Het hangt af van je definitie van "vrijwel niets", m.a.w. de netto opbrengst van je overproductie.
Geïnjecteerd in het net levert mijn overproductie me momenteel tussen de 2 en 5 cent/kWh op.
Wil ik deze nadien terug ophalen uit het net kost me dat tussen de 20 en 30 cent/kWh.
Opgeslagen in de thuisaccu levert de overproductie me gemiddeld een besparing van 81% van 20 tot 30 cent/kWh op.
Stroom, inclusief verliezen, die ik zelf niet meer moet inkopen uit het net levert me netto meer op dan stroom geïnjecteerd in het net.
Hoe lager de netto vergoeding voor geïnjecteerde overproductie hoe groter de winst op indirect zelfverbruik.
Een vereenvoudigd bevattelijk voorbeeld:
Je overproductie (wat je niet zelf direct kan verbruiken) is op jaarbasis bv. 3000 kWh.
Geinjecteerd in het net levert je dat dan 60 tot 150 € op.
Haal je dat voor eigen verbruik daarna terug uit het net dan kost het je 600 tot 900 €.
In het beste geval betaal je dan 450 € en in het slechtste geval 840 € voor de stroom die je initieel zelf hebt geproduceerd.
Sla je dezelfde 3000 kWh op in het thuisaccu en er gaat 20 % verloren hou je er 2400 kWh netto aan over.
Stroom die je niets kost. Je moet dan nog 600 kWh bij inkopen. Dat kost je 120 tot 180 €.
Nog altijd veel minder dan het meest gunstige scenario van geen thuisaccu en terugleveren.
Produceer je meer dan je zelf verbruikt dan moet je nog minder vanuit het net inkopen en wordt - vergeleken met meer terugleveren - de eindsom nog gunstiger voor zelf opslaan en indirect hergebruiken.
[
Voor 72% gewijzigd door
Independent op 24-03-2025 10:13
]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.