Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023
Mijn vraag
...
Ik gebruik een Tercal pompschakelaar voor mijn vloerverwarming, die een A label pomp (Grundfoss Alpha 2) heeft.
Vandaag is er een monteur om de platenwisselaar te vervangen o.a., op weg naar een lage temperatuur verwarming.

Volgens hem moet ik geen pompschakelaar gebruiken bij een A label pomp, daarvan zou de pomp kapot gaan.

Is dat zo ??

Het verbruik van de Grundfoss is beperkt , dus heel veel electriciteit bespaar ik er niet meer, maar ik kan de aanvoer temp naar de platenwisselaar aflezen.
Door deze pompschakelaar heb ik ook ontdekt hoe inefficient mijn oude systeem was ( vloer pas warm bij Ta van 70* C).

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ik heb ook wel eens gehoord dat de electronica van de Alpha2 pomp er niet goed tegen kan en heb vergeefs geprobeerd daar bij de fabrikant -althans: de importeur- bevestiging van te krijgen. Dat konden ze niet geven. Omdat er onder installateurs ook een heleboel onzinverhalen rondzingen heb ik tóch maar twee Amframatics geplaatst op onze Grundfos-pompen.Dat gaat nu al goed sinds januari 2014:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/verbruik_vloerverwarmingspomp_bg_2015-2018_maand.JPG(Verbruik vv-pomp begane grond 208 kWh = € 43)

De energiebesparing valt ook niet tegen. Ik ga er van uit dat de pomp zónder pompschakelaar alle maanden minstens even veel zou gebruiken als de piek in januari 2017, dus die schakelaar heeft zich al ruimschoots terugverdiend.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@CJG Deze pompschakelaar gebruik ik sinds januari 2017 met mijn Antares A-labelpomp (ca. 8W).
Dat een A-label pomp door het gebruik van een pompschakelaar kapot zou gaan
is een "urban legend" aan het worden.

En ik bespaar door het gebruik van de pompschakelaar nog steeds ca. 50 kWh/a => ca. € 10/a
Maar ik gebruik dan ook nachtverlaging (2°C) en als de pomp stil staat verbruikt de pompschakelaar maar 0,85W (met verlichting aan).
jaarverbruik A-labelpomp + TERCAL 11E
Opmerking: Tussen 23 uur en ca. 5 uur staat de pompschakelaar (en de pomp) via de AVM DECT200 stopcontact helemaal uit en buiten het stookseizoen wordt de pompschakelaar incidenteel ingeschakeld
(alleen om het eventuele! vastzitten te voorkomen)

Mijn platenwisselaar (niet speciaal ontworpen voor warmtepomptemperaturen):
aanvoer cv: opwarmfase max. 45 °C (normaal 35 - 40°C)
aanvoer vvw: max. 34°C (normaal 25 - 30°C)

YMMV

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 23-03-2018 12:54 . Reden: Opmerking toegevoegd ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-03 10:11
Ik sprak vandaag met de service-afdeling van Grundfos NL. Een pompschakelaar wordt expliciet afgeraden. De elektronica in de UPM3-pompen (frequentieregelaar met name) is gevoelig voor piekspanningen bij het inschakelen. Ze raden aan om via de PWM de pompcapaciteit terug te brengen naar 5% of minder, dan gaat de pomp namelijk in stand-by (stopt met draaien, maar de elektronica in de pompkop blijft onder spanning) en de pomp weer op toeren te laten brengen op basis van warmtevraag vanuit de thermostaat (ook weer via PWM).

Mijn situatie: Een supergoed geïsoleerd huis met daarin op de BG een vloerverwarming met WTH-verdeler (5 groepen ongeregeld) voorzien van een Grundfos UPM3-HYBRID 25-70 circulatiepomp die continu draait. Thermostaat is een simpele Honeywell round on/off. Het systeem is 3,5 jaar oud en de pomp “zingt” sinds een paar weken (heel irritant als het stil is in huis). Warmte komt vanaf stadsverwarming.

Mijn wens: stilte (lees: geen draaiende pomp) als er geen warmtevraag is (80% van het jaar) en daarmee bovendien onnodige slijtage van de pomp voorkomen.

Hoe ik dat precies voor mekaar moet krijgen, dat weet ik niet (kon Grundfos me ook niet vertellen). Maar ik ken iemand die met een Arduino met temperatuursensor zo’n PWM-regeling waarschijnlijk wel kan maken. Via de Arduino kan dan ook geregeld worden dat de pomp een paar minuten per dag verplicht draait (om vastlopen te voorkomen). Materiaalkosten ong. €15,-. Ik laat het weten als het gelukt is. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet niet of je een abo voor ketelonderhoud hebt, maar zo ja bel ze ff voor het jaarlijkse onderhoud en laat ze meteen ff naar die pomp kijken. Mijne maakte ook herrie als een gek. Had ie zo verholpen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenman
Dankje. Geen gas in de wijk, geen ketel, geen jaarlijks onderhoud. Dan zal ik daar apart iemand voor moeten laten komen of ik haal ‘m zelf een keer open (4 bouten)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je doen. Wel ff zorgen dat er geen water meer doorheen kan stromen voor je begint. Ik had mijn kelder een beetje blank staan toen ik het probeerde :X
* The Eagle weinig verstand van vloerverwarming, QED :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:30

bonyuri

Investigator!

zenman schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:32:
Ik sprak vandaag met de service-afdeling van Grundfos NL. Een pompschakelaar wordt expliciet afgeraden. De elektronica in de UPM3-pompen (frequentieregelaar met name) is gevoelig voor piekspanningen bij het inschakelen. Ze raden aan om via de PWM de pompcapaciteit terug te brengen naar 5% of minder, dan gaat de pomp namelijk in stand-by (stopt met draaien, maar de elektronica in de pompkop blijft onder spanning) en de pomp weer op toeren te laten brengen op basis van warmtevraag vanuit de thermostaat (ook weer via PWM).

Mijn situatie: Een supergoed geïsoleerd huis met daarin op de BG een vloerverwarming met WTH-verdeler (5 groepen ongeregeld) voorzien van een Grundfos UPM3-HYBRID 25-70 circulatiepomp die continu draait. Thermostaat is een simpele Honeywell round on/off. Het systeem is 3,5 jaar oud en de pomp “zingt” sinds een paar weken (heel irritant als het stil is in huis). Warmte komt vanaf stadsverwarming.

Mijn wens: stilte (lees: geen draaiende pomp) als er geen warmtevraag is (80% van het jaar) en daarmee bovendien onnodige slijtage van de pomp voorkomen.

Hoe ik dat precies voor mekaar moet krijgen, dat weet ik niet (kon Grundfos me ook niet vertellen). Maar ik ken iemand die met een Arduino met temperatuursensor zo’n PWM-regeling waarschijnlijk wel kan maken. Via de Arduino kan dan ook geregeld worden dat de pomp een paar minuten per dag verplicht draait (om vastlopen te voorkomen). Materiaalkosten ong. €15,-. Ik laat het weten als het gelukt is. 8)
toon volledige bericht
Ben benieuwd! Heb een Grundfos UMP3 pomp en wilde die eigenlijk gaan uitschakelen.
Niet zo zeer voor energie verbruik, maar meer omdat ik het zonde vind als hij koud water door mijn verwarmingsleidingen pompt (of is dat niet zo?!)

Eventueel kan ik wel een Arduino of Raspberry er bij plaatsen om via PWM de pomp aan en uit te zetten, vind ik persoonlijk wel een mooiere oplossing dan hard de voeding er af te halen.

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zenman schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:32:

toon volledige bericht
Ben je hier nog verder mee gekomen?

Gaat mij vooral om het geluid en het stroomverbruik. Tot nu toe werkt het ding gewoon prima met een (Robot!) pompschakelaar overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenman
MikeyMan schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:31:
[...]

Ben je hier nog verder mee gekomen?

Gaat mij vooral om het geluid en het stroomverbruik. Tot nu toe werkt het ding gewoon prima met een (Robot!) pompschakelaar overigens.
Ja, er is een opstelling op breadboards gemaakt en software geschreven. Daarna is getracht het geheel op een rasterplaat te solderen, dat wilde echter niet goed lukken. Eigenlijk moet het ontwerp worden omgezet naar een PCB-ontwerp en dan de PCB ergens online bestellen en daarna op die PCB de onderdelen solderen. Mijn kennis heeft echter geen kennis van PCB-ontwerpen. Eigenlijk staat het nu dus vlak voor de finish al weer een tijdje stil...wel jammer want de mockup leek goed te werken (incl. display voor het instellen en aflezen van waarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 14:57
Is er niet ergens een standaard oplossing hiervoor? PWM is niet zo moeilijk te maken met kant-en-klare modules volgens mij. Niet dat ik precies weet welke je voor deze nodig hebt. Ik probeer alleen het probleem te begrijpen.

Overigens, kan die pomp wel PWM lezen? Want het is niet de PWM-versie (Zie hier de verschillende Grundfos-pompen: https://net.grundfos.com/...fosliterature-5439390.pdf )

Of hebben alle pompen van tegenwoordig een PWM-ingang? Of is dit iets van Grundfos?

Interessant project dit. Verdient zijn eigen topic. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zenman
Het is even geleden, maar we zijn weer een stapje verder. De pompschakelaar is verder doorontwikkeld en de pcb wordt ontworpen. De werking wordt in onderstaande video getoond en toegelicht. De pompschakelaar hangt nu aan de pomp om wat ervaringen op te doen. Als je even subscribed en op het belletje drukt dan krijg je een seintje zodra de vervolgvideo online komt 8)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Pompschakelaar 2.0 - deel 1 - MAAK JE POMP NIET KAPOT MET EEN GEWONE POMPSCHAKELAAR! UPM3 Grundfos

[ Voor 13% gewijzigd door zenman op 29-01-2021 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenman
TimoDimo schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:37:
...

Interessant project dit. Verdient zijn eigen topic. :)
OK, eigen topic gestart! KLIK HIER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 14:25
Even een oud topic boosten.

Ik heb een Grundfos Alpha 3 (model B) pomp, en momenteel schakel ik deze s nachts uit door een schakelaar. (Shelly)
Echter heeft deze pomp bluetooth en een app, dus het ideale zou zijn om een script te hebben (of Homey of Home Assistant integratie) om deze pomp via domotica uit te schakelen.
Iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:17
Ik schakel mijn Grundfos Alpha 2 pomp gewoon uit als er geen warmtevraag is. Dit zijn ongeveer 6 schakelingen per dag. Als het apparaat hier niet tegen kan, dan merk ik dat vanzelf en dan komt er een andere pomp. Ik verwacht dat ze het wel kunnen hebben.

Als het echt een probleem zou zijn, dan zouden ze hier in de gebruiksaanwijzing wel melding van maken. Ik neem aan dat ze het aantal garantieaanvragen tot een minimum willen beperken. Er zijn meer mensen die een pomp via de thermostaat schakelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Noutie op 02-12-2022 12:01 . Reden: toevoeging ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 09:26
Er is een verschil tussen UPS en UPM3 pompen. UPM3 kan slecht tegen schakelen en is al energie zuinig uit zichzelf. UPS Pompen zoals de Alpha 2 kan je in principe via pomp schakelaar bedienen.
Wanneer je UPM3 toch wilt schakelen kan dit via PWM zoals vermeld in dit topic.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dus de kans bestaat dat je pomp kapot gaat bij een stroomstoring? Wat een baggertroep. Straks gaan ze nog roepen dat je een UPS op je pomp moet zetten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ds23man schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 06:46:
Dus de kans bestaat dat je pomp kapot gaat bij een stroomstoring? Wat een baggertroep. Straks gaan ze nog roepen dat je een UPS op je pomp moet zetten.
Dat zal wel mee vallen. Een UPS pomp heeft niets te maken met een Uninterrupted Power Supply.
https://product-selection...s-series-100?tab=products
Daarnaast zijn het de nieuwere UPM type pompen die niet zo van schakelen houden, maar ook je koelkast, airconditioning, warmtepomp, etc. houden niet van schakelen. Die gaan ook niet bij het minste of geringste kapot maar schakelen verkort de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Razwer schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:23:
[...]

Dat zal wel mee vallen. Een UPS pomp heeft niets te maken met een Uninterrupted Power Supply.
https://product-selection...s-series-100?tab=products
Daarnaast zijn het de nieuwere UPM type pompen die niet zo van schakelen houden, maar ook je koelkast, airconditioning, warmtepomp, etc. houden niet van schakelen. Die gaan ook niet bij het minste of geringste kapot maar schakelen verkort de levensduur.
Je begrijpt me verkeerd, ik bedoel dat je een UPS voeding op je pomp moet zetten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ds23man schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:35:
[...]

Je begrijpt me verkeerd, ik bedoel dat je een UPS voeding op je pomp moet zetten.
Ik begrijp je prima en ik zeg dat dat wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Hallo,

Interessant topic. Ik heb een Grundfos Alpha2L en wil deze gaan schakelen via een een pomp schakelaar om zo verschillende zones te kunnen verwarmen. Nu lees ik veel verschillende berichten of de pomp daar nu tegen kan of niet.
Is de alpha2l nu een ups of ump3 pomp en kan deze tegen aan uit schakelingen of beter niet?
Pagina: 1