Dan heet het toch parket?
Parket is massief hout, kan je een laagje afschuren en dan zit je nog steeds op hout, herstellen of stukken vervangen kan met latjes van de zelfde houtsoort.Gwaihir schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:16:
Dan heet het toch parket?
Laminaat, zelfs al ligt er een dunne toplaag van echt hout fineer op blijft een laminaat, schuur, kras of buts je daar doorheen dan kom je op het veel goedkopere core materiaal uit.
@PalingDrone , @Gwaihir Mij ging het bij het plaatje op warmte365.nl niet om het hout of laminaat.
Maar misschien is het een zoekplaatje?
Maar misschien is het een zoekplaatje?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@dunklefaser Wach effe. Heb jij nou commentaar omdat we in de kroeg niet exact on topic blijven? Ga jij maar 'ns 't volgende rondje halen
.
@Gwaihir Ik schreef toch - misschien is het een zoekplaatje.
Je hebt wat gezocht en gevonden, mag je houden
.
Je hebt wat gezocht en gevonden, mag je houden

Er hangt al een radiator aan de wand en men gaat "duurzaam" elektrisch de vloer (bij)verwarmen van onder het "hout", blijkbaar voldoet de bestaande afgifte niet.dunklefaser schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:56:
@Gwaihir Ik schreef toch - misschien is het een zoekplaatje.
Je hebt wat gezocht en gevonden, mag je houden.
Eenvoudig die radiator vervangen door een LTV convector kwam niet in ze op ofzo, moeilijk doen omdat het kan.
Bedoelde je die?
Benieuwd wat m'n volgende huiswerkopdracht wordt
[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 26-02-2025 18:56 ]
@PalingDrone Je hebt volgens mij alle dingen gevonden die niet kloppen,
maar helemaal zeker ben ik niet.
Het plaatje zou uit een geavanceerde opleiding voor installateurs kunnen zijn.
maar helemaal zeker ben ik niet.
Het plaatje zou uit een geavanceerde opleiding voor installateurs kunnen zijn.

Met een beetje geluk is dit plaatje ook nog door energievretende AI in mekaar gefröbeld dat zou het feest/de farce compleet maken. "Do as I say, not as I do"
Vind de plint nogal raar (niet) doorlopen onder de radiator, ook geen idee waar de leidingen zitten en waarom zou je in vredesnaam (nog) gaan meten aan de totaal irrelevante tapeafstand waarmee die inmiddels al keurig verdeelde weerstanddraad, die toch onder het laminaat verdwijnt, alleen nog maar mee vastgedrukt hoeft te worden.
Ook hoef je je tijdens het laminaat leggen halverwege de kamer nog geen zorgen te maken over de breedte van de plankjes dus dat zal het ook niet zijn.
Zoveel vragen.
@dunklefaser
Denk dat Stephanie een klein klimaatburnoutje had, op wintersport was of in Tibet naar zingeving speurde en dat de "Chief Happiness Officer" haar functie van plaatjesshopper even waargenomen heeft.
Over klimaatpootafdruk gesproken, wel ´s gezien of geroken hoeveel zo'n retriever uitstoot?
Vind de plint nogal raar (niet) doorlopen onder de radiator, ook geen idee waar de leidingen zitten en waarom zou je in vredesnaam (nog) gaan meten aan de totaal irrelevante tapeafstand waarmee die inmiddels al keurig verdeelde weerstanddraad, die toch onder het laminaat verdwijnt, alleen nog maar mee vastgedrukt hoeft te worden.
Ook hoef je je tijdens het laminaat leggen halverwege de kamer nog geen zorgen te maken over de breedte van de plankjes dus dat zal het ook niet zijn.
Zoveel vragen.
@dunklefaser
Denk dat Stephanie een klein klimaatburnoutje had, op wintersport was of in Tibet naar zingeving speurde en dat de "Chief Happiness Officer" haar functie van plaatjesshopper even waargenomen heeft.
Over klimaatpootafdruk gesproken, wel ´s gezien of geroken hoeveel zo'n retriever uitstoot?
[ Voor 19% gewijzigd door PalingDrone op 26-02-2025 19:56 ]
@PalingDrone Als dit een met KI gegenereerd plaatje is ben ik naar de prompts benieuwd om zoiets in elkaar te draaien
. Daar was dan een "expert" aan het werk. Misschien bij de redactie navragen?

Het zal vast al een keer besproken zijn alhier. Maar wat is dat nu eigenlijk, duurzaam?
Ik zou het ChatGPT kunnen vragen maar ik twijfel over de duurzaamheid.Eric-Peric schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:48:
Het zal vast al een keer besproken zijn alhier. Maar wat is dat nu eigenlijk, duurzaam?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Lol. Maar ben meer geinteresserd in de mening van mensen.assje schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:51:
[...]
Ik zou het ChatGPT kunnen vragen maar ik twijfel over de duurzaamheid.
Ik heb nog zo'n antieke metalen vuilnisbak, inmiddels als plantenbak in gebruik.
Maar wat ik aan vuilnis produceer per week past echt niet in die bak.
[ Voor 0% gewijzigd door Eric-Peric op 01-03-2025 14:57 . Reden: niet ]
Voor mij: streven naar het volledig afscheid nemen van fossiele prut in brand steken en het consumeren van dieren.
En om je voor te zijn: nee, ik ben zelf nog zo ver niet, daarom dat ik schrijf: streven naar. Stap voor stap in functie van de mogelijkheden.
Ik ben er vrij zeker van dat de mens binnen 50 jaar meewarig zal terugkijken op ons huidige primitieve gedrag.
Net zoals wij terugkijken naar bijvoorbeeld slavernij, walvisjacht,...
En om je voor te zijn: nee, ik ben zelf nog zo ver niet, daarom dat ik schrijf: streven naar. Stap voor stap in functie van de mogelijkheden.
Ik ben er vrij zeker van dat de mens binnen 50 jaar meewarig zal terugkijken op ons huidige primitieve gedrag.
Het heeft voor mij te maken met of iets op langere termijn een houdbaar model of systeem is.Eric-Peric schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:48:
Leuke vraag overigens om eens over na te denken
[ Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 01-03-2025 15:20 ]
Ik zag gisteren de prijs voor een stukje biologische kaas bij de appie. 20 euro.Wozmro schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:09:
Voor mij: streven naar het volledig afscheid nemen van fossiele prut in brand steken en het consumeren van dieren.
Maar chemische meuk uit amsterdam die geen kaas mag heten is nog fors goedkoper.
Duurzaam is niet goedkoop blijkbaar.
Nee ze produceren minder kilos per jaar, maar willen wel Mercedes blijven rijden, dus moet prijs omhoogEric-Peric schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:19:
[...]
Ik zag gisteren de prijs voor een stukje biologische kaas bij de appie. 20 euro.
Maar chemische meuk uit amsterdam die geen kaas mag heten is nog fors goedkoper.
En als antwoord op je vraag, duurzaam is iets wat lang mee gaat....
1 PVoutput . Dongen NB
Als je gewoon eens gekeken hebt naar dat stukje kaas dan heeft dat 0€ gekostEric-Peric schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:19:
[...]
Ik zag gisteren de prijs voor een stukje biologische kaas bij de appie. 20 euro.
Hoe oud is je tv, gamecomputer etc?reneeke1970 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:22:
[...]
Nee ze produceren minder kilos per jaar, maar willen wel Mercedes blijven rijden, dus moet prijs omhoog
En als antwoord op je vraag, duurzaam is iets wat lang mee gaat....
En mijn 50 jaar oude 5.9 liter V8 jeepie die 1 op 3 reed?
Hihi. Ik kan dat gewoon niet betalen eerlijk gezegd. Ook omdat ik het dan wel meteen consumeer in 1 dag.Wozmro schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:27:
[...]
Als je gewoon eens gekeken hebt naar dat stukje kaas dan heeft dat 0€ gekost
Melkveehouderij is sowieo niet duurzaam.Eric-Peric schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:19:
[...]
20 euro, welke was dat dan?
Momenteel lijkt vrijwel alle kaas rond de 20 euro, hier bij de boer is oude kaas 18 euro/kg, jonge 16. Op de markt vergelijkbaar.
En of het duurzaam is of niet: Als het niet van een industrieblok gesneden is, is t best wel lekker.
En of het duurzaam is of niet: Als het niet van een industrieblok gesneden is, is t best wel lekker.
Ging me niet echt alleen om kaas. Maar in principe is kaas gewoon een duurzaam natuurprodukt.
Mits de koeien alleen onbemest gras en hooi eten. Dat je dan geen 20 liter per koe per dag produceert mag duidelijk zijn.
Mits de koeien alleen onbemest gras en hooi eten. Dat je dan geen 20 liter per koe per dag produceert mag duidelijk zijn.
Helaas was de plasma na 7 jaar kapot.Eric-Peric schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:28:
[...]
Hoe oud is je tv, gamecomputer etc?
En mijn 50 jaar oude 5.9 liter V8 jeepie die 1 op 3 reed?
De oled nu pas 5 jaar en counting.
Mijn 21 jaar oude diesel camper blijft nog wel even tuffen, die zijn best duurzaam
1 PVoutput . Dongen NB
Nu levert dat inderdaad bar weinig op voor je portemonee.Eric-Peric schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:22:
Blijkbaar is het antwoord voor 95% van de responders alhier mijn portemonnaie en mijn zonnepanelen en me warmtepomp.
Geen idee wat duurzaam is, maar ik hou een hoop centen over.
Maar dankzij salderen en veel subsidie, en dankzij energie crisis heb ik er toch wel heul veul geld mee verdient.
Maar als ik ooit weer verhuis, lekker een gas keteltje....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik hou echt van dit soort sarcastische humor. Kan er niks aan doen.reneeke1970 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:07:
[...]
Nu levert dat inderdaad bar weinig op voor je portemonee.
Maar dankzij salderen en veel subsidie, en dankzij energie crisis heb ik er toch wel heul veul geld mee verdient.
Maar als ik ooit weer verhuis, lekker een gas keteltje....
En wat zie jij als sarcastisch?Eric-Peric schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:16:
[...]
Ik hou echt van dit soort sarcastische humor. Kan er niks aan doen.
Ik vertel gewoon de realiteit
1 PVoutput . Dongen NB
En jij vind de realiteit duurzaam noemen niet sarcastisch?reneeke1970 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:43:
[...]
En wat zie jij als sarcastisch?
Zit je al aan het bier?Eric-Peric schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:47:
[...]
En jij vind de realiteit duurzaam noemen niet sarcastisch?
Geen idee wat je bedoelt
1 PVoutput . Dongen NB
Al?reneeke1970 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:48:
[...]
Zit je al aan het bier?
Geen idee wat je bedoelt
In 1987 heeft de VN commissie Brundtland het rapport Our common future uitgebracht, daarin is duurzaamheid geformuleerd als:
Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder de behoeften van toekomstige generaties, zowel hier als in andere delen van de wereld, in gevaar te brengen.
Naast het fysieke milieu spelen daarbij ook o.a. sociale aspecten zoals een eerlijke welvaartsverdeling een grote rol. Het is dus veel veel breder dan b.v. klimaat en natuurbescherming.
De VN heeft 17 Sustainable Development Goals vastgesteld om het wat concreter te maken. Zier hier
Best ingewikkeld om te bereiken in de huidige wereld, ik sta el wel achter
Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder de behoeften van toekomstige generaties, zowel hier als in andere delen van de wereld, in gevaar te brengen.
Naast het fysieke milieu spelen daarbij ook o.a. sociale aspecten zoals een eerlijke welvaartsverdeling een grote rol. Het is dus veel veel breder dan b.v. klimaat en natuurbescherming.
De VN heeft 17 Sustainable Development Goals vastgesteld om het wat concreter te maken. Zier hier
Best ingewikkeld om te bereiken in de huidige wereld, ik sta el wel achter
Ik vind dat wel een prima definitie. Ik zou het nl ook omschrijven als iets dat eeuwig vol te houden is (lees: geen noemenswaardige verandering in omstandigheden door gebruik) zoals je bv schieroneindig wind en zon kunt 'oogsten' voor stroom en batterijen kunt gebruiken om het op te slaan welke op hun beurt weer gerecycled kunnen worden om nieuwere/betere te maken (of andere dingen van te maken).
Fossiele bronnen zoals olie en gas zijn dit niet omdat het ten eerste problemen oplevert bij gebruik en ten tweede steeds lastiger wordt om te verkrijgen. Er is nog zat olie etc (bewezen reserves zijn alleen maar gestegen over de jaren!) maar hoe makkelijk/effectief ze zijn om te exploiteren, oftwel energy return on investment (EROI) daalt al tijden. Iets als fracking heeft zover ik begreep echt een EROI van nauwelijks boven de 2 en is alleen monetair rendabel bij vrij hoge olieprijs. Mede reden waarom goedkope benzine en zo echt niet meer gaat gebeuren.
Wat dat betreft is er m.i. ook niks niet duurzaam aan melk etc, conceptueel. Dat kan prima een gesloten kringloop zijn maar mogelijk niet op deze schaal of met deze technieken. Het is iig niet alsof de voorraad koe opraakt, maar misschien wel de makkelijke voedselvoorziening voor de koe. Maar goed, ook daar wordt aan gewerkt.
Hoe dan ook is het laagst hangende fruit om energie opwek hernieuwbaar te maken want dat is a) het gros van het probleem en b) de oplossing voor bijna alle andere problemen. Als energie geen belemmering meer is (fossiel is stiekem heel erg duur) dan kun je allerlei problemen oplossen door er gewoon genoeg energie tegenaan te gooien, zoals bv CO2 afvangen en direct omzetten in voedsel of materialen.
Fossiele bronnen zoals olie en gas zijn dit niet omdat het ten eerste problemen oplevert bij gebruik en ten tweede steeds lastiger wordt om te verkrijgen. Er is nog zat olie etc (bewezen reserves zijn alleen maar gestegen over de jaren!) maar hoe makkelijk/effectief ze zijn om te exploiteren, oftwel energy return on investment (EROI) daalt al tijden. Iets als fracking heeft zover ik begreep echt een EROI van nauwelijks boven de 2 en is alleen monetair rendabel bij vrij hoge olieprijs. Mede reden waarom goedkope benzine en zo echt niet meer gaat gebeuren.
Wat dat betreft is er m.i. ook niks niet duurzaam aan melk etc, conceptueel. Dat kan prima een gesloten kringloop zijn maar mogelijk niet op deze schaal of met deze technieken. Het is iig niet alsof de voorraad koe opraakt, maar misschien wel de makkelijke voedselvoorziening voor de koe. Maar goed, ook daar wordt aan gewerkt.
Hoe dan ook is het laagst hangende fruit om energie opwek hernieuwbaar te maken want dat is a) het gros van het probleem en b) de oplossing voor bijna alle andere problemen. Als energie geen belemmering meer is (fossiel is stiekem heel erg duur) dan kun je allerlei problemen oplossen door er gewoon genoeg energie tegenaan te gooien, zoals bv CO2 afvangen en direct omzetten in voedsel of materialen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Vrijwillig meer gaan betalen voor fossiele verwarming, je moet het maar leuk vinden. Duurzaam En goedkoop is het in elk gevalreneeke1970 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:43:
[...]
En wat zie jij als sarcastisch?
Niet.
@Termy Waarbij het begrip "hernieuwbare energie" natuurlijk rekbaar is.
Ik denk bijvoorbeeld aan de mogelijke toekomstige kernfusie
- de grondstof is zeker quasi oneindig en schoon.
En de hoeveelheid beschikbare energie uit fusiereactoren waarschijnlijk ook.
Investeringen in wp, PV en accu is dat wel?overhyped schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:54:
[...]
Vrijwillig meer gaan betalen voor fossiele verwarming, je moet het maar leuk vinden. Duurzaam En goedkoop is het in elk geval
Niet.
Als ik op mijn oude dag naar klein huurhuisje ga, betaal ik graag de gas rekening nog voor die laatste decennia....
1 PVoutput . Dongen NB
Ja kernfusie is ook prima wmb. Enige puntje is dat zover ik begreep het niet zo makkelijk is om de juiste 'brandstof' in voldoende mate te krijgen. Tritium was beperkend of zo? De details staan me even niet bij maar er was een issue waardoor het niet zomaar oneindige energie werd.dunklefaser schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:55:
@Termy Waarbij het begrip "hernieuwbare energie" natuurlijk rekbaar is.
@reneeke1970 Ik denk dat je nog jong genoeg bent om daar misschien anders over te gaan denken tzt, als het dan überhaupt nog een optie is
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nee hoor, dat heb ik nu al lang besloten vanwege wegvallen salderen, als het een makkelijk dak heeft misschien paar paneeltjes erop maar verders niks.Termy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:27:
[...]
Ja kernfusie is ook prima wmb. Enige puntje is dat zover ik begreep het niet zo makkelijk is om de juiste 'brandstof' in voldoende mate te krijgen. Tritium was beperkend of zo? De details staan me even niet bij maar er was een issue waardoor het niet zomaar oneindige energie werd.
@reneeke1970 Ik denk dat je nog jong genoeg bent om daar misschien anders over te gaan denken tzt, als het dan überhaupt nog een optie is.
Hier in dit huis is alles al aanwezig dus hier zal ik wel een accu gaan plaatsen.
Maar wel zodanig dat hij later de camper in kan.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ga juist uitbreiden nu salderen stopt. In de winter m’n autonomie verhogen.reneeke1970 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:41:
[...]
Nee hoor, dat heb ik nu al lang besloten vanwege wegvallen salderen, als het een makkelijk dak heeft misschien paar paneeltjes erop maar verders niks.
Hier in dit huis is alles al aanwezig dus hier zal ik wel een accu gaan plaatsen.
Maar wel zodanig dat hij later de camper in kan.
Mijn advies ten aanzien van kaas is sowieso om het nooit bij een supermarkt te kopen. Die troep mogen ze van mij een andere naam geven. Op de markt betaal ik ongeveer 10% extra voor biologische kaas. Ik vind dat erg meevallen persoonlijk. Voor het klimaat is kaas trouwens heel erg niet duurzaam, er is extreem veel koeienmelk voor nodig. Belangrijkste is dus minder kaas eten. Als je 30% minder kaas eet die 10% duurder is dan ben je alsnog goedkoper uitEric-Peric schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:19:
[...]
Voor mij is duurzaamheid vooruit plannen. Rond 2050 zal de aarde, mits geen effectievere pandemie uitbreekt, 10 miljard inwoners tellen. Hopelijk is de techniek zo ver dat al die mensen een luxe leven zonder al te veel arbeid kunnen hebben maar ik betwijfel het. Geen mensen onder de armoedegrens zou al fantastisch zijn. Qua klimaat zou de uitstoot licht negatief moeten zijn om de menselijke soort op de semi lange termijn (zeg 500 jaar) te kunnen behouden. Dat betekent dat er voor mijn kinderen en kleinkinderen een fijne toekomst bestaat en daar hoop ik op.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Grappig. Ik denk juist aan het halveren van mijn verwarmde ruimte door mijn woonkamer te verkleinen mbv een tussenwand.overhyped schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:24:
[...]
Ik ga juist uitbreiden nu salderen stopt. In de winter m’n autonomie verhogen.
Met hoge temperatuur radiatoren mischien een optie, met vloerverwarming niet. Zou het zelf het er ook niet voor over hebben, hou van open ruimtes. Zou nog wel een keer een grote leem kachel willen tussen mij twee (verbonden) woonkamer delen. Maar dat staat er eigenlijk helemaalEric-Peric schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:30:
[...]
Grappig. Ik denk juist aan het halveren van mijn verwarmde ruimte door mijn woonkamer te verkleinen mbv een tussenwand.
Los van
Ik heb nog op verschillende dakdelen, of eventueel in het weiland, ruimte voor panelen, heb alleen het laaghangende fruit gedaan zo ver. Iedere kWh die ik opwek in de winter hoeft niet van gas of kolen te komen denk ik dan maar. Maargoed, eerst nog wat andere projectjes die af moeten, ben nog een kantoor aan het maken in de schuur
Precies, doe ik ook, kleiner wonen is beter voor klimaat en portemoneeEric-Peric schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:30:
[...]
Grappig. Ik denk juist aan het halveren van mijn verwarmde ruimte door mijn woonkamer te verkleinen mbv een tussenwand.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik profiteer al jaren van extreem veel opwekken. Heb er al paar jaar pensioen van bijeen geraapt.overhyped schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:24:
[...]
Ik ga juist uitbreiden nu salderen stopt. In de winter m’n autonomie verhogen.
Later in nieuwe kleiner huisje ga ik deze poespas niet meer doen om de regering te sponseren
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Ja stel je voor, dat je geld sponsort in een land die je een welvarend leven geeft. Waar je kunt genieten van een lekker warm huis met een dak extreem vol zonnepanelen, die je met subsidies hebt betaald waar de armeren onder de Nederlands niet eens met subsidies aan kunnen beginnen. Je zou maar wat investeren waar wat geld van naar de regering gaat.reneeke1970 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:25:
[...]
Ik profiteer al jaren van extreem veel opwekken. Heb er al paar jaar pensioen van bijeen geraapt.
Later in nieuwe kleiner huisje ga ik deze poespas niet meer doen om de regering te sponseren
Je sponsort vooral Rusland en de US alsreneeke1970 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:25:
[...]
Ik profiteer al jaren van extreem veel opwekken. Heb er al paar jaar pensioen van bijeen geraapt.
Je gas blijft gebruiken. Nederland en je eigen portemonnee zeker niet.
Ga je je oude huis duurzaam slopen en de materialen hergebruiken dan?reneeke1970 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:22:
[...]
Precies, doe ik ook, kleiner wonen is beter voor klimaat en portemonee
Nee gewoon verkopen en drie ton overwaarde opstrijken. Dat is het voordeel als ja lang en dus duurzaam in een huis blijft wonenoverhyped schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:27:
[...]
Ga je je oude huis duurzaam slopen en de materialen hergebruiken dan?
1 PVoutput . Dongen NB
Daar lig ik geen min wakker van.overhyped schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:25:
[...]
Je sponsort vooral Rusland en de US als
Je gas blijft gebruiken. Nederland en je eigen portemonnee zeker niet.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb subsidies gekregen die hoger waren dan aanschafprijs, dat spelletje kan iedereen spelen (destijds )Verwijderd schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:50:
[...]
Ja stel je voor, dat je geld sponsort in een land die je een welvarend leven geeft. Waar je kunt genieten van een lekker warm huis met een dak extreem vol zonnepanelen, die je met subsidies hebt betaald waar de armeren onder de Nederlands niet eens met subsidies aan kunnen beginnen. Je zou maar wat investeren waar wat geld van naar de regering gaat.
Mijn wp kocht ik voor 300 euro, dat zouden ook de armen kunnen, destijds dan want nu kost het 5000 euro en is er vervolgens weinig meer mee terug te verdienen, dus ik snap wel dat Henk en Ingrid er niet aan beginnen.
En nee ik gun onze regering vrij weinig, er zijn veel betere landen om in te vertoeven en die minder belasting graaien.
Ben nu ook al helft van tijd niet in nl namelijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Niet echt.overhyped schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:03:
[...]
Met hoge temperatuur radiatoren mischien een optie, met vloerverwarming niet. Zou het zelf het er ook niet voor over hebben, hou van open ruimtes. Zou nog wel een keer een grote leem kachel willen tussen mij twee (verbonden) woonkamer delen. Maar dat staat er eigenlijk helemaal
Los van
Mits een beetje vooruitziendheid en knutselwerk kan je ook een massakachel aansluiten op de zonnepanelen.
En panelen kosten echt niets meer.
Alles waar een paneel op kan ligt hier vol en kost echt geen fortuin.
Kunnen we zelfs in de winter comfortabel leven en moeten we ons niet noodgedwongen terugtrekken in een afgeschermd deel van de woning om het een beetje leefbaar te houden.
Kantoor hebben we hier volledig in glas uitgevoerd. Uiteraard ook met panelen op het dak en verwarming en koeling met een lucht/lucht warmtepomp (airco).
Op dagen als vandaag (heldere lucht maar nog -1C buiten) dient de airco alleen tot een uur of tien aan te staan. Verder rechtstreeks verwarmd op de zon. Een aanrader!
Zeker wanneer je op de buiten woont. Het ongehinderde uitzicht krijg je er gratis bij.
In de schuur (met rolpoorten) zit dan weer de "kroeg".
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Waarom zou een kleiner huisje goedkoper wonen zijn dan een groter?reneeke1970 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:25:
[...]
Ik heb mijn huidige huis al voorbereid op de toekomst (en profiteer nu al van de voordelen) zodat het niet nodig is om nadien te verhuizen. Er moet dus geen nieuw huis gebouwd worden noch grond ingenomen voor een nieuwe stek. Ook daar vaart het milieu en klimaat goed bij.
En de huidige woning is ook al geen nieuwbouw maar renovatie.
Sponsoring gebeurde hier omgekeerd. Mijn zonnepanelen zijn volledig betaald door de overheid en de batterijen voor een deel. De winsten zijn volledig voor mij en het gezin.
Nu en in de toekomst dus geen stookolie noch gas voor woning en mobiliteit. Geen sponsering van wie dan ook via accijnzen, BTW en winstmarges van overheden, netbeheerders, energieleveranciers en producenten van fossiele brandstoffen.
Op dit eigenste morgenuur stroomt de gratis zonne-energie al volop naar de woning en de auto.
[ Voor 16% gewijzigd door Independent op 02-03-2025 09:35 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Verwijderd
Het klinkt inderdaad alsof je het echt heel zwaar hebt in Nederland. Ze zeggen niet voor niets dat het gras altijd groener is aan de andere kant. Waarom ga je er dan niet helemaal uit? Gezien je nu nog vast zit aan die vervelende Nederlandse systemen.reneeke1970 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:05:
[...]
Ik heb subsidies gekregen die hoger waren dan aanschafprijs, dat spelletje kan iedereen spelen (destijds )
Mijn wp kocht ik voor 300 euro, dat zouden ook de armen kunnen, destijds dan want nu kost het 5000 euro en is er vervolgens weinig meer mee terug te verdienen, dus ik snap wel dat Henk en Ingrid er niet aan beginnen.
En nee ik gun onze regering vrij weinig, er zijn veel betere landen om in te vertoeven en die minder belasting graaien.
Minder energie, minder riool belasting, minder woz etc, dat maakt een klein huis goedkoper. En ik ga geen nieuwe meer bouwen, ik ga een oude bestaande huren, enkel voor nl woon adres, in winter zal daar ook weinig kachel branden omdat ik dan in het warme zuiden zal vertoevenIndependent schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:21:
[...]
Waarom zou een kleiner huisje goedkoper wonen zijn dan een groter?
Ik heb mijn huidige huis al voorbereid op de toekomst (en profiteer nu al van de voordelen) zodat het niet nodig is om nadien te verhuizen). Er moet dus geen nieuw huis gebouwd worden noch grond ingenomen voor een nieuwe stek. Ook daar vaart het milieu en klimaat goed bij.
En de huidige woning is ook al geen nieuwbouw maar renovatie.
Sponsoring gebeurde hier omgekeerd. Mijn zonnepanelen zijn volledig betaald door de overheid en de batterijen voor een deel. De winsten zijn volledig voor mij en het gezin.
Nu en in de toekomst dus geen stookolie noch gas voor woning en mobiliteit. Geen sponsering van wie dan ook via accijnzen, BTW en winstmarges van overheden, netbeheerders, energieleveranciers en producenten van fossiele brandstoffen.
Op dit eigenste morgenuur stroomt de gratis zonne-energie al volop naar de woning en de auto.
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn woning is nu al zeer goed geïsoleerd. Deze gaat dus niet plots meer energie verbruiken omdat ik gepensioneerd ben.reneeke1970 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:34:
[...]
Minder energie, minder riool belasting, minder woz etc, dat maakt een klein huis goedkoper. En ik ga geen nieuwe meer bouwen, ik ga een oude bestaande huren, enkel voor nl woon adres, in winter zal daar ook weinig kachel branden omdat ik dan in het warme zuiden zal vertoeven
Voor de rioolbelasting maakt het ook niet uit. Deze is afgeschaft in de gemeente waar ik woon.
Wat is woz?
Wanneer je al een woning in eigendom hebt en je gaat dan verhuizen naar een huurhuis lijkt het huurgeld me gewoon sponsoren van de zakken van een ander. Eigenaardig uitgangspunt voor iemand die niet van sponsoring houdt, toch?
Ga je dan een huis voor de korte termijn huren en de huur in Nederland telkens in de winter opzeggen en in de zomer weer opnieuw huren?
Zoniet lopen de huurkosten gewoon door, ook al zit je dan in het buitenland. En dat seizoens op en neer gereis brengt uiteraard ook weer extra reiskosten met zich mee.
En hoe zit het dan met de woonkosten in dat buitenland? Een extra woning aankopen of in de winter gewoon dubbele huur betalen, nl. de huur die doorloopt in Nederland en huur voor een huisje in het buitenland?
Omdat onze woning al goed geïsoleerd is en we in de eigen energievoorziening kunnen voorzien hebben we in de winter ook geen extra stookkosten. Dat argument gaat hier dus ook niet op.
[ Voor 9% gewijzigd door Independent op 02-03-2025 09:51 ]
België en Nederland zijn beetje verschillend.Independent schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:46:
[...]
Mijn woning is nu al zeer goed geïsoleerd. Deze gaat dus niet plots meer energie verbruiken omdat ik gepensioneerd ben.![]()
Voor de rioolbelasting maakt het ook niet uit. Deze is afgeschaft in de gemeente waar ik woon.
Wat is woz?
Wanneer je al een woning in eigendom hebt en je gaat dan verhuizen naar een huurhuis lijkt het huurgeld me gewoon sponsoren van de zakken van een ander. Eigenaardig uitgangspunt voor iemand die niet van sponsoring houdt, toch?
Ga je dan een huis voor de korte termijn huren en de huur telkens in de winter opzeggen en in de zomer weer nieuw huren?
Zoniet lopen de huurkosten gewoon door ook al zit je dan in het buitenland. En dat seizoens op en neer gereis brengt uiteraard ook weer extra reiskosten met zich mee.
En hoe zit het dan met de woonkosten in dat buitenland? Een extra woning aankopen of in de winter gewoon dubbele huur betalen, nl. de huur die doorloopt in Nederland en huur voor een huisje in het buitenland?
Omdat onze woning al goed geïsoleerd is en we in de eigen energievoorziening kunnen voorzien hebben we in de winter ook geen extra stookkosten. Dat argument gaat hier dus ook niet op.
Ik betaal 1600 euro vaste lasten enkel voor woning bezit. Ik verkoop het huis om de overwaarde te verzilveren van 300/350 duizend. Daar kan ik heel lang van huren....
1 PVoutput . Dongen NB
Zoveel verschilt dat niet. Het gras is ook daar heus niet groener.
Ik betaal jaarlijks ook een 1100 € vaste lasten voor de woning.
Maar voor dat bedrag kan ik niet eens één maand per jaar een woning huren.
Laat staan dubbele huur in binnen- en buitenland. En een huurwoning heeft ook energiekosten. En meestal heb je deze in een huurhuis niet in de hand want de huurbaas wil winst en doorgaans niet overmatig investeren in goedkope energiemaatregelen voor zijn huurders.
Een eigen huis stijgt doorgaans ook in waarde terwijl de kosten niet gelijk mee stijgen.
Maar huur wordt doorgaans wel altijd duurder. Je bent dus in versneld tempo je eigen kapitaal aan het opsouperen door dubbele huur en jaarlijks terugkomende reiskosten te betalen terwijl de energiekosten nauwelijks dalen. En al helemaal niet wanneer in de eigen woning de energie uit de zon komt.
Ieder zijn eigen ding natuurlijk.
Maar mij maak je niet wijs dat het bezit van een eigen energiezuinige woning duurder is dan het huren van twee comfortabele woningen.
Laat staan dubbele huur in binnen- en buitenland. En een huurwoning heeft ook energiekosten. En meestal heb je deze in een huurhuis niet in de hand want de huurbaas wil winst en doorgaans niet overmatig investeren in goedkope energiemaatregelen voor zijn huurders.
Een eigen huis stijgt doorgaans ook in waarde terwijl de kosten niet gelijk mee stijgen.
Maar huur wordt doorgaans wel altijd duurder. Je bent dus in versneld tempo je eigen kapitaal aan het opsouperen door dubbele huur en jaarlijks terugkomende reiskosten te betalen terwijl de energiekosten nauwelijks dalen. En al helemaal niet wanneer in de eigen woning de energie uit de zon komt.
Maar mij maak je niet wijs dat het bezit van een eigen energiezuinige woning duurder is dan het huren van twee comfortabele woningen.
[ Voor 18% gewijzigd door Independent op 02-03-2025 10:00 ]
Ja nu woon ik goedkoper, dat zeg ik ook niet.Independent schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:56:
Zoveel verschilt dat niet. Het gras is ook daar heus niet groener.
Maar een huurhuis mag best 500 per maand duurder zijn als verkoop oud huis 350000 euro opbrengt.
Dat duurt 25 jaar huren voor het op is
1 PVoutput . Dongen NB
Behalve dat je zonder je overwaarde in een nieuw huis te steken je er geen 350k aan over gaat houden. Daar moet nog wat van gegraaid worden
.
Zoals wat? Vermogen belasting?Termy schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:14:
Behalve dat je zonder je overwaarde in een nieuw huis te steken je er geen 350k aan over gaat houden. Daar moet nog wat van gegraaid worden.
Dat mag, mijn aandelen brengen meer op dan ik moet betalen....
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Dus samengevat blijf je in NL geregistreerd om te profiteren van de vele voordelen van het Nederlands staatsburgerschap, maar geniet je met die voordelen in een warm zuidelijker land? Waar je dan ook door je gemaakte keuzes niet eens te maken krijgt met hun eigen systemen, die volgens jou beter zouden zijn dan die in NL?reneeke1970 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:34:
[...]
Minder energie, minder riool belasting, minder woz etc, dat maakt een klein huis goedkoper. En ik ga geen nieuwe meer bouwen, ik ga een oude bestaande huren, enkel voor nl woon adres, in winter zal daar ook weinig kachel branden omdat ik dan in het warme zuiden zal vertoeven
In de theoretische veronderstelling dat de komende vijf jaar huren niet stijgen.reneeke1970 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:07:
[...]
Ja nu woon ik goedkoper, dat zeg ik ook niet.
Maar een huurhuis mag best 500 per maand duurder zijn als verkoop oud huis 350000 euro opbrengt.
Dat duurt 25 jaar huren voor het op is
Denk dat je in de praktijk dan van een koude kermis gaat thuiskomen.
Zou een hele prestatie zijn dat je voor 1200 € pm gedurende 25 jaar - inclusief reiskosten - doorlopend een huis in Nederland en seizoensgebonden in het buitenland zou kunnen huren.
En als dat al lukt zit je op het einde van die rit met niets meer in eigen hand en volledig afhankelijk van de huurprijzen opgelegd door huurbazen.
Ieder zijn ding maar dan licht ik liever de optie om in eigen woning te blijven wonen waar ik dan ook nog eens mijn eigen ding volledig kan doen en die extra 500 € ook nog eens te beleggen of er andere leuke dingen mee te doen ipv de huurbaas sponsoren. Win-win voor mij en niet voor de huurbaas.
[ Voor 7% gewijzigd door Independent op 02-03-2025 11:05 ]
Ha neen, eenmaal ziek of medische verzorging komen ze zo vlug mogelijk terug naar hier.Verwijderd schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:51:
[...]
die volgens jou beter zouden zijn dan die in NL?
Om nog maar te zwijgen van de negatieve gevolgen van de klimaatchaos over de volgende 25 jaar binnen die "warme landen".
Ik heb zo'n klein vermoeden dat men over enkele jaren eerder vanuit die "warmere landen" de omgekeerde richting relatief koelere noorden wil maken.
Dan stijgt hier de waarde van een goed geïsoleerd energetische nul woning nog harder. De huren stijgen uiteraard dan ook mee naar boven.
Niet mee eens omdat je om de subsidie te krijgen het apparaat eerst moet kopen en installeren en dan subsidie moet aanvragen en moet wachten totdat onze ambtenaren tijd hebben om dat te bekijken en over te maken. En dat voorschieten dat is nu precies wat de minder bedeelden in onze maatschappij niet kunnen want die hebben al een probleem als de wasmachine kapot gaat.reneeke1970 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:05:
[...]
Ik heb subsidies gekregen die hoger waren dan aanschafprijs, dat spelletje kan iedereen spelen (destijds )
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Komt aardig overeen met ons planIndependent schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:15:
[...]
Niet echt.
Mits een beetje vooruitziendheid en knutselwerk kan je ook een massakachel aansluiten op de zonnepanelen.![]()
En panelen kosten echt niets meer.
Alles waar een paneel op kan ligt hier vol en kost echt geen fortuin.
Kunnen we zelfs in de winter comfortabel leven en moeten we ons niet noodgedwongen terugtrekken in een afgeschermd deel van de woning om het een beetje leefbaar te houden.
Kantoor hebben we hier volledig in glas uitgevoerd. Uiteraard ook met panelen op het dak en verwarming en koeling met een lucht/lucht warmtepomp (airco).
Op dagen als vandaag (heldere lucht maar nog -1C buiten) dient de airco alleen tot een uur of tien aan te staan. Verder rechtstreeks verwarmd op de zon. Een aanrader!
Zeker wanneer je op de buiten woont. Het ongehinderde uitzicht krijg je er gratis bij.
In de schuur (met rolpoorten) zit dan weer de "kroeg".
Ja daar heb je wel gelijk in, duurde wel twee maanden geloof ikmartijn v o schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:21:
[...]
Niet mee eens omdat je om de subsidie te krijgen het apparaat eerst moet kopen en installeren en dan subsidie moet aanvragen en moet wachten totdat onze ambtenaren tijd hebben om dat te bekijken en over te maken. En dat voorschieten dat is nu precies wat de minder bedeelden in onze maatschappij niet kunnen want die hebben al een probleem als de wasmachine kapot gaat.
1 PVoutput . Dongen NB
Waar haal jij die 1200 vandaan?Independent schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:04:
[...]
In de theoretische veronderstelling dat de komende vijf jaar huren niet stijgen.
Denk dat je in de praktijk dan van een koude kermis gaat thuiskomen.
Zou een hele prestatie zijn dat je voor 1200 € pm gedurende 25 jaar - inclusief reiskosten - doorlopend een huis in Nederland en seizoensgebonden in het buitenland zou kunnen huren.
En als dat al lukt zit je op het einde van die rit met niets meer in eigen hand en volledig afhankelijk van de huurprijzen opgelegd door huurbazen.
Ieder zijn ding maar dan licht ik liever de optie om in eigen woning te blijven wonen waar ik dan ook nog eens mijn eigen ding volledig kan doen en die extra 500 € ook nog eens te beleggen of er andere leuke dingen mee te doen ipv de huurbaas sponsoren. Win-win voor mij en niet voor de huurbaas.
Mag best meer zijn hoor.
En aan het einde van de rit komt vanzelf pensioen en AOW en wat lijfrentes.
Dan heb ik weer 4000 per maand inkomen dus wie doet me wat.
Investeringen in wp en PV heb ik dan ook niet meer nodig om kosten te drukken. Vandaar gewoon gas of hout en prima voor die laatste jaren
1 PVoutput . Dongen NB
Ja daarvoor kom ik naar Nederland, enkel vanwege taal barrière, niet omdat het hier beter is. En in de zomer ben ik inderdaad in Scandinavië, hoe weet jij dat hahaIndependent schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:09:
[...]
Ha neen, eenmaal ziek of medische verzorging komen ze zo vlug mogelijk terug naar hier.![]()
Om nog maar te zwijgen van de negatieve gevolgen van de klimaatchaos over de volgende 25 jaar binnen die "warme landen".
Ik heb zo'n klein vermoeden dat men over enkele jaren eerder vanuit die "warmere landen" de omgekeerde richting relatief koelere noorden wil maken.
Dan stijgt hier de waarde van een goed geïsoleerd energetische nul woning nog harder. De huren stijgen uiteraard dan ook mee naar boven.
1 PVoutput . Dongen NB
Tis weer eens oorverdovend stil in de kroeg.
Dus ik gooi maar weer eens een balletje op.
Had u greenchoices idee voor 2027 al gezien?
U krijgt nog 5,4 cent per teruggeleverde kwh. U betaald kosten teruglevering 5,2 cent.
Netto krijgt U 0,2 cent voor elke teruggeleverde kwh. Woowie.
Kan ik me goed voorstellen dat u een jacuzzi, ir sauna en een airco aanschaft. Hoeveel u er ook aan luxe doorheen jast, kost echt bijna niets meer.
Zo'n A+++ apparaat is dan ook weggegooid geld lijkt me.
Ik ga maar eens kijken naar apparaten met een lagere piekspanning. Een 800W waterkoker, doet er wat langer over maar is wel geheel eigen gebruik bijvoorbeeld.
U krijgt nog 5,4 cent per teruggeleverde kwh. U betaald kosten teruglevering 5,2 cent.
Kan ik me goed voorstellen dat u een jacuzzi, ir sauna en een airco aanschaft. Hoeveel u er ook aan luxe doorheen jast, kost echt bijna niets meer.
Ik ga maar eens kijken naar apparaten met een lagere piekspanning. Een 800W waterkoker, doet er wat langer over maar is wel geheel eigen gebruik bijvoorbeeld.
[ Voor 13% gewijzigd door Eric-Peric op 08-03-2025 10:07 ]
Of gewoon stroom gebruiken wanneer de zon schijnt? Boiler om 13u, auto laden overdag, idem met wasmachine droger.Eric-Peric schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:59:
Tis weer eens oorverdovend stil in de kroeg.
Zo ontwikkeld is het allemaal niet.
Daar koop je in de winter natuurlijk niks voor. Hetzelfde geldt voor Greenchoice die jouw stroom in de zomer moet betalen wanneer de zon schijnt zodat jij het in de winter kunt gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 08-03-2025 10:11 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik zit al op 50 procent eigen gebruik. Voor de overige 2000kwh krijg ik straks 4 euro.Sport_Life schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:09:
[...]
Of gewoon stroom gebruiken wanneer de zon schijnt? Boiler om 13u, auto laden overdag, idem met wasmachine droger.
Zo ontwikkeld is het allemaal niet.
Nou ben ik niet rijk of zo, maar 4 euro ben ik al kwijt aan de daklozenkrant.
Je kunt ook kiezen voor een dynamisch contract.Eric-Peric schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:14:
[...]
Ik zit al op 50 procent eigen gebruik. Voor de overige 2000kwh krijg ik straks 4 euro.
Nou ben ik niet rijk of zo, maar 4 euro ben ik al kwijt aan de daklozenkrant.
Daarbij is 50% best netjes.
Dynamisch vind ik echt eng. Als ik lever is het bijna gratis, en als ik gebruik is het ffing duur.Sport_Life schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:22:
[...]
Je kunt ook kiezen voor een dynamisch contract.
Daarbij is 50% best netjes.
Batterij gaat er ook wel komen, maar ik zuip stroom in de winter, juist als het duur is.
Zeker. Maar als je dat risico bij Greenchoice neerlegt dan betaal je daar simpelweg een 'vergoeding' voor.Eric-Peric schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:29:
[...]
Dynamisch vind ik echt eng. Als ik lever is het bijna gratis, en als ik gebruik is het ffing duur.
Batterij gaat er ook wel komen, maar ik zuip stroom in de winter, juist als het duur is.
Batterij heb je niets aan in de winter met een warmtepomp.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 08-03-2025 10:34 ]
Even aannemende dat je een lager piekvermogen bedoelt, heb je daar een goed punt te pakken. Wasmachines, vaatwassers, waterkokers, koffiezetapparaten, strijkbouten, kortom alle apparaten die iets verwarmen pakken bijna allemaal piekvermogen wat rond de 2200-2400 watt (dus 10A). EV's met een grannykabel idem.Eric-Peric schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:59:
Ik ga maar eens kijken naar apparaten met een lagere piekspanning.
Waarom, ik herhaal WAAROM, hebben al die apparaten anno 2025 nog niet de mogelijkheid om het opgenomen op bestelling te verlagen naar bv 1500 of zelfs 1000 watt? Dan duurt de was of de vaat een half uurtje langer, nou en.
Dat zou als voordeel hebben dat je onder veel meer omstandigheden geheel op je eigen zonne-energie kunt draaien, en ook dat een kleine accu als de HW een veel groter deel van die piek kan drukken. Zo heb ik een Renault Twizy, die laadt af-fabriek met 2200 watt. Maar ik heb er een kastje bijgekocht die een paar hacks toepast waardoor ik ook met 400, 700, 1000 watt enz kan laden. En dat via MQTT nog met HA aan te sturen ook. Daardoor laadt mijn Twizy thuis bijna geen elektron van het net, vrijwel allemaal uit de zonnepanelen. Daardoor rijd ik praktisch gratis
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Peace of mind is onbetaalbaar.Sport_Life schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Zeker. Maar als je dat risico bij Greenchoice neerlegt dan betaal je daar simpelweg een 'vergoeding' voor.
Maar of je straks met dynamisch geen netcongestiekosten blijft betalen is nog de vraag. Want het risico van saldering, dure inkoop goedkope verkoop is in 27 voorbij.
Dus ook dynamisch zorg je met je zonnepanelen voor netcongestie.
Maar even terug.
Ik heb 2000kwh over. Levert me niets op.
Om nou de airco vol te gebruiken om te koelen kost me niets, maar duurzaam lijkt het me ook niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Eric-Peric op 08-03-2025 10:59 ]
Hangt van ieders individuele situatie af.Eric-Peric schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:59:
Ik gebruik bv. een waterkoker van 2100 W.
Doet er minder lang over, verbruikt evenveel kWh om eenzelfde volume water bij eenzelfde vertrektemperatuur op dezelfde temperatuur te brengen en komt volledig uit eigen productie.
BTW, de vertrektemperatuur voor de waterkoker ligt hier tussen de 30 en 50°C. Dat scheelt ook weer een slokje op de borrel om het water in de koker op temeratuur te brengen. De delta is immers kleiner.
Een hoge zelfconsumptie is hier het doel ook niet want daar koop je weinig tot niets voor, wel een hoge zelfvoorzienigheidsgraad.
Deze morgen was de SoC van de AC verbonden thuisaccu nog 80% (DC 100%).
Vanaf half negen kon dus alle productie al richting accu van de EV zodat er nul kWh richting net gaat.
De zelfvoorzienigheidsgraad zit dit jaar al boven de 99% en de zelfconsumptie slechts rond de 88%.
De eerste gaat in de loop van het jaar nog stijgen en de tweede gevoelig dalen.
[ Voor 24% gewijzigd door Independent op 08-03-2025 11:10 ]
Het idee van dynamisch is juist dat je de inkoopprijs (marktprijs) betaalt + een vaste vergoeding. Die vaste vergoeding gaat naar de leverancier en niet naar de beheerders van het net.Eric-Peric schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:45:
[...]
Peace of mind is onbetaalbaar.
Maar of je straks met dynamisch geen netcongestiekosten blijft betalen is nog de vraag. Want het risico van saldering, dure inkoop goedkope verkoop is in 27 voorbij.
Dus ook dynamisch zorg je met je zonnepanelen voor netcongestie.
Maar even terug.
Ik heb 2000kwh over. Levert me niets op.
Om nou de airco vol te gebruiken om te koelen kost me niets, maar duurzaam lijkt het me ook niet.
Gemiddeld over vorig jaar 20 cent voor teruglevering en 25 cent voor verbruik als ik de app mag geloven. Maar dit zal wel incl. salderen zijn.Eric-Peric schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:29:
[...]
Dynamisch vind ik echt eng. Als ik lever is het bijna gratis, en als ik gebruik is het ffing duur.
LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)
Hihi. Ik heb wat minder wp dus nu iets van 1000 wh teruglevering. Als ik dan mijn 2000W waterkoker aanzet dan is het 1000W eigen gebruik en 1000W van het net.Independent schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:05:
[...]
Hangt van ieders individuele situatie af.
Ik gebruik bv. een waterkoker van 2100 W.
Doet er minder lang over, verbruikt evenveel kWh om eenzelfde volume water bij eenzelfde vertrektemperatuur op dezelfde temperatuur te brengen en komt volledig uit eigen productie.![]()
BTW, de vertrektemperatuur voor de waterkoker ligt hier tussen de 30 en 50°C. Dat scheelt ook weer een slokje op de borrel om het water in de koker op temeratuur te brengen. De delta is immers kleiner.
Heb ik een 1000W waterkoker dan is het 100 procent eigen gebruik.
De meeste apparaten die ik heb, vaatwasser, wasmachine, oven, magnetron hebben allen een piekverbruik wat voor netafname zorgt.
Bij de winters van de laatste jaren valt dat heus wel mee.Sport_Life schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Er zijn nog nauwelijks vriesdagen.
En je kan een thuisaccu en WP uiteraard ook combineren met andere toestellen.
Bij minstens drie uur zon per dag moet, zelfs in de winter, de WP niet aan want dan volstaat de zon om de leefruimte te verwarmen.
Zonder zon en tot 8°C buitentemperatuur - de laatste winter een veelvoorkomend scenario - gaat de WP aan om te verwarmen. Kan bijna volledig op zonnestroom.
Onder de 8°C gaat de WP uit en de kachel aan. Afhankelijk van de buitentemperatuur twee uur stoken met 6 tot 12 kg hout uit eigen beheer.
Niet voor iedereen weggelegd (bv. al niet voor appartementsbewoners maar daar gelden dan weer andere voordelen zoals zelf niet moeten verwarmen in de winter) maar mits wat opvolging en tijdig investeren best mogelijk voor wie dat echt wil.
Daar ben ik het nu wel eens volmondig mee eens.
Bewust zijn dat je in normale omstandigheden (en zelfs iets minder normale omstandigheden) volledig in eigen energie kan voorzien geeft een onbetaalbare hoeveelheid peace of mind.
Je loopt ook nog eens veel minder risico om afhankelijk te zijn van wisselende netbelastingen, wijzingende energiecontracten, netcongestie, terugleverboetes, benzine of dieselprijzen voor de mobiliteit,....
Alles wat er niet verbruikt wordt en niet in de thuisaccu kan gaat rechtstreeks of onrechtstreeks in de accu van de EV. Overschotten waar ik niets aan heb zijn nog niet aan de orde.
En dan nog, liever overschot dan tekort.
Ik ga ook niet klagen omdat ik teveel tegoeden op de bankrekening heb staan en er liever een dure lening had lopen.
[ Voor 26% gewijzigd door Independent op 08-03-2025 11:22 ]
Mijn data van januari met 26 pv panelen (2021)Independent schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:15:
[...]
Bij minstens drie uur zon per dag moet, zelfs in de winter, de WP niet aan want dan volstaat de zon om de leefruimte te verwarmen.
Zonder zon en tot 8°C buitentemperatuur - de laatste winter een veelvoorkomend scenario - gaat de WP aan om te verwarmen. Kan bijna volledig op zonnestroom.
Onder de 8°C gaat de WP uit en de kachel aan. Afhankelijk van de buitentemperatuur twee uur stoken met 6 tot 12 kg hout uit eigen beheer.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Warmtepomp 24/7 22 graden in een redelijk goed geïsoleerde (vrijstaande) woning + electrische auto.
Wat jij zegt geldt voor kleine nieuwbouwwoningen met een glazen achterpui op het zuiden met een benzine auto, daarvan zijn er niet zo veel in Nederland
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 08-03-2025 11:49 ]
Mijn data van januari kan je vinden in het topic dat daar voor geschikt is. 
Eveneens een goed geïsoleerde woning plus BEV.
Eveneens een goed geïsoleerde woning plus BEV.
[ Voor 23% gewijzigd door Independent op 08-03-2025 11:24 ]
Heeft het zin de hele winter af te rekenen op januari?Sport_Life schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:21:
[...]
Mijn data van januari met 26 pv panelen (2021)
***members only***
Warmtepomp 24/7 22 graden in een redelijk goed geïsoleerde (vrijstaande) woning + electrische auto.
Wat jij zegt geldt voor kleine nieuwbouwwoningen met een glazen achterpui op het zuiden, daarvan zijn er niet zo veel in Nederland
Hier dit jaar tot nu toe 75% zelfverbruik en 28,5% zelfvoorziening (1 maand daarvan met een batterij van effectief 2,5kWh. Verwarming via airco, wel bewust gekozen voor apparatuur welke op een betrekkelijk laag vermogen werkt.
Ik ben daar best blij mee.
Wat doen jullie zoal vandaag? Heerlijk weer.
Global warming heeft ook voordelen.
Uit belangstelling, doe je dit bewust?Eric-Peric schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:20:
Jazeker. Ik heb maar 1 leven, en ik wil graag het als leuk herinneren. Dus ik ga lekker de stad in met 1 van mijn kids zo.
Ik kan prima gaan doemdenken hoor, maar wat heeft dat voor nut.
Ga es lekker zo'n natuurgebied in vandaag. Dan leer je waarvoor je het doet.
[ Voor 20% gewijzigd door Eric-Peric op 08-03-2025 12:38 ]
Dat heeft inderdaad weinig zin.Sjamo schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:47:
[...]
Heeft het zin de hele winter af te rekenen op januari?
Hier dit jaar tot nu toe 75% zelfverbruik en 28,5% zelfvoorziening (1 maand daarvan met een batterij van effectief 2,5kWh. Verwarming via airco, wel bewust gekozen voor apparatuur welke op een betrekkelijk laag vermogen werkt.
Ik ben daar best blij mee.
Vanaf 1 januari van dit jaar (een halve winter dus
Alleen dat laatste is voor mij echt belangrijk. Een hoog zelfverbruik in de winter is niet zo moeilijk, nl. lagere productie en hoger verbruik doen dat vanzelf stijgen.
De komende maanden zal de zelfvoorziening nog stijgen en het zelfverbruik aanzienlijk dalen.
Bladeren ruimen en moestuinbakken voorbereiden.Eric-Peric schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:20:
Tussendoor een latte op het terras aan de waterkant, daarvoor moeten we gelukkig de deur niet uit.
En daarna waarschijnlijk aan de cocktails of de gevulde bierkoeler even open trekken.
Dan volgt keuzestress: Cornet smoked, Gouden Carolus whisky infused of toch maar de Tripel, of houden we het op een artisanale Geuze,...... moeilijk, moeilijk.
Weinig duurzaam dus maar waarschijnlijk veel kroeg.
Het wordt ook hoog tijd om de motor weer van onder zeil te halen.
Maar dat gaat dan weer niet samen met voorgaande.
Keuzestress, niet te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Independent op 08-03-2025 12:51 ]
Ben al de hele ochtend in de tuin bezig, lijkt geen einde aan te komen. Terrassen schoonvegen, gras maaien , bladeren verwijderen. Alles begint wel mooi te bloeienEric-Peric schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:20:
Straks rondje hardlopen.
Vooral buiten bezig dus
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 08-03-2025 12:59 ]
Je hoeft het niet zo te brengen dat greenchoice of welke leverancier dan ook, ineens kosten moet maken voor onze PV stroom. Ik krijg al jaren 11 cent van ze, ze zijn daarmee al jaren koploper.Sport_Life schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Zeker. Maar als je dat risico bij Greenchoice neerlegt dan betaal je daar simpelweg een 'vergoeding' voor.
Echter hebben ze nu een Maas in de wet gevonden waarmee ze extra aan ons kunnen verdienen. En daarbij verkopen ze liever hun eigen gesubsidieerde wind energie aan hun klanten, is meer aan verdiend.
Dus het zou fijn zijn als die energie boeren eens niet meer zo verdedigd worden met hun oplichtingspraktijken praktijken, iedereen lijkt wel gebrainwashed hier....
1 PVoutput . Dongen NB
Niets houd je toch tegen om ook in die windmolenprojecten te investeren en dan mee te delen in de winst?
Energieleveranciers zijn bedrijven met een businesscase en dat is doorgaans geen vrijblijvende liefdadigheid maar winst scoren voor de aandeelhouders.
Waneer je dat weet kan je er beter voor zorgen dat je aan de ontvangende ipv de betalende kant staat.
Energieleveranciers zijn bedrijven met een businesscase en dat is doorgaans geen vrijblijvende liefdadigheid maar winst scoren voor de aandeelhouders.
Waneer je dat weet kan je er beter voor zorgen dat je aan de ontvangende ipv de betalende kant staat.
[ Voor 55% gewijzigd door Independent op 08-03-2025 13:55 ]
Kun je ook klagen bij Ahold, die maken ook winst.. of je eigen werkgever indien private. Zijn dat ook oplichters?reneeke1970 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:43:
[...]
Je hoeft het niet zo te brengen dat greenchoice of welke leverancier dan ook, ineens kosten moet maken voor onze PV stroom. Ik krijg al jaren 11 cent van ze, ze zijn daarmee al jaren koploper.
Echter hebben ze nu een Maas in de wet gevonden waarmee ze extra aan ons kunnen verdienen. En daarbij verkopen ze liever hun eigen gesubsidieerde wind energie aan hun klanten, is meer aan verdiend.
Dus het zou fijn zijn als die energie boeren eens niet meer zo verdedigd worden met hun oplichtingspraktijken praktijken, iedereen lijkt wel gebrainwashed hier....
Net een stuk rondgetoerd in mijn Twizy. Doordat ik het laadvermogen dynamisch kan verlagen met Home Assistant kan ik die op dagen als vandaag met praktisch 100% zonnestroom opladen. Fijn rijden en fijn laden! Verder in de zonnige uren twee wassen gedraaid, dat komt dan wel gedeeltelijk van het net door de vermogenspieken. Maar daarvoor is mijn Homewizard accu onderwegEric-Peric schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:20:
Tsja, daar kan ik niet zo veel mee.Global warming heeft ook voordelen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
voor paar euro een oude laadpaal kopen (1fase 16A) en daar dan een smartevse inbouwen. Dan druppel je de prius ook vol met zonnestroomJeroenH schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:39:
[...]
Net een stuk rondgetoerd in mijn Twizy. Doordat ik het laadvermogen dynamisch kan verlagen met Home Assistant kan ik die op dagen als vandaag met praktisch 100% zonnestroom opladen. Fijn rijden en fijn laden! Verder in de zonnige uren twee wassen gedraaid, dat komt dan wel gedeeltelijk van het net door de vermogenspieken. Maar daarvoor is mijn Homewizard accu onderweg![]()
[...]
Tsja, daar kan ik niet zo veel mee.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017