“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Dat was de vorige keer ook. Ergens klinkt het als een smoesje, maar de vorige keer kwam er ook beeldmateriaal vrij dat het wel leek te staven.TheBrut3 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:37:
[...]
Als ik bepaalde info mag geloven waren daar oude Sovjet hulpraketten en (niet meer te gebruiken) raketbrandstof opgeslagen.
https://twitter.com/Decod...tatus/1657443613561835520
Als het wél munitie was dan hebben we of met verraders van doen, of de Chinezen leveren satelliet beelden want de Russen zelf lijken dat niet te hebben. Er is iig al lange tijd geen blijk meer van gegeven.
Wat het ook tegen spreekt is dat het toch vreemd zou zijn als ze zo veel bij elkaar leggen. Waarom zou je dat doen.
De plaats ligt helaas weer wel aan de doorgaande weg van Rzeszow.
een treffende spreuk
Alleen hittegeleide korte afstand manpads niet.
Als de hierboven genoemde scenario’s kloppen dan kan Rusland de radar signatuur van een gebruikt luchtdoelwapen op al deze platformen niet detecteren. Een SU-35 zou alles moeten hebben en dan nog veel beter.
Als ze door eigen vuur zijn neergehaald geldt hetzelfde. Waarom ik dit zeg: geen enkel van de beelden duidt erop dat de bemanning de inkomende raket had gedetecteerd: geen chaff, geen flare. Bij een IR geleide manpad kan dat, bij een radar lock is dat onlogisch. Echt toffe AA raketten kunnen eerst op radar en dan de klus afmaken op IR, maar dan zien de gelockte toestellen dit. Radarjamming werkt daarom.
Dit is in de Vietnamoorlog redelijk uitgedokterd na forse verliezen van de VS aan Russische AA.
@DaniëlWW2 de rest vd discussie in het wapentopic, maar voor de speculatieve kant van wat er gebeurt is goed om ons te realiseren dat elk toestel wat rondvliegt in de basis een radar detectie systeem zou moeten hebben. Tenzij, ze het niet hebben cq niet volgens moderne navo spec.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
En dan in de link "foodnews" ..Ronald.42 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:33:
Oekraïne heeft vele afweer systemen, handige rakkers zijn het zeker.
https://favorflav.com/nl/...de-lucht-met-pot-tomaten/
if true .. dit is next level Farmer Defense Force
Tja vanalles
Het was al een ouder bericht ook op diverse nieuws sites voorbij gekomen, dus ik denk true.. maar het geeft wel aan dat ze alles proberen om zich te verdedigen.vso schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:36:
[...]
En dan in de link "foodnews" ..![]()
if true .. dit is next level Farmer Defense Force
Ook komt naar voren in het stuk tekst dat ze niet echt een idee hebben van wat er mogelijk is met moderne tech. Althans de gewone wat oudere bevolking die zien het volgens mij nog wel wat als sciencefiction allemaal.
De jongens en meiden aan het front weten gelukkig wel raad met tech.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
@NiGeLaToR Één hint: ASOJ of MIM-104BDaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:01:
[...]
Ik ga deze denk ik callen.
De Oekrainers lijken bewust radarverstorende helicopters alsmede straaljagers neer te halen.
Ik vermoed dat er ergens in de bossen van Noord Oekraïne, een westers, lange afstand luchtdoelsysteem is opgesteld. Dit systeem geeft geen ene moer om Russische radarverstoring en vandaag besloten ze dat het een goede dag was om de aanwezigheid van dit systeem, publiekelijk te maken door het ene na het andere Russische toestel neer te halen. Gezien de bijzonder hoge slagingskans tegen verschillende doelen, het getoonde bereik alsmede het gegeven dat Russische radarverstoring geen ene moer doet, zeg ik ook met behoorlijke zekerheid westers.
Jullie mogen zelf in je hoofd invullen/gokken of het een Patriot systeem van de Amerikanen, Duitsers of van ons was. Of toch een SAMP/T van de Fransen of Italianen. Verder doen we de specificaties van wapens uiteraard in het speciale topic daarvoor.
dat super vlaggenschip moksva (moskou) werd gezonken met een paar raketten (niet gehinderd dat hun radar uit stond) oid is al een flater van heb ik jou daar.Ronald.42 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:40:
[...]
Het was al een ouder bericht ook op diverse nieuws sites voorbij gekomen, dus ik denk true.. maar het geeft wel aan dat ze alles proberen om zich te verdedigen.
Ook komt naar voren in het stuk tekst dat ze niet echt een idee hebben van wat er mogelijk is met moderne tech. Althans de gewone wat oudere bevolking die zien het volgens mij nog wel wat als sciencefiction allemaal.
De jongens en meiden aan het front weten gelukkig wel raad met tech.
Dan worden je tanks weggesleept door boeren met hun tractor ..
Oekrainers die een Tor oid in het bos vinden en het aan het UA leger doneren
Iemand met een landmijn van de weg tilt en ergens neerlegt ..
en ... met 1 tank een parade geven waar voorheen 150 reden oid ..
Sta er ff bij stil .. dat je miljoenen / miljarden in een product stopt .. de eerste beste boer / flat bewoner oid (oftewel jan met de de pet) schakelt dat ding uit met ... met ... 1 pot voer van de supermarkt .. Hoe grote flater is dat dan ???
en dat noemen we 2de "beste" leger van de wereld ??? yeah right
Tja vanalles
Dat is een radar geleid systeem en volgens de specs van tenminste de modernere straaljagers van Rusland zouden deze zowel detectie als countermeasures moeten hebben.
Ik vind het een plausibele theorie alleen kunnen we dan op de lijst van dingen die Rusland zegt te hebben maar niet heeft weer wat toevoegen.
De wrakstukken van die SU ystraaljager MI-8 heli die ik zag op Twitter waren volledig geperforeerd, net als de MH17. Vandaar dat er geen piloten uitgesprongen zijn denk ik. Maar dat pleit voor een significant groot wapen en geen manpad.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Een hoop van die flaters zijn toe te schrijven aan corruptie in welke vorm dan ook en dan nog een deel aan het feit dat er mensen op plekken zijn komen te zitten door vriendjes politiek waar ze eigenlijk niks toevoegen ook een vorm van corruptie trouwens.vso schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:53:
[...]
dat super vlaggenschip moksva (moskou) werd gezonken met een paar raketten (niet gehinderd dat hun radar uit stond) oid is al een flater van heb ik jou daar.
Dan worden je tanks weggesleept door boeren met hun tractor ..
Oekrainers die een Tor oid in het bos vinden en het aan het UA leger doneren
Iemand met een landmijn van de weg tilt en ergens neerlegt ..
en ... met 1 tank een parade geven waar voorheen 150 reden oid ..
Sta er ff bij stil .. dat je miljoenen / miljarden in een product stopt .. de eerste beste boer / flat bewoner oid (oftewel jan met de de pet) schakelt dat ding uit met ... met ... 1 pot voer van de supermarkt .. Hoe grote flater is dat dan ???
en dat noemen we 2de "beste" leger van de wereld ??? yeah right
Maar het trieste feit blijft wel dat ze met al hun onkunde en ouwe troep een vreselijke hoop ellende veroorzaken.
Het is wel duidelijk dat Rusland geen fuck meer voorstelt.
Laten we hopen dat die bende snel gaat capituleren.
Ik hoorde of las ik dat hier ergens vandaag? dat die prigozhin openlijk vroeg om kogels om de vluchtende Russen af te schieten...
Lukashenko ligt in het ziekenhuis om één of andere vage reden.
Het moet toch een keer ploffen in het Kremlin zou je zeggen....
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
De MIM-104B of ASOJ of Zodiac zoals hij bij gebruikers bekend is is een soort overdreven grote AGM-88. Volledig passief, vliegt op de grootste emitter af met een 90kg frag. warheadNiGeLaToR schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:56:
[...]
Dat is een radar geleid systeem en volgens de specs van tenminste de modernere straaljagers van Rusland zouden deze zowel detectie als countermeasures moeten hebben.
Ik vind het een plausibele theorie alleen kunnen we dan op de lijst van dingen die Rusland zegt te hebben maar niet heeft weer wat toevoegen.
De wrakstukken van die SU straaljager die ik zag op Twitter waren volledig geperforeerd, net als de MH17. Vandaar dat er geen piloten uitgesprongen zijn denk ik. Maar dat pleit voor een significant groot wapen en geen manpad.
als bedrijf bouw je vuur werende deuren en dan ..
[Twitter: https://twitter.com/DonkeyJunkMedia/status/1657492133211676672]A huge fire has erupted in the Russian city of Tolyatti. Russian media say the fire began in the Ferroni door factory.
No cause of the blaze has been announced.
[ Voor 33% gewijzigd door vso op 13-05-2023 23:13 ]
Tja vanalles
Na nummer 4 was het wel duidelijk dat dit geen friendly-fire meer was inderdaad. Dan blijven er nog steeds veel opties open:DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:01:
[...]
Ik ga deze denk ik callen.
De Oekraïners lijken bewust radarverstorende helikopters alsmede straaljagers neer te halen.
Ik vermoed dat er ergens in de bossen van Noord Oekraïne, een westers, lange afstand luchtdoelsysteem is opgesteld. Dit systeem geeft geen ene moer om Russische radarverstoring en vandaag besloten ze dat het een goede dag was om de aanwezigheid van dit systeem, publiekelijk te maken door het ene na het andere Russische toestel neer te halen. Gezien de bijzonder hoge slagingskans tegen verschillende doelen, het getoonde bereik alsmede het gegeven dat Russische radarverstoring geen ene moer doet, zeg ik ook met behoorlijke zekerheid westers.
Jullie mogen zelf in je hoofd invullen/gokken of het een Patriot systeem van de Amerikanen, Duitsers of van ons was. Of toch een SAMP/T van de Fransen of Italianen. Verder doen we de specificaties van wapens uiteraard in het speciale topic daarvoor.
1. Een tot de tanden bewapende groep SpecOps die rond Bryansk met Stingers aan de slag zijn gegaan
2. Poolse geüpgradede MiG-29's met AMRAAMs (die met opzet niet aangekondigd zijn, en waardoor Oekraïne nu ook zo stil is)
3. S-300 die voor wilde excursies en stunts wordt gebruikt nu de voorraden raketten op beginnen te raken
4. Westerse SAM installatie die gehakt maakt van alle russische EW en vanuit een grensregio een middagje raketten op visite stuurt bij alles wat vliegt binnen hun bereik
Hot take: dit kan alles behalve een Patriot zijn. De reden is niet technisch maar politiek, dus m.i. nog wel relevant voor dit topic. De VS (en nu ook het VK) is extreem duidelijk geweest over de voorwaarden waaronder haar systemen gebruikt mogen worden. TL;DR: hou het binnen Oekraïense grenzen. Het is Oekraïne er niet aan gelegen om die voorwaarden te schenden. Ze willen later dit jaar heel graag nog hun Abrams krijgen. Dan ga je niet stunten met een Patriot aan de grens.
Ik denk eerder aan NASAMS of IRIS-T. NASAMS heeft AMRAAM, IRIS-T is IR-gebaseerd wat zou verklaren hoe geen van de piloten het aan zag komen. Maar dat gaat al richting wapensystemen-topic
[ Voor 4% gewijzigd door BeefHazard op 13-05-2023 23:21 ]
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Een patriot batterij stel je ook niet zo maar even op. Dat kost tijd om op te bouwen en af te breken. Dus iets mobieler zou het moeten zijn dan.BeefHazard schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:14:
[...]
offtopic:
Ik denk eerder aan NASAMS of IRIS-T. NASAMS heeft AMRAAM, IRIS-T is IR-gebaseerd wat zou verklaren hoe geen van de piloten het aan zag komen. Maar dat gaat al richting wapensystemen-topic
We weten inmiddels, als Putin het zegt dan.....XWB schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:28:
[...]
Als het een Patriot is dan heeft dat systeem zich inmiddels goed bewezen. Het staat pas net in Oekraïne en heeft al een Kinzhal raket en nu mogelijk een hoop radarverstorende toestellen uit de lucht geschoten.
En Putin maar zeggen dat de Patriot een verouderd systeem is
Net nog een informatiesnipper over de Patriots zien langskomen, over alle crashes van vandaag heen, teruggrijpend op het afschieten van de Kinzhal raket:
Het kunnen raken heeft minder met de kundigheid van de operators te maken, no offence voor hen, maar de patriot was lekker met zichzelf, autonoom, in de weer:
The New Voice Of Ukraine
Air Force reveals that Patriot system that took down Russian Kinzhal was operating autonomously
The Patriot air defense system was operating autonomously when it shot down the Russian hypersonic Kinzhal missile, Air Force spokesperson Yuriy Ihnat said in a comment to public broadcaster Suspilne on May 12.
"In this case, Patriot was operating in autonomous mode," he explained.
Dat van die menselijke supervisie is waarschijnlijk snel eraan toegevoegd om te voorkomen dat iedereen denkt dat de operators net aan de koffie zaten toen de Patriot zijn dingetje deed (Edit: een dergelijke frame zou wel propagandakwaliteit hebben trouwens)."Targets such as the Kinzhal, as ballistic missiles, are destroyed automatically. The 'automatic' button is activated and everything that flies, it will destroy. The radar detects it, and the missile flies to meet the falling Kinzhal. But everything works under human control.”
Misschien is wat we vandaag hebben gezien een soort van voortgezette test geweest. Nog even verder kijken of hij het blijft doen. Een keer moet de 2e tot de 5e keer zijn.Ihnat added that the Ukrainian military has no information on where the missile could have been targeted at, as it was shot down at a high altitude.
Dit signaal nu (bericht ging vanavond life) is duidelijk een signaal om de frame van de toevalstreffer te ondervangen. Als de Patriot dit autonoom kan dan maakt dit dat het bereikte resultaat beter zal zijn te reproduceren. We kunnen dan ook meer afgeschoten Kinzhals gaan verwachten.
[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 13-05-2023 23:40 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Het lijkt op een Munitie Depot maar of er munitie lag opgeslagen zou ik niet weten. 2 grote knallen doet mij vermoeden dat er geen munitie lag maar iets anders.TheBrut3 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:37:
[...]
Als ik bepaalde info mag geloven waren daar oude Sovjet hulpraketten en (niet meer te gebruiken) raketbrandstof opgeslagen.
An explosion in the direction of a big ammunition depot in Khmelnitskyi
— Wooltiger Herder (@Wolltigerhueter) 13 mei 2023
49.450, 26.876
Corrections welcome https://t.co/f8HKWgySox pic.twitter.com/FZM50fDNVk
[ Voor 7% gewijzigd door Barfman op 13-05-2023 23:39 ]
Ukraine heeft van Italië/Frankrijk toch ook een SAMP/T batterij gekregen.
Aster 30 kan misschien ook.
Die gebruikt inertial guidance met terminal active radar homing. Het wordt aangestuurd door een systeem dat een elektronisch gescande actieve phased array-radar gebruikt. Dat betekent dat de zoek- en volgmodi grotendeels niet te onderscheiden ziijn door de radarwaarschuwingsontvanger van de SU straaljager.
Tenzij die SU straaljager de lancerings visueel of op een IRST- of IR-waarschuwingssysteem ziet, kan die alleen zien dat de batterij zijn radar actief heeft, maar niet dat het hem volgt of dat er is gelanceerd. De raket schakelt zijn actieve radar pas kort voor de inslag in. Dienovereenkomstig heb je heel weinig tijd om te proberen te ontwijken - waarschijnlijk lang niet genoeg tenzij de raket de limiet van zijn effectieve bereik nadert.
Het tweede probleem voor de SU straaljager is dat Aster 30 gasdynamische manoeuvres gebruikt (PIF-PAF - in wezen reactiecontroleraketten). Dat stelt de Aster in staat om heel strak en op een aantal verrassende manieren te manoeuvreren en maakt van Aster een beest om te ontwijken, zelfs als je het op tijd ziet aankomen.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Het zou wel een goede meme-kandidaat zijn: Putin's 'super' wapen wordt onderschept door een oude Patriot, terwijl de Oekraïners koffiepauze hadden.teacup schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:34:
[...]
Dat van die menselijke supervisie is waarschijnlijk snel eraan toegevoegd om te voorkomen dat iedereen denkt dat de operators net aan de koffie zaten toen de Patriot zijn dingetje deed (Edit: een dergelijke frame zou wel propagandakwaliteit hebben trouwens).
Je zou denken dat er iets explosiefs ligt met al die aarden wallen. Een tweede aanwijzing is dat er ook een spoorverbinding naast ligt, en even verderop een rangeerterrein. Er is alleen geen spoorverbinding dat terrein op.Barfman schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:38:
[...]
Het lijkt op een Munitie Depot maar of er munitie lag opgeslagen zou ik niet weten. 2 grote knallen doet mij vermoeden dat er geen munitie lag maar iets anders.
[Twitter: title]
[Afbeelding]
Ik zit nog even met mezelf in discussie waarom een militair doel niet geblurd wordt. Aan de ene kant handig, aan de andere kant weet iedereen dan dat er iets is wat we niet mogen weten.
Anyway, als het inderdaad deze lokatie is dan denk ik, met al die aarden wallen, dat de klap wel hevig was maar dat een hele hoop nog intact is omdat de shockwave alleen naar boven kan.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Rusland is in paniek, komen ze, komen ze niet? Weer een paar heli's uit de lucht geschoten maar door wie? Paniek!
Ondertussen scant Oekraïne naar een kans, net als in een voetbalwedstrijd, je gaat 1 dikke kans krijgen, en dat kan op het einde van de wedstrijd zijn en dan BAM!!! Je wint de westrijd!
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, ik vond deze link. De site is een stuk kleiner qua items maar heeft dezelfde blast walls.TheBrut3 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:37:
[...]
De Russen weten exact waar die oude rotzooi ligt opgeslagen en proberen die op te blazen vanwege het effect wat het geeft.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
De patriot theorie is plausibel en betekent dat luchtoverwicht voor Rusland weer een km of 50-80km is opgeschoven.
Maar dan zouden patriots nu zowel een Kinzhal kill als 4 vliegtuigen incl straaljagers op hun naam hebben staan.
Heb maar twee kleine wensen: dat het klopt en de nog enorm veel patriot munitie hebben.
Hier was in dit geval Ternopil, moest het even opzoeken, best in het westen van Oekraïne:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vbMqE3TAxgEnJDflfFXo1ete.png?f=user_large)
Ukrainska Pravda
Explosions thunder in Ternopil, building on fire
Een gebouw in vlammen, non-residential. Kan dus een overheidsgebouw of een faciliteit zijn.
Bronnen:
- Suspilne (Ukraine's public broadcaster);
- Head of Ternopil Oblast Military Administration Volodymyr Trush, on Telegram
- Serhii Nadal, Mayor of Ternopil, Head of the Ternopil Regional Council Mikhailo Holovko on Facebook
As of 23:40 Nadal said that a non-residential building was on fire in Ternopil; rescuers were working on the spot.
In turn, Mykhailo Holovko, Head of the Ternopil Regional Council, wrote: "According to early reports, there was a strike in the industrial zone of Ternopil."
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Idem vanuit Transnistrie:teacup schreef op zondag 14 mei 2023 @ 00:17:
De Russen lijken bezig met een vergelding hier en daar.
Hier was in dit geval Ternopil, moest het even opzoeken, best in het westen van Oekraïne:
[Afbeelding]
Ukrainska Pravda
Een gebouw in vlammen, non-residential. Kan dus een overheidsgebouw of een faciliteit zijn.
Bronnen:[...]
- Serhii Nadal, Mayor of Ternopil, Head of the Ternopil Regional Council Mikhailo Holovko on Facebook
Сейчас по всей Украине тревога, есть прилёты, впервые удары наносят со стороны Приднестровья.
— vox 🇺🇦 (@voxpadre) 13 mei 2023
Кажется склады в калбасной пора разъедать к хуям, а лучше захватить. pic.twitter.com/DFV3lRuWIo
Vertaling:
^^ laten we deze met korrel zout nemen..Now there is alarm all over Ukraine, there are arrivals, for the first time strikes are being made from the side of Transnistria.
It seems it's time to eat away the warehouses in the sausage shop, but it's better to grab it.
(zet ondertitels aan)
Ternopil is de thuis-stad van de UA Eurovisie songfestival kandidaten. Het is geen toeval dat juist die stad gebombardeerd wordt op het moment dat die band op gaat treden.teacup schreef op zondag 14 mei 2023 @ 00:17:
De Russen lijken bezig met een vergelding hier en daar.
[Afbeelding]
Ukrainska Pravda
Bronnen:[...]
Dat betekent, stam + t .
Beide berichten zouden dus een gevolg-oorzaak relatie kunnen hebben. En inderdaad de eerste keer vanuit Transnistrie, had ik ook nog niet eerder gehoord. Inderdaad vooral een symbolische functie, deze aanval. Misschien kunnen we dit een machteloze reactie noemen, als Transnistrie moet worden aangehaakt.NiGeLaToR schreef op zondag 14 mei 2023 @ 00:19:
[...]
Idem vanuit Transnistrie:
[Embed]
^^ laten we deze met korrel zout nemen..
Ja, het leggen van die relatie moet je maar niet van mij verwachtenApache4u schreef op zondag 14 mei 2023 @ 00:26:
[...]
Ternopil is de thuis-stad van de UA Eurovisie songfestival kandidaten. Het is geen toeval dat juist die stad gebombardeerd wordt op het moment dat die band op gaat treden.

Die putin zal geen toffe zijn voor op café een pint mee te gaan drinken lijkt me...
Verder was er niet echt een vergeldingsactie van Rusland? Overal luchtalarm maar “slechts” een enkele boem?
Was er niet eerder ook een bericht dat Rusland iets van 10 dagen nodig had om de (grootschalige) raketaanvallen voor te bereiden? Dan zou een grote vergeldingsactie ook niet kunnen de dag na de gebeurtenis.technoaddict schreef op zondag 14 mei 2023 @ 07:39:
Ben benieuwd of Oekraine aanvallen gaat uitvoeren op militaire doelen in Transnistrie als het echt waar is dat daar vandaan aangevallen wordt.
Verder was er niet echt een vergeldingsactie van Rusland? Overal luchtalarm maar “slechts” een enkele boem?
Page intentionally left blank.
Hebben ze ook niet. De Russen houden een deel bezet, zogezegd wegens schendingen aan de populatie Russen die er wonen. Eigenlijk hetzelfde scenario als Loehansk en Donetsk.De_Bastaard schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:08:
Sowieso een aparte situatie dat Rusland een basis heeft in Moldavië imo.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ze hebben niet een basis, maar gewoon bezet gebied. Inclusief grens, grenswachten, douaneformaliteiten, roebel als betaalmiddel.De_Bastaard schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:08:
Sowieso een aparte situatie dat Rusland een basis heeft in Moldavië imo.
Ik was er in 2018 een dag en het is echt bizar. Gelukkig heel klein en nog iets armoediger dan Moldavië.
Zijn er dan zo veel pro Russen in Moldavië of is het toch overwegend anti-Rusland / voor EU ? Je zou verwachten dat ze ze er gewoon uit willen trappen nu, Rusland heeft z’n resources toch in UA nodig.
Dus wat kan dan je doen wanneer op dag Rusland komt zeggen "en dit is nu van ons"?
De Russen die er nu zitten, geraken in theorie er op dit moment ook niet meer weg. Ofwel moeten ze over Oekraïne, ofwel door het luchtruim van Europa.
[ Voor 19% gewijzigd door Arator op 14-05-2023 08:44 ]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik heb wel gezien dat hij mogelijk in het ziekenhuis is opgenomen, maar verder is het bericht nog niet aangevuld.StarWing schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:04:
Ik lees op 9gag (ja, ik weet het) dat Aleksandr Loekasjenko naar de eeuwige jachtvelden zou zijn vertrokken of in een coma ligt. Iemand meer info over ?
https://news.yahoo.com/be...n-hospital-185338596.html
Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149
De SAMP was nog steeds niet geleverd dacht ik.Grouchy schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:43:
[...]
Ukraine heeft van Italië/Frankrijk toch ook een SAMP/T batterij gekregen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://www.ukrinform.net...night-air-force-spox.html"In total, 25 UAVs were destroyed. But these are UAVs of different types. There were 19 combat drones, that is, kamikaze drones as we call them. Types of another four UAVs downed are still being determined. And two Orlan-10 UAVs [were destroyed]," Yuriy Ihnat, the spokesman for the Air Force of the Armed Forces of Ukraine, said during the national news telethon.
In addition, according to him, three air-launched cruise missiles were shot down.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2023 08:55 ]
PSN
Waarschijnlijk is het scenario zelfs uitgevonden in Transnistrië.Arator schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:14:
[...]
Hebben ze ook niet. De Russen houden een deel bezet, zogezegd wegens schendingen aan de populatie Russen die er wonen. Eigenlijk hetzelfde scenario als Loehansk en Donetsk.
Wikipedia geeft een korte inleiding voor diegenen die dit nog niet helemaal meegekregen hadden.
Wel verrassend als de Russische "vredestroepen" zich nu met de "SMO" gaan bemoeien. Het is voor Rusland volstrekt onmogelijk om materieel naar Transnistrië te krijgen, waardoor de troepen zich tot nu toe zorgvuldig stil leken te houden.
Voor Transnistrië geldt ongeveer hetzelfde verhaal als in de Krim: masale deportaties onder Stalin, gevolgd door een instroom van etnische Russen. Die, jaren later, niet allemaal even blij werden van de veranderingen na het ineenstorten van de Soviet Unie.De_Bastaard schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:36:
Wat een shitshow, ze doen echt ook gewoon waar ze zelf zin in hebben dus.
Zijn er dan zo veel pro Russen in Moldavië of is het toch overwegend anti-Rusland / voor EU ? Je zou verwachten dat ze ze er gewoon uit willen trappen nu, Rusland heeft z’n resources toch in UA nodig.

PSN
Dat 'begeleid' vond ik eerst moeilijk te plaatsen, want wat valt er voor een helicopter nu te begeleiden in zo'n situatie? Op aljazeera wordt het als volgt uitgelegd:NiGeLaToR schreef op zondag 14 mei 2023 @ 00:15:
The plot thickens: die twee straaljagers zouden door de (ECM) Mi-8 begeleid zijn om raketten af te vuren op UA, zoals er meerdere wel zijn afgeschoten. Dat feestje ging dus niet door.
De patriot theorie is plausibel en betekent dat luchtoverwicht voor Rusland weer een km of 50-80km is opgeschoven.
Maar dan zouden patriots nu zowel een Kinzhal kill als 4 vliegtuigen incl straaljagers op hun naam hebben staan.
Heb maar twee kleine wensen: dat het klopt en de nog enorm veel patriot munitie hebben.
Het zijn er net wel uitgerekend 4 terwijl dat precies het aantal raketten in een patriot launcher is. Al kan dat toeval zijn.the fighters were supposed to deliver a missile and bomb attack on targets in the Chernihiv region of Ukraine, and the helicopters were there to back them up — among other things to pick up the ‘Su’ crews if they were shot down,” the media outlet reported.
Volgens Moldavische vriend van me zit Transnistrie helemaal vol met mensen die terug verlangen naar Stalin en Lenin.De_Bastaard schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:36:
Wat een shitshow, ze doen echt ook gewoon waar ze zelf zin in hebben dus.
De rest van Moldavië gaat meer hoe het vaak gaat met (armere) landen: In principe zijn ze pro-EU, maar als er tijdens een pro-EU regering bijvoorbeeld een crisis komt (waar die niks aan kunnen doen als het een globale is), dan zal je de volgende keer anti-EU partijen krijgen. Of er blijkt er weer eentje zo corrupt als de neten te zijn, dus dan stemmen ze op een andere partij de keer erna.
Ik zou overigens met een hele grote korrel zout nemen dat er uit Transnistrië iets afgevuurd is, tot er betere bronnen komen. Want hoewel Moldavië nauwelijks leger heeft, zijn er ook niet zoveel Russische militairen in Transnistrië geplaatst.
[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 14-05-2023 09:28 ]
Er zijn iig genoeg geruchten op twitter, hoop wishful thinking, maar wel interessant om in de gaten te houden.Zethiel schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:47:
[...]
Ik heb wel gezien dat hij mogelijk in het ziekenhuis is opgenomen, maar verder is het bericht nog niet aangevuld.
https://news.yahoo.com/be...n-hospital-185338596.html
Has #Lukashenko been found?
— Pavel Latushka (@PavelLatushka) 13 mei 2023
According to @euroradio , he was hospitalised in government hospital at 7pm today.
It is the 5th day of #Lukashenko disappearance in public.
We are working on implementation of the plan in case of #Lukashenko's death. pic.twitter.com/qTPYIwakyB
nope
Lukashenko zal afgelopen dinsdag wel iets verkeerds gegeten hebben van het rode plein kraampje.... wat verkeerd valt...bloody schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:29:
[...]
Er zijn iig genoeg geruchten op twitter, hoop wishful thinking, maar wel interessant om in de gaten te houden.
[Embed]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Volgens mij heet UA pac2 en pac3 varianten.Yucon schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Het zijn er net wel uitgerekend 4 terwijl dat precies het aantal raketten in een patriot launcher is. Al kan dat toeval zijn.
1 canister heeft 4 raketten (of 6 voor de nieuwere), maar 1 launcher heeft er dan dus tussen de 16 en 24 dacht ik.
Wikipedia: MIM-104 Patriot
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2023 09:49 ]
PSN
Als die nog een (inzetbaar) leger had…De_Bastaard schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:48:
Tja, als Loekashenko wegvalt bestaat natuurlijk ook gewoon de kans dat Putin meteen zijn kans grijpt…
PSN
In welk opzicht though.De_Bastaard schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:48:
Tja, als Loekashenko wegvalt bestaat natuurlijk ook gewoon de kans dat Putin meteen zijn kans grijpt…
Hij heeft Belarus al in de pocket, zou hij heel Belarus gewoon onttrekken van geld en wapens? Of een 'referendum' houden?
Volgens Twitter heeft Rusland 10.000 soldaten in Belarus.
Misschien een troostprijs, Oekraïne is niet gelukt, maar Belarus hebben we wel succesvol geanexeerd.
YakuzA schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:45:
[...]
Volgens mij heet UA pac2 en pac3 varianten.
1 canister heeft 4 raketten (of 6 voor de nieuwere), maar 1 launcher heeft er dan dus 16 of 24 dacht ik.
Interessante take over de takedowns.
Conclusie:
-Manpads hebben een oplopende baan en komen vanaf onder aan.
-AA of fighter missiles hebben een horizontale baan.
-het is logischer dat het met air launched missiles gedaan is dan met een patriot. Patriot is zeer schaars en daarmee de grens over gaan schieten zullen je sponsors niet heel leuk gaan vinden
Zou zomaar een tactiek kunnen zijn om het narratief om te schrijven en de blamage voor je volk wat weg te werken.C00P schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:53:
[...]
Volgens Twitter heeft Rusland 10.000 soldaten in Belarus.
Misschien een troostprijs, Oekraïne is niet gelukt, maar Belarus hebben we wel succesvol geanexeerd.
Zover waren we gisteren ook al idd.saikol schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:54:
[...]
[Embed: 13 May: Genius. Ukrainians CONDUCT AERIAL AMBUSH | War in Ukraine Explained]
Interessante take over de takedowns.
Conclusie:
-Manpads hebben een oplopende baan en komen vanaf onder aan.
-AA of fighter missiles hebben een horizontale baan.
-het is logischer dat het met air launched missiles gedaan is dan met een patriot. Patriot is zeer schaars en daarmee de grens over gaan schieten zullen je sponsors niet heel leuk gaan vinden
Dit is gewoon de tweets van Russische milblogger Rybar van gisteren herhalen
PSN
ik denk eerder aan wíl grijpen en L staat in de weg...De_Bastaard schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:48:
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
1 van de Mi-8’s was een EW uitvoering en zou juist wat er gebeurd is moeten voorkomen. Dus dat zou ook een aanvulling kunnen zijn: een EW toestel, een SAR toestel en 2 aanvallen. En nu alle vier compost.Yucon schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Dat 'begeleid' vond ik eerst moeilijk te plaatsen, want wat valt er voor een helicopter nu te begeleiden in zo'n situatie? Op aljazeera wordt het als volgt uitgelegd:
[...]
Het zijn er net wel uitgerekend 4 terwijl dat precies het aantal raketten in een patriot launcher is. Al kan dat toeval zijn.
Ik werd er al op gewezen dat potentieel gebruikte Patriot raketten wellicht specifiek op ECM / EW signalen af gaat. Blijft alleen speculeren.
Het blijft een vreemde zaak. Elke verklaring die ik kan bedenken loopt weer stuk op een van de vier neergeschoten toestellen. Even er van uit gaande dat er inderdaad betrokken zijn:NiGeLaToR schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:10:
[...]
1 van de Mi-8’s was een EW uitvoering en zou juist wat er gebeurd is moeten voorkomen. Dus dat zou ook een aanvulling kunnen zijn: een EW toestel, een SAR toestel en 2 aanvallen. En nu alle vier compost.
Ik werd er al op gewezen dat potentieel gebruikte Patriot raketten wellicht specifiek op ECM / EW signalen af gaat. Blijft alleen speculeren.
-Een Su-34 op missie om glide bombs te lanceren
-Een Su-35 op missie om glide bombs te lanceren
-Een Mi-8 ECM ondersteuning
-Een Mi-8 Search & Rescue
Dan de mogelijke verklaringen:
-Glide Bomb problemen die erger zijn dan dat ze niet gliden en in Belgorod inslaan. Maar wat verklaart dan de 2 helis?
-Lange afstands air-to-air die Oekraine stiekem gekregen heeft. Meteor onder een Su-27 of ergens wat R-27 raketten geritseld. Maar op geen van de beelden doet iemand moeite om inkomend vuur te ontwijken, iets dat een bij actieve raket (misschien niet Meteor die heel lang passief kan zijn) zou gebeuren. Ook zijn die helis niet echt een doel om zulke schaarse wapens aan te besteden
-MANPADs vanaf de grond zijn voor de Sukhois lastig voor te stellen. Een glide bom gooi je van zo hoog mogelijk en je zit dan al snel hoger dan de max van een Stinger of Starstreak
-Raketten die op een radar/ECM af gaan kan weer niet de tweede Mi-8 verklaren. Ook is het maar de vraag of de Sukhois hun radar aan hebben, die kunnen dat door de radars op de grond en eventuele AWACS laten doen. Het is ook een theoretische mogelijkheid, voor zover ik weet is er nog nooit een systeem uitgerold met die jagers kunnen raken op hun signaal. Rusland heeft wel iets ontworpen speciaal voor AWACS systemen die megawatts energie uitzenden om op af te gaan: https://www.armadainternational.com/2022/07/whacking-awacs/
-SAM raketten net over de grens zouden een heel riskante actie zijn. Het zouden dan IRIS-T moeten zijn geweest, weer door het gebrek aan waarschuwing dat er blijkbaar is.
-Vier keer friendly fire is zelfs voor Rusland wat veel.
Ik lees het over een jaar of wat wel in een boek. Net als hoe de aanvallen op de Sumy basis, de Kerch brug en de Moskva gedaan zijn.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Hoe accuraat is dit? Waarom staan de neergeschoten helis/straaljagers er niet bij.
Omdat UA die niet zelf neergeschoten heeftAmbition88 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:30:
[...]
Hoe accuraat is dit? Waarom staan de neergeschoten helis/straaljagers er niet bij.
nope
Het is totaal niet accuraat. Er zit in: propaganda, fog of war, optimisme. Hoe ze precies tot deze cijfers komen, geen idee. Waarschijnlijk op basis van rapportages vanaf het slagveld.Ambition88 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:30:
[...]
En als Oekraine de helis/straaljagers heeft neergeschoten, maar dat niet wil erkennen dan is het logisch dat ze die uit het overzicht weglaten.
Je moet het meer als een indicatie zien.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Ik ga deze hier even plakkenIJzerlijm schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:29:
[...]
Het blijft een vreemde zaak. Elke verklaring die ik kan bedenken loopt weer stuk op een van de vier neergeschoten toestellen. Even er van uit gaande dat er inderdaad betrokken zijn:
-Glide Bomb problemen die erger zijn dan dat ze niet gliden en in Belgorod inslaan. Maar wat verklaart dan de 2 helis?
-Lange afstands air-to-air die Oekraine stiekem gekregen heeft. Meteor onder een Su-27 of ergens wat R-27 raketten geritseld. Maar op geen van de beelden doet iemand moeite om inkomend vuur te ontwijken, iets dat een bij actieve raket (misschien niet Meteor die heel lang passief kan zijn) zou gebeuren. Ook zijn die helis niet echt een doel om zulke schaarse wapens aan te besteden
-MANPADs vanaf de grond zijn voor de Sukhois lastig voor te stellen. Een glide bom gooi je van zo hoog mogelijk en je zit dan al snel hoger dan de max van een Stinger of Starstreak
-Raketten die op een radar/ECM af gaan kan weer niet de tweede Mi-8 verklaren. Ook is het maar de vraag of de Sukhois hun radar aan hebben, die kunnen dat door de radars op de grond en eventuele AWACS laten doen. Het is ook een theoretische mogelijkheid, voor zover ik weet is er nog nooit een systeem uitgerold met die jagers kunnen raken op hun signaal. Rusland heeft wel iets ontworpen speciaal voor AWACS systemen die megawatts energie uitzenden om op af te gaan: https://www.armadainternational.com/2022/07/whacking-awacs/
-SAM raketten net over de grens zouden een heel riskante actie zijn. Het zouden dan IRIS-T moeten zijn geweest, weer door het gebrek aan waarschuwing dat er blijkbaar is.
Ik lees het over een jaar of wat wel in een boek. Net als hoe de aanvallen op de Sumy basis, de Kerch brug en de Moskva gedaan zijn.
Kijken vanaf 4 minuten. Het filmpje laat een SU-25 zien die boven Oekraïne vliegt, en dan specifiek de cockpit. Op 4 minuten gaat men in op het systeem wat waarschuwt voor radarsystemen in de buurt, en een onderscheid maakt tussen licht gevaarlijk, gevaarlijk en "Target locked". De richting, en of het een grondstation of vliegtuig is, wordt ook getoond.
Het eerste wat opvalt : het systeem werkt! Dat is al heel wat
Want je kunt ook nog bedenken dat er mogelijk een verscheidenheid aan scenario’s tegelijk voltrokken zijn - dus niet 1 verklaring.
Dat UA ze niet claimt is daarbij interessant.
1 van de wieken van een neergestorte heli zat vol met perforaties. Die is zeker geraakt door een raket (SAM/AAM). Iets anders wat we ook niet moeten uitsluiten is dat een technisch defect de oorzaak kan zijn.NiGeLaToR schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:53:
@IJzerlijm en @asing tis echt interessant om de scenario’s te beredeneren maar ook ik kom steeds niet helemaal uit tot iets met een grote waarschijnlijkheid simpelweg door een gebrek aan data.
Want je kunt ook nog bedenken dat er mogelijk een verscheidenheid aan scenario’s tegelijk voltrokken zijn - dus niet 1 verklaring.
Dat UA ze niet claimt is daarbij interessant.
De oorzaak is wat mij betreft niet zo boeiend, het feit dat het een hele dure dag was voor de Russische luchtmacht is al dikke prima.
Khmelnitsky zou een opslaglokatie zijn van oude munitie waar ze niks meer mee konden of deden. Vernietigen van die ammo/brandstof is een kostbare en lastige aangelegenheid en blijkbaar had men andere prioriteiten.
Nogmaals, het filmpje is 12 jaar oud en in het Russisch, er zijn geen ondertitels. So don't flame me for it
Reddit link : https://old.reddit.com/r/...tsky_air_force_ammo_site/
Die Moskva hebben ze al prijsgegeven.IJzerlijm schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:29:
[...]
Had niet gedacht dat dit soort ideeën echt bij de Oekraiense leiding leven. Het lijkt mij uitgesloten dat de VS of Europa dat zouden steunen.(Zelensky) zou Russische grensgebieden willen bezetten om zo sterker te staan in de onderhandelingen met Rusland. Volgens The Washington Post remt Zelensky op het ene moment de militaire ambities van ondergeschikten af, terwijl hij op het andere moment juist risicovolle militaire acties voorstelt.
Een Launching Station heeft maximaal vier missiles in de pre-PAC3 configuratie (waar de ASOJ onder valt) of maximaal vier four-packs PAC3 voor 16 stuks totaal per LS. De ogenschijnlijke 6-packs waar je op doelt zijn losse PAC3 Missile Segment Enhancer rounds, een upgrade voor PAC3 waar er maximaal 12 van op een LS passen. Deze zijn zover ik weet niet aan de AFU geleverd.YakuzA schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:45:
[...]
Volgens mij heet UA pac2 en pac3 varianten.
1 canister heeft 4 raketten (of 6 voor de nieuwere), maar 1 launcher heeft er dan dus tussen de 16 en 24 dacht ik.
Op CNN zijn beelden te zien van hoe een heli getroffen wordt. Het is duidelijk een (flinke) missile die hem raakt gezien de romplengte van een Mi-8 rond de 19(!) meter is.Wat ik zie zeker geen Stinger, Starstreak of ander MANPAD, daarvoor is hij te klein. Een Patriot, S300, Aster, IRIS-T(SLM) of één of andere Medium of long-range Air-to-Air missile lijkt me waarschijnlijker.
[ Voor 25% gewijzigd door jgj82 op 14-05-2023 12:04 ]
Ik vind persoonlijk dat UA nogal bezig met "windstilte" wellicht dat die zaken die we nu horen best wel afleidend zijn ..
Hoorde ook geopperd worden dat RU bewust zichzelf te kakken zet met de parade .. had bv wel iets meer tanks kunnen laten paraderen maar "wat men niet weet .. weet men niet" achtige misleiding ..
ps Dat er een lading T64's met T12's ergens opgesteld staan .. tja kan; Maar!! verwacht niet 300x T-72/T-90 oid.
Kortom denk dat we tzt een hoop activiteit gaan zien denk binnen enkele dagen max eind v. d maand.
Tja vanalles
Zou kunnen, mooiste is alleen wel dat het Westen denk ik alles ziet wat er gebeurt.vso schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:00:
Zelensky in Berlijn, na italie (zie twitter)
Ik vind persoonlijk dat UA nogal bezig met "windstilte" wellicht dat die zaken die we nu horen best wel afleidend zijn ..
Hoorde ook geopperd worden dat RU bewust zichzelf te kakken zet met de parade .. had bv wel iets meer tanks kunnen laten paraderen maar "wat men niet weet .. weet men niet" achtige misleiding ..
ps Dat er een lading T64's met T12's ergens opgesteld staan .. tja kan; Maar!! verwacht niet 300x T-72/T-90 oid.
Kortom denk dat we tzt een hoop activiteit gaan zien denk binnen enkele dagen max eind v. d maand.
Onze beelden zijn net wat beter dan die van RU, een lading 200 tanks voor RU valt ons zeker op.
Niet dat ik een zeer hoge pet op heb van de Russen en de kans klein lijkt te zijn .. is het nooit nulMektheb schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:30:
[...]
Zou kunnen, mooiste is alleen wel dat het Westen denk ik alles ziet wat er gebeurt.
Onze beelden zijn net wat beter dan die van RU, een lading 200 tanks voor RU valt ons zeker op.
Daarnaast is de eye in de sky in combo met het terrein waar je naar kijkt wel ook niet alles 100% zichtbaar ik neig eerder naar 50-75%
Maar dit is speculatie en het is goed dat we ons liet verder laten verleiden in het wellus/nietus aspect hiervan
[ Voor 9% gewijzigd door vso op 14-05-2023 12:40 ]
Tja vanalles
Ik hoop in ieder geval wèl dat 'wij' dat steunen. Laat ze maar 50km langs de gehele grens bezetten als DMZ of specifiek bijvoorbeeld Rostov en Krasnodar Oblast.downtime schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:34:
Interessant: https://nos.nl/l/2474291#UPDATE-container-69347297
[...]
Had niet gedacht dat dit soort ideeën echt bij de Oekraiense leiding leven. Het lijkt mij uitgesloten dat de VS of Europa dat zouden steunen.
/1. Yesterday, Ukrainian journalist Anatoly Shtefan told about the strike at Russian command post in Klishchievka, near Bakhmut. Where many high-ranking Russian officers were killed. https://t.co/z0Jp1JIdx8 pic.twitter.com/5DhhNVnjJI
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 14 mei 2023
/2. Today, confirmations have appeared from Russian sources, including from Russian Ministry of Defense, that during battles for Bakhmut:
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 14 mei 2023
• commander and chief of staff of 124th brigade - were killed;
• two deputy brigade commanders - seriously injured.
PSN
Zeker. Al enkele weken ligt dat getal echt een stuk hoger.Silent7 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:14:
Heb het idee dat er recentelijk toch meer artillerie gesloopt aan het worden is van de russen, goede zaak.
Het zijn net mensen.downtime schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:34:
[...]
Had niet gedacht dat dit soort ideeën echt bij de Oekraiense leiding leven. Het lijkt mij uitgesloten dat de VS of Europa dat zouden steunen.
Ik doe het werk niet he!!! De jongens en meisjes van het Oekrainse leger doen al het werk
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Dat, al zie ik er liever een VN vredesmacht.Spykie schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:43:
[...]
Ik hoop in ieder geval wèl dat 'wij' dat steunen. Laat ze maar 50km langs de gehele grens bezetten als DMZ of specifiek bijvoorbeeld Rostov en Krasnodar Oblast.
Maar ook het bombarderen van lanceerlocaties van kruisraketten en drones in Rusland zou ik achter staan. Net als, zoals nu blijkbaar, het neerschieten van vliegtuigen die binnen Rusland raketten afschieten op de Oekraïne.
Alles wat vrij 'zicht' heeft op militaire doelen zou van mij bestookt mogen worden. En als er een militair vliegveld/basis binnen 30-50km van de grens is zonder dorpen of steden ertussen zou ik er niet op tegen zijn dat er hit-and-run missies met IFV/APC gedaan worden.blissard schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:26:
[...]
Dat, al zie ik er liever een VN vredesmacht.
Maar ook het bombarderen van lanceerlocaties van kruisraketten en drones in Rusland zou ik achter staan. Net als, zoals nu blijkbaar, het neerschieten van vliegtuigen die binnen Rusland raketten afschieten op de Oekraïne.
#BREAKING Russia says two of its military commanders killed near Bakhmut, eastern Ukraine: defence ministry pic.twitter.com/qtXpes07FJ
— AFP News Agency (@AFP) 14 mei 2023
The Russian command post in Klishchiivka, south of Bakhmut, has been struck. The Russian MoD admits the death of Colonel Vyacheslav Makarov and Colonel Yevgeny Brovko.
— (((Tendar))) (@Tendar) 14 mei 2023
Russian mil-bloggers also claim that the commander of the 124th brigade has been killed, plus around 20-40 KIA. pic.twitter.com/7sZDCXjl9c
edit: oeps... @YakuzA had het al gemeld!
[ Voor 30% gewijzigd door beany op 14-05-2023 13:50 ]
Het lijkt mij uitgesloten dat niet langzaam het besef doordringt bij de VS en EU dat het hoogstwaarschijnlijk niet anders kan.downtime schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:34:
[...]
De russen schieten vanaf russisch grondgebied van alles af richting Oekraine. Dat ga je anders nooit stoppen.
Offtopic:Requiem19 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:33:
[...]
Ik was er in 2018 een dag en het is echt bizar. Gelukkig heel klein en nog iets armoediger dan Moldavië.
* dion_b heeft er in 2001 een proces-verbaal voor openbare dronkenschap gekregen
Hilarische: voor de de afwisseling op die reis was ik op dat moment nuchter
Ja, het is een merkwaardig land. Deprimerend ook. Ben naar meerdere zeer arme landen geweest in die regio (Albania, Macedonie etc) en wat me vooral opvalt is totale gebrek aan optimisme in Moldova. Albanenzen zijn arm en chaotisch, maar met een grote glimlach. Macedoniers hebben een enorm minderwaardigheidscomplex tov vrijwel alle buren (en een groot deel van de mensen van daar die ik ken zijn volkomen afgegleden in complottheorieenArator schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:42:
@De_Bastaard Moldavië is het armste land van Europa. Bij het begin van hun onafhankelijkheid hadden ze een leger van nog geen 10.000 soldaten, nu is het gereduceerd tot 4.000. En ik ben niet zeker dat elke soldaat een wapen heeft.
Dus wat kan dan je doen wanneer op dag Rusland komt zeggen "en dit is nu van ons"?
De Russen die er nu zitten, geraken in theorie er op dit moment ook niet meer weg. Ofwel moeten ze over Oekraïne, ofwel door het luchtruim van Europa.

Achtergrondstuk over Transnistrie:
https://holod.media/en/20...ansnistria-30-years-afte/
Overgrote deel echte troepen is ondertussen weg, hun plekken worden ingevuld door lokaal gemobiliseerden:
https://www.cer.eu/insigh...-and-moldova-well-ukraine
Relevant voor de oorlog is naast pure aanwezigheid van RU-beheerst gebied op zuidwestflank UA dat de grootste munitiedepot van USSR er staat, in Cobasna. Er zijn grote twijfels over toestand van meerderheid van spullen wat er staat (grootste deel was in 2004 al EoL) maar 20kT aan munitie is linksom of rechtsom moeilijk te negeren:Many of the remaining Russian forces in Transnistria are locally recruited
https://balkaninsight.com...between-ukraine-and-nato/
Lokale legerleiding toetert in ieder geval laatste dagen dat ze met te weinig zijn (450 man 'vredestroepen', wat los staat van de 1500 reguliere soldaten die de munitiedepot bewaken), al zou dit ook smoesje kunnen zijn:
https://kyivindependent.c...ia-for-more-peacekeepers/
Oslik blyat! Oslik!
Dat zou kunnen.
Maar dat betekend effectief gezien een Afrikaanse vredesmacht.
Al de andere landen die lid zijn van de VN zijn niet neutraal genoeg voor zo'n vredesmacht.
Zo'n vredesmacht mag niet bestaan uit Navo landen of directe vrienden van Rusland zoals China.
Dan blijft er weinig over.
Indien 'Oekraïnse communicatie' over zulke 'voorstellen' zou zijn gelekt/zijn opgevangen door de Russen, zou dat er toe kunnen leiden dat ze loopgraven en materiaal+manschappen aan de grenzen installeren.downtime schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:34:
[...]
Wat dus allemaal niet ergens anders ingezet kan worden...
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Misschien heb ik het gemist maar waarom zou je er zeker van zijn dat allevier de toestellen op dezelfde wijze neer zijn gehaald?IJzerlijm schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:29:
[...]
Het blijft een vreemde zaak. Elke verklaring die ik kan bedenken loopt weer stuk op een van de vier neergeschoten toestellen. Even er van uit gaande dat er inderdaad betrokken zijn:
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
NiGeLaToR schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:10:
[...]
1 van de Mi-8’s was een EW uitvoering en zou juist wat er gebeurd is moeten voorkomen. Dus dat zou ook een aanvulling kunnen zijn: een EW toestel, een SAR toestel en 2 aanvallen. En nu alle vier compost.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
[Twitter: https://twitter.com/Bundeskanzler/status/1657720217185796101]
PSN
Leo 2 lijkt me een typfout te zijn gezien de Oekraïense versie van de tweet:
Ми не послаблюємо нашу підтримку: Німеччина надає новий пакет військової допомоги загальною вартістю 2,7 млрд. євро, в тому числі - подальші бойові танки Leopard-1, БМП Marder та системи ППО Iris-T. #Ukraine
— Bundeskanzler Olaf Scholz (@Bundeskanzler) 14 mei 2023
En in het Duits:
Wir lassen in unserer Unterstützung nicht nach: Deutschland stellt ein neues militärisches Unterstützungspaket im Gesamtwert von 2,7 Mrd. Euro zur Verfügung - darunter weitere Leopard-1 Kampfpanzer, Marder Schützenpanzer und Iris-T-Systeme. #Ukraine pic.twitter.com/ihiVg6RBgk
— Bundeskanzler Olaf Scholz (@Bundeskanzler) 14 mei 2023
[ Voor 10% gewijzigd door BeefHazard op 14-05-2023 18:26 ]
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Misschien snappen ze eindelijk dat het voor de wapenindustrie uiteindelijk ook gewoon positief is. Continuïteit is sowieso belangrijk.barry86 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:22:
Volgens mij is Duitsland helemaal om en gaat de diesel van Europa worden mbt wapenleveringen.
En dat is toch uiteindelijk gewoon het pakket dat al was aangekondigd?BeefHazard schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:25:
[...]
Leo 2 lijkt me een typfout te zijn gezien de Oekraïense versie van de tweet:
[Twitter]
En in het Duits:
[Twitter]
https://www.ukrinform.net...-almost-ready-for-it.htmlZelensky believes in success of counteroffensive:
‘We’re almost ready for it’
PSN
Hertling is al met pensioen, maar uit de tekst afleidende zit hij nog wel in een enkele klankbordgroep. Verder natuurlijk de nodige gemeenplaatsingen, tot gevoelige informatie heeft hij verwacht ik geen toegang. Wel kan hij door zijn ervaring met deductie en combinatie een inschatting maken waar het voor Oekraïne nog zal knellen.
In discussing the upcoming Ukrainian offensive yesterday with a group of govt officials, one asked me “when will it start?” I said: “in the attack, it starts when the commander feels it’s the right time…that’s an advantages of the offensive.”
I then explained RSOI. RSOI is Reception, Staging, Onward Movement & Integration.
When units enter a combat zone, they are “received” in country, “staged” to move forward, then “moved” to the combat area, and then integrated into a larger unit.
How is this related to Ukraine, you ask? Remember that Ukraine’s army has been receiving all kinds of different equipment from many different countries, and they are training at different EU training areas on new skills with that equipment.
Some training takes longer than other, depending on the kit. When finished in, say, Germany, Poland, Estonia or other countries, they travel back to Ukraine & are “received” & “staged” with other types of partner units.
Once all together, they “move” forward, closer to the front lines, & are “integrated” into even larger units.
Now, multiply this by the estimated 9 Brigades - armor, engineers, artillery, logistics, staff & commanders, etc. (many of whom are coming together for the first time) - and it’s easy to understand why…it takes as long as it takes.
Commanders assess when they’re ready.I once heard a Sergeant Major say “RSOI is converting piles of puzzle pieces into combat ready units.”
.....Spot on.......
BTW, these “puzzle pieces” are being put together all across the 400+ km front lines, at points of Ukrainian general’s plan. A few days ago, Czech President Pavel publicly told Zelenskyy “don’t be pushed, attack when you’re ready.” I’m sure others have said the same to Gen Zaluzhnyi, chief of Ukraine’s Army.
A mentor once told me (as I prepared a division for combat) “go slow to go fast!”
Ukraine’s army will attack when they’re ready, at time and place(s) of their choosing, & they will be successful in their operation to regain sovereign territory, transitioning to offense takes significant preparation, coordination & synchronization.
This ain’t a video game.
In 2007, I had the honor of commanding the Germany-based 1stArmoredDiv. We were the first “plug & play” division…we deployed with our division staff but all our combat brigades came from 7 different divisions in the US & our support units came from 13 different states. Each unit’s RSOI execution during this “surge” was critical to getting forces into the fight.
This execution is what the Ukrainian Army is doing now. Those wanting the offensive to start need to be patient. It will go slow, then it will go fast.
Iets viel mij in het bovenstaande nog op ....all across the 400+ km front lines..... Het totale front is 3x zo lang, alleen de lengte van de Russische loopgraven overstijgt deze afstand al. Verspreekt hij zich hier? We hebben allemaal een interpretatie bij deze afstand (~Zuidfront) en er is het nodige over gesuggereerd, ook vanuit Oekraïne zelf, maar niets is hierover nog formeel.
Omdat die man over de tijd heen best rake analyses deed hieronder nog de eerdere posts waarin ik zijn tweets heb behandeld:
- teacup in "Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne"
- teacup in "Wapens en wapensystemen"
- teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12"
- teacup in "De situatie binnen Rusland"
- teacup in "Het Cherson front"
- teacup in "Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne"
- teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 3"
- teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
Maar in deze post straalt hij weer vertrouwen uit over de Oekraïners. Dat zie ik op zich al als goed nieuws. Oekraïne kiest zijn moment en gaat dan winnen. Iets heeft hem die overtuiging gegeven, misschien toch genoeg informatie kunnen consumeren.
Bron : https://www.politico.eu/a...v-makarov-yevgeny-brovko/“The commander of the 4th motorized rifle brigade, Colonel Vyacheslav Makarov, personally led the battle from the front,” the ministry said. “While repulsing of a third attack, the brigade commander was seriously wounded and died during the evacuation from the battlefield.”
Bron : https://www.straitstimes....east-ukraine-near-bakhmutMOSCOW – Russia said on Sunday two of its military commanders were killed in combat near the frontline hotspot of Bakhmut in eastern Ukraine.
In a rare announcement on its losses on the battlefield, the Russian defence ministry said the commander of the 4th motorised rifle brigade, Colonel Vyacheslav Makarov, and deputy commander of the Army Corps for military-political work, Colonel Yevgeny Brovko, were killed in fighting in eastern Ukraine.
Twee bronnen (er zijn er meer), maar de eerste gaf niet goed weer wie Yevgeny Brovko was.
Kan hem echter niet als koffiedik/glazen bol type zien ..
Wat ik er wel uithaal is dat, wat ik eerder vandaag/gisteren opmerkte is dat men meer en meer verwacht dat het weldra losbarst .. natuurlijk is dat wat we al maanden roepen, maar in deze strekking is het meer dat de geluiden alleen maar sterker worden.
Tja vanalles
Ja, daaraan kan hij natuurlijk ook hebben gerefereerd. Het is alleen net waar je de knip denkt. Ik zat zelf een andere kant op te denken. Redenerend vanuit de gedachte dat de Zuidflank wordt aangevallen, om Marioepol te ontzetten, dan hebben we het over de as Vulhedar-Kherson, die ook rond die 500 km uitkomt.YakuzA schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:19:
@teacup het ‘normale’ front van Zapo tot aan Charkiv is idd een 500 km.
Als je dus het stuk waar de Dnipro er tussen ligt niet meetelt.
Het blijft speculeren

Wat mij opviel, behalve dat zwaard... (

En, niks nieuws, maar toch:"Het gevecht draait om militairen met geweren en granaten, en loopgraven en ondergrondse posities. Aan groter geschut, zoals machinegeweren, antitankwapens en luchtafweer hebben we niet veel."
's Avonds rust zijn eenheid uit op 'veilige' afstand van Bachmoet. Er is een huis gehuurd, waar ze water, stroom en internet hebben.
https://nos.nl/artikel/24...van-bachmoet-tot-bruiloft"De Russen lijken geen waarde te hechten aan het leven." Hij geeft een voorbeeld. "Ik zag een Wagner-man om de hoek verschijnen, en die werd direct uitgeschakeld door ons. Daarna stuurden ze er nog een. Ook die werd gedood. En dat bleven ze maar herhalen, totdat er zes mannen op precies dezelfde plek waren gedood."
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid