Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Het effect van het cremeren van worstjes omdat de telefoon meer aandacht nodig had dan het vlees met draaiende afzuigkap.technopeuter schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:54:
Ik heb sowieso geen kaarsen meer, leds kosten niks.
Op gas koken is ook gedateerd. Heb zelf inductie maar merk dat ik steeds vaker slow cooking toepas. Dus rijstkoker en 400W vermogens.
Ook de magnetron en oven zijn fijnstofbronnen. Zou me niks verbazen als de keuken verplicht apart moet. Tno heeft onderzoek gedaan naar uitstoot en idd niet grappig.
Heftigste wat je kunt doen is aanbranden, zelf vind ik spek uitbakken soms ff leuk maar dat vinden de luchtfilters niet grappig. Nog 1 pakje en dan nooit meer, kook bijna alleen vega. (Gisteren 3 dames te eten die dat niet konden geloven, dachten dat er kip in zat, vermakelijk …)
Dit is vele malen meer dan dat de jeugd de houtkachel onhandig bijvult....
Die eerste piek kan ik niet plaatsen ik was niet thuis dus ik weet niet wat er toen gebeurd is.
:strip_exif()/f/image/MOSbpBg2fu6CsYSLe5HRFfHZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/To6pC0ZlcBKQD3LGAxovur42.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MpfQZEWukz07t9M5BqrFv1j1.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Indrukwekkende data op die website zeg, dank voor het delen van de link. Van de resultaten van het experiment sloeg ik stijl achterover. Hier de directe link naar het houtstookexperiment met metingen van fijnstof in huis, ook met een moderne Ecodesign kachel (dat zijn er slechts zo’n 5.000 onder de in totaal ongeveer een miljoen open haarden en houtkachels in NL).technopeuter schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:24:
Eerlijkoverhoutstook.nl is ook deze week live gegaan.
Roken in een auto met kinderen erin mag echt niet meer. Hout stoken in een kamer met kinderen erbij nog wel… benieuwd hoe lang dat duurt.
Een citaat, over metingen bij een moderne Ecodesign kachel tijdens stoken van 2 jaar gedroogd hout:
“Bij de luchtmetingen op het adres met de Ecodesign-houtkachel werden achtergrondwaarden gemeten tussen de 5 en 13 microgram/m3. Tijdens het stoken varieert de gemiddelde concentratie PM2,5 tussen 167 en 211 microgram/m3 op 1,5 meter en tussen <21,2 en 560 microgram/m3 op 3 meter.”
Nog een wetenschappelijk artikel hierover, voor als je het nog niet gelooft:
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2352710223020284
Hier een stuk van het RIVM over gezondheidseffecten van dit type fijnstof.
Ik zou het echt niet fijn vinden om mij en mijn gezin aan dit soort ellende bloot te stellen hoor. En natuurlijk ook je buurt- en landgenoten niet, maar daar ging dit niet over.
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-10-2024 08:15 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Een citaat uit je gelinkte artikel:SebastiaanPs schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 06:57:
[...]
Indrukwekkende data op die website zeg, dank voor het delen van de link. Van de resultaten van het experiment sloeg ik stijl achterover. Hier de directe link naar het houtstookexperiment met metingen van fijnstof in huis, ook met een moderne Ecodesign kachel (dat zijn er slechts zo’n 5.000 onder de in totaal ongeveer een miljoen open haarden en houtkachels in NL).
Een citaat, over metingen bij een moderne Ecodesign kachel tijdens stoken van 2 jaar gedroogd hout:
“Bij de luchtmetingen op het adres met de Ecodesign-houtkachel werden achtergrondwaarden gemeten tussen de 5 en 13 microgram/m3. Tijdens het stoken varieert de gemiddelde concentratie PM2,5 tussen 167 en 211 microgram/m3 op 1,5 meter en tussen <21,2 en 560 microgram/m3 op 3 meter.”
Nog een wetenschappelijk artikel hierover, voor als je het nog niet gelooft:
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2352710223020284
Hier een stuk van het RIVM over gezondheidseffecten van dit type fijnstof.
Ik zou het echt niet fijn vinden om mij en mijn gezin aan dit soort ellende bloot te stellen hoor. En natuurlijk ook je buurt- en landgenoten niet, maar daar ging dit niet over.
Dat verkeerd stoken en oude meukkachels en zeker open haarden uitgefaseerd (of verboden) moeten worden is niemand het hier mee oneens denk ik.The woodstove with outdoor air admission drastically restricted the emission of PM2.5 into the occupied space, resulting in negligible impacts on occupant life expectancy.
Leuk inderdaad die kachels waarbij de luchttoevoer volledig van buiten komt, maar dat heeft dus echt bijna niemand.bbbrumbrum schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:47:
[...]
Een citaat uit je gelinkte artikel:
[...]
Dat verkeerd stoken en oude meukkachels en zeker open haarden uitgefaseerd (of verboden) moeten worden is niemand het hier mee oneens denk ik.
We hebben het hier over ongeveer een miljoen kachels en haarden in NL. De 5.000 Ecodesign kachels die er zijn mogen max 40 mg per m3 hout uitstoten en moeten een rendement halen van minimaal 75%. Dus geen verplichte luchttoevoer van buiten. Dat heeft bijna niemand van deze miljoen Nederlandse huishoudens.
En dat zou wel moeten, zijn we het daar over eens.SebastiaanPs schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:18:
[...]
Leuk inderdaad die kachels waarbij de luchttoevoer volledig van buiten komt, maar dat heeft dus echt bijna niemand.
We hebben het hier over ongeveer een miljoen kachels en haarden in NL. De 5.000 Ecodesign kachels die er zijn mogen max 40 mg per m3 hout uitstoten en moeten een rendement halen van minimaal 75%. Dus geen verplichte luchttoevoer van buiten. Dat heeft bijna niemand van deze miljoen Nederlandse huishoudens.
Heb je een bron voor de aantallen kachels met externe luchttoevoer?
Miljoen is natuurlijk een flink aantal, maar ben oprecht benieuwd hoeveel daarvan er ook daadwerkelijk gestookt worden…
Ik vraag me ook af, die 2de kachel met “onverklaarbare hoge waardes”, heeft geen verse luchttoevoer, maar wel aan een drukke weg. 1+1=2 ?bbbrumbrum schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:47:
[...]
Een citaat uit je gelinkte artikel:
[...]
Dat verkeerd stoken en oude meukkachels en zeker open haarden uitgefaseerd (of verboden) moeten worden is niemand het hier mee oneens denk ik.
De fa. Boon heeft volgens mij ook een vernauwing in de pijp ?
:strip_exif()/f/image/k6qbLQKslp5VowydjboCMjWV.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar toch goed van milieucentraal om hier weer eens, zij het ongenuanceerd, goed aandacht aan te besteden. De hele wereld verliest z’n nuance, dus waarom roomser dan de paus.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Goede punten die je noemt. Ondanks uitgebreid zoeken kon ik geen harde getallen vinden over het aandeel kachels met volledige luchttoevoer van buiten. Maar als je de verdeling ziet van types houtkachels en haarden (een zeer kleine minderheid conform Ecodesign), dan is het zeer waarschijnlijk dat ook maar een kleine minderheid externe luchttoevoer heeft. Vaak is dat ook niet makkelijk te realiseren op de beoogde plek voor de kachel. Wij zitten hier op Tweakers - er zullen hier naar verhouding meer stokers zijn met externe luchttoevoer.bbbrumbrum schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:19:
[...]
En dat zou wel moeten, zijn we het daar over eens.
Heb je een bron voor de aantallen kachels met externe luchttoevoer?
Miljoen is natuurlijk een flink aantal, maar ben oprecht benieuwd hoeveel daarvan er ook daadwerkelijk gestookt worden…
Ook de verdeling van het aantal actief gebruikte houtkachels en haarden kon ik ondanks uitgebreid zoeken niet vinden, zou ook nog interessant zijn.
Volgens de hout- en kachelboeren verbetert het allemaal enorm, maar in een laatste rapport van het RIVM uit 2021 kwam nog ruim 25% van de PM2.5 fijnstofemissies door stoken van hout en BBQ door consumenten, dat is veel meer dan bijv al het wegverkeer en ook meer dan de zeevaart en binnenvaart bij elkaar.
En tno gelooft, uit praktisch oogpunt ook denk ik, in eco design.
https://www.tno.nl/nl/new...dreigt-overlast-houtrook/
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Hier komt een ethernet X1 port op als vervanging van de uart P1 port.
Heeft iemand meer informatie over de interface?
Is bijvoorbeeld voorzien om hier ook prijsinformatie voor day-ahead, onbalans en/of lokale congestie over te sturen?
https://ifdesign.com/en/w...extgen-smart-meter/636934
https://www.enlit.world/w...ck-Beugeling-Next-Gen.pdf
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Euh sigarettenrook blaas je, toch wie binnen rookt, gewoon de woonkamer in.technopeuter schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:24:
Roken in een auto met kinderen erin mag echt niet meer. Hout stoken in een kamer met kinderen erbij nog wel… benieuwd hoe lang dat duurt.
Een goede kachel met goede schoorsteen blaast de rook niet de woonkamer in maar naar buiten en als het helemaal goed is ingericht zelfs eerst door een fijnstoffilter.
Meten is weten: hier staat een meettoestel voor CO, CO2, PPM fijnstof en binnenlucht perfect in orde.
Stoken doet daar geen afbreuk aan.
En loeiheet wordt zo'n kachel ook al niet.
Zoals eerder geschreven kan je zowat alles goed gebruiken maar ook misbruiken.
En wie de kennis niet heeft over hoe goed te stoken blijft er inderdaad beter ver van. Maar ook dat gaat voor zowat alles op.
En het is niet omdat de kennis over bepaalde zaken ontbreekt dat je het dan maar gemakshalve voor iedereen moet gaan verbieden.
En gewoon zaken gaan verbieden op basis van vermoedens (zoals wat cijfers de lucht inslingeren gebaseerd over vermoedens van luchttoevoer van buitenaf etc.) is er al helemaal over.
Ruikt (pun intended) dan al meer naar "ik heb het niet dus mag een ander het ook niet meer".

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 27-10-2024 18:25 ]
De openbare aanbestedingsstukken niet gevonden ? Mooi die “declaration of non russian involvement”Proton_ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:34:
Ik struikelde over de DSMR6 standaard.
Hier komt een ethernet X1 port op als vervanging van de uart P1 port.
Heeft iemand meer informatie over de interface?
Is bijvoorbeeld voorzien om hier ook prijsinformatie voor day-ahead, onbalans en/of lokale congestie over te sturen?
https://ifdesign.com/en/w...extgen-smart-meter/636934
https://www.enlit.world/w...ck-Beugeling-Next-Gen.pdf
https://s2c.mercell.com/today/90866
In main pdf, use cases, staat wel “grid management data”, maar da’s voor de provider.
De data voor de lokale gebruiker staat verderop niet gespecificeerd wat ik zo kort lees. Is waarschijnlijk nog te vroeg en komt dan bij de “surf the wave” waarover gesproken wordt.
De nieuwe "standaards" worden op een gegeven moment uitgerold terwijl de oudste alweer opgeruimd worden.
Vervanging vaak binnen enkele jaren i.v.m. technische tekortkomingen en een beperkte visie bij de ontwikkeling.
Hoe ziet het eigenlijk uit met de regelgeving die van bepaalde mogelijkheden gebruik wil maken?
De oudste, vaak minimale standaard is maatgevend? Hier wordt zeker over nagedacht (hoop ik).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Je zult toch het main doc moeten lezen om antwoord te krijgen😉dunklefaser schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:45:
@Proton_ , @joezzt Het mooie van de DSMR standaards is dat er zo vele in het veld zijn.
De nieuwe "standaards" worden op een gegeven moment uitgerold terwijl de oudste alweer opgeruimd worden.
Vervanging vaak binnen enkele jaren i.v.m. technische tekortkomingen en een beperkte visie bij de ontwikkeling.
Hoe ziet het eigenlijk uit met de regelgeving die van bepaalde mogelijkheden gebruik wil maken?
De oudste, vaak minimale standaard is maatgevend? Hier wordt zeker over nagedacht (hoop ik).
Maar er staat veel in over toekomstbestendigheid.
[ Voor 3% gewijzigd door joezzt op 27-10-2024 19:42 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Maar dan kom je dus ook nooit verder. Telkens opnieuw beginnen dus en leren uit het verleden. Ook als er in het verleden niet geleerd is, wie zegt je dat dat nu weer niet gaat gebeuren.dunklefaser schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:47:
@joezzt Papier, ook digitaal, is geduldig - en resultaten uit het verleden voorspellen niets goeds voor de toekomst(bestendigheid).
Kan het zijn dat de 2de "niet" hierboven weg moet?joezzt schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:53:
[...]
Maar dan kom je dus ook nooit verder. Telkens opnieuw beginnen dus en leren uit het verleden. Ook als er in het verleden niet geleerd is, wie zegt je dat dat nu weer niet gaat gebeuren.
Ik zeg dat de kans dat er niet voldoende geleerd werd niet te verwaarlozen is

Hoe was dat nog heel in het begin met de zelfbedachte cryptografie "standaard"?
Overigens, in het kader van interoperabiliteit zou het eeuwig zonde zijn als dezefde gateway niet op grootzakelijke aansluitingen zou werken. Daar is het besparingspotentieel van inzicht veel (veeeel) groter en wordt nu vaak gestuurd met 1 kWh/15 minuten resolutie (in de praktijk dus stappen van 4 kW).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LYe9V9UI221GhtwPDnjkHaXf.jpg?f=user_large)
Na 14 maanden leegstand is het appartement onder 2/3 van het onze sinds de zomer weer bewoond...
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Erg kostbaar om zo te verwarmen, tenzij je af en toe dat ding aan schakelt als je er bent.
Voor badkamer sowieso niet echt geschikt als je vocht/schimmel wilt weren.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Als je het paneel niet ziet, dan bereikt de straling je ook niet goed en is het effect een heel stuk minder.
Vandaar dat de spiegelpanelen in badkamers populair zijn.
Houd er rekening mee dat de luchttemperatuur de relatieve luchtvochtigheid bepaalt.
Zo ziet het er bij mij uit als er in de buurt kachel gestookt wordt:SebastiaanPs schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 06:57:
:strip_exif()/f/image/QbGSO6XxnWYBLgrdX3ynTBnL.jpg?f=fotoalbum_large)
Schoorsteen van de buren is minimaal 10m, op basis van de windrichting lijkt het eerder van de achterburen op 20m te zijn.
Dan wil ik niet weten wat er bij mijn buren uit de schoorsteen moet komen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Proton_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:14:
@corsat Ervaringen infraroodverwarming gemist?
Als je het paneel niet ziet, dan bereikt de straling je ook niet goed en is het effect een heel stuk minder.
Vandaar dat de spiegelpanelen in badkamers populair zijn.
Houd er rekening mee dat de luchttemperatuur de relatieve luchtvochtigheid bepaalt.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Koop zelf een houtkachel dan heb je er schijnbaar minder last van.assje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:39:
[...]
Zo ziet het er bij mij uit als er in de buurt kachel gestookt wordt:
[Afbeelding]
Schoorsteen van de buren is minimaal 10m, op basis van de windrichting lijkt het eerder van de achterburen op 20m te zijn.
Dan wil ik niet weten wat er bij mijn buren uit de schoorsteen moet komen.
Alleen het aansteken door de dochter van 8 jaar ging wat moeizaam vandaag.
Overigens de eerste keer dat hij deze week brand, de rest van de tijd gaat op wp.
Maar ja dochter wou fikkie stoken.
:strip_exif()/f/image/hLRFIjbQc2GJuwWonqaAUWE9.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens als de wind verkeerd is en de buren zijn aan het stoken zijn de cijfers hier ook hoger.
Ik moet dan meestal het douche en wc raampje sluiten en dan zakt het wel weer.
Tijdelijk een temperatuursensor bovenop de kanaalplaat en ook er direct onder.
De temperatuurverschillen zeggen iets over wat de isolatie doet, zowel tegen zon als kou.
Ook zoninstraling en buitentemperatuur toegevoegd als referentie.
Het doet veel voor ons, planten blijven weer leven (was te heet in zomer als we een keer de zonwering vergaten, nu opgelost en minder koudetrek in de winter).
Beste is natuurlijk een uitbouw ipv serre
/f/image/qSrhqkiOn3q3lOCa6UsqayfZ.png?f=fotoalbum_large)
Uitdaging - oude deur en glas in lood.
Bij het glas in lood wil ik een achterzetraam (hr++) plaatsen in het "stenen kozijn".
:strip_exif()/f/image/Dkkw65yULVEHODPx6qUi6mLe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb niet veel (lees: 0) ervaring met het zelf plaatsen van glas, maar een vergelijkbare aanpak (door glaszetter) werkt goed (qua isolatie) boven de erker
- kleine stukje hout om te voorkomen dat het glas tegen de (koude metalen) kozijnen komen
- glasband (oid) om het nieuwe glas heen zodat het klemt in het stenen kozijn + afstandshouders om het op de plek te houden
- glaslatjes op het glas plakken
Alleen zit het glas dan natuurlijk niet echt vast.. Ik kan het ook niet in het metalen kozijn schroeven. Wellicht dus toch maar soort hoekprofiel om het glas vast te zetten. Iemand tips / beter plan van aanpak?
Ook in de voordeur zit nog enkel glas. Het is een boogdeur en vervangen kost een kapitaal.. Maar ook weinig speling om glas (bij) te plaatsen. Zie foto's. Iemand hier al wat leuks voor bedacht?
:strip_exif()/f/image/8w1SJUQK07nXVedkScbpgCs8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Pcn5neBest9uklKVWERpxjY.jpg?f=fotoalbum_large)
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Dubbelglas of vacuum of bengglas in de deur in combinatie met opdek glaslattenpietje63 schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:45:
Een van de laatste stappen in het isoleren van onze woning is de vestibule. Ik heb deze ruimte tot nu toe als semi-koud beschouwd (verwarming niet aan, tochtstrip op tussendeur).
Bij het glas in lood wil ik een achterzetraam (hr++) plaatsen in het "stenen kozijn".
[Afbeelding]
Ik heb niet veel (lees: 0) ervaring met het zelf plaatsen van glas, maar een vergelijkbare aanpak (door glaszetter) werkt goed (qua isolatie) boven de erker
- kleine stukje hout om te voorkomen dat het glas tegen de (koude metalen) kozijnen komen
- glasband (oid) om het nieuwe glas heen zodat het klemt in het stenen kozijn + afstandshouders om het op de plek te houden
Alleen zit het glas dan natuurlijk niet echt vast.. Ik kan het ook niet in het metalen kozijn schroeven. Wellicht dus toch maar soort hoekprofiel om het glas vast te zetten. Iemand tips / beter plan van aanpak?
Ook in de voordeur zit nog enkel glas. Het is een boogdeur en vervangen kost een kapitaal.. Maar ook weinig speling om glas (bij) te plaatsen. Zie foto's. Iemand hier al wat leuks voor bedacht?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijn ouderlijk huis heeft eenzelfde constructie als ramen in het trapportaal.pietje63 schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:45:
Een van de laatste stappen in het isoleren van onze woning is de vestibule. Ik heb deze ruimte tot nu toe als semi-koud beschouwd (verwarming niet aan, tochtstrip op tussendeur).
[Afbeelding]
Wat als je nu een houten frame in de hele ruimte om het glas heen maakt en daar het glas in zet?
Tussen de muur en het glas een dun stuk triplex zodat het nieuwe glas niet te ver van het oude komt maar groot genoeg om het nieuwe glas tegenaan te zetten, daaromheen een kozijn waar het nieuwe glas in komt te liggen.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb zo'n zelfde vestibule met boogdeur met enkel glas en overal kieren en een brievenbus.pietje63 schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb uiteindelijk besloten de deur er naartoe HR++ glas in lood te maken inclusief het bovenlicht en de deur praktisch luchtdicht te laten sluiten inclusief valdorpel. Scheelt aanzienlijk!
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Zoals door anderen ook al aangegeven, zou je met opdek-glaslatten kunnen gaan werken als je 2 of 3-voudig glas wilt plaatsen. Als je vacuumglas gebruikt (wel duur), kun je misschien de huidige constructie blijven gebruiken maar dan met iets smallere glaslatten.pietje63 schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ook "opdek-glaslatten" gebruikt toen ik 3 voudig Krypton gevuld glas (u=0,5 W/m2K) plaatste. Maar dat waren grotere ramen. Zie mijn website: https://geen-energiereken...door-drievoudig-glas.html
Echter, je kunt je ook afvragen wat voor zin het heeft, om de stukjes glas zoveel te verbeteren dat je op een U-waarde van 1 of zelfs 0,5 W/m2K komt, terwijl je massief houten deur dan een lagere isolatiewaarde heeft dan het glas. Stel je hebt een deur van 4 cm dik massief hout dan heeft die (met een lambda-waarde van ca 0,15 W/mK) een U-waarde van 0,15/0,04=3,75 W/m2K. Dus ruim 3 x zo slecht als HR++ en 7 x zo slecht als vacuum- of 3-voudig glas.
Ik heb mijn deur daarom geïsoleerd met vacuum-isolatiepanelen Met een dikte van 2 cm isoleren die platen ongeveer even goed als 12 cm glaswol. Voor details, zie mijn website: https://geen-energiereken...ebly.com/de-voordeur.html
Maar goed, dat gaat dan waarschijnlijk wel ten koste van het authentieke aanzicht van de deur. Tenzij je daar iets moois voor weet te bedenken.
Zwerius Kriegsman
- een grote glasplaat voor de deur lijkt nog de beste aanpak (5 losse raampjes tikt enorm aan qua prijs). Uitdaging wordt dan vooral (i) mooi maken, en (ii) het extra gewicht (vs oude scharnieren)
@Zwerius dank voor de duidelijke tekeningen op je site, geeft ook beter beeld van kozijn opbouw
@wheli isolatie tussendeur (maar dan zo'n bezem ipv valdorpel en enkelglas..) is ook mijn huidige aanpak
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Oplichter die een ‘ECV in de maag van een onwetende klant splitst krijgt op z’n donder van de rechter’ hopelijk krijgt dit verdere navolging en stoppen de e-cv oplichters snel met hun troep.
Uit de uitspraak:overhyped schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:53:
Mooi nieuws: https://uitspraken.rechts...rss&pk_keyword=uitspraken
Oplichter die een ‘ECV in de maag van een onwetende klant splitst krijgt op z’n donder van de rechter’ hopelijk krijgt dit verdere navolging en stoppen de e-cv oplichters snel met hun troep.
Krijgen we dan ook dit soort rechtzaken voor stadsverwarming in het kader van zogenaamde Niet Minder Dan Anders (NMDA) tarieven[...] terwijl partijen hadden afgesproken dat de installatie kostenneutraal zou zijn. [...]
Aan gezien dit de duurzame kroeg is, moeten we gewoon eerst maar eens stoppen met verwarmen met fossiele brandstoffen.Dreamvoid schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:17:
en het “freeriders effect” (als in, electriciteitsgebruikers profiteren van de door stadsverwarming WKK’s lagere winterse stroomprijzen).
Het is bizar om stadsverwarming nieuw aan te gaan leggen, die te gaan verwarmen met gas en dan het te hebben over een 'freeriders effect' als iemand met een WP die stroom afneemt.
Ik snap dat in de hudige situatie we in de winter ook elektriciteit uit gas moeten maken. Maar gasgestookte stadverwarming gebruikt altijd gas ook als het fors waait. Terwijl een WP als het waait op groene stroom kan draaien.
Bijzonder, in principe zijn dan alle cop=1 installaties door installateurs t.v.v. een gas-cv in gevaar, want er wordt expliciet verwezen naar het bouwbesluit.overhyped schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:53:
Mooi nieuws: https://uitspraken.rechts...rss&pk_keyword=uitspraken
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
COP 1 hoofdverwarming is niet toegestaan in welke vorm dan ook. Dus zo bijzonder is het niet.silverball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:49:
[...]
Bijzonder, in principe zijn dan alle cop=1 installaties door installateurs t.v.v. een gas-cv in gevaar, want er wordt expliciet verwezen naar het bouwbesluit.
Het is wel bijzonder dat er installateurs zijn die dit soort oplossingen aan blijven bieden.
Ik vindt het vooral Bijzonder dat het zo lang geduurd heeft. Hoop dat de coplichters snel failliet gaan.silverball schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:49:
[...]
Bijzonder, in principe zijn dan alle cop=1 installaties door installateurs t.v.v. een gas-cv in gevaar, want er wordt expliciet verwezen naar het bouwbesluit.
Dat snap ik, maar ik kijk er in positieve zin van op omdat in mijn kringen veel 'coplichters' hun slag hebben geslagen in de vorm van IR als hoofdverwarming. Deze uitspraken bied dan ook goed perspectief.G-addict schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:09:
[...]
COP 1 hoofdverwarming is niet toegestaan in welke vorm dan ook. Dus zo bijzonder is het niet.
Het is wel bijzonder dat er installateurs zijn die dit soort oplossingen aan blijven bieden.
Ik meld het hier weleens vaker, maar wij hebben hier pakweg jaarlijks een 'gasloos' beurs achtige opzet in de gemeente in samenwerking met het energieloket; daar staan praktisch alleen maar coplichters met IR vloerverwarming/ panelen/ stalers en weet ik het weel allemaal wat. Soms eens een verdwaalde aircoboer.
Ik heb echt het idee dat die dingen als warme broodjes gaan, want de firma's schieten nog steeds als paddestoelen uit de grond.
[ Voor 32% gewijzigd door silverball op 14-11-2024 15:22 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Da's een andere discussie - uiteraard moet stadsverwarming ook in 2050 klimaatneutraal worden, net zoals stroom en gas. Dat het nu niet zo is, is geen reden om het niet te doen. Net zoals het argument "die Tesla rijdt toch op kolenstroom" geen hout snijdt: de stroomproductie wordt langzaam aan vergroend. Net zoals de warmteproductie.phicoh schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:26:
[...]
Aan gezien dit de duurzame kroeg is, moeten we gewoon eerst maar eens stoppen met verwarmen met fossiele brandstoffen.
Dat is een freeriders probleem - als je een beetje in de materie zit probeert iedereen dit probleem op te lossen.Het is bizar om stadsverwarming nieuw aan te gaan leggen, die te gaan verwarmen met gas en dan het te hebben over een 'freeriders effect' als iemand met een WP die stroom afneemt.
...en die stroom komt uit gascentrales, maar dan zonder stadsverwarming eraan.Ik snap dat in de hudige situatie we in de winter ook elektriciteit uit gas moeten maken. Maar gasgestookte stadverwarming gebruikt altijd gas ook als het fors waait. Terwijl een WP als het waait op groene stroom kan draaien.
Met SCOP 4 is het (op korte termijn) helemaal geen probleem om stroom uit gas te maken. En die stroom uit gas is alleen nodig als het niet waait.Dreamvoid schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:12:
...en die stroom komt uit gascentrales, maar dan zonder stadsverwarming eraan.
Wat wel een probleem is om in een hele woonwijk de straat open te graven en dan op gas te gaan verwarmen. Waarbij er juist helemaal niet gebruik gemaakt wordt van groene stroom.
Centraal geregelde cop=1 verwarming is indirect verboden maar decentrale installaties zijn toegestaan. En als de primaire energiefactor onder de 1,31 komt mag een e-CV ook weer.G-addict schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:09:
[...]
COP 1 hoofdverwarming is niet toegestaan in welke vorm dan ook. Dus zo bijzonder is het niet.
A'dam PVOutput
Eventueel een uitzondering voor een warmteverliesberekening waar < 1000ish kWh uit komt.
[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 14-11-2024 17:15 ]
Sta er een beetje dubbel in. Nu er zoveel gezeik is over de aanleg van stadsverwarming zal er toch iets moeten komen om kleine appartementen duurzaam te kunnen verwarmen. Collectief regelen is gewoon lastig. Individuele warmtepompen zijn ook niet simpel in te passen.Proton_ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:09:
@ericplan ik mag hopen dat de PEF binnenkort voor ruimteverwarming ook een gewogen jaarprofiel krijgt, juist om dit te voorkomen.
Bovendien kan je er op wachten dat ook de kWh-prijs óók voor de gewone consument seizoensgebonden wordt. Dan is er voldoende incentive om zuinig te stoken.
Hier zijn de elektrische radiatoren dit stookseizoen nog niet aan geweest, dus ik voel me geen moment schuldig.
A'dam PVOutput
Probleem is meer dat COP1 verwarmen gewoon 4x zoveel kost als COP4 verwarmen.ericplan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:21:
Bovendien kan je er op wachten dat ook de kWh-prijs óók voor de gewone consument seizoensgebonden wordt. Dan is er voldoende incentive om zuinig te stoken.
Op termijn gaat dat gewoon een probleem geven.
Het volgende probleem is dat het in Nederland steeds warmer wordt en woningen daar niet op ontworpen zijn. Dus er zal ook iets voor koeling moeten komen.
Airco's gaan als warme broodjes. Je kan dat mensen ook niet redelijkerwijs ontmoedigen/verbieden door te verwijzen naar netcongestie nu we al een tijdje het mantra herhalen dat zonnepanelen teveel stroom op het verkeerde moment in het net duwen.phicoh schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:27:
[...]
Het volgende probleem is dat het in Nederland steeds warmer wordt en woningen daar niet op ontworpen zijn. Dus er zal ook iets voor koeling moeten komen.
Is dat zo? Er is ook nog zoiets als gedrag. Ik zou liever zien dat energie gebudgetteerd werd. En dan ook transport erbij betrekken. Die e-auto is mooi, maar mijn gewone op-eigen-krachtfiets is toch echt beter voor het milieu.phicoh schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:27:
[...]
Probleem is meer dat COP1 verwarmen gewoon 4x zoveel kost als COP4 verwarmen.
Op termijn gaat dat gewoon een probleem geven.
Het gaat niet om het relatieve energieverbruik, het gaat om het absolute energieverbruik. Hoeveel kWh verstook jij met je huishouden? Niet terugrekenen naar m2 of personen.
A'dam PVOutput
Waarom zou je dat collectief regelen en/of per unit een individuele warmtepomp plaatsen?ericplan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:21:
[...]
Collectief regelen is gewoon lastig. Individuele warmtepompen zijn ook niet simpel in te passen.
Het project waar ik nu mee bezig ben (197 woonunits - een mix van appartementen met 1,2 en 3 slaapkamers, eensgezinswonigen, villaappartementen, duplex appartementen voor cohousing, kantoorruimte, duplex penthouses, polyvalente ruimte, gemeenschappelijke fitness alleen voor bewoners/huurders van de site,....)
Het geheel wordt verwarmd/gekoeld door middel van een BEO-veld en W2W met voor iedere woonunit een individuele regeling.
Gas komt er uiteraard nergens in.
Tussen de groendaken liggen ook PV velden die energie voorzien voor de gemeenschappelijke delen en het BEO-veld.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 21:42 ]
Het project waar ik het over had gaat van drie tot acht bouwlagen verspreid over tien afzonderlijke blokken.
Gelegen aan de oever van een rivierarm en op enkele honderden meter van het stadscentrum (dus net buiten het historisch stadscentrum). Gebouwd op een verwaarloosde vroegere industriële site. Dus herwaarderingsgebied en conversie van oude industrie naar woongebied met veel groen en water.
Is ook geen grootstad maar een provinciestad en gelegen in Vlaanderen.
Niet echt goedkoop. Maar in vergelijking met woningbouw in het hart van het centrum weer wel relatief goedkoop en vooral beter bereikbaar (op een vijftal minuten wandelen van het centrum, enkele minuten met de fiets en rechtstreeks verbonden met de in- en uitvalsweg van de stad met rechtstreekse verbinding naar de autosnelweg Brussel (luchthaven) - Antwerpen (haven).
Geen idee van de grondprijzen in Amsterdam-Noord.
Zou ik zelf ook nooit willen wonen (net zo min als in Antwerpen of Brussel
Maar ieder zijn eigen smaak en voorkeuren.
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 18:26 ]
Een 125/80 cm concentrische CV schoorsteen kan voor een 150 liter warmtepompboiler hergebruikt worden.
Allemaal niet optimaal maar het aantal plekken waar niks kan is kleiner dan waar niks "mag".
Out of the box (en om diverse redenen ongewenst):
Drinkwater komt met ca 10 graden binnen en kost €1 per m³. Met 4,2 kJ/kgK levert dit afkoelen naar 4°C ca 7 kWh warmte op.
Dat is dus ongeveer even duur als gas.
Met dus een dubbelwandige buis naar het dak (totale lengte 6m schat ik).
Het is dus mogelijk om daarop een kleine warmtepompboiler op aan te sluiten?
Bestaan er dan ook adapterstukken om van in/uit boiler naar de dubbelwandige buis te verlopen?
En nu ik er verder over nadenk. Ik heb ook een boiler van 110L met warmtespiraal die vroeger op de gasketel was aangesloten.
Zouden er aparte (kleine) warmtepompmodules bestaan die je kan aansluiten op zo'n boiler?
Kraanwater gebruiken als verwarming (of koeling) en vervolgens in het riool laten lopen is blijkbaar een milieudelict in een bedrijfspand (ik heb zelf de brief gezien). Ik weet niet hoe dat werkt voor particulieren?Proton_ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:53:
@ericplan met twee geveldoorvoeren van 20cm kan je een 3 kW hewalex aan het plafond hangen. 2x 10 cm is voldoende voor een 2 kW monoblock gevelkachel/airco.
Een 125/80 cm concentrische CV schoorsteen kan voor een 150 liter warmtepompboiler hergebruikt worden.
Allemaal niet optimaal maar het aantal plekken waar niks kan is kleiner dan waar niks "mag".
Out of the box (en om diverse redenen ongewenst):
Drinkwater komt met ca 10 graden binnen en kost €1 per m³. Met 4,2 kJ/kgK levert dit afkoelen naar 4°C ca 7 kWh warmte op.
Dat is dus ongeveer even duur als gas.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Dat is natuurlijk ook wel een absurde manier om drinkwater te gebruiken.Bravo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:28:
[...]
Kraanwater gebruiken als verwarming (of koeling) en vervolgens in het riool laten lopen is blijkbaar een milieudelict in een bedrijfspand (ik heb zelf de brief gezien). Ik weet niet hoe dat werkt voor particulieren?
Een eerste levensbehoefte het riool in laten lopen omdat je het warm hebt.....
Laat dan een bron boren voor grondwater en laat het via de plantjes en tuintjes de grond weer in lopen.
Dat hangt nogal van de gemeente af.Proton_ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:53:
Drinkwater komt met ca 10 graden binnen en kost €1 per m³.
- Wij betalen € 1.88 per m³ leidingwater aan rioolheffing aan de gemeente,
- en (€ 0.95 + € 0.42) * 1.09 = € 1.49 per m³ aan waterbedrijf Vitens.
Nogal wat meer dan 1 euro dus.
Dat leidingwater ca 1 euro kost is een nogal wijdverbreid misverstand, want je betaalt al meer aan het waterbedrijf, en daarnaast is in veel gemeentes ook de rioolheffing erop gebaseerd.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Let wel, de primaire energiefactor zoals deze in de NTA8800 staat (nu: 1,45), niet degene die het CBS jaarlijks publiceert. En er zijn geen plannen om die in de NTA8800 op korte termijn aan te passen. Daarnaast, als de NTA8800 wordt aangepast, is er reele kans dat ook de 1,31 eis wordt aangepast.ericplan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:45:
[...]
Centraal geregelde cop=1 verwarming is indirect verboden maar decentrale installaties zijn toegestaan. En als de primaire energiefactor onder de 1,31 komt mag een e-CV ook weer.
Voorlopig niet.Proton_ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:09:
@ericplan ik mag hopen dat de PEF binnenkort voor ruimteverwarming ook een gewogen jaarprofiel krijgt, juist om dit te voorkomen.
BEO (boorgat energie opslag) is denk ik een Belgische term? Ik moest namelijk even zoeken. In Nederland heten die dingen bodemenergiesystemen (BES)IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:37:
[...]
Het geheel wordt verwarmd/gekoeld door middel van een BEO-veld en A2W met voor iedere woonunit een individuele regeling.
Is het boorgat dan open (er wordt grondwater verpompt) of dicht (een lus met glycol/water mengsel)
In Nederland valt het voor een bedrijfspand onder de zorgplicht: doelmatig gebruik van energie en water. Dit is opgenomen in het Besluit Activiteit Leefomgeving (BAL) in de Omgevingswet.Bravo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:28:
[...]
Kraanwater gebruiken als verwarming (of koeling) en vervolgens in het riool laten lopen is blijkbaar een milieudelict in een bedrijfspand (ik heb zelf de brief gezien). Ik weet niet hoe dat werkt voor particulieren?
BAL is niet van toepassing voor particulieren. Daar is belasting veelal de incentive.
Ik vind dat ook wel een dingetje.ericplan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:01:
@Proton_ Het kan, maar of het handig is? Bedenk dat het in een appartement woekeren is met de ruimte. Een afleverset van de stadsverwarming past in de meterkast, een WPB meestal niet. De koopprijs per m2 is hier rond €8000,-. Zo wordt een technische ruimte best prijzig.
Ik heb ooit eens een 'ecologische woning' gezien. Daar stond een pelletketel, een zonneboiler, een gasketel en nog een pelletkacheltje in de woonkamer.
Dat staat wel allemaal op bouwgrond vierkante meters hé...
Alleen al die pelletketel was pakweg 2mx1m en dan moet je nog eens rondom ruimte laten voor service en zo. Plus opslag pellets.
ander perspectief (ooit van een ontwikkelaar gehoord): die vierkante meter maakt de ontwikkelaar weinig uit. Want ze verkopen een woning obv een meting van het GBO/BVO/zoiets en daarbij meet je gewoon ruimtes op. Dat er dingen in die ruimtes staan maakt ze niet kleiner, een grote keuken kost je bijv. ook geen bewoonde vierkante meters. Dus ja, het kost ruimte op een plek waar die schaars is. Maar ook nee, de mensen die de woning bouwen en verkopen zien het niet als kostenpost want ze meten gewoon "hop zoveel m2" en bepalen de kostprijs van de woning + benodigde marge en verkopen 'm daarvoor.ericplan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:01:
@Proton_ Het kan, maar of het handig is? Bedenk dat het in een appartement woekeren is met de ruimte. Een afleverset van de stadsverwarming past in de meterkast, een WPB meestal niet. De koopprijs per m2 is hier rond €8000,-. Zo wordt een technische ruimte best prijzig.
verder over die e-Cv en de primaire energiefactor. in de huidige regels kan dit ook,soort van, als je maar goed sjoemelt met dat je heeel veel tapwater verbruikt volgens je berekening en weinig ruimteverwarming
Stevig prijskaartje.ericplan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:01:
Een nieuwbouw EP max. 20, met vloerverwarming en koeling, ventilatiesysteem D met WTW op de duurdere verdiepingen (bovenaan dus) zit hier rond de 4750 tot 5000 € m² (notariskosten en 21% BTW inbegrepen). Verhuurwaarde bruto een 1350 tot 1450 €/maand.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 21:44 ]
Een BEO-veld is idd een boorgat energieopslag met geothermische warmtepomp. Geen idee of dat een uitsluitend Belgische term is.Skyaero schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:22:
[...]
Is het boorgat dan open (er wordt grondwater verpompt) of dicht (een lus met glycol/water mengsel)
:strip_exif()/f/image/crgIZB6Ls7i3gsBtGB7HzGHE.jpg?f=fotoalbum_large)
Er worden verschillende grondboringen tot 150 meter diepte gemaakt waarin inderdaad leidingen komen met een water-glycol mengsel. Tijdens de zomer onttrekken deze leidingen koude uit de ondergrond om het gebouw te koelen. Hierdoor warmt de grond op. Met behulp van een geothermische warmtepomp wordt deze warmte tijdens de winter opnieuw gebruikt.
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 21:41 ]
Je hebt het over 8000 op de technische levensduur van een woning, zeg 50 jaar, dus 160 euro per jaar afschrijving. Je zou ook 5% rente over 8000 kunnen rekenen. Dan kom je op 400 euro per jaar.ericplan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:01:
Voor mij zou het dat zeker waard zijn om geen aansluiting op een warmtenet te hebben.
Ja. 8000 euro/m2 is dan ook enorm duur.IvoB2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:51:
160€ pj/pm²
Het is een afweging, en ik zie natuurlijk wel dat in een doorsnee appartement de keuzes in ruimtegebruik niet leuk zijn.
Het alternatief is energieverspilling (COP1) of een collectieve oplossing, eveneens verspillend (circulatie) en met tragedies in de VVE/huurbaas.
De optie 'gas blijven stoken' is zowel duurder, onwenselijk en onhoudbaar en ligt niet op tafel.
Voor Amsterdam helaas niet.
A'dam PVOutput
A'dam PVOutput
En afgezien daarvan is een flatgebouw als geheel qua infrastructuur iets anders met COP1 oplossingen of met COP2-5.
Doorstroomverwarmers zijn individueel een goede oplossing maar op gebouwniveau niet; je moet dan bijvoorbeeld halverwege een flat een extra trafo kwijt.
En dan doel ik niet op die papier smurrie in een handpers toestanden.
Da's nou jammer, want die papieren smurrie is een smakeloos mislukkend verhaal...van houtzaagsel is best iets moois te maken met een goede vorm en een hydraulische autokrikRonald.42 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:38:
Heeft iemand hier zich ooit al eens gewaagd aan het maken van briketten of pellets van houtmot/zaagsel en/of schoon inktvrij papier/karton middels een pers of extruder?
En dan doel ik niet op die papier smurrie in een handpers toestanden.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Dat smakeloze mislukkingen en niet goed branden verhaal was me al wel bekend.MarcelGo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:22:
[...]
Da's nou jammer, want die papieren smurrie is een smakeloos mislukkend verhaal...van houtzaagsel is best iets moois te maken met een goede vorm en een hydraulische autokrik
Maar ik zag wat voorbij komen met extruders waar ze die zeskant briketten met gat mee maken.
En ik heb hier en daar wat gevonden die relatief eenvoudig van een liggende houtklover een zaagselbriketten pers gemaakt hebben.
Ik vroeg me zo af of er hier wat praktijk ervaringen waren.
Ik ga in ieder geval niet met de hand lopen persen als ik wat ga bouwen dan wordt het een extruder of een automatische hydraulische pers.
Grondstoffen kan ik prima aan komen maar of ik er veel tijd in wil steken is nog de vraag.
Als je een mooie oplossing hebt houd ik me aanbevolen
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Op Joe toep staan genoeg filmpjes.MarcelGo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:39:
Zo'n hydraulische houtklover hebben we ook een tijdje gebruikt, die zal wel geschikt zijn, nu nog een geschikte vorm dan kom ik ook mooi van mijn schaafkrullen af. (Wat er overblijft nadat de kippen en schapen/varkentjes bodembedekking hebben)
Als je een mooie oplossing hebt houd ik me aanbevolen
Het is niet veel meer dan een trechter en een eind pijp met daarin een stuk as.
De uitgang is de pijp aan weerszijden voorzien van een sleuf zodat je hem nauwer kunt knijpen met een paar klemmen.
Ik heb dit afgelopen week in een ander (klein) topic gepost maar daar kwamen we er nog niet uit.
Achtergrond:
Ik heb een tussenwoning uit 1931, 161 m2 vloeroppervlak, 3 woonlagen.
- Glas: 90% HR++, 8% dubbelglas, 2% enkelglas
- Vloerisolatie: 70% BG schuimbeton R-waarde 4.5, overige 30% geen isolatie.
- Muurisolatie: geen (vrij ingrijpend ivm mooie sierlijsten en radiatoren…)
- dakisolatie: R-waarde 1.5
- PV 3375 WP
- L/W warmtepomp met volgens EU energielabel een rendement van 183% voor verwarming en 145% voor SWW.
- koken op inductie, geen gasaansluiting meer
Over het energielabel vond ik op Wiki het volgende:
“Er wordt geschat hoeveel kWh (fossiele) energie de woning jaarlijks per vierkante meter (gebruiksoppervlak, niet woonoppervlak) gebruikt voor verwarming, eventuele koeling, warm water.”
Wat is nou bij mij het effect van de L/W of W/W warmtepomp op het energielabel, vergelen met hetzelfde huis met een gas CV ketel? Hoe wordt dat berekend?
Ik doe zelf een poging: een gas CV ketel heeft een rendement van zo’n 90% (?) voor verwarming en SWW samen. Dit is een rendement uit aardgas.
Voor de warmtepomp ligt het rendement volgens het EU energielabel op zo’n 170% voor verwarming en SWW samen. Maar dat is geleverde warmte delen door primary energy consumption, dus gecorrigeerd voor de inefficiëntie van de elektriciteitsproductie.
Lijkt dus appels en peren vergelijken.
Hoeveel daalt de hoeveelheid gebruikte (fossiele) energie? En hoeveel verbetert je energielabel dus? Ik vermoed zeker 1, misschien wel 2 stappen omhoog?Primary energy consumption for electricity usage is obtained using Conversion Coefficient (CC), known also as Primary Energy Factor, equal to 2.5, as defined by Ecodesign Commission Regulation (EU) 813/2013.
:strip_exif()/f/image/d9ZgiaChWdHaGuMTZNp6xEXn.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: als de berekening in deze reactie klopt dan is het verschil echt enorm, energielabel vele stappen omhoog, klinkt te mooi om waar te zijn…?
[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-11-2024 21:25 ]
Stel je huis verbruikt 1200 m3 gas voor verwarmen met een gas CV ketel. Volgens de specificaties van de HR ketel een rendement van 107%.
Volgens het werkblad: 1 Nm3 aardgas = 31,65 MJ primaire energie.
Dus 1200 * 31,65 = 37.980 MJ verbruik van primaire energie voor verwarming.
De hoeveelheid warmte die dit opbracht was 1200 m3 * 9,8 kWh * 107% = 12.583 kWh warmte.
Nu de L/W warmtepomp: mijn type heeft een rendement voor verwarming van 183%, reeds gecorrigeerd met de standaard conversiefactor naar primaire energie (zie post hierboven). Dus 12.583 kWh warmte delen door 1,83 maakt 6.876 kWh primaire energie = 24.754 MJ primaire energie.
Dus met deze getallen gaat de consumptie van primaire energie voor verwarming met 35% omlaag. SWW en evt koelen moeten dan nog separaat worden berekend. In veel gevallen dan energielabel 1 stap beter?
Edit: maar dit is dan weer niet verbruik van fossiele energie, zoals voor het energielabel bedoeld wordt

Iemand???
[ Voor 11% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-11-2024 22:40 ]
Jaarrond 120 kuub minder en 8,4% besparing, dat verschil loopt met de dag op.
Afgelopen jaar een paar dingen veranderd:
- 2610Wp zonnepanelen
- zolder 6cm PIR met kieren naar 12cm PIR aansluitend
- T22 radiator van 300cm kruislings aangesloten
- DIYLESS thermostaat ipv iSense met lamme knop
- mechanische ventilatie op bovenverdieping
- 2 heatboosters met elk 15 fans op T22 radiatoren
- aanschaf warmtepompdroger
- keukenboiler ipv cv voor tapwater in de keuken
- G3 filterdoeken in de roosters
- CO2 gestuurd ventileren
- tochtdichte brievenbus
- gordijn voor voordeur
- verwijderen tochtstrip deur woonkamer (bovenverdieping heeft onderdruk, dus er is geen tocht)
Denk dat de meeste winst in de ventilatie en de warmtepompdroger zit. 75% van de was gaat in de droger, dat vocht gooi je daarna in de gootsteen ipv dat je het weg ventileert. De warmte die van de droger af komt hoeft de CV ketel niet te maken.
Onderschat je PIR ook niet. Je warmtepompdroger bespaart de knik vooral tov condensdroger?_JGC_ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:43:
Lekker bezig... mindergas geeft 31% minder gasverbruik over november. 16 kuub minder en 16 graaddagen extra.
- 2610Wp zonnepanelen
- tochtdichte brievenbus
- gordijn voor voordeur
- verwijderen tochtstrip deur woonkamer (bovenverdieping heeft onderdruk, dus er is geen tocht)
Denk dat de meeste winst in de ventilatie en de warmtepompdroger zit. 75% van de was gaat in de droger, dat vocht gooi je daarna in de gootsteen ipv dat je het weg ventileert. De warmte die van de droger af komt hoeft de CV ketel niet te maken.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Ik denk dat de meeste winst in de dakisolatie zit._JGC_ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:43:
Lekker bezig... mindergas geeft 31% minder gasverbruik over november. 16 kuub minder en 16 graaddagen extra.
- 2610Wp zonnepanelen
- tochtdichte brievenbus
- gordijn voor voordeur
Ik heb ook 30% op gas bespaard maar dakisolatie is bij mij echt de grootste besparing geweest. Ben van 0,629 m3 / graaddag naar 0,435 m3 gegaan. Vrijstaande woning van 230m2.
Maar wanneer je tot het gaatje wil gaan moet je het effect van extra muurisolatie ook niet onderschatten.
Hier (vrijstaande woning) zat er al 26 cm rotswol in het plafond/vloer tussen gelijkvloers en zolder (onbewoond) en hadden alle ramen dubbel of driedubbel glas (Ug 0,8 en 0,6). Maar door de buitenmuren in te pakken met 10 cm PIR (en uiteraard de voegen tussen de platen op te spuiten met pur) bovenop de reeds aanwezige 5 cm harde isolatie in de spouwmuur is het verwarmingsverbruik nog eens met de helft gezakt (en moet er in de zomer niet meer gekoeld worden want binnentemp. stijgt niet meer boven de 21/22°C).
Tijdens de dunkelflaute van november kan de woning (leefruimte met open plan) dan tot 20,5°C verwarmd worden met 2 tot 3 kWh per etmaal (en om de drie tot vier dagen een dag verwarmen overslaan).
De rest van de woning (slaapkamers, gang, badkamer, technische ruimte) wordt dan indirect op 16°C gehouden door de interieurverliezen van de verwarmde leefruimte (open plan met keuken en bureel) en de verliezen van het SWW vat in de technische ruimte.
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 09:18 ]
Had geen droger. Alles drogen aan rekjes.wheli schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:57:
[...]
Onderschat je PIR ook niet. Je warmtepompdroger bespaart de knik vooral tov condensdroger?
En die zolder... de vloer is geisoleerd met 6cm PIR (badkamer) en 14cm glaswol (slaapkamer). Verder stoken we boven niet. Wat vooral heel veel verschil maakt is dat we gericht kunnen ventileren ipv ramen die teveel open staan.
Het G3 filterdoek zorgt ervoor dat de roosters minder doorlaten en ook geen vliegjes en troep naar binnen komt, de mechanische ventilatie moet nu zorgen voor de trek.
[ Voor 26% gewijzigd door _JGC_ op 20-11-2024 10:01 ]
Filters in de roosters zal, tenzij de wind er op staat, niet direct zorgen voor minder ventilatie want de ventilatieunit zal met meer weerstand harder moeten werken om (CO2 gestuurd) dezelfde luchtverversing te bereiken. En die unit zal dan in die gevallen dus meer elektriciteit verbruiken.
Boiler bespaart 2-3 kuub per maand in de zomermaanden, dat zet geen zoden aan de dijk. Wat wel helpt is dat als je nu water in de keuken pakt de CV gewoon op laaglast doorstookt voor verwarming. Dat geeft een veel groter verschil in de wintermaanden (dan is ook het leidingwater kouder). Ik was het vooral zat om te wachten op warm tapwater in de keuken, heb nu binnen 5 seconden loeiheet water.Franciesco schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:06:
@_JGC_ mooie verlaging van het gasverbruik! Wel heb je een gedeelte gas vervangen voor elektriciteit wat afhankelijk va het doel op zich natuurlijk prima kan zijn. Maar levert niet perse minder energieverbruik op. B.v. de elektrische boiler en warmtepompdroger.
Filters in de roosters zal, tenzij de wind er op staat, niet direct zorgen voor minder ventilatie want de ventilatieunit zal met meer weerstand harder moeten werken om (CO2 gestuurd) dezelfde luchtverversing te bereiken. En die unit zal dan in die gevallen dus meer elektriciteit verbruiken.
Warmtepompdroger voegt 650W toe als 'ie actief is. Laat dat ding 6x per week draaien voor 2 uur, zit je op 7,8KWh. Dat is een kuub gas per week.
Wat betreft ventilatie, dat was er voorheen helemaal niet, voorheen waren we afhankelijk van een open klepraampje en een rooster in de woonkamer en dan natuurlijke trek. Klepraampje heb ik gisteren dichtgedaan omdat er een guur windje op stond, in de CO2 meting merk je dat niet.
Stroom was over 2023 2250KWh, ik sta voor 2024 op -280KWh. Zonnepanelen hebben sinds plaatsing vorig jaar half december 2886KWh opgewekt, best netjes voor 2610Wp op 30 graden helling zuid. Ben dus meer stroom gaan verbruiken door de droger en de boiler.
:strip_exif()/f/image/Exgyxl0A6KMnTj59xP0iM9rA.png?f=user_large)
Gasketel ligt in de voortuin
Gaskraan dicht
(hopelijk morgen warmte van de nieuwe pana warmtepomp
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Gefeliciteerd! Doe je de cv nog met de Elga?BarryH schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:23:
Het is zover:
[Afbeelding]
Gaskraan dicht
(hopelijk morgen warmte van de nieuwe pana warmtepompboiler
[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 25-11-2024 23:28 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
typeleesfout: warmte komt van een WP van panasonic (een 9J)Aziraphale schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:28:
[...]
Gefeliciteerd! Doe je de cv nog met de Elga?
ELGA ligt ook in de voortuin (nog liefhebbers?)
Weet iemand hoe het zit met het bepalen van het tarief voor de ISDE? Is de uitvoeringsdatum bepalend of de aanvraagdatum?
Ik heb dit jaar mijn volledige woning geisoleerd, de tarieven van 2025 scheelt voor mijn bijna €5k t.o.v. 2024. Ofwel, als het op basis van aanvragen gaat dan kan ik beter even wachten.... (nog tijd genoeg om binnen 24 maanden te zijn).
Logisch lijkt me gewoon moment van uitvoeren maar helemaal duidelijk is het niet.
Edit; de RVO maar eens even gebeld: installatiedatum is leidend.
[ Voor 16% gewijzigd door assje op 26-11-2024 16:14 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat is hét grote nadeel van subsidie op nieuwe apparaten: de tweedehands markt wordt volkomen om zeep geholpen.BarryH schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:32:
ELGA ligt ook in de voortuin (nog liefhebbers?)
Een nieuwe Elga Ace 6 kW (veel moderner en ook sterker dan de oude Elga) kost maar 3750, en daar gaat dan nog € 2700 subsidie vanaf.
Daarmee is een tweedehands zo goed als waardeloos geworden, wat erg jammer is, want die kan nog jarenlang helpen om ergens iemands gasverbruik te verlagen.
Zo is die subsidie toch een heel stuk minder duurzaam.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Rest waarde zal er zijn door toepassing in nieuwbouw of begint bijna niemand daar aan omdat het op de totaalprijs van een woning niks voorsteld!Andrehj schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:38:
[...]
Dat is hét grote nadeel van subsidie op nieuwe apparaten: de tweedehands markt wordt volkomen om zeep geholpen.
Een nieuwe Elga Ace 6 kW (veel moderner en ook sterker dan de oude Elga) kost maar 3750, en daar gaat dan nog € 2700 subsidie vanaf.
Daarmee is een tweedehands zo goed als waardeloos geworden, wat erg jammer is, want die kan nog jarenlang helpen om ergens iemand gasverbruik te verlagen.
In een nieuwbouwwoning gaat echt niemand een oude Elga plaatsen, om heel veel redenen:Leudal schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:46:
Rest waarde zal er zijn door toepassing in nieuwbouw of begint bijna niemand daar aan omdat het op de totaalprijs van een woning niks voorsteld!
- Daar wil je all-electric, dat kan niet met een Elga.
- Installatiewerk wordt door installateur gedaan, die plaatst echt geen tweedehands Elga van onbekende herkomst.
- Die Elga gaat niet voldoen aan de eisen door vergunning en BENG.
- Welke bewoner zou zo'n oude WP in z'n nieuwbouwwoning willen?
Ja, daar baal ik ook van. Bij een monoblock is dan de DHZ markt een optie, maar voor splits is dat toch een stuk lastiger. Niettemin: liefhebbers mogen hem ophalen voor een flesje wijnAndrehj schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:38:
[...]
Dat is hét grote nadeel van subsidie op nieuwe apparaten: de tweedehands markt wordt volkomen om zeep geholpen.
Daarmee is een tweedehands zo goed als waardeloos geworden, wat erg jammer is, want die kan nog jarenlang helpen om ergens iemand gasverbruik te verlagen.
En inderdaad, nu weer lekker warm in huisBarryH schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:23:
Het is zover:
[Afbeelding]
Gaskraan dicht
(hopelijk morgen warmte van de nieuwe pana warmtepomp