlijk geen verassing is dat er op die dingen gemikt gaat worden, maar er ondertussen wel het specifieke woord "legitiem" zonder enige vorm van discussie binnen is geslopen. Mijns inziens is hierbij dus vol tegengas geven gepast.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2023 09:16 ]
Germany🇩🇪 to announce tomorrow a new military aid package for Ukraine 🇺🇦— the biggest yet. € 2.7 billion
— @BrennpunktUA 🇩🇪🇺🇦 (@BrennpunktUA) 13 mei 2023
4 more IRIS-T SLM
20 more Marder IFVs
30 more Leo1
18 RCH 155 Haubitze
More Gepard AA
100 armored vehicles APCs
100 support vehicles
Surveillance drones
A lot of shells
Het artikel van Der Spiegel zit helaas achter een paywall, maar het zou samenvallen met de uitreiking van de Karlspreis voor Zelensky morgen.
Vanuit jouw context eens: Ik redeneer vanuit de context dat er een oorlog is en wat binnen die kaders een ‘legitiem’ doel kan zijn. Legitiem in de zin van militair relevant. Daarmee legitimeer ik niet Ruslands agressie en oorlog of hun frame daarop. Kan alleen niet ontkennen dat er inmiddels een oorlog gaande is.Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:49:
[...]
Ik zal hier toch op blijven hameren: de Russen hebben geen enkel legitiem doel in Oekraïne. Het is weinig verrassend dat ze op die patriots mikken, maar ik weiger om mij in deze ook maar een picometer richting het Russische frame te laten verschuiven.
Terug op hoe zorgelijk het is dat er op die patriots gemikt wordt: niet bijzonder. Het Oekraïense leger is, naar ik begrepen heb, bedreven in het verhullen van de locaties van hun luchtafweer. Ik zie niet in waarom dat met de patriots problematischer zou zijn.
Patriots hebben radar, dat zend een signaal uit wat je kunt opvangen en komt van een bepaald punt: de radar. Dat detecteren is niet ingewikkeld en gebeurt al sinds WO2. HARM raketten zijn erop ontwikkeld om bijvoorbeeld luchtafweer te triggeren zodat ze hun radar aanzetten en vliegen dan zelfstandig naar de AA radar toe. Je moet dus een spel van radar aan/uit spelen én verplaatsen, om niet een sitting duck voor bijv HARM raketten te zijn.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Zullen we wel blijven proberen met ongekleurde brillen te blijven kijken? Door los te gaan via het verdraaien van dingen die gezegd worden hier draag je sowieso niet bij aan het solide beeld wat Oekraiene verdient.Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:11:
[...]
Of het zo bedoeld wordt of niet, het is terminologie die rechtstreeks uit de propagandamachine in Moskou komt:
[...]
Bron: https://edition.cnn.com/2...ssiles-ukraine/index.html
Het geraffineerde van deze uitspraak is dat het natuurlijk geen verassing is dat er op die dingen gemikt gaat worden, maar er ondertussen wel het specifieke woord "legitiem" zonder enige vorm van discussie binnen is geslopen. Mijns inziens is hierbij dus vol tegengas geven gepast.
Het leest alleen nogal agressief weg en iedereen die hier langer dan een week rondneust, weet dat @NiGeLaToR geenszins aan legitimeren doet. Een poor choice of words at best, en dan zijn termen als "Russische frame" wel erg veel.Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:11:
[...]
Of het zo bedoeld wordt of niet, het is terminologie die rechtstreeks uit de propagandamachine in Moskou komt:
[...]
Bron: https://edition.cnn.com/2...ssiles-ukraine/index.html
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Stel, je ultieme doel is dat je de boel niet wilt escaleren? Dan is negeren ineens een reële optie.consolefreak schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 04:34:
[Twitter]
Deescalatie middels misleiding is geen Poolse uitvinding.
Ik ga er van uit dat NAVO op de hoogte was.
Samenvatting van afgelopen dag/nacht. Degene die de kaartjes nog even goed wil bekijken kan in de tweet van Guido klikken.
Rond #Bakhmut veel vooruitgang afgelopen nacht.
— Guido (@cyberpionier) 13 mei 2023
En dat met slechts een paar duizend manschappen. Dat belooft veel goeds als er straks volledige brigades worden ingezet.#BakhmutStrikesBack pic.twitter.com/a7jSsw1yYZ
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
https://www.ukrinform.net...s-at-night-air-force.htmlSince midnight on May 13, the Defense Forces of Ukraine have shot down 17 enemy Iranian-made Shahed-136/131 attack UAVs.
…
On the night of May 13, the enemy attacked Ukraine from the northern and southern directions with Shahed-136/131 drones. 21 launches were recorded.
PSN
27 arty is wel een aardige score
PSN
- decoy raketten gespot rondom luhansk, potentieel neergeschoten vliegende hulsen
- diverse beelden van Russische makelij jagers (SU-27) met HARM anti radiation
Dan de combi met de trainingen voor luchtlandingen. Ik draag met plezier bij aan de FUD voor Rusland dat AFU toch in staat kan zijn een succesvolle luchtlanding uit te voeren als ze AA-doelen weten te treffen en verwarring zaaien met een overvloed aan drones en decoys. Het grenst wellicht aan wensdenken, I know.
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 13 mei 2023
:fill(white):strip_exif()/f/image/HDXHcV0sqyfled2mA4rlHSdc.png?f=user_large)
Additional low-level flyby by a Ukrainian Su-27, armed with a pair of US-supplied AGM-88 HARMs. https://t.co/HKX38SD5a4 pic.twitter.com/LLrqMUqy85
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 13 mei 2023
Ondertussen valt Rusland ook nog steeds aan:
🗺️UA General Staff says during the last 24h, the Defense Forces repelled RU attacks in the vicinity of following settlements:
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 13 mei 2023
- Masyutivka (Kharkiv O.)
- Orikhovo-Vasylivka, Hryhorivka, Bakhmut, Stupochky, Avdiivka, Vodyane, Marinka (Donetsk O.)
#UkraineRussiaWar pic.twitter.com/1T0jjgvb9X
-oude- zie verderop voor de juiste
Lichte stijging en de 200k is in beeld, aldus deze gegevens.
Edit: @beany was mij voor
Er valt mij naast de nadruk in de PR op luchtmaterieel nog iets op aan het beeld van de gevechten in het oosten: die leken vooral door minder uitgeruste territoriale eenheden te worden bevochtend/verdedigd, maar de beelden die ik nu zie zijn van diverse teams van het vreemdelingen legioen, de Azov troepen en de Georgiers die er aardig huishouden. Ze hebben allen NAVO wapens en uitrusting.
Drone aanval in plaatje:
/f/image/AAgkORm1bNr7h7QbJb8L8sdx.png?f=fotoalbum_large)
Edit:
Another explosion in Luhansk this morning. I wonder how many Storm Shadows the UK sent. pic.twitter.com/ozyyDRPVFZ
— Kyle Glen (@KyleJGlen) 13 mei 2023
Nog meer FUD voor Rusland - want in theorie is het niet eens zover weg van de absolute huidige frontlinie. Run, Russians, Run!
Russ backed Luhansk govt now asserting Ukraine used 2 British storm shadow missiles and one adm160 MALD decoy in yday attack. Repeat attack today. Makes sense. 120km from likely launch point + rocket trails in sky. Ukr targeting command + logistics ahead of main counteroffensive?
— Oliver Carroll (@olliecarroll) 13 mei 2023
De Russen weten het in ieder geval zeker.
[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-05-2023 12:58 ]
📽️ The enemy drones hit a facility in Khmelnitsky Oblast. As a result of the shock wave, multiple buildings were damaged in the vicinity. #UkraineRussiaWar pic.twitter.com/cAYGeellle
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 13 mei 2023
Ja dat gebeurt helaas wel isLongBowNL schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:38:
Het lijkt erop dat er een Oekraïens ammo depot is geraakt.
[Twitter]
Verwijderd
*knip* De intentie van het gebruik is toegelicht, ook jij hebt je punt kunnen maken en daar is op gereageerd. Genoeg zo. Zeker voor dit topic.NiGeLaToR schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Vanuit jouw context eens: Ik redeneer vanuit de context dat er een oorlog is en wat binnen die kaders een ‘legitiem’ doel kan zijn. Legitiem in de zin van militair relevant. Daarmee legitimeer ik niet Ruslands agressie en oorlog of hun frame daarop. Kan alleen niet ontkennen dat er inmiddels een oorlog gaande is.
Patriots hebben radar, dat zend een signaal uit wat je kunt opvangen en komt van een bepaald punt: de radar. Dat detecteren is niet ingewikkeld en gebeurt al sinds WO2. HARM raketten zijn erop ontwikkeld om bijvoorbeeld luchtafweer te triggeren zodat ze hun radar aanzetten en vliegen dan zelfstandig naar de AA radar toe. Je moet dus een spel van radar aan/uit spelen én verplaatsen, om niet een sitting duck voor bijv HARM raketten te zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 13-05-2023 14:52 ]
Dat de Russen nu wel eens een militair doelwit probeerden te treffen ipv een burgerdoelwit. Die "daadwerkelijk" heeft dan meer te maken dat Rusland normaal de burgerdoelen die het raakt probeert goed te praten met allerlei smoesjes.Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:41:
[...]
Heh, misschien pedantisch: maar waarom het niet gewoon hebben over "militaire doelen", of als je het wil benadrukken "daadwerkelijke militaire doelen"?
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Die is van gisteren, dit is de nieuwe:NiGeLaToR schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:12:
[...]
[Afbeelding]
Lichte stijging en de 200k is in beeld, aldus deze gegevens.
[...]
Opvallend veel artillerie en special equipment vernietigd valt mij op...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik vond een screendump op Reddit:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ybhw1OrBnjtZOG8fUfn3LZ2R.webp?f=user_large)
Ik heb het genoemde kanaal bekeken maar ik kan de tweet niet terugvinden. Of ik kijk niet goed, kan ook

Dan maar op zoek naar ondersteunend bewijs.
https://theswisstimes.ch/...ms-re-exports-to-ukraine/
https://www.anews.com.tr/...-export-of-swiss-arms-banThe Security Policy Commission of the upper house of parliament and the Council of States on Thursday passed two motions to ease the re-exportation restrictions. The first motion would allow the Swiss government’s executive branch to lift re-exportation restrictions on arms “in exceptional circumstances,” such as if the re-exportation would help ensure national security.
The second motion would allow the re-exportation of weapons to countries “that are committed to our values” and have similar regulations on weapon exportation. For example, such countries could re-export Swiss-made weapons after a five-year period under certain conditions.
Meanwhile, re-exportation of arms would be banned to countries that “severely” violate human rights and/or if the weapons would be used against civilians. Arms still cannot be sent to countries that are at war internationally or domestically, unless it was a question of “legitimate self-defense” under international law, the Commission stated.
“Strict criteria would apply so that no Swiss war material would be used in conflicts,” Security Policy Commission president Werner Salzmann told reporters Thursday. “However, the re-export of war material to a country at war would be possible if this country made use of its right of self-defense under international law.”
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Mijn wenkbrauw gaat eerder omhoog wegens feit dat Bydgoszcz bijna 400km van UA grens ligt in noordwestelijk PL (en meer dan 100km van Kaliningrad Oblast).NeutraleTeun schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:37:
[...]
Echter, vind ik de locatie naast een NAVO basis, dan weer net te toevallig zijn voor een random afzwaaier.
Oslik blyat! Oslik!
Klein foutje in de manschappen, ff 1000 extra erbij geteld. 196670 +590 =198260Fiber schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:06:
[...]
Die is van gisteren, dit is de nieuwe:
[Afbeelding]
Opvallend veel artillerie en special equipment vernietigd valt mij op...
erutangiS
Het verklaart wellicht ook iets over hoe ze de raket konden raken: van wat ik eerder in dit topic begreep is dit het makkelijkst als je min of meer frontaal voor het pad van de raket zit, immers kun je dan onderscheppen en hoef je niet harder te vliegen, alleen juist timen en corrigeren voor uitwijkingsmaneuvres.YakuzA schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 00:00:
Zeer interessant vanuit de CNN:
[Twitter][Twitter]
Als je zelf het doelwit bent is dat qua raakkans lijkt mij dan wel "best case"?
Zwitserse wapenfabrikanten verliezen teveel klanten denk ik.
Maar het lijkt nog niet helemaal geregeld te zijn.
It needs to pass referendum but it's definitely step forward...
— Ukraine News OSINT 24/7 (@UkraineArmy247) 13 mei 2023
https://t.co/B1ubdRZKQi
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Nieuwe stagiaire...MrOleo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:28:
[...]
Klein foutje in de manschappen, ff 1000 extra erbij geteld. 196670 +590 =198260

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Lijkt me geen breaking news. Eerder fake news. Check dit hele draadje.asing schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:19:
Breaking news????![]()
Ik vond een screendump op Reddit:
[Afbeelding]
Ik heb het genoemde kanaal bekeken maar ik kan de tweet niet terugvinden. Of ik kijk niet goed, kan ook.
Dan maar op zoek naar ondersteunend bewijs.
https://theswisstimes.ch/...ms-re-exports-to-ukraine/
[...]
https://www.anews.com.tr/...-export-of-swiss-arms-ban
[Twitter: https://twitter.com/defmon3/status/1657310474352852993]
Dat betekent, stam + t .
Het probleem voor Rusland is dat ze weer eens liegen en met definities spelen. Uiteindelijk blijkt hun nieuwste high tech speeltje volgens onze normen gewoon een ballistische raket te zijn.Wilke schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:28:
[...]
Het verklaart wellicht ook iets over hoe ze de raket konden raken: van wat ik eerder in dit topic begreep is dit het makkelijkst als je min of meer frontaal voor het pad van de raket zit, immers kun je dan onderscheppen en hoef je niet harder te vliegen, alleen juist timen en corrigeren voor uitwijkingsmaneuvres.
Als je zelf het doelwit bent is dat qua raakkans lijkt mij dan wel "best case"?
De video maakt een hele hoop duidelijk.
Blitzkrieg?
#Ukraine: Remains of 🇬🇧 UK-supplied Storm Shadow air-launched cruise missiles were found at today's and yesterday's missile strike sites in the city of #Luhansk- confirming this new and very potent capability is already used by Ukrainian forces. pic.twitter.com/LAn0nqJBZU
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 13 mei 2023
Wel een captain obvious met zo’n imprint in het metaal:

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 13-05-2023 11:54 ]
PSN
Dat twitter account is inderdaad onfris. Vandaar dat ik het bericht heb geverifieerd door te zoeken naar andere bronnen die hetzelfde rapporteren. Twee van die bronnen heb ik bijgevoegd en @Tens voegde er nog een linkje bij.Apache4u schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:37:
[...]
Lijkt me geen breaking news. Eerder fake news. Check dit hele draadje.
[Embed]
Het lijkt erop dat de wet op het leveren van wapens en munitie wordt aangepast, en dat hun 1e en 2e kamer akkoord hebben gegeven. Dan is het nog niet gedaan maar de eerste grote stappen zijn gemaakt. Wat er gewijzigd is staat in het bericht wat je van mijn quotte.
In ieder geval :
Er volgt blijkbaar nog een referendum. Dat doen ze daar en dat werkt in ieder geval beter als wat wij een "referendum" plegen te noemen waarbij de uitslag genegeerd mag worden.Wie geht es weiter? Da beide Kommissionen grünes Licht gegeben haben, kann die Nationalratskommission nun eine Vorlage ausarbeiten. Kommissionspräsident Werner Salzmann betonte aber auch: «Eine parlamentarische Initiative ist nicht das Gesetz.» Will heissen: Im parlamentarischen Prozess sind weitere Änderungen möglich. Zudem unterstehen Gesetzesänderungen dem Referendum, das Schweizer Stimmvolk könnte also das letzte Wort haben.
Nice! In plaats van 90 km achter het front weten de Russen nu dat ze die afstand minstens mogen verdubbelen om veilig te zitten.YakuzA schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:51:
De storm shadow onderdelen staan nu ook op de foto blijkbaar:
[Twitter]
Maar waarom delen ze al deze bevindingen publiekelijk? Op deze manier doen ze al het onderzoekswerk voor de Russen, die ook van die drones gebruiken.rapture schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 02:47:
Terra heeft een video over drone munitie, drop systemen, laatst ontwikkelingen en EW gemaakt.
[YouTube: Підрозділ TERRA: Про ударні дрони та боєприпаси до них. Практика на Бахмутському напрямку.]
Engelstalige ondertitels kan je aanzetten.
600 types drone munitie is al op de vijand getest. Amerikaanse 40mm granaten (waarvan de aandrijflading verwijderd is) zijn het best bevonden, vooral als je vijandelijke munitie of wapens wilt laten branden. Handgranaten geef je beter aan de infanterie. Explosieven met te grote staartvin vangen teveel wind en dwalen af.
Drop systemen werken op basis van de auxiliary light van een Mavic 3. Je hebt ongetwijfeld in de drone filmpjes gezien dat ze een auxiliary light aanzetten om de granaat te droppen.
Naast Mavic 3 die zoals een helicopter boven een doelwit hangt en de kamikaze FPV-drones slaan in het doelwit, zijn er nu ook drones die een bombardement uitvoeren zoals de vliegtuigen het doen. Lees: vroeg of laat zijn er drone-duikbommenwerpers, de Stuka's van deze eeuw.
Besturingsbereik van de drones is van 8km naar 4km en 2km verlaagt. De Oekraïners hebben manieren gevonden om het besturingsbereik te boosten.
Omdat die kennis op zich nog niet zoveel waard is. Je moet ook nog de juiste drones hebben, weten hoe je die aanpassingen precies doet om die munitie eronder te hangen, de juiste operators in het veld hebben om het uit te voeren en de juiste samenwerking/ondersteuning van die operators (fysiek als via combat software voor uitwisseling van gegevens). Dat alles is nog best lastig gebleken voor de Russen.Avalaxy schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:11:
[...]
Maar waarom delen ze al deze bevindingen publiekelijk? Op deze manier doen ze al het onderzoekswerk voor de Russen, die ook van die drones gebruiken.
Voor andere landen die niet direct in oorlog zijn en wel nog een capabele militair apparaat hebben qua aansturing is het wel goud waard natuurlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 13-05-2023 13:03 ]
Nu.nl is soms wat chaotisch wanneer ze pogingen tot opinie wagen, maar voor zover ik weet kloppen dit soort feitelijke berichten meestal wel.Er gaan onder meer dertig Leopard 1-tanks en twintig Marder-infanteriegevechtsvoertuigen naar Oekraïne. Daarnaast schenkt Duitsland tweehonderd verkenningsdrones, vijftien Gepard-luchtafweervoertuigen en vier Iris-luchtafweersystemen.
Daarnaast krijgt het Oekraïense leger meer munitie en gepantserde voertuigen om zich te verdedigen tegen het Russische leger.
[ Voor 18% gewijzigd door onkl op 13-05-2023 13:05 ]
Was ook een hoge heer in UA uit Duitsland aanwezig die in Uniform rond liep.onkl schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:04:
Nu.nl bericht dat Duitsland een nieuw steunpakket heeft samengesteld, "grootste ooit".
[...]
Nu.nl is soms wat chaotisch wanneer ze pogingen tot opinie wagen, maar voor zover ik weet kloppen dit soort feitelijke berichten meestal wel.
Dat geeft meestal wel aan hoe de Duitsers ergens instaan.
Duitsland heeft in het begin enorm de knip erop gehouden en geprobeerd te kiezen voor de-escalatie.
Maar inmiddels kunnen de Duitsers niet achterblijven en moeten ze wel de kar trekker worden voor UA.
Ik zie UA namelijk een Duitsland 2.0 worden / zijn als dit voorbij is.
an hour ago - 52°45′N 32°14′E
Helicopter crashed in Klintsy, Briansk region
24 minutes ago - 52°35′N 32°45′E
Another helicopter has reportedly crashed in Starodub of Briansk region
"Su-34 crashed in Bryansk region" - TASS
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 13 mei 2023
gister al in de Krim ook al eentje spontaan 'geland'.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/05/13/7402036/
Minstens 1 helicopter neergestort dus, filmpjes zijn op Reddit te vinden. Mogelijk zelfs 2 keer friendly fire.It is reported that a helicopter crashed in Bryansk Oblast, in the city of Klintsy.
Initially, it was reported that the helicopter was shot down; people heard an explosion before it fell.
[...]
Later, the news channel Ostorozno, Novosti (Beware, news) reported that two helicopters crashed: one of them fell in Klintsy itself, the other near the village of Suretsky Muravei.
The propagandists have not yet confirmed the second helicopter.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Zijn de russen nu ook al in eigen land begonnen met denazificeren?BeefHazard schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:16:
What air defense doin?
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/05/13/7402036/
[...]
Minstens 1 helicopter neergestort dus, filmpjes zijn op Reddit te vinden. Mogelijk zelfs 2 keer friendly fire.
Daily driver; MB R171 SLK280
Gebrekkig onderhoud, verse piloten en wat friendly fire.anboni schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:19:
[...]
Zijn de russen nu ook al in eigen land begonnen met denazificeren?
Gister ook al eentje dus ik dacht dat het misschien om dezelfde ging. Blijkbaar niet
Eurofighter Typhoon (ook wel Eurofighter 2000 genoemd).mir4dor schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:21:
Zelensky opweg naar Italië geflankeerd door fighter jets (Telegram)
Ik heb een dag of twee niet op Reddit of ander social media platformen gevolgd, er gebeurde een hoop in Oekraïne en Rusland
Tens schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:11:
Volgens de geruchten Russische AA naan het werk
[...]
[...]
[Twitter]
gister al in de Krim ook al eentje spontaan 'geland'.
Russian Telegram source report Russian aircraft losses:
— Clash Report (@clashreport) 13 mei 2023
2 x Mi-8s
1 x Su-35
1 x Su-34 pic.twitter.com/vuTf3eRtvw
Nog een Su-35 erbij, gaat goed zo.
En natuurlijk kan het geen eigen fout zijn:
Russian military sources in Telegram report Russian aircraft shot down over Bryansk region were ambushed by Ukrainian Army forces near Chernihiv region.
— Clash Report (@clashreport) 13 mei 2023
No suggestion of "friendly fire".
Russian officials search for saboteurs.
[ Voor 11% gewijzigd door Ingelogd op 13-05-2023 14:29 ]
En anders gewoon tegen Duitse media checken.onkl schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:04:
Nu.nl bericht dat Duitsland een nieuw steunpakket heeft samengesteld, "grootste ooit".
[...]
Nu.nl is soms wat chaotisch wanneer ze pogingen tot opinie wagen, maar voor zover ik weet kloppen dit soort feitelijke berichten meestal wel.
Er komt voor €2.7 miljard aan materieel. De Leopard 1 tanks, IRIS-T systemen en Marders lijken wel duidelijk. Voor mij is het eerder de vraag of er inderdaad ook 18 RCH 155 Howitzers bij zitten. Die zijn namelijk wel leuk.
https://www.spiegel.de/po...9a-4785-a97b-8c2e94e68366
https://www.dw.com/en/ger...ry-aid-package/a-65612028
[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-05-2023 15:06 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De Iris-t en RCH kwamen op mij over als bestaande orders die er al waren?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:03:
[...]
En anders gewoon tegen Duitse media checken.![]()
Er komt voor €2.7 miljard aan materieel. De Leopard 1 tanks, IRIS-T systemen en Marders lijken wel duidelijk. Voor mij is het eerder de vraag of er inderdaad ook 18 RCH 155 Howitzers bij zitten. Die zijn namelijk wel leuk.
https://www.spiegel.de/po...9a-4785-a97b-8c2e94e68366
https://www.dw.com/en/ger...ry-aid-package/a-65612028
Of wordt dit een 5e Iris-t bovenop de 4 beloofde waarvan er 2 geleverd zijn?
Germany is preparing another massive military package (2.7 billion Euro) for Ukraine. It will contain:
— (((Tendar))) (@Tendar) 13 mei 2023
- 4x IRIS-T SLM firing units
- 12x IRIS-T SLS launchers
- 30x Leopard 1 A5
- 20x Marder IFVs
- 18x RCH 155 Haubitze
- Hundreds of SLM and SLS missiles
- Artillery ammunition
-… pic.twitter.com/u8RSkFJGAi
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 13-05-2023 15:31 ]
PSN
Kan zelf weinig nieuws vinden over Bakhmut.
M.i. is het enkel afleiding om materieel en mankracht van andere locaties te onttrekken. Zal ook wel zijn uitwerking hebben op het moraal van de Russen.
Nu wachten op het grote offensief met leopards, Bradley etc.
This Russian supply point located under a highway bridge in between Avdiivka and Donetsk City is burning.
— (((Tendar))) (@Tendar) 13 mei 2023
Source: https://t.co/DLgbAN1RrB#Avdiivka #Donetsk #Ukraine pic.twitter.com/SXLyYtH0Or
Moscow... "Intercontinental" Hotel ✴️ pic.twitter.com/igZVjZtoR7
Van die Su-34 crash is ook een video beschikbaar:Ingelogd schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:20:
[...]
[Twitter]
[Twitter]
Fall of the russian SU-34 in bryansk
[edit]
Nog eentje:
Todays SU-34 Fall From Another Angle, Bryansk russia
[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 13-05-2023 16:44 ]
Ingelogd schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:20:
[...]
[Twitter]
[Twitter]
In total 9 airmen killed in incidents with 2 Mi-8 helicopters, Su-34 and Su-35 jets in Briansk region https://t.co/lJKYG9dYjj
— Liveuamap (@Liveuamap) 13 mei 2023
Geen van de piloten heeft het overleefd.
Russian media says all four crews died. Also Russian reports that the two choppers were not just Mi-8 but expensive Mi-8 MTPR1 long-range electronic warfare systems that suppress enemy air defense radars. Russia operated only about 20 of these. https://t.co/uUOJQdfOEy
— Yaroslav Trofimov (@yarotrof) 13 mei 2023
Zijn nog bijzondere toestellen ook.
En Oryx mag niet ontbreken natuurlijk:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1657383463933050882?s=20]
Ondertussen zijn nog altijd duizenden kinderen vanuit UA gekidnapt en naar Rusland voor indoctrinatie en Russificatie gestuurd.
Dit filmpje geeft je een inkijkje achter de vrouw die hier achter zit. Ze is aangeklaagd voor het internationaal strafhof in Den Haag en het is misselijkmakend haar hier te zien bekennen waarvoor ze is aangeklaagd al ware het iets ‘moederlijks’.
[ Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-05-2023 17:14 ]
Gezien de aanvallen van de afgelopen week en de paniek aan russische zijde nu Oekraïne echt geavanceerde westerse systemen inzet, durf ik wel te voorspellen dat we voor het einde van de week bericht krijgen dat hét tegenoffensief is gestart. Dit begint echt een kookpunt te bereiken: Prigozhin en putin vechten elkaar de tent uit (Prigozhin vraagt in een opname letterlijk om meer kogels om terugtrekkende russen mee te doden), nieuwe tanks en IFV'S zijn geleverd en nu is Storm Shadow (plus stilletjes decoy drones) ook nog eens als verrassing geleverd.mir4dor schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:12:
Iets zegt mij dat we nog veel meer gaan zien de aankomende dagen. Je zou er bijna een zak popcorn voor gaan halen.
Breek: Ivan's shift als S-300 operator is nog niet afgelopen:
⚡️⚡️⚡️ RUSSIA HAS NOW LOST 5 BIRDS!
— Jason Jay Smart (@officejjsmart) 13 mei 2023
Another Mi-8 was shot down near the village of Volkustichi in the Bryansk region (70 km from the state border of the Russian Federation 🇷🇺).
Ukraine 🇺🇦 has already shot down 5 🇷🇺 aircraft in one day!! pic.twitter.com/i1FcJtvr32
Hoogst speculatief, uiteraard.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Ligt het aan mij, of heeft Oekraïne nou die decoy missile Russische toestellen laten nadoen, zodat ze nu in paniek alles maar uit de lucht zijn gaan schieten?BeefHazard schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:41:
[...]
[Twitter]
Vergis ik me nu? Volgens mij was zo ongeveer alles friendly fire?BeefHazard schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:41:
[...]
[Twitter]
Dat zou een mooie grap zijn.Twam schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:06:
[...]
Ligt het aan mij, of heeft Oekraïne nou die decoy missile Russische toestellen laten nadoen, zodat ze nu in paniek alles maar uit de lucht zijn gaan schieten?
Maar hoewel dit niet heel aannemelijk is, kan ik me prima voorstellen dat na de Storm Shadow verrassing Russische AA eenheden iets meer richting "eerst schieten, dan vragen" zijn geschoven, simpelweg door de zenuwen of op instructie van een officier die iets te zenuwachtig werd.
En nu komen ze erachter dat dat ook wat ongewenste effecten heeft.
Dat ze uit de lucht vallen is al zeker, er is veel ruis hoe dit gebeurd. Verhalen schieten alle kanten op van overname luchtafweer, lokaas, apparatuur uitval tot paniek van de russen. Voorlopig blijft het gissen.asing schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:11:
[...]
Vergis ik me nu? Volgens mij was zo ongeveer alles friendly fire?
Jup, inclusief theorieën dat UA tot een paar meter van de grens rijd en dan de vliegtuigen van 50 km afstand neer schiet met nieuwe raketten die ze zogenaamd hebben gekregenIngelogd schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:19:
[...]
Dat ze uit de lucht vallen is al zeker, er is veel ruis hoe dit gebeurd. Verhalen schieten alle kanten op van overname luchtafweer, lokaas, apparatuur uitval tot paniek van de russen. Voorlopig blijft het gissen.
PSN
Autumn 2023 lijkt me sterk.XWB schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:12:
De Britten berichten over de situatie rond Bakhmut:
[Afbeelding]
geen eigen vuur, dat doen ze niet aan.Ingelogd schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:19:
[...]
Dat ze uit de lucht vallen is al zeker, er is veel ruis hoe dit gebeurd. Verhalen schieten alle kanten op van overname luchtafweer, lokaas, apparatuur uitval tot paniek van de russen. Voorlopig blijft het gissen.
of als je deze versie beter vindt:/15. Russian media - "The aircrafts that crashed in the Bryansk region were shot down not from the territory of Russia - the Armed Forces of 🇺🇦 attacked it from the Chernihiv region, Ukraine".
P.S: distance from the 🇺🇦 border to geolocated crash site of one of Mi-8 is about 50 km
According to Russian media security services in Briansk region are looking for saboteurs who used MANPADS in Klintsy region
[ Voor 112% gewijzigd door asing op 13-05-2023 19:28 ]
17 minutes ago - 48°35′N 39°21′E
New missile strike reported at Russian base in Luhansk
Luhansk... BAVOVNA 🔥🔥🔥🔥🔥 pic.twitter.com/JOrCVri7d3
[ Voor 99% gewijzigd door Baserk op 13-05-2023 19:33 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Ik zat mis helaas. Zoals gebruikelijk recyclen ze plaatsnamen als een malle. Er zijn dus 2 Khmelnytsky's. De ene lag voor mijn gevoel heel erg onlogisch. De andere was wel weer logisch.Baserk schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:32:
[...]
Dat was een zeer fraaie inderdaad.
Douze points.
Het blijkt dus de onlogische te zijn, hier lag een stapel Nato munitie van Oekraïne. Een shahed drone schijnt deze ontploffing te hebben veroorzaakt.
Excuses voor mensen die ineens heel blij werden.
Ik ga deze denk ik callen.BeefHazard schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:41:
[...]
Gezien de aanvallen van de afgelopen week en de paniek aan russische zijde nu Oekraïne echt geavanceerde westerse systemen inzet, durf ik wel te voorspellen dat we voor het einde van de week bericht krijgen dat hét tegenoffensief is gestart. Dit begint echt een kookpunt te bereiken: Prigozhin en putin vechten elkaar de tent uit (Prigozhin vraagt in een opname letterlijk om meer kogels om terugtrekkende russen mee te doden), nieuwe tanks en IFV'S zijn geleverd en nu is Storm Shadow (plus stilletjes decoy drones) ook nog eens als verrassing geleverd.
[Twitter]
De Oekrainers lijken bewust radarverstorende helicopters alsmede straaljagers neer te halen.
Ik vermoed dat er ergens in de bossen van Noord Oekraïne, een westers, lange afstand luchtdoelsysteem is opgesteld. Dit systeem geeft geen ene moer om Russische radarverstoring en vandaag besloten ze dat het een goede dag was om de aanwezigheid van dit systeem, publiekelijk te maken door het ene na het andere Russische toestel neer te halen. Gezien de bijzonder hoge slagingskans tegen verschillende doelen, het getoonde bereik alsmede het gegeven dat Russische radarverstoring geen ene moer doet, zeg ik ook met behoorlijke zekerheid westers.
Jullie mogen zelf in je hoofd invullen/gokken of het een Patriot systeem van de Amerikanen, Duitsers of van ons was. Of toch een SAMP/T van de Fransen of Italianen. Verder doen we de specificaties van wapens uiteraard in het speciale topic daarvoor.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik kan mij indenken dat de Amerikanen, Duitsers en wij die Patriots liever niet te dicht bij de frontlinie zien.
https://favorflav.com/nl/...de-lucht-met-pot-tomaten/
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Bei aller Freude sollten wir nicht vergessen, dass auch Russland heute ein massiver Schlag gelungen ist – trotz aller westlichen Flugabwehr gegen die westukrainische Stadt Chmelnyzkyj.
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 13 mei 2023
Natürlich verrät die Ukraine nicht, was da explodiert ist. Muss sie auch gar nicht … pic.twitter.com/cn9iZ3J6N7
Een rat in de val is veel gemener dan een rat die nog 1 vluchtroute heeft.De_Bastaard schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:50:
Stiekem hoop ik wel dat ze die Storm Shadow gebruiken om die Krim brug op een aantal plekken helemaal aan gort te knallen.
Maar dat is een topic die al vele malen herhaald is
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Helaas al vaker benoemd, en waarschijnlijk gebeurt het nog wel vaker.Sebje schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:37:
Bij chmelnyskyj hebben de russen raak geschoten, wat er precies de lucht in is gegaan is onbekend, maar dit is echt een gigantische klapper.
[Embed]
Zie mijn post hierboven. Dat was vanmorgen al. Is ook al een paar keer gemeld. Maar door al die plaatsnamen die gelijk zijn en in iedere taal anders geschreven maakt het heel moeilijk om tussen alle ruis iets helder te krijgen.Sebje schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:37:
Bij chmelnyskyj hebben de russen raak geschoten, wat er precies de lucht in is gegaan is onbekend, maar dit is echt een gigantische klapper.
[Embed]
Ik had de plaatsnaam in het topic gescand, idd gemist. Overigens lees ik ook meldingen van opslagplaatsen van oude soviet raketbrandstofdepots. Is het bevestigd dat het een Westerse munitiedepot was?asing schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:03:
[...]
Zie mijn post hierboven. Dat was vanmorgen al. Is ook al een paar keer gemeld. Maar door al die plaatsnamen die gelijk zijn en in iedere taal anders geschreven maakt het heel moeilijk om tussen alle ruis iets helder te krijgen.
Geeft nietsSebje schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:10:
[...]
Ik had de plaatsnaam in het topic gescand, idd gemist. Overigens lees ik ook meldingen van opslagplaatsen van oude soviet raketbrandstofdepots. Is het bevestigd dat het een Westerse munitiedepot was?
Gelukkig gebeurt het nog niet zo vaak.asing schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:19:
[...]
Geeft niets. ik heb ook gescand, ook mislukt
. Ik vind het gek dat ze zoveel bij elkaar bewaren dat het zo de lucht in kan gaan. En ik denk dat ze verlinkt zijn
PSN
Als het een Patriot is dan heeft dat systeem zich inmiddels goed bewezen. Het staat pas net in Oekraïne en heeft al een Kinzhal raket en nu mogelijk een hoop radarverstorende toestellen uit de lucht geschoten.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:01:
[...]
Ik ga deze denk ik callen.
De Oekrainers lijken bewust radarverstorende helicopters alsmede straaljagers neer te halen.
Ik vermoed dat er ergens in de bossen van Noord Oekraïne, een westers, lange afstand luchtdoelsysteem is opgesteld. Dit systeem geeft geen ene moer om Russische radarverstoring en vandaag besloten ze dat het een goede dag was om de aanwezigheid van dit systeem, publiekelijk te maken door het ene na het andere Russische toestel neer te halen. Gezien de bijzonder hoge slagingskans tegen verschillende doelen, het getoonde bereik alsmede het gegeven dat Russische radarverstoring geen ene moer doet, zeg ik ook met behoorlijke zekerheid westers.
Jullie mogen zelf in je hoofd invullen/gokken of het een Patriot systeem van de Amerikanen, Duitsers of van ons was. Of toch een SAMP/T van de Fransen of Italianen. Verder doen we de specificaties van wapens uiteraard in het speciale topic daarvoor.
En Putin maar zeggen dat de Patriot een verouderd systeem is
Als ik bepaalde info mag geloven waren daar oude Sovjet hulpraketten en (niet meer te gebruiken) raketbrandstof opgeslagen.Sebje schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:37:
[Embed]
https://twitter.com/Decod...tatus/1657443613561835520
Bij Rybar worden de (ex)Poolse mig’s met aim120’s als mogelijke daders aangewezen:DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:01:
[...]
Ik ga deze denk ik callen.
🇷🇺🇺🇦 In favor of the theory that it may have been a strike by Ukrainian Air Force fighter aircraft on the Russian aviation group is the fact that the Polish MiGs transferred to the AFU have been modernized.
— rybar_en (@rybar_en) 13 mei 2023
The MiGs carry early versions of AIM-120A/B/C medium-range air-to-air missiles (can carry missiles with a range of up to 70 km).
— rybar_en (@rybar_en) 13 mei 2023
PSN
O.a. een tweet van osintdefender
Op de livemap zijn er nog geen waarschuwingen voor aanvallen, dus het zou ook incorrect kunnen zijn.Initial Reports of 3M54-1 “Kalibr” Cruise Missile launches from Ships and Aircraft over the Black Sea towards Western and Central Ukraine with multiple possibly passing through Moldovan Airspace.
Het past natuurlijk wel in het plaatje dat de russen dit zouden doen maar dat wil nog niet zeggen dat het ook zo is.
Edit: nu wel luchtalarm in Kharkiv
[ Voor 3% gewijzigd door Indoubt op 13-05-2023 21:43 ]
Helaas weer.
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid