Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pompschakelaar 2.0 - pomp uitschakelen zónder de stroom eraf Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

• zenman
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 10-06 16:51
In dit topic werd het al aangekondigd, maar om de ervaringen te delen open ik nu toch maar een apart topic.

Moderne energiezuinige pompen kunnen aangestuurd worden door middel van een zogenaamd PWM signaal. De Grundfos UPM3 is zo'n pomp. Zonder PWM-sturing staat ie 24/7 te draaien en reageert op warmtevraag op basis van het gekozen programma (pomp gaat in een bepaalde curve harder en zachter draaien).

Het reguliere type pompschakelaar werkt op basis van stroom in- en uitschakelen. Hoewel sommigen zeggen dat het een 'urban legend' is dat dat slecht zou zijn voor de pomp, ga ik toch af op de fabrikant. Ik ga er dus vanuit dat het continu in- en uitschakelen slecht is voor de pomp. Misschien niet voor het mechanische deel, maar wel voor de fijne regel-elektronica.

We hebben contact gezocht met Grundfos en die gaven de tip dat je de pompcapaciteit middels een PWM-signaal kunt regelen en als je de pompcapaciteit terugregelt naar 5% of lager, dan schakelt de pomp vanzelf uit.

Met behulp van een mechatronica-student is er een prototype ontwikkeld voor de Grundfos UPM3-Hybrid. Dit betreft de componenten en de software.

Het elektrische schema (tekening met de componenten) is door Grundfos beoordeeld en de tips van hun engineer zijn in het ontwerp verwerkt. Met het prototype is proefgedraaid (klik hier voor het filmpje) en het werkt goed. De PCB is inmiddels ontworpen en er zijn er vijf besteld. Over een week of 6 worden ze verwacht en dan gaat het solderen beginnen. :)

Voorkant PCB
Achterkant PCB

23-2-2021: Ze zijn binnen!

[Voor 23% gewijzigd door zenman op 23-02-2021 19:21]

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online
De plaatjes doen het helaas niet.

Heb je iets meer info over de elektronica? Welk voltage moet met PWM signaal van de Grundfoss zijn?

• zenman
Heronimo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:17:
De plaatjes doen het helaas niet.

Heb je iets meer info over de elektronica? Welk voltage moet met PWM signaal van de Grundfoss zijn?
Ik krijg de plaatjes niet werkend, maar ik heb er nu hyperlinks van gemaakt. Doen die het wel?

• Heronimo
  • Nu online
Ja, die doen het wel. Je kan ze ook uploaden binnen het forum zelf.

Word hij gevoed vanuit de pomp of van een aparte 12V voeding? En waar zijn de andere aansluitingen op de print voor? Heb je meer documentatie?

Overigens lijkt Tindie de beste plek om ze via te verkopen.

• S-te-fan
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:36
Is het de bedoeling dat je de pomp ook modulerend gaat aansturen dmv het PWM-signaal? Of is het enkel bedoeld als pompschakelaar. Want dan kun je toch ook gewoon 4-24V op de PWM input zetten (duty cycle 100%) en voor het uitschakelen van de pomp schakel je de spanning weg (duty cycle van 0%). Dan volstaat een relais al.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Uit ervaring (N=1) weet ik dat een Grundfos Alpha 1 pomp er geen problemen heeft om circa 600x per dag geschakeld te worden. Betreft een installatie in een bedrijf die niet goed werkt, maar de eigenaar niks aan wilt doen. Gigantisch gasverbruik en elektraverbruik, maar toch niks willen doen :P

Pompje gaat telkens aan, uit, aan, uit, etc. Denk elk jaar wel iets van 219.000 schakelingen :X

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• PumpIT
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 27-03 15:01
Hier de 4e jaars HBO Mechatronica student.

De toelichting:

Wij gebruiken de Grundfos UPM3 Hybrid pomp om het (warme) water in onze vloerverwarming rond te pompen.
Het probleem dat wij ondervonden met deze pomp is dat hij altijd aan staat, ook wanneer het zomer is en er geen warmtevraag is. Wat zonde is want zo verspil je energie, verkort je de levensduur van de pomp en genereer je onnodig geluid.
Wij wilden de pomp dus uit en aan kunnen zetten en alle % daartussen. Wij wilden de pomp aan hebben als er warmtevraag was (vanuit de woning/thermostaat) of wanneer de pomp 24 uur lang uit had gestaan (om vastzitten en kromtrekken te voorkomen in de zomer). Maar dit kon dus niet met een normale pompregelaar omdat deze de stroomtoevoer schakelt, wat zorgt voor hoge piekspanningen, wat slecht is voor de elektronica van de Grundfos pomp.
We moesten dus gebruik gaan maken van de PWM-interface van de Grundfos pomp. Dit PWM-signaal moest tussen de 4-24 volt zijn, tussen de 100hz en 4khz zijn en het volgende profiel volgen:

Wanneer je de pomp dus uit wilt hebben moet je >95% ON PWM signaal sturen. Als je hem op vol vermogen aan wilt hebben moet je <10% ON PWM signaal sturen. Het PWM-signaal dat wij gebruiken is op ongeveer 12V (spanning van aangesloten adapter), met een stroomreductie zodat er nooit kortsluiting kan ontstaan bij o.a. het aansluiten. Wij gebruiken geen relais, maar een N-channel Logic level mosfet waarmee we het 3.3V PWM signaal van de WEMOS D1 MINI om kunnen zetten naar het 12V PWM-signaal.
Zo kunnen wij de pomp exact regelen, en dit is nog goedkoper dan een relais ook! Zo regelen wij de pomp afhankelijk van de temperatuur van de leidingen. Is de leiding en dus het water heel heet? Dan doen we hem wat harder. Is de temperatuur van de leiding bijna onder de drempelwaarde? Dan doen we rustig aan. Hiermee kunnen wij ook de pomp rustiger laten starten/stoppen zodat je minder merkt dat hij start (i.p.v. een aan of uit signaal van een relais)
De drie aansluitingen die de printplaat heeft zijn voor:
  • 12V voeding (12V+ en GND)
  • PWM-signaaldraad van Grundfos pomp (signaal draad = bruin en gronddraad = blauw)
  • NTC-weerstand (2 aansluitingen voor pootjes van de MF-58-10K) (Deze weerstand is afhankelijk van de temperatuur en wordt geplaatst op de leiding om te meten hoe warm hij is).
Verder heeft de pompregelaar een menu (128x32 pixels scherm) die bestuurd kan worden middels een rotary encoder (met weerstanden en condensators voor bounce preventie - voor de elektrotechnici :) en een reset knop. Dit scherm gaat automatisch uit zodat hij niet inbrandt, om toch te kunnen zien of de pomp aanstaat is er een status LED geplaatst.
In het menu zijn inmiddels al 8 dingen in te stellen:
  • Temperatuur drempel (vanaf welke leiding temperatuur (in Celsius) moet de pomp aan?)
  • Temperatuur max (bij welke temperatuur moet de pomp op maximaal vermogen draaien?)
  • Min PWM % (Met welke minimale snelheid moet de pomp draaien bij de drempelwaarde en de 24 uur niet gedraaid dienst)
  • Max PWM % (Wat is de maximale snelheid waarbij je niet gek wordt van het lawaai?)
  • Slope / Richtingscoëfficiënt (Hoe snel moet de pomp naar een ingestelde waarde gaan?)
  • Time on (hoe lang moet de pomp aan blijven als de temperatuur 1 graden onder de drempelwaarde is en bij de 24 uur dienst?)
  • Dim timer (Na hoeveel minuten zonder user-input mag het scherm uit?
In het hoofdmenu wordt weergegeven wat de temperatuur is van de leiding, ook kan worden ingezien hoelang de regelaar al ongehinderd draait.

Later worden meer functies toegevoegd. Zo heeft de ESP8266 chip een Wifi-antenne die ik kan gebruik om te verbinden met het internet. Hiermee zou ik bijvoorbeeld een rapport kunnen mailen met hierin allerlei gegevens (grafiek met gemeten temperatuur, tabel met hoeveel keer de pomp aan geweest, wanneer, hoelang, etc.). Ook zou ik een app kunnen ontwikkelen waarmee je de instellingen draadloos kan aanpassen en gegevens kan inzien. Etcetera.

Ik hoop zo iets meer duidelijkheid te creëren.

Schroom niet om dingen te vragen.
Ik zal ook dingen toevoegen aan deze reactie als ik denk dat ik iets heb gemist.

[Voor 6% gewijzigd door PumpIT op 10-02-2021 22:30]

• zenman
S-te-fan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:48:
Is het de bedoeling dat je de pomp ook modulerend gaat aansturen dmv het PWM-signaal? Of is het enkel bedoeld als pompschakelaar?
Ik weet niet wat je precies verstaat onder modulerend maar het wordt een geavanceerde instelbare pompschakelaar (in ons geval voor de vloerverwarming). Zie reactie van pumpIT.

[Voor 16% gewijzigd door zenman op 10-02-2021 22:08]

• S-te-fan
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:36
zenman schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:05:
[...]

Ik weet niet wat je precies verstaat onder modulerend maar het wordt een geavanceerde instelbare pompschakelaar (in ons geval voor de vloerverwarming). Toerental wordt langzaam opgeschroefd tot het niveau dat gewenst is (instelbaar). Tempo waarin het gebeurt is ook instelbaar etc. etc. (zie ook het filmpje).
Dat bedoelde ik inderdaad met moduleren. Gaaf project!

• Heronimo
  • Nu online
PumpIT schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:02:
Hier de 4e jaars HBO Mechatronica student.

De toelichting:

Wij gebruiken de Grundfos UPM3 Hybrid pomp om het (warme) water in onze vloerverwarming rond te pompen.
Het probleem dat wij ondervonden met deze pomp is dat hij altijd aan staat, ook wanneer het zomer is en er geen warmtevraag is. Wat zonde is want zo verspil je energie, verkort je de levensduur van de pomp en genereer je onnodig geluid.
Wij wilden de pomp dus uit en aan kunnen zetten en alle % daartussen. Wij wilden de pomp aan hebben als er warmtevraag was (vanuit de woning/thermostaat) of wanneer de pomp 24 uur lang uit had gestaan (om vastzitten en kromtrekken te voorkomen in de zomer). Maar dit kon dus niet met een normale pompregelaar omdat deze de stroomtoevoer schakelt, wat zorgt voor hoge piekspanningen, wat slecht is voor de elektronica van de Grundfos pomp.
We moesten dus gebruik gaan maken van de PWM-interface van de Grundfos pomp. Dit PWM-signaal moest tussen de 4-24 volt zijn, tussen de 100hz en 4khz zijn en het volgende profiel volgen:
[Afbeelding]

Wanneer je de pomp dus uit wilt hebben moet je >95% ON PWM signaal sturen. Als je hem op vol vermogen aan wilt hebben moet je <10% ON PWM signaal sturen. Het PWM-signaal dat wij gebruiken is op ongeveer 12V (spanning van aangesloten adapter), met een stroomreductie zodat er nooit kortsluiting kan ontstaan bij o.a. het aansluiten. Wij gebruiken geen relais, maar een N-channel Logic level mosfet waarmee we het 3.3V PWM signaal van de WEMOS D1 MINI om kunnen zetten naar het 12V PWM-signaal.
Zo kunnen wij de pomp exact regelen, en dit is nog goedkoper dan een relais ook! Zo regelen wij de pomp afhankelijk van de temperatuur van de leidingen. Is de leiding en dus het water heel heet? Dan doen we hem wat harder. Is de temperatuur van de leiding bijna onder de drempelwaarde? Dan doen we rustig aan. Hiermee kunnen wij ook de pomp rustiger laten starten/stoppen zodat je minder merkt dat hij start (i.p.v. een aan of uit signaal van een relais)
De drie aansluitingen die de printplaat heeft zijn voor:
  • 12V voeding (12V+ en GND)
  • PWM-signaaldraad van Grundfos pomp (signaal draad = bruin en gronddraad = blauw)
  • NTC-weerstand (2 aansluitingen voor pootjes van de MF-58-10K) (Deze weerstand is afhankelijk van de temperatuur en wordt geplaatst op de leiding om te meten hoe warm hij is).
Verder heeft de pompregelaar een menu (128x32 pixels scherm) die bestuurd kan worden middels een rotary encoder (met weerstanden en condensators voor bounce preventie - voor de elektrotechnici :) en een reset knop. Dit scherm gaat automatisch uit zodat hij niet inbrandt, om toch te kunnen zien of de pomp aanstaat is er een status LED geplaatst.
In het menu zijn inmiddels al 8 dingen in te stellen:
  • Temperatuur drempel (vanaf welke leiding temperatuur (in Celsius) moet de pomp aan?)
  • Temperatuur max (bij welke temperatuur moet de pomp op maximaal vermogen draaien?)
  • Min PWM % (Met welke minimale snelheid moet de pomp draaien bij de drempelwaarde en de 24 uur niet gedraaid dienst)
  • Max PWM % (Wat is de maximale snelheid waarbij je niet gek wordt van het lawaai?)
  • Slope / Richtingscoëfficiënt (Hoe snel moet de pomp naar een ingestelde waarde gaan?)
  • Time on (hoe lang moet de pomp aan blijven als de temperatuur 1 graden onder de drempelwaarde is en bij de 24 uur dienst?)
  • Dim timer (Na hoeveel minuten zonder user-input mag het scherm uit?
In het hoofdmenu wordt weergegeven wat de temperatuur is van de leiding, ook kan worden ingezien hoelang de regelaar al ongehinderd draait.

Later worden meer functies toegevoegd. Zo heeft de ESP8266 chip een Wifi-antenne die ik kan gebruik om te verbinden met het internet. Hiermee zou ik bijvoorbeeld een rapport kunnen mailen met hierin allerlei gegevens (grafiek met gemeten temperatuur, tabel met hoeveel keer de pomp aan geweest, wanneer, hoelang, etc.). Ook zou ik een app kunnen ontwikkelen waarmee je de instellingen draadloos kan aanpassen en gegevens kan inzien. Etcetera.

Ik hoop zo iets meer duidelijkheid te creëren.

Schroom niet om dingen te vragen.
Ik zal ook dingen toevoegen aan deze reactie als ik denk dat ik iets heb gemist.
Kijk, dat is interessante info!

Qua functies zou ik bijvoorbeeld eens naar dit project kijken:
Itho daalderop CVE wifi control add-on module

Onmisbaar lijkt me in ieder geval MQTT om hem via je home automation aan te kunnen sturen en de temperaturen van aanvoer en retour uit te kunnen lezen.

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:58

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Leuk projectje :) Maar ik moest wel gelijk gniffelen dat de PCB maker zich zelf niet aan de enorme tekst heeft gehouden ;) Iets voor rev 2 dus.

Qua spanning, viel dit niet te betrekken uit de pomp? Ik zie in de handleiding In, Ref, Out. Zo niet, voeg een reverse protection diode toe op rev 2 voor de 12V ;)

En voor de voeding, waarom niet een LM7812? Of eigenlijk nog beter, waarom niet voeden via USB? Geeft je makkelijke, goedkope en veilige voedingen en 5V is genoeg. Als je de MV7805 wilt blijven gebruiken zou ik nog wel even naar de design considerations daarvan kijken ;)

En waarom de Rotary niet op de PCB? En als je extern wilt, waarom dan zo evil hier twee headers voor te pakken :+

En voor rev 2, zorg dat + en - in dezelfde oriëntatie op je aansluitingen zit. Aanvoer is nu precies gespiegeld van uitvoer. Weet ook dat die schroefklemmen in duo niet heel stevig zijn. Zou dus overwegen de 6 schroefaansluitingen in lijn te zetten.

220Ω is met een modern ledje nog steeds best veel licht :p

Voor wifi, is een leuk extraatje. Zou geen tijd besteden aan een app, immers hoe vaak zou je alleen daarin willen kijken? Een webpage zou nog leuk zijn. Iets als een grafiekje is natuurlijk ook erg leuk op de OLED.

Maar waar je zeker naar zou moeten kijken voor het Wifi deel is MQTT! :) En ben schijnbaar ondertussen niet meer de eerste die dat roept :D

• dimi_v
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21-06 15:04
Misschien ook meteen een temperatuur begrenzer implementeren, dus dat de pomp weer stopt boven een ingestelde waarde.

Leuk project, succes!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@PumpIT
Kan je geen voeding halen uit de pomp zelf. Is wel zo makkelijk. Wel natuurlijk op eigen risico.

[Edit] Oh, ik zie dat PWM aansluiting extern verkregen is. Dan heb je nog garantie ;)

[Voor 73% gewijzigd door Dre op 11-02-2021 10:36]

• zenman
@septillion
...ik moest wel gelijk gniffelen dat de PCB maker zich zelf niet aan de enorme tekst heeft gehouden ;) Iets voor rev 2 dus.
Dat maakt me nieuwsgierig en dus heb ik hier een vraag over :). Wat bedoel je hiermee, is het lettertype te groot of staat er teveel tekst op? Zijn er ergens wereldwijde afspraken over hetgeen je wel/niet op een PCB hoort te zetten?

• septillion

septillion

@zenman Nee, probleem is niet de tekst. Maar dat juist de antenne van de ESP midden boven een ground plane zit en je dus enorm aan het shielden bent. Beter is het om de ESP meer naar de rand te brengen en geen groundplane achter de antenne te hebben. Dit is dus ook precies wat je ziet in de meeste commerciële ESP of Zigbee producten. Het is niet gelijk heilig makend maar het is iets kleins wat je kan doen om het bereik zo goed mogelijk te houden.

• 10guppy
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18-06 11:22
Interessant project, ik heb dezelfde pomp in mijn vloer verdeler zitten en was naar zoiets opzoek.
Zelf heb ik een elektronica achtergrond maar nog niet de tijd gevonden om er zelf iets voor te ontwikkelen.

Verder actief bezig om ons huis te verduurzamen en om de cv-ketel (als deze stuk gaat) te vervangen door een warmtepomp. Deze kunnen vaak ook koelen dus wellicht is dat een interessante functie om toe te voegen aan de regelaar zodat de pomp dan ook gaat draaien.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit vind ik echt een eindbazenproject!!

Dikke complimenten!

Wise enough to play the fool

• PumpIT
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 27-03 15:01
Iedereen bedankt voor de antwoorden, ik lees ze allemaal en steek hier een boel van op!

@septillion
Heel erg bedankt voor je antwoord. Heb hier een hoop dingen uit opgestoken.
Zo ben ik niet opgeleid voor het ontwerpen van PCB's en wist ik dus niet dat je geen ground plane moet plaatsen onder een antenne (achteraf wel logisch).

Over de PWM output van de pomp:
Valt dit wel te gebruiken als voeding voor de pomp? de ref out is geloof ik een 75 PWM output signaal dat aangeeft hoe hard de pomp draait.

De reverse protection is inderdaad slim, een 5v voeding proberen (en dus pwm ook naar 5 v) ga ik ook eens proberen voor de v2. Stuk makkelijker om zo'n voeding te vinden in iemands lade dan een 12v.

De rotary encoder komt niet op de PCB omdat de PCB ingebouwd wordt in een lasdoosje (elektronica doosje). Het scherm kan nog wel bekeken worden nadat de PCB ingebouwd is doordat we een plexi glas raampje maken in het lasdoosje. De reden dat ze gescheiden zijn is dat het dan makkelijker te zien is welke header voor welke pin van de rotary encoder bedoelt is, maar achteraf was het misschien handiger om dit gewoon te documenteren in de silk screen, dit levert namelijk een hoop meer gepruts op.

De oriëntatie van de aansluitingen is inderdaad verwarrend en zal ik ook aanpassen. De 6 schroefklemmen zal ik lijn zetten wanneer ik merk dat het niet stevig is (is namelijk wel mooi dat je ze in elkaar kan schuiven). Had dit niet zo ontworpen omdat dit het designen van de PCB lastiger maakt (en dit de eerste keer is dat ik dit doe).

Bij de volgende firmware update zal ik een optie maken waarbij de status led ingesteld kan worden op helderheid (is inderdaad nu wat fel).

Voor het wifi deel kan ik zowel een webpage als app maken. Het maken van een app is vrij simpel zodra je de webpage af is. Je maakt dan gewoon gebruik van GET en POST binnen de app. Voor het maken van de app gebruik ik een simpele drag en drop applicatie van mit.edu (https://appinventor.mit.edu/).

MQTT en andere opties zal ik ook eens onderzoeken.

• septillion

septillion

PumpIT schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:53:
Over de PWM output van de pomp:
Valt dit wel te gebruiken als voeding voor de pomp? de ref out is geloof ik een 75 PWM output signaal dat aangeeft hoe hard de pomp draait.
Dat weet ik niet, ik kon zo 123 niet vinden wat de derde aansluiting was dus vroeg mij af of dit niet toevallig voeding was. Als het de pompsnelheid is lijkt me niet dat je die voor de spanning kan gebruiken. Wel zou me dat erg interessant lijken om ook aan de ESP te voeren.
De rotary encoder komt niet op de PCB omdat de PCB ingebouwd wordt in een lasdoosje (elektronica doosje). Het scherm kan nog wel bekeken worden nadat de PCB ingebouwd is doordat we een plexi glas raampje maken in het lasdoosje. De reden dat ze gescheiden zijn is dat het dan makkelijker te zien is welke header voor welke pin van de rotary encoder bedoelt is, maar achteraf was het misschien handiger om dit gewoon te documenteren in de silk screen, dit levert namelijk een hoop meer gepruts op.
Enkele connector lijkt me inderdaad makkelijker. Maar kan je niet een standaard doosje vinden waar het geheel incl vaste rotary zo in zijn geheel in kan? Maakt het leven nog weer wat makkelijker.
De oriëntatie van de aansluitingen is inderdaad verwarrend en zal ik ook aanpassen. De 6 schroefklemmen zal ik lijn zetten wanneer ik merk dat het niet stevig is (is namelijk wel mooi dat je ze in elkaar kan schuiven). Had dit niet zo ontworpen omdat dit het designen van de PCB lastiger maakt (en dit de eerste keer is dat ik dit doe).
De print is op zich niet zo heel vol dus zou dit dan gewoon zien als mooie uitdaging :+
Voor het wifi deel kan ik zowel een webpage als app maken. Het maken van een app is vrij simpel zodra je de webpage af is. Je maakt dan gewoon gebruik van GET en POST binnen de app. Voor het maken van de app gebruik ik een simpele drag en drop applicatie van mit.edu (https://appinventor.mit.edu/).
Ja, op zich natuurlijk wel, dan is het niet zo veel werk extra. Zelf ben ik geen fan van apps voor dingen die ik niet dagelijks gebruik en de trend dat alles via een app moet. Snelkoppeling naar de webpage voldoet naar mijn idee dan net zo goed.
MQTT en andere opties zal ik ook eens onderzoeken.
d:)b

• bonyuri
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-06 17:02

bonyuri

Investigator!

Dit klinkt zeer interessant. Ik heb een tijdje mijn pomp in- en uitgeschakeld aan de hand van warmtevraag, maar ik was toch ook bang dat de pomp daar op langere termijn last van ging krijgen.
Ik heb exact zo'n zelfde Grundfos pomp, dus als ik op de een of andere manier iets kan testen houd ik me aanbevolen!

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• zenman
UPDATE 26-3-2021:

De eerste soldeerpoging leek in orde, toch functioneerde de opstelling niet. Ligt het aan de PCB, het ontwerp, een defect component, een slecht contact? Bij het de-solderen hebben helaas niet alle componenten het overleefd. We hebben nog geen tijd gevonden een hernieuwde poging te doen. Solderen, de-solderen en debuggen is nogal tijdrovend en solderen is niet bepaald onze sterkste kant en de vrije tijd is schaars. Zodra er weer tijd is, gaan we er mee verder.

• septillion

septillion

@zenman Werking zou je met een scope toch goed moeten kunnen zien?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 6% gewijzigd door septillion op 28-03-2021 22:17]

• zenman
septillion schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:16:
@zenman Werking zou je met een scope toch goed moeten kunnen zien?
Een scope, die hebben we niet.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• septillion

septillion

@zenman Dat is zo ver nog niet (y)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True