Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Eric-Peric schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Of je filosofie is dat genoeg genoeg is
Met COP=1 verwarming en afschaffing van salderen in het vooruitzicht kan jij straks nooit genoeg hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
_JGC_ schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:03:
[...]

Met COP=1 verwarming en afschaffing van salderen in het vooruitzicht kan jij straks nooit genoeg hebben liggen.
Klopt. Volgende doel is ook om onder de 4000kwh per jaar te komen. In december is er een scop5 airco geinstalleerd en de komende 2 jaar ga ik kijken hoe ik mijn gebruik zover kan laten afnemen dat ik alleen mijn eigen energie gebruik.
Afgelopen 24 uur 11kwh gebruikt dus al redelijk on target :)

[ Voor 6% gewijzigd door Eric-Peric op 12-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24
Eric-Peric schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Klopt. Volgende doel is ook om onder de 4000kwh per jaar te komen. In december is er een scop5 airco geinstalleerd en de komende 2 jaar ga ik kijken hoe ik mijn gebruik zover kan laten afnemen dat ik alleen mijn eigen energie gebruik.
Afgelopen 24 uur 11kwh gebruikt dus al redelijk on target :)
Om in deze tijd 11-kWh op een dag op te wekken heb je ook nog aardig wat PV nodig. Ik blijf geloven in ‘PV per dak, niet per paneel’ je kan altijd nog onder dimensioneren qua omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:41
Eric-Peric schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:07:
[...]

Wat ik eigenlijk bedoel is dat de overheid een beetje achter de feiten aanloopt. Ik woon idd in een stadje. In mijn straat hebben we nu 2 laadpalen en een vijftal ev's.
Maar als er over 5 jaar 20evs staan?
Dat wordt een uitdaging. Als je in een zone zit waar je dan niet meer met een fossiele kar mag komen dan is dat erg vervelend. Geen idee hoe het op het moment met allerlei nobele ruilaccu initiatieven gaat. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Accu wisselen bij een tankstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:29
Surfari schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:05:
[...]

Dat wordt een uitdaging. Als je in een zone zit waar je dan niet meer met een fossiele kar mag komen dan is dat erg vervelend. Geen idee hoe het op het moment met allerlei nobele ruilaccu initiatieven gaat. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Accu wisselen bij een tankstation.
Het beleid is per provincie en gemeente erg wisselend. Ik woon in Zwolle bijvoorbeeld. Gelderland en Overijssel hebben nu al 2 keer een succesvolle aanbesteding voor volgens mij 3 jaar gedaan voor laadpalen. De eerste is gewonnen door Allego, toen voor 25/ct/kWh kunnen laden en als je een EV kocht kreeg je een laadpaal in de buurt (300 meter). Mits die voldoende gebruikt werd kregen de buren bij het kopen van een EV er ook één. De tweede aanbesteding gewonnen door Vattenfall, nu al 3 jaar voor €0,30 geladen en sinds dit jaar door de belastingen 0,36 oid. Door de nieuwe Vattenfall palen zijn de oude Allego palen ook in prijs gedaald (na afloop van de 3 jaar naar 50 ct/kwh, inmiddels 41 cent (vs 36 bij Vattenfall dus).
Zo zie je dat een 'grote overheid' ook echt wel voordelen voor de burger heeft. Dit verhaal zou m.i. vaker verteld moeten worden ipv alleen maar 'de markt is het beste voor goedkope prijzen' stokpaardje van de conservatievelingen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
wheli schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:42:
[...]

Het beleid is per provincie en gemeente erg wisselend. Ik woon in Zwolle bijvoorbeeld. Gelderland en Overijssel hebben nu al 2 keer een succesvolle aanbesteding voor volgens mij 3 jaar gedaan voor laadpalen. De eerste is gewonnen door Allego, toen voor 25/ct/kWh kunnen laden en als je een EV kocht kreeg je een laadpaal in de buurt (300 meter). Mits die voldoende gebruikt werd kregen de buren bij het kopen van een EV er ook één. De tweede aanbesteding gewonnen door Vattenfall, nu al 3 jaar voor €0,30 geladen en sinds dit jaar door de belastingen 0,36 oid. Door de nieuwe Vattenfall palen zijn de oude Allego palen ook in prijs gedaald (na afloop van de 3 jaar naar 50 ct/kwh, inmiddels 41 cent (vs 36 bij Vattenfall dus).
Zo zie je dat een 'grote overheid' ook echt wel voordelen voor de burger heeft. Dit verhaal zou m.i. vaker verteld moeten worden ipv alleen maar 'de markt is het beste voor goedkope prijzen' stokpaardje van de conservatievelingen.
Misschien kijk ik wat te sarcastisch, maar als 5 cent voor mijn overproductie krijg en er vervolgens 30 cent voor mag aftikken op hetzelfde tijdstip omdat je geen mogelijkheid krijgt om zelf te laden heeft een ev bij mij geen prio.
Misschien toch maar eens mijn moterrijbewijs halen aangezien die wel thuis oplaadbaar is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Eric-Peric op 12-01-2025 17:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:39
Eric-Peric schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:58:
[...]
Misschien kijk ik wat te sarcastisch, maar als 5 cent voor mijn overproductie krijg en er vervolgens 30 cent voor mag aftikken op hetzelfde tijdstip omdat je geen mogelijkheid krijgt om zelf te laden heeft een ev bij mij geen prio.
Of het sarcastisch is, weet ik niet. Maar je lijkt emotioneel te reageren en niet economisch. Dat is wellicht niet in je eigen (economische) belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[...]

Misschien toch maar eens mijn moterrijbewijs halen aangezien die wel thuis oplaadbaar is ;)
Daar zegt u wat. Mijn elektrische motorscooter laad ik thuis op, er is ongeveer 5 kWh nodig om 100 km af te leggen. Dus als je veel pv hebt kun je het overschot er niet in kwijt, maar wel gratis tanken.
Het is overigens niet vergelijkbaar met een volwaardige motor zoals we dat kennen. Meer vergelijkbaar met een 125 cc scooter. Oftewel downsizen en minder vermogen. Dat is gunstig voor het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
wheli schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:42:
[...]

Ok, ben niet zo bezig met laadpaal verdeling.
Als je als voordeel bedoeld dat de EU aanstuurt op aanbestedingen, mee eens. Maar de energiemarkt en infrastructuur hebben nou eenmaal ook verhoudingen die weinig met normale marktwerking te maken hebben. Heeft voordelen en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
[...]

Als je een dynamisch contract afsluit krijg je gewoon wat het waard is in de markt. Ik zet zit bij Tibber die per maand afrekent. Dus veel betalen in de winter en geld terugkrijgen in de zomer. Bij alle andere contracten wordt het voor mij gemiddeld en zie je dus niet de werkelijke prijs. Voor sommige mensen voelt het fijner om de achterliggende markt niet te kennen maar daar krijg je dan rare redeneringen van (5 cent is namelijk exclusief belastingen gerekend en 30 cent mét belastingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Om het nog eens over kernenergie te hebben.
Ik post hier graag eens de link naar de documentaire Into eternity:
YouTube: Into Eternity VOST hdtv 720p

Over de bouw en de denkpistes van een definitieve opslagplaats van kernafval in de Finse rotsen. (Enkel hun eigen kernafval)

Het doet je nadenken over welke tijdspanne het gaat betreft het opslaan van kernafval.
Ook de typische Scandinavische filmstijl draagt daar aan mee.

100.000 jaar kunnen we als mens eigenlijk niet vatten. 100.000 jaar geleden zaten we als mens nog ergens in Afrika op een steen te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
wheli schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:14:
Bij alle andere contracten wordt het voor mij gemiddeld en zie je dus niet de werkelijke prijs.
Plus, je betaalt dan een risico-opslag aan je leveranciers. Met een dyamisch contract neem je het risico van prijsfluctuaties zelf.

In november loopt ons vaste contract af, en ik zit ook te denken aan dynamisch. Sinds afgelopen oktober heb ik een soort van "simulatie" lopen - een Excel-document waarin ik de kWh-uurprijzen (van Frank energie) en ons uurverbruik (uit Home Assistant) invul, en zo een beetje een beeld krijg van hoeveel we kwijt zouden zijn aan electriciteit, hoeveel dat fluctueert, enz. Ik ben ook al begonnen met verbruik als de vaatwasser en het laden van EV's te verplaatsen naar de goedkope uren.

Natuurlijk precies in de dure maanden begonnen dus dat lijkt er dan allemaal heel duur uit te zien, maar de lente- en zomermaanden komen er aan. Dan ziet het er een stuk florissanter uit.

Vandaag overigens heel hoge kWh-prijzen. Weinig wind en geen zon. Net nu ik vandaag thuiswerk natuurlijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLvJg0zwyhtZP4PZJnCkcpVdDts=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6Mj56g2DSxHBmD96hZEii81F.png?f=fotoalbum_medium

Ik denk dat iets als Home Assistant je goede diensten kan bewijzen als je een dynamisch contract hebt. Zowel qua verbruiksmetingen als met het automatisch op basis van kWh-prijs inschakelen van verbruikers, en het aansturen van een thuisaccu. Daar ga ik nog veel aan knutselen. In maart komt mijn homewizard huisaccu.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:16
JeroenH schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Plus, je betaalt dan een risico-opslag aan je leveranciers. Met een dyamisch contract neem je het risico van prijsfluctuaties zelf.

In november loopt ons vaste contract af, en ik zit ook te denken aan dynamisch. Sinds afgelopen oktober heb ik een soort van "simulatie" lopen - een Excel-document waarin ik de kWh-uurprijzen (van Frank energie) en ons uurverbruik (uit Home Assistant) invul, en zo een beetje een beeld krijg van hoeveel we kwijt zouden zijn aan electriciteit, hoeveel dat fluctueert, enz. Ik ben ook al begonnen met verbruik als de vaatwasser en het laden van EV's te verplaatsen naar de goedkope uren.

Natuurlijk precies in de dure maanden begonnen dus dat lijkt er dan allemaal heel duur uit te zien, maar de lente- en zomermaanden komen er aan. Dan ziet het er een stuk florissanter uit.

Vandaag overigens heel hoge kWh-prijzen. Weinig wind en geen zon. Net nu ik vandaag thuiswerk natuurlijk ;)

[Afbeelding]

Ik denk dat iets als Home Assistant je goede diensten kan bewijzen als je een dynamisch contract hebt. Zowel qua verbruiksmetingen als met het automatisch op basis van kWh-prijs inschakelen van verbruikers, en het aansturen van een thuisaccu. Daar ga ik nog veel aan knutselen. In maart komt mijn homewizard huisaccu.
Tip voor als je alvast wat wil spelen met (het aansturen van) een evt. thuisaccu in HA: https://github.com/hif2k1/battery_sim

Ik ben zelf van plan nog een jaar of anderhalf te wachten met de aanschaf (want nog boetevrij salderen hier tot 1-1-27), maar heb alvast simulaties meelopen in HA voor een virtueel aanwezige batterij van resp. 5, 10 en 20kWh.

Dynamische prijzen "simuleren" doe ik ook, door een homewizard P1 meter in HA te loggen met het vaste tarief, maar in de app van HW heb ik juist een Tibber contract geconfigureerd om het kostenplaatje in dat scenario automatisch per uur bij te houden.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:07
[...]

[Afbeelding]

Blijft interssant en ben benieuwd naar je keuze komend najaar. Shoppen naar een nieuw vast contract kan je vaak drie maanden voor einde contract al doen en laat augustus/september vaak de gunstigste periode hiervoor zijn. Wat mij opviel dat sinds oktober tot nu er maar bar weinig uren zijn geweest dat het dynamischtarief bij Frank lager was mijn huidige vaste tarief en met een all electric woning is de periode oktober t/m maart de verbruiksperiode, ik moet het nog naast elkaar leggen maar mijn gevoel zegt nu dat ik bij een dynamisch contract behoorlijk leeg loop tov een vast contract, zeker tegen mijn huidige tarief.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
ArjoK schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:18:
[...]

Blijft interssant en ben benieuwd naar je keuze komend najaar. Shoppen naar een nieuw vast contract kan je vaak drie maanden voor einde contract al doen en laat augustus/september vaak de gunstigste periode hiervoor zijn. Wat mij opviel dat sinds oktober tot nu er maar bar weinig uren zijn geweest dat het dynamischtarief bij Frank lager was mijn huidige vaste tarief en met een all electric woning is de periode oktober t/m maart de verbruiksperiode, ik moet het nog naast elkaar leggen maar mijn gevoel zegt nu dat ik bij een dynamisch contract behoorlijk leeg loop tov een vast contract, zeker tegen mijn huidige tarief.
Dat viel mij voor de warmtepomp op basis van de harde cijfers juist heel erg mee tov hetzelfde gevoel in eerste instantie. Gemiddeld is er in deze periode juist veel goedkope stroom van wind (-op zee) waarop je 's-nachts draait.

Verbruik van de WP hier was 2686kWh afgelopen jaar (incl. flink wat verspilling aan SWW vanwege een loshangende sensor). De verbruikskosten zouden bij Tibber 314 euro zijn geweest (ik hou de kosten dus voor dynamisch in HW bij, ook per apparaat maar draai nog vrijwel volledig op saldering), ofwel gemiddeld 8,55ct, incl. de opslag Tibber en BTW, maar ex de energiebelasting.

Incl. EB zou het dan bij dynamisch voor alleen de WP uitgekomen zijn op 21,75ct. Dat zit op z'n minst redelijk in de buurt van de vaste contracten nu.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Variabele prijs contracten lijken me voornamelijk financieel zinnig als je de optie hebt om in het geval van stevige prijspieken in de winter over te schakelen op andere bronnen dan netstroom, bv een backup hout/pellet kachel, of een diesel aggregaat (kan je zelfs een leuke marge maken door terug te leveren). Of uiteraard, je de optie hebt om tijdelijk te stoppen met verwarmen en ergens anders heen te gaan waar verwarmd wordt op een vaste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
RonJ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Tip voor als je alvast wat wil spelen met (het aansturen van) een evt. thuisaccu in HA: https://github.com/hif2k1/battery_sim

Ik ben zelf van plan nog een jaar of anderhalf te wachten met de aanschaf (want nog boetevrij salderen hier tot 1-1-27), maar heb alvast simulaties meelopen in HA voor een virtueel aanwezige batterij van resp. 5, 10 en 20kWh.

Dynamische prijzen "simuleren" doe ik ook, door een homewizard P1 meter in HA te loggen met het vaste tarief, maar in de app van HW heb ik juist een Tibber contract geconfigureerd om het kostenplaatje in dat scenario automatisch per uur bij te houden.
Dat is geinig. Maar tast dat je statistieken niet aan? Ik bedoel, als je dit na een tijd weer weghaalt, zijn de kWh-statistieken dan wel zoals ze geweest zouden zijn zonder accu?
ArjoK schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:18:
[...]

Je moet natuurlijk naar een heel jaar kijken, of eigenlijk naar een nog langere periode. In de zomer mag je verwachten dat je heel weinig voor je strom betaalt, en als je zonnepanelen hebt misschien zelfs onder nul uit kunt komen. Ik ga het zien.
Dreamvoid schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:43:
Variabele prijs contracten lijken me voornamelijk financieel zinnig als je de optie hebt om in het geval van stevige prijspieken in de winter over te schakelen op andere bronnen dan netstroom, bv een backup hout/pellet kachel, of een diesel aggregaat (kan je zelfs een leuke marge maken door terug te leveren).
We hebben hier stadswarmte, dus dat is hier geen groot punt. Dat is op alle tijdstippen duur :/
Of uiteraard, je de optie hebt om tijdelijk te stoppen met verwarmen en ergens anders heen te gaan waar verwarmd wordt op een vaste prijs.
Tenerife :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Ik heb dit jaar gekozen om gewoon dynamisch te kiezen en aan het einde van het jaar te kijken hoeveel extra het kost.
September -45 euro
Oktober 17 euro
November 129 euro
December 163 euro
Ik wel op jaarbasis 4400 op en verbruik 4500 ongeveer.
Voordeel is nu dat de saldering het risico fors verlaagd en ik wel een goede inschatting krijg van mijn bereidheid de pieken te ontwijken. Excel is leuk maar koude voeten maken je afweging soms toch anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]
een Excel-document waarin ik de kWh-uurprijzen (van Frank energie) en ons uurverbruik
Scrape je die prijzen zelf, of kun je ze voor een jaar ergens downloaden? Ik wil ook wat simulatietjes doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 16-01-2025 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Skyaero schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:15:
Scrape je die prijzen zelf, of kun je ze voor een jaar ergens downloaden? Ik wil ook wat simulatietjes doen.
Ik vul ze handmatig in :$ Ik zou ze ook uit mijn HA kunnen halen, ik heb de Frank Energie integratie, maar meestal vul ik het rond 13:00 (lunchpauze) even in zodat ik ook de prijzen voor de volgende dag gezien heb, en in mijn hoofd alvast EV laden / vaatwasser kan plannen.

Op de website gaan de prijzen van Frank Energie maar een maand of twee of drie terug. Waar (of: of) je jaardata kunt downloaden weet ik niet. Dat zou ik ook wel willen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
RonJ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Dat viel mij voor de warmtepomp op basis van de harde cijfers juist heel erg mee tov hetzelfde gevoel in eerste instantie. Gemiddeld is er in deze periode juist veel goedkope stroom van wind (-op zee) waarop je 's-nachts draait.

Verbruik van de WP hier was 2686kWh afgelopen jaar (incl. flink wat verspilling aan SWW vanwege een loshangende sensor). De verbruikskosten zouden bij Tibber 314 euro zijn geweest (ik hou de kosten dus voor dynamisch in HW bij, ook per apparaat maar draai nog vrijwel volledig op saldering), ofwel gemiddeld 8,55ct, incl. de opslag Tibber en BTW, maar ex de energiebelasting.

Incl. EB zou het dan bij dynamisch voor alleen de WP uitgekomen zijn op 21,75ct. Dat zit op z'n minst redelijk in de buurt van de vaste contracten nu.
Dat valt inderdaad mee.

Ondertussen heb ik de cijfers van dynamisch tarieven en mijn verbruikdata (kwartier) over 2024 aan elkaar gekoppeld.
Ik kom dan uit op een gemiddeld kaal dynamisch tarief exclusief btw van € 0,09392 per kWh. Inclusief opslag (de laagste genomen van de diverse dynamisch contract aanbieders) en inclusief btw kom ik dan uit op € 0,13179 per kWh. Met mijn vaste contract 2024 kom ik inclusief btw op € 0,08355 per kWh
Voor mijn verbuik (all electric en EV) zou het dynamisch contract € 344,22 meer hebben gekost.
JeroenH schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:41:
Je moet natuurlijk naar een heel jaar kijken, of eigenlijk naar een nog langere periode. In de zomer mag je verwachten dat je heel weinig voor je strom betaalt, en als je zonnepanelen hebt misschien zelfs onder nul uit kunt komen. Ik ga het zien.
Gedaan zie boven

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArjoK
Skyaero schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:15:
[...]
JeroenH schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:19:
[...]
Op de website gaan de prijzen van Frank Energie maar een maand of twee of drie terug. Waar (of: of) je jaardata kunt downloaden weet ik niet. Dat zou ik ook wel willen weten.
Die kan je downloaden. Heb ik gedaan bij Jeroen

[ Voor 32% gewijzigd door ArjoK op 16-01-2025 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
JeroenH schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:19:
[...]

Ik vul ze handmatig in :$ Ik zou ze ook uit mijn HA kunnen halen, ik heb de Frank Energie integratie, maar meestal vul ik het rond 13:00 (lunchpauze) even in zodat ik ook de prijzen voor de volgende dag gezien heb, en in mijn hoofd alvast EV laden / vaatwasser kan plannen.

https://newtransparency.entsoe.eu/market/energyPrices

Deze gaat jaren terug. Wel alleen per dag te exporteren als ik zo snel kijk.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
JeroenH schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Dat is geinig. Maar tast dat je statistieken niet aan? Ik bedoel, als je dit na een tijd weer weghaalt, zijn de kWh-statistieken dan wel zoals ze geweest zouden zijn zonder accu?
Ik heb het "gewone" energy dashboard zo gelaten, anders ga je idd die data vernaggelen.

Voor de virtuele accu's heb ik een apart energiedashboard gebouwd met de energy/power flow card plus (via HACS) cards en de built-in date selector. Dat werkt dan verder hetzelfde.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
RonJ schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:19:
Wel alleen per dag te exporteren als ik zo snel kijk.
Dat is niet 100% nuttig. Afhankelijk van in welke mate ik het verbruik naar goedkope uren heb kunnen verschuiven, is het gemiddelde bedrag over kWh over een dag soms hoger, soms lager, dan het daggemiddelde wat een leverancier geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:19:
[...]

https://newtransparency.entsoe.eu/market/energyPrices

Deze gaat jaren terug. Wel alleen per dag te exporteren als ik zo snel kijk.
Kan ook per jaar (onder export). Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
JeroenH schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Dat is niet 100% nuttig. Afhankelijk van in welke mate ik het verbruik naar goedkope uren heb kunnen verschuiven, is het gemiddelde bedrag over kWh over een dag soms hoger, soms lager, dan het daggemiddelde wat een leverancier geeft.
Ik bedoel de prijzen per uur. Je kan alleen niet blijkbaar wel ff 1 csv maken met alle prijzen van een jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 16-01-2025 09:36 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Ik wil mijn netaansluiting omzetten naar 3 fase, zodat we elektrisch kunnen gaan koken. Begrijp ik nou goed dat je dus eerst de electricien moet laten komen om een 3 fase kast te laten plaatsen en dat je daarna pas Stedin kan laten komen? Als je je electricien vraagt om een aantal loads over te plaatsen op L2/L3 zit je dus zonder stroom op die fases totdat Stedin langskomt? Sluit Stedin na het beschikbaar maken van de twee aanvullende fases dan die aan op de meterkast, of moet daarvoor dan weer de electricien langskomen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
Sebazzz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:34:
Ik wil mijn netaansluiting omzetten naar 3 fase, zodat we elektrisch kunnen gaan koken. Begrijp ik nou goed dat je dus eerst de electricien moet laten komen om een 3 fase kast te laten plaatsen en dat je daarna pas Stedin kan laten komen? Als je je electricien vraagt om een aantal loads over te plaatsen op L2/L3 zit je dus zonder stroom op die fases totdat Stedin langskomt? Sluit Stedin na het beschikbaar maken van de twee aanvullende fases dan die aan op de meterkast, of moet daarvoor dan weer de electricien langskomen?
Elektricien zet aan onderzijde een brug waarmee de 3 fases 1fase zijn
De netbeheerder haalt daarna de brug weg en sluit de 3 fases aan

Nb bij de meeste mensen kan de kookplaat gewoon op 1fase netaansluiting

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Sebazzz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:34:
Ik wil mijn netaansluiting omzetten naar 3 fase, zodat we elektrisch kunnen gaan koken. Begrijp ik nou goed dat je dus eerst de electricien moet laten komen om een 3 fase kast te laten plaatsen en dat je daarna pas Stedin kan laten komen?
Verkeerde topic → Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Zat even te kijken in het electisch vehikel topic en het viel me op dat er nog steeds zoveel kms gereden worden.
Is het nog van deze tijd om zoveel te rijden?
Persoonlijk denk ik dat de woonwerk kilometervergoeding ook wel verder afgebouwd mag worden.
Lekker in de kroeg op vrijdagavond en benieuwd wat jullie gedachten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Eric-Peric schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:46:
Zat even te kijken in het electisch vehikel topic en het viel me op dat er nog steeds zoveel kms gereden worden.
Persoonlijk denk ik dat de woonwerk kilometervergoeding ook wel verder afgebouwd mag worden.
Ik rijd heen en weer naar mijn werk in een Renault Twizy. 550 kg, elektrisch, weinig resources gebruikt om hem te bouwen, laag energieverbruik bij het rijden, geen uitstoot, er kunnen er drie op een standaard parkeerplek.

Samen met de vermeden gezondsheidskosten a.g.v. hartklachten n.a.v. ergernis om drukke/late/vieze/onveilige/geannuleerde treinen denk ik dat ik onder de streep erg duurzaam bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
JeroenH schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:58:
[...]

Ik rijd heen en weer naar mijn werk in een Renault Twizy. 550 kg, elektrisch, weinig resources gebruikt om hem te bouwen, laag energieverbruik bij het rijden, geen uitstoot, er kunnen er drie op een standaard parkeerplek.

Samen met de vermeden gezondsheidskosten a.g.v. hartklachten n.a.v. ergernis om drukke/late/vieze/onveilige/geannuleerde treinen denk ik dat ik onder de streep erg duurzaam bezig ben.

Is dat 45km/u?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Die bestaat ook, maar ik heb de 80 km/u versie, voertuigcategorie L7e. Mag zelfs op de snelweg, maar ik rijd over de binnenwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
JeroenH schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:49:
[...]

Die bestaat ook, maar ik heb de 80 km/u versie, voertuigcategorie L7e. Mag zelfs op de snelweg, maar ik rijd over de binnenwegen.
Zijn wel geinige dingen. Ook een heel andere kijk op mobiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ik vind het ook een leuk ding.

Als je er zo over nadenkt dan timmert Renault echt wel al lang aan de weg betreft elektrificatie. Van Twizzy tot en met hun vrachtwagens.

De eerste Renault Zoë kwam uit in 2012.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 15:24
Veel mensen op weg naar werk doen dat niet voor de lol. Met de verhuis- en huizen kosten, plus de kosten van het OV heb je weinig keuzes. Een baan hebben komt eerder op de piramide van Maslow dan zo bewust mogelijk bezig zijn.

De boost achter elektrificatie van het wagenpark weer aanzetten, en De belachelijke marktwerking in het OV terugdraaien en zorgen dat het een alternatief is voor mensen, zowel financieel als qua tijd, is effectiever.

Zodra we daar zijn kunnen we actief sturen op verminderen van mobiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:44
Kilometerheffing kom er maar in, schaf de wegenbelasting en bpm maar af en een flinke kilometerheffing en de fiets wordt weer populair voor kortere afstanden.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:25
JeroenH schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:58:
Wat is jouw gemiddeld praktijkverbruik? Data die ik eerder gezien heb viel me namelijk nog beetje tegen. Verbruik marginaal minder dan een volwaardige auto zoals een Ioniq (op dezelfde snelheid).

De grootste winst zit uiteindelijk in lagere snelheid. Zelfs een fiets vereist veel energie om 130km/u te gaan. Sterker nog, het verbruik van een gewone fiets zou mogelijk vergelijkbaar zijn aan een gestroomlijnde auto als een Ioniq. Dit is ook het probleem van de Twizzy.

Om echt verschil te maken zou een gestroomlijnde Twizzy top zijn. Op de snelweg dan speciale stroken waar alleen deze voertuigen mogen rijden (max 80km/u).

Sowieso beginnen om op de snelweg gewoon alles naar 1 snelheid te trekken; iedereen dezelfde snelheid als de vrachtwagens. Hoeft niemand meer in te halen of rechts aan te houden. Wat een rust :9

[ Voor 54% gewijzigd door assje op 18-01-2025 10:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:06

ericplan

5180 Wp PV

Weet iemand hoe je van het maandelijkse papieren energierapport van Vattenfall afkomt? Mijn oudere broer krijgt dit maandelijks in de brievenbus en wil het niet. Hij heeft ook geen app, wil hij ook niet. Ik zoek een e-mailadres waarmee ik dat rapport kan stopzetten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Maar even een reactie in een topic waar dit meer Ontopic is:
Miezie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:51:
Het is jammer in elk vergelijk dat de aarde geen kosten mag rekenen voor ons wangedrag… hernieuwbare energie is het enige antwoord. Gas moeten we gewoon zo prijzen dat we er niet eens aan denken… stuiptrekkingen van een generatie bij de beleidsmakers…
Je kunt zo de opvolger van Jesse Klaver worden. Die snapte het ook niet. Want vergeet je niet waar de energie van jouw WP (en misschien wel EV) de laatste twee maanden (met hoofdzakelijk mistig en windstil weer) vandaan komt? Niks hernieuwbaar. Die stroom komt hoofdzakelijk van conventionele energiecentrales. (Dankzij het door vooral de linkse partijen jarenlange blokkeren van kernenergie...)
Uiteindelijk draait jouw WP ook gewoon op gas of zelfs kolen, zij het tegen een wat hoger rendement dan een CV-ketel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:57:

[...]

Je kunt zo de opvolger van Jesse Klaver worden. Die snapte het ook niet. Want vergeet je niet waar de energie van jouw WP (en misschien wel EV) de laatste twee maanden (met hoofdzakelijk mistig en windstil weer) vandaan komt? Niks hernieuwbaar. Die stroom komt hoofdzakelijk van conventionele energiecentrales. (Dankzij het door vooral de linkse partijen jarenlange blokkeren van kernenergie...)
Uiteindelijk draait jouw WP ook gewoon op gas of zelfs kolen, zij het tegen een wat hoger rendement dan een CV-ketel.
En dan ook nog eens op gas wat helemaal uit America hier naar toe vaart.
Wat houden we onszelf toch voor de gek.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:01:
En dan ook nog eens op gas wat helemaal uit America hier naar toe vaart.
Volgens mij heb ik laatst nog ergens een studie gelezen waaruit bleek dat LNG uit de VS qua netto CO2-uitstoot nog erger is dan de supermoderne kolencentrales die we hier hebben.
Gevonden: https://pointer.kro-ncrv....eel-schoner-dan-steenkool

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

[...]

Ik weet heel goed waar het vandaan komt, maar ik ben geen Jesse klaver of een rechtse rakker.
Het ontbreekt hier aan een lange termijn visie waarbij ik kernenergie durf te betwijfelen als er ook steeds meer natuurlijke waterstofbronnen zijn bijvoorbeeld.

Wat ik vooral vind dat op z’n retour mag is onze leefstijl en daarmee energieverslaving. Want hoe nodig is het allemaal nou eigenlijk…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
(Dankzij het door vooral de linkse partijen jarenlange blokkeren van kernenergie...)
Kan je dat uitleggen. Linkse partijen hebben al vele decennia geen meerderheid in de eerste of tweede kamer. Hoe kunnen ze dan kernenergie blokkeren? Gewoon door te zeggen dat ze er tegen zijn. Dat zou dan zeldzaam effectief zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
'Het dubbele' (50% centrale * COP4) vind ik meer dan 'wat hoger' :) Als mensen met een HR109 ketel opscheppen bij HR107 stakkers, kan jij overtoepen met HR250.
Ook met de dunkelflaute in november '24 was die maand nog 38 procent van alle opgewekte stroom groen.

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 18-01-2025 11:30 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:38

martijn v o

Certified by Enphase.

ericplan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:56:
Weet iemand hoe je van het maandelijkse papieren energierapport van Vattenfall afkomt? Mijn oudere broer krijgt dit maandelijks in de brievenbus en wil het niet. Hij heeft ook geen app, wil hij ook niet. Ik zoek een e-mailadres waarmee ik dat rapport kan stopzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRPpV-JJRYsj3kg7V749M3V53gU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ncy6HEba4FjBNSdjeWAv4ASn.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
phicoh schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:26:
Kan je dat uitleggen. Linkse partijen hebben al vele decennia geen meerderheid in de eerste of tweede kamer. Hoe kunnen ze dan kernenergie blokkeren? Gewoon door te zeggen dat ze er tegen zijn. Dat zou dan zeldzaam effectief zijn.
Het beleid van Rutte c.s. (zeker toen ie nog samenwerkte met Samson) reken ik daar ook toe. Vergeet vooral huichelaar Nijpels niet. Lid van de VVD en vooraan zitten bij al die milieuclubjes en tafeltjes, daar vertellen wat anderen moeten doen, maar zelf energieverslindend in een grote boerderij met zwembad e.d. wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Proton_ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:28:
'Het dubbele' (50% centrale * COP4) vind ik meer dan 'wat hoger' :) Als mensen met een HR109 ketel opscheppen bij HR107 stakkers, kan jij overtoepen met HR250.
Ook met de dunkelflaute in november '24 was die maand nog 38 procent van alle opgewekte stroom groen.
Dat klopt, maar dat betekent dat in november altijd nog 62% van de elektriciteit in NL door conventionele centrales werd geproduceerd. En ik denk dat het de laatste maand nog minder was.
Om dan te zeggen dat je niks meer met gas, kolen e.d. te maken wilt hebben, terwijl je wel lekker van de warmte van je warmtepomp geniet, vind ik niet zo netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:00:
Wat is jouw gemiddeld praktijkverbruik?
Ik schat zo'n 9-10 kWh per 100 km. Ik weet het niet exact. Ik heb een kastje gekocht wat verbruiks- en technische data naar mijn Home Assistant stuurt, maar sommige data in de json wil HA niet als sensor zien. Ik begrijp niet waarom.

Wel superhandig is dat ik hiermee remote het oplaadvermogen in kan stellen (ik wil dit nog dynamisch maken, zodat HA dit kan aansturen op basis van hoeveel zonne-energie er binnenkomt) en ook het percentage SoC waarbij het laden moet stoppen. Ik heb dat op 65% of 85% staan, afhankelijk van wat mijn plannen zijn en waar ik oplaad, zodat de accu lang mee gaat. Ook in het kader van duurzaamheid :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxdyNC-yNdctftQBVzEtofrVgD8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1YPDoc2YIIOKLCOWI4adFVvz.png?f=fotoalbum_medium

Nu moet ik zeggen dat ik met de Twizy niet echt op zuinigheid rijd. Het rijdt als een kart op de openbare weg, en dat is ook min of meer hoe ik ermee rijd :P Dan is-ie niet op zijn zuinigst. Maar wat je schrijft over niet gestroomlijnd zijn klopt ook hoor, plus dat de aandrijflijn oude techniek is (ontwerp zeg 2010), dus daar zal ook best wat te halen zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:35:
[...]
Dat klopt, maar dat betekent dat in november altijd nog 62% van de elektriciteit in NL door conventionele centrales werd geproduceerd. En ik denk dat het de laatste maand nog minder was.
Dat denk ik ook, maar daar kon ik nog geen data van vinden. 'Niks hernieuwbaars ' is in ieder geval... onzorgvuldig geformuleerd.
Om dan te zeggen dat je niks meer met gas, kolen e.d. te maken wilt hebben, terwijl je wel lekker van de warmte van je warmtepomp geniet, vind ik niet zo netjes.
Wat dus niemand zegt :) In ieder geval de poster waar je op reageerde niet.

Lekker makkelijk ook, om al het rechts beleid waar je het niet mee eens bent weg te zetten als links beleid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
JeroenH schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Ik schat zo'n 9-10 kWh per 100 km. Ik weet het niet exact. Ik heb een kastje gekocht wat verbruiks- en technische data naar mijn Home Assistant stuurt, maar sommige data in de json wil HA niet als sensor zien. Ik begrijp niet waarom.

Wel superhandig is dat ik hiermee remote het oplaadvermogen in kan stellen (ik wil dit nog dynamisch maken, zodat HA dit kan aansturen op basis van hoeveel zonne-energie er binnenkomt) en ook het percentage SoC waarbij het laden moet stoppen. Ik heb dat op 65% of 85% staan, afhankelijk van wat mijn plannen zijn en waar ik oplaad, zodat de accu lang mee gaat. Ook in het kader van duurzaamheid :)

[Afbeelding]

Nu moet ik zeggen dat ik met de Twizy niet echt op zuinigheid rijd. Het rijdt als een kart op de openbare weg, en dat is ook min of meer hoe ik ermee rijd :P Dan is-ie niet op zijn zuinigst. Maar wat je schrijft over niet gestroomlijnd zijn klopt ook hoor, plus dat de aandrijflijn oude techniek is (ontwerp zeg 2010), dus daar zal ook best wat te halen zijn.
Ok. Mijn benzinefordje kan 1 op 20 halen, maar 1 op 6 lukt ook. Ik rij nog maar iets van 5000 km p.j. dus kost een km me ongeveer 70 cent.
Dat doe jij beter, plus die renaultjes zijn wel heel waardevast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Proton_ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:44:
Dat denk ik ook, maar daar kon ik nog geen data van vinden. 'Niks hernieuwbaars ' is in ieder geval... onzorgvuldig geformuleerd.
Dat hangt er toch vanaf hoe je het ziet. Stel je WP staat uit. En er is een bepaalde hoeveelheid zon- en windenergie beschikbaar. Zoals de situatie in de afgelopen maanden is, wordt elke kWh daarvan al benut, want er is immers een tekort aan hernieuwbare energie.
Wat gebeurt er dan als jij (of ik) de WP aan zet?
Dan gaat er dus ergens een conventionele centrale harder draaien. Zo hebben we immers het systeem momenteel ingericht. En zo bekeken draait een WP dus totaal niet op hernieuwbare energie, maar uitsluitend op kolen of gas.
Wat dus niemand zegt :) In ieder geval de poster waar je op reageerde niet.
Zo had ik de zin "Gas moeten we gewoon zo prijzen dat we er niet eens aan denken" wel opgevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:36:
[...]

Dat hangt er toch vanaf hoe je het ziet. Stel je WP staat uit. En er is een bepaalde hoeveelheid zon- en windenergie beschikbaar. Zoals de situatie in de afgelopen maanden is, wordt elke kWh daarvan al benut, want er is immers een tekort aan hernieuwbare energie.
Wat gebeurt er dan als jij (of ik) de WP aan zet?
Dan gaat er dus ergens een conventionele centrale harder draaien. Zo hebben we immers het systeem momenteel ingericht. En zo bekeken draait een WP dus totaal niet op hernieuwbare energie, maar uitsluitend op kolen of gas.

[...]

Zo had ik de zin "Gas moeten we gewoon zo prijzen dat we er niet eens aan denken" wel opgevat.
Ik zie het wat genuanceerder.
5 jaar geleden gebruikte ik 20 kub gas op een dag als deze. Nu 10kwh, grofweg 1 kub.
Het hoeft ook niet morgen opgelost te zijn. Ik koop ook nog steeds chinese shit ondanks dat dat errug slecht voor het mileu is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Andrehj Ik ben het met je eens dat het complex is. Toch geeft elke verbruiker die op dat moment aan staat evenveel reden voor bijstook, niet alleen de marginale verbruiker (de warmtepomp in je voorbeeld). De ander had immers ook uit kunnen gaan.

Het grote verhaal is immers dat de externaliteiten van gas niet worden meegerekend - we kunnen onze laatste* fossiele brandstoffen het verstandigst inzetten door daarmee te zorgen dat ze overbodig worden. Als we geen complete alternatieve infrastructuur hebben voordat fossiel op* is, hebben we iets doms gedaan.

Of kernenergie daar een (hoofd)rol in heeft? Hoe past kernenergie in de energiemix? heeft mij niet overtuigd.

* "keep it in the ground" heeft m.i steekhoudende argumenten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:57
Want vergeet je niet waar de energie van jouw WP (en misschien wel EV) de laatste twee maanden (met hoofdzakelijk mistig en windstil weer) vandaan komt? Niks hernieuwbaar. Die stroom komt hoofdzakelijk van conventionele energiecentrales. (Dankzij het door vooral de linkse partijen jarenlange blokkeren van kernenergie...)
Ik denk dat je hier toch echt te pessimistisch bent.
De afgelopen jaren zijn, zoals jij ook vast wel weet, de NL emissiefactoren van elektriciteitsproductie aanzienlijk gereduceerd. Ook in de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vk8YWiT9wM2lx9F2uVcuQ7XVaQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TJovQI1yCLxmYHYcgBRIFS61.png?f=user_large

En hier per maand de afgelopen 12 maanden (januari nog niet compleet). November was inderdaad een vrij slechte maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFqntj-0vLDjdZQR4Rfb8q0ZQmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K3tNLo1ip8avTjBpApPKpdWY.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in juli nog berekend dat de warmtepomp van de gemiddelde Tweaker zo’n 67% besparing in CO2 emissie oplevert ten opzichte van een gasketel. En dat wordt elk jaar wat beter.
SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Dus “niks hernieuwbaars” en “[..] draait jouw WP ook gewoon op gas of zelfs kolen”: dat is echt pertinent onwaar. Maar we zijn er inderdaad nog lang niet.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Beetje deprimerend in de kroeg vandaag.
Als je echt wilt zien hoe begaan mensen met het mileu zijn kijk dan eens rond in je supermarkt en wat mensen kopen. Appels uit NieuwZeeland, aardappels uit Peru, Vlees uit zuidamerika, ladingen palmolie enz enz en drie plastic tasjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wheli
Transities zie je ook niet in de supermarkt. Mijn blije momenten komen van het doorlezen van oude rapporten.
Laatst las ik een rapport over energieverbruik en de relatie tot bouwbesluiten. Daar stond heel kort tussen neus en lippen door dat een gemiddelde woning 4000 kwh stroom en 1800 (schatting, precieze vergeten) kuub gas verbruikt. Ik heb een best gemiddelde woning en ik verbruik nu 4500 kwh stroom voor zowel elektra al warmte. Dus slechts 500 extra en geen gas meer. In 15 jaar dus 80% besparing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
wheli schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:47:
Transities zie je ook niet in de supermarkt. Mijn blije momenten komen van het doorlezen van oude rapporten.
Laatst las ik een rapport over energieverbruik en de relatie tot bouwbesluiten. Daar stond heel kort tussen neus en lippen door dat een gemiddelde woning 4000 kwh stroom en 1800 (schatting, precieze vergeten) kuub gas verbruikt. Ik heb een best gemiddelde woning en ik verbruik nu 4500 kwh stroom voor zowel elektra al warmte. Dus slechts 500 extra en geen gas meer. In 15 jaar dus 80% besparing!
Klopt. Transities zie je in mensen en gedrag.
Eerlijkheidshalve is mijn grootste drijfveer voor de transitie toch wel mijn portemonnaie.
En daarbij koop ik Nederlandse aardappelen wat echt een zoektocht is aangezien 90 procent uit het buitenland komt terwijl we hier een overschot hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Eric-Peric op 18-01-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Mijn 2 centen. Je koopt toch geen BMW i3 of een ander hondekok omdat je m mooi vind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
De doelpalen blijven verplaatsen hoort er bij. Zo blijft iedereen scherp.

Tot de laatste fossiele installatie opgeruimd is zullen er mensen zijn die blijven zeggen: zie je wel: uitstoot.

En dat is goed zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Proton_ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:01:
@Andrehj Ik ben het met je eens dat het complex is. Toch geeft elke verbruiker die op dat moment aan staat evenveel reden voor bijstook, niet alleen de marginale verbruiker (de warmtepomp in je voorbeeld). De ander had immers ook uit kunnen gaan.
Het is maar net hoe je ernaar kijkt. Want die ander gaat imho niet uit. In het stookseizoen komt het maar heel weinig voor dat er zoveel wind en/of zon is dat je boven de baseload regionen uitkomt. En dan ga ik toch mee met de insteek van @Andrehj, als jij dan een warmtepomp plaatst/bijschakelt komt het verschil toch echt vrijwel volledig uit extra bijstook van LNG, in het gunstige geval dan nog wel uit een reguliere gas (+turbo) centrale en niet uit een peaker.

De winst zit 'm dan puur in de efficiëntie van een warmtepomp, dus het totale gasverbruik daalt dan nog steeds met >60% tov een goede ketel.
Of kernenergie daar een (hoofd)rol in heeft? Hoe past kernenergie in de energiemix? heeft mij niet overtuigd.

* "keep it in the ground" heeft m.i steekhoudende argumenten.
Interessant topic, ga daar eens lezen.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb van de week een nieuwe term geleerd die niet zo depri is: Solarpunk.

Herken me wel in die kijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Andrehj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:36:
Maar dat is op dit moment niet erg. Er zijn nu enorm veel woningen die met gas verwarmd worden. Dus zeg maar 10 kWh warmte uit 1 m3 gas. Als zo'n woning overgaat op een COP4 WP dat heb je 10 kWh warmte uit 2.5 kWh stroom. Als je voor die 2.5 kWh dan weer 5 kWh gas, dus 0.5 m3 nodig hebt dan heb je toch 0.5 m3 bepaard.

En dat is het meest ongunstige geval. Want gedurende het seizoen hebben we heel vaak wel een overschot aan duurzaam opgewekte stroom en dan is de besparing dus die volledig m3 die anders gebruikt zou worden.

Daar gaat ook het kernenergie verhaal manco. Ja soms waait het niet. En moet je gas stoken. Maar heel vaak waait het wel genoeg en is die kernenergie niet nodig. Erger nog, hoeveel kerncentrales je ook plaatst, een woning die gas stookt blijft gewoon CO2 uitstoten.

Dus het geld dat de overheid in kerncentrales wil steken kan je op dit moment veel beter gebruiken om woningen duurzaam te verwarmen. Dat levert veel meer op, ook moet je soms stroom maken met aardgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

Weet iemand of je een laadpaal mag plaatsen aan je eigen muur, maar die hangt dan boven gemeentegrond?

Via deze manier kom ik makkelijk in mijn kruipruimte etc. maar anders heb ik best wel een akkefietje gezien mijn poort. Het erf is beton, graven is niet mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxY1QfdrTUfm42MHKjVotrg1zkc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k2VkZlvj0meJh6J6d85BlhPI.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Barca op 18-01-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Barca schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:47:
Weet iemand of je een laadpaal mag plaatsen aan je eigen muur, maar die hangt dan boven gemeentegrond?

Via deze manier kom ik makkelijk in mijn kruipruimte etc. maar anders heb ik best wel een akkefietje gezien mijn poort. Het erf is beton, graven is niet mogelijk.

[Afbeelding]
Zal per gemeente verschillen, daar eens informeren dan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Barca
Gaat waarschijnlijk niemand over klagen. Maar je zou ook zelf een laadstation kunnen maken wat je in de ruimte van 2 bakstenen stopt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik durf te stellen dat dat altijd mag. Wat in veel gemeentes níet mag, is de kabel die je daar inplugt over de stoep naar je auto laten lopen. Ik zou dat nagaan bij de gemeente waar je woont.

In de gemeente waar ik woon (Hilversum) mag dat niet, maar daar kun je vrij eenvoudig kabelgoottegels aanvragen: https://hilversum.nl/parkeren/kabelgoottegel-aanvragen. Wat ik daar zo van gehoord heb gaat dat vrij makkelijk en komen ze die snel leggen ook. Ik zie ze ook op vrij veel plaatsen verschijnen. Mooie oplossing.
Eric-Peric schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:35:
Beetje deprimerend in de kroeg vandaag.
Dat is wat we er zelf van maken natuurlijk. Het gaat niet perfect, maar het gaat best goed. Zie het zonnig in!

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 18-01-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

Dank voor de reacties. Het is geen stoep aldaar maar het is een parkeervak dus het is de ideale locatie voor een laadstation. Sterker nog dat zwarte ventilatiegat onderaan heeft een verbinding met de kruipruimte dus je hoeft niet eens te boren ook.
Geinig! Maar ik denk natuurlijk eigenlijk aan de gebruikelijke merken waar zo veel leuke topics over zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Barca schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:31:
Dank voor de reacties. Het is geen stoep aldaar maar het is een parkeervak dus het is de ideale locatie voor een laadstation. Sterker nog dat zwarte ventilatiegat onderaan heeft een verbinding met de kruipruimte dus je hoeft niet eens te boren ook.

[...]

Geinig! Maar ik denk natuurlijk eigenlijk aan de gebruikelijke merken waar zo veel leuke topics over zijn ;)
Tja, een rooilijn heet niet voor niets zo. En anders moet je niet naar opkijken als de firma klus&zo jouw laadpaal aan gort rijdt en jij aansprakelijk bent voor de schade aan hun voertuig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH

[...]

smartevse heeft eigen topic (zelfbouw laadpaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:25

[Afbeelding]
Ik zou het niet doen. Ik zou het aan de binnenkant van de schutting doen. Net op de plek achter waar nu de groene container staat. Kan niemand er bij. Vernielingen, ongelukken of stroom stelen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Barca Beetje creatief zijn, nis maken in je muur.
Trouwens die container mag daar ook niet staan. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSwhotmLmWR6Tx0TlJoRwWEFAVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5HORfP6qL6mn8A6iPkww82up.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door klump4u op 19-01-2025 08:11 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
Als je toestemming vraagt mag het waarschijnlijk niet. Als je het gewoon doet zit er niemand mee.

Ik zoi het dus gewoon doen. Kies wellicht een beetje een slank ontwerp, kabel die naar de zijkant uitsteekt ipv de voorkant in ieder geval.

"Stroom stelen" vind ik nogal een theoretisch issue eerlijk gezegd. Wie gaat er nou uit kwade bedoelingen op een willekeurige plek stroom stelen 8)7 En dan nog, risico is misschien een tientje ofzo, zet je je tuinmeubilair/planten en dergelijke ook allemaal op slot?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Bij mij oude huis hadden we een mandelige toerit naar de garages achter het huis. Officieel mogen daar géén auto's/ containers staan. In de praktijk is dat het enige waar het voor gebruikt werd.

Mandelig terrein was grotendeels van woningbouwvereniging. Ik had toestemming gevraagd om kabel er onderdoor te graven; mocht niet. Spijt het uberhaubt gevraagd te hebben en toch gedaan.

Laadpaal in overleg met achterbuurman aan zijn schutting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgOlK26wAaNQex-bZLSZ2Ki65Us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbOXfsuYFNVNIiwvXpYNC7Kt.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon de meest praktische oplossing waar niemand last van heeft. Als je aan de regels houdt heeft niemand wat aan het hele terrein (want niemand zet zijn auto in een jaren 70 garage).

Iemand die toestemming geeft neemt een bepaalde verantwoordelijkheid. Soms werkt de wereld gewoon makkelijker met een praktische benadering. Als je maar bewust bent van risico van moeten verwijderen in een rijdende rechter scenario.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 19-01-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:19
@Barca Wat dacht je van alleen een stekkerdoos aan de buitenkant en het station binnenin? Dat station verbind je dan door de muur naar de stekkerdoos.
Dan kan je simpel manieren te bedenken dat niet een ander hem er aan hangt (kapje er over met sleutel / schakelaar binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
TCroezing schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:46:
@Barca Wat dacht je van alleen een stekkerdoos aan de buitenkant en het station binnenin? Dat station verbind je dan door de muur naar de stekkerdoos.
Dan kan je simpel manieren te bedenken dat niet een ander hem er aan hangt (kapje er over met sleutel / schakelaar binnen).
Zoals @BarryH ook al aangaf, dit is een mooie situatie waar een zelfbouw SmartEVSE echt waarde toevoegt. Bij mij zit ook alles binnen, alleen een klein zwart doosje met de kabelwartel en de rfid lezer zit buiten het huis. In dit geval zou je dan een laadstopcontact in je muur kunnen wegwerken, dan steekt eea 0mm uit als er geen kabel in zit. Je kan het zelfs nog camoufleren als- c.q. verstoppen in iets anders. Denk aan een brievenbus, vogelhuisje, buitenlamp, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 19-01-2025 18:23 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Inderdaad mooie optie. Persoonlijk zou ik echter absoluut geen losse kabel willen. Het gedoe van een kabel die je moet opbergen, nat/vies is, in je goede kleren. Als je het maar vaak genoeg moet doen wordt het vanzelf irritant.

Als die groene kliko daar permanent staat en nog nooit een probleem geweest is zal het met een laadkast ook wel loslopen.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 19-01-2025 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:40:
Inderdaad mooie optie. Persoonlijk zou ik echter absoluut geen losse kabel willen. Het gedoe van een kabel die je moet opbergen, nat/vies is, in je goede kleren. Als je het maar vaak genoeg moet doen wordt het vanzelf irritant.

Als die groene kliko daar permanent staat en nog nooit een probleem geweest is zal het met een laadkast ook wel loslopen.
Opzich mee eens hoor, het eerste laadpaaladvies dat ik altijd geef is om iets meer te besteden aan een vaste kabel. Zo veel fijner om de redenen die je noemt.

Maar als het een beetje undercover moet... dan kan het een goede optie zijn. Bij de zelfbouw variant kan je ook een stopcontact nemen en deze vervolgens permanent locken. Mocht het dan toch gedoe gaan opleveren kan je altijd nog de kabel weghalen.

All-electric.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:04:
(want niemand zet zijn auto in een jaren 70 garage).
Om dit er even uit te pikken. Ik lees hier in "mijn garage is te klein, dus ik parkeer mijn auto op straat, m.a.w. ik ga de openbare ruimte gebruiken voor privé-doeleinden". Ik vind dat nogal wat. Naar mijn mening zijn we in het algemeen niet zuinig genoeg op de openbare ruimte.

In de plaats en wijk waar ik woon krijg je gewoon geen eerste (dus relatief goedkope) parkeervergunning als je een eigen parkeerplek hebt. Als je dan toch een parkeervergunning wil, betaal je de hoofdprijs voor een tweede vergunning. En dat is naar mijn mening terecht.

Het tegenargument zou nl prima kunnen zijn: "U heeft een te grote auto gekocht. Dat hij niet op uw parkeerplek past is uw probleem. Een oplossing zou bv kunnen zijn om een kleinere auto te kopen. Of een woning kopen met een grotere parkeerplek."

We moeten echt zuiniger zijn op de openbare ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JeroenH schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:54:
Om dit er even uit te pikken. Ik lees hier in "mijn garage is te klein, dus ik parkeer mijn auto op straat, m.a.w. ik ga de openbare ruimte gebruiken voor privé-doeleinden". Ik vind dat nogal wat. Naar mijn mening zijn we in het algemeen niet zuinig genoeg op de openbare ruimte.
Het is geen openbare ruimte; het is mandelig terrein (gemeenschappelijk eigendom) van 11 woningen. Als in dat rijtje van 11 woningen iederreen liever zijn auto op de toerit dan in de garage parkeert heeft het natuurlijk weinig zin om die toerit leeg te laten voor dat theoretische doel.

Parkeervergunningen hier verder niets mee te maken. Maar, iedere auto die op deze toerit achter de woning staat is er één minder op het parkeerterrein voor (waar het soms wel vol kan zijn).

Op het moment van onderstaande foto zien we 3 auto's (waarvan twee van mij :+ ), een aanhanger, een trekkertje en er staan nog een paar kliko's -> mag allemaal niet volgens de overeenkomst van het mandelig terrein (uitsluitend toerit, verboden te stallen). Buren verderop hebben er regelmatig nog een aanhanger met een bootje staan.

Regels zijn maar regels, leven en laten leven iedereen blij. Er zouden prima 11 auto's allemaal op de toerit geparkeerd kunnen worden. Het gaat pas mis als de één de garage wil gebruiken en de ander op de toerit wil parkeren (en in een geval dat dat een discussie wordt is de overeenkomst duidelijk).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peXNUsHY_kp7x6yUnpW8X94piH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aWg3nDD07sy3EueKmgopgjp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door assje op 20-01-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
assje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:58:
[...]

Het is geen openbare ruimte; het is mandelig terrein (gemeenschappelijk eigendom) van 11 woningen. Als in dat rijtje van 11 woningen iederreen liever zijn auto op de toerit dan in de garage parkeert heeft het natuurlijk weinig zin om die toerit leeg te laten voor dat theoretische doel.

Parkeervergunningen hier verder niets mee te maken. Maar, iedere auto die op deze toerit achter de woning staat is er één minder op het parkeerterrein voor (waar het soms wel vol kan zijn).

Op het moment van onderstaande foto zien we 3 auto's (waarvan twee van mij :+ ), een aanhanger, een trekkertje en er staan nog een paar kliko's -> mag allemaal niet volgens de overeenkomst van het mandelig terrein (uitsluitend toerit, verboden te stallen). Buren verderop hebben er regelmatig nog een aanhanger met een bootje staan.

Regels zijn maar regels, leven en laten leven iedereen blij. Er zouden prima 11 auto's allemaal op de toerit geparkeerd kunnen worden. Het gaat pas mis als de één de garage wil gebruiken en de ander op de toerit wil parkeren (en in een geval dat dat een discussie wordt is de overeenkomst duidelijk).
[Afbeelding]
Heel begrijpelijk dat je die ruimte wilt gebruiken voor je auto maar ik gok dat deze leeg moet blijven voor bereikbaarheid van hulpdiensten. Er zit daar vast ergens een brandkraan verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ArjoK schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:45:
Heel begrijpelijk dat je die ruimte wilt gebruiken voor je auto maar ik gok dat deze leeg moet blijven voor bereikbaarheid van hulpdiensten. Er zit daar vast ergens een brandkraan verstopt.
Geloof ik niet, alle uitilities liggen in de straten aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Hoop gebeurd deze week. Greenpeace heeft de rechtzaak gewonnen, maar 10 miljoen boete zal het kabinet worst wezen.
Sowieso heb ik wat bedenkingen over de 'natuur' in Nederland.
Maar soit.
Het was ook een slechte week voor warmtepompen, heb zelfs een dag gehad met bijna 600wh gemiddeld voor verwarming.
Verder leveren mijn zonnepanelen met dit sombere weer een stuk minder op dan vorig jaar dus verbruik ik nu gemiddeld 19kwh per dag. Mogelijk moet ik zelfs iets bijbetalen als het zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:47
Eric-Peric schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:18:
Sowieso heb ik wat bedenkingen over de 'natuur' in Nederland.
Maar soit.
Gokje want je zegt niets over wat voor bedenkingen: Is dat het bekende 'er is geen natuur' in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Kalentum schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:25:
[...]

Gokje want je zegt niets over wat voor bedenkingen: Is dat het bekende 'er is geen natuur' in Nederland?
Dat niet. Er is prima natuur in Nederland, maar wel zonder ongemakken.
Maar ik kijk bijvoorbeeld als ecoloog naar het water. Driehoeksmosselen, forellen, zalm, barbeel terug en de groene soep is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
En voor de goede orde. 95 procent van de stikstofuitstoot van koeien komt door de melkproductie.
En onze insecten worden door chemicalien vanuit de akkerbouw, fruitteelt en bloementeelt gedecimeerd.
Dus je kunt kiezen. 1 kg kaas of 5kg vlees. Zelfde footprint.

[ Voor 13% gewijzigd door Eric-Peric op 24-01-2025 15:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 18-09 15:57
Het was ook een slechte week voor warmtepompen, heb zelfs een dag gehad met bijna 600wh gemiddeld voor verwarming.
Wat bedoel je hier precies? Een gemiddeld verbruik van 600Watt over 24hr? Dus totaal ca 14,5kWh verbruikt in 1 dag voor alleen de warmtepomp? Zo ja, dan vind ik dat toch niet erg veel voor de koude en erg vochtige dagen die we (iig hier) onlangs gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Franciesco schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Wat bedoel je hier precies? Een gemiddeld verbruik van 600Watt over 24hr? Dus totaal ca 14,5kWh verbruikt in 1 dag voor alleen de warmtepomp? Zo ja, dan vind ik dat toch niet erg veel voor de koude en erg vochtige dagen die we (iig hier) onlangs gehad hebben.
Inderdaad 600W per uur gedurende 24 uur.
Veel is dan relatief maar ik zit gemiddeld in januari op ongeveer 300W per uur.
Beetje afhankelijk van woning en comfortbehoefte natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 18-09 15:57
Ok.

Gemiddeld in januari 300W voor de L/W warmtepomp red ik hier helaas niet. Mijn WP verbruik van januari tot nu toe is ca 348kWh. Dus dat is rond de 15kWh per dag en een variatie van 8,1 tot 23,7kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Eric-Peric schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Inderdaad 600W per uur gedurende 24 uur.
Veel is dan relatief maar ik zit gemiddeld in januari op ongeveer 300W per uur.
Beetje afhankelijk van woning en comfortbehoefte natuurlijk.
Dat is toch volkomen normaal? Op zo'n koude, vochtige en winderige dag had je gasketel er ook bovengemiddeld veel kuubjes doorheen gejaagd, maar daar keek en kijkt niemand naar. De variatie is natuurlijk wel veel groter bij een WP, doordat je niet alleen meer warmte moet produceren (wat een ketel ook moest) maar het rendement ook nog eens daalt (lagere COP én defrosts). Uiteindelijk telt alleen je jaarverbruik onderaan de streep, dus maak je niet te druk over 1 slechte dag.

Hier 406 voor de L/W (bij een maand-COP van 4,2 incl. de SWW-runs) en 278 voor de L/L's deze maand, vind ik echt helemaal prima. Hij staat nu weer rustig met COP5,8 de tent te verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 24-01-2025 16:17 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:32
Eric-Peric schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:37:
[...]
Dat niet. Er is prima natuur in Nederland, maar wel zonder ongemakken.
Maar ik kijk bijvoorbeeld als ecoloog naar het water. Driehoeksmosselen, forellen, zalm, barbeel terug en de groene soep is weg.
Kun je zien wat er gebeurt als we echt maatregelen nemen. Alleen kun je helaas niet zeggen dat het goed gaat met de natuur omdat je ergens een plek hebt gevonden waar het wel goed gaat. Feit is gewoon dat de natuur in zijn geheel nog steeds hard achteruit gaat.
Eric-Peric schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:45:
En voor de goede orde. 95 procent van de stikstofuitstoot van koeien komt door de melkproductie.
En onze insecten worden door chemicalien vanuit de akkerbouw, fruitteelt en bloementeelt gedecimeerd.
Dus je kunt kiezen. 1 kg kaas of 5kg vlees. Zelfde footprint.
Daarom moeten we ook alle dierlijke producten verminderen, maar ook het gebruik van pesticiden veel harder aan banden leggen.

Verder kloppen deze getallen alleen als je wat goochelt met getallen. Ik weet van sommige onderzoeken met zo'n uitkomst dat ze b.v. de uitstoot van een melkkoe volledig meerekenen voor de melk/kaas-productie, maar zodra die koe geslacht wordt, wel het vlees bij de vleesproductie optellen. Als je dan bedenkt dat een melkkoe zo'n 7 jaren oud wordt, voordat ie geslacht wordt en een vleeskoe maar 1.5 jaar en je krijgt heel snel rare getallen (en conclusies).
Alhoewel dit er nog steeds niets aan af doet dat dierlijke producten (zeker van de koe) zorgen voor een grote uitstoot.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
RonJ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:13:
[...]

Dat is toch volkomen normaal? Op zo'n koude, vochtige en winderige dag had je gasketel er ook bovengemiddeld veel kuubjes doorheen gejaagd, maar daar keek en kijkt niemand naar. De variatie is natuurlijk wel veel groter bij een WP, doordat je niet alleen meer warmte moet produceren (wat een ketel ook moest) maar het rendement ook nog eens daalt (lagere COP én defrosts). Uiteindelijk telt alleen je jaarverbruik onderaan de streep, dus maak je niet te druk over 1 slechte dag.

Hier 406 voor de L/W (bij een maand-COP van 4,2 incl. de SWW-runs) en 278 voor de L/L's deze maand, vind ik echt helemaal prima. Hij staat nu weer rustig met COP5,8 de tent te verwarmen.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe je cop uitrekend. Met een cop1 kachel van 800W had ik het vorig jaar ook aangenaam op 20 graden.
Als ik dan nu worst case 600W gebruik heb ik dan een cop van 1,25?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Eric-Peric schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:33:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe je cop uitrekend. Met een cop1 kachel van 800W had ik het vorig jaar ook aangenaam op 20 graden.
Nee, de COP geeft de verhouding aan van verbruik en afgegeven warmte. Jouw electrische kachel gebruikt 600W uit het stopcontact om 600W warmte te genereren en heeft daarmee een COP van 1. Pak je een warmtepomp kan die met die 600W uit het stopcontact b.v. 2400W warmte naar binnen brengen. En dan heb je een COP van 4.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Eric-Peric schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:33:
[...]

Die cop1 kachel deed 1 ruimte en je doet nu het hele huis (of een groter deel)?

COP = Geproduceerde warmte / Verbruikte energie. In mijn geval wordt de warmteproductie gemeten door een kamstrup warmtemeter en het stroomverbruik door een homewizard kWh meter. Maar voor het eerste kan je ook vaak gewoon de interne meting van de warmtepomp gebruiken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Hoop gebeurd deze week. Greenpeace heeft de rechtzaak gewonnen, maar 10 miljoen boete zal het kabinet worst wezen.
Ach, iig heeft het kabinet nu dus plannen om een stikstofplan te gaan maken:
https://nos.nl/artikel/25...moet-blijven-functioneren

Waarom hij daar nu pas mee begint terwijl er totaal niets aan de problemen is veranderd is me een raadsel (en dan ga ik uit van de uitspraken van het kabinet, die vanaf het begin zijn dat ze het probleem snel op te gaan lossen)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
RonJ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:37:
[...]

Die cop1 kachel deed 1 ruimte en je doet nu het hele huis (of een groter deel)?

COP = Geproduceerde warmte / Verbruikte energie. In mijn geval wordt de warmteproductie gemeten door een kamstrup warmtemeter en het stroomverbruik door een homewizard kWh meter. Maar voor het eerste kan je ook vaak gewoon de interne meting van de warmtepomp gebruiken.
In beide gevallen alleen de huiskamer. Maar wel wat warmer nu, 21 ipv 19.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Het had idd toch niet langer dan een week hoeven duren om die bullshit-KDW waarde uit de wet te schrappenaan te passen naar iets dat wel haalbaar is. En in een half jaar had men al een heel eind kunnen zijn met een betere vervanger van het AERIUS model, waar inmiddels zelfs Groenlinks vanaf wil. Of helemaal gek doen en echt gestand te doen aan de verkiezingsuitslag en gewoon helemaal te stoppen met het handhaven van de normen omdat het woningentekort simpelweg belangrijker gevonden wordt door een ruime meerderheid van de bevolking.

Maar nee, komen ze na bijna 7 maanden met wéér een of ander commissietje vol met nono's aankakken die het zoveelste rapportje en lijstje inconcrete plannen voornemens gaat uitbraken.

Het komt me ook allemaal een beetje geregisseerd over. Men zit duidelijk niet op één lijn binnen het kabinet en er zullen toch ooit een keer knopen doorgehakt moeten worden (welke dan ook, op een hele brede schaal van de boerensector, mobiliteit en industrie saneren tot Brussel en de rechter de middelvinger geven zal ik maar zeggen).

Dan komt het wel goed uit dat er na een half jaar niks doen en het blikje vooruittrappen "ineens" kort achter elkaar uitspraken van de RvS, rechter en ik verwacht binnen een paar weken ook met een voorspelbare inhoud uit Brussel liggen, die iig beweging gaan forceren. Dan vind men het natuurlijk wel zo fijn lekker naar die clubjes te wijzen, ipv diegene die wél aan de knoppen zitten en het beleid (zouden/hadden) moeten maken.

[ Voor 42% gewijzigd door RonJ op 24-01-2025 17:12 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Eric-Peric schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:43:
[...]

In beide gevallen alleen de huiskamer. Maar wel wat warmer nu, 21 ipv 19.5.
En je warmt nu ook de massa van je woonkamer (en vloer?) op, dat kacheltje deed alleen (een deel van) de lucht in de kamer.

800W is ook niet genoeg voor een beetje woonkamer. Zelfs als ik reken met 35W/m2 voor het warmteverlies van een zéér goed geisoleerde woning dan zou je woonkamer maar 800/35=22,85m2 zijn om daaraan voldoende vermogen te hebben. Dus tenzij je in een niet-al-te-groot passiefhuis woont, kon dat ding hooguit de lucht rondom je een beetje op temperatuur houden als het echt vriest.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 24-01-2025 16:55 ]

All-electric.

Pagina: 1 ... 63 ... 80 Laatste