Ik vermoed dat dit wel meevalt, de gasprijs is nog steeds significant t.o.v. < 2021. Mocht deze weer dermate omhoog gaan dat het de bestaanszekerheid aantast komt er wel weer een prijsplafond of een belastingvoordeel. De mensen die de juiste conclusies hebben getrokken uit de gascrisis hebben of overwegen een warmtepomp, of hebben een goede reden om dit niet te doen. De rest van woningbezittend Nederland houdt vast aan de CV ketel of droomt van de waterstof utopie.LinuZZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:49:
[...]
niet in de laatste 5 jaar, maar in de laatste 15 is nog te doen![]()
Als CV ketels zo'n 15 jaar meegaan*, hebben we "in theorie" nog 10 jaar om ervoor te zorgen dat iedere vervanging van een CV ketel een warmtepomp is. Als gas duurder wordt, en duurzame energie (ook in de winter) een economisch tegenwicht kan geven rollen dat soort ballen ineens harder dan we nu kunnen voorspellen denk (hoop?) ik zo. Geld is nou eenmaal het makkelijkste middel om mensen te laten bewegen.
de huidige stroom aan negativiteit over duurzame energie, netcongestie ("veroorzaakt door duurzame energie"), elektrisch rijden, warmtenetten en in mindere mate warmtepompen (om nog maar te zwijgen van salderen wat een media shitshow is dat) helpt niet bij Henk. zodra gas 3 euro de m3 is, en elektra nog steeds 0,30/kWh wil iedereen weer een warmtepomp.
L/w is gewoon een ver-van-mijn-bed-show voor veel mensen. Zowel fiscaal als praktisch. Veel installateurs willen er niet aan, de berichtgeving in de media is matig op zijn minst en de investeringskosten zijn hoger dan een nieuwe ketel.
Mijns inziens mag de overheid (nog) meer stimuleren, maar dat gaat in het huidige kabinet niet gebeuren.
Ik ben het met je eens, maar ik zie het niet gebeuren. In Nederland bouwen we geen HSL spoor meer vanwege politiek en slechte bodemgesteldheid, de huidige HSL is een drama vanaf dag 1. In Duitsland doen ze jaren over een enkele brug. Antwerpen - Brussel tuft de Thalys nog steeds met een gangetje van max 100 km/u (?). Treinreizen is niet alleen bizar duur, het is ook nog eens significant trager.LinuZZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:49:
[...]
Ik denk dat de belangrijkste shift hierin moet zijn dat de werkelijke kosten voor co2 (of vervuiling) wordt betaald. Dat is dan weer zo'n ding dat je wereldwijd moet regelen anders zit je als braafste jongetje van de klas je eigen economie om zeep te helpen met in ieder geval 2 gevolgen:
1. een ruk naar "i don't care" bij de eerst volgende verkiezingen
2. geen geld om je groene missie voort te zetten
ditzelfde gedoe heb je overal.
Amsterdam > Barcelona (enkele rit):
vliegtuig: 07:00 vertrek, 09:20 aankomst, €86,99
trein: 09:10 vertrek, 21:29 aankomst, €302
en dan gaan we uitleggen dat vliegen verkeerd is, ja dat zal. Ingrid vinkt een heel mooi groen vinkje aan op de laatste pagina van het uitchecken, kost minder dan 5 euro, dat is een extra dag vakantie (2 als je de terugreis meerekent), problem solved.
Gok; Kleinere toleranties, zuiniger materiaalgebruik en meer gevoelige sensoren? Mijn oude nefit ecomline pomp kon je letterlijk repareren met een hamer en was niet gevoelig voor vuil en magneetdeeltjes. Moderne CV pompen zijn veel zuiniger, maar werken met een magneet. Hierdoor zijn ze gevoeliger voor metaaldeeltjes in het leidingwerk.LinuZZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:49:
[...]
* https://www.technim.nl/levensduur-cv-ketel/
in bovenstaande link kwam ik dus iets echt krankzinnigs tegen:
[...]
ik ben heel even kwijt hoe duurzamere onderdelen voor een kortere levensduur zorgen.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89