De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Nee dat klopt niet. € 3750 is zonder subsidie. Die webwinkel gaat jou de subsidie niet alvast voorschieten hoor
Ik denk dat jij in de war bent met die prijs daaronder (zie oorspronkelijke link) van € 3770 inclusief installatie en subsidie.
:strip_exif()/f/image/Y81r7JSu4HVKpgH9WY0Zcgu4.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

, wel lekker tegenstrijdig met de A later in de tekst.. Waarom zou het geen D worden volgens nieuwe normenEnergielabel nu B, wordt opnieuw aangevraagd.
Klinkt trouwens wel als gevalletje "ongepland verhuizen", want anders hadden ze niet paar maanden terug zonneplan batterij neergezet.
[ Voor 18% gewijzigd door pietje63 op 29-11-2024 10:51 ]
" Cv inductie uit 2023" staat er.pietje63 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:49:
@JanHenk mooie groene tuin ook! Je doelt op "elektrische verwarming"? Obv verdere beschrijving of foto's wordt het me niet duidelijk hoe er verwarmd wordt (zou WP kunnen zijn toch, is ook elektrisch..) Edit: Inductie verwarming![]()
[...]
, wel lekker tegenstrijdig met de A later in de tekst.. Waarom zou het geen D worden volgens nieuwe normen?
Klinkt trouwens wel als gevalletje "ongepland verhuizen", want anders hadden ze niet paar maanden terug zonneplan batterij neergezet.
Gasloos. Jaaaa.
All electric. Jaaaa.
Dat label B wat genoemd wordt, zou dat energielabel oude stijl zijn?
U dacht in dezelfde richting.pietje63 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:49:
@JanHenk mooie groene tuin ook! Je doelt op "elektrische verwarming"? Obv verdere beschrijving of foto's wordt het me niet duidelijk hoe er verwarmd wordt (zou WP kunnen zijn toch, is ook elektrisch..) Edit: Inductie verwarming![]()
[...]
, wel lekker tegenstrijdig met de A later in de tekst.. Waarom zou het geen D worden volgens nieuwe normen?
Het is een advertentie dus dan zal het wel weer mogen, maar inderdaad ; wat wordt het geldende energielabel. Dacht dat verkopende partij verplicht is dat te vermelden.
Scheiding toen ze er achter kwamen wat de energie kosten worden na einde salderen 😂pietje63 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:49:
[...]
Heeft iemand ervaring met het verkopen van hun oude CV ketel?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Ik wilde er isovlas in stoppen en dan dichtkitten, maar bedenk me dat er vocht van buiten bij kan komen.
Alternatief is PUR, maar wellicht is er nog een logischere optie?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Foto?BarryH schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:25:
Deze week is de gasketel weggehaald. Wat is een praktische manier om deze te dichten (zit in de gemetselde schoorsteen.
Ik wilde er isovlas in stoppen en dan dichtkitten, maar bedenk me dat er vocht van buiten bij kan komen.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Wanneer zelf gedemonteerd, neem ik aanErasmo schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:49:
Ja hoor die ben je op Marktplaats zo kwijt.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Omdat je deze vraag stelt in de Duurzame Kroeg (en niet in een klustopic): Gebruik het gat voor een aanvoerkanaal voor een WTW-ventilatiesysteem?BarryH schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:25:
Deze week is de gasketel weggehaald. Wat is een praktische manier om deze te dichten (zit in de gemetselde schoorsteen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ga daar volgende zomer eens mee experimenteren voor wat extra natuurlijk ventilatie.
Mijn eerste idee was om daar een warmtepompboiler op aan te sluiten maar de kans op condens aan de buitenzijde van de buis lijkt mij te groot. Niet interessant als die buis ingewerkt zit in hollewand.
[ Voor 34% gewijzigd door Wozmro op 30-11-2024 20:30 ]
Ik weet wel zeker dat die kans 100% zal zijn. Inderdaad verstandig om dit nieteens te proberen. De diameter van de buis zal sowieso waarschijnlijk te klein zijn voor de meeste warmtepomp boilers. De meeste schrijven 160mm voor.Wozmro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:28:
.....
Mijn eerste idee was om daar een warmtepompboiler op aan te sluiten maar de kans op condens aan de buitenzijde van de buis lijkt mij te groot. Niet interessant als die buis ingewerkt zit in hollewand.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Die mechanische ventilatie kan een stuk efficiënter aangesloten worden. Scheelt stroomverbruik én lawaai.BarryH schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:52:
[...]
Witte RGA midden boven. De 2 naastgelegen gaten gewoon met houten plaatje gedicht een paar jaar terug
[Afbeelding]
Leuk filmpje daarover: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"
Regeren is vooruitschuiven
Het is een 80 liter boiler, maar we hebben ook een bad. Dat is goed te doen als hij vol water zit van ongeveer 70 graden.
Ik heb de afgelopen tijd veel geëxperimenteerd met mooie klokschema's. Uiteindelijk lijkt het erop dat qua comfort 75 graden over die hele periode van 10 tot half 6 het meeste comfort geeft en niet eens veel meer verbruik per week geeft tov de andere schema's met lagere temperaturen.
Mijn vraag is nu eigenlijk of een boiler met een RVS binnenvat er goed tegen kan om elke dag (2 keer) naar 75 graden gebracht te worden of dat dat de levensduur echt aantast. Als ik zoek op de maximumtemperatuur van een boiler kom ik alleen artikelen tegen die uitgaan van continue verwarmen (wat meer import oplevert en dus imho minder duurzaam is) of opletten voor brandwonden omdat het water te heet is. Wat bij ons geen punt van zorg is.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
De plaatjes bij Tonzon op de site suggereren dat wel. En kwaad kan het nietT-MOB schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:54:
Ik heb een dakconstructie die is opgebouwd met gordingelementen. Naast die benodigde folies komt dat neer op houten plaaten aan binnen- en buitenzijde, met daartussen minerale wol en dus de gordingen. Totaalpakket heeft al een mooie RC-waarde van 7. Maar meer isoleren is altijd beter.... Wat denken jullie, heeft het zin om het oppervlak vol te plakken met van die zilver/goude reddingsdeken voordat ik het afwerk of niet?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Echt? Een bad nemen in water van 70°C?ArthurMorgan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:59:
Het is een 80 liter boiler, maar we hebben ook een bad. Dat is goed te doen als hij vol water zit van ongeveer 70 graden.
Waar staat je bad, op Guantanamo Bay?
Wij doen niet echt aan "duurzaamheid" doch het SWW wordt hier zelden hoger verwarmd dan 42°C.
En geen badkuip vol maar onder de douche.
Bij 42°C lijken me de stilstandsverliezen sowieso al lager dan bij 70-75°C en de energie om dezelfde hoeveelheid water op te warmen veel lager (en opwarmen via een WP nog lager dan bij een COP1 verwarmingselement). En het zal al zeker gezonder zijn voor de menselijke huid.
Jouw methode kan "goed" zijn om je overproductie op te maken en/of je zelfverbruikstatistiek op te krikken maar met "duurzaamheid" heeft het niets meer te maken.

[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2024 10:52 ]
Lijkt me zowel inzake energieverbruik als waterverbruik duurzamer dan opwarmen tot 70°C en er één bad mee nemen.
[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2024 11:11 ]
Maar het gaat mij er alleen om of de boiler zelf nadeel ondervindt van deze hogere temperatuur dan wat standaard gebruikt zal worden.
Wanneer dat je enige uitgangspunt is kan je dat dan niet beter posten in een topic over SWW boilers dan in een duurzaamheidstopic?ArthurMorgan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:09:
Maar het gaat mij er alleen om of de boiler zelf nadeel ondervindt van deze hogere temperatuur dan wat standaard gebruikt zal worden.
Of ligt de focus alleen op het laatste deel van de topictitel en niet op het eerste uitgangspunt?
70°C in een SWW boiler is overigens ook al geen standaard gebruikstemperatuur.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2024 11:14 ]
Ik wil binnen de duurzaamheid van zoveel mogelijk eigen verbruik werken. Maar ook de duurzaamheid van het apparaat meenemen in hoe te werken. Als ik duurzaam met de opwek om ga, maar de levensduur van het apparaat halveer ben ik alsnog niet duurzaam bezig. Vandaar de keuze hier.
Edit een gewone elektrische boiler met laag vermogen. In dit huis kon ik niet echt wat anders kwijt.
[ Voor 10% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-12-2024 11:18 ]
Kan dus op regelmatige basis temperaturen tot 85°C verdragen.
Die tank kan er wel tegen en zal er geen problemen mee hebben. Dus dat is het probleem niet. Wat je wel in gedachten moet houden is dat hoe hoger de temperatuur van het water in de tank, hoe meer kans op kalk afzetting op je verwarmingselement (als dit geen droog element is) . Als zich daarop (te) veel kalk afzet kan het element kapot gaan omdat deze zijn warmte dan niet meer goed kwijt kan. Nou is een element wel gewoon te vervangen en zijn de kosten dus ook niet dan.
[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 06-12-2024 15:05 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Post iets verduidelijkt/aangevuld.
[ Voor 10% gewijzigd door Doggieman op 06-12-2024 15:06 ]
Werkt met een dubbele spiraal (eentje voor de bovenste 150 liter (uitsluitend WP) en eentje voor de onderste 150 liter/volledige 300 liter).
Koud water aanvoer is onderaan en warmwater uitvoer bovenaan.
Koud en warm water mengen zich dus nauwelijks of niet zodat er bovenaan steeds het warmste water aangeleverd wordt.
Over dat warm water bovenin. Bij kleine hoeveelheden gebruik per keer werkt dat erg goed. Maar als er zeg 50 liter uit moet voor het bad dan vermengd de nieuwe 50 liter koud water zich toch best snel met de 30 liter heet water die er nog in zit. zelfs met 70 graden als boilerwater temperatuur is een uur na dat het bad geweest is en de boiler een uur gewerkt aan heropwarmen heeft de gemeten temperatuur door de boiler (en wat er uit de kraan komt) maar een graad of 30.
Ik wil uit duurzaamheidsmotieven zo weinig mogelijk warmte in de boiler stoppen, maar ik wil ook wel een bepaalde mate van comfort houden. Dus ik wil sowieso niet dat hij 's nachts gaat opwarmen. Maar ik wil ook niet dat hij 's ochtends echt koud is. Dus (zoveel mogelijk) opwarmen met zonne-energie, en dan eind van de middag een goede eindtemperatuur om het richting 10 uur de dag erna te kunnen bolwerken. (Ik plan de baden dus op basis van de melding van de HW plug dat hij klaar is met opwarmen. Dan de infra-roodsauna in, dan douchen of bad afhankelijk van de pijn, en dan kan hij daarna gelijk weer bijwarmen als dat noodzakelijk is.)
Een 80 liter boiler is genoeg voor ons, maar we moeten ons er dus wel een beetje aan aanpassen voor de opwarmtijden.
En met de info die jullie gaven denk ik dat dat punt nu prima gaat werken. (Van half februari tot begin oktober gaat 80% van de boiler nu door direct zonlicht verwarmd worden, en dan nog iets van 10-15% waarschijnlijk door de HW batterij die een deel opvangt van wat er eerder is opgeladen.)
(Wel altijd douches en nooit bad, dat laatste hebben we bewust niet meer.)
Uiteraard SWW opwarmen altijd tijdens de dag en nooit 's nachts.
Nou heb ik ook nog zo'n gat maar ik vraag me af hoe zo'n WTW-ventilatiesysteem hier in huis zou moeten werken. De bestaande ventilatiekanalen zijn alleen voor afzuiging. Ik kan me hooguit voorstellen dat een decentraal WTW-systeem de slaapkamer(s) naast het verwarmingshok zou voorzien van voorverwarmde lucht.Andrehj schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:50:
[...]
Omdat je deze vraag stelt in de Duurzame Kroeg (en niet in een klustopic): Gebruik het gat voor een aanvoerkanaal voor een WTW-ventilatiesysteem?
Je zult ook aanvoerkanalen naar in ieder geval de slaapkamers (maar liever ook de woonkamer) moeten aanleggen.reinouts schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:16:
Nou heb ik ook nog zo'n gat maar ik vraag me af hoe zo'n WTW-ventilatiesysteem hier in huis zou moeten werken. De bestaande ventilatiekanalen zijn alleen voor afzuiging. Ik kan me hooguit voorstellen dat een decentraal WTW-systeem de slaapkamer(s) naast het verwarmingshok zou voorzien van voorverwarmde lucht.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die roosters moeten dan uiteraard dicht (of, beter nog, worden verwijderd en vervangen door iets wat beter isoleert)reinouts schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:27:
@Andrehj Zoiets dacht ik al. En gezien het feit dat de slaapkamers geen eigen afvoerkanalen hebben maar alleen een ventilatierooster naar buiten toe zal daar dan ook wel iets nodig zijn.
Slaapkamers voeren de lucht af naar de gang, meestal via een spleet onder de deur.
Voor meer info: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
@Ronald.42Ronald.42 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:57:
[...]
Die lengte was ook nodig om boven de nok van mijn huis te komen.
Anders met oostenwind wervelde de wind over de nok om zo precies neer te slaan in mijn schoorsteen.
Maar sowieso stook ik alleen schoon en droog hout en meestal met een knap stukje vuur ivm houtcv.
Als je die gaat smoren voor de nacht bijv. Dan wordt de kachel aan de koude kant en gaat de rook condenseren aan de binnenkant van de kachel.
Dan wordt hij glimmend zwart.
In het begin wel eens geprobeerd maar daar heb ik mezelf en de omgeving mee te pakken, wordt dan één stinkerij.
Met mist en neerslaan van rook net zo.
Als je dan buitenkomt hangt de rook om je huis dus dat doen we ook niet meer.
Overigens houden we de hut meestal warm met wp maar als het van vieze koude natte schijtweer is en je zit dan in het weekend savonds in huis.... ja dan stoken we de boel wel eens even op.
Dat en aansteken met de Zwitserse methode met voldoende dunne droge latjes Houtblokken (bij mij althans) minimaal 5 jaar wind gedroogd en de blokken niet dikker dan een ruime pols. Ik heb een Mørsø hoog rendement kachel, als je die goed stookt ruik je nergens in de buurt iets, nog nooit een klacht gehad van buren. Woon landelijk, maar toch is er een buur die “zijn matras oid opstookt” en waar iedereen over klaagt.
Dus het kan heel netjes en goed, vraagt om zorgvuldigheid en een beetje kennis.
Elk jaar de schoorsteen door een gecertificeerd bedrijf laten vegen, komt nooit meer dan een paar liter mooie grijze as uit. Niks vette kledder oid.
En als het mistig windstil weer is of er is inversie, dan gewoon niet stoken.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
https://houtrookvrij.nl/a...stook-in-luchtvervuiling/
@WozmroWozmro schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:48:
Maar in verhouding tot alternatieven om je huis warm te houden blijft het een vuile ongezonde boel. Ook binnenshuis.
Wel eens hoor, is ook niet de hoofdverwarming, dat is een Mitsubishi Electric WP.
Heb al enkele keren overwogen een PM meet instrument aan te schaffen. We ruilen onze kachel binnenshuis totaal niet, maar wat zegt dat over het niveau fijnstof? Daarom . . . . Is er een betrouwbaar, maar ook betaalbaar meetinstrument?
Lees over de meeste behalve de heel dure apparaten dat deze iha niet erg betrouwbaar zijn, dwz de metingen representatief zijn, en vooral de fijnstof van houtstook niet goed te meten is (kleiner dan PM 2.5 dacht ik me te herinneren).
Welke PM meters gebruiken jullie, en wat zijn de ervaringen?
Niet akkoord.Wozmro schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:48:
Ook binnenshuis.
Ik ga immers af op continu meting en niet op een website met algemene informatie.
De gemeten waarden binnenshuis overschrijden hier nooit de drempelwaarden.
Je ziet ook geen rook uit de schoorsteen noch enige reukhinder buitenhuis.
In de zomer heb ik meer geur (geen hinder, ik laat op dat vlak ieder zijn eigen ding doen) van de alomtegenwoordige BBQ's in de tuinen, vuurkorven her en der om van de vuurkorven en kerstboomverbrandingen in de andere seizoenen nog maar te zwijgen.
Geen zichtbare rook, geen geurhinder, geen klachten van buren, geen gemeten overschrijding van de drempelwaarden,...... wat is dan eigenlijk het probleem buiten de "die hard" groene duurzame jongen te kunnen uithangen?
Ik wil al die die hard groene jongens en meisjes hun leefpatroon wel eens in detail onder de loep nemen.
De kans is groot dat ze het dan - alles meegenomen - niet zoveel beter doen dan voor wie dat geen fanatiek (online) uitgangspunt is.
[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 15:22 ]
Wat ik wel zeg is: om je huis warm te houden heb je met een warmtepomp in verhouding minder uitstoot binnenshuis/buitenshuis dan met houtstook.
Maakt niet uit hoe betrouwbaar en nauwkeurig je dat zou kunnen meten.
En ook: 'ik ruik niets' is geen valabel argument. Er zijn best veel giftige stoffen die je niet kan ruiken.
Daarom is er juist de continu meting.Wozmro schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:37:
En ook: 'ik ruik niets' is geen valabel argument. Er zijn best veel giftige stoffen die je niet kan ruiken.
En wat de uitstoot van een WP betreft hangt het gewoon af op welke basis de energie wordt aangemaakt waarop die WP in het stookseizoen draait.
Hout is hernieuwbaar. Gas zelden tot nooit.
En wat iemand binnenshuis al dan niet een "vuile boel" vindt is aan de respectievelijke bewoners om te bepalen. Niet aan de mening van een buitenstaander.
De essentie is dat je binnenshuis leeft volgens je eigen regels. Niet volgens die van een ander. Al zullen er uiteraard altijd veel zelfverklaarde heiligen zijn die vinden dat ze wel het recht hebben om de regels voor een ander te bepalen.
[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 16:06 ]
Tja wat is betaalbaar?EVfan schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:04:
[...]
Daarom . . . . Is er een betrouwbaar, maar ook betaalbaar meetinstrument?
Mijn meetinstrument heeft me 500 € gekost.
Mijn ervaringen zijn dat de gemeten waarden ver onder de toegestane drempelwaarden blijven.
Ook binnenshuis.
Het is niet omdat bepaalde stokers alle basisregels aan hun laars lappen dat daarom stoken met kennis van zaken des duivels of een vuile boel is. Integendeel zelfs.
Je maakt in het beste geval zelfs gebruik van hernieuwbare biomassa.
Je kan een wamtepomp ook slecht afstellen en bij temperaturen onder nul gaat al een groot deel van het voordeel op in de ontdooicycli. En dan zwijgen we nog van WP die verwarmen op basis van een steenkool gestookte centrale. Dan heb je weer totaal andere verhoudingen.
@IvoB2IvoB2 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:22:
[...]
Tja wat is betaalbaar?
Mijn meetinstrument heeft me 500 € gekost.
Mijn ervaringen zijn dat de gemeten waarden ver onder de toegestane drempelwaarden blijven.
Ook binnenshuis.
Het is niet omdat bepaalde stokers alle basisregels aan hun laars lappen dat daarom stoken met kennis van zaken des duivels of een vuile boel is. Integendeel zelfs.
Je maakt in het beste geval zelfs gebruik van hernieuwbare biomassa.
Je kan een wamtepomp ook slecht afstellen en bij temperaturen onder nul gaat al een groot deel van het voordeel op in de ontdooicycli. En dan zwijgen we nog van WP die verwarmen op basis van een steenkool gestookte centrale. Dan heb je weer totaal andere verhoudingen.
500€ is flink aan de prijs. Welk type heb je?
PM 2,5 en 10 bedragen nu elk 2 ug/m³, CO is 0 ppm, CO2 is 612 ppm, RV is 52%, TVOC 0,020 ppm, temp. 20,4°C.
En dit na het verstoken van 9 kg hout gedurende 2 uur (waarna de woning en het SWW weer tot 36 uur aangenaam warm blijft.
Volgens mij niets mis met die waarden.
Hout betreft beuk en es uit eigen bos, nul transportkosten, minstens 5 jaar in open lucht gedroogd, aangemaakt volgens de top-downmethode en met berkenschors.
Kachel heeft de schoorsteen niet bovenin maar onderaan, onttrekt rechtstreeks verse lucht van buiten, een dubbelwandig en geïsoleerd rookkanaal en voorzien van een externe fijnstoffilter.
Flink aan de prijs is een relatieve waarde.
Maar daar mag je best in mening over verschillen.
Voor mij was het dat waard en moet ook niet terugverdiend worden.
[ Voor 102% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 17:27 ]
@IvoB2IvoB2 schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:16:
Meet PM 2,5, PM10, C0, CO2, HSHV, TVOC, RV en temp.
PM 2,5 en 10 bedragen nu elk 2 ug/m³, CO is 0 ppm, CO2 is 612 ppm, RV is 52%, TVOC 0,020 ppm, temp. 20,4°C.
En dit na het verstoken van 9 kg hout gedurende 2 uur (waarna de woning en het SWW weer tot 36 uur aangenaam warm blijft.![]()
Volgens mij niets mis met die waarden.
Hout betreft beuk en es uit eigen bos, nul transportkosten, minstens 5 jaar in open lucht gedroogd, aangemaakt volgens de top-downmethode en met berkenschors.
Kachel heeft de schoorsteen niet bovenin maar onderaan, onttrekt rechtstreeks verse lucht van buiten, een dubbelwandig en geïsoleerd rookkanaal en voorzien van een externe fijnstoffilter.
Flink aan de prijs is een relatieve waarde.![]()
Maar daar mag je best in mening over verschillen.
Voor mij was het dat waard en moet ook niet terugverdiend worden.
Merk en type?
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 18:24 ]
Zonder te willen stellen dat het wel meevalt met de houtrook wil ik wel melden dat die site behoorlijk creatief is om een beeld te schetsen. Er staat dat een houtkachel evenveel PM2.5 uitstoot als 25 vrachtwragens. Met in de kleine lettertjes dat het gemeten is per GJ geleverde eenergie. Een gemiddelde vrachtwagen doet 400 a 500pk (300 a 370kw). Als we aannemen dat ze met de GJ voor de vrachtwagen alleen de arbeid bedoelen (er gaat ook nog een ~600kW verloren als warmte), en we vergelijken dat met een 10kW houtkachel, dan blijkt dat de uitsoot van de kachel ongeveer 80% is van 1 vrachtwagen. Nog steeds best veel, maar wel een heel ander plaatje.Wozmro schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:48:
Maar in verhouding tot alternatieven om je huis warm te houden blijft het een vuile ongezonde boel. Ook binnenshuis.
Ik woon bijvoorbeeld in een 6-onder-een-kap in een woonwijk waar vrijwel niemand een oprit heeft en ook slechts 1 flatgebouw staat. Zeker 30-50% van mijn 3000 buren op minder dan 1 km heeft een houtkachel. Een heel groot deel daarvan stookt verkeerd en kijkt niet naar de stookwijzer. Dat is toch de kern van het probleem lijkt mij.
Als je in een hutje op de hei je eigen snoeiafval op keurige wijze opstookt is er geen probleem toch?
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Snoeiafval is al rot voordat het voldoende droog is om het te kunnen verstoken.
Er komt sowieso al meer dan voldoende hout uit normaal bosbeheer om te verstoken.
Normaal bosbeheer houdt ook in dat er geen gezonde bomen worden gekapt voor de houtstook.
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 20:43 ]
Zie deze post, nog niet zo lang geleden 50 euro voor een SPS30 PM2.5 fijnstofmeter:EVfan schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:04:
[...]
ZuinigeRijder in "Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)"
Maar denk dat deze niet meer te verkrijgen is
We zitten hier in de duurzame kroeg, dus ik kan wel stellen dat houtstook hoe dan ook fout is (behalve dan een klein beetje voor sfeer). De reden is dat als je dat hout opstookt in een 'kolencentrale' en je gebruikt de elektriciteit voor een WP met COP4 verwarming, je er veel meer warmte uithaalt.wheli schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:35:
Ik woon bijvoorbeeld in een 6-onder-een-kap in een woonwijk waar vrijwel niemand een oprit heeft en ook slechts 1 flatgebouw staat. Zeker 30-50% van mijn 3000 buren op minder dan 1 km heeft een houtkachel. Een heel groot deel daarvan stookt verkeerd en kijkt niet naar de stookwijzer. Dat is toch de kern van het probleem lijkt mij.
Als je in een hutje op de hei je eigen snoeiafval op keurige wijze opstookt is er geen probleem toch?
Met daarbovenop optie om de Co2 af te vangen.phicoh schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:44:
We zitten hier in de duurzame kroeg, dus ik kan wel stellen dat houtstook hoe dan ook fout is (behalve dan een klein beetje voor sfeer). De reden is dat als je dat hout opstookt in een 'kolencentrale' en je gebruikt de elektriciteit voor een WP met COP4 verwarming, je er veel meer warmte uithaalt.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik vind dat een lastige redenering. Trek je hem door naar andere gebieden dan zou het ook "fout" zijn om mijn al redelijk goede geisoleerde huis verder te isoleren. De CO2-besparing zou immers veel groter zijn als ik andermans tochtige krot zou isoleren. Maar dat kun je natuurlijk niet zomaar doen, net zo min als dat je je stookhout naar een kolencentrale kan brengen in ruil voor stroom voor de warmtepomp.phicoh schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:44:
[...]
We zitten hier in de duurzame kroeg, dus ik kan wel stellen dat houtstook hoe dan ook fout is (behalve dan een klein beetje voor sfeer). De reden is dat als je dat hout opstookt in een 'kolencentrale' en je gebruikt de elektriciteit voor een WP met COP4 verwarming, je er veel meer warmte uithaalt.
Als je lokaal geproduceerd windgedroogd hout stookt is de CO2-balans van houtstook is helemaal niet verkeerd. Opname van CO2 door de boom en uitstoot door de stook zijn in de scope van een mensenleven prima in evenwicht te houden. Met een beetje bosbeheer kun je tot het einde der tijden hout blijven stoken zonder de planeet uit te putten en zonder de CO2-concentratie wezenlijk te beïnvloeden. Dat is ongeveer de definitie van duurzaam...
Bij isolatie gaat het erom wat er voor nodig is om isolatiemateriaal te produceren. Als er genoeg productie capaciteit is dan heeft het nalaten van isoleren niet het effect dat een krot wel geisoleerd wordt.T-MOB schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:48:
Ik vind dat een lastige redenering. Trek je hem door naar andere gebieden dan zou het ook "fout" zijn om mijn al redelijk goede geisoleerde huis verder te isoleren. De CO2-besparing zou immers veel groter zijn als ik andermans tochtige krot zou isoleren. Maar dat kun je natuurlijk niet zomaar doen, net zo min als dat je je stookhout naar een kolencentrale kan brengen in ruil voor stroom voor de warmtepomp.
Als je lokaal geproduceerd windgedroogd hout stookt is de CO2-balans van houtstook is helemaal niet verkeerd. Opname van CO2 door de boom en uitstoot door de stook zijn in de scope van een mensenleven prima in evenwicht te houden. Met een beetje bosbeheer kun je tot het einde der tijden hout blijven stoken zonder de planeet uit te putten en zonder de CO2-concentratie wezenlijk te beïnvloeden. Dat is ongeveer de definitie van duurzaam...
Bij houtstook, er wordt enorm veel hout verkocht aan particulieren. Die stoken dus niet hun eigen hout, die kopen hout van een ander. We hebben niet onbeperkt hout, dus kolencentrales stoken kolen terwijl ze ook kout kunnen stoken, maar dat hout wordt verkocht aan particulieren.
Er zijn in Nederland denk ik met weinig mensen met genoeg eigen bos dat ze puur hun eigen hout kunnen stoken.
Dan heb je verder nog dat houtstook eigenlijk helemaal niet goed is. Hout moet gewoon wegrotten waar de boom stond.
Bomen halen CO2 uit de lucht, dus wat betreft koolstof is er geen probleem. Maar alle andere mineralen worden wel onttrokken aan de bodem en worden na verbranding dan weer ergens gedumpt. Uiteindelijk is dat ook niet goed voor de bodem.
(En wie onomwonden durft bewerken dat iedere boom maar gewoon moet wegrotten waar ie stond heeft blijkbaar totaal geen benul van gezond bosbeheer).
In België zal alles natuurlijk perfect zijn, maar in Nederland wordt alles uit de kast gehaald om maar volstrekt niets natuurlijks te hebben.IvoB2 schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:09:
(En wie onomwonden durft bewerken dat iedere boom maar gewoon moet wegrotten waar ie stond heeft blijkbaar totaal geen benul van gezond bosbeheer).
In landen waar ze meer bos hebben dan wat er door de inwoners bewerkt kan worden, denk je dan echt dat ze daar iedere boom die omgevallen is uit het bos slepen?
Maar, een bos is hier alleen een bos als het een produktie bos is. En produktie bos is om er hout uit te halen, het maakt niet uit wat er met de bodem gebeurt dat is voor volgende generaties. Als die bodem dan toevallig helemaal uitgeput is en stuifzand wordt, dan noemen we dat weer 'natuur' en moet dat instand gehouden worden. Dus iedere boom die daar dan wil groeien wordt radicaal weggehaald.
Dat heeft natuurlijk allemaal weinig met duurzaam te maken. Maar natuur telt natuurlijk alleen mee als we er iets aan hebben.
Bwa, hier hakt "natuurbeheer" hele bossen om om er terug heide van te maken want dat was "vroeger" ook zo en moet dan zo "hersteld" worden (waarom ze de boel dan niet gewoon terug onder water zetten, het was "vroeger" tenslotte gewoon zeebodem is me een raadsel).phicoh schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:31:
[...]
Maar natuur telt natuurlijk alleen mee als we er iets aan hebben.
Die "heide"verandert na twee of drie jaar dan- gezien we niet meer dezelfde toestand hebben dan "vroeger" maar dat gaat er bij sectarische denkers blijkbaar niet meer in --gewoon in wildgroei van bramen waar niemand nog iets aan heeft.
Zouden ze die bomen, om plaats te maken voor bramen, sorry heide, afgevoerd hebben naar de kolencentrale om er elektriciteit voor de warmtepompen van het "niet foute" deel van de consumenten voor te maken?
Natuurlijk bos (zoals het ooit was) bestaat niet meer in Nederland of Belgie, of dat relevant is voor houtstook en het verbranden van hout van je eigen perceel laat ik aan jullie over.
Leuk leesvoer vanuit een ander perspectief voor onder de kerstboom Boek: 'Het verborgen leven van bomen' dat de lezer achterlaat met een schuldgevoel omdat er een boom uit een productiebos is gekapt om het boek te drukken wat hij in handen heeft. Ook het begrip 'natuurlijk' heeft daarna een hele andere lading.
[ Voor 15% gewijzigd door Bravo op 09-12-2024 12:09 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ik geloof direct dat @IvoB2 hout stookt volgens het boekje maar dat is geen argument om tegen strengere algemene regulering te zijn.
Ik rij zelf quasi nooit verkeersboetes maar ik ga daarom niet pleiten voor minder strenge verkeerswetgeving.
En nu niet beginnen over de BBQ. Een paar keer per jaar een 10kg houtskool in brand steken kan je niet vergelijken met je huis verwarmen.
Je haalt de zaken nu wel door elkaar (of erger, je verzint op conto van een ander argumenten die niet werden gebruikt).Wozmro schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:27:
Ik geloof direct dat @IvoB2 hout stookt volgens het boekje maar dat is geen argument om tegen strengere algemene regulering te zijn.
Ik ben helemaal niet tegen strengere algemene regulering voor houtstook.
Ik haal dat dan ook niet aan als argument.
Van mij mogen alle matrasstokers, vuilverbranders, enz. er per direct uitgehaald worden.
(net zoals iedere gebruiker van een slechts afgestelde verbrandingsmotor, consumenten die voor iedere prul een thuisleverdienst laten aanrukken, slecht afgestelde gasbranders, autogebruik voor korte afstand, enz. enz.).
Idem, dus zie voorgaande.Ik rij zelf quasi nooit verkeersboetes maar ik ga daarom niet pleiten voor minder strenge verkeerswetgeving.
Wat betreft houtstook, ik ben met geen enkele reglementering in overtreding wat is dan precies je punt ter zake?
Het is toevallig iets dat jij niet leuk vindt/niet doet dus dan is het dikke kul als een ander dat - volgens de geldende regels - wel doet?
Of ben je naar analogie met je vorige opmerking over de regulering van hout dan voor strengere verkeersregels?
Ah kijk, als het in eigen kraam past is het plots te verdedigen en niet meer fout.En nu niet beginnen over de BBQ. Een paar keer per jaar een 10kg houtskool in brand steken kan je niet vergelijken met je huis verwarmen.

Hoeveel hout werd er verbrand om die 10 kg houtskool te maken en hoeveel extra energie werd er verbruikt en tijdens de keten van productie tot gezellig verbranden in open lucht in de achtertuin CO2 uitgestoten?
En waarom zou je dat niet mogen vergelijken? Wie ben jij om te weten/bepalen hoeveel hout ik jaarlijks verstook om mijn huis (bij) te verwarmen en in welke verhouding dat staat tot de totale CO2 uitstoot?
Van mij mag er gerust een strenge reglementering komen waarbij ieder individu een persoonlijk CO2 paspoort krijgt met een limiet op.
Denk dat er dan nog veel zelfverklaarde "duurzamen" groen gaan lachen.
Terwijl ze bv. met hun fossiel aangedreven vehikel weer staan aan te schuiven voor een shortski zal ik dan nog een paar kg hout ter compensatie in de kachel duwen.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 09-12-2024 12:46 ]
Maar het ging mij om de verhouding tot een huis verwarmen met hout.
In vergelijking met alternatieven heeft het eigenlijk alleen maar nadelen. Maar sommigen geven prioriteit aan het emotionele aspect van houtvuur. Terwijl dat ook maar marketing is.
Als het huidige weer blijft aanhouden tot eind van het jaar dan kom ik hier toe met 2400kWh aan elektriciteit voor alles in mijn woning, ook verwarming.
Als men mij als referentie zou nemen voor wat betreft de persoonlijke co2-uitstoot dan gaan er veel raar opkijken.
En nee, vliegen en skiën doe ik ook niet.
[ Voor 31% gewijzigd door Wozmro op 09-12-2024 12:48 ]
Ik stook ook helemaal geen hout uit emotionele overwegingen.
Gedroogd hout uit bosbeheer is dood hout. Komt weinig emotie bij kijken. Ik behoor ook niet tot de categorie van de emotionele boomknuffelaars.
Bij deze is je probleem dus opgelost want ik val niet onder jouw categorie van "sommigen".
Dat sommigen het leuk vinden om met vrienden een BBQ te houden, er eens uit te vliegen, te skieën, gezellig rond een vuurtje te zitten, whatever stoort me niet.
Leven en laten leven.
Wat me wel stoort is dat sommigen hun levenswijze/visie (of eerder het gebrek aan leven) ten allen prijze aan anderen willen opdringen omdat ze in hun sectarische denkwijze vinden te mogen oordelen dat zij goed bezig zijn en de anderen mogen bestempelen als fout en dan als enige optie nog zien alles maar te verbieden wat niet in eigen kraam past.

Prima voor jou dat je niet vliegt, niet gaat skieen, blijkbaar niet met de auto rijdt? (je vermeldt dit nergens dus ik kan ervan uitgaan dat dit ook in je huishoudelijke energieverbruik zit?) en jaarlijks niet meer dan 2400 kWh elektriciteit verbruikt. Ik gun het je en heb er verder geen probleem mee. Het is immers jouw leven en keuze.
We zullen het op je grafsteen laten beitelen op de plek waar je doodviel (een urne zal in jouw geval behoorlijk fout zijn toch?).
[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 09-12-2024 13:06 ]
Manmanman...
Dat zal de rook dan wel zijnIvoB2 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:07:
Ik krijg er tranen van in mijn ogen.
In NL zal het nog wel even duren aangezien de wet op de lijkbezorging niet specifiek is toegespitst op asielzoekers en dus weinig aandacht zal genieten van 'Den Haag'.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Pff wanneer is dat waterstof geouwehoer nu klaar, ik heb collega's/ kennissen/ familie met IR als hoofdverwarming, dat promoot men hier in de regio, 'waterstof ready' ketels, pellets en butaan. Alles om maar geen warmtepomp te nemen. Zelfs mijn energieverbruik is niet overtuigend genoeg.
/rant
Airco's worden gek genoeg genegeerd door de anti-warmtepompkerk.
[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 11-12-2024 13:06 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Waarschijnlijk ongeveer hetzelfde publiek dat argumenten contra BEV's blijft aandragen want de goedkope waterstofauto die de onmisbare 1000 km in een stuk kan afhandelen komt eraan en/of de verbrandingsmotor op uitstooloze fuels staat te gebeuren.
Gisteren nog zo'n (korte) zinloze discussie gehad met vrienden. Ze "moeten" hun diesel bedrijfsauto vervangen door een elektrische variant. Ramp o ramp, drama alom.
Want ze hebben een buitenverblijf in de Ardennen en daar kan je nergens laden?

Hoezo, geen stopcontacten in of aan het buitenverblijf? Ja buitenstopcontact maar hoezo?
Ik zie dat jullie de afrit nemen "Vielsalm Baraque de Fraiture" op 25 km van de bestemming en dat daar een FastNed is?
Ja, en? ik wil niet laden omdat er daar een laadstation is. Ik wil tanken waar en wanneer ik dat wil.
Tja, laat maar zitten.
Tegen tegen hun goesting een Peugeot E-3008 LR gekozen met 700 km WLTP range.
[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 14:06 ]
Airco’s aka lucht-lucht warmtepompen zijn niet echt een groot topic in Nederland aangezien iedereen al een warmwater systeem heeft, als je kijkt naar Frankrijk of Zweden/Noorwegen daar is het veel gangbaarder. Mensen zijn ook niet zo’n fan van geblazen warme lucht in hun huis vs vloerverwarming of muur radiatoren, da’s een comfort dingetje, voor de verwarming zelf maakt het niet echt uit.
Gas + extra isolatie is op zich prima te doen ook na 2050, maar niet iedereen kan op gas blijven stoken want daarvoor is niet genoeg groen gas.
Houtstook in woonwijken is echt verschrikkelijk.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Nee, je woont in een wijk met buren die niet kunnen stoken.silverball schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:18:
Wanneer je buren 's nacht luide muziek maken ligt dat dan aan de buren of aan de muziek?
Wanneer ze 's morgens met ronkende motor en gierende banden de wijk verlaten ligt dat dan aan de buren of aan de auto?
.....
De kans bestaat uiteraard ook dat op dit eigenste moment de buren zich storen aan dat "hels lawaai" van de schoepen van de buitenunits van die "ellendige" warmtepompen.
Wonen in een woonwijk met onverdraagzame buren moet idd echt verschrikkelijk zijn.
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 19:07 ]
Ik denk echt dat jij de uitzondering bent @IvoB2IvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:03:
[...]
Nee, je woont in een wijk met buren die niet kunnen stoken.
Bij harde muziek moet je flink moeite doen om je buren echt overlast te bezorgen, dure set hebben, veel te hard binnen zetten et cetera.
Met houtstook moet je moeite doen om je buren geen overlast te geven. Dat is een beetje een probleem. In mijn ouderlijk huis was dit een probleem, en nu in mijn eerste koophuis weer. Ik heb dus nog nooit op een plek gewoond zonder stankoverlast.
Iedere wijk overalIvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:03:
[...]
je woont in een wijk met buren die niet kunnen stoken.
Verhuizen naar België?silverball schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:10:
[...]
Ik heb dus nog nooit op een plek gewoond zonder stankoverlast.
(Hebben zo ook betere kroegen
Ik heb op verschillende plekken op de wereld gewoond (zelfs waar houtstook nog dagelijkse kost was) en nog nooit last gehad van houtstook.
Zal dus wel iets met de verdraagzaamheidsgraad van het M/V te maken hebben.
Leven en laten leven.
De "verzuurde" kroeg lijkt me voor sommigen een betere plek om zich thuis te voelen.
[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 19:35 ]
Hier nu ook. Wij hebben het voorrecht om aan zuid-westrand van de BBK te wonen, en hebben dus maar weinig last van die ellende.silverball schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:18:
En als ik toch even aan de klaagtoer ben: het is vochtig, koud, windstil, dus de buren gooien er weer een nat blok hout op uit de tuin.
Helaas is nu de wind noordoost en komt de stooklucht hier ook binnen.
Net dus maar het carbonfilter in de WTW geplaatst, dat helpt in ieder geval een beetje.
Het is hoog tijd dat de overheid hier in gaat grijpen.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2024 19:44 ]
Tja, mijn vriendin haar diploma is daar helaas niet geldigIvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:31:
[...]
Verhuizen naar België?
(Hebben zo ook betere kroegen).
Ik vind mijzelf niet perse zuur, ik was gewoon aan het hoesten in de huiskamer. Dat vind ik echt een grens over.
[ Voor 18% gewijzigd door silverball op 11-12-2024 20:00 ]
Dat kan natuurlijk niet en dan moet je bij de buren je grens gaan stellen.silverball schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:59:
[...]
ik was gewoon aan het hoesten in de huiskamer. Dat vind ik echt een grens over.
Of is de sfeer in de wijk al zo verzuurd dat ook dat al niet meer kan?
"Guns don't kill people, people kill people"IvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:03:
[...]
Nee, je woont in een wijk met buren die niet kunnen stoken.
Wanneer je buren 's nacht luide muziek maken ligt dat dan aan de buren of aan de muziek?
Wanneer ze 's morgens met ronkende motor en gierende banden de wijk verlaten ligt dat dan aan de buren of aan de auto?
[...]
Het is lullig, maar de goede moeten soms helaas onder de kwade lijden. Niet iedereen heeft gelijke normen en waarden.
Ledlampen, radiatorfolie, broevenbusklep, een assortiment tochttrippen etc.
Ik ging voor de radiatorfolie om dat om mijn warmtepompboiler te wikkelen, het was gratis dus een experiment waard.
Een rol van 45 cm hoog en 2,5 meter lang kost 6 euro en 95 cent. €6,95!!
Dat kan nooit meer dan 50 cent kosten om te fabriceren.
Ik vind dit bijzonder. Dit is echt geld verdienen. Iemand hier die bij een bouwmarkt werkt en de inkoopprijs kan opzoeken, gewoon om eens te zien hoe mensen die energie proberen te besparen genaaid worden?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Overigens is LTV (en geen nachtverlaging) met de warmtepomp nog steeds wel wennen, ik heb nooit het idee dat de verwarming aan staat. Geen straling, geen geluid, geen geblaas, geen geur, niks. Ik stap 's ochtends vaak met een te dunne jas naar buiten omdat ik verwacht dat het buiten warm is.
[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 16-12-2024 12:09 ]
Nee, het idee was met de infraroodcamera eens te gaan bekijken of er minder warmte uitstraling is van de boiler als er folie omheen zit.silverball schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:09:
Ben benieuwd of die radiatorfolie rendeert op je boiler. Heb je iets van monitoring @No Hands ?
Ik snap dat de rest ook geld kost. Ik heb jarenlang dit soort knakenhandel verkocht en dit is echt onderkant van de markt productie wat met containerschepen tegelijk vanuit aziatische landen hierheen komt. de marges daarop waren enorm. Dit is naar mijn idee vergelijkbaar.T-MOB schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:24:
Je betaalt niet alleen voor de productie, he. De rol folie is verpakt, vervoerd en neemt schapruimte in. Het spul wordt ook niet in bulk verkocht, want hoeveel radiatoroppervlak heeft een huis nou. Ik denk dat de marge vrij beperkt is, eerlijk gezegd. Online vind je deze hoeveelheid folie voor een euro of 6. Een noppenfolie kun je in een verpakking van 15m2 krijgen. Dan betaal je ~2 euro de m2.
En, heeft het zin?No Hands schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:36:
[...]
Nee, het idee was met de infraroodcamera eens te gaan bekijken of er minder warmte uitstraling is van de boiler als er folie omheen zit.
Trouwens,
Ik heb afaik de enige warmtepomp in de wijk, zeker de straat, op een paar l/l units na die in de winter uitstaan. Die dingen zijn buiten Tweakers (en de nieuwbouw) echt niet zo gangbaarIvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:03:
[...]
.....
De kans bestaat uiteraard ook dat op dit eigenste moment de buren zich storen aan dat "hels lawaai" van de schoepen van de buitenunits van die "ellendige" warmtepompen.
[ Voor 47% gewijzigd door silverball op 16-12-2024 12:48 ]
Geen idee, het zit er nog niet omheen
De folie gaat zeker helpen. Ter vergelijking: ik heb een 270L WPB (Atlantic explorer v4) in onverwarmde garage; na omwikkelen met 4CM PIF (met reflecterende folielaag) is het verbruik van 800kWh (2022) naar 710kWh (2023) gegaan (2024 wordt ~725kWh). Structureel een ~10% besparing. De WBP trekt zijn eigen verwarmingsplan o.b.v. verbruikspatronen, 1x per week een legionellarun.
Ik heb bij mij thuis 4 verschillende vloerverwarmingspompen (2 ervan zijn al heel oud, 2 zijn er nieuw). Ik vind het energieverbruik van alle pompen bij elkaar wel echt teveel (3,5 kwh per dag voor de 2 oude samen, ~1kwh voor de 2 nieuwe samen). Nu zou ik natuurlijk de 2 oude kunnen vervangen, maar een goedkopere oplossing leek me pompschakelaars.
In de handleiding van de 2 nieuwe pompen staat:
"DE POMP MOET ALTIJD DRAAIEN ALS HET SYSTEEM GEVULD IS" (ik weet niet zeker of ze hier bedoelen dat je 'm nooit leeg moet draaien of dat je hem nooit uit mag zetten)
en:
"Let op!! De pomp via een regeling stroomloos maken is niet goed voor de pomp [..]"
Kortom: pompschakelaars aanschaffen of de 2 oudjes laten vervangen?
Beide indien je niet overweegt om een warmtepomp aan te schaffen.Pizzalucht schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:03:
Kortom: pompschakelaars aanschaffen of de 2 oudjes laten vervangen?
Want als ik het zo lees heeft je huis dringend behoefte aan een warmtepomp
Voor het electraverbruik van je circulatiepompen hou ik bijna mn hele huis warm bij deze temperaturen.
Met de circulatiepomp uit je wp zou je alle 4 de pompen kunnen vervangen. En je stookt veel duurzamer. Je zit nu eenmaal in de duurzame kroeg
[ Voor 7% gewijzigd door bensss op 16-12-2024 14:36 ]
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
[ Voor 62% gewijzigd door bensss op 16-12-2024 14:35 ]
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Staat zeker op de planning, maar dat gaat nog zeker 1 of 2 jaar duren. Dan is het het vast niet waard om ook de 2 pompen te vervangen.bensss schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:12:
[...]
Beide indien je niet overweegt om een warmtepomp aan te schaffen.
Voor het electraverbruik van je circulatiepompen hou ik bijna mn hele huis warm bij deze temperaturen.
Met de circulatiepomp uit je wp zou je alle 4 de pompen kunnen vervangen. En je stookt veel duurzamer. Je zit nu eenmaal in de duurzame kroeg
Vooral in de "niet stook" maanden levert zo'n pompschakelaar een gigantische besparing op.Pizzalucht schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:00:
Maar zo'n schakelaar kan dus geen kwaad? Want volgens de handleiding lijkt het bijna alsof het een misdrijf is als je het wel doet
In de zomer waarbij die pompen 24/7 nutteloos kamertemperatuur water door je huis aan het duwen zijn loont het zeker om hun stroomverbruik te beperken tot 1x een minuutje draaien per dag/week om te voorkomen dat ze vast gaan zitten en de rest van de tijd stroomloos zijn.
Indien de pompen vlak bij elkaar zitten zou je zelfs met 1 pompschakelaar waar je beide (oude) pompen op aansluit uit kunnen, die ene sensor meet of de aanvoertemperatuur voldoende hoog is om de pomp(en) in te schakelen.
Btw ze bedoelen dat je een waterpomp niet "lucht moet laten pompen" dan gaat zo'n ding stuk dus pas aanzetten wanneer het systeem gevuld is en er daadwerkelijk water te verpompen valt.
[ Voor 9% gewijzigd door PalingDrone op 16-12-2024 16:15 ]