Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste
Acties:
  • 518.796 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter

weer boem op het krim

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
technoaddict schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:16:
Of een dag nadat RU feestelijk op TV heeft medegedeeld Bachmut te hebben veroverd het tegenoffensief echt beginnen bij Bachmut en binnen een paar dagen de hele “stad” terug winnen.
Ik verwacht niet dat het tegenoffensief daar komt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:49
Het risico dat Wagner loopt om straks weer flink te verliezen gedurende de overdracht en de terugtocht is aannemelijk. Het is voor Oekraïne straks prijsschieten. Heel Bachmut ligt plat, hoe ga je dat als bruggehoofd gebruiken voor verdere aanvallen , en andersom hoe verdedig je het ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:13

Garyu

WW

Drie keer raden waar die NL F16s naar toe gaan....

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1659875567712325633?t=LJjc0yRcoZQ1KBMzHyDQ5Q&s=19]
Draken zou 12 vliegtuigen van Nederland en 12 vliegtuigen van Noorwegen overnemen. Blijkbaar heeft Nederland de deal opgezegd, ik weet niet hoe het met Noorwegen zit.

Tenminste dat haal ik uit deze info uit 2021: https://theaviationist.com/2021/12/10/draken-acquires-f-16s/

[ Voor 47% gewijzigd door Garyu op 20-05-2023 17:12 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:07
vso schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:34:
* vso wijst op de "herrinering dat"
Niet om het 1 of het ander, maar als we roepen dat Bakmut gevallen is .. wanneer kijk je dan uit het raam of het daadwerkelijk zo is ? we zijn blijkbaar nog steeds zo beinvloedbaar door "trollen" .. dat we zelf niet nadenken of zoiets daadwerkelijk wel is.

ps dit is niet bedoelt als verwijt/sneer of negatieve vorm anders dan .. --> we zijn allemaal vatbaar voor "fake news" hoe graag je iets wilt geloven / roepen ... denk aub na

[Twitter]
Via NOS:

De Oekraïense onderminister van Defensie, Hanna Maliar, noemt de situatie in Bachmoet "kritiek", maar Oekraïense troepen behouden volgens haar een verdedigingslinie in het zuidwestelijke deel van de stad. Dat zegt Maliar op berichtenapp Telegram, waarover persbureau Reuters bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Garyu schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:09:

[Twitter]
Interessant want ik hoorde vorige week nog dat Draken niet van de aankoop af wilde zien. Maar het is dus toch gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:20
downtime schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:11:
[...]

Interessant want ik hoorde vorige week nog dat Draken niet van de aankoop af wilde zien. Maar het is dus toch gelukt.
Kwestie van Druk en wellicht wat belastingcenten schuiven.

Mijn zegen hebben ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op 5 mei schreef Volkskrant over de status van de Nederlandse F-16's: https://www.volkskrant.nl...ercieel-bedrijf~b82fb9c7/

Ik haal eruit dat Nederland er 18 in opslag heeft. Geen idee wat de technische staat daarvan is. Met de 12 die Draken kocht, en die nu toch in Nederland blijven, zouden we (maximaal) 30 F-16's aan Oekraine kunnen leveren. Daarnaast hebben we er nog 24 in gebruik die op termijn wellicht ook naar Oekraine kunnen. Daarnaast zou Denemarken ook een aantal toestellen over hebben. Geen idee welke rol België in het verhaal speelt en waarom Noorwegen niet meedoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 20:20
downtime schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:27:
Op 5 mei schreef Volkskrant over de status van de Nederlandse F-16's: https://www.volkskrant.nl...ercieel-bedrijf~b82fb9c7/

Ik haal eruit dat Nederland er 18 in opslag heeft. Geen idee wat de technische staat daarvan is. Met de 12 die Draken kocht, en die nu toch in Nederland blijven, zouden we (maximaal) 30 F-16's aan Oekraine kunnen leveren. Daarnaast hebben we er nog 24 in gebruik die op termijn wellicht ook naar Oekraine kunnen. Daarnaast zou Denemarken ook een aantal toestellen over hebben. Geen idee welke rol België in het verhaal speelt en waarom Noorwegen niet meedoet.
Ik geloof nooit dat we onze opslag toestellen ook allemaal zouden doneren, dan heb je 0 capaciteit en/of spare parts meer over. Tenzij dat je vanuit lockheed martin een toezegging krijgt je nieuwe f-35s sneller te krijgen om zo op korte termijn weer wat reserves te hebben.

Vind het daarbij ook vreemd dat de mainstream media het klappen van de deal nog niet opgepakt hebben. Vrij groot nieuws lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

saikol schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:14:
[...]

Vind het daarbij ook vreemd dat de mainstream media het klappen van de deal nog niet opgepakt hebben. Vrij groot nieuws lijkt me
Good point. Het weinige wat ik kan vinden is gebaseerd op die ene tweet van Oryx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 14:31
Dagen lang zeggen ze dat ze kilometers pakken(ua) in Bachmoet en nu is het daar opeens verloren ?

https://www.telegraaf.nl/...ge-controle-over-bachmoet

[ Voor 36% gewijzigd door rejer op 20-05-2023 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
downtime schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:43:
[...]

Good point. Het weinige wat ik kan vinden is gebaseerd op die ene tweet van Oryx.
Ik kan ook verder niets vinden. Nog even een rondje Google gedaan, maar er komt niets naar boven. Terwijl je verwacht dat als de deal daadwerkelijk afgeblazen is, dit bij de media bekend moet zijn. Als Oryx het weet.

Het is goed mogelijk dat Oryx onzorgvuldig redeneert en verwijst naar het verzoek van NL om de deal af te blazen, iets dat zoals hierboven gepost al eerder werd gemeld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

rejer schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:49:
Dagen lang zeggen ze dat ze kilometers pakken(ua) in Bachmoet en nu is het daar opeens verloren ?

Die kilometers waren om Bachmoet, niet in Bachmoet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
rejer schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:49:

Ja en nee.

Oekraïne pakt kilometers om bakhmut heen en Wagner pakt meters in bakhmut zelf.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 14:31
Aah zo , duidelijk. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:02
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door rclahsen op 20-05-2023 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Ik weet niet hoelang je al meeleest, maar ik kan je Combat Veteran Reacts aanraden.

Even door de reclame heenklikken, daarna krijg je de analyse van wat Rusland heeft bereikt voor al hun inzet en verliezen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Garyu schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:09:

[Twitter]
Draken zou 12 vliegtuigen van Nederland en 12 vliegtuigen van Noorwegen overnemen. Blijkbaar heeft Nederland de deal opgezegd, ik weet niet hoe het met Noorwegen zit.

Tenminste dat haal ik uit deze info uit 2021: https://theaviationist.com/2021/12/10/draken-acquires-f-16s/
Wat is draken dan? Zit ernaar te zoeken maar word er weinig wijs uit. Waarom heeft die club f16s nodig? En waarom vindt de vs dit goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:05
MikeyMan schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:16:
[...]

Wat is draken dan? Zit ernaar te zoeken maar word er weinig wijs uit. Waarom heeft die club f16s nodig? En waarom vindt de vs dit goed?
Draken? Wat is dat voor bedrijf?
“Draken staat bekend om zijn wereldwijde ondersteuning van vliegtrainingen, waarvoor ze over de grootste militaire luchtvloot ter wereld in particulier bezit beschikt. Naast gedateerde A-4’s Skyhawk, Mirages F-1 en de MiGs-21 BIS behoren inmiddels ook recent aangekochte F-16’s van onder meer de Noorse luchtmacht tot de inventaris. Van dit type bezit Draken er momenteel zo’n 100.
https://magazines.defensi...opt-dmo-overtollige-f-16s

[ Voor 39% gewijzigd door new_guy op 20-05-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ok... Maar dan nog... Een 'trainingsfirma' die al 100 f16s in bezit heeft... Blijf het vreemd vinden.... :?

Lees dat nl er op een goed moment 200+ had?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 20-05-2023 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
MikeyMan schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:20:
[...]

Ok... Maar dan nog... Een 'trainingsfirma' die al 100 f16s in bezit heeft... Blijf het vreemd vinden.... :?

Lees dat nl er op een goed moment 200+ had?
Ik was ook al aan het zoeken. Wikipedia heeft wel wat achtergrondinfo.
Als ik het goed begreep worden ze door luchtmachten ingehuurd om bij trainingen de slechterikken te spelen die moeten worden "neergeschoten" (en die jouw proberen "neer te schieten".).
Klinkt eerlijk gezegd als een van de weinige usecases om dit soort technologie in private handen te laten zijn (en dan nog worden de vliegtuigen deels gestript). Althans: tenzij we onze JSF piloten alleen willen trainen in rondjes vliegen en stoeien met wat oude Spitfires of zo.

Het gaat iig niet om een wapenhandelaar die ze naar Angola wilde sturen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

onkl schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:38:
[...]

Ik was ook al aan het zoeken. Wikipedia heeft wel wat achtergrondinfo.
Als ik het goed begreep worden ze door luchtmachten ingehuurd om bij trainingen de slechterikken te spelen die moeten worden "neergeschoten" (en die jouw proberen "neer te schieten".).
Klinkt eerlijk gezegd als een van de weinige usecases om dit soort technologie in private handen te laten zijn (en dan nog worden de vliegtuigen deels gestript). Althans: tenzij we onze JSF piloten alleen willen trainen in rondjes vliegen en stoeien met wat oude Spitfires of zo.

Het gaat iig niet om een wapenhandelaar die ze naar Angola wilde sturen oid.
Ok, maar wil je dit soort spul in commerciële handen hebben?

De use case lijkt ok. Maar het blijft een vrij aardige luchtmacht for sale zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
MikeyMan schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:46:
[...]

Ok, maar wil je dit soort spul in commerciële handen hebben?

De use case lijkt ok. Maar het blijft een vrij aardige luchtmacht for sale zo.
Herinner je je die Belg die een loods vol tanks heeft en deze voor een habbekrats had gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:13

Garyu

WW

Ik lees nu dat Nederland die 12 vliegtuigen al heeft verkocht en het hier om een optie voor een volgende batch van nog eens 28 stuks zou gaan die Nederland nou een andere bestemming zou willen geven. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden, maar goed. Zolang ze maar snel in Oekraïne staan vind ik het prima.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

asing schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Herinner je je die Belg die een loods vol tanks heeft en deze voor een habbekrats had gekocht?
Ja true... Maar een tank ergens inzetten is wel anders dan een paar vliegtuigen met dergelijke range natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MikeyMan schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:16:
[...]

Ja true... Maar een tank ergens inzetten is wel anders dan een paar vliegtuigen met dergelijke range natuurlijk...
Die Belg had een kleine landmacht staan. Spullen zijn op een gegeven moment over en uitgefaseerd. Dan probeert defensie er vast nog een paar centen uit te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De grote explosies resulteren in een groot gat in een bunker bij Mariupol:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:29

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Benieuwd of er binnenkort weer een bericht komt dat er een paar hoge heren van het Russische leger 200 zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rondom Berdiansk nu ook wat knalfuifjes:

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 20-05-2023 22:12 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
asing schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:57:
[...]

Ik weet niet hoelang je al meeleest, maar ik kan je Combat Veteran Reacts aanraden.

[YouTube: Russia Walks into a Trap? Fixated on Taking Bakhmut! 20 May Ukraine Daily Update]

Even door de reclame heenklikken, daarna krijg je de analyse van wat Rusland heeft bereikt voor al hun inzet en verliezen.
Met alles wat je in de media leest en kan vinden, hoe betrouwbaar is dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
saert schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:28:
[...]
Daar hebben we [UKR] Betrouwbare Bronnen voor opgesteld ;)

best wel relatief redelijk betrouwbaar .. maar je staat vrij om daar je eigen mening over te vormen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• asing
saert schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:28:
[...]

Het geeft inzicht ;) . De youtuber in kwestie (Paul) was betrokken bij de oorlog in Afghanistan en gebruikt zijn kennis en ervaring om leken zoals ik uit te leggen wat er op het slagveld gebeurt, waarom dat is en wat dat uitmaakt in het algehele plaatje. Hij kent de tactieken en technieken die ik niet ken die Oekraïne gebruikt.

Naast deze is er "Reporting from Ukraine", een kanaal wat dagelijks een samenvatting geeft van de belangrijkste gebeurtenissen, en Suchomimus die bepaalde details helemaal uitzoekt en weet te duiden. Daarnaast zijn er nog de wat diepgaandere kanalen als Task&Purpose, Perun en GTBT.

Allen bieden op hun eigen wijze content over het conflict en allen zijn de moeite waard. Het is in ieder geval vaak beter dan de NOS ofzo, die in staat zijn om Russische propaganda over te tikken.

Edit : en wat VSO hierboven zegt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Naast dat een tijd terug een drone shop bij Kyiv gebouwd is/word is dit ook wel een leuke ontwikkeling.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwmhLo9XoAAGEvJ?format=jpg&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

https://www.bd.nl/buitenl...jven-maar-komen~aa77e1af/

Dagboek van iemand die afgelopen winter in Bakhmut heeft gevochten. Hij schrijft oa dat de Russen en Oekraïne soldaat hebben onthoofd als waarschuwing voor de rest.

Zag op Reddit ook een filmpje van een Rus die vertelde waarom Bakhmut zo lang duurt een de tactieken die ze hanteerden. Doorgangen van flatgebouwen blokkeren op eentje na. De Russen die dan wel gewoon door die ene ingang met gebouw probeerden binnen te komen... Ach Lees/luister zelf maar:
https://www.reddit.com/r/..._pmc_wagner_speaks_about/

Wel eea met een korreltje zout nemen natuurlijk. Dat zij zelf slechts 1 iemand zijn verloren, terwijl ze toegeven in hinderlaag in te lopen enz

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsSMBHDljPWaXPVQLBmsWsUdNu0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xqkL10Nu9QDg8P3UuiWRkV6O.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Volgens de NOS heeft Zelenskyy zelf ook aangegeven dat de stad gevallen is.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De nieuwe Amerikaanse resupply:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zo, weer 29 arty erbij.
Wordt toch aardig wat achter de linies gesloopt lijkt het?

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:51
Dit is een vreemde tweet. Zeggen ze nou hier dat het offensief begonnen is? Of zijn alle officiële Oekraïense Twitter accounts nu aan het trollen? :D

Het Twitter account is van de national guard van Oekraïne.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LmU65IpCJNluwdxv6X4_hGn2XA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YnVLKbJachyHgMDJesfUoHdj.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://twitter.com/ng_uk...&t=RD15hC2xY0gYGVIF2d0XKg

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10:39
Jammer dat Bakhmut alsnog gevallen is. Maar goed, ik neem aan dat er nu niemand meer woont dus kun je net zogoed die hele stad platgooien. Hebben de Russen alsnog niets :')

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:39

Oh nee, toch niet.

Maar zoals wel vaker lijkt het een vertaal of interpretatie probleem te zijn:

Maar het gaat nog even door, qua verwarring:

En aangezien Putin Wagner lijkt te feliciteren boeit het ze wel degelijk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:03
De laatste maand ofzo is het aantal vernietigde artillerie per dag behoorlijk omhoog gegaan. Ik vraag me af hoe dat kan. Is het de introductie van Himars bijvoorbeeld, andere tactiek of valt er nu een bepaald type artillerie onder die daarvoor niet meegeteld werd en is het dus vooral een documentatie correctie?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
walletje-w schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:37:
[...]

De laatste maand ofzo is het aantal vernietigde artillerie per dag behoorlijk omhoog gegaan. Ik vraag me af hoe dat kan. Is het de introductie van Himars bijvoorbeeld, andere tactiek of valt er nu een bepaald type artillerie onder die daarvoor niet meegeteld werd en is het dus vooral een documentatie correctie?
Er wordt op gejaagd met alle mogelijke middelen: UA zou tot 3.000 (zelfmoord)drones per maand verliezen momenteel, begreep ik. Dus ik denk dat het een combinatie van alle mogelijkheden is.

Hoewel vaste bezoekers aan dit topic het weten, toch een reminder aan de genocidale kidnap praktijken van Rusland:

En nog steeds gebeurt dit, zoals recent uit het zuidelijke deel van Kherson.

Gary Kasparov is al lange tijd activist en wijst er nogmaals op wat er gaande is:

Edit: de berichtgeving hierover is overigens volledig besmeurt met het Russische narratief dat juist UA kinderen kidnapped (die al in UA woonden, maargoed) en misbruikt. Sick.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-05-2023 09:48 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Volgens bijvoorbeeld Forbes had Rusland vorig jaar 6.000 artilleriegeschutten+mlrs.

Met een 30 stuks per dag zouden die toch per op moeten zijn na 200 dagen en deze aantallen.

Dus ja... Als er geen tekort aan munitie is straks, dan is het wel aan geschut. Alleen worden dit soort dingen al een tijdje geroepen en is Rusland toch in staat gewoon door te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:59
AndereKoekoek schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:02:
Volgens bijvoorbeeld Forbes had Rusland vorig jaar 6.000 artilleriegeschutten+mlrs.

Met een 30 stuks per dag zouden die toch per op moeten zijn na 200 dagen en deze aantallen.

Dus ja... Als er geen tekort aan munitie is straks, dan is het wel aan geschut. Alleen worden dit soort dingen al een tijdje geroepen en is Rusland toch in staat gewoon door te gaan.
Die zaken worden inderdaad al maanden geroepen. Moest het kloppen wat ik hierover al heb gelezen hebben ze ondertussen geen Shell meer over.. echter wijst de praktijk dus anders uit.

Onzin komt van beide kanten kan ik daaruit concluderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Enfin, feit blijft dat de plek op de kaart ooit bekend als een stadje nu wel in handen is van Rusland Wagner.

Menigeen stelt dat UA Wagner zoet gaat houden aan dit front, ben benieuwd wat hier de strategie is. Er is voor de verdediging van de stad geen NAVO voertuig gesignaleerd. Die worden blijkbaar allemaal achter gehouden.

Edit: Rusland in euforie!

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-05-2023 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

NiGeLaToR schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:21:
[Embed]

Enfin, feit blijft dat de plek op de kaart ooit bekend als een stadje nu wel in handen is van Rusland Wagner.

[Embed]

Menigeen stelt dat UA Wagner zoet gaat houden aan dit front, ben benieuwd wat hier de strategie is. Er is voor de verdediging van de stad geen NAVO voertuig gesignaleerd. Die worden blijkbaar allemaal achter gehouden.

Edit: Rusland in euforie!

[Embed]
Denk je eens hoeveel vuurwerk het met Prigozhin gaat geven als Wagner wel degelijk Bachmut heeft “veroverd”, vervolgens overdraagt aan het reguliere leger ter verdediging en zij de stad vervolgens in twee weken verliezen….

Overigens begint het “voorjaarsoffensief” wel meer naar een zomeroffensief te neigen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

pro_6or

amateur_60r

De helft minder. Omschrijf doorgaan. Doorgaan zullen ze namelijk altijd, RU kan zelf granaten maken.

Gisteren op Twitter een MSTA SM2 met gesprongen loop. Dat is hun allermodernste howitser. Geeft toch wel aan dat ook het nieuwste spul (soms?) al overvraagd wordt.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
dr.lowtune schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Denk je eens hoeveel vuurwerk het met Prigozhin gaat geven als Wagner wel degelijk Bachmut heeft “veroverd”, vervolgens overdraagt aan het reguliere leger ter verdediging en zij de stad vervolgens in twee weken verliezen….

Overigens begint het “voorjaarsoffensief” wel meer naar een zomeroffensief te neigen….
Volgens bronnen hadden de Russen een hele hoop reserves naar Bakhmut gestuurd. Dat zal de reden zijn waarom ze ineens zoveel terrein wonnen en Oekraïne ten noorden van Bakhmut al een week niet vooruit gaat en ten zuiden al 3 dagen niet.

Nu Bakhmut zo goed als in Russische handen is zullen ze de troepen wel weer verschuiven. De leunstoel generaal in mij denkt dat het tijd wordt om een zwakke plek in de linies te vinden en maar eens te beginnen met het zomeroffensief. Of zouden ze wachten op F16s?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Er werg geschat dat Rusland 6000 operationele kanonnen en raketwerpers had bij het begin van de oorlog. Oekraine claimt nu bijna 4000 te hebben vernietigd (niet 6000) maar Rusland had een veelvoud van wat ze operationeel hadden in opslag staan.

https://www.globalsecurit...russia/army-equipment.htm

Hier is een schatting voor 2015 van:
-4700 Pantserhouwitsers
-10.000 getrokken kanonnen
-2.600 raketwerpers

Een overzicht in Military Technology van het einde van de Koude Oorlog had het over een Sovjet arsenaal van 40.000 artillerie, 14.000 mortieren en 7.500 raketwerpers. Daarvan is een deel naar de post-Sovjet staten gegaan, dit waren hun limieten:
https://nuke.fas.org/control/cfe/congress/22c3.htm

Rusland was toen meteen het verdrag aan het ontduiken
Between approximately January 1989 and the signature of the CFE Treaty on November 19, 1990, the Soviets moved, by their own count, some 57,000 pieces of equipment out of the CFE area of application, most of which would have been subject to destruction under the Treaty.
Wat de staat is van materieel dan 30 jaar geleden is verplaatst naar een loods of veld in Sibierie is de grote vraag. Maar een kanon zoals de D30 is simpel en grote kans dat die het na wat onderhoud nog wel doet. Uit zulke voorraden kan Rusland nog heel veel halen maar het is niet geschikt voor veel meer dan op een stad schieten. Wat de standaard tactiek van Rusland al maanden is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@asing vrijwel iedereen speculeert over de reden dat er geen echt offensief met nieuwe NAVO wapens los komt en de enige analyse die ik zelf plausibel vind kwam van Hertling: het kost tijd om mensen te trainen op voertuigen, dan op manouvres, dan op samenwerken in een grotere groep, in een bataljon, met meerdere bataljons en de daarbij behorende logistiek, medische zorg, demining, etc.

Dus dat ze hier nu op trainen en voorbereiden kan heel goed. Zodat als ze een offensief starten, ze ook kunnen doorzetten, logistiek steunen en fronttroepen kunnen roteren.

De plaat van 9 gemechaniseerde bataljons die zouden worden gevormd hangen bijv ook aan CV-90’s die pas vorige week richting UA zijn gegaan na training in Zweden, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:02

Fiber

Beaches are for storming.

asing schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Volgens bronnen hadden de Russen een hele hoop reserves naar Bakhmut gestuurd. Dat zal de reden zijn waarom ze ineens zoveel terrein wonnen en Oekraïne ten noorden van Bakhmut al een week niet vooruit gaat en ten zuiden al 3 dagen niet.

Nu Bakhmut zo goed als in Russische handen is zullen ze de troepen wel weer verschuiven. De leunstoel generaal in mij denkt dat het tijd wordt om een zwakke plek in de linies te vinden en maar eens te beginnen met het zomeroffensief. Of zouden ze wachten op F16s?
Dat gaat te lang duren denk ik. Maar goed, elke dag die Oekraïne nog wacht worden de Russen zwakker en wordt Oekraïne sterker. Maar als je te lang wacht dan komt de herfst en de winter er weer aan met regen en blubber en kou, dat wil je ook niet. :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat betreft Bakhmut ze hebben het gebied waar vroeger de stad Bakhmut lag ofwel volledig ofwel vrijwel volledig gesloopt en bezet. Eromheen is een ander verhaal.
NiGeLaToR schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Er wordt op gejaagd met alle mogelijke middelen: UA zou tot 3.000 (zelfmoord)drones per maand verliezen momenteel, begreep ik. Dus ik denk dat het een combinatie van alle mogelijkheden is.

Hoewel vaste bezoekers aan dit topic het weten, toch een reminder aan de genocidale kidnap praktijken van Rusland:

[Embed]

En nog steeds gebeurt dit, zoals recent uit het zuidelijke deel van Kherson.

[Embed]

Gary Kasparov is al lange tijd activist en wijst er nogmaals op wat er gaande is:

[Embed]

Edit: de berichtgeving hierover is overigens volledig besmeurt met het Russische narratief dat juist UA kinderen kidnapped (die al in UA woonden, maargoed) en misbruikt. Sick.
Dit is zo ziek. Oekraïense kinderen zijn de toekomst van de Oekraïense maatschappij. Door ze te ontvoeren wordt gepoogd de cultuur te wissen. Dat maakt het naast ontvoering ook genocide. Het zijn onschuldige kinderen van burgers die worden ingezet als pionnen in dit conflict.

Ik heb kinderen, daardoor raakt dit mij bovenmatig. Poetin heeft twee dochters; dit laat hem koud? Dat kan alleen maar als je deze mensen niet meer als menswaardig beschouwd. Of door dit nieuws te spinnen middels propaganda. De oorsprong van dit denken zit m.i. diepgeworteld in de Russische samenleving. Je ziet het namelijk terug in bijvoorbeeld de praktijken van NKVD in deelrepublieken van de Sovjet-Unie. Hieronder vallen ook verdeel en heers tactieken, en zuiveringen in multiculturele steden zoals St. Petersburg (Leningrad). Als deze oorlog morgen stopt, worden wonden misschien littekens, de doden blijven echter dood, de kinderen die ontvoerd zijn moeten nog terugkomen. Hoe? Als pion, als ruilmiddel. Wat mij betreft is dit reden tot escalatie. Maar dat durven we alleen maar gelaagd en dus gestaag.

Omdat de focus op de gewapende strijd ligt (en, ja: die direct steunen voorkomt nog erger), vergeten we als maatschappij dit. De kinderen zelf niet, en de ouders ook niet. Waarom hoor ik Amnesty International hier niet over, Unicef? Ligt het aan mij omdat ik weinig TV kijk?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:08:
Wat betreft Bakhmut ze hebben het gebied waar vroeger de stad Bakhmut lag ofwel volledig ofwel vrijwel volledig gesloopt en bezet. Eromheen is een ander verhaal.

[...]
Dit is zo ziek. Oekraïense kinderen zijn de toekomst van de Oekraïense maatschappij. Door ze te ontvoeren wordt gepoogd de cultuur te wissen. Dat maakt het naast ontvoering ook genocide. Het zijn onschuldige kinderen van burgers die worden ingezet als pionnen in dit conflict.

Ik heb kinderen, daardoor raakt dit mij bovenmatig. Poetin heeft twee dochters; dit laat hem koud? Dat kan alleen maar als je deze mensen niet meer als menswaardig beschouwd. Of door dit nieuws te spinnen middels propaganda. De oorsprong van dit denken zit m.i. diepgeworteld in de Russische samenleving. Je ziet het namelijk terug in bijvoorbeeld de praktijken van NKVD in deelrepublieken van de Sovjet-Unie. Hieronder vallen ook verdeel en heers tactieken, en zuiveringen in multiculturele steden zoals St. Petersburg (Leningrad). Als deze oorlog morgen stopt, worden wonden misschien littekens, de doden blijven echter dood, de kinderen die ontvoerd zijn moeten nog terugkomen. Hoe? Als pion, als ruilmiddel. Wat mij betreft is dit reden tot escalatie. Maar dat durven we alleen maar gelaagd en dus gestaag.

Omdat de focus op de gewapende strijd ligt (en, ja: die direct steunen voorkomt nog erger), vergeten we als maatschappij dit. De kinderen zelf niet, en de ouders ook niet. Waarom hoor ik Amnesty International hier niet over, Unicef? Ligt het aan mij omdat ik weinig TV kijk?
Ja, alles laat Putin koud. Het enige dat hij wil is zelf zo machtig en rijk mogelijk leven. Dat soort mensen zijn zo ver heen, daar hoef je echt geen menselijkheid meer van te verwachten. Amnesty heeft Ukraine beschuldigd van zich verschansen in steden. Tegen de Russische onslaught. Ook daar hoef je niets van te verwachten.

Zij ook nooit meer van mij overigens.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:42
[...]

Ik kan me nog herinneren dat er gesproken werd over 'als de winter start en de grond bevriest dan kan het offensief echt beginnen.'

De winter/voorjaar/zomer van welk jaar hebben we het eigenlijk over?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Deick schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:28:
[...]

Ik kan me nog herinneren dat er gesproken werd over 'als de winter start en de grond bevriest dan kan het offensief echt beginnen.'

Ik zie het probleem niet. Het zomeroffensief van vorig jaar werd ook een najaarsoffensief. Ik ga me pas zorgen maken als er in september nog altijd geen offensief is. Uiteindelijk telt alleen het resultaat en niet ons ongeduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Toen begonnen de Russen hun winteroffensief, waarop Oekraïne moest reageren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
XWB schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:50:
[...]

Toen begonnen de Russen hun winteroffensief, waarop Oekraïne moest reageren.
Voordat de Russen hun ‘offensief’ begonnen waren er ook redelijk wat stemmen die eerst een Oekraïns winteroffensief voorspelden in vervolg op het succes bij Kharkiv en Kherson.

Wmb is het nu anders: UA kondigt deze keer zelf het (lente)offensief aan, terwijl ze nooit zelf het over een winteroffensief hebben gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:56:
[...]

Voordat de Russen hun ‘offensief’ begonnen waren er ook redelijk wat stemmen die eerst een Oekraïns winteroffensief voorspelden in vervolg op het succes bij Kharkiv en Kherson.
Een winteroffensief was nooit aangekondigd door Oekraïne, en wat mensen in dit topic voorspellen is niet relevant voor het verloop van de oorlog.

Daarbij, de nieuwe westerse tanks en ander materiaal zijn pas veel later geleverd. Sterker nog, er wordt momenteel nog steeds spul geleverd en sommige van de nieuw gevormde bataljons zijn nog niet op volle sterkte.

Het recente interview met de opperbevelhebber van het Oekraïense leger laat een niet gehaaste man zien. Hij legt onder andere uit dat ze veel plannen, evalueren, en vooral de tijd nemen die ze denken nodig te hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:04:
[...]

Een winteroffensief was nooit aangekondigd door Oekraïne, en wat mensen in dit topic voorspellen is niet relevant voor het verloop van de oorlog.

Daarbij, de nieuwe westerse tanks en ander materiaal zijn pas veel later geleverd. Sterker nog, er wordt momenteel nog steeds spul geleverd en sommige van de nieuw gevormde bataljons zijn nog niet op volle sterkte.

Het recente interview met de opperbevelhebber van het Oekraïense leger laat een niet gehaaste man zien. Hij legt onder andere uit dat ze veel plannen, evalueren, en vooral de tijd nemen die ze denken nodig te hebben.
Dat maak ik er ook van even hierboven:

NiGeLaToR in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5"

Ondanks mijn persoonlijke ongeduld hoop ik dat ze genoeg tijd nemen voor een beslissend en voor Rusland desastreus offensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
beany schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:02:
Dit is een vreemde tweet. Zeggen ze nou hier dat het offensief begonnen is? Of zijn alle officiële Oekraïense Twitter accounts nu aan het trollen? :D

Het Twitter account is van de national guard van Oekraïne.

[Afbeelding]

Bron: https://twitter.com/ng_uk...&t=RD15hC2xY0gYGVIF2d0XKg
ik weet niet of je dit onder "trollen" kan scharen, maar dat mugge(n)ziften .. nah sop is de kool niet waard.
Wel een leuke/mooie "vondst" maar ja dat het nu los gaat ?? hmmm

deze uitspraak vind ik ook wel mooi
There is no section Titled. "The unfair use of technology" in the Geneva Convention

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
[...]

Maar een echt strenge winter is het niet geweest volgens mij. Wel nat... maar met modder kan eigenlijk niemand iets..... ook hier in nederland begint de lente pas net eigenlijk na een zachte maar zeer natte winter.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

Dat offensief komt wanneer het komt. Ik ben juist 'blij' dat er niets gehaast lijkt te worden maar dat alles er op wijst dat er zorgvuldig afgewogen en geduldig opgebouwd wordt.

[wensdenk] En ik hoop dat de russische linies compleet uit elkaar getrokken worden met veel choas en monsterlijke paniek onder de bezetters. [/wensdenk]

Ik ga verder maar niet te veel typen waar ik allemaal op hoop als ik die stukken lees over de massale deportatie van Oekraïense kinderen, mijn hart zit inmiddels zo gruwelijk vol haat...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:30:
Dat offensief komt wanneer het komt. Ik ben juist 'blij' dat er niets gehaast lijkt te worden maar dat alles er op wijst dat er zorgvuldig afgewogen en geduldig opgebouwd wordt.

[wensdenk] En ik hoop dat de russische linies compleet uit elkaar getrokken worden met veel choas en monsterlijke paniek onder de bezetters. [/wensdenk]

Ik ga verder maar niet te veel typen waar ik allemaal op hoop als ik die stukken lees over de massale deportatie van Oekraïense kinderen, mijn hart zit inmiddels zo gruwelijk vol haat...
Beter als je dit soort heftige emoties hebt gewoon een pauze te nemen met alles in relatie tot RU-UA oorlog.

Weet gewoon dat je niet de enige bent met deze gevoelens

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:54
Rubberen schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:15:
[...]
Die zaken worden inderdaad al maanden geroepen. Moest het kloppen wat ik hierover al heb gelezen hebben ze ondertussen geen Shell meer over.. echter wijst de praktijk dus anders uit.

Onzin komt van beide kanten kan ik daaruit concluderen.
Het gaat allemaal over schattingen waarbij het meestal helemaal niet zo hard wordt gezegd. Het is dus niet zozeer onzin als dat je wel goed moet lezen/bekijken wat er wordt gezegd. Die schattingen gaan er meestal van uit dat er net zo hard wordt doorgeschoten, alleen wat je al heel lang ziet is dat het aantal schoten hard afgenomen is. En als je 1000 shells hebt en er 100 per dag afschiet ben je er bij een schatting in 10 dagen doorheen. Ga je chter nog maar 20 shells per dag schieten kun je plotseling 5 keer zo lang door. En dat is precies wat hier dus ook gebeurd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:02

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Het is dit jaar nauwelijks winter geweest, en toen was er nog niet genoeg westers materiaal en training etc. De eerste klap moet gelijk goed raak zijn, dus knap van Oekraïne dat ze het geduld en de rust opbrengen om te wachten tot ze een echte kans op succes hebben. Tot die tijd is het vooral zo goed mogelijk tegenhouden en zo veel mogelijk Russen en Russische spullen uitschakelen.

Geduld is een schone zaak, maar ik denk zelf toch niet dat ze nog een winter gaan wachten. :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Oekraïne zelf over de situatie in Bakhmut:
Ukrainian forces have partly encircled the besieged eastern city of Bakhmut along the flanks and still maintain control of a private sector in the city, Ukraine’s deputy defence minister Hanna Maliar has said.

She made the remarks on the Telegram messaging app shortly after Russian President Vladimir Putin said the battle had ended with a Russian victory.

Maliar said Ukrainian troops are continuing their advances along Bakhmut’s outskirts and have claimed part of the heights overlooking the city.

She wrote:

Our forces have taken the city in a semi-encirclement, which gives us the opportunity to destroy the enemy.

Therefore, the enemy has to defend himself in the part of the city he controls.

Maliar added that Ukrainian troops are still defending industrial and infrastructure facilities in Bakhmut.
The Guardian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fiber schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Dat gaat te lang duren denk ik. Maar goed, elke dag die Oekraïne nog wacht worden de Russen zwakker en wordt Oekraïne sterker. Maar als je te lang wacht dan komt de herfst en de winter er weer aan met regen en blubber en kou, dat wil je ook niet. :7
Ik denk dat de schaal idd steeds een beetje meer de UA kant op draait.
Tenzij Putin weer met een grote mobilisatie komt, dan veranderd het toneel ineens weer.

Hoorde in ‘Ukraine the latest’ dat ze vanuit Engeland verwachten dat met de 9 nieuwe battalions ze ongeveer 40 km aan front totaal aan gort kunnen krijgen.
De vraag was alleen welke 40 km van het totale front dat ging worden.

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 21-05-2023 13:15 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1660216854105710593]

laatst was er een discussie over de (lengte) van de startbaan enzv ..

Maar afgezien van de vliegtuigen, maar de logistiek eromheen als je daar even bij stil staat
- training van de monteur(s) per vliegtuig een x aantal
- onderdelen (van NL (bijvoorbeeld) naar --> Oekraine)
- brandstof

ik zou niet eens verbaast staan als ze in het diepste geheim al maanden aan het trainen zijn en op de achtergrond bv men al bezig is de nodige voorbereidingen te treffen. Immers een hangaar (her)bouwen

Voor de beeldvorming elk 1 a 2 vlieguur moet de F16 al uren onderhoud hebben (om bij dat 1ne onderdeel te komen dat vervangen moet worden) wisten een aantal personen/experts te vertellen

Eigenlijk ben ik wel zeer geintreseerd in de logistieke mensen achter alles die moeten mega verhalen hebben

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Requiem19 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:00:

[...]

The Guardian
Semi omsingeld... Omsingeld zou heel goed zijn maar ik denk dat ze de term semi een beetje positief gebruikt.

Ik hoop dat het lukt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:37
asing schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:29:
[...]

Semi omsingeld... Omsingeld zou heel goed zijn maar ik denk dat ze de term semi een beetje positief gebruikt.

Ik hoop dat het lukt :)
Ik ben benieuwd of we hier een klassieke Hamer-en-aanbeeld-tactiek zien. :) De tegenstander bezig houden en maximale schade toebrengen terwijl je langzaam en gecontroleerd inzakt en zo zorgt dat de tegenstander zn flanken vergeet.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Biden is gerustgesteld dat de F-16's niet in Rusland gebruikt zullen worden:
Volgens de Amerikaanse president Joe Biden heeft de Oekraïense president Volodimir Zelenski hem verzekerd dat geleverde F-16's niet gebruikt zullen worden voor aanvallen op Russisch grondgebied. De twee leiders spraken elkaar zondag op de G7-top in het Japanse Hiroshima.

Het Oekraïense leger zou de vliegtuigen wel kunnen inzetten tegen Russische troepen in Oekraïne, voegde Biden toe. De Oekraïense president zei op zijn beurt dat hij er vertrouwen in heeft dat Kiev F-16-vliegtuigen zal krijgen van zijn westelijke bondgenoten in de oorlog tegen Rusland. De Verenigde Staten zeiden deze week dat zij de training van Oekraïense piloten in het gebruik van de gevechtsvliegtuigen steunen. Die toezegging voor trainingen betekent niet dat de VS al besloten hebben F-16's aan Oekraïne te leveren. Die beslissing moet nog worden genomen. Ook andere landen hebben voor de levering Amerikaanse toestemming nodig, omdat de vliegtuigen in de VS worden geproduceerd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
XWB schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:57:
[...]
hoe meer ik dit soort uitspraken zie (niet in rusland) .. des te meer hoop ik dat het wel gebeurt.

Zoals ik hierboven stelde dit is "buhnepraat" die dingen waren al maanden geleden onderweg denk ik zo

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
vso schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:24:
[Twitter]
laatst was er een discussie over de (lengte) van de startbaan enzv ..

Maar afgezien van de vliegtuigen, maar de logistiek eromheen als je daar even bij stil staat
- training van de monteur(s) per vliegtuig een x aantal
- onderdelen (van NL (bijvoorbeeld) naar --> Oekraine)
- brandstof

ik zou niet eens verbaast staan als ze in het diepste geheim al maanden aan het trainen zijn en op de achtergrond bv men al bezig is de nodige voorbereidingen te treffen. Immers een hangaar (her)bouwen

Voor de beeldvorming elk 1 a 2 vlieguur moet de F16 al uren onderhoud hebben (om bij dat 1ne onderdeel te komen dat vervangen moet worden) wisten een aantal personen/experts te vertellen

Eigenlijk ben ik wel zeer geintreseerd in de logistieke mensen achter alles die moeten mega verhalen hebben
Ik denk inderdaad dat zodra het op de politieke agenda komt er al lang en breed voorbereidingen getroffen worden. Het is slechts een schouwspel wat richting rusland word gehouden om ze niet te veel te laten schrikken imho.

Sinds enkele weken is er ook weer activiteit met f16's op gilze rijen. Dat is echt niet voor niks denk ik dan....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
stukje snelweg kaput

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:34
vso schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:06:
[...]

hoe meer ik dit soort uitspraken zie (niet in rusland) .. des te meer hoop ik dat het wel gebeurt.

Zoals ik hierboven stelde dit is "buhnepraat" die dingen waren al maanden geleden onderweg denk ik zo
Dit is gewoon de salami methode:
- "nee, er komen geen NATO wapens/tanks/jets naar Ukraine",
- "nou, vooruit, we sturen er een paar" (rusland op z'n achterste poten), "maar alleen als ze op Ukrains grondgebied worden ingezet" (rusland weer een beetje gerustgesteld)
- "ok dan, jullie mogen militaire doelen een paar km in rusland uitschakelen".

Die geluiden afgelopen week dat Kyiv 'n DMZ van enkele tientallen kilometers in rusland wil, zijn gewoon dezelfde worst maar dan weer een paar plakjes verder. Dat is waarschijnlijk gewoon de endgame die men voor ogen heeft (en die waarschijnlijk achter de schermen al lang is uitgestippeld): rusland nadrukkelijk van Ukrains grondgebied afgeschopt en een bufferzone gecreeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
anboni schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:17:
[...]

Dit is gewoon de salami methode:
- "nee, er komen geen NATO wapens/tanks/jets naar Ukraine",
- "nou, vooruit, we sturen er een paar" (rusland op z'n achterste poten), "maar alleen als ze op Ukrains grondgebied worden ingezet" (rusland weer een beetje gerustgesteld)
- "ok dan, jullie mogen militaire doelen een paar km in rusland uitschakelen".
Dank voor de uitleg
Die geluiden afgelopen week dat Kyiv 'n DMZ van enkele tientallen kilometers in rusland wil, zijn gewoon dezelfde worst maar dan weer een paar plakjes verder. Dat is waarschijnlijk gewoon de endgame die men voor ogen heeft (en die waarschijnlijk achter de schermen al lang is uitgestippeld): rusland nadrukkelijk van Ukrains grondgebied afgeschopt en een bufferzone gecreeerd.
denk niet dat dat wijsheid is, --> dit koffiedik verhaal opstarten gaan modereters knippen in de post ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:02

Falcon10

Hit it i would !

stylezzz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:08:
[...]

Sinds enkele weken is er ook weer activiteit met f16's op gilze rijen. Dat is echt niet voor niks denk ik dan....
Ja, in de Antwerpse Kempen heb ik ook het idee dat er vanop Klein Brogel meer met de F16's gespeeld wordt, al is het vooral in de latere namiddag en na zonsondergang.
Desondanks, aangezien Belgie geen eigen F16s gaat leveren, daar de resterende eigen F16's voor andere zaken in bruik zijn, kan ik me wel inbeelden dat er al "geniepig", Oekrainse piloten mee achterin de F16 B's zitten om ervaring op te doen ofzo. Daar Belgie heeft aangegeven om wel trainingen te doen, lijkt me dat een plausibele speculatie.
Maar nogmaals : eigen speculatie, en geen feiten.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:57:

[...]
Deze ‘spin’ aan de beslissing kan ik wel waarderen:

We zijn het immers niet vergeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:58
Requiem19 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:00:

[...]

The Guardian
Bakhmut is nog niet klaar:
Ukraine controls ‘insignificant’ part of Bakhmut, advancing on flanks - general
A top Ukrainian general said on Sunday that Kyiv’s forces controlled an "insignificant" part of the eastern city of Bakhmut, but that the foothold would be enough to enter the devastated city when the situation changed.

In a Telegram post, general Oleksandr Syrskyi said Kyiv’s forces were advancing on Russian forces in the suburbs of Bakhmut and that they were getting closer to a "tactical encirclement" of the city.
Bron: https://www.independent.c...utin-latest-b2342896.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NiGeLaToR schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:50:
[...]

[Embed]

Deze bron heeft wel militaire kennis, maar wat hij post is niet altijd even accuraat. Ik zou kijken naar andere bronnen voor bevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wauw. Volgens mij is dit de eerste keer dat UA, en dan ook nog een hoge generaal, bevestigd dat ze aan een omsingeling werken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

[Embed]

Niet alleen het neerschieten; ook de schijnheilige afhandeling van het incident, doordrenkt van leugens, misleiding, en allerlei andere propagandatechnieken die me de pet te boven zijn. Over salami tactiek gesproken: in Donetsk en Luhansk pastte Rusland hetzelfde toe, deze oorlog SMO idem. Wat dat betreft spiegelen, koekje van eigen deeg.

Fuck around <-> find out. Heerlijke Amerikaanse terminologie.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ph4ge
[...]

[Embed]

Ik ben stiekem wel een beetje trots als wij inderdaad 50 F16s regelen en andere landen meeslepen. Ik denk dat de slachtoffers van MH17 van boven ook glimlachen als het zo ver komt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Falcon10 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:31:
[...]

Ja, in de Antwerpse Kempen heb ik ook het idee dat er vanop Klein Brogel meer met de F16's gespeeld wordt, al is het vooral in de latere namiddag en na zonsondergang.
Desondanks, aangezien Belgie geen eigen F16s gaat leveren, daar de resterende eigen F16's voor andere zaken in bruik zijn, kan ik me wel inbeelden dat er al "geniepig", Oekrainse piloten mee achterin de F16 B's zitten om ervaring op te doen ofzo. Daar Belgie heeft aangegeven om wel trainingen te doen, lijkt me dat een plausibele speculatie.
In nederland zijn de f16's al lang geleden naar volkel verhuisd en is gilze rijen achtergebleven als helikopterbasis. (Which reminds me, next step apaches? ;) ) of deze activiteit nu alleen maar het gevechtsklaar maken of inspecteren van de vloot is, of dat vladimir stiekem al wat oefenrondjes aan het maken was zullen we nooit weten... maar 1 ding weet ik wel, deze plotse ommezwaaien zoals eerder met de tanks worden al veel eerder in gang gezet als wat het publieke oog ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
ph4ge schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:05:
[...]

Ik ben stiekem wel een beetje trots als wij inderdaad 50 F16s regelen en andere landen meeslepen. Ik denk dat de slachtoffers van MH17 van boven ook glimlachen als het zo ver komt.
Na de Leo2 niet kunnen leveren is dit wel het minste toch? ;)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Denk dat we daarvoor Girkin & co richting Den Haag moeten krijgen. Neemt niet weg dat Nederland meer redenen heeft dan vele anderen om hierbij betrokken te zijn.

Ik zit trouwens momenteel in Riga en hoezeer de oorlog hier leeft is opvallend. Alle overheidsgebouwen voeren naast Letse en EU vlag ook die van UA, je komt het op bussen en trams tegen, de Museum van Letse Bezetting (over zowel USSR als Nazi bezetting en hoe vrolijk men daarvan werd) doet een speciale UA tentoonstelling over Holodomor en paralellen met situatie nu, en er liggen verse bloemen bij UA ambassade bij fotoreportage van de oorlog die daar hangt. Mensen weten al te goed dat als Putin iets met NAVO wil provoceren, het ofwel hier of in Estland gaat gebeuren, en LV heeft een veel grotere RU minderheid (opvallend hoe vaak je het op straat hoort) dus meer keuzes voor 'beschermen' ervan. De Letten zien de oorlog ook echt als hun oorlog. Als UA verliest zijn zij de volgende.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Dat was ook realiteit geweest. En dan hadden we als NATO aan de bak gemoeten. Vraag me af of dat gebeurd was op de benodigde schaal. Ukraine doet zo enorm veel goed voor zichzelf en voor al haar buren en de andere vrije Staten.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
dion_b schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:34:
Denk dat we daarvoor Girkin & co richting Den Haag moeten krijgen.
Dan moet Poetin eerst verslagen worden en daarvoor zijn F16s best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:00
[...]

Zou fantastisch zijn maar volgens mij hebben wij als NL maar 24 F-16’s op dit moment (operationeel)? Bron

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer gisteren een grotere Russische aanval bij Pervomaisme afgeslagen.
https://mil.in.ua/en/news...estroyed-near-pervomaisk/
Is in de buurt van Avdiivka.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als het vriest kunnen de pantservoertuigen goed rijden om aan te vallen. Maar de klimaatverandering zorgt voor te kleine window of opportunity in de blubber.

Net zoals hoe Napoleon naar dagen oversteek naar Engeland zocht, Putin zocht naar 2 weken harde grond in Oekraïne.

Een professor in game theory heeft voor de invasie een video daarover gepubliceerd:
YouTube: Could Mud Cause War between Ukraine and Russia? A Game Theory 101 In...

Half jaar geleden kon er over de winter gespeculeerd worden, maar hoe realistisch was dat? Als de vijand een jaar geleden ook naar een window of opportunity zocht en bijna geen enkele kans kon vinden.

De Russen vielen met 300k mobiks aan en de Oekraïners maakten gebruik van de ratio tussen aanvallers en verdedigers om zoveel mogelijk Russen over de kling te jagen met zo weinig mogelijk eigen verliezen.

Nu het Russische leger uitgehold is, dan kunnen de Oekraïners kijken naar hun window of opportunity om Russische eenheden op te breken en ongecontroleerd laten wegrennen.

Over de zomer is er de zekerheid dat het nog heter, droger en stoffiger is dan in Nederland. Ze zullen rijden.

De Oekraïners nemen de tijd, want een goede offensief is eentje waarvan je zeker bent dat je het gaat winnen. De vijand moet dermate verzwakt zijn, dat je 1 keer moet blazen en de dominostenen vallen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Dutchy88 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:46:
[...]
Zou fantastisch zijn maar volgens mij hebben wij als NL maar 24 F-16’s op dit moment (operationeel)? Bron
NL heeft er 42, waarvan er 24 actief gebruikt worden blijkt na wat googlen :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
over de loop v.d dag zie ik wel meer van dit soort filmpjes op twitter

[Twitter: https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1660275402667859970]

Zegt natuurlijk helemaal niks, anders dat de x lengte van lont is aangestoken ?

Sta niet gek te kijken als dit nog enkele dagen de spanning word opgebouwd op twitter.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 11:50
Nog maar weer wat munitie de lucht in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dutchy88 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:46:
[...]

Deze is wat completer: https://www.volkskrant.nl...ercieel-bedrijf~b82fb9c7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:52

jdh009

FP ProMod
YakuzA schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:05:
[...]

NL heeft er 42, waarvan er 24 actief gebruikt worden blijkt na wat googlen :)
Ik zeg, stuur ze allemaal die kant op na training van de piloten en vervang ze met F35's. Twee vliegen in één klap. Of nemen die een volledig andere rol aan binnen onze strijdmacht waardoor ze niet 1op1 te vervangen zijn? (mijn kennis op het gebied van wapensystemen is beperkt)

[ Voor 6% gewijzigd door jdh009 op 21-05-2023 16:29 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:34
https://nos.nl/video/2475...-inname-van-bachmoet-zien

Een nieuwsitem uit rusland. Hoe ver heen moet je zijn om zulke verwoesting als overwinning te presenteren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:32

_Eend_

🌻🇺🇦

Falcon10 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:31:
[...]

De mensen bij de krijgsmachten zijn ook niet gek. Die gaan vaak al aan de slag met voorbereidingen voor opdrachten of missies als men er in 't Haagse of in Brussel nog niet helemaal uit is.

Als dan het hoge woord uit de regering komt dan staan de 'groene' mensen al klaar. Dat zal bij deze trainingsmissie niet anders zijn, want het moest wel heel raar lopen als het feest niet door zou gaan. Dus dat de Belgische F-16's de laatste tijd wat vaker rond fladderen verbaast me niets.

Dat hoeft niet te betekenen dat de voertaal aan boord nu al Oekraïens is. (Al zou ik dat helemaal prima vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:18:
over de loop v.d dag zie ik wel meer van dit soort filmpjes op twitter

[Twitter]

Zegt natuurlijk helemaal niks, anders dat de x lengte van lont is aangestoken ?

Sta niet gek te kijken als dit nog enkele dagen de spanning word opgebouwd op twitter.
Welk ‘dit soort filmpjes’ bedoel je? :)
Tweet is niet leesbaar.

PSN

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid