MrOleo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:54:
[...]
En Oekraïne presenteert het waarschijnlijk alsof het Rusland te veel heeft gekost en ze een val inlopen terwijl ze de stad omsingelen. In werkelijkheid ligt de realiteit ergens tussen de 2 uitersten, heeft Oekraïne de flanken gezekerd voor een finale terugtrekking zodat die zo veilig mogelijk is. Daarnaast heeft het Rusland, maar ook Oekraïne veel te veel manschappen gekost voor een stad die nu gereduceerd is tot een grote ruïne en is het wachten op waar de volgende grote strijd gaat komen op het front, of dat nu een aanval van Rusland is, die de volgende stad volledig vernietigd onder het mom van "bevrijding" of Oekraïne dat hun langverwachte offensief begint.
De stelling die jij Oekraïne toeschrijft is tot bepaalde hoogte prima te onderbouwen. Al denk ik dat zonder extra versterkingen van omsingeling niet snel sprake zal zijn. De progressie die ze geboekt hebben aan de noord en zuidkant lijkt vooral op
tactical level geboekt te zijn met eenheden die daar reeds al aanwezig waren (o.a. 3rd Assault Brigade) en gebruik hebben gemaakt van (lokale) zwaktes in de linie van de russen (72nd brigade en PMC Wagner). Waarbij, zo stond mij bij, goed gebruik is gemaakt van de mobiliteit tussen de noord en zuid linie.
Divisies en materieel die volgens bronnen betrokken zijn bij (voorbereidingen voor) een (mogelijk) offensief zijn zover mijn kennis gaat niet betrokken in de strijd van deze lokale tegenoffensiefactie. Daarnaast lijkt de aanwezigheid van troepen in en rondom gebieden west van Bachmoet (voornamelijk Chasiv Yar) onveranderd en zie ik niet zo snel hoe de russen, gezien hun huidige staat, succesvol kunnen doorstoten naar het westen richting Kramatorsk, Druzhkivka en Kostyantynivka. Inzicht in verliescijfers aan de kant van Oekraïne is een stuk lastiger te vinden* maar verwacht niet dat Oekraïne ten kosten van alles een reeds kapotgeschoten stad (hiervoor qua inwoneraantal vergelijkbaar met Spijkenisse, Hoorn of Almelo) met nog maar een paar duizend inwoners zonder enige
strategische waarde[1]. Elk onnodig verlies van leven is er eentje te veel maar heb niet de indruk dat Oekraïne zonder plan of winst steeds bewust de keuze maakte om manschappen in de stad te houden en troepen te blijven rouleren. Naast enorme Russische verliezen (zowel in totaal als naar verhouding) lijkt het erop dat ze hiermee ook tijd gewonnen hebben om zich beter voor te bereiden op een (mogelijk) tegenoffensief waarbij ze (hopen)
strategische en operationele winsten te behalen.
*Russische cijfers zijn onbetrouwbaar, als belangrijk voorbeeld het aantal neergeschoten fixed wing vliegtuigen die 3-4x zo hoog zou zijn als het aantal dat Oekraïne net voor de verdere escalatie van de oorlog vorig jaar in totaal had.
[1] op het spoor na misschien (noord naar zuid verbinding) die voorlopig niet bruikbaar lijkt voor beide kanten.
Edit: Zie dat er iets verkeerd is gegaan met het linken van bijna al mijn bronnen waarmee ik mijn gedachte in bovenstaande tekst had onderbouwd. Ga ik nu niet meer terugzoeken omdat dit te veel tijd kost, maar kan altijd kijken of er na een vraag nog specifieks iets is terug te vinden in mijn zoekhistorie.
[
Voor 4% gewijzigd door
jdh009 op 21-05-2023 18:58
]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999