Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dat klonk interessant maar toen las ik dit:BarryH schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:19:
voor paar euro een oude laadpaal kopen (1fase 16A) en daar dan een smartevse inbouwen. Dan druppel je de prius ook vol met zonnestroom
Omdat het laden nu al met 10A gaat heb ik daar dus niet veel aan. Qua tijdstip kan ik al automatisch schuiven met verbruik, omdat mijn buiten-stopkontakt op een Shelly zit.Automatically selects current capacity of the connected cable (13/16/32/64A)
De Prius is gewoon niet zo slim, maar omdat het ook niet om heel veel energie gaat kan de aanstaande Homewizard huisaccu daar wat nuttigs in betekenen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ja, water verwarmen en accu zijn de meest belangrijke componenten in de toekomst. Qua accu is een hoog piekvermogen belangrijk zodat apparatuur-fabrikanten niets hoeven aan te passen per regio……🤔JeroenH schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:36:
[...]
Even aannemende dat je een lager piekvermogen bedoelt, heb je daar een goed punt te pakken. Wasmachines, vaatwassers, waterkokers, koffiezetapparaten, strijkbouten, kortom alle apparaten die iets verwarmen pakken bijna allemaal piekvermogen wat rond de 2200-2400 watt (dus 10A). EV's met een grannykabel idem.
Waarom, ik herhaal WAAROM, hebben al die apparaten anno 2025 nog niet de mogelijkheid om het opgenomen op bestelling te verlagen naar bv 1500 of zelfs 1000 watt? Dan duurt de was of de vaat een half uurtje langer, nou en.
Dat zou als voordeel hebben dat je onder veel meer omstandigheden geheel op je eigen zonne-energie kunt draaien, en ook dat een kleine accu als de HW een veel groter deel van die piek kan drukken. Zo heb ik een Renault Twizy, die laadt af-fabriek met 2200 watt. Maar ik heb er een kastje bijgekocht die een paar hacks toepast waardoor ik ook met 400, 700, 1000 watt enz kan laden. En dat via MQTT nog met HA aan te sturen ook. Daardoor laadt mijn Twizy thuis bijna geen elektron van het net, vrijwel allemaal uit de zonnepanelen. Daardoor rijd ik praktisch gratisMijn plugin Prius valt dit truukje echter niet te leren, die laadt altijd met 2200 watt, dus daarvan komt bijna altijd wel iets van het net. Zonde.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
De solar modus stuurt per 0,1 AJeroenH schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:19:
[...]
Dat klonk interessant maar toen las ik dit:
[...]
Omdat het laden nu al met 10A gaat heb ik daar dus niet veel aan. Qua tijdstip kan ik al automatisch schuiven met verbruik, omdat mijn buiten-stopkontakt op een Shelly zit.
De Prius is gewoon niet zo slim, maar omdat het ook niet om heel veel energie gaat kan de aanstaande Homewizard huisaccu daar wat nuttigs in betekenen.
De laadstandaard schrijft voor dat je minimaal 6A laadt
Je kan instellen dat dit 100% zonnestroom moet zijn, of dat het laden al begint bij b.v. 2A teruglevering beschikbaar.
Met veel standaard granny's zou je ook vast op 6 of 8A kunnen laden. Echter het continu aanpassen van de laadstroom vereist meer
ps. Het amperage wordt op 3 plaatsen beinvloedt:
1/ de kabel heeft capaciteit x
2/ de laadpaal
3/ de auto heeft soms een menu waarop eea kan worden ingesteld of wellicht een API die de laadsnelheid laat aansturen
[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 08-03-2025 19:29 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Die veranderen de spelregels niet tussendoor adhv wat fouten in de wetSport_Life schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:03:
[...]
Kun je ook klagen bij Ahold, die maken ook winst.. of je eigen werkgever indien private. Zijn dat ook oplichters?
1 PVoutput . Dongen NB
Wind delen leveren mij niks op omdat ik al terug lever, details weet ik niet meer, te lang geleden, maar een tvt in de dubbele cijfersIndependent schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:53:
Niets houd je toch tegen om ook in die windmolenprojecten te investeren en dan mee te delen in de winst?
Energieleveranciers zijn bedrijven met een businesscase en dat is doorgaans geen vrijblijvende liefdadigheid maar winst scoren voor de aandeelhouders.
Waneer je dat weet kan je er beter voor zorgen dat je aan de ontvangende ipv de betalende kant staat.
1 PVoutput . Dongen NB
https://vng.nl/vragen-en-...rm-van-staatssteun-wordenreneeke1970 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:59:
[...]
Die veranderen de spelregels niet tussendoor adhv wat fouten in de wet
Als je dit leest zou je best kunnen denken dat het geven van staatsteun aan grote zonneparken en windmolens en niet aan kleinere op daken in de vorm van salderen of iets anders ongeoorloofd is. Mede waardoor onze stroom waardeloos wordt...
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Alleen onze dumpstroom heeft geen waarde. Stroom heeft over het algemeen waarde. Niet voor niets moet je er meestal voor betalen. Wens je een eerlijke prijs voor jouw stroom neem je een dynamisch contract.Srednier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:36:
[...]
. Mede waardoor onze stroom waardeloos wordt...
Maar dat vinden velen toch veel te eng. En maar klagen en proberen een manier te vinden om toch wat voor je stroom te krijgen.
Het nieuwste speeltje heet batterij. Dan hoef je in de winter geen dure stroom terug te leveren en in de zomer dump je de overtollige goedkope stroom. Vind je het gek dat de tarieven voor teruggeleverde stroom bij vaste contracten alleen maar zakken?
Ik i.i.g. niet.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
De terug lever tarieven zakken helemaal niet, meeste zitten rond 17 cent.Gerardus1956 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:54:
[...]
Alleen onze dumpstroom heeft geen waarde. Stroom heeft over het algemeen waarde. Niet voor niets moet je er meestal voor betalen. Wens je een eerlijke prijs voor jouw stroom neem je een dynamisch contract.
Maar dat vinden velen toch veel te eng. En maar klagen en proberen een manier te vinden om toch wat voor je stroom te krijgen.
Het nieuwste speeltje heet batterij. Dan hoef je in de winter geen dure stroom terug te leveren en in de zomer dump je de overtollige goedkope stroom. Vind je het gek dat de tarieven voor teruggeleverde stroom bij vaste contracten alleen maar zakken?
Ik i.i.g. niet.
Ze verzinnen er alleen wat administratie kosten bij waardoor ze jou een boete op mogen leggen van 16 cent
1 PVoutput . Dongen NB
Ze zullen het nooit toegeven, maar onze regering kan er niet zo goed tegen dat onze spaar rekeningen met miljarden per maand groeien....Srednier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:36:
[...]
https://vng.nl/vragen-en-...rm-van-staatssteun-worden
Als je dit leest zou je best kunnen denken dat het geven van staatsteun aan grote zonneparken en windmolens en niet aan kleinere op daken in de vorm van salderen of iets anders ongeoorloofd is. Mede waardoor onze stroom waardeloos wordt...
1 PVoutput . Dongen NB
Precies daar, die dumpstroom, zeg even dynamische prijs van 0. Dat is wanneer de parken beginnen te curtailen maar toch nog een vergoeding krijgen vanuit staatssteun. Hierdoor is hun business model dus gunstiger dan die van de kleine pv eigenaar met een dakje vol. Terwijl je als maatschappij dat spul liever op daken hebt ipv in weilanden. Ik zou het best terecht vinden dat er toch iets komt van een minimale netto TLV voor de kleine pv eigenaar, of dat alle subsidies er af gaan om een eerlijke stroommarkt te krijgenGerardus1956 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:54:
[...]
Alleen onze dumpstroom heeft geen waarde. Stroom heeft over het algemeen waarde. Niet voor niets moet je er meestal voor betalen.
Ze stelen van de rijken en geven aan de armen, net Robinhood. Maar nadat ik al die spullen heb gekocht om te verduurzamen heb ik eigenlijk helemaal niks meerreneeke1970 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:08:
[...]
Ze zullen het nooit toegeven, maar onze regering kan er niet zo goed tegen dat onze spaar rekeningen met miljarden per maand groeien....
Ze stelen pas als ze illegaal bezig zijn. Veel is gewoon markt denken. De markt is veelal niet bezig met consumenten-tevredenheid of eerlijkheid, want de markt is een entiteit op zich, die zich nergens iets van aantrekt, behalve de concurrentie. Consumenten tevredenheid en eerlijkheid moet opgelegd worden door een overheid.Srednier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:26:
[...]
Ze stelen van de rijken en geven aan de armen, net Robinhood. Maar nadat ik al die spullen heb gekocht om te verduurzamen heb ik eigenlijk helemaal niks meer, het is alsof de regering denkt dat de mensen die geld hebben om te verduurzamen vast nog wel ergens een extra potje hebben. Mijn bankrekening is darintegen toch niet gegroeid...
Ik heb totaal niks tegen de markt. 'Ze' is uiteraard de overheid die telkens de spelregels verandert.joezzt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:36:
[...]
Ze stelen pas als ze illegaal bezig zijn. Veel is gewoon markt denken. De markt is veelal niet bezig met consumenten-tevredenheid of eerlijkheid, want de markt is een entiteit op zich, die zich nergens iets van aantrekt, behalve de concurrentie. Consumenten tevredenheid en eerlijkheid moet opgelegd worden door een overheid.
Wat is duur? Gemiddelde inkoopprijs in de wintermaanden hier was:Eric-Peric schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:29:
[...]
Dynamisch vind ik echt eng. Als ik lever is het bijna gratis, en als ik gebruik is het ffing duur.
Batterij gaat er ook wel komen, maar ik zuip stroom in de winter, juist als het duur is.
november: 674 kWh, 183,1 euro = 0,27/kWh
december: 819, 223,18 = 0,27/kWh
januari: 879, 243,06 = 0,28/kWh
februari: 671, 197,32 = 0,29/kWh
Airco voor verwarmen en BEV laden. BEV alleen laden in de daluren van de nacht en de airco laten verwarmen om de dure uren heen. Verder draai ik sowieso vooral de was overdag in het weekend en de vaatwasser in de nacht. Verder doe ik niet erg moeilijk over wanneer ik stroom verbruik.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
De overheid verandert niks, de stemgerechtigden zijn degenen die onbetrouwbaar zijn.Srednier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:42:
[...]
Ik heb totaal niks tegen de markt. 'Ze' is uiteraard de overheid die telkens de spelregels verandert.
Ik ben bang dat je daar helemaal gelijk hebt, maar het gevolg zou zijn dat wanneer je met de maatschappij een toekomst wil hebben democratie zoals nu waarschijnlijk niet het juiste systeem isjoezzt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:18:
[...]
De overheid verandert niks, de stemgerechtigden zijn degenen die onbetrouwbaar zijn.
Ja, da's best een dilemma. Daarom is het populisme zo gevaarljk. Het ideaal van democratie is dat een partij staat voor het beste voor het land ongeacht hoeveel stemmen het trekt. Zoals Dijkgraaf mijn woorden precies verwoordde, " we zijn niet bezig met een populariteits wedstrijd". Ook een wetenschapper, maar ik heb trouwens wel anders gestemd, er zijn meer partijen die hart voor de zaak hebben.Srednier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:25:
[...]
Ik ben bang dat je daar helemaal gelijk hebt, maar het gevolg zou zijn dat wanneer je met de maatschappij een toekomst wil hebben democratie zoals nu waarschijnlijk niet het juiste systeem is
Je kunt als populistische partij wel zeggen dat je de stem van het volk vertegenwoordigd, maar dan overschat je de kennis en geduld van het volk.
Juist de baas heeft een overzicht van het geheel....
Voor ons hier zijn we redelijk individualistisch geworden hiermee. De redenering is gewoon geworden dat wij niet willen dat er ergens iemand moet verhuizen vanwege hoge waterstand of andere ellende omdat wij zoveel CO2 zouden uit stoten. Daar komt dan bij dat als iemand wel veel CO2 uit stoot daar dan ook maar voor moet compenseren.joezzt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:55:
[...]
Ja, da's best een dilemma. Daarom is het populisme zo gevaarljk. Het ideaal van democratie is dat een partij staat voor het beste voor het land ongeacht hoeveel stemmen het trekt. Zoals Dijkgraaf mijn woorden precies verwoordde, " we zijn niet bezig met een populariteits wedstrijd". Ook een wetenschapper, maar ik heb trouwens wel anders gestemd, er zijn meer partijen die hart voor de zaak hebben.
Je kunt als populistische partij wel zeggen dat je de stem van het volk vertegenwoordigd, maar dan overschat je de kennis en geduld van het volk.
Juist de baas heeft een overzicht van het geheel....
Dit mechanisme lijkt compleet zoek op dit moment, terwijl je dit wel zou verwachten omdat op verschillende manieren wordt gesteld "de vervuiler betaalt".
Dan heb je toch echt iets verkeerds gedaan. Ik heb tienduizenden euro's subsidie gehad bij een verbouwing die toch al noodzakelijk was en bovendien gefinancierd met overwaarde (lees HRA en wanbeleid overheid door nauwelijks huizen te bouwen).Srednier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:26:
[...]
Ze stelen van de rijken en geven aan de armen, net Robinhood. Maar nadat ik al die spullen heb gekocht om te verduurzamen heb ik eigenlijk helemaal niks meer, het is alsof de regering denkt dat de mensen die geld hebben om te verduurzamen vast nog wel ergens een extra potje hebben. Mijn bankrekening is darintegen toch niet gegroeid...
Pv panelen zonder btw aangeschaft en vervolgens salderen (= geen belasting betalen), warmtepomp subsidie op de aanschaf, isolatie subsidie, auto gekocht zonder bpm en Mrb korting, etc..
Ik heb niet de indruk dat 'ze' stelen van de rijken, integendeel zelfs..
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2025 06:45 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik neem aan dat jij ook je deel subsidie hebt gehad. Voor particulieren was/is er een BTW vrijstelling en vergeet niet de nog steeds aanwezige salderingsregeling. Waar het voordeel vooral zit in het eigen gebruik. Iets wat parken niet hebben.Srednier schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:11:
[...]
Precies daar, die dumpstroom, zeg even dynamische prijs van 0. Dat is wanneer de parken beginnen te curtailen maar toch nog een vergoeding krijgen vanuit staatssteun. Hierdoor is hun business model dus gunstiger dan die van de kleine pv eigenaar met een dakje vol. Terwijl je als maatschappij dat spul liever op daken hebt ipv in weilanden. Ik zou het best terecht vinden dat er toch iets komt van een minimale netto TLV voor de kleine pv eigenaar, of dat alle subsidies er af gaan om een eerlijke stroommarkt te krijgen
Ik ben ook voorstander van alle subsidies er af. Dat wordt ook gedaan. Het een gaat wat sneller dan de andere.
Dumpstroom gaat bij mij bij voorkeur in de EV. Voorlopig hoef ik nog geen omvormers uit te zetten. Dak vol heb ik wel. Alleen mijn dak is niet erg groot. De opbrengst aan stroom in deze winter en voorjaar zijn leuk.
Dat verzinnen ze niet. Dat geld hebben ze gewoon nodig. Moordende concurrentie tussen de energiemaatschappijen is de oorzaak. Stel je voor dat jij klant was van de enige maatschappij die die 16 cent niet berekende. Ik kan je verzekeren dat je niet lang klant blijft.reneeke1970 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:06:
[...]
De terug lever tarieven zakken helemaal niet, meeste zitten rond 17 cent.
Ze verzinnen er alleen wat administratie kosten bij waardoor ze jou een boete op mogen leggen van 16 cent
Netto zakken de teruglevertarieven uiteraard wel.reneeke1970 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:06:
[...]
De terug lever tarieven zakken helemaal niet, meeste zitten rond 17 cent.
Dat is zelfs een zeer eenvoudige rekensom.
17 - 16 is netto één cent terugleververgoeding.
Ben je dan meer gerust wanneer de "terugleverboete" wordt afgeschaft en de teruglevertarieven zakken naar 1 tot 5 cent? Het resultaat blijft wel hetzelfde.
De dag dat de terugleverkost hoger wordt dan de terugleververgoeding kan je pas van verlies of een boete spreken.
Dat doet zich trouwens al regelmatig voor tijdens de middaguren en met een dynamisch energiecontract.
Is gewoon basis economie: een product waar veel aanbod en weinig tot geen vraag naar is daarvan daalt de prijs. Een product waar weinig aanbod van is en veel vraag stijgt in prijs.
Dat is voor jouw overschotten (what's in a name?
Jij hebt overproductie waar je zelf niets mee bent. Je buurman heeft op hetzelfde tijdstipt hetzelfde probleem en niemand zit op de overproductie te wachten.
En wanneer je zelf onvoldoende kan produceren om aan je eigen behoeften te voldoen doet in de wijk zich waarschijnlijk op meer plaatsen hetzelfde voor. Dan moet er bijgeproduceerd worden op gas. En dat is duur. En de prijs stijgt voor de afnemers.
[ Voor 43% gewijzigd door Independent op 09-03-2025 08:13 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Dit vooral.Gerardus1956 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:03:
[...]
Dat verzinnen ze niet. Dat geld hebben ze gewoon nodig. Moordende concurrentie tussen de energiemaatschappijen is de oorzaak. Stel je voor dat jij klant was van de enige maatschappij die die 16 cent niet berekende. Ik kan je verzekeren dat je niet lang klant blijft.
Het komt uit de lengte of de breedte, maar niet allebei.
Zo heb ik nu een contract met gas en een cashback. 47 cent ex BTW per kuub, 79 euro vastrecht en dan 330 euro excl BTW cashback. Gasverbruik nog geen 800 kuub. Voor 135 ex BTW verwarmen ze mijn huis, de rest mogen ze afdragen aan de overheid en de netbeheerder.
Dan de stroom: wordt volledig gesaldeerd, 79 vastrecht en 102,50 terugleverkosten. Voor 181,50 gebruik ik de energieleverancier om mijn goedkope stroom te bewaren voor de momenten dat ik dure stroom nodig heb.
Die leverancier wordt gewoon niet rijk hiervan. Uiteraard hopen ze dat ik na een jaar gewoon blijf en niet elk jaar die cashback krijg, maar het risico van klanten die je via een vergelijker binnen krijgt is dat je die het jaar erop net zo snel weer kwijt bent.
Dat is geen duurzame overeenkomst._JGC_ schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:27:
[...]
maar het risico van klanten die je via een vergelijker binnen krijgt is dat je die het jaar erop net zo snel weer kwijt bent.
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Voor netafname betaal je dan de energiecomponent vermeerderd met netkosten, heffingen, leverancierskosten en BTW.
Voor netteruglevering krijg je dan gewoon de uurprijs van de energiecomponent verminderd met de leverancierskosten.
Dan ziet het plaatje er al heel anders uit.
Sorry hoor, ik schetste geen plaatje. Rekenen kan ieder voor zich wel.Independent schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:52:
Maar na de saldering wordt er bij (een dynamisch) energiecontract niets meer gesaldeerd.
Voor netafname betaal je dan de energiecomponent vermeerderd met netkosten, heffingen, leverancierskosten en BTW.
Voor netteruglevering krijg je dan gewoon de uurprijs van de energiecomponent verminderd met de leverancierskosten.
Dan ziet het plaatje er al heel anders uit.
Hier het werk allemaal zelf gedaan. Als mijn huidige auto geen EV was had ik nooit 70k voor een auto betaald, maar gewoon weer een dieseltje van een paar jaar oud op de kop getikt. Is gewoon weer 12k aan BTW wat weer naar denhaag gaat.Sport_Life schreef op zondag 9 maart 2025 @ 06:41:
[...]
Dan heb je toch echt iets verkeerds gedaan. Ik heb tienduizenden euro's subsidie gehad bij een verbouwing die toch al noodzakelijk was en bovendien gefinancierd met overwaarde (lees HRA en wanbeleid overheid door nauwelijks huizen te bouwen).
Pv panelen zonder btw aangeschaft en vervolgens salderen (= geen belasting betalen), warmtepomp subsidie op de aanschaf, isolatie subsidie, auto gekocht zonder bpm en Mrb korting, etc..
Ik heb niet de indruk dat 'ze' stelen van de rijken, integendeel zelfs..
Ook kan ik niet mee doen aan KOR dus moet ik gewoon BTW afdragen op de opwek (ik had in eerste instantie de BTW op de installatie afgetikt, had ik veel liever, maar dat mocht niet). Al met al heeft denhaag al zo'n 25k aan BTW opgestreken wegens mijn verduurzaming, en heb ik 2400 aan subsidie mogen ontvangen. salderen van EB en MRB korting heb ik natuurlijk wel van geprofiteerd, maar dat is minder als de betaalde BTW post.
Nu verwacht men ook nog eens dat ik wel ga meebetalen aan schade die ontstaat door gebruik van fossiele energie, zoals dijkverhoging en problemen die er ontstaan door de enorme geldstroom naar Rusland voor juist die fossiele rommel die ik niet meer gebruik. Het lijkt mij er op dat dit gefinancierd moet worden door scala aan versoberingen voor de zelfstandigen en verduurzaamden. Zolang de belastingkorting op brandstof maar gehandhaafd blijft en de belasting op gas naar beneden gaat.
Zo nu is het echt einde rant, dat lucht op...
Door een fout in de afstandsbediening moest ik vandaag echter het rolluik dichtlaten voor het woonkamerraam (3.5 meter breed, 2.5 meter hoog, staat op het zuiden). Airco wederom op verwarmen naar 30 graden. Temperatuur bij thuiskomst? Slechts 23.4 graden. Echt een groot verschil.
*Dit om het huis als thermische batterij te laden met gratis PV-stroom.
Ik krijg het 's avonds koud als ik het huis overdag opwarm met de zon en de verwarming 's avonds niet aanslaat hierdoor.Murphy78 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:24:
Iets met relatief comfort.... Is me ook wat waard, dan maar even een toefje van 0,3m³ de HR-ketel in om het even gevoelsmatig warm te maken.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Hier staat de verwarming al uit sinds 5 maart, de zon warmt het voldoende op. Tijdens de koude nachten wel rolluiken dicht.Murphy78 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:24:
Voor wie twijfelt aan de effectiviteit van rolluiken: ik heb de vorige week (volledig zonnig) hetzelfde gedaan als vandaag (ook volledig zonnig): bij vertrek naar werk (woonkamer is 20 graden) de airco op verwarmen* naar 30 graden gezet. Bij thuiskomst was het tussen de 26 en 26.5 graden.
Door een fout in de afstandsbediening moest ik vandaag echter het rolluik dichtlaten voor het woonkamerraam (3.5 meter breed, 2.5 meter hoog, staat op het zuiden). Airco wederom op verwarmen naar 30 graden. Temperatuur bij thuiskomst? Slechts 23.4 graden. Echt een groot verschil.
Ik deed net omgekeerd.Murphy78 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:24:
Voor wie twijfelt aan de effectiviteit van rolluiken: ik heb de vorige week (volledig zonnig) hetzelfde gedaan als vandaag (ook volledig zonnig): bij vertrek naar werk (woonkamer is 20 graden) de airco op verwarmen* naar 30 graden gezet. Bij thuiskomst was het tussen de 26 en 26.5 graden.
Door de dag alle zuidelijk georiënteerde vensters van de leefruimte onbedekt laten.
Daardoor steeg de temperatuur in de leefruimte tot 23°C en moest de verwarming de hele week niet aan.
Zo kon de gratis PV stroom volledig voor andere zaken ingezet, bv. laden van de BEV.
Maar ik mis of begrijp blijkbaar iets niet goed?
De zon schijnt de hele dag op je zuidelijke georiënteerd raam plus je zet de airco op 30°C verwarmen en bij thuiskomst is het dan kouder dan de ingestelde temperatuur?
[ Voor 15% gewijzigd door Independent op 10-03-2025 23:15 ]
Ik snap niks van wat je schrijft, bedoel je nou dat rolluiken effectief zijn om warmte buiten te houden zodat je kan verwarmen zonne-energie via de airco?Murphy78 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:24:
Wat een gekke wereld leven we toch in. Ik zou nog liver betalen voor teruglevering dan me met zulk soort gekkigheid bezig houden.
Met duurzaamheid ook niets te maken dus wellicht een onderwerp voor de kroeg een deur verder.
Als aanvulling, zelfs op een zonnige zondag staat er nu nog kolen en gas te draaien:
:strip_exif()/f/image/zNlJBJ2OhOARJlN8rBBUJoco.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door assje op 11-03-2025 07:31 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Jaassje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 04:42:
[...]
Ik snap niks van wat je schrijft, bedoel je nou dat rolluiken effectief zijn om warmte buiten te houden
Sorry voor de verwarring. Het rolluik dicht hebben was niet de bedoeling. Ik had een probleem met de ab, dat is hoe ik toevallig het verschil had gemeten.assje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 04:42:
[...]
zodat je kan verwarmen zonne-energie via de airco?
Ja, de airco is van bescheiden formaat; het is voor erbij. Als de zon de hele dag schijnt zet ik de temperatuur hoog zodat ik zeker weet dat ie niet uitgaat. En de rest van het huis is onverwarmd, dus dat ontrekt wel wat warmte uit de woonkamer.Independent schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:08:
[...]
Maar ik mis of begrijp blijkbaar iets niet goed?
De zon schijnt de hele dag op je zuidelijke georiënteerd raam plus je zet de airco op 30°C verwarmen en bij thuiskomst is het dan kouder dan de ingestelde temperatuur?
[ Voor 4% gewijzigd door Murphy78 op 11-03-2025 08:10 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Murphy78 op 11-03-2025 08:12 ]
Maar dan begrijp ik er nog niets van.Murphy78 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:09:
Ja, de airco is van bescheiden formaat; het is voor erbij. Als de zon de hele dag schijnt zet ik de temperatuur hoog zodat ik zeker weet dat ie niet uitgaat. En de rest van het huis is onverwarmd, dus dat ontrekt wel wat warmte uit de woonkamer.
Afgelopen week was het buiten rond de 15 tot +20°C.
Je start met een binnentemperatuur van 20°C, de airco staat ingesteld op 30°C om niet "uit" te gaan en de zon schijnt vol op je ramen?
Dan zou je toch verwachten dat het bij thuiskomst loeiheet is in je woning. Of toch minstens 30°C, de temperatuur waarop je de airco in verwarmingsmodus hebt ingesteld?
Is de rest van je woning dan zo lek als een zeef?
Is dat niet vies warm dan?Murphy78 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:24:
Maar ik kan dat volkomen bevestigen. Raam aan het zuiden met een plissée en een zwaar gordijn, als de zon schijnt dan scheelt het zo 4 graden in opwarming tussen open en dicht.
Signatures zijn voor boomers.
Over een paar maanden, wanneer het waarschijnlijk buiten loeiheet wordt gaat afscherming aan de binnenzijde van het raam ook niet meer helpen. Dan hou je beter de zon helemaal buiten. En dat doe je beter met screens aan de buitenzijde van het glas dan aan de binnenzijde.
Scheelt dan minstens 10°C opwarming aan de binnenzijde.
Hier gaat de airco in de leefruimte pas aan wanneer het buiten continu warmer is dan 35°C. En de binnentemperatuur stijgt tot 35°C buitentemperatuur nooit boven de 22°C.
Minder airco voor verwarming en koeling lijkt me ook duurzamer toch? Dan kan je de geproduceerde energie nl. langer voor iets anders gebruiken.
Qua ligging ten opzichte van de evenaar vergelijkbaar met Spanje.
Er wordt geclaimd dat de extra CO2 uitstoot tijdens de bouw voor het beton, in 3 jaar wordt bespaard aan het wegblijven van energievraag.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Mee eens; het was noodgedwongen, en niet "by design"; ik denk dat jij en sommige over dit stuk heen hadden gelezen:Independent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:03:
Ieder zijn eigen situatie maar in deze tijd van het jaar oogst ik liever iedere beschikbare zonnestraal richting leefruimte ipv buiten te houden.
Murphy78 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:24:
Door een fout in de afstandsbediening moest ik vandaag echter het rolluik dichtlaten
Valt mee. De rest van de woning was onverwarmd, en de CV stond 's nachts niet of nauwelijks aan. Dus die 2 kW in de woonkamer tijdens kantooruren was zo'n beetje de enige verwarming.Independent schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:21:
[...]
Maar dan begrijp ik er nog niets van.
Afgelopen week was het buiten rond de 15 tot +20°C.
Je start met een binnentemperatuur van 20°C, de airco staat ingesteld op 30°C om niet "uit" te gaan en de zon schijnt vol op je ramen?
Dan zou je toch verwachten dat het bij thuiskomst loeiheet is in je woning. Of toch minstens 30°C, de temperatuur waarop je de airco in verwarmingsmodus hebt ingesteld?
Is de rest van je woning dan zo lek als een zeef?
Ik heb het transmissieverlies van mijn huis laatst gemeten op rond de 170W/K. Bij een gemiddeld temperatuurverschil van 10 graden is dat 1.7 kW. Dus netto is het minder opwarming dan je misschien zou zeggen.
Ik vond die 26 graden trouwens wel loeiheet. Het was een leuk experiment, maar niet iets om vaak te doen.
Maar ik begrijp nog steeds niet dat bij een ingestelde temperatuur voor verwarming de temperatuur op het einde van de dag, dan nog tijdens een zonnige en relatief warme week, lager is dan ingesteld.
Dat betekent toch dat de verwarming zelfs op zo'n goede week onvoldoende is om de woning op de ingestelde temperatuur te houden en de verliezen hoger zijn dan de verwarming aankan?
Normaal zou je verwachten dat bij een ingestelde temperatuur van 30°C in verwarmingsmodus de woning bij thuiskomst dan minstens 30°C zou bedragen en niet lager? In automodus zou het exact 30°C moeten zijn want dan schakelt de WP volgens de binnentemperatuur automatisch tussen koelen en verwarmen om het op 30°C te houden.
Je airco heeft dus de hele dag op vol vermogen staan draaien zonder te ingestelde temperatuur te bereiken?
[ Voor 6% gewijzigd door Independent op 11-03-2025 19:14 ]
Ja en nee. Het lukt nu inderdaad niet om constant 30 graden aan te houden. Maar in januari heb ik hem als test een tijdje 24/7 aan laten staan, en de CV op 15 graden gezet (dus uitgezet, behalve voor warmwater). Op vorstdagen hield hij het tussen de 19 en 20 graden. Op dat moment waren de verliezen ongeveer gelijk aan de verwarming. Bij -10 vorst zou ie dat natuurlijk niet meer redden, maar je komt er een aardig eind mee.Dat betekent toch dat de verwarming zelfs op zo'n goede week onvoldoende is om de woning op de ingestelde temperatuur te houden en de verliezen hoger zijn dan de verwarming aankan?
Dat werkte prima tot net, inmiddels was de noordkant iets te veel afgekoeld dus heb aan de zuidkant alle convectoren dichtgedraaid (want daar is het nog aangenaam genoeg) en heb de thermostaat ff een slinger gegeven.
Hopelijk binnenkort geen noordenwind meer want die koelt aardig de boel af, zeker als er overdag een zonnetje op de zuidkant met veel glas staat te bakken.
Dit jaargetijde probeer ik altijd zoveel mogelijk de natuurlijke gratis warmte in het beton te krijgen.
Kan nog zomaar een weekje flink kouder worden dus profiteren en warmtebufferen wanneer het kan, tegen de tijd dat het stookseizoen afgelopen is is het vroeg genoeg om aan zonwering te gaan denken.
Exact, in deze periode (buiten)zonwering gebruiken is een klimaatdelict.PalingDrone schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:15:
Kan nog zomaar een weekje flink kouder worden dus profiteren en warmtebufferen wanneer het kan, tegen de tijd dat het stookseizoen afgelopen is is het vroeg genoeg om aan zonwering te gaan denken.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Word nog leuk in 2050 zonder gasMurphy78 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:36:
Ja, klopt. Hij is onderbemeten qua verwarming, maar de primaire verwarming is via de CV. De airco is vooral om 's zomers te koelen, en als bonus om op sommige momenten goedkoop of gratis "erbij" te verwarmen.
[...]
Ja en nee. Het lukt nu inderdaad niet om constant 30 graden aan te houden. Maar in januari heb ik hem als test een tijdje 24/7 aan laten staan, en de CV op 15 graden gezet (dus uitgezet, behalve voor warmwater). Op vorstdagen hield hij het tussen de 19 en 20 graden. Op dat moment waren de verliezen ongeveer gelijk aan de verwarming. Bij -10 vorst zou ie dat natuurlijk niet meer redden, maar je komt er een aardig eind mee.
Het huis extra opwarmen als het zonnig is heb ik vorig jaar ook als experiment gedaan. Scheelde me toch 2 kwh minder afname maar met de saldering is dat vooralsnog geldvernietiging.
Als ik afgelopen dagen naar de meter kijk zit ik netto rond de nul. Dus mooi.
Over 2 jaar betaal ik met hetzelfde weer 2,15 Euro per dag.
Ik ga maar eens sparen voor een 10kw batterij.
Fijne avond allen.
Edit p.s. Kreeg vandaag een brief van liander over werk aan de gasleidingen in de buurt. Met een mooie plattegrond van de hele wijk waarop je precies kon zien wie er geen gas meer had. Privacyregels boeien liander nog niet. Maar iets van 0,2% is pas gasloos.
[ Voor 9% gewijzigd door Eric-Peric op 11-03-2025 23:35 ]
Hoe zie je 2050 voor je, straks in de laatste 5 jaar ineens allemaal over? Er worden nog steeds meer CV ketels verkocht dan warmtepompen. Dat doel is helaas echt niet meer in zicht.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Iedere situatie is anders.Eric-Peric schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:21:
[...]
Over 2 jaar betaal ik met hetzelfde weer 2,15 Euro per dag.
Vanuit n=1 krijg ik dan met hetzelfde weer en tijdens dezelfde periode 20 tot 30 € terugbetaald.
Ik weet wel voor welke situatie ik kies.
Overigens nooit gas in de woning gehad.
Wanneer ze dat afsluiten of wanneer de prijzen bij een volgende crisis weer de hoogte inschieten kan me niet boeien. En ik moet me dan ook niet terugtrekken in één verwarmde kamer van de woning om de rekening te kunnen blijven betalen in tijden van crisis noch handje ophouden bij de overheid om de maandrekening rond te krijgen.
Een omvormer doet overigens 10 kW en de batterij die je op het oog hebt heeft een opslagcapaciteit van 10 kWh. Gewoon om het verschil te duiden want een omvormer van 10 kW met slechts een opslagcapaciteit van 10 kWh geeft in de praktijk problemen.
[ Voor 48% gewijzigd door Independent op 12-03-2025 10:05 ]
Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze wel weer terug zouden gaan op gas maar dat valt vooralsnog mee.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Mensen lijken het naïve idee te hebben dat de gasprijzen tot 2050 wel betaalbaar zullen blijven. En dat die gasaansluiting al die tijd zal blijven liggen.silverball schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:42:
Hoe zie je 2050 voor je, straks in de laatste 5 jaar ineens allemaal over? Er worden nog steeds meer CV ketels verkocht dan warmtepompen. Dat doel is helaas echt niet meer in zicht.
De overheid zal iets moeten doen om de CO2 uitstoot omlaag te krijgen. Anders zit Nederland over een paar jaar op slot.
Het is ook de taak van gemeenten om iets te doen met het duurzaam verwarmen van woningen. Dus die gaan warmtenetten aanleggen. Dan maakt het niet uit hoe nieuw je CV-ketel is. Die gas aansluiting gaat gewoon weg.
Als we landelijk en europabreed blijven schuiven naar rechts dan verdwijnen die uitstootregels vanzelf en komt er vermoedelijk op termijn weer Russisch gas door de leidingen. Ik zou er niet zo stellig van zijn dat gas voor ruimteverwarming gaat verdwijnen.phicoh schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:01:
[...]
Mensen lijken het naïve idee te hebben dat de gasprijzen tot 2050 wel betaalbaar zullen blijven. En dat die gasaansluiting al die tijd zal blijven liggen.
De overheid zal iets moeten doen om de CO2 uitstoot omlaag te krijgen. Anders zit Nederland over een paar jaar op slot.
Het is ook de taak van gemeenten om iets te doen met het duurzaam verwarmen van woningen. Dus die gaan warmtenetten aanleggen. Dan maakt het niet uit hoe nieuw je CV-ketel is. Die gas aansluiting gaat gewoon weg.
Wanneer je je terug afhankelijk wil maken van o.a. Russisch gas zou ik er ook niet zo stellig van zijn dat dit tot 2050 en tegen een betaalbare prijs beschikbaar blijft.silverball schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:06:
[...]
Ik zou er niet zo stellig van zijn dat gas voor ruimteverwarming gaat verdwijnen.
Iets met een ezel en een steen?
[ Voor 4% gewijzigd door Independent op 12-03-2025 11:10 ]
Dat wil ik helemaal niet, ik wil alleen aangeven dat de wereld behoorlijk veranderlijk is en dat 2050, en vooral het doel, ver weg zijn. De aanleg van warmtenetten zit behoorlijk in het slop, en warmtepompen hebben een slecht en duur imago.Independent schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:09:
[...]
Wanneer je je terug afhankelijk wil maken van o.a. Russisch gas zou ik er ook niet zo stellig van zijn dat dit tot 2050 en tegen een betaalbare prijs beschikbaar blijft.
Iets met een ezel en een steen?
Klimaat verandering gaat vooral in het zuiden van Europa enorm pijn doen. Die kunnen dan wel naar rechts opschuiven, maar dat verandert weinig aan hun belang. Alle landen die in de buurt liggen van rusland worden boos als we meer russische gas af gaan nemen.silverball schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:06:
Als we landelijk en europabreed blijven schuiven naar rechts dan verdwijnen die uitstootregels vanzelf en komt er vermoedelijk op termijn weer Russisch gas door de leidingen. Ik zou er niet zo stellig van zijn dat gas voor ruimteverwarming gaat verdwijnen.
Ipv een gasaansluiting aan te vragen heb ik daar van afgezien en onmiddellijk een warmtepomp voor verwarming en SWW laten plaatsen.silverball schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:18:
[...]
Dat wil ik helemaal niet, ik wil alleen aangeven dat de wereld behoorlijk veranderlijk is en dat 2050, en vooral het doel, ver weg zijn. De aanleg van warmtenetten zit behoorlijk in het slop, en warmtepompen hebben een slecht en duur imago.
Dat was voor de volledige installatie en jaren geleden nauwelijks duurder dan het te laten uitvoeren op gas.
Het verschil in installatiekosten is sindsdien al lang teruggewonnen door de afwezigheid van een gasaansluiting en door deels te verwarmen op PV.
Duur zou ik het dus al niet noemen.
Wat ik me bij dat imago moet voorstellen weet ik niet maar op tien jaar tijd alleen nog maar een circulatiepompje moeten vervangen. Eenzelfde pompje dat je ook aantreft in een CV ketel.
Een warmtenet wil ik niet in huis want dan ben je weer afhankelijk van de leverancier en wat deze denkt eraan te moeten verdienen.
Mijn persoonlijke doelstellingen liggen ook ruim voor 2050. Ik heb nl. een sterk vermoeden dat ik zelf die datum niet bewust ga halen.
Wat ik inmiddels wel al ervaren heb is dat ik de laatste "energiecrisis" zonder kleerscheuren ben doorgekomen en er finaal meer geld aan over gehouden heb dan het gekost heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door Independent op 12-03-2025 11:41 ]
Tja als het gros van die landen dan nog bestaan in huidige vorm wel ja. Meerdere Hongarije of Slowakijke scenario's aan de oostgrens is ook niet ondenkbaar.phicoh schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:20:
[...]
Klimaat verandering gaat vooral in het zuiden van Europa enorm pijn doen. Die kunnen dan wel naar rechts opschuiven, maar dat verandert weinig aan hun belang. Alle landen die in de buurt liggen van rusland worden boos als we meer russische gas af gaan nemen.
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik ben ook full-electric op het moment. Maar de cijfers liegen er niet om, CV ketels verkopen als warme broodjes en de warmtepompen, overigens allemaal in hybride vorm, blijven achter. Geen ambtenaar die zijn handen gaat branden aan een gasloze wijk terwijl iedereen nog met onafgeschreven ketels zit.Independent schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:27:
[...]
Ipv een gasaansluiting aan te vragen heb ik daar van afgezien en onmiddellijk een warmtepomp voor verwarming en SWW laten plaatsen.
Dat was voor de volledige installatie en jaren geleden nauwelijks duurder dan het te laten uitvoeren op gas.
Het verschil in installatiekosten is sindsdien al lang teruggewonnen door de afwezigheid van een gasaansluiting en door deels te verwarmen op PV.
Duur zou ik het dus al niet noemen.
Wat ik me bij dat imago moet voorstellen weet ik niet maar op tien jaar tijd alleen nog maar een waterpompje moeten vervangen. Eenzelfde pompje dat je ook aantreft in een CV ketel.
Een warmtenet wil ik niet in huis want dan ben je weer afhankelijk van de leverancier en wat deze denkt eraan te moeten verdienen.
Mijn persoonlijke doelstellingen liggen ook ruim voor 2050. Ik heb nl. een sterk vermoeden dat ik zelf die datum niet bewust ga halen.
Wat ik inmiddels wel al ervaren heb is dat ik de laatste "energiecrisis" zonder kleerscheuren ben doorgekomen en er finaal meer geld aan over gehouden heb dan het gekost heeft.
Ik zie het niet gebeuren maar ik zie graag het tegendeel bewezen.
Ik heb geen WW maar een LW warmtepomp laten plaatsen.DjoeC schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:34:
@Independent Eens! Ik had eind negentiger jaren ook moeten doorpakken en een (WW) warmtepomp moeten nemen. Ondanks de toen wel hogere kosten en mindere beschikbaarheid (ook van installateurs) had het zich al driedubbel en dwars terugbetaald. Maar goed, da's met de kennis van nu - toen zaten we qua budget al aan de tax en was het "extra" er gewoon niet (meer).
Dat is veel goedkoper.
Gezien de warmere winters van de laatste jaren scheelt het ook nog nauwelijks in rendement.
Dit speelde zo rond de laatste elfstedentochtIndependent schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:37:
[...]
Ik heb geen WW maar een LW warmtepomp laten plaatsen.
Dat is veel goedkoper.
Gezien de warmere winters van de laatste jaren scheelt het ook nog nauwelijks in rendement.
N blijft uiteraard 1 maar de laatste tien jaar nog geen problemen gehad met de buitenunit.DjoeC schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:45:
[...]
Dit speelde zo rond de laatste elfstedentochtDaarnaast heb je bij WW minder "buiten"spul dat kapot kan, alleen maar een pomp. Ik heb vorig jaar nog eens gecheckt maar het is nog steeds ontzaglijk prijzig en moeilijk(er) te installeren door de oorspronkelijk gemaakte keuzes.
Kleine herstellingen waren er juist aan de binnenunit (vastgelopen circulatiepomp en zo'n pomp heb je in ieder systeem dat warm water moet rondpompen).
Tien jaar geleden was het idd nog een gok maar de trens van winterse buitentemperaturen lijkt me nu toch gekend. En dan is - mijn mening - de meerkost van WW tov LW nauwelijks nog te verantwoorden.
[ Voor 13% gewijzigd door Independent op 12-03-2025 11:54 ]
Misschien eerst maar eens wachten tot de EU van koers verandert. Zolang dat niet gebeurt zal Den Haag wat moeten doen, en als Den Haag wat moet doen, dan moeten gemeenten ook wat doen.silverball schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:36:
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik ben ook full-electric op het moment. Maar de cijfers liegen er niet om, CV ketels verkopen als warme broodjes en de warmtepompen, overigens allemaal in hybride vorm, blijven achter. Geen ambtenaar die zijn handen gaat branden aan een gasloze wijk terwijl iedereen nog met onafgeschreven ketels zit.
Ik zie het niet gebeuren maar ik zie graag het tegendeel bewezen.
Of iedereen nu een nieuwe CV-ketel heeft maakt in dat verhaal weinig uit.
@phicoh Mijns inziens was die hybride warmtepomp verplichting een goede stap geweest om de grote klap t.z.t. wat te verzachten. Ik vrees dat je er echt niet blij van wordt als een wijk geforceerd van het gas af moet gaan als ambtenaar, rond corona durfden die zich ook bij geen sportclub o.i.d. meer te vertonen.
[ Voor 53% gewijzigd door silverball op 12-03-2025 12:23 ]
Om het een en ander even nader te duiden: ik heb niet geïnvesteerd in een vloerverwarming.DjoeC schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:12:
@silverball @Independent Ja, LW zit ook in mijn achterhoofd maar de installatieperikelen zijn ongeveer gelijkelijk complex (=duur/onhandig). Dit jaar eerst een paar andere grote(re) projecten op stapel die niet kunnen wachten.
De oorspronkelijk verwarming bestond uit een gaskachel per kamer gevoed door een gastank. Gasaansluiting was er toen nog niet in de wijk.
Die gaskachels en gasleidingen heb ik eigenhandig gesloopt en laten ophalen door een oudijzerhandelaar. Heeft me dus niets gekost.
De oude vloer heb ik ook eigenhandig uitgebroken. Met een boorhamer ging dat redelijk vlot.
Dan bleek dat er daaronder onvoldoende plaats was voor isolatie + vloerverwarming. Dan alleen maar isolatie geplaatst (waar je destijds een hogere premie voor kreeg dan de aanschafprijs
Gezien de isoaltieschil bleken de L/L units eigenlijk overbodig maar bij gas was dat hetzelfde probleem geweest (en kon je bij een aanhoudende hittegolf ook niet koelen).
De CV installatie en installatie voor SWW was dus voor gas en WP grotendeels gelijk.
Het enige verschil was de bron, een gasketel of een WP met binnen- en buitenunit.
De wandbinnenunit van de WP is niet omvangrijker dan deze van een CV ketel.
Het enige verschil zat dus in de buitenunit tegen de buitengevel.
Waar al verwarming op gas aanwezig is kan je dit doorgaans ook makkelijker vervangen door L/W.
Het leidingwerk ligt er immers al en de bovengrondse elementen voor verwarming met hun aansluitingen ook.
[ Voor 69% gewijzigd door Independent op 12-03-2025 12:45 ]
Eind jaren '90 had je een enorm dure aan/uit warmtepomp gehad met een verschrikkelijk koudemiddel en COP3.6 nominaal die in zijn eentje een heel ketelhok vult (de unit zelf was groot en er hoorde een enorm buffervat, boilervat bij). En je had de installateur zelf moeten opleiden.DjoeC schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:34:
@Independent Eens! Ik had eind negentiger jaren ook moeten doorpakken en een (WW) warmtepomp moeten nemen. Ondanks de toen wel hogere kosten en mindere beschikbaarheid (ook van installateurs) had het zich al driedubbel en dwars terugbetaald. Maar goed, da's met de kennis van nu - toen zaten we qua budget al aan de tax en was het "extra" er gewoon niet (meer).
Nu heb je voor een fractie van het geld een zuiniger L/W unit.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wat het opleiden van de installateur betreft kan je ook vandaag nog pech hebben.Proton_ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:04:
[...]
Eind jaren '90 had je een enorm dure aan/uit warmtepomp gehad met een verschrikkelijk koudemiddel en COP3.6 nominaal die in zijn eentje een heel ketelhok vult (de unit zelf was groot en er hoorde een enorm buffervat, boilervat bij). En je had de installateur zelf moeten opleiden.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat gaat denk ik iets subtieler. Eerst wordt dat warmtenet aangelegd. Niemand gaat het dan hebben over het afschakelen van gas. Pas jaren later komt de netbeheerder met de mededeling dat de gasleidingen weggehaald gaan worden.silverball schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:20:
@phicoh Mijns inziens was die hybride warmtepomp verplichting een goede stap geweest om de grote klap t.z.t. wat te verzachten. Ik vrees dat je er echt niet blij van wordt als een wijk geforceerd van het gas af moet gaan als ambtenaar, rond corona durfden die zich ook bij geen sportclub o.i.d. meer te vertonen.
Een warmtenet is bij uitstek rendabel wanneer veel warmte over een korte afstand moet worden vervoerd. Plat gezegd bij veel slecht geïsoleerde woningen per km2. Daarom wordt in ieder business plan van warmtenetten ook meegenomen dat de woningen niet zoveel geïsoleerd behoeven te worden. Met het verstrijken van de tijd worden onze woningen beter geïsoleerd, en wordt een warmtenet relatief ongunstiger. Mijn persoonlijke, wellicht een beetje ongenuanceerde mening is dat de hele warmtenet-ballon hard aan het leeglopen is.phicoh schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:13:
[...]
Dat gaat denk ik iets subtieler. Eerst wordt dat warmtenet aangelegd. Niemand gaat het dan hebben over het afschakelen van gas. Pas jaren later komt de netbeheerder met de mededeling dat de gasleidingen weggehaald gaan worden.
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Vv ligt overal, ketel draait op rond 35c. Verbouwing verwacht ik de komende jaren niet en als wel, dan alleen badkamer in de garage makensilverball schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:20:
@DjoeC Wellicht gewoon in het achterhoofd houden tot de eerstvolgende grote verbouwing. Hier zag ik het ook niet voor mij, totdat ik de benedenverdieping aanpakte en het daardoor redelijk 'makkelijk' erbij kon pakken. Leidingen omleggen en vloerverwarming lijkt invasief totdat je toch alle koofjes open hebt en naar een kale egalinevloer staat te kijken.
Wat is de voorlooptijd/waarschuwingsperiode volgens de wet voordat de netbeheerder de hoofdleiding mag afsluiten?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Yep al had ik een Stiebel installateur op t oog met ervaring die m privé ook had. En dat het nu veel beter is: natuurlijk, de techniek staat gelukkig niet stil....Proton_ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:04:
[...]
Eind jaren '90 had je een enorm dure aan/uit warmtepomp gehad met een verschrikkelijk koudemiddel en COP3.6 nominaal die in zijn eentje een heel ketelhok vult (de unit zelf was groot en er hoorde een enorm buffervat, boilervat bij). En je had de installateur zelf moeten opleiden.
8 jaar.dunklefaser schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:32:
@phicoh Hoe zit het dan met de "aanwijsbevoegdheid" van de gemeente (WCW en WGIW)?
Wat is de voorlooptijd/waarschuwingsperiode volgens de wet voordat de netbeheerder de hoofdleiding mag afsluiten?
Wat maakt het dan zo moeilijk in jouw geval? Leidingtraject?DjoeC schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:30:
[...]
Vv ligt overal, ketel draait op rond 35c. Verbouwing verwacht ik de komende jaren niet en als wel, dan alleen badkamer in de garage maken
Correct, samen met een veel te volle technische ruimte. Leidingtraject zou naar schatting richting de 20m gaan via ongewenste routes. Hetzelfde geldt voor WW, nog wat verder maar dat zou lage temperatuur zijn.silverball schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:38:
[...]
Wat maakt het dan zo moeilijk in jouw geval? Leidingtraject?
Er zijn gebieden met veel huurwoningen. Daar hebben bewoners in het algemeen weinig te kiezen. Gemeenten zetten daar nu op in om samen met woningbouwcorporaties iets te regelen.Mjier schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:28:
Een warmtenet is bij uitstek rendabel wanneer veel warmte over een korte afstand moet worden vervoerd. Plat gezegd bij veel slecht geïsoleerde woningen per km2. Daarom wordt in ieder business plan van warmtenetten ook meegenomen dat de woningen niet zoveel geïsoleerd behoeven te worden. Met het verstrijken van de tijd worden onze woningen beter geïsoleerd, en wordt een warmtenet relatief ongunstiger. Mijn persoonlijke, wellicht een beetje ongenuanceerde mening is dat de hele warmtenet-ballon hard aan het leeglopen is.
Er zijn ook gebieden met woningen waar je moeilijk de buitenunit van een WP kan plaatsen. Die zijn ook geschikt omdat er geen redelijk alternatief is.
Dat zijn logische gebieden om eerst aan te pakken. Bij grondgebonden woningen is een WP logischer, maar als er al een warmtenet vlakbij is, dan zal er druk komen om aan te sluiten op dat warmenet.
De verhuurder denkt dat het goedkoper is in aanleg en gebruik:
Kosten voor Actium, om deze 300 woningen energiezuiniger te maken en ook te renoveren, zijn volgens Hoogeveen per huis 100.000 euro. Ze krijgen ook nieuwe keukens en badkamers. Daarmee komt de operatie op zeker 30 miljoen uit. Maar de investering is volgens Actium goedkoper dan overal aparte warmtepompen. En straks zijn de energielasten, zo is berekend, voor de huurders lager.
kan in zo'n artikel idd van alles beweerd worden.
"miniwarmtenet" lijkt het nieuwe buzzword bij warmtenetten te worden.
Je moet namelijk eerst naar veel te hoge temperaturen om met een hoge COP te kunnen doen, dus je mag zelfs bij toepassing van industriele warmtepompen alsnog gas of biomassa-met-een-matig-filter bijstoken in een woonwijk (meestal zijn ze sowieso enkel fossiel gestookt) en vervolgens kan je meteen de helft aan warmte aan leidingverliezen inleveren.
Die netten zijn alleen maar interessant voor wie een gesubsidieerd monopolieverdienmodel in z'n schoot geworpen kan krijgen door domme ambtenaren te overtuigen dat dit een goed idee is.
Ik ken echt geen enkele bewoner die blij is met een warmtenet, die klagen altijd steen en been over hoe duur het is.
All-electric.
20m is prima te doen met koelleidingen naar een split. Binnenunit is dan net zo groot als je ketel. Je hebt alleen ~70x70cm nodig voor je boilervat (of een WP-boiler elders plaatsen).DjoeC schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:42:
[...]
Correct, samen met een veel te volle technische ruimte. Leidingtraject zou naar schatting richting de 20m gaan via ongewenste routes. Hetzelfde geldt voor WW, nog wat verder maar dat zou lage temperatuur zijn.
All-electric.
Dit klinkt me meer in de oren als een moderne, warmtepompversie van blokverwarming dan een warmtenetwerk (= hele buurt op een centraal stookhok met leidingen door de grond). Dit lijkt meer op een warmtepomp voor een kantoorgebouw. Dat kan idd best goed werken dan voor appartementencomplexen of grote blokken rijtjeshuizen.Kalentum schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:53:
In mijn woonplaats wordt er een soort miniwarmtenet aangelegd voor 300 woningen, om te voorkomen dat er 300 warmtepompen moeten worden geinstalleerd https://www.rtvdrenthe.nl...-300-woningen-asser-buurt
En "We hebben bij eerdere wijkrenovaties al warmtepompen geplaatst. Die blijken zeer storingsgevoelig en ook nog eens lawaaiig. Bovendien is de levensduur veel korter." Klinkt als een doorsnee projectinstallateur die het gebruikelijke prutswerk voor de laagst aanbestede prijs geleverd heeft. Dat is simpelweg allemaal niet waar bij een goed ontworpen en geinstalleerde L/W.
All-electric.
Woningbouw dus kan een of andere ventilatiewarmtepomp ding zijn geweest.RonJ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:20:
[...]
En "We hebben bij eerdere wijkrenovaties al warmtepompen geplaatst. Die blijken zeer storingsgevoelig en ook nog eens lawaaiig. Bovendien is de levensduur veel korter." Klinkt als een doorsnee projectinstallateur die het gebruikelijke prutswerk voor de laagst aanbestede prijs geleverd heeft. Dat is simpelweg allemaal niet waar bij een goed ontworpen en geinstalleerde L/W.
Mn broertje woont in een nieuwbouw (2021) woningbouwhuis met warmtepomp, met een perfect capabele ME Ecodan. Die staat hier niet voor niets bovenaan de COP charts.silverball schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:24:
[...]
Woningbouw dus kan een of andere ventilatiewarmtepomp ding zijn geweest.
Maar als je de unit dik oversized, doodleuk in de beton-droogmodus laat staan, vervolgens na een week zeiken even langsrijdt maar alsnog de stooklijn niet/veel te hoog instelt, zoneregeling toepast in een huis van 85m2, etc. dan gaat het niet echt lekker werken he. Dat wordt natuurlijk 1 groot pendelfestijn met veel teveel stop/starts, dan gaan ze idd stuk.
Na 4 pogingen met die prutsers bij de installateur van de woningbouw hier, hebben we het samen zelf maar gefixt in een dagje voor de hele straat. Verbruik ging zo'n 70-80% omlaag: Zoneregeling voor iig de woonkamer eraf getrokken, stooklijn naar 23-33, en klaar. Mooie lange runs op een lage temperatuur. Nog een A4'tje erbij hoe ze de stooklijn moeten aanpassen of zones kunnen bijregelen op de verdeler als het ergens te koud of warm wordt. Heleboel blije buurtjes daar inmiddels met fluisterstille en zuinige WP's.
Dat was voor 4 verschillende duurbetaalde "expert monteurs" blijkbaar allemaal veel te moeilijk om te bedenken.
Recent ook nog bij twee bevriende stellen met een gloednieuwe koopwoning van rond de 1mio langsgeweest, allebei min of meer precies hetzelfde verhaal, niet tot nauwelijks iets ingesteld, zoneregeling (die door het bouwbesluit gepushte overbodige zooi is echt m'n nemesis) die de boel vernaggelt en ook heel slordig geïnstalleerd qua leidingwerk e.d. waardoor je heel veel bruikbare (opslag)ruimte inlevert.
[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 12-03-2025 15:59 ]
All-electric.
Ik denk dat goedkoper gaat betekenen: wordt na aanleg verkocht aan een grotere partij met hogere tarieven.Kalentum schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:53:
In mijn woonplaats wordt er een soort miniwarmtenet aangelegd voor 300 woningen, om te voorkomen dat er 300 warmtepompen moeten worden geinstalleerd https://www.rtvdrenthe.nl...-300-woningen-asser-buurt
[...]
Concept van mini-warmtenetten is veelal centrale bodemwarmtepomp met gesloten bodemenergiesysteem. Een GBES is collectief flink goedkoper (veel aanloopkosten voor de boormachine).dunklefaser schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:03:
@Kalentum Zonder de (technische/financiële) randvoorwaarden van de installatie te kennen
kan in zo'n artikel idd van alles beweerd worden.
"miniwarmtenet" lijkt het nieuwe buzzword bij warmtenetten te worden.
Voordelen zijn
- geen ruimte in de woning nodig
- geen geluidsoverlast
- schaalvoordeel
plus de voordelen van een bodemwarmtepomp (bijv hoog rendement koeling)
Wordt veel als optie beschouwd bij kleinere (grondgebonden) rijtjeswoning. Per rijtje van 5 tot 15 woningen 1 warmtepomp
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En dan komt een bewoner ervaringen uit de oude doos trekken en staat het hele rijtje op zijn achterste benen.Skyaero schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:36:
[...]
Concept van mini-warmtenetten is veelal centrale bodemwarmtepomp met gesloten bodemenergiesysteem. Een GBES is collectief flink goedkoper (veel aanloopkosten voor de boormachine).
Voordelen zijn
- geen ruimte in de woning nodig
- geen geluidsoverlast
- schaalvoordeel
plus de voordelen van een bodemwarmtepomp (bijv hoog rendement koeling)
Wordt veel als optie beschouwd bij kleinere (grondgebonden) rijtjeswoning. Per rijtje van 5 tot 15 woningen 1 warmtepomp
https://www.destentor.nl/...wijk-in-zutphen~a4ea8024/
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Benieuwd wat "in de kou zitten" per dag oplevert.ZonnigY schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:19:
[...]
En dan komt een bewoner ervaringen uit de oude doos trekken en staat het hele rijtje op zijn achterste benen.
https://www.destentor.nl/...wijk-in-zutphen~a4ea8024/
Bodembron - dit is dat wat Energie Utrecht in gedachte heeft. Een gezamenlijke bron - pilot realisatie 2025.
Gisteren ook met andere concepten kennis kunnen maken op HIER opgewekt.
Bijvoorbeeld als bron "aquathermie" bij Soester Energie + later WKO - schaalbaar?
Een deel staat kort voor de realisatie. (www.warmdoorwater.nl - NMU
@ZonnigY Resultaten uit het verleden . . . voorspellen niets (goeds) voor de toekomst.
Maar ik ben geen psycholoog (gelukkig)
Is ook een mogelijkheid, heb je feitelijk een zeer lage temperatuur (ZLT) net. Neemt wel het voordeel van een centrale warmtepomp weg, iets wat juist deze mini-warmtenetjes interessant maakt.BarryH schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:24:
Of puur een gezamenlijk bronnet en ieder eigen ww wp
Leuk dat je daar bent geweest! Is al een paar jaar geleden dat ik daar voor het laatst was. WKO (open bodemenergiesysteem) is al wel veel groter dan een bodemlus (gesloten bodemenergiesysteem). Bij een GBES blijf je idealiter onder de 70 kW. Blijf je ook buiten de noodzaak van een omgevingsvergunning. Zit je op zo'n 15 woningen.dunklefaser schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:27:
@Skyaero "HIER opgewekt 2025"had een sessie over mini-warmtenetten.
Bodembron - dit is dat wat Energie Utrecht in gedachte heeft. Een gezamenlijke bron - pilot realisatie 2025.
Gisteren ook met andere concepten kennis kunnen maken op HIER opgewekt.
Bijvoorbeeld als bron "aquathermie" bij Soester Energie + later WKO - schaalbaar?
Een deel staat kort voor de realisatie. (www.warmdoorwater.nl - NMU
@ZonnigY Resultaten uit het verleden . . . voorspellen niets (goeds) voor de toekomst.
Maar ik ben geen psycholoog (gelukkig)
Een OBES/WKO, afhankelijk van de locatie, kan makkelijk 1 MW leveren (regio Soest), tot bijna het dubbele (regio Amsterdam). Praat je dus al snel over minimaal 300 woningen. Spreken we in jargon eigenlijk al niet meer van 'mini'-warmtenetten.
Gratis restwarmte is toch eigenlijk koeling van een of ander industrieel proces?RonJ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:10:
Ieder warmtenet zonder grote hoeveelheden "gratis" restwarmte uit naburige industrie oid is bij voorbaat een kansloos inefficient communaal gedrocht.
Je moet namelijk eerst naar veel te hoge temperaturen om met een hoge COP te kunnen doen, dus je mag zelfs bij toepassing van industriele warmtepompen alsnog gas of biomassa-met-een-matig-filter bijstoken in een woonwijk (meestal zijn ze sowieso enkel fossiel gestookt) en vervolgens kan je meteen de helft aan warmte aan leidingverliezen inleveren.
Die netten zijn alleen maar interessant voor wie een gesubsidieerd monopolieverdienmodel in z'n schoot geworpen kan krijgen door domme ambtenaren te overtuigen dat dit een goed idee is.
Ik ken echt geen enkele bewoner die blij is met een warmtenet, die klagen altijd steen en been over hoe duur het is.
Wat ik mij dan afvraag: als je een industrieel proces met bijhorende restwarmte koppelt aan het verwarmen van woningen in de buurt hoe gaat dit dan in de lente/zomer als de woningen geen warmte nodig hebben? Waar moet die industriële restwarmte dan naar toe?
Gewoon in de lucht blazen denk ik dan. Maar dan heb je eigenlijk twee afgifte-systemen nodig in de fabriek.
DjoeC schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:26:
[...]
Benieuwd wat "in de kou zitten" per dag oplevert.
Dat zal ook wel ongeveer zijn wat ze aan schadevergoeding hebben gekregen.Uit onderzoek blijkt dat huishoudens tussen de 35.000 en 75.000 euro schade hebben opgelopen door het falende systeem
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Correct. Het bestaande koelsysteem wordt dan ook niet ontmanteld. Meestal wordt er ook niet voldoende restwarmte onttrokken om voldoende te koelen en is het koelsysteem dus alsnog nodig. Alleen als de warmtevraag hoog, hoeft het koelsysteem minder hard te werken.Wozmro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:42:
[...]
Gratis restwarmte is toch eigenlijk koeling van een of ander industrieel proces?
Wat ik mij dan afvraag: als je een industrieel proces met bijhorende restwarmte koppelt aan het verwarmen van woningen in de buurt hoe gaat dit dan in de lente/zomer als de woningen geen warmte nodig hebben? Waar moet die industriële restwarmte dan naar toe?
Gewoon in de lucht blazen denk ik dan. Maar dan heb je eigenlijk twee afgifte-systemen nodig in de fabriek.
Soms wordt er opslag gebruikt. Hoewel een datacenter in de winter warmte kan leveren, is het gunstiger als deze in de zomer zijn warmte kwijt kan. Dit omdat de koelmachines dan veel harder moeten werken. Door deze te ontlasten is de besparing op elektriciteit en water veel hoger dan in de winter.
Warmte wordt dan opgeslagen in een WKO/OBES. Vanuit een warmteperspectief minder efficient dan direct leveren vanuit het datacenter, maar het totale milieueffect is met opslag hoger. Enig nadeel is dat een WKO relatief duur is. In sommige gevallen hebben datacenters al een WKO voor de pieklast op echt warme dagen. Dan hoef je die investering niet meer te doen.
En omdat gas zo schaars is (en nog wat andere redenen) kan je het beter via een elektriciteitscentrale omzetten naar Elektra en dan in een woning met een warmtepomp warmte maken, dan een gasketel in de woning gebruiken. Want via route 1 heb je gewoon meer warmte in de woning.Dreamvoid schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:52:
Probleem is niet zozeer de gas prijzen, maar de beschikbaarheid van genoeg duurzaam gas om de klimaatdoelen te halen. Zelfs in het meest optimistische 2050 scenario is er maar circa 100 miljard kuub duurzaam gas in de EU, op een huidig gebruik van circa 320 miljard kuub. Een deel van Nederland zal nog steeds gas blijven gebruiken, maar het grootste deel van de huizen zullen (al dan niet gedwongen) naar stadsverwarming of electriciteit overschakelen, tenminste: zoals het er nu uit ziet.
https://www.bd.nl/buitenl...-klimaatreligie~abf7abdb/
En, nee - dit is niet bedoeld als de start van een politieke discussie (daar zijn andere onderwrpen voor) - aub niet doen dus. Wij moeten door blijven gaan, ook al lijkt het dweilen met de kraan open.
De invloed van de grijze energielobby is daar zo sterk, de realiteit is niet meer relevant. Surf maar eens op een schoon profiel door YouTube of tiktok o.i.d. , je wordt al behoorlijk snel blootgesteld aan een bootlading propagana op dit punt. En andere punten maar dat terzijde.
Dat zit hem al in kleine dingetjes. Zo viel het vriendinlief op dat de laatste tijd in veel cooking content uit de US echt even expliciet wordt stilgestaan waarom je zou moeten koken op gas.
[ Voor 20% gewijzigd door silverball op 13-03-2025 11:15 ]
silverball schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:14:
@Djoey Laten we nou Amerika niet als voorbeeld nemen in geen enkel politiek onderwerp![]()
De invloed van de grijze energielobby is daar zo sterk, de realiteit is niet meer relevant. Surf maar eens op een schoon profiel door YouTube of tiktok o.i.d. , je wordt al behoorlijk snel blootgesteld aan een bootlading propagana op dit punt. En andere punten maar dat terzijde.
Dat zit hem al in kleine dingetjes. Zo viel het vriendinlief op dat de laatste tijd in veel cooking content uit de US echt even expliciet wordt stilgestaan waarom je zou moeten koken op gas.
niet in de laatste 5 jaar, maar in de laatste 15 is nog te doensilverball schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Als CV ketels zo'n 15 jaar meegaan*, hebben we "in theorie" nog 10 jaar om ervoor te zorgen dat iedere vervanging van een CV ketel een warmtepomp is. Als gas duurder wordt, en duurzame energie (ook in de winter) een economisch tegenwicht kan geven rollen dat soort ballen ineens harder dan we nu kunnen voorspellen denk (hoop?) ik zo. Geld is nou eenmaal het makkelijkste middel om mensen te laten bewegen.
de huidige stroom aan negativiteit over duurzame energie, netcongestie ("veroorzaakt door duurzame energie"), elektrisch rijden, warmtenetten en in mindere mate warmtepompen (om nog maar te zwijgen van salderen wat een media shitshow is dat) helpt niet bij Henk. zodra gas 3 euro de m3 is, en elektra nog steeds 0,30/kWh wil iedereen weer een warmtepomp.
Ik denk dat de belangrijkste shift hierin moet zijn dat de werkelijke kosten voor co2 (of vervuiling) wordt betaald. Dat is dan weer zo'n ding dat je wereldwijd moet regelen anders zit je als braafste jongetje van de klas je eigen economie om zeep te helpen met in ieder geval 2 gevolgen:
1. een ruk naar "i don't care" bij de eerst volgende verkiezingen
2. geen geld om je groene missie voort te zetten
ditzelfde gedoe heb je overal.
Amsterdam > Barcelona (enkele rit):
vliegtuig: 07:00 vertrek, 09:20 aankomst, €86,99
trein: 09:10 vertrek, 21:29 aankomst, €302
en dan gaan we uitleggen dat vliegen verkeerd is, ja dat zal. Ingrid vinkt een heel mooi groen vinkje aan op de laatste pagina van het uitchecken, kost minder dan 5 euro, dat is een extra dag vakantie (2 als je de terugreis meerekent), problem solved

* https://www.technim.nl/levensduur-cv-ketel/
in bovenstaande link kwam ik dus iets echt krankzinnigs tegen:
ik ben heel even kwijt hoe duurzamere onderdelen voor een kortere levensduur zorgen.Het kan zijn dat je gewend bent van een cv-ketel dat deze wel 20 tot 30 jaar meegaat. Dat kan zeker kloppen bij de oude modellen. De nieuwe ketels hebben een mindere levensduur door de duurzamere onderdelen die gebruikt worden. Echter is het verbruik dan ook veel lager dan bij de oude modellen.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk