Toon posts:

Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste
Acties:
  • 504.899 views

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:25

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
downtime schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:22:
[...]

En helaas weet ik ook niet meer waar ik de info vandaan heb dat het waarschijnlijk de Su-24 zou worden. Ik wist niet beter dan dat de MiG-29 nooit een optie was.
Volgens Forbes was het wel 1 van de 3 opties:
noo in "Wapens en wapensystemen"
:)
If the Ukrainians get Storm Shadows and if they integrate them on their existing warplane types, someone—contractors from European missile-maker MBDA—will have to integrate the missile with Su-24 bombers or MiG-29 or Su-27 fighters.

[Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 24-05-2023 19:23]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:21
downtime schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:17:
[...]

Het was toch al bekend dat Storm Shadow te zwaar voor de MiG-29 was?
Even de wikis erbij gepakt. De MiG-29 mag 4 ton aan wapens meenemen en de Storm Shadow weegt 1.5 ton. Dus in theorie kunnen er 2 onder.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:25:
[...]

Even de wikis erbij gepakt. De MiG-29 mag 4 ton aan wapens meenemen en de Storm Shadow weegt 1.5 ton. Dus in theorie kunnen er 2 onder.
Maar als je naar de combat range kijkt, is het gespecificeerd met wat luchtdoelraketten.
Combat range: 700–900 km (430–560 mi, 380–490 nmi) with 2 x R-27s, 4 x R-73s at high altitude[289]
Dan is een tactical bomber Su-24 beter:
Combat range: 615 km (382 mi, 332 nmi) lo-lo-lo attack mission with 3,000 kg (6,614 lb) of ordnance and external tanks
Nog ergens heen kunnen vliegen met 3 ton aan payload.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:21

nst6ldr

Down with Big Tech.

3raser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Ik zat niet achter het stuur he. Maar als je beschoten wordt doe je soms dingen die niet heel logisch zijn.
Ik bedoel vooral te zeggen dat men soms wel heel makkelijk een complot ziet in dingen die ook gewoon heel normaal te verklaren zijn. Iemand roept op Twitter dat hij er een complot in ziet en het wordt massaal overgenomen omdat men dat liever geloofd dan de werkelijkheid. Zeg nou zelf, de schrijver van die tweet is net zo'n expert op foto-analyse als dat de gemiddelde corona-ontkenner een arts is.
Alle punten die hij noemt zijn naar mijn mening prima te verklaren vanuit het beeld wat ik erin zie. Dus misschien trap ik er wel in maar dan snap ik nog niet wat de Russen daar dan mee hebben bereikt. Wie het gebied onder controle heeft is op dit moment gewoon niet te zeggen.
Heb je enig idee hoe vaak rusland foto's en verhalen heeft gefabriceerd? Ik volg de oorlog dagelijks via OSINT bronnen die tot zover betrouwbaar zijn, dat zie je ook met name omdat ze geen uitingen doen wanneer ze iets niet kunnen staven.

Ik zit nu op m'n telefoon dus ik heb de foto's zelf nu niet bij de hand, maar zo uit mijn hoofd weet ik nog dat ze Bakhkut al meermaal hebben "veroverd" met nepfoto's, zelf een Tunguska hebben kapotgeschoten en deze op meerdere plekken hebben neergezet en gefotografeerd met de mededeling dat ze de Gepards aan het opruimen waren, een oude foto van een Leopard vast in een moeras hebben gebruikt met de mededeling dat het er een van een aanval was, meerdere beelden gefabriceerd (letterlijk knip-plak explosies) van Oekraïnse tanks, brokstukken van één raket bij scholen/ziekenhuizen/POW kampen hebben geplaatst en gefotografeerd, zelf een Bayraktar hebben gemaakt van hout en deze in een museum hebben staan met de mededeling dat ze die veroverd hebben, een neergeschoten bayraktar op verschillende plekke ln hergebruikt voor foto's, op Snake Island foto's van hun eigen doden hebben gemaakt en gedeeld met de mededeling dat het Oekraïners waren - en deze foto's tot drie(!) keer toe opnieuw hebben bewerkt omdat de gemeenschap ze steeds wees op details die uitwezen dat het russen waren.

Ik kan nog wel lang doorgaan ook, op mijn andere telefoon heb ik de daadwerkelijke foto's staan. Allemaal gedownload van /k/ die nog iedere dag met die onzin bestookt wordt omdat de site in dezelfde scope als twitter zit van Indiase betaalde trolls - alleen is /k/ een imageboard waar men daadwerkelijk verstand heeft van desinfo en wapens.

Wat ik er mee wil zeggen is dat russische content enorm vaak bij elkaar gelogen is. De frequentie ligt zo hoog dat je er vanuit kan gaan dat een rus liegt zodra hij z'n mond open doet. Niet voor niks heeft de taal 4 verschillende woorden voor 'leugen' en 1 voor waarheid. Als je dat niet kan aannemen want "iedereen doet propaganda", kijk dan vooral eens naar deze post om te kunnen bevatten hoe ingeburgerd liegen is in rusland.

Edit: aan de duimpjes zie ik dat er wel redelijk animo is, volgende week heb ik ergens tijd voor mezelf, ik zal de plaatjes eens gaan verzamelen. Moet ik wel bij zeggen dat een hoop compilaties zijn met uh... niet al te vriendelijk taalgebruik want 4chan.

[Voor 3% gewijzigd door nst6ldr op 25-05-2023 09:05]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• schumi2004
  • Laatst online: 02-06 10:33

schumi2004

PSN: whocarez-

Wie is nu wie als ik vragen mag?

Na een paar keer kijken herken ik inderdaad wat @Tens zegt maar was die van UA of?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:09
schumi2004 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:02:
[...]

Wie is nu wie als ik vragen mag?

Na een paar keer kijken herken ik inderdaad wat @Tens zegt maar was die van UA of?
Was een Ukraine drone die daar beschoten wordt. Ongeveer de grootte en vorm van een kajak.

• asing
rapture schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:41:
[...]

Maar als je naar de combat range kijkt, is het gespecificeerd met wat luchtdoelraketten.

[...]

Dan is een tactical bomber Su-24 beter:

[...]

Nog ergens heen kunnen vliegen met 3 ton aan payload.
Ergens klopt iets niet in je verhaal. 900 km met 6 bommen eronder is meer dan 600 km met 3 ton en externe tanks.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:52
Ook wel een grappig stukje:

Poetin slaat bal mis met kaart die zijn historische gelijk zou moeten bewijzen: “Pure domheid”
https://www.hln.be/buiten...gathering.tweakers.net%2F

Maar eigenlijk ook erg droevig hoe men zichzelf en landgenoten voor de gek houd en iedereen het maar schijnt te (moeten) accepteren.

Acties:
  • +19Henk 'm!
  • Pinned

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Uitgebreid artikel in Trouw over het opleiden van Oekraïense militairen in Duitsland, door o.a. Nederlandse trainers. In totaal moeten 30.000 Oekraïners deze training krijgen.
Op een geheime plek in Duitsland krijgen onervaren Oekraïners training van militairen uit verschillende Europese landen. Ook Nederland is met zestig trainers aanwezig.Trouw liep een dag mee.
Het beeld dat geschetst wordt, is toch wel dat van "onervarenheid", onder andere omdat het Oekraïense leger echt wel zware klappen heeft gehad:
In de komende week leren deze Oekraïners onder andere schieten met een automatisch geweer, handgranaten gooien, mijnen en boobytraps herkennen, militaire eerste hulp en tactische vaardigheden. Veel om onder de knie te krijgen, zeker omdat de meesten dienstplichtigen zijn, meestal zonder enige gevechtservaring.
“Het leger waarmee ze gestart zijn is voor een groot deel niet meer in leven”, zegt generaal Martin Bonn, de Nederlandse plaatsvervangend commandant van de Europese missie in Duitsland. “Zij moeten nu een heel nieuw leger vormen. Daar proberen wij ze nu op verschillende niveaus bij te adviseren.”
Generaal Bonn ziet een groot verschil in niveau bij de Oekraïense militairen. Bij eerdere Europese trainingen voor het Patriot-systeem zag Bonn mannen met meer ervaring. “Zij hadden al Russische vliegtuigen afgeschoten, ze wisten hoe ze met radars om moesten gaan. Die training verliep dus veel soepeler.” Maar bij de groepen die nu binnenkomen is er nog veel werk aan de winkel. “Velen hebben geen enkele ervaring.
Bij eerdere trainingen zag Bonn een leeftijd van zo’n 25 jaar, maar inmiddels is de gemiddelde leeftijd van militairen die een training krijgen tussen de 40 en 55 jaar. “Ook daaraan zie je dat de verliezen in Oekraïne groot zijn”, vertelt hij.
Bovendien
kwamen [de trainers] voor het dilemma te staan hoe zij de basistraining, die in Nederland doorgaans een half jaar duurt, nu in een trainingsduur van anderhalve week kon proppen.
Dit vraagt trouwens ook e.e.a. van de Westerse kant, en niet alleen omdat ze pas 2 weken voor de start van de trainingen de opdracht te horen kregen.
“Er wordt momenteel veel flexibiliteit van ons gevraagd”, zegt generaal Bonn. Als voorbeeld geeft hij de opleidingen voor de Leopard 1-tank, die al decennia niet meer in gebruik is. “Dus we moesten zoeken naar simulators in musea en trainers die allang met pensioen waren”, zegt hij. “Als je mij dat een maand geleden had verteld, had ik gevraagd wat je op had. Maar we krijgen het toch voor elkaar.”
Een extra uitdaging is dat niet alleen de Russen een doctrine van "voer je opdracht uit en doe niets méér" hebben (zoals hier in dit forum veelvuldig uitgelicht), maar ook de Oekraïners zijn zo geschoold:
Oekraïne moet deze flexibiliteit in het leger ontwikkelen. Dat is het doel van de opleidingen die Nederlandse trainers aan Oekraïense officieren geven, het bijbrengen van Navo-standaarden. Zo werkt het Nederlandse leger met ‘opdracht-gerichte commandovoering’. “Daarbij communiceert een hoge commandant zijn doelstelling, die bereikt moet worden binnen bepaalde vangrails die hij uitzet”, legt kapitein Hans uit. “Het is dan aan de lagere rangen om te bedenken hoe zij dat precies uit gaan voeren.” Bij het Oekraïense leger verloopt de commandovoering niet op dezelfde manier. “Dat zijn ze totaal niet gewend. Je ziet het hier in de oefeningen”, zegt majoor Alain. [...] “Je ziet dat dit de eerste keer is dat ze dit doen”, zegt kapitein Hans. “Het is nog heel onwennig, met die kleine stapjes. En dan zijn ze ook nog eens aan het kibbelen.
De trainers zijn ook realistisch:
“Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik mij geen zorgen maak”, zucht hij. Generaal Bonn ziet het als een kwestie van de lange adem. “Hoe lang is Rusland nog van plan door te gaan? Dat is moeilijk in te schatten”, zegt hij. “Zeker is dat veel van de mannen die hier nu trainen er over twee maanden niet meer zijn. Daar moet je realistisch in zijn. Van de mensen die je nu voorbijgelopen bent, de helft daarvan leeft zo direct niet meer.”
Maar ze weten waar ze het voor doen:
“Natuurlijk onthouden ze niet alles”, zegt hij, “maar als je al tien procent meeneemt, dan betekent dat tien procent meer overlevingskans. We kunnen hier verschil maken tussen leven en dood. Dat voelt als een nobele taak.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:25
Marc H schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:10:
Een mooie uitspraak van Yevgeny Prigozhin:

Yevgeny Prigozhin says that Russia’s objectives of "denazifying" and "demilitarising" Ukraine have failed miserably

"F*ck knows how, but we’ve militarised Ukraine!"

Het is geen slechte observatie en ik ben het er wel mee eens. Als je kijkt wat voor wapens Oekraïne nu tot zijn beschikking heeft/krijgt dan is het doel van Putin verder weg dan bij het begin.
Als Rusland een normaal land was zou de oorlog al voorbij zijn. Maar Putin leidt een land waar mensenlevens niet zo tellen en de bevolking zijn hoofd buigt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:46
sjroorda schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:38:
Een extra uitdaging is dat niet alleen de Russen een doctrine van "voer je opdracht uit en doe niets méér" hebben (zoals hier in dit forum veelvuldig uitgelicht), maar ook de Oekraïners zijn zo geschoold:
Daar zal ongetwijfeld ook in meespelen dat de mannen die nu getrained worden 40+ zijn. Die hebben hun belangrijkste vormende jaren dus nog in soviet tijd meegemaakt (die eindigde officieel dan wel in '91, maar de mentaliteit had veel langer nodig om te verdwijnen)

https://www.socialcooling.com/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
dr.lowtune schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:32:
Reality check: Ineens moest ik denken aan die specifieke plaats waar vorig jaar de extreem wrede oorlogsmisdaden plaats vonden, ik kon gewoon niet direct voor de geest halen waar dat ook weer was. Zo snel kan je dus iets vreselijks vergeten wat je niet direct heeft geraakt. Denk eens voor jezelf na, weet jij het nog?

Laten we ondanks het (soms lachwekkende)falen van de Russen niet vergeten dat wat zij doen en gedaan hebben vreselijk is.

Antwoord (indien je ook erg diep moest denken):
Heb van de week deze investigation-docu van de NYT gekeken over Bucha, erg goed uitgewerkt moet ik zeggen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:51

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Wat eerder heb ik de nodige posts naar Marzman in "De situatie binnen Rusland" verplaatst, en nog enkele naar Wapens en wapensystemen en naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:02
anboni schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:01:
[...]

Daar zal ongetwijfeld ook in meespelen dat de mannen die nu getrained worden 40+ zijn. Die hebben hun belangrijkste vormende jaren dus nog in soviet tijd meegemaakt (die eindigde officieel dan wel in '91, maar de mentaliteit had veel langer nodig om te verdwijnen)
Het Oekraïense leger is in 2014 ruw wakker geschud. Sindsdien zijn 8 jaar aan opbouw van NAVO doctrine geweest, maar dat heeft zeker niet iedereen bereikt. Dat moet er nu in minimale tijd ingeperst worden.. jammer dat de trainers hier niet meer voorbereiding op hebben kunnen krijgen want dat lijkt me wel heel belangrijk. Die leren nu ook on the job, ik voel mee met al die mannen die nu zo goed en zo kwaad als het gaat zo snel mogelijk klaargestoomd moeten worden, wetende dat elke tip die je krijgt misschien levensreddend gaat zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

Uitgebreid artikel in Trouw over het opleiden van Oekraïense militairen in Duitsland, door o.a. Nederlandse trainers. In totaal moeten 30.000 Oekraïners deze training krijgen.

[...]

Het beeld dat geschetst wordt, is toch wel dat van "onervarenheid", onder andere omdat het Oekraïense leger echt wel zware klappen heeft gehad:

[...]

[...]

[...]

[...]

Bovendien

[...]

Dit vraagt trouwens ook e.e.a. van de Westerse kant, en niet alleen omdat ze pas 2 weken voor de start van de trainingen de opdracht te horen kregen.

[...]

[...]

[...]

[...]
Om dit te nuanceren: de enige signalen die ik kan vinden van russische training zijn onsamenhangende artikelen van bekende pro-russsische outlets. Voor zover bekend krijgen de russen gewoon uberhaubt geen training.

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
anboni schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:01:
[...]
Degenen aan UA kant die getraind worden zijn gewoon een mix van allerlei leeftijden.
Het zijn de vrijwilligers die zich gemeld hebben niet alleen 40+ oid?

PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:12:
[...]

Degenen aan UA kant die getraind worden zijn gewoon een mix van allerlei leeftijden.
Het zijn de vrijwilligers die zich gemeld hebben niet alleen 40+ oid?
Dat dacht ik ook. Heel veel van mijn vrienden (30'ers) zijn nog niet opgeroepen.

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002

Falcon10

Hit it i would !

YakuzA schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:23:
[...]

Volgens Forbes was het wel 1 van de 3 opties:
noo in "Wapens en wapensystemen"
:)

[...]
Denk dat de Su-24 wel de meest logische keuze was : best wel groot draagvermogen, groot vliegbereik, en ook de mogelijkheid om op lage hoogte door te dringen met enige snelheid, en toch ook traag gaan door de zwenkvleugels.
De Su-25 was idealer voor laag doorvliegen, maar heeft een klein bereik en lage snelheid. En de Su-27 kan niet echt traag en laag vliegen, en komt beter tot zijn recht in Air-to-air, waar hij zijn russische broertjes zal tegen komen, waar de Su-24 eerder last van zal hebben omdat deze al hun leeftijd hebben.
Ik denk dat ze de ideale keuze gemaakt hebben met de Su-24. En laat die Su-25's maar lekker tankkolonnes bombarderen die terugtrekken als de pleuris uitbreekt.
En de MIG-29 is terecht nooit overwogen. Die is eigenlijk in deze oorlog enkel interessant voor close combat support.

[Voor 5% gewijzigd door Falcon10 op 24-05-2023 22:42]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:55

Grouchy

meep meep

Veel van die SU-24 Fencers zullen ze heden ten dage niet hebben, als je internet mag geloven starte de Ukrainse luchtmacht de oorlog met 12 Fencers (zie onderstaande tabel). En volgens Oryx zijn er na 24 februari 2022 er 17 Fencers vernietigd. Geen idee waar ze al die airframes vandaan hebben gehaald, want er vliegt momenteel nog wel het een en ander.

UKRAINE
Ukrainian Air Force
Combat aircraft
MiG-29 43
Su-24 12
Su-25 17
Su-27 26

Special mission
An-30 (Recce) 3
Transport
An-24/26 22
An-70 1
An-178 (3 ordered)
Il-76 7

Combat helicopter
Mi-8 15

Training aircraft/helicopters
L-39 47
MiG-29 8
Su-27 6

Ukraine Army Aviation
Combat helicopter
Mi-8 54
Mi-24 34

Training aircraft/helicopters
Mi-2 10

Ukrainian Navy
Special mission
Be-12 (SAR) 2
Transport
An-26 2

Combat helicopter
Ka-27 4
Ka-226 1
Mi-14 4

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
Grouchy schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:11:
Veel van die SU-24 Fencers zullen ze heden ten dage niet hebben, als je internet mag geloven starte de Ukrainse luchtmacht de oorlog met 12 Fencers (zie onderstaande tabel). En volgens Oryx zijn er na 24 februari 2022 er 17 Fencers vernietigd. Geen idee waar ze al die airframes vandaan hebben gehaald, want er vliegt momenteel nog wel het een en ander.

[...]
Van Wikipedia :
Ukrainian Air Force inherited around 120 Su-24s airframes from the Soviet Union. In March 2019, 23 Su-24 were reported in operational status.
Ze schijnen - noodgedwongen- zelf in staat te zijn die dingen te onderhouden, mogelijk lukt het ze ook om allerlei Frankenstein-vliegtuigen bij elkaar te rapen? 120-23 is flink wat airframes en onderdelen, kan me voorstellen dat daar, als de nood aan de man is, wel wat vliegends van te maken is.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15

pro_6or

amateur_60r

Dat lijkt mij ook. En 23-17 is altijd nog 6, genoeg om af en toe storm shadow missies mee te vliegen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2Henk 'm!

• asing
onkl schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:19:
[...]

Van Wikipedia :

[...]

Ze schijnen - noodgedwongen- zelf in staat te zijn die dingen te onderhouden, mogelijk lukt het ze ook om allerlei Frankenstein-vliegtuigen bij elkaar te rapen? 120-23 is flink wat airframes en onderdelen, kan me voorstellen dat daar, als de nood aan de man is, wel wat vliegends van te maken is.
Ik vond deze grappig:

Dan maak je een SU-24MR voor reconnaissance, vervang je van alles voor die taak maar je laat een "pylon" onder de vleugel zitten. Die wordt blijkbaar al 40 jaar (sinds 1983) nergens voor gebruikt en nu past er een Storm Shadow op die plek. Onder de andere vleugel is uiteraard ook een pylon over, dus daar kan er ook wel eentje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:28:
[...]
Ik vond deze grappig:

[Afbeelding]

Dan maak je een SU-24MR voor reconnaissance, vervang je van alles voor die taak maar je laat een "pylon" onder de vleugel zitten. Die wordt blijkbaar al 40 jaar (sinds 1983) nergens voor gebruikt en nu past er een Storm Shadow op die plek. Onder de andere vleugel is uiteraard ook een pylon over, dus daar kan er ook wel eentje.
Met die foto begon de discussie idd :)
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5"

[Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 24-05-2023 23:36]

PSN

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
hebben ze niet vliegtuig meuk gehad van bv polen (of andere landen die "over" hadden.. vrij in het begin van de oorlog zoiets staat me wel bij.

https://www.oryxspioenkop...vy-weaponry-supplied.html
14x Su-25s [April 2022] (Purchased from Bulgaria by NATO member states and delivered to Ukraine)
4x Su-25s [August 2022]
10x MiG-29AS'/UBS' and 3 MiG-29As/UB [March and April 2023] (Some to be used as a source of spare parts)
14x MiG-29s [April and May 2023]

Tja vanalles

• pro_6or
  • Laatst online: 21:15

pro_6or

amateur_60r

Het opschrift geeft ook wel aan wat een risico die piloten nemen. Elke missie zijn ze dus in levensgevaar. Dan moeten die stormshadow doelen ook wel echt de moeite waard zijn.

een treffende spreuk

• asing
Ik had niet zover terug gelezen :D .Ik wist wel dat het het over de 24 ging maar de foto had ik even gemist. Het was verder ook niet bijzonder om hem te posten behalve dat de Russen het blijkbaar niet nodig vonden om een set pylons weg te engineeren die nooit meer gebruikt werden. Extra pylons = extra drag = meer verbruik = minder bereik. Het was dus totaal niet handig om dat te laten zitten en nu zie je wat er van die luiheid is gekomen. Er hangt ineens een Storm Shadow onder. 8)7

• Garyu
asing schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:12:
[...]

Ik had niet zover terug gelezen :D .Ik wist wel dat het het over de 24 ging maar de foto had ik even gemist. Het was verder ook niet bijzonder om hem te posten behalve dat de Russen het blijkbaar niet nodig vonden om een set pylons weg te engineeren die nooit meer gebruikt werden. Extra pylons = extra drag = meer verbruik = minder bereik. Het was dus totaal niet handig om dat te laten zitten en nu zie je wat er van die luiheid is gekomen. Er hangt ineens een Storm Shadow onder. 8)7
Waar lees jij dat die pylons niet nuttig waren? Er staat alleen dat er geen wapen aan hing. Je kan er waarschijnlijk extra fuel tanks aan hangen of reconnaissance equipment.

En zelfs al zou het ondertussen een nutteloze feature zijn... Weet je wat er aan reengineering bij komt kijken om dat weg te halen? Anders zou Boeing zijn 737 ook weleens upgraden naar een nieuwer frame en niet hetzelfde design al ruim 50 jaar te gebruiken ondanks dat het voor veel problemen zorgt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 15:13
Brand op / bij het ministerie van defensie in Moskou.

https://www.hln.be/buiten...ensie-in-moskou~ab756f2d/

https://twitter.com/i/status/1661492185567576067

Heeft niets te maken met dat andere vuurtje dat ze daar al heel de dag aan het stoken zijn....

https://twitter.com/Ukrai...61484873759207427/photo/1

[Voor 54% gewijzigd door floorcleaner op 25-05-2023 01:29. Reden: extra linkje]

• Yucon
  • Laatst online: 20:44

Yucon

*broem*

pro_6or schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:42:
Het opschrift geeft ook wel aan wat een risico die piloten nemen. Elke missie zijn ze dus in levensgevaar. Dan moeten die stormshadow doelen ook wel echt de moeite waard zijn.
Tja, dat geldt voor iedere gevechtsmissie. Ik zie niet direct hoe dit geval in dat opzicht bijzonder is.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:18

Jiffy

God, you're ugly!

vso schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:41:
hebben ze niet vliegtuig meuk gehad van bv polen (of andere landen die "over" hadden.. vrij in het begin van de oorlog zoiets staat me wel bij.

https://www.oryxspioenkop...vy-weaponry-supplied.html

[...]
Ja, maar aangezien het hier gaat over de SU-24 waar ze de Storm Shadow onder gefrommeld hebben, en niet de SU-25 en MiG 29 uit jouw lijstje, is dat niet echt relevant te noemen... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

pro_6or schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:42:
Het is een raket van $3.190.000,- waar GB zelf maximaal 29 van wilde gebruiken in Irak, dat is niet heel veel minder dan wat de VS zelf verschoot. Je kan er dus vanuit gaan dat GB daar spaarzaam mee om wil gaan, ik zou de aantallen van de AFU niet op 20+ inschatten.

Die gaan ze niet verstoken op doelen die geen bijzondere bijdrage leveren.

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:10

beany

Meeheheheheh

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Weer flink veel shaheds ingevlogen afgelopen nacht:

https://www.ukrinform.net...y-russians-overnight.html

[Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 25-05-2023 08:25]

PSN

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:05

scorpionv

This space for rent

De nieuwste Pro-Russische propaganda truc, bewegingsdata van schepen op de Zwarte Zee spoofen, zodat er een Russische Z ontstaat. Leuk gevonden, maar gevaarlijk en lekker belangrijk is dan mijn reactie, maar voor intern Russisch gebruik zal het wel een schaarse victorie zijn...

UK Ministry of Defence wijdt er een hele intelligence update aan in ieder geval, dus het is belangrijk nieuws. Wellicht dat het spoofen überhaupt mogelijk is, dat is al goed om breed bekend te hebben.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +7Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

De Kyiv Independent weet te melden dat Oekraine NASAMS geleverd krijgt. Het systeem wordt vanuit de USA (Arizona) geleverd, maar wie het zal betalen wordt in het midden gelaten.

Het mooie van de NASAMS is dat het 'standaard' AIM-9 Sidewinder en AIM-120 AMRAAM raketten gebruikt, die hangen bijvoorbeeld ook onder de F16 en F35, dus ammo is goed voorradig bij NAVO partners. Niet onbelangrijk gezien de oprakende S300 voorraden, en het Russische spammen met Shaheds etc.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
scorpionv schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:44:
De Kyiv Independent weet te melden dat Oekraine NASAMS geleverd krijgt. Het systeem wordt vanuit de USA (Arizona) geleverd, maar wie het zal betalen wordt in het midden gelaten.

Het mooie van de NASAMS is dat het 'standaard' AIM-9 Sidewinder en AIM-120 AMRAAM raketten gebruikt, die hangen bijvoorbeeld ook onder de F16 en F35, dus ammo is goed voorradig bij NAVO partners. Niet onbelangrijk gezien de oprakende S300 voorraden, en het Russische spammen met Shaheds etc.

[Afbeelding]
Geeft bij mij weer direct de vraag of dit 1 van de eerder beloofde 4 was (waarvan er al 2 geleverd zijn), of een extra set :)

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu

[Afbeelding]
Dat is goed nieuws natuurlijk als die missiles op meer plekken gelanceerd kunnen worden. Helaas zijn ze ook stervensduur, zeker in vergelijking met een Shahed is het niet echt een goede trade. Een Sidewinder doet 400kEUR per stuk, een AMRAAM gaat voor ongeveer 1 miljoen per stuk over de toonbank. Dan heb ik liever dat er meer goedkopere "massa anti air" systemen zoals de Gepard komen om tegen deze vliegende stofzuigers te beschermen. O-) . Een NASAMS systeem is redelijk vergelijkbaar met een IRIS-T en daarmee juist ook prima tegen zwaarder geschut, incl. cruise missiles.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

YakuzA schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:50:
[...]

Geeft bij mij weer direct de vraag of dit 1 van de eerder beloofde 4 was (waarvan er al 2 geleverd zijn), of een extra set :)
Ik zou verwachten een extra set, de USA heeft al 2 sets geleverd, en Noorwegen zou de andere 2 sets leveren.

Norway provides Ukraine with NASAMS ground-based air defence system

Acties:
  • +3Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:54:
[...]

Dat is goed nieuws natuurlijk als die missiles op meer plekken gelanceerd kunnen worden. Helaas zijn ze ook stervensduur, zeker in vergelijking met een Shahed is het niet echt een goede trade. Een Sidewinder doet 400kEUR per stuk, een AMRAAM gaat voor ongeveer 1 miljoen per stuk over de toonbank. Dan heb ik liever dat er meer goedkopere "massa anti air" systemen zoals de Gepard komen om tegen deze vliegende stofzuigers te beschermen. O-) . Een NASAMS systeem is redelijk vergelijkbaar met een IRIS-T en daarmee juist ook prima tegen zwaarder geschut, incl. cruise missiles.
Je krijgt er in dit geval een hoop blije Oekrainers van en treurige russen ..

of je wilt beweren dat $$$$$$ gelukkig maakt ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

[...]

Helemaal waar, maar als er Shaheds worden afgevuurd op 'high-value targets', dan zet je desnoods een Patriot in om dit doel te beschermen. Het is een waardeloze ruil, een factor 10x duurdere afweerraket gebruiken om de inkomende vijand te raken, maar wat de vijand beoogt te raken kan veel waardevoller zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
[...]

Uiteindelijk betalen beide kanten in pepernoten voor hun materieel.

Voor Rusland is een groot deel reeds 100x afgeschreven materieel uit USSR tijd.
Voor Oekraine is het een gesponsorde Javelin (boekwaarde 120/150k) die op een BMP1 of T62 (boekwaarde onbekend) af gevuurd wordt :P

PSN

Acties:
  • +5Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Een ontplofte flat/ziekenhuis/kinderopvang met X doden en gewonden is duurder dan 400k of 1kkk, die ruil komt netto altijd gunstig uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Afbeelding]
Er zijn oudere versies AIM-120 AMRAAM die tegen de houdbaarheidsdatum zitten en de overstap naar een nieuwe versie is begonnen.
The -120A and -120B models are currently nearing the end of their service life while the -120D variant has just[when?] entered full production. AMRAAM was due to be replaced by the USAF, the U.S. Navy, and the U.S. Marine Corps after 2020 by the Joint Dual Role Air Dominance Missile (Next Generation Missile), but it was terminated in the 2013 budget plan.[43] Exploratory work was started in 2017 on a replacement called Long-Range Engagement Weapon.
Ze blijven het bereik van AIM-120 AMRAAM opvoeren voor zover het tegen de Chinese dreiging nodig is. De oudere exemplaren kunnen ze in Oekraïne dumpen.

Het is niet een S-300 vervanger, maar het vervangt een 9K37 Buk.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:34
Vermoedens bevestigd:

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:52
Slim, slim het front nog veel langer maken en de russen dwingen troepen te spreiden en te verplaatsen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wagner zou zich terugtrekken uit Bachmoet.
De Wagner-groep is enkele dagen na het veroveren van de gehele stad Bachmoet begonnen met terugtrekking. Dat beweert de leider van de groep, Jevgeni Prigozjin. Het is de bedoeling dat Russische regeringstroepen het werk van het huurlingenleger overnemen. Op 1 juni moeten alle Wagner-soldaten zijn vertrokken.

World War One

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:38
XWB schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:43:

[...]
Oftewel dat stuk wordt binnenkort weer terugveroverd....

[removed]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006

Tens

My brain hurts

En dat maak je bekend via Italiaanse tv? :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Tens

Tens

My brain hurts

saikol schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:41:
[...]

Slim, slim het front nog veel langer maken en de russen dwingen troepen te spreiden en te verplaatsen
Cuts both ways: of dom dom, je moet je eigen mensen en materieel spreiden over zo'n frontlengte.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Tens

Tens

My brain hurts

XWB schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:43:

[...]
hier met filmpje (nog niet ondertiteld gevonden):

de twee soldaten die met hem op beeld 'mogen' zijn er duidelijk niet blij mee.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09
Tens schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Cuts both ways: of dom dom, je moet je eigen mensen en materieel spreiden over zo'n frontlengte.
Oekraïne moest sowieso zijn grenzen al verdedigen tegen aanvallen van de Russen. Nu moet Rusland zijn grenzen ook verdedigen tegen aanvallen van de Russen _/-\o_ *O*

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:39
Vind het maar een raar verhaal. Als er termen als Full scale war tegenaan gegooid gaan worden. Het is in mijn ogen voornamelijk desinformatie / strategie om RU het moeilijker te maken.

Een 'counteroffensive' zoals ze het noemen is niet met wat Russen speldenprikken uitdelen langs heel de grens, gebruikmakend van 1 tank en wat jeeps. Als ze straks met een hele zwik Leo's, Challengers, Bradleys en ander spul het huidige front aanvallen kunnen we pas van een tegenoffensief spreken. Nu is het meer een soort van shaping operations...

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tens

Tens

My brain hurts

r_bleumer schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:02:
[...]

Oekraïne moest sowieso zijn grenzen al verdedigen tegen aanvallen van de Russen. Nu moet Rusland zijn grenzen ook verdedigen tegen aanvallen van de Russen _/-\o_ *O*
Aanvallen is wat anders dan verdedigen. Geloof niet dat UA voldoende heeft om over grote lengte voldoende overmacht te creëren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09
Tens schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:05:
[...]

Aanvallen is wat anders dan verdedigen. Geloof niet dat UA voldoende heeft om over grote lengte voldoende overmacht kan creëren.
Dat is ook niet waarom dit gaat. Alle troepen die de Russen nodig hebben om hun grens te beveiligen, kunnen ze niet elders inzetten. Dat verzwakt hun zuid-front dus. Daar heb je slechts af en toe een inval voor nodig om de druk er daar op te houden.

Nonsensical line goes here <---

• Tens

Tens

My brain hurts

r_bleumer schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:06:
[...]

Dat is ook niet waarom dit gaat. Alle troepen die de Russen nodig hebben om hun grens te beveiligen, kunnen ze niet elders inzetten. Dat verzwakt hun zuid-front dus. Daar heb je slechts af en toe een inval voor nodig om de druk er daar op te houden.
Beetje wishful thinking ben ik bang Rusland weet echt wel ongeveer wat er 'aan de andere kant' staat.

overigens:
A full-scale war stretched for 1,500 kilometers along the border with Russia,” said the adviser to the head of the President’s Office in an interview with

[Voor 16% gewijzigd door Tens op 25-05-2023 10:14]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:09:
[...]

Beetje wishful thinking ben ik bang Rusland weet echt wel ongeveer wat er 'aan de andere kant' staat.

overigens:

[...]
Als zo'n kleine groep in zo'n korte tijd zo'n stuk rusland in kan rijden, zelfs bij een plek waar nukes liggen, denk ik wel dat je kunt stellen dat rusland juist niet weet wat er 'aan de andere kant' staat. Rusland lijkt wat dat betreft juist keer op keer verrast worden en lijkt vooral bezig de hele linie goed te verdedigen, met weinig kennis van waar ze echte aanvallen kunnen verwachten.
En ik geloof best dat rusland net zo goed intel heeft/krijgt, maar ze lijken alsnog vaak verrast te worden.

[removed]

• Tens

Tens

My brain hurts

redwing schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Als zo'n kleine groep in zo'n korte tijd zo'n stuk rusland in kan rijden, zelfs bij een plek waar nukes liggen, denk ik wel dat je kunt stellen dat rusland juist niet weet wat er 'aan de andere kant' staat. Rusland lijkt wat dat betreft juist keer op keer verrast worden en lijkt vooral bezig de hele linie goed te verdedigen, met weinig kennis van waar ze echte aanvallen kunnen verwachten.
En ik geloof best dat rusland net zo goed intel heeft/krijgt, maar ze lijken alsnog vaak verrast te worden.
Je verandert het onderwerp nu een beetje. Het ging over full scale war over 1500 km. Maar om even hier te blijven; hoeveel km's waren ze ook al weer werkelijk bevestigd binnengedrongen? iets van twee km geclaimd gebied? 30 km over de grens racen zonder ondersteuning is leuk, alleen als je ook snel genoeg weer weg kunt. Het heeft even paniek veroorzaakt, en wellicht krijgt een Russische generaal een lintje voor de actie maar denk niet dat er slecht om geslapen wordt in Rusland

Acties:
  • +6Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:35:
[...]

Je verandert het onderwerp nu een beetje. Het ging over full scale war over 1500 km. Maar om even hier te blijven; hoeveel km's waren ze ook al weer werkelijk bevestigd binnengedrongen? iets van twee km geclaimd gebied? 30 km over de grens racen zonder ondersteuning is leuk, alleen als je ook snel genoeg weer weg kunt. Het heeft even paniek veroorzaakt, en wellicht krijgt een Russische generaal een lintje voor de actie maar denk niet dat er slecht om geslapen wordt in Rusland
Het gaat er om dat een kleine groep dus zomaar de grens over kan steken. Rusland heeft dus niet genoeg ogen om dat soort dingen te voorzien en aan te pakken. Ik kan je dan ook garanderen dat er zeker wel slecht over geslapen zal zijn in rusland. Het geeft nl. heel duidelijk aan hoe kwetsbaar rusland momenteel wel niet is.

En als je op je grens al niet weet wat er gebeurd, zal dat op die 1500km frontlinie niet veel beter zijn.

[Voor 5% gewijzigd door redwing op 25-05-2023 10:44]

[removed]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

redwing schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Het gaat er om dat een kleine groep dus zomaar de grens over kan steken. Rusland heeft dus niet genoeg ogen om dat soort dingen te voorzien en aan te pakken. Ik kan je dan ook garanderen dat er zeker wel slecht over geslapen zal zijn in rusland. Het geeft nl. heel duidelijk aan hoe kwetsbaar rusland momenteel wel niet is.
Ik vermoed ook dat er anti-Putin Russen op een idee gebracht zijn. Wat als er een dergelijke actie bij mij in de buurt plaats vindt? Geef ik support, sluit ik me aan, of word ik Rus in het buitenland?

Het kan zomaar de enige uitweg zijn uit het huidige Rusland.

Em het kan een sneeuwbal effect veroorzaken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• BeefHazard
Rene schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:04:
[...]

Vind het maar een raar verhaal. Als er termen als Full scale war tegenaan gegooid gaan worden. Het is in mijn ogen voornamelijk desinformatie / strategie om RU het moeilijker te maken.

Een 'counteroffensive' zoals ze het noemen is niet met wat Russen speldenprikken uitdelen langs heel de grens, gebruikmakend van 1 tank en wat jeeps. Als ze straks met een hele zwik Leo's, Challengers, Bradleys en ander spul het huidige front aanvallen kunnen we pas van een tegenoffensief spreken. Nu is het meer een soort van shaping operations...
Natuurlijk is dit onderdeel van de bijbehorende informatiecampagne. Laat ze maar gissen waar ze personeel neer moeten zetten en hoeveel. Doel lijkt om de ingegraven russen halsoverkop uit hun posities te laten trekken om het eigen grondgebied te verdedigen.

Ik heb eerder al aangestipt dat het een kwestie van semantiek is of je dit nu al het offensief noemt of dat pas doet als de grote push komt. Ik zit in het eerste kamp; shaping operations zijn stap 1 van het grote plan. Wat ik ervan maak is dat we nu bevestiging hebben dat dit plan in werking is getreden. De trein is vertrokken en komt binnenkort aan bij de fase waar Oekraïens land bevrijd wordt.
Tens schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:54:
[...]

En dat maak je bekend via Italiaanse tv? :?
Goed voor de FUD; zo weten de russen ook niet hoeveel waarde ze aan deze uitspraken moeten hechten.

Goed om ook eens een minder positief bericht met onderbouwing in het topic te hebben. Tegelijkertijd zie ik ook iets positiefs; men heeft opgemerkt dat deze troepen niet het benodigde niveau hebben en stuurt ze naar de beste trainers. Dat is een betere oplossing dan om ze als kanonnenvoer in te zetten. Hopelijk heeft de training goed effect :)

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

Acties:
  • +4Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Wat is 'full scale war'? Alleen die term is al raar, bovendien haast russisch schimmig - van dezelfde categorie als 'de handschoenen gaan uit', 'wenkbrauwen worden opgetrokken', 'en dan weet iedereen alles', etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:32
[...]

En als je op je grens al niet weet wat er gebeurd, zal dat op die 1500km frontlinie niet veel beter zijn.
Dat heeft toch geen enkel land, zeker niet met zo een uitgestrekte grenzen?
Met een paar voertuigen kan je elk land de eerste km's ongehinderd binnendringen ,lijkt me.
In mijn ogen is het dan ook een beetje nutteloze en dwaze actie met een heel hoog showgehalte.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
oldgrumpy schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:53:
[...]

Met een paar voertuigen kan je elk land de eerste km's ongehinderd binnendringen ,lijkt me.
In mijn ogen is het dan ook een beetje nutteloze en dwaze actie met een heel hoog showgehalte.
Als de show zorgt voor kritiek op Putin en de legerstaf, dan is dat toch zinvol. De oorlog eindigt alleen door terugtrekking van Rusland, dus alle druk die gegenereerd kan worden is meegenomen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Zeker wel, in verschillende vormen zelfs. Zuid Korea heeft robots, de VS heeft vliegtuigpatrouilles van o.a. de kustwacht, Groot Brittannië gebruikt varende patrouilles, etc.

Acties:
  • +16Henk 'm!

• asing
[...]

Het ging in dit geval niet om de bezetting van Belgorod Oblast. Dat was niet het doel. Er is 650-700 km grens tussen Oekraïne en Rusland waarbij een directe confrontatie mogelijk is. Door met een kleine groep de grens over te steken maakt men duidelijk dat er een onbewaakt gat van 650-700 km is wat gebruikt kan worden voor aanvallen. Het moederland wordt namelijk niet verdedigd.

Het tweede wat het laat zien is dat de Russen absoluut niet voorbereid waren op zoiets en dat bureaucratie adequaat handelen in de weg stond. Ze moeten nu ineens rekening gaan houden met een invasie van Rusland. We kunnen nu concluderen dat er in Rusland zelf geen resources zijn om dit gat te vullen, dus moet men resources uit Oekraïne terug halen om te zorgen dat men veilig is en dit niet weer kan gebeuren.

Twee dingen zie je nu gebeuren. Het eerste is een troepenverplaatsing van de bezette gebieden naar Rusland zelf, en het tweede is het bombarderen van die troepenverplaatsing door Oekraïne. Het resultaat is dat het Rusische front verzwakt.

Dat is een beetje de samenvatting van deze samenvatting:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

nst6ldr schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Wat is 'full scale war'? Alleen die term is al raar, bovendien haast russisch schimmig - van dezelfde categorie als 'de handschoenen gaan uit', 'wenkbrauwen worden opgetrokken', 'en dan weet iedereen alles', etc.
Onmeetbare, niet-definieerbare statements zijn politiek geniaal. Net zoals wat bedoelt Trump met "Make America Great Again", Boris met "Level Up",... Als je het niet kan meten, definiëren,... dan kan je nooit iets fout doen. Alles kan als een succesvolle MAGA of Level Up uitgelegd worden. In dit geval kan alles als full scale war uitgelegd worden.

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
redwing schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:44:
[...]

Oftewel dat stuk wordt binnenkort weer terugveroverd....
Er wordt geroteerd van Wagner naar reguliere Russische troepen.

In hoeverre dat effect heeft op de effectiviteit van de troepen zullen we gaan zien.

PSN

Acties:
  • +10Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]
Tegen een dictatuur is het nuttig.

Het hele punt van rechten en vrijheden afstaan is dat een sterke man hard en snel kan ingrijpen om veiligheid, stabiliteit,... te garanderen en de externe vijand buiten te houden. De democratieën praten te lang en zijn weinig daadkrachtig.

Ook hier zijn kiezers die op een dictator willen stemmen als ze de kans krijgen.
Bijna 4 op de 10 Belgen wil macht bij één leider: wat is er aan de hand?
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20211004_97225851
Wie wilt er nu niet een quick solution na decennia praten en weinig vooruitgang?

Met de invallen wordt aangetoond dat de dictator zwak staat. Het is een kwestie van tijd dat de mobiks niet meer in een meatgrinder in Oekraïne willen marcheren, want bij een opstand aansluiten verhoogt hun overlevingskansen. Mobiliseren wordt riskanter als elke mobilisatie nog meer Russen bij een opstand toevoegen.

Als de grens verdedigd moet worden, dan moeten er troepen uit Oekraïne gehaald worden. De Russen kunnen niet op bewegende doelen achter de linies mikken, maar de Oekraïners kunnen Russische troepenverplaatsingen bombarderen om te voorkomen dat ze op hun bestemming geraken.

Zo wordt de Russische linie in Oekraïne uitgedund. Hoe lok je de Russen uit de loopgraven is slimmer dan hoe beuk je met brute kracht door de loopgraven.

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
Melitopol was weer aan de beurt voor Captain Himars:

PSN

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:02

Zewatanejo

Fine Thanks!

Tens schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:02:
[...]

hier met filmpje (nog niet ondertiteld gevonden):
[Twitter]

de twee soldaten die met hem op beeld 'mogen' zijn er duidelijk niet blij mee.
HIer met ondertitels. Maakt ook meteen duidelijk waarom ze niet blij zijn. Zij moeten achterblijven voor het geval het gewone leger faalt... Zal vast goedkomen met die twee >:)

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
rapture schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Onmeetbare, niet-definieerbare statements zijn politiek geniaal. Net zoals wat bedoelt Trump met "Make America Great Again", Boris met "Level Up",... Als je het niet kan meten, definiëren,... dan kan je nooit iets fout doen. Alles kan als een succesvolle MAGA of Level Up uitgelegd worden. In dit geval kan alles als full scale war uitgelegd worden.
Net zoals Rusland idd:
Kremlin houdt vast aan doelen van aanval op Oekraïne

Rusland wil pas over de 'voltooiing' van de aanval op Oekraïne nadenken als alle doelen zijn bereikt, door oorlogsgeweld of op een andere manier. Dat heeft Kremlinwoordvoerder Peskov tegen het Russische persbureau Tass gezegd op een vraag of Rusland bereid zou zijn om het conflict "te bevriezen".

Peskov zei niet wat de doelen waren
Niet uitspreken wat exact of meetbaar maken en je kan alles als overwinning bestempelen.

PSN

Acties:
  • +8Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:31
[...]

Ik denk niet dat je dit moet lezen als "we gaan aanvallen over een breedte van 1500 km" maar "we kunnen op een breedte van 1500 km overal aanvallen".

UA hoeft maar op één plek aan te vallen, maar de Russen moeten wel alles verdedigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:20

Sebje

Makelaartje

reeds besproken...

[Voor 119% gewijzigd door Sebje op 25-05-2023 12:26]

• redwing
[...]
Maar het gaat hier niet om een standaard grens, maar een grens tussen 2 landen in oorlog. Ik mag toch hopen dat zo'n grens goed bewaakt wordt. Zeker omdat dit vlakbij een opslag voor nukes gebeurde.

Trouwens ook niet vergeten dat deze grens al eerder 'verstevigd' is met die antitank driehoekjes, en het hiermee wel duidelijk is dat die totaal niets doen.

[Voor 12% gewijzigd door redwing op 25-05-2023 12:33]

[removed]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

redwing schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Maar het gaat hier niet om een standaard grens, maar een grens tussen 2 landen in oorlog. Ik mag toch hopen dat zo'n grens goed bewaakt wordt. Zeker omdat dit vlakbij een opslag voor nukes gebeurde.
Die grens bewaken kost je honderdduizenden troepen. Het RUS/UKR front/grens is twee keer zo lang als het Westelijke Front in WO1 en er zit nog geen procent van de troepen toen nu ook echt aan dat front.
For example, historians estimate that approximately 15.9 million Allied soldiers participated in the fighting of the Western Front, while the Central Powers had nearly 13.3 million.
https://www.historycrunch...ont-of-world-war-i.html#/

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:49

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Bewaken waartegen? Tegen een grootschalige inval (a la WO1) heb je inderdaad miljoenen mensen nodig, maar als je 'alleen maar' een stel smokkelaars of opstandige clubjes wilt tegenhouden dan kan het al met veel minder. Je moet er alleen wel actief op letten, want als je zoals nu wat draketandjes neerzet en misschien een rolletje prikkeldraad dan stop je weinig.

In alle gevallen gaat dit de Russen wel dwingen om meer mensen aan de eigen grensbeveiliging toe te wijzen, en ook al zijn dat derderangs troepen, ze kunnen niet in Ukraine vechten.

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• schumi2004
  • Laatst online: 02-06 10:33

schumi2004

PSN: whocarez-

Zewatanejo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:41:
[...]

HIer met ondertitels. Maakt ook meteen duidelijk waarom ze niet blij zijn. Zij moeten achterblijven voor het geval het gewone leger faalt... Zal vast goedkomen met die twee >:)

[Embed]
Ik dacht dat ik naar een stukje stand-up comedy zat te kijken toen die 2 clowns in beeld kwamen :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:55
Een groot offensief van ukraine lijkt dus helemaal niet aan de orde, ze lijken het echt veel slimmer aan te gaan pakken met kleinschalige aanvallen op kritieke plekken en zelfs behind enemy lines te werk te gaan.

Briljant allemaal zeg, ze zullen natuurlijk ook ontzettend veel hulp krijgen van de VS krijgen wat betreft strategische plannen, zo raken ze ook niet zo snel tanks enzo kwijt wat wel zou gebeuren waarschijnlijk met een grootschalig offensief.

Erg benieuwd naar de komende weken.

Playstation 5 (psn: Guid-GG)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• BeefHazard
De informatieoorlog van Oekraïense zijde is in volle gang.
Putin is afraid he will be killed, and we are getting closer – Ukraine's Defence Intelligence
https://twitter.com/Geras...tatus/1661658259147636736[/
There is information that large convoys of Russian military equipment have been moving through Starobilsk, Chervonodon.

Putin probably made the decision to strengthen the defense of Belgorod, Bryansk and Kursk regions after successful operation of Russian partisans in Belgorod region.

This means that Russian frontlines in Luhansk and Donetsk region might weaken.

We will see what happens next.
Video van Chally 2 met bulldozer die drakentanden wegschuift alsof 't niks is:

En natuurlijk de eerder geposte uitspraken van Podolyak. Ze lijken hun best te doen de russen de stuipen op het lijf te jagen en zo veel mogelijk onrust te veroorzaken binnen rusland en onder haar troepen. Troepen zonder moraal zijn stukken makkelijker te verslaan dan tot het bot gemotiveerde soldaten.

Neem nu Freedom of Russia Legion's recente videostatement:
We are Russians just like you.
We are people just like you.
We want our children to grow up in peace and be free people so they can travel, study and were just happy in a free country. But this has no place in modern Putin's Russia, rotten through and through from corruption, lies, censorship, restrictions on freedoms and repression.
In that Russia where human life means less than an official's wallet. In that Russia where a separate railroad is being laid to the residence of the bunker granddad. Instead of repairing roads in the regions. In a dictatorial country where for calls to peace from children they are separated from parents and teenagers are given life sentences.
But for the dictatorship of the Kremlin it's time to end. Thanks to all those who support us. Who sends us donations and smokes where is necessary. Your support, this is what every day reminds us about our final goal in Red Square.
Be brave and don't be afraid because we are coming home.
Russia will be free.
Hoogstwaarschijnlijk een zorgvuldig door de SBU geconstrueerde boodschap aan het russische volk en hun troepen. Je hebt niets om voor te vechten, je commandant, diens commandant enzovoort is een boef, je leven is hen niets waard, je eigen burgers steunen je niet. Dus waarom zou je nog vechten? Dit is echt NAVO-niveau psychologische oorlogvoering. Denk aan de flyers in Kosovo:

Heel benieuwd of we dit soort teksten ook gaan zien als er russen afgesneden worden op een schiereiland.

[Voor 8% gewijzigd door BeefHazard op 25-05-2023 14:20]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:20
Stylze schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:13:
Een groot offensief van ukraine lijkt dus helemaal niet aan de orde, ze lijken het echt veel slimmer aan te gaan pakken met kleinschalige aanvallen op kritieke plekken en zelfs behind enemy lines te werk te gaan.

Briljant allemaal zeg, ze zullen natuurlijk ook ontzettend veel hulp krijgen van de VS krijgen wat betreft strategische plannen, zo raken ze ook niet zo snel tanks enzo kwijt wat wel zou gebeuren waarschijnlijk met een grootschalig offensief.

Voordat ze alweer complimenten krijgen moeten we eerst even afwachten hoe briljant dit blijkt te zijn. So far zijn terrein winsten minimaal - wat ook niet gek is, maar echte successen hebben we nog niet gezien. Sterker nog als je terrein wat ze verloren aftrekt van wat ze gewonnen hebben weet ik niet of je echt kan spreken van terrein winst :)

[Voor 9% gewijzigd door SirMemeAlot op 25-05-2023 14:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:39
Stylze schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:13:

Als het erop aankomt zullen ze toch een keer op pad moeten binnen de eigen grenzen. Met dit soort acties krijg je je grondgebied niet terug. (Ook al is de strategie vernieuwend).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:55
Rene schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:17:
[...]

Als het erop aankomt zullen ze toch een keer op pad moeten binnen de eigen grenzen. Met dit soort acties krijg je je grondgebied niet terug. (Ook al is de strategie vernieuwend).
Ja ze zijn nu nog alleen aan het poken, we kunnen wel grotere aanvallen gaan verwachten dan deze lijkt me, maar lijkt erop dat ze niet zo'n groot offensief gaan doen als we hadden verwacht en waar Rusland zich voor heeft lopen ingraven.

Playstation 5 (psn: Guid-GG)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:26
Rene schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:17:
[...]

Maar wel als je zoveel onrust en onzekerheid veroorzaakt dat ze straks uit zichzelf terugtrekkenvluchten.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:59

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Die Wagner-lul zegt dat het hele spul (voor wat het waard is natuurlijk) zich terugtrekt naar "rear camps", weet iemand of dat spul in beeld is door intel?? Die compounds/kampementen?

Een kolonne Wagnerites is een prima doel, het kamp waar ze uiteindelijk allemaal collectief rond een kampvuur zitten is een beter doel :P
schumi2004 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Ik dacht dat ik naar een stukje stand-up comedy zat te kijken toen die 2 clowns in beeld kwamen :+
Bazzie en Ariër-aan.......links kijkt uit zijn ogen alsof die al shellshock heeft en rechts is zojuist gereanimeerd.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:59

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BeefHazard schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:16:
Video van Chally 2 met bulldozer die drakentanden wegschuift alsof 't niks is:
https://en.defence-ua.com..._scale_revealed-5541.html

1200 kilo, dat is natuurlijk helemaal niks _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:32
blissard schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Als de show zorgt voor kritiek op Putin en de legerstaf, dan is dat toch zinvol. De oorlog eindigt alleen door terugtrekking van Rusland, dus alle druk die gegenereerd kan worden is meegenomen.
Tja, als het lukt wel maar mij lijkt het dat je die mensen veel beter ergens anders zou kunnen inzetten.
Maar goed, ik zie allicht nog niet 1% van het plaatje en zeker niet wat de uiteindelijke stragtegie is van Oekraine

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• RoD
  • Niet online

RoD

[Twitter: https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1661721731646496769?t=sCt6egadYLTOXPevINnUpw&s=19] Filmpje in tweet met droneboot beelden van een aanval op dat russische schip waarvan we eerder al zagen dat het een drone had kapotgeschoten. Deze lijkt het schip wel te hebben geraakt. Tenminste, als dit klopt. Pas net gepost en ik kon het nog niet op andere kanalen vinden. Ik ben benieuwd of dit geverifieerd wordt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Volgens verschillende bronnen is er ook weer een gevangenenruil gedaan, Oekrainse soldaten die in Bakhmut hebben gevochten.

Ukraine returns from captivity 106 defenders – warriors from Bakhmut direction

Goed nieuws, wat er dan ook tegenover stond.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• BeefHazard
Ik zei in een eerdere post (die ik helaas per ongeluk verwijderd heb met een edit) iets over Bidens woorden mbt vliegtuigen. Hij zei specifiek '4th generation fighters' wat wees op meer dan alleen F-16. Nu nieuws uit Zweden:
https://www.svt.se/nyhete...a-fa-provflyga-jas-gripen
The government has decided to allow Ukrainian pilots to be trained to fly the Jas 39 Gripen. The Ministry of Defence confirmed this to SVT Nyheter.

The announcement from the Swedish government comes in connection with an ongoing visit by Swedish Defence Minister Pål Jonson (M) and Civil Defence Minister Karl Oskar Bohlin (M) to Ukraine. It follows a request from Ukrainian Defence Minister Oleksii Neznikov, reports TV4 News.

While in Ukraine, the Swedish ministers will also visit military units that already use Swedish defence equipment.

Before the training can begin, some formal decisions from both the Swedish and Ukrainian sides are said to remain. According to the Swedish defence minister, a group of experienced people who have already undergone pilot training in Ukraine will be able to practice in the simulators and also test fly Gripen aircraft.

- "This is an orientation programme," says Pål Jonson to TV4 Nyheterna.
Unlikely that Swedish planes will be sent

Ukraine has repeatedly asked several countries for help with fighter jets, including Sweden. In February, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyj specifically asked Sweden for Gripen aircraft.

Today's announcement can be seen as a first step towards Ukraine acquiring the fighter aircraft - but it does not mean that Sweden will send Swedish aircraft that the Swedish Armed Forces currently have. "It is currently unlikely," says Defence Minister Jonson, according to TV4 Nyheterna.

He emphasises that Sweden needs the six divisions it has.

- "The planes Sweden has are needed for our own national defence, and at present there is no question of lending any planes to Ukraine.
De vliegtuigen zelf nog niet, maar dat komt later nog wel. Boil the frog.

• Tens

Tens

My brain hurts

[...]

op het huidige front is het anders, maar infiltratie op de grens (waar het al bijna een jaar rustig is) van Russen met beperkte middelen Oekraïne in zal ongeveer net zo gaan als een paar dagen geleden Rusland in.

• Tens

Tens

My brain hurts

nst6ldr schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Vond het ook een vreemde uitspraak. het begon met dit stukje nieuws:

[Voor 3% gewijzigd door Tens op 25-05-2023 15:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tens

Tens

My brain hurts

Edit: spuit elf :P
Wat betreft de surface drone aanval:

Er lijkt toch eentje het doel gehaald te hebben

[Voor 6% gewijzigd door Tens op 25-05-2023 15:56]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tens schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:38:
[...]

het begon met dit stukje nieuws:

[Twitter]
Ik vermoed dat er misschien iets in de vertaling verloren gaat, niet dat ik veel van Oekraïnse taal begrijp overigens. "Full scale" werkt een Hollywood-esque indruk van shock & awe, dus als iemand die verwachting heeft dan staat de teleurstelling om de hoek. Wat je echter wel ziet gebeuren is dat er vanuit meerdere domeinen samenhangende aanvallen plaatsvinden op (én met) specifieke doelen. In die zin is het full scale, omdat er een strategie in gang is gezet met hybride gebruik van middelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Topicstarter
RoD schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:14:
[Embed] Filmpje in tweet met droneboot beelden van een aanval op dat russische schip waarvan we eerder al zagen dat het een drone had kapotgeschoten. Deze lijkt het schip wel te hebben geraakt. Tenminste, als dit klopt. Pas net gepost en ik kon het nog niet op andere kanalen vinden. Ik ben benieuwd of dit geverifieerd wordt.
Alle opmerkingen dat als er geclaimd wordt dat je met 3 drones wordt aangevallen en dat je maar het vernietigen van 1 toont dat de andere 2 vast raak waren klopt dus misschien? O-)

PSN

• Tens

Tens

My brain hurts

nst6ldr schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:48:
[...]

Ik vermoed dat er misschien iets in de vertaling verloren gaat, niet dat ik veel van Oekraïnse taal begrijp overigens. "Full scale" werkt een Hollywood-esque indruk van shock & awe, dus als iemand die verwachting heeft dan staat de teleurstelling om de hoek. Wat je echter wel ziet gebeuren is dat er vanuit meerdere domeinen samenhangende aanvallen plaatsvinden op (én met) specifieke doelen. In die zin is het full scale, omdat er een strategie in gang is gezet met hybride gebruik van middelen.
Zo iets ja.
Ik denk: 'is al begonnen', meer in de zin van: we zijn bezig logistieke hubs en vliegvelden in het achterland te bewerken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

We doen het gewoon nog een keer.

Acties:
  • +19Henk 'm!
  • Pinned

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bij Wartranslated:

Verslagen eenheid geeft over:

Prigozhin beschrijft het Oekraïense leger als 1 van de sterkste in de wereld:

Hoe de lange konvooi gecreëerd zouden zijn.

Hij spreekt over 6 afgebrande konvooien en het opblazen van bruggen zorgde voor een verkeersopstoppingen van 2000 voertuigen. Ze zochten naar de pontonbruggen die blijkbaar afgepakt zijn.

Hoe kijkt een Rus aan het front naar de oorlog:

Russische EW is slecht voor Russische drones en artillerie, terwijl de Oekraïense drones op andere frequentiebanden zomaar erdoor vliegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kan voor 'I told you so' zorgen maar ook voor druk/arrogantie bij de tegenstander. Dat laatste denk ik trouwens niet; ik denk dat de Oekraïners de trucjes van de Russen allang en breed doorhebben. Die nemen de Russen niet al te serieus met wat ze zeggen, maar met wat ze doen. Prigozhin trekt de huurlingen terug, zo las ik. Maar in het filmpje stond dat hij er ook enkelen achterlaat.

Ik denk dat het gelul is, in de zin dat hij wel degelijk huurlingen terugtrekt: het 'oude' Wagner, dus de professionals. Het kanonnenvoer zal hij daar laten. Die zag je dan ook op het einde in het filmpje. Ik zie trouwens vooral leegheid in de blik. Dezelfde uitzichtloosheid als bij een drugsverslaafde. Complete apathie. Het is iets anders dan droevigheid. Droevigheid is een gevoel. Leegheid is het moeiteloos onderdrukken van gevoel, zoals een goede sociopaat heeft geleerd.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:03
Jerie schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:17:
Ik zie trouwens vooral leegheid in de blik. Dezelfde uitzichtloosheid als bij een drugsverslaafde. Complete apathie. Het is iets anders dan droevigheid. Droevigheid is een gevoel. Leegheid is het moeiteloos onderdrukken van gevoel, zoals een goede sociopaat heeft geleerd.
Al die soldaten slikken bepaalde middelen die er voor zorgen dat zij het vol kunnen houden.
Zij voelen zich superman, hebben geen emoties meer en vaak bergen energie.. een soort van super-ritalin of zo.. :+
Maar wanneer dat een beetje uitgewerkt raakt dan krijg je dit soort blikken..

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:53:
[...]

Alle opmerkingen dat als er geclaimd wordt dat je met 3 drones wordt aangevallen en dat je maar het vernietigen van 1 toont dat de andere 2 vast raak waren klopt dus misschien? O-)
Er zijn nu iig meer kanalen die het overnemen. En deze post ook de originele bron
Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee