Wasdrogers. Toch wel een van de meest nutteloze apparaten die we hebben.
[ Voor 255% gewijzigd door Eric-Peric op 17-02-2025 05:53 ]
[ Voor 255% gewijzigd door Eric-Peric op 17-02-2025 05:53 ]
Twijfel elke winter om er eentje te kopen; altijd vochtbende of een hoop extra ventileren (ramen open) om de was droog te krijgen is ook niet gratis.Eric-Peric schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:58:
Wasdrogers. Toch wel een van de meest nutteloze apparaten die we hebben.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Balansventilatie FTW.silverball schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:57:
[...]
Twijfel elke winter om er eentje te kopen; altijd vochtbende of een hoop extra ventileren (ramen open) om de was droog te krijgen is ook niet gratis.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Oh dat is dat systeem wat bij mijn ouders vroeger in de nieuwbouw op dag 1 vervangen werd door type C
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Het is moeilijk om balansventilatie goed aan te leggen. Daar moet je echt bovenop zitten. Maar als het eenmaal werkt dan is het ontzettend fijn.silverball schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:11:
Oh dat is dat systeem wat bij mijn ouders vroeger in de nieuwbouw op dag 1 vervangen werd door type C
Zeker al een tijdje terug? Balansventilatie is al jaren heel volwassen sinds de eerste systemen op de markt kwamen. Lees eens verder in dit topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topicsilverball schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:11:
[...]
Oh dat is dat systeem wat bij mijn ouders vroeger in de nieuwbouw op dag 1 vervangen werd door type C![]()
Ik zit wel naar een decentrale WTW te kijken ja, maar er is op het moment nog laaghangender fruit hier.
[ Voor 7% gewijzigd door bensss op 17-02-2025 11:23 ]
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Balansventilatie is echt zeker iets wat ik met een volgend huis meeneem, maar voor dit huis vermoedelijk niet echt haalbaar, zeker niet op dit moment.bensss schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Zeker zelf ook niet de jongste meer? Balansventilatie is al jaren heel volwassen sinds de eerste systemen op de markt kwamen. Lees eens verder in dit topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
De kennis om een goed systeem aan te leggen is in elk geval aanwezig op tweakers. Geeft veel comfort, vermindert de stookkosten en is nog gezond ook. En ja, droogt ook je wasDoe ermee wat je wilt.
PS: Decentraal heeft juist als nadeel dat het niet altijd goed werkt (te weinig flow waar je het nodig hebt) en slecht te regelen is. Plus alsnod duur ivm in elke ruimte een eigen unit.
Ahh, gelukkig, en excuses voor mn opmerking over leeftijd, dat had ik niet moeten schrijvensilverball schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:29:
[...]
Balansventilatie is echt zeker iets wat ik met een volgend huis meeneem, maar voor dit huis vermoedelijk niet echt haalbaar, zeker niet op dit moment.
Vandaag wordt ik toevallig 26, dus ik denk dat het huis in 2010 opgeleverd werd. De reden van het schrappen van de balansventilatie was waarschijnlijk gebaseerd op F.U.D overigens, bij de buren functioneerde het prima.
Ik was zelf ook een beetje aan het....stoken..... met die opmerking dus maakt niet uit.bensss schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:44:
[...]
Ahh, gelukkig, en excuses voor mn opmerking over leeftijd, dat had ik niet moeten schrijvenSinds 2010 is er veel veranderd, de units zijn ook een stuk slimmer en stiller geworden. En ook de kennis over ontwerp is toegenomen. Er is dus echt veel te winnen met balansventilatie. De kosten zijn nog wel relatief hoog voor de besparing in energie maar het comfort neemt wel echt toe en is echt veel waard.
Mijn oude woning uit 1976 heb ik A++++ gekregen zonder balansventilatie, nu mijn nieuwe woning ook uit 1976 zal ook A++++ zijn maar wel belansventilatie.silverball schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:49:
Ik weet dat balansventilatie tegenwoordig goed kan werken en min of meer de standaard is. Indien mogelijk zal ik het overwegen, maar voor nu is het extra ramen open of een droger gebruiken. Ik wilde mij gaan oriënteren een decentraal systeem, maar daar zitten dus nog wel haken en ogen aan helaas.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Sterk genoeg voor zonnepanelen zal het altijd wel zijn aangezien de belasting per m2 lager is dan waar mee gerekend is/wordt voor waterbelasting of sneeuw. Het probleem zit hem er in dat het additionele belasting is voor die scenario's.Wozmro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:17:
Zou dit dak sterk genoeg zijn om er zonnepanelen op te plaatsen?
[ Voor 16% gewijzigd door assje op 17-02-2025 14:21 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Even los van het gewicht, bereken ook hoeveel je nodig hebt. Ik denk dat de graaitijd een beetje over is met einde saldering, en dat zoveel mogelijk panelen niet meer het meest rendeert.Wozmro schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:17:
Ik heb nog een vraag over zonnepanelen.
Binnenkort komt er een installateur om de mogelijkheden te bespreken.
Ik heb een plat dak van 8x6m. Enkel ondersteund op de buitenmuren dus overspanning is effectief 6m.
Volgens de bouwtekening zitten er houten balken 18x7cm om de 33cm.
Zou dit dak sterk genoeg zijn om er zonnepanelen op te plaatsen?
Zou ideaal zijn qua oriëntatie maar zelf vrees ik er een beetje voor.
[ Voor 6% gewijzigd door Eric-Peric op 18-02-2025 11:06 ]
Wat is "hoeveel je nodig hebt"? Zonder salderen is jaarverbruik iig niet meer relevant.Eric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:03:
[...]
Even los van het gewicht, bereken ook hoeveel je nodig hebt. Ik denk dat de graaitijd een beetje over is met einde saldering, en dat zoveel mogelijk panelen niet meer het meest rendeert.
Ook qua ligging heb je misschien meer aan ochtend en avondopbrengst dan maximaal in de middag.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Bij einde saldering plaats je beter zoveel mogelijk Wp om zoveel mogelijk je winterverbruik te coveren.Eric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:03:
Ik denk dat de graaitijd een beetje over is met einde saldering, en dat zoveel mogelijk panelen niet meer het meest rendeert.
Ook qua ligging heb je misschien meer aan ochtend en avondopbrengst dan maximaal in de middag.
[ Voor 28% gewijzigd door Independent op 18-02-2025 11:56 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Bij mij is het de Vlaamse context met digitale meter en zo.Eric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:03:
[...]
Even los van het gewicht, bereken ook hoeveel je nodig hebt. Ik denk dat de graaitijd een beetje over is met einde saldering, en dat zoveel mogelijk panelen niet meer het meest rendeert.
[ Voor 44% gewijzigd door Eric-Peric op 18-02-2025 15:35 ]
Tien panelen en omvormer is maar 800 euro, dus ja uiteindelijk welEric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:55:
Hoop verschillende en waardevolle standpunten en overwegingen. Maar ik denk dat je ook moet meenemen dat het geld wat je overhoud met een kleinere installatie bijvoorbeeld in een wp boiler kunt investeren.
En even als voorbeeld. Ik heb nu 3900wp.
Als ik dat verdubbel gooi ik na saldering in de zomer een hoop weg en die extra 3900wp levert in de winter wel 400kwh extra op dus 120 euro.
Ga je dat dan terugverdienen?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja maar hangt van de een eigen situatie af.Eric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:55:
Ga je dat dan terugverdienen?
[ Voor 21% gewijzigd door Independent op 18-02-2025 15:45 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Dat meen je niet? Zo weinig nog?reneeke1970 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:32:
[...]
Tien panelen en omvormer is maar 800 euro, dus ja uiteindelijk wel
Dat het voor iedereen anders is en dat er dan ook andere berekeningen gelden staat buiten kijf.Independent schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:43:
[...]
Hangt van de een eigen situatie af.
Ik heb bv. geen afzonderlijke warmtepompboiler (maar wel SWW dat op dezelfde buitenunit van de CV is aangesloten).
Maar wel een BEV waar de PV productie welke niet in een huishoudeijke omgeving kan benut worden in opgeslagen kan worden. Rij je minstens acht maanden per jaar gratis.
Dubbele winst.
Laat je me even weten als je die gevonden hebt?Eric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:55:
Als je voor dat geld een cop5 wp boiler koopt
www.electraboiler.nlASW1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:58:
[...]
Laat je me even weten als je die gevonden hebt?
Sluit ik mij bij aan, mijne stopt bij 3ASW1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:58:
[...]
Laat je me even weten als je die gevonden hebt?
1 PVoutput . Dongen NB
Dan heb je wel een hele slechte, 3 zou beter kunnen kloppenEric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:07:
Lol. Ja mijn airco doet nu ook cop 1,8.
1 PVoutput . Dongen NB
Zeker. mhi35zsx. kreng gebruikt wel 400wh.reneeke1970 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:11:
[...]
Dan heb je wel een hele slechte, 3 zou beter kunnen kloppen
[ Voor 8% gewijzigd door Eric-Peric op 18-02-2025 16:17 ]
Nee.... Of je moet wat ouwetjes willen hebben van 240wp.Eric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:14:
[...]
Zeker. mhi35zsx. kreng gebruikt wel 400wh.
Maar verkoopt U mogelijk zonnepanelen?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik kijk inmiddels uitsluitend nog naar verbruiksverlagers en batterijen.reneeke1970 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:26:
[...]
Nee.... Of je moet wat ouwetjes willen hebben van 240wp.
Hoezo zoek je nog wat erbij?
[ Voor 11% gewijzigd door Eric-Peric op 18-02-2025 16:36 ]
Kom ik toch op 2925 euro voor 3900wp basic uit. En nog eens 1950 euro voor de verdubbeling.assje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:44:
Simpele string systemen met een beetje afmeting gelegd en wel is haalbaar rond de €0,75/Wp momenteel. De marginale prijs van een extra paneel zal wat lager zijn; zeker als die op dezelfde omvormer gelegd wordt (zwaarder overdimensioneren).
Stel we nemen even €0,50/Wp aan voor extra panelen (marginale kosten). Gaan we dan uit van 0.85kWh/Wp op jaarbasis en een termijn van 20 jaar dan kom je op een kostprijs van ongeveer €0,03/kWh.
Eigen verbruik zit daar zomaar een factor 10 boven. Voor het deel (netto) teruglevering zal het de vraag zijn wat de waarde is; er zullen zeker momenten zijn dat die waarde nul of zelfs negatief is.
Desalniettemin durf ik er vanuit te gaan dat het altijd uit kan. Wellicht kunnen er echter wel andere investeringen/maatregelen zijn die méér rendement geven (isolatie bijvoorbeeld).
Iets uitbesteden is niet duurzaam natuurlijk....Eric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:33:
[...]
Ik kijk inmiddels uitsluitend nog naar verbruiksverlagers en batterijen.
Maar ook hier op tweakers geld doe je eigen berekeningen, en verwacht geen full disclosure. Ook hier krijg je een hoop desinformatie.
Maar ik hoop van harte dat wozmro een offerte van 800 euro krijgt voor 3900wp plus omvormer en installatie.
1 PVoutput . Dongen NB
Kudos als je dat kunt. Maar ik neem dan maar aan dat je mijn punt begint te begrijpen.reneeke1970 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:30:
[...]
Iets uitbesteden is niet duurzaam natuurlijk....
[ Voor 48% gewijzigd door Eric-Peric op 18-02-2025 18:18 ]
Dat is niet wat wozmro aangaf, maar 10 panelen en een 2500va omvormer kost ook maar 800 euro, het is dat deze panelen net 9 euro per stuk duurder zijn geworden dan 2 weken geleden maar dit was vorige week niet onrealistischEric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:33:
[...]
Ik kijk inmiddels uitsluitend nog naar verbruiksverlagers en batterijen.
Maar ook hier op tweakers geld doe je eigen berekeningen, en verwacht geen full disclosure. Ook hier krijg je een hoop desinformatie.
Maar ik hoop van harte dat wozmro een offerte van 800 euro krijgt voor 3900wp plus omvormer en installatie.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Maar die heb je als het goed is door de afgelopen gouden jaren al lang terugverdiend. En dat wordt met nieuwe systemen een stuk lastiger. Een wat lagere aanschafprijs is dan mooi meegenomen.Eric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:43:
Dat meen je niet? Zo weinig nog?
Mijn omvormer was al duurder in 2021
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dan is recyclen vanaf marktplaats wel iets voor jouEric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:58:
[...]
Kudos als je dat kunt. Maar ik neem dan maar aan dat je mijn punt begint te begrijpen.
Een lagere investering en hoger rendement en minder afval is voor mij een nobrainer.
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad. Mijn gamelaptop draait xp, verbruikt 25wh, en games kosten 1 euro.reneeke1970 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:27:
[...]
Dan is recyclen vanaf marktplaats wel iets voor jou
Ik heb nu 18 panelen voor 810 euro. 435 Wp per paneel en een omvormer voor 450Eric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:43:
[...]
Dat meen je niet? Zo weinig nog?
Mijn omvormer was al duurder in 2021
[ Voor 28% gewijzigd door Eric-Peric op 18-02-2025 23:47 ]
Is geen probleem, mag gewoon maar als je de DC kabel naar onder moet brengen kun je toch ook de AC kabel naar boven brengen?Nico_GTR schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:07:
Vraagje. Nieuwe zonnepanelen op schuin dak.
Ik wil eigenlijk de omvormer in de kelder. Vanaf daar is het 2 meter naar boven naar de meterkast.
Is dat akkoord qua regelgeving om van het dak naar de kelder te gaan (binnenshuis) met DC kabel?
Of kan de omvormer beter op zolder en vanaf daar met AC en 3 phases naar beneden.
Aarde etc is al op zolder. Maar heb daar slechts 1 fase.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Netjes de + en - apart ieder in een eigen buisNico_GTR schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:07:
Vraagje. Nieuwe zonnepanelen op schuin dak.
Ik wil eigenlijk de omvormer in de kelder. Vanaf daar is het 2 meter naar boven naar de meterkast.
Is dat akkoord qua regelgeving om van het dak naar de kelder te gaan (binnenshuis) met DC kabel?
Of kan de omvormer beter op zolder en vanaf daar met AC en 3 phases naar beneden.
Aarde etc is al op zolder. Maar heb daar slechts 1 fase.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
True maar ik heb nog DC kabel in de benodigde lengte. Terwijl ik nog maar een kort stukje AC kabel heb. En ik wil de omvormer liever in de kelder.klump4u schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:09:
[...]
Is geen probleem, mag gewoon maar als je de DC kabel naar onder moet brengen kun je toch ook de AC kabel naar boven brengen?
Komt voor elkaar!BarryH schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:21:
[...]
Netjes de + en - apart ieder in een eigen buis
Yah dat wel. Maar als je mooie dingen wilt hebben mag dat best wat moeite kosten vind ik altijd.Eric-Peric schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:24:
Maar volgens mij vergelijken we nu met doe het zelf prijzen, of heb ik dat mis.
Beetje installatie is toch wel 20 manuren dus 1000 euro arbeidsloon.
Als ik het zelf doe kost de hele huiskamer stuken me ook 200, maar daar krijg ik geen stukadoor voor.
Als je als toplaag schuurband wil dan krijg je wasda te horen, lol.
Zoals reeds gemeld ik vind het echt knap als je het zelf kan. En dan is het rekensommetje natuurlijk anders.Nico_GTR schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:19:
[...]
Ik heb nu 18 panelen voor 810 euro. 435 Wp per paneel en een omvormer voor 450
[ Voor 8% gewijzigd door Eric-Peric op 19-02-2025 10:08 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Stelt allemaal niet zoveel voor hoor, als je het 1x gedaan hebt al helemaal niet. De hoogte is wel een dingetje, ben ik ook niet van. Platte daken of schuine daken op een garage oid zijn echter goed zelf te doen.Eric-Peric schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:37:
[...]
Zoals reeds gemeld ik vind het echt knap als je het zelf kan. En dan is het rekensommetje natuurlijk anders.
Maar zonder stelling krijg je mij het dak niet op, en zaken als montagesysteem, dakdoorvoer, kabels en ander randgebeuren zijn ook niet gratis.
Edit. Bij de bouwmarkt loop ik ook altijd leeg, doosje goede schroeven 25 euro
All-electric.
Kwestie van even doorrekenen, maar die omzetverliezen tikken aardig door idd, zeker bij PV-opslag. Daar zitten wel echt grote verschillen in tussen accusystemen en dan moet je ook altijd even goed kijken bij welk % vermogen ze dat verlies opgeven, vooral bij de zwaardere omvormers.firecaps30 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:38:
Weet niet zeker of het een topic waard is, dus probeer het eerst hier: Op dit moment een normale 3-fase Growatt omvormer. Ben naar een thuisaccu aan het kijken, maar ga ik nu voor een simpele plug-in variant met 2x omzetverlies, of vervang ik de omvormer door een hybride en sluit ik daar een accusysteem op aan?
Of moet ik me niet zo druk maken om de omzetverliezen op een accu van tussen 5-10 kWh?
[ Voor 33% gewijzigd door RonJ op 19-02-2025 12:20 ]
All-electric.
Wat mij betreft ga ik bij het doen van investeringen op het gebied van duurzaamheid niet uit van het huidige politieke klimaat. Mijn investering is bedoeld voor een periode langer dan het huidige kabinet aan de "macht" is. Ik investeer liever in een "systeem" dat is toegespitst op mijn situatie, mijn woning, en mijn verwachting van toekomstige ontwikkelingen. Ik probeer dan vooral te investeren in een systeem dat dusdanig flexibel is dat ik zo min mogelijk afhankelijk ben van de waan van de dag, dus wat de politiek, netbeheer en energiemaatschappijen vandaag bedenken en morgen weer verwerpen, of niet.Eric-Peric schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:07:
Anyway punt is dat je moet blijven rekenen, zeker met het veranderde politieke klimaat.
Zo zou ik graag in het hele huis hr++ glas monteren.
Volgens mileucentraal levert het vervangen van mijn oude dubbel glas 100 euro besparing per jaar op. En dat is voor een gasgestookt huis berekend.
Dan lees je dat glas iets van 30 jaar goed is.
Puur alleen gekeken naar 30 jaar opbrengst mag ik 3000 euro spenderen om break even te draaien.
Zelfs als ik alles zelf doe kom ik bij lange na niet onder die 3000 uit.
Ja inderdaad,Termy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:16:
Voordeel van betere isolatie is ook gewoon comfort. Maar ja, hoe ga je daar een TVT op zetten?
Hear hear, los van de politiek op een bepaald moment, het beleid gaat hoe dan ook alle kanten op omdat het niet doordacht wordt en onderhavig is aan geopolitiek en eea valt ook niet bepaald altijd in het voordeel van de consument uit.Sjamo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:45:
[...]
Wat mij betreft ga ik bij het doen van investeringen op het gebied van duurzaamheid niet uit van het huidige politieke klimaat. Mijn investering is bedoeld voor een periode langer dan het huidige kabinet aan de "macht" is. Ik investeer liever in een "systeem" dat is toegespitst op mijn situatie, mijn woning, en mijn verwachting van toekomstige ontwikkelingen. Ik probeer dan vooral te investeren in een systeem dat dusdanig flexibel is dat ik zo min mogelijk afhankelijk ben van de waan van de dag, dus wat de politiek, netbeheer en energiemaatschappijen vandaag bedenken en morgen weer verwerpen, of niet.
Wat mij betreft komt dat neer op een investering in isolatie, in een systeem waarmee we ons verbruik van stroom kunnen monitoren op alle voor ons belangrijke gebieden zodat we ons verbruik zoveel mogelijk kunnen terugbrengen binnen onze comfortgrenzen, zonnepanelen die zowel in de winter als in de zomeravond nog leuk leveren, of niet/alleen eigen verbruik wanneer dat beter is, en een thuisbatterij (niet voor financieel voordeel nu).
Ik heb eens gelezen dat vooruitgang achteruitgang is, en ik denk dat dat zeker voor maatregelen op dit gebied nu geldt. Elke maatregel waar je in investeert zal op betrekkelijk korte termijn alweer achterhaald zijn door betere opties.
Ik ben tevreden met wat ik nu heb, en ik volg met belangstelling de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid in z'n algemeen. Ik verwacht dat er over een jaar of 10 veel veranderd zal zijn en ik kijk er naar uit tegen die tijd, of misschien eerder wanneer beter, opnieuw te investeren in beter passende maatregelen.
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 19-02-2025 12:14 ]
All-electric.
[ Voor 7% gewijzigd door Barca op 19-02-2025 17:31 ]
Als het dan twee verschillende fase zijn heb je gelijk 400 volt......Barca schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:30:
Alvast excuses voor vast de ergste n00b vraag maar in deze installatiedoos zit 2x bruin, 1x blauw en aarde maar ik had gewoon 1x bruin verwacht. Kan ik beide bruin gewoon in 1 wago stoppen?
https://www.elektramat.nl...ycled-kunststof-3640w4-s/
Zelfs ChatGPT geeft me geen duidelijk antwoord
1 PVoutput . Dongen NB
Zitten de middelste gaten allemaal op blauw en de buitenste gaten op twee bruine (1 links, 1 rechts)?Barca schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:30:
Alvast excuses voor vast de ergste n00b vraag maar in deze installatiedoos zit 2x bruin, 1x blauw en aarde maar ik had gewoon 1x bruin verwacht. Kan ik beide bruin gewoon in 1 wago stoppen?
Dat kan ik niet zien het ding zit gewoon helemaal dicht zeg maar aan de binnenkant. Je ziet alleen 2 bruine 1 blauwe en 1 aarde aan de achterkant.UUDIBUUDI schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:43:
Zitten de middelste gaten allemaal op blauw en de buitenste gaten op twee bruine (1 links, 1 rechts)?
[ Voor 26% gewijzigd door Barca op 19-02-2025 19:01 ]
Pak je multimeter meet hoe het aangesloten is, maar als je de twee bruine bij elkaar doet ga je geen 400V krijgen dat is onzin.Barca schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:56:
[...]
Dat kan ik niet zien het ding zit gewoon helemaal dicht zeg maar aan de binnenkant. Je ziet alleen 2 bruine 1 blauwe en 1 aarde aan de achterkant.
Edit: Zo ziet de achterkant er uit:
https://media.wildkamp.nl...fault/870px/15551343a.jpg
Ik dacht ik sluit dat even snel aan ik ben geen n00b gewoon bruin blauw aarde, maar er zitten 2 bruine aan de achterkant nu ben ik lost.
[ Voor 3% gewijzigd door gtv6 op 19-02-2025 19:14 ]
Hiermee kun je 2 stopcontacten op schakelaar 1 aansluiten en de andere 2 op een ander, maar als je gewoon 4 stopcontact met prik wil moet je ze samen in een wago doen met je bruine aanvoer. Ik las je eerste bericht als 2 bruine kabels in de doos waar hij op komt, dan wordt het spannend maar na de foto is het duidelijk.Barca schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:56:
[...]
Dat kan ik niet zien het ding zit gewoon helemaal dicht zeg maar aan de binnenkant. Je ziet alleen 2 bruine 1 blauwe en 1 aarde aan de achterkant.
Edit: Zo ziet de achterkant er uit:
https://media.wildkamp.nl...fault/870px/15551343a.jpg
Ik dacht ik sluit dat even snel aan ik ben geen n00b gewoon bruin blauw aarde, maar er zitten 2 bruine aan de achterkant nu ben ik lost.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ok top dank! Dus gewoon na aansluiting 1 wago met 2xblauw en 1 met 2xaarde en 1 met 3xbruin. Gelukkig, dan heb ik het goed gedaanLinuZZ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:31:
Hiermee kun je 2 stopcontacten op schakelaar 1 aansluiten en de andere 2 op een ander, maar als je gewoon 4 stopcontact met prik wil moet je ze samen in een wago doen met je bruine aanvoer. Ik las je eerste bericht als 2 bruine kabels in de doos waar hij op komt, dan wordt het spannend maar na de foto is het duidelijk.
Als je een doos (en niet zoals de afbeelding maar zoals de text) treft in huis waar 2 bruine draden in zitten, dan kan je er niet meer vanuit gaan dat ze beide op dezelfde fase zitten aan de andere kant, als je die dan combineert in een wago kun je de netbeheerder gaan bellen voor een nieuw setje zekeringengtv6 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:11:
[...]
Pak je multimeter meet hoe het aangesloten is, maar als je de twee bruine bij elkaar doet ga je geen 400V krijgen dat is onzin.
Vermoedelijk kun je twee fasen apart aansluiten, dat is voor zover ik weet niet toegestaan in NL.
Dan zou je wat hoger in belasting kunnen gaan.
Niet te benauwd., wat Rene zegt is onzin als jij beide bruine op een fase aansluit krijg je geen 400V.
En je kan ook het dekseltje er even afhalen dan zie je de bedrading.
In de doos is het natuurlijk meten, maar ik zag plaatje van twee bruine aan de wcd das anders.LinuZZ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:45:
[...]
Als je een doos (en niet zoals de afbeelding maar zoals de text) treft in huis waar 2 bruine draden in zitten, dan kan je er niet meer vanuit gaan dat ze beide op dezelfde fase zitten aan de andere kant, als je die dan combineert in een wago kun je de netbeheerder gaan bellen voor een nieuw setje zekeringen
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Multimeter op fase één en twee, en je hebt nul volt of 400.wheli schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:22:
Je kan toch een multimeter op de ene bruine draad zetten en dan één voor één de fases uitschakelen en zo testen of het dezelfde fase is? Max 5 minuten werk plus 5 voor het resetten van het klokje van de oven.
1 PVoutput . Dongen NB
Kijk, jij snapt er echt wat vanreneeke1970 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:27:
[...]
Multimeter op fase één en twee, en je hebt nul volt of 400.
Nul volt is dezelfde fase. Wel checken of er überhaupt spanning op staat dus ook even naar nul meten.
Gaat sneller dan dat op en neer lopen naar meterkast
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Ja, maar blijkbaar gaat het niet om draadjes die uit de muur komen.wheli schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:29:
[...]
Kijk, jij snapt er echt wat van![]()
Maar is dus simpel te testen
1 PVoutput . Dongen NB
Iets aardiger mag wel. Oók mensen voor wie Electra onbekend is kunnen hier toch wel een vraag stellen.reneeke1970 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:39:
[...]
Ja, maar blijkbaar gaat het niet om draadjes die uit de muur komen.
Dus allemaal onzin om niks
Omzetverliezen zou ik me helemaal niet druk om maken. Wel de 3-fasen, uitbreidbaarheid en vendor lock-in.firecaps30 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:38:
Weet niet zeker of het een topic waard is, dus probeer het eerst hier: Op dit moment een normale 3-fase Growatt omvormer. Ben naar een thuisaccu aan het kijken, maar ga ik nu voor een simpele plug-in variant met 2x omzetverlies, of vervang ik de omvormer door een hybride en sluit ik daar een accusysteem op aan?
Of moet ik me niet zo druk maken om de omzetverliezen op een accu van tussen 5-10 kWh?
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dat zal een doos met dubbele aansluiting zijn, dus 2x twee stopcontacten.Barca schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:30:
Dat moet je zeggen tegen degene die zegt dat ik onzin verkoop.overhyped schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 06:16:
[...]
Iets aardiger mag wel. Oók mensen voor wie Electra onbekend is kunnen hier toch wel een vraag stellen.
1 PVoutput . Dongen NB
Een 3f accu?joezzt schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:59:
[...]
Laatste wat ik gelezen heb is dat een 3-fase accu opslag behoorlijk duur is. Waarschijnlijk is een omvormer met dc ingang voor de accu dan wel gelijk goed en technisch eleganter.
dat klinkt als een vraag / discussie voor Voorkomen legionella in boilersEric-Peric schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:28:
Vraagje. Ik ben me rustig een beetje aan het inlezen over wpboilers.
Het eerste waar ik nu naar kijk is legionella.
Over het warmwatervat zelf maak ik me eigenlijk geen zorgen. 24 uur 40+ graden is dodelijk genoeg. Maar sterilisatie is afhankelijk van temperatuur, penetratie en verhittingsduur.
Dus de leidingen zijn het grootste risico denk ik. Als je daar alleen korte tijd 40 graden krijgt desinfecteer je je leidingen niet of matig. Ik kan er verder niets over vinden dus vraag ik hier maar even wat jullie denken. Kun je de leidingen met 60 graden flushen?
Dank. Had niet verwacht dat daar een topic over zou zijn.LinuZZ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:39:
[...]
dat klinkt als een vraag / discussie voor Voorkomen legionella in boilers
Daarom mogen leidingen niet geïsoleerd worden, dan koelen ze af en geen legionellaEric-Peric schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:28:
Vraagje. Ik ben me rustig een beetje aan het inlezen over wpboilers.
Het eerste waar ik nu naar kijk is legionella.
Over het warmwatervat zelf maak ik me eigenlijk geen zorgen. 24 uur 40+ graden is dodelijk genoeg. Maar sterilisatie is afhankelijk van temperatuur, penetratie en verhittingsduur.
Dus de leidingen zijn het grootste risico denk ik. Als je daar alleen korte tijd 40 graden krijgt desinfecteer je je leidingen niet of matig. Ik kan er verder niets over vinden dus vraag ik hier maar even wat jullie denken. Kun je de leidingen met 60 graden flushen?
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 7% gewijzigd door Eric-Peric op 20-02-2025 11:55 ]
Kan inderdaad niet want je bent verplicht om te laten installeren, dus tel er maar 1000 bijEric-Peric schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:31:
Goed antwoord gekregen in het juiste topic.
Ga ik nu eens de schimmige wereld van subsidies proberen te doorgronden.
Blijkbaar kun je een 60 liter wpboiler al kopen voor 50 euro met isde subsidie.
Lijkt me wat optimistisch.
https://hgb-trading.nl/boiler-60l
1 PVoutput . Dongen NB
Goede die add-on, vandaag ook geïnstalleerd.RonJ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Kwestie van even doorrekenen, maar die omzetverliezen tikken aardig door idd, zeker bij PV-opslag. Daar zitten wel echt grote verschillen in tussen accusystemen en dan moet je ook altijd even goed kijken bij welk % vermogen ze dat verlies opgeven, vooral bij de zwaardere omvormers.
Dan is direct uit DC laden vaak wel een stuk rendabeler dan elke keer 5-10% inleveren bij de stapjes DC -> AC (PV opwek), AC-DC (accu laden), DC-AC (accu weer ontladen).
Ik zit zelf ook nog erg te wikken hierover. Ik zit nogal pot-committed in het SolarEdge ecosysteem met 3 omvormers/PV-sets. Maar die DC-accu's van hun zijn erg duur en vooralsnog NMC, er moet van alles omheen bij aangeschaft worden (storage- en backup interface) en dan heb je nog steeds geen "echte" UPS-functionaliteit die bijv. een victron systeem wel biedt (en zo nog veel meer voordelen, maar het rendement is weer veel slechter). Ik slinger dus nogal heen en weer tussen deze 2 varianten en business cases.
Ik ben nu eerst maar eens eea aan het simuleren in home assistant voor het komende kalenderjaar dmv de Battery Sim add-on. Daarbij simuleer ik de opbrengsten in euro's voor verschillende batterij-maten (10, 20, 30kWh) en icm het round-trip rendement van bovengenoemde oplossingen. Dat geeft me harde cijfers om straks ergens voor 1-1-27 de knoop door te hakken. Tot die tijd heb ik gelukkig nog een gratis accu in de vorm van boetevrij salderen.
Misschien inderdaad niet de beste technische oplossing, maar aan de andere kant wil ik ook wel wat 'gemak' hebben. Bij zowel bediening als installatie.Independent schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:18:
[...]
Afhankelijk van je doelstelling is een hybride omvormer (met DC en Ac ingang) niet altijd de beste technische oplossing. het is immers all in one en wanneer er technisch iets hapert is all in one onbruikbaar. Bij retrofit, indien technisch goed uitgevoerd, kan je bij een technisch probleem nog altijd overschakelen naar het deel dat het wel nog doet.
Retrofit zijn er idd meer verliezen. Maar een paar paneeltjes meer is tegenwoordig de kostprijs niet meer.
Technisch is het ook geen enkel probleem om de batterij zowel met een MPPT tussen PV en opslag DC te voeden en, indien noodzakelijk, een deel via een AC PV omvormer te voeden.
Een opslagsysteem plaats je voor minstens tien-vijftien jaar en niet volgens de waan van de dag.
Het dient dan ook robuust te zijn en jaren zijn diensten te bewijzen.
Bij het plaatsen van het Victron spul moest de PV omvormer er zelfs niet af. Die bleef gewoon waar ie al jaren zat en werd gewoon - via de AC OUT van de MPII - geïntegreerd in de Victron eco omgeving.firecaps30 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:26:
Met een los systeem als Victron heb je volgens mij ook wat meer te maken met configuratie om de boel goed samen te laten werken. Voordeel is wel dat als de PV-omvormer ooit gaat er geen vendor lock-in is.
Huidige omvormer vervangen door hybride is simpelweg de oude er af en de nieuwe er op, geen aparte groep nodig voor de accu. En dan mag ik er wel vanuit gaan dat de komende 10 jaar ik niet aan vervanging van een van de twee hoef te denken.
Goed, allemaal overwegingen dus..
Correct, dan moet de omvormer aan de "protected load" uitgang worden aangesloten. Dit werkt in principe met elke omvormer die zich kan regelen adhv netfrequentie. Formeel c.q. met communicatie ondersteunen ze SMA, Fronius, SolarEdge en ABB. Zie.Surfari schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:04:
Als ik het goed begrepen heb kan op een Victron laad omvormer mét gx regelaar/software een 3e partij omvormer aan de uitgaande geregelde fase gemonteerd worden, zodanig dat de Victron hiermee accu's kan laden, anti-islanding voorziet maar ook terugleveren kan tegenhouden. De 3e partij omvormer doet dan ook mee in off-grid bedrijf.
Een normale netgekoppelde omvormer zou dan geïntegreerd kunnen worden in een geregeld systeem.
All-electric.
Ik was er al bang voor.Independent schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:18:
[...]
Een 3f accu?
Een accu is gewoon een opslagmedium en werkt zowel in een 1f als 3f opstelling.
De inverter/lader kan 3f zijn of (3 x) 1f.
En doorgaans plaats je zo'n toestellen in een technische ruimte en niet in de leefruimte om daar "elegant" te staan wezen.![]()
Afhankelijk van je doelstelling is een hybride omvormer (met DC en Ac ingang) niet altijd de beste technische oplossing. het is immers all in one en wanneer er technisch iets hapert is all in one onbruikbaar. Bij retrofit, indien technisch goed uitgevoerd, kan je bij een technisch probleem nog altijd overschakelen naar het deel dat het wel nog doet.
Retrofit zijn er idd meer verliezen. Maar een paar paneeltjes meer is tegenwoordig de kostprijs niet meer.
Technisch is het ook geen enkel probleem om de batterij zowel met een MPPT tussen PV en opslag DC te voeden en, indien noodzakelijk, een deel via een AC PV omvormer te voeden.
Een opslagsysteem plaats je voor minstens tien-vijftien jaar en niet volgens de waan van de dag.
Het dient dan ook robuust te zijn en jaren zijn diensten te bewijzen.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Zo deed ik het eerst ook (losse home assistant instantie), maar eigenlijk is dat wat overkill. De battery_sim heeft z'n eigen entiteiten en die werken los van je 'echte' entiteiten. En je kunt zelf ook een eigen energy dashboard maken met bijv. energy flow card plus waar je die batterij wel in verwerkt.firecaps30 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:26:
[...]
Goede die add-on, vandaag ook geïnstalleerd.
Wel op een aparte HA installatie omdat ik de historische energie data van HA niet kwijt wil. Daar simuleer ik namelijk door middel van dynamisch tarief op het energy dashboard mijn stroomkosten in vergelijking met mijn nu nog vaste tarieven om te zien hoeveel dat nou scheelt (zonder gedrag in huis aan te passen).
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik heb die heel mooi goedkoop op de kop weten te tikken gelukkig. Buitenkansje.RonJ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:38:
[...]
Stelt allemaal niet zoveel voor hoor, als je het 1x gedaan hebt al helemaal niet. De hoogte is wel een dingetje, ben ik ook niet van. Platte daken of schuine daken op een garage oid zijn echter goed zelf te doen.
Maar vergis je idd niet in de randzaken, vooral een goed montagesysteem kost meer dan panelen momenteel. Als je men dat hier niet meerekent zit je de boel gewoon een beetje voor de gek te houden, die panelen moeten toch ergens deugdelijk op gemonteerd worden.
Volgens de handleiding is het ophangen, waterreneeke1970 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:17:
[...]
Kan inderdaad niet want je bent verplicht om te laten installeren, dus tel er maar 1000 bij
Voorwaarde voor subsidie, factuur van installateur.Eric-Peric schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:42:
[...]
Volgens de handleiding is het ophangen, water
aansluiten en stroom aansluiten.
Dus waarom moet je deze laten installeren?
Geen stek nodig als ik het zo zie.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ok. zover was ik nog niet in de subsidievoorwaarden gedoken.No Hands schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:10:
[...]
Voorwaarde voor subsidie, factuur van installateur.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Fatsoenlijke IBS mag nog steeds blijkbaar. Dat videobellen of uberhaubt niet langskomen en alleen een factuur meegeven is ook wel shady.martijn v o schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:36:
Let op dat ze de laatste tijd strenger zijn geworden met het toekennen van de subsidie.
De complete montage + in bedrijf stelling dient te gebeuren door een installateur.
Dus zelf ophangen en iemand laten checken is een risico.
Kun je delen wat je setup is? Want als ik het goed begrijp heb je dus een niet-hybride omvormer en Victron apparatuur + accu's? En daarmee kun je dus het (ont-)laden en ook grid export regelen?Independent schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:12:
[...]
Bij het plaatsen van het Victron spul moest de PV omvormer er zelfs niet af. Die bleef gewoon waar ie al jaren zat en werd gewoon - via de AC OUT van de MPII - geïntegreerd in de Victron eco omgeving.
Je dient eenmalig wat aparemeters via de VE Config in te stellen maar dat is net het voordeel van een open systeem, als tweaker kan je het laten doen wat jij wil en ben je niet beperkt tot wat de fabrikant je oplegt.
Dat heb je juist omschreven.heb je dus een niet-hybride omvormer en Victron apparatuur + accu's? En daarmee kun je dus het (ont-)laden en ook grid export regelen?
Geen probleem maar de detailopstelling lijkt me hier totaal off topic.Kun je delen wat je setup is?
[ Voor 68% gewijzigd door Independent op 21-02-2025 13:07 ]
Kun je anders een PB sturen?Independent schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:04:
Geen probleem maar de detailopstelling lijkt me hier totaal off topic.
[ Voor 14% gewijzigd door firecaps30 op 21-02-2025 13:45 ]
[ Voor 108% gewijzigd door Eric-Peric op 22-02-2025 10:33 ]
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 25-02-2025 14:58 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Om dat "visgraat" laminaat nou hout te noemen...dunklefaser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:56:
Zie ik hier op warmte365 elektrische vloerverwarming (onder een houten vloer)?
Als die vloerverwarming echt warm wordt kan het hout ook mee doen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq