Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 25 Laatste
Acties:
  • 518.794 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
anboni schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:28:
https://nos.nl/video/2475...-inname-van-bachmoet-zien

Een nieuwsitem uit rusland. Hoe ver heen moet je zijn om zulke verwoesting als overwinning te presenteren....
“We won, but at what cost” komt niet voor in het spreekwoordenboek van Rusland. Ze vernietigen nog liever heel Oekraïne (en hun inwoners) dan dat ze ook maar iets van waarde inpikken.

Alhoewel, het liefst stoppen ze het vol met hun eigen volk (als ze nog wat over hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
YakuzA schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Welk ‘dit soort filmpjes’ bedoel je? :)
Tweet is niet leesbaar.
filmpjes van lange colone's oekrainers die ergens naar toe aan het "wandelen" zijn..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:01

jdh009

FP ProMod

Een nieuwsitem uit rusland. Hoe ver heen moet je zijn om zulke verwoesting als overwinning te presenteren....
Hoe verder?
De verovering van Bachmoet is het eerste grote succes van de Russen sinds afgelopen zomer, toen het bezetten van de stadjes Severodonetsk en Lysytsjansk in de regio Loehansk het laatste Russische wapenfeit vormde. Daarna volgde het succesvolle Oekraïense tegenoffensief in de regio's Charkiv en Cherson.
Bron: https://nos.nl/artikel/24...vesting-bachmoet-gevallen

Is dit nu echt een groot succes te noemen? De Russen hebben er zelf voor gezorgd dat er van de infrastructuur van de stad amper tot niets meer over is. Echt heel waardevol is het niet, op de PR na dan.

Trouwens, deepstate en live Ukraine Map geven aan dat in het westen nog een klein stuk in handen is van Oekraïne. Is er al bevestiging vanuit niet Russische bronnen dat dit stuk ook veroverd is?

https://deepstatemap.live/en#15/48.5742/37.9622
https://liveuamap.com/?zo...6930904,37.94948101043702

Syriyak mappper (pro russian) toont dit:
https://twitter.com/Suriy...60005538992738304/photo/1

[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 21-05-2023 16:42 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Die RAAM mijnen blijven toch leuk speelgoed voor achter de linies:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
jdh009 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:35:
[...]

[...]

Bron: https://nos.nl/artikel/24...vesting-bachmoet-gevallen

Is dit nu echt een groot succes te noemen? De Russen hebben er zelf voor gezorgd dat er van de infrastructuur van de stad amper tot niets meer over is. Echt heel waardevol is het niet, op de PR na dan.
Precies. Ik denk dat Wikipedia: Pyrrusoverwinning binnenkort een voorbeeld toe kan voegen.
Trouwens, deepstate en live Ukraine Map geven aan dat in het westen nog een klein stuk in handen is van Oekraïne. Is er al bevestiging vanuit niet Russische bronnen dat dit stuk ook veroverd is?
Het laatste officiele wat ik van Ukraine heb gezien, was de "I think no" reactie van Zelenskyy, waarbij onduidelijk was op welke vraag hij nou reageerde. Maar ook een officiele reactie vanuit niet-russische bron zegt mogelijk niet zoveel in dit stadium. Alles wat gebeurt kan onderdeel zijn van een groter plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jdh009 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Is dit nu echt een groot succes te noemen?
Mwa. Zij zullen het ongetwijfeld presenteren alsof Oekraine de stad tot de laatste man verdedigd heeft en dit bewijs is dat het Oekraiense leger verslagen is. De stad zelf kun je op geen enkele manier belangrijk maken.

[ Voor 8% gewijzigd door downtime op 21-05-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Als toevoeging op mijn vorige reactie:

Het IFW Kiel heeft een support tracker waarin alle publiekelijk bekende support opgesomd wordt en in diverse (statistische) context geplaatst is.

Geeft een goed beeld van wie wat gegeven heeft (in waarde) en welke kosten gedragen worden.

https://www.ifw-kiel.de/t.../ukraine-support-tracker/

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jdh009 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:28:
[...]

Ik zeg, stuur ze allemaal die kant op na training van de piloten en vervang ze met F35's. Twee vliegen in één klap. Of nemen die een volledig andere rol aan binnen onze strijdmacht waardoor ze niet 1op1 te vervangen zijn? (mijn kennis op het gebied van wapensystemen is beperkt)
Dat is niet zo gemakkelijk. Lockheed Martin produceert al op volle capaciteit. Voor de bouw en levering van elke bestelde F-35 is gewoon een tijdslot ingepland door de fabrikant. Je kunt niet zomaar de levering een jaar versnellen tenzij een ander land zijn slots opgeeft.

Daarnaast is het omscholen van piloten en ground crews ook een tijdrovende zaak. Dat duurt maanden en in die tijd zijn piloten en crews niet inzetbaar. Nederland moet, zeker in de huidige situatie, wel een bepaalde capaciteit in stand houden. Het is niet alleen maar een kwestie van leren vliegen in het nieuwe type maar ook leren hoe een F-35 optimaal ingezet wordt.

Deze zaken zijn ook de reden waarom de USAF nu weer de F-15EX bestelt. Dat is niet, zoals sommige sensatiemedia meenden, een motie van wantrouwen tegen de F-35. Het is noodzaak nu veel F-15C's op hun laatste benen lopen, na de intensieve inzet in het Midden Oosten en Afghanistan, omdat Lockheed de productie van de F-35 niet kan versnellen en het ook onwenselijk is om zoveel piloten en ground crews uit de lijn te halen. Dus kiezen ze maar voor een producent die wel productiecapaciteit over heeft en een type waarvoor de omscholing veel minder om het lijf heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Zojuist wat materiaal gevonden dat lijkt te bevestigen dat de door mij eerder genoemde pocket in het zuid/zuidwest van west Bachmoet ook gevallen is en soldaten zich hebben teruggetrokken. De analyse erna vond ik interessant.

Timestamp voor de sectie over Bachmoet is rond 2:30.

[ Voor 6% gewijzigd door jdh009 op 21-05-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Bevrijding' wordt het zelfs genoemd in het russische nieuwsitem 7(8)7

Wat een volk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
jdh009 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:21:
Zojuist wat materiaal gevonden dat lijkt te bevestigen dat de door mij eerder genoemde pocket in het zuid/zuidwest van west Bachmoet ook gevallen is en soldaten zich hebben teruggetrokken. De analyse erna vond ik interessant.
[YouTube: 20 May: HIMARS Strike DESTROYS RUSSIAN SECRET UNDERGROUND BASE | War in Ukraine Explained]
Wel een beetje HIMARS inflatie dat filmpje, gezien het al bekend is dat het niet allemaal HIMARS was ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
YakuzA schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:22:
[...]

Wel een beetje HIMARS inflatie dat filmpje, gezien het al bekend is dat het niet allemaal HIMARS was ;)
Zulke media moet je altijd met een korreltje zout nemen. Idem met het begrip tank, daar wordt ook vaak regelmatig iets heel anders mee bedoeld zoals een APC/IFV. Altijd zelf blijven nadenken en vergelijken met andere bronnen.

[ Voor 13% gewijzigd door jdh009 op 21-05-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:17
Best goed om de propaganda zo op orde te hebben. Stel je voor dat je in een reality show meedoet en je een nieuwe Ferrari kan winnen, maar dat je uiteindelijk staat te klappen als er een Total loss gereden op het podium wordt getakeld.

Ik kijk nu echt uit naar dat offensief. Of het nou morgen, over een week of over een maand is maakt verder niet uit!

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:28
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:21:
[...]

'Bevrijding' wordt het zelfs genoemd in het russische nieuwsitem 7(8)7

Wat een volk.
Ja, bevrijding van wat? Er staat nog geen kippenhok meer overeind.
Naar mijn mening wist UA op een gegeven moment wat voor doel Bakhmut nog had maanden geleden.
*knip* Geringschattend en generaliserend naar de Russen als volk, laten we proberen nuance te blijven zien, zelfs al lijkt iedereen die nuance opzij te schuiven

[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 21-05-2023 20:38 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:24
downtime schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:54:
[...]

Mwa. Zij zullen het ongetwijfeld presenteren alsof Oekraine de stad tot de laatste man verdedigd heeft en dit bewijs is dat het Oekraiense leger verslagen is. De stad zelf kun je op geen enkele manier belangrijk maken.
En Oekraïne presenteert het waarschijnlijk alsof het Rusland te veel heeft gekost en ze een val inlopen terwijl ze de stad omsingelen. In werkelijkheid ligt de realiteit ergens tussen de 2 uitersten, heeft Oekraïne de flanken gezekerd voor een finale terugtrekking zodat die zo veilig mogelijk is. Daarnaast heeft het Rusland, maar ook Oekraïne veel te veel manschappen gekost voor een stad die nu gereduceerd is tot een grote ruïne en is het wachten op waar de volgende grote strijd gaat komen op het front, of dat nu een aanval van Rusland is, die de volgende stad volledig vernietigd onder het mom van "bevrijding" of Oekraïne dat hun langverwachte offensief begint.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
mir4dor schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:49:
[...]
Naar mijn mening wist UA op een gegeven moment wat voor doel Bakhmut nog had maanden geleden. De rus lijkt te dom om dat te begrijpen. Gelukkig.
Rus is niet dom, case en point --> munitie onder de snelweg, nu dat er enkele(n) gevonden zijn zijn de wegen ook lastiger te begaan.

Gelukkig peuteren ze nog niet eens in neus tenzij het bevel via zijn leiding-gevende --> kremlin --> retour is gekomen

leuk artikel
https://www.thebulwark.co...ian-and-ukrainian-armies/

laten we hopen dat de russen de houding die tot op het bot erin is gestampt (niet denken dat doen anderen voor je ) ook zo blijft. dan wordt het niet al te moeilijk voor het oekrainse offensief

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter

Wat voertuigen + noodrantsoenen vraag me af hoe ze die naar UA gaan shippen..
(niet per trein natuurlijk) maar dit lijkt me geen kleine operatie..

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 21-05-2023 18:31 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Deze ‘spin’ aan de beslissing kan ik wel waarderen:

[Embed]

We zijn het immers niet vergeten.
over spining gesproken

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

vso schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:21:
[Twitter]

Wat voertuigen + noodrantsoenen vraag me af hoe ze die naar UA gaan shippen..
Net als zo'n 120 jaar geleden landen ze gewoon in de buurt van wat nu Wladiwostok heet ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
MrOleo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:54:
[...]

En Oekraïne presenteert het waarschijnlijk alsof het Rusland te veel heeft gekost en ze een val inlopen terwijl ze de stad omsingelen. In werkelijkheid ligt de realiteit ergens tussen de 2 uitersten, heeft Oekraïne de flanken gezekerd voor een finale terugtrekking zodat die zo veilig mogelijk is. Daarnaast heeft het Rusland, maar ook Oekraïne veel te veel manschappen gekost voor een stad die nu gereduceerd is tot een grote ruïne en is het wachten op waar de volgende grote strijd gaat komen op het front, of dat nu een aanval van Rusland is, die de volgende stad volledig vernietigd onder het mom van "bevrijding" of Oekraïne dat hun langverwachte offensief begint.
De stelling die jij Oekraïne toeschrijft is tot bepaalde hoogte prima te onderbouwen. Al denk ik dat zonder extra versterkingen van omsingeling niet snel sprake zal zijn. De progressie die ze geboekt hebben aan de noord en zuidkant lijkt vooral op tactical level geboekt te zijn met eenheden die daar reeds al aanwezig waren (o.a. 3rd Assault Brigade) en gebruik hebben gemaakt van (lokale) zwaktes in de linie van de russen (72nd brigade en PMC Wagner). Waarbij, zo stond mij bij, goed gebruik is gemaakt van de mobiliteit tussen de noord en zuid linie.

Divisies en materieel die volgens bronnen betrokken zijn bij (voorbereidingen voor) een (mogelijk) offensief zijn zover mijn kennis gaat niet betrokken in de strijd van deze lokale tegenoffensiefactie. Daarnaast lijkt de aanwezigheid van troepen in en rondom gebieden west van Bachmoet (voornamelijk Chasiv Yar) onveranderd en zie ik niet zo snel hoe de russen, gezien hun huidige staat, succesvol kunnen doorstoten naar het westen richting Kramatorsk, Druzhkivka en Kostyantynivka. Inzicht in verliescijfers aan de kant van Oekraïne is een stuk lastiger te vinden* maar verwacht niet dat Oekraïne ten kosten van alles een reeds kapotgeschoten stad (hiervoor qua inwoneraantal vergelijkbaar met Spijkenisse, Hoorn of Almelo) met nog maar een paar duizend inwoners zonder enige strategische waarde[1]. Elk onnodig verlies van leven is er eentje te veel maar heb niet de indruk dat Oekraïne zonder plan of winst steeds bewust de keuze maakte om manschappen in de stad te houden en troepen te blijven rouleren. Naast enorme Russische verliezen (zowel in totaal als naar verhouding) lijkt het erop dat ze hiermee ook tijd gewonnen hebben om zich beter voor te bereiden op een (mogelijk) tegenoffensief waarbij ze (hopen) strategische en operationele winsten te behalen.

*Russische cijfers zijn onbetrouwbaar, als belangrijk voorbeeld het aantal neergeschoten fixed wing vliegtuigen die 3-4x zo hoog zou zijn als het aantal dat Oekraïne net voor de verdere escalatie van de oorlog vorig jaar in totaal had.

[1] op het spoor na misschien (noord naar zuid verbinding) die voorlopig niet bruikbaar lijkt voor beide kanten.

Edit: Zie dat er iets verkeerd is gegaan met het linken van bijna al mijn bronnen waarmee ik mijn gedachte in bovenstaande tekst had onderbouwd. Ga ik nu niet meer terugzoeken omdat dit te veel tijd kost, maar kan altijd kijken of er na een vraag nog specifieks iets is terug te vinden in mijn zoekhistorie.

[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 21-05-2023 18:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
Gezocht in het topic, niet gevonden :)

Link : https://www.ukrinform.net...ut-commander-syrskyi.html
Ukrainian warriors are advancing on the flanks in the suburbs of the Donetsk region’s Bakhmut and are close to tactically encircling the city.

The relevant statement was made by Commander of the Ground Forces of the Armed Forces of Ukraine, Colonel General Oleksandr Syrskyi
“We continue advancing on the flanks in the suburbs of Bakhmut and are actually close to tactically encircling the city. Thanks to this, we will be able to control all high-rise buildings seized by the enemy and gradually decimate them. This deprives the enemy of control over the approaches to the city and gives us certain tactical benefits,” Syrskyi noted.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Wat zien zij als tactically encircling Bachmoet?
Diverse kaarten tonen zover ik kan vinden geen enorme doorbraak (zoals eerder rondom Kharkiv en Kherson.). En al het achterland ten oosten van Bachmoet was al binnen artillerie en/of raketafstand.
Afbeeldingslocatie: https://www.aljazeera.com/wp-content/uploads/2023/05/INTERACTIVE-BAKHMUT-TIMELINE-MAP-1684659948.png

[ Voor 7% gewijzigd door jdh009 op 21-05-2023 19:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een Amerikaanse steunpakket van 375 miljoen dollar is erdoor gekomen. Deze keer wordt uit de voorraad geleverd.
Following President Biden's meeting with President Zelenskyy in Japan, the Department of Defense (DoD) today announced additional security assistance to meet Ukraine's critical security and defense needs. This authorization is the Biden Administration's thirty-eighth drawdown of equipment from DoD inventories for Ukraine since August 2021. It includes additional ammunition for U.S.-provided HIMARS, artillery rounds, anti-armor capabilities, and critical enablers valued at up to $375 million that Ukraine is using on the battlefield to push back against Russia's unprovoked war of aggression.
https://www.defense.gov/N...y-assistance-for-ukraine/
The capabilities in this package include:

• Additional ammunition for High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS);
• 155mm and 105mm artillery rounds;
• Tube-Launched, Optically-Tracked, Wire-Guided (TOW) missiles;
• Javelin and AT-4 anti-armor systems;
• Laser-guided rocket system munitions;
• Demolition munitions;
• Armored bridging systems;
• Armored medical treatment vehicles;
• Trucks and trailers to transport heavy equipment;
• Logistics support equipment;
• Thermal imagery systems;
• Spare parts and other field equipment.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
jdh009 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:04:
[...]

Wat zien zij als tactically encircling Bachmoet?
Diverse kaarten tonen zover ik kan vinden geen enorme doorbraak (zoals eerder rondom Kharkiv en Kherson.). En al het achterland ten oosten van Bachmoet was al binnen artillerie en/of raketafstand.
[Afbeelding]
Iets verder in het arikel:
Thanks to this, we will be able to control all high-rise buildings seized by the enemy and gradually decimate them. This deprives the enemy of control over the approaches to the city and gives us certain tactical benefits,” Syrskyi noted.
Ik vermoed dat je "tactisch omsingeld" moet lezen als "we hebben alle lokaties van de vijand in vuurbereik en controleren nu de toegang tot de stad" . Bedenk dat Oekraïne probeert om de hooggelegen gebieden te pakken en Bakhmut zelf ligt in een soort dal.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
asing schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:14:
[...]

Iets verder in het arikel:

[...]

Ik vermoed dat je "tactisch omsingeld" moet lezen als "we hebben alle lokaties van de vijand in vuurbereik en controleren nu de toegang tot de stad" . Bedenk dat Oekraïne probeert om de hooggelegen gebieden te pakken en Bakhmut zelf ligt in een soort dal.
niet op jou bedoelt overgens

laten we deze discussie kappen immers Mark zegt zelden dingen waar hij niet 101 keer over na gedacht heeft.

Teminste ik ziet de toegevoegde waarde na deze tweet om hier verder over te bakkelij-en

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 21-05-2023 19:31 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

vso schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:21:
[...]
niet op jou bedoelt overgens

laten we deze discussie kappen immers Mark zegt zelden dingen waar hij niet 101 keer over na gedacht heeft.

[Twitter]

Teminste ik ziet de toegevoegde waarde na deze tweet om hier verder over te bakkelij-en
Nu zo snel mogelijk de hand-over aan het Russische leger doen zodat iemand anders kan bag holden.

Een bagholder is iemand die de top van grafiek koopt en de winst van de verkoper uitbetaalt. Daarna ziet de bagholder z'n inleg verdampen.

Net zoals op de beurs, in crypto,... moet Prigozhin de gekken vinden die voor hem de bags gaan holden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:32

_Eend_

🌻🇺🇦

rapture schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:47:
[...]

Nu zo snel mogelijk de hand-over aan het Russische leger doen zodat iemand anders kan bag holden.

Een bagholder is iemand die de top van grafiek koopt en de winst van de verkoper uitbetaalt. Daarna ziet de bagholder z'n inleg verdampen.

Net zoals op de beurs, in crypto,... moet Prigozhin de gekken vinden die voor hem de bags gaan holden.
En om ze de zwarte piet toe te schuiven zodra Bakhmut weer valt. Dan kan Prigozhin weer krokodillentranen huilen omdat "zijn" mannen voor niets zijn omgekomen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen is volgens de russische trollen de eerste F16 al neergehaald boven Bakhmut:

[Twitter: https://twitter.com/DasRgen2/status/1659780004362829825?s=20]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYMmjTFT27tihaGwnmsQMPnu2ic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zNyMY9Kh9oFzp0m0Lqhk00Kn.jpg?f=user_large

Je verzint het niet _O- _O- _O-

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:43

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:11:
Ondertussen is volgens de russische trollen de eerste F16 al neergehaald boven Bakhmut:

[Twitter]

[Afbeelding]

De foto komt uit Thailand van juni 2015:
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/602756/

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:13

[Twitter]

[Afbeelding]

Als ik zijn tijdlijn zo zie, is het een troll die Russen belachelijk maakt met overdreven statements.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06

[Twitter]

[Afbeelding]

Ik zie de nieuwswaarde van dit soort tweets niet echt... Duidelijk een account dat open en bloot aan het trollen is en dat ook niet probeert te verbergen. Boeiend :?
vso schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:33:
[...]

filmpjes van lange colone's oekrainers die ergens naar toe aan het "wandelen" zijn..
Mja, zegt allemaal niet zo veel natuurlijk. Ik zie wat soldaten en wat Humvees, geen Bradleys of Leos ofzo. Dat zou pas echt iets signaleren over een offensief.

Voorlopig heb ik het idee dat men veel van het voorwerk alvast aan het doen is (raketaanvallen) terwijl de troepen verder geïntegreerd worden na hun trainingen en nog even acclimatiseren. De tijd nemen om troepen optimaal te laten presteren kan een verschil maken in het aantal levens dat het offensief Oekraïne zal kosten, dus daar moeten we ook maar niet al te ongeduldig over doen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudonline
  • Laatst online: 11-09 20:24
XWB schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:04:
[...]

Het recente interview met de opperbevelhebber van het Oekraïense leger laat een niet gehaaste man zien. Hij legt onder andere uit dat ze veel plannen, evalueren, en vooral de tijd nemen die ze denken nodig te hebben.
Er gaan steeds meer geruchten rond (op internet en reddit) dat Zaluzhny zwaargewond zou zijn. Dit wordt echter weer ontkracht door Ukraine zelf.

Ik vraag me af wie er gelijk heeft. Feit is wel dat Zaluzhny al een tijd niet in beeld is geweest.

Moderatie comment:
Met de vraag "Ik vraag mij af wie er gelijk heeft" wordt in de post een officiële Oekraïense ontkenning gelijk gesteld aan geruchten zonden enige substantie. Eigenlijk diskwalificeert deze post zich met die zin. Ook het "feit" dat ze lang niet is gezien wordt niet onderbouwd met broninformatie.

Dit bericht heeft drie vervelende effecten:
• Anderen gaan aan het werk om het tegendeel te bewijzen (onwenselijk, want het beinvloedt de discussie)
• Het gegeven van het gerucht is toch maar weer gedeeld, een voedingsbodem voor diegenen die vooral in zijn getuned op geruchten.
• Met het gegeven wordt indirect een suggestieve interpretatie gedaan over de opperbevelhebber van het Oekraïense strijdkrachten. Mensen zouden tot de conclusie kunnen komen dat de opperbevelhebber wel uitgeput zal zijn, zo zonder zijn secondant.

Om de bovenstaande effecten willen we dit soort posts hier niet. Of het nu zo bedoeld is geweest of niet, maakt voor dat effect niet uit. Als je zoiets brengt, dan heb je feiten nodig om het onderbouwen, zeker dergelijke informatie. Door die oorlog is het al moeilijk genoeg om de ruis buiten te houden. En voor alle duidelijkheid, als er iets te melden is over Zaluzhny, dan is dit forum het eerste die het wil weten, maar wel uit een bron die boven alle twijfel verheven is.

[ Voor 42% gewijzigd door teacup op 22-05-2023 21:30 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06
ruudonline schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:24:
[...]

Er gaan steeds meer geruchten rond (op internet en reddit) dat Zaluzhny zwaargewond zou zijn. Dit wordt echter weer ontkracht door Ukraine zelf.

Ik vraag me af wie er gelijk heeft. Feit is wel dat Zaluzhny al een tijd niet in beeld is geweest.
Extraordinary claims require extraordinary evidence. Vorige week was het Lukashenko die dood zou zijn, nu dit weer. Onderbouw het eens met fatsoenlijke bronnen ipv 'ik heb gehoord/gelezen'.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

Prosac schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:20:
[...]

Als ik zijn tijdlijn zo zie, is het een troll die Russen belachelijk maakt met overdreven statements.
Dat kunnen die Russen prima zelf toch, lijkt mij... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Prosac schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:20:
[...]

Wil je nou zeggen dat ze daar hulp bij nodig hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
ruudonline schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:24:
[...]

Dit "feit" wordt gerapporteerd door een Russische journalist.
The suspected state of health of the senior Ukrainian military figure was announced by the Russian war correspondent Andrei Rudenko on his Telegram channel today, Saturday, May 20.
Bron: https://euroweeklynews.co...tion-after-being-wounded/

Dit lijkt mij niet echt betrouwbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03:55
Wagner-baas: we dragen Bachmoet donderdag over aan Russische overheid.
Het hoofd van de Russische paramilitaire Wagner-groep, Jevgeni Prigozjin, zegt dat zijn troepen de stad Bachmoet later deze week zullen verlaten. Dat zegt hij in een audiobericht op Telegram.

"We hebben vandaag geen gebied veroverd. We hebben het gebied dat we hebben beloofd te veroveren in handen, tot op de laatste centimeter." Prigozjin zegt dat de Wagner-groep het gebied op 25 mei, aanstaande donderdag, zal overdragen aan het Russische ministerie van Defensie en vervolgens zal vertrekken.

Gisteren zei Prigozjin al dat de Wagner-groep de stad volledig in handen heeft. Rusland zegt dat de hele stad door de Russen is ingenomen. Oekraïense functionarissen zeggen dat er nog Oekraïense militairen in de stad zijn. Sinds augustus wordt er zwaar om Bachmoet gevochten.
Zal wel weer niet doorgaan, om welke reden dan ook. Ben benieuwd.

Bron NOS.nl

[ Voor 3% gewijzigd door Ambition88 op 21-05-2023 21:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ambition88 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:55:
vandaar

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 20:20
BeefHazard schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:21:
[...]

Voorlopig heb ik het idee dat men veel van het voorwerk alvast aan het doen is (raketaanvallen) terwijl de troepen verder geïntegreerd worden na hun trainingen en nog even acclimatiseren. De tijd nemen om troepen optimaal te laten presteren kan een verschil maken in het aantal levens dat het offensief Oekraïne zal kosten, dus daar moeten we ook maar niet al te ongeduldig over doen.
In die zin is het offensief al gestart. Heeft er al een aantal maal over gegaan in dit topic dat dit het voorbereidende werk is. Het raken van de supply chain, voorraden en commandoposten. Hiermee proberen de vijand te verzwakken en wanneer je dan de aanval begint de russen snel out of ammo zijn en communicatie en structuur een rommel zijn door het eerdere vernietigen ervan. Ze kunnen het grote offensief ook niet oneindig uitstellen want dat geeft de russen weer de kans terug op te bouwen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
Ambition88 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:55:
Als ze Bakhmut tot die tijd weten te houden en de Russische troepen zijn het in een week weer kwijt dan kan hij ook de Russische MoD in hun hemd zetten. Dit moet hét moment van Prigozhin in de spotlights zijn. Profileren als sterke leider.

Hij wil de troon van Putin hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
o en @YakuzA on that note -1
⚡⚡🇺🇦💪💥They report the destruction of the #Russian SU-35 over the Black Sea by our air defense system!

Russian bomber flew to bomb the #Kherson region.

#UkraineWillWin #Ukrainian #ukrainecounteroffensive #Ukraina #UkraineFrontLines #RussiaisATerroistState
[Twitter: https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1660383572899889153]

[ Voor 93% gewijzigd door vso op 21-05-2023 22:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Su35 is geen bomber, das een jachtvliegtuig :+

Maar een -1 is altijd prima :D

(Wel irritant dat ze dat hele account nu ook op 18+ hebben gegooid)

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 21-05-2023 22:40 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
YakuzA schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:38:
[...]

Su35 is geen bomber, das een jachtvliegtuig :+

Maar een -1 is altijd prima :D

(Wel irritant dat ze dat hele account nu ook op 18+ hebben gegooid)
Don't shoot the messenger voor het quoten van het bericht ;)

maar inderdaad -1 is prima

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Garyu schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:02:
[...]

En ik vertrouw dan weer meer op de kennis en kunde van Amerikaanse piloten en trainers dan op arm chair generaals. Heb je het draadje gelezen? Er worden ook simulaties gelinked waar je gewoon ziet hoe dat werkt inclusief Link 16 / AWACS support. Feit blijft dat de Russische fighters sterk zijn en met name de moderne missiles (R37) een serieus probleem zijn voor een F16. Ik zie graag een halfvol glas en deze vliegtuigen helpen natuurlijk weer (en beter dan de MiG 29), maar het glas is zeker niet helemaal vol.
Een ander (langere termijn) perspectief kan natuurlijk ook nog zijn dat Ukrainse piloten en grondpersoneel op deze manier hands-on ervaring op doen met NATO materieel en technieken. En F16s zijn op dit moment "over" en dus snel beschikbaar omdat ze overal langzaamaan vervangen worden door nieuwere jets. Niet alle keuzes die nu gemaakt worden, hoeven alleen maar ten gunste van de strijd nu te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter

het krim dus
Part of Simferopol darkened after the flight. (Booms in Crimea).

Tja vanalles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPc819YIVxl4JOmhT1yb89NMuGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SQ63ZS0p4Chkg8AnPuLckXGk.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Weer een hoop artillerie en ook aardig wat mensen uitgeschakeld. Nu dat het nieuws van Bakhmut de mainstream heeft gehaald zie je de botjes, trolletjes en FvD stemmers weer aardig los gaan online. Lag wel in de lijn der verwachtingen.
Maar Bakhmut zou altijd gaan vallen en het conflict omtrent de stad (ruine?) is nog niet voorbij. Ook wordt een oorlog niet gewonnen in een enkele slag. Oekraine heeft de westerse wapens nog niet ingezet dus ze staan momenteel niet in hun hoogste versnelling. Rusland zit daarentegen wel aan zijn limieten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De score kaart van afgelopen nacht:
Ukraine’s air defense forces destroyed 20 Russian attack drones and 4 cruise missiles on the night of May 21-22.
https://www.ukrinform.net...e-missiles-overnight.html

Wel bijzonder dat ze een batch van 4 raketten hebben geprobeerd, waar ze meestal toch wel de 10+ doen ivm kans op onderschepping?

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Langzaam aan wordt Zuid Korea meer betrokken.
The Ukrainian side handed South Korea a list of weapons it would like to receive and now Seoul will be reviewing it.
That’s according to South Korea President Yoon Seok-yeol, who spoke at a joint press conference with German Chancellor Olaf Scholz.
https://www.ukrinform.net...f-ukraine-army-needs.html

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Boudewijn schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:17:
[...]

De nasa zocht lange tijd nog 486's 8086's voor in de space shuttle. Dat geeft wel aan hoe pijnlijk een ad hoc upgrade is.
FTFY :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 17:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

redwing schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:16:
[...]

Even heel simpel, als die SUs zo goed zijn, hoe kan het dan dat Oekraine nog steeds rond vliegt en rusland nog steeds alleen van afstand de linies durft te bestoken? Naar mijn idee moet je dan ook niet kijken naar de dogfight-capabilities, want daarvoor worden die kisten gewoon niet gebruikt. Je kunt veel beter kijken naar wat voor wapens je eronder kunt hangen en dus kunt gebruiken om die linies te bestoken. En dan is een F16 een enorme upgrade tov wat Oekraine nu heeft.
Ter ondersteuning van jouw post, het gaat niet alleen om de kisten zelf, maar ook om alles eromheen. Onderstaand filmpje laat zien vanaf 2:35 (hoewel ik de rest ook aanraad om te kijken) wat er in Bryansk gebeurde grofweg een week geleden, toen er 'opeens' vier toestellen 'uit de lucht vielen' door wat de Russen zeiden 'motorfalen'. Je toestel kan nog zo goed zijn, als alles eromheen ruk is, blijven het nog steeds 'sitting ducks'.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sinds afgelopen nacht rommelt het een beetje op RU grondgebied in de Belgorod regio. Er zijn op twitter filmpjes verschenen van checkpoints die aangevallen lijken te zijn en illustere figuren van het Russian Freedom Legion. Waarschijnlijk loop het weer met een sisser af, maar het kan potentieel RU troepen die regio in trekken/lokken.

[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1660552175880134656]

[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1660555866007822336]

(ps apart dat je van sommige users de tweets niet kunt embedden?)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
Er is inderdaad iets gaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yrAZVKfYBl76_hdj6_8Vmi1W6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/md0AYdB06ZHdmbxl3DNaFlhk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZ2O1Vsr-6pjmBlNJlVi5oclxjQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gpSQadOkfzoXTi2KN2K5l0To.png?f=user_large

Beiden net van Reddit geplukt :) . Er zijn meer posts van donkere video's waarbij men claimt op 4 plekken de grens te zijn overgestoken.

In ander nieuws : Kirill heeft een auto ongeluk gehad in Moskou.

https://old.reddit.com/r/...rills_car_crashed_in_the/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Dat komt waarschijnlijk doordat twitter ze als 'Age restricted content' markeert zoals deze tweet. Ik heb geen twitteraccount en zie dus op twitter zelf ook niks behalve die melding.

[ Voor 3% gewijzigd door noo op 22-05-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
noo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Dat komt waarschijnlijk doordat twitter ze als 'Age restricted content' markeert zoals deze tweet. Ik heb geen twitteraccount en zie dus op twitter zelf ook niks behalve die melding.
Jups, alleen maar:
Age-restricted adult content. This content might not be appropriate for people under 18 years old. To view this media, you’ll need to log in to Twitter.
zichtbaar

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
Apache4u schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:27:
Sinds afgelopen nacht rommelt het een beetje op RU grondgebied in de Belgorod regio. Er zijn op twitter filmpjes verschenen van checkpoints die aangevallen lijken te zijn en illustere figuren van het Russian Freedom Legion. Waarschijnlijk loop het weer met een sisser af, maar het kan potentieel RU troepen die regio in trekken/lokken.
eh, ze hebben zelfs tanks???

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Nu online
Een paar dagen geleden verscheen een fimpje van het Russian Volunteer Corps waarin ze zeiden met 10.000 man te zijn, tot de tand bewapend, klaar om aan te vallen. Mooi als dat nu echt gaat gebeuren! Ik kan me goed voorstellen dat die club ook heel hard groeit in aantal partizanen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:25
technoaddict schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:11:
Een paar dagen geleden verscheen een fimpje van het Russian Volunteer Corps waarin ze zeiden met 10.000 man te zijn, tot de tand bewapend, klaar om aan te vallen. Mooi als dat nu echt gaat gebeuren! Ik kan me goed voorstellen dat die club ook heel hard groeit in aantal partizanen.
En wat is het doel van dat RVC ?
Rusland veroveren met 10.000 man?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 11-09 18:49
Tens schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:02:
[...]

[Twitter]
Hmmm dat is toch apart, hoe kunnen ze aan die tanks zijn gekomen? :+ Vraag me af of het om Oekraïne tanks gaat of om wellicht tanks van het Russische leger die via corruptie in handen zijn gekomen van dit legioen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

[Twitter]
correct me if i am wrong:

Freedom of Russia Legion = Russian Volunteer Corps = afvallige RU-soldaten.

Wikipedia: Freedom of Russia Legion

"It consists of defectors of the Russian Armed Forces, as well as other Russian and Belarusian volunteers who have not previously been members of military formations."

Wikipedia: Russian Volunteer Corps

"The unit announced its creation in August 2022, claiming to be made up of Russian emigrants fighting against Russia's invasion of Ukraine.[1] Its members have been variously described as right-wing, far-right[1][2] or neo-Nazi.[3] The group claims to be part of Ukraine's armed forces, but Ukrainian military officials say it is independent.[1]"

["ow how the turntables]"

"The Russian Volunteer Corps was founded in August 2022.[3] Its founder is Denis Kapustin, also known as Denis Nikitin, a Russian neo-Nazi football hooligan.

[/"ow how the turntables]"
_O-

Best een bazen-actie trouwens als je dan ook gewoon je tank meeneemt en niet alleen je berenlul en een groene veldfles.

Hoe heten die burgers die de spoorwissels etc. te pakken nemen ook alweer?

[ Voor 53% gewijzigd door Fraggert op 22-05-2023 11:30 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

oldgrumpy schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:13:
[...]
Als ze een beetje succes hebben, lopen er vanzelf meer soldaten over.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
Fraggert schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:20:
[...]

correct me if i am wrong:

Freedom of Russia Legion = Russian Volunteer Corps = afvallige RU-soldaten.

Wikipedia: Freedom of Russia Legion

"It consists of defectors of the Russian Armed Forces, as well as other Russian and Belarusian volunteers who have not previously been members of military formations."

"The unit announced its creation in August 2022, claiming to be made up of Russian emigrants fighting against Russia's invasion of Ukraine.[1] Its members have been variously described as right-wing, far-right[1][2] or neo-Nazi.[3] The group claims to be part of Ukraine's armed forces, but Ukrainian military officials say it is independent.[1]"

["ow how the turntables]"

"The Russian Volunteer Corps was founded in August 2022.[3] Its founder is Denis Kapustin, also known as Denis Nikitin, a Russian neo-Nazi football hooligan.

[/"ow how the turntables]"
_O-

Best een bazen-actie trouwens als je dan ook gewoon je tank meeneemt en niet alleen je berenlul en een groene veldfles.

Was bezig met dezelfde correctie, maar je was sneller. :)
Extra duiding van het verschil (van wikipedia):
According to Glavcom (Russian: Главком) it [Russian Volunteer Corps] was formed by Russian volunteers who had started fighting for Ukraine in the Azov Regiment and other units in 2014.[9] According to Vot Tak, unlike the Freedom of Russia Legion, the leadership of the corps does not rely on former Russian servicemen who ended up in the "Legion" after being taken prisoner, but on Russian right-wing emigrants living in Ukraine.
Mocht iemand overigens enthousiast worden over dat Volunteer Corps: Hold your horses.
Nikitin spoke negatively about Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy because he is Jewish and "promotes the worst of liberal values", but said Putin is worse.
Voor mensen die zin hebben in een wikipedia-wormhole: De "See also" bij het Freedom of Russia Legion artikel is een prima startpunt voor allerlei andere groepjes Russen die geen fan van Poetin zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Fraggert schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:20:
[...]

BOAK

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

[Twitter]

Tis een raar groepje die ergens vandaan wapens scoren en rondlopen met gele armbanden.
Die hadden ook al eerder ergens in Rusland wat aangekloot.

Maar volgens mij geen echte link met het UA leger.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Hmmm dat is toch apart, hoe kunnen ze aan die tanks zijn gekomen? :+ Vraag me af of het om Oekraïne tanks gaat of om wellicht tanks van het Russische leger die via corruptie in handen zijn gekomen van dit legioen...
Dit kan ook gewoon een kopie zijn van het Russische playbook uit 2014. Dat zou mooi zijn en karma-waardig.
Toen beschikten LNR en DNR opeens over de meest moderne T-72's.
Nou ja, die moeten dan wel uit veroverde UA wapendepots komen, aldus Rusland. Dit terwijl UA uiteraard niet over die varianten beschikte. Toch stug blijven volhouden..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 11-09 18:49
Apache4u schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Dit kan ook gewoon een kopie zijn van het Russische playbook uit 2014. Dat zou mooi zijn en karma-waardig.
Toen beschikten LNR en DNR opeens over de meest moderne T-72's.
Nou ja, die moeten dan wel uit veroverde UA wapendepots komen, aldus Rusland. Dit terwijl UA uiteraard niet over die varianten beschikte. Toch stug blijven volhouden..
Wellicht zien we binnenkort dan ook een Democratische Republiek Belgorod met een referendum waarbij 99.3% voor Oekraïne kiest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ilya Ponomarev is de politicus die ze vertegenwoordigt, als je kijkt naar zijn handelen in het verleden dan lijkt het 'gewoon' een oppositiepartij van poetin:
He was the only member of the State Duma not to vote in favour of the Russian gay propaganda law (he abstained) and to vote against Russia's annexation of Crimea in March 2014.
In 2016, he was impeached for not performing his duties, and he went into exile in Ukraine, where he obtained Ukrainian citizenship in 2019.
Following the start of the 2022 Russian invasion of Ukraine, Ponomarev stated that he had joined Ukraine's Territorial Defense Forces, and he denounced the invasion.
Ponomarev also endorsed acts of sabotage and arson in Russia, and launched a Russian-language opposition television channel called February Morning.
He is one of the original organizers and Executive Council member of the Congress of People's Deputies, which is a "...transitional parliament established upon the initiative of 59 Russian deputies, of various levels, from the federal to the municipal, to exercise legislative power after the coming final collapse of the regime of Vladimir Putin – who is a usurper of power.
Ik kende hem niet totdat ik dit ging opzoeken overigens, maar voor zover lijkt zijn leiderschap voor deze groep wel een goede invloed voor Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Genoeg paniek zaaien dat er meer geld/macht vloeit naar de PMC's die nu als paddenstoelen opkomen in Rusland. En dat er uiteindelijk een "interne" strijd kan ontstaan waarna er een "nieuwe" leider het roer kan nemen in Rusland (om vervolgens de zelfde lijn kwa besturing en plundering door te zetten).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Rusland probeert weer de oude "Russisch grondgebied"-fabel van stal te halen:
Russische ambassadeur VS: luchtaanval op Krim is aanval op Rusland

Als Oekraïense luchtaanvallen uit zal voeren op de Krim, zal dat beschouwd worden als een aanval op Rusland, stelde de Russische ambassadeur in de Verenigde Staten Anatoly Antonov maandag.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-69512279

Gegeven dat Vladimir P. denkt dat geheel Oekraïne Russisch is, een lege mededeling. Bovendien heeft Oekraïne na de inval het recht om Rusland binnen te vallen, tot in Moskou toe (losstaand van of dat verstandig is).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2023 12:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:36:

[...]

Gegeven dat Vladimir P. denkt dat geheel Oekraïne Russisch is, een lege mededeling. Bovendien heeft Oekraïne na de inval het recht om Rusland binnen te vallen, tot in Moskou toe (losstaand van of dat verstandig is).
Eat
Sleep
Lie
Repeat

:+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Plus dat dit weer een holle melding is, gezien er al vele luchtaanvallen zijn geweest op de Krim, waar ook geen response op was gekomen :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Blijft wel grappig, nu Scholtz weer meld dat het toch echt de beslissing was van de amerikanen :P
The decision to train Ukrainian pilots on F-16 fighter jets, which was made by U.S. President Joe Biden, is a signal to Russian President Vladimir Putin that he will not achieve his goal by continuing the war.

German Chancellor Olaf Scholz said this in a video interview with the Welt TV channel, according to Ukrinform.
https://www.ukrinform.net...ilots-on-f16s-scholz.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:38
⚡️"Legion and RDK have completely liberated Kozynka village, Belgorod region. Advanced units entered Greyvoron. We are moving on," — Legion "Freedom of Russia"

From their social media…

Komt van de telegram van Denys.

Bizarre beelden ook, soldaten in straten, hummers, collone voertuigen..

Wtf gebeurt daar allemaal haha. Hopelijk maken ze het de Russen daadwerkelijk lastig en moeten ze behoorlijk wat troepen sturen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rubberen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:12:
⚡️"Legion and RDK have completely liberated Kozynka village, Belgorod region. Advanced units entered Greyvoron. We are moving on," — Legion "Freedom of Russia"

From their social media…
Komt van de telegram van Denys.
Bizarre beelden ook, soldaten in straten, hummers, collone voertuigen..
Wtf gebeurt daar allemaal haha. Hopelijk maken ze het de Russen daadwerkelijk lastig en moeten ze behoorlijk wat troepen sturen..
Blijf het raar vinden.

Het is niet echt onderdeel van UA leger, maar toch beschikking over dit soort materieel.

VS zal misschien wat minder blij zijn met de hummvees op RU grondgebied.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 22-05-2023 13:20 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Blijf het raar vinden.

Het is niet echt onderdeel van UA leger, maar toch beschikking over dit soort materieel.
Speculatie: wellicht is UA geïnspireerd door het playbook van Rusland zelf: steun (of creëer) een partizanengroep die volledig zelfstandig lijkt te zijn met eigen motieven en belangen, maar achter de schermen krijgt deze groep instructies, materieel, mensen en intel van Oekraïne. Oekraine heeft ondertussen 'plausible denialibility' en zal wijzen op dat het een probleem binnen Rusland is.

Hoeft niet zo te zijn en kan een volledig autonome groep zijn, maar gelet op het materieel dat ze zouden hebben is het wel heel toevallig...

Zou interessant zijn om een breder artikel te lezen van een goede bron (NYT oid) waarin deze groepering uitgediept wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:11

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Blijf het raar vinden.

Klinkt als een goede afleiding ja. Er wordt nu beweerd dat er ook helicopters rond vliegen.

Zullen vast Russische zijn

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-08 13:14
Zewatanejo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:24:
[...]
Zullen vast Russische zijn
Natuurlijk! Wat zouden het anders zijn? :+ O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

Blijf het raar vinden.

Ik vind het niet zo raar. De Russische politiek is een soort snelkookpan geworden waarbij de boel instabiel is geworden door de SMO die nu al meer dan een jaar aan de gang is. We speculeerden al tijden geleden hoe diit zou gaan escaleren binnen de grenzen van Rusland zelf.

Met al die belangen, corruptie en privé legers kan ik me heel goed voorstellen dat dit ontstaat. Als je dit zo ziet dan is de "staatsgreep" begonnen met Belgorod Oblast. Hier had Putin géén rekening mee gehouden dus wat er nu gaat gebeuren is dat de snelkookpan gaat ontploffen. It's going to get dirty and nasty.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Blijf het raar vinden.

Zelenskyy had ooit ideeën om delen van Belgorod te bezetten, om op die manier een betere onderhandelingspositie te verkrijgen. Dat werd gelukkig uit zijn hoofd gepraat, maar indirect krijgt hij alsnog zijn zin.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Dit is ook wel een mooie..

The Ruzzian military nuclear facility is not very far away from the expected place of assault. Will the “Russian Freedom legion” get some nukes ?

Welgeteld 4kilometer van het reeds ingenomen dorp is een nucleaire lanceerbasis. Ook is er op de radio nu al berichtgeving van een eventuele lancering en dat iedereen binnen moet blijven..

Veel vraagtekens..

Info komt van de telegram van Denys.

Ondertussen lijken Russische bronnen toch al te wijzen naar Oekraïne. Straks gebruiken ze het nog als fals flag.

Information from the Ruzzian sources: 🪖 A sabotage and reconnaissance group of the Armed Forces of Ukraine entered the territory of the Belgorod region, Governor Vyacheslav Gladkov said.

“A sabotage and reconnaissance group of the Armed Forces of Ukraine entered the territory of the Grayvoron district. The armed forces of the Russian Federation, together with the border service, the National Guard and the FSB, are taking the necessary measures to eliminate the enemy. I will share the details," he said. The Ukrainian authorities have not yet commented on what is happening in the border area.

[ Voor 45% gewijzigd door Rubberen op 22-05-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:17
Rubberen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:33:
Dit is ook wel een mooie..

The Ruzzian military nuclear facility is not very far away from the expected place of assault. Will the “Russian Freedom legion” get some nukes ?

Welgeteld 4kilometer van het reeds ingenomen dorp is een nucleaire lanceerbasis. Ook is er op de radio nu al berichtgeving van een eventuele lancering en dat iedereen binnen moet blijven..

Veel vraagtekens..

Info komt van de telegram van Denys.
Volgens mij is er iets meer nodig dan een vuurtje bij het lontje houden en hard wegrennen om zoiets te lanceren.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
winwiz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:34:
[...]

Volgens mij is er iets meer nodig dan een vuurtje bij het lontje houden en hard wegrennen om zoiets te lanceren.
Kan me niet inbeelden dat die Partizanen enige mogelijkheid hebben om een lancering uit te voeren. Maar het zou al een enorme blamage zijn voor Rusland moesten zij de site kunnen bezetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
winwiz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:34:
[...]

Lanceren zal niet lukken. Dat is zeer goed beveiligd. Maar je basis met kernwapens bezetten is al genoeg om Moskou heel erg nerveus te maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• winwiz
asing schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:39:
[...]

Lanceren zal niet lukken. Dat is zeer goed beveiligd. Maar je basis met kernwapens bezetten is al genoeg om Moskou heel erg nerveus te maken.
Ik denk dat iedereen daar nerveus van wordt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ik verwacht niet dat er heel veel nuttigs te halen valt, maar stel rusland heeft wonder boven wonder nog actuele kernkoppen: raket ontmantelen en de warhead laten verdwijnen over de russische grens.

Als ze pakweg een maand later claimen dat hij ergens in Moskou ligt plus een lijst aan eisen, dan gaan er gekke dingen gebeuren.

Voor wat betreft de aanval zelf vind ik het aan de ene kant lijken op een false flag waarmee poetin wederom allerlei dreigingen kan uiten, hij is tenslotte erg doof voor de Oekraïnse signalen dat ze niks met UAF te maken hebben. Aan de andere kant zie ik een enorme toename aan damage control vanuit de sentiment management hoek op social media, wat weer suggereert dat deze aanval bij wijze van spreken niet op de agenda stond.

[ Voor 5% gewijzigd door nst6ldr op 22-05-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 03:49
winwiz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:40:
[...]
Ik denk dat iedereen daar nerveus van wordt.
Misschien moet Rusland maar wat extra soldaten daarna toe sturen om te zorgen dat ze niet in verkeerde handen vallen. Volgens mij hebben ze best wat mensen niet al te ver weg zitten, die kunnen daar best wel gemist worden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Of omgedraaid: het geeft Moskou ammunitie om te roepen dat UA uit is op de Russische nucleaire wapens, wat een (bullshit) argument kan zijn voor verdere escalatie door Rusland.

Ik vraag me af hoeveel Oekraine te winnen heeft bij deze situatie, of ze er nu wel of niet bij betrokken zijn maakt niet eens uit.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:32
Dit is toch een niet eerder gezien beeld op Liveuamap.com.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fMOpNK1C-eUe8uijGKZ_31JbiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVvNp2bAAgZ4uJSrCwQLOZww.jpg?f=fotoalbum_large
(ten noorden rode lijn/grens=Rusland)

Schuimbekkende Solovyev in 5, 4, 3...

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:56:
[...]

Ik vraag me af hoeveel Oekraine te winnen heeft bij deze situatie,
Oekraïne heeft niets te winnen hierbij, mede daarom werd een aanval op Belgorod vorig jaar uit Zelenskyy's hoofd gepraat.

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Baserk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:58:
Dit is toch een niet eerder gezien beeld op Liveuamap.com.
[Afbeelding]
(ten noorden rode lijn/grens=Rusland)

Schuimbekkende Solovyev in 5, 4, 3...
Eigenlijk hoort de hele discussie idd niet in het 'in Oekraine' topic ;)
De situatie binnen Rusland

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 16:01
Welke doelen in de Belgorod Oblast zijn militair/legitiem en hoe dichtbij woont de lokale bevolking. Vooral dat laatste zou voor mij een no-no zijn. Maar als dat stuk wat kennelijk nu onder vuur ligt afgezien van militaire basis leeg is. Game on!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Ilya Ponomarev is de politicus die ze vertegenwoordigt, als je kijkt naar zijn handelen in het verleden dan lijkt het 'gewoon' een oppositiepartij van poetin:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik kende hem niet totdat ik dit ging opzoeken overigens, maar voor zover lijkt zijn leiderschap voor deze groep wel een goede invloed voor Oekraïne.
In het gelinkte artikel staat het volgende:
According to Gordonua.com, the RVC was part of press conference on 31 August 2022 with the Freedom of Russia Legion and the National Republican Army. Ilya Ponomarev—political head of the National Republican Army—signed an agreement on political co-operation with the Freedom of Russia Legion, and claimed the Russian Volunteer Corps also agreed to join the agreement.[12][need quotation to verify][13][need quotation to verify] However, Meduza reports that the RVC does not collaborate with the Freedom of Russia Legion due to "ideological differences".[7]
Ilya Ponomarev is dus leider van National Republican Army, en Denis “WhiteRex” Nikitin is leider van Russian Volunteer Corps, en 'Ceasar' is leider Freedom of Russia Legion. Samen zitten ze sinds de Irpin Declaration op 31 Aug 2022 als gezanmelijk doel het Poetin regime (inclusief de oligarchen).

Het Nederlands verzet in WOII had ook allerlei stromingen op religieus (destijds nog belangrijker) en politiek gebied. Zo zaten er bijvoorbeeld katholieken, protestanten, gereformeerden en communisten in dat verzet.

Uiteindelijk zul je er later gezamenlijk op een democratische wijze uit moeten komen. Daarbij moet je rekening houden met de paradox van tolerantie.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik zou niet weten waarom een lancering niet zou lukken. Ik ken de Russische methode niet maar in de VS hebben de mensen van de lanceerploeg (geloof ik) alle mogelijkheden om te lanceren.
De veiligheid zit erin dat iedereen in de lanceerploeg dan in het complot moet zitten want het kan niet door één persoon worden gedaan. Er zijn meerdere fysieke sleutels die gelijktijdig omgedraaid moeten worden en de afstand tussen die sleutels is te groot voor één persoon. Alle overige beveiligingen in het systeem dienen alleen maar om bevelen van hogerhand te verifiëren maar er wordt geen informatie doorgegeven die de lanceerploeg nodig heeft voor een lancering.

Alles onder voorbehoud. Is alweer wat jaren geleden dat ik hierover heb gelezen dus ik kan zaken vergeten zijn of door elkaar halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
downtime schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:29:
[...]

Ik zou niet weten waarom een lancering niet zou lukken. Ik ken de Russische methode niet maar in de VS hebben de mensen van de lanceerploeg (geloof ik) alle mogelijkheden om te lanceren.
De veiligheid zit erin dat iedereen in de lanceerploeg dan in het complot moet zitten want het kan niet door één persoon worden gedaan. Er zijn meerdere fysieke sleutels die gelijktijdig omgedraaid moeten worden en de afstand tussen die sleutels is te groot voor één persoon. Alle overige beveiligingen in het systeem dienen alleen maar om bevelen van hogerhand te verifiëren maar er wordt geen informatie doorgegeven die de lanceerploeg nodig heeft voor een lancering.

Alles onder voorbehoud. Is alweer wat jaren geleden dat ik hierover heb gelezen dus ik kan zaken vergeten zijn of door elkaar halen.
Je zult toch de warhead moeten armen en ik neem aan dat die code van hogerhand moet komen en en niet op een post-it onder een monitor hangt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
winwiz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:34:
[...]

Je zult toch de warhead moeten armen en ik neem aan dat die code van hogerhand moet komen en en niet op een post-it onder een monitor hangt.
:+
For 15 years during the Cold War, the code used to prevent an unauthorized launch of U.S. nuclear missiles was eight zeros: 00000000. It wasn’t until Bruce Blair, a former Minuteman missile launch control officer, alerted his superiors and members of Congress to the dangers of maintaining the not-so-secret codes that the Air Force finally reprogrammed them.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
XWB schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Oekraïne heeft niets te winnen hierbij, mede daarom werd een aanval op Belgorod vorig jaar uit Zelenskyy's hoofd gepraat.
Als daar inderdaad Hummers rondrijden, heeft iemand het toch weer zijn hoofd in gepraat. Want zelfde wanneer Rusland het doet: Ze kunnen claimen dat ze geen idee hebben wie die groene mannetjes zijn, en dat ze waarschijnlijk die Hummers in een militaire surplus winkel hebben gekocht in Oekraïne, maar iedereen weet wie ze aanstuurt/ondersteunt.

Wat betreft nukes, als je de hele hardware hebt, en alleen een stukje elektronica je tegenhoudt, dan heeft iedereen met een beetje verstand van zaken dat gebypassed in een paar dagen. Zeker gezien we het hebben over tientallen jaren oude beveiligingen. De reden dat niet iedereen nucleaire wapens heeft, is dat het radioactieve materiaal niet zomaar te krijgen is, niet dat het zo moeilijk is de rest te maken. Een groep opstandelingen waar dan ook die toegang tot nucleaire wapens krijgt is dan ook echt een schrikscenario. Maar is het uberhaupt waar dat ze daar liggen? Want als dat zo zou zijn, had ik een enorme Russische reactie verwacht.

[ Voor 36% gewijzigd door Sissors op 22-05-2023 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat betreft kernwapens: gevaarlijker is volgens mij het risico op een vuile bom. Die is gemakkelijker te vervaardigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Jerie op 22-05-2023 14:38 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23
Sissors schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:37:
[...]

Als daar inderdaad Hummers rondrijden, heeft iemand het toch weer zijn hoofd in gepraat. Want zelfde wanneer Rusland het doet: Ze kunnen claimen dat ze geen idee hebben wie die groene mannetjes zijn, en dat ze waarschijnlijk die Hummers in een militaire surplus winkel hebben gekocht in Oekraïne, maar iedereen weet wie ze aanstuurt/ondersteunt.
Je moet ook kijken hoe zinvol iets is en wat voor impact het heeft. En zolang dit po een relatief kleine schaal blijft heeft Oekraine er geen enkel voordeel bij. En Hummers rijden overal rond, net als dat je niet bij een russische tank kunt zeggen dat ie aangestuurd wordt vanuit rusland. Dat zijn voertuigen die al zo veel gebruikt zijn dat in principe iedereen ze kan hebben.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Even een ochtend geen nieuws van Oekraine/Rusland gevolgd en dan dit.
Vooralsnog geen officiële reactie vanuit Rusland, maar de Russische redditors weten het al wel.

Zij zijn ervan overtuigd dat deze actie ervoor zorgt dat alle Russen een nóg grotere haat krijgen tegen Oekraïners en ze niks in de weg staat om er even een paar nukes op te gooien.

Ben er iedere keer weer over verbaasd hoe zij reageren. Buiten Rusland is alles toegestaan, maar als er iets binnen Rusland is dan moeten ze meteen heel de wereld kapot schieten.
Pagina: 1 ... 18 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid