Oneens op alle vlakken.
wheli schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:47:
Ik ken je standpunt en uiteraard denk ik niet dat het klimaat een bewustzijn heeft. Jou verhaal past bij een wat middeleeuwse gedachte (geocentrisch) waarbij je welzijn van de mens dus als middelpunt genomen wordt. Ons fijne leven zoals jij het beschrijft heeft namelijk wel tot gevolg dat vele andere diersoorten lijden. En als je iets verder dan Vinex kijkt kan je ook zien dat het grootste gedeelte van de mensen op aarde die niet in de bizarre weelde die wij kennen leven ook zullen lijden als de temperatuur op aarde 3+ graden opwarmt.
De mensheid heeft nog nooit in z'n geschiedenis zo weinig geleden als vandaag de dag. Je kunt beter nu in Egypte wonen dan in Nederland, zeg, 50 jaar geleden. Minder mensen in armoede en minder mensen die sterven aan oorlogen en natuurrampen.
En ja, er zijn soorten die last van de mens hebben maar ook soorten die er juist door gedijen. Waarom is het 1 beter dan het ander? Welke diersoort laat zich leiden door het welzijn van andere diersoorten? M.i. is dit moraalriddergedrag. Ik zeg overigens nergens dat we maar gewoon alles moeten afmaken omdat het niet uit zou maken, maar doen alsof 'wij' als mens alles naar de klote helpen slaat m.i. gewoon nergens op. Was jij vroeger als cyanobacterie ook gaan protesteren tegen het grootschalig uitstoten van zuurstof

? Ironisch genoeg hadden wij zonder die ongelooflijke ecologische ramp van wereldproporties nooit bestaan.
Ook je stelling dat de natuur zich aanpast past precies in het exceptionialistische model dat de mens geen natuur is.
Integendeel, de mens is een dier zoals alle andere (zoog)dieren. Doen alsof we buiten die realiteit van de natuur staan is m.i. juist fout. Enige verschil is dat de mens buitengewoon goed in staat is abstract te denken en in de toekomst te kijken en dus kan bedenken dat massaal CO2 uitstoten wel eens slecht kan uitpakken en er dus iets aan doen. Ik ben toevallig microbioloog en ik kan je vertellen dat er echt heel weinig organismen zijn die denken "oh jee, als ik nu alle glucose opeet kan m'n buur niet meer eten" of "als ik zoveel zuur blijf uitscheiden ga ik zelf ook dood". De natuur is wat dat betreft bikkelhard.
De wereldbevolking zal rond 2050 pieken op 9-10,5 miljard mensen als we zaken als corona blijven bestrijden zoals we nu al doen. Het is zeker mogelijk om de temperatuur binnen leefbare temperaturen te houden voor de mens en vele andere dieren maar ik geloof niet dat al die mensen dan de levensstijl kunnen aanhouden die wij in Nederland normaal zijn gaan vinden.
Dat de bevolking zal pieken en naar alle waarschijnlijkheid afnemen heeft weinig te maken met corona bestrijden (realistisch gezien was er ongetwijfeld niet weer 3% van de mensheid overleden zoals met de Spaanse griep 100 jaar geleden) maar meer met het sterk teruglopen van de kindersterfte, hogere ouderdom en, vooral, lagere vruchtbaarheid. Het aantal kinderen vlakt tenslotte al tijden af en in de meeste landen zitten we (ruim) onder de vervangingsgrens van 2.1 koters per vrouw.
Ik weet niet hoe oud je bent (ik 40) maar ik voorspel met intens gemak dat binnen mijn levensverwachting we:
a) een veelvoud van energie gaan gebruiken
b) een veelvoud aan welvaart zullen ervaren, wereldwijd
c) een schonere omgeving zullen hebben
d) mijn (klein)kinderen terug zullen kijken op deze tijd met medelijden dat we het destijds zo zwaar hadden met de beperkte technische ontwikkeling van deze oertijd
Bovenstaande ontkennen druist in tegen alle harde data die we over de wereld hebben en behoeft onwaarschijnlijke oogkleppen en een soort martelaarcomplex.
Hopelijk wel overigens, hoop doet ook leven. Maar de progressie van de afgelopen 10 jaar sinds Parijs stemt mij niet erg optimistisch.
Hoezo? Er wordt nog maar een fractie van de kolen verbrand en hernieuwbare energie is exponentieel aan het toenemen. Dat weinig mensen snappen wat exponentiele groei betekent is idd lastig, maar dat is niet erg. Als er m.i. iets zorgelijk is, dan is het wel dat China zo afgrijselijk ver voor loopt met deze transitie dat het wel eens grote geopolitieke gevolgen kan hebben en dat zie ik niet snel gunstig voor ons uitpakken.