4 toch
Ik ben BIJZONDER ongelukkig met hoe Perez via de pers steeds Max, of het team, beschadigd. Bah bah en nog eens bah, nul ruggengraat.Help!!!! schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:37:
Weet niet of het al voorbijgekomen is maar PW geeft aan met twee RB engineers gesproken te hebben en die gaven aan dat er niks mis was met PER zijn auto in Quali. Video start iets voor dat hij dat punt maakt.
[YouTube: 2023 F1 Australian GP race analysis by Peter Windsor]
een treffende spreuk
Perez is toxisch met zijn compleet gestoorde fanschare. Wat mij betreft maakt RB hier per direct een einde aan, zet Ricciardo maar in de tweede RB, ben dat slachtofferrol geneuzel echt zat van die lui.JB schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:26:
[...]
Het wordt nu alleen een beetje akward doordat PER een andere versie verkondigd dan zijn team. Heb het idee dat PER de grenzen nogal aan het opzoeken is, in de breedste zin van het woord. Geen idee of RBR dat op den duur pikt...
Zijn we allemaal een beetje bijgekomen van de fantastische race vol choas?
Mijn vriendin en ik waren wel heel blij dat er weer wat actie was tijdens de race, dan bedoelen wij gewoon auto's die spinnen of elkaar aantikken en niet crashen want we gunnen natuurlijk niemand de muur.
Dit is echt wel een fantastische baan voor de Formule 1, veel geweldige inhaalacties gezien!
Maar over de FIA valt nog genoeg te zeggen, maar dat mogen ze zelf gaan uitzoeken met elkaar want mijn mening veranderd er toch niet veel aan.
Op naar de volgende race in Azerbeidzjan!
Mijn vriendin en ik waren wel heel blij dat er weer wat actie was tijdens de race, dan bedoelen wij gewoon auto's die spinnen of elkaar aantikken en niet crashen want we gunnen natuurlijk niemand de muur.
Dit is echt wel een fantastische baan voor de Formule 1, veel geweldige inhaalacties gezien!
Maar over de FIA valt nog genoeg te zeggen, maar dat mogen ze zelf gaan uitzoeken met elkaar want mijn mening veranderd er toch niet veel aan.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Voorheen was Australie nooit echt mijn favoriet qua baan, maar na afgelopen race denk ik daar wel anders overG_Dragon schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:50:
Zijn we allemaal een beetje bijgekomen van de fantastische race vol choas?
Hallo
I have the race pace chart from this race.

I'm not really sure how much race pace mattered in the end due to the chaotic race but it's still nice to see who was fast on a limited set of laps. Alex Albon ended up doing like 3 actual race laps before crashing out of the race.
I have the race pace chart from this race.
I'm not really sure how much race pace mattered in the end due to the chaotic race but it's still nice to see who was fast on a limited set of laps. Alex Albon ended up doing like 3 actual race laps before crashing out of the race.
Een interview met Hamilton:
"Max is van een andere klasse. Zijn auto is zó snel. Hij haalde me halverwege het rechte stuk (achterop het circuit, red.) in en binnen no time zat hij al 10 meter voor me", aldus Hamilton tegenover Sky.
"Ik snap niet hoe ze zo snel kunnen zijn op de rechte stukken, dat is werkelijk gestoord. Zij zijn van een ander niveau", zo herhaalt hij. "En zo lang wij onze snelheid op de rechte stukken niet opvoeren en zij tevens over die bizarre downforcelevels in de bochten blijven beschikken, gaat dat ook niet veranderen."
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Thanks for the overview. Interessant om de snelle ronden van DEV te zien in dit overzicht. Hij valt in dit overzicht van de > 10 wel op, vraag mij dan af waarom hij hiermee zo snel is geweest.
Rode bandjes?Woudloper schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:40:
[...]
Thanks for the overview. Interessant om de snelle ronden van DEV te zien in dit overzicht. Hij valt in dit overzicht van de > 10 wel op, vraag mij dan af waarom hij hiermee zo snel is geweest.
Zo te zien had hij de zachte band aan het eind van de race.Woudloper schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:40:
[...]
Daar lijkt het wel op, gezien de hoeveelheid passeer acties daar. Perez was daar behoorlijk lekker bezig. Mooie acties gezien.kevlar01 schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:59:
[...]
Voorheen was Australie nooit echt mijn favoriet qua baan, maar na afgelopen race denk ik daar wel anders overGeen idee of het te maken heeft met de aanpassingen aan de layout + extra DRS zone.
Bij F1TV waren ze alweer aan het zeuren dat het te krachtig was daar en die DRS zone er weer uit moet

Als dit zo is; heeft ie dan zelf z'n voet op het gas gehouden?Help!!!! schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:37:
Weet niet of het al voorbijgekomen is maar PW geeft aan met twee RB engineers gesproken te hebben en die gaven aan dat er niks mis was met PER zijn auto in Quali. Video start iets voor dat hij dat punt maakt.
[YouTube: 2023 F1 Australian GP race analysis by Peter Windsor]
Ik vind Australie een leuke baan om te rijden (in de sim) maar wat inhalen betreft vond ik het vrij saai, zo'n beetje alles gebeurde met DRS.
Het effect van DRS was deze race erg groot. Het fenomeen DRS-trein kennen we al langer maar da (bv) de Alpha Tauri van Gasly het lukte om de Ferrari van Sainz bij te houden zolang hij in DRS zat zegt veel. Ik doe mijn best om het neutraal te verwoorden want ik ben geen DRS-hater. DRS is een oplossing voor een probleem, niet het probleem zelf. Meerijden in de slipstream van een voorganger is niks nieuws en DRS versterkt dat.
Sterker nog, vanuit een bepaald perspectief is het alleen maar mooi dateen langzamere auto bij kan blijven als de coureur z'n werk goed doet en het niet domweg en alleen verliest op snelheid op de straights.
Maar wat inhalen betreft vond ik DRS te sterk.
Idee: doen we DRS niet verkeerd om?
Nu mag de volgende auto ná de bocht een klep openzetten om de drag te verminderen om zo het ontstane gat te dichten. Maar dat was niet het probleem, het probleem is dat ze tijd verliezen in de bochten door minder downforce.
Misschien moeten we ze dus juist ín de bocht een klep dícht laten doen voor méér downforce in de bochten.
Dus niet wachten tot er een gat valt en dat dan compenseren met DRS, maar zorgen dat het gat niet onstaat (of in ieder geval kleiner is). Dat is vast makkelijker gezegd dan gedaan (je kan de vleugels wel groter maken maar als er geen lucht is om weerstand te geven dan heb je daar niet veel aan) en het vereiste enige vorm van actieve Aero maar dat is DRS ook, dus volgens mij geen fundamenteel bezwaar.
Het voordeel van dit systeem is dat het (imho) minder gevoelig is voor uitschieters. Met het huidige DRS systeem kan een klein beetje teveel DRS al snel zorgen voor (te) makkelijk inhalen op de rechte stukken.
Een klein beetje meer snelheid in de bochten zal minder verschil maken omdat het veel moeilijker is om in de bochten in te halen. Als er te veel van "mijn" DRS (DIS? Downforce Increasement System) wordt gegeven komen de auto's dichter bij elkaar uit de bocht dan ze er in gingen maar het is een stuik minder waarschijnlijk dat er in de bocht al ingehaald wordt. Als het wel zo is dan zit daar ook een flinke portie stuurmanskunst in, veel meer dan bij inhalen in een rechte lijn met klassieke DRS.
Het effect van DRS was deze race erg groot. Het fenomeen DRS-trein kennen we al langer maar da (bv) de Alpha Tauri van Gasly het lukte om de Ferrari van Sainz bij te houden zolang hij in DRS zat zegt veel. Ik doe mijn best om het neutraal te verwoorden want ik ben geen DRS-hater. DRS is een oplossing voor een probleem, niet het probleem zelf. Meerijden in de slipstream van een voorganger is niks nieuws en DRS versterkt dat.
Sterker nog, vanuit een bepaald perspectief is het alleen maar mooi dateen langzamere auto bij kan blijven als de coureur z'n werk goed doet en het niet domweg en alleen verliest op snelheid op de straights.
Nu mag de volgende auto ná de bocht een klep openzetten om de drag te verminderen om zo het ontstane gat te dichten. Maar dat was niet het probleem, het probleem is dat ze tijd verliezen in de bochten door minder downforce.
Misschien moeten we ze dus juist ín de bocht een klep dícht laten doen voor méér downforce in de bochten.
Dus niet wachten tot er een gat valt en dat dan compenseren met DRS, maar zorgen dat het gat niet onstaat (of in ieder geval kleiner is). Dat is vast makkelijker gezegd dan gedaan (je kan de vleugels wel groter maken maar als er geen lucht is om weerstand te geven dan heb je daar niet veel aan) en het vereiste enige vorm van actieve Aero maar dat is DRS ook, dus volgens mij geen fundamenteel bezwaar.
Het voordeel van dit systeem is dat het (imho) minder gevoelig is voor uitschieters. Met het huidige DRS systeem kan een klein beetje teveel DRS al snel zorgen voor (te) makkelijk inhalen op de rechte stukken.
Een klein beetje meer snelheid in de bochten zal minder verschil maken omdat het veel moeilijker is om in de bochten in te halen. Als er te veel van "mijn" DRS (DIS? Downforce Increasement System) wordt gegeven komen de auto's dichter bij elkaar uit de bocht dan ze er in gingen maar het is een stuik minder waarschijnlijk dat er in de bocht al ingehaald wordt. Als het wel zo is dan zit daar ook een flinke portie stuurmanskunst in, veel meer dan bij inhalen in een rechte lijn met klassieke DRS.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Wel terecht punt denk ik. Red Bull is idd een klasse apart op moment. Is wel opmerkelijk om te zien hoe groot het snelheidverschil is tov andere auto's. Als je ook zag hoe makkelijk Perez auto's voorbij reed terwijl die auto's zelf hun DRS open hadden staan... Dat hebben ze erg goed voor elkaar bij Red Bull.
Tuurlijk is het een terecht punt, RB heeft duidelijk zijn werk goed voor elkaar. Ham kan ook best zinnige dingen zeggen, hij moet alleen niet beginnen te klagen dat het verschil dit jaar zo extreem isTomcatter_31 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:55:
[...]
Wel terecht punt denk ik. Red Bull is idd een klasse apart op moment. Is wel opmerkelijk om te zien hoe groot het snelheidverschil is tov andere auto's. Als je ook zag hoe makkelijk Perez auto's voorbij reed terwijl die auto's zelf hun DRS open hadden staan... Dat hebben ze erg goed voor elkaar bij Red Bull.
Maar hopelijk kan Merc vanaf nu wel wat beter blij blijven en sluit Ferrari ook weer eens aan, het maakt de race zoveel mooier als er een paar teams aan het vechten zijn.
[removed]
mee eens hoor, na jarenlange dominantie van Merc moet hij niet zeuren idd....hoewel ik niet weet of hij echt aan het zeuren was, maar zou kunnen. Red Bull heeft idd het werk goed voor elkaar, maar zou idd mooi zijn als andere teams wel aan kunnen haken om meer gevechten te zien.redwing schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:00:
[...]
Tuurlijk is het een terecht punt, RB heeft duidelijk zijn werk goed voor elkaar. Ham kan ook best zinnige dingen zeggen, hij moet alleen niet beginnen te klagen dat het verschil dit jaar zo extreem is
Maar hopelijk kan Merc vanaf nu wel wat beter blij blijven en sluit Ferrari ook weer eens aan, het maakt de race zoveel mooier als er een paar teams aan het vechten zijn.
Dat hield bij Perez ook wel een beetje op toen ie eenmaal in de top 10 reed. Het was geen Mercedes (vooral in handen van Lewis dan) die van 20 naar 2 of 1 reed.Tomcatter_31 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:55:
[...]
Je ziet gewoon dat exceptionele coureurs in een hele goede auto van een andere planeet zijn. Dat hebben we jaren met Lewis kunnen zien en nu zien we het met Max. Die perst gewoon (veel) meer uit de auto dan zijn teamgenoot.
Naast dat het publiek vroegtijdig het circuit op kwam gelopen blijkt er ook een andere incident te zijn geweest waarbij een toeschouwer gewond is geraakt door een brokstuk van de wheel hub bij de crash van Magnussen. Schijnbaar vloog het brokstuk 20 meter door de lucht en raakte vervolgens de arm van de toeschouwer die gewond raakte. De toeschouwer liep verder geen ernstige verwondingen op.
https://www.motorsport.co...t-australian-gp/10452651/"We actually coincidentally had one of our engineering staff there who saw it, and anecdotally it would appear that debris carbon fibre from the wheel hub has shot 20 metres or so in the air, shot up, landed down and lacerated a gentleman's arm," explained Westacott.
Italiaanse media schreeuwen moord en brand na GP Australië: "Ontsla hem onmiddellijk!"
Na de Formule 1 Grand Prix van Australië slaan de Italiaanse media verbaal fel om zich heen. Elke sportkrant uit wel felle kritiek op iets of iemand, waarbij de kranten het onderling lang niet op elk vlak met elkaar eens zijn.
De Corriere della Sera bijvoorbeeld raakt niet uitgepraat over het in zijn ogen erbarmelijke optreden van de de wedstrijdleiding: "Wedstrijdleider Niels Wittich krijgt een 0 van ons. Hij deed, net als zijn voorganger Michael Masi, alles fout. Hij lijkt zich op alle fronten in te willen dekken, om maar niet aansprakelijk te worden gesteld."
"Ook de FIA krijgt een 0, want ze laten totaal geen flexibiliteit zien bij het toepassen van de regels. Sterker nog, de regels worden überhaupt niet goed toegepast. Ze moeten Wittich onmiddellijk ontslaan."
De krant is mild voor coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz. "Sainz moet in de spiegel kijken, maar zijn straf was overdreven. Leclerc was na de kwalificatie gefrustreerd en lag er een dag later na drie bochten al uit."
Ook La Gazzetta dello Sport zag hoe de wedstrijdleiding een centrale rol speelde in het stuk, maar de krant is van mening dat er eerst naar de rol van de coureurs gekeken moet worden. "Zij wilden zelf na het debacle van Monza '22 geen race meer achter een safety car finishen."
En de Ferrari-coureurs? "Leclerc eindigde in het grind omdat hij te gehaast was en met Carlos Sainz ging het helaas 'mis' bij de herstart. Daarvoor reed hij knap naar voren en lag hij op podiumkoers."
De Corriere dello Sport trekt juist weer veel feller van leer tegen de beide rijders. "Ferrari verliest het geduld met de veel te nerveuze coureurs. Leclerc ging meteen KO, terwijl Sainz kans maakte op een podium, maar zelf alles verruïneerde."
"We moeten schrijven over fouten, meervoud dus, want het blijft niet bij één fout. Niet voor niets staat Ferrari op slechts 26 punten. Leclerc was woedend en moet rustiger worden. Natuurlijk kan hij er niks aan doen dat Ferrari te langzaam is, maar op deze manier verliezen maakt alles alleen maar erger."
"Het podium was verdiend voor Ferrari, maar Sainz gooide alles weg door tegen Alonso aan te rijden", zo krijgt de Spanjaard de laatste veeg uit de pan.
bron
Mooi dat ze het niet met elkaar eens zijn, dat geeft aan dat het gewoon goede beslissingen zijn geweest die in lijn liggen met voorgaande straffen en incidenten.G_Dragon schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:15:
Italiaanse media schreeuwen moord en brand na GP Australië: "Ontsla hem onmiddellijk!"
[...]
Ik ben van mening overigens dat Sainz nog wel meer straf had verdient. Hij moet namelijk gewoon beter weten. Dat een Logan Sargeant doorschiet omdat dit race 3 in de auto is en hij geen idee heeft hoe zo'n wagen reageert met koude banden en een koude baan is tot daar aan toe, maar Sainz heeft al zoveel jaren ervaring, dan is het niet een "oh shit" moment maar een "Mwah, kan prima, als ik iemand raak is dat jammer voor em" Een beetje Hamilton like in Silverstone, wetende dat elk contact voor hem minder risico zou hebben dan de andere partij. En dan een beetje krokodillentranen haal huilen dat hij echt heel boos is en niets gaat zeggen want ze hebben de pik op hem .. boe fucking hoe. Most unfair penalty ever. Are you for real?
Pik heeft geluk gehad dat ze nog niet langs een sectorpunt gereden waren voor de rode vlag en Alonso terug gezet is naar p3.. anders zou die ondersteboven aan de hoogste mast opgeknoopt zijn door alle Nando fans.
blup
G_Dragon schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:15:
[...]
En toen Masi wel flexibiliteit toepaste was het ook niet goed, want je vond dat hij ook erom ontslagen moest worden... Ergo, het kan nooit goed.Ook de FIA krijgt een 0, want ze laten totaal geen flexibiliteit zien bij het toepassen van de regels.
Het incident is VOOR hem gebeurd. Als hij in de spiegel keek was het juist nog dommer...Sainz moet in de spiegel kijken, maar zijn straf was overdreven.

[ Voor 15% gewijzigd door Sir_Lion op 03-04-2023 11:23 ]
En die "flexibiliteit" komt alleen maar omdat alle teams (ALLE TEAMS) bij hoog en laag roepen dat er nooit achter een SC geëindigd moet worden en ten alle tijden moeten proberen om nog een rondje te racen. Proberen ze dat te regelen, is het nog niet goed...Sir_Lion schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:22:
[...]
[...]
En toen Masi wel flexibiliteit toepaste was het ook niet goed, want je vond dat hij ook erom ontslagen moest worden... Ergo, het kan nooit goed.
blup
Ik snap die oproep tot ontslag nooit zo. Wat denken ze dan te bereiken? Dan krijg je weer een andere wedstrijdleider met weinig/geen ervaring die ook weer allerlei fouten maakt. Tuurlijk is F1 topsport en niet een plek om te leren.... maar laat ze leren van hun fouten. Nu las ik vanochtend artikel waar wordt vergeleken met Charlie Whiting, maar dat was een man met jarenlange ervaring. En ook in die jaren werden er twijfelachtige beslissingen genomen.G_Dragon schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:15:
[...]
Dit idd. Las gisteren op een ander forum deze opmerking van iemand:Sir_Lion schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:22:
[...]
[...]
En toen Masi wel flexibiliteit toepaste was het ook niet goed, want je vond dat hij ook erom ontslagen moest worden... Ergo, het kan nooit goed.
It doesn't matter, because whatever they do, folks will whine about it. Finish behind the SC - whine. Have a two or three lap "sprint" race - whine. Rolling restart - whine. Finish the race two laps early - whine. There's no perfect solution and whatever they do, some drivers will be disadvantaged vs others and folks will whine.
Niels Wittich ontslaan gaat een beetje lastig. Freitas is na de grand prix van Japan vorig jaar op een zijspoor gezet en de FIA is nog volop bezig met een FIA race director en steward academy waar Wittich een rol in heeft.G_Dragon schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:15:
[...]
Maar goed iemand moet de schuld krijgen van een rampzalig Ferrari weekend.

fwiw:
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Wat moet ik nu met zo'n uitspraak? Politiek correct beginnen over de klasse van VER en vervolgens het alleen maar hebben over de RBR die zo super is! Als hij nu had gezegd: "Max is van een andere klasse EN de auto is zo snel... " Dan had het anders over gekomen. Nu gaat eerder alle eer naar de RBR en dat mag ook hoor...G_Dragon schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:24:
Een interview met Hamilton:
"Max is van een andere klasse. Zijn auto is zó snel. Hij haalde me halverwege het rechte stuk (achterop het circuit, red.) in en binnen no time zat hij al 10 meter voor me", aldus Hamilton tegenover Sky.
[...]
Alleen was Charlie een autoriteit door z'n jarenjange ervaring. Daardoor alleen kreeg ie al minder tegenspraak.Tomcatter_31 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:29:
[...]
Ik snap die oproep tot ontslag nooit zo. Wat denken ze dan te bereiken? Dan krijg je weer een andere wedstrijdleider met weinig/geen ervaring die ook weer allerlei fouten maakt. Tuurlijk is F1 topsport en niet een plek om te leren.... maar laat ze leren van hun fouten. Nu las ik vanochtend artikel waar wordt vergeleken met Charlie Whiting, maar dat was een man met jarenlange ervaring. En ook in die jaren werden er twijfelachtige beslissingen genomen.
Klopt hij stond als een van de weinigen op soft.NavySeal schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:43:
[...]
Zo te zien had hij de zachte band aan het eind van de race.
"When you grow up your heart dies"
Lol, het Italiaanse temperament weer. Masi deed helemaal niet zoveel fout in zijn jaren als race director. Niels Wittich heeft in die korte tijd dat hij het nu doet al meer fouten gemaakt dan Masi in al die jaren.G_Dragon schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:15:
[...]
Charlie was een autoriteit waar je als coureur wel mee in gesprek kon gaan. Ik heb het gevoel dat dat nu minder of helemaal niet aan de orde is. Het is wat dat betreft jammer dat er geen camera's meer bij de drivermeetings aanwezig is.MikeyMan schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:49:
[...]
Alleen was Charlie een autoriteit door z'n jarenjange ervaring. Daardoor alleen kreeg ie al minder tegenspraak.
Ham heeft daar toch gewoon een punt: de RBR ís supersnel. Dat Max van een andere klasse is, heeft hij in deze race daarom niet kunnen laten zien.RCBL schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:48:
[...]
Wat moet ik nu met zo'n uitspraak? Politiek correct beginnen over de klasse van VER en vervolgens het alleen maar hebben over de RBR die zo super is! Als hij nu had gezegd: "Max is van een andere klasse EN de auto is zo snel... " Dan had het anders over gekomen. Nu gaat eerder alle eer naar de RBR en dat mag ook hoor...
Zou het kunnen dat jij mijn punt niet begrijpt?kraanwagen schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:20:
[...]
Ham heeft daar toch gewoon een punt: de RBR ís supersnel. Dat Max van een andere klasse is, heeft hij in deze race daarom niet kunnen laten zien.
Moet zeggen dat het snelheidsverschil ook wel bizar was. Start ronde 10 zat VER 0.5sec achter HAM. Start ronde 11 zat hij er 2sec voor...
Als de kranten vinden dat de drivers te nerveus zijn, en te graag willen presteren.... Moeten de kranten misschien eens in de spiegel kijken waardoor ze zo nerveus zijnG_Dragon schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:15:
[...]
Als je verwacht dat Hamilton een veer in de reet van Verstappen gaat steken, of andersom, dat Verstappen Hamilton gaat ophemelen dan denk ik dat je nog lang kunt wachten.
Die twee mogen elkaar niet en gunnen elkaar niks. punt.
Hoezo? USA 2017? reed Verstappen een bocht of 5 voor het einde nog achter Raikonnen, en op start finish was de 5s penalty nog bijna niet voldoende om Verstappen dat plekje terug te geven.RonaldMcDonald schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:58:
Moet zeggen dat het snelheidsverschil ook wel bizar was. Start ronde 10 zat VER 0.5sec achter HAM. Start ronde 11 zat hij er 2sec voor...
Voor Hamilton was het gisteren over en uit toen Verstappen er langs was, die reed wellicht zo lang op 101% en toen Verstappen er langs was nog maar op 95%. Zijn race zal immers vooraf ook met Alonso geweest zijn. Dat ze even voor Verstappen konden rijden was een leuke meevaller, al helemaal als ze dat tot het eind konden volhouden. Maar toen Verstappen er langs was was ook wel duidelijk dat de strijd om de eerste plek voorbij was. Dan kan Hamilton wel als een malle blijven pushen, maar daar schiet niemand iets mee op. Hetzelfde zagen we ook twee weken terug met Alonso. Toen Perez er langs was managede die ook alleen nog maar het gat naar achteren. En toen het moest trok die dat gat ook wat groter.
Hij had toen meende ik ook 2 keer achter elkaar DRS. Voor 2 DRS punten was maar 1 detectiepunt. Tenminste volgens mij kwam dat verschil daar door.RonaldMcDonald schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:58:
Dat is de voornaamste reden, RB reed met een veel vleugel. Dat zorgt voor extra drag en downforce. Op het moment dat de DRS open gaat valt al die extra drag weg waardoor hij zo snel dat 2 seconden gat kon trekken.sjaool schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:13:
[...]
Hij had toen meende ik ook 2 keer achter elkaar DRS. Voor 2 DRS punten was maar 1 detectiepunt. Tenminste volgens mij kwam dat verschil daar door.
Het is alleen typisch dat Hamilton zich nooit positief uitlaat over andere drivers en zeker niet als die in een concurenrende positie zitten. Zelfs Alonso wipte een compliment richting Hamilton en meeste dagen die op "dag" eindigen kan hij zijn bloed wel drinken.Hippocampus schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:00:
[...]
Als je verwacht dat Hamilton een veer in de reet van Verstappen gaat steken, of andersom, dat Verstappen Hamilton gaat ophemelen dan denk ik dat je nog lang kunt wachten.
Ik denk dat dat komt door onzekerheid over zijn eigen kunnen, want meteen haal hij de auto erbij omdat dit iets is waar mensen hem op wijzen dat hij zijn resultaten alleen behaald heeft dankzij de dominante auto en met de prestaties van afgelopen jaar begint het daar waarschijnlijk behoorlijk te knagen.
Klopt, Verstappen gooide na T10 meteen zijn DRS weer open. Er waren maar twee detectiepunten, één voor zone 4 (start/finish) en zone 1 (T2-T3), en één voor zone 2 (die doordraaier aan het water onderweg naar T9) en zone 3 (tussen T10-T11).sjaool schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:13:
[...]
Hij had toen meende ik ook 2 keer achter elkaar DRS. Voor 2 DRS punten was maar 1 detectiepunt. Tenminste volgens mij kwam dat verschil daar door.
mee eens, maar die ervaring moet je dan opbouwen en dus moet je iemand in die rol hebben die kans krijgt om die jarenlange ervaring op te bouwen, dan zal die ook de autoriteit gaan krijgen.MikeyMan schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:49:
[...]
Alleen was Charlie een autoriteit door z'n jarenjange ervaring. Daardoor alleen kreeg ie al minder tegenspraak.
Masi deed het echt niet slecht en was ervaren. Ik snap dan ook nog steeds niet waarom ze hem aan de kant hebben gezet. Ik denk dat de FIA inmiddels wel spijt heeft.Tomcatter_31 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:41:
[...]
mee eens, maar die ervaring moet je dan opbouwen en dus moet je iemand in die rol hebben die kans krijgt om die jarenlange ervaring op te bouwen, dan zal die ook de autoriteit gaan krijgen.
Ik verwacht niets, ik signaleer alleen maarHippocampus schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:00:
[...]
NegerenRCBL schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:48:
Wat moet ik nu met zo'n uitspraak? Politiek correct beginnen over de klasse van VER en vervolgens het alleen maar hebben over de RBR die zo super is! Als hij nu had gezegd: "Max is van een andere klasse EN de auto is zo snel... " Dan had het anders over gekomen. Nu gaat eerder alle eer naar de RBR en dat mag ook hoor...
Hamilton gelooft dat hij de beste is. Dat geloven ze allemaal en Hamilton met z'n 7 titels al helemaal.
Als Verstappen wint dan moet het dus door de auto komen. Ook dat is geen gekke gedachte want zo werkt het nu eenmaal in F1 en vriend en vijand is het er over eens dat de RBR sneller is dan de rest.
Hamilton heeft volgens mij een paar lesjes mediatraining gehad maar is daar verder niet zo goed in. Hij probeert iedereen aan te spreken zonder het ene of het andere kamp supporters tegen zich in het harnas te jagen.
Het is een beetje hetzelfde als hoe Hamilton in ieder interviewtje de fans bedankt waardoor het inmiddels een beetje gemaakt over komt. Dat is het ook, net als bij de hele mediakliek, alleen zijn de meeste fulltimers wat betere toneelspelers.
Ik probeer te waarderen dat hij de moeite neemt om goed voor de dag te komen en iets te zeggen voor iederen, niet alleen z'n eigen fans, ook komt dat niet altijd goed uit de verf en blijft het vaak een beetje steken op vlakke gemeenplaatsen. Heel anders dan bv Raikonen of Verstappen die nauwelijks verhullen dat ze al die interviews maar onzin vinden en liever alleen zouden racen.
Het valt me wel op dat Hamilton vaak geen namen gebruikt. Het is steeds van "Those guys are fast", "He cut me off", "They did very well in qualifying". Sterker nog, er is een filmpje gevonden waarin Hamilton gevraagd wordt voor welk team hij rijdt en hij niet verder komt een schaapachtig "Mercedes??? ehh Benz???". Volgens mij is hij gewoon niet goed in "mensen", "namen" en "relaties".
In zijn hoofd is het waarschijnlijk "die gozer die zo laat remt", "die kerel die niet kan sturen", "de vent waar je niet naast wil rijden in bocht 1", "die rode auto in m'n spiegels", "dat broekkie met veel mazzel" en "he? dat lijkt Alonso wel".
Leuk idee, maar om mechanisch afhankelijk te zijn voor meer downforce in de bochten is simpelweg te gevaarlijk. Als het systeem faalt vlieg je er af.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:51:
Ik vind Australie een leuke baan om te rijden (in de sim) maar wat inhalen betreft vond ik het vrij saai, zo'n beetje alles gebeurde met DRS.
DRS blijft lastig doseren. Op het ene circuit is het effect veel sterker dan op het andere circuit.
Zoveel downforce verliezen ze nu niet meer in de bochten, want volgen is al een stuk makkelijker, maar omdat je niet kunt inhalen in de bochten en de rijder voor je altijd net eerder op het gas kan kom je er niet langs. Dus met jouw idee kun je (misschien) nog makkelijker achter een auto blijven, maar de voorste gaat eerder op het gas (en trekt harder op als de achterblijver nog eens extra downforce heeft)
Iemand moest met de verantwoordelijkheid naar huis. Waar de werkelijkheid complex was en het aan een groot aantal zaken lag waarvan niet de minste was: team bazen mochten lekker lobbyen bij de wedstrijdleiding, was het het makkelijkste om Masi gewoon met de schuld naar huis te sturen.sjaool schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:51:
[...]
Masi deed het echt niet slecht en was ervaren. Ik snap dan ook nog steeds niet waarom ze hem aan de kant hebben gezet. Ik denk dat de FIA inmiddels wel spijt heeft.
Je ziet steeds meer de Amerikaanse invloed, het begint op NASCAR/ IndyCar te lijken.
Veel herstarts is meer spektakel en finishen altijd rijdend.
Straks gaan ze nog overtime introduceren.
Ondanks dat het gewoon een hele mooie race was, is dit allemaal wel een beetje wrang.
Wel enorm genoten maar dit moet niet de norm gaan worden.
En Alpine de volgende keer weer Blauw.
Ondanks dat het gewoon een hele mooie race was, is dit allemaal wel een beetje wrang.
Dit was gewoon een gevalletje van Mercedes die duidelijk teveel invloed had. Er had daar helemaal niemand geslachtofferd hoeven worden. Uiteindelijk is de hele discussie ook onzin, want als de tussenauto's er eerder tussenuit waren gehaald (wat had gekund), was het een 'standaard' situatie geweest en was de uitslag precies hetzelfde geworden.Hann1BaL schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:25:
[...]
Iemand moest met de verantwoordelijkheid naar huis. Waar de werkelijkheid complex was en het aan een groot aantal zaken lag waarvan niet de minste was: team bazen mochten lekker lobbyen bij de wedstrijdleiding, was het het makkelijkste om Masi gewoon met de schuld naar huis te sturen.
Hoe dan ook moet je als FIA op zo'n moment juist achter je mensen gaan staan en er niet eentje afvoeren voor de sier.
[removed]
Gulden middenweg denk ik dan meteen.sambalbaj schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:30:
Je ziet steeds meer de Amerikaanse invloed, het begint op NASCAR/ IndyCar te lijken.
De F1 heeft in het verleden wel eens vergeten dat het bestond voor en door de fans en dat die uiteindelijk de sponsorships mogelijk maken.
Dus ik vind de Amerikaanse invloeden tot op heden niet zo erg. De rode vlag was wat twijfelachtig, maar vraag me af of dat echt door het spektakelargument komt.
Denk dat teams sowieso te veel invloed/macht hebben in de organisatie. Nu was het idd Mercedes met betrekking tot Masi, maar andere teams zoals Ferrari en Red Bull proberen ook telkens hun invloed uit te oefenen. Dat Ferrari het voor elkaar krijgt om met de FIA achter gesloten deuren een deal te krijgen na het gesjoemel met die sensor klopt ook van geen kant.redwing schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:31:
[...]
Dit was gewoon een gevalletje van Mercedes die duidelijk teveel invloed had. Er had daar helemaal niemand geslachtofferd hoeven worden. Uiteindelijk is de hele discussie ook onzin, want als de tussenauto's er eerder tussenuit waren gehaald (wat had gekund), was het een 'standaard' situatie geweest en was de uitslag precies hetzelfde geworden.
Hoe dan ook moet je als FIA op zo'n moment juist achter je mensen gaan staan en er niet eentje afvoeren voor de sier.
De FIA moet zijn zaken als organisatie op orde krijgen. Het is alleen triest dat er met dit soort zaken iemand geslachtofferd moet worden terwijl de organisatie zelf niet goed is. Maar goed, dit gaat helaas vaak zo, niet alleen in F1...
Omdat er in 2017 een race met een soortgelijk verschil was kan ik dit verschil van gisteren nog steeds wel bizar vinden tochRobertMe schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:06:
[...]
Hoezo? USA 2017? reed Verstappen een bocht of 5 voor het einde nog achter Raikonnen, en op start finish was de 5s penalty nog bijna niet voldoende om Verstappen dat plekje terug te geven.
Ik had het een leuke narrative gevonden als Max en Alonso in de cooldownroom waren gaan trollen. Max zei iets over koude bandjes en dat daarmee de herstart lastig was, hoe geweldig zou het geweest zijn als een van de twee iets gezegd als als "yeah, there was this guy going so slow behind the safetycar".CAPSLOCK2000 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:15:
[...]
Het valt me wel op dat Hamilton vaak geen namen gebruikt. Het is steeds van "Those guys are fast", "He cut me off", "They did very well in qualifying". Sterker nog, er is een filmpje gevonden waarin Hamilton gevraagd wordt voor welk team hij rijdt en hij niet verder komt een schaapachtig "Mercedes??? ehh Benz???". Volgens mij is hij gewoon niet goed in "mensen", "namen" en "relaties".
In zijn hoofd is het waarschijnlijk "die gozer die zo laat remt", "die kerel die niet kan sturen", "de vent waar je niet naast wil rijden in bocht 1", "die rode auto in m'n spiegels", "dat broekkie met veel mazzel" en "he? dat lijkt Alonso wel".
De eerste herstart dus toen Hamilton zo'n enorm gat liet vallen achter de safetycar.
Dat met die mediatraining herken ik ook wel een beetje. Na de quali was het een beetje beter, maar ik vind het zo respectloos als hem bij een post-race interview de eerste vraag gesteld wordt en hij de interviewer totaal negeert en een opmerking richting het publiek maakt.
Signatures zijn voor boomers.
Nog een leuk stukje crossover met de Australische Supercars klasse (aanrader!)
[ Voor 14% gewijzigd door sambalbaj op 03-04-2023 14:53 ]
haha het moet niet gekker worden hier hoor, de haat richting Hamilton is groter dan de liefde voor de sport.Maasluip schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:48:
[...]
Dat met die mediatraining herken ik ook wel een beetje. Na de quali was het een beetje beter, maar ik vind het zo respectloos als hem bij een post-race interview de eerste vraag gesteld wordt en hij de interviewer totaal negeert en een opmerking richting het publiek maakt.
Respectloos dat hij de fans bedankt man man

29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."
Heb de beelden niet gezien, maar ik dacht dat je geen groot gat meer mocht laten vallen achter de safety car? Dat je altijd binnen 10 autolengtes moest blijven? Of is dat niet meer zo...Maasluip schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:48:
[...]
Ik had het een leuke narrative gevonden als Max en Alonso in de cooldownroom waren gaan trollen. Max zei iets over koude bandjes en dat daarmee de herstart lastig was, hoe geweldig zou het geweest zijn als een van de twee iets gezegd als als "yeah, there was this guy going so slow behind the safetycar".
De eerste herstart dus toen Hamilton zo'n enorm gat liet vallen achter de safetycar.
Zodra de lampjes uit waren...Waah schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:55:
Heb de beelden niet gezien, maar ik dacht dat je geen groot gat meer mocht laten vallen achter de safety car? Dat je altijd binnen 10 autolengtes moest blijven? Of is dat niet meer zo...
Testing, one, two ...
Lees vooral wat je wil lezen.xavento schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:55:
[...]
haha het moet niet gekker worden hier hoor, de haat richting Hamilton is groter dan de liefde voor de sport.
Respectloos dat hij de fans bedankt man man
Respectloos dat hij een vraag van een interviewer negeert. Als jij iemand iets vraagt, en het eerste wat die persoon doet is wegdraaien en iets anders doen, vind je dat normaal?
Blijkbaar gold dat niet in die situatie, zeiden ze bij Sky.Waah schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:55:
[...]
Heb de beelden niet gezien, maar ik dacht dat je geen groot gat meer mocht laten vallen achter de safety car? Dat je altijd binnen 10 autolengtes moest blijven? Of is dat niet meer zo...
Zowel Nascar als IndyCar hebben rollende herstarts, net als F1 heeft na een SC. Die doen dus niet eens aan staande (her)starts). En geen idee of je gisteren IndyCar hebt gezien, maar die finish was de laatste ronden gewoon achter de pace car. F1 heeft ook veel makkelijker een rode vlag dan de Amerikaanse klasses, daar moet echt een serieuze klapper zijn met flink wat puin voordat er een rode vlag komt. Gisteren in de F1 omdat er wat grind over de baan lag en vanwege een reguliere crash. De enige terechte rode vlag was de laatste.sambalbaj schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:30:
Kun je vindenRonaldMcDonald schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:42:
[...]
Omdat er in 2017 een race met een soortgelijk verschil was kan ik dit verschil van gisteren nog steeds wel bizar vinden toch
Bij het uitrijden van de pits voor de 2e herstart liet Hamilton ook al een groot gat vallen tussen Max en hemzelf. Althans, zo herinner ik mij dat. Max was zo ongeveer al bij bocht 1 toen hij vertrok.hardware-lover schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:56:
Zodra de lampjes uit waren...
Eens, ik vind dat daardoor ook heel ongemakkelijk en vooral onecht overkomen. Je zag Russell precies hetzelfde doen en daar kwam het nog onechter over.Maasluip schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:48:
[...]
Soms vergeet Hamilton dit en komt de ‘amazing crowd’ later aan de orde, dan vind ik het meteen een stuk echter overkomen. Dat hij het publiek bedankt en groet kan ik op zich wel waarderen.
Off topic: Ik vind het vooral marketingtrucjes, niet per se mediatraining. Bij mediatraining leer je omgaan met lastige vragen (waar je wel antwoord op geeft) en hoe je goed je eigen verhaal kunt vertellen. Marketingtrucje is hoe je het merk zo goed mogelijk presenteert: nooit een concurrerend merk of vertegenwoordiger van de concurrent noemen, nooit je eigen merknaam koppelen aan een slechte prestatie. Als je eigen resultaat slecht is, heb je het over ‘we’; als het goed gaat, noem je het merk. Dat passen ze bij Mercedes allemaal feilloos toe, dus enorm getraind daarin. Een goede mediatrainer zou ze eerder aanleren hoe ze op een soepele manier hun waardering voor het publiek inbouwen in het antwoord (zodat het gemeend overkomt) en hoe ze hun verhaal vertellen aan de hand van de vragen die gesteld worden. Botweg vragen negeren is een no go. Bij ‘gewone’ media kom je daar niet mee weg.
Dat zou kunnen, maar dat zijn weer andere omstandigheden, geen idee wat daar de regels voor zijn. Tijdens de ronde die voorafgaat aan de "normale" racestart zijn de verschillen soms ook heel erg groot, daar zullen ook wel andere regels voor gelden, geen idee welke eigenlijk.TheBrut3 schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:08:
Bij het uitrijden van de pits voor de 2e herstart liet Hamilton ook al een groot gat vallen tussen Max en hemzelf. Althans, zo herinner ik mij dat. Max was zo ongeveer al bij bocht 1 toen hij vertrok.
Testing, one, two ...
Dit. Ik geloof dat Hamilton het goed bedoelt en het werkt ook. Mensen reageren over het algemeen positief en met applaus. Dat hji de interviewer dan even in z'n hemd laat staan is jammer maar niet echt een probleem, ze weten allemaal hoe het werkt en krijgen daar een mooi salaris voor. Voor het publiek ter plekke is het alleen maar leuk dat de "kleine beroemdheid" even moet wachten.Maasluip schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:48:
Het is de kijker thuis die zich er aan stoort en dan het patroon ziet. Anderen zijn daar iets handiger in en weten beter te verbergen dat ze het script volgen dat iemand voor ze bedacht heeft. Misschien doen die ook wel meer mediatraining. Bij Hamilton heb ik het gevoel dat hij 20 jaar geleden ooit 3 lessen heeft gehad en daar nog altijd op vaart.
Zo is er ook al een hoop ophef geweest rond de hobbies van Hamilton terwijl die hele club er een extreem extravagante levenstijl op na houdt waar je nooit iets over hoort. Probeert iemand eens iets voor de rest van de wereld te doen wordt ie overladen met verwijten van hypocrisie.
Ik zie dus vooral goede bedoelingen van een vakidioot voor een publiek dat gewend is aan de gladde praatjes van acteurs en entertainers.
En het is ook nog een extreem generieke iets wat hij doet wat, het is niets zegde marketing praat. Greatest Fans/track, thank team blabla.. Die shit komt mij zo nep over, bijna net zo nep als zijn tyre calls op de radio. Zelfs de commentators hebben zo iets van het zal wel denk je dat we daar nog in trappen.Maasluip schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:57:
[...]
Lees vooral wat je wil lezen.
Respectloos dat hij een vraag van een interviewer negeert. Als jij iemand iets vraagt, en het eerste wat die persoon doet is wegdraaien en iets anders doen, vind je dat normaal?
Hamilton heeft een enorm opgeblaze ego, en een fanbase die alles wat hij zegt als het woord van god on critisch aannemen.
Er zijn zeer zeker andere regels voor de formation lap (vooraf aan de race), en opstellen voor standing start na rode vlag. Imola 2020? 2021? werd dat super duidelijk doordat ik meen twee coureurs bestraft zijn nadat ze het tegenovergestelde deden. Volgens mij was er toen een coureur die bij formation lap "achter bleef" en niet inhaalde en daarvoor een straf kreeg (originele plek innemen mag dan als je bent ingehaald). Maar iemand anders spinde tijdens hervatting na rode vlag van de baan af, nam zijn originele plek in, maar kreeg een straf omdat hij juist weer niet mocht inhalen.hardware-lover schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:13:
[...]
Dat zou kunnen, maar dat zijn weer andere omstandigheden, geen idee wat daar de regels voor zijn. Tijdens de ronde die voorafgaat aan de "normale" racestart zijn de verschillen soms ook heel erg groot, daar zullen ook wel andere regels voor gelden, geen idee welke eigenlijk.
Ik geloof dat dit kwam omdat als je van de baan raakt en je wordt ingehaald terwijl je van de baan bent ben je je plek kwijt. Als je op de baan wordt ingehaald door omstandigheden dat mensen afremmen zoals bij die opstopping mag je gewoon naar je plek terug omdat je op de baan blijft.RobertMe schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:21:
[...]
Er zijn zeer zeker andere regels voor de formation lap (vooraf aan de race), en opstellen voor standing start na rode vlag. Imola 2020? 2021? werd dat super duidelijk doordat ik meen twee coureurs bestraft zijn nadat ze het tegenovergestelde deden. Volgens mij was er toen een coureur die bij formation lap "achter bleef" en niet inhaalde en daarvoor een straf kreeg (originele plek innemen mag dan als je bent ingehaald). Maar iemand anders spinde tijdens hervatting na rode vlag van de baan af, nam zijn originele plek in, maar kreeg een straf omdat hij juist weer niet mocht inhalen.
Wel mogen er duidelijkere/meer constante regels omtrent formation lap/safetycar want het lijkt haast dat tijdens een standing restart er andere regels gelden dan tijdens de formation lap of SC procedure. Want wat zijn de afstand richtlijnen/regels je ziet Hamilton vaak hier grote gaten laten vallen wat andere niet lijken te doen, maar op een of andere manier krijgt Hamilton nooit een straf als hij iets fout doet. Zoals vorig jaar dat een aantal auto's niet goed stonden en dit opeens niet erg was want box was kleiner dan normaal of zo iets.
Wederom RBR weer bovenaan in de lijst. Valt mij op overigens dat het bij RBR voornamelijk PER is die dit voor elkaar weet te krijgen met het team. Dat was vorig seizoen namelijk ook al het geval. Gewoon benieuwd wat de oorzaak hiervan kan zijn? Wat denken jullie?
Redenerend kan ik bedenken dat er meer druk op de positie van PER in de race staat, dus dat er hier geen fout gemaakt kan worden. Of dat het komt doordat PER beter op de crew weet aan te rijden met (op tijd) stoppen. Of omdat PER altijd de 2e is die gepit wordt?
Gisteren kwam het natuurlijk vooral doordat beide bandenwissels Max tijdens rode vlaggen zijn uitgevoerd. Andere races heb ik niet zo’n goed beeld van. Ik kan me er iets bij voorstellen dat ze bij Max geen enkel risico willen lopen. Liever 0.2 langzamer dan 11 seconden vertraging door een foutje, die 0.2 heeft hij zo weer ingehaald. Waar bij Perez die 0.2 wel relevant kan zijn.Woudloper schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:46:
[Afbeelding]
Wederom RBR weer bovenaan in de lijst. Valt mij op overigens dat het bij RBR voornamelijk PER is die dit voor elkaar weet te krijgen met het team. Dat was vorig seizoen namelijk ook al het geval. Gewoon benieuwd wat de oorzaak hiervan kan zijn? Wat denken jullie?
Redenerend kan ik bedenken dat er meer druk op de positie van PER in de race staat, dus dat er hier geen fout gemaakt kan worden. Of dat het komt doordat PER beter op de crew weet aan te rijden met (op tijd) stoppen. Of omdat PER altijd de 2e is die gepit wordt?
Of dat Perez langzamer komt aangereden waardoor ze de wielen wisselen zonder dat de auto daadwerkelijk stil staatWoudloper schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:46:
[Afbeelding]
Ik vermoed dat Ham gewoon direct 2 seconden gat heeft gemaakt zodat hij niet in vuile lucht zijn banden op ging schroeien.RonaldMcDonald schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:58:
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Deze keer was het omdat VER 0 pitstops had gedaan en PER 2 ?Woudloper schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:46:
[Afbeelding]
PSN
In de sector waar de inhaalactie plaatsvond reed HAM een seconde langzamer dan de ronde ervoor, dan is het verschil als snel veel groter natuurlijk.RonaldMcDonald schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:58:
Dat zou dan makkelijk uit zn rondetijden te halen moeten zijn.YakuzA schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:58:
[...]
Ik vermoed dat Ham gewoon direct 2 seconden gat heeft gemaakt zodat hij niet in vuile lucht zijn banden op ging schroeien.
Onzin.ArgantosNL schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:32:
Wel mogen er duidelijkere/meer constante regels omtrent formation lap/safetycar want het lijkt haast dat tijdens een standing restart er andere regels gelden dan tijdens de formation lap of SC procedure. Want wat zijn de afstand richtlijnen/regels je ziet Hamilton vaak hier grote gaten laten vallen wat andere niet lijken te doen, maar op een of andere manier krijgt Hamilton nooit een straf als hij iets fout doet. Zoals vorig jaar dat een aantal auto's niet goed stonden en dit opeens niet erg was want box was kleiner dan normaal of zo iets.
Het is gezonder als jullie wat minder focussen op Hamilton. Iedere coureur laat regelmatig gaten vallen, sommigen meer dan anderen (o.a. Sainz, Norris, Stroll, Alonso, Russell, Hamilton zijn er goed in).
Bijv.:
TheBrut3 schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:08:
[...]
Bij het uitrijden van de pits voor de 2e herstart liet Hamilton ook al een groot gat vallen tussen Max en hemzelf. Althans, zo herinner ik mij dat. Max was zo ongeveer al bij bocht 1 toen hij vertrok.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Bh7hf5wIDMMfaL0qWKn8CaWV.png?f=user_large)
erutangiS
Weet iemand waar de raceposities per ronde te zien zijn? Heb ooit wel eens zo'n mooi staatje gezien, maar weet niet meer waar. Op Formula1.com kan ik het in ieder geval niet vinden.
Gaat er ooit nog een weekend komen waarin er na een weekend niet gaat worden nagepraat over het offroad gedrag van Hamilton? Mijn hemel, wat een obsessie hebben sommige mensen hier zeg.
[ Voor 6% gewijzigd door Maurice079 op 03-04-2023 19:51 ]
PSN: xMaurice93
Ik vind Max ook bizar goed. Hij offerde de bocht op (tov Hamilton) om beter uit te accelereren en had denk ik de ERS vol, gebruiken, dan er voor bij en de DRS open, 1 s bocht en gratis weer DRS, dan ben je weg.RonaldMcDonald schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:42:
[...]
Omdat er in 2017 een race met een soortgelijk verschil was kan ik dit verschil van gisteren nog steeds wel bizar vinden toch
een treffende spreuk
FIA heeft ook al uitleg gegeven over of Hamilton wel/niet een gat mag laten vallen. Je moet in principe kort op de safety car blijven rijden, totdat de lampen uit zijn. Dan mag de leider het tempo bepalen.
Kortom: hamilton deed niks verkeerd
Vogens mij was dat niet de reden waarom ie niks verkeerd deed.Blik1984 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:18:
FIA heeft ook al uitleg gegeven over of Hamilton wel/niet een gat mag laten vallen. Je moet in principe kort op de safety car blijven rijden, totdat de lampen uit zijn. Dan mag de leider het tempo bepalen.
Volgens mij was het omdat ze een staande start gingen maken ipv een rollende start. Bij die laatste zou je uitleg hout snijden maar ik begreep dat het (mogelijk) bij een staande start niet van toepassing is en dat Hamilton daarom niks verkeerd deed.
Los daarvan kan ik me ook niet meer herinneren of de lampen op de SC wel uitwaren toen ie zowat volledig stil ging staan. Was voor mijn gevoel te vroeg in de ronde. Maar pin me er niet op vast.
Bij bocht 6 gingen de lichten uit, daar ging Hamilton zachter rijdenFrappuccino schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:22:
[...]
Vogens mij was dat niet de reden waarom ie niks verkeerd deed.
Volgens mij was het omdat ze een staande start gingen maken ipv een rollende start. Bij die laatste zou je uitleg hout snijden maar ik begreep dat het (mogelijk) bij een staande start niet van toepassing is en dat Hamilton daarom niks verkeerd deed.
Los daarvan kan ik me ook niet meer herinneren of de lampen op de SC wel uitwaren toen ie zowat volledig stil ging staan. Was voor mijn gevoel te vroeg in de ronde. Maar pin me er niet op vast.
ik heb je zin even aangepast...ArgantosNL schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:21:
[...]
Ik vind dat Hamilton een enorm opgeblaze ego heeft, en een fanbase die alles wat hij zegt als het woord van god on critisch aannemen.
Ik vind dat Verstappen een enorm opgeblaze ego heeft, en een fanbase die alles wat hij zegt als het woord van god on critisch aannemen
[ Voor 25% gewijzigd door bvbal79 op 03-04-2023 21:46 ]
bvbal79 schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:44:
[...]
ik heb je zin even aangepast...
Ik vind dat Verstappen een enorm opgeblaze ego heeft, en een fanbase die alles wat hij zegt als het woord van god on critisch aannemen
Ha ha ha.bvbal79 schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:44:
[...]
En morgenochtend ben je benieuwd hoeveel reacties je hebt.....
Ha ha ha
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Toen hij als eerste achter de SC aan mocht niet. Toen hij achter Max te baan op moest liet hij weldegelijk een gat vallen. Al was het minder groot dan het gat dat Norris liet vallen.Blik1984 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:18:
Zoals ook te zien in MrOleo in "[F1 2023] Race 3 GP van Australië"
Ik ben vooral benieuwd hoe snel dit topic door deze onzin op slot gaatAvK schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:26:
[...]
Ha ha ha.
En morgenochtend ben je benieuwd hoeveel reacties je hebt.....
Ha ha ha

[removed]
Ze moeten die ronde achter de SC naar de grid na rood gewoon meer op de SC ending procedure laten lijken.Blik1984 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:32:
[...]
Bij bocht 6 gingen de lichten uit, daar ging Hamilton zachter rijden
Met SC ending is altijd pas een stuk later in de ronde dat ze de leider loslaten.
Nu merk je dat achterin het veld dat ze niet op zo’n surplace rekenen.
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 03-04-2023 22:42 ]
PSN
Ik kan jullie beide Rocketpoweredmohawk aanraden op Youtube. Beide fanbases op Twitter/socials zijn namelijk ontzettend toxic. En hij legt dat op (imho) humoristische wijze erg goed blootbvbal79 schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:44:
[...]
Hier gaat men los op het eventuele gat dat Hamilton laat vallen (wat dus gewoon prima volgens de regels is, want er worden conclusies getrokken zonder de regels te kennen). En op Twitter door #TeamLH gaat men los over het feit of Max wel in de gridbox stond, ook zonder echte kennis over de regels.
HAM heeft gewoon uitstekend gereden. Alonso op de goede gepaste afstand gehouden. En achteraf gaven ze elkaar ook daar respect en waardering voor in de persco.
Max had een prima race, geen risico toen Hamilton een actie op het randje deed, en verstandig zijn overspeed gebruikt. Verstandig gereden dus. Ja, een momentje in het gras. Maar ook hier is weer het verschil met andere coureurs: hij koos voor het gras ipv het flatspotten van zijn banden, heel berekenend en koeltjes weer. Vorig jaar hadden zowel Max als Leclerc hun spins. Alleen Max spint dan weer op de juiste plek, en Leclerc net niet. Eenmalig is dat geluk, maar als je dat vaker overkomt gaat dat toch meer naar berekenend risico dan geluk.
Als je jezelf betrapt dat je elke week Max/Ham/insert coureur moet benoemen? Ook al was die onzichtbaar? Dan is het waarschijnlijk tijd om wat afstand te nemen van (Social) media en enkel de race te volgen.... Heb een collega die na elke inhaalactie van HAM op Max of visa versa begint over Silverstone.... Da's gewoon onverwerkt trauma

Ik denk dat hij gelijk heeft. Normaal gesproken zou het voldoende zijn om de afstand achter Max te managen op een seconde of vijf. Zeker omdat er op zo'n stratencircuit nogal eens safetycars komen, en je dan niks hebt aan een grote voorsprong, en verder versleten banden.
De enige reden die ik dus kan bedenken, dat Max uitliep naar 10 seconden, is dat hij anders zijn banden niet warm genoeg kon houden, en graining zou krijgen als hij langzamer ging
Ongelofelijk hè als dat zo zou zijn 😁Wild Chocolate schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 00:03:
[...]
Ik denk dat hij gelijk heeft. Normaal gesproken zou het voldoende zijn om de afstand achter Max te managen op een seconde of vijf. Zeker omdat er op zo'n stratencircuit nogal eens safetycars komen, en je dan niks hebt aan een grote voorsprong, en verder versleten banden.
De enige reden die ik dus kan bedenken, dat Max uitliep naar 10 seconden, is dat hij anders zijn banden niet warm genoeg kon houden, en graining zou krijgen als hij langzamer ging
Ben toch wel benieuwd of ze iets unieks hebben gevonden waar anderen niet op kunnen komen, de tijd zal het wel leren..
FTFYWaah schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:51:
[...]
Heb een collega die na elke inhaalactie van HAM op Max of visa versa begint over Silverstone.... Da's gewoon net zo triest als LH fans die 2 jaar na dato nog steeds over Abu Dhabi beginnen.
Das een beetje alsof je gaat discussieren welke persoon een slechtere jeugd heeft gehad
Beide is onverwerkt trauma

Ja ik denk dat Newey zich schaamt dat die zijn werk heel goed voor elkaar heeft

De enige reden dat ze zouden sandbaggen, is om te zorgen dat de FIA niet meteen al regelwijzigingen gaat doorvoeren om Red Bull te "vertragen". En als George een goed voorbeeld zoekt van een team die dat heel goed kan, moet die zijn eigen werkgever eens vragen of die een team weten
Verder allemaal niet erg. Onderdeel van het spelletje. En Merc wil natuurlijk ook weer niet teveel aandacht en scrutiny waarom hun auto nu opeens wel tempo heeft, dus de aandacht op RB houden is natuurlijk ideaal dan.
Of hij gelijk heeft of niet. Een toontje lager na jarenlange Mercedes dominantie had op zijn plaats geweest.Wild Chocolate schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 00:03:
[...]
Waarom? Behalve dat hij niet zelf jaren in een dominante auto reed, zijn de seizoenen van voor de veranderde regelset niet meer relevant.MikeyMan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:08:
[...]
Of hij gelijk heeft of niet. Een toontje lager na jarenlange Mercedes dominantie had op zijn plaats geweest.
Hetzelfde met het oeverloze gezeik op Hamilton van een hoop mensen op social media. Hamilton heeft vorig seizoen weinig klaar kunnen maken, heeft gezeken op vanalles, maar hij is er nog en hij is nog strijdbaar (bron: boordradio na z'n p2 afgelopen race). Helemaal prima dan toch?
Hier doelt Russell op het moment dat Verstappen 2 seconde uitliep na het inhalen van Hamilton in 1/3e van een ronde? Ik begreep dat dat ook wat vertekend leek omdat Hamilton direct ging coasten om zijn batterijen op te laden. In die ronde was Verstappen 2.6 sec sneller dan Hamilton. Maar Verstappen tov van Alons was maar 1.3 sec. Tel daar bij op het DRS effect, dan valt het allemaal wel mee, denk ik. In tegenstelling wat men riep op de Nu.nl De Boardradio podcast. Maar dat de Red-Bull wat overspeed heeft is wel duidelijk. En dat is niet alleen de beamwing die helpt bij de DRS. Russell kan alleen z'n opmerking wel even wat nuanceren, z'n huidige werkgever deed t/m 2019 het zelfde.
Het F1 begint een behoorlijk WWF gehalte te krijgen onder invloed van de Amerikaanse investeerders en media.....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GQw8nhal1ZySODpLK058l1ip.jpg?f=user_large)
Waarom? Iets met boter op het hoofd. Of fatsoen.Bundin schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:37:
[...]
Waarom? Behalve dat hij niet zelf jaren in een dominante auto reed, zijn de seizoenen van voor de veranderde regelset niet meer relevant.
Hetzelfde met het oeverloze gezeik op Hamilton van een hoop mensen op social media. Hamilton heeft vorig seizoen weinig klaar kunnen maken, heeft gezeken op vanalles, maar hij is er nog en hij is nog strijdbaar (bron: boordradio na z'n p2 afgelopen race). Helemaal prima dan toch?
We hebben jarenlang moeten aanhoren dat Mercedes het echt lastig ging krijgen. En dan reden ze weer eens 30 seconden bij het hele veld vandaan.
Elk ander team had er opmerkingen over kunnen maken. Hij niet.
Regelwijziging of niet, het is gewoon slecht.
[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 04-04-2023 08:56 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat bewaren tot de vrije trainingen en races.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2023
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |