Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:51

Pizzalucht

Snotneus.

PalingDrone schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:03:
[...]

Vooral in de "niet stook" maanden levert zo'n pompschakelaar een gigantische besparing op.
In de zomer waarbij die pompen 24/7 nutteloos kamertemperatuur water door je huis aan het duwen zijn loont het zeker om hun stroomverbruik te beperken tot 1x een minuutje draaien per dag/week om te voorkomen dat ze vast gaan zitten en de rest van de tijd stroomloos zijn.
Indien de pompen vlak bij elkaar zitten zou je zelfs met 1 pompschakelaar waar je beide (oude) pompen op aansluit uit kunnen, die ene sensor meet of de aanvoertemperatuur voldoende hoog is om de pomp(en) in te schakelen.

Btw ze bedoelen dat je een waterpomp niet "lucht moet laten pompen" dan gaat zo'n ding stuk dus pas aanzetten wanneer het systeem gevuld is en er daadwerkelijk water te verpompen valt.
De 2 oude pompen zitten relatief dichtbij de CV en ook relatief dichtbij elkaar, ik ga eens kijken of er een systeem is waarbij de voeler op de leiding dichtbij de CV geplaatst kan worden en 2 pompen kan aansturen. De 2 nieuwe pompen zijn helaas niet zo gemakkelijk fysiek te bereiken vanaf de 2 oudjes. Wellicht is er wel een systeem op basis van RF?

En dat je de pomp niet aan moet zetten zonder water leek me wel logisch inderdaad, maar er staat dus verderop ook wat duidelijker dat "de pomp via een regeling stroomloos maken niet goed is voor de pomp", waarbij ze volgens mij doelen op een schakelaar. Wat nou echt het probleem is staat er niet, en ook niet of het met een schakelaar die automatisch om de zoveel tijd aan gaat wel "mag". Maar volgens jullie zou dat dus geen probleem moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
@Pizzalucht Sowieso valt er op die 2 oude pompen de meeste winst te behalen qua besparing en wanneer je dat met 1 pompschakelaar en een stekkerblok/verlengsnoer kan oplossen lijkt me dat een leuke oplossing.
Hier hangt een 14 jaar oude Grundfoss pomp al 2 jaar aan een Tercall pompschakelaar (protip, mocht je bij energiepusher Vattenfall aangesloten zijn en gebruik maken van hun puntenspaarsysteem dan is die schakelaar in hun store met korting beschikbaar, beetje zoals ING rentepunten werken)
Deze schakelaar heeft prettig lange snoeren en geeft meer vrijheid wbt plaatsing dan van die tussenstekker units, die pasten hier qua ruimte sowieso niet in de wandcontactdoos vandaar die Tercall.

Zoveel stelt zo'n oude pomp ook niet voor, meer dan een 3 standen schakelaar, condensator en een elektromotor is het ook niet, heb vorig jaar die condensator vervangen en sindsdien doet 'ie het weer prima.
Sommige buren hebben, zonder pompschakelaar, inmiddels al een compleet nieuwe pomp. (verwarmingsmonteurs repareren niet, ze vervangen... voor de hoofdprijs... terwijl ik het eerst met 10 euro aan condensator ga proberen voordat we aan vervanging gaan denken.)
Na een jaar of 15 begeven condensatoren het regelmatig in diverse elektronica, zo heb ik ook al de condensatoren in de dampkap en bij de buren in hun dampkap en in de zonwering vervangen, dat draait/gaat stuk allemaal zonder pompschakelaar dus daar zal het echt niet aan liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 16-12-2024 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:41
Pizzalucht schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:22:
[...]

De 2 oude pompen zitten relatief dichtbij de CV en ook relatief dichtbij elkaar, ik ga eens kijken of er een systeem is waarbij de voeler op de leiding dichtbij de CV geplaatst kan worden en 2 pompen kan aansturen. De 2 nieuwe pompen zijn helaas niet zo gemakkelijk fysiek te bereiken vanaf de 2 oudjes. Wellicht is er wel een systeem op basis van RF?

En dat je de pomp niet aan moet zetten zonder water leek me wel logisch ominderdaad, maar er staat dus verderop ook wat duidelijker dat "de pomp via een regeling stroomloos maken niet goed is voor de pomp", waarbij ze volgens mij doelen op een schakelaar. Wat nou echt het probleem is staat er niet, en ook niet of het met een schakelaar die automatisch om de zoveel tijd aan gaat wel "mag". Maar volgens jullie zou dat dus geen probleem moeten zijn?
Wat voor pompen zijn die nieuwe pompen? Als het elektronisch geregelde pompen zijn hebben ze wellicht een contact aansluiting om aan en uit te schakelen. Zulke pompen moeten idd op netspanning blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:51

Pizzalucht

Snotneus.

Surfari schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:00:
[...]

Wat voor pompen zijn die nieuwe pompen? Als het elektronisch geregelde pompen zijn hebben ze wellicht een contact aansluiting om aan en uit te schakelen. Zulke pompen moeten idd op netspanning blijven staan.
Ene is een Wilo Para, de andere een Grundfos UPM3 Auto. De 2 oudjes zijn 2 oudere Wilo's.
PalingDrone schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:54:
@Pizzalucht Sowieso valt er op die 2 oude pompen de meeste winst te behalen qua besparing en wanneer je dat met 1 pompschakelaar en een stekkerblok/verlengsnoer kan oplossen lijkt me dat een leuke oplossing.
Hier hangt een 14 jaar oude Grundfoss pomp al 2 jaar aan een Tercall pompschakelaar (protip, mocht je bij energiepusher Vattenfall aangesloten zijn en gebruik maken van hun puntenspaarsysteem dan is die schakelaar in hun store met korting beschikbaar, beetje zoals ING rentepunten werken)
Deze schakelaar heeft prettig lange snoeren en geeft meer vrijheid wbt plaatsing dan van die tussenstekker units, die pasten hier qua ruimte sowieso niet in de wandcontactdoos vandaar die Tercall.
Goede tip, zit inderdaad bij Vattenfall, dacht altijd dat ik genoeg punten moest hebben voor het hele product. 8)7
Heb die Tercall daar nu besteld en ga proberen 'm vlak na de CV aan te sluiten op de vliering en vanaf daar naar de 2 oude pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
Kan ik hier ook terecht voor, in mijn ogen, niet duurzame dingen? Kan iemand mij uitleggen waarom je 100 varkens per vliegtuig zou willen transporteren?

https://www.bd.nl/buitenl...g-klm-vliegtuig~a348bad9/
Het toestel was afgelopen vrijdag onderweg van Amsterdam naar Mexico City met 259 passagiers aan boord. In het vrachtruim bevonden zich ook honderd varkens, maar die zorgden halverwege de Atlantische Oceaan voor een groot ongemak. De ondraaglijke geur die ze verspreidden, drong door tot in de cabine en zelfs de cockpit. De situatie noopte de gezagvoerder tot een ongeplande tussenlanding op Bermuda.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42
Joris748 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:39:
Kan ik hier ook terecht voor, in mijn ogen, niet duurzame dingen? Kan iemand mij uitleggen waarom je 100 varkens per vliegtuig zou willen transporteren?

[...]
Hou zou jij dan 100 varkens van Amsterdam naar Mexico brengen?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
T-MOB schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:06:
[...]

Hou zou jij dan 100 varkens van Amsterdam naar Mexico brengen?
Niet ;)

Laat ik de vraag anders stellen: wat is de reden om 100 varkens naar Mexico te vervoeren?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:02
Joris748 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:39:

[...]
Bij vee zal het meestal om fokdieren gaan vermoed ik, maar toch.
Vliegen is spotgoedkoop, zo belachelijk goedkoop dat en vanalles en nog wat als cargo meegenomen wordt, denk ook aan groente en fruit tegenwoordig. In plaatsen als Dubai wordt volgens mij de halve supermarkt ingevlogen.
(Waarom is zo'n vliegtuig overigens niet zo ontworpen dat de cabine een lichte overdruk heeft t.o.v. de cargo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:44
Ik weet dat paarden en koeien veelal per schip vervoerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Er worden/werden vanuit Australië schalen per schip vervoerd naar het midden oosten. Dat ging met 50k tot meer dan 100k aan levende schapen per schip. Af en toe kwam dit in het nieuws, vooral als het flink mis ging en bijna alle schapen overleden waren.

Redelijk recent was er sprake van dat Australië levende export zou gaan verbieden, ik weet alleen niet of dit ook daadwerkelijk is doorgegaan.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:09
fenrir schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:01:
Redelijk recent was er sprake van dat Australië levende export zou gaan verbieden, ik weet alleen niet of dit ook daadwerkelijk is doorgegaan.
In juli dit jaar is dat aangenomen om het dan in 2028 te stoppen:

https://www.agriculture.g...e-sheep-exports-phase-out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
fenrir schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:01:
Er worden/werden vanuit Australië schalen per schip vervoerd naar het midden oosten. Dat ging met 50k tot meer dan 100k aan levende schapen per schip. Af en toe kwam dit in het nieuws, vooral als het flink mis ging en bijna alle schapen overleden waren.

Interessant, ook schapen worden straks business class de wereld rondgevlogen. Vee mag wel gewoon nog met de boot.

https://www.agriculture.g...xports-phase-out/decision
Other livestock exports continue, including of live cattle and live sheep by air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Zonneplan's "gemeentelijke" reclame actie leidt tot vragen in de gemeenteraad.
Waar zijn vergelijkbare vragen gerezen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:29
dunklefaser schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:10:
Zonneplan's "gemeentelijke" reclame actie leidt tot vragen in de gemeenteraad.
Waar zijn vergelijkbare vragen gerezen?
YouTube: Thuisaccu reclame (misleiding?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ASW1 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:11:
[...]

Bij vee zal het meestal om fokdieren gaan vermoed ik, maar toch.
Een van de weinige gevallen dat het uit zou kunnen komen, een topbeer weken op boot zetten tussen twee dekkingen is zonde.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:02
Erasmo schreef op woensdag 25 december 2024 @ 00:39:
[...]

Een van de weinige gevallen dat het uit zou kunnen komen, een topbeer weken op boot zetten tussen twee dekkingen is zonde.
Ik denk dat het hier vaak gaat om bv een megavarkensstal in China, waarvoor dan enkele tientallen hoogwaardige fokdieren voor worden ingevlogen om de boel op te starten, en niet zozeer om individuele dieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:05
Surfari schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:00:
[...]

Pompschakelaar 2.0 - pomp uitschakelen zónder de stroom eraf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ketel kletst - maar mijn vraag doelde op "gemeentelijke" (officiële) vragen en eventuele acties.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Straatverlichting naar vraag : https://nos.nl/l/2549777
Kunnen we hier ook wel snel verwachten denk ik, of is dat er al ?
Ik zou ‘m wel uit laten denk ik. Bij volle maan zonder wolken sowieso.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:18
joezzt schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:17:
Het is een vrij kortzichtige oplossing, immers een LED armatuur laat zich perfect dimmen en daar maken de meeste gemeentes in Nederland gelukkig gebruik van. Een gedimd armatuur geeft veel meer gevoel van veiligheid dan geen licht.

Verlichting uitzetten bespaard energie, maar als vervolgens iedereen de auto pakt ipv de fiets of zelfs helemaal niet meer op pad gaat, is dat het dan waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:31
Ik vind de Franse oplossing goed gevonden.

Aan wanneer nodig en uit of gedimd wanneer niet nodig.

Naast energieverbruik zijn er nog andere aandachtspunten: dieren raken van slag door kunstlicht, vooral bij insecten is dit dramatisch.
En als je graag naar de sterren kijkt is teveel omgevingslicht ook een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:55:
Ik vind de Franse oplossing goed gevonden.

Aan wanneer nodig en uit of gedimd wanneer niet nodig.

Naast energieverbruik zijn er nog andere aandachtspunten: dieren raken van slag door kunstlicht, vooral bij insecten is dit dramatisch.
En als je graag naar de sterren kijkt is teveel omgevingslicht ook een dingetje.
Ik vroeg me wel af of het opeens aanzetten storender is voor de dierenwereld, dan continu laten branden. Je hebt ook groene led straatlampen, groen schijnt de dierenwereld niet te storen en is efficienter.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:48:
[...]

Het is een vrij kortzichtige oplossing, immers een LED armatuur laat zich perfect dimmen en daar maken de meeste gemeentes in Nederland gelukkig gebruik van. Een gedimd armatuur geeft veel meer gevoel van veiligheid dan geen licht.

Verlichting uitzetten bespaard energie, maar als vervolgens iedereen de auto pakt ipv de fiets of zelfs helemaal niet meer op pad gaat, is dat het dan waard?
Ze hoeven toch niet de auto te pakken als ze de lampen aan kunnen zetten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Met een wat oudere auto is de straatverlichting toch echt wel heel fijn heb ik van het weekend weer gemerkt.. veel minder vermoeiend rijden en beter zicht. Veiligheid is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
JWT schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:42:
Met een wat oudere auto is de straatverlichting toch echt wel heel fijn heb ik van het weekend weer gemerkt.. veel minder vermoeiend rijden en beter zicht. Veiligheid is ook wat waard.
Met andere woorden, de straatverlichting moet aan blijven voor iedereen die in een oudere auto rijdt ?
Mijn 80+ oude moeder vond het vreselijk dat op sommige autowegen de verlichting opeens weg was, in de regen, in het donker, in haar eentje. Tja, het duurde niet lang tot ze vrijwillig haar auto opgaf, top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
joezzt schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:03:
Met andere woorden, de straatverlichting moet aan blijven voor iedereen die in een oudere auto rijdt ?
Mijn 80+ oude moeder vond het vreselijk dat op sommige autowegen de verlichting opeens weg was, in de regen, in het donker, in haar eentje. Tja, het duurde niet lang tot ze vrijwillig haar auto opgaf, top.
Er is (in ieder geval in Nederland) nogal de gewoon om fietspaden aan 1 kant van een weg aan te leggen. Dus als je dan een weg hebt zonder verlichting en nieuwe auto's met verlichting op standje verblinding (want oude mensen die in zo'n auto moeten ook alles kunnen zien). Dan ben je als fietser helemaal zuur. Gewoon ook maar een schijnwerper meenemen en die dan weer de auto's laten verblinden.

Geef dan hoe dan ook het fietspad fatsoenlijk verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
phicoh schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:24:
[...]

Er is (in ieder geval in Nederland) nogal de gewoon om fietspaden aan 1 kant van een weg aan te leggen. Dus als je dan een weg hebt zonder verlichting en nieuwe auto's met verlichting op standje verblinding (want oude mensen die in zo'n auto moeten ook alles kunnen zien). Dan ben je als fietser helemaal zuur. Gewoon ook maar een schijnwerper meenemen en die dan weer de auto's laten verblinden.

Geef dan hoe dan ook het fietspad fatsoenlijk verlichting.
Ja.
Als ze flinke verlichting hebben dan geven je reflectoren ook wel meer licht. Naast het licht dat je als fietser al hebt. Als het goed is ben je als fietser een oplichtende gevaren-driehoek. Zo niet, niet zeuren. Zo wel, is de automobilist per definitie schuld zoals het sinds een tijdje in de wet staat. Maar daar schiet je, of je ouders, als doodgereden fietser ook weer niets mee op.
Al met al, zo is het leven, zucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
joezzt schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:17:
[...]

Ik vroeg me wel af of het opeens aanzetten storender is voor de dierenwereld, dan continu laten branden. Je hebt ook groene led straatlampen, groen schijnt de dierenwereld niet te storen en is efficienter.
Het is juist omgekeerd, groen licht verstoort de meeste dieren juist het meeste. Rood licht heeft het minste effect op de meeste dieren (insecten, vleermuizen, etc).

Overal is er te pas en te onpas groen licht neergezet, met het idee dat de natuur groen is en het daarmee dus wel goed zal zijn voor de natuur. Al 10+ jaar is wetenschappelijk bewezen dat het dus niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
joezzt schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:32:
[...]

Ze hoeven toch niet de auto te pakken als ze de lampen aan kunnen zetten ?
Dat klopt, ik doelde op de situatie dat er massaal verlichting wordt uitgezet in Frankrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
[...]

Je moet er wel rekening mee houden dat je ogen vanaf je 40e steeds meer licht nodig hebben om dezelfde waarneming te kunnen doen. De hoeveelheid licht waarbij een 20e jarige details prima kan zien, is volledig ontoereikend voor iemand van 60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:15
joezzt schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:37:
[...]

Ja.
Als ze flinke verlichting hebben dan geven je reflectoren ook wel meer licht. Naast het licht dat je als fietser al hebt. Als het goed is ben je als fietser een oplichtende gevaren-driehoek. Zo niet, niet zeuren. Zo wel, is de automobilist per definitie schuld zoals het sinds een tijdje in de wet staat. Maar daar schiet je, of je ouders, als doodgereden fietser ook weer niets mee op.
Al met al, zo is het leven, zucht.
Hier zijn de fietsers vooral ienie-mini verlicht, als ze al lcicht aanhebben. Vroegah toen de lampen nog licht gaven was dat wel wat beter. E-bikes doen het wat dat betreft een stuk beter..... Overigens hebben we hier ook van die wandelaars in lange zwarte lichtaborberende jassen. Een beetje extra licht op je auto maakt dan het verschil tussen leven en dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:57:
[...]

Dat klopt, ik doelde op de situatie dat er massaal verlichting wordt uitgezet in Frankrijk.
In Frankrijk wordt al massaal de verlichting uitgezet, dit initiatief is een reactie. I cycled to Santiago de compostela ( engelse taal is in veel gevalllen beter, ik ben naar santiago de compostela gaan fietsen, ik heb naar santiago de compostela gefietst, allebei, beeeh., ik heb de fiets gepakt en ben naar santiago de compostela gaan fietsen is het denk ik het best, en we zijn een fietsland!) en het viel mij , positief, op hoe donker het overal was.

[ Voor 24% gewijzigd door joezzt op 27-12-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:59:
[...]

Je moet er wel rekening mee houden dat je ogen vanaf je 40e steeds meer licht nodig hebben om dezelfde waarneming te kunnen doen. De hoeveelheid licht waarbij een 20e jarige details prima kan zien, is volledig ontoereikend voor iemand van 60.
Ok, je weet er meer van dan uit je 1ste reactie duidelijk was, ik geloof je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:56:
[...]

Het is juist omgekeerd, groen licht verstoort de meeste dieren juist het meeste. Rood licht heeft het minste effect op de meeste dieren (insecten, vleermuizen, etc).

Overal is er te pas en te onpas groen licht neergezet, met het idee dat de natuur groen is en het daarmee dus wel goed zal zijn voor de natuur. Al 10+ jaar is wetenschappelijk bewezen dat het dus niet het geval is.
Soo, dat wist ik niet, tijd om aan de grote klok te hangen. Maar wat denk je van licht aan-uit itt constant licht ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
joezzt schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:16:
[...]

Soo, dat wist ik niet, tijd om aan de grote klok te hangen. Maar wat denk je van licht aan-uit itt constant licht ?
Dat is een van de onderzoeksdoelen van een groter onderzoek dat komend jaar moet opstarten. Precies om jouw gedachten gang te onderzoeken, want nu zijn het enkel 2 hypotheses, geen idee welke kant het op gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
joezzt schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:37:
Naast het licht dat je als fietser al hebt. Als het goed is ben je als fietser een oplichtende gevaren-driehoek. Zo niet, niet zeuren. Zo wel, is de automobilist per definitie schuld zoals het sinds een tijdje in de wet staat.
Misschien is het toch handiger als auto's niet op een vrijliggend fietspad gaan rijden.

De enige reden dat ik er last van heb is dat het fietspad aan de verkeerde kant van de weg ligt. Als je als fietser aan de rechterkant rijdt dan heb je er geen last van omdat het licht van auto's voornamelijk richting de berm gericht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:23:
[...]

Dat is een van de onderzoeksdoelen van een groter onderzoek dat komend jaar moet opstarten. Precies om jouw gedachten gang te onderzoeken, want nu zijn het enkel 2 hypotheses, geen idee welke kant het op gaat vallen.
Dit soort dingen interesseert mij mateloos. Net zoals dit https://open.spotify.com/...id=2uPI6hbeKGdE60wVznrIKG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:24
Misschien even een omschrijving van wat je link inhoudt?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Oilman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:56:
[...]

Ik ken iemand via het natuurvrijwilligerswerk hier die op de LED-lampen die in de buurt van de natuurgebiedjes staan een rode folie gekleefd heeft.

Een gelijkaardige folie zoals deze die bij toneellampen gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Wozmro schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:32:
Ik ken iemand via het natuurvrijwilligerswerk hier die op de LED-lampen die in de buurt van de natuurgebiedjes staan een rode folie gekleefd heeft.

Het probleem is wel dat bij lage lichthoeveelheden mensen ook maar weinig zien met rood licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:32:
[...]

Wat een idioot.
Vandalisme heet zoiets, beetje naar eigen inzicht en waan, ongevraagd met je tengels aan publiek spul zitten en de werking verstoren/filters gaan plaatsen.
Neemt hij ook de verantwoordelijkheid wanneer door verminderde lichtopbrengst een ongeluk ontstaat? Nee, dat kan en mag hij niet eens. Afblijven dus en laat het regelen van verlichting lekker aan dat legertje ambtenaren over die daar wel verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Pizzalucht schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:01:
[...]

Ene is een Wilo Para, de andere een Grundfos UPM3 Auto. De 2 oudjes zijn 2 oudere Wilo's.

[...]

De Wilo is er in diverse uitvoeringen, met en zonder externe schakelmogelijkheid. Volgens de handleiding mogen deze geschakeld worden via de netspanning (max 20x per uur o.i.d ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
PalingDrone schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:29:
[...]

Wat een idioot.
Vandalisme heet zoiets, beetje naar eigen inzicht en waan, ongevraagd met je tengels aan publiek spul zitten en de werking verstoren/filters gaan plaatsen.
Neemt hij ook de verantwoordelijkheid wanneer door verminderde lichtopbrengst een ongeluk ontstaat? Nee, dat kan en mag hij niet eens. Afblijven dus en laat het regelen van verlichting lekker aan dat legertje ambtenaren over die daar wel verstand van hebben.
Idioot en vandalisme zijn nogal stellige bewoordingen.

Het is kwestie van lokaal alle risico's afwegen:
- er rijden daar geen auto's in de buurt, 's avonds ook weinig fietsers en voetgangers.
- het wordt niet volledig donker.
- er worden geen onomkeerbare handelingen verricht aan de verlichtingsarmaturen.
- de betrokken lokale ambtenaren zijn op de hoogte.
- De biodiversiteit wordt opgevolgd door diverse natuurwerkgroepen (insecten, vogels, zoogdieren)
- Eventuele klachten of opmerkingen uit de buurt worden opgevolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

joezzt schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:17:
Straatverlichting is er ook om snoodaards geen donkere plekken te geven waar ze hun snode plannen kunnen doen.
Die zullen die app niet gebruiken natuurlijk en hebben dan veel donkere plekken waar ze onbespied hun gang kunnen gaan.

Oh ja, en weer een app die je locatie trackt die natuurlijk nooit gehacked gaat worden (zei er iemand Volkswagen?)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Maasluip schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:51:
[...]

Straatverlichting is er ook om snoodaards geen donkere plekken te geven waar ze hun snode plannen kunnen doen.
Die zullen die app niet gebruiken natuurlijk en hebben dan veel donkere plekken waar ze onbespied hun gang kunnen gaan.

Oh ja, en weer een app die je locatie trackt die natuurlijk nooit gehacked gaat worden (zei er iemand Volkswagen?)
Ik denk dat we ons leven al teveel moeten inrichten naar snode plannen makende mensen. Het is de realiteit, maar er zijn ook nog statistieken, wanneer is genoeg genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
https://www.nu.nl/economi...ijze-stroom-opgewekt.html

Toch weer een positieve evolutie.

En dat in een regenjaar en de grote opkomst van de batterijparken (en EV's) met nog zowat beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:29
Wozmro schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:09:
https://www.nu.nl/economi...ijze-stroom-opgewekt.html

Toch weer een positieve evolutie.

En dat in een regenjaar en de grote opkomst van de batterijparken (en EV's) met nog zowat beginnen.
Ja mooi nieuws! Ondanks de in mijn ogen zorgelijke politieke situatie in bijna de hele wereld gaat de transitie door. Ironisch genoeg voornamelijk dankzij China. Dit jaar kosten veel elektrische auto's in aanschaf evenveel als de benzine/hybride varianten. Het huidige kabinet mag dan wat tegenstribbelen, uiteindelijk helpen ze alleen de EU auto-industrie om zeep als ze China langer de tijd geeft om de batterijtechnologie te perfectioneren.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

[...]

Tja ouder maar wel een gemiddelde leeftijd voor een auto in Nederland. Dus toch best gemiddeld.
Maar ook in de model 3 vond ik iets van straatverlichting fijner rijden. Ben dan ook de 40 gepasseerd 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Een interessante waarneming, bij de melding einde gebruik gas op mijnaansluiting.nl kan je dus uit de volgende redenen kiezen waarom je de gasaansluiting wilt afdanken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13gNuQwfNyiagZQSmUW90fnm0NU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1kGiLae6qSAKtvNzxOEzOyC9.png?f=fotoalbum_large

Bovenaan de dropdown is lucht / water ook nog een optie.

Ik heb nog steeds het idee dat infrarood als hoofdverwarming bijzonder vaak voorkomt; ik heb hier weleens verteld dat het lokale energieloket er nogal enthousiast over is, maar dat dit ook een valide reden is bij de netbeheerders is wel bijzonder.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
silverball schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:08:
Een interessante waarneming, bij de melding einde gebruik gas op mijnaansluiting.nl kan je dus uit de volgende redenen kiezen waarom je de gasaansluiting wilt afdanken:

[Afbeelding]

Bovenaan de dropdown is lucht / water ook nog een optie.

Ik heb nog steeds het idee dat infrarood als hoofdverwarming bijzonder vaak voorkomt; ik heb hier weleens verteld dat het lokale energieloket er nogal enthousiast over is, maar dat dit ook een valide reden is bij de netbeheerders is wel bijzonder.
Voor de rnb is het vooral belangrijk omdat deze flinke piekbelasting geeft.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

BarryH schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Voor de rnb is het vooral belangrijk omdat deze flinke piekbelasting geeft.
Oh, ja dat zal inderdaad. Goeie.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is stekkerklaar en maakt geen geluid, what's not to like?
(het verbruik. Daar hebben mensen geen gevoel van. Dat ik op het moment met 600W mijn hele huis op temperatuur houd (weekgemiddeld nu 450W) gaat er niet in.
Als ik deze site aanhoud:
Benodigd vermogen
Voor een ruimte in een vrijstaande woning of hoekhuis welke is gebouwd na 2000, kan worden uitgegaan van de volgende vermogens bij toepassing van infrarood panelen als hoofdverwarming:

40 Watt per kubieke meter (m³) voor woonkamers/kantoor
50 Watt per kubieke meter (m³) voor badkamers
30 Watt per kubieke meter (m³) voor slaapkamers
Dan kan een 600W infraroodpaneel niet eens mijn badkamer warmhouden. Men moet het dan puur van de beperkte draaiuren hebben. Leuk, als je daadwerkelijk thuis woont.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

@Proton_ IR als hoofdverwarming aanbieden als installateur is een grote zwendel. Ik heb een collega die 2 a 3000w jast voor zijn woonkamer met deze temperaturen, en dat is al na significante na-isolatie. Het verbruik van de aroTHERM hier in een vergelijkbaar huis (70s), zonder na-isolatie behalve glaswerk, is niet te vergelijken.

De oplossing volgens de installateur; meer zonnepanelen en nu de saldering stopt een accu, dus die komt er aan. Rekenen vinden zowel de klant als installateur moeilijk, blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:19
silverball schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:12:

De oplossing volgens de installateur; meer zonnepanelen en nu de saldering stopt een accu, dus die komt er aan. Rekenen vinden zowel de klant als installateur moeilijk, blijkt.
Dat wordt dan een héééle grote accu om het overschot van de zomer tot de winter te bewaren. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
silverball schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:12:
@Proton_ IR als hoofdverwarming aanbieden als installateur is een grote zwendel. Ik heb een collega die 2 a 3000w jast voor zijn woonkamer met deze temperaturen, en dat is al na significante na-isolatie. Het verbruik van de aroTHERM hier in een vergelijkbaar huis (70s), zonder na-isolatie behalve glaswerk, is niet te vergelijken.

COP=1 hoofdverwarming aanleggen zou verboden moeten worden. Infrarood en resistieve vloerverwarming zijn leuk voor een badkamer of een kantoortje dat 1-2 dagen per week gebruikt wordt, maar voor een hele woning is het totale waanzin en onbetaalbaar qua verbruik. Dit zou op zn minst negatief moeten tellen voor een energielabel.

Zag v/d week nog een aflevering van VT wonen waar ze zichzelf op de borst klopten vanwege de "verduurzaming" dmv elektrische vloerverwarming voor de hele begane grond. Leuk verhaal als je zelf de rekening niet hoeft te betalen. Als het niet nu al onbetaalbaar is dan wordt het het wel als je een evt. sloot PV niet meer mag salderen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:31:
[...]

COP=1 hoofdverwarming aanleggen zou verboden moeten worden. Infrarood en resistieve vloerverwarming zijn leuk voor een badkamer of een kantoortje dat 1-2 dagen per week gebruikt wordt, maar voor een hele woning is het totale waanzin en onbetaalbaar qua verbruik. Dit zou op zn minst negatief moeten tellen voor een energielabel.

Zag v/d week nog een aflevering van VT wonen waar ze zichzelf op de borst klopten vanwege de "verduurzaming" dmv elektrische vloerverwarming voor de hele begane grond. Leuk verhaal als je zelf de rekening niet hoeft te betalen. Als het niet nu al onbetaalbaar is dan wordt het het wel als je een evt. sloot PV niet meer mag salderen.
Is ook al verboden in bouwbesluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
bbbrumbrum schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Sinds 1 januari 2024 Besluit bouwwerken leefomgeving :)

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:18

ericplan

5180 Wp PV

bbbrumbrum schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Onjuiste informatie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Om een wellesnietes kort te sluiten:

(ref https://www.rvo.nl/sites/...n-en-kleine-utiliteit.pdf pagina 12)
Dit lijkt duidelijk:
3.4.4 Elektriciteit - elektrisch verwarmingssysteem: voldoet niet
Bij directe elektrische verwarming in een (centraal) verwarmingssysteem, zoals bijvoorbeeld een ‘elektrische CV-ketel’, is sprake van elektrische weerstandverwarming. Het rendement daarvan kan nooit hoger zijn dan 100%: 1 kWh elektriciteit levert onder ideale omstandigheden 1 kWh warmte. In de praktijk wordt dat niet gehaald, maar de verliezen zijn gering, dus voor de eenvoud rekenen we met 100%, ofwel een COP van 1,0.
Daarmee kan de waarde van de energieprestatie nooit lager worden dan 1,45 (PEF/COP = 1,45/1,0).
Omdat de eis geldt dat de waarde van energieprestatie voor verwarmingssystemen kleiner moet zijn 1,31 betekent dit dat elektrische centrale verwarmingssystemen niet meer zijn toegestaan, zowel bij nieuwbouw als ook in de vervangingsmarkt. Dat geldt dus bijvoorbeeld voor de in de markt genoemde ‘oplossing’ van een ‘elektrische c.v.-ketel’ als aardgasvrij alternatief voor een HR-combiketel; dat is hiermee niet meer toegestaan.
Daarnaast geldt het eveneens voor andere verwarmingssystemen zoals elektrische vloerverwarming als hoofdverwarming en voor luchtverwarming met een direct elektrisch element.
maar, nadruk van mij:
3.4.5 Elektriciteit - elektrische verwarmingstoestellen: voldoen wel
Elektrische verwarming met toestellen voor lokale ruimteverwarming die voldoen aan ECO-design verordening (EU) 2015/1188 (LOT 20) zijn wel toegestaan, bijvoorbeeld elektrische radiatoren of infrarood(IR)-panelen met geïntegreerde temperatuurregeling. Deze toestellen vallen niet onder de definitie van een verwarmingssysteem, omdat deze al moeten voldoen aan de eisen volgens de EU-richtlijn ECO-design. Hoofdverwarming bestaande uit losse elektrische radiatoren of IR-panelen valt dus bij uitzondering niet onder de eisen uit afdeling 6.13 van BB2012 en is daarmee niet verboden.
TL;DR: er is een loophole en daar wordt misbruik van gemaakt, tot verdriet van de nietsvermoedende klanten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Proton_
Als een huis een echt lage warmtebehoefte heeft (passiefhuis of gewoon klein qua buitenschloppervlak en redelijke goed geisoleerd) dan is het een verwantwoorde keuze.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@BarryH wat ik daar ook van vind, dat was het punt niet :) Het punt was dat sommige, maar toch niet alle, COP1 hoofdverwarming verboden is en dat de loophole in ongeschikte huizen toegepast wordt (=misbruik).

Een passiefhuis kan je met een broodrooster of miner nog warm houden, wetgeving om verwarmingsmethoden te reguleren is daar niet bijster relevant. Een bouwmarktairco bij oplevering om compliant te zijn is trouwens ook niet echt een probleem.
Bij veel huizen met lage stookkosten wordt dat vooral bewust gedrag-aangedreven. Dat zijn ook huizen die daadwerkelijk lagere kosten hebben met IR/COP1 verwarming (tov gas) en dat is te prijzen. Maar juist dat gedrag is een probleem in de huizenbouw en regelgeving, want het is niet af te dwingen en met het standaardgedrag ga je met zo'n installatie enorm nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Proton_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:03:
@BarryH wat ik daar ook van vind, dat was het punt niet :) Het punt was dat sommige, maar toch niet alle, COP1 hoofdverwarming verboden is en dat de loophole in ongeschikte huizen toegepast wordt (=misbruik).

Een passiefhuis kan je met een broodrooster of miner nog warm houden, wetgeving om verwarmingsmethoden te reguleren is daar niet bijster relevant. Een bouwmarktairco bij oplevering om compliant te zijn is trouwens ook niet echt een probleem.
Bij veel huizen met lage stookkosten wordt dat vooral bewust gedrag-aangedreven. Dat zijn ook huizen die daadwerkelijk lagere kosten hebben met IR/COP1 verwarming (tov gas) en dat is te prijzen. Maar juist dat gedrag is een probleem in de huizenbouw en regelgeving, want het is niet af te dwingen en met het standaardgedrag ga je met zo'n installatie enorm nat.
Ik heb bijna 3 jaar met cop1 verwarmd. En het eerste jaar met een 1000W IR kachel en een mobiele airco voor erbij was wel het ergste qua verbruik. Het 2e jaar verwarmd met een 20 euro fan radiatortje, dat was al een stuk beter qua verbruik, en tot 1 maand geleden met een olieradiatortje die het met 800W gewoon op 20 graden hield.
En dat is allemaal cop1 maar ook daarin zijn grote verschillen qua verbruik. Voornamelijk door pendelgedrag denk ik zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Eric-Peric schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 01:30:
En dat is allemaal cop1 maar ook daarin zijn grote verschillen qua verbruik. Voornamelijk door pendelgedrag denk ik zelf.
:?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Ik deel braaf mijn ervaring, en drink wat biertjes op vrijdagavond. Maar cop1 is theorie, en mijn ervaring is praktijk.
Maar vanuit de praktijk kun je ook stellen dat een IR kachel effectief een COP 0,5 heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Eric-Peric op 11-01-2025 01:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 18:50
COP1 is COP1. Daar zit geen verschil in rendement. Wat wel verschilt is wat je opwarmt, hoe lang je dat doet en hoe je dat ervaart.
IR verwarmt objecten en personen. Vloerverwarming verwarmt constructies, een ventilatorkachel de lucht.

Ik had een badkamer met vloerverwarming. Dan ben je eerst anderhalf uur de constructie aan het opstoken voor je daar wat van merkt. Dan ben je 1,5KWh verder en als je klaar bent met douchen is de vloer nog uren warm.
Nu staat er een ventilatorkacheltje. Ik zet dat ding aan op 2000W, stap onder de douche en 5 minuten later ben ik klaar, is de lucht in de badkamer warm. Ik droog me af, kleed me aan, zet dat ding uit en ben weg. Ventilatie draait nog even na en badkamer is daarna weer koud. In die 10 minuten ben ik 0,33KWh kwijt voor een warme badkamer. Op dagen dat het minder koud is zet ik die kachel op 1000W, kost het de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
_JGC_ schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 01:51:
COP1 is COP1. Daar zit geen verschil in rendement. Wat wel verschilt is wat je opwarmt, hoe lang je dat doet en hoe je dat ervaart.
IR verwarmt objecten en personen. Vloerverwarming verwarmt constructies, een ventilatorkachel de lucht.

Ik had een badkamer met vloerverwarming. Dan ben je eerst anderhalf uur de constructie aan het opstoken voor je daar wat van merkt. Dan ben je 1,5KWh verder en als je klaar bent met douchen is de vloer nog uren warm.
Nu staat er een ventilatorkacheltje. Ik zet dat ding aan op 2000W, stap onder de douche en 5 minuten later ben ik klaar, is de lucht in de badkamer warm. Ik droog me af, kleed me aan, zet dat ding uit en ben weg. Ventilatie draait nog even na en badkamer is daarna weer koud. In die 10 minuten ben ik 0,33KWh kwijt voor een warme badkamer. Op dagen dat het minder koud is zet ik die kachel op 1000W, kost het de helft.
Precies mijn punt. Een gaskachel is ook cop1.
Maar een groot deel van de warmte vertrekt door de schoorsteen naar buiten.
Maw je kunt bij cop1 ook niet uitgaan van 100 procent rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Eric-Peric schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 02:01:
[...]

Precies mijn punt. Een gaskachel is ook cop1.
Maar een groot deel van de warmte vertrekt door de schoorsteen naar buiten.
Gas heeft als voordeel dat je een heleboel van die warmte gewoon effectief kan verbruiken.
Voor COP=1 verwarming met stroom in de winter stook je een gascentrale op met 60% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
_JGC_ schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 02:14:
[...]

Gas heeft als voordeel dat je een heleboel van die warmte gewoon effectief kan verbruiken.
Voor COP=1 verwarming met stroom in de winter stook je een gascentrale op met 60% rendement.
Lol. Das weer een hele andere dicussie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Eric-Peric schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 02:18:
[...]

Lol. Das weer een hele andere dicussie. ;)
Het is wel de reden waarom COP=1 als hoofdverwarming verboden is. Als iedereen de gasaansluiting opzegt en met COP=1 gaat verwarmen moet er zoveel gas en kolen bijgestookt worden dat er onder de streep veel meer fossiele energie verbrand wordt dan wanneer je dat met een gasketel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
_JGC_ schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 02:23:
[...]

Het is wel de reden waarom COP=1 als hoofdverwarming verboden is. Als iedereen de gasaansluiting opzegt en met COP=1 gaat verwarmen moet er zoveel gas en kolen bijgestookt worden dat er onder de streep veel meer fossiele energie verbrand wordt dan wanneer je dat met een gasketel doet.
Yup.

[ Voor 12% gewijzigd door Eric-Peric op 11-01-2025 03:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Eric-Peric schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 01:44:
Ik deel braaf mijn ervaring, en drink wat biertjes op vrijdagavond. Maar cop1 is theorie, en mijn ervaring is praktijk.
Maar vanuit de praktijk kun je ook stellen dat een IR kachel effectief een COP 0,5 heeft.
Maar je bedenkt onder genot van die paar biertjes wel je eigen theorieën om die praktijk te verklaren ;)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
assje schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Maar je bedenkt onder genot van die paar biertjes wel je eigen theorieën om die praktijk te verklaren ;)
In mijn RL kroeg werden alle problemen in een kwartiertje wel besproken en opgelost :D
Maar daar denken mensen mee.
Maar zogezegd ik challenge niet het natuurkundige principe maar 1w erin 1w eruit is wel het maximaal haalbare. Als je cop1 kachel wifi en lampjes enz heeft haal je cop1 dus al niet.
De badkamer van jgc is een leuke casus. 2 cop1 verwarmingen, zelfde resultaat, de een gebruikt 1500, de ander 300.
Andrehj schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:50:
[...]

Natuurlijk wel. De energie die naar de lampjes en wifi etc gaat verdwijnt niet. Die wordt uiteindelijk ook gewoon omgezet in warmte. Enkel het minieme deel daarvan wat door je schil naar buiten gaat (het zichtbare deel van het licht van het lampje wat door je ramen naar buiten schijnt) komt niet als warmte in je huis terecht. Maar dan heb je het over zo'n kleine fractie dat dat al lang niet meer meetbaar is.
Wordt wel heel theoretisch. Persoonlijk denk ik dat het slechte resultaat bij mij met IR komt doordat de IR kachel heel erg goed de buitenmuur waarop hij gemonteerd was verwarmde en dat een fors deel van de warmte door de muur naar buiten verdween.
De vloer was ook heerlijk warm vlakbij de kachel, maar ook daar zal veel warmte verloren zijn gegaan aangezien mijn vloer 10cm beton op koude grond is.

[ Voor 69% gewijzigd door Eric-Peric op 11-01-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:18

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:03:

Wat dat betreft zou het standaard rijtjeshuis gewoon verboden moeten worden. Walgelijk inefficiënt met verwarmen, maar ook vanwege allerlei ruimtelijke en mobiliteitsproblemen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Eric-Peric schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:03:
Maar zogezegd ik challenge niet het natuurkundige principe maar 1w erin 1w eruit is wel het maximaal haalbare. Als je cop1 kachel wifi en lampjes enz heeft haal je cop1 dus al niet.
Juist wel. De energie die naar de lampjes en wifi etc gaat verdwijnt niet. Die wordt uiteindelijk ook gewoon omgezet in warmte. Enkel het minieme deel daarvan wat door je schil naar buiten gaat (het zichtbare deel van het licht van het lampje wat door je ramen naar buiten schijnt) komt niet als warmte in je huis terecht. Maar dan heb je het over zo'n kleine fractie dat dat al lang niet meer meetbaar is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
ericplan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:10:
Wat dat betreft zou het standaard rijtjeshuis gewoon verboden moeten worden. Walgelijk inefficiënt met verwarmen, maar ook vanwege allerlei ruimtelijke en mobiliteitsproblemen.
Dat snap ik niet. Juist doordat de twee zijgevels gedeeld zijn met de buren en dus geen warmteverlies hebben is een rijwoning erg efficiënt, veel beter dan een vrijstaande woning.
Als je dan nog de twee gevels voorziet van drievoudig glas (dichtmetselen is ook zowat, je wilt toch wat licht binnen hebben) en de woning wordt voorzien van WTW-ventilatie, dan is er nauwelijks nog warmteverlies, je kunt dan met de interne warmtebronnen (mensen, elektrisch verbruik van apparatuur) gecombineerd met wat zoninstraling de woning al bijna warm houden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Vandaag is het eens een echt zonnige koude winterdag. (Hier toch)

Nu vroeg ik mij af: hoe groot is het verschil in opbrengst van de zonnepanelen tussen een dag als vandaag en een typische grijze dag zoals we de laatste weken veel gezien hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:15
Wozmro schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:27:

Nu vroeg ik mij af: hoe groot is het verschil in opbrengst van de zonnepanelen tussen een dag als vandaag en een typische grijze dag zoals we de laatste weken veel gezien hebben?
Dit is onze opbrengst deze week, panelen op zuid met volle zon wanneer mogelijk. Zuid-west Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goXCpoLw3Pw38OC4cTOapa3CTUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85QI6bU0X5f081BSBcop7MLi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Bij mij een ruime factor 10 tussen de slechtste en beste dag deze maand.

Verder doet zoninstraling ook veel voor opwarming hier. We hebben een schuifpui op zuid en zodra de zon daarop staat blijft het huis op temperstuur zonder verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7DetAncNe67BoQ_EDxCMVnkbuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/scrHR3XmwqEc5w50c36buiKG.png?f=fotoalbum_large

Hier een goed voorbeeld van vorige week...deze week best veel zon hier 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Bedankt voor de inzichten.

Als aanvullende vraag: hoeveel scheelt de opbrengst van vandaag nog met de beste dag van het jaar qua opbrengst?

Ik stel de vragen omdat ik van plan ben om dit jaar enkele panelen te plaatsen en een beetje aan het nadenken ben over hoe ik ze zal oriënteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:15
Wozmro schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:55:

Als aanvullende vraag: hoeveel scheelt de opbrengst van vandaag nog met de beste dag van het jaar qua opbrengst?

Ik stel de vragen omdat ik van plan ben om dit jaar enkele panelen te plaatsen en een beetje aan het nadenken ben over hoe ik ze zal oriënteren.
Als ik de keuze had zou ik altijd voor oost-west gaan boven zuid (zolang er geen schaduw speelt). Liever nog een combinatie, maar het verschil vind ik hier een groot deel van het jaar aanzienlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Hier ook 70% op o-w en 30% zwz, best een mooie verdeling op de dag. Alleen op zonnige winterdagen zou ik zuid met een steile helling willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:57

Hier 9 * 375 WP. Grofweg 6 op oost, 3 op west.
December (slechtste maand van het jaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdbJmzzcGpJ8CAdhXdVrefwLZKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDbFy0rdo8L0WJTEL7CKUKVK.jpg?f=fotoalbum_large

Juni (beste maand van het jaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMForeKi0fvQ12bKkI_RgJEEQY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dxxu3jniKEvarhXDqtiHrmKk.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik nu mocht kiezen zou ik denk ik een groter deel op west leggen. Hier eind van de dag meer verbruik door koken enz. Maar kan voor een ander weer anders zijn natuurlijk (ik denk dat ik nu wat mensen trigger :+ )

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wat je dakoppervlakken toestaan ;). En als het plat dak is, is oriëntatie geen ding maar wil je het gewoon zo vol mogelijk in dakjes oost/west of noord/zuid, wat dan ook het beste past.

Voor de winter is alleen relatief steil op zuid echt nuttig (als het zonnig is). Maar ook dan wil je gewoon zoveel mogelijk, want tenzij je een zeer lage warmtevraag hebt (of niet elektrisch verwarmt) of geen EV laadt, heb je alles nodig wat je kunt krijgen.

En dan ga ik er even van uit dat je zoveel mogelijk op eigen stroom wilt draaien.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Termy schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Wat je dakoppervlakken toestaan ;). En als het plat dak is, is oriëntatie geen ding maar wil je het gewoon zo vol mogelijk in dakjes oost/west of noord/zuid, wat dan ook het beste past.

Voor de winter is alleen relatief steil op zuid echt nuttig (als het zonnig is). Maar ook dan wil je gewoon zoveel mogelijk, want tenzij je een zeer lage warmtevraag hebt (of niet elektrisch verwarmt) of geen EV laadt, heb je alles nodig wat je kunt krijgen.

En dan ga ik er even van uit dat je zoveel mogelijk op eigen stroom wilt draaien.
Hier staan ze nog tot 27 op maximale jaaropbrengst georienteerd. Plat dak.
Ben de hele dag al bezig met eigen verbruik, koken, hachee zit al in de hooikist, wassen, boiler, vaatwasser zo.
Ik mag nog iets van 40 kwh terugleveren, aangezien dat als ik over de 2000kwh heenga ik nog een boete van 120 euro krijg.
Ik kan ze natuurlijk ook gewoon uitschakelen op 1995kwh maar het is een beetje een challenge voor me geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door Eric-Peric op 11-01-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:13

Nihil bij ligging op noord
Uitgezonderd dagen met volledige neerslag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-gNgElisrUKsqXeNI2900JmrYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSDYANauJgquXf6BxI8zFQiN.jpg?f=fotoalbum_large

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Het zou eigenlijk wel leuk zijn als er betaalbare systemen komen die je panelen dynamisch optimaal richten.
Ik ga es even zoeken of dat er al is.
Ok, 20000 euro maar wel 40 procent meer rendement.

[ Voor 15% gewijzigd door Eric-Peric op 11-01-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Eric-Peric schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:06:
Het zou eigenlijk wel leuk zijn als er betaalbare systemen komen die je panelen dynamisch optimaal richten.
Er bestaat een artistiek vormgegeven 'bloem', een soort kunstwerk met zonnepanelen als bladeren en die volgen de zon. Voor in de tuin o.i.d.
'ecoplant sun tracing solar'.

Op het schuine dak zullen ze parallel aan het dak moeten blijven ivm regels(mijn kennis is gedateerd ik ga ervan uit dat dat nog geldt). Misschien een draaibare woning of bovenverdieping met glazen pui en panelen altijd richting de zon??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Surfari schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:18:
[...]

Er bestaat een artistiek vormgegeven 'bloem', een soort kunstwerk met zonnepanelen als bladeren en die volgen de zon. Voor in de tuin o.i.d.
'ecoplant sun tracing solar'.

Op het schuine dak zullen ze parallel aan het dak moeten blijven ivm regels(mijn kennis is gedateerd ik ga ervan uit dat dat nog geldt). Misschien een draaibare woning of bovenverdieping met glazen pui en panelen altijd richting de zon??
Die zag ik idd, maar die heeft een fors prijskaartje.
En verder lol.
Regels. Geef mij mijn eigen parkeerplaats als mogelijkheid met eigen stekker. Moeilijk 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Eric-Peric op 11-01-2025 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:35
Eric-Peric schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:06:
Staat leuk systeem op marktplaats, 800 euro voor één paneel ahum
EcoFlow Solar Tracker
€ 868,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

[ Voor 18% gewijzigd door reneeke1970 op 11-01-2025 16:51 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Eric-Peric schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Die zag ik idd, maar die heeft een fors prijskaartje.
En verder lol.
Regels. Geef mij mijn eigen parkeerplaats als mogelijkheid met eigen stekker. Moeilijk 8)7
Voor het geld kan je beter het dak volleggen.
Je laatste opmerking snap ik niet helemaal bedoel je dat je op een dichtbevolkte locatie woont?

Het is een kostbaar ding. Ik zou het hier kwijt kunnen maar financieel wordt dat het niet.
Het ding is er ook met ingebouwde laad aansluitingen en lipo accupakket, en ook nog eens een beveiligingscamera in de meer dan vier meter hoge stellage.
Als je flink in de slappe was zit en een vila met oprijlaantje en electrische gate met intercom hebt, om maar wat te noemen, dan lijkt het me best aantrekkelijk. Stylish maar smaken verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Surfari schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:02:
[...]

Voor het geld kan je beter het dak volleggen.
Je laatste opmerking snap ik niet helemaal bedoel je dat je op een dichtbevolkte locatie woont?
Wat ik eigenlijk bedoel is dat de overheid een beetje achter de feiten aanloopt. Ik woon idd in een stadje. In mijn straat hebben we nu 2 laadpalen en een vijftal ev's.
Maar als er over 5 jaar 20evs staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Staat leuk systeem op marktplaats, 800 euro voor één paneel ahum
EcoFlow Solar Tracker
€ 868,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Ok. met 30% meer opbrengst haal je breakeven in iets meer dan 25 jaar. Als het nog wat goedkoper wordt, of de stroom nog wat duurder, of hoger rendement dan kan het in de toekomst nog best interessant worden.
Edit Bij volledig eigen gebruik dan, was even vergeten dat de saldering verdwijnt.

[ Voor 6% gewijzigd door Eric-Peric op 11-01-2025 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Kleine factor 100 :>

Liggen nu bijna half jaar, beste dag 88kWh en slechtse dag 0,9kWh.

Edit, verkeerd gelezen; vandaag was 10,2kWh dus factor 9 met de beste dag.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 11-01-2025 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Eric-Peric schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Hier staan ze nog tot 27 op maximale jaaropbrengst georienteerd. Plat dak.
Wat bedoel je hiermee? De hoogste jaaropbrengst is dak vol in dakjes ongeacht welke kant ze op kijken, dus als je ze kunt oriënteren dan heb je niet de hoogste jaaropbrengst op je dak.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Termy schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:32:
[...]

Wat bedoel je hiermee? De hoogste jaaropbrengst is dak vol in dakjes ongeacht welke kant ze op kijken, dus als je ze kunt oriënteren dan heb je niet de hoogste jaaropbrengst op je dak.
Ik bedoel niet per m2 maar per paneel. Ze staan bij mij lekker ruim opgesteld.
Ik kan dus nog het dak op indien nodig bv bij een kleine lekkage ;)
Overigens wel iets om aan te denken bij het plaatsen van panelen want meestal gaat een plat dak geen 25 jaar mee.

[ Voor 19% gewijzigd door Eric-Peric op 12-01-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Eric-Peric schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:44:
[...]

Overigens wel iets om aan te denken bij het plaatsen van panelen want meestal gaat een plat dak geen 25 jaar mee.
Plat dak gaat vaak wel 25 jaar mee hoor. Of langer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
Ik snap de opmerking wel. Het is iets waar je toch best wat aandacht aan besteedt om jezelf geld te besparen.

Als je plat dak er al 20 jaar ligt is het mogelijk een goed idee om er eerst nog eens een nieuwe laag bitumen/epdm op te leggen en dan pas de panelen er op.

Ook voor hellende daken zoek je best een installateur die weet wat hij doet. Gebroken dakpannen onder de panelen kunnen voor veel ellende zorgen.

20 jaar geleden waren bijvoorbeeld ook zonnepanelen in de vorm van dakpannen een ding.
Mooi maar geen enkele van de installaties werken nu nog, ze liggen gewoon nog op het dak als dakpannen. De reden: slechte contacten, iedere pv-dakpan moet met een kabeltje en stekker doorverbonden worden met de volgende pv-dakpan. Van zodra je 1 slecht contact hebt is het game over.

Begin 2000 waren zonnepanelen op een mast met richtmotor ook een ding. De zonnepanelen werken nu nog wel maar de motor en richtsysteem zijn meestal al kapot en de panelen (150Wp of zo :) ) staan nu vast gericht richting het zuiden.

Hou het gewoon zo eenvoudig mogelijk, dat is meestal het goedkoopste.

[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 12-01-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Eric-Peric schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:44:
[...]

Per paneel is alleen relevant als de panelen duur zijn en dat zijn ze al lang niet meer. Overigens is het ook triviaal om ze weg te halen als nodig. Dat heb ik nl zelf een jaar geleden gedaan ivm daklekkage (dak ligt bijna onbeloopbaar vol).

Ik weet niet wat voor dak je hebt maar tenzij je een lomp groot huis hebt met erg veel dakoppervlak ben je gewoon suboptimaal bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Termy schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:16:
[...]

Per paneel is alleen relevant als de panelen duur zijn en dat zijn ze al lang niet meer. Overigens is het ook triviaal om ze weg te halen als nodig. Dat heb ik nl zelf een jaar geleden gedaan ivm daklekkage (dak ligt bijna onbeloopbaar vol).

Ik weet niet wat voor dak je hebt maar tenzij je een lomp groot huis hebt met erg veel dakoppervlak ben je gewoon suboptimaal bezig.
Of je filosofie is dat genoeg genoeg is
Pagina: 1 ... 62 ... 80 Laatste