• zenman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-02 06:58
In dit topic werd het al aangekondigd, maar om de ervaringen te delen open ik nu toch maar een apart topic.

Moderne energiezuinige pompen kunnen aangestuurd worden door middel van een zogenaamd PWM signaal. De Grundfos UPM3 is zo'n pomp. Zonder PWM-sturing staat ie 24/7 te draaien en reageert op warmtevraag op basis van het gekozen programma (pomp gaat in een bepaalde curve harder en zachter draaien).

Het reguliere type pompschakelaar werkt op basis van stroom in- en uitschakelen. Hoewel sommigen zeggen dat het een 'urban legend' is dat dat slecht zou zijn voor de pomp, ga ik toch af op de fabrikant. Ik ga er dus vanuit dat het continu in- en uitschakelen slecht is voor de pomp. Misschien niet voor het mechanische deel, maar wel voor de fijne regel-elektronica.

We hebben contact gezocht met Grundfos en die gaven de tip dat je de pompcapaciteit middels een PWM-signaal kunt regelen en als je de pompcapaciteit terugregelt naar 5% of lager, dan schakelt de pomp vanzelf uit.

Met behulp van een mechatronica-student is er een prototype ontwikkeld voor de Grundfos UPM3-Hybrid. Dit betreft de componenten en de software.

Het elektrische schema (tekening met de componenten) is door Grundfos beoordeeld en de tips van hun engineer zijn in het ontwerp verwerkt. Met het prototype is proefgedraaid (klik hier voor het filmpje) en het werkt goed. De PCB is inmiddels ontworpen en er zijn er vijf besteld. Over een week of 6 worden ze verwacht en dan gaat het solderen beginnen. :)

Voorkant PCB
Achterkant PCB

23-2-2021: Ze zijn binnen!

[Voor 23% gewijzigd door zenman op 23-02-2021 19:21]

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:58
De plaatjes doen het helaas niet.

Heb je iets meer info over de elektronica? Welk voltage moet met PWM signaal van de Grundfoss zijn?

• zenman
Heronimo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:17:
De plaatjes doen het helaas niet.

Heb je iets meer info over de elektronica? Welk voltage moet met PWM signaal van de Grundfoss zijn?
Ik krijg de plaatjes niet werkend, maar ik heb er nu hyperlinks van gemaakt. Doen die het wel?

• Heronimo
Ja, die doen het wel. Je kan ze ook uploaden binnen het forum zelf.

Word hij gevoed vanuit de pomp of van een aparte 12V voeding? En waar zijn de andere aansluitingen op de print voor? Heb je meer documentatie?

Overigens lijkt Tindie de beste plek om ze via te verkopen.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:57
Is het de bedoeling dat je de pomp ook modulerend gaat aansturen dmv het PWM-signaal? Of is het enkel bedoeld als pompschakelaar. Want dan kun je toch ook gewoon 4-24V op de PWM input zetten (duty cycle 100%) en voor het uitschakelen van de pomp schakel je de spanning weg (duty cycle van 0%). Dan volstaat een relais al.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Uit ervaring (N=1) weet ik dat een Grundfos Alpha 1 pomp er geen problemen heeft om circa 600x per dag geschakeld te worden. Betreft een installatie in een bedrijf die niet goed werkt, maar de eigenaar niks aan wilt doen. Gigantisch gasverbruik en elektraverbruik, maar toch niks willen doen :P

Pompje gaat telkens aan, uit, aan, uit, etc. Denk elk jaar wel iets van 219.000 schakelingen :X

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• PumpIT
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-03 14:33
Hier de 4e jaars HBO Mechatronica student.

De toelichting:

Wij gebruiken de Grundfos UPM3 Hybrid pomp om het (warme) water in onze vloerverwarming rond te pompen.
Het probleem dat wij ondervonden met deze pomp is dat hij altijd aan staat, ook wanneer het zomer is en er geen warmtevraag is. Wat zonde is want zo verspil je energie, verkort je de levensduur van de pomp en genereer je onnodig geluid.
Wij wilden de pomp dus uit en aan kunnen zetten en alle % daartussen. Wij wilden de pomp aan hebben als er warmtevraag was (vanuit de woning/thermostaat) of wanneer de pomp 24 uur lang uit had gestaan (om vastzitten en kromtrekken te voorkomen in de zomer). Maar dit kon dus niet met een normale pompregelaar omdat deze de stroomtoevoer schakelt, wat zorgt voor hoge piekspanningen, wat slecht is voor de elektronica van de Grundfos pomp.
We moesten dus gebruik gaan maken van de PWM-interface van de Grundfos pomp. Dit PWM-signaal moest tussen de 4-24 volt zijn, tussen de 100hz en 4khz zijn en het volgende profiel volgen:

Wanneer je de pomp dus uit wilt hebben moet je >95% ON PWM signaal sturen. Als je hem op vol vermogen aan wilt hebben moet je <10% ON PWM signaal sturen. Het PWM-signaal dat wij gebruiken is op ongeveer 12V (spanning van aangesloten adapter), met een stroomreductie zodat er nooit kortsluiting kan ontstaan bij o.a. het aansluiten. Wij gebruiken geen relais, maar een N-channel Logic level mosfet waarmee we het 3.3V PWM signaal van de WEMOS D1 MINI om kunnen zetten naar het 12V PWM-signaal.
Zo kunnen wij de pomp exact regelen, en dit is nog goedkoper dan een relais ook! Zo regelen wij de pomp afhankelijk van de temperatuur van de leidingen. Is de leiding en dus het water heel heet? Dan doen we hem wat harder. Is de temperatuur van de leiding bijna onder de drempelwaarde? Dan doen we rustig aan. Hiermee kunnen wij ook de pomp rustiger laten starten/stoppen zodat je minder merkt dat hij start (i.p.v. een aan of uit signaal van een relais)
De drie aansluitingen die de printplaat heeft zijn voor:
  • 12V voeding (12V+ en GND)
  • PWM-signaaldraad van Grundfos pomp (signaal draad = bruin en gronddraad = blauw)
  • NTC-weerstand (2 aansluitingen voor pootjes van de MF-58-10K) (Deze weerstand is afhankelijk van de temperatuur en wordt geplaatst op de leiding om te meten hoe warm hij is).
Verder heeft de pompregelaar een menu (128x32 pixels scherm) die bestuurd kan worden middels een rotary encoder (met weerstanden en condensators voor bounce preventie - voor de elektrotechnici :) en een reset knop. Dit scherm gaat automatisch uit zodat hij niet inbrandt, om toch te kunnen zien of de pomp aanstaat is er een status LED geplaatst.
In het menu zijn inmiddels al 8 dingen in te stellen:
  • Temperatuur drempel (vanaf welke leiding temperatuur (in Celsius) moet de pomp aan?)
  • Temperatuur max (bij welke temperatuur moet de pomp op maximaal vermogen draaien?)
  • Min PWM % (Met welke minimale snelheid moet de pomp draaien bij de drempelwaarde en de 24 uur niet gedraaid dienst)
  • Max PWM % (Wat is de maximale snelheid waarbij je niet gek wordt van het lawaai?)
  • Slope / Richtingscoëfficiënt (Hoe snel moet de pomp naar een ingestelde waarde gaan?)
  • Time on (hoe lang moet de pomp aan blijven als de temperatuur 1 graden onder de drempelwaarde is en bij de 24 uur dienst?)
  • Dim timer (Na hoeveel minuten zonder user-input mag het scherm uit?
In het hoofdmenu wordt weergegeven wat de temperatuur is van de leiding, ook kan worden ingezien hoelang de regelaar al ongehinderd draait.

Later worden meer functies toegevoegd. Zo heeft de ESP8266 chip een Wifi-antenne die ik kan gebruik om te verbinden met het internet. Hiermee zou ik bijvoorbeeld een rapport kunnen mailen met hierin allerlei gegevens (grafiek met gemeten temperatuur, tabel met hoeveel keer de pomp aan geweest, wanneer, hoelang, etc.). Ook zou ik een app kunnen ontwikkelen waarmee je de instellingen draadloos kan aanpassen en gegevens kan inzien. Etcetera.

Ik hoop zo iets meer duidelijkheid te creëren.

Schroom niet om dingen te vragen.
Ik zal ook dingen toevoegen aan deze reactie als ik denk dat ik iets heb gemist.

[Voor 6% gewijzigd door PumpIT op 10-02-2021 22:30]

• zenman
S-te-fan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:48:
Is het de bedoeling dat je de pomp ook modulerend gaat aansturen dmv het PWM-signaal? Of is het enkel bedoeld als pompschakelaar?
Ik weet niet wat je precies verstaat onder modulerend maar het wordt een geavanceerde instelbare pompschakelaar (in ons geval voor de vloerverwarming). Zie reactie van pumpIT.

[Voor 16% gewijzigd door zenman op 10-02-2021 22:08]

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:57
zenman schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:05:
[...]

Ik weet niet wat je precies verstaat onder modulerend maar het wordt een geavanceerde instelbare pompschakelaar (in ons geval voor de vloerverwarming). Toerental wordt langzaam opgeschroefd tot het niveau dat gewenst is (instelbaar). Tempo waarin het gebeurt is ook instelbaar etc. etc. (zie ook het filmpje).
Dat bedoelde ik inderdaad met moduleren. Gaaf project!

• Heronimo
PumpIT schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:02:
Hier de 4e jaars HBO Mechatronica student.

De toelichting:

Wij gebruiken de Grundfos UPM3 Hybrid pomp om het (warme) water in onze vloerverwarming rond te pompen.
Het probleem dat wij ondervonden met deze pomp is dat hij altijd aan staat, ook wanneer het zomer is en er geen warmtevraag is. Wat zonde is want zo verspil je energie, verkort je de levensduur van de pomp en genereer je onnodig geluid.
Wij wilden de pomp dus uit en aan kunnen zetten en alle % daartussen. Wij wilden de pomp aan hebben als er warmtevraag was (vanuit de woning/thermostaat) of wanneer de pomp 24 uur lang uit had gestaan (om vastzitten en kromtrekken te voorkomen in de zomer). Maar dit kon dus niet met een normale pompregelaar omdat deze de stroomtoevoer schakelt, wat zorgt voor hoge piekspanningen, wat slecht is voor de elektronica van de Grundfos pomp.
We moesten dus gebruik gaan maken van de PWM-interface van de Grundfos pomp. Dit PWM-signaal moest tussen de 4-24 volt zijn, tussen de 100hz en 4khz zijn en het volgende profiel volgen:
[Afbeelding]

Wanneer je de pomp dus uit wilt hebben moet je >95% ON PWM signaal sturen. Als je hem op vol vermogen aan wilt hebben moet je <10% ON PWM signaal sturen. Het PWM-signaal dat wij gebruiken is op ongeveer 12V (spanning van aangesloten adapter), met een stroomreductie zodat er nooit kortsluiting kan ontstaan bij o.a. het aansluiten. Wij gebruiken geen relais, maar een N-channel Logic level mosfet waarmee we het 3.3V PWM signaal van de WEMOS D1 MINI om kunnen zetten naar het 12V PWM-signaal.
Zo kunnen wij de pomp exact regelen, en dit is nog goedkoper dan een relais ook! Zo regelen wij de pomp afhankelijk van de temperatuur van de leidingen. Is de leiding en dus het water heel heet? Dan doen we hem wat harder. Is de temperatuur van de leiding bijna onder de drempelwaarde? Dan doen we rustig aan. Hiermee kunnen wij ook de pomp rustiger laten starten/stoppen zodat je minder merkt dat hij start (i.p.v. een aan of uit signaal van een relais)
De drie aansluitingen die de printplaat heeft zijn voor:
  • 12V voeding (12V+ en GND)
  • PWM-signaaldraad van Grundfos pomp (signaal draad = bruin en gronddraad = blauw)
  • NTC-weerstand (2 aansluitingen voor pootjes van de MF-58-10K) (Deze weerstand is afhankelijk van de temperatuur en wordt geplaatst op de leiding om te meten hoe warm hij is).
Verder heeft de pompregelaar een menu (128x32 pixels scherm) die bestuurd kan worden middels een rotary encoder (met weerstanden en condensators voor bounce preventie - voor de elektrotechnici :) en een reset knop. Dit scherm gaat automatisch uit zodat hij niet inbrandt, om toch te kunnen zien of de pomp aanstaat is er een status LED geplaatst.
In het menu zijn inmiddels al 8 dingen in te stellen:
  • Temperatuur drempel (vanaf welke leiding temperatuur (in Celsius) moet de pomp aan?)
  • Temperatuur max (bij welke temperatuur moet de pomp op maximaal vermogen draaien?)
  • Min PWM % (Met welke minimale snelheid moet de pomp draaien bij de drempelwaarde en de 24 uur niet gedraaid dienst)
  • Max PWM % (Wat is de maximale snelheid waarbij je niet gek wordt van het lawaai?)
  • Slope / Richtingscoëfficiënt (Hoe snel moet de pomp naar een ingestelde waarde gaan?)
  • Time on (hoe lang moet de pomp aan blijven als de temperatuur 1 graden onder de drempelwaarde is en bij de 24 uur dienst?)
  • Dim timer (Na hoeveel minuten zonder user-input mag het scherm uit?
In het hoofdmenu wordt weergegeven wat de temperatuur is van de leiding, ook kan worden ingezien hoelang de regelaar al ongehinderd draait.

Later worden meer functies toegevoegd. Zo heeft de ESP8266 chip een Wifi-antenne die ik kan gebruik om te verbinden met het internet. Hiermee zou ik bijvoorbeeld een rapport kunnen mailen met hierin allerlei gegevens (grafiek met gemeten temperatuur, tabel met hoeveel keer de pomp aan geweest, wanneer, hoelang, etc.). Ook zou ik een app kunnen ontwikkelen waarmee je de instellingen draadloos kan aanpassen en gegevens kan inzien. Etcetera.

Ik hoop zo iets meer duidelijkheid te creëren.

Schroom niet om dingen te vragen.
Ik zal ook dingen toevoegen aan deze reactie als ik denk dat ik iets heb gemist.
Kijk, dat is interessante info!

Qua functies zou ik bijvoorbeeld eens naar dit project kijken:
Itho daalderop CVE wifi control add-on module

Onmisbaar lijkt me in ieder geval MQTT om hem via je home automation aan te kunnen sturen en de temperaturen van aanvoer en retour uit te kunnen lezen.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:26

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Leuk projectje :) Maar ik moest wel gelijk gniffelen dat de PCB maker zich zelf niet aan de enorme tekst heeft gehouden ;) Iets voor rev 2 dus.

Qua spanning, viel dit niet te betrekken uit de pomp? Ik zie in de handleiding In, Ref, Out. Zo niet, voeg een reverse protection diode toe op rev 2 voor de 12V ;)

En voor de voeding, waarom niet een LM7812? Of eigenlijk nog beter, waarom niet voeden via USB? Geeft je makkelijke, goedkope en veilige voedingen en 5V is genoeg. Als je de MV7805 wilt blijven gebruiken zou ik nog wel even naar de design considerations daarvan kijken ;)

En waarom de Rotary niet op de PCB? En als je extern wilt, waarom dan zo evil hier twee headers voor te pakken :+

En voor rev 2, zorg dat + en - in dezelfde oriëntatie op je aansluitingen zit. Aanvoer is nu precies gespiegeld van uitvoer. Weet ook dat die schroefklemmen in duo niet heel stevig zijn. Zou dus overwegen de 6 schroefaansluitingen in lijn te zetten.

220Ω is met een modern ledje nog steeds best veel licht :p

Voor wifi, is een leuk extraatje. Zou geen tijd besteden aan een app, immers hoe vaak zou je alleen daarin willen kijken? Een webpage zou nog leuk zijn. Iets als een grafiekje is natuurlijk ook erg leuk op de OLED.

Maar waar je zeker naar zou moeten kijken voor het Wifi deel is MQTT! :) En ben schijnbaar ondertussen niet meer de eerste die dat roept :D

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:28
Misschien ook meteen een temperatuur begrenzer implementeren, dus dat de pomp weer stopt boven een ingestelde waarde.

Leuk project, succes!

• Dre
  • Niet online
@PumpIT
Kan je geen voeding halen uit de pomp zelf. Is wel zo makkelijk. Wel natuurlijk op eigen risico.

[Edit] Oh, ik zie dat PWM aansluiting extern verkregen is. Dan heb je nog garantie ;)

[Voor 73% gewijzigd door Dre op 11-02-2021 10:36]

• zenman
@septillion
...ik moest wel gelijk gniffelen dat de PCB maker zich zelf niet aan de enorme tekst heeft gehouden ;) Iets voor rev 2 dus.
Dat maakt me nieuwsgierig en dus heb ik hier een vraag over :). Wat bedoel je hiermee, is het lettertype te groot of staat er teveel tekst op? Zijn er ergens wereldwijde afspraken over hetgeen je wel/niet op een PCB hoort te zetten?

• septillion

septillion

@zenman Nee, probleem is niet de tekst. Maar dat juist de antenne van de ESP midden boven een ground plane zit en je dus enorm aan het shielden bent. Beter is het om de ESP meer naar de rand te brengen en geen groundplane achter de antenne te hebben. Dit is dus ook precies wat je ziet in de meeste commerciële ESP of Zigbee producten. Het is niet gelijk heilig makend maar het is iets kleins wat je kan doen om het bereik zo goed mogelijk te houden.

• 10guppy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17
Interessant project, ik heb dezelfde pomp in mijn vloer verdeler zitten en was naar zoiets opzoek.
Zelf heb ik een elektronica achtergrond maar nog niet de tijd gevonden om er zelf iets voor te ontwikkelen.

Verder actief bezig om ons huis te verduurzamen en om de cv-ketel (als deze stuk gaat) te vervangen door een warmtepomp. Deze kunnen vaak ook koelen dus wellicht is dat een interessante functie om toe te voegen aan de regelaar zodat de pomp dan ook gaat draaien.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit vind ik echt een eindbazenproject!!

Dikke complimenten!

Wise enough to play the fool

• PumpIT
Iedereen bedankt voor de antwoorden, ik lees ze allemaal en steek hier een boel van op!

@septillion
Heel erg bedankt voor je antwoord. Heb hier een hoop dingen uit opgestoken.
Zo ben ik niet opgeleid voor het ontwerpen van PCB's en wist ik dus niet dat je geen ground plane moet plaatsen onder een antenne (achteraf wel logisch).

Over de PWM output van de pomp:
Valt dit wel te gebruiken als voeding voor de pomp? de ref out is geloof ik een 75 PWM output signaal dat aangeeft hoe hard de pomp draait.

De reverse protection is inderdaad slim, een 5v voeding proberen (en dus pwm ook naar 5 v) ga ik ook eens proberen voor de v2. Stuk makkelijker om zo'n voeding te vinden in iemands lade dan een 12v.

De rotary encoder komt niet op de PCB omdat de PCB ingebouwd wordt in een lasdoosje (elektronica doosje). Het scherm kan nog wel bekeken worden nadat de PCB ingebouwd is doordat we een plexi glas raampje maken in het lasdoosje. De reden dat ze gescheiden zijn is dat het dan makkelijker te zien is welke header voor welke pin van de rotary encoder bedoelt is, maar achteraf was het misschien handiger om dit gewoon te documenteren in de silk screen, dit levert namelijk een hoop meer gepruts op.

De oriëntatie van de aansluitingen is inderdaad verwarrend en zal ik ook aanpassen. De 6 schroefklemmen zal ik lijn zetten wanneer ik merk dat het niet stevig is (is namelijk wel mooi dat je ze in elkaar kan schuiven). Had dit niet zo ontworpen omdat dit het designen van de PCB lastiger maakt (en dit de eerste keer is dat ik dit doe).

Bij de volgende firmware update zal ik een optie maken waarbij de status led ingesteld kan worden op helderheid (is inderdaad nu wat fel).

Voor het wifi deel kan ik zowel een webpage als app maken. Het maken van een app is vrij simpel zodra je de webpage af is. Je maakt dan gewoon gebruik van GET en POST binnen de app. Voor het maken van de app gebruik ik een simpele drag en drop applicatie van mit.edu (https://appinventor.mit.edu/).

MQTT en andere opties zal ik ook eens onderzoeken.

• septillion

septillion

PumpIT schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:53:
Over de PWM output van de pomp:
Valt dit wel te gebruiken als voeding voor de pomp? de ref out is geloof ik een 75 PWM output signaal dat aangeeft hoe hard de pomp draait.
Dat weet ik niet, ik kon zo 123 niet vinden wat de derde aansluiting was dus vroeg mij af of dit niet toevallig voeding was. Als het de pompsnelheid is lijkt me niet dat je die voor de spanning kan gebruiken. Wel zou me dat erg interessant lijken om ook aan de ESP te voeren.
De rotary encoder komt niet op de PCB omdat de PCB ingebouwd wordt in een lasdoosje (elektronica doosje). Het scherm kan nog wel bekeken worden nadat de PCB ingebouwd is doordat we een plexi glas raampje maken in het lasdoosje. De reden dat ze gescheiden zijn is dat het dan makkelijker te zien is welke header voor welke pin van de rotary encoder bedoelt is, maar achteraf was het misschien handiger om dit gewoon te documenteren in de silk screen, dit levert namelijk een hoop meer gepruts op.
Enkele connector lijkt me inderdaad makkelijker. Maar kan je niet een standaard doosje vinden waar het geheel incl vaste rotary zo in zijn geheel in kan? Maakt het leven nog weer wat makkelijker.
De oriëntatie van de aansluitingen is inderdaad verwarrend en zal ik ook aanpassen. De 6 schroefklemmen zal ik lijn zetten wanneer ik merk dat het niet stevig is (is namelijk wel mooi dat je ze in elkaar kan schuiven). Had dit niet zo ontworpen omdat dit het designen van de PCB lastiger maakt (en dit de eerste keer is dat ik dit doe).
De print is op zich niet zo heel vol dus zou dit dan gewoon zien als mooie uitdaging :+
Voor het wifi deel kan ik zowel een webpage als app maken. Het maken van een app is vrij simpel zodra je de webpage af is. Je maakt dan gewoon gebruik van GET en POST binnen de app. Voor het maken van de app gebruik ik een simpele drag en drop applicatie van mit.edu (https://appinventor.mit.edu/).
Ja, op zich natuurlijk wel, dan is het niet zo veel werk extra. Zelf ben ik geen fan van apps voor dingen die ik niet dagelijks gebruik en de trend dat alles via een app moet. Snelkoppeling naar de webpage voldoet naar mijn idee dan net zo goed.
MQTT en andere opties zal ik ook eens onderzoeken.
d:)b

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-03 10:44

bonyuri

Investigator!

Dit klinkt zeer interessant. Ik heb een tijdje mijn pomp in- en uitgeschakeld aan de hand van warmtevraag, maar ik was toch ook bang dat de pomp daar op langere termijn last van ging krijgen.
Ik heb exact zo'n zelfde Grundfos pomp, dus als ik op de een of andere manier iets kan testen houd ik me aanbevolen!

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• zenman
UPDATE 26-3-2021:

De eerste soldeerpoging leek in orde, toch functioneerde de opstelling niet. Ligt het aan de PCB, het ontwerp, een defect component, een slecht contact? Bij het de-solderen hebben helaas niet alle componenten het overleefd. We hebben nog geen tijd gevonden een hernieuwde poging te doen. Solderen, de-solderen en debuggen is nogal tijdrovend en solderen is niet bepaald onze sterkste kant en de vrije tijd is schaars. Zodra er weer tijd is, gaan we er mee verder.

• septillion

septillion

@zenman Werking zou je met een scope toch goed moeten kunnen zien?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 6% gewijzigd door septillion op 28-03-2021 22:17]

• zenman
septillion schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:16:
@zenman Werking zou je met een scope toch goed moeten kunnen zien?
Een scope, die hebben we niet.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• septillion

septillion

@zenman Dat is zo ver nog niet (y)

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-01 21:47
Is dit projectje nog onderweg? Klinkt wel goed voor mijn nieuwe vloerverwarmingsinstallatie.

http://www.klaasje.com

• zenman
fotoklaasje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 00:45:
Is dit projectje nog onderweg? Klinkt wel goed voor mijn nieuwe vloerverwarmingsinstallatie.
Ja, is nog onderweg. Troubleshooting en bug fixes staan gepland voor laatste kwartaal 2021.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pino Blauw
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-03 12:14
Neemt de controller die jullie ontwikkelen de aansluiting helemaal over of schakelt jullie controller de pomp alleen in standby als er geen warmtevraag is?
Bliift Auto Adapt gewoon functioneren wanneer er wel warmtevraag is zegmaar?

Ik zie veel extras en uitbreidingen in de reacties maar ik raad jullie aan om eerst alleen de schakeling naar standby bij geen warmtevraag en eens per 24u even draaien tegen vastlopen te implementeren. De meest basic pwm pompschakelaar zegmaar.

• zenman
Dankje @Pino Blauw.
De aansluiting (eigenlijk meer de aansturing) wordt volledig overgenomen.
Auto-Adapt functie, dat zegt me niets. Wat doet dat en waar is dat voor nodig?
Keep it simple, mee eens.

[Voor 10% gewijzigd door zenman op 06-10-2021 12:00]

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-03 17:33
Interessant project! Kwam het tegen op YouTube, goed dat daar de link naar hier staat.

Ik ben zelf ook bezig om de verdeler van mijn vloerverarming te verbeteren. Nu nog een standaard 25 jaar oude mengverdeler die uitgelegd is op tenminste 60 °C warm CV-water. Maar een huidige CV-ketel levert dat hopelijk niet. Via een DAB EvoPlus pomp op het idee gekomen om de pomp van de vv-verdeler te gaan regelen, maar dan op basis van temperatuurverschil. Dus het verschil tussen vloer in en vloer uit. Is dat niet een idee?

In de video kan ik niet zien waar je warm water vandaan komt, stadsverwarming? Je meet nu de ingaande temperatuur voor de thermostaatknop. Die thermostaat begrenst de hoeveelheid water de vloer in tot de ingestelde waarde (35 à 40 °C). De toevoertemperatuur is, zeker bij stadsverwarming, constant. De echte vraag naar verwarmingsvermogen meet je denk ik alleen over de verdeler. Als het water over de vloer veel in temperatuur daalt (hoge delta T) is er veel warmtevraag, en anders minder.

Kijk ook eens bij WTH naar de hybride verdeler, die heeft ook een regeling van de pomp:
https://www.wth.nl/upload..._Verdeler_stappenplan.pdf

WTH levert de hybride verdeler niet meer zo, maar nu als module met de UMR2 regeling. Ben aan het kijken of ik dat ga laten installeren. Dan wordt de pomp aangestuurd als elektronische temperatuurregeling.

Succes!

• zenman
@Sir Bacon: Klopt, warm water komt van de stadsverwarming. Het (veel te) hete water wordt in 'golven' ingevoerd in de vloerverwarming.

WTH heeft zeker mooie producten, ik vind ze zelf nogal aan de prijs, maar de oplossingen die ze bieden zijn me ook veel te uitgebreid. Ons project wordt een eenvoudige en goedkope pompschakelaar voor moderne pompen. Dit als alternatief voor de huidige pompschakelaars die simpelweg de stroom in- en uitschakelen (met kans op beschadiging van gevoelige elektronica in de pompen).

WTH heeft hier zelf geen goedkope simpele oplossing voor, maar ze kunnen altijd komen praten natuurlijk 8)

• Pino Blauw
zenman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 07:53:
Auto-Adapt functie, dat zegt me niets. Wat doet dat en waar is dat voor nodig?
De UMP3 pompen hebben verschillende werkingscurves/controle strategieën. 3 curves (laag, middel en hoog) voor proportionele druk, Constante druk en Constant toerental. Voor proportionele druk en Constante druk hebben de meeste UMP3 pompen ook een Auto Adapt stand die op basis van de systeemweerstand zelf schakelt tussen die curves, en de juiste pompdruk creëert en dus niet onnodig veel druk creëert en energie verbruikt of niet te weinig druk creëert waardoor het systeem langzaam of onstabiel gaat reageren.

Ik begrijp de documentatie nog lang niet maar is PWM sturing (jullie controller) niet puur op toerental (of door jullie controller gecorrigeerd aan de hand van aanvoer temperatuur, in ieder geval niet op basis van de systeemdruk)?

Als jullie zelf de aansturing via PWM bepalen zal dat dus voor elke gebruiker/systeem waarschijnlijk aangepast moeten worden?

Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is maar ik zou dus graag willen dat de pomp op Auto Adapt modus draait tenzij er een standby signaal gegeven wordt.

https://www.vvs-eksperten.../346154900_-_datablad.pdf
(Vanaf pagina 28)

• zenman
Bedankt voor de toelichting @Pino Blauw. Onze PWM aansturing is inderdaad alleen gericht op toerental, zonder verder te rekenen met aanvoertemp/retourtemp, druk etc. Het is volgens mij ook niet mogelijk om geautomatiseerd te switchen tussen “externe PWM-aansturing” en “interne aansturing (Auto-adapt)”. Zodra je een externe PWM-aansturing aansluit, moet je namelijk de pomp instellen op een ander programma en daarmee haal je ‘m van de “automaat” af.

Het zou mooi zijn wanneer Grundfos de interne regeling uitbreidt met een optie om de pomp stil te zetten wanneer er geen warmtevraag is (incl. 24-uurs beveiliging), dan zou een externe pompschakelaar niet nodig zijn.

• Sir Bacon
zenman schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:58:
@Sir Bacon: Klopt, warm water komt van de stadsverwarming. Het (veel te) hete water wordt in 'golven' ingevoerd in de vloerverwarming.
Als het in 'golven' komt, is je regeling dan wel stabiel? Is de invoer van de stadsverwarming dan wel goed geregeld? Ken je deze video: YouTube: Duurzame energie #26 Wth stadsverwarmingsverdeler waterzijdig inr...? Zelfde installatie maar daar zit bijvoorbeeld een inregelventiel in de retour zodat er niet een grote bak heet water tegelijk in komt.
WTH heeft zeker mooie producten, ik vind ze zelf nogal aan de prijs, maar de oplossingen die ze bieden zijn me ook veel te uitgebreid. Ons project wordt een eenvoudige en goedkope pompschakelaar voor moderne pompen. Dit als alternatief voor de huidige pompschakelaars die simpelweg de stroom in- en uitschakelen (met kans op beschadiging van gevoelige elektronica in de pompen).

WTH heeft hier zelf geen goedkope simpele oplossing voor, maar ze kunnen altijd komen praten natuurlijk 8)
Zeker, wel wat aan de prijs ;). We gaan het zien als de offerte komt.

Verder denk ik nog steeds dat je naar de Delta T over de vloer moet kijken, dus vloer in en vloer uit. Maar wellicht eerst beginnen met wat je nu van plan bent. Als je extra sensoren kwijt kan zou ik wel vloer in en vloer uit erbij gaan meten. Dan heb je in ieder geval die gegevens erbij, kunt je altijd later kijken of je er wat mee doet.

• Sir Bacon
Overigens kwam ik deze pompen tegen op marktplaats:
https://link.marktplaats.nl/a1293238101

Van het Duitse merk Evenes, onderdeel van Weinmann & Schanz:
https://www.weinmann-scha...gth-180-mm-sid126270.html
Hier staan ook de handleiding en technische gegevens.

Relatief goedkope pompen met PWM aansluiting. Wellicht interessant in combinatie met de pompschakelaar 2.0

• 10guppy
Ik volg dit topic nog steeds en het begint te kriebelen om zelf eens te gaan spelen met mijn pomp. Heeft iemand de specificatie van de control/ PWM connector op de UPM3 pomp? (en eventueel een suggestie waar ik deze als particulier kan bestellen)

• PumpIT
De PWM connector is door Grundfos zelf ontwikkeld. Bij ons is de pomp geleverd met PWM connector en kabel, indien dit bij u niet het geval is kunt u deze bijvoorbeeld hier bestellen:
https://www.heiz24.de/Gru...-circulators-NEW?curr=EUR
Hierbij een illustratie:

De kabel is ongeveer een meter lang.
Bruin = IN (PWM signaal van regelaar naar pomp zodat de pomp aangestuurd kan worden)
Blauw = REF (om grondsignaal van beide apparaten koppelen zodat deze niet gaat floaten)
Zwart = OUT (PWM signaal van pomp naar regelaar, kan gebruikt worden voor feedback / debug)

Houd bij het sturen van een PWM signaal naar de pomp wel rekening met de elektrische schakeling die je hiervoor gebruikt. (gebruik weerstanden om de stroom naar de pomp te limiteren) De correcte elektrische schakeling heeft Gründfos met mij gedeeld en is beschikbaar indien hier interesse voor is.

p.s. Ik zal de komende weken dit project weer oppakken.

[Voor 10% gewijzigd door PumpIT op 19-11-2021 17:54]

• zenman
Eindelijk is het prototype op PCB gereed. Het werkt prima!

Bedankt voor alle reacties. Er is genoeg input voor een doorontwikkeling, wie weet...

Hier staat het filmpje van de PCB-versie.

• Pino Blauw
zenman schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:46:
Eindelijk is het prototype op PCB gereed. Het werkt prima!

Bedankt voor alle reacties. Er is genoeg input voor een doorontwikkeling, wie weet...

Hier staat het filmpje van de PCB-versie.
[YouTube: pompschakelaar 2]
Ga je de PCB ook verkopen? Via Tindie ofzo

• PumpIT
Dag allen, bedankt voor jullie aanmoedigingen en constructieve feedback.
Ik ben blij dat het prototype al meerdere dagen foutloos functioneert en de PCB in één keer goed blijkt te zijn (verbeteringspunten daargelaten).
Achteraf bleek de eerste poging mislukt te zijn vanwege matig soldeerwerk en een defect OLED scherm.

Er zijn 2 Pcb's over, deze worden binnenkort verkocht op Tindie, zoals in meerdere reacties is aanbevolen. (Ik wacht nog op goedkeuring van een Tindie medewerker)

Ik overweeg bij veel interesse een V2 te maken er is namelijk genoeg input en potentie om dit product door te ontwikkelen en op de markt te zetten. De domeinnaam pumpit.nl heb ik alvast geclaimd 8)

Aanpassingen en features welke ik overweeg bij het maken van een V2:
  • Tweede temperatuur sensor
  • Kleinere PCB met geïntegreerde chip en enkel noodzakelijke componenten op SMT grootte
  • MQTT voor home automation
  • Website voor het opslaan en uitlezen van data en het instellen van parameters
  • Regeling voor Solar pompen
  • Regeling om te koelen bij gebruik van een warmtepomp in de zomer
  • Temperatuur begrenzer implementeren welke voorkomt dat heet leidingwater schade aanricht aan een (houten)vloer
  • Instelling voor status LED licht intensiteit en scherm verticaal spiegelen
  • Input vrijmaken voor de feedback kabel van de pomp zodat het actieve toerental van de pomp uitgelezen/gecontroleerd kan worden
  • Ground plane verwijderen bij de wifi antenne een beter bereik
  • Weerstand van de LED verhogen, is nu erg fel
  • Reverse protection diode voor de voeding
  • Aansluiting van PWM omdraaien zodat + en - oriëntatie overeenkomt met de voeding
  • 5V voeding i.p.v. 12V, hiervan zijn veel meer voedingen beschikbaar en er kan een (micro)USB-aansluiting gebruikt worden
  • Stekkers gebruiken i.p.v. schroefterminals
Verder ben ik ben ik op zoek naar andere pomp modellen/merken welke ook aangestuurd kunnen worden met een extern PWM-signaal. Dan kan ik ook rekening houden met de vereisten van deze modellen bij de ontwikkeling van de V2 pompregelaar.

Mogelijk een leuk idee;
Zelfde concept gebruiken als de huidige pompschakelaars, waarbij de stekker van de pomp in de pompregelaar gestopt kan worden zodat maar één stopcontact benodigd is.

Het blok zal niet het voedingssignaal schakelen, zoals de huidige pompschakelaars doen, maar het PWM-signaal gebruiken om de pomp aan te sturen middels een externe kabel. Ook zal het blok een aansluiting krijgen voor de één of meerdere temperatuur sensor(en).

Graag zie ik jullie reactie tegemoet.

• 10guppy
Leuk te lezen dat de nieuwe proto's functioneel zijn.

Wat betreft integratie, zou het niet interessant zijn om hem via USB te voeden. dan kan de gebruiker een zuinige (en universele) USB voeding gebruiken of een USB stopcontact om slechts een wandcontactdoos te gebruiken.

Voor de PWM word nu 12V gebruikt, dat zou nog steeds kunnen met een simpele boost converter.
Voordeel van niet zelf de stekker kant maken is dat je heel het design laagspanning kunt houden, en je eventuele eindproduct blijft goedkoper omdat je de adapter en voedingskabel niet mee hoeft te leveren.

• PumpIT
Goed punt @10guppy, het design laagspanning houden is functioneel en economisch een goed idee.
En dankzij een simpele contactdoos met usb aansluiting kan de pompregelaar dan alsnog aangesloten worden op hetzelfde stopcontact als de pomp.
Ik zal dit meenemen bij het ontwerpen van de V2.

• Pino Blauw
PumpIT schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:15:
Dag allen, bedankt voor jullie aanmoedigingen en constructieve feedback.
Ik ben blij dat het prototype al meerdere dagen foutloos functioneert en de PCB in één keer goed blijkt te zijn (verbeteringspunten daargelaten).
Achteraf bleek de eerste poging mislukt te zijn vanwege matig soldeerwerk en een defect OLED scherm.

Er zijn 2 Pcb's over, deze worden binnenkort verkocht op Tindie, zoals in meerdere reacties is aanbevolen. (Ik wacht nog op goedkeuring van een Tindie medewerker)

Ik overweeg bij veel interesse een V2 te maken er is namelijk genoeg input en potentie om dit product door te ontwikkelen en op de markt te zetten. De domeinnaam pumpit.nl heb ik alvast geclaimd 8)

Aanpassingen en features welke ik overweeg bij het maken van een V2:
  • Tweede temperatuur sensor
  • Kleinere PCB met geïntegreerde chip en enkel noodzakelijke componenten op SMT grootte
  • Temperatuur begrenzer implementeren welke voorkomt dat heet leidingwater schade aanricht aan een (houten)vloer
  • Input vrijmaken voor de feedback kabel van de pomp zodat het actieve toerental van de pomp uitgelezen/gecontroleerd kan worden
  • Ground plane verwijderen bij de wifi antenne een beter bereik
  • Weerstand van de LED verhogen, is nu erg fel
  • Reverse protection diode voor de voeding
  • Aansluiting van PWM omdraaien zodat + en - oriëntatie overeenkomt met de voeding
  • 5V voeding i.p.v. 12V, hiervan zijn veel meer voedingen beschikbaar en er kan een (micro)USB-aansluiting gebruikt worden
  • Stekkers gebruiken i.p.v. schroefterminals
  • Terminals in één rij tegen elkaar aan plaatsen, huidige opstelling is niet erg robuust
Verder ben ik ben ik op zoek naar andere pomp modellen/merken welke ook aangestuurd kunnen worden met een extern PWM-signaal. Dan kan ik ook rekening houden met de vereisten van deze modellen bij de ontwikkeling van de V2 pompregelaar.

Mogelijk een leuk idee;
Zelfde concept gebruiken als de huidige pompschakelaars, waarbij de stekker van de pomp in de pompregelaar gestopt kan worden zodat maar één stopcontact benodigd is.
[Afbeelding]
Het blok zal niet het voedingssignaal schakelen, zoals de huidige pompschakelaars doen, maar het PWM-signaal gebruiken om de pomp aan te sturen middels een externe kabel. Ook zal het blok een aansluiting krijgen voor de één of meerdere temperatuur sensor(en).

Graag zie ik jullie reactie tegemoet.
Super dat het allemaal voorspoedig gaat.
Denk voor jezelf wel goed na over wat voor richting je uit wilt met jouw idee.

Je kunt je pcb ontwerp op een pcb fabrikant site zetten waarna je provisie krijgt voor elk via die website verkochte pcb, en het een soort van open source community supported product wordt. Er valt dan minder te verdienen maar je hebt er ook minder werk van.

Of je kunt het meer in eigen beheer houden, waar je meer aan kunt verdienen maar waar ook ontzettend veel tijd in gaat zitten, vooral zodra mensen je weten te vinden voor customer support.

Hoe dan ook, fantastisch dat je dit initiatief neemt!

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• PumpIT
De pompregelaar kit staat nu op Tindie!
Momenteel heb ik de voorraad op 0 gezet omdat ik wacht op een aantal elektrische componenten die nog binnen moeten komen voordat ik hem als een kit kan verkopen.
Je kan je nu inschrijven via Tindie, zodra ik de componenten binnen heb word je ingelicht via de mail.

@Pino Blauw Je beschrijft in je laatste reactie precies het vraagstuk en de afwegingen welke in mijn hoofd rondgaan. Ik denk dat het afhankelijk is van de marktvraag. Zolang alleen techneuten (Tweakers gebruikers) geïnteresseerd zijn lijkt de eerste optie mij beter (open source met commissie op de PCB). Als de doelgroep breder is, dan wordt optie twee interessanter.

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Klinkt echt super, ik ben nog altijd geinteresseerd.
Zit de tempsensor ook bij de complete kit?

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-03 12:27
Gaaf project.

Hier laatst ongeveer hetzelfde gedaan met deze pomp. Aansturing op basis van een temperatuursensor via ESPEasy.

Ik zie het hier nog niet genoemd, ik heb in het begin ook geprobeerd om een 5V signaal te gebruiken. Zou ruim moeten voldoen aan de 4-24V uit de manual. In de praktijk bleek het pas vanaf zo'n 8V stabiel te werken bij mij. |:(
Kan hier misschien weer iemand een uur prutsen waarom t niet werkt schelen.

• PumpIT
@bonyuri
Jazeker alle benodigdheden zitten bij de kit. Als het er niet bij zit is het een optie welke geselecteerd kan worden. Overigens is de temperatuursensor een simpele NTC weerstand. Beter is natuurlijk een temperatuur sensor met een beschermlaag, stekker en een klem zoals geïllustreerd wordt bij het plaatje van de groene pompregelaar, maar dat is toekomstmuziek.

Leuk dat je nog altijd geïnteresseerd bent, schroom niet om het product te reserveren op Tindie. Misschien heb je geluk en kan jij er nog één kopen ;)

[Voor 15% gewijzigd door PumpIT op 24-12-2021 12:42]

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Ik heb hem al “geliked”, ben niet zo bekend met Tindie dus ik weet niet of er nog iets anders gedaan moet worden :)

• PumpIT
@bonyuri
Als het goed is staat er, op Tindie, rechts van het product nu een tekstvak waar u de mail kunt invullen.

• DavidRusting
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-03 11:50
Heel tof project. Kwam dit tegen in mijn zoektocht naar het slim maken van de verwarming thuis.

MQTT zou een top feature zijn, aangezien ik thuis een Home Assistant server heb draaien.

Heb me aangemeld op tindie!

• PumpIT
Ik heb inmiddels meer bestellingen ontvangen dan dat ik printplaten heb :>
Hartstikke bedankt!

Verder heb ik een behuizing ontworpen en geprint, deze gaat standaard geleverd worden bij de pompregelaar kit. De behuizing heeft de volgende functionaliteiten:
  • Kliksysteem deksel
  • Uitsparing voor platte schroevendraaier (voor het verwijderen van de deksel)
  • Push-out sleuven t.b.v. de bevestiging
  • Plexiglas kijkglas
  • Spacers met draad voor het bevestigen van de printplaat
  • Gaten voor (draai)knoppen
  • Gaten voor de kabels

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:09
Mooi project, ik ben zeker geïnteresseerd omdat ons nieuwe huis qua elektriciteit volledig off-grid wordt. Het wordt hier in Portugal in de zomer 40+ dus de optie om te koelen zou een goede voor mij zijn.

• PumpIT
@Jron667 Goed om te horen. Gaaf, veel plezier gewenst in Portugal.
Het staat op de feature lijst van de V2.0 genoteerd. Wel moet hierbij rekening gehouden worden met condensatie op de vloer. Dit is afhankelijk van het dauwpunt en de relatieve luchtvochtigheid:

Nu is het in Portugal over het algemeen vrij droog, maar ook dan kan het temperatuurverschil te hoog worden waardoor 100% relatieve luchtvochtigheid wordt bereikt.

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:09
Nu is het in Portugal over het algemeen vrij droog, maar ook dan kan het temperatuurverschil te hoog worden waardoor 100% relatieve luchtvochtigheid wordt bereikt.
De laatste paar weken niet, zaten op een luchtvochtigheid van 90%. Nu gelukkkig weer beter weer (53 % luchtvochtigheid). Ik zal komende zomer eens extra kijken wat nu precies de luchtvochtigheid is tijdens de warme dagen. Tevens de temperatuur van het leidingwater meten, die komt uit het dorp 500 meter hier vandaan en ligt een meter diep. Die wilden we gebruiken om te koelen.

Het idee is wel om de koeltemperatuur niet onder de te bepalen grens te laten komen, gelukkig gaat dat redelijk makkelijk omdat we zonnecollectoren op het dak krijgen.

Maar ja, voorlopig is het afwachten. De stenen voor ons huis hebben 1.5 maand vertraging omdat de fabriek ze niet op voorraad had. Zo lang de stenen maar komen, alles gaat hier langzamer, en door Covid nog trager.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mooi project, maar volgens mij heeft mijn pomp (grundfors alpha2) niet een dergelijke ingang. Jammer.
Dan maar via standaard pompschakelaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• PumpIT
Cyberpope schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:46:
Mooi project, maar volgens mij heeft mijn pomp (grundfors alpha2) niet een dergelijke ingang. Jammer.
Dan maar via standaard pompschakelaar.
Bedankt!
Klopt de Grundfos ALPHA 2 heeft geen aansluiting voor externe PWM signalen. Wel heeft de ALPHA 2 een nacht/zomerstand ik weet niet precies wat dit inhoud, maar vermoed een laag toerental (of zelf geen).
Mocht dit uw reden zijn om een conventionele pompschakelaar aan te schaffen, dan kunt u deze functie nog uitproberen.

• PumpIT
Dag allen,

Ik heb inmiddels de onderdelen binnen en ben bezig geweest met het assembleren van een tweede pompregelaar zodat ik deze kon gebruiken voor prototyping (MQTT en andere functies ontwikkelen). Ik liep hierbij vast bij het solderen want de pompregelaars wilden wederom niet opstarten. Inmiddels ben ik erachter waarom:
De pin D4 (GPIO 02) gebruik ik als PWM output om de mosfet aan te sturen, om zo een 12V PWM signaal te genereren met een ESP8266, en deze pin heb ik aangesloten op een pull down weerstand om het PWM signaal zuiver te houden, maar dit weerhoud de ESP8266 van booten. (wanneer GPIO 0 of GPIO 02 naar de grond worden getrokken start de ESP niet op). Ik had dus pin D8 moeten gebruiken.

Ik heb het ontwerp van de printplaat hierop aangepast. Ook heb ik een diode toegevoegd ter beveiliging van het bordje bij het verkeerd aansluiten van de voeding. Tenslotte heb ik de ground plane onder de antenne verwijderd.
Deze printplaten heb ik besteld, ook heb ik opnieuw de benodigde componenten besteld (het kostte een aantal pogingen om achter deze ontwerpfout te komen |:( ).
Zodra ik de componenten en printplaten binnen heb zal ik dit aankondigen en de Tindie shop open zetten.
Daarnaast heb ik de behuizing doorontwikkeld, deze is nu steviger, sluit / opent beter en heeft een groter kijkgat.
Ik begin binnenkort full time als mechatronisch engineer, dus ik ga het nog druk hebben :>

• RampeStamp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-03 23:26

RampeStamp

Pannekoek!

Mooi dat je het probleem gevonden hebt, zeer intressant project!

Hopelijk gaathet nu verder zonder teveel problemen werken zoals je bedoelt hebt!

Have fun in live and you will survive!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-03 14:08
Ben benieuwd hoe dit project eruit ziet en wanneer het te bestellen is!

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:27

ErikVers

Duurzaam

hupie679 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:20:
Ben benieuwd hoe dit project eruit ziet en wanneer het te bestellen is!
Anders ik wel @PumpIT @zenman
Zie mooie toepassing met een opzet die ik aan het maken ben met een nu nog domme (lees recht toe recht aan) hybride warmte pomp!

Die zou hiermee een stuk slimmer worden!

Houd ons op de hoogte en als je wilt wil ik gerust wat testen en loggen via domotica / Home Assistant heb nog wel wat (10) temp meters en een wifi board liggen 👍

[Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 03-03-2022 23:30]

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zenman
@ErikVers Bedankt voor je aanbod en interesse. Onderdelen (waaronder temp meters) zijn in bestelling. PumpIT had wat tegenslagen (katalysator was onder zijn auto vandaan gejat, koppeling moest vervangen worden en dat heeft ie - met vertraging door Corona besmetting - allemaal zelf gefixt). Bovendien heeft hij sinds deze maand daarnaast nog een fulltime job...
Daardoor duurt het allemaal wat langer dan gehoopt, maar zodra er weer vorderingen zijn laten we het direct weten!
To be continued... 8)

• ErikVers

ErikVers

Duurzaam

zenman schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:46:
@ErikVers Bedankt voor je aanbod en interesse. Onderdelen (waaronder temp meters) zijn in bestelling. PumpIT had wat tegenslagen (katalysator was onder zijn auto vandaan gejat, koppeling moest vervangen worden en dat heeft ie - met vertraging door Corona besmetting - allemaal zelf gefixt). Bovendien heeft hij sinds deze maand daarnaast nog een fulltime job...
Daardoor duurt het allemaal wat langer dan gehoopt, maar zodra er weer vorderingen zijn laten we het direct weten!
To be continued... 8)
Dat is balen voor hem, ik blijf jullie iig volgen en denk dat bij juiste werking met meerdere type externe cv pompen jullie zo de katalysator weer hebben terug verdiend 😂

Zijn jullie nu die versie die op youtube staat met schermpje en draaiknop aan het produceren of een met ook wifi en mqtt waarbij je via domotica hem oppakt?

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PumpIT
Dag allen,

De printplaatjes en de meeste onderdelen van de V2.0 zijn binnen. Ik wacht nu alleen nog op de automatische zekeringen (pptc).
Ik heb inmiddels het eerste prototype werkend (zonder zekering).

Dit nieuwe model heeft de volgende aanpassingen:
  • 5V Micro USB voeding i.p.v. een 12V adapter
    Dit is gelukt zonder boost converter, bij een sterk 5V PWM signaal kan de UPM3 pomp al aangestuurd worden, dit scheelt ook weer een 5V regulator en energieverbruik.
  • Temperatuur sensor met 1m kabel en een connector
  • Reverse protection diode voor de voeding Bordje heeft nu een Mirco USB aansluiting dus kan niet verkeerd om aangesloten worden en heeft een automatische zekering(PPTC)
  • Aansluiting van PWM omdraaien zodat + en - oriëntatie overeenkomt met de voeding niet meer nodig i.v.m. nieuwe voedingsaansluiting
  • Aansluiting voor de feedback kabel van de pomp gemaakt zodat deze uitgelezen kan worden.
  • Ground plane verwijderd bij de wifi antenne voor een beter bereik
  • Weerstand van de LED verhoogd, is nu minder fel
  • Kleiner en goedkoper dankzij smd componenten en het verwijderen van de voltage regulator
Momenteel mee bezig:
  • Wifi implementeren
  • Code voor het uitlezen van de pomp feedback
  • Scherm verticaal spiegelen
  • Case ontwerp aanpassen op nieuwe bordje (kleiner)
Toekomstige V3.0:
  • Integratie van dit revolutionaire bedieningspaneel:
    YouTube: DIY haptic input knob: BLDC motor + round LCD
  • Indien nodig een tweede temperatuur sensor (temperatuur sensoren zullen dan digitaal / duurder worden) omdat er maar 1 analoge aansluiting is.
  • Temperatuur begrenzer implementeren welke voorkomt dat heet leidingwater schade aanricht aan een (houten)vloer De systemen zijn/moeten geïnstalleerd worden inclusief temperatuurbegrenzer, dit kan niet gedaan worden met een pompaansturing.
@ErikVers Het bordje zal dus zowel via de draaaiknop als via wifi in te stellen zijn.

Ik ben momenteel druk bezig met inwerken en heb het naar mijn zin. Op het werk hebben we ook een reflow soldeer föhn wat mij in staat stelt om de kleine componenten gemakkelijk te solderen.
Wanneer ik de laatste componenten binnenkrijg en de to-do list heb afgewerkt zal ik weer een update geven en de eerste 20 pompregelaars te koop zetten op Tindie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

Duurzaam

PumpIT schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:47:
Dag allen,

De printplaatjes en de meeste onderdelen van de V2.0 zijn binnen. Ik wacht nu alleen nog op de automatische zekeringen (pptc).
Ik heb inmiddels het eerste prototype werkend (zonder zekering).

Dit nieuwe model heeft de volgende aanpassingen:
  • 5V Micro USB voeding i.p.v. een 12V adapter
    Dit is gelukt zonder boost converter, bij een sterk 5V PWM signaal kan de UPM3 pomp al aangestuurd worden, dit scheelt ook weer een 5V regulator en energieverbruik.
  • Temperatuur sensor met 1m kabel en een connector
  • Reverse protection diode voor de voeding Bordje heeft nu een Mirco USB aansluiting dus kan niet verkeerd om aangesloten worden en heeft een automatische zekering(PPTC)
  • Aansluiting van PWM omdraaien zodat + en - oriëntatie overeenkomt met de voeding niet meer nodig i.v.m. nieuwe voedingsaansluiting
  • Aansluiting voor de feedback kabel van de pomp gemaakt zodat deze uitgelezen kan worden.
  • Ground plane verwijderd bij de wifi antenne voor een beter bereik
  • Weerstand van de LED verhoogd, is nu minder fel
  • Kleiner en goedkoper dankzij smd componenten en het verwijderen van de voltage regulator
Momenteel mee bezig:
  • Wifi implementeren
  • Code voor het uitlezen van de pomp feedback
  • Scherm verticaal spiegelen
  • Case ontwerp aanpassen op nieuwe bordje (kleiner)
Toekomstige V3.0:
  • Integratie van dit revolutionaire bedieningspaneel:
    YouTube: DIY haptic input knob: BLDC motor + round LCD
  • Indien nodig een tweede temperatuur sensor (temperatuur sensoren zullen dan digitaal / duurder worden) omdat er maar 1 analoge aansluiting is.
  • Temperatuur begrenzer implementeren welke voorkomt dat heet leidingwater schade aanricht aan een (houten)vloer De systemen zijn/moeten geïnstalleerd worden inclusief temperatuurbegrenzer, dit kan niet gedaan worden met een pompaansturing.
@ErikVers Het bordje zal dus zowel via de draaaiknop als via wifi in te stellen zijn.

Ik ben momenteel druk bezig met inwerken en heb het naar mijn zin. Op het werk hebben we ook een reflow soldeer föhn wat mij in staat stelt om de kleine gemakkelijk te solderen.
Wanneer ik de laatste componenten binnenkrijg en de to-do list heb afgewerkt zal ik weer een update geven en de eerste 20 pompregelaars te koop zetten op Tindie.
Lekker bezig! Ik blijf het volgen en zodra je het op tindie hebt staan kijken of ik er mee ga tweaken 👍

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:31
Vraag me af waarom fabrikanten er zelf niet mee komen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• shufflez
  • Laatst online: 26-03 14:34
Wat een mooi project! _/-\o_
Ik hou Tindie in de gaten. Omdat het van de zijlijnmakkelijk praten is, hier wat reacties :)
5V Micro USB voeding i.p.v. een 12V adapter
...
Toekomstige V3.0:
Zou je evt USB PD (via USB-C) kunnen overwegen voor v3?
Dan kan software/gebruiker verschillende voltage-profielen kiezen.
Integratie van dit revolutionaire bedieningspaneel:
Graag! Misschien de pomp-controllers als losse 'kleine' ESP32 modules en bediening met SmartKnob. Dan ben je een eind richting een PumpIT-Nest of PumpControl :)
Kleinere PCB met geïntegreerde chip en enkel noodzakelijke componenten op SMT grootte
Zou mooi zijn icm de USB-PD IC :)
Indien nodig een tweede temperatuur sensor.
Top idee, evt zou het bordje dan zelf de delta-T kunnen rapporteren voor beter afstellen van de doorstroming/thermostaat :*)
Temperatuur begrenzer implementeren welke voorkomt dat heet leidingwater schade aanricht aan een (houten)vloer.De systemen zijn/moeten geïnstalleerd worden inclusief temperatuurbegrenzer, dit kan niet gedaan worden met een pompaansturing.
Naast de thermostatische 'menging' zijn volgens mij (iig de recentere Wilo die ik heb gezien) pompen met een eenvoudige over-temp-switch uitgerust, gemonteerd op verdeler/aanvoer. Je kan niet voorkomen dat temp te hoog wordt, wel iets van een alert geven. MQTT en/of fysiek op scherm of een LED?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PumpIT
@ErikVers Top

@mr_evil08 Fabrikanten hebben zelf ook een aansturing, vandaar dat er een PWM aansluiting op de pomp zit. Maar ook deze control units van de fabrikanten regelen geen stand by bij een dichtgedraaide thermostaat en zijn peperduur.

@shufflez Dank voor je reactie, feedback is altijd welkom
Zou je evt USB PD (via USB-C) kunnen overwegen voor v3?
Dan kan software/gebruiker verschillende voltage-profielen kiezen.
USB-C staat inderdaad op mijn lijstje, maar aangezien Micro usb kabels nu nog redelijk gebruikelijk zijn en deze makkelijk te solderen/ te tekenen waren heb ik hiervoor gekozen.
Nu ik meer ervaring heb met SMD componenten solderen en tekenen zou ik hiervoor kiezen.
Wat betreft USB PD: Goed idee, dit was mij nog niet bekend.
Deze adapters lijken alleen vrij kostbaar. Dan lijkt mij een buck converter, om het PWM voltage intern te verhogen, een beter idee. Verder is de voeding is nu direct aangesloten op de EPS8266, met de USB PD zou dan een voltage regulator geïntegreerd moeten worden (anders wordt het voltage te hoog).
Graag! Misschien de pomp-controllers als losse 'kleine' ESP32 modules en bediening met SmartKnob. Dan ben je een eind richting een PumpIT-Nest of PumpControl :)
Haha, inderdaad!
Bedoel je dan dat de ESP pump controller wordt aangesloten op de SmartKnob? Want ik dacht meer aan een integratie.
Integratie van de SmartKnob heeft wel als nadeel dat MQTT gebruikers deze niet gebruiken, maar wel kopen. Maar voor het instellen van wifi en incidenteel gebruik lijkt het mij alsnog handig.
Top idee, evt zou het bordje dan zelf de delta-T kunnen rapporteren voor beter afstellen van de doorstroming/thermostaat
Klopt, indien nodig zal ik dit maken. Maar vooralsnog voldoet een enkele sensor bij ons. (maar ik ben het ermee eens dat je alles veel beter kunt uitlezen/ afstellen met twee sensoren).
Naast de thermostatische 'menging' zijn volgens mij (iig de recentere Wilo die ik heb gezien) pompen met een eenvoudige over-temp-switch uitgerust, gemonteerd op verdeler/aanvoer.
Interessant, stopt de Wilo Pomp indien deze over-temp switch geactiveerd wordt?
Je kan niet voorkomen dat temp te hoog wordt, wel iets van een alert geven. MQTT en/of fysiek op scherm of een LED?
Slim, dit neem ik mee in de software.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• shufflez
  • Laatst online: 26-03 14:34
PumpIT schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:47:
[...]
Wat betreft USB PD: Goed idee, dit was mij nog niet bekend.
Deze adapters lijken alleen vrij kostbaar.
[...]
Klopt inderdaad, op kleine schaal zijn de PD-IC's vrij duur, al gauw een euro of 3. Geeft wel aan scala aan voltage-profielen en haalt wellicht wat PCB complexiteit weg en verkleint de BOM. Zie voor integratie-voorbeeld: https://www.digikey.com/e...livery-for-rapid-charging
Maar voor het instellen van wifi en incidenteel gebruik lijkt het mij alsnog handig.
Om het daarvoor te gebruiken is het wellicht een dure integratie. Super gaaf, begrijp me niet verkeerd, en 'because we can' is altijd een goede reden :) Extra functionaliteit helpt wellicht om complexiteit/kostenstijging te 'verkopen'.
[...]
Interessant, stopt de Wilo Pomp indien deze over-temp switch geactiveerd wordt?
Zeker, de stroom toevoer wordt door thermokoppel volledig onderbroken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PumpIT
Ik heb inmiddels wifi en MQTT geïntegreerd. :Y
Het is nu mogelijk om wifi te activeren (is niet verplicht)
Wanneer je dit activeert maakt de pompregelaar een accespoint aan waarmee je kunt verbinden (met je mobiel). Vervolgens krijg je een pop up en kan je via de browser je eigen wifi selecteren en het bijpassende wachtwoord ingeven.
Ook alle MQTT parameters zijn hier in te stellen.
Zodra via de mobiel op save gelikt wordt test de pompregelaaar de verbinding en indien deze slaagt wordt de accespoint opgeheven.
Het SSID, wachtwoord en de MQTT parameters worden opgeslagen en wifi/mqtt worden automatisch weer geactiveerd bij een herstart (indien deze zijn ingesteld).
Nu de basis af is ben ik bezig met het koppelen van MQTT met alle variabelen en meetwaarden.

Ook is het nu mogelijk om via de accespoint de fimware te updaten. Jullie kunnen dan mijn nieuwe firmware release downloaden en op de pompregelaar zetten. 8) 8) 8)
Verder heb ik het verticaal spiegelen van het scherm geïntegreerd in de software.

Ik ga nu verder met het ontwikkelen van de MQTT integratie, het verwerken van het pomp feedback signaal en het aanpassen van de behuizing op de nieuwe PCB.
Tenslotte wacht ik op het laatste component (de zekeringen) en dan kan ook het assembleren/solderen van de pompregelaars beginnen!

@shufflez
Dank voor de suggesties.
Ook bedankt voor de link, deze is erg duidelijk en verdiepend.
Interessant dat er dus pompfabrikanten zijn die hun pomp uitschakelen vanaf een bepaalde drempelwaarde(temperatuur), dit kan ik natuurlijk erg makkelijk integreren in de software.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PumpIT
Een korte update, want het is al laat:

Inmiddels is ook MQTT volledig functioneel met alle variabelen en zijn de randvoorwaarden/ limieten geprogrammeerd.
Ook de eerste behuizing is inmiddels geprint.
De zekeringen zijn opnieuw besteld, want deze lijken kwijt geraakt te zijn gedurende de route naar mijn huis.

Er zijn nog een aantal dingen die ik wil verwerken in de software voordat ik deze officieel release, maar als de zekeringen binnen zijn zal ik de eerste pompregelaars verkopen (na een aantal tests) en dan kunnen firmware updates gemakkelijk van mijn toekomstige website (pumpit.nl) worden gedownload.
Uiteindelijk wil ik ook nog een functionaliteit maken waarbij de MQTT broker de volledige besturing overneemt (voor verdere automatisering / installaties waarbij meer sensoren vereist zijn, zoals koelinstallaties).

Ik ben van plan eerst een kleinschalige early adopter oplage te verkopen voor een lagere prijs.
Hierbij ben ik benieuwd wat jullie een aanvaardbare prijs vinden voor de PWM pompregelaar met MQTT functionaliteit (simpele pompschakelaar op bol.com kost 50 euro).

[Voor 21% gewijzigd door PumpIT op 16-05-2022 23:27]

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-02 07:21

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Hoi, ben benieuwd wat de status is van je project! Ga je nieuwe controllers maken?

• -zenith-
  • Niet online
Hoi, ik heb exact dezelfde pomp en was ook benieuwd naar de status. Ben blij dat ik wat onderzoek heb gedaan er niet blind een pompschakelaar op heb gezet.

• PumpIT
Dag allen,

@Master_Egg en @-zenith- bedankt voor jullie interesse, hierbij de huidige status:

Ik had een test lopen bij een geïnteresseerde, helaas bleek zijn Grundfos pomp niet geschikt (had geen PWM aansluiting).
Zie hieronder een overzicht:

Graag zou ik het prototype bij iemand willen testen die wel een geschikte pomp heeft.
In de winter ga ik het project mogelijk verder oppakken en door ontwikkelen, maar ik heb zojuist een appartement gekocht en heb nu dus geen tijd (i.v.m. verbouwingen).

Tot dusver de status update.
Mvg,
Kasper - PumpIT

• -zenith-
  • Niet online
Suc6 met verhuizen, ik heb zelf de UPM3 Hybrid 25-70 130, vind het wel tricky om hierop een prototype testen, mocht de pomp stuk gaan zit de familie in de kou... :)

Kun je Grundfoss niet benaderen of je hun pompen mag testen, misschien kunnen ze er een eigen product van maken dat je het concept verkoopt bijv.?

[Voor 1% gewijzigd door -zenith- op 18-09-2022 22:17. Reden: merkje]

• PumpIT
@-zenith-

Dank voor je bericht, ik snap je bedenkingen. De pompregelaar draait inmiddels al een hele tijd bij ons thuis en werkt naar behoren, dus ik maak mij hier geen zorgen om.
Inmiddels is het verdienmodel van de pompregelaar veel interessanter gezien de huidige elektriciteitsprijzen, dus dit motiveert mij.

Of Gründfos interesse heeft in de aankoop van mijn ontwerpen vraag ik me af, misschien als ik een marktaandeel van ze steel ;)
Ik weet ook niet of ik het concept kan verkopen het is namelijk niet gepatenteerd en dat kan ook niet.
Ik zou ze inderdaad wel kunnen benaderen voor een samenwerking, mogelijk staan ze hiervoor open.

• mpjkik
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-03 13:20
Hi Kasper, zoek je nog een plek om het prototype te testen? Wij hebben een UPM3 Hybrid 25-70 130 en zouden op zich wel willen helpen.

• Cyclejohnny
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-09-2022
Hoi Kasper,

Ik ben ook geïnteresseerd. Van de zomer vloerverwarming laten aanleggen, en aangesloten op stadswarmte.
Pomp die bij ons geplaatst is: Grundfos UPM3 AUTO 15-70 GGBP3 ZZZ + PWM aansluiting aanwezig.

Mocht je nog testers zoeken ;)

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-03 10:44
Hi @zenman

is dit nog een levend project?
Voor een gelijke schakeling, zoek ik een UPM3 PWM stekker/snoer. Ik heb nu iets met een diep ingestoken aangepaste Dupont stekker, maar dat is natuurlijk wat knullig.

Weet iemand waar ik (enigszins betaalbaar) een PWM stekker/snoer kan vinden?

Ik weet dat het een Facon PR372 of PR373 is, maar daarmee vind ik niets, en op UPM3 PWM vind ik wel wat maar meestal €20 plus nog eens €20 verzendkosten.

• Ippe Ziepe
  • Laatst online: 18-03 20:40

Ippe Ziepe

@ippeziepe

cybermaus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:38:
Hi @zenman

is dit nog een levend project?
Voor een gelijke schakeling, zoek ik een UPM3 PWM stekker/snoer. Ik heb nu iets met een diep ingestoken aangepaste Dupont stekker, maar dat is natuurlijk wat knullig.

Weet iemand waar ik (enigszins betaalbaar) een PWM stekker/snoer kan vinden?
Hier is er een voor 22,95 inclusief verzending naar Nederland.

Ik ben trouwens ook wel geïnteresseerd om deze te testen, want het ziet eruit als precies wat ik zoek!

• PumpIT
De pompregelaar bij ons thuis draait nog steeds en de pomp dus vaak niet meer :)
Een mooie besparing van stroom met de huidige energiemarkt.

@bonyuri @ErikVers @mpjkik @Cyclejohnny & @Ippe Ziepe
In de volgorde van jullie namen mogen jullie de pompregelaaar "testen" (testopstelling mogen jullie overnemen). Mogelijk zijn jullie niet allemaal nodig voor de tests, dan krijgen jullie de kans om als eerste de pompregelaar aan te schaffen.
Stuur mij a.u.b. een privé berichtje met jullie contactgegevens (klik daarvoor op mijn Tweakers accountnaam).
Had je wel gereageerd in dit topic maar ben ik je vergeten, stuur dan ook alsjeblieft je contactgegevens.

Kanttekening:
Het is erg veel soldeerwerk en zal geautomatiseerd moeten worden om dit enigszins rendabel te krijgen, ik zal dus een nieuw ontwerp moeten maken met smd componenten voor de grotere oplages (er zijn namelijk behoorlijk veel reserveringen gedaan op Tindie).

De tests en uitleveren van de eerste pompregelaars kan dus nog even duren, eerst de verbouwing en verhuizing afronden.

@cybermaus Zeker is het nog een levend project, alleen staat hij nu in de vriezer gezien ik aan het verhuizen en verbouwen ben, zie ook mijn vorige bericht (ik->Kasper ontwikkel hem, niet @zenman ). De PWM kabel van Grundfos welke ik had gedeeld is blijkbaar inmiddels niet meer beschikbaar, maar ik zie dat @Ippe Ziepe een mooi nieuw aanbod heeft gedeeld.

• cybermaus
Ik begrijp dat jij je eigen software of de ESP bouwt, met MQTT

Maar is het niet net zo makkelijk om er Tasmota of ESP Home op te zetten?
Die hebben al PWM aansturing. Maakt het software gedeelte wat makkelijker en meer mainstream/onderhoudbaar.

Ik probeer altijd mijn Tasmota volledig met local control rules te doen, geen node-red, zodat alle logica ook werkt als de verbinding met de Domotica server (HomeAssistant) wegvalt. Feitelijk is HomeAssistant voor mij alleen maar een logger/remote bedieningspaneel. Om die reden probeer ik zelfs afhankelijkheid van de klok te voorkomen of te minimaliseren.

• cybermaus
@Ippe Ziepe Thanks. Ik heb ondertussen wat krimpkous over de Dupont stekker gedaan, en daarna de randjes met bluetack dichtgeduwd. Met een viltstift zwart gemaakt. Ziet er al acceptabel uit, ik denk dat ik die €20 maar bespaar.

• PumpIT
@cybermaus
Klopt inderdaad, ik bouw zelf software middels de Arduino IDE.
Ik heb hier verder niet over nagedacht, dit was wat ik gewend was. Mogelijk is een oplossing zoals jij aandraagt inderdaad overzichtelijker/ onderhoudbaar, maar de software is inmiddels al best gecompliceerd.
Ik sluit niet uit dat ik ooit over zal stappen op zoiets als Tasmota of ESP Home, maar dit is dan afhankelijk van hoe goed de 0 serie aanslaat en hoeveel tijd ik kan/wil vrijmaken voor dit project.

• cybermaus
Wel, ik sta zelf helemaal aan het begin. Ik ga eerst deze winter eens bekijken hoe de nieuwe WP installatie zich gedraagt. Op dit moment hangt er gewoon een 555 potmeter module aan.

Uit eindelijk denk ik iets te willen met niet één, maar twee of zelfs drie (de derde intern) warmtesensoren, en de delta temperatuur bepaalt de snelheid:
- Aanvoer (vrijwel) gelijk aan ambient : uit, 1x per 24 uur even draaien
- Aanvoer Hoger dan ambient, probeer een constante delta tussen aanvoer en retour te houden
-- delta te hoog, meer warmte aanvoeren, harder draaien
-- delta te laag, minder warmte aanvoeren, zachter draaien

In koelmode, hetzelfde maar andersom en met kleinere delta (verwarmen is met tientallen graden, koelen met enkele graden.

Afhankelijk van de kosten wil ik eventueel ook wel jouw module uitproberen (mogelijk maak ik alles te complex) maar ik zie dat je al aardig wat kandidaten hebt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@cybermaus met een warmtepomp moet je voor zo weinig mogelijk beperking zorgen. Liever zonder pompen. Maar anders in ieder geval zoveel mogelijk aan als de wp draait. Temperatuur schakeling is dan niet echt ideaal

• cybermaus
@MikeyMan ik heb een warmtepomp met een apart aanvoercircuit en afgiftecircuit en een buffervat ertussen.
Het is niet het eerste aanvoer circuit wat ik wil regelen. Dat doet die pomp zelf maar, daar blijf ik vanaf. Maar het afgifte circuit.

Is trouwens ongeveer principieel gelijk aan een CV met een vloerverwarmingscircuit. Zijn ook twee aparte circuits.

Het is nu de ingeslopen gewoonte de vloerverwarmingpomp aan/uit te sturen, omdat vroeger PWM pompen niet bestonden. Maar als je wel een PWM pomp hebt, is het eigenlijk zonde niet ook meer intelligent het debiet te regelen met delta temp.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cybermaus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:48:
@MikeyMan ik heb een warmtepomp met een apart aanvoercircuit en afgiftecircuit en een buffervat ertussen.
Het is niet het eerste aanvoer circuit wat ik wil regelen. Dat doet die pomp zelf maar, daar blijf ik vanaf. Maar het afgifte circuit.

Is trouwens ongeveer principieel gelijk aan een CV met een vloerverwarmingscircuit. Zijn ook twee aparte circuits.

Het is nu de ingeslopen gewoonte de vloerverwarmingpomp aan/uit te sturen, omdat vroeger PWM pompen niet bestonden. Maar als je wel een PWM pomp hebt, is het eigenlijk zonde niet ook meer intelligent het debiet te regelen met delta temp.
Het voert te ver voor hier. Maar het principiële verschil is de aanvoertemperatuur.

Pwm is op zich mooi, maar met zoneregeling kan die pomp het prima zelf regelen. Mits je een auto stand hebt natuurlijk ;)

• cybermaus
Het is een beetje off-topic, maar de variant die ik gemaakt heb met twee sensoren, die dan de delta-temperatuur gebruiken om te schakelen werkt tot nu toe goed.

De reden dat dit voor mij nodig is, is omdat ik hem op het 2e en 3e circuit van een warmtepomp installatie hebt. Niet alleen verwarmt die met lagere temperatuur, maar hij bouwt die temperatuur ook langzaam op. Dus de 27C instelling van mijn oude schakelaar is te hoog, hij gaat te laat aan. Maar een lagere instelling zou betekenen dat hij soms zomers aangaat. En koeling (alhoewel nog niet geprobeerd) kan natuurlijk al helemaal niet met een enkele temperatuurmeting.

@PumpIT Mocht er ooit nog eens een V3 versie komen, dan denk ik dat je ook een dubbele sensor moet overwegen.

PCBway maakt ondertussen de (definitieve?) versie voor die van mij.

[Voor 3% gewijzigd door cybermaus op 28-10-2022 10:14]

• Standby
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:13
@PumpIT Weet je al wanneer je de kastjes weer op voorraad heb?

Blaat het niet dan schaapt het niet

• menno3274
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-02 21:19
Wij hebben de UPM3 hybrid 15-70 CIL3 ACA met PWM aansluiting. Gaat hij daar ook op werken? :)

• PumpIT
@cybermaus
Goed bezig, ik ben benieuwd!
En eens, bij een V3 komt een tweede temp sensor, hoe integreer jij dit? Ik heb namelijk maar 1 analoge ingang en digitale temperatuur sensoren zijn duur.

@Standby
Goede vraag, ik heb een behoorlijke lijst orders, maar raak een beetje overspoelt ivm met werk en verbouwen. ik wil bij deze een oproep doen; is er iemand die wil helpen?
Dit mag zijn met solderen, maar nog liever het ontwerp omzetten van through pin naar smd zodat het produceren/ solderen geautomatiseerd kan worden.
Stuur mij dan een pm of mail kasper.veenje@gmail.com

@menno3274
Dat denk ik dan wel, staat erg onduidelijk aangegeven op de illustratie die ik eerder heb gepost!
Maar als er een aansluiting is dan zal deze ook werken neem ik aan.

[Voor 7% gewijzigd door PumpIT op 01-12-2022 22:48]

• menno3274
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-02 21:19
@PumpIT dat zou fijn zijn, dat 24/7 draaien van de pomp is een beetje onzin en de vloer wordt er weer eerder koud door. Dus ik heb zeker interesse als ze er weer zijn. :)

[Voor 17% gewijzigd door menno3274 op 04-12-2022 16:31]

• Pino Blauw
Beetje off topic maar ik heb net ontdekt dat ons Remeha Avanta CV ketel ook een PWM gestuurde UMP3 pomp heeft. Zou ik als tijdelijke oplossing die pomp stekker kunnen splitten naar de vloerverwarmings UMP3 pomp zodat hij met hetzelfde signaal als de cv ketel schakelt? Voordeel is dan dat hij een heel stuk minder dan 24/7 gaat draaien. Het nadeel is dan dat de vloer verwarmingspomp ook aan slaat als er warm tapwater gevraagd wordt. (Gaatie zomers tenminste niet vast zitten)

• cybermaus
@Pino Blauw Hmm, het PWM signaal word dan wel wat extra verzwakt, ik moest een redelijk sterk PWM signaal afgeven om mijn pomp te laten werken (ik denk 5~10mA of zo, weet niet meer zeker).

Het kan zijn dat als je er twee parallel aansluit, dat het signaal teveel inzakt. Maar ik denk niet dat het kwaad kan om te testen.

@PumpIT ik heb inderdaad digitale sensoren. DS18B20 Zo heel duur zijn ze nu ook weer niet.
Alternatief kan je natuurlijk ook met 2 FET'jes en 2 GPIO een 2 kanaals multiplexer maken voor die ene Ain. De Rds-on van de FET is verwaarloosbaar tov een analoge sensor.

Maar ik heb dus digitaal. En om niet te hannesen met sensor ID's plaats ik de sensoren niet op een gedeelde bus, maar heb elke sensor op een eigen GPIO. Daarmee hoef ik niet elke sensor ID speciaal toe te wijzen, en ook kan ik de externe pull-up negeren.

Wel heb ik ondertussen geleerd dat de retour temperatuur niet gebruikt kan worden voor de schakellogica. Daarvoor gebruik ik nu ambient. Want als de pomp uitgaat en water door de bypass stroomt, zijn aanvoer en retour teveel gelijk. Dus de tweede sensor hangt er nu los naast.

Dat wil zeggen, als minimale oplossing. Ik heb ondertussen 5 sensoren aangesloten, maar dat is omdat ik dan toch de retour temp wil loggen in HA. En ook de radiator aanvoer en retour log ik met hetzelfde kastje (ik heb ook nog klassieke radiatoren) Maar dat is natuurlijk allemaal geen vereiste binnen de context van jouw oplossing.

@PumpIT Hulp? Bedoel je in Eagle of KiCad het printje routen? Als je de files stuur kan ik wel eens kijken, maar als hobby/uitdaging, zonder garanties wanneer af. Ik gebruik KiCad.

[Voor 5% gewijzigd door cybermaus op 06-12-2022 09:02]

• PumpIT
@Pino Blauw Cool idee, had ik zelf nog niet aan gedacht!
Zolang het signaal vanuit de ketel sterk genoeg is zou je deze inderdaad kunnen splitsen.
Echter is het niet een oplossing voor iedereen; Niet iedereen heeft ketel of installatie waarbij beide pompen dichtbij elkaar zitten.
Ook koelen, loggen, pompsnelheid moduleren, etc. zijn dan niet mogelijk, maar misschien ook niet interessant voor jou.
Ik zou zeggen proberen :)

@cybermaus
Dank voor je reactie. Ja klopt, ik had inderdaad ook al naar een multiplexer gekeken. Maar dat was nog te ingewikkeld voor mijn eerste PCB :)
Maar als ik nu jouw verhaal goed lees begrijp ik dat het mogelijk niet interessant is om een tweede sensor te gebruiken.
Het verhaal over de bypass begrijp ik niet helemaal. Wij hebben alleen een kraan die de aanvoer automatisch limiteert op 40`c en soms dus de aanvoer knijpt. Maar deze fluctuaties zouden opgevangen kunnen worden met een nalooptijd (modulerend aansturen werkt dan helaas niet).
Met hulp bedoel ik het ontwerpen/routen van de V3. Momenteel is de PCB nog niet volledig "smt" wat mij belemmert om de productie te automatiseren. Samen kunnen wij dan de PCB smt maken, evt de functionaliteiten van de V3 toevoegen en de laatste schoonheidsfoutjes verwijderen.
Graag zou ik eens met je in gesprek willen, ik heb je een PM gestuurd met mijn contactgegevens, uiteraard vrijblijvend, tot nu toe is het voor mij ook nog altijd een hobbyproject / uitdaging :)

• Pino Blauw
PumpIT schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:30:
@Pino Blauw Cool idee, had ik zelf nog niet aan gedacht!
Zolang het signaal vanuit de ketel sterk genoeg is zou je deze inderdaad kunnen splitsen.
Echter is het niet een oplossing voor iedereen; Niet iedereen heeft ketel of installatie waarbij beide pompen dichtbij elkaar zitten.
Ook koelen, loggen, pompsnelheid moduleren, etc. zijn dan niet mogelijk, maar misschien ook niet interessant voor jou.
Ik zou zeggen proberen :)
Mijn CV ketel hangt op zolder en de VV pomp zit uiteraard beneden. ik heb wel een kabelgoot van boven naar beneden dus een kabel trekken is geen probleem maar het signaal zal na 10 meter vast niet meer sterk genoeg zijn. ;w

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-03 14:58
Interessant topic.
Ik heb drie vloerverwarmingspompen die uit 2007 komen, dus vernieuwing is wel een idee.

De reden dat ik nog geen pompschakelaar heb; is dat we het ook gebruiken om te koelen. En de pompschakelaar schakelt meestal alleen maar in als de temperatuur te laag wordt.

Daarnaast, door de flow per verdieping te regelen, zou ik veel beter kunnen kiezen waar ik mijn energie naartoe stuur.

Bonus, zo'n ESP kan ook als temperatuursensor werken, wellicht eentje op de leiding en eentje in de ruimte? En dan extra hard draaien als setpoint/temperatuur uit elkaar liggen, maar stoppen als de aanvoertemperatuur niet richting het setpoint ligt; om te voorkomen dat het verkeerd om werkt?

Of zelfs een relais bord er aan sluiten om ook de robots aan te sturen.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-03 14:58
Pino Blauw schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:41:
[...]

Mijn CV ketel hangt op zolder en de VV pomp zit uiteraard beneden. ik heb wel een kabelgoot van boven naar beneden dus een kabel trekken is geen probleem maar het signaal zal na 10 meter vast niet meer sterk genoeg zijn. ;w
Een ESP aan de ketel; die het signaal uitleest; en verstuurt.

En een ESP aan de pomp; die het signaal ontvangt.

En dan in de ESP aan de pomp instellen dat ie om de x tijd even aan gaat. Maar als er een signaal komt welke langer duurt dan een gemiddelde douche, hij dit signaal van de ketel overneemt? ;)

• cybermaus
Dank voor je reactie. Ja klopt, ik had inderdaad ook al naar een multiplexer gekeken. Maar dat was nog te ingewikkeld voor mijn eerste PCB :)
Een "multiplexer" klinkt complex, maar het hoeft letterlijk niet meer te zijn dan twee kleine transistoren:
https://tinyurl.com/2j5rlqx4
(theoretisch getekend op basis van een PTC, maar ik heb dit niet gebouwd)
Maar als ik nu jouw verhaal goed lees begrijp ik dat het mogelijk niet interessant is om een tweede sensor te gebruiken.
Als je dit geschikt wilt maken voor lage tempertuur, en ook voor koelen (zoals @FuaZe) dan is dit in mijn optiek nog steeds een 2e sensor nodig. Alleen moet je aanvoer naar ambient vergelijken, niet naar retour.
Het verhaal over de bypass begrijp ik niet helemaal.
Een bypass is als alle kranen dichtslaan. Om te voorkomen dat (oude modellen) pomp en brander dan oververhitten, gaat er een bypass klep open die zorgt dat er altijd water stroomt. Maar als die heel dichtbij je sensoren zit, dan is er geen warmteverschil meer.

Moderne systemen hebben mogelijk geen bypass meer.

In ieder geval, mijn vloerverwarming is aan een warmtepomp gekoppeld, en die voert de temperatuur maar langzaam op. Dus wil ik dat hij bij 2C boven ambient al opengaat. En hij kan ook koelen, en dan wil ik dat hij ook bij 0.5C onder ambient al opengaat. Dus een 2e sensor is voor zulke systemen echt nodig.

De bypass betekent allen dat mijn 2e sensor in de vrije lucht hangt, ipv op de retour.

• cybermaus
FuaZe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:49:
[...]
Een ESP aan de ketel; die het signaal uitleest; en verstuurt.

En een ESP aan de pomp; die het signaal ontvangt.

En dan in de ESP aan de pomp instellen dat ie om de x tijd even aan gaat. Maar als er een signaal komt welke langer duurt dan een gemiddelde douche, hij dit signaal van de ketel overneemt? ;)
@Pino Blauw @FuaZe
Kan. Let wel, dit is je verwarming. Mijn persoonlijk regel is dat verwarming en verlichting "core" is en dus niet van WiFi of een centrale Domotica server afhankelijk mag zijn.

Dus ik zou de twee dan toch met een kabel verbinden, niet met WiFi. Zeker omdat je toch al een kabelgoot hebt. En als je toch een kabel hebt, dan is die ESP niet meer noodzakelijk.

En uitlezen/aansturen van de ESP met Domotica mag, maar de basisfunctie ESP moet gewoon blijven werken ook zonder aansturing (wat inhoud dat de MQTT en NTP timeouts uitgezet moeten worden) Ik test mijn ESP ook op signaalverlies.

Maar dat zijn mijn regels, iedereen mag iets anders doen.

• cybermaus
Graag zou ik eens met je in gesprek willen, ik heb je een PM gestuurd met mijn contactgegevens, uiteraard vrijblijvend, tot nu toe is het voor mij ook nog altijd een hobbyproject / uitdaging :)
Ik heb geen PM gekregen.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee