Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 25 Laatste
Acties:
  • 518.791 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik moest hardop lachen toen ik dit las..prachtig...de ironie....:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

winwiz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:34:
[...]

Je zult toch de warhead moeten armen en ik neem aan dat die code van hogerhand moet komen en en niet op een post-it onder een monitor hangt.
Die codes liggen in een kluis. En de lanceercrew heeft de code van die kluis. Ze kunnen (in theorie) lanceren zonder bevelen van hogeraf - mits beide leden van de crew zo gek zijn om dat te willen. Niet voor niets bestaat zo'n crew uit meerdere mensen die onder psychologisch toezicht staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:40
Apache4u schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:46:
Ik moest hardop lachen toen ik dit las..prachtig...de ironie....:

[Embed]
Discussie loopt hier - denk laat ik ook 's proberen OT te blijven en in het juiste topic posten :7

NiGeLaToR in "De situatie binnen Rusland"

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06
Ik ga er eens een hele wilde theorie uit gooien: Oekraïne geeft hier inderdaad een koekje van eigen deeg. Dit is een inverse 2014-tactiek, waar Oekraïne nu Little Green Men in Belgorod neerzet. Eigenlijk zou ik willen zeggen: het is begonnen. Militair gezien zou het briljant zijn. Die russen zitten nu over de gehele frontlinie compleet ingegraven. Dat frontaal aanvallen na een serie probing attacks, zeker nu het front alleen nog maar statischer kan worden sinds de 'val' van Bakhmut, gaat hoe dan ook grote verliezen kosten. Dus je lokt ze eerst terug door een groep etnische russen binnen de ZSU-rangen een nieuwe BPR op te gaan richten. Je stuurt ze eerst naar een van de NAVO-landen om 6 maanden met SOF te trainen en je geeft ze je oude Soviet-materieel mee. De russen móeten wel reageren want dit is een enorme afgang voor ze en alles wat daar ooit de grens bewaakte staat nu in Oekraïne. Dan stoot je een roteind daarvandaan in het zuiden met Leos en Bradleys door de linies.

Als we op een gegeven moment zeker weten dat het begonnen is en we zien opeens F-16's met reeds getrainde piloten verschijnen word ik echt gek :+

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:22
AndereKoekoek schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:44:
Even een ochtend geen nieuws van Oekraine/Rusland gevolgd en dan dit.
Vooralsnog geen officiële reactie vanuit Rusland, maar de Russische redditors weten het al wel.

Zij zijn ervan overtuigd dat deze actie ervoor zorgt dat alle Russen een nóg grotere haat krijgen tegen Oekraïners en ze niks in de weg staat om er even een paar nukes op te gooien.

Ben er iedere keer weer over verbaasd hoe zij reageren. Buiten Rusland is alles toegestaan, maar als er iets binnen Rusland is dan moeten ze meteen heel de wereld kapot schieten.
Ergens heb ik zo iets van kom dan Rusland, geeft ons de perfecte aanleiding voor NATO, US en/of andere landen om wel actief mee te gaan doen in deze oorlog. En dan ook niet stoppen bij de grens van Rusland maar doorgaan totdat Rusland niet meer bestaat in zijn huidige vorm. Moet eens klaar zijn met dat landje pik en het uitmoorden van bevolkingsgroepen. (Wat mij betreft ook de generale repetitie voor China als die het in zijn bol krijgt, maar dat is voor een ander topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
downtime schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Die codes liggen in een kluis. En de lanceercrew heeft de code van die kluis. Ze kunnen (in theorie) lanceren zonder bevelen van hogeraf - mits beide leden van de crew zo gek zijn om dat te willen. Niet voor niets bestaat zo'n crew uit meerdere mensen die onder psychologisch toezicht staan.
Nu heb je het over de VS, toch? Niet over Rusland. Het gaat in deze context om de Russische situatie. Tenzij je het wilt hebben over hypothetische Capitoolbestorming #2 in 2024 oid. Hoort dan elders ;)

Een kluis heeft net als een slot als doel: vertraging. Met de juiste middelen, tijd, en geduld is elke kluis open te krijgen. Ook voor een Rus zijn die middelen voorhanden, al is het niet eenvoudig deze onder de knie te krijgen (kwestie van de juiste expert vinden of inhuren).

Mij zou het -gezien de rest van de staat- niets verbazen als Russische kluizen gebruikt door hun leger decennia oude kwetsbaarheden bevatten die allang bekend zijn, standaard wachtwoorden, slechte staat of brakke kwaliteit, enz enz. Allemaal onder het mom van 'niemand zou het durven', 'fysiek zijn we veilig', enz. En psychologisch toezicht in Rusland.... haha

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BeefHazard

Ik kijk mijn ogen uit... Of ze nú willen opgeven of willen wachten op de 'aanstaande' meatgrinder?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

BeefHazard schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:17:
[Twitter]
Ik kijk mijn ogen uit... Of ze nú willen opgeven of willen wachten op de 'aanstaande' meatgrinder?
Die vent heeft een perfecte gelegenheid gekozen hier. Inspanning van niks, meeliftend op de gebeurtenissen kon het effect wel eens positief zijn - en dat is mooi meegenomen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
BeefHazard schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:59:
Ik ga er eens een hele wilde theorie uit gooien: Oekraïne geeft hier inderdaad een koekje van eigen deeg. Dit is een inverse 2014-tactiek, waar Oekraïne nu Little Green Men in Belgorod neerzet. Eigenlijk zou ik willen zeggen: het is begonnen. Militair gezien zou het briljant zijn. Die russen zitten nu over de gehele frontlinie compleet ingegraven. Dat frontaal aanvallen na een serie probing attacks, zeker nu het front alleen nog maar statischer kan worden sinds de 'val' van Bakhmut, gaat hoe dan ook grote verliezen kosten. Dus je lokt ze eerst terug door een groep etnische russen binnen de ZSU-rangen een nieuwe BPR op te gaan richten. Je stuurt ze eerst naar een van de NAVO-landen om 6 maanden met SOF te trainen en je geeft ze je oude Soviet-materieel mee. De russen móeten wel reageren want dit is een enorme afgang voor ze en alles wat daar ooit de grens bewaakte staat nu in Oekraïne. Dan stoot je een roteind daarvandaan in het zuiden met Leos en Bradleys door de linies.

Als we op een gegeven moment zeker weten dat het begonnen is en we zien opeens F-16's met reeds getrainde piloten verschijnen word ik echt gek :+
Ja, dat denk ik ook. Dit is een afleidingsmanoeuvre. Het doel is druk zetten op plekken waar dat kan: om Bakhmut heen (natuurlijk moeten de Russen niet te lang vieren dat ze Bakhmut hebben), en dus inderdaad nu dit. Het leuke is nog als de tegenstander weet dat dat het doel is, maar zich toch genoodzaakt voelt om dusdanig te reageren dat er neveneffecten zijn.

Wat betreft dat laatste. De Storm Shadow was er ook ineens. Dat was ook onverwacht.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
BeefHazard schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:17:
[Twitter]
Hij ook want de autocue moet-ie nog even mee oefenen :D (ogenschijnlijk slimme zet en timing daar niet van)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
Jerie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:37:
Wat betreft kernwapens: gevaarlijker is volgens mij het risico op een vuile bom. Die is gemakkelijker te vervaardigen.
Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen om de kerncentrale bij Zaporizhzhia dan om welke bewuste aanval ook. Onderschat de risico's van onverschilligheid en onbekwaamheid niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:16:
[...]

Nu heb je het over de VS, toch? Niet over Rusland. Het gaat in deze context om de Russische situatie.
Klopt. Het was gewoon als reminder dat er best wat risico aan de inname van een raketsilo kan zitten.
Een kluis heeft net als een slot als doel: vertraging. Met de juiste middelen, tijd, en geduld is elke kluis open te krijgen.
Absoluut. Het is vergelijkbaar met een verzegelde envelop. Niet bedoeld als absolute veiligheid maar om te zorgen dat het sporen nalaat als iemand aan de inhoud van de kluis komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Na3I2glpA9LSrHKON1xMJdotw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M99TMKNnOANuHznZqa7VxiCW.jpg?f=fotoalbum_large

Er zou dus sprake zijn van 3 bevrijde dorpen. Wat bevrijd exact moet beteken heb ik geen idee van. Rijden ze gewoon binnen en als er geen verzet is noemen ze het bevrijd? Zijn er werkelijk gevechten aan de gang?

Zeker is aan de hand van het beeldmateriaal dat er in die regio grote paniek lijkt te zijn en veel Russen lijken te vluchten. Dit ervanuit gaande dat de beelden authentiek zijnen geen random files van ettelijke maanden / jaren geleden.

Ook zou er al een Russische mi9 zijn gecrasht. Hoe dat is gebeurd staat niet geschreven.

Edit 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anzPnkTS2lR5qi0Z47ZPwgPLAII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7uxQPUgPvXIGNKivOpp8GdR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gaf in een eerdere post aan hummers te zien, dat is aan de hand van bovenstaande beeld ( afkomstig uit een video )

Kwestie om geen misleidende info te verspreiden miss dat er een ander paar ogen de voertuigen als hummers kan bevestigen.

Edit2: Op 1 video is dus wel degelijk een tank te zien, en die heeft wel degelijk de Oekraïense vlag.

[ Voor 28% gewijzigd door Rubberen op 22-05-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

anboni schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:29:
[...]

Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen om de kerncentrale bij Zaporizhzhia dan om welke bewuste aanval ook. Onderschat de risico's van onverschilligheid en onbekwaamheid niet...
Absoluut. Het voordeel van kernwapens is dat iedereen snapt dat ze gevaarlijk zijn. Bij een (gestopte) kerncentrale is dat helaas wat minder duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:06
downtime schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Absoluut. Het voordeel van kernwapens is dat iedereen snapt dat ze gevaarlijk zijn. Bij een (gestopte) kerncentrale is dat helaas wat minder duidelijk.
offtopic:
Je zou denken dat uitgerekend Russen en Oekraïners zich zeer bewust zijn van de gevaren rondom kerncentrales :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
migchiell schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:48:
[...]

offtopic:
Je zou denken dat uitgerekend Russen en Oekraïners zich zeer bewust zijn van de gevaren rondom kerncentrales :X
Oekraïners wel hoor, Russen niet; de grote leider Poetin deed de serie HBO Chernobyl af als Westerse propaganda. Wel als dat zo is, dan zit Westerse propaganda verdacht dichtbij de werkelijkheid... want hoewel hier en daar afwijkend van de werkelijkheid, en natuurlijk in het Engels (net als The Death Of Stalin) is het historisch accuraat).

[ Voor 13% gewijzigd door Jerie op 22-05-2023 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
migchiell schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:48:
[...]

offtopic:
Gingen er enkele maanden geleden niet nog allerlei berichten rond over Russische soldaten die vrolijk loopgraven aan het maken waren in de bossen bij Pripyat? Zou me niks verbazen als die hele ramp in Rusland in de doofpot is gestopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Als het zo gemakkelijk is om de grens naar Belgorod over te steken, kan je dan ook niet in Rusland stukje naar het oosten rijden om dan achter de verdediging linies weer de Luhansk Oblast weer in te duiken? Uiteraard niet met groot geschut, maar met wat kleinere onopvallende groepen zou je op die manier toch mogelijk redelijk wat schade aan de verdedigingslinies kunnen veroorzaken en beetje bruggenhoofd zijn voor een groter tegenoffensief dat volledig vanuit Oekraïens grondgebied komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09 14:10
Pompi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:07:
Als het zo gemakkelijk is om de grens naar Belgorod over te steken, kan je dan ook niet in Rusland stukje naar het oosten rijden om dan achter de verdediging linies weer de Luhansk Oblast weer in te duiken? Uiteraard niet met groot geschut, maar met wat kleinere onopvallende groepen zou je op die manier toch mogelijk redelijk wat schade aan de verdedigingslinies kunnen veroorzaken en beetje bruggenhoofd zijn voor een groter tegenoffensief dat volledig vanuit Oekraïens grondgebied komt.
In het meme topic staat ook voor de grap dat ze zo via een omweg bij de Krim weer terugkomen :+ . Maar een beweging via Russisch grondgebied vanuit UA lijkt me onwaarschijnlijk en verdere escalatie alleen maar nog meer in de hand te werpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Perseus op 22-05-2023 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 11:56
🔹 The Belgorod regional Interior Ministry has introduced the Edelweiss plan - a general gathering of officers has been announced in all police departments, the Russian media outlet Baza writes. An "Interception" plan has also been introduced for the entire Belgorod region.

🔹 Baza also reported that Russian special services are verifying information about a downed Mi-8 helicopter near the village of Prokhorovka in the Belgorod region. The newspaper sources claim that the incident is not connected to the "Ukrainian Sabotage and reconnaissance group". However, there has been no official information about it yet.

🔹 Meanwhile, the news program on federal TV channel "Russia 24" dedicated exactly 23 seconds to the situation with the penetration of the "Ukrainian Sabotage and reconnaissance group" into the Belgorod region of Russia - and simply read out a commentary by Governor Gladkov. (video)
The special military operation to defend russians from liberating russians is going according to plan, nothing to see here. Volgens mij valt ook 1/4 van de Russische helicopters uit de lucht vanwege het slechte onderhoud ofzo. Hopelijk veroorzaakt dit een paniekreactie bij het kremlin, waardoor het tegenoffensief van Oekraine meer kans van slagen heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:39
Rubberen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:35:
[

Edit2: Op 1 video is dus wel degelijk een tank te zien, en die heeft wel degelijk de Oekraïense vlag.
Er gaan ook weer veel oude beelden rond als zijnde dat het nu daar gebeurd, dus goed opletten wat er fake en echt is. Daarnaast kun je er wel van uit gaan dat als er een tank met een Oekraïense vlag daar rond rijdt het 100% zeker een rus is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Perseus schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:09:
[...]

In het meme topic staat ook voor de grap dat ze zo via een omweg bij de Krim weer terugkomen :+ . Maar een beweging via Russisch grondgebied vanuit UA lijkt me onwaarschijnlijk en verdere escalatie alleen maar nog meer in de hand te werpen.
Dat is ook wel weer heel overdreven, maar klein stukje zodat je vanuit Noordelijke richting Luhansk in zou rijden zou mij als leek niet zo gek lijken. Al is het maar met je Special Forces mensen die onopvallend de grond klaar maken voor een echt offensief.

Ik vraag mij soms wel af hoeveel escalaties er nou echt nog kunnen zijn, want voelt soms aan alsof Rusland vanuit hun kant wat dat betreffende overal laks aan heeft maar wel gepikeerd gaat doen als het andersom gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
redwing schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:16:
[...]

Er gaan ook weer veel oude beelden rond als zijnde dat het nu daar gebeurd, dus goed opletten wat er fake en echt is. Daarnaast kun je er wel van uit gaan dat als er een tank met een Oekraïense vlag daar rond rijdt het 100% zeker een rus is.
Van de beelden die deze groepering zelf online zet zie je geen enkele markering.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
NiGeLaToR schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Van de beelden die deze groepering zelf online zet zie je geen enkele markering.
Dat is ook wat ik kon vinden en ook het meest logische. De groepering zelf wil geen banden met rusland of Oekraine hebben en zal dus zeker geen vlag dragen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:10

Zewatanejo

Fine Thanks!

redwing schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:31:
[...]

Dat is ook wat ik kon vinden en ook het meest logische. De groepering zelf wil geen banden met rusland of Oekraine hebben en zal dus zeker geen vlag dragen.
In de video van Suckomimus zie je een verklaring van de groep. Daar dragen ze een UA vlag op hun uniform

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
Zewatanejo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:38:
[...]

In de video van Suckomimus zie je een verklaring van de groep. Daar dragen ze een UA vlag op hun uniform
Ik had die video in het andere topic gezet, er zou een vertaling zijn maar die klopt niet en is verwijderd. Wat dat betreft doet Suchomimus echt goed zijn best.

De verklaring van de groep is een hele algemene en heeft geen betrekking op wat er nu aan de hand is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Zewatanejo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Maar wel op zijn kop en zelfs 90 graden gedraaid. En als je kijkt waar ze voor staan zijn ze ook niet echt positief over UA. Wat ik er zo van kan vinden is het een beetje een rare groep en zijn ze anti-rusland, maar ook niet echt positief over Oekraine.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
redwing schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:46:
[...]

Maar wel op zijn kop en zelfs 90 graden gedraaid. En als je kijkt waar ze voor staan zijn ze ook niet echt positief over UA. Wat ik er zo van kan vinden is het een beetje een rare groep en zijn ze anti-rusland, maar ook niet echt positief over Oekraine.
Klopt, een van de groepen heeft wat moeite met het feit dat Zelensky joods is. 'Gelukkig' hebben ze op dit moment nog meer moeite met Putin, aldus de berichten.

Wat er op dit moment waar is - geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:32

3raser

⚜️ Premium member

[...]

Van wat ik er zoal over lees lijkt het mij meer een groep mensen die hun kans schoon zien om zich onafhankelijk te verklaren. The enemy of your enemy is your friend, dus Oekraïne wordt nu misschien gebruikt voor dit doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Wel UA vlag in beeld hier, maar geen insignes.

Maargoed, DPR seperatisten droegen ook (oa) Russische vlaggen, dus.. dat mag :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Ik ben nog geen groep tegengekomen die anti-Rusland is. Dat is ook slecht voor de draagkracht (= new recruits); men is specifiek anti-Poetin. Het betreft de leider van deze autocratie, plus z'n lackeys. Niet het land zelf.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Mi-24 neergehaald in donetsk:
"Today, forces and means of the royal brigade eliminated an enemy assault helicopter Mi-24. The enemy's ‘Crocodile’ [assault helicopter] was attempting to inflict fire damage on the village of New York, Donetsk region, when it was stopped with a well-aimed shot from an Igla MANPADS fired by an anti-aircraft gunner of the 24th anti-aircraft missile artillery division of 24th Separate Mechanized Brigade named after King Danylo,” the report says.
https://www.ukrinform.net...24-with-igla-manpads.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
in dat linkje staat ook nog
As reported by Ukrinform, Ukrainian artillerymen destroyed a column of Russian military equipment, which numbered about 10 units, in Donetsk region.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02

Falcon10

Hit it i would !

Pfiew.
Denk je dat het een beetje allemaal stilte voor het oekrains offensief storm is, krijg je vandaag dit allemaal te lezen 8)7

Weet nu niet of je enerzijds blij moet zijn of niet, en hoe je dit nu juist moet kaderen ?

- Is het effectief een groep onafhankelijken die van het momentum gebruik maken om "the enemy of my enemy is my friend" te gebruiken om hun eigen agenda te starten ?
- Is het Rusland die een red flag doet onder het mom van een onafhankelijke groep om zo harder naar Oekraine te kunnen gaan uithalen ?
- Is het Oekraine die van de onafhankelijke groep onder de radar gebruik maakt om de Russen helemaal gek te maken, ze halvelings te laten terugdraaien, om ze vervolgens op de hielen te gaan rijden met westers spul en het hele oekrainse offensief ?

Je mag zeggen wat je wil, maar dit scenario hadden zelfs de beste filmschrijvers niet kunnen verzinnen.
Zou nog helemaal over the top worden als door deze schermutseling in Rusland nu een boel andere regios ook opeens het licht zien en zoiets hebben van "hey, kijk eens wat ze daar doen aan de westgrens ?! .... Hey hier bij ons zitten eigenlijk ook nog amper Putin gezinde troepen ....... als we nu ook eens ........ "
In mijn ogen : momenteel perfect moment om een coup te plegen/je onafhankelijkheid uit te gaan roepen, dan worden ze daar in Het Kremlin helemaal tuut !
Laat ons in elk geval dan ook hopen dat ze daar in dat ivoren ding niet helemaal doordraaien en nog gekkere dingen gaan doen ! :X

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14
Falcon10 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:40:
om zo harder naar Oekraine te kunnen gaan uithalen ?
Harder?

Wat willen ze doen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:31
Ook ik kan niet ontkennen dat ik geniet van deze dag. Tegelijk heb ik geleerd om even af te wachten. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik in de val trap van eerste berichtgevingen die een dag later alweer ontkracht worden.
Uiteraard blijf ik hopen.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Falcon10 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:40:
Pfiew.
Denk je dat het een beetje allemaal stilte voor het oekrains offensief storm is, krijg je vandaag dit allemaal te lezen 8)7
Mijn schatting is dat dit minimaal voor een deel psyops zijn om maximale chaos en verwarring te stichten onder de Russen. Allemaal ruis waar je wel of niet op moet reageren, of filteren of er echt iets gaande is dat er toe doet. En straks gebeurt er wel echt iets, en heb je het pas te laat door of reageer je op de verkeerde plek.

Ook mooi het 2014 Krim draaiboek omdraaien, "nee nee, daar weten wij niks van hoor, het zijn Russische separatisten!" "Tijd om maar vast een referendum te plannen voor de zelfstandige volksrepubliek Bilhorod?" enz. De trollposts schrijven praktisch zichzelf :) maar goed, hoeveel daarvan Rusland bereikt is de vraag, de propaganda kanalen houden het natuurlijk buiten de deur, maar als je daar gelegerd zit geloof je daar natuurlijk weinig meer van. Dus op Telegram zal het ook onder de Russen wel lekker rondzingen WTF er nou wel of niet gaande is. En dat is denk ik precies het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:00
mir4dor schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:47:
Ook ik kan niet ontkennen dat ik geniet van deze dag. Tegelijk heb ik geleerd om even af te wachten. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik in de val trap van eerste berichtgevingen die een dag later alweer ontkracht worden.
Uiteraard blijf ik hopen.
Deze keer niet, de beelden liegen er niet om en zijn niet Nep.

Het is geen False flag, deze mensen bestaan echt en zijn al aankondigen voor geweest.
Ze maken nu gebruik van het momentum.

De vraag is hoe blij UA ermee is, want dit kan ook gevolgen hebben voor handel en hoe wij tegen UA aankijken.
Ondanks het Russen vs Russen zijn, is de diverse Humvee gespot en MRAP.

Blijft een hoog groene mannetjes gehalte, en dat siert wel 😝

[ Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 22-05-2023 18:56 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Och, denk dat Oekraïne met elke verwarring die gezaaid wordt is geholpen op dit moment. Laat die Russen maar in paniek rondrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Lees nu pas de nieuwsberichten van vandaag maar wat ontzettend genieten dit, is natuurlijk nog vrij onduidelijk wat er precies allemaal speelt maar dit is natuurlijk erg gunstig voor oekraine. Lijkt me in ieder geval geen actie van rusland zelf want zo krijg je alleen maar onrust in het land.

Zou ook wel is een start vaan het oekrainse offensief kunnen zijn, als het echt een beetje een serieuze bedreiging is moet rusland daar toch ook weer manschappen/materiaal heen sturen.

Maar misschien valt het tegen en zijn het enkel wat kleine groepjes :+

Playstation 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

*knip* Liever geen stemming maken.

[ Voor 92% gewijzigd door teacup op 22-05-2023 20:49 ]

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Wilke
Mektheb schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:55:
De vraag is hoe blij UA ermee is, want dit kan ook gevolgen hebben voor handel en hoe wij tegen UA aankijken.
Ik zie niet in waarom het acceptabel zou zijn dat Rusland een land binnenwalst, kinderen in grote getale ontvoert, massamoorden uitvoert, complete steden blok voor blok met de grond gelijkmaakt, en de internationale graan- en energiemarkten misbruikt om druk te zetten, maar het dan een probleem is als Oekraïene bij de verdediging slim gebruikt maakt van verwarring in Rusland en/of de stichters daarvan wat helpt of aanmoedigt (aangenomen dat dit inderdaad gaande is, want dat is voor iedereen hier koffiedik kijken, denk ik).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 11:50
Toch wel een knap staaltje incompetentie van Rusland, zo lijkt het.

BTR-82A in beslag genomen door het Russian Volunteer Corps

Pijnlijk voor Putin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:56:
Och, denk dat Oekraïne met elke verwarring die gezaaid wordt is geholpen op dit moment. Laat die Russen maar in paniek rondrijden.
toch vind ik niet dat oekraine moet reageren, zeker niet met "referendum oid" (bv Polen zou dat beter kunnen doen IMHO) zal gelijk zeggen waarom:

ALS oekraine hier achter zit is het een reden voor RU om x.y.z te doen oftewel kat in het nauw maakt rare sprongen, en zou Rusland ook daar huis kunnen houden immers om bevolking word er NUL om gegeven.
Doe je daar echter Polen oid dan kan je daar een blauwhelmen neer donderen dat is veel gemener denk ik zo.

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

MikeyMan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:56:
En niemand heeft het vandaag meer over 'Bakhmut'. Alleen dat is al winst. :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De CV90's zijn gespot op een trein:

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wilke
vso schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:09:
toch vind ik niet dat oekraine moet reageren, zeker niet met "referendum oid"
Gaan ze natuurlijk ook niet doen, dat zou idioot zijn. Maar dat het door random mensen op internet wordt gesuggereerd als omkering van 2014, is qua PR naar het westen wel slim.

Maar anders bekeken, we zijn inmiddels klaarblijkelijk aangekomen bij minuut 10 (van de 11) van onderstaand filmpje, door een Russische MP gemaakt in april 2021, een jaar voor het binnenvallen van heel Oekraïne. Vorig jaar al verschillende keren gepost, maar voor wie het gemist had, ook in Rusland was het voor welingelichte bronnen klaarblijkelijk vooraf relatief helder hoe deze oorlog zou kunnen verlopen, gezien vanuit Russisch perspectief:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:05

Standeman

Prutser 1e klasse

Wilke schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:18:
[...]

Gaan ze natuurlijk ook niet doen, dat zou idioot zijn. Maar dat het door random mensen op internet wordt gesuggereerd als omkering van 2014, is qua PR naar het westen wel slim.

Maar anders bekeken, we zijn inmiddels klaarblijkelijk aangekomen bij minuut 10 (van de 11) van onderstaand filmpje, door een Russische MP gemaakt in april 2021, een jaar voor het binnenvallen van heel Oekraïne. Vorig jaar al verschillende keren gepost, maar voor wie het gemist had, ook in Rusland was het voor welingelichte bronnen klaarblijkelijk vooraf relatief helder hoe deze oorlog zou kunnen verlopen, gezien vanuit Russisch perspectief:
[YouTube: 2021 Uncanny Predictions of Ukraine war by Russian MP Nevzorov (English)]
Als het niet waar was, de beste stand up comedy in jaren :P

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tick
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 20:21

Tick

Im that jerk,who wants to know

Zijn ze hier nou aan het trollen? Koekje van eigen deeg....

Belgorod peacekeeping operation

Heel benieuwd wat Belgorod wat gaat brengen...

[ Voor 34% gewijzigd door Tick op 22-05-2023 20:56 ]

There are many mysteries in this universe, including me!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:42
Ik mis een dagje nieuws , gelijk loop ik hopeloos achter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

CornermanNL schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:02:
Ik mis een dagje nieuws , gelijk loop ik hopeloos achter
Valt mee. Deze post lezen en je bent alweer bijna helemaal bij: asing in "De situatie binnen Rusland" :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
Tick schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:53:
Zijn ze hier nou aan het trollen?
Laten we voorop stellen dat wat er nu in Belgorod gebeurt, hele grote gevolgen kan hebben. Als de kat van huis is *insert Pinky and The Brain hier* etc.

Dit is uiteraard een flater voor Moskou en ze worden op internet keihard getrolld op dit moment.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
asing schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Laten we voorop stellen dat wat er nu in Belgorod gebeurt, hele grote gevolgen kan hebben. Als de kat van huis is *insert Pinky and The Brain hier* etc.

Dit is uiteraard een flater voor Moskou en ze worden op internet keihard getrolld op dit moment.
oryx door de bocht

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1660720979729948673]

Voor wie denkt maar "kaart" ipv lijst .. alstu

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwvzNiFWAAEFrOk?format=jpg&name=small

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 22-05-2023 21:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
XWB schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:15:
De CV90's zijn gespot op een trein:

[Twitter]
Model 9040c.

F yeah 🥹

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Mektheb schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:16:
[...]

Model 9040c.

F yeah 🥹
De modernste variant dus?
Wikipedia: Combat Vehicle 90

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mektheb
Yup zeker weten, Def MON denkt het ook.
Dus fingers crossed

Edit : klinkt heel dubbel, maar ben enthousiastAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THVoTz9bav-IaGZjUwiLrr5YlJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idlFXfb4tIuEe8ZWQdB8tsFY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Mektheb op 22-05-2023 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist veel vliegtuigposts verplaatst naar Wapens en wapensystemen. Denk eraan zo'n discussie af te splitsen als ze verder gaat dan 3-4 posts. Dit topic is daar niet voor.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mektheb schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:55:
[...]

Deze keer niet, de beelden liegen er niet om en zijn niet Nep.

Het is geen False flag, deze mensen bestaan echt en zijn al aankondigen voor geweest.
Ze maken nu gebruik van het momentum.

Ondanks het Russen vs Russen zijn, is de diverse Humvee gespot en MRAP.

Blijft een hoog groene mannetjes gehalte, en dat siert wel 😝
Dat is afhankelijk van welke landen in het Westen dat je het vraagt. De Engelsen of Britten vinden het fantastisch, een oude hobby van de 19de eeuw. Eventjes de Russen buiten houden/trappen gewoon omdat het kan.
The chorus of an 1878 song [3] by G. H. MacDermott (singer) and George William Hunt (songwriter) commonly sung in pubs and music halls of the Victorian era gave birth to the term "jingoism". The song was written in response to the surrender of Plevna to Russia during the Russo-Turkish War, by which the road to Constantinople was open. The previous year, Viscount Sherbrooke had applied the expression, then a popular schoolboy's oath, to the war excitement.[4] The song's lyrics had the chorus:

We don't want to fight but by Jingo if we do,
We've got the ships, we've got the men, we've got the money too,
We've fought the Bear before, and while we're Britons true,
The Russians shall not have Constantinople.
Wikipedia: By Jingo

Vroeger waren het populaire liederen om de overheid te overtuigen dat een oorlog tegen de Russen nodig was, want we hebben de schepen, mannen, het geld en de gevechtservaring al. Waarom zou je het niet doen volgens de ware aard van onze identiteit?

Toen wist men al dat de brute Russische Beer weer op oorlogspad ging en de Britse Leeuw probeerde met alle excuses een oorlog te vermijden.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 23-05-2023 01:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Vannacht 4 shaheds neer geschoten:
On the night of May 23, 2023, Russia again attacked the territory of Ukraine with four Shahed suicide drones. Ukraine’s air defense units destroyed all of them.
https://www.ukrinform.net...e-all-of-them-downed.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vier maar? De voorraden lijken er doorheen te gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 09:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

De EU heeft 15k Oekraïense soldaten getraind en er wordt tegen het einde van het jaar nog 15k getraind.
[The] good news [is that] the European Training Mission (EUMAM Ukraine) has completed its initial goal of training 15,000 Ukrainian soldiers, and we will train another 15,000 by the end of this year.
https://www.eeas.europa.e...orrell-after-meeting-5_en

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:43:
[...]

Kan. Of ze hadden het (emotioneel) druk met iets anders. Bijvoorbeeld een soort van opstand. Of het is doen alsof via signaling. We weten het niet.

Het zou ook kunnen dat het offensief in het noorden van de Donbas begint. Of dat die indruk moet worden gewekt.

We weten het niet. En dat is maar goed ook! :) (wat kan het fijn zijn iets niet te weten)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwycHrlaUAA8kJR?format=jpg&name=small

40 arty das niet niks met 34 uav daarop volgend

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:15
vso schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:33:
[Afbeelding]

Het aantal russen is de laatste week knap laag tegenover hoge mechanische getallen. Daar is toch echt wel een langdurige verandering van tactiek gaande.
Soort van, eerst alle artilerie uitschakelen en daarna oprukken.

[ Voor 7% gewijzigd door barry86 op 23-05-2023 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

barry86 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:35:
[...]

Het aantal russen is de laatste week knap laag tegenover hoge mechanische getallen. Daar is toch echt wel een langdurige verandering van tactiek gaande.
Artillerie loopt idd rap op qua verliezen de laatste tijd. Dat zal het voor de Russen bij een UA offensief een stuk lastiger maken.

Mooi. Opruimen die handel.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 20:20
[...]

Een nieuwe rus is natuurlijk ook zo opgetrommeld, een artilleriegeschut smeden kost een hoop meer tijd en moeite of moet vervangen worden door een museumstuk. Veel efficiënter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:43:
[...]

Het fluctueert een beetje per dag lijkt het iig.
Misschien dat er over een meerdaagse trend wat te zien is?
Two enemy Shahed-136/131 suicide drones have been shot down by Ukraine’s air defense units in the Mykolaiv region.
Waren er nu uiteindelijk 6 in totaal vannacht :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:03
[...]

Dit zal ook wel komen doordat Bakhmut op dit moment een stuk minder actieve battleground is

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

XWB schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Oekraïne heeft niets te winnen hierbij, mede daarom werd een aanval op Belgorod vorig jaar uit Zelenskyy's hoofd gepraat.
een hele boel; instabiliteit in rusland, UA heeft meerdere malen opgeroepen en steun betuigt voor een ieder die zicht tegen putin-regiem keert. of dat nu de lokale bakker is, of een melitia, boeiend; meer brandjes op verschillende plekken betekend meer aandacht op verschillende plekken nodig vanuit kremlin.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-09 21:22
vso schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:33:
[Afbeelding]

Zijn dit soort staatjes er eigenlijk ook van de UA kant?
Heb het idee dat er aan de UA kant geen verliezen zijn, maar dat kan natuurlijk niet.

Moderatie comment:
Om de start post van dit topic aan te halen....

Oorlog in cijfers
Bij de vele exacte bezoekers van tweakers is er een sterke behoefte om de oorlog in cijfers te willen volgen. Wat we echter vaststellen is dat verifieerbare getalsmatige informatie tijdens dit conflict eigenlijk niet voorhanden is. Geen van de bronnen, met name de Russische informatie, maar ook de Amerikaanse, Britse en Oekraïense informatie kunnen onafhankelijk geverifieerd worden. Een discussie voeren over cijfers is hierdoor tijdens het conflict niet mogelijk. Wees hier mee in dat topic daarom ook terughoudend. Belangrijker dan die cijfers zelf is het om na te gaan waarom bepaalde informatie op een zeker moment worden gedeeld. Ook relatieve veranderingen van cijfers vertellen iets, even los van of ze structureel te hoog zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door teacup op 23-05-2023 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:38
FRANQ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Heb het idee dat er aan de UA kant geen verliezen zijn, maar dat kan natuurlijk niet.
Die zijn er niet, UA doet hard zijn best dit geheim te houden. Er zijn meerdere keren getallen genoemd vanuit diverse hoeken en er is Oryx voor het op beeld vastgelegde verloren materieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
SiErRa schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:05:
[...]

Die zijn er niet, UA doet hard zijn best dit geheim te houden. Er zijn meerdere keren getallen genoemd vanuit diverse hoeken en er is Oryx voor het op beeld vastgelegde verloren materieel.
Ik snap dat ze het geheim willen houden, om de moraal hoog te houden (en bij de russen laag).
Maar het is wel interessant om te zien of de kill to death ratio toeneemt om het maar even zo plat te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:25
FRANQ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:55:
[...]

https://tass.com/defense/1621235
In all, the Russian Armed Forces have destroyed 428 Ukrainian combat aircraft, 235 helicopters, 4,262 unmanned aerial vehicles, 424 anti-aircraft missile systems, 9,257 tanks and other armored combat vehicles, 1,100 multiple rocket launchers, 4,881 field artillery guns and mortars and 10,379 special military motor vehicles since the beginning of the special military operation in Ukraine, Konashenkov reported.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Tass moet je met een korreltje zout nemen, aangezien het Russische staatsmedia is. Natuurlijk zijn de cijfers die Oekraïne publiceert ook niet 100%, maar het is gebleken dat die redelijk in de buurt komen, terwijl de cijfers die Rusland publiceert veel te hoog zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 08:17
Sito schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:29:
[...]

Tass moet je met een korreltje zout nemen, aangezien het Russische staatsmedia is. Natuurlijk zijn de cijfers die Oekraïne publiceert ook niet 100%, maar het is gebleken dat die redelijk in de buurt komen, terwijl de cijfers die Rusland publiceert veel te hoog zijn.
Korrel zout? Het is dikke onzin, volgens de cijfers van Rusland heeft Oekraïne geen tank of vliegtuig meer en de eerste Bradleys waren al vernietigd voordat ze in Oekraïne kwamen.
@FRANQ
Als je cijfers wilt hebben Oryx houd ook die bij van Oekraïne

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:27

Fanta

FordPerformance™️

Zeg er gerust even bij dat er niets klopt van deze cijfers en dat TASS (staatsmedia) geen betrouwbare bron is. Dit ter eigen invulling laten is niet handig, niet iedereen volgt dit topic sinds dag 1.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Je weet dat dit echt een bullshit lijstje is? Handig om er even bij te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door -tom-562 op 23-05-2023 10:44 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
Fanta schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Zeg er gerust even bij dat er niets klopt van deze cijfers en dat TASS (staatsmedia) geen betrouwbare bron is. Dit ter eigen invulling laten is niet handig, niet iedereen volgt dit topic sinds dag 1.
Er is over de Oekraïnse mededelingen hier en daar wel wat kritiek, maar de algemene indruk lijkt te zijn dat ze in ieder geval de trend goed weergeven: Wanneer er wekenlang dagelijks 10 artilleriestukken zouden zijn vernietigd en de laatste paar weken plotseling 30, dan kan je best aarzelen of die 30 (en die 10) niet iets te optimistisch waren, maar je kan er dan redelijk zeker van zijn dat er nu meer worden vernield dan daarvoor.

Bij Russische bronnen, inclusief TASS, lijken berichten helemaal niets met de realiteit van doen te hebben en getallen alleen maar te bestaan omdat ze voor binnenlands gebruik nodig zijn: Wanneer er behoefte is aan positieve berichten ter compensatie van een uitgelekte slachtpartij, dan duiken er plotseling 25 neergehaalde F35's op. Als er al informatie uit dit soort verhalen is te halen, is het hooguit hoe vaak er in Rusland behoefte was aan positieve verhalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
FRANQ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:16:
[...]

Ik snap dat ze het geheim willen houden, om de moraal hoog te houden (en bij de russen laag).
Maar het is wel interessant om te zien of de kill to death ratio toeneemt om het maar even zo plat te zeggen.
Na de oorlog zullen we die cijfers ooit te weten komen. Op dit moment zijn accurate cijfers over de verliezen van UA alleen maar nuttig voor Rusland, zowel om te weten wat de huidige combat strength is van UA en ook om te gebruiken voor interne en externe propaganda.

Het beste dat we weten over de verliezen van UA kant komen uit de gelekte intelligence van de US. In deze documenten worden de losses aan beide kanten als volgt ingeschat (stand van zaken van februari-maart):

Rusland:
35.500 - 43.000 killed in action
154.180 gewond
Totaal: 189.500 - 223.000

Oekraïne:
15.500 - 17.500 killed in action
109.000 - 113.500 gewond
Totaal: 124.500 - 131.000

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/04/12/7397628/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
Requiem19 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Het beste dat we weten over de verliezen van UA kant komen uit de gelekte intelligence van de US. In deze documenten worden de losses aan beide kanten als volgt ingeschat (stand van zaken van februari-maart):

Voor de zekerheid: Waren dit niet die documenten waarbij onduidelijk was of ze al dan niet bewerkt waren voordat ze uitlekten?
Edit: Zie onder: Van een aantal documenten uit dit lek is een -voor Rusland positievere- bewerking gemaakt, maar deze getallen komen uit de -voor zover bekend- originele variant.

[ Voor 14% gewijzigd door onkl op 23-05-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
onkl schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:53:
[...]

Voor de zekerheid: Waren dit niet die documenten waarbij onduidelijk was of ze al dan niet bewerkt waren voordat ze uitlekten?
Ja, dit zijn de oorspronkelijke documenten. De door Rusland aangepaste nep-versies hadden deze cijfers:

https://www.nytimes.com/2...aine-war-plan-russia.html
For example, one of the slides said 16,000 to 17,500 Russian soldiers had been killed while Ukraine had suffered as many as 71,500 troop deaths. The Pentagon and other analysts have estimated that Russia has suffered far more casualties, with closer to 200,000 killed and injured, while Ukraine has had more than 100,000 killed and injured.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:14
onkl schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:53:
[...]

Ze waren bewerkt nadat ze waren uitgelekt. Er gingen 2 varianten rond. Een met realistische cijfers, en een waar de russische verliezen veel lager waren dan de oekraiense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Requiem19 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Na de oorlog zullen we die cijfers ooit te weten komen. Op dit moment zijn accurate cijfers over de verliezen van UA alleen maar nuttig voor Rusland, zowel om te weten wat de huidige combat strength is van UA en ook om te gebruiken voor interne en externe propaganda.

Rusland:
35.500 - 43.000 killed in action
154.180 gewond
Totaal: 189.500 - 223.000

Oekraïne:
15.500 - 17.500 killed in action
109.000 - 113.500 gewond
Totaal: 124.500 - 131.000

Hoop slachtoffers toch nog wel, ondanks dat ze het beter doen dan de russen.
In de media komen ze (UA) een soort van onoverwinnelijk over.
Hoop dat met het betere materieel er een kantelpunt komt dat er verhoudingsgewijs steeds meer russen aan gaan.

Blijf wel bewondering houden voor de vechtlust van de Oekraïense "vader en zonen" (daar komt het namelijk wel op neer)
Vechten voor hun land, en hopen dat je je vrouw vriendin moeder dochters en zussen weer terugziet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:04
FRANQ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Hoop slachtoffers toch nog wel, ondanks dat ze het beter doen dan de russen.
In de media komen ze (UA) een soort van onoverwinnelijk over.
Hoop dat met het betere materieel er een kantelpunt komt dat er verhoudingsgewijs steeds meer russen aan gaan.

Blijf wel bewondering houden voor de vechtlust van de Oekraïense "vader en zonen" (daar komt het namelijk wel op neer)
Vechten voor hun land, en hopen dat je je vrouw vriendin moeder dochters en zussen weer terugziet.
Niet de inzet van de vrouwen, dochters en zussen verkleinen hè, die staan vaak ook aan het front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ongepaste grapjes mag je achterwege laten

[ Voor 83% gewijzigd door polthemol op 23-05-2023 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Een paar interessante opmerkingen uit de uitgebreide update van het Institute for the Study of War (ISW).

The Russian information space responded with a similar degree of panic, factionalism, and incoherency as it tends to display when it experiences significant informational shocks.

The Russian informational response to the capture of Bakhmut has thus far focused on competing for responsibility for the victory rather than discussing the resulting military situation.

The hyperfocus on claiming victory in Bakhmut distracts from the precarious Russian military situation in and around Bakhmut, underscoring the weight of Prigozhin’s influence in the information space.

The Russian military situation in Bakhmut is particularly vulnerable as the Russian offensive effort in the area has likely culminated, granting Ukrainian forces the opportunity to launch further counterattacks on Bakhmut’s already-weakened flanks. Wagner’s withdrawal in contact will also likely result in the Russian MoD manning defensive lines with poorly trained and provisioned conventional units similar to those that retreated from their positions while defending against Ukrainian counterattacks earlier in May.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Intussen is Orban weer hard op zoek naar leverage:
Orbán: relations between Hungary and Sweden must improve before Nato ratification
Political relations between Hungary and Sweden must improve before the Nordic state’s bid for Nato membership is approved, Hungarian prime minister Viktor Orbán said at the Qatar Economic Forum on Tuesday.

“The political relations between Hungary and Sweden are awfully wrong,” Reuters reports he said. “We don’t want to import conflicts into Nato.”

Hungary ratified Finland’s entry into the alliance in March, but delayed making a decision on Sweden’s bid.

At the time, one of Orbán’s advisers said “Some Hungarian MPs feel uncomfortable because they have seen how Swedish ministers have made a habit of questioning democracy in Hungary. They have repeatedly insulted Hungarian voters and politicians and thus the whole of Hungary.”
Ben benieuwd op welke manier hij nu weer een tik op de neus gaat krijgen. :/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BeefHazard
Wat de Britten over de gebeurtenissen willen vertellen (klik=bron):
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwylZ9LXwAALTTR?format=jpg&name=medium

[ Voor 24% gewijzigd door BeefHazard op 23-05-2023 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Thombias schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:30:
[mbr]ongepaste grapjes mag je achterwege laten[/mbr]
Niet echt, katten en ook honden ondersteunen de soldaten ook en leveren zo ook een bijdrage..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

BeefHazard schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:05:
Wat de Britten over de gebeurtenissen willen vertellen (klik=bron):
[Afbeelding]
Russia will almost certainly use these incidents to support the official narrative that it is the victim in the war.
Gaan ze Japan (over WO2) nadoen :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

*knip* offtopic

[ Voor 103% gewijzigd door polthemol op 23-05-2023 15:03 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:23

servies

Veni Vidi Servici

gebruik TR hiervoor

[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 23-05-2023 15:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd grappig hoe Rusland bij elke nieuwe westerse stap (in dit geval het leveren van F16's) enerzijds zegt dat het op het slagveld helemaal geen verschil zal maken (Peskov) en anderzijds toch weer waarschuwt voor een nucleaire apocalyps :p (Medvedev)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zozo, wist niet eens dat Duitsland ook weer een eigen kruisraket had?
https://mil.in.ua/en/news...uise-missiles-to-ukraine/
Germany has suggested that German TAURUS cruise missiles should be handed over to the Defense Forces of Ukraine.

The Bundestag deputy Roderich Kiesewetter made a comment in favor of supplying German cruise missiles in an interview with Redaktionsnetzwerk Deutschland (RND).

He is one of the most influential German deputies in the field of security and defense and those who continuously support Ukraine.
Maar gezien de kleine stock, zal het niet heel veel extra bieden?
“10 years ago, about 600 such cruise missiles were purchased for the Bundeswehr, but only about 150 of them are still operational,” the German politician added.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 23-05-2023 14:38 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://www.19fortyfive.c...ary-approaches-to-drones/

vond dit wel een interessant stukje voor bij de koffie :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:22
YakuzA schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:37:

[...]

[...]
160 kruisraket die 500 km ver kunnen komen met een 400kg springstof lading en op een hoogte van 30–70m vliegen weet Ukraine wel raad denk ik. :) Dat zijn toch een paar munitie opslagplaatsen ver achter de lijnen minder voor Rusland.
Mijn eerste gedacht was of ze nog een paar V2's in de opslag hadden gevonden ergens. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Interessante analyse. Meest interessante stukken:
The independent Russian media outlet Verstka has analysed tens of thousands of social media posts by relatives of Wagner members with the daily reports published by the Institute for the Study of War (
@TheStudyofWar), and has found clear correlations with specific operations. [...] From this data, Verstka judges that Wagner began sustaining heavy casualties in and around Bakhmut from October 2022. Messages reporting the deaths of loved ones were infrequent in August and September, when the front line had not yet reached Bakhmut. [...] Verstka says that 55% of the total reported Wagner fatalities in October occurred on just two dates – 24 and 27 October. This correlates with Ukrainian forces repelling attacks on a concrete plant and areas around Bakhmut.

In November 2022, the number of reports of dead Wagner members increased by more than 250% as they were sent on suicidal assaults against Ukrainian positions. Verstka says that reported "deaths in the first two weeks of the month are evenly distributed on almost every day". At least 1,000 Wagner members are said by the US to have died in December alone. In January 2023, fatalities jumped by another 300%. The second and third weeks accounted for 54% of all reported Wagner fatalities in the entire battle, correlating with the capture of Soledar.
Daarna gingen de casualties weer naar beneden.

Volledige thread: https://threadreaderapp.com/thread/1660715973295349770.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
YakuzA schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:37:

[...]

[...]
Ben wel benieuwd hoe ze dat voor zich zien. Van wikipedia:
The missile incorporates stealth technology and has an official range in excess of 500 km (300 mi). Taurus is powered by a turbofan engine at Mach 0.95 and can be carried by Tornado, Eurofighter Typhoon, Gripen, F/A-18, and F-15K jets.
Ik probeer me even voor te stellen hoe Oekraïne reageert op zo'n cadeautje.
500 km: (y)
Past op: "Kan iemand even in de hangar kijken of we er nog eentje uit dat lijstje hebben staan?" "Nee? Balen. :( "
Klinkt dus als een wild idee wat nog moet worden afgeschoten. Of misschien geeft Duitsland ze er gewoon een paar Eurofighters bij. :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 23-05-2023 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

onkl schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Ben wel benieuwd hoe ze dat voor zich zien. Van wikipedia:

[...]

Ik probeer me even voor te stellen hoe Oekraïne reageert op zo'n cadeautje.
500 km: (y)
Past op: "Kan iemand even in de hangar kijken of we er nog eentje uit dat lijstje hebben staan?" "Nee? Balen. :( "
Klinkt dus als een wild idee wat nog moet worden afgeschoten. Of misschien geeft Duitsland ze er gewoon een paar Eurofighters bij. :Y)
Beter een paar Saab Gripen uit Zweden, kunnen gewoon op de snelweg landen, laden en weer opstijgen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Freee!! schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:21:
[...]

Beter een paar Saab Gripen uit Zweden, kunnen gewoon op de snelweg landen, laden en weer opstijgen.
Klopt, maar ik denk dat er iets fout gaat wanneer Duitse parlementariërs die gaan weggeven. :P
Pagina: 1 ... 19 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid