De 2 oude pompen zitten relatief dichtbij de CV en ook relatief dichtbij elkaar, ik ga eens kijken of er een systeem is waarbij de voeler op de leiding dichtbij de CV geplaatst kan worden en 2 pompen kan aansturen. De 2 nieuwe pompen zijn helaas niet zo gemakkelijk fysiek te bereiken vanaf de 2 oudjes. Wellicht is er wel een systeem op basis van RF?PalingDrone schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:03:
[...]
Vooral in de "niet stook" maanden levert zo'n pompschakelaar een gigantische besparing op.
In de zomer waarbij die pompen 24/7 nutteloos kamertemperatuur water door je huis aan het duwen zijn loont het zeker om hun stroomverbruik te beperken tot 1x een minuutje draaien per dag/week om te voorkomen dat ze vast gaan zitten en de rest van de tijd stroomloos zijn.
Indien de pompen vlak bij elkaar zitten zou je zelfs met 1 pompschakelaar waar je beide (oude) pompen op aansluit uit kunnen, die ene sensor meet of de aanvoertemperatuur voldoende hoog is om de pomp(en) in te schakelen.
Btw ze bedoelen dat je een waterpomp niet "lucht moet laten pompen" dan gaat zo'n ding stuk dus pas aanzetten wanneer het systeem gevuld is en er daadwerkelijk water te verpompen valt.
En dat je de pomp niet aan moet zetten zonder water leek me wel logisch inderdaad, maar er staat dus verderop ook wat duidelijker dat "de pomp via een regeling stroomloos maken niet goed is voor de pomp", waarbij ze volgens mij doelen op een schakelaar. Wat nou echt het probleem is staat er niet, en ook niet of het met een schakelaar die automatisch om de zoveel tijd aan gaat wel "mag". Maar volgens jullie zou dat dus geen probleem moeten zijn?