Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 25 Laatste
Acties:
  • 518.804 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
vso schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:37:
Mark Hertling is een goeie als je wilt weten waarom dingen geschieden op het slagveld, realistisch neutraal.
Kan hem echter niet als koffiedik/glazen bol type zien ..

Wat ik er wel uithaal is dat, wat ik eerder vandaag/gisteren opmerkte is dat men meer en meer verwacht dat het weldra losbarst .. natuurlijk is dat wat we al maanden roepen, maar in deze strekking is het meer dat de geluiden alleen maar sterker worden.
De tweet van hem is al weer 3 dagen oud, maar zoals verschillende hebben opgemerkt, dagen zijn niets voor grote militaire operaties. Organiseren kan weken in beslag nemen.

Vooropgesteld, wat weet hij nu precies wel en niet, waarop hij zich kan baseren... Dat zijn aannames.

Dat hij zegt dat we geduld moeten hebben lees ik als een corrigerend tikje dat velen te ongeduldig zijn en dat het meer tijd kost dan velen van zijn publiek hopen/verwachten. Wat ik wel interessant vind is dat zijn reactie een zekerheid uitstraalt. Dit geeft mij de indruk dat het plan er inmiddels wel ligt, en dat daar naartoe gewerkt moet worden. En dat dit dus nog tijd gaat kosten (complex enz.enz.).

Hoe we dan die aanvallen op Russische stellingen en vliegtuigen moeten lezen? Proben van mogelijkheden (luchtdoel) en conditie vijand (aanvallen op front). Maar dan heb ik die kristallen bol al weer beet. Dit is heel lastig te lezen. Zelf zie ik nog niets massief genoeg om een definitieve aanloopfase te zien. Maar ik ben ook geen militair. Wegbereidende activiteiten zijn er genoeg. Tijd voor een grafiekje om de frequentie te meten ;). Neemt die frequentie toe dan....

En dan nemen we ook nog aan dat Mark recht van spreken heeft.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Er wordt echt teveel gefilmd.
Zowel de 3 kamikaze drones als de Russen zittend op de mtlb hebben zitten filmen:

Geen gore of andere dingen te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2023 22:11 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
teacup schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:14:
Mark Hertling had enkele dagen wat vermanende voor wie van ongeduld staat te stuiteren :).

Hertling is al met pensioen, maar uit de tekst afleidende zit hij nog wel in een enkele klankbordgroep. Verder natuurlijk de nodige gemeenplaatsingen, tot gevoelige informatie heeft hij verwacht ik geen toegang. Wel kan hij door zijn ervaring met deductie en combinatie een inschatting maken waar het voor Oekraïne nog zal knellen.

In discussing the upcoming Ukrainian offensive yesterday with a group of govt officials, one asked me “when will it start?” I said: “in the attack, it starts when the commander feels it’s the right time…that’s an advantages of the offensive.”

I then explained RSOI. RSOI is Reception, Staging, Onward Movement & Integration.
When units enter a combat zone, they are “received” in country, “staged” to move forward, then “moved” to the combat area, and then integrated into a larger unit.

How is this related to Ukraine, you ask? Remember that Ukraine’s army has been receiving all kinds of different equipment from many different countries, and they are training at different EU training areas on new skills with that equipment.

Some training takes longer than other, depending on the kit. When finished in, say, Germany, Poland, Estonia or other countries, they travel back to Ukraine & are “received” & “staged” with other types of partner units.

Once all together, they “move” forward, closer to the front lines, & are “integrated” into even larger units.
Now, multiply this by the estimated 9 Brigades - armor, engineers, artillery, logistics, staff & commanders, etc. (many of whom are coming together for the first time) - and it’s easy to understand why…it takes as long as it takes.

Commanders assess when they’re ready.I once heard a Sergeant Major say “RSOI is converting piles of puzzle pieces into combat ready units.”

.....Spot on.......

BTW, these “puzzle pieces” are being put together all across the 400+ km front lines, at points of Ukrainian general’s plan. A few days ago, Czech President Pavel publicly told Zelenskyy “don’t be pushed, attack when you’re ready.” I’m sure others have said the same to Gen Zaluzhnyi, chief of Ukraine’s Army.

A mentor once told me (as I prepared a division for combat) “go slow to go fast!”
Ukraine’s army will attack when they’re ready, at time and place(s) of their choosing, & they will be successful in their operation to regain sovereign territory, transitioning to offense takes significant preparation, coordination & synchronization.

This ain’t a video game.

In 2007, I had the honor of commanding the Germany-based 1stArmoredDiv. We were the first “plug & play” division…we deployed with our division staff but all our combat brigades came from 7 different divisions in the US & our support units came from 13 different states. Each unit’s RSOI execution during this “surge” was critical to getting forces into the fight.

This execution is what the Ukrainian Army is doing now. Those wanting the offensive to start need to be patient. It will go slow, then it will go fast.

Iets viel mij in het bovenstaande nog op ....all across the 400+ km front lines..... Het totale front is 3x zo lang, alleen de lengte van de Russische loopgraven overstijgt deze afstand al. Verspreekt hij zich hier? We hebben allemaal een interpretatie bij deze afstand (~Zuidfront) en er is het nodige over gesuggereerd, ook vanuit Oekraïne zelf, maar niets is hierover nog formeel.

Omdat die man over de tijd heen best rake analyses deed hieronder nog de eerdere posts waarin ik zijn tweets heb behandeld:Nog een kleine observatie van mijn kant. Ik volg die Mark al wat langer. Naar mijn indruk heeft Mark begin dit jaar op momenten iets gedacht als: "welke kant moet dit opgaan?". In de meest recente post van de rij was even wat somber, veel Oekraïners die onder zijn leiding waren getraind waren voor dat moment gedood.

Maar in deze post straalt hij weer vertrouwen uit over de Oekraïners. Dat zie ik op zich al als goed nieuws. Oekraïne kiest zijn moment en gaat dan winnen. Iets heeft hem die overtuiging gegeven, misschien toch genoeg informatie kunnen consumeren.
400+ km is accuraat wanneer het 400 of meer betreft.

Ik denk dat hij het bewust specifiek zo noemt om de meelezende vijand op het verkeerde been te zetten.

Waarom? Omdat ik ervan overtuigd ben dat Bakhmut een rol gaat spelen in het tegenoffensief. Dat doet het al, het doel is m.i. (inmiddels) vooral het moraal van de Russen te breken.

Plus of voorbereidend werk ook onderdeel is van het offensief is vooral semantiek. Zou je het ook hebben gedaan zonder offensief? Nee, dan had je andere keuzes gemaakt. Eigenlijk doet het er ook niet toe, de acties zijn waardevol en onder de streep heeft het er alles van weg dat Rusland iedere dag nog steeds verliest.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
teacup schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:05:
[...]

De tweet van hem is al weer 3 dagen oud, maar zoals verschillende hebben opgemerkt, dagen zijn niets voor grote militaire operaties. Organiseren kan weken in beslag nemen.

Vooropgesteld, wat weet hij nu precies wel en niet, waarop hij zich kan baseren... Dat zijn aannames.

Dat hij zegt dat we geduld moeten hebben lees ik als een corrigerend tikje dat velen te ongeduldig zijn en dat het meer tijd kost dan velen van zijn publiek hopen/verwachten. Wat ik wel interessant vind is dat zijn reactie een zekerheid uitstraalt. Dit geeft mij de indruk dat het plan er inmiddels wel ligt, en dat daar naartoe gewerkt moet worden. En dat dit dus nog tijd gaat kosten (complex enz.enz.).

Hoe we dan die aanvallen op Russische stellingen en vliegtuigen moeten lezen? Proben van mogelijkheden (luchtdoel) en conditie vijand (aanvallen op front). Maar dan heb ik die kristallen bol al weer beet. Dit is heel lastig te lezen. Zelf zie ik nog niets massief genoeg om een definitieve aanloopfase te zien. Maar ik ben ook geen militair. Wegbereidende activiteiten zijn er genoeg. Tijd voor een grafiekje om de frequentie te meten ;). Neemt die frequentie toe dan....

En dan nemen we ook nog aan dat Mark recht van spreken heeft.
Laten we aannemen dat Mark gewoon uitleg geeft en dat je daar je eigen conclusies (glazenbol?) van mag doen.

Niks is slimmer dan RU op zijn tenen/hoede te houden en daarmee ook een zekere "overmoedigheid" dan opeens uit het niets hun kapot maken in mentale en materiele toestand is dan een bonus .. als je de aanval inzet dan zijn ze al op van de spanningen .. munitie gespendeerd .. rol je er nog sneller eroverheen.
Die "schijn bewegingen" horen daar bij .. immers je het gevoel geven dat je nergens veilig bent .. heeft ook een moraal effect .. wat is er sneller dan "wandelgang achterklap" :? als RU bij het minst of geringste rotje je blaas/darmen leegt is dat wel "mission accomplished" toch ?

De "ongoing joke/meme" van jullie vechten tegen het overschot / outdated meuk van Nato/VS en we het ergeste wat het westen eraan overhoud is een papercut van het papier werk .. is natuurlijk zout in de wond.

maar ik vrees dat we als EU hier in NL niet achterover moeten zitten en "onschendbaar" moeten achten, het is niet onwaarschijnlijk dat RU in het rond gaat slaan ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[b]teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5"teacup schreef op Tijd voor een grafiekje om de frequentie te meten ;). Neemt die frequentie toe dan....
Met big data kun je het ongetwijfeld vooraf analyseren echter heb je geen cutoff. Dus frequentie zou toennemen, dat doet-ie eigenlijk al een tijdje. Je weet dan alleen dat het er toch echt aankomt. Nog niet wanneer exact. Dat het er echt aankomt is geen publiek geheim meer. Its a given.

Hoe dan ook, ik vraag mij af... maar waarom? Waarom wil je dit weten? Ben je journalist? Speculeer je in de stock market? Ben je intelligence officer? Er zijn heel weinig valide redenen waarom een individu het zou willlen weten en het publiek erover zou moeten informeren. Ik hoop dat de OSINT gemeenschap zich er niet mee bezighouden; de focus van hen zou primair moeten liggen op het doen en laten van de vijand. Daarbij is dit dan een waste of time.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Jerie schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:50:
[...]

Ik denk dat hij het bewust specifiek zo noemt om de meelezende vijand op het verkeerde been te zetten.

Waarom? Omdat ik ervan overtuigd ben dat Bakhmut een rol gaat spelen in het tegenoffensief. Dat doet het al, het doel is m.i. (inmiddels) vooral het moraal van de Russen te breken.

Plus of voorbereidend werk ook onderdeel is van het offensief is vooral semantiek. Zou je het ook hebben gedaan zonder offensief? Nee, dan had je andere keuzes gemaakt. Eigenlijk doet het er ook niet toe, de acties zijn waardevol en onder de streep heeft het er alles van weg dat Rusland iedere dag nog steeds verliest.
Ik zie Bakhmut meer als een "toevalligheid" die enorm uitgebuit word (tegen wil en dank).. bv er was op een gegeven moment toch een order om bakhmut op te geven, dat is geweigerd (ala marioepol staalfabriek Azov) alleen ipv POW te worden is dit wel een meatgrinder die zijn weerga niet kent.

Niet direct bedoelt als glazenbol: Het kan goed zijn dat het orginele offensief daarvoor dus omgegooid moest worden van locatie aka wijziging van plannen en dus ipv NU een maand later oid.. dat zullen we pas achteraf weten.

Ik verwacht echter geen "big bang" maar een realisatie zoals we eerder hebben gehad, maar "oke check" men is echt bezig.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41
vso schreef op zondag 14 mei 2023 @ 23:10:
[...]

Ik zie Bakhmut meer als een "toevalligheid" die enorm uitgebuit word (tegen wil en dank).. bv er was op een gegeven moment toch een order om bakhmut op te geven, dat is geweigerd (ala marioepol staalfabriek Azov) alleen ipv POW te worden is dit wel een meatgrinder die zijn weerga niet kent.
Als je goed hebt opgelet dan heb je kunnen zien dat er 1 snelweg Bakhmut in ging en die snelweg lag in het kruisvuur van de Russen. Doordat de flanken zwak waren konden ze die makkelijk pakken. Nu is de snelweg weer vrij voor vervoer.

Overigens zie ik wel steeds nieuwe berichten langskomen over acties nabij Bakhmut. Ik vermoed dat er nog steeds terrein gewonnen wordt, ondanks dat dat niet zo op de kaarten vermeld staat.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28
"Mark zegt, Mark vindt..."
(Zullen we 'luitenant-generaal b.d. Hertling' hanteren?
Niemand hier heeft met hem geknikkerd
)
Deze kerel kan gewoon de telefoon pakken en Budanov of Zaluzhnyi bellen mocht hij de precieze stand van zaken willen weten.
Ik verwacht echter dat Hertling niet het type is om mensen lastig te vallen met zijn persoonlijke dingetje, als die mensen hun tijd op dit moment veel, veel beter kunnen gebruiken.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
vso schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:59:
[...]

maar ik vrees dat we als EU hier in NL niet achterover moeten zitten en "onschendbaar" moeten achten, het is niet onwaarschijnlijk dat RU in het rond gaat slaan ..
Wat bedoel je hier met “in het rond slaan”?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
vso schreef op zondag 14 mei 2023 @ 23:10:
[...]

Niet direct bedoelt als glazenbol: Het kan goed zijn dat het orginele offensief daarvoor dus omgegooid moest worden van locatie aka wijziging van plannen en dus ipv NU een maand later oid.. dat zullen we pas achteraf weten.

Ik verwacht echter geen "big bang" maar een realisatie zoals we eerder hebben gehad, maar "oke check" men is echt bezig.
Daar ben ik het mee eens. Daarom schreef ik ook "(inmiddels)". Kan me nog herinneren dat Oekraïense soldaten eigenlijk vonden dat er destijds bij Lysychansk meer uit te halen viel.

Dit tegenoffensief [1] bij Bachmut hebben ze zo lang mogelijk uitgesteld. Het is in gang gezet toen Oekraïne nog maar 15% van de stad in bezit had. Dat consolideren is ze dus veel en veel beter gelukt dan voorheen (en laten we wel wezen: Mariupol was een demonstratie van Oekraïense consolidatie). Dat maakt de Russen ziedend, en dat boze kleutertje wil dan stampvoetend meer, meer, meer. Dus heeft Rusland nog meer focus daar gelegd, hop de fuik in, en toen was het nu of nooit.

Donderslag bij heldere hemel, onverwacht cadeautje. In het Engels is er een prachtig woord voor: serendipity.

Ook exact het woord dat ik aan wil raden om te omschrijven hoe wij er in het Westen het best in zouden kunnen ('moeten') staan. Het er uitvoerig over hebben (met de vraag wanneer, wanneer?) speelt Rusland in de kaart, het legt de druk bij Oekraïne, al is het maar bij de gematigden onder de publieke opinie. Als ik bij de trolfarm in St. Petersburg zou werken, dan zou ik dat vuurtje lekker aanstoken. Heb gezond vertrouwen, laat je verrassen. In het verleden waren ze ook professioneel.

[1] Plus voor zover we tot nu toe weten zit hier behalve M113 geen groot Westers materiaal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06
Nvm, was reeds hier gepost.

[ Voor 94% gewijzigd door BeefHazard op 15-05-2023 00:08 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Oekraïne schijnt door de Luhansk frontlinie geslagen te zijn, en Kuzemivka zou heroverd zijn:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwG4FFXXwAE8rJ1?format=jpg&name=900x900

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:02

Falcon10

Hit it i would !

Waarom dat Breaking is, doet me soms toch wenkbrauwen fronsen hoor.
Als je op Google Maps kijkt, is Kuzemivka nuja, op zijn vlaams gezegd : een boerengat.
Een dorp lijkt me wat overdreven te zijn.
Als ze zo voor elk klein gehucht Breaking gaan roepen .....
Misschien leuk voor de opinie. Maar vindt het eerder roepen dat ze weer een patattenveld hebben overgenomen en het type nieuwsbericht a la "aandachtshoer"/"clickbait".
Wat gaan ze zetten als Marioepol ofzo terug veroverd wordt ? "Rusland verslagen !" ? :?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

Falcon10 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:02:
Als je op Google Maps kijkt, is Kuzemivka nuja, op zijn vlaams gezegd : een boerengat.
Misschien leuk voor de opinie. Maar vindt het eerder roepen dat ze weer een patattenveld hebben overgenomen en het type nieuwsbericht a la "aandachtshoer"/"clickbait".
Wat gaan ze zetten als Marioepol ofzo terug veroverd wordt ? "Rusland verslagen !" ? :?
Simpel, omdat dit gedeelte van het front al tijden muurvast zit. Dit is de eerste beweging sinds lange tijd.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Met een goede doorbraak kan je in theorie een heel front oprollen. Of die doorbraak nu een grote stad is of niet, maakt niets uit.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:39
Fanta schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:26:
[...]

Met een goede doorbraak kan je in theorie een heel front oprollen. Of die doorbraak nu een grote stad is of niet, maakt niets uit.
Met als voorbeeld het Charkiv front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Jerie schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:50:
[...]

Zou kunnen van de week zag ik ook zo'n signaal van Zelenkyy dat ze meer tijd namen (Volkskrant). Hoe zo'n signaal dan te lezen? Dat kan dan ook weer alle kanten op, inclusief beinvloeding Russen. Op dit moment moeten we gewoon rustig kijken wat er gebeurd. Heb dat toen ook maar laten liggen.

Bakhmut? Zat zelf nog in die zuidfront modus. Maar het kan, we hebben Oekraïne dit eerder zien doen (Kharkiv).
Jerie schreef op zondag 14 mei 2023 @ 23:06:
[...]

Met big data kun je het ongetwijfeld vooraf analyseren echter heb je geen cutoff. Dus frequentie zou toennemen, dat doet-ie eigenlijk al een tijdje. Je weet dan alleen dat het er toch echt aankomt. Nog niet wanneer exact. Dat het er echt aankomt is geen publiek geheim meer. Its a given.

Hoe dan ook, ik vraag mij af... maar waarom? Waarom wil je dit weten? Ben je journalist? Speculeer je in de stock market? Ben je intelligence officer? Er zijn heel weinig valide redenen waarom een individu het zou willlen weten en het publiek erover zou moeten informeren. Ik hoop dat de OSINT gemeenschap zich er niet mee bezighouden; de focus van hen zou primair moeten liggen op het doen en laten van de vijand. Daarbij is dit dan een waste of time.
Goh, lees je dat eruit? De reden dat ik Hertiling deelde was vooral omdat ik juist de relativering van hem zo mooi vond. Het komt wanneer het komt. Op dit forum lees ik wel die verwachtingen terug, "het zal nu wel snel komen.." Zelf zie ik juist liever dat het goed gebeurd dan dat het wordt afgeraffeld omdat het westen resultaat wil zien. Wel ben ik een getallenman, werk al decennia bij Neerlands trafo bouwer, wat hier ook weleens aan de orde is geweest. Als je iets zou moeten zeggen over een kantelpunt dan zou het zo kunnen worden geanaliseerd. Al zou dat waarschijnlijk nog alleen maar terugkijkend zijn.

Het is niet zo relevant. In essentie zal die aanval vol in voorbereiding zijn en is ze dus al bezig. Hertling wijst ons (nog een keer) op de complexiteit van alles. En dat die goede voorbereiding een sleutel is voor een aanval met grote kans op slagen. Timing is vanuit deze logica eerder secundair dan leidend.

Wie vind dit wel belangrijk? Ik denk vooral de pers en media. De obsessie om een "breaking news" te scoren. Dit forum om er bovenop te zitten als "het gebeurt". Met mijn bezoekfrequentie is het waarschijnlijk al bijna een dag bezig al ik het teruglees.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjktDzpxSOgPcgH7xxAi9pqDcHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/938bYoVEIAMcn4kqUyiKnXi1.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
De Washington Post heeft een artikel waarin beschreven wordt dat de Wagner chef bereid was om posities van de Russen aan de Oekraïners te geven in ruil voor Bakhmut 8)7

https://www.washingtonpos...ukraine-leaked-documents/
THE DISCORD LEAKS | Yevgeniy Prigozhin said he would tell Ukraine’s military where to attack Russian troops if they pulled their own forces back from the beleaguered city of Bakhmut, where Wagner mercenaries were taking heavy losses

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op maandag 15 mei 2023 @ 00:20:
Oekraïne schijnt door de Luhansk frontlinie geslagen te zijn, en Kuzemivka zou heroverd zijn:

[Twitter]

[Afbeelding]
Voorlopig nog een erg dubieuze claim:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55

polthemol

Moderator General Chat
beany schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:03:
De Washington Post heeft een artikel waarin beschreven wordt dat de Wagner chef bereid was om posities van de Russen aan de Oekraïners te geven in ruil voor Bakhmut 8)7

https://www.washingtonpos...ukraine-leaked-documents/

[...]
het zou je niet mogen verbazen :) Huurlingen zijn niet loyaal, ze zijn gewoon 'for hire'. Daarbij is een leven van weinig waarde voor de mensen die vanuit Russische kant op de oorlogstrom blijven roffelen.

Of het voro de rest wel of niet klopt, Oekraïne heeft er baat bij dat Wagner steeds harder om zich heen gaat slaan, het effect zal er ongetwijfeld zijn: dit is in essentie verraad waar Prigozhin mee bezig is. Samen met zijn pol voor wie meer kans maakt om president van Rusland te worden van de week en het veelvuldige uithalen naar alles en iedereen, denk ik dat hij binnenkort wel eens gewoon aan de kant gezet kan gaan worden of opgeruimd in deze of gene vorm.

In ieder geval voed het het interne wantrouwen binnen de Russische eenheden. Hoe minder ze elkaar vertrouwen, hoe lager de ondergrens gaat zijnw aar ze doorheen zakken :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:02

Falcon10

Hit it i would !

polthemol schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:20:
[...]

Of het voro de rest wel of niet klopt, Oekraïne heeft er baat bij dat Wagner steeds harder om zich heen gaat slaan, het effect zal er ongetwijfeld zijn: dit is in essentie verraad waar Prigozhin mee bezig is. Samen met zijn pol voor wie meer kans maakt om president van Rusland te worden van de week en het veelvuldige uithalen naar alles en iedereen, denk ik dat hij binnenkort wel eens gewoon aan de kant gezet kan gaan worden of opgeruimd in deze of gene vorm.
Tja, per ongeluk uit een raam gevallen zal er wel nie tbij zitten, maar een misfire van een hypersonische russische raket op zijn hoofdkwartier ..... kan altijd >:)
Dan zullen de Russen nog mooi zeggen dat door een laffe aanval van de Oekrainers hij omgekomen is :D

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Falcon10 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:29:
[...]
Tja, per ongeluk uit een raam gevallen zal er wel nie tbij zitten, maar een misfire van een hypersonische russische raket op zijn hoofdkwartier ..... kan altijd >:)
Dan zullen de Russen nog mooi zeggen dat door een laffe aanval van de Oekrainers hij omgekomen is :D
Gezien PMC’s verboden zijn in Rusland zou dat wel erg veel moeite zijn voor iets waar ze ook gewoon oom agent voor kunnen langs sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 15-05-2023 08:34 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
polthemol schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:20:
[...]

het zou je niet mogen verbazen :) Huurlingen zijn niet loyaal, ze zijn gewoon 'for hire'. Daarbij is een leven van weinig waarde voor de mensen die vanuit Russische kant op de oorlogstrom blijven roffelen.

In ieder geval voed het het interne wantrouwen binnen de Russische eenheden. Hoe minder ze elkaar vertrouwen, hoe lager de ondergrens gaat zijnw aar ze doorheen zakken :)
Ik sprak mijn UA vriend zaterdag en hij gaf aan dat Prigozhin al langer bezig is met relatief respectvol taalgebruik bezigen jegens Zelensky. Dit was volgens hem een mogelijke tell over het potentieel kunnen dealmaken in een later stadium.

Puur anekdotisch en geen verder "bewijs" uiteraard :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:18
Bija 200.000 voorgelogen omgekomen Russen _/-\o_ d:)b *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
jaapstobbe schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:35:
[...]

Bija 200.000 voorgelogen omgekomen Russen _/-\o_ d:)b *O*
Ik wil je feestje niet bederven, maar ik heb al een tijdje het vermoeden dat 'liquidated' staat voor 'uitgeschakeld'. En dat betekend niet 'omgekomen' maar 'omgekomen of gewond'.

Neemt niet weg dat het dan alsnog goede cijfers zijn. 200k Russen die niet meer deel kunnen nemen aan gevechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Jedi_Pimp schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:34:
[...]

Ik sprak mijn UA vriend zaterdag en hij gaf aan dat Prigozhin al langer bezig is met relatief respectvol taalgebruik bezigen jegens Zelensky. Dit was volgens hem een mogelijke tell over het potentieel kunnen dealmaken in een later stadium.

Puur anekdotisch en geen verder "bewijs" uiteraard :)
het onderstreept vooral dat die man voor geen meter te vertrouwen is en doet waar hij zelf baat bij denkt te hebben.

Vergeet niet waar Wagner voor staat: deserteurs worden ter plekke geexecuteerd, waarbij dit al dan niet op de meest weerzinwekkende wijzes gebeurt. Een mensenleven heeft 0 waarde voor hem, dus ik betwijfel of respectvolle taal van hem ook maar enige waarde vertegenwoordigt. Dat dossier op straat laten komen is het beste wat je kunt doen, dat ze maar door gaan met intern ruzie te maken :)

Dat is ook het probleem met mensen die 'both sides' spelen: ze zijn niet te vertrouwen, nooit niet. Daar maak je geen deals mee, al helemaal niet met een huurlingenleger wat zichzelf haast op de borst klopt voor het aantal oorlogsmisdaden die ze hebben gepleegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Vannacht weer 4 Shahed's neergehaald:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFwJmx3MWYAAR4u_.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
beany schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:54:
[...]

Ik wil je feestje niet bederven, maar ik heb al een tijdje het vermoeden dat 'liquidated' staat voor 'uitgeschakeld'. En dat betekend niet 'omgekomen' maar 'omgekomen of gewond'.

Neemt niet weg dat het dan alsnog goede cijfers zijn. 200k Russen die niet meer deel kunnen nemen aan gevechten.
Dit is toch ook maar tijdelijk? Tenzij je arm / been er af ligt ..?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:45
BootVluchteling schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:07:
[...]

Dit is toch ook maar tijdelijk? Tenzij je arm / been er af ligt ..?
Nu ga je er van uit dat gewonde Russische soldaten de (medische) hulp krijgen om weer gevechtsklaar te worden. Mobiliseren is veel goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Mij verbaast het niets. Het gaat niet om het boerengehucht wat ineens bevrijd is. Het gaat om de defensieve lijn die de Russen er gebouwd hebben. Als ze die lijn weten te doorbreken en daarachter is niet nog een lijn dan kunnen ze een omsingelende beweging maken en de volgende lijn van 2 kanten aanvallen.

Het resultaat is dat je dan de linies oprolt met eventueel een rout als gevolg. En dan maakt het mij echt niet uit of het een stad is of een aardappelveld.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Capabilities++
With Zelenskiy in Britain, UK pledges long-range attack drones for Ukraine
...
Last week Britain became the first country to start supplying Ukraine with long-range cruise missiles, which will allow its forces to hit Russian troops and supply dumps deep behind the front lines.

Sunak's office said the British leader would on Monday confirm the provision of hundreds of air defence missiles and further unmanned aerial systems including hundreds of new long-range attack drones with a range of over 200 kilometres.
https://www.reuters.com/w...tish-pm-sunak-2023-05-15/

[ Voor 53% gewijzigd door YakuzA op 15-05-2023 09:27 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Zelensky's "Europa Tour" levert iedere keer cadeautjes op. Tenminste, ik heb het gevoel dat na ieder staatsbezoek er een zooi extra spul wordt toegezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
polthemol schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:00:
[...]

het onderstreept vooral dat die man voor geen meter te vertrouwen is en doet waar hij zelf baat bij denkt te hebben.

Vergeet niet waar Wagner voor staat: deserteurs worden ter plekke geexecuteerd, waarbij dit al dan niet op de meest weerzinwekkende wijzes gebeurt. Een mensenleven heeft 0 waarde voor hem, dus ik betwijfel of respectvolle taal van hem ook maar enige waarde vertegenwoordigt. Dat dossier op straat laten komen is het beste wat je kunt doen, dat ze maar door gaan met intern ruzie te maken :)

Dat is ook het probleem met mensen die 'both sides' spelen: ze zijn niet te vertrouwen, nooit niet. Daar maak je geen deals mee, al helemaal niet met een huurlingenleger wat zichzelf haast op de borst klopt voor het aantal oorlogsmisdaden die ze hebben gepleegd.
Sure, dat snap ik - hij (de UA'er in kwestie) bracht dit dan ook niet als iets waar hij naar uitkijkt/als een realistisch scenario, maar als iets dat bijdraagt aan de verstorende factor, wat weer goed is voor verzwakking van de RU zijde in het geheel :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Morgen iedereen.

Prigozhin is waarschijnlijk op het moment al uit een raam aan het vallen, terwijl hij zowel chemisch als nucleair vergiftigt is. :z
Want volgens WaPo heeft hij meermaals aangeboden om Russische posities te verraden aan de Oekraïense inlichtingendiensten. Die lijken hem niet te vertrouwen, maar bevestigen het wel dat er gesproken is met hem.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De man is iig niet bang...

Zou Wagner met een crowdfunding te porren zijn om van kant te wisselen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51
asing schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:18:
[...]

Mij verbaast het niets. Het gaat niet om het boerengehucht wat ineens bevrijd is. Het gaat om de defensieve lijn die de Russen er gebouwd hebben. Als ze die lijn weten te doorbreken en daarachter is niet nog een lijn dan kunnen ze een omsingelende beweging maken en de volgende lijn van 2 kanten aanvallen.

Het resultaat is dat je dan de linies oprolt met eventueel een rout als gevolg. En dan maakt het mij echt niet uit of het een stad is of een aardappelveld.
Dan als nog verre van 'Breaking' in mijn ogen. Dat woord wordt te pas en te onpas gebruikt. Breaking zou eerder zijn als Rusland besluit zich terug te trekken uit bijvoorbeeld de Krim, of dat hij gewond is geraakt bij een aanslag.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Strike van vandaag ver in Luhansk was ook weer Storm Shadow:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

polthemol schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:00:
[...]

Vergeet niet waar Wagner voor staat: deserteurs worden ter plekke geexecuteerd, waarbij dit al dan niet op de meest weerzinwekkende wijzes gebeurt. Een mensenleven heeft 0 waarde voor hem, dus ik betwijfel of respectvolle taal van hem ook maar enige waarde vertegenwoordigt.
Respectvolle taal betekent dat hij Zelensky ziet als iemand waar hij misschien (in de toekomst) toch zaken mee moet doen. Het betekent dat het geloof in een militaire overwinning er niet meer is. Meer niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[message=75343338leger ]DaniëlWW2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:57[/message]:
Morgen iedereen.

Prigozhin is waarschijnlijk op het moment al uit een raam aan het vallen, terwijl hij zowel chemisch als nucleair vergiftigt is. :z
Want volgens WaPo heeft hij meermaals aangeboden om Russische posities te verraden aan de Oekraïense inlichtingendiensten. Die lijken hem niet te vertrouwen, maar bevestigen het wel dat er gesproken is met hem.
[Twitter]
Ik kan me ook voorstellen dat UA dat soort nieuws graag de wereld in helpt om het vuurtje tussen het RU leger en Wagner wat verder op te stoken.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
downtime schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Respectvolle taal betekent dat hij Zelensky ziet als iemand waar hij misschien (in de toekomst) toch zaken mee moet doen. Het betekent dat het geloof in een militaire overwinning er niet meer is. Meer niet.
Ik denk vooral dat dit zijn modus operandi overall is: de man is een parasiet, zoals 'all the Tsaar's men' betaamt. Ik weet niet zeker of hij denkt in termen van een militaire overwinning, volgens mij ziet hij de wereld meer als een 'resource' waarvan hij er zoveel mogelijk in bezit wil hebben.

Maar goed, fair point, hij is wat aan het wiggelen, al verwacht ik @DaniëlWW2 zijn voorspelling binnenkort.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Girgin/Strelkov (de terrorist/analist/filosoof berucht van oa. MH17) geeft een inkijkje in de vraag waarom Prigozhin zo weinig vatbaar is voor open ramen: er zou in de staf rond Putin een groepje zitten met een grondige afkeer van de Soigu clan en die afkeer afreageren door Prigozhin te steunen.
Tot zover een niet onredelijk verhaal.

Als terzijde wordt gemeld dat Prigozhin niet 100% Russisch is, dus logischerwijs een untermensch, net als de Georgiërs, Joden en Polen in 1917. Tja..

https://nederland.unoffic...tus/1658013890419064834#m

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

DaniëlWW2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:57:
Morgen iedereen.

[Twitter]
Daaraan kan je nog toevoegen dat hij zei dat de soldaten door de hoge piefen belazerd zijn en beter in opstand kan komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Interessante stukje uit het statement vanuit Sunak rond bezoek Zelensky:
In February the Prime Minister announced the UK would develop a new training programme for Ukrainian pilots to support their efforts to build a new Ukrainian air force with NATO-standard, F16 jets.

This summer we will commence an elementary flying phase for cohorts of Ukrainian pilots to learn basic training. This will adapt the programme used by UK pilots to provide Ukrainians with piloting skills they can apply a different kind of aircraft. This training goes hand in hand with UK efforts to work with other countries on providing F16 jets – Ukraine’s fighter jets of choice.
Bij mijn weten (al heb ik mogelijk iets gemist) is de "ja, ja, de F16's komen eraan, even geduld nog, we moeten nog wat politieke dingetjes doen" nog niet eerder zo expliciet en formeel uitgesproken.
--
Correctie: Bij bezoek aan Nederland zijn er al soortgelijke dingen gezegd. Dank @Alvanosa :)

[ Voor 4% gewijzigd door onkl op 15-05-2023 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Of juist wel ;) Machiavellisme 101; hij zit daar ergens in dat oorlogsgebied, nabij Bakhmut. Zodra hij teruggaat naar Rusland is-ie dood. Hij heeft door dat Poetin hem uit de weg probeert te ruimen. Daarom gaat hij nu all-in, want zijn doel is primair overleven en secundair macht. Door de slag om Bakhmut te winnen, kan hij zijn invloedssfeer uitbreiden. Ik denk dat ik in zijn situatie hetzelfde zou hebben gedaan (vooropgesteld dat ik het ook aankan om mensen zo de dood in te sturen lijkt mij dat moreel makkelijker te verdedigen als het criminelen betreft dan mobiks).
Zou Wagner met een crowdfunding te porren zijn om van kant te wisselen ?
Hoeren zijn duur, en niet loyaal. Dit is het type scammer op crowdfunding website, dat er met een zgn. prototype vervolgens vandoor gaat met het geld. Niet te vertrouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
onkl schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:53:
Interessante stukje uit het statement vanuit Sunak rond bezoek Zelensky:

[...]

Bij mijn weten (al heb ik mogelijk iets gemist) is de "ja, ja, de F16's komen eraan, even geduld nog, we moeten nog wat politieke dingetjes doen" nog niet eerder zo expliciet en formeel uitgesproken.
Rutte zei toch precies hetzelfde toen Zelensky hier was of heb ik dat verkeerd geinterpreteerd?

Bron:
https://www.reuters.com/w...e-progressing-2023-05-04/
AMSTERDAM, May 4 (Reuters) - Talks on a potential donation of F-16 fighter jets to Ukraine are progressing, Netherlands Prime Minister Mark Rutte said on Thursday during a visit by Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy to The Hague, but no decision has been made.

Answering a question at a press conference alongside Zelenskiy and Belgian Prime Minister Alexander De Croo, Rutte said "On the F-16's: no taboos."

"We are working closely with our partners Belgium, others, UK, Denmark, on getting that debate somehow to a conclusion. We are not there yet," he said.

[ Voor 36% gewijzigd door Alvanosa op 15-05-2023 10:59 ]

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
PASware schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Dan als nog verre van 'Breaking' in mijn ogen. Dat woord wordt te pas en te onpas gebruikt. Breaking zou eerder zijn als Rusland besluit zich terug te trekken uit bijvoorbeeld de Krim, of dat hij gewond is geraakt bij een aanslag.
Ik heb even door de Deepstatemap geklikt en het front zat op die plek echt al maanden op slot. Het kan uiteraard zo zijn dat alle misinformatie en gegok van alles en iedereen ervoor heeft gezorgd dat vooral Bakhmut en het zuidelijke front goed voorzien waren en men dat stuk even wat minder aandacht gaf. Anyway, ze zijn doorgebroken.

What's next? Ik denk dat Svatove bovenaan de verlanglijst staat. Hebben ze dat eenmaal in handen, dan hebben ze de noordelijke aanvoerroute naar Kremmina ook onder controle.

Dus terwijl alle ogen op het zuidelijke deel zijn gericht vallen ze nu in het noorden aan. Het is het begin van iets. Wat precies zal de komende weken wel duidelijk worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
onkl schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:44:
Girgin/Strelkov (de terrorist/analist/filosoof berucht van oa. MH17) geeft een inkijkje in de vraag waarom Prigozhin zo weinig vatbaar is voor open ramen: er zou in de staf rond Putin een groepje zitten met een grondige afkeer van de Soigu clan en die afkeer afreageren door Prigozhin te steunen.
Tot zover een niet onredelijk verhaal.

Als terzijde wordt gemeld dat Prigozhin niet 100% Russisch is, dus logischerwijs een untermensch, net als de Georgiërs, Joden en Polen in 1917. Tja..
[Twitter]

https://nederland.unoffic...tus/1658013890419064834#m
Volgens Wikipedia heeft hij een Joodse vader. Hij stamt van die kant dus niet af van de Vikingen of Mongolen. Tja, mij zegt dat verder niets. Hij praat en schrijft Russisch, is geboren in St. Petersburg, werkte in de hoogste regionen voor Poetin, en gaat letterlijk over lijken. Russischer bestaat voor mij niet. Voor Poetin was het voorheen ook geen probleem. Zullen wel bepaalde fijnproevers zijn die hem een slechte kok vinden.

Kortom dit is wmb een beetje het gelul van redenen zoeken (en vinden) om iemand achteraf niet te mogen om de autoriteit achteraf te ondermijnen. Terwijl voorheen het geen enkel probleem was. Wat een BS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:28
Ik lees op sociale media steeds meer berichten dat Lukashenko in het ziekenhuis ligt en misschien wel dood is/gaat. Dat zou ook een enorme gamechanger kunnen zijn voor Oekraine en de rest van Europa. Rusland is mogelijk niet bij machte om een opvolger te installeren, en ik denk dat een eventuele opvolger liever ook meer afstand van Rusland wil. Aan de andere kant, Lukashenko heeft er alles aan gedaan om buiten de oorlog met Oekraine te blijven, wellicht dat een eventuele opvolger daar (noodgedwongen) anders over denkt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Alvanosa schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Rutte zei toch precies hetzelfde toen Zelensky hier was of heb ik dat verkeerd geinterpreteerd?

Bron:
https://www.reuters.com/w...e-progressing-2023-05-04/

[...]
Precies, daarnaast kan aan de woorden van Rutte misschien wat meer gewicht worden gehangen aangezien Nederland daadwerkelijk F-16s vliegt. De Royal AF niet.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:00:
[...]
Ik heb even door de Deepstatemap geklikt en het front zat op die plek echt al maanden op slot. Het kan uiteraard zo zijn dat alle misinformatie en gegok van alles en iedereen ervoor heeft gezorgd dat vooral Bakhmut en het zuidelijke front goed voorzien waren en men dat stuk even wat minder aandacht gaf. Anyway, ze zijn doorgebroken.

What's next? Ik denk dat Svatove bovenaan de verlanglijst staat. Hebben ze dat eenmaal in handen, dan hebben ze de noordelijke aanvoerroute naar Kremmina ook onder controle.

Dus terwijl alle ogen op het zuidelijke deel zijn gericht vallen ze nu in het noorden aan. Het is het begin van iets. Wat precies zal de komende weken wel duidelijk worden.
Zoals ik al postte, het 'nieuws' klopt ook niet:
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5"

(originele bron was Rybar (russische milblogger) en die heeft het ook al verwijderd. Er is geen doorbraak bij Kuzemivka)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 15-05-2023 11:29 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Apache4u schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:12:
[...]

Precies, daarnaast kan aan de woorden van Rutte misschien wat meer gewicht worden gehangen aangezien Nederland daadwerkelijk F-16s vliegt. De Royal AF niet.
Ik vraag me af waarom uitgerekend de Britten de omscholing van die piloten op zich nemen. Ze hebben zelf geen F-16's en kunnen dat deel van de training dus niet doen. Dat zal in de VS moeten gebeuren aangezien NL/BE/DK/NO (zover ik weet) alleen basistraining in eigen land doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 09:03
Om toch even aan te haken op de discussie over 'breaking' - het is natuurlijk al maanden aan de gang dat online vele clickbait headlines met buzzwords zoals 'Slammed' , 'Just in' , 'Defeated' , 'Humiliated' en naturlijk 'Breaking' - daar wordt je als lezer op het eind wel murw van.

Op Reddit proberen vele nieuws outlets en youtube kanalen als eerste het lang verwachte offensief te voorspellen en aan te kondigen - ik zie in de laatste twee weken echt een stortvloed van clickbait en wordt hier zelf zo moe van. Ik heb super veel interesse in het hele conflict, het is verschrikkelijk en ik wil dat het stopt.

Het is een beetje meta maar laten we met ze'n alleen hier met respect met elkaar omgaan en proberen het koren van het kaf te scheiden met de goede discussies hier, juist nu er zoveel clickbair rondvliegt waardoor positief geverifieerd nieuws misschien toch opzij wordt geschoven als zijnde fake of overdreven.

Om on toppic te blijven heb ik zelf wel een stukje nieuws, het lijkt er op dat Engeland lange afstands 'storm shadow' raketten levert aan Ukraine!

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
downtime schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Ik vraag me af waarom uitgerekend de Britten de omscholing van die piloten op zich nemen. Ze hebben zelf geen F-16's en kunnen dat deel van de training dus niet doen. Dat zal in de VS moeten gebeuren aangezien NL/BE/DK/NO (zover ik weet) alleen basistraining in eigen land doen.
Dat klopt. Sterker nog, Nederland leidde tot halverwege vorig jaar f16 vliegers op in Tucson, AZ. Dit is met de komst van de F35 stopgezet. Ik weet niet hoe het met die andere EU landen zit die je noemt maar wij hebben sinds een jaartje dus geen opleidingsfaciliteiten meer voor de F16.

Leuk artikeltje;
https://magazines.defensi...nde-f-16-opleiding-tucson

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:05
Jerie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Volgens Wikipedia heeft hij een Joodse vader. Hij stamt van die kant dus niet af van de Vikingen of Mongolen. Tja, mij zegt dat verder niets. Hij praat en schrijft Russisch, is geboren in St. Petersburg, werkte in de hoogste regionen voor Poetin, en gaat letterlijk over lijken. Russischer bestaat voor mij niet. Voor Poetin was het voorheen ook geen probleem. Zullen wel bepaalde fijnproevers zijn die hem een slechte kok vinden.

Kortom dit is wmb een beetje het gelul van redenen zoeken (en vinden) om iemand achteraf niet te mogen om de autoriteit achteraf te ondermijnen. Terwijl voorheen het geen enkel probleem was. Wat een BS.
In Rusland gaat het meer hij is goed; hij is Russisch, hij is niet goed hij is Georgisch, Joods, Kazakh, Mongool etc.etc, elke andere etnische groep als het maar niet Russisch is. Een van Kamil Galeev twitter draadjes ging hierover maar kan hem niet 1,2,3 terug vinden...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
klaw schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:55:
[...]

In Rusland gaat het meer hij is goed; hij is Russisch, hij is niet goed hij is Georgisch, Joods, Kazakh, Mongool etc.etc, elke andere etnische groep als het maar niet Russisch is. Een van Kamil Galeev twitter draadjes ging hierover maar kan hem niet 1,2,3 terug vinden...
Fun fact: Stalin was ook een Georgier :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
The_Butler schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:43:

Om on toppic te blijven heb ik zelf wel een stukje nieuws, het lijkt er op dat Engeland lange afstands 'storm shadow' raketten levert aan Ukraine!
Is afgelopen dagen al meermaals voorbij gekomen. Ze lijken zelfs al te zijn ingezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
Jerie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Is afgelopen dagen al meermaals voorbij gekomen. Ze lijken zelfs al te zijn ingezet!
.... mijn betoog ging over het misbruik van het woord 'Breaking' in nieuws artikelen :P

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:05
YakuzA schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:56:
[...]

Fun fact: Stalin was ook een Georgier :P
Nu wordt ie opgehemeld door Poetin & CO dus is hij een Rus. Als deze Oorlog afgelopen is en de gevolgenen binnen Rusland ook effect hebben gehad zou men weer tot de conclusie kunnen komen dat hij toch weer slecht is...
En dan is hij opeens weer een Georgiër...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Move along people, nothing to see here:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:41
downtime schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:23:
[...]

De Britten hebben het hele jaar door trainingen voor piloten in Las Vegas. Mogelijk dat ze een deel van die capaciteit afstaan en betalen voor de nieuwe piloten in Oekraïne?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

klaw schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:55:
[...]

En Rusland, Russisch,... is een gejatte identiteit om Muscovy te rebranden en van een indrukwekkende geschiedenis te voorzien. Als je een empire wilt opbouwen, dan heb je een geschikte nationale narratief, identiteit, verhaal,... nodig.

Vertaalt naar West-Europese begrippen. Het is alsof dat Napoleon de Franse geschiedenis niet groots genoeg vindt en gaat bij de buren de Romeinse identiteit (dat al eeuwen dood is) jatten. Laten we Frankrijk renamen naar Romeinse Rijk, Fransen naar Romeinen,... Zo absurd zijn de Russen al eeuwen bezig.

De Oekraïners willen de gejatte identiteit terugclaimen en Rusland terugdraaien naar Muscovy. De erfgenamen van de Kyivan Rus' vs de erfgenamen van de Golden Horde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

De pocket die was ingesloten ten zuidwesten van Bakhmut heeft men (RU) geprobeerd te bevrijden met een tank, die speelde vangbal op een artilleriegranaat. Uiteindelijk zijn twee kolonels omgekomen aldaar, en de Russen hebben tot de dood gevochten. Dus geen overgave. Ook mooi :Y)

Deel 2/3 interview UA veteraan Bryce

Deel 3/3 interview UA veteraan Bryce

Mocht je deel 1/3 interview veteraan Bryce nog niet hebben gezien, dan zou ik die eerst kijken. Zie hier de link en m'n samenvatting: Jerie in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5". Ik heb helaas geen tijd om over deel 2 en 3 een samenvatting te geven. Als je deel 1/3 niet boeiend vond, kun je 2 en 3 overslaan.

Wat me nog wel bijstaat is dat hij de loopgraven van Russen smerig op de next level vond. Overal rotzooi en het stonk overal naar urine en feces ipv een specifiek stukje. Ook zeer gedetailleerd over hoe hij gewond raakt aan zijn oog, de granaatscherven die verwijderd moesten worden (moet je tegen kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rapture schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:43:
[...]

En Rusland, Russisch,... is een gejatte identiteit om Muscovy te rebranden en van een indrukwekkende geschiedenis te voorzien. Als je een empire wilt opbouwen, dan heb je een geschikte nationale narratief, identiteit, verhaal,... nodig.

Vertaalt naar West-Europese begrippen. Het is alsof dat Napoleon de Franse geschiedenis niet groots genoeg vindt en gaat bij de buren de Romeinse identiteit (dat al eeuwen dood is) jatten. Laten we Frankrijk renamen naar Romeinse Rijk, Fransen naar Romeinen,... Zo absurd zijn de Russen al eeuwen bezig.
De mythe rond de Krim werkt ook zo. Omdat er ooit Grieken woonden doen de Russen sinds de bezetting van de Krim alsof Russen een directe relatie met het Griekenland van de Oudheid hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
Putin raakt in paniek?

(geen idee wat de originele bron is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

beany schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:42:
Putin raakt in paniek?

[Twitter]

(geen idee wat de originele bron is)
Lijkt me stug dat dit zo naar buiten komt eigenlijk.

Zelfs als het zo zou zijn dat er een extra security meeting komt dan ga je daar weinig van horen.

Nu kan het best zijn dat het langzaam begint te dagen in het kremlin dat de oorlog of speciale militaire operatie helemaal niet zo lekker loopt en dat het opdrogen van inkomsten groter is dan eerder werd verwacht.

Er is gegokt op een flinke oorlogsbuit, dan mogen de kosten ook hoog zijn. De oorlogsbuit lijkt echter niet binnengehaald te kunnen worden.

Het zal vast gaan rommelen ergens maar voorlopig gaan we dat nog niet zien.

Wat ik wel mogelijk acht is dat als de Oekraïners eenmaal een flinke bres hebben geslagen dat er veel kaartenhuisjes in elkaar vallen. Niet allemaal misschien maar wel flink wat onmiddellijke en minder georganiseerde strategische terugtrekkingen over een groot gebied met achterlating van alles wat niet snel mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Maar de Russen zijn toch niet weg uit Bakhmut zelf? Wat ik steeds lees is alleen net boven en onder Bakhmut successen. Maar dat Bakhmut zelf nog bijna volledig bezet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 09:15
AndereKoekoek schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:04:
Maar de Russen zijn toch niet weg uit Bakhmut zelf? Wat ik steeds lees is alleen net boven en onder Bakhmut successen. Maar dat Bakhmut zelf nog bijna volledig bezet is?
Wellicht een militaire tactiek van Oekraine om de stad te omsingelen en te isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Laatst online: 20:17
murphydrz schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:07:
[...]

Wellicht een militaire tactiek van Oekraine om de stad te omsingelen en te isoleren?
In een van de videos die hierboven gelinkt werd, werd gezegd dat Ukraine voornamelijk de opereert om de high ground posities (eerst) in te nemen, settlements zijn tactisch van minder belang. Dus eerst nog iets verder naar zuiden (YouTube: 14 May A Huge Group of Russians GETS TAKEN INTO A POCKET AND DESTROY...)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:11
[...]

Dit vermoed ik ook, ze hebben ook al ergens een groepje russen (naja, groepje... gezien de totale omvang van de oorlog wel, maar vind het toch best een flink aantal mensen(levens) ) eerder te pakken gehad, die vochten zich allemaal dood. Ik hoop toch dat ze in dit geval wel gewoon opgeven, zodat er een enorm aantal mensenlevens bespaard kan blijven (enerzijds aan de kant van Oekraïne, maar ook wel aan de kant van Rusland, ook omdat 'het westen' (in dit geval vanuit Oekraïne) kan laten zien dat het geen monsters zijn
Ik weet ook niet wat de daadwerkelijke (denk) beelden van de Russische troepen zijn dat ze zich blijkbaar liever doodvechten dan dat ze zich (levend en wel) gevangen laten nemen.

Zijn ze daadwerkelijk bang gemaakt voor wat de Oekraïners met ze zullen gaan doen, of zijn ze bang dat ze dan naar huis worden gestuurd bij een eventuele gevangenenruil en hebben ze angst voor wat er daar voor ze is, dan wel met ze zal worden gedaan?

[ Voor 14% gewijzigd door jbdeiman op 15-05-2023 14:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat je het zo moet zien. Poetin had een deadline gesteld om Bakhmut te veroveren. Die deadline is verstreken en alhoewel Bakhmut een week geleden (en nog steeds) grotendeel in handen van de Rus was had het heel veel soldaten gekost. De reden waarom Rusland niet door pushte afgelopen week is waarschijnlijk omdat ze op en leeg zijn.

Nu echter zijn de Russen grond kwijt geraakt. Grond die veroverd is geworden met heel veel moeite. Poetin zal willen overleggen met de legertop wat het beste is omtrent Bakhmut. Ingraven in een stad die je maar drie kwart hebt is niet echt te doen. Harder pushen? Met wat?

En dan zijn de Leo 2, Challangers en Bradleys nog niet eens ingezet. Gelijktijdig hebben ze bij Oekraine nu betere raketten dankzij de Britten. TLDR - Het ziet er niet goed uit voor de Russen nu, in de nabije toekomst en de langere termijn. Poetin zal aan het zweten zijn en dus moeten praten met zijn mensen om te horen dat het ' toch wel allemaal niet zo erg is'. :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Klopt, ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFwKjsWTXgAAE_D7.jpg

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:57

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Zo zouden veel landen dat doen, want vechten in stedelijk gebied is moeilijk, langzaam en kostbaar in materieel -en belangrijker- mensenlevens. Als je weet dat de vijand een dorp of stad verdedigd kun je er beter omheen trekken tenzij je echt geen andere keuze hebt. Het is bijna altijd de verliezen niet waard.

[ Voor 0% gewijzigd door _Eend_ op 15-05-2023 21:26 . Reden: typo gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
Indoubt schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:56:
Zelfs als het zo zou zijn dat er een extra security meeting komt dan ga je daar weinig van horen.
Of juist wel. Dat je Poetin voor de camera weer ziet tieren op een paar hooggeplaatste functionarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Partizanen actief in Luhansk:
An explosion occurred in the barbershop "The Brothers" in Luhansk. It is reported about the wounded among which reportedly the Minister of the Ministry of Internal Affairs of the so-called LPR - Igor Kornet. Reportedly he was hospitalised.
https://nitter.nl/bayrakt...tus/1658086417447223297#m
/edit:
Twitter link verwijderd ivm bloed enzo, nitter toont alleen de normale foto :)

[ Voor 89% gewijzigd door YakuzA op 15-05-2023 14:33 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:50
Beste plof >:)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Voorlopig is RU pinned in en bij Bakhmut. Als RU Bakhmut heeft ingenomen kunnen ze niet ineens allen vertrekken. Voorlopig is het nog wel vechten op meerdere fronten. Bakhmut de stad gaat vallen (minder dan 15% nog in bezit UA), de omgeving Bakhmut weten we nog niet, en we weten ook niet niet of het UA lukt om Bakhmut te omsingelen. Als dat lukt, dan is dat een behoorlijke klap in het gezicht voor Rusland. Lukt het niet? De stad is verwoest. De inwoners die weg wilden, konden gaan. De verliezen zijn ook voor UA groot, maar nog altijd veel kleiner dan RU. Het is op z'n slechtst een pyrrusoverwinning en op z'n best wordt deze opgevolgd door een omsingeling en daarna overgave of verlies. Dan was de pyrrusoverwinning ook nog eens van korte duur.

offtopic:
Het woord Rus komt voor in de term pyrRusoverwinning :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

thx @YakuzA @murphydrz en @Auredium

Dan lopen mijn bronnen nog steeds in sync. Was even in verwarring na de tweet over Putin en het vetgedrukte deel.
“⚡️Putin urgently convened the Security Council after the flight of the 🇷🇺 Army from Bakhmut. Putin decided not to wait until the scheduled meeting this Friday and will instead hold a video conference today, says the Kremlin.”
De landen waar Zelensky nu is zijn ineens wel heel gul met het geven van militair materiaal. Alsof ze nu pas echt gas durven te geven met leveringen nu Rusland echt lijkt te gaan wankelen. Zowel intern in Rusland als in Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 09:15
AndereKoekoek schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:39:
thx @YakuzA @murphydrz en @Auredium

Dan lopen mijn bronnen nog steeds in sync. Was even in verwarring na de tweet over Putin en het vetgedrukte deel.

[...]

De landen waar Zelensky nu is zijn ineens wel heel gul met het geven van militair materiaal. Alsof ze nu pas echt gas durven te geven met leveringen nu Rusland echt lijkt te gaan wankelen. Zowel intern in Rusland als in Oekraïne.
Of Rusland echt aan het wankelen is zal nog wel een mooie discussie kunnen zijn, maar waarom veel landen gul worden zal misschien te maken hebben met geduld.
Iedereen wil zo snel mogelijk een einde aan deze oorlog, omdat alle landen 'last' hebben van het conflict in Oekraïne.
Het kost veel geld om de eigen verdediging op peil te houden en de internationale handel heeft te lijden, terwijl Rusland haar verlies niet wil erkennen en maar door blijft gaan.
De hoeveelheid energie die de gulle landen in Oekraine steken gaat ten koste van groei en eigen economie.

..aldus deze bank-generaal en econoom. ;)

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Mooi interview die het gezicht laat zien achter 'Emerald', een vrouwelijke Oekraïense sniper die blijkbaar een fenomeen is op social media zoals Instagram. Ze noemen haar de Oekraïense 'Joan of Arc'. Voorheen hield ze zich bezig met, ehh hoe omschrijf je dit, mode en juwelen enzo in Kyiv. Als kind was ze al gefascineerd door (scherp)schutter/schieten, en toen de totale oorlog uitbrak op 24 Feb 2022 is ze nadat er beroep op haar was gedaan scherpschutter geworden in een SOF unit. Mede dankzij het vertrouwen dat een officier in haar had. Hier was ze bedreven in. Ze vertelt over de eerste keer dat ze iemand met de sniper omlegde. Uiteindelijk heeft ze vorige zomer -dankzij Starlink- haar huidige man ontmoet. Het was liefde op het eerste gezicht. Zo waren ze verloofd, ze verwachten een kindje (in het interview is ze inmiddels hoogzwanger), en ze zijn getrouwd. Hij in z'n legerkostuum, zij in een witte trouwjurk met daaronder army boots. Komen verschillende details voorbij zoals hun huwelijksnacht (haar man viel in slaap van vermoeidheid), hoe ze de munchies kreeg omdat ze zwanger bleek te zijn; tijdens een aanval van de Russen die ze niet dacht te overleven kreeg ze ineens trek in pizza terwijl ze daar niet van houdt. Uiteindelijk heeft ze het team getrakteerd op pizza omdat ze het hadden overleefd. Ze laat aan het einde nog zien hoe haar militaire kloffie eruit ziet voor haar als zwangere vrouw. Daarna heeft ze het nog over hoe moeilijk ze het vindt dat haar man nu op het front zit, en zij in de back. Twee dagen voor Pasen is het babytje geboren, een meisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Jerie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:56:
[YouTube: Ukrainian “Joan of Arc”: A Sniper’s Journey]

Mooi interview die het gezicht laat zien achter 'Emerald', een vrouwelijke Oekraïense sniper die blijkbaar een fenomeen is op social media zoals Instagram. Ze noemen haar de Oekraïense 'Joan of Arc'. Voorheen hield ze zich bezig met, ehh hoe omschrijf je dit, mode en juwelen enzo in Kyiv. Als kind was ze al gefascineerd door (scherp)schutter/schieten, en toen de totale oorlog uitbrak op 24 Feb 2022 is ze nadat er beroep op haar was gedaan scherpschutter geworden in een SOF unit. Mede dankzij het vertrouwen dat een officier in haar had. Hier was ze bedreven in. Ze vertelt over de eerste keer dat ze iemand met de sniper omlegde. Uiteindelijk heeft ze vorige zomer -dankzij Starlink- haar huidige man ontmoet. Het was liefde op het eerste gezicht. Zo waren ze verloofd, ze verwachten een kindje (in het interview is ze inmiddels hoogzwanger), en ze zijn getrouwd. Hij in z'n legerkostuum, zij in een witte trouwjurk met daaronder army boots. Komen verschillende details voorbij zoals hun huwelijksnacht (haar man viel in slaap van vermoeidheid), hoe ze de munchies kreeg omdat ze zwanger bleek te zijn; tijdens een aanval van de Russen die ze niet dacht te overleven kreeg ze ineens trek in pizza terwijl ze daar niet van houdt. Uiteindelijk heeft ze het team getrakteerd op pizza omdat ze het hadden overleefd. Ze laat aan het einde nog zien hoe haar militaire kloffie eruit ziet voor haar als zwangere vrouw. Daarna heeft ze het nog over hoe moeilijk ze het vindt dat haar man nu op het front zit, en zij in de back. Twee dagen voor Pasen is het babytje geboren, een meisje.
Bedankt voor het delen, ga ik vanavond even voor zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05
jbdeiman schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:11:
[...]

Dit vermoed ik ook, ze hebben ook al ergens een groepje russen (naja, groepje... gezien de totale omvang van de oorlog wel, maar vind het toch best een flink aantal mensen(levens) ) eerder te pakken gehad, die vochten zich allemaal dood. Ik hoop toch dat ze in dit geval wel gewoon opgeven, zodat er een enorm aantal mensenlevens bespaard kan blijven (enerzijds aan de kant van Oekraïne, maar ook wel aan de kant van Rusland, ook omdat 'het westen' (in dit geval vanuit Oekraïne) kan laten zien dat het geen monsters zijn
Ik weet ook niet wat de daadwerkelijke (denk) beelden van de Russische troepen zijn dat ze zich blijkbaar liever doodvechten dan dat ze zich (levend en wel) gevangen laten nemen.

Zijn ze daadwerkelijk bang gemaakt voor wat de Oekraïners met ze zullen gaan doen, of zijn ze bang dat ze dan naar huis worden gestuurd bij een eventuele gevangenenruil en hebben ze angst voor wat er daar voor ze is, dan wel met ze zal worden gedaan?
Ik las ergens in een commentaar van een ex-US militair dat de doctrine is dat je je niet tijdens directe gevechtshandelingen kunt/moet overgeven als individu. Het risico om doodgeschoten te worden in the heat of the moment is gewoon te groot. Pas tijdens een gevechtspauze zou je kunnen proberen om te communiceren om je over te geven. Maar als er echt loopgraven bestormd worden is dat geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 11:03
zoals eigenlijk wel verwacht: Rusland heeft de eerste Storm Shadow onderschept.

De beelden geven onomstotelijk bewijs 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Tens schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:26:
zoals eigenlijk wel verwacht: Rusland heeft de eerste Storm Shadow onderschept.

De beelden geven onomstotelijk bewijs 8)
[Twitter]
Lees dat hij is onderschept door een heldhaftig munitiedepot :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

AndereKoekoek schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Oh, ik las 'shot down by a building'.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

Hopelijk klopt het, het wordt een beetje moeilijk voor iedereen als Luka ineens komt te overlijden. Ja dictator etc ik weet het, maar hij is op dit moment een stabiele factor die Putin zijn zin niet geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
AndereKoekoek schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Jemig daar gaat m'n koffie!!!

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Van je vrienden/collega's moet je het hebben...
[Twitter: https://twitter.com/DefMon3/status/1658119646694735873]
Het is natuurlijk een aardig binaire keuze voor zo'n Rus, als je collega geraakt wordt:
a> je helpt hem
b> je brengt hem in veiligheid
c> je besteelt hem en rent weg met zijn helm en gear.

[ Voor 47% gewijzigd door YakuzA op 15-05-2023 16:42 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:32:
[Twitter]

Hopelijk klopt het, het wordt een beetje moeilijk voor iedereen als Luka ineens komt te overlijden. Ja dictator etc ik weet het, maar hij is op dit moment een stabiele factor die Putin zijn zin niet geeft.
NOS meldt er het volgende over: https://nos.nl/artikel/24...-toe-ook-kremlin-reageert
De 68-jarige Loekasjenko was vorige week dinsdag in Moskou aanwezig bij de 'Dag van de Overwinning', de dag waarop Rusland de overwinning op nazi-Duitsland viert. Toen waren er al geruchten over de gezondheid van de president. Zo zou Loekasjenko een klein stuk lopen, maar werd hij met de auto gereden. Daarnaast sloeg hij een lunch met de Russische president Poetin en andere leiders over.

Sommige media schreven dat Loekasjenko er vermoeid uitzag, en een pleister op zijn hand droeg. De president is sindsdien niet meer in het openbaar gezien.
Hij dacht natuurlijk lunchen kan ik thuis ook wel, heb ik nog betere thee ook :Y)

In de Twitter reacties vond ik deze foto's:

9 Mei

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwLPxhTWcAUE7Fb?format=jpg&name=medium

15 Mei (alleged)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwLPDZKXgAEnZkS?format=png&name=medium

Het verband bij z'n hand (volgens NOS een 'pleister') zit nu aan de andere kant. Wat is het meest waarschijnlijke? Suiker? Injecties?

PS: Tip, Geert Groot Koerkamp geeft interessante duiding in dat NOS artikel

[ Voor 2% gewijzigd door Jerie op 15-05-2023 16:58 . Reden: Geert Groot Koerkamp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:41:
[...]
Het verband bij z'n hand (volgens NOS een 'pleister') zit nu aan de andere kant. Wat is het meest waarschijnlijke? Suiker? Injecties?
Is vast dezelfde hand, maar 1 van de foto's is vast gespiegeld?

(ze hadden iig gemeld dat het geen covid was, want hij kon het niet zien ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 15-05-2023 16:44 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:43:
[...]

Is vast dezelfde hand, maar 1 van de foto's is vast gespiegeld?

(ze hadden iig gemeld dat het geen covid was, want hij kon het niet zien ;) )
Nou ja, de scheiding klopt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
YakuzA schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:40:
Van je vrienden/collega's moet je het hebben...
[Twitter]
Het is natuurlijk een aardig binaire keuze voor zo'n Rus, als je collega geraakt wordt:
a> je helpt hem
b> je brengt hem in veiligheid
c> je besteelt hem en rent weg met zijn helm en gear.
Deze video is vrees ik fake. Je ziet geen impact van de granaat links in de berm, en het lijkt ook wel alsof de explosie er op gemonteerd is.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Bij Rybar (RU milblogger) gaat nu het verhaal rond dat bij de Russische strik op Khmelnitsky gamma straling is vrijgekomen en hangt daar een compleet Epistel over Depleted Uranium ammo aan vast:
https://twitter.com/rybar_en/status/1658123956551909376
https://twitter.com/rybar_en/status/1658098896210472960

Voor wie de volgende stap van de Russische desinfo ook interessant vind :)

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 15-05-2023 17:32 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp

Heerlijk altijd die duiding die je geeft bij dit soort video's _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:59
YakuzA schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:28:
Bij Rybar (RU milblogger) gaat nu het verhaal rond dat bij de Russische strik op Khmelnitsky gamma straling is vrijgekomen en hangt daar een compleet Epistel over Depleted Uranium ammo aan vast:
[Twitter]
Vreemd, de vervalketen van u238 naar pb206 bevat uitsluitend alfa- en betaverval, als ik wikipedia mag geloven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 11:03
YakuzA schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:28:
[Twitter]
Ter verduidelijking hier met beelden van de bijbehorende 'mushroom' (video van een brand in Iran) :X

[Twitter: https://twitter.com/mr_geopolitics/status/1658076505849884672]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28

Mooi interview die het gezicht laat zien achter 'Emerald', een vrouwelijke Oekraïense sniper die blijkbaar een fenomeen is op social media zoals Instagram. Ze noemen haar de Oekraïense 'Joan of Arc'.
[...]
Twee dagen voor Pasen is het babytje geboren, een meisje.
Wow, wat een lady-warrior.
Je hebt een succesvol sieraden bedrijf én skills op de schietbaan.
En kiest ervoor om te professionaliseren naar scherpschutter op de zero-line en kart in je Porsche naar de kazerne.
"Bye bye, happy Instagram life".

Prachtige beelden van huwelijk achter de frontlinie en trotse aanstaande moeder.
Heerlijk tegenwicht op de weegschaal aan beelden.
(En grijsbaard werd bijna instant verliefd)

[ Voor 4% gewijzigd door Baserk op 15-05-2023 18:02 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
Jerie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:44:
[...]

Nou ja, de scheiding klopt...
Precies, hier de gehele plaat:

Hier lijkt men een wassen beeld ingezet te hebben, wat bizar:

Was deze al voorbij gekomen?
The mobilized Russian man who surrendered into Ukrainian captivity via drone communication (see my previous tweet), gave an interview to Gulagu net.

The mobilized were led by Wagner commanders, who threatened to kill them should they flee or get wounded. The trench where he served, was covered in bodies.

Ik zie recent veel drone beelden van gewonde Russische soldaten die zelfmoord plegen - wellicht is dit de motivatie voor ze om dat te doen? Al helpt een drone boven je hoofd met granaten op zich ook niet.

[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1658031471083307012?s=20]

Als je logistiek zo ver van de frontlinies moet gaan organiseren wordt het echt onmogelijk om ergens ooit nog 'op tijd' te zijn. Russische propagandisten hebben het er maar druk mee vandaag, onzin uitkramen over depleted uranium shells en deze nieuwe aanwinst.

Oh en die 200km+ drones mogen ze tijdens het avondonzinpraatje nog even over doorcopen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:50
Baserk schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:55:
[...]

Wow, wat een lady-warrior.
Je hebt een succesvol sieraden bedrijf én skills op de schietbaan.
En kiest ervoor om te professionaliseren naar scherpschutter op de zero-line en kart in je Porsche naar de kazerne.
"Bye bye, happy Instagram life".

Prachtige beelden van huwelijk achter de frontlinie en trotse aanstaande moeder.
Heerlijk tegenwicht op de weegschaal aan beelden.
(En grijsbaard werd bijna instant verliefd)
Ik kan dit niet beter beschrijven! @Jerie dank voor deze tip!
Ik heb geen enkele moeite om vol te schieten bij een reportage als deze, geeft zogoed de situatie weer in Ukraine.
Zo zie je maar, de russen kunnen niet alles kapot maken.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

hcQd schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:36:
[...]

Vreemd, de vervalketen van u238 naar pb206 bevat uitsluitend alfa- en betaverval, als ik wikipedia mag geloven.
En extreem lange halfwaarde tijden.

Ik wil niet zeggen dat het gezond is om grote hoeveelheden in te ademen maar bij depleted uranium is het risico van grootschalige contaminatie van de omgeving beperkt. Het is dus niet zoiets als Tchernobyl of zo, dat is echt van een hele andere orde van grootte.
Pagina: 1 ... 11 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid