Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
Eric-Peric schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Als je 350wh kunt duiden is het geen sluipverbruik maar een keuze denk ik?
Aan de andere kant is de overige 50wh sluipverbruik best veel. Ongeveer het verbruik van een koelvriescombi per dag.
Dan kom je voor de koelvriescombinatie op een verbruik van ruim 18kWh per jaar. Dan heb je de zuinigste koelvriescombinatie ooit uitgevonden denk ik :)

Ik denk dat je W bedoelde ipv Wh. 50W zou 1,2kWh per dag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Sjamo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:58:
[...]

Dan kom je voor de koelvriescombinatie op een verbruik van ruim 18kWh per jaar. Dan heb je de zuinigste koelvriescombinatie ooit uitgevonden denk ik :)

Ik ben echt slecht met W, Wh. Komt omdat ik de tijdsfactor in de eenheid niet snap.
Maar ik las 50W dus als verbruik per uur en dan kom je op 1,2 per dag.
Ik hou het voor mezelf dus maar simpel. W is vermogen, Wh is verbruik.
Als ik dan 50W sluipverbruik lees dan snap ik het dus niet meer.

[ Voor 22% gewijzigd door Eric-Peric op 15-03-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Dat is slechts ca 0.2W per stuk. Ik heb moeite om te geloven, want het is wel erg weinig, maar hier wordt het inderdaad bevestigd: https://www.ikea.com/nl/e...able-warm-white-00541300/ (klik op "Technical Information"). Erg netjes van Ikea. _/-\o_
Ik denk dat dit ook meer in de richting zit. Lage vermogens (<1a2W) zijn lastig te meten maar dan helpt zo'n geaggregeerde meting als hierboven wel :)
Eric-Peric schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Als je 350wh kunt duiden is het geen sluipverbruik maar een keuze denk ik?
Deels. Ik had in de twee jaar dat ik hier woon nog nooit een overzicht gebruikt en plaatsing van de slimme meter was een goede aanleiding.
Aan de andere kant is de overige 50wh sluipverbruik best veel. Ongeveer het verbruik van een koelvriescombi per dag.
Ik had nog diverse zaken over het hoofd gezien. Sinds bovenstaande reactie heb ik 1 werkplek met 4W, 1 tv hoek met oplaadmeuk met 6W en 1 werkplek met 1W gemeten. Dat is alweer 11W continu verklaard. Nog een zwik te gaan en dan alles wat overdag dynamisch aangeschakeld wordt.

De top 7:
1. 75W meterkastmeuk (waarvan 47W servertje die ooit rond de 30W deed; 5W voor een overbodige switch die nu dus losgekoppeld is)
2. 70W CV! Gemiddelde waarde als die een nacht doorpruttelt. ca 75W als ketel aanspringt, verwaarloosbaar anders.
3. 65W vloerverwarmingspomp (pompschakelaar todo)
4. 40W close-in boiler
5. 40W koelvriescombi
6. 28W TV hoek (tv, tv ontvanger, spelcomputers, switch, access point, opladers, etc)
7. 20W koelkast (inbouw oudje)
(7 andere hoekjes/apparaten samen goed voor 27W)

Voorlopig alleen pompschakelaar als 'gratis' actie.
De resterende 35W ga ik het merendeel denk ik nog wel van vinden.

edit:
wow: MHI multisplit met 3 binnenunits doet 8W idle :X Had nog oude Shelly metingen. Benieuwd wat de andere MHI singlesplit doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Sjamo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:58:
[...]
Dat zou dan weer het andere uiterste zijn. :)

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Rukapul schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:55:
[...]

Ik denk dat dit ook meer in de richting zit. Lage vermogens (<1a2W) zijn lastig te meten maar dan helpt zo'n geaggregeerde meting als hierboven wel :)

[...]

Deels. Ik had in de twee jaar dat ik hier woon nog nooit een overzicht gebruikt en plaatsing van de slimme meter was een goede aanleiding.

[...]

edit:
wow: MHI multisplit met 3 binnenunits doet 8W idle :X Had nog oude Shelly metingen. Benieuwd wat de andere MHI singlesplit doet.
Goed dat je de vloerverwarmingspomp ook gevonden hebt. Al meermaals daarover gelezen. Draait ook de hele zomer schijnbaar vrolijk door, tenzij je m uitzet.
De airco is grappig. Wifi? Temp sensoren?
Ergens vraag ik me toch af waarom fabrikanten nutteloos verbruik, hoe weinig ook, in hun apparaten inbouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door Eric-Peric op 15-03-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Eric-Peric schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Ik ben echt slecht met W, Wh. Komt omdat ik de tijdsfactor in de eenheid niet snap.
Misschien heb je hier iets aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45hnNom2153kanfV7CN9rYAqses=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibm8XALMAUaJ3LvvWmuViA67.jpg?f=fotoalbum_large

Onofficieel, (k)W is een momentopname, (k)Wh is de maat over een bepaalde periode.

Als ik het verkeerd uitleg lees ik ongetwijfeld snel de correctie hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Sjamo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Misschien heb je hier iets aan.

[Afbeelding]

Onofficieel, (k)W is een momentopname, (k)Wh is de maat over een bepaalde periode.

Als ik het verkeerd uitleg lees ik ongetwijfeld snel de correctie hier :)
Ik zeg dank. Maar het concept tijd als rondjes om de aardas en rondjes om de zon en hoe dan natuurkundige principes en formules werken?
Ik heb wat moeite met het concept tijd.
Maar 5000kwh per jaar, de combi van 2 tijdseenheden is ook al moeilijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Eric-Peric op 15-03-2025 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 14:16
Eric-Peric schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Ik zeg dank. Maar het concept tijd als rondjes om de aardas en rondjes om de zon en hoe dan natuurkundige principes en formules werken?
Ik heb wat moeite met het concept tijd.
Maar 5000kwh per jaar, de combi van 2 tijdseenheden is ook al moeilijk.
Is ook verwarrend. Misschien helpt dit:
Een Watt is een joule per seconde.
Een kWh is een 1000 Joule per seconde gedurende een uur: exact 3,6 miljoen joule

Vergelijk het met een lichtjaar. Dat is ook een afstand en geen eenheid van tijd.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Om het om te zetten naar water:
(k)W is je debiet
(k)Wh is je volume

k= 1000 => 1000 W is 1 kW en 1000 Wh is 1 kWh.

Wanneer er een constant vermogen (debiet) is van 1000W (1kW) en dat stoomt aan hetzelfde vermogen gedurende exact één uur dan heb je een volume verbuikt van 1000 Wh (1 kWh).

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
ZonnigY schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Is ook verwarrend. Misschien helpt dit:
Een Watt is een joule per seconde.
Een kWh is een 1000 Joule per seconde gedurende een uur: exact 3,6 miljoen joule

Vergelijk het met een lichtjaar. Dat is ook een afstand en geen eenheid van tijd.
Back OT aub.
Ik zal proberen mijn eenheden correct te gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Eric-Peric op 15-03-2025 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:24
Rukapul schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:46:
Iemand wel eens gemeten aan IoT meuk, Shelly, Smartplugs, Hue wanneer idle?

Ik probeer mijn idle energieverbruik 's nachts te lokaliseren. Moet nog ca 50W (van de 400W :P) vinden. Onder de kandidaten bevinden zich een flink aantal kleine verbruikers die lastig los te meten zijn:
• handvol Shelly 2PM, Shelly Plug S
• tiental NodeMCU (esp8266) met sensortje op Ikea USB lader
• twee dozijn Hue lampen
Wat zou een redelijk sluipverbruik hiervoor zijn?
Kleine vermogens kun je beter meten door er een gloeilamp bij aan te sluiten (gloeilamp + device). Dan val je niet in het laagste bereik van je meter, neem 25, 40, 60W oid. Een gloeilamp is stabiel qua vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:53
Eric-Peric schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:03:
[...]

W is geen hoeveelheid energie, maar het vermogen. Wh is een hoeveelheid energie.

Als je koelkast een gemiddeld vermogen van 50W heeft, en je wilt weten hoeveel energie dat dan per dag is, dan vermenigvuldig je dus 50 W maal 24 uur (h) = 1200 Wh = 1.2 kWh.
Let op: Je vermenigvuldigt dus niet alleen de getallen, maar ook de eenheden (Wh is Watt x uur). Als je dat een keer door hebt worden al die sommetjes erg gemakkelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 14:16
Eric-Peric schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:40:
[...]

Back OT aub.
Ik zal proberen mijn eenheden correct te gebruiken.
Ja zeg, we zitten in de kroeg hoor :9B

Eenheden fout gebruiken kan gebeuren, maar zeggen dat je t niet snapt is vragen om womensplaining :+

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
RonJ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:39:
[...]

Zo fishy ziet het er ook weer niet uit. Maar er vallen momenteel veel bedrijven om in de PV-branche, hoop niet voor je dat je in een failissmentssituatie terechtkomt. Zie wel alleen nog een paar clips als product onder Schletter. Misschien valt het mee en is het gewoon moeilijk/niet leverbaar en ga je nog wel wat horen.

Spuit11, maar voor een volgende keer: Grote/dure internetbestellingen, zeker bij voor jou onbekende partijen, al-tijd met je creditcard betalen.
Nja die was al vol...... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
ZonnigY schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:51:
[...]

Ja zeg, we zitten in de kroeg hoor :9B
Misschien een leuk kroegtopic.
Wat staat er nog op Uw todolijstje? :(:)
Die van mij is deprimerend en word allengs groter.
Vandaag ga ik maar eens een campingwaterkoker kopen. Om mijn eigen verbruik omhoog te krijgen en netafname te reduceren.
Edit. Blijkbaar geen leuk topic. Iemand iets beters?

[ Voor 47% gewijzigd door Eric-Peric op 16-03-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Eric-Peric in de duurzame hoek staat op mijn to do lijstje:
  • Houtwerk van de voordeur, achterdeur en wellicht ook terrasdeuren extra isoleren. Nog niet 100% zeker dat ik het ga doen, maar ben wel de mogelijkheden aan het verkennen.
  • Onder de dakpannen inspecteren van de overgangen dakplaten ter plaatse van de wolfseinden. Ik vermoed dat daar nog wat winst te behalen is in afdichting en kon het niet helemaal goed beoordelen vanuit binnen.
  • Inspecteren en indien nodig reduceren thermische bruggen onder natuurstenen vensterbanken
Daarnaast overweeg ik het glas door vacuumglas te laten vervangen. Maar mocht ik dat willen, dan laat ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Franciesco schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:46:
@Eric-Peric in de duurzame hoek staat op mijn to do lijstje:
  • Houtwerk van de voordeur, achterdeur en wellicht ook terrasdeuren extra isoleren. Nog niet 100% zeker dat ik het ga doen, maar ben wel de mogelijkheden aan het verkennen.
  • Onder de dakpannen inspecteren van de overgangen dakplaten ter plaatse van de wolfseinden. Ik vermoed dat daar nog wat winst te behalen is in afdichting en kon het niet helemaal goed beoordelen vanuit binnen.
  • Inspecteren en indien nodig reduceren thermische bruggen onder natuurstenen vensterbanken
Daarnaast overweeg ik het glas door vacuumglas te laten vervangen. Maar mocht ik dat willen, dan laat ik dat doen.
Ben benieuwd hoe je houtwerk extra kunt isoleren?
En voor je ramen, ik zag recentelijk een artikel over ramen met zonnecellen. Er komt steeds meer op de markt.
Zo ook een artikel over witte daken die de opbrengst van zonnepanelen verhogen. Dan denk je reflectie maar als je verder leest blijkt dat je dan een hogere opbrengst krijgt door temperatuurverlaging.

[ Voor 9% gewijzigd door Eric-Peric op 16-03-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Eric-Peric het globale plan van de deuren extra isoleren is een kader rondom maken van ca 2 of 3cm breed en 2cm dik hout (/multiplex), daar binnen een pir plaat met alu cachering van 2cm dik plaatsen. En over het geheel een multiplex plaat en vervolgens verder afwerken (schilderen etc).

Ramen met zonnecellen ken ik vooral van kantoorpanden. Ik vraag me af of dat voor woningen interessant gaat worden. Het aantal vierkante meters glas is vaak niet zo heel groot. Maar mogelijk dat het ooit een aanvulling wordt.
Zelf heb ik nog mogelijkheden om PV uit te breiden op 1 dakhelling (ZZW) van een stalletje en in de nabije toekomst wellicht ook nog op een dak op dezelfde oriëntatie als ik een bestaand oud schuurtje vervang. Misschien dat ik tzt één of beide daken ga vol leggen als ik mijn zelfvoorzieningsgraad in de winter nog wat wil opkrikken. Maar daar heb ik op dit moment nog geen concrete plannen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Niet op todo-lijstje maar op twijfellijstje: Ventilatiesysteem D met WTW doen of niet?
Betwijfel of het in mijn situatie gaat bijdragen aan comfortniveau.
Energie besparen gaat het al niet doen, zal eerder dagelijks meer energie verbruiken.
Twee dagen werk, extra stof en hopen dat ze in het plafond nergens een misboring doen.
Totale investering 7800 € en te beslissen voor 25/3.
En een TVT zit er voor mij zeker ook al niet meer in. :+
Anderzijds, voor de rest zou ik niet meer kunnen verzinnen wat wel nog te doen. :?

Firstworld keuzestress. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Independent op 16-03-2025 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Independent afgelopen jaar is het aanleggen van een centraal wtw ventilatiesysteem één van de klussen die ik gedaan heb. Ik ben er erg blij mee: in elke ruimte nu schone lucht waarbij er met die ventilatie toch nauwelijks/ maar zeer beperkt warmteverlies is. Een tvt heb ik niet berekend, ik heb het vooral gedaan voor die goede luchtverversing. Maar de wtw zal ook een besparing geven op de energie die nodig is om de woning op temperatuur te houden. Ondanks het stroomverbruik van de unit zelf (doorgaans ca 27Watt) is dit dan toch weer een stap voor een hogere zelfvoorzieningsgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:28
Nog eens een vraag over zonnepanelen:

In overleg met een installateur probeer ik te streven naar de meest optimale configuratie. (Vlaanderen, digitale meter).

Er is zowel bij mij als bij de installateur een lichte voorkeur voor een SMA omvormer.

Op mijn hellend dak, oost West gericht passen op iedere dakhelft 10 panelen (2x5).

In de data-sheet zie ik staan: zowel bij de 4kVA als de 5kVA omvormer max 7500Wp aan zonnepanelen.

Terwijl er in principe plaats is voor 4400Wp per dakhelft.

Er staat niet bij in welke omstandigheden die max 7500Wp geldt, is dat enkel bij vol op Zuid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:43
Wozmro schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:49:
Nog eens een vraag over zonnepanelen:

In overleg met een installateur probeer ik te streven naar de meest optimale configuratie. (Vlaanderen, digitale meter).

Er is zowel bij mij als bij de installateur een lichte voorkeur voor een SMA omvormer.

Op mijn hellend dak, oost West gericht passen op iedere dakhelft 10 panelen (2x5).

In de data-sheet zie ik staan: zowel bij de 4kVA als de 5kVA omvormer max 7500Wp aan zonnepanelen.

Terwijl er in principe plaats is voor 4400Wp per dakhelft.

Er staat niet bij in welke omstandigheden die max 7500Wp geldt, is dat enkel bij vol op Zuid?
In de designer van sma stoppen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nypg51ad2Fo3kqRS0q-0XJQIFss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVMVPqjEysmRxTZT580yRU6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ik eens geprobeerd. Dit lijkt het maximum, er is wel een melding maar ik vermoed dat dit betekent dat het uitgangsvermogen een klein beetje afgetopt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Heeft dat niet meer betrekking op wat je stoppenkast aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Franciesco schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:19:
@Independent afgelopen jaar is het aanleggen van een centraal wtw ventilatiesysteem één van de klussen die ik gedaan heb. Ik ben er erg blij mee: in elke ruimte nu schone lucht waarbij er met die ventilatie toch nauwelijks/ maar zeer beperkt warmteverlies is. Een tvt heb ik niet berekend, ik heb het vooral gedaan voor die goede luchtverversing. Maar de wtw zal ook een besparing geven op de energie die nodig is om de woning op temperatuur te houden. Ondanks het stroomverbruik van de unit zelf (doorgaans ca 27Watt) is dit dan toch weer een stap voor een hogere zelfvoorzieningsgraad.
Dat begrijp ik maar op energie moet ik niet meer besparen want al +99% zelfvoorzienend.
Van de lente tot begin najaar zie ik er het nut al helemaal niet van in want dan leven we overwegend buiten.
Onder de acht graden buitentemperatuur stoken we met de kachel en deze trekt dan voldoende verse lucht naar binnen. Op de kachel valt ook al geen energie te besparen.

Vandaar dat ik voor onze situatie weinig meerwaarde zie.
27W is op jaarbasis al vlug 236 kWh extra verbruik. Dat zijn al vlug 1350 BEV km die dan van elders (gascentrale?) vandaan moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Eric-Peric schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:37:
Heeft dat niet meer betrekking op wat je stoppenkast aankan?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Duidelijk. Er staat in de datasheet minder panelen, of omvormer met meer vermogen.
Als een omvormer met meer vermogen hetzelfde aantal panelen toelaat moet de beperkende factor dus elders gezocht worden.
Vandaar mijn gedachte.
Maar iig is het vermogen van de omvormer dus niet het probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door Eric-Peric op 16-03-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Je "stoppen" worden niet overbelast met 7 kWh.
Vandaag is er hier 72 kWh door de installatie gegaan en geen enkele stop heeft het begeven.

De panelen zijn niet aangesloten op je automaat, hebben in totaliteit een max. kWp vermogen doch worden begrensd (afgetopt) door het max. toegelaten kVA van de omvormer(s).
Deze laatste is aangesloten op je automaat.
Een omvormer van 5 kVA kan max. ongeveer 4,7/5 kW doorvoeren maar zoveel kWh als de panelen ieder uur door instraling aan vermogen leveren.
Heb je 7 kWp panelen op een 5 kVA omvormer gaat deze bij voldoende instraling dat aftoppen tot max. 5 kVA. Een omvormer van 5 kVA (waar afhankelijk van de technische specificaties van de omvormer, hellingshoek en oriëntatie veel meer kWp aan panelen op kan aangesloten worden) wordt met een C25 afgezekerd.

[ Voor 126% gewijzigd door Independent op 16-03-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Independent schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:58:
Je "stoppen" worden niet overbelast met 7 kWh.
Vandaag is er hier 72 kWh door de installatie gegaan en geen enkele stop heeft het begeven.
Even los van mijn onkunde. De vraag is natuurlijk wat wel het probleem is.
En er zijn maar weinig mogelijkheden. De bron, de kabels, de omvormer en de aansluiting.
Ervan uitgaande dat alles compatibel is dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Eric-Peric op 16-03-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Er is geen probleem.
Een omvormer heeft zijn technische grenzen.
Een omvormer aangesloten op het grid heeft zijn wettelijke beperkingen.
In België/Vlaanderen is dat voor PV max. 5 kVA-AC monofasig, 25 kVA-AC meerfasig met een max. onbalansverschil per fase van 5 kVA.
Op het aantal Wp panelen is er geen wettelijke beperking per omvormer maar ieder merk en typen omvormer heeft wel zijn technische grenzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Independent op 16-03-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:42
Franciesco schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:48:
@Eric-Peric het globale plan van de deuren extra isoleren is een kader rondom maken van ca 2 of 3cm breed en 2cm dik hout (/multiplex), daar binnen een pir plaat met alu cachering van 2cm dik plaatsen. En over het geheel een multiplex plaat en vervolgens verder afwerken (schilderen
Ik zat ook aan zo”n klusjes te denken zag op ali aerogel,dat heeft ongeveer de dubbele isolatiewaarde van PIR….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Independent schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:13:
Er is geen probleem.
Een omvormer heeft zijn technische grenzen.
Een omvormer aangesloten op het grid heeft zijn wettelijke beperkingen.
In België/Vlaanderen is dat voor PV max. 5 kVA-AC monofasig, 25 kVA-AC meerfasig met een max. onbalansverschil per fase van 5 kVA.
Op het aantal Wp panelen is er geen wettelijke beperking per omvormer maar ieder merk en typen omvormer heeft wel zijn technische grenzen.
Als ik het goed lees, en dank voor je input, is de oplossing voor wozmro om 8800 wp te plaatsen twee omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Not my problem, not my priority zoals een Ier mij ooit duidelijk maakte.
Fijne avond allen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Wozmro schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:00:
[Afbeelding]

Heb ik eens geprobeerd. Dit lijkt het maximum, er is wel een melding maar ik vermoed dat dit betekent dat het uitgangsvermogen een klein beetje afgetopt wordt?
Als je de oriëntatie goed hebt ingevuld, dan is er volgens mij maar 0,2% verlies door aftoppen.
Alle vinkjes zijn groen, dus volgens sma kan het

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Dat aftoppen heb ik geen probleem mee, in de zomer zal er al teveel productie zijn (en ik ben van plan om via HA/modbus dynamisch te begrenzen).

Ik wil gewoon zoveel mogelijk Wp op het dak zonder in de problemen te komen met garantie op de omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:39
Independent schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:00:
Niet op todo-lijstje maar op twijfellijstje: Ventilatiesysteem D met WTW doen of niet?
Betwijfel of het in mijn situatie gaat bijdragen aan comfortniveau.
Energie besparen gaat het al niet doen, zal eerder dagelijks meer energie verbruiken.
Twee dagen werk, extra stof en hopen dat ze in het plafond nergens een misboring doen.
Totale investering 7800 € en te beslissen voor 25/3.
En een TVT zit er voor mij zeker ook al niet meer in. :+
Anderzijds, voor de rest zou ik niet meer kunnen verzinnen wat wel nog te doen. :?

Firstworld keuzestress. :+
Wij hebben wel WTW aangelegd en ik vind het een van de betere beslissingen. Het leefklimaat binnen is zoveel beter door een continu aanvoer van schone lucht. Neem er dan wel één met enthalpiewisselaar (die ook vocht uitwisselt) zodat je minder last hebt van droge lucht in de winter. De evt. energiewinst kan je wel grotendeels wegstrepen tegen het verbruik van de unit en de kosten voor filters.

WTW gaat ook uit van luchtdicht bouwen, dus je zal ook moeten investeren in alles hermetisch afsluiten. Als je veel met een kachel stookt die lucht door openstaande roosters moet aanzuigen gaat het sowieso niet heel goed werken, dan zal je daar ook iets mee moeten doen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
RonJ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:47:
Wij hebben wel WTW aangelegd en ik vind het een van de betere beslissingen. Het leefklimaat binnen is zoveel beter door een continu aanvoer van schone lucht. Neem er dan wel één met enthalpiewisselaar (die ook vocht uitwisselt) zodat je minder last hebt van droge lucht in de winter. De evt. energiewinst kan je wel grotendeels wegstrepen tegen het verbruik van de unit en de kosten voor filters.
Dat is, afgezien van het werk in een reeds bewoond huis, nu net een van mijn bezwaren.
Energie kost me nu niets. Daar valt dus niets op te besparen.
Het verbruik - vooral in de winter waar ik dagen heb dat ik nog van het net moet afnemen - zal dus alleen maar toenemen. Alsook de energiekost.
In de zomer kan de hele handel af want dan leven we toch buiten en is de buitenlucht gelijk aan de binnenlucht.
Het filteren van de binnenlucht zal op een jaar dan ook maar een vijf tot zes maanden zijn.

Er valt dus weinig weg te strepen. Het extra verbruik en de kost van de filters en tussentijds reinigen is alleen maar extra werk en kosten.

Blijft gedurende een zestal maanden per jaar een iets constantere luchtkwaliteit over.
WTW gaat ook uit van luchtdicht bouwen, dus je zal ook moeten investeren in alles hermetisch afsluiten. Als je veel met een kachel stookt die lucht door openstaande roosters moet aanzuigen gaat het sowieso niet heel goed werken, dan zal je daar ook iets mee moeten doen.
Bedankt, daar kan ik iets mee.
Duidelijk dus niet iets voor onze situatie.
Hebben nu geen last om via de kachel verse lucht aan te zuigen en ga de hele woning niet volledig luchtdicht maken om slechts een deel van het jaar daar een beetje voordeel uit te halen.

Het zou - voor ons - alleen maar zin hebben om de woning volledig luchtdicht te maken en WTW te plaatsen wanneer er een verbod zou komen op verwarmen via de kachel. Dan moet alles via de WP en dan heeft het wel zin (in een afgesloten woning).
Maar zo ver zijn we nog lang niet. Tegen dat het zo ver is zijn de technieken waarschijnlijk ook weer beter en zuiniger.

Maar ik vermoed tegen dan al verhuisd te zijn naar een nieuwbouw appartement (uiteraard van in het begin al voorzien van alleen vloerverwarming, WTW en keuken met interne circulatieafvoer).

Project voorlopig dus afgevoerd. (y)

[ Voor 13% gewijzigd door Independent op 17-03-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:31

silverball

De wagen voor moderne mensen

Met WTW is toch iets aparts. Ik heb hier laatst al een discussie over WTW gehad maar als ik zo om mij heen vraag zijn vele er toch niet tevreden over, ook in de laatste (oplevering '24) nieuwbouw niet. Terwijl het op Tweakers een vrij populaire maatregel is.

Bijzonder, wellicht toch onbegrip of verkeerd gebruik.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
silverball schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:01:
Met WTW is toch iets aparts. Ik heb hier laatst al een discussie over WTW gehad maar als ik zo om mij heen vraag zijn vele er toch niet tevreden over, ook in de laatste (oplevering '24) nieuwbouw niet. Terwijl het op Tweakers een vrij populaire maatregel is.

Bij nieuwbouw, gezien de reglementering, heb je bijna geen keuze meer om WTW te integreren.

Overschakelen van een open bebouwing buiten een dorp naar een appartement in de stad met alle faciliteiten op wandel-, boot- en fietsafstand (ook geen eigen auto meer nodig) lijkt me ook een stap voorwaarts inzake duurzaamheid. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Independent op 17-03-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:05:
[...]

Bij nieuwbouw, gezien de reglementering, heb je bijna geen keuze meer om WTW te integreren.
Nee, maar als ik hoor dat men in de pas opgeleverde projectbouw in het centrum hier en daar achteraf type C aan het inbouwen is gaat er toch iets mis.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26

Ik denk dat het al een stadium eerder misgaat, een installaties die verre van optimaal zijn. Slechts 1 ventiel in de grote slaapkamer, met als consequentie dat daar te veel lucht doorheen moet en het geluid veroorzaakt. Aannemer volgt de minimale vereiste en iedere cent die er meer aan uit gegeven wordt verdwijnt uit z'n marge. Terwijl als iemand het op Tweakers besluit aan te leggen, de meeste zich verdiepen in de materie en afgewogen keuzes maken of een bepaalde upgrade in bijv een beter demper die meer motorgeluid weg filtert het waard is. Ik ben het project zelf nog aan het uitvoeren, maar de WAF staat hier zonder meer op 1, als het met €1k meer materiaal beduidend stiller te krijgen is dan is dat een bespreekbare optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Lochnes schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:13:
[...]

Ik zat ook aan zo”n klusjes te denken zag op ali aerogel,dat heeft ongeveer de dubbele isolatiewaarde van PIR….
Aan Aerogel heb ik ook gedacht, maar is veel duurder dan PIR (via Nederlandse webshops). Op Ali heb ik niet gekeken, dus weet niet wat het daar kost. De vraag is echter wel hoe betrouwbaar de opgegeven isolatiewaarde van de Ali produkten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
silverball schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:06:
[...]

Nee, maar als ik hoor dat men in de pas opgeleverde projectbouw in het centrum hier en daar achteraf type C aan het inbouwen is gaat er toch iets mis.
Daar heb ik geen zicht op.
Ik volg de nieuwbouw (casco met daarna invulling op eigen keuzes) hier wel op de voet op.
De technische ruimte zal ook al voorzien worden voor batterijen.
De vloerverwarming en -koeling is per unit ook individueel maar wel gevoed door een gemeenschappelijke diepteboring. Alle daken zijn een combinatie van groendak en PV.

Het heeft zijn nadelen maar ook zijn voordelen.
Alleen maar voordelen ga je zelden vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door Independent op 17-03-2025 09:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ

Klinkt als een oordeel over de installatie en niet de techniek. Net als bij veel warmtepompen.

Tweaker installeert zelf: A-merk WTW unit, goed ontworpen en -geïnstalleerd en ruim bemeten luchtverdeelsysteem. Resultaat: Een goed werkende en stille WTW unit.
Ontwikkelaar besteed uit aan de goedkoopste partij: Het tegenovergestelde.

Daar komt bij dat veel mensen ze niet onderhouden/schoonmaken (en dat ze ook niet verteld wordt). Dan slippen de filters dicht, unit gaat steeds harder blazen, er komt te weinig lucht meer binnen, etc.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Oilman schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat het al een stadium eerder misgaat, een installaties die verre van optimaal zijn. Slechts 1 ventiel in de grote slaapkamer, met als consequentie dat daar te veel lucht doorheen moet en het geluid veroorzaakt. Aannemer volgt de minimale vereiste en iedere cent die er meer aan uit gegeven wordt verdwijnt uit z'n marge. Terwijl als iemand het op Tweakers besluit aan te leggen, de meeste zich verdiepen in de materie en afgewogen keuzes maken of een bepaalde upgrade in bijv een beter demper die meer motorgeluid weg filtert het waard is. Ik ben het project zelf nog aan het uitvoeren, maar de WAF staat hier zonder meer op 1, als het met €1k meer materiaal beduidend stiller te krijgen is dan is dat een bespreekbare optie.
Dit dus :)

Zie idd altijd te weinig ventielen en zelden een geluidsdemper. Ook in enorme woonkamers waar dan maar 1 kanaal meegestort is met 3-4 ventielen erin per kant, allemaal op een rij. Dan krijg je natuurlijk enorme luchttrek en teveel lawaai.

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 17-03-2025 09:17 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Helder :) , en flink zonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:56:
Dat is, afgezien van het werk in een reeds bewoond huis, nu net een van mijn bezwaren.
Energie kost me nu niets. Daar valt dus niets op te besparen.
Het verbruik - vooral in de winter waar ik dagen heb dat ik nog van het net moet afnemen - zal dus alleen maar toenemen. Alsook de energiekost.
In de zomer kan de hele handel af want dan leven we toch buiten en is de buitenlucht gelijk aan de binnenlucht.
Het filteren van de binnenlucht zal op een jaar dan ook maar een vijf tot zes maanden zijn.
In de winter heb je juist een voordeel. De meeste mensen ventileren veel te weinig. Met een WTW kan je goed ventileren zonder dat je een bak ijskoude lucht door je huis pompt (of die lucht eerst gaat verwarmen en dan de warme lucht weer naar buiten pompt).

In de zomer, als de buitenlucht warmer is dan wat ik in huis prettig vind, dan gaan ramen en deuren dicht en doen de koeling en WTW hun werk.

Ik vind het prettig om op een extreem hete zomerdag een koel huis binnen te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:52
Afgelopen weekend kwam ook in het nieuws dat in Finland het aantal astmapatiënten keldert, als de kinderen aan meer bacteriën en schimmels worden blootgesteld. Hierdoor wordt het afweersysteem getraind.
Dit speelt voor mij wel mee in de overweging om niet alle ventilatielucht gefilterd het huis in te laten. Ik ben van nature voor natuurlijke ventilatie, en heb daarom voor type C+ gekozen.
https://nos.nl/artikel/25...wroeten-in-de-aarde-helpt

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
phicoh schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:24:
[...]
Ik vind het prettig om op een extreem hete zomerdag een koel huis binnen te lopen.
Dat begrijp ik.
Maar wij vinden dat niet zo prettig.

En we filteren tot nu op natuurlijke wijze.
In iedere kamer wordt de binnenlucht continu gemeten.

Wanneer een drempelwaarde wordt overschreden (doorgaans alleen de CO2 waarde) wordt er een tiental minuten gelucht en zakt de drempelwaarde al terug tot een normaal niveau.
Dat is hier geen punt.

Begrijp dat je bij een vloerverwarming in de winter dan last krijgt van koude trek.
Maar ook dat is hier niet het geval. De kachel heeft in de winter vermogen genoeg om de kortstondige invoer van koude lucht te compenseren.
En in de zomer kan de airco, periode met ruime energieoverschotten, dat in no time de andere kant op compenseren.

[ Voor 55% gewijzigd door Independent op 17-03-2025 09:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Wozmro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 06:51:
Dat aftoppen heb ik geen probleem mee, in de zomer zal er al teveel productie zijn (en ik ben van plan om via HA/modbus dynamisch te begrenzen).

Ik wil gewoon zoveel mogelijk Wp op het dak zonder in de problemen te komen met garantie op de omvormer
zie website sma, je mag 200% overdimensioneren

https://www.sma-benelux.c...en-zonnestroominstallatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cvt1zb7CguePMpTubNYu2Oygsms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1FZefzHsw6MjUKresC89ebtX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:06
Mjier schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:26:
Afgelopen weekend kwam ook in het nieuws dat in Finland het aantal astmapatiënten keldert, als de kinderen aan meer bacteriën en schimmels worden blootgesteld. Hierdoor wordt het afweersysteem getraind.
Dit speelt voor mij wel mee in de overweging om niet alle ventilatielucht gefilterd het huis in te laten. Ik ben van nature voor natuurlijke ventilatie, en heb daarom voor type C+ gekozen.
Ik zie dit toch heel anders. In het bovenstaande artikel gaat het om de factor ‘wroeten in de aarde’ en de gunstige effecten van micro-organismen uit de bodem op de kans op astma. Ik lees nergens dat ventilatie systemen zijn bekeken.

En dan nog, met WTW trek je ook gewoon buitenlucht naar binnen (soms inclusief de houtstook van buren die de stookwijzer niet volgen). Bij natuurlijke ventilatie (of type c) is het keer op keer bewezen dat mensen in de winter alles dichtzetten om energie te besparen. Dat levert juist gezondheidsproblemen op!

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
bensss schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:38:
[...]

En dan nog, met WTW trek je ook gewoon buitenlucht naar binnen (soms inclusief de houtstook van buren die de stookwijzer niet volgen). Bij natuurlijke ventilatie (of type c) is het keer op keer bewezen dat mensen in de winter alles dichtzetten om energie te besparen. Dat levert juist gezondheidsproblemen op!
Volledig mee eens.
Maar dat speelt hier nu niet.
Wij hebben, zoals het nu geregeld is, geen energiekost.
Er is dan ook geen incentive om daarop gaan te besparen.
Binnenlucht wordt ook reeds gemeten zodat er - indien nodig - op tijd geventileerd kan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Independent op 17-03-2025 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
bensss schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Ik zie dit toch heel anders. In het bovenstaande artikel gaat het om de factor ‘wroeten in de aarde’ en de gunstige effecten van micro-organismen uit de bodem op de kans op astma. Ik lees nergens dat ventilatie systemen zijn bekeken.

Klopt dat het artikel niet 1op1 over ventilatiesystemen gaat. Waar het om gaat is dat naarmate we sterieler leven, ons afweersysteem minder wordt getraind.
Dat mensen de roosters dichtzetten. Ja, dat doen veel mensen. Net zoals dat veel mensen de filters van de WTW niet vervangen of de WTW helemaal uitzetten.
Daarom heb ik mijn overwegingen niet gebaseerd op wat andere mensen wel of niet doen, maar op hoe ik wil leven. En dat is met zodra het kan de ramen open. En met ventilatie type C+, waarbij ik gekozen heb voor ZR-roosters om al teveel tocht te voorkomen. Een vlaag koude lucht krijg je niets van, geeft je een gevoel dat je leeft.
En wat betreft energieverlies. Komende zomer ga in een WP installeren, dan kun je het energieverlies delen door je COP, dus wordt dat ook een stuk minder.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:35:
Maar ook dat is hier niet het geval. De kachel heeft in de winter vermogen genoeg om de kortstondige invoer van koude lucht te compenseren.
En in de zomer kan de airco, periode met ruime energieoverschotten, dat in no time de andere kant op compenseren.
We zijn hier in de duurzame kroeg. Dat klinkt niet erg duurzaam. Ook 's nachts kan de buitenlucht erg warm zijn. En dan zijn er geen energieoverschotten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@silverball Ook op tweakers verschillen de meningen. In ieder geval is WTW in sommige situaties vrij logisch om te doen en in andere situatie vrij onlogisch

De mooiste usecase is enerphit (passief bouwen renovatie) en met WTW een apart verwarmingssysteem overbodig maken.
De slechtste usecase is een bestaand huis wat aan de binnenzijde helemaal af is in het buitengebied met raamroosters die geen comfortklachten geven

Kortom: een heel scala van uitkomsten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
phicoh schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:57:
[...]

We zijn hier in de duurzame kroeg. Dat klinkt niet erg duurzaam. Ook 's nachts kan de buitenlucht erg warm zijn. En dan zijn er geen energieoverschotten.
Jawel.
Ik sla de overproductie van de dag op voor de nacht.
Door de dag wil mijn energieleverancier mijn overschotten zelfs niet. :+

Investeren in een ventilatieunit met ventielen, buizen, extra energieverbruik, te reinigen en vervangen filters heeft ook een extra weerslag op de duurzaamheid. De "perfectie" zal je daarin dus nooit kunnen bereiken.

De reeds bestaande ramen open heeft, mijn mening, dan weer geen invloed op de duurzaamheid.
Vraagt geen extra systeem, geen extra onderhoud en niet meer energieverbruik dan het verbruik van WTW.
Dat extra verbruik om te koelen kan dan ook nog eens volledig op eigen opwek.
Dat zou met WTW me niet lukken in de winter waardoor de extra energie dan waarschijnlijk uit een gascentrale zou moeten komen.

Alles heeft zijn specifieke voor- en nadelen maar de perfectie zullen er maar weinig behalen.
Eens niet op skireis gaan of een zomervakantie in eigen omgeving doorbrengen ipv de trek naar het zuiden te volgen zal waarschijnlijk ook een positievere invloed op de duurzaamheid en klimaat hebben dan in de zomer na luchten van de ruimt even op eigen zonne-energie te moeten koelen.

Duurzaamheid is dus bijna altijd een afweging.

[ Voor 3% gewijzigd door Independent op 17-03-2025 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 15:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Wozmro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 06:51:

Ik heb dezelfde instelling en heb dus 7490 Wp op een 3000 W SMA omvormer aangesloten.
antonboonstra in "Het grote SMA topic"

Garantie is trouwens geen probleem bij SMA, zolang je niet boven de 2400 vollasturen uitkomt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2csnpnh8VNmhYM4JGwKCDRvtZJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mbUQrbjLOdht42r52AIAkUIy.png?f=fotoalbum_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:09:

Dat zou met WTW me niet lukken in de winter waardoor de extra energie dan waarschijnlijk uit een gascentrale zou moeten komen.
Je gaat er blijkbaar vanuit dat je verwarming in de winter duurzaam is zonder enige energie te verbruiken. Dat is geen logische aanname.

Bij een WTW heb je netto veel minder warmte nodig, juist bij een goed geïsoleerd huis.

Dan kan je wel hout gaan verbranden om dat te compenseren, maar dat heeft behoorlijk wat nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
BarryH schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:01:
@silverball
De slechtste usecase is een bestaand huis wat aan de binnenzijde helemaal af is in het buitengebied met raamroosters die geen comfortklachten geven
Bij renovatie van de ramen bewust gekozen voor ramen zonder roosters.
Zo kon ik later nog alle kanten uit.
Eenmaal die roosters in het kader geraak je er nooit meer vanaf en perfect afsluiten/isoleren doen ze zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
phicoh schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:14:
[...]
Dan kan je wel hout gaan verbranden om dat te compenseren, maar dat heeft behoorlijk wat nadelen.
Niets zo duurzaam als hout.
Haalt tijdens de groei extra CO2 uit de lucht en na beheerde kap groeit het gewoon terug aan. :)

Geeft hier dus geen nadelen.
En al helemaal niet wanneer je in de winter moet verwarmen op fossiele brandstoffen (je wil waarschijnlijk niet weten hoeveel warmtepompen bij een buitentemperatuur onder de 5°C lopen op fossiele brandstof).

Gas en kolen haal je uit de bodem, zijn niet hernieuwbaar, halen geen CO2 uit de omgeving, maken geen zuurstof aan en hebben ook behoorlijk wat nadelen.
Het is niet omdat de verbranding voor aanvoer van elektriciteit een ver van je bedshow is dat ze, zeker in de winter, niet gebeurt.

[ Voor 41% gewijzigd door Independent op 17-03-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
BarryH schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:01:
@silverball Ook op tweakers verschillen de meningen. In ieder geval is WTW in sommige situaties vrij logisch om te doen en in andere situatie vrij onlogisch

De mooiste usecase is enerphit (passief bouwen renovatie) en met WTW een apart verwarmingssysteem overbodig maken.

Kortom: een heel scala van uitkomsten
Leuk om zo te lezen.

Wij (woning 1957 met raamroosters voor ventilatie) hebben gekozen voor een decentrale ventilatie met wtw in de woonkamer voor de momenten dat de raamroosters niet voldoen of een heel enkele keer wat verminderd comfort geven. Ook de optie van centrale balansventilatie met wtw bekeken maar werden daar echt niet blij van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Niets zo duurzaam dan hout.
Haalt tijdens de groei extra CO2 uit de lucht en na beheerde kap groeit het gewoon terug aan. :)

Geeft hier dus geen nadelen.
Als je dan toch zo graag meet, dan zou ik eens kleine deeltjes gaan meten waar je stookt, stoffen die in je longen lekker duurzaam zitten te zijn.
Laat staan in de longen van alles dat buiten je woning leeft om maar niet over de stank te beginnen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Sjamo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:31:
[...]
Ook de optie van centrale balansventilatie met wtw bekeken maar werden daar echt niet blij van.
Reden?

Hier ook optie voor decentraal bekeken.
Nadeel:
- op verschillende plaatsen doorboren buitenmuur(isolatie).
- zichtbare units tegen de binnenmuren.
- tegen onze eigen verwachting in: veel duurder dan ventilatie D met WTW (één centrale unit op een niet zichtbare plaats, geen muurdoorboringen, aanvoer en afvoer (CO2 en vocht) op elkaar afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Speedy-Andre schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Als je dan toch zo graag meet, dan zou ik eens kleine deeltjes gaan meten waar je stookt, stoffen die in je longen lekker duurzaam zitten te zijn.
PM wordt eveneens gemeten. Geen probleem.
De tijd van een open kampvuur in het midden van de hut zijn we hier al even voorbij. :)
Laat staan in de longen van alles dat buiten je woning leeft om maar niet over de stank te beginnen.
Hier wordt alleen onbehandeld en kurkdroog hout verstookt en volgens de zweedse methode en uitsluitend aangemaakt met berkenschors. Nul rook, nul geurhinder. Niet voor ons en niet voor de buren.
In de zomer meer "geur" van de ons omringende BBQ's dan van winterstook. :)

Het winterse buitenwerk van zagen, hakken, verslepen, klieven, stapelen in de frisse buitenlucht geeft jaarlijks een extra boost aan het longvolume. :)
Ieder zijn ding maar "werken" in de buitenlucht in een natuurlijke omgeving lijkt me gezonder dan je een hele winter opsluiten in een afgesloten ruimte met gefilterde buitenlucht. :+
Laat staan dat men zich dagelijks door de "gezonde lucht" van een file moet worstelen richting een andere gesloten ruimte waar je voor acht uur opgesloten wordt. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Independent op 17-03-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Reden?

Hier ook optie voor decentraal bekeken.
Nadeel:
- op verschillende plaatsen doorboren buitenmuur(isolatie).
- zichtbare units tegen de binnenmuren.
- tegen onze eigen verwachting in: veel duurder dan ventilatie D met WTW (één centrale unit op een niet zichtbare plaats, geen muurdoorboringen, aanvoer en afvoer (CO2 en vocht) op elkaar afgestemd.
Wij houden hier absoluut niet de hele woning op 1 temperatuur. Wanneer ze bijvoorbeeld afgezogen lucht in een kamer boven (makkelijk rond de 15gr in de winterperiode) gaan gebruiken om de lucht voor de woonkamer op te warmen zal dat weinig efficiënt zijn.

Er moest verplicht een afzuiging in de douche. Dat is voor ons erg ongunstig. We hebben een erg kleine douche die in mum van tijd heerlijk warm is in de winter. Dus geen verwarming nodig daar. Verder geen spoortje schimmel door voldoende ventilatie (luchtafvoer naar het dak en deur open overdag na douchen). Wanneer je de lucht tijdens douchen afzuigt moet er verwarming komen. Onlogisch wat ons betreft.

Verder voegde het eigenlijk niets toe. Ok, het was niet veel duurder dan de decentrale ventilatie, maar als het vooral nadelen heeft ipv voordelen, dan schiet dat niet op.

Ook wij stoken een houtkachel alhoewel dat hier een uitzondering/luxe is, maar toch. En het is prettig dat daarvoor de benodigde luchttoevoer moeiteloos samen gaat met de raamroosters.

Onze raamroosters werken perfect voor ons, bijna het hele jaar. Op sommige momenten liep de co2 te hoog op en sinds we de decentrale ventilatie hebben (co2-gestuurd) is dat probleem opgelost. Verder verbruikt de ventilatie hier zo'n 1kWh per maand, soms 1,5kWh, en dat past goed in ons idee van verbruik minimaliseren waar mogelijk zonder comfortverlies.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 17-03-2025 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
Mjier schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Klopt dat het artikel niet 1op1 over ventilatiesystemen gaat. Waar het om gaat is dat naarmate we sterieler leven, ons afweersysteem minder wordt getraind.
Dat mensen de roosters dichtzetten. Ja, dat doen veel mensen. Net zoals dat veel mensen de filters van de WTW niet vervangen of de WTW helemaal uitzetten.
Daarom heb ik mijn overwegingen niet gebaseerd op wat andere mensen wel of niet doen, maar op hoe ik wil leven. En dat is met zodra het kan de ramen open. En met ventilatie type C+, waarbij ik gekozen heb voor ZR-roosters om al teveel tocht te voorkomen. Een vlaag koude lucht krijg je niets van, geeft je een gevoel dat je leeft.
En wat betreft energieverlies. Komende zomer ga in een WP installeren, dan kun je het energieverlies delen door je COP, dus wordt dat ook een stuk minder.
Onderzoek heeft helemaal niets van doen met ventilatie. Prima dat jij besloten hebt een ventilatie type C wilt, maar ga het niet onderbouwen met een onderzoek van kinderen die in het zand spelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:09:
De reeds bestaande ramen open heeft, mijn mening, dan weer geen invloed op de duurzaamheid.
Vraagt geen extra systeem, geen extra onderhoud en niet meer energieverbruik dan het verbruik van WTW.
Dat extra verbruik om te koelen kan dan ook nog eens volledig op eigen opwek.
Dat is natuurlijk kolder. Als jij de ramen tegen elkaar open zet ben je de verwarmde lucht kwijt, je raakt energie kwijt. De WTW zorgt dat dit constant op een gecontroleerde manier gebeurd, waarbij wel de meeste energie wordt terug gewonnen. Het beetje energie dat de WTW verbruikt met z'n 2 ventilatoren, moet jij toch makkelijk met je PV op kunnen brengen.

Een goed afgestelde WTW gaat echt niet het energieverbruik van de woning verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Sjamo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:49:
[...]
Wij houden hier absoluut niet de hele woning op 1 temperatuur. Wanneer ze bijvoorbeeld afgezogen lucht in een kamer boven (makkelijk rond de 15gr in de winterperiode) gaan gebruiken om de lucht voor de woonkamer op te warmen zal dat weinig efficiënt zijn.
Hier ook niet.
Alleen de leefruimte wordt hier op een gelijkmatige temperatuur gehouden.
Dat is ongeveer de helft van het huis.
Het overige deel wordt alleen bijverwarmd wanneer in gebruik (badkamer) of de RV bij te sturen (slaapkamers door de dag).

Inderdaad, een goed bijkomende argument om niet voor balansventilatie met WTW te gaan. d:)b
Er moest verplicht een afzuiging in de douche. Dat is voor ons erg ongunstig. We hebben een erg kleine douche die in mum van tijd heerlijk warm is in de winter. Dus geen verwarming nodig daar. Verder geen spoortje schimmel door voldoende ventilatie (luchtafvoer naar het dak en deur open overdag na douchen).
Mee eens.
De plafondafzuiging boven de douche gaat hier alleen maar aan wanneer er teveel aan vocht gemeten wordt. Verwarming alleen als de badkamer in gebruik is (8 m² dus ook in no time warm).
Na jaren gebruik ook nergens schimmel.
Wanneer je de lucht tijdens douchen afzuigt moet er verwarming komen. Onlogisch wat ons betreft.
Deze begrijp ik dan weer niet.
Tijdens douche stijgt in de inloopdouche de RV. Dan slaat de plafondventilatie aan.
Wat heeft dat met verwarming tijdens gebruik badkamer te maken?
Verder voegde het eigenlijk niets toe. Ok, het was niet veel duurder dan de decentrale ventilatie, maar als het vooral nadelen heeft ipv voordelen, dan schiet dat niet op.
Hier was decenteraal esthetisch veel minder, zag op tegen doorboren van reeds geïsoleerde buitenmuren en als toemaatje was het 3000 € duurder dan centraal ventilatiesysteem.
Ook wij stoken een houtkachel alhoewel dat hier een uitzondering/luxe is, maar toch. En het is prettig dat daarvoor de benodigde luchttoevoer moeiteloos samen gaat met de raamroosters.
Mee eens.
Houtkachel is luxe.
Er kan niets op tegen de luxe van stralingswarmte.
We hebben hier ook WP en zowel L/W en L/L (die al zeker niet) kan daar tegenop.
We zijn er wel op voorzien dat de kachel zijn eigen individuele luchtaanvoer heeft. Dan zijn raamroosters ook niet nodig.
Onze raamroosters werken perfect voor ons, bijna het hele jaar. Op sommige momenten liep de co2 te hoog op en sinds we de decentrale ventilatie hebben (co2-gestuurd) is dat probleem opgelost. Verder verbruikt de ventilatie hier zo'n 1kWh per maand, soms 1,5kWh, en dat past goed in ons idee van verbruik minimaliseren waar mogelijk zonder comfortverlies.
Dat was in de vergelijking hier ook het grootste voordeel van decentraal: veel minder energieverbruik en in tegenstelling tot centraal moet de volledige woning niet geventileerd worden maar alleen de ruimten waar er iemand is en de CO2 boven de drempelwaarde uitstijgt.
Maar daar stonden dan weer andere nadelen tegenover.

Het is altijd een afweging van de specifieke voor- en nadelen van ieder systeem.
En dat geeft voor uiteenlopende situaties telkens een andere uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:56:
[...]

Maar ik vermoed tegen dan al verhuisd te zijn naar een nieuwbouw appartement (uiteraard van in het begin al voorzien van alleen vloerverwarming, WTW en keuken met interne circulatieafvoer).
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Hier wordt alleen onbehandeld en kurkdroog hout verstookt en volgens de zweedse methode en uitsluitend aangemaakt met berkenschors. Nul rook, nul geurhinder. Niet voor ons en niet voor de buren.
In de zomer meer "geur" van de ons omringende BBQ's dan van winterstook. :)

Het winterse buitenwerk van zagen, hakken, verslepen, klieven, stapelen in de frisse buitenlucht geeft jaarlijks een extra boost aan het longvolume. :)
Ieder zijn ding maar "werken" in de buitenlucht in een natuurlijke omgeving lijkt me gezonder dan je een hele winter opsluiten in een afgesloten ruimte met gefilterde buitenlucht. :+
Laat staan dat men zich dagelijks door de "gezonde lucht" van een file moet worstelen richting een andere gesloten ruimte waar je voor acht uur opgesloten wordt. O-)
Ben ik de enige die vooral tegenstrijdigheden leest? :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Oilman schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:53:
[...]
Dat is natuurlijk kolder. Als jij de ramen tegen elkaar open zet ben je de verwarmde lucht kwijt, je raakt energie kwijt.
Uiteraard geraak je dan energie kwijt.
Ik zet overigens geen ramen tegenover elkaar open maar één raam voor 10 tot 15 minuten open.
Het energieverlies tijdens deze relatief korte tijdspanne in een ruimte verwarmd door stralingswarme is klein en zo weer aangevuld. De muren, meubels, interieur blijft immers op temperatuur. Het is alleen wat warme lucht dat je kwijt geraak en deze is met relatief weinig energie terug op temperatuur gebracht.
En de energie welke daar voor nodig is heeft hier geen kostprijs. Is dus een factor die niet meespeelt in het geheel.
De WTW zorgt dat dit constant op een gecontroleerde manier gebeurd, waarbij wel de meeste energie wordt terug gewonnen. Het beetje energie dat de WTW verbruikt met z'n 2 ventilatoren, moet jij toch makkelijk met je PV op kunnen brengen.
Niet tijdens dunkelflautes bij buitentemperaturen onder de 5-8°C.
Dan heb ik elke kWh uit PV nodig voor de BEV en gewoon huishoudelijk verbruik.
Het heeft - toch wanneer je rekening houdt met het totaalplaatje - geen zin in de winter - vanuit PV kWh
richting WTW te sturen wanneer je dan meer uit het net moet gaan afnemen voor de rest van het huishoudelijk verbruik en mobiliteit. Energie op dat tijdstip waarschijnlijk afkomstig uit gas.
Een goed afgestelde WTW gaat echt niet het energieverbruik van de woning verhogen.
Toch wel. Er mag dan wel WTW zijn maar dat bereikt nooit de 100%.
Het punt - voor mijn situatie - is dat er door natuurlijk ventileren er inderdaad energieverlies is. Maar voor verwarming kan dat hier kosteloos op hout of via de zon.
Ventileren gaat altijd via (extra) elektriciteit. Tijdens het hoogtepunt van het stookseizoen is er altijd voldoende hout maar niet altijd voldoende elektriciteit uit eigen opwopwe

Verwarm je het hele jaar rond op elektriciteit of gas heb je uiteraard wel een punt en dat gaf ik ook al aan.
Maar dat is hier (nog) niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Speedy-Andre schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:06:
Ben ik de enige die vooral tegenstrijdigheden leest? :)
Je kan uiteraard altijd lezen wat je wil.

Tussen twee verschillende uitgangspunten moet er geen tegenstrijdigheid zijn.
Ze doen zich immers niet gelijktijdig voor en - zoals ik reeds zie - kunnen verschillende situaties leiden tot een verschillend resultaat.

Een oude woning op de buiten met gedeeltelijke houtstook voor verwarming en waar je natuurlijk kan ventileren zonder last te hebben van lawaai en verontreinigde buitenlucht is een volledig andere situatie dan een nieuwbouw appartement in de stad met zijn omgevingslawaai en verkeer.
Dat geeft telkens andere specifieke oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:04:

[...]

Deze begrijp ik dan weer niet.
Tijdens douche stijgt in de inloopdouche de RV. Dan slaat de plafondventilatie aan.
Wat heeft dat met verwarming tijdens gebruik badkamer te maken?

[...]
Wij hebben geen verwarming in de douche en alleen een natuurlijke ventilatie in de vorm van een aansluiting op een dakdoorvoer.

Wanneer we douchen met de deur dicht, is door het warme douche-water bijna direct de badkamer warm. Er is eigenlijk geen afvoer van lucht door de dichte deur. Dus lekker warm douchen zonder verwarming.

Wanneer er een RL-gestuurde luchtafvoer komt zal vochtige warme lucht afgevoerd worden en zal de douche minder aangenaam warm zijn, want warme lucht wordt elders gebruikt. Maar dan is douchen een stuk minder aangenaam en zullen we moeten zorgen dat er een verwarming in de douche komt die het weer aangenaam maakt.

Vochtige lucht in de douche is geen probleem omdat we na het douchen de deur open zetten, en door de natuurlijke trek door de raamroosters alle vochtige lucht door de dakafvoer verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Sjamo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:23:
[...]
Wij hebben geen verwarming in de douche en alleen een natuurlijke ventilatie in de vorm van een aansluiting op een dakdoorvoer.
En is dat dan voldoende om de vochtige lucht zonder mechanische bijstand af te voeren?
De doucheventilatie is hier ook een dakdoorvoer maar met een ingebouwde motor voor geforceerde afvoer. En bij een hete douche in een relatief koude badkamer moet deze al erg zijn best doen om alle damp dan af te voeren.
Hoe doe je dat dan op basis van alleen natuurlijke doorvoer?
Wanneer we douchen met de deur dicht, is door het warme douche-water bijna direct de badkamer warm. Er is eigenlijk geen afvoer van lucht door de dichte deur. Dus lekker warm douchen zonder verwarming.
Dat begrijp ik maar hoe voer je dan tijdig de vochtige lucht af?
Vochtige lucht in de douche is geen probleem omdat we na het douchen de deur open zetten, en door de natuurlijke trek door de raamroosters alle vochtige lucht door de dakafvoer verdwijnt.
Maar door de open deur zal een deel van de vochtige lucht zich dan toch nog door de rest van de woning verspreiden? En de natuurlijke afvoer duurt zo lang dat je overmatig warmte uit de rest van de woning gaat onttrekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:33:
[...]

En is dat dan voldoende om de vochtige lucht zonder mechanische bijstand af te voeren?
De doucheventilatie is hier ook een dakdoorvoer maar met een ingebouwde motor voor geforceerde afvoer. En bij een hete douche in een relatief koude badkamer moet deze al erg zijn best doen om alle damp dan af te voeren.
Hoe doe je dat dan op basis van alleen natuurlijke doorvoer?

[...]

Dat begrijp ik maar hoe voer je dan tijdig de vochtige lucht af?

[...]

Maar door de open deur zal een deel van de vochtige lucht zich dan toch nog door de rest van de woning verspreiden? En de natuurlijke afvoer duurt zo lang dat je overmatig warmte uit de rest van de woning gaat onttrekken?
Blijkbaar werkt het hier :)
We meten doorlopend temperatuur en luchtvochtigheid in woonkamer, gang, op de overloop en in de slaapkamer, en dat werkt allemaal goed.

RL hier in de winter doorgaans tussen 40 en 55% ongeveer, in de tussenseizoenen doorgaans tussen 50 en 65%, in de zomer tussen de 55 en 70% waarbij de 70% meestal maar een deel van de dag is. Ik vind dat voor ons prima getallen, en wat ik zei, geen "zichtbare" schimmel door het hele huis.

Misschien helpt het ook dat we in de zomer geregeld de airco gebruiken welke ook wat vocht uit de lucht afvoert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Zoveel mensen, zoveel wensen.

In mijn huidige woning heb ik 3 verschillende types ventilatie gehad:

Passief door middel van "roosters" of beter gezegd zelfegulerende ventilatiekleppen van de Velux dakramen die ik op zowel de begane grond als de 1e verdieping heb: ondanks de zelfregulatie aan de hand van de wind was er vaak te veel of te weinig ventilatie. In het geval van "te veel ventilatie" kwam hier ook onnodig veel koude lucht naar binnen. Bij te weinig wind was de luchtkwaliteit matig.
De badkamer had ook nog mechanische afvoer d.m.v. een type C afvoerbox die alleen gebruikt werd tijdens het douchen. Hiermee was voldoende extra ventilatie mogelijk maar wel met als nadeel dat de warme lucht ook extra afgevoerd werd. En stil is zo'n afzuigunit ook niet (niet echt een issue in de badkamer).

Decentrale wtw units: voordelen waren de stabielere (niet "helemaal stabiele") luchtkwaliteit en minder warmteverlies t.o.v. de vorige situatie. Nadelen: geen verbetering in de ruimtes waar die units niet hingen en daar dus nog steeds afhankelijk van de passieve ventilatiekleppen en alle bovengenoemde nadelen. Andere nadelen: geluidsproduktie door die units en bij een wat hogere bezetting (visite) al snel te weinig ventilatiecapacitiet bij een acceptabele geluidproduktie.
De badkamer ventilatie was idem de vorige situatie.

Centrale wtw unit (met enthalpie wisselaar): in ieder ruimte nu voldoende ventilatie met stabiele luchtkwaliteit tot gevolg en door de wtw met weinig warmteverlies tot gevolg. Geen geluidsoverlast van de ventilatie meer, reserve capaciteit voor visite zonder dat de geluidsproduktie hinderlijk wordt. Stroomverbruik van de centrale unit is iets hoger dan de twee decentrale units samen, maar het gaat dan in mijn geval om slechts 0,3kWh per dag extra verbruik (ik monitor de unit en voorheen de decentrale units met aparte kWh meters).
Badkamer ventilatie is nu ook via de wtw geregeld. Dus die ruimte afzuigen zorgt nauwelijks voor extra warmteverlies.
De niet verwarmde slaapkamers boven zijn nog altijd een paar graden koeler dan beneden. Dit vinden wij zelf prettig.
In de zomer kunnen indien gewenst nog steeds de ramen open om extra (passief) te koelen gedurende de nacht.

Het moge duidelijk zijn dat ik zondermeer de laatste optie verkies. En daar erg blij mee ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35
Mjier schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:26:
Ik vind vroeten in de aarde toch heel wat anders dan grote hoeveelheden fijnstof van verkeer en industrie inademen.

Ik woon nu 5 jr in Den Haag en kom zelf uit het buitengebied in noord holland en moet zeggen dat ik veel meer last van luchtwegen heb dan in mijn geboortedorp (daar wellicht weer meer last van pesticiden van akkerbouw). Hoe dan ook mijn fijnstofmeter in Den Haag slaat echt nergens op is met ventilatie type C in ons appartement. Soms tot wel 4x de WHO norm.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
GudZ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:30:
[...]

Ik vind vroeten in de aarde toch heel wat anders dan grote hoeveelheden fijnstof van verkeer en industrie inademen.

Ik woon nu 5 jr in Den Haag en kom zelf uit het buitengebied in noord holland en moet zeggen dat ik veel meer last van luchtwegen heb dan in mijn geboortedorp (daar wellicht weer meer last van pesticiden van akkerbouw). Hoe dan ook mijn fijnstofmeter in Den Haag slaat echt nergens op is met ventilatie type C in ons appartement. Soms tot wel 4x de WHO norm.
Tja, als je in een omgeving woont waarin de buitenlucht zo vervuild is dat je het beter niet ongefilterd kunt inademen is filteren zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:06
Het is niet altijd de locatie. Het is vaak in het hele land niet best gesteld met de luchtkwaliteit. Zie bijvoorbeeld de huidige situatie met overal een ‘matige’ luchtkwaliteit.
https://www.atlasleefomge...teOnStart=layercollection

En veel van deze stoffen zijn ook slecht te filteren met een standaard wtw filter.

(Balans)Ventilatie is vooral bedoeld om te voorkomen dat je je eigen CO2 productie inademt, en niet onbelangrijk voor de afvoer van vocht dat weer kan leiden tot schimmels die weer zeer schadelijk zijn. Deze schimmels moet je weer niet verwarren met de schimmels en bacterieen uit de natuur waarover het eerder genoemde artikel over gaat.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
https://solarmagazine.nl/...it-met-dynamisch-contract
Als ik dit lees denk ik leuk dynamisch.
Als ik dan nog een keer lees dan lijkt het erop dat ik zelfs goedkoper uit ben zonder zonnepanelen.

Edit. Niet echt een kwalitatief goed en duidelijk artikel met data. Meer een reclame. Om maar aan te geven dat je echt doodgegooid wordt op het web met dit soort nepnieuws.
Ander soort ventileren idd.
Echte eerlijke info vind je hier.
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

[ Voor 38% gewijzigd door Eric-Peric op 19-03-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wat is het probleem met het artikel precies @Eric-Peric? Lijkt me allemaal best logisch wat daar staat.

De gemiddelde prijs bv is gebaseerd op afname en dat zal een huis zonder zonnepanelen veel meer doen tijdens goedkope zonuren dan een huis met zonnepanelen en zo het gemiddelde naar beneden trekken.

Een beetje duiding had op zich wel handig geweest, ja.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Best wel wat.
Zo betalen klanten met zonnepanelen gemiddeld minder voor een kub gas.
En dat wordt zonder enige toelichting als feit gepresenteerd. Hoe zonnepanelen gerelateerd zijn aan de gasprijs is mij onduidelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door Eric-Peric op 19-03-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
Eric-Peric schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:16:
Best wel wat.
Zo betalen klanten met zonnepanelen gemiddeld minder voor een kub gas.
En dat wordt zonder enige toelichting als feit gepresenteerd. Hoe zonnepanelen gerelateerd zijn aan de gasprijs is mij onduidelijk.
Dat verschil in gasprijs tussen wel of geen zonnepanelen is niet echt significant. Dat kan zomaar een een afwijking zijn als gevolg van de omslag van de vaste kosten. Bij een lager gasverbruik wordt de gasprijs inclusief vaste kosten iets hoger.
Eigenlijk had ik meer verwacht dat je zou beginnen over de gasprijs bij "gemiddelde prijs Nederland". Die 1,3511 cent voor een m3 is wel erg goedkoop, of een verkeerd geplaatste komma ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Mjier schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Dat verschil in gasprijs tussen wel of geen zonnepanelen is niet echt significant. Dat kan zomaar een een afwijking zijn als gevolg van de omslag van de vaste kosten. Bij een lager gasverbruik wordt de gasprijs inclusief vaste kosten iets hoger.
Eigenlijk had ik meer verwacht dat je zou beginnen over de gasprijs bij "gemiddelde prijs Nederland". Die 1,3511 cent voor een m3 is wel erg goedkoop, of een verkeerd geplaatste komma ;)
Ik neem de data niet serieus. Het enige wat ik zie is een gesponsord artikel met kom bij ons en spaar 300 euro uit.
Zolang als de leveranciers dynamisch aanprijzen weet ik dat ik er niet aan moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
Eric-Peric schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:41:
[...]

Ik neem de data niet serieus. Het enige wat ik zie is een gesponsord artikel met kom bij ons en spaar 300 euro uit.
Zolang als de leveranciers dynamisch aanprijzen weet ik dat ik er niet aan moet beginnen.
Iedere leverancier prijst zijn/haar producten aan. Als je alleen producten koopt die niet door de leverancier worden aangeprezen bespaar je veel geld :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Onduidelijke tabel en toelichting. De eerste regel in de tabel is denk ik heel nederland (logisch zou zijn alleen vast tarief en dat geeft ook een groter verschil met de andere regels) en de andere 2 regels zijn dan alleen de ANWB klanten.

Waarom ze PV erbij halen is me niet duidelijk, die 15% is een aardig weetje maar de keuze voor wel of niet dynamisch wordt er niet anders van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Maar het ging mij voornamelijk over hoe men met onzin blijft schermen om maar te verkopen.
Duurzaam is big business.
Terugverdientijd zonnepanelen is ineens 20 jaar geworden. En alleen als de omvormer eeuwig blijft leven en de panelen 100% blijven leveren.
Maar met onbalans handelen met een batterij kun je nu weer snel rijk worden.
Dus ik koop een batterij in 2027 en alleen voor mijzelf. Al die fantasietjes zullen mij worst zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Eric-Peric op 19-03-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Maar terug naar echt duurzaam. Ik kocht vroeger mest voor mijn tuin. Mooi resultaat. Alles groeide en prachtige bloemen.
Tegenwoordig gebruik ik af en toe mijn urine daarvoor.
Scheelt toiletwater, uitgaven, en het groeit zelfs beter.
Het eetafval gaat in de wormenbak en daarmee genereer ik k en p.
Mocht U graag rijst eten, in aziatische landen word bemesting met menselijke mest nog best vaak toegepast. Eet smakelijk ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Eric-Peric op 19-03-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
En eerlijk gezegd zou ik het echt leuk vinden om volledig zelfvoorzienend te zijn.
Zowel electrisch alsook vervoer en eten en drinken.
Maar het prijskaartje wat daarbij hoort is nogal hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Maar, als je zelfvoorzienend bent, waar heb je dan nog vervoer voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
DjoeC schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:21:
Maar, als je zelfvoorzienend bent, waar heb je dan nog vervoer voor nodig?
Vrienden en events bv. Jeemig.
Maar volledig zelfvoorzienend is in Nederland natuurlijk een utopie. Verplichte zorgverzekering, WA verzekering, gemeentelasten etcetera.

[ Voor 24% gewijzigd door Eric-Peric op 19-03-2025 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Eric-Peric schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:51:
Maar het ging mij voornamelijk over hoe men met onzin blijft schermen om maar te verkopen.
Duurzaam is big business.
Terugverdientijd zonnepanelen is ineens 20 jaar geworden. En alleen als de omvormer eeuwig blijft leven en de panelen 100% blijven leveren.
Maar met onbalans handelen met een batterij kun je nu weer snel rijk worden.
Dus ik koop een batterij in 2027 en alleen voor mijzelf. Al die fantasietjes zullen mij worst zijn.
???

Welke onzin dan? Je roept wel wat maar wat het probleem nou is blijft onduidelijk.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Termy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 01:06:
[...]

???

Welke onzin dan? Je roept wel wat maar wat het probleem nou is blijft onduidelijk.
Artikel bedoel je?
Er word niet eens gespecificeerd om wat voor dynamische contracten het gaat bijvoorbeeld.
Dynamisch electra, dynamisch gas of beide.
Het kan dus zijn dat de 300 euro minder volledig uit dynamisch gas komt. En dat je met electra break even uitkomt.
Maar het artikel zou ook kunnen heten 'mensen met dynamische contracten gaan bewuster met verbruik om en besparen daarmee gemiddeld 300 per jaar'.

[ Voor 26% gewijzigd door Eric-Peric op 20-03-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Eric-Peric schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:56:
[...]

Vrienden en events bv. Jeemig.
Maar volledig zelfvoorzienend is in Nederland natuurlijk een utopie. Verplichte zorgverzekering, WA verzekering, gemeentelasten etcetera.
Ooooooo, mijn beeld bij zelfvoorzienend is dat er in die situatie een symbiose ontstaat met je buren, omgeving, waardoor extern ook niets meer gehaald hoeft te worden (events). En ook vrienden buiten je ecosysteem klinkt dan toch weer als: valt buiten zelfvoorzienend. Maar misschien is dat allemaal wat te strak in de leer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Eric-Peric schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:27:
[...]

Artikel bedoel je?
Er word niet eens gespecificeerd om wat voor dynamische contracten het gaat bijvoorbeeld.
Dynamisch electra, dynamisch gas of beide.
Het kan dus zijn dat de 300 euro minder volledig uit dynamisch gas komt. En dat je met electra break even uitkomt.
Maar het artikel zou ook kunnen heten 'mensen met dynamische contracten gaan bewuster met verbruik om en besparen daarmee gemiddeld 300 per jaar'.
Dus ze zijn niet superspecifiek, maar waar is de onzin dan? Sowieso is het geen kwestie van bewuster met verbruik omgaan en besparen want dat verandert de kWhprijs niet (alleen verschuiven van wanneer je verbruikt doet dat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Termy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Dus ze zijn niet superspecifiek, maar waar is de onzin dan? Sowieso is het geen kwestie van bewuster met verbruik omgaan en besparen want dat verandert de kWhprijs niet (alleen verschuiven van wanneer je verbruikt doet dat).
Je rekening wordt ook lager als je minder verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Eric-Peric schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Het gaat om aardappelen waarvan kennelijk de kiloprijs zowel geschild als ongeschild gemiddeld lager is o.b.v onderzoek bij alle dynamische leden van ANWB. Los van dat het marketingpraat is en de kiloprijs uit een zonloze regio kan zijn getrokken, waar is de onzinfactor dan volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Eric-Peric schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Dat staat niet in de tabel. In de tekst staat dat ze hun verbruik verschoven hebben en niet of nauwelijks minder in totaal zijn gaan verbruiken. Ook staat er bij wat het gemiddelde verbruik van de ANWBklanten was. Met bijna 5000 kWh best bovengemiddeld. Ze specificeren idd niet dat dit 1 op 1 vergeleken wordt met vast of variabel met gelijk verbruik, maar als dit met het gemiddelde vergeleken zou worden is het niet waarschijnlijk dat de kosten lager zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
We doen het even met een rekenvoorbeeld.
Ik verbruik zonder zonnepanelen 7000kwh per jaar. vast contract 26,2ct per kwh.
Dus betaal ik 105 euro meer bij dynamisch anwb.
Met panelen netto 3000kwh afname.
Met 2,16 ct verschil betaal ik 64.80 meer per jaar. Met inachtneming terugleverboete 120
ga ik er 55 euro op vooruit.
Dus er is wel 160 euro verschil tussen wel of geen panelen, en 55 is geen 270 euro.
In mijn wereld staat er dus onzin.

[ Voor 37% gewijzigd door Eric-Peric op 20-03-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:07
je rekent niet in je eigen rekenvoorbeeld........ Laten we iets anders zoeken dan een vaag artikel met nog vagere beschuldigingen over dat er van alles mis mee zou zijn maar het is blijbkaar niet aan te geven wat dan :?

Zo twijfel ik tussen het wel of niet toepassen van een douche-wtw. Ik weet dat er 50-70% energie bespaard kan worden maar ik weet ook dat zo'n ding een paar minuten op moet warmen. Aangezien ik meestal maar 5 minuten onder de douche sta lijkt het me niet erg op te schieten. Iemand ervaringen?

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 20-03-2025 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Het hangt er allemaal vanaf wat je verstaat onder een douche nemen en op welke wijze je SWW wordt aangemaakt.
Wil je dagelijks twee keer met 5 personen elk 20 minuten onder een douche van 43°C en wordt het SWW aangemaakt op gas dan zal een WTW wel zin hebben.
Het andere uiterste, wil je dagelijks één keer met één tot twee personen elk 5 min. onder een douche van 38°C en wordt het SWW aangemaakt op PV dan heeft een WTW totaal geen zin. Er valt dan immers weinig tot niets te besparen.
Aan 38°C gedurende max. 5 minuten valt er niet veel terug te winnen.
Op energie gewonnen uit PV valt er tijdens een groot deel van het jaar niets te besparen.

Voor de meeste huishoudens zal het antwoord daar ergens tussenin liggen dus dat wordt individueel rekenen. :)

[ Voor 80% gewijzigd door Independent op 20-03-2025 15:28 ]

Pagina: 1 ... 71 ... 80 Laatste