Eric-Peric schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 05:45:
Mogge. Net terug uit de echte kroeg.
En laat ik het wat genuanceerder brengen. De CO2 theorie is zeer plausibel, maar het blijft theorie totdat het bewezen is. Als we theorie als feit interpreteren zonder bewijs dan gaan we echt een verkeerde kant op.
Het zou echt fantastisch zijn als we de temperatuur op de aarde zouden kunnen regelen met een beetje meer of minder CO2 in de atmosfeer.
Ik denk zelf dat CO2 een factor is, maar ik denk ook dat het echt een stuk complexer is dan een simpel cause effect theorietje met 1 oorzaak.
Als je kijkt naar het effect van 1 groeiende boom op een microklimaat bijvoorbeeld, dat is gigantisch en bijzonder complex. Nou ja, alleen kijken naar CO2 lijkt mij dan dus een oversimplificatie.
Zoals je merkt brengt je post heel wat reacties te weeg. Ik vroeg me af of je er niet wakker van zou liggen maar je bent gewoon de kroeg ingevlucht! (Geintje, geintje, geintje).
Ik vind het gewoon goed dat je ook jouw beeld durft te reflecteren en een ander geluid laat horen. Ben het niet met je eens maar bij sommige andere geluiden die je tegenwoordig over deze materie hoort zijn ook wel wat vraagtekens te zetten.
De boodschap via media en politiek klinkt zoiets als 1,5 a 2 graden en het gaat nog net meevallen. Is dat dan wat de wetenschap reflecteert?
De laatste keer dat ik het in een echte kroeg over de versterking van het broeikaseffect had was nog voor de U-turn van het KNMI. Eerste helft jaren 90 dus. Toen kreeg je geen discussie want er was amper iemand die ervan gehoord had en men was dus ook niet murwgezeurd over deze materie.
Een enkele slimmerik merkte dan op dat het KNMI stelt dat de veranderingen niets met onze invloed te maken heeft en je moet je tenslotte baseren op wetenschap.....
Maar stel je eens voor, wat zou er voor nodig zijn om een instituut te bewegen tot een radicale U-turn, het KNMI was echt een vroege vogel wat dat betreft, globaal volgden veel gerenomeerde instituten pas jaren later.
Ik was heel goed ingelezen over deze materie. Was omdat dat dus in de vorige eeuw was.
Nagenoeg alle materie die over tafel gaat over versterking van het broeikaseffect, klimaatverandering, het mogelijk veranderende patroon van warme- en koude golfstromen(horen we in de mainstream nog niet zo veel over), smeltende ijskappen en de daarbij horende methaan die vrijkomt(horen we in de mainstream tegenwoordig wel over, sind er in de mainstream aandacht is voor smeltend ijs), de toename van meteorologische extremen(horen we in de mainstream over sinds we ermee geconfronteerd worden), en nog meer, het staat allemaal expliciet vermeld in wetenschappelijke publicaties van ca eind jaren 70. In de mainstream hoor je er wel íets over want toendertijd is dat ook in artikelen verschenen in bijv Elsevier magazine en grote landelijke dagbladen.
Alle voorspellingen(?)(of inzicht) over klimaatverandering, temperatuur stijging, de manier waarop de polaire gebieden smelten etc zijn tot nu toe uitgekomen. Het enige waarop het mankeert is dat het tempo der veranderingen hoger ligt dan toen voorzien....
Dus ik ga niet op jouw af maar ik waardeer je mening/gedachten/inzicht. Ik ga niet op politiek en mainstream af want die 1,5 a 2 graad en 'het valt mee' is doorspekt met andere invloeden dan wetenschap.
Ik hou het maar op wetenschappers die voorzien hadden hoe de afgelopen 45 jaar(!) zich wat dat aan gaat zouden ontwikkelen.
En diezelfde wetenschappers zijn het met jouw eens dat er meer invloed op het klimaat is dan onze atmosfeer/albedo etc. Dus wees niet verbaasd als wij nog een kleine ijstijd mee gaan maken. Daar lees je de afgelopen jaren ook wel eens wat van maar staat dus ook netjes vermeld in het papierwerk uit de jaren '70.