The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Als ze hiermee een paar hoofdkwartieren kunnen opblazen is het al mooi meegenomen, en als het op de Krim wat plekjes kan raken dan dwing je tot meer evacuaties. Hoe dan ook winst.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Leopard-2 in Ukraine. In the wild. pic.twitter.com/mSKRIikfT7
— Defense of Ukraine (@DefenceU) 23 mei 2023
https://nederland.unoffic...tus/1660993994283778049#m
Dan kunnen ze meteen die Gepard ammo mee sturen/goedkeuren.Freee!! schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:24:
[...]
Misschien heeft Zwitserland er nog een paar over
Stelletje clowns daar in Zwitserland
Naja, Storm Shadow is ook met wat creatief engineering (en de HARM) aan een Mig-29 gehangne. Dat moet nu ook wel te fixen zijn toch.onkl schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:18:
[...]
Ben wel benieuwd hoe ze dat voor zich zien. Van wikipedia:
[...]
Ik probeer me even voor te stellen hoe Oekraïne reageert op zo'n cadeautje.
500 km:![]()
Past op: "Kan iemand even in de hangar kijken of we er nog eentje uit dat lijstje hebben staan?" "Nee? Balen."
Klinkt dus als een wild idee wat nog moet worden afgeschoten. Of misschien geeft Duitsland ze er gewoon een paar Eurofighters bij.
Och.YakuzA schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:37:
Zozo, wist niet eens dat Duitsland ook weer een eigen kruisraket had?
https://mil.in.ua/en/news...uise-missiles-to-ukraine/
[...]
Maar gezien de kleine stock, zal het niet heel veel extra bieden?
[...]
150 maal (met een bereik van 500 km);
Wikipedia: KEPD 350The double 500-kilogram (1,100 lb) warhead, called Mephisto (Multi-Effect Penetrator HIghly Sophisticated and Target Optimised),[4] features a precharge and initial penetrating charge to clear soil or enter HDBT (Hard and Deeply Buried Targets) hardened underground bunker, then a variable delay fuze to control detonation of the main warhead.
[...]
The missile also includes counter measures as a self-defence mechanism and electronic counter measures.
Is toch een aardig begin om bijvoorbeeld een offensief in te leiden/lokale vijandige HQ's te marineren/bepaalde brugdelen te doen verdwijnen, etc?
[ Voor 3% gewijzigd door Baserk op 23-05-2023 15:57 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Pistorius wilde iig niet reageren op de suggestie:Baserk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:54:
[...]
Och.
150 maal (met een bereik van 500 km);
[...]
Wikipedia: KEPD 350
Is toch een aardig begin om een offensief in te leiden/lokale vijandige HQ's te marineren/bepaalde brugdelen te doen verdwijnen, etc?
Defense Minister Boris Pistorius expressed hesitation about the proposal to deliver these cruise missiles to Ukraine. He said he does not want to go into every weapon system and give a hypothetical answer to a hypothetical question.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Kerch, kerch, kerch,.. gewoon, een paar.YakuzA schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:57:
[...]
Pistorius wilde iig niet reageren op de suggestie:
[...]
Maar anderzijds: als er een offensief komt, dan gaat die brug er aan in het begin, als het de meeste impact heeft op moraal en de minste kans op tijdige reparatie.
Gelukkig heeft het betreffende Duitse Bundestag lid, genoeg aan een half oor.YakuzA schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:57:
[...]
Pistorius wilde iig niet reageren op de suggestie:
[...]
Roderich Kiesewetter (born 11 September 1963) is a former Bundeswehr general staff officer and politician of the Christian Democratic Union (CDU) who has been serving as a member of the German Bundestag since 2009.[1]
Wikipedia: Roderich KiesewetterHaving finished the studies in Hamburg, Kiesewetter was posted at the European Council, the NATO Headquarters in Brussels and Mons as well as in the German Ministry of Defence. Besides that he also used to be commander of a German army battalion and took part in different military missions abroad. From 2006 to 2009 he was head of the offices of the then Chiefs of Staff of the Supreme Headquarters Allied Powers Europe, Rainer Schuwirth and Karl-Heinz Lather in Brunssum, Belgium.
Ik denk niet dat ze met Leo 2's nog even een rustig rondje gaan trainen in UA, dan moet je daar ook Patriots in de buurt plaatsen.onkl schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:29:
Het Oekraïense ministerie van defensie meldt dat er Leopards "in the wild" rondrijden. Zoals altijd met hun licht cryptische posts niet geheel duidelijk wat ze bedoelen: Of sfeerfoto's van een trainingsterrein, of een hint dat ze nu operationeel worden ingezet.
[Twitter]
Zo te zien dus wel echt in actie, ben benieuwd of dit dus idd die cryptische manier is om te zeggen dat het offensief is begonnen.
Ik denk dat dat op dit punt een kwestie van semantiek is: hoe definiëer je het offensief en wat valt daaronder? Er is een goed argument te maken dat het offensief is begonnen en nu in de shaping fase zit. Mijn versie van dat argument zou zijn:FlowSnake schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:49:
[...]
Ik denk niet dat ze met Leo 2's nog even een rustig rondje gaan trainen in UA, dan moet je daar ook Patriots in de buurt plaatsen.
Zo te zien dus wel echt in actie, ben benieuwd of dit dus idd die cryptische manier is om te zeggen dat het offensief is begonnen.
- De strijd om Bakhmut is ten einde. Deze slag heeft de russische reserves volledig uitgeput waardoor de russen amper personeel aan eigen zijde van de grens over hebben
- Little Green Men verschijnen ongehinderd in Belgorod met Humvees. Oekraïne doet alsof haar neus bloedt en herhaalt de russische statements uit 2014 verbatim. 'Beleefde mensen die hun spullen in de winkel kopen, niks met ons te maken'
- Meer van dit soort incursies volgen op diverse plekken aan de grens (speculatie)
- ru trekt troepen van de gevestigde verdedigingslinie in Oekraïne weg om de situatie in Belgorod onder controle te brengen
Dat zou ongeveer de shaping operatie zijn. Ik zou niet verbaasd zijn als we de komende dagen ook zien dat munitievoorraden, spoorlijnen en infrastructuur in rusland massaal de lucht in gaan. Raids kunnen ook gebruikt worden om russische troepen naar of over de grens te lokken, waar artillerie op ze wacht (als ze Oekraïne in rijden mogen Westerse wapens ook worden gebruikt).
Volgende stap is de meat and bones van het offensief. Of je dan pas van een offensief wil spreken is aan eenieder zelf om te bepalen. Zodra dat begint zullen we heel snel beelden te zien krijgen van Bradleys, Leo's, Marders en AMX'en die posities aanvallen. Het verspreiden van die beelden is namelijk een prima tactiek om angst te zaaien onder de vijand en hen te inspireren om te vluchten. Hoe wat en waar is voorlopig koffiedik kijken, maar we weten allemaal dat er op een gegeven moment een brug boem gaat doen en een schiereiland afgesneden wordt.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Huh, zijn die tanks nog steeds niet ingezet?onkl schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:29:
Het Oekraïense ministerie van defensie meldt dat er Leopards "in the wild" rondrijden. Zoals altijd met hun licht cryptische posts niet geheel duidelijk wat ze bedoelen: Of sfeerfoto's van een trainingsterrein, of een hint dat ze nu operationeel worden ingezet.
[Twitter]
Mijn boefje is liev!
Polen is deze week begonnen met de training van Oekraïense gevechtspiloten. Dat heeft EU-buitenlandchef Josep Borrell gezegd tijdens een bijeenkomst van Europese defensieministers in Brussel. De trainingen zijn een onderdeel van het plan van meerdere Europese landen om de Oekraïense luchtmacht te verbeteren.
De piloten oefenen met het vliegen in F-16's. Dergelijke trainingen zullen op een later moment ook in Nederland plaatsvinden. Defensieminister Kajsa Ollongren benadrukte tijdens de bijeenkomst dat het vooralsnog bij het trainen van Oekraïense piloten blijft en dat nog niet is besloten om Oekraïne van F-16's te voorzien.
Ollongren spreekt zich niet uit over wanneer de eerste Oekraïense piloot aan de slag kan. Haar buitenlandcollega Wopke Hoekstra rekent erop dat dat binnenkort al kan, omdat de afgelopen tijd al voorbereidingen zijn getroffen.
Nee, inderdaad nog niet aan de frontlinie gezien.
Er is redelijke consensus dat ze bewaard worden tot het offensief echt begint. Maw als we ze in het wild zien (meer dan een stuk) is dat een duidelijk teken voor het begin van het offensief.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Al is het er maar 1 die de oekraïners desnoods kopen. Grote boem en een hoop fotos op alle telegrams van de brokstukken van de raket en je zaait nogmeer paniek.NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:01:
[...]
Kerch, kerch, kerch,.. gewoon, een paar.
Maar anderzijds: als er een offensief komt, dan gaat die brug er aan in het begin, als het de meeste impact heeft op moraal en de minste kans op tijdige reparatie.
De L70 is ook niet zo modern, geïntroduceerd in 1951. Ik vergelijk meer een KDF wagen met een net na oorlogse kever. Onze 35 mm variant heeft allerlei toeters en bellen, programmeerbare fuses etc.Jiffy schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:33:
[...]
Je hebt het over de 40L60. In deze versie van de CV90 zit de 40L70, die is post WW2. Ja, ze zijn beiden 40 mm en beiden van Bofors, maar dat is het dan ook wel. Ze kunnen elkaars munitie iig niet gebruiken.
Da's ongeveer vergelijkbaar met de verschillen tussen een klassieke en een moderne VW Kever/Beetle: allebei Kevers, maar daar houden de overeenkomsten ook wel mee op.
De 9040 is helemaal prima, maar de suggestie dat ie beter is dan de 9035 omdat het kanon een iets groter kaliber heeft verdiende wel wat aanscherping imho.
een treffende spreuk
Ik help je hopen maar ik geloof er niet in. Er is geen reden om te wachten met een aanval op die brug. Hoe eerder hoe beter. Dat het nog niet gebeurt is zie ik als bewijs dat Oekraine er (nu nog) niet toe in staat is.NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:01:
[...]
Hetzelfde geldt voor aanvallen op munitiedepots. Dat doe je ook niet als het offensief start. Elk moment is goed. Je pakt die kans als ie zich voordoet en je wacht niet tot een betekenisvol moment om het te doen, want dan doet die kans zich misschien niet meer voor.
Persoonlijk ben ik erg sceptisch. Ik voel de emotie dat ik wil dat de russen in de pan worden gehakt, en wil ook graag geloven dat de schrik er bij hen inzit. En dat straks de Leopards gaan huishouden op een manier dat de russen zich wel twee keer bedenken om te vechten en zich ASAP overgeven. en dat tzt de F-16's de Migs uit de lucht gaat blazen. Maar de waarheid is vaak minder rooskleurig. Kenners geven al aan dat de F-16 niet altijd is opgewassen tegen de Mig 29, en de Leopard heeft zeer zeker zijn kwetsbaarheden. Het gaat straks pijn doen deze uitgeschakeld te zien worden.
Dus laat ze nog maar even shapen, liever goed voorbereid met minimal casualties dan te snel te hard erin gaan. Wat dat betreft doen de UA bevelvoerders en strategisten het niet slecht. Dat vind ik belangrijker dan al die "waanzinnige" moderne westerse materialen.
Ik blijf me maar afvragen waarom de westerse landen niet met topmateriaal aan komen. 10 F35's kunnen een ontzagwekkend effect hebben op deze oorlog alsmede het betere loitering spul... Ik kan me niet meer voorstellen dat de nucleaire dreiging de enigste reden is.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Dat geldt toch eigenlijk alleen voor de vliegtuigen. Beter spul dan de Challenger/leopard/Abrams is er niet.[b]wowly in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5"wowly schreef
Ik blijf me maar afvragen waarom de westerse landen niet met topmateriaal aan komen. 10 F35's kunnen een ontzagwekkend effect hebben op deze oorlog alsmede het betere loitering spul... Ik kan me niet meer voorstellen dat de nucleaire dreiging de enigste reden is.
Voor de munitie houden ze vooral de range beperkt.
Fifth generation is ook niet heel breed beschikbaar en zeker niet over. En dan geldt dat die koste wat kost niet in Russische handen mogen vallen.
En uiteraard is het ook prettig als we zelf nog iets hebben ter verdediging. En dan is de luchtmacht misschien nog wel belangrijker dan artillerie en tanks.
Toch... Ik weet niet precies waarom... Maar ergens ruikt dit ook wel een beetje naar de CIA.downtime schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:12:
[...]
Ik denk dat de groep aanzienlijk kleiner dan 10.000 man was en dat een korte actie de bedoeling was. Dit is een manier voor zo'n organisatie om zich te profileren, nieuwe recruten en donateurs aan te trekken, door te laten zien dat ze niet alleen maar praten maar ook actie ondernemen. Ik geloof niet dat het echt de bedoeling was om gebied permanent te bezetten.
Hoe langer van te voren je die brug aanvalt, hoe meer tijd er is om een noodreparatie oid te doen. Hetzelfde voor die munitiedepots, doe je dat vlak van te voren is de hele logistiek verstoort. Doe je dat ruim van te voren hebben ze er wel last van, maar hebben ze ook tijd om een nieuwe supply-lijn op te zetten. Je moet dus vooral kijken wat ze er mee willen bereiken, en zeker wat die brug betreft heb je veel meer voordelen als je hem pas aanvalt vlak voor een offensief.downtime schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:09:
[...]
Ik help je hopen maar ik geloof er niet in. Er is geen reden om te wachten met een aanval op die brug. Hoe eerder hoe beter. Dat het nog niet gebeurt is zie ik als bewijs dat Oekraine er (nu nog) niet toe in staat is.
Hetzelfde geldt voor aanvallen op munitiedepots. Dat doe je ook niet als het offensief start. Elk moment is goed. Je pakt die kans als ie zich voordoet en je wacht niet tot een betekenisvol moment om het te doen, want dan doet die kans zich misschien niet meer voor.
[removed]
Ik heb er geen enkele aanwijzing voor maar ik dacht hetzelfde.MikeyMan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:40:
[...]
Toch... Ik weet niet precies waarom... Maar ergens ruikt dit ook wel een beetje naar de CIA.
Niet dat deze groep russiche "vrijheidstrijders" dat niet zelf kan verzinnen trouwens. Ze zullen wel info hebben gehad dat de grensposten zo ongeveer onbemand waren.
Dan kun je zelf ook 1+1=2 doen. Ik denk ook niet dat ze hadden verwacht zover te komen. Dat het lukt is niet alleen maar een blamage voor rusland maar het dwingt ze ook tot acties zoals het beter verdedigen van de grens.
Dat het zo eenvoudig was gaat er waarschijnlijk ook voor zorgen dat er op diverse plaatsen herhaling gaat plaatsvinden.
Koersk is ook maar een klein stukje
edit: ik lees net in het andere topic "de situatie in rusland" een bericht van Yakuza dat het inderdaad aan de gang is en er een andere groep de grens over is in Koersk oblast.
Verbaasd me niet, zou ik ook doen namelijk
[ Voor 11% gewijzigd door Indoubt op 23-05-2023 21:57 ]
Een noodreparatie? Ik denk dat een trein daar wat te zwaar voor is.redwing schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:51:
[...]
Hoe langer van te voren je die brug aanvalt, hoe meer tijd er is om een noodreparatie oid te doen.
Ik ben het deze keer niet met je eens. Als je onbeperkte resources hebt (zeg maar 500+ HIMARS en Storm Shadow launchers etc), schakel je het liefste alle 'main targets' een paar uur voor het offensief uit:downtime schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:09:
Ik help je hopen maar ik geloof er niet in. Er is geen reden om te wachten met een aanval op die brug. Hoe eerder hoe beter. Dat het nog niet gebeurt is zie ik als bewijs dat Oekraine er (nu nog) niet toe in staat is.
- Verrassingseffect: 'Shit, ze wisten gewoon waar onze ammodumps, commandoposten, brandstofdepots, gaarkeukens etc waren'. Chaos in de aftermath, waar is de leiding, het eten, de munitie...
- Psychologische klap: What's next? Als ze dit allemaal wisten te staan, waar valt de volgende?
- Je ontneemt de tegenstander de tijd om de ontstane situatie te repareren, resources aan te vullen, en deze keer beter te verstoppen. De Leopards en Bradleys hoor je al aankomen, waarom zou je nog repareren?
Red uzelven.
Maar de realiteit is dat je bepaalde doelen direct wilt raken, voor ze weer verplaatsen, of jou schade beginnen toe te brengen. En dat je niet 100den doelen in een paar uur kunt uitschakelen. Ik denk dat de VS als enige supermacht daar de resources voor heeft, en zelfs dan wordt het schiften welke wel en welke niet.
Maar voor statische en relatief onschadelijke doelen zoals brandstofdepots, iedereen mond dicht, en op het laatste moment pas de sigaret er in schieten. Dan zit de vijand echt zonder tijdens jouw offensief.
Fun while it lasted: World Community Grid!
Dit is een bijzonder goed punt. Ik kan niet anders dan denken aan deze video over de grondoorlog van Desert Storm:scorpionv schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:30:
[...]
Ik ben het deze keer niet met je eens. Als je onbeperkte resources hebt (zeg maar 500+ HIMARS en Storm Shadow launchers etc), schakel je het liefste alle 'main targets' een paar uur voor het offensief uit:
- Verrassingseffect: 'Shit, ze wisten gewoon waar onze ammodumps, commandoposten, brandstofdepots, gaarkeukens etc waren'. Chaos in de aftermath, waar is de leiding, het eten, de munitie...
- Psychologische klap: What's next? Als ze dit allemaal wisten te staan, waar valt de volgende?
- Je ontneemt de tegenstander de tijd om de ontstane situatie te repareren, resources aan te vullen, en deze keer beter te verstoppen. De Leopards en Bradleys hoor je al aankomen, waarom zou je nog repareren?
Red uzelven.
En bijbehorende video over de luchtoorlog. Ik heb een heel sterk vermoeden dat men hier tactisch iets soortgelijks gaat doen, op een wat meer bij Oekraïne passende schaal dan. Men heeft long-range kruisraketten, decoys, HIMARS, Neptunes. Mits je die intel hebt, kun je een enorme shock & awe-campagne opzetten. De recente leveringen kruisraketten en MALD decoys is geen toeval, dat is een boodschappenlijst die afgevinkt wordt. Voor Oekraïne waarschijnlijk een absolute voorwaarde voor het begin van het offensief, anders hadden we denk ik wel meer strikes met Storm Shadow gezien dan tot nu toe het geval is geweest.
Pardon, iets te vluchtig gegoogled. 50km, stuk redelijker. Dan nog hebben F-16 piloten een groot voordeel in situational awareness en ondersteunende elektronica. Er is een reden dat ze er zo hard voor gelobbyd hebben. Nou niet in één keer die F-16 gaan zitten downplayen omdat-ie eindelijk goedgekeurd isMikeyMan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:40:
@BeefHazard een raket met groot bereik heeft weinig zin als het bereik van de F16 zelf hem niet in staat stelt een target lock te krijgen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Nee, je bent met boter en suiker in de propaganda gevallen met dat wat ze je willen laten geloven. Welkom bij Infowars op Twitter. Is niet erg, het is heel moeilijk om kaf en koren te scheiden.
In ander nieuws, Belgorod is nog niet klaar:
JUST IN — #Belgorod City
— @BrennpunktUA 🇩🇪🇺🇦 (@BrennpunktUA) 23 mei 2023
Told you. It’s not over yet 😎🫡 pic.twitter.com/jV4gtfZQTs
Nu heb ik geen idee wie dit doet dus of dit nu het juiste topic is of meer het "binnen Rusland" topic, geen idee. In ieder geval was men weer onhandig bezig met de peuken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ok, dus UA heeft toegang tot navo intel. Als ze wachten met die brug slopen dan zullen ze daar wel alle reden toe hebben… kan toch ook zijn dat ze gewoon wachten tot een bepaald moment ?downtime schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:09:
[...]
De brug kan nog niet gesloopt worden want ze hebben niets om de brug te bereiken. Je hebt precisie nodig, en afstand. Storm Shadow komt als enige in aanmerking. Helaas is moet je dan met je MiG wel over door Rusland gecontroleerd gebied vliegen om de brug binnen bereik te krijgen. Met een S300/400 systeem heeft Storm Shadow gewoon 100 km te weinig.De_Bastaard schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:23:
[...]
Ok, dus UA heeft toegang tot navo intel. Als ze wachten met die brug slopen dan zullen ze daar wel alle reden toe hebben… kan toch ook zijn dat ze gewoon wachten tot een bepaald moment ?
Wel binnen bereik is de treinverbinding, maar als je die nu sloopt is hij over een week weer operationeel. Dat is niet echt zinvol.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Soms is het beter een vluchtweg voor de andere partij open te houden.De_Bastaard schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:23:
[...]
Ok, dus UA heeft toegang tot navo intel. Als ze wachten met die brug slopen dan zullen ze daar wel alle reden toe hebben… kan toch ook zijn dat ze gewoon wachten tot een bepaald moment ?
Iedereen die vlucht hoef je niet tegen te vechten. En ik verwacht niet dat Rusland een heleboel troepen klaar heeft staan aan de andere kant van de brug. Hebben ze dat wel kunnen ze altijd de brug nog slopen.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Bij voorkeur als die troepen eroverheen trekken.MewBie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:31:
[...]
Soms is het beter een vluchtweg voor de andere partij open te houden.
Iedereen die vlucht hoef je niet tegen te vechten. En ik verwacht niet dat Rusland een heleboel troepen klaar heeft staan aan de andere kant van de brug. Hebben ze dat wel kunnen ze altijd de brug nog slopen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Lijkt me een goede beschrijving:Indoubt schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:58:
edit: iemand op twitter noemde het overschrijden van de grens door russische vrijheidstrijders al het beter uitgevoerde "whack - a - mole" spelletje.
Vandaag al weer ergens anders inderdaad: Gogolevka
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Daar zijn genoeg filmpjes over te vinden op youtube, ik maak niet graag reclame voor filmpjes van gamers, maar er zijn een aantal DCS kanalen waar je uitstekend kunt zien hoe die keuze (in een schone game) gemaakt wordt. Is natuurlijk heel anders als je eigen leven er van af hangt, maar het principe (welke aanval kies je wanneer) blijft ongeveer hetzelfde. Was in WOII ook zo, een spitfire kon binnen de draaicirkel van een ME109, maar duiken deed de 109 beter....
sneller dan een paar weken, als hij echt belangrijk is. Maar ik zou juist wel in de aanloop naar een evt offensief bombarderen. Het gaat niet zozeer om troepen, die zitten er al. Maar om bevoorrading (artillerie munitie, brandstof). Als je dat echt plat kan leggen in de aanloop naar je offensief is dat een enorm voordeel. Ik zie het nog niet gebeuren, en er zullen heus wel voorraaden zijn opgebouwd. Maar zodra we dat soor tacties (nog) meer gaan zien is het offensief aanstaande vermoed ik.asing schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:30:
[...]
De brug kan nog niet gesloopt worden want ze hebben niets om de brug te bereiken. Je hebt precisie nodig, en afstand. Storm Shadow komt als enige in aanmerking. Helaas is moet je dan met je MiG wel over door Rusland gecontroleerd gebied vliegen om de brug binnen bereik te krijgen. Met een S300/400 systeem heeft Storm Shadow gewoon 100 km te weinig.
Wel binnen bereik is de treinverbinding, maar als je die nu sloopt is hij over een week weer operationeel. Dat is niet echt zinvol.
een treffende spreuk
Ja, dat is mogelijk. Maar mij leek het (links een aantal boomstammen in het gat) een ingestorte bunker waardoor ze vast kwamen te zitten en uit hebben moeten stappen. Wellicht onder vuur, snel allemaal wegwezen (deuren open laten staan). Misschien ook daarom dat de twee wagens haastig reden. Of het was pure pech dat ze niet precies over die bunker reden.Brinkiewestland schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:35:
[...]
Kwam ook al commentaar tegen op twitter (kan het nu niet meer zo snel vinden) dat de twee wagens te net in de kuil zijn gekomen. Geen opspattende zand van een crash, een band in de lucht en daaronder geen bandensporen, minimale schade aan de auto's e.d.
Daardoor leek het eerder een in scene gezet beeld, wat dan weer psyopps van de Russen kan zijn.
een treffende spreuk
Wat je beschrijft is een dogfight en die kwamen in WO2 dagelijks voor. Boven Oekraïne is een dogfight een zeldzaamheid. Ze schieten op gronddoelen.HvdBent schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:24:
Voor alle gevechtspiloten geldt dat zodra ze weten welk toestel ze tegenover zich hebben dat ze zoeken naar de beste manier om het uit te schakelen, gebruik maken van de strerke punten van het eigen toestel ten opzichte van de zwakke punten van de tegenstander.
Daar zijn genoeg filmpjes over te vinden op youtube, ik maak niet graag reclame voor filmpjes van gamers, maar er zijn een aantal DCS kanalen waar je uitstekend kunt zien hoe die keuze (in een schone game) gemaakt wordt. Is natuurlijk heel anders als je eigen leven er van af hangt, maar het principe (welke aanval kies je wanneer) blijft ongeveer hetzelfde. Was in WOII ook zo, een spitfire kon binnen de draaicirkel van een ME109, maar duiken deed de 109 beter....
Wat is 'de Mig'?wowly schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:16:
[...] Ik heb sterk het idee dat er mensen hier zijn die denken dat de f16 superieur is aan de Mig. Wat dus niet in alle opzichten zo is.
[...]
Enfin, meer balans en realisme.
Zoiets als de 'T-tank'?
Een 'gebalanceerd en realistisch' gemiddelde van alle (huidige) modellen?
Voor mij is het al een grote verrassing dat Rusland totaal vast is komen te zitten, en dat de geplande invasie eigenlijk geheel mislukt is. Nu is het een loopgravenoorlog geworden maar dat was niet de bedoeling, in feite is Rusland verslagen. Alleen moet je ze er nu nog uit zien te werken. En dat wordt nog heeeel moeilijk vrees ik. Ook met wapens. ZIe maar hoe elke Russische aanval stuk loopt, en ook Kherson, dat zeer moeilijk bevoorraad kon worden, heeft maanden gekost.BeefHazard schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Wederom veel claims en weinig onderbouwing. Nogmaals: welke reden heb je om dit rusland nog zo'n gevaar toe te schrijven? Je haalt nog eens dat F-16 vs MiG verhaal aan wat (je noemt geen bronnen dus ik gok maar) gebaseerd is op dogfights. Doctrine waarin een F-16 hoort te opereren zorgt ervoor dat een dogfight helemaal geen situatie is waar het ding in komt. Als je met een F-16 aan het dogfighten bent: you fucked up.
[...]
Zonder concreet te stellen wat je wél realistisch zou vinden is dit dus wel een argument to moderation, uit het boekje zelfs. Let ook op dat je nu stromannen begint op te stellen: dat de rf niets meer voorstelt heb ik hier nog niet gelezen. Uitgehold wel, beter nog: dat heb ik gezegd (zwaar gehavend dan). Laat ik ook concreet maken waarom ik dat zeg: één (museum)tank op de 11-mei parade, T-54's in Oekraïne, 100k+ niet meer inzetbaar na Bakhmut, grensbewaking zó dun bezet dat een colonne Humvees rondjes door rusland kan rijden en jets & helikopters die boven eigen grondgebied uit de lucht worden geschoten. En dat zijn de harde factoren; er is ook nog de gigantische corruptie en de ondermaatse training met een doctrine die grote verliezen oplevert.
Als dát leger tegenover Leos, Bradleys, Marders, AMX'en, CV-90's, Storm Shadows, F-16s en mogelijk Gripens (Biden zei expliciet '4th generation fighters' ipv f-16 alleen) met goed getraind personeel komt te staan schat ik de kansen van Oekraïne erg positief in als de tactiek goed is. Dat lijkt mij niet onrealistisch. In tegendeel: ik zou het onrealistisch vinden om de russen een serieuze kans hiertegen te geven. Daar is namelijk geen kruimel onderbouwing voor te vinden behalve onderbuikgevoel.
Ik hoop dat het Oekraine lukt, ben zeer onder de indruk van wat ze klaargespeeld hebben, maar Rusland echt er uit werken kan nog wel eens heel moeilijk blijken. Hopelijk heb ik het mis.
Een paar grote doorbraken kunnen ook echt wel. Ik vind het gewoon heel moeilijk inschatten. Maar idd, ongebreideld optimisme zie ik heel weinig. Daar is ook sowieso geen plaats voor door de zware verliezen die worden geleden.
een treffende spreuk
@T-Forever bedoelt hier het aanlichten met laser van de brug met daarop RU troepen en niet het laseren van een Mig volgens mijdowntime schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 01:56:
[...]
Om een AIM-120 een MiG-29 te laten raken? Dat lijkt me, zacht gezegd, wel een uitdaging
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
https://www.reddit.com/r/...ied_crimea_aksyonov_said/
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
vanuit een andere hoek..Spotmatic schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:26:
Iemand had het recent in dit topic over de Krimbrug? Ze schijnen op de brug een oefening te houden (volgens de machthebbers aldaar) of is het toch een echte boem? ;-)
CRIMEAN BRIDGE... STRANGE 🤔🤔🤔 pic.twitter.com/PIlpO9orXM
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 24 mei 2023
[ Voor 3% gewijzigd door Sebje op 24-05-2023 10:43 ]
PSN
Witte rook duidt meestal niet op brand.Spotmatic schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:26:
Iemand had het recent in dit topic over de Krimbrug? Ze schijnen op de brug een oefening te houden (volgens de machthebbers aldaar) of is het toch een echte boem? ;-)
Als je de aanvoerlijnen kunt afsnijden is het een kwestie van tijd.pro_6or schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:53:
[...]
Voor mij is het al een grote verrassing dat Rusland totaal vast is komen te zitten, en dat de geplande invasie eigenlijk geheel mislukt is. Nu is het een loopgravenoorlog geworden maar dat was niet de bedoeling, in feite is Rusland verslagen. Alleen moet je ze er nu nog uit zien te werken. En dat wordt nog heeeel moeilijk vrees ik. Ook met wapens. ZIe maar hoe elke Russische aanval stuk loopt, en ook Kherson, dat zeer moeilijk bevoorraad kon worden, heeft maanden gekost.
Ik hoop dat het Oekraine lukt, ben zeer onder de indruk van wat ze klaargespeeld hebben, maar Rusland echt er uit werken kan nog wel eens heel moeilijk blijken. Hopelijk heb ik het mis.
Een paar grote doorbraken kunnen ook echt wel. Ik vind het gewoon heel moeilijk inschatten. Maar idd, ongebreideld optimisme zie ik heel weinig. Daar is ook sowieso geen plaats voor door de zware verliezen die worden geleden.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Watch this! Prigozhin told the history of the Russian "special military operation". He recognises Russian military failures in Ukraine 👇 pic.twitter.com/EsRwoeNSIS
— Sviatoslav Hnizdovskyi (@s_hnizdovskyi) 24 mei 2023
Daarna over het aantal doden
…..aaaaand Prigozhyn says 10,000 recruited convicts and 10,000 Wagner mercenaries were killed at Bakhmut.
— Illia Ponomarenko 🇺🇦 (@IAPonomarenko) 24 mei 2023
Ik denk niet dat dit hem in dank wordt afgenomen.
In dat Reddit topic staan ook een aantal foto's met ZWARTE rook.
[Twitter: https://twitter.com/MrIrpin/status/1661297056990855169?s=20]
[ Voor 26% gewijzigd door Sebje op 24-05-2023 11:11 ]
Hoe helpt dit? Een raket wordt gewoon voorgeprogrammeerd en leid je heus niet af met wat rook lijkt me?
Hoe bedoel je 'hoe helpt dit'? Wat de oefening precies is weten we niet, maar kan prima zijn dat het een oefening is om de brug te evacueren, de reactiesnelheid te testen van de hulpdiensten etc.Avalaxy schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:10:
[...]
Hoe helpt dit? Een raket wordt gewoon voorgeprogrammeerd en leid je heus niet af met wat rook lijkt me?
Lijkt mij niet dat ze die rookgordijnen doen om een raket af te leiden...
PS4 PSN: Dazzler2120
Een raket afleiden van een brug waarvan iedereen weet waar die precies ligt?Dazzler2120 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:17:
[...]
Hoe bedoel je 'hoe helpt dit'? Wat de oefening precies is weten we niet, maar kan prima zijn dat het een oefening is om de brug te evacueren, de reactiesnelheid te testen van de hulpdiensten etc.
Lijkt mij niet dat ze die rookgordijnen doen om een raket af te leiden...
In ieder geval: wellicht kan UA ook op de een of andere manier meedoen met de oefening.
Een voorgeprogrammeerde raket zou met GPS of inertial navigation moeten werken. GPS kun je storen, en de brug is belangrijk genoeg om dat ook te doen, en INS is niet nauwkeurig genoeg om een brug van een handvol meters breed te treffen.Avalaxy schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:10:
[...]
Om die brug te treffen zul je toch een actief doelzoekend systeem nodig hebben. En de technieken om dat te doen zijn vaak wel gevoelig voor rook.
Dit is natuurlijk een niet -onderbouwde aanname maar als ze serieus een oefening deden met een scenario van een brandende vrachtwagen of iets dergelijks en de daarbij behorende evacuatie en bluswerken dan zou al dat verkeer niet doodleuk door mogen rijden...
ik zet in op een dat het een nietszeggend showtje is.
at your service
Of ze willen laten zien dat hun TOR/S400 radar nog prima werkt ondanks een rookscherm.The_Butler schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:31:
Dit lijkt mij gewoon typisch op het Russische draaiboek - een leidinggevende moet demonstreren dat hij wel degelijk de beveiliging van de Krim brug serieus neemt, dus plannen we en documenteren we een oefening. Dat moet er voor de foto's natuurlijk spectaculair uit zien, regel dat Dimitri! - En zie hier, twee vrachtwagentjes die rook maken en ons rapportje met stempeltjes kan richting Moskou, alles is geoefend en getest!
Dit is natuurlijk een niet -onderbouwde aanname maar als ze serieus een oefening deden met een scenario van een brandende vrachtwagen of iets dergelijks en de daarbij behorende evacuatie en bluswerken dan zou al dat verkeer niet doodleuk door mogen rijden...
ik zet in op een dat het een nietszeggend showtje is.
Verder niet heel boeiend en alleen uitgevoerd voor een intern rapportje naar de Moskva.
PSN
Die is momenteel slecht bereikbaar.YakuzA schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:33:
[...]
en alleen uitgevoerd voor een intern rapportje naar de Moskva.
https://www.ukrinform.net...y-attacked-by-drones.htmlThe Ivan Khurs reconnaissance ship with the Russian Black Sea Fleet was reportedly attacked by at least three maritime drones on May 24.
The attack allegedly occurred as the vessel was passing through the Bosphorus Strait.
Gelukkig wist de heroische crew het schip te reddenRussian sources claim the crew repelled the attack and no damage was inflicted to the ship
[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 24-05-2023 12:03 ]
PSN
Ze bedoelen die niet helemaal onbekende plaats aan de gelijknamige rivier.
Je vindt m hier.
(Geen Twitterembed, want Twitter doet (bij mij iig) altijd lastig bij lange draadjes)
-----------
Ah. Dat dorpje wat ergens in een uithoek van Kiev Rus ligt.Freee!! schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:40:
[...]
Ze bedoelen die niet helemaal onbekende plaats aan de gelijknamige rivier.
Ja, dat Peter de Grote verliet voor zijn hoofdstad aan de Neva.onkl schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:58:
[...]
Ah. Dat dorpje wat ergens in een uithoek van Kiev Rus ligt.
Die was toch afgesloten voor militaire schepen?YakuzA schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:55:
The attack allegedly occurred as the vessel was passing through the Bosphorus Strait.
Er zijn wat uitzonderingen. Eentje is de thuisbasis. Dus als dit schip als thuisbasis Sebastopol heeft dan mag het erdoor.Avalaxy schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:35:
[...]
Die was toch afgesloten voor militaire schepen?
ook met long range aanvallen is het van belang om te weten wat de tegenstander vliegt en of je naast je wapens voor de gronddoelen ook voldoende stand off capaciteit hebt.asing schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:43:
[...]
Wat je beschrijft is een dogfight en die kwamen in WO2 dagelijks voor. Boven Oekraïne is een dogfight een zeldzaamheid. Ze schieten op gronddoelen.
Als de Russen weten dat je mogelijk HARM missiles bij je hebt blijft de radar mogelijk off (grond-luchtradar) en dan hou je een jet-jet gevecht over waarbij de vliegeigenschappen, radarsystemen, lucht lucht raketten en de locatie van groot belang zijn om te bepalen of je kunt winnen. Ik ga ervan uit dat het grootste deel van Oekraine door NATO awacs in de gaten gehouden wordt, en dan is het mindere bereik van oudere F16 radars minder doorslaggevend. Allemaal factoren die bij elkaar komen en juist beoordeeld moeten worden door de piloten en hun ondersteunende ogen.
in vredestijd, nu nietasing schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:47:
[...]
Er zijn wat uitzonderingen. Eentje is de thuisbasis. Dus als dit schip als thuisbasis Sebastopol heeft dan mag het erdoor.
De Montreux conventie (die gaat hierover) heeft een uitzonderingsgrond in artikel 19.Avalaxy schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:35:
[...]
(@HvdBent : deze uitzondering speelt juist specifiek tijdens oorlog, tijdens vrede mag zo'n boot er hoe dan ook wel langs.)Notwithstanding the prohibition of passage laid down in paragraph 2 above, vessels of war belonging to belligerent Powers, whether they are Black Sea Powers or not, which have become separated from their bases, may return thereto.
De Ivan Khurs hoort bij de Zwarte zee vloot, dus die mocht er gewoon door.
[ Voor 8% gewijzigd door onkl op 24-05-2023 13:50 ]
Hij onderbouwt het anders prima, waarna ook anderen aangeven waarom de kans groot is dat het in scene is gezet.3raser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:52:
Ja hoor, iemand van de sleepdienst die hier een complot in ziet. En daar gaan we nog serieus op in ook?
Die kan ik omdraaien: Zelfs als de vrijheidsstrijders echt vast zijn komen te zitten, denk je dan dat ze daarna de boel aangeharkt hebben ofzo?Zelfs als de Russen die voertuigen zelf in dat gat hebben gestopt, denk je dan dat ze daarna de boel aangeharkt hebben ofzo?
Jij vindt het normaal dat er helemaal geen vuil te zien is op de banden? En totaal geen bandensporen op de grond? Het zijn stiekem hovercrafts?Zijn argument dat de banden schoon zijn slaat nergens op. De grond is droog dus hoeveel blijft er in het profiel plakken?
Heb je zijn argumenten wel gelezen?Meneer de sleper gaat er vanuit dat hij 120 reed?
Hij geeft namelijk aan dat zelfs met 10MPH er grond bewogen moet zijn, aangezien die humvee niet bepaald licht is. Er is ook totaal geen schade te zien, bij beide voertuigen. En waarom zijn er geen pogingen gedaan ze los te trekken?
Er staan 2 schone, volledig intacte voertuigen, waarbij de grond er omheen er netjes uitziet.
Waarbij Rusland al jaren uitblinkt in het creëren van fake news. En de acties van de vrijheidsstrijders ze in ernstige verlegenheid brengt.
De kans dat dit in scene is gezet door Rusland is door dit alles vele malen groter dan dat het echt is.
De bandensporen zitten waarschijnlijk achter de voertuigen uit de richting waar ze vandaan kwamen. Dat is amper te zien op de foto dus daar is lastig een conclusie aan op te hangen. Daarnaast ligt daarachter ook gras wat de schone banden kan verklaren. Het gras ziet er overigens wel plat gereden uit.Baseman77 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:54:
Jij vindt het normaal dat er helemaal geen vuil te zien is op de banden? En totaal geen bandensporen op de grond? Het zijn stiekem hovercrafts?
Ik denk dat er 2 humvee's waren die met behulp van boomstammen over een loopgraaf probeerden te rijden en dat de boel is gaan schuiven. Zoals die sleper zelf ook aangeeft heeft het rechter voorwiel wel een klein stukje bandenspoor aan de voorkant. Dat ziet er typisch uit alsof hij zich heeft proberen te redden door zijn wielen te draaien en meer gas te geven. Maar je kan er natuurlijk ook in zien dat het voertuig zijdelings de greppel in is geduwd door een paar Russen.Heb je zijn argumenten wel gelezen?
Hij geeft namelijk aan dat zelfs met 10MPH er grond bewogen moet zijn, aangezien die humvee niet bepaald licht is. Er is ook totaal geen schade te zien, bij beide voertuigen. En waarom zijn er geen pogingen gedaan ze los te trekken?
Er staan 2 schone, volledig intacte voertuigen, waarbij de grond er omheen er netjes uitziet.
Waarbij Rusland al jaren uitblinkt in het creëren van fake news. En de acties van de vrijheidsstrijders ze in ernstige verlegenheid brengt.
De kans dat dit in scene is gezet door Rusland is door dit alles vele malen groter dan dat het echt is.
En dan nog de vraag met welk doel deze foto dan is gestaged. Zodat de Russen aan kunnen tonen dat ze het gebied terug veroverd hebben? Dat hebben ze toch ook? Wat moet je dan stagen?
Militaire schepen met thuishaven in Zwarte Zee mogen doorvaren.Avalaxy schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:35:
[...]
Ik zeg bij risico analyse voor cybersecurity vraagstukken altijd: "je moet je referentiekader nooit laten beperken door je eigen fantasie". Niet snappen waarom een aanvaller voldoende zou hebben aan informatie/resource X is geen reden om geen maatregelen in te richten.3raser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:29:
[...]
En dan nog de vraag met welk doel deze foto dan is gestaged. Zodat de Russen aan kunnen tonen dat ze het gebied terug veroverd hebben? Dat hebben ze toch ook? Wat moet je dan stagen?
Hetzelfde geldt voor deze foto, dat je niet kan bedenken waarom ze de foto zouden stagen is geen reden om er vanuit te gaan dat ze de foto niet stagen. Als de foto twijfelachtig is, dan moet je de foto daarop beoordelen. Het "why would anyone lie on the internet?" gedachtengoed is exact de reden waarom de westerse samenleving zich vleugellam heeft kunnen laten maken door russische desinformatie campagnes.
Hier nog meer bewijs dat het in scene is gezet:
[Twitter: https://twitter.com/PhotoWander/status/1661135659401347074]
Waar is het bewijs dat het gebied terug is veroverd?3raser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:29:
Ik zie op social media vooral dat deze groepen zich constant aan het verplaatsen zijn, hierdoor al aardig wat kilometers hebben 'veroverd' en op deze wijze ook uit handen blijven van het Russische leger.
Wat voor Poetin natuurlijk een enorme afgang is.
[ Voor 6% gewijzigd door Baseman77 op 24-05-2023 14:45 ]
De Fin https://twitter.com/emilkastehelmi die sinds start van de oorlog dit https://www.scribblemaps....The-War-in-Ukraine/091194 heel goed bij weet te houden heeft wel wat bewijs gevonden voor herovering.Baseman77 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:45:
Waar is het bewijs dat het gebied terug is veroverd?
Beelden hier: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
[ Voor 3% gewijzigd door gise op 24-05-2023 14:49 ]
Het Russische leger heeft grote moeite met discipline bewaren onder de troepen in Oekraïne. Volgens de dagelijkse update van het Britse ministerie van Defensie verlaten Russische militairen steeds vaker hun post. Ze zouden niet meer geloven in een voor Rusland goede afloop van de oorlog.
Russische militaire rechtbanken veroordeelden dit jaar al 1.053 personeelsleden wegens desertie. Dat is zonder toestemming je post en daarmee het leger verlaten. Daar zijn nu al meer militairen voor veroordeeld dan in heel 2022.
En precies deze hummers (met deze koepel deze kleur, bumper zonder stootstang, reden gisteren richting Belgorod in dat filmpje. Dit is echt. Ze zijn vast komen te zitten in deze trench/op deze bunker en hebben (snel) uit moeten stappen. Paar andere voertuigen op mijnen gereden. Kan gebeuren. misschien wat knullig maar dat gebeurt in het donker/onder vuur/in een oorlog nu eenmaal.3raser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:52:
[...]
Ja hoor, iemand van de sleepdienst die hier een complot in ziet. En daar gaan we nog serieus op in ook? Zelfs als de Russen die voertuigen zelf in dat gat hebben gestopt, denk je dan dat ze daarna de boel aangeharkt hebben ofzo?
Zijn argument dat de banden schoon zijn slaat nergens op. De grond is droog dus hoeveel blijft er in het profiel plakken? Dat die achterste humvee geen grond heeft verplaatst met de neus zegt meer over de snelheid waarmee in dat gat is belandt. Meneer de sleper gaat er vanuit dat hij 120 reed? En dat het linker voorwiel geen spoor heeft achtergelaten kan prima te verklaren zijn als hij (net als de andere humvee) vooruit het gat in is gereden, de grond onder zijn rechterachterwiel kwijt was en daarna is door naar boven is gereden tot hij vast kwam te zitten. Dan balanceert de auto dus op linker achterwiel en rechter voorwiel. Linker voorwiel maakt dan geen contact met de grond.
een treffende spreuk
Requiem19 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:52:
Even weer een dagelijkse ontwikkeling (nu.nl, die het Britse MoD quote):
Het Russische leger heeft grote moeite met discipline bewaren onder de troepen in Oekraïne. Volgens de dagelijkse update van het Britse ministerie van Defensie verlaten Russische militairen steeds vaker hun post. Ze zouden niet meer geloven in een voor Rusland goede afloop van de oorlog.
Russische militaire rechtbanken veroordeelden dit jaar al 1.053 personeelsleden wegens desertie. Dat is zonder toestemming je post en daarmee het leger verlaten. Daar zijn nu al meer militairen voor veroordeeld dan in heel 2022.
Laatste alinea is de Noord Koreaanse aanpak.
Fun while it lasted: World Community Grid!
Yevgeny Prigozhin says that Russia’s objectives of "denazifying" and "demilitarising" Ukraine have failed miserably
"F*ck knows how, but we’ve militarised Ukraine!"
Het is geen slechte observatie en ik ben het er wel mee eens. Als je kijkt wat voor wapens Oekraïne nu tot zijn beschikking heeft/krijgt dan is het doel van Putin verder weg dan bij het begin.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Er was maar 1 plan: Neem in 3 dagen de Oekraïne in. Zet een marionet neer als president en onderdruk alle tegenstand.Marc H schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:10:
Een mooie uitspraak van Yevgeny Prigozhin:
Yevgeny Prigozhin says that Russia’s objectives of "denazifying" and "demilitarising" Ukraine have failed miserably
"F*ck knows how, but we’ve militarised Ukraine!"
Het is geen slechte observatie en ik ben het er wel mee eens. Als je kijkt wat voor wapens Oekraïne nu tot zijn beschikking heeft/krijgt dan is het doel van Putin verder weg dan bij het begin.
Alle "plannen" daarnaast waren enkel voor de bühne en / of om blunders en misdaden goed te praten.
Waarom zou je tegelijkertijd over zulke boomstammen proberen te rijden? Dan maak je toch juist 1 brug waar je eerst de ene overheen laat rijden en daarna de ander. Ten eerste loopt er dan maar maximaal eentje vast, maar daarnaast heb je dan de andere om die eerste uit de greppel te halen.3raser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:29:
[...]
Ik denk dat er 2 humvee's waren die met behulp van boomstammen over een loopgraaf probeerden te rijden en dat de boel is gaan schuiven. Zoals die sleper zelf ook aangeeft heeft het rechter voorwiel wel een klein stukje bandenspoor aan de voorkant. Dat ziet er typisch uit alsof hij zich heeft proberen te redden door zijn wielen te draaien en meer gas te geven. Maar je kan er natuurlijk ook in zien dat het voertuig zijdelings de greppel in is geduwd door een paar Russen.
Dat doen de russen continue, vooral om te laten zien hoe goed ze wel niet zijn. Als je de tellingen van de russen pakt zul je zien dat Oekraine elk voer- en vliegtuig al minstens een paar keer is kwijt geraakt. En dat bewijzen ze met filmpjes van dezelfde voertuigen uit andere hoeken, of oude gefotoshopte beelden. Er zijn genoeg bewijzen dat ze dit standaard al doen.En dan nog de vraag met welk doel deze foto dan is gestaged. Zodat de Russen aan kunnen tonen dat ze het gebied terug veroverd hebben? Dat hebben ze toch ook? Wat moet je dan stagen?
[removed]
Je mist de rest van de quote. Ook vandaag (door zowel russische als Oekrainse bronnen) zijn er berichten dat een gedeelte van de groep weer terug is gegaan, maar er ook nog wat dorpjes zijn 'bevrijd'. Het lijkt er dus op dat deze groep zich continue verplaatst en verder niets bezet. Je kunt dat doortrekken naar de volgende plek natuurlijk 'terug veroveren' noemen, maar om dat te zeggen als iemand niet de intentie heeft om een gebied daadwerkelijk te bezetten vind ik niet zo logisch.PLAE schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:48:
[...]
De Fin https://twitter.com/emilkastehelmi die sinds start van de oorlog dit https://www.scribblemaps....The-War-in-Ukraine/091194 heel goed bij weet te houden heeft wel wat bewijs gevonden voor herovering.
[removed]
Ik zat niet achter het stuur he. Maar als je beschoten wordt doe je soms dingen die niet heel logisch zijn.redwing schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:43:
[...]
Waarom zou je tegelijkertijd over zulke boomstammen proberen te rijden? Dan maak je toch juist 1 brug waar je eerst de ene overheen laat rijden en daarna de ander. Ten eerste loopt er dan maar maximaal eentje vast, maar daarnaast heb je dan de andere om die eerste uit de greppel te halen.
Ik bedoel vooral te zeggen dat men soms wel heel makkelijk een complot ziet in dingen die ook gewoon heel normaal te verklaren zijn. Iemand roept op Twitter dat hij er een complot in ziet en het wordt massaal overgenomen omdat men dat liever geloofd dan de werkelijkheid. Zeg nou zelf, de schrijver van die tweet is net zo'n expert op foto-analyse als dat de gemiddelde corona-ontkenner een arts is.
Alle punten die hij noemt zijn naar mijn mening prima te verklaren vanuit het beeld wat ik erin zie. Dus misschien trap ik er wel in maar dan snap ik nog niet wat de Russen daar dan mee hebben bereikt. Wie het gebied onder controle heeft is op dit moment gewoon niet te zeggen.
Anoniem: 1032405
Wanneer ze op diverse sleutelpunten een soortgelijk offensief neer weten te zetten als in deze video, dan is dat wel een schril contrast met de aanvallen die rusland tot nu toe heeft weten neer te zetten. Eigenlijk next level.BeefHazard schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:56:
[...]
Dit is een bijzonder goed punt. Ik kan niet anders dan denken aan deze video over de grondoorlog van Desert Storm:
[YouTube: Desert Storm - The Ground War, Day 1 - Crush the Saddam Line - Animated]
En bijbehorende video over de luchtoorlog. Ik heb een heel sterk vermoeden dat men hier tactisch iets soortgelijks gaat doen, op een wat meer bij Oekraïne passende schaal dan. Men heeft long-range kruisraketten, decoys, HIMARS, Neptunes. Mits je die intel hebt, kun je een enorme shock & awe-campagne opzetten. De recente leveringen kruisraketten en MALD decoys is geen toeval, dat is een boodschappenlijst die afgevinkt wordt. Voor Oekraïne waarschijnlijk een absolute voorwaarde voor het begin van het offensief, anders hadden we denk ik wel meer strikes met Storm Shadow gezien dan tot nu toe het geval is geweest.
[...]
Pardon, iets te vluchtig gegoogled. 50km, stuk redelijker. Dan nog hebben F-16 piloten een groot voordeel in situational awareness en ondersteunende elektronica. Er is een reden dat ze er zo hard voor gelobbyd hebben. Nou niet in één keer die F-16 gaan zitten downplayen omdat-ie eindelijk goedgekeurd is
Mocht dit lukken kan het russische kaartenhuis wel eens in sneller in elkaar storten dan we hier zelfs durven hopen
Mijn interpretatie is een speldenprikje uitdelen, terug de grens over en vervolgens herhaal je ergens anders hetzelfde trucje.redwing schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:50:
[...]
Je mist de rest van de quote. Ook vandaag (door zowel russische als Oekrainse bronnen) zijn er berichten dat een gedeelte van de groep weer terug is gegaan, maar er ook nog wat dorpjes zijn 'bevrijd'. Het lijkt er dus op dat deze groep zich continue verplaatst en verder niets bezet. Je kunt dat doortrekken naar de volgende plek natuurlijk 'terug veroveren' noemen, maar om dat te zeggen als iemand niet de intentie heeft om een gebied daadwerkelijk te bezetten vind ik niet zo logisch.
Wat is het toch een verademing om die man, John McCain, te horen ipv al die MAGA sukkels uit diezelfde partij. Een echte republikein, dus geen populist, met de normen en waarden zoals je die van een beschaafd iemand mag verwachten.
Anyway, hij doorzag Putin en legt het , in 2015 dus, even uit:
[Twitter: https://twitter.com/LenerdoDicrapio/status/1661126393101680640]
Dat betekent, stam + t .
Het grote probleem is dat 9 van de 10 keer dat rusland zoiets deelt, het achteraf een verdraaide waarheid blijkt te zijn. En dan moet je op een gegeven moment de bewijslast om gaan draaien. Oftewel dan krijg je dat iets pas waar is als het ook bewezen waar is. En als je naar deze foto kijkt zijn er veel dingen die gewoon niet logisch zijn. En dan blijft er altijd een kans dat het wel een authentieke foto is, maar het wordt wel een stuk ongeloofwaardiger.3raser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:01:
[...]
Ik zat niet achter het stuur he. Maar als je beschoten wordt doe je soms dingen die niet heel logisch zijn.
Ik bedoel vooral te zeggen dat men soms wel heel makkelijk een complot ziet in dingen die ook gewoon heel normaal te verklaren zijn. Iemand roept op Twitter dat hij er een complot in ziet en het wordt massaal overgenomen omdat men dat liever geloofd dan de werkelijkheid. Zeg nou zelf, de schrijver van die tweet is net zo'n expert op foto-analyse als dat de gemiddelde corona-ontkenner een arts is.
Alle punten die hij noemt zijn naar mijn mening prima te verklaren vanuit het beeld wat ik erin zie. Dus misschien trap ik er wel in maar dan snap ik nog niet wat de Russen daar dan mee hebben bereikt. Wie het gebied onder controle heeft is op dit moment gewoon niet te zeggen.
In dit geval gaat het er verder helemaal niet om wie het gebied onder controle heeft (zoals gezegd zal dat rusland zijn), het gaat er om dat rusland 'wederom' een grote overwinning op de opstandelingen heeft behaald.
[removed]
https://www.ukrinform.net...cks-already-in-place.htmlIntel chief Budanov: Counteroffensive to start soon, minimum arms stocks already in place
24.05.2023 15:23
Ukraine’s Defense Forces have accumulated enough strength and weapons to start the de-occupation of Ukrainian territories that are temporarily seized by Russia.
PSN
Laten we ondanks het (soms lachwekkende)falen van de Russen niet vergeten dat wat zij doen en gedaan hebben vreselijk is.
Antwoord (indien je ook erg diep moest denken):
Ik ben dit eerlijk gezegd nooit vergeten. In mijn hoofd legde ik onmiddellijk een ezelsbruggetje; Butcha: butcherdr.lowtune schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:32:
Reality check: Ineens moest ik denken aan die specifieke plaats waar vorig jaar de extreem wrede oorlogsmisdaden plaats vonden, ik kon gewoon niet direct voor de geest halen waar dat ook weer was. Zo snel kan je dus iets vreselijks vergeten wat je niet direct heeft geraakt. Denk eens voor jezelf na, weet jij het nog?
Laten we ondanks het (soms lachwekkende)falen van de Russen niet vergeten dat wat zij doen en gedaan hebben vreselijk is.
spoiler:

[edit] uiteraard heeft rusland dit ontkent maar Bellingcat kwam met tegenbewijs.
[ Voor 9% gewijzigd door mir4dor op 24-05-2023 18:06 ]
Daily driver; MB R171 SLK280
was vorig jaar ook al wat "rooktesten" .. niks echt boeiends ..gise schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:49:
Duiken wat beelden op van rook bij de Kerch brug, maar is mogelijk een oefening met smokescreen.
Beelden hier: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Tja vanalles
Best wel bizar om te zien zeg! Jammer dat de 3 drones onschadelijk gemaakt zijn, maar lijkt me dat ze niet meer rustig ronddobberen daar.
Ik moest 5x opnieuw kijken.Lord Sheep schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:19:
[...]
Best wel bizar om te zien zeg! Jammer dat de 3 drones onschadelijk gemaakt zijn, maar lijkt me dat ze niet meer rustig ronddobberen daar.
Huh, dat schip wordt gewoon beschoten. Ik zie nergens drones.
dat is één van de dronesNeutraleTeun schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:31:
[...]
Ik moest 5x opnieuw kijken.
Huh, dat schip wordt gewoon beschoten. Ik zie nergens drones.
:strip_exif()/f/image/vpqC0C9vnlH863Mahq50rA0w.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Tens op 24-05-2023 18:37 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Eerlijk gezegd; daar hoefde ik niet eens een milliseconde over na te denken.dr.lowtune schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:32:
Reality check: Ineens moest ik denken aan die specifieke plaats waar vorig jaar de extreem wrede oorlogsmisdaden plaats vonden, ik kon gewoon niet direct voor de geest halen waar dat ook weer was. Zo snel kan je dus iets vreselijks vergeten wat je niet direct heeft geraakt. Denk eens voor jezelf na, weet jij het nog?
spoiler:
Vervelende is vooral dat er nog vele vergelijkbare dorpen zijn die nooit zullen worden onthouden.
#Ukraine: We obtained the first ever HQ image of the 🇬🇧Storm Shadow missile used by the Ukrainian Air Force, carried by Su-24MR "Yellow 60" of the 7th Tactical Aviation Brigade.
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 24 mei 2023
This aircraft, refurbed in 2018, was originally a reconnaissance model-until recently of limited use. pic.twitter.com/4TXIVAHIgG
PSN
https://www.hln.be/buiten...en-pure-domheid~a4c11387/
Page intentionally left blank.
Het was toch al bekend dat Storm Shadow te zwaar voor de MiG-29 was?YakuzA schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:45:
De storm shadow hangt blijkbaar onder SU24’s ipv mig29’s zoals gedacht werd:
[Twitter]
Niet hier of in het wapen topic iig.downtime schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:17:
[...]
Het was toch al bekend dat Storm Shadow te zwaar voor de MiG-29 was?
Mig29 is steeds nadrukkelijk als alternatief voor een Su24 om hem af te schieten genoemd.
PSN
En helaas weet ik ook niet meer waar ik de info vandaan heb dat het waarschijnlijk de Su-24 zou worden. Ik wist niet beter dan dat de MiG-29 nooit een optie was.YakuzA schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:21:
[...]
Niet hier of in het wapen topic iig.
Mig29 is steeds nadrukkelijk als alternatief voor een Su24 om hem af te schieten genoemd.
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid