Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:44

silverball

De wagen voor moderne mensen

LinuZZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:49:
[...]

niet in de laatste 5 jaar, maar in de laatste 15 is nog te doen O-)

Als CV ketels zo'n 15 jaar meegaan*, hebben we "in theorie" nog 10 jaar om ervoor te zorgen dat iedere vervanging van een CV ketel een warmtepomp is. Als gas duurder wordt, en duurzame energie (ook in de winter) een economisch tegenwicht kan geven rollen dat soort ballen ineens harder dan we nu kunnen voorspellen denk (hoop?) ik zo. Geld is nou eenmaal het makkelijkste middel om mensen te laten bewegen.

de huidige stroom aan negativiteit over duurzame energie, netcongestie ("veroorzaakt door duurzame energie"), elektrisch rijden, warmtenetten en in mindere mate warmtepompen (om nog maar te zwijgen van salderen wat een media shitshow is dat) helpt niet bij Henk. zodra gas 3 euro de m3 is, en elektra nog steeds 0,30/kWh wil iedereen weer een warmtepomp.
Ik vermoed dat dit wel meevalt, de gasprijs is nog steeds significant t.o.v. < 2021. Mocht deze weer dermate omhoog gaan dat het de bestaanszekerheid aantast komt er wel weer een prijsplafond of een belastingvoordeel. De mensen die de juiste conclusies hebben getrokken uit de gascrisis hebben of overwegen een warmtepomp, of hebben een goede reden om dit niet te doen. De rest van woningbezittend Nederland houdt vast aan de CV ketel of droomt van de waterstof utopie.

L/w is gewoon een ver-van-mijn-bed-show voor veel mensen. Zowel fiscaal als praktisch. Veel installateurs willen er niet aan, de berichtgeving in de media is matig op zijn minst en de investeringskosten zijn hoger dan een nieuwe ketel.

Mijns inziens mag de overheid (nog) meer stimuleren, maar dat gaat in het huidige kabinet niet gebeuren.
[...]

Ik denk dat de belangrijkste shift hierin moet zijn dat de werkelijke kosten voor co2 (of vervuiling) wordt betaald. Dat is dan weer zo'n ding dat je wereldwijd moet regelen anders zit je als braafste jongetje van de klas je eigen economie om zeep te helpen met in ieder geval 2 gevolgen:
1. een ruk naar "i don't care" bij de eerst volgende verkiezingen
2. geen geld om je groene missie voort te zetten

ditzelfde gedoe heb je overal.

Amsterdam > Barcelona (enkele rit):
vliegtuig: 07:00 vertrek, 09:20 aankomst, €86,99
trein: 09:10 vertrek, 21:29 aankomst, €302

en dan gaan we uitleggen dat vliegen verkeerd is, ja dat zal. Ingrid vinkt een heel mooi groen vinkje aan op de laatste pagina van het uitchecken, kost minder dan 5 euro, dat is een extra dag vakantie (2 als je de terugreis meerekent), problem solved |:( .
Ik ben het met je eens, maar ik zie het niet gebeuren. In Nederland bouwen we geen HSL spoor meer vanwege politiek en slechte bodemgesteldheid, de huidige HSL is een drama vanaf dag 1. In Duitsland doen ze jaren over een enkele brug. Antwerpen - Brussel tuft de Thalys nog steeds met een gangetje van max 100 km/u (?). Treinreizen is niet alleen bizar duur, het is ook nog eens significant trager.
[...]

* https://www.technim.nl/levensduur-cv-ketel/

in bovenstaande link kwam ik dus iets echt krankzinnigs tegen:

[...]

ik ben heel even kwijt hoe duurzamere onderdelen voor een kortere levensduur zorgen.
Gok; Kleinere toleranties, zuiniger materiaalgebruik en meer gevoelige sensoren? Mijn oude nefit ecomline pomp kon je letterlijk repareren met een hamer en was niet gevoelig voor vuil en magneetdeeltjes. Moderne CV pompen zijn veel zuiniger, maar werken met een magneet. Hierdoor zijn ze gevoeliger voor metaaldeeltjes in het leidingwerk.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:24
[...]

Amsterdam > Barcelona (enkele rit):
vliegtuig: 07:00 vertrek, 09:20 aankomst, €86,99
trein: 09:10 vertrek, 21:29 aankomst, €302
Ehhm, ik mis even: 2 uur te voren inchecken en het feit dat het gemiddeld vliegveld niet bij Camp Nau of de Sagrada Familia ligt. De trein scheelt dus wat extra reizen. Maar vooruit BCN ligt tegen t strand aan, dat kun je lopen.

Maar je hebt gelijk, veel mensen gaan voor goedkoop ;) Ikzelf ook: Vlucht van Philly naar North-Carolina via Orlando, vlogen over ons vliegveld (....) maar via Orlando scheelde 200 euro/pp maar kostte een paar uurtjes extra...... Gekke wereld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
DjoeC schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:56:
Tja, en wij ons maar druk blijven maken over een kW meer of minder:
https://www.bd.nl/buitenl...-klimaatreligie~abf7abdb/

En, nee - dit is niet bedoeld als de start van een politieke discussie (daar zijn andere onderwrpen voor) - aub niet doen dus. Wij moeten door blijven gaan, ook al lijkt het dweilen met de kraan open.
Vergeet niet, Texas staat vol met windturbines en PV. En dat is niet omdat ze in Texas zo groen zijn. Er zijn allerlei mensen in de VS die een EV hebben, niet omdat het hip is, maar gewoon omdat het uiteindelijk goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
[...]

Ik denk dat de belangrijkste shift hierin moet zijn dat de werkelijke kosten voor co2 (of vervuiling) wordt betaald. Dat is dan weer zo'n ding dat je wereldwijd moet regelen anders zit je als braafste jongetje van de klas je eigen economie om zeep te helpen met in ieder geval 2 gevolgen:
1. een ruk naar "i don't care" bij de eerst volgende verkiezingen
2. geen geld om je groene missie voort te
Je wordt op je wenken bediend. De EU gaat CO2 fors duurder maken met nieuwe wetgeving.
Niet dat bedrijven dan iets gaan veranderen, de rekening is voor de consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Eric-Peric schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:36:
[...]

Je wordt op je wenken bediend. De EU gaat CO2 fors duurder maken met nieuwe wetgeving.
Ik snap die laatste opmerking niet helemaal. Er liggen bij netbeheerders een absurde hoeveelheid aanvragen voor elektriciteitsaansluitingen die niet gerealiseerd kunnen worden door tekort aan capaciteit. De ACM is voor de rechter gedaagd omdat bedrijven boos waren dat ze niet als kritiek aangemerkt werden en pas later een aansluiting zouden krijgen.

Er verandert juist heel veel. Maar natuurlijk niet van de ene op de andere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Eric-Peric schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:36:
[...]

Het blijft een lastig dillema, je wilt ook niet je vestigingsklimaat verstieren voor de industrie, daar blijf je dankzij globalisering tegenaan lopen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Wozmro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:42:
[...]

Gratis restwarmte is toch eigenlijk koeling van een of ander industrieel proces?

Wat ik mij dan afvraag: als je een industrieel proces met bijhorende restwarmte koppelt aan het verwarmen van woningen in de buurt hoe gaat dit dan in de lente/zomer als de woningen geen warmte nodig hebben? Waar moet die industriële restwarmte dan naar toe?

Gewoon in de lucht blazen denk ik dan. Maar dan heb je eigenlijk twee afgifte-systemen nodig in de fabriek.
Volgens mij heeft @Skyaero dit al uitstekend beantwoord.

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
silverball schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:12:

L/w is gewoon een ver-van-mijn-bed-show voor veel mensen. Zowel fiscaal als praktisch. Veel installateurs willen er niet aan, de berichtgeving in de media is matig op zijn minst en de investeringskosten zijn hoger dan een nieuwe ketel.

Mijns inziens mag de overheid (nog) meer stimuleren, maar dat gaat in het huidige kabinet niet gebeuren.
Misschien een unpopular opinion, maar laat ze voorlopig vooral niet nog meer subsidie uitdelen, van mij mag de kraan zelfs dicht. Laat de installateurs en fabrikanten maar een stap of 5 bijzetten en weer met normale marges een degelijk en simpel product neerzetten die qua businesscase zelfstandig kan concurreren.

Als de vaak uitermate matig ontworpen en geïnstalleerde warmtepompen >20K moeten kosten om een gasketeltje van 1500 die 1-1,5k m3 relatief schoon gas per jaar verstookt te vervangen, is dit nou niet bepaald de meest efficiente besteding van middelen om de CO2 uitstoot omlaag te krijgen. Dat is ronduit onrendabel.

Ik stond net nog even met mijn nieuwe buurmannen verderop te praten die een vrijstaand huis vrijwel opnieuw aan het bouwen zijn met enorm goede isolatiewaardes. Overal komt vloerverwarming met een pomploze verdeler per verdieping, er komt een technische ruimte van 3-4m2 waar een boilervat of wp-boiler komt. De buitenunit mag er direct naast deze ruimte in de tuin. Simpeler kan het niet, de leidingen voor CV- en SWW worden door de aannemer in die technische ruimte kant en klaar aangeleverd. Een van deze jongens is zelf bouwtechnisch ingenieur en levert letterlijk een warmteverliesberekening mee bij de offerteaanvraag.

Ze hoeven dus letterlijk alleen een vat naar binnen te rijden, een paar leidingen aan te persen, 2 meter flexibele pijp naar buiten te janken en een buitenunit aan te sluiten. Eerste 3 offertes? Allemaal boven de 20K, met uiteraard allerlei parallele buffervaten, zoneregelingen, enorme pompen met 2x het kant en klaar voorgekouwde benodigde vermogen, etc.

Ik heb 'm maar aangeboden het een keer op zaterdag samen met hem en zn aannemer samen te gaan doen. Ik denk dat ie dan voor zo'n 3-4K klaar is na subsidie via de aannemer en dan hou ik er ook nog iets leuks aan over. Z'n aannemer was het gepruts ook spuugzat en had er ook wel oren naar dit een keer zelf te doen.

Echt, de huidige installatiebranche verdient niet beter dan een hele harde financiele duw omlaag om weer een keer met de voetjes op de grond te gaan opereren. De subsidies trekken cowboys aan en houden die onkunde en oplichterij alleen maar in stand. Idem in de zonnepanelenbranche. Ik zit er totaal niet mee dat al die snelle geld jongens die prutswerk leveren nu op de fles gaan, laat de goeden maar overblijven.

En laat de overheid voorlopig al haar belastingcentjes maar steken in haar kerntaak, namelijk het inlopen van de zelfgecreëerde achterstand op de benodigde infrastructuur, ipv aan de voorkant maar vraag aan te blijven wakkeren waar het technische fundament helemaal niet klaar voor is.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 13-03-2025 15:26 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

RonJ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Waarschijnlijk een unpopular opinion, maar laat ze voorlopig vooral niet nog meer subsidie uitdelen, van mij mag de kraan zelfs dicht. Laat de installateurs en fabrikanten maar een stap of 5 bijzetten en weer met normale marges een degelijk en simpel product neerzetten die qua businesscase zelfstandig kan concurreren.
Ik ben het in principe met je eens. Maar het product gaat zijn: "CV-Ketel.".

Voordelen voor de installateur:
  • Veel kennis beschikbaar in de branch, geen herscholingen
  • Afgiftesysteem vernaggelen maakt niet veel uit; praktisch altijd een warm huis; geen klachten
  • Snel en makkelijk installeren
  • Hoog verbruik let men over het algemeen niet op
  • Dankzij de CO wetgeving en tekort aan vakmensen is de klant praktisch verplicht om een onderhoudscontract bij je af te nemen
Warmtepomp:
  • Relatief nieuw voor Nederland, kennis soms beperkt
  • Afgiftesysteem moet aardig kloppen en ingeregeld worden. Klopt dit niet? Klachten over koude huizen
  • Maatwerk en rekenwerk.
  • 'Nieuw' product en afwijkend van de standaard, verbruik ligt onder de loep door eindgebruikers die ook nog eens geen losse rekening meer krijgen voor warmte (gasrekening) en elektra
  • Jaarlijks onderhoud is discutabel en (nog) niet verplicht
Van mij mag de overheid wel eens een onderzoek doen naar een bepaald keurmerk of standaardinstallatie, scholing en tevens de energiebelasting op gas sneller opkrikken. }) En ja, die subsidie hoeft van mij dan ook niet.
RonJ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Echt, de huidige installatiebranche verdient niet beter dan een hele harde financiele duw omlaag om weer een keer met de voetjes op de grond te gaan opereren. De subsidies trekken cowboys aan en houden die onkunde en oplichterij alleen maar in stand. Idem in de zonnepanelenbranche. Ik zit er totaal niet mee dat al die snelle geld jongens die prutswerk leveren nu op de fles gaan, laat de goeden maar overblijven.
Diezelfde sector heeft wel een behoorlijk succesvolle lobby. Denk aan de gehele wettelijke CO-stelsel voor die paar doden per jaar O-)

[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 13-03-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
silverball schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:34:
[...]

Ik ben het in principe met je eens. Maar het product gaat zijn: "CV-Ketel.".
Dat zou zomaar kunnen idd. Misschien moeten we het hele idee "heel NL moet en zal gasloos en aan de warmtepomp of warmtenet en wel nu" nog eens heroverwegen, iig op de kortere termijn. Het kost zoals het nu gaat enorme kapitalen en levert in verhouding tot andere maatregelen nog nauwelijks wat op per geinvesteerde euro. Je kan het geld beter eerst in infrastructuur en grote klappen in de industrie e.d. pompen.
Van mij mag de overheid wel eens een onderzoek doen naar een bepaald keurmerk of standaardinstallatie, scholing en tevens de energiebelasting op gas sneller opkrikken. }) En ja, die subsidie hoeft van mij dan ook niet.

Diezelfde sector heeft wel een behoorlijk succesvolle lobby. Denk aan de gehele wettelijke CO-stelsel voor die paar doden per jaar O-)
Alsjeblieft niet weer 1 of ander verplicht lobbykeurmerkje, daar hebben we er al genoeg van en dat betekend vooral veel papierwinkel, afhakende goede monteurs en 0 toegevoegde waarde voor de consument. Ik zou liever een marktgedreven, vrijwillig initiatief zien zoals Heat Geek waar de goeden zich vanzelf bij willen aansluiten en die juist focust op tegen lage kosten kwalitatief goede installaties opleveren, door bijv. makkelijk toegankelijke software te ontwikkelen waarmee men sneller en makkelijker warmteverlies- en leidingberekeningen kan maken.

De belasting op aardgas voor de consument is hier al veruit de hoogste ter wereld. Nog meer gaat weinig verschil meer maken. De prijs van warmtepompinstallaties moet simpelweg met 75% omlaag en dat vereist een hele andere aanpak als gevolg van een gezondere balans in vraag- en aanbod.
De gasbelasting in Nederland in vergelijking met andere Europese landen, volgens HEPI:

Nederland: 51,0%
Zweden: 31,0%
Duitsland: 29,9%
Italië: 29,9%
Frankrijk: 29,8%
Spanje: 19,6%
België: 19,5%
Verenigd Koninkrijk: 10,1%

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 13-03-2025 15:49 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
RonJ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:45:
Dat zou zomaar kunnen idd. Misschien moeten we het hele idee "heel NL moet en zal gasloos en aan de warmtepomp of warmtenet en wel nu" nog eens heroverwegen, iig op de kortere termijn. Het kost zoals het nu gaat enorme kapitalen en levert in verhouding tot andere maatregelen nog nauwelijks wat op per geinvesteerde euro. Je kan het geld beter eerst in infrastructuur en grote klappen in de industrie e.d. pompen.
Dat is niet logisch. Het kost decennia om al die miljoenen huizen gasloos te verwarmen. Dan kan je niet eerst nog eens decennia gaan wachten tot de industrie wat gedaan heeft.

Verder moet de installatie branch ook gewoon leren hoe ze een WP moeten installeren en onderhouden. Dat gaat ook niet van de ene op de andere dag. Dus moet je nu beginnen.

We moeten ook van ver komen. We zijn gewend (vooral de installatiebranch) aan CV ketels met een enorm vermogen die vaak ook nog veel te hoog staan afgesteld. Ja, dan wordt het wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
phicoh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Dat is niet logisch. Het kost decennia om al die miljoenen huizen gasloos te verwarmen. Dan kan je niet eerst nog eens decennia gaan wachten tot de industrie wat gedaan heeft.

Verder moet de installatie branch ook gewoon leren hoe ze een WP moeten installeren en onderhouden. Dat gaat ook niet van de ene op de andere dag. Dus moet je nu beginnen.

We moeten ook van ver komen. We zijn gewend (vooral de installatiebranch) aan CV ketels met een enorm vermogen die vaak ook nog veel te hoog staan afgesteld. Ja, dan wordt het wel warm.
Als je de subsidiekraan en/of beleidsmatige verplichtingen dichtdraait betekend dat niet dat de overstap op warmtepompen stopt, maar dat het tempo wat omlaag gaat. Er zullen nog steeds enorme aantallen verkocht en geïnstalleerd worden, die trein rijdt en stopt niet meer. Maar dan in een tempo wat past bij wat de branche en het energienet op dit moment wél aankunnen en tegen bedragen die rendabel(er) zullen moeten zijn, terwijl de publieke middelen voorlopig doelmatiger worden besteed aan andere zaken, waaronder dat piepende en krakende energienet.

Nu wakkeren we nog steeds meer vraag aan dan de branche aan kan en zien we na een jaar of 10 dit beleid te hebben gevoerd vooral als resultaat extreem dure en ook nog eens erg slechte installaties en een business case die enorm rammelt. De aanpak moet dus de komende jaren anders gezien dit niet werkt. Het laatste wat je nu moet doen is nog meer subsidie tegen een niet-werkend model aankiepen.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 13-03-2025 16:29 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
RonJ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:22:
Als je de subsidiekraan en/of beleidsmatige verplichtingen dichtdraait betekend dat niet dat de overstap op warmtepompen stopt, maar dat het tempo wat omlaag gaat. Er zullen nog steeds enorme aantallen verkocht en geïnstalleerd worden, die trein rijdt en stopt niet meer. Maar dan in een tempo wat past bij wat de branche en het energienet op dit moment wél aankunnen en tegen bedragen die rendabel(er) zullen moeten zijn, terwijl de publieke middelen voorlopig doelmatiger worden besteed aan andere zaken, waaronder dat piepende en krakende energienet.

Nu wakkeren we nog steeds meer vraag aan dan de branche aan kan en zien we na een jaar of 10 dit beleid te hebben gevoerd vooral als resultaat extreem dure en ook nog eens erg slechte installaties en een business case die enorm rammelt. De aanpak moet dus de komende jaren anders gezien dit niet werkt. Het laatste wat je nu moet doen is nog meer subsidie tegen een niet-werkend model aankiepen.
Ik denk dat het stoppen van de subsidie eerder aangeeft dat de overheid afgehaakt is. Natuurlijk zijn er dan nog steeds een paar mensen die dan wel een WP willen. Maar goede kans dat dat ook degenen zijn die zich goed voorbereid hebben en een installateur kunnen vertellen wat er moet gebeuren.

De subsidie voor warmtepompen is wat betreft hoeveelheid natuurlijk niet te vergelijken met wat er nodig is voor het energienet. Dus dat heeft gewoon geen effect.

Wat wel effect zou hebben is als de overheid zou stoppen met de boycot van airco's. En zich zou realiseren dat die juist een ontzettend efficiënte manier zijn van verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

RonJ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:22:
[...]

Als je de subsidiekraan en/of beleidsmatige verplichtingen dichtdraait betekend dat niet dat de overstap op warmtepompen stopt, maar dat het tempo wat omlaag gaat. Er zullen nog steeds enorme aantallen verkocht en geïnstalleerd worden, die trein rijdt en stopt niet meer. Maar dan in een tempo wat de branche en het energienet wél aankunnen en tegen bedragen die rendabel zijn, terwijl de publieke middelen voorlopig doelmatiger worden besteed aan andere zaken, waaronder dat piepende en krakende energienet.

Nu wakkeren we nog steeds meer vraag aan dan de branche aan kan en zien we na een jaar of 10 dit beleid te hebben gevoerd vooral als resultaat extreem dure en ook nog eens erg slechte installaties en een business case die enorm rammelt. De aanpak moet dus de komende jaren anders gezien dit niet werkt.
Die overstap gaat al behoorlijk langzaam, ik ben wel van mening dat we 2050 niet volledig uit het oog moeten gaan verliezen. We hebben niet echt cijfers of die subsidie nu zin heeft dus ga ik af op mijn onderbuik; in principe ben ik het met je eens, die subsidie moet eraf. Voor de subsidie bestond kreeg ik offertes vanaf 20k, na de subsidie kreeg ik nog steeds offertes vanaf 20k voor full-electric.

Ik zou daarom wel graag voor particulieren een prikkel zien om voor full-electric te kiezen, en voor installateurs een prikkel om een deugdelijke installatie te leveren voor een reëel bedrag. Zelf zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe deze prikkel eruit moet gaan zien.

Misschien is spelen met de belastingknoppen niet het juiste middel, maar het feit blijft dat 2050 over minder dan 25 jaar aanbreekt. Het feit dat CV ketels 15+ jaar meegaan, gemeentes weinig handvatten hebben om wijken gasloos te maken, cv ketels nog steeds als warme broodjes gaan en de installatiesector nog te vaak troep levert voor teveel geld boezemt mij geen vertrouwen in, het laatste versterkt ook nog de twijfelachtige reputatie van l/w onder sommige mensen.
phicoh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:39:
[...]

De subsidie voor warmtepompen is wat betreft hoeveelheid natuurlijk niet te vergelijken met wat er nodig is voor het energienet. Dus dat heeft gewoon geen effect.

Wat wel effect zou hebben is als de overheid zou stoppen met de boycot van airco's. En zich zou realiseren dat die juist een ontzettend efficiënte manier zijn van verwarmen.
Wat natuurlijk nodig is voor het energienet is mensen, graafwerk en koper, kort gezegd. Wellicht moeten we op korte termijn afzien van de elektrificatie van het wegennet; want de piekbelasting van een E.V. is niet in verhouding met een warmtepompje van 5kw. Maar goed, daar is men natuurlijk al mee bezig door het bijtellingsvoordeel af te bouwen.

Airco's subsidiëren is wat mij betreft onzin. Een enkele airco in de woonkamer is geen vervanging van een Cv-installatie en tevens normaliter zeer betaalbaar. Je ziet ze niet voor niks steeds meer.

Een multisplit is kwa kosten al snel vergelijkbaar met l/w, en nog steeds een subjectief en substandaard product in Nederland. Waarom dan niet 'gewoon' l/w op een CV installatie zetten?

Ik zou het echt bijzonder vinden om belasting te gaan spenderen aan l/l installaties, airco's, die wellicht in de praktijk vooral voor koeling gebruikt gaan worden. Kan je het je voorstellen, subsidie op een of andere l/l die al minder dan 2k kost inclusief installatie? Dan heeft ineens heel Nederland een airco in huis die we zelf hebben betaald. Ben je zomers wel van je zonnestroomoverschot af, dat dan weer wel :P

Wat ik mij nog enigzins kan voorstellen is l/l installaties die expliciet niet kunnen koelen subsidiëren met BTW teruggave ofzo, als alternatief op een hybride warmtepomp.

[ Voor 27% gewijzigd door silverball op 13-03-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:18
Blijkbaar is de gascrisis van 2022 weeral vergeten.

Gas goedkoop, keteltje goedkoop, vooral niet teveel preventief nadenken en als er dan toch (weer) iets onverwachts voorvalt dan is het allemaal de schuld van de overheid want die moet dat toch allemaal voorzien.

Als de gemiddelde mens niet wil of niet in staat is tot preventief denken dan zal de overheid dit ook niet doen. Want politiek is altijd volgend op wat er leeft in samenleving anders geraken ze niet herkozen.

Ja, er zijn best veel mensen die het niet kunnen wegens niet de mogelijkheden.

Maar er zijn ook best veel mensen die het wel kunnen maar niet willen, ondanks geld en intelligentie genoeg. Om ideologische redenen, meer elitair gedrag is bijna niet denkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:31
Als je een beetje slim bent kan je , voor een gemiddelde woning, all electric incl auto op 1x25a of 1x10a met thuisaccu

Dan is er niet veel netverzwaring nodig

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

BarryH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:05:
Als je een beetje slim bent kan je , voor een gemiddelde woning, all electric incl auto op 1x25a of 1x10a met thuisaccu

Dan is er niet veel netverzwaring nodig
Dat is nog steeds een stuk hoger dan de historische gelijktijdigheidsfactor van 1 a 2kW per woning, of iedereen moet aan de thuisaccu. Dat kost ook geld en is niet perse duurzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
silverball schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:10:
[...]

Dat is nog steeds een stuk hoger dan de historische gelijktijdigheidsfactor van 1 a 2kW per woning, of iedereen moet aan de thuisaccu. Dat kost ook geld en is niet perse duurzaam.
1x10A = 2300 watt. Dat is niet zo veel meer dan 1500 watt.

En inderdaad, er moet nog verzwaard worden, maar lang niet zoveel als dat iedereen als een kip zonder kop naar 3x25A gaat en piekbelasting gaat veroorzaken met doorstroomverwarmers, WPs die op backup element draaien, 11kW auto laden, etc etc

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Dat aircos niet gesubsidieerd zijn is juist omdat ze ook kunnen koelen.
Nou kunnen lw warmtepompen tegenwoordig ook koelen, dus hoezo krijg je dan wel subsidie?

Ik weet overigens niet hoe vaak U nog op funda kijkt, maar er zijn nog een heleboel huizen die alleen een gaskachel hebben, geen cv.

En om in die situatie naar electrisch te wisselen dan ben je met 2000 euro inderdaad klaar. Bijkomend voordeel, airco is veel geschikter voor matig geisoleerde huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
BarryH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:12:
1x10A = 2300 watt. Dat is niet zo veel meer dan 1500 watt.

En inderdaad, er moet nog verzwaard worden, maar lang niet zoveel als dat iedereen als een kip zonder kop naar 3x25A gaat en piekbelasting gaat veroorzaken met doorstroomverwarmers, WPs die op backup element draaien, 11kW auto laden, etc etc
Bij piek belasting moet je wel de gelijktijdigheid meenemen. De kans dat iedereen z'n doorstroomverwarmers op hetzelfde moment aanzet is niet zo groot.

De gemiddelde auto rijd iets als 10.000 km per jaar. Of te wel (met 15 kWh/100 km) 4 kWh per dag. Als dan met 11 kW gaat laden dan ben je in 20 min. klaar. Dus die worden misschien eens per week geladen wat weinig gelijktijdigheid geeft.

Verwarming is natuurlijk wel een risico. Want die gaan natuurlijk wel maximaal aan de slag als het een keer echt koud is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Eric-Peric schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:18:
Nou kunnen lw warmtepompen tegenwoordig ook koelen, dus hoezo krijg je dan wel subsidie?
Bizar natuurlijk. Nederland staat vol met woningen die tijdens een hete zomer te warm worden. En wat gaan mensen dan doen, ze kopen zo'n mobile airco bij de bouwmarkt.

Maar vooral mensen niet aanmoedigen om een airco voor verwarming te gebruiken. Want die kan ook koelen. Gekker kunnen we het niet maken. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Mijn eigen woning draait al jaren full-electric op 1x20A. Binnenkort een pv-installatie en mogelijk ook een kleine batterij. En dan lijkt mij 1x6A technisch perfect mogelijk.

Een EV thuis laden is hier niet mogelijk wegens geen parkeerplaats. Maar als ik zie aan welk tempo er publieke en bedrijfsladers bijkomen dan maak ik mij daar niet teveel zorgen over.

Privé rij ik weinig met de auto. Wel veel voor het werk naar verschillende klanten, gemiddeld een 150km per dag. Tijdens de middagpauze een beetje bijladen lijkt mij geen probleem en ook in veel gevallen op goedkope zonnestroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik weet overigens niet hoe vaak U nog op funda kijkt, maar er zijn nog een heleboel huizen die alleen een gaskachel hebben, geen cv.

En om in die situatie naar electrisch te wisselen dan ben je met 2000 euro inderdaad klaar. Bijkomend voordeel, airco is veel geschikter voor matig geisoleerde huizen.
Beetje passief bijkoelen vind ik wat anders dan een apparaat subsidiëren die primair in de markt gezet wordt om te koelen en tevens al zeer betaalbaar is.

Bovendien, wilt iedereen zo'n puist van een tochtbak in de kamer ook nog eens geluid maakt tijdens het verwarmen? Achteraf na de verkoop weer een water-CV installatie terugplaatsen is ook niet duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
silverball schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:42:
[...]

Beetje passief bijkoelen vind ik wat anders dan een apparaat subsidiëren die primair in de markt gezet wordt om te koelen en tevens al zeer betaalbaar is.

Bovendien, wilt iedereen zo'n puist van een tochtbak in de kamer ook nog eens geluid maakt tijdens het verwarmen? Achteraf na de verkoop weer een water-CV installatie terugplaatsen is ook niet duurzaam.
Och. Radiatoren verdienen ook niet de schoonheidsprijs hea?
Maar ik denk dat de transitie via airco met een paar duizend euro kosten dus iets van 200 per jaar investering een stuk sneller gaat dan met 30k warmtepompen inclusief isolatieekosten die je nog steeds meer dan 1000 euro investeringskosten per jaar kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Mijn vloermodel airco is iets van 60x60x20cm en doet meestal zijn ding aan 3 á 400W.

Maar alles begint met isolatie natuurlijk. Die 10cm pur hier in de vloer (81,4m²) koste in 2007 een 'belachelijk dure' 2088,08€ incl btw, excl toenmalige subsidie. Die isolatie ligt er nog altijd, geen klachten over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Eric-Peric schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:52:
[...]

Fair, ik zit in de vloerverwarmingsbubbel.
[...]

Maar ik denk dat de transitie via airco met een paar duizend euro kosten dus iets van 200 per jaar investering een stuk sneller gaat dan met 30k warmtepompen die je nog steeds meer dan 1000 euro investeringskosten per jaar kosten.
Dat zal vast, maar blijft wel dat (IMO) een losse airco geen vervanger is, comfort technisch, voor een hele CV installatie op gas of l/w of w/w. Een huis zonder CV zou voor mij (okey, in een gezonde huizenmarkt) minder waard zijn.

Het lijkt mij ook niet wenselijk als we allerlei huizen gaan creëren waar het op de slaap- en badkamers tijdens een echte winter te vochtig en koud is omdat we hele CV installaties hebben vervangen voor een single-split van 4kW.

@Wozmro Netjes hoor, klein huisje?

[ Voor 13% gewijzigd door silverball op 13-03-2025 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
silverball schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:57:
Dat zal vast, maar blijft wel dat (IMO) een losse airco geen vervanger is, comfort technisch, voor een hele CV installatie op gas of l/w of w/w. Een huis zonder CV zou voor mij (okey, in een gezonde huizenmarkt) minder waard zijn.

Het lijkt mij ook niet wenselijk als we allerlei huizen gaan creëren waar het op de slaap- en badkamers tijdens een echte winter te vochtig en koud is omdat we hele CV installaties hebben vervangen voor een single-split van 4kW.
Je kan het ook anders zien. Mensen willen vooral de woonkamer verwarmen. Als je dat met een airco doet dan gebruikt de CV veel minder gas. Dat is direct winst.

Het tweede probleem, er wordt vaak een overbemeten WP aangelegd, want het mag niet koud worden in de woonkamer. Als je er dan een airco bij hebt die ook verwarmt dan is dat probleem een stuk minder groot.

Ten derde, je wil ook kunnen koelen. Met een WP en vloerverwarming kan je wel redelijk koelen, maar ik denk dat dat met radiatoren in de meeste woningen niet gaat lukken. En dan heb je die airco toch weer nodig.

Maar airco's zijn slecht, dus daar kunnen we het wat betreft de energietransitie niet over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
silverball schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:57:
[...]

Fair, ik zit in de vloerverwarmingsbubbel.

[...]

@Wozmro Netjes hoor, klein huisje?
Comfort gaan we niet over twisten, dat is ieders eigen keuze en dat respecteer ik.
Maar ik denk wel eens terug aan vroeger. De wasmachine die snachts draaide om 2 cent uit te sparen.
We zijn wel allemaal gruwelijk rijk geworden sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:26
Eric-Peric schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Comfort gaan we niet over twisten, dat is ieders eigen keuze en dat respecteer ik.
Maar ik denk wel eens terug aan vroeger. De wasmachine die snachts draaide om 2 cent uit te sparen.
We zijn wel allemaal gruwelijk rijk geworden sindsdien.
Nee, 'luxe' is goedkoop geworden.
Wonen en eten is duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 23:48
Mjier schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Een warmtenet is bij uitstek rendabel wanneer veel warmte over een korte afstand moet worden vervoerd. Plat gezegd bij veel slecht geïsoleerde woningen per km2. Daarom wordt in ieder business plan van warmtenetten ook meegenomen dat de woningen niet zoveel geïsoleerd behoeven te worden. Met het verstrijken van de tijd worden onze woningen beter geïsoleerd, en wordt een warmtenet relatief ongunstiger. Mijn persoonlijke, wellicht een beetje ongenuanceerde mening is dat de hele warmtenet-ballon hard aan het leeglopen is.
Nee. Ook bij een warmtenet moet onderscheid gemaakt worden tussen de vaste en variabele kosten. Als de woningen beter geïsoleerd raken, dalen de variabele kosten. De vaste kosten blijven gelijk. Daarbij ga ik ervan uit dat opzeggen van de aansluiting en dus niet meer meebetalen aan de vaste kosten geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
FransvWoerkom schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:59:
[...]

Nee. Ook bij een warmtenet moet onderscheid gemaakt worden tussen de vaste en variabele kosten. Als de woningen beter geïsoleerd raken, dalen de variabele kosten. De vaste kosten blijven gelijk. Daarbij ga ik ervan uit dat opzeggen van de aansluiting en dus niet meer meebetalen aan de vaste kosten geen optie is.
Ik hoop toch dat we nog niet in een communistische of fascistische staat leven zodat keuzevrijheid nog steeds een recht is?
Want als ze, de gemeente, hier een warmtenet neerleggen en mij verplichten om me aan te sluiten dan vecht ik dat aan tot aan de hoge raad.
Overigens las ik recent een artikel waarin een dame 250 euro per maand betaalde voor alleen de aansluiting, en als gevolg daarvan geen geld overhad voor de variabele kosten en dus in de kou zat.

[ Voor 23% gewijzigd door Eric-Peric op 13-03-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Torched schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:48:
[...]
Nee, 'luxe' is goedkoop geworden.
Wonen en eten is duurder geworden.
Afhankelijk van de eigen situatie (n=1).

Persoonlijk vind ik wonen en eten helemaal niet echt duurder geworden.
Het is wel in aankoopprijs duurder geworden maar dat is dan weer meer dan gecompenseerd door het gestegen inkomen. Kortom, na woon- en maaltijdkosten blijft er meer om te besteden aan andere zaken.

Ter verduidelijking: in het kader van de duurzaamheid onderhou ik zoveel mogelijk zelf de eigen woning en verbouw ik zoveel mogelijk de eigen gezonde basisvoeding. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Independent op 13-03-2025 19:21 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

Eric-Peric schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:02:
[...]

Ik hoop toch dat we nog niet in een communistische of fascistische staat leven zodat keuzevrijheid nog steeds een recht is?
Want als ze, de gemeente, hier een warmtenet neerleggen en mij verplichten om me aan te sluiten dan vecht ik dat aan tot aan de hoge raad.
Overigens las ik recent een artikel waarin een dame 250 euro per maand betaalde voor alleen de aansluiting, en als gevolg daarvan geen geld overhad voor de variabele kosten en dus in de kou zat.
Welkom in fascistisch Nederland :). Ik woon in een huis (bj 2020) met Eneco stadsverwarming en kan daar volgens mijn koopcontract alleen vanaf komen als ik het vervang met een aantoonbaar lager CO2-uitstotend alternatief. Ok, niet afgrijselijk denk je dan. Een vriendin van me woont echter in een nog wat nieuwer huis waar ze krachtens haar koopcontract überhaupt niet van de aansluiting af kan komen.

Hilarisch detail is dat haar buren op een vrij kavel gebouwd hebben en daar wel een L/W wp hebben.

Nu moet ik overigens ook zeggen dat het erg lastig wordt om hier van de stadsverwarming af te komen aangezien de logistiek van leidingen totaal niet praktisch is voor een wp om nog maar te zwijgen over het gebrek aan ruimte. Zo'n warmtewisselaar in de meterkast is wel lekker ruimteefficiënt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Termy schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:43:
[...]

Welkom in fascistisch Nederland :). Ik woon in een huis (bj 2020) met Eneco stadsverwarming en kan daar volgens mijn koopcontract alleen vanaf komen als ik het vervang met een aantoonbaar lager CO2-uitstotend alternatief. Ok, niet afgrijselijk denk je dan. Een vriendin van me woont echter in een nog wat nieuwer huis waar ze krachtens haar koopcontract überhaupt niet van de aansluiting af kan komen.

Hilarisch detail is dat haar buren op een vrij kavel gebouwd hebben en daar wel een L/W wp hebben.

Nu moet ik overigens ook zeggen dat het erg lastig wordt om hier van de stadsverwarming af te komen aangezien de logistiek van leidingen totaal niet praktisch is voor een wp om nog maar te zwijgen over het gebrek aan ruimte. Zo'n warmtewisselaar in de meterkast is wel lekker ruimteefficiënt.
Als je vrijwillig een contract ondertekend dan is dat nog steeds keuzevrijheid natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
Eric-Peric schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:59:
[...]

Als je vrijwillig een contract ondertekend dan is dat nog steeds keuzevrijheid natuurlijk.
Als de enige keuzevrijheid het huis is met warmtenet, of geen warmtenet en niet dat huis dan heb je voor het warmtenet geen keuzevrijheid als je in dat huis wil wonen. Dat noemen ze ook wel koppelverkoop.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
LinuZZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:05:
[...]

Als de enige keuzevrijheid het huis is met warmtenet, of geen warmtenet en niet dat huis dan heb je voor het warmtenet geen keuzevrijheid als je in dat huis wil wonen. Dat noemen ze ook wel koppelverkoop.
Klopt. En koppelverkoop is illegaal.
Evenals monopolieposities, je kunt niet wisselen van energieleverancier. Maar met een getekend vrijwillig contract geef ik je echt bijna geen kans in de rechtbank.
Die andere koppelverkoop, alleen garantie als U onderhoud van Uw warmtepomp door de verkoper heeft laten uitvoeren, die is makkelijk aan te vechten. Je koopt wat, je hebt garantie.
En wie het onderhoud heeft uitgevoerd is niet relevant.
Zogezegd, U koopt een auto dan heeft U recht op garantie, ongeacht bij welke garage U Uw auto laat onderhouden.
Als de fabrikant geen duidelijke onderhoudsvoorwaarden heeft, zoals MHI, dan heeft U zelfs volledige fabrieksgarantie zonder onderhoud.

[ Voor 7% gewijzigd door Eric-Peric op 13-03-2025 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric-Peric
Wat ik tegenwoordig echt zo jammer vind is dat als je je rechten kent, je echt altijd moet vechten om je recht te krijgen.
Condens in je hr++ raam? Zie maar dat je gratis vervanging krijgt.
Ja maar dat ligt bij de fabriek. Moet U daar zijn.
Ja maar voorrijkosten. Ja maar stelling. Ja maar afvoerkosten. Ja maar uurloon.
Man man. Je verkoopt iets, neem dan ook je verantwoordelijkheid.

[ Voor 55% gewijzigd door Eric-Peric op 13-03-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
phicoh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Bij piek belasting moet je wel de gelijktijdigheid meenemen. De kans dat iedereen z'n doorstroomverwarmers op hetzelfde moment aanzet is niet zo groot.

De gemiddelde auto rijd iets als 10.000 km per jaar. Of te wel (met 15 kWh/100 km) 4 kWh per dag. Als dan met 11 kW gaat laden dan ben je in 20 min. klaar. Dus die worden misschien eens per week geladen wat weinig gelijktijdigheid geeft.

Verwarming is natuurlijk wel een risico. Want die gaan natuurlijk wel maximaal aan de slag als het een keer echt koud is.
Meeste auto's worden tussen 1700 en 1900 bij huis geparkeerd en dan in een lader geprikt. Dus ja, hoeft niet gelijktijdig, maar daar moet de autobezitter dan wel iets voor doen....

En dat doet ie op het moment dat zn aansluiting niet te groot is en de paal kan loadbalancen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:52
FransvWoerkom schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:59:
[...]

Volgens mij bedoelen wij hetzelfde. In mijn voorbeeld heb je veel warmtevraag (variabele kosten) en korte afstand (leidingnet = vaste kosten). Een warmtenet heeft relatief hoge vaste kosten. Dat is dus alleen rendabel als je de vaste kosten kunt beperken door korte afstanden, en de vaste kosten kunt verdelen over veel geleverde energie.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 23:19:
[...]

Meeste auto's worden tussen 1700 en 1900 bij huis geparkeerd en dan in een lader geprikt. Dus ja, hoeft niet gelijktijdig, maar daar moet de autobezitter dan wel iets voor doen....

En dat doet ie op het moment dat zn aansluiting niet te groot is en de paal kan loadbalancen.
Als het salderen stopt zal je al een behoorlijke verschuiving zien naar overdag denk ik. En nog meer dynamische contracten, die gebruikers zullen ook 's-nachts laden. En dan komen er nog variabele/piektarieven op het netwerk, dan zal je dat helemaal weinig meer zien.

Bij de meeste auto's is het zo simpel als "start laden om xx:xx" in te stellen. Maar dat is dan weer niet handig icm solar-laden. Kan dus niet ontkennen dat ik hier ook wel eens op het piekmoment oplaadt vanaf ongeveer deze tijd van het jaar dat ik weer zoveel mogelijk probeer te solar-chargen. Doe ik wel voor de leuk, mag nog gratis salderen de komende twee jaar. Kost me zelfs geld door het lagere laadrendement.

Mbt L/L, dat is een uitstekend alternatief en/of aanvulling op L/W of CV. Hier heb ik ook beide (L/W voor beneden, L/L voor verwarmen boven en overal voor koelen). Maar zoals al gezegd, die zijn al dusdanig veel goedkoper dat er geen subsidie nodig is. Ik voorzie vooral een enorme prijsstijging van airco's als die gesubsidieerd gaan worden. ;) Ik vind het al enorm winst dat L/L wel meetelt voor het energielabel tegenwoordig, voorwaarde is dan dat je de radiator verwijderd uit die ruimte. Zoiets zou voor subsidie ook kunnen natuurlijk, maar dat is lastig te controleren en makkelijk terug te hangen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:42
Bijkomend voordeel, airco is veel geschikter voor matig geïsoleerd huizen.
Dit snap ik niet, kan je dat toelichten?

mijn visie:
Als de isolatie matig is dan zal er veel toegevoegde warme lucht relatief snel verdwijnen uit de woning en blijven wanden, muren en spullen koud. Je moet dan continu relatief veel warmte toevoegen. Je hebt een relatief zware airco nodig en de airco moet een flinke luchtstroom hebben, afhankelijk van de grote van je huis. M.i. minder comfortabel en minder efficient. Eerst isoleren en bv. de CV optimaliseren is, zeker op de langere termijn, beter.

Mijn subsidie tip voor vadertje staat: subsidieer trippelglas en vloerisolatie wat zwaarder. Effectieve zonwering is ook een goede. Een te warm in huis is een gezondheidsrisico bij hittegolven.

Ik verwarm (90%) en koel (alleen met een hittegolf) met een 3,5 kW airco in een nieuwbouwwoning van 2019. Mijn gasverbruik is van 400 naar 150 m3 gedaald, bijna alleen nog SWW. Ik verwarm zoveel mogelijk overdag als de zon schijnt en dan zet ik de mechanische afzuiging uit (helaas geen WTW).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Nomind schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Dit snap ik niet, kan je dat toelichten?

mijn visie:
Als de isolatie matig is dan zal er veel toegevoegde warme lucht relatief snel verdwijnen uit de woning en blijven wanden, muren en spullen koud. Je moet dan continu relatief veel warmte toevoegen. Je hebt een relatief zware airco nodig en de airco moet een flinke luchtstroom hebben, afhankelijk van de grote van je huis. M.i. minder comfortabel en minder efficient. Eerst isoleren en bv. de CV optimaliseren is, zeker op de langere termijn, beter.

Mijn subsidie tip voor vadertje staat: subsidieer trippelglas en vloerisolatie wat zwaarder. Effectieve zonwering is ook een goede. Een te warm in huis is een gezondheidsrisico bij hittegolven.

Ik verwarm (90%) en koel (alleen met een hittegolf) met een 3,5 kW airco in een nieuwbouwwoning van 2019. Mijn gasverbruik is van 400 naar 150 m3 gedaald, bijna alleen nog SWW. Ik verwarm zoveel mogelijk overdag als de zon schijnt en dan zet ik de mechanische afzuiging uit (helaas geen WTW).
LL is een snel reagerend systeem wat je bijna direct warmte geeft.
Dus ideaal voor 2-4 uur per dag verwarmen en verder niet thuis zijn etc
Vooral als door matige isolatie het huis de warmte niet vast houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Maar ik denk dat de transitie via airco met een paar duizend euro kosten dus iets van 200 per jaar investering een stuk sneller gaat dan met 30k warmtepompen inclusief isolatieekosten die je nog steeds meer dan 1000 euro investeringskosten per jaar kosten.
Een warmtepomp voor 30k??

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Blijkbaar te situeren in het "kroegdeel" (m.a.w. "toogpraat").

Mijn volledig L/W CV systeem heeft me incl. SWW vat 11000 € gekost.
De L/L plafondunit (oorspronkelijk geplaatst om te kunnen koelen) 3500 €.

L/L is voor verwarmen het zuinigst in kWh maar geeft in vergelijking met een houtkachel en L/W het minste comfort.
Het is ook een soort rechtstreekse verwarming. Geeft warmte af aan de lucht zolang het ding draait.
Stopt het, zeker in een niet goed geïsoleerde woning, is het warmtegevoel al even vlug verdwenen.

Het is een oplossing in een zeer goed geïsoleerde woning, verwarmen in de tussenseizoenen of wanneer je niet echt comfort wil en je kan beperken tot het verwarmen van één ruimte.

Wil je er continu onder de 8°C een volledige woning mee verwarmen - laat staan een slecht geïsoleerde woning - en dat op een comfortabel niveau (19 - 21°C) kan je het ook al niet meer zuinig noemen.

Wanneer je om een of andere (principiële) redenen tegen WP bent dan kan je maar beter overdrijven met de prijs om je punt extra kracht bij te zetten. :+

Wanneer je maar één ruimte wil verwarmen voor een beperkt aantal personen (één of twee) in een matig geïsoleerde woning en de kostprijs is een belangrijk element kan je, alles in acht genomen, beter geen CV noch WP installeren maar voor een dertigtal € bij de bouwmarkt een 2 kW luchtblazertje kopen en daar voor gaan zitten wanneer je eens thuis bent.
Wat betreft investering in materialen zal het waarschijnlijk ook nog eens de duurzaamste optie zijn. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Independent op 14-03-2025 09:07 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:23
Termy schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:43:

Hier ook warmtenet, en ik zit met dezelfde overwegingen. We verbruiken 16-18 GJ per jaar, dus onze variabele kosten zijn peanuts, maar de vaste kosten zijn in verhouding zeer hoog. Wamtepomp, zou kunnen, zou ik op zich ook willen en moet ook mogelijk zijn met een dergelijk laag verbruik. Echter, toch flinke initiële kosten, ik verwacht een juridisch gevecht om het laten afsluiten van het warmtenet, en inderdaad de ruimte-inname zowel buiten de woning (buitenunit) als binnen de woning (vooraadvat enz). Daarbovenop weinig mogelijkheden tot turn-key oplossingen à la "hier hebben jullie de huissleutel, wij gaan een midweek in centerparcs zitten, als we terugkomen draaien we op een warmtepomp en is het warmtenet opgezegd en afgedopt".

Kortom gedoe, en ik denk dat het er in deze woning niet van gaat komen. Ik doe mijn woninggebonden duurzaamheidsslagen maar op het vlak van elektriciteit en drinkwater...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Lol. Dat is mij voorgerekend.
Als je in een matig geisoleerd huis alleen de cv ketel vervangt met een warmtepomp, dan zit je schijnbaar toch nog in een koud huis. Met een warmtepomp die overuren draait.
Dus de bijkomende kosten van isolatie en glas moet je dan ook meenemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Eric-Peric op 14-03-2025 09:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• silverball

silverball

Eric-Peric schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:40:
[...]

Als je in een matig geisoleerd huis alleen de cv ketel vervangt met een warmtepomp, dan zit je schijnbaar toch nog in een koud huis. Met een warmtepomp die overuren draait.
Tja, als je afgifte voldoende is stook je in dat geval nog steeds voordeliger (en even warm) dan met een CV ketel. Niet dat je dat moet willen waarschijnlijk, maar daardoor vind ik het wel oneerlijk om isolatie mee te nemen in de prijs. Die isolatie is voor je gasgestookte installatie nu minstens zo nuttig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Oh als je het zo beredeneerd dan heeft mijn warmtepomp 240k gekost. Inclusief nieuwe keuken, 2 nieuwe badkamers, vloeren , electrische auto, etc. :+

Bij een warmtepomp zijn de vaste kosten hoog (aanschaf) en de variabele kosten laag (verbruik).
Dus juist bij een matige isolatie is een warmtepomp goedkoper. Isoleren zorgt voor veel meer comfort, of het nou een cv ketel is of een warmtepomp maakt dan niet zoveel uit.
Andersom bij een goed geïsoleerde tussenwoning van 100m2 is de aanschafprijs weer relatief hoog tov het verbruik.

Zelf heb ik zo'n 2000m3 gas vervangen door 5 jaar volledig salderen (!!!), na salderen is het verbruik wat we moeten inkopen zo'n 2000kWh per jaar. (Rest pv panelen). 1kWh kost ongeveer 30% van een M3 gas. Dus de verbruikskosten zijn 70% lager. Bij 2000m3 gas is dat behoorlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
silverball schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:48:
[...]

Tja, als je afgifte voldoende is stook je in dat geval nog steeds voordeliger (en even warm) dan met een CV ketel. Niet dat je dat moet willen waarschijnlijk, maar daardoor vind ik het wel oneerlijk om isolatie mee te nemen in de prijs. Die isolatie is voor je gasgestookte installatie nu minstens zo nuttig.
Isolatie is eigenlijk altijd goed.
Maar ik denk dat voor de transitie van het gros van de woningen, label E tm H, de business case voor aircos er veel beter uitziet.
Met een relatief lage investering van 2 a 3000 1300 per jaar besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Sport_Life schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Oh als je het zo beredeneerd dan heeft mijn warmtepomp 240k gekost. Inclusief nieuwe keuken, 2 nieuwe badkamers, vloeren , electrische auto, etc. :+

Bij een warmtepomp zijn de vaste kosten hoog (aanschaf) en de variabele kosten laag (verbruik).
Dus juist bij een matige isolatie is een warmtepomp goedkoper. Isoleren zorgt voor veel meer comfort, of het nou een cv ketel is of een warmtepomp maakt dan niet zoveel uit.
Andersom bij een goed geïsoleerde tussenwoning van 100m2 is de aanschafprijs weer relatief hoog tov het verbruik.

Zelf heb ik zo'n 2000m3 gas vervangen door 5 jaar volledig salderen (!!!), na salderen is het verbruik wat we moeten inkopen zo'n 2000kWh per jaar. (Rest pv panelen)
Ik val U niet aan hea?
Als ik 240k te besteden had was het huis hier ook state of the art.
Maar de meeste mensen hebben niet even 30k over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Eric-Peric schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:17:
[...]

Ik val U niet aan hea?
Als ik 240k te besteden had was het huis hier ook state of the art.
Maar de meeste mensen hebben niet even 30k over.
Denk dat niemand elkaar bewust aanvalt, maar het punt is dus dat (na)isolatie geen harde vereiste is voor het renderen en functioneren van een l/w warmtepomp dus die 30k mijns inziens niet helemaal eerlijk vergelijken is t.o.v. een l/l unit in de woonkamer zonder (na)isolatie.

Maar goed wellicht gaat het om een dermate extreem geval dat op LT verwarmen echt niet mogelijk is, geen idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
[...]

Dat is echt onzin. Warmtepompen zijn er in ieder gewenst vermogen van een schuurtje tot letterlijk een hele stad.

Het daadwerkelijke punt is dat bij een warmtepomp in tegenstelling tot een CV-ketel het vermogen redelijk nauwkeurig moet passen bij de woning. Een te zware pomp gaat namelijk "pendelen" (teveel aan/uit). Ten kostte van het rendement en levensduur. Dus ALS je nog stappen te maken hebt qua isolatie, moet je dat eerst doen. Maar dat moet je sowieso gewoon als eerste doen.

Echter je hoeft het niet te doen, ook een ongeisoleerd monument ofzo is prima te verwarmen met een warmtepomp met voldoende vermogen, het is alleen geen slimme volgorde.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
Eric-Peric schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Isolatie is eigenlijk altijd goed.
Maar ik denk dat voor de transitie van het gros van de woningen, label E tm H, de business case voor aircos er veel beter uitziet.
Met een relatief lage investering van 2 a 3000 1300 per jaar besparen.
Naast energiebesparing mag ook wel aandacht aan binnenklimaat worden besteed. Als je alleen tijdens de paar uur dat je 's avonds thuis bent met een airco de lucht opwarmt, blijft de constructie koud. Met schimmelrisico's als gevolg. De woningcategorie met label E t/m H heeft veelal ook geen goede ventilatie.
Vroeger met goedkoop gas was dat geen probleem, stoken maar en raampje open.
Maar als je dat soort woningen een beetje leefbaar wilt houden zul je moeten beginnen met isoleren en ventileren en niet teveel denken aan business cases waarin alleen een lage energierekening het doel is.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Als we allemaal vanuit ons eigen kader blijven denken prima.
Hier 3000 euro geinvesteerd in airco, fornuis boiler en 100 euro isolatie. Rekening van gaskachel en geiser van 311 per maand naar nu 35 per maand full electric.
Energielabel was G.
Momenteel 21 graden en gemiddeld verbruik verwarming 300wh.
Edit. Even mijn veel te dure 3900 wp a 6000 euro in 2021 vergeten.

[ Voor 18% gewijzigd door Eric-Peric op 14-03-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Eric-Peric schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:55:
Hier 3000 euro geinvesteerd in airco, fornuis boiler en 100 euro isolatie. Rekening van gaskachel en geiser van 311 per maand naar nu 35 per maand full electric.
Energielabel was G.
Momenteel 21 graden en gemiddeld verbruik verwarming 300wh.
Edit. Even mijn veel te dure 3900 wp a 6000 euro in 2021 vergeten.
Dan heb je het toch prima voor elkaar? :)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Eerste wat ik deed was - na afbreken en puin afvoeren - isoleren.
En zoveel mogelijk zelf.
Dan kost het je al geen rib uit je lijf.
Integendeel, na aftrek subsidie kostte het mezelf nauwelijks nog iets.

Nu is het in de leefruimte 22°C en de WP voor CV staat gewoon uit.
Het SWW gedeelte draait op max. temperatuur om de overschot van PV nuttig kwijt te geraken.
Als resultaat een comfortabele gezonde woning, al jaren een nul energierekening ipv een lagere doorlopende energierekening.
Tel op langere termijn uit de winst tussen de gestelde prioriteiten.

Ook niet mee eens dat een groot deel van de bevolking dit niet kan.
Wanneer ik zie wat er gespendeerd wordt aan vakanties, skireizen, horeca,...... dan is het doorgaans gewoon een kwestie van de prioriteiten herzien.

Wel eens dat niet iedereen dat kan.
Maar dat is op zowat alles van toepassing.
Wie moet wachten om zelf iets te doen tot het ogenblik dat iedereen dat kan of mee is doet doorgaans..... niets.

Wanneer een verwarming per 24 uur gemiddeld 300 Wh verbruikt heb je het al prima voor elkaar.
Dan zou ik oog geen andere maatregelen meer overwegen.
Wanneer je verwarming op een zwaar bewolkte dag en een buitentemperatuur van 10°C (?) gemiddeld continu 300 W vermogen nodig heeft geeft dat al een totaal aantal beeld. Dat zijn al meerdere kWh per dag en per stookseizoen.

[ Voor 14% gewijzigd door Independent op 14-03-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
RonJ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Dan heb je het toch prima voor elkaar? :)
Eigenlijk wel ja.
Maar punt is dat iedereen best goedkoop en zeer kosteneffectief kan transitioneren.
En het gebeurd niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Independent schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Eerste wat ik deed was - na afbreken en puin afvoeren - isoleren.
En zoveel mogelijk zelf.
Dan kost het je al geen rib uit je lijf.
Integendeel, na aftrek subsidie kostte het mezelf nauwelijks nog iets.n

Nu is het in de leefruimte 22°C en de WP voor CV staat gewoon uit.
Het SWW gedeelte draait op max. temperatuur om de overschot van PV nuttig kwijt te geraken.
Als resultaat een comfortabele gezonde woning, al jaren een nul energierekening ipv een lagere doorlopende energierekening.
Tel op langere termijn uit de winst tussen de gestelde prioriteiten.

Ook niet mee eens dat een groot deel van de bevolking dit niet kan.
Wanneer ik zie wat er gespendeerd wordt aan vakanties, skireizen, horeca,...... dan is het doorgaans gewoon een kwestie van de prioriteiten herzien.

Wel eens dat niet iedereen dat kan.
Maar dat is op zowat alles van toepassing.
Wie moet wachten om zelf iets te doen tot het ogenblik dat iedereen dat kan of mee is doet doorgaans..... niets.

Wanneer een verwarming per 24 uur gemiddeld 300 Wh verbruikt heb je het al prima voor elkaar.
Dan zou ik oog geen andere maatregelen meer overwegen.
Wanneer je verwarming op een zwaar bewolkte dag en een buitentemperatuur van 10°C (?) gemiddeld continu 300 W vermogen nodig heeft geeft dat al een totaal aantal beeld. Dat zijn al meerdere kWh per dag en per stookseizoen.
Ik heb mijn verbruik van mijn nieuwe airco per dag met de temp gepost in het actuele verbruiksforum.
Agelopen dagen kom ik met zonnetje soms zelfs op 100wh gemiddeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• silverball

silverball

Dat doe je zelf ook door met die 30k te blijven zwaaien O-)

Ik ben hier van het gas af, jaren 70, label C, 89m2. Volgens de gemiddelde installateurs onhaalbaar onder de 20k.

Maatregel/ apparaatPrijs in €
Vloerverwarming infrezen benedenverdieping i.v.m beperkte afgifte *€2300,-
Vaillant aroTHERM plus 55/6€4339,-
Leidingwerk/ magneetfilter/ kranen€800,-
COP1 Boiler €100,-
Totaal €7539,-

* Ik had ook een extra radiator kunnen ophangen, dan had ik de vloerverwarming uitgespaard. Maar ik wilde dat gewoon graag. Dus of je de vvw moet meerekenen kan je betwisten.

Overigens
Subsidie€ - 2775,-

Nu kan ik mij een paar duizend euro arbeidsloon indenken, en wellicht nog een paar voor een net SWW vat en driewegklep of een losse warmtepompboiler voor een echt eerlijke installatie. Dan zit je vermoedelijk op maximaal €10k. Vind ik nog een behoorlijke stap dan de ("Vanaf 20k") offertes die ik heb gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Eric-Peric schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Eigenlijk wel ja.
Maar punt is dat iedereen best goedkoop en zeer kosteneffectief kan transitioneren.
En het gebeurd niet.
Iedereen, volledig en meteen is niet reëel. En dat hoeft ook helemaal niet. Er gebeurd genoeg, het tempo ligt nog altijd hoger dan wat de installatiebranche en het energienet aan kan.

Als tweaker die wél zelf dingen kan ben je gewoon spekkoper. De rest mag in de rij bij dure en schaarse bouwvakkers.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
silverball schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Dat doe je zelf ook door met die 30k te blijven zwaaien O-)

Ik ben hier van het gas af, jaren 70, label C, 89m2. Volgens de gemiddelde installateurs onhaalbaar onder de 20k.

Maatregel/ apparaatPrijs in €
Vloerverwarming infrezen benedenverdieping i.v.m beperkte afgifte *€2300,-
Vaillant aroTHERM plus 55/6€4339,-
Leidingwerk/ magneetfilter/ kranen€800,-
COP1 Boiler €100,-
Totaal €7539,-

* Ik had ook een extra radiator kunnen ophangen, dan had ik de vloerverwarming uitgespaard. Maar ik wilde dat gewoon graag. Dus of je de vvw moet meerekenen kan je betwisten.

Overigens
Subsidie€ - 2775,-

Nu kan ik mij een paar duizend euro arbeidsloon indenken, en wellicht nog een paar voor een net SWW vat en driewegklep of een losse warmtepompboiler voor een echt eerlijke installatie. Dan zit je vermoedelijk op maximaal €10k. Vind ik nog een behoorlijke stap dan de ("Vanaf 20k") offertes die ik heb gekregen.
Vanaf 20k is dus het echte probleem waardoor jan modaal niet transitioneert.
3k klinkt toch echt beter, bij gelijke opbrengst.
Maar jij hebt dan 5k netto met subsidie uitgegeven. Dat betekend dan dat de installateurs dus minstens 15000 euro teveel rekenen. Stelletje graaiers denk ik dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Eric-Peric op 14-03-2025 12:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mjier
RonJ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:54:
[...]

Iedereen, volledig en meteen is niet reëel. En dat hoeft ook helemaal niet. Er gebeurd genoeg, het tempo ligt nog altijd hoger dan wat de installatiebranche en het energienet aan kan.

Als tweaker die wél zelf dingen kan ben je gewoon spekkoper. De rest mag in de rij bij dure en schaarse bouwvakkers.
Gewoon rustig aan. Als ik in mijn eigen wijkje om mij heen kijk zie ik in ieder huis waar nieuwe kopers komen allerlei verduurzaming plaatsvinden (ook door aannemers). Doorstroming in de woningmarkt is een boost voor verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Ik heb ook maar iets van 15000 uitgegeven aan de verduurzaming. Gas weg, warmtepomp, isolatie, etc.

Van 2200 kWh en 2000 m3 gas (vorige bewoonster) naar 4500 kWh elektra afname, 1000 kWh teruglevering en 1500 kWh zelf gebruiken.

Maar goed...ik wil dus meer zonnepanelen leggen en heb een bestelling gedaan voor Schletter Rapid 16 op duurzameboer.nl/ Helaas nog niks ontvangen, geen verzendbevestiging maar wel betaald uiteraard....
Ik kan ze niet bereiken, het telefoonnummer gaat nergens heen en op email wordt niet gereageerd.

Jammer natuurlijk, achteraf vind ik de site er ook wel phishy uitzien. Hebben jullie toevallig ervaringen? Of is er iemand die het bedrijf kent en zegt ja maar het bestaat wel gewoon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Eric-Peric schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Vanaf 20k is dus het echte probleem waardoor jan modaal niet transitioneert.
3k klinkt toch echt beter, bij gelijke opbrengst.
Maar jij hebt dan 5k netto met subsidie uitgegeven. Dat betekend dan dat de installateurs dus minstens 15000 euro teveel rekenen. Stelletje graaiers denk ik dan.
Ik zou zeggen zo'n 8-10.000 teveel. Dan heb je 5-7K voor 2 man in 2,5 dag oid. Installateurs zijn niet goedkoop per uur, maar daar zit naast salaris nog van alles in (duur gereedschap, opleidingen/certificeringen, vervoer, belastingen, een marge voor garantie, etc.)

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Nico_GTR schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:30:
Ik heb ook maar iets van 15000 uitgegeven aan de verduurzaming. Gas weg, warmtepomp, isolatie, etc.

Van 2200 kWh en 2000 m3 gas (vorige bewoonster) naar 4500 kWh elektra afname, 1000 kWh teruglevering en 1500 kWh zelf gebruiken.

Maar goed...ik wil dus meer zonnepanelen leggen en heb een bestelling gedaan voor Schletter Rapid 16 op duurzameboer.nl/ Helaas nog niks ontvangen, geen verzendbevestiging maar wel betaald uiteraard....
Ik kan ze niet bereiken, het telefoonnummer gaat nergens heen en op email wordt niet gereageerd.

Jammer natuurlijk, achteraf vind ik de site er ook wel phishy uitzien. Hebben jullie toevallig ervaringen? Of is er iemand die het bedrijf kent en zegt ja maar het bestaat wel gewoon....
Zo fishy ziet het er ook weer niet uit. Maar er vallen momenteel veel bedrijven om in de PV-branche, hoop niet voor je dat je in een failissmentssituatie terechtkomt. Zie wel alleen nog een paar clips als product onder Schletter. Misschien valt het mee en is het gewoon moeilijk/niet leverbaar en ga je nog wel wat horen.

Spuit11, maar voor een volgende keer: Grote/dure internetbestellingen, zeker bij voor jou onbekende partijen, al-tijd met je creditcard betalen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
RonJ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:30:
[...]

Ik zou zeggen zo'n 8-10.000 teveel. Dan heb je 5-7K voor 2 man in 2,5 dag oid. Installateurs zijn niet goedkoop per uur, maar daar zit naast salaris nog van alles in (duur gereedschap, opleidingen/certificeringen, vervoer, belastingen, een marge voor garantie, etc.)
Ik snap dat iedereen geld wil verdienen. Maar 10 k vragen voor 1k arbeid daar heb ik geen woorden voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Eric-Peric schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Ik snap dat iedereen geld wil verdienen. Maar 10 k vragen voor 1k arbeid daar heb ik geen woorden voor.
En dan loop je ook nog het reele risico dat je installateur een niet renderende installatie plaatst met mengverdelers, kleine diameters, naregeling tot in de puntjes et. cetera. Ik snap wel dat niet iedereen hapt.

En dan zijn we weer terug op de discussie van gisteren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@silverball Voor een doorgewinterde tweaker is het geschetste risico hopelijk een stuk lager O-) .
En tussen optimaal renderend en niet renderend is een heel groot (grijs) gebied :Y .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
BarryH schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:46:
[...]

LL is een snel reagerend systeem wat je bijna direct warmte geeft.
Dus ideaal voor 2-4 uur per dag verwarmen en verder niet thuis zijn etc
Vooral als door matige isolatie het huis de warmte niet vast houdt
Dus vooral geschikt voor mensen die maar eventjes thuis zijn en het dan niet erg vinden om op een koude bank te zitten onder een föhn?

Ik woon grotendeels alleen, met een gezin of veel thuis dan was ik er niét aan begonnen.
Ik kan er mee leven en ik heb momenteel een negatieve energierekening. Tov een CV en/of L/W met vloerverwarming is het gewoon behelpen (voor Jan Modaal die niet op Tweakers zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Nomind schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:02:
[...]

Dus vooral geschikt voor mensen die maar eventjes thuis zijn en het dan niet erg vinden om op een koude bank te zitten onder een föhn?

Ik woon grotendeels alleen, met een gezin of veel thuis dan was ik er niét aan begonnen.
Ik kan er mee leven en ik heb momenteel een negatieve energierekening. Tov een CV en/of L/W met vloerverwarming is het gewoon behelpen (voor Jan Modaal die niet op Tweakers zit).
De meeste mensen met l/l die ik ken stoken toch praktisch 24/7 om inderdaad föhnwerking tegen te gaan. In de praktijk stoken ze dan meer warm dan de huiskamer. Dus het "selectief stoken" argument verdwijnt dan een beetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kan het natuurlijk ook in stappen doen, eerst isolatie, daarna warmtepomp. Water of lucht, dat is voor iedereen een andere afweging.

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 14-03-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:18
IvoB2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:15:
[...]

Bwa, ik wil gerust een wedstrijdje consuminderen* houden met het gemiddelde van de samenleving hoor. :+
Denk dat ik dan ver onder de mediaan zit.
Dat de rest dan al maar aan een inhaal beweging begint. Wanneer ze bijna bijgebeend zijn zal ik dan nog wel een extra sprintje trekken om terug wat nieuwe afstand te creëren. :)
Komische reactie.

[ Voor 26% gewijzigd door KerstRunner op 14-03-2025 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Eric-Peric schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:41:
[...]
Agelopen dagen kom ik met zonnetje soms zelfs op 100wh gemiddeld.
Gemiddeld 100 wh zegt me niets.

Gemiddeld 100 W vermogensvraag over x aantal uur?
Gemiddeld een doorlopende vermogensvraag van 100W per 24 uur?
Gemiddeld 100 Wh verbruik over x aantal uur?
Gemiddeld 100 Wh verbruik over een volledige dag?

Over één kamer, meerdere kamers, een volledige woning van x m³?

Het verbruik van een verwarming en SWW wordt bepaald over een volledig jaar.
En wil je vergelijken dan doe je dat per m³ en bij eenzelfde comfortgraad.

Een volledige woning continu verwarmen op 21°C en bij een gezonde RV is een ander uitgangspunt dan
alleen bij aanwezigheid één beperkte ruimte verwarmen op 21°C waarbij je de RV niet continu onder een gezonde RV krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
silverball schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:10:
[...]

De meeste mensen met l/l die ik ken stoken toch praktisch 24/7 om inderdaad föhnwerking tegen te gaan. In de praktijk stoken ze dan meer warm dan de huiskamer. Dus het "selectief stoken" argument verdwijnt dan een beetje.
En daar is op zich niks mee. Nog steeds stook je met een uitstekende COP en geen last van een koude massa om je heen. En door zachtjes te föhnen is dat ook niet zo oncomfortabel.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Nomind schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:02:
[...]

Hihi. Zo stel ik me 30 graden vloerverwarming een beetje voor. Om 18.00 thuis komen, in een 15 graden woning, en met warme voeten en jas en muts aan 3 uur wachten tot het behaaglijk is in huis.
Maar bij 24 u continu verwarmen denk ik dat het niet veel verschilt qua comfort.
Maar in beide gevallen kun je gewoon timer instellen zodat je bij thuiskomst een aangename omgeving aantreft.

[ Voor 6% gewijzigd door Eric-Peric op 14-03-2025 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Mjier schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Naast energiebesparing mag ook wel aandacht aan binnenklimaat worden besteed. Als je alleen tijdens de paar uur dat je 's avonds thuis bent met een airco de lucht opwarmt, blijft de constructie koud. Met schimmelrisico's als gevolg. De woningcategorie met label E t/m H heeft veelal ook geen goede ventilatie.
Vroeger met goedkoop gas was dat geen probleem, stoken maar en raampje open.
Maar als je dat soort woningen een beetje leefbaar wilt houden zul je moeten beginnen met isoleren en ventileren en niet teveel denken aan business cases waarin alleen een lage energierekening het doel is.
Ik wil hier wel even algemeen opmerken dat stoken nooit goedkoop geweest is. Met de huidige blik en prijzen terugkijken naar het verleden is niet correct.

Ik was kind in de jaren 80. Als er tijdens het stookseizoen een binnendeur langer dan 30 seconden open stond kreeg ik het te horen van mijn ouders.

En het zal ook nooit echt zo goedkoop worden dat je vollebak kan stoken met de ramen open.
Maar in verhouding tot het gemiddelde inkomen wordt je huis warm houden wel steeds goedkoper omdat het technisch efficiënter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Wozmro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:40:
[...]
Ik wil hier wel even algemeen opmerken dat stoken nooit goedkoop geweest is. Met de huidige blik en prijzen terugkijken naar het verleden is niet correct.
Ieder zijn eigen kijk op de zaak maar voor mij is een huis verwarmen al jaren spotgoedkoop.
Dit door de combinatie van een aantal zaken: goed isoleren, voldoende zonne-instraling, eigen energie opwekken, voor verwarming een WP inzetten wanneer het rendement daarvoor het beste is en voor de minderheid van dagen dat dit niet kan overschakelen naar alternatieven.

De energierekening, verwarmen inbegrepen, staat hier al jaren in het rood.
En dan bedoel ik niet mijn bankrekening. :)

Vandaag al een deel van de productie moeten terugdraaien omdat ik, verwarmen inbegrepen, anders de eigen productie niet meer nuttig kon inzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Independent op 14-03-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Independent schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Ieder zijn eigen kijk op de zaak maar voor mij is een huis verwarmen al jaren spotgoedkoop.
Dit door de combinatie van een aantal zaken: goed isoleren, voldoende zonne-instraling, eigen energie opwekken, voor verwarming een WP inzetten wanneer het rendement daarvoor het beste is en voor de minderheid van dagen dat dit niet kan overschakelen naar alternatieven.

Vandaag al een deel van de productie moeten terugdraaien omdat ik, verwarmen inbegrepen, anders de eigen productie niet meer nuttig kon inzetten.
Klinkt als het goede voorbeeld!

offtopic:
Ik word even getriggert door je handtekening: "2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA." Kan je 3-fase doen op 1 accubank e.d. met 2x MP en 1X Quattro?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
[...]

Goedkoop in verhouding tot het inkomen.

Maar niet goedkoop als in: stoken tot 30 graden met alle ramen open.

Het ging mij vooral over het idee dat soms leeft dat stoken vroeger goedkoop was want goedkoop gas. Dat is niet zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomind
Eric-Peric schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:17:
[...]

Hihi. Zo stel ik me 30 graden vloerverwarming een beetje voor. Om 18.00 thuis komen, in een 15 graden woning, en met warme voeten en jas en muts aan 3 uur wachten tot het behaaglijk is in huis.
Maar bij 24 u continu verwarmen denk ik dat het niet veel verschilt qua comfort.
Maar in beide gevallen kun je gewoon timer instellen zodat je bij thuiskomst een aangename omgeving aantreft.
(hihi) Ok, duidelijk voor mij. Je hebt of geen idee waar je het over hebt, en geen kennis van LTV en de voordelen daarvan voor comfort, stof en de energetische efficiëntie en hebt de L/L topics nog nooit gelezen.

Of je kletst maar wat, en dat is prima hoor in de kroeg, be my guest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Wuursj

want worst is al bezet

Over de discussies hier met kosten van verduurzaming en wat het nou oplevert. 'Gasvrij' worden was (oa door subsidies) best goedkoop leverde qua maandlasten hier ongeveer evenveel op als de veel ingrijpendere verbouweing met LT verwarming en goede isolatie. Maar ook als je wel >6k spendeert aan een WP installatie kan dat ook renderen zonder de ingrijpende verbouwingen.

Getallen van mijn huis (tussenwoning, 134m2, 1913, in den beginne nauwelijks isolatie):

situatiejaarverbruikmaandbedrag huidige tarieven
Oude situatie: op het dak na nauwlijks isolatie, Hr ketel, radiatoren1500 kwh / 1250 m3160
Tussen situatie: idem maar dan met WP op radiatoren, electrische boiler:5200kwh93
Huidige situatie: idem maar dan met vloerverwarming op ta=28, goede isolatie*, wp boiler, WTW 2800kwh38

*= Rc8 voor dak / Rc5 voor wanden / Rc5,7 voor vloer, triple glas u=0,7.
PV even buiten beschouwing gelaten en met huidige tarieven uit gaslicht.com.

Van stap 1 naar 2 kostte me vrij weinig
Van stap 2 naar 3 kostte me veel meer, inclusief hele huis overhoop halen.
Nu was ons huis toch wel aan de beurt dus dan maar meteen goed, dat is niet bij ieder huis even goed te doen.

Nu ben ik zeker geen voorstander van om dan maar zonder isolatie te gaan werken, besparen ipv efficienter maken is imho nog altijd beter. Maar gasloos gaan zonder direct alles goed te isoleren, kan zeker ook financieel renderen. Warmte is nu eenmaal meestal goedkoper met een WP dan met een gasketel.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Wuursj

want worst is al bezet

Eric-Peric schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:17:
[...]

Van 17 graden naar 19 graden kost hier omgeveer 45 minuten met een vloerverwarming met Ta @ 28 graden. Als ik hem aanzet als ik vanuit werk ga fietsen, is het al prima te doen als ik thuis ben.
Van 15 graden naar 19 graden kost ongeveer 2,5 uur, doe ik alleen als ik een weekend of langer weg ben. Bij vertrek aanzetten en in warm huis aankomen.

Vloerverwarming hoeft niet super traag te zijn en met een programma en/of app imho prima comfortabel.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
RonJ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:02:
[...]
Kan je 3-fase doen op 1 accubank e.d. met 2x MP en 1X Quattro? [/ot]
Ik doe helemaal niet aan driefase netkoppeling maar monofase netkoppeling.
De netkoppeling is er alleen om terug te kunnen leveren op het AC deel. Via AC netkoppeling neem ik (bijna) niets af.
En in de woning multifase.
Ik heb ook meerdere accubanken.
edit: de beschikbare 255 lettertekens zijn opgebruikt. Meer info kon er niet meer bij. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Independent op 14-03-2025 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball

silverball

Nomind schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:12:
[...]

(hihi) Ok, duidelijk voor mij. Je hebt of geen idee waar je het over hebt, en geen kennis van LTV en de voordelen daarvan voor comfort, stof en de energetische efficiëntie en hebt de L/L topics nog nooit gelezen.

LTV is echt dikke shit, ik wilde vanwege esthetiek graag vloerverwarming maar wat een heerlijke warmte is dat. Ik ging in de eerste maand geregeld met te weinig kleding naar buiten omdat ik het idee had dat de verwarming uitstond, zo egaal is het huis verwarmd nu.

+ ik ken iemand met huisstofmijtalergie, die kan tegenwoordig beter in mijn huis vertoefen. Ik vermoed dat dit ook te maken heeft met de vvw, maar zeker weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Wozmro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:08:
[...]
Maar niet goedkoop als in: stoken tot 30 graden met alle ramen open.
Had ik vandaag tot 30° gaan stoken en met de ramen open had me dat eveneens nul euro gekost.
Het inkomen doet er dan niet zo toe.

Uiteraard in de praktijk niet uitgevoerd want daar zie ik het nut niet van in.
Ook niet wanneer de energie voor mij nagenoeg gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
Wozmro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:40:
[...]

Ik was kind in de jaren 80. Als er tijdens het stookseizoen een binnendeur langer dan 30 seconden open stond kreeg ik het te horen van mijn ouders.

En het zal ook nooit echt zo goedkoop worden dat je vollebak kan stoken met de ramen open.
Maar in verhouding tot het gemiddelde inkomen wordt je huis warm houden wel steeds goedkoper omdat het technisch efficiënter wordt.
Natuurlijk deden we ook toen wel zuinig. Het gaat mij meer om het principe. In mijn jaren-70 huis heb ik grote ramen. Die architectuurstijl is mede het gevolg van overvloedig gas uit Slochteren, en goedkoop bouwen (een m2 enkel glas is goedkoper dan een m2 metselwerk). In mijn huis heb ik nog klepraampjes zitten. Die waren bedoeld als ventilatie, voor de tijd dat er mechanische ventilatie bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Nomind schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:12:
[...]

Eerst zit je in de storm op een koude bank en vervolgens heb je het supercomfortabel met LTV. En ik klets maar wat? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
[...]

Dit snap ik wel en ook niet.
We gooien stroom weg en de kolencentrales blijven draaien.
Rare wereld is het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Eric-Peric schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:23:
[...]

Dit snap ik wel en ook niet.
We gooien stroom weg en de kolencentrales blijven draaien.
Rare wereld is het toch.
Nee ik gooi geen stroom weg.
Ik beperk de productie tot eigen verbruik en wanneer ik meer ga verbruiken schaal ik zelf op of haal ik het uit de opgeslagen reserve.
Er gaan dan ook geen kolencentrales harder door draaien.
(Iedereen in de wijk heeft PV op zijn dak liggen waardoor de productie die je zelf niet kan verbruiken geen waarde meer heeft.)

[ Voor 22% gewijzigd door Independent op 14-03-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Independent schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:22:
[...]

Ik doe helemaal niet aan driefase netkoppeling maar monofase netkoppeling.
De netkoppeling is er alleen om terug te kunnen leveren op het AC deel. Via AC netkoppeling neem ik (bijna) niets af.
En in de woning multifase.
Ik heb ook meerdere accubanken.
edit: de beschikbare 255 lettertekens zijn opgebruikt. Meer info kon er niet meer bij. :+
Dank! Je hebt ze dus per fase stand-alone draaien met een eigen accubank. Ik wil iig wel een gedeelde accubank. Dan moet je volgens mij al naar 3x hetzelfde model en voor zover ik begreep ook als je 3-fase verbruikers wil aansluiten op de UPS-kant (out1) binnenshuis. Hoe het net koppelt boeit me verder niet. Hoewel ik daar voor de uitgang op zich nog wel overheen kan komen als de kookplaat, laadpaal en BUH van de WP niet werken.

Ik vind namelijk die aggregaat ingang wel een mooie (voor aggregaat of V2L) extra, maar 3x een quattro (II) is echt héél veel duurder dan 3x een MPII. Dan kan ik beter gewoon een losse DC-lader erbij kopen voor een evt. off-grid laadmogelijkheid.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Geen idee, geen ervaring met driefase.
Ik hanteer het KISS principe. :)

Ik heb bewust dan ook geen driefaseverbruikers.
Alles is hier monofase, inclusief inductie, laadpaal en WP.
Voor een aggregaat of V2L heb je dan maar één Quatro nodig.
Dat is immers gewoon een (zwaardere) MPII met een extra AC ingang.
Voor een V2L kan je ook een extra MPII of een laadregelaar gebruiken. Dan heb je geen duurdere Quatro nodig. Een gebruikte MPII heb je al voor een paar honderd euro.

Off grid laden van de EV gaat monofasig zonder probleem met de Quatro II of MP II.
Maar dat doe ik aan beperkt vermogen. Doorgaans gaat laden rechtstreeks vanuit de AC PV omvormer.
De accu springt alleen bij om tijdelijk een wolk voor de zon te overbruggen en wanneer het resterend PV vermogen onder de 1,4 kW daalt (6A dat is de ondergrens van de BEV) zodat het laden nog even kan doorgaan tot de laatste W. :)

[ Voor 93% gewijzigd door Independent op 14-03-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Independent Heb je ergens beschreven staan hoe dit allemaal is samengesteld en samenwerkt?
Ik wil ook naar meer net onafhankelijk en ben me aan het orienteren hoe dat zou kunnen werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Independent
Ik heb op verzoek pas een onderschrift aangemaakt.
Verder kan je alles opvragen in de Victron community of in de topics op dit forum waar het daar meer specifiek over gaat.

Netonafhankelijk is in principe heel eenvoudig.
Je meet eerst je verbruik en dat dagelijks over alle seizoenen.
Dan ga je bepalen hoe netonafhankelijk je wil zijn (van maart tot oktober is daar geen kunst aan, hoe korter bij december en januari hoe moeilijker de oefening).
Vervolgens reken je dan uit hoeveel Wp je nodig hebt en hoeveel je moet opslaan.
Minder verbruik is de goedkoopste optie (maar je moet dan zin hebben om bepaald comfort op te geven of te investeren in energiezuinige verbruikers, isolatie van de woning,.....)
Meer Wp is de daarop volgende goedkoopste optie (maar je moet de plaats hebben en de mogelijkheid hebben tot een optimale oriëntatie en hellingshoek van het dak).
Meer opslag is de duurste optie (je moet het budget hebben of andere voordelen).

Dat zijn nogal individuele parameters.
Daar valt dan ook geen eenduidig antwoord op te geven.
Je kan de ene situatie dus niet zomaar extrapoleren naar een andere.

[ Voor 73% gewijzigd door Independent op 14-03-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:41
Iemand wel eens gemeten aan IoT meuk, Shelly, Smartplugs, Hue wanneer idle?

Ik probeer mijn idle energieverbruik 's nachts te lokaliseren. Moet nog ca 50W (van de 400W :P) vinden. Onder de kandidaten bevinden zich een flink aantal kleine verbruikers die lastig los te meten zijn:
• handvol Shelly 2PM, Shelly Plug S
• tiental NodeMCU (esp8266) met sensortje op Ikea USB lader
• twee dozijn Hue lampen
Wat zou een redelijk sluipverbruik hiervoor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

silverball schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:26:
[...]

LTV is echt dikke shit, ik wilde vanwege esthetiek graag vloerverwarming maar wat een heerlijke warmte is dat. Ik ging in de eerste maand geregeld met te weinig kleding naar buiten omdat ik het idee had dat de verwarming uitstond, zo egaal is het huis verwarmd nu.
:D Dat heb ik ook regelmatig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rukapul schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:46:

Ik probeer mijn idle energieverbruik 's nachts te lokaliseren. Moet nog ca 50W (van de 400W :P) vinden. Onder de kandidaten bevinden zich een flink aantal kleine verbruikers die lastig los te meten zijn:
• twee dozijn Hue lampen
Ik zou rekenen op ca 1 W per stuk. Dat lijkt ook wel aardig te kloppen met je ontbrekende 50 W.
Daarom vind ik het ook zo'n onzin dat bij dergelijke lampen of smart plugs vaak wordt aangeprezen dat ze zo zuinig zijn. Wat bullshit is, want een beetje LED lamp verbruikt maar een paar Watt. En dat doet ie maar een uur of zo per dag. De rest van de tijd staat ie in standby nog eens 1 W te verbruiken, wat het totale rendement van zo'n ding aardig frustreert.
Gebruik smart plugs dus alleen om écht grote verbruikers te monitoren of af te schakelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:10
Andrehj schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Ik zou rekenen op ca 1 W per stuk. Dat lijkt ook wel aardig te kloppen met je ontbrekende 50 W.
Daarom vind ik het ook zo'n onzin dat bij dergelijke lampen of smart plugs vaak wordt aangeprezen dat ze zo zuinig zijn. Wat bullshit is, want een beetje LED lamp verbruikt maar een paar Watt. En dat doet ie maar een uur of zo per dag. De rest van de tijd staat ie in standby nog eens 1 W te verbruiken, wat het totale rendement van zo'n ding aardig frustreert.
Gebruik smart plugs dus alleen om écht grote verbruikers te monitoren of af te schakelen.
Ik heb 11 IKEA Tådfri GU10 spots als buitenverlichting rondom het huis, deze hangen achter een fibaro smart switch, deze meet in stand-by voor de 11 lampen samen 2.4 W. Ik laat ze stand-by staan, omdat ze samen zorgen voor een stabieler zigbee netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deejeebv schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:09:
Ik heb 11 IKEA Tådfri GU10 spots als buitenverlichting rondom het huis, deze hangen achter een figaro smart switch, deze meet in stand-by voor de 11 lampen samen 2.4 W. Ik laat ze stand-by staan, omdat ze samen zorgen voor een stabieler zigbee netwerk.
Dat is slechts ca 0.2W per stuk. Ik heb moeite om te geloven, want het is wel erg weinig, maar hier wordt het inderdaad bevestigd: https://www.ikea.com/nl/e...able-warm-white-00541300/ (klik op "Technical Information"). Erg netjes van Ikea. _/-\o_

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Bij dergelijke vermogens moet je ook de vraag stellen hoe nauwkeurig je meettoestel is.

Een goedkoop meettoestel + een cos Fi heel ver weg van de 1 + allerhande harmonische op je elektrische installatie.

Je kan er honderden procenten naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Rukapul schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:46:

• twee dozijn Hue lampen
Als je 350wh kunt duiden is het geen sluipverbruik maar een keuze denk ik?
Aan de andere kant is de overige 50wh sluipverbruik best veel. Ongeveer het verbruik van een koelvriescombi per dag.

[ Voor 8% gewijzigd door Eric-Peric op 15-03-2025 12:52 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 80 Laatste