Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
Fr33z schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:13:
je rekent niet in je eigen rekenvoorbeeld........ Laten we iets anders zoeken dan een vaag artikel met nog vagere beschuldigingen over dat er van alles mis mee zou zijn maar het is blijbkaar niet aan te geven wat dan :?

Zo twijfel ik tussen het wel of niet toepassen van een douche-wtw. Ik weet dat er 50-70% energie bespaard kan worden maar ik weet ook dat zo'n ding een paar minuten op moet warmen. Aangezien ik meestal maar 5 minuten onder de douche sta lijkt het me niet erg op te schieten. Iemand ervaringen?
Mijn boiler verbruikt 600 kWh per jaar, al zou ik 50 procent besparen, wat onmogelijk is, dan nog denkt geen haar op mijn hoofd aan zon verbouwing, danwel investering

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
@reneeke1970 en @Independent thanks voor de overwegingen. ik heb inderdaad een situatie waar weinig te halen is. SWW komt.uit een warmtepomp die de helft van t jaar direct stroom uit de panelen krijgt. andere helft van t jaar is er maybe 300kwh totaal verbruik te melden voor SWW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
Ik heb een prijs binnengekregen voor plaatsing van een pv-installatie.

SMA 5000VA mono + 20x450Wp panelen (10 oost, 10 west, pannendak)
Redelijk basis omstandigheden, geen lange kabelafstanden, geen hoog dak.

6500€ inc BTW, komt op 0,72€/Wp. Is dat een beetje de prijs de dag van vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
Eric-Peric schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:10:
We doen het even met een rekenvoorbeeld.
Ik verbruik zonder zonnepanelen 7000kwh per jaar. vast contract 26,2ct per kwh.
Dus betaal ik 105 euro meer bij dynamisch anwb.
Met panelen netto 3000kwh afname.
Met 2,16 ct verschil betaal ik 64.80 meer per jaar. Met inachtneming terugleverboete 120
ga ik er 55 euro op vooruit.
Dus er is wel 160 euro verschil tussen wel of geen panelen, en 55 is geen 270 euro.
In mijn wereld staat er dus onzin.
De ANWB zegt dat dynamisch contract 'gemiddeld goedkoper' is. Dat betekent dus dat er ook een groep is waar het duurder is. Jij valt in die groep.

Ik geloof best dat mensen 'gemiddeld goedkoper' uit kunnen zijn met een dynamisch contract. Dat artikel lijkt mij geen onzin. Maar je moet het inderdaad altijd even narekenen in je eigen situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:30
@Wozmro Mijn inziens is het geen slechte offerte, maar het kan denk ik wel scherper.
Referentie: september 2024 heb ik 22x Aiko NEOSTAR 455Wp Glas-Glas panelen icm een SMA TriPower 6.0 voor €6850 laten plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
@Wozmro lijkt me een heel erg prima prijs. Kan msischien nog 500 van af door echt het onderste uit de kan te willen maar ik zou er voor tekenen. Ik vind de prijs die Franciesco noemt vrijwel vergelijkbaar dus ik zou zeggen dat het een prima prijs is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:22

Zo twijfel ik tussen het wel of niet toepassen van een douche-wtw. Ik weet dat er 50-70% energie bespaard kan worden maar ik weet ook dat zo'n ding een paar minuten op moet warmen. Aangezien ik meestal maar 5 minuten onder de douche sta lijkt het me niet erg op te schieten. Iemand ervaringen?
Hiervoor bestaat een mooi topic. Zie: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Mijn eigen ervaringen zijn wel vrij goed al heb ik nog niet de tijd genomen om goed te meten. Voor mn gevoel kan ik lang douchen met mijn simpele 80l COP1 boiler (vierpersoonshuishouden). Het is in elk geval ook mentaal fijn. Met een douche WTW heb je een robuuste technologie in huis die helpt besparen als jij of je een van je huisgenoten een keer lang wil douchen 8)

[ Voor 3% gewijzigd door bensss op 20-03-2025 16:24 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:38
Een tijdje terug heb ik dat eens gemeten. En hier douchen we ook zo'n 5 minuten. Maar dan zie je nog dat het ook dan best zin heeft.
Plaatje
kHeb helaas niet het plaatje van toen bij de hand, maar je kan wel zien dat het plm 5 min is :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
je rekent niet in je eigen rekenvoorbeeld........ Laten we iets anders zoeken dan een vaag artikel met nog vagere beschuldigingen over dat er van alles mis mee zou zijn maar het is blijbkaar niet aan te geven wat dan :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD2_-L1fnoDUP69ex9Bv0CTp4sY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SGXIfjVorZKxg6zSwcqJ0vFE.png?f=fotoalbum_large

Heb je hier iets aan? Van vanochtend, ~9 min gedoucht.

Niet de meeste betrouwbare metingen trouwens, met losse sensoren op een PEX-koppeling ipv gemeten in de leiding. Maar het geeft iig iets aan, was voor mij meer een leuke extra om eens te kijken wat ie deed, omdat ik toch nog wat sensorpoorten over had bij een projectje om de vloerverwarming-verdeler per lus te meten.

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 20-03-2025 17:04 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Franciesco schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:10:
@Wozmro Mijn inziens is het geen slechte offerte, maar het kan denk ik wel scherper.
Referentie: september 2024 heb ik 22x Aiko NEOSTAR 455Wp Glas-Glas panelen icm een SMA TriPower 6.0 voor €6850 laten plaatsen.
In Nederland geen BTW op zonnepanelen?

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Independent inderdaad, geen btw op zonnepanelen, PV omvormer en verdere benodigde materialen en uurloon in Nederland.
Het bedrag wat ik noemde was dan ook excl BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Bij mijn offerte is het met 6% btw inclusief. 6060€ exclusief. (België)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Franciesco schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:28:
Het bedrag wat ik noemde was dan ook excl BTW.
Dat was dan ook precies het punt dat ik wou maken.
Je vergeleek met een offerte uit België waar, afhankelijk van de ouderdom van de woning, 6 % of 21% (jonger dan tien jaar) BTW toeslag van toepassing is.

[ Voor 3% gewijzigd door Independent op 20-03-2025 17:50 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ah ok, ik had niet in de gaten dat het om een installatie in Belgie ging @Independent en @Wozmro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

Fr33z schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:48:
@reneeke1970 en @Independent thanks voor de overwegingen. ik heb inderdaad een situatie waar weinig te halen is. SWW komt.uit een warmtepomp die de helft van t jaar direct stroom uit de panelen krijgt. andere helft van t jaar is er maybe 300kwh totaal verbruik te melden voor SWW.
Het ligt aan je situatie. Als je triviaal makkelijk een wtw kan inbouwen, in de koof in de trap bv, en geen last hebt van een gedeelde afvoer van wc + douche (zoals ik :() voor weinig geld, dan verdien je dat vast terug.

Grootste voordeel aan een douch wtw lijkt me overigens dat je langer kunt douchen met je boiler of een kleinere boiler kunt gebruiken. Met gas of stadsverwarming waar je toch 'oneindig' warm water hebt speelt dat dan weer niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 12:29
Ik ga starten met zonnepanelen. 1 Dakvlak leggen we vol met 24-30 panelen (net wat past), 10kwp-12kwp zal de installatie worden. Er komt een stringomvormer. Zo'n 4-5 maanden produceren we meer dan we kunnen verbruiken (misschien nog wel meer). Hoe met dat overschot aan productiecapaciteit om te gaan? Zelf dacht aan omvormer minder laten omzetten voor het stroomnet; afschakelen/terugschakelen, uitzetten? Dat zou ik geautomatiseerd willen doen.
Ik gebruik nu HA. Growatt, goodwe, solaredge (en misschien nog wel wat) hebben integraties in HA. Zijn er automatiseringen te maken om de omvormer zo aan te sturen dat, op momenten dat terugleveren meer kost dan oplevert, deze minder levert aan het net, of stopt met leveren aan het net? (dit laatste in cominatie met een dynamisch contract).

Of zijn er nog andere mogelijkheden? (bij voorkeur blijf ik nog weg bij batterijen) Of zie ik iets over het hoofd in het verhaal hierboven? Morgen komt de 2e partij om te praten over mijn wensen, dus wil me daar (beter dan bij het 1e gesprek) op voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Mijn eigen idee is om met home assistant en het modbus TCP protocol van de sma sunny boy iets te knutselen zodanig dat de omvormer automatisch schakelt naar zero-export bij negatieve prijzen.

En ik wil hier ook de boiler en verwarming schakelen in functie van de hoeveelheid geproduceerde zonnestroom.

Ik ben geen programmeur dus het zal zeker een tijd zoeken(met hulp van chatgpt) en experimenteren worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
@Wozmro moet je dat nog gaan doen? Weet je al welke materialen je daarbij nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik moet het allemaal nog in de praktijk uitvogelen eens de pv-installatie geplaatst is.

Zal kwestie zijn van stapsgewijs opbouwen denk ik.

Eerst proberen uitlezen en schrijven van modbusregisters via home assistant en dan zo verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Independent
Adam1980 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:37:
Ik ga starten met zonnepanelen. 1 Dakvlak leggen we vol met 24-30 panelen (net wat past), 10kwp-12kwp zal de installatie worden. Er komt een stringomvormer. Zo'n 4-5 maanden produceren we meer dan we kunnen verbruiken (misschien nog wel meer). Hoe met dat overschot aan productiecapaciteit om te gaan? Zelf dacht aan omvormer minder laten omzetten voor het stroomnet; afschakelen/terugschakelen, uitzetten? Dat zou ik geautomatiseerd willen doen.
Ik gebruik nu HA. Growatt, goodwe, solaredge (en misschien nog wel wat) hebben integraties in HA. Zijn er automatiseringen te maken om de omvormer zo aan te sturen dat, op momenten dat terugleveren meer kost dan oplevert, deze minder levert aan het net, of stopt met leveren aan het net? (dit laatste in cominatie met een dynamisch contract).

Of zijn er nog andere mogelijkheden? (bij voorkeur blijf ik nog weg bij batterijen) Of zie ik iets over het hoofd in het verhaal hierboven? Morgen komt de 2e partij om te praten over mijn wensen, dus wil me daar (beter dan bij het 1e gesprek) op voorbereiden.
Wanneer je nog van scratch moet beginnen met PV is de oplossing toch eenvoudig, plaats een PV omvormer met de mogelijkheid om de productie aan te passen aan het verbruik.
Periodiek afschakelen zou ik niet overwegen. Dan ga je immers jezelf op de uren van hoogste productie benadelen. Een afgeschakelde installatie levert immers ook niets meer voor je eigen verbruik en dat komt dan uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:43

Je kan nu zoeken naar een model contract, volgens mij hebben die nog geen terugleverboetes.

Zolang je nog meer dan 0 terug krijgt is uitzetten niet aan de orde.

Anders dynamisch, en een omvormer die bij negatieve totaal prijzen terug kan regelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ

Veel merken PV-omvormers hebben een of andere meter die je kan plaatsen en vervolgens regelt dit zichzelf door een vinkje te zetten bij "niet terugleveren bij negatieve prijzen". Dan blijft ie op dat moment wel je eigen verbruik netjes opwekken uit PV. Iig solaredge en SMA kunnen dit af-fabriek, maar een groot deel van de rest vast ook.

Ik zou dit liever voor een paar honderd meer door de fabrikant laten regelen dan zelf in HA gaan knutselen aan iets wat het net niet is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb voor wat betreft SMA deze optie nagekeken. De SMA home manager kost 700€, niet geplaatst. En ik had de indruk dat het configuratie/werking toch best wel cloud afhankelijk is

Hetzelfde via home assistant proberen voor elkaar te krijgen zal zeker een stuk meer gedoe zijn, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Een Fronius omvormer met datamanager card heb je al vanaf 700 €.
Een Fronius smart meter voor limited of zero feed in onder de 300 €.
En dat loopt niet over de cloud maar over je intern netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Home assistant, growatt en https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway voor de Shine stick.

Heb je ook meteen geen cloud meer.

[ Voor 15% gewijzigd door fenrir op 21-03-2025 13:56 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
De regeling naar 0 over je netaansluiting werkt altijd lokaal tussen meter en omvormer (modbus achtig protocol). Tenzij je B-merk omvormer natuurlijk sowieso geen lokale compute heeft en dus altijd al alle configuratie en sturing via de OEM-cloud gaat, maar dan had je dat bij aanschaf moeten bedenken. Ergo, wil je dus helemaal niet meer terugleveren dan is dat qua werking bij de meeste omvormers gewoon een lokale aangelegenheid.

Het signaal c.q. de prijsdata om op dynamische prijzen te kunnen reageren, e.g. om alleen bij negatieve prijzen te stoppen met terugleveren, komt uiteindelijk altijd ergens vanaf het internet. Ook HA moet die tariefdata ergens ophalen (e.g. dmv de ENTSO-E of dynamische aanbieder integratie) en die datafeed draait, voila, in "de cloud".

Ik vind dit dus een beetje een non-discussie. :)

[ Voor 22% gewijzigd door RonJ op 21-03-2025 16:21 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Nog een vraagje over de SMA omvormers.

Is de SMA sunny smart energy technisch efficiënter dan de gewone sunny boy?

Ik zie bijvoorbeeld dat de opstartspanning 40V is bij de smart energy en 100V bij de gewone. Maakt dat in de praktijk een verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Wozmro schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:11:
Ik heb voor wat betreft SMA deze optie nagekeken. De SMA home manager kost 700€, niet geplaatst. En ik had de indruk dat het configuratie/werking toch best wel cloud afhankelijk is

Hetzelfde via home assistant proberen voor elkaar te krijgen zal zeker een stuk meer gedoe zijn, dat klopt.
Toevallig zag ik hem laatst voor €439 ex btw bij een Nederlandse webwinkel. In NL hoef je er geen btw over te betalen, al weet ik niet hoe dat werkt mocht je hem naar Belgie verzonden willen hebben.

https://www.winkelman-zon...unny-home-manager-20.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zelfs in de extreem zonnige maand maart, lukt het best aardig om een groot deel zonnestroom rechtstreeks zelf te verbruiken en niet terug te leveren. Zo heeft de afschaffing van de salderingsregeling voor mij straks een stuk minder effect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WT_3Ke63dLlHQEYFVLqWVjxXbfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/quKcCvKWTB9IedI9y4Jo7LGl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 21-03-2025 19:27 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Franciesco schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:18:
[...]

Toevallig zag ik hem laatst voor €439 ex btw bij een Nederlandse webwinkel. In NL hoef je er geen btw over te betalen, al weet ik niet hoe dat werkt mocht je hem naar Belgie verzonden willen hebben.

https://www.winkelman-zon...unny-home-manager-20.html
21% BTW + 9,95 € verzendkosten = 541,14€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Independent de vraag (/mijn vraag) was meer of er wel btw betaald moet worden als je in Nl besteld en naar Be laat verzenden. Maar zelfs met btw en verzending is hij dus ca €150 goedkoper bij Winkelman dan de prijs die @Wozmro aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
antonboonstra schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:25:
Zelfs in de extreem zonnige maand maart, lukt het best aardig om een groot deel zonnestroom rechtstreeks zelf te verbruiken en niet terug te leveren. Zo heeft de afschaffing van de salderingsregeling voor mij straks een stuk minder effect.
d:)b
Maar nog steeds netafname en netteruglevering. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@antonboonstra en met een batterij van 8,3kWh was je in maart tot nu toe zelfvoorzienend geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Independent schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:36:
[...]

d:)b
Maar nog steeds netafname en netteruglevering. :)
Geen netafname: Dan zal ik toch echt een thuisaccu moeten aanschaffen.
Geen teruglevering: Dan moet ik mijn omvormer nog verder terugregelen (dat doe ik nu ook al beperkt)
Franciesco schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:37:
@antonboonstra en met een batterij van 8,3kWh was je in maart tot nu toe zelfvoorzienend geweest :)
Die 8,3 kWh was een uitschieter. Ik moest die middag nog een stuk met de EV rijden en met alleen laden op zonnestroom, zou ik die rit niet hebben gered...

[ Voor 33% gewijzigd door antonboonstra op 21-03-2025 19:40 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Franciesco schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:35:
@Independent de vraag (/mijn vraag) was meer of er wel btw betaald moet worden als je in Nl besteld en naar Be laat verzenden. Maar zelfs met btw en verzending is hij dus ca €150 goedkoper bij Winkelman dan de prijs die @Wozmro aangaf.
Voor verzending naar een Belgisch adres rekent Winkelman 21% BTW aan en 9,95 € verzendkosten.

Is dan idd nog 150 € goedkoper maar zelf zou ik dan voor een ander systeem gaan. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Independent op 21-03-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Wat is de reactietijd bij een terugregelende omvormer?
Is dat zo goed als instantaan?
milliseconden of minuten volstaat.

[ Voor 36% gewijzigd door Eric-Peric op 21-03-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
RonJ schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:18:
De regeling naar 0 over je netaansluiting werkt altijd lokaal tussen meter en omvormer (modbus achtig protocol). Tenzij je B-merk omvormer natuurlijk sowieso geen lokale compute heeft en dus altijd al alle configuratie en sturing via de OEM-cloud gaat, maar dan had je dat bij aanschaf moeten bedenken. Ergo, wil je dus helemaal niet meer terugleveren dan is dat qua werking bij de meeste omvormers gewoon een lokale aangelegenheid.

Het signaal c.q. de prijsdata om op dynamische prijzen te kunnen reageren, e.g. om alleen bij negatieve prijzen te stoppen met terugleveren, komt uiteindelijk altijd ergens vanaf het internet. Ook HA moet die tariefdata ergens ophalen (e.g. dmv de ENTSO-E of dynamische aanbieder integratie) en die datafeed draait, voila, in "de cloud".

Ik vind dit dus een beetje een non-discussie. :)
Bedoel je dat ik sowieso niet onder een cloud afhankelijkheid uitkom?
Ik ben geval liever afhankelijk van een wat meer algemene dienst, dan de dienst die ik van een fabrikant afneem waarvan ik ook een apparaat heb gekocht (om vendor lock in te beperken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Eric-Peric schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:23:
Wat is de reactietijd bij een terugregelende omvormer?
Is dat zo goed als instantaan?
milliseconden of minuten volstaat.
Dat zal wellicht verschillen per omvormer, maar mijn ervaring is dat dit erg snel is. Waarschijnlijk minder dan een seconde.

De snelheid waarop de omvormer mag bijsturen, kun je soms ook instellen. In mijn SMA omvormer staat bijvoorbeeld dat het vermogen bij instralingswijziging met 10.000% per minuut mag wijzigen. Dat is dus in 0,6 seconde van 0 tot 100% (geen idee of die dat ook werkelijk haalt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9mJWL8x_UBs1JHh2HSXUVKj6-c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NgRslDLbZk4LHcS7oKfQojNQ.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door antonboonstra op 22-03-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:38
Goh, dat vraag ik me nu zo af, een windmolen kan je uit de wind draaien om minder te leveren, maar een zonnepaneel blijft leveren. Als de omvormer terugschakelt naar 50%, waar blijft die andere 50%?
Wordt dat omgeleid naar weerstanden ofzo en wordt dus warmte (ihkv energie gaat nooit verloren)?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Een omvormer heeft een MPPT-regelaar. Hij kan een slechter punt opzoeken waardoor er minder vermogen uit het paneel komt.

Je kan een zonnepaneel ook gewoon afgekoppeld in de volle zon leggen zonder dat hij in de fik vliegt ofzo ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
ThinkPad schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:55:
Een omvormer heeft een MPPT-regelaar. Hij kan een slechter punt opzoeken waardoor er minder vermogen uit het paneel komt.

Je kan een zonnepaneel ook gewoon afgekoppeld in de volle zon leggen zonder dat hij in de fik vliegt ofzo ;)
PV is een spanningsbron. Tot de limiet kan je zoveel of zoweinig stroom afnemen als je wil.

Ongeveer net als met een batterij, die kan je ook ongebruikt ergens laten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
TCroezing schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:38:
Goh, dat vraag ik me nu zo af, een windmolen kan je uit de wind draaien om minder te leveren, maar een zonnepaneel blijft leveren. Als de omvormer terugschakelt naar 50%, waar blijft die andere 50%?
Wordt dat omgeleid naar weerstanden ofzo en wordt dus warmte (ihkv energie gaat nooit verloren)?
Zoals al gezegd: De omvormer bepaalt hoeveel elektrische energie er uit het paneel komt (tot het maximum wat dat paneel op dat moment kan leveren uiteraard).
De niet geleverde elektrische energie wordt niet in weerstanden omgezet in warmte, maar al in het paneel. Een paneel wat maximaal stroom levert wordt in de zon dus iets minder warm dan een paneel wat geen stroom levert.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Adam1980 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Bedoel je dat ik sowieso niet onder een cloud afhankelijkheid uitkom?
Ik ben geval liever afhankelijk van een wat meer algemene dienst, dan de dienst die ik van een fabrikant afneem waarvan ik ook een apparaat heb gekocht (om vendor lock in te beperken).
Ja, dat. En die fabrikant zit je toch al aan vast zolang je dat ding hebt (en in mijn geval, de garantie naar 20 jaar hebt verlengd). Maar ik snap je afweging helemaal hoor.

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xk8oc148sKyU9en6n0_Zy22Uc0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDTf9FA8SS6OoR26oeGgPefL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neKH8xm_7GlOoA9W4_o0e9wA_Fs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAuGHLKwbXep1QnvrpeaKPMG.jpg?f=fotoalbum_tile

De gasketel* is definitief van de muur. Plaats vrij voor de pv-omvormer binnenkort.

* Ik verwarm al drie seizoen met de airco en de gas is een paar maanden geleden al afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Laatst online: 13-09 22:05
Goedenavond,

Ik heb eens in mijn kristallen bol zitten kijken. En ik word niet zo blij van alle toekomstige ontwikkelingen op de energie markt.

Omdat er gelukkig zoveel zon en windenergie over is hebben we soms hele lage prijzen. Mensen met een dynamisch contract zijn spekkoper als ik de verhalen allemaal zo beetje mag lezen.
Ik heb zelf nog een vast contract van 5 jaar welke afloopt in juni dit jaar. Dankzij deze site toen afgesloten en heeft mij gelukkig veel geld bespaard.

Maar in Juni krijg ik dus ook te maken met terug leverkosten, en vanaf 2027 komt het salderen ook nog eens te vervallen. Je leest nu ook verhalen over mensen die met thuisaccu's aan de slag gaan en dan op de dynamische marktprijzen gaan terug leveren als het financieel aantrekkelijk is.

Maar waar ik bang voor ben is dat er in 2027 veel mensen gaan besluiten om hun zonepanelen uit te gaan zetten. of automatische terug levering op 0 proberen in te gaan stellen. Onder het motto van als het mij niks meer opbrengt dan gaan ze maar uit.

Stel dat dit nou de helft van de mensen dit inderdaad gaan doen, dan moet er toch ontzettend veel gas bijgestookt gaan worden om dat op te gaan vangen? De lage stroomprijzen kunnen we dan ook wel op onze buik gaan schrijven, en de mensen die allemaal thuisaccu's hebben aangeschaft zijn dan ook de pineut.

Ik maak mij eigen hier best wel eens druk om over deze toekomst, misschien zie ik het te zwartgallig in, maar mijn onderbuik zegt dat dit wel eens helemaal zo uit kan gaan komen te zien, en dat moeten we volgens mij echt zien te voorkomen dat half Nederland dit gaat doen.

Hebben meer mensen dit gevoel of zit ik echt te zwartgallig te kijken in mijn kristallen bol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Wat je nu nog ziet is dat er toch nog een kleine vergoeding is voor het terugleveren. Zolang het niets extra kost, laten de mensen het gewoon nog aan staan.
Daarnaast heb je ook mensen die helemaal niets er mee doen. Die hebben jaren terug die panelen op het dak laten leggen en kiezen ook niet elk jaar een andere energieleverancier uit.

Naast dat relatief weinig huishoudens een accu hebben, zijn die dynamische tarieven er juist voor om aankoop en verkoop van elektriciteit op de juiste momenten te laten plaatsvinden zodat het stroomnet zoveel mogelijk in balans blijft. Dus als er ineens gas nodig is om elektriciteitscentrales harder te laten werken, gaat de stroomprijs omhoog en durven mensen meer terug te leveren.

Ik verwacht geen grote prijsverschillen t.o. nu als mensen vaker zonnepanelen uit zullen zetten. Ik verwacht eerder hogere prijzen vanwege extra belastingen, netbeheerkosten en "inflatie".

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
zonnefreak schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:05:
Maar waar ik bang voor ben is dat er in 2027 veel mensen gaan besluiten om hun zonepanelen uit te gaan zetten. of automatische terug levering op 0 proberen in te gaan stellen. Onder het motto van als het mij niks meer opbrengt dan gaan ze maar uit.
Je moet de gemiddelde mens niet overschatten.
Die zit wat te klagen maar doet verder niet veel. :)
Dat "veel" zal in de praktijk een relatief klein aantal zijn.
Zo maakt een dynamisch contract nog maar een verwaarloosbaar klein deel van de eindconsumenten uit. En de grote meerderheid zal als vanouds er op staan te kijken en verder zelf niet veel doen buiten wat klagen dat het allemaal de schuld van het beleid en alle anderen is. :)
Stel dat dit nou de helft van de mensen dit inderdaad gaan doen, dan moet er toch ontzettend veel gas bijgestookt gaan worden om dat op te gaan vangen? De lage stroomprijzen kunnen we dan ook wel op onze buik gaan schrijven, en de mensen die allemaal thuisaccu's hebben aangeschaft zijn dan ook de pineut.
De helft van de mensen die hun zonnepanelen gaan uitzetten omdat ze netto minder krijgen voor hun teruglevering als daarvoor? Deze helft zal op dat ogenblik, met PV, dan ook moeten gaan betalen voor hun eigen verbruik. PV uitzetten is zelf ook niets meer kunnen verbruiken uit PV.
Dat lijkt me wel de slechtste zet voor de eigen rekening die je kan maken.
Wel zullen er steeds meer mensen overschakelen op omvormers die de productie aan het verbruik aanpassen en eigen opwek opslaan voor indirect verbruik. In dat geval moet er juist minder gas bijgestookt worden want je kan dan direct en indirect van eigen opwek blijven genieten.
Hebben meer mensen dit gevoel of zit ik echt te zwartgallig te kijken in mijn kristallen bol?
Je kan het ook positiever bekijken:
Meer mensen die gaan inzetten op eigen opslag zodat ze onafhankelijk worden van welk energiecontract dan ook. Dan ben je met PV + thuisaccu net helemaal niet de pineut maar grotendeels onafhankelijk van energiebeleid en de prijzen van welk energiecontract dan ook. :)
Je moet er zelf wel op tijd mee beginnen en niet afwachten tot de helft van de mensen het licht ziet en dan weer allemaal tegelijk hetzelfde willen want meer vraag dan aanbod doet de prijzen stijgen.
Voor wie wel tijdig zelf iets deed zie ik de toekomst op dat vlak dus heel positief in.

[ Voor 4% gewijzigd door Independent op 24-03-2025 07:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Ik maak mij eigen hier best wel eens druk om over deze toekomst, misschien zie ik het te zwartgallig in, maar mijn onderbuik zegt dat dit wel eens helemaal zo uit kan gaan komen te zien, en dat moeten we volgens mij echt zien te voorkomen dat half Nederland dit gaat doen.

Het frappante is dat de energiemarkt eigenlijk een van de vrije markten is die echt goed werkt. Keer op keer zien we dat de markt zich, onder economische impulsen, zich corrigeert.

Er zullen zeker mensen zonnepanelen uit gaan zetten als de tarieven/laag negatief zijn. Ik verwacht echter niet dat veel mensen hun zonnepanelen helemaal uitzetten. 30% (en dat is makkelijk naar 40% te brengen) van het eigen gebruik wordt al door de (veelal al terugverdiende) zonnepanelen gedekt. Dat is gratis geld.

In de groothandelsmarkt zien we nu de ontwikkeling van grote batterijsystemen (ik geloof dat er plannen liggen voor in totaal 30 GW - echter lang niet alles zal gerealiseerd worden). Die gaan concurreren voor de lage zonneprijs en stuwen daardoor de prijs vanzelf op. Als gevolg daarvan zullen meer zonnepaneeleigenaren weer terug gaan leveren.

Het energiesysteem is robuuster dan mensen denken.

Wat je zelf kunt doen is door meer flexibel te zijn en een stuk bewustwording over energievraag -aanbod en prijzen. Als je een beetje kunt plannen wanneer je apparaten aan kunt zetten (vaatwasser, wasmachine, droger, maar bijvoorbeeld ook wanneer je een warmte maaltijd maakt in een oven/inductiekooktoestel) ben je al veer meer toekomstproof.

Lage energieprijzen zullen blijven. En hoge energieprijspieken zullen ook niet snel weg zijn. Flexibiliteit is hier het sleutelwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Tja - de energiemarkten zijn dan wel volwassen en robuust, maar (nog) niet alle marktdeelnemers.
De meeste bezoekers van de duurzame kroeg misschien wel, wie weet.

Flexibiliteit bij het energiegebruik is nog in ontwikkeling en ik vrees dat voorlopig niet iedereen de capaciteiten en de middelen heeft om dit parallel met de marktontwikkelingen te realiseren c.q. te automatiseren.

De diverse, vaak gesloten, EM-systemen beloven veel, soms te veel
en veel consumenten hebben moeite om het kaft van het koren te scheiden.

40% eigen verbruik van de opwek is bij een niet te grote installatie idd. geen grote uitdaging
en quasi handmatig te realiseren. Maar je moet wel weten wat je en wanneer aan- en weer uitzet.
Just my 2 mWh

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
dunklefaser schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:33:
@Skyaero Tja - de energiemarkten zijn dan wel volwassen en robuust, maar (nog) niet alle marktdeelnemers.
De meeste bezoekers van de duurzame kroeg misschien wel, wie weet.

Flexibiliteit bij het energiegebruik is nog in ontwikkeling en ik vrees dat voorlopig niet iedereen de capaciteiten en de middelen heeft om dit parallel met de marktontwikkelingen te realiseren c.q. te automatiseren.

De diverse, vaak gesloten, EM-systemen beloven veel, soms te veel
en veel consumenten hebben moeite om het kaft van het koren te scheiden.

40% eigen verbruik van de opwek is bij een niet te grote installatie idd. geen grote uitdaging
en quasi handmatig te realiseren. Maar je moet wel weten wat je en wanneer aan- en weer uitzet.
Just my 2 mWh
I.p.v. flexibilisering die in het algemeen toch niet werkt, zal de thuisaccu vrij snel standaard worden. Juist als PV invoeden vrijwel geen waarde heeft, dan kosten de verliezen in the thuisaccu ook vrijwel niets.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
Goedenavond,

Ik heb eens in mijn kristallen bol zitten kijken. En ik word niet zo blij van alle toekomstige ontwikkelingen op de energie markt.

Omdat er gelukkig zoveel zon en windenergie over is hebben we soms hele lage prijzen. Mensen met een dynamisch contract zijn spekkoper als ik de verhalen allemaal zo beetje mag lezen.
Ik heb zelf nog een vast contract van 5 jaar welke afloopt in juni dit jaar. Dankzij deze site toen afgesloten en heeft mij gelukkig veel geld bespaard.

Maar in Juni krijg ik dus ook te maken met terug leverkosten, en vanaf 2027 komt het salderen ook nog eens te vervallen. Je leest nu ook verhalen over mensen die met thuisaccu's aan de slag gaan en dan op de dynamische marktprijzen gaan terug leveren als het financieel aantrekkelijk is.

Die dynamische prijzen doen nou juist precies wat de bedoeling is, is er teveel (PV-)stroom, dan wordt de prijs negatief en gaan mensen afschakelen. Dat is juist wenselijk, want nu wordt er op dat moment veel geld betaald aan partijen om stroom te verbruiken (nuttig dan wel affakkelen in weerstanden).

Ik verwacht dus wel dat de negatieve prijzen gaan verdwijnen (in het voorjaar, wanneer de PV-opwek piekt), maar dat er op die momenten precies naar 0 gaan. De prijsprikkels sturen immers van beide kanten naar de 0. Lage/negatieve prijzen in de winter bij windoverschot gaan blijven, daar heeft dit geen invloed op.

Ik reken daarom dus ook alleen met PV-opslag in de business case van een accu, want ik verwacht dat de marktwerking steeds meer zijn ding gaat doen en dat er dus nauwelijks nog te verdienen valt aan onbalans en prijsarbitrage, omdat het prijsverschil simpelweg te klein gaat worden om daar een particuliere accucycle aan te verspillen. PV-opslag heb je in eigen hand vóór de meter, de rest is qua verdienmodel hooguit nog leuk meegenomen maar daarin ben je nergens zeker van op langere termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 24-03-2025 09:24 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
RonJ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:15:
Ik reken daarom dus ook alleen met PV-opslag in de business case van een accu, want ik verwacht dat de marktwerking steeds meer zijn ding gaat doen en dat er dus nauwelijks nog te verdienen valt aan onbalans en prijsarbitrage, omdat het prijsverschil simpelweg te klein gaat worden om daar een particuliere accucycle aan te verspillen. PV-opslag heb je in eigen hand vóór de meter, de rest is qua verdienmodel hooguit nog leuk meegenomen maar daarin ben je nergens zeker van op langere termijn.
Bij ongewijzigde netbeheer tarieven verwacht ik ook opslag van windstroom om die later zelf te gebruiken.

's nachts kan windstroom best gratis (plus EB) zijn terwijl 's avonds als ook gascentrales nodig zijn, die prijs behoorlijk hoog kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

phicoh schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:11:
[...]

I.p.v. flexibilisering die in het algemeen toch niet werkt, zal de thuisaccu vrij snel standaard worden. Juist als PV invoeden vrijwel geen waarde heeft, dan kosten de verliezen in the thuisaccu ook vrijwel niets.
Mee eens - de thuisaccu is ook veel makkelijker te realiseren dan flexibilisering van het verbruik.
Maar of de verliezen bij het laden/ontladen van de thuisaccu vrijwel niets kosten?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
[...]

De thuisbatterij is (voorlopig) voor veel huishoudens financieel onbereikbaar. Flexibilisering door gedragsaanpassing is goedkoop. En menselijk gedrag is prima te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
dunklefaser schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Mee eens - de thuisaccu is ook veel makkelijker te realiseren dan flexibilisering van het verbruik.
Maar of de verliezen bij het laden/ontladen van de thuisaccu vrijwel niets kosten?
Het hangt af van je definitie van "vrijwel niets", m.a.w. de netto opbrengst van je overproductie.

Geïnjecteerd in het net levert mijn overproductie me momenteel tussen de 2 en 5 cent/kWh op.
Wil ik deze nadien terug ophalen uit het net kost me dat tussen de 20 en 30 cent/kWh.
Opgeslagen in de thuisaccu levert de overproductie me gemiddeld een besparing van 81% van 20 tot 30 cent/kWh op.
Stroom, inclusief verliezen, die ik zelf niet meer moet inkopen uit het net levert me netto meer op dan stroom geïnjecteerd in het net.

Hoe lager de netto vergoeding voor geïnjecteerde overproductie hoe groter de winst op indirect zelfverbruik.

Een vereenvoudigd bevattelijk voorbeeld:
Je overproductie (wat je niet zelf direct kan verbruiken) is op jaarbasis bv. 3000 kWh.
Geinjecteerd in het net levert je dat dan 60 tot 150 € op.
Haal je dat voor eigen verbruik daarna terug uit het net dan kost het je 600 tot 900 €.
In het beste geval betaal je dan 450 € en in het slechtste geval 840 € voor de stroom die je initieel zelf hebt geproduceerd.

Sla je dezelfde 3000 kWh op in het thuisaccu en er gaat 20 % verloren hou je er 2400 kWh netto aan over.
Stroom die je niets kost. Je moet dan nog 600 kWh bij inkopen. Dat kost je 120 tot 180 €.
Nog altijd veel minder dan het meest gunstige scenario van geen thuisaccu en terugleveren.

Produceer je meer dan je zelf verbruikt dan moet je nog minder vanuit het net inkopen en wordt - vergeleken met meer terugleveren - de eindsom nog gunstiger voor zelf opslaan en indirect hergebruiken.

[ Voor 72% gewijzigd door Independent op 24-03-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
dunklefaser schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:45:
Ik ga er vanuit dat de meeste mensen hoogstens een paar cent/kWh krijgen voor hun ingevoede PV. Als je
uitgaat van 20% verlies, dan is 20% van een paar cent vrijwel niets t.o.v. het kopen van stroom. Dus de kosten van het verlies zijn minder dan 1 cent/kWh en een kWh inkopen kost al gauw meer dan 20 cent/kWh.

Natuurlijk moet je in het hele plaatje ook de afschrijving van je accu meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Krijg een beetje een sunk cost fallacy idee. Een giga investering doen om je zonnepanelen weer te laten lonen. Loont een gemiddelde thuisaccu ook als je de panelen buiten beschouwing laat?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
phicoh schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:24:
[...]

Bij ongewijzigde netbeheer tarieven verwacht ik ook opslag van windstroom om die later zelf te gebruiken.

's nachts kan windstroom best gratis (plus EB) zijn terwijl 's avonds als ook gascentrales nodig zijn, die prijs behoorlijk hoog kan zijn.
Zeker. Maar ik verwacht eigenlijk dat er tegen die tijd (of niet lang erna) er dusdanig veel grote opslaginstallaties op hoogspanningsnet niveau online zijn die het prijsverschil dempen, dat dat voor mijn eigen thuisaccu niet tot nauwelijks meer rendabel is als je de laad-/ontlaadverliezen en afschrijving per cycle verrekent.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

Bravo

Second Best

silverball schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:31:
[...]

Krijg een beetje een sunk cost fallacy idee. Een giga investering doen om je zonnepanelen weer te laten lonen. Loont een gemiddelde thuisaccu ook als je de panelen buiten beschouwing laat?
Als je uitgaat van geen panelen, dan heb je geen eigen opwek die je voor weinig aan de energieleverancier verkoopt om op een later moment duurder terug te kopen. Dan heeft een thuisaccu alleen rendement bij het goedkoop inkopen op de Day Ahead markt om de dure inkoopmomenten te vermijden of juist te verkopen, mits de rendementsverliezen gecompenseerd worden door het vermijden van de hogere tarieven. Denk hierbij aan prijsverschillen van zo'n 10 ct/kWh tussen inkoop en verkoop om de investering en verliezen te compenseren.

Als je wel PV hebt, dan geldt momenteel (incl salderen van EB en BTW) bovenstaande. Eigen opgewekte stroom heeft geen andere waarde als stroom van het net bij dynamische tarieven (opslag/kWh niet meegerekend). Voor vaste/variabele tarieven hangt het heel erg af van de vergoeding en de persoonlijke situatie of een thuisbatterij rendeert.

Echter als de salderingsregeling stopt, en je wel EB en BTW betaalt over ingekochte stroom, maar geen EB en BTW krijgt over de stroom die terugvloeit naar het net, dan wordt de drempel van 10 ct/kWh heel snel gehaald als je met stroom uit eigen PV rekent. Vanaf dan zal een thuisbatterij goed kunnen renderen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:56

PinusRigida

I put the p in pool.

Bij mij komen ze morgen omvormer en thuisaccu (5.1 kWh) plaatsen, zijn er dingen waarop ik moet letten, vragen die ik moet stellen?
Thanx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
PinusRigida schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:42:
Bij mij komen ze morgen omvormer en thuisaccu (5.1 kWh) plaatsen, zijn er dingen waarop ik moet letten, vragen die ik moet stellen?
Thanx
Hoe laat ze koffie willen hebben?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:21
reneeke1970 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Hoe laat ze koffie willen hebben?
Da's normaal: tevreden personeel levert beter werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Bravo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Als je wel PV hebt, dan geldt momenteel (incl salderen van EB en BTW) bovenstaande. Eigen opgewekte stroom heeft geen andere waarde als stroom van het net bij dynamische tarieven (opslag/kWh niet meegerekend). Voor vaste/variabele tarieven hangt het heel erg af van de vergoeding en de persoonlijke situatie of een thuisbatterij rendeert.

Echter als de salderingsregeling stopt, en je wel EB en BTW betaalt over ingekochte stroom, maar geen EB en BTW krijgt over de stroom die terugvloeit naar het net, dan wordt de drempel van 10 ct/kWh heel snel gehaald als je met stroom uit eigen PV rekent. Vanaf dan zal een thuisbatterij goed kunnen renderen.
Ik denk dat je ook de oorlog in Oekraine mee moet nemen. Daardoor is de kwh prijs fors hoger geworden.
Ik verwacht niet dat we echt weer teruggaan naar 15ct vast, maar wel dat het weer een stuk goedkoper wordt. Dan krijg je een ander rendement en terugverdientijd plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Overigens moet u er ook rekening mee houden dat u vanaf 2027 ook met een dynamisch contract terugleverboete mag betalen.
Dat hebben ze namelijk zeer sneaky omgelabeld naar netcongestie boete zodat ze iedereen met zonnepanelen kunnen laten betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
silverball schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:31:
Als je de panelen al hebt, dan heb je met de sunk cost al stroom die je voor vrijwel niets weggeeft aan een energieleverancier. Dus in dat geval is de vraag of een accu loont als je vrijwel gratis stroom hebt op 'm op te laden. Je kan die accu ook weglaten, dan krijg je gewoon vrijwel niets voor die stroom.

Interessanter is of nieuwe PV plus accu ook loont. Een deel van de stroom uit PV gebruik je zelf, dus dat rendeert. Als je bijv. 30 cent/kWh betaalt voor stroom dan kan het zo zijn dat je zowel de accu als een deel van PV daarmee terug kan verdienen.

Een accu zonder PV kan heel tricky zijn. Zeker als netbeheerkosten ook per kWh gaan. Het voordeel van eigen PV is dat je die accu altijd kan laden met goedkope stroom ongeacht wat er verandert in de EB of netbeheer tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
Eric-Peric schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:00:
Overigens moet u er ook rekening mee houden dat u vanaf 2027 ook met een dynamisch contract terugleverboete mag betalen.
Dat hebben ze namelijk zeer sneaky omgelabeld naar netcongestie boete zodat ze iedereen met zonnepanelen kunnen laten betalen.
Heb je daar meer informatie over? Ik kan er zo niets over vinden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Sjamo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:10:
[...]

Heb je daar meer informatie over? Ik kan er zo niets over vinden nu.
Nee dat niet. Ik baseer mijn gedachte volledig op de nieuw gekozen terminologie, en het feit dat je bij teruglevering zorgt voor netcongestie ongeacht type contract.
Maar als het zo is maakt het batterijen
wel weer aantrekkelijker.
Maar let niet op mij, een jaar geleden was ik ook gek want natuurlijk verdwenen die boetes bij einde saldering.

Die boete was overigens om te voorkomen dat de netwerkkosten voor iedereen zouden stijgen zodat huishoudens zonder panelen extra zouden moeten betalen omdat huishoudens met panelen voor hogere kosten zorgden.
Kijk ik dan nu hoeveel duurder het is geworden dan heb ik er wat vraagtekens bij.

[ Voor 21% gewijzigd door Eric-Peric op 24-03-2025 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

De buurman verderop heeft nu zero export aangezet, op basis van een half bakken berekening waardoor het volgens hem niet meer uit kan om te salderen inclusief zijn huidige tergleverboete.

Verderop op dezelfde kabel zit ik volle bak terug te leveren voor 11ct (+ salderingsdeel).

Het blijft bijzonder die energiemarkt.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Eric-Peric schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:16:
[...]

Ik baseer mijn gedachte volledig op de nieuw gekozen terminologie
Kun je aanwijzen in de energiewet welke terminologie zo ambigu geschreven is dat een terugleverboete bij een dynamisch contract wel mogelijk is?

Je maakt hier nogal een boude uitspraak op een onderwerp waarin juristen in het energieveld van mening zijn dat het wel goed dichtgetimmerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

Bravo

Second Best

Eric-Peric schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:53:
[...]

Ik denk dat je ook de oorlog in Oekraine mee moet nemen. Daardoor is de kwh prijs fors hoger geworden.
Ik verwacht niet dat we echt weer teruggaan naar 15ct vast, maar wel dat het weer een stuk goedkoper wordt. Dan krijg je een ander rendement en terugverdientijd plaatje.
Ik heb het nergens over een bedrag van 15 cent, ik geef alleen aan dat je een bepaald verschil tussen inkoop en verkoop (spread) nodig hebt. En dat als je EB en BTW betaald (momenteel 13,2 ct/kWh voor EB incl BTW) maar niet terugkrijgt je batterij kan gaan renderen.
Ongeacht of dat bij een prijspeil van 15 ct/kWh of 44 ct/kWh is op de Day Ahead markt.

De netcongestiekosten zitten momenteel verborgen in de maandelijkse lasten en de opslag. En ik vermoed dat met het verdwijnen van het salderen de netcongestie op het laag/middenspanningsnet zal verminderen doordat er meer batterijeen voor eigenconsumptie ingezet gaan worden.
Of die kosten dan ook niet meer doorgerekend zullen worden... We zullen het zien

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Skyaero schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:31:
[...]

Kun je aanwijzen in de energiewet welke terminologie zo ambigu geschreven is dat een terugleverboete bij een dynamisch contract wel mogelijk is?

Je maakt hier nogal een boude uitspraak op een onderwerp waarin juristen in het energieveld van mening zijn dat het wel goed dichtgetimmerd is.
Zoals al aangegeven nee.
Maar lijkt me een leuke juridische casus om aan te tonen dat je met een dynamisch contract niet voor netcongestie zorgt.
Maar het enige wat ik zeg is houd rekening met de mogelijkheid.
Niemand die 2027 exact kan voorspellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Eric-Peric op 24-03-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

In context van de metadiscussie hierboven rond de terugleverboete zag ik vanochtend dit voorbijkomen in m'n feed:

YouTube: Zonnepanelen en de media 🤦‍♂️

[ Voor 133% gewijzigd door PinusRigida op 24-03-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Ik zie ook wel van alles voorbij komen. Zou je kunnen samenvatten wat de relevantie voor dit topic is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

de Peer schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Ik zie ook wel van alles voorbij komen. Zou je kunnen samenvatten wat de relevantie voor dit topic is?
zo, aangepast en wat duiding gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

PinusRigida schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:48:
In context van de metadiscussie hierboven rond de terugleverboete zag ik vanochtend dit voorbijkomen in m'n feed:

YouTube: Zonnepanelen en de media 🤦‍♂️
Meneer ketelklets. Als antwoord op de lage TLV's die eraan komen is een van z'n antwoorden dat je met een warmtepomp eigen verbruik >50% kan krijgen.

Zelf ben ik tevreden warmtepompbezitter maar ik vraag mij altijd af waar ketelklets, die geen warmtepomp heeft, deze cijfers vandaan heeft. Ik moet echt mijn best doen om jaarrond >30% te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Als we het dan toch over legal hebben. Er is een rechtszaak in de maak wegens vervroegde afschaffing salderingsregeling en gederfde inkomsten jegens de staat. Kansloos imnsho maar u kunt zich aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Eric-Peric op 24-03-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
silverball schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:14:
[...]

Meneer ketelklets. Als antwoord op de lage TLV's die eraan komen is een van z'n antwoorden dat je met een warmtepomp eigen verbruik >50% kan krijgen.

Zelf ben ik tevreden warmtepompbezitter maar ik vraag mij altijd af waar ketelklets, die geen warmtepomp heeft, deze cijfers vandaan heeft. Ik moet echt mijn best doen om jaarrond >30% te komen.
Huh. Met 3600wp zou je toch wel wat hoger moeten uitkomen met eigen gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
silverball schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:14:
[...]
Hij haalt ook meer dan één maatregel aan. :)
Ik ben ketelklets niet maar heb wel WP, EV en thuisaccu en het zelfverbruik zit, zonder daar veel moeite voor te moeten doen, al boven de 90%. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Independent schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Ik ben ketelklets niet maar heb wel WP, EV en thuisaccu en het zelfverbruik zit, zonder daar veel moeite voor te moeten doen, al boven de 90%. :)
En ik ben daar best jaloers op. Eerlijk is eerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Jaloersheid over het handelen van anderen levert voor jezelf niets positief op.
Om positieve resultaten te boeken zal je uiteindelijk zelf aan de slag moeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Independent op 24-03-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Independent schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:42:
Jaloersheid over het handelen van anderen levert voor jezelf niets positief op.
Om positieve resultaten te boeken zal je uiteindelijk zelf aan de slag moeten.
Soms weet ik even niet hoe nu verder.
Bev is bv geen optie omdat de gemeente hopeloos achterloopt op de realiteit. Een eigen parkeerplaats met oplaadmogelijkheid is bv geen optie.

[ Voor 18% gewijzigd door Eric-Peric op 24-03-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:21
Independent schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Is dat 90% voor of na salderen? Hoe groot is je accu en hoe kom je de winter door? Het lijkt me dat je in de winter je EV niet thuis staat te laden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Dezelfde dag dat ik mijn eerste thuisaccu geïnstalleerd heb ben ik uit de salderingsregeling (in Vlaanderen) gestapt. :)

Ongeacht het seizoen staat de EV alleen thuis te laden wanneer er overproductie uit eigen lokale opwek is.
Je struikelt hier bijna over de openbare laadpalen. :+

De winter kom ik - toch wat betreft elektriciteitsverbruik - ongeveer op dezelfde wijze als de andere seizoenen door.

Hoe groot de accu is zou ik even moeten nameten, maar is dat belangrijk?
De opslagcapaciteit kon en kan je lezen in mijn onderschrift. :)

[ Voor 70% gewijzigd door Independent op 24-03-2025 15:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Dus voor deze beweren, geschreven alsof het een waarheid is, is dus geen enkele onderbouwing?
Eric-Peric schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:00:
Maar lijkt me een leuke juridische casus om aan te tonen dat je met een dynamisch contract niet voor netcongestie zorgt.
Niet de vraag omdraaien. Jij maakt een statement die op geen enkele wijze onderbouwd is.

Met andere woorden: Je praat poep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Eric-Peric schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Huh. Met 3600wp zou je toch wel wat hoger moeten uitkomen met eigen gebruik?
Ik weet niet hoe. Ik sta nu as we speak 1900w te duwen netto waar ik echt even niks mee kan. De boiler is al op temperatuur. Vanavond gaat de oven aan, koken, misschien dat vannacht de warmtepomp toch nog even een run van 2 uurtjes doet.

Ik kan niet nu de warmtepomp aanzetten, dan wordt het helemaal loeiheet. Ik kan nu niet gaan koken, want ik ben aan het werk. Meer douchen lijkt mij onzin.

En zomers wordt dit verschil alleen maar groter, met als kanttekening dat we nu wel passief wat kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Dan lijkt de oplossing mij voor de hand te liggen: wat je niet direct kan verbruiken opslaan voor indirect verbruik voor de periodes dat de zon niet schijnt.
De verwarming staat hier - op verspreid hier en daar een uurtje na - ook al weken uit.
De overproductie gaat dan gewoon richting de thuisaccu's en de accu van de EV.

[ Voor 34% gewijzigd door Independent op 24-03-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
* omgekeerde bewijslast en op de man

[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 24-03-2025 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
silverball schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Ik weet niet hoe. Ik sta nu as we speak 1900w te duwen netto waar ik echt even niks mee kan. De boiler is al op temperatuur. Vanavond gaat de oven aan, koken, misschien dat vannacht de warmtepomp toch nog even een run van 2 uurtjes doet.

Ik kan niet nu de warmtepomp aanzetten, dan wordt het helemaal loeiheet. Ik kan nu niet gaan koken, want ik ben aan het werk. Meer douchen lijkt mij onzin.

En zomers wordt dit verschil alleen maar groter, met als kanttekening dat we nu wel passief wat kunnen koelen.
Het kan in veel verschillende zaken liggen, maar zonder thuisbatterij zaten we hier ook op een maximum van 42 tot 43% op jaarbasis waar we absoluut niet overheen kwamen.

Inmiddels sinds ruim anderhalve maand een thuisbatterij van effectief 2,5kWh en sinds anderhalve week daarbij een thuisbatterij van 3,5kWh, en nu zitten we over de periode sinds 1 januari dit jaar al op 37,2%. Dat scheelt dus veel.

Verder zijn we er hier trouwens wel op ingericht zoveel mogelijk van onze stroom overdag te gebruiken en liefst wanneer er voldoende opwek is. In de nacht verwarmen met airco doen we alleen wanneer de temperatuur anders onder de 16 a 17graden zakt en dat is maar een paar weken per jaar het geval hier. Onze wpb verwarmt automatisch rond de middag en de eboiler gebruiken we om gaten op te vangen wanneer we opwek over hebben.

Geen elektrische auto hier trouwens, alleen een elektrische scooter en dat verbruik is minimaal. Maar goed, het telt natuurlijk wel mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 24-03-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Independent schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:57:
Dan lijkt de oplossing mij voor de hand te liggen: wat je niet direct kan verbruiken opslaan voor indirect verbruik voor de periodes dat de zon niet schijnt.
De verwarming staat hier - op verspreid hier en daar een uurtje - ook al weken uit.
De overproductie gaat dan gewoon richting de thuisaccu's en de accu van de EV.
Tja; ik kan 80l water in de boiler verwarmen, meer niet. Als ik aankomende zomer de vloer&dak ga isoleren hoeft de kachel rond deze periode waarschijnlijk ook niet meer aan; nog minder eigenverbruik.

Een EV zou een oplossing zijn, maar de investeringskosten zijn enorm en ik mag geen laadkabel over de stoep leggen; dus dan betaal ik aan het einde van de straat de hoofdprijs voor dezelfde stroom aan dezelfde kabel.

Een accu zou een tweede oplossing zijn, maar dat is hier niet zo makkelijk in te passen. Ik heb micro omvormers en een hele kleine volle meterkast zonder optie om netjes een groep naar zolder te trekken o.i.d, ik neem het wel mee bij een eventuele volgende verbouwing.

Ik denk dat er best wel veel mensen in dit schuitje zitten, beide oplossingen zijn niet voor iedereen toegankelijk. Als kanttekening; wij verbruikten voor de warmtepomp met z'n tweeën <2000 kWh per jaar.

Dus volgens sommigen hebben wij "te veel" panelen.
Sjamo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:05:
[...]

Verder zijn we er hier trouwens wel op ingericht zoveel mogelijk van onze stroom overdag te gebruiken en liefst wanneer er voldoende opwek is. In de nacht verwarmen met airco doen we alleen wanneer de temperatuur anders onder de 16 a 17graden zakt en dat is maar een paar weken per jaar het geval hier. Onze wpb verwarmt automatisch rond de middag en de eboiler gebruiken we om gaten op te vangen wanneer we opwek over hebben.

Geen elektrische auto hier trouwens, alleen een elektrische scooter en dat verbruik is minimaal. Maar goed, het telt natuurlijk wel mee.
Je hebt de e-boiler voor de warmtepompboiler geplaatst neem ik dan aan om even extra te 'fakkelen'?

[ Voor 23% gewijzigd door silverball op 24-03-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Iedere situatie is inderdaad anders.
Hier bv. een SWW boiler van 300 liter (waar ook de keukenkraan op aangesloten is).
Kan zowel geladen worden met elektriciteit COP1, elektriciteit COP2-4 en - tijdens het stookseizoen - de kachel.
Naargelang de omstandigheden (buitentemperatuur, hoeveelheid zon,.....) schakelen we tussen de verschillende opties.
Indien nodig kan de EV zelfs terugleveren aan de thuisaccu.

[ Voor 9% gewijzigd door Independent op 24-03-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
@silverball ,

Wij gebruiken een wpb van 200ltr voor douchen, en een eboiler van 30ltr voor de keuken.
Geen afwasmachine dus ook daar wordt de 30ltr boiler voor gebruikt.
In de winter houden we die boiler op 40graden waardoor hij betrekkelijk weinig verbruikt. Wanneer we genoeg zon over hebben zetten we de temperatuur op 65 graden voor wat meer comfort (makkelijker gebruiken zonder bij na te denken).

[ Voor 58% gewijzigd door Sjamo op 24-03-2025 15:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eric-Peric
silverball schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:07:
[...]

Tja; ik kan 80l water in de boiler verwarmen, meer niet. Als ik aankomende zomer de vloer&dak ga isoleren hoeft de kachel rond deze periode waarschijnlijk ook niet meer aan; nog minder eigenverbruik.

Een EV zou een oplossing zijn, maar de investeringskosten zijn enorm en ik mag geen laadkabel over de stoep leggen; dus dan betaal ik aan het einde van de straat de hoofdprijs voor dezelfde stroom aan dezelfde kabel.

Een accu zou een tweede oplossing zijn, maar dat is hier niet zo makkelijk in te passen. Ik heb micro omvormers en een hele kleine volle meterkast zonder optie om netjes een groep naar zolder te trekken o.i.d, ik neem het wel mee bij een eventuele volgende verbouwing.

Ik denk dat er best wel veel mensen in dit schuitje zitten, beide oplossingen zijn niet voor iedereen toegankelijk. Als kanttekening; wij verbruikten voor de warmtepomp met z'n tweeën <2000 kWh per jaar.
Ik denk dat heel veel mensen in dezelfde situatie zitten. Ik in ieder geval ook.
Ik had zelfs mijn koelkast op tijdklok gezet.
Na tweemaal darminfectie besloten dat dat de besparing niet waard was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Sjamo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:14:
@silverball ,

Wij gebruiken een wpb van 200ltr voor douchen, en een eboiler van 30ltr voor de keuken.
Ah op die fiets. Ik heb een nep quooker\ kokendheetwaterkraan (oh die zou ik nog kunnen schakelen !) en verder doe ik alles op een cop1 toestel van 80L, die om 12 uur opwarmt. Vanwege comfort en toch wel het forse verbruik wil ik deze eigenlijk vervangen door een wpb op termijn. Maar dat betekent nog minder eigen-verbruik. De vaatwasser draait in het seizoen altijd overdag, die wordt zoveel mogelijk geklokt op zonne-opbrengst.

[ Voor 30% gewijzigd door silverball op 24-03-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Ergens denk ik ook na over een warmtepomp boiler. Maar mijn cop1 boiler staat op tijdklok en verwarmt met 900W.
Dus dan verlaag ik wel mijn eigen verbruik maar netto resultaat is dat ik meer teruglever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Niet om stemming te maken; maar ik lees ook nog wel veel ellende en slechte garantieafhandeling in het wpb topic dus ik ben nog ietwat huiverig.

Maar ik zit met dezelfde overweging @Eric-Peric .

Nu moet ik er ook wel bijzeggen dat de PV-set en vele andere dingen zijn gedimensioneerd op ons gezinsideaalbeeld dat zich nog niet heeft gemanifesteerd. Je denkt aan het begin toch dat alles direct en uberhaupt gebeurd wanneer je het wilt, maar dat is een andere discussie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
silverball schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:35:
Niet om stemming te maken; maar ik lees ook nog wel veel ellende en slechte garantieafhandeling in het wpb topic dus ik ben nog ietwat huiverig.

Maar ik zit met dezelfde overweging @Eric-Peric .

Nu moet ik er ook wel bijzeggen dat de PV-set en vele andere dingen zijn gedimensioneerd op ons gezinsideaalbeeld dat zich nog niet heeft gemanifesteerd. Je denkt aan het begin toch dat alles direct en uberhaupt gebeurd wanneer je het wilt, maar dat is een andere discussie :P
Zogezegd. Als je zonnepanelen hebt, en je investeert in lager verbruik dan levert je dat dus niets meer op in 2027.
De enige optie die overblijft is een batterij.
Daarmee ga je volgens de verkopers naar wel 70 procent eigen verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Eric-Peric op 24-03-2025 16:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
https://www.greenenergyday.nl/

Een mooie Green Energy Day toegewenst iedereen. Het doel is om deze dag op 31 december te krijgen. Laat je niet ontmoedigen door onwillige overheden en cynisme! We zijn goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Lol. CO2 grafiek 2024 gezien?
We zijn dus helemaal niet goed bezig.
En dan kunnen extinction rebellion wel op de A12 gaan hangen maar schiphol lijkt me een betere lokatie.

[ Voor 71% gewijzigd door Eric-Peric op 24-03-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je de warmtepomp gebruikt om te koelen in de zomer, dan schiet het meer op met het eigenverbruik. Makkelijker met een lucht/lucht warmtepomp natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Dreamvoid schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:50:
Als je de warmtepomp gebruikt om te koelen in de zomer, dan schiet het meer op met het eigenverbruik. Makkelijker met een lucht/lucht warmtepomp natuurlijk.
Is meer verbruiken nou goed voor je banksaldo of voor het mileu?
Pagina: 1 ... 72 ... 80 Laatste