Daar ben ik het meer mee eens dan mijn initiële reactie liet denken.cybermaus schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:01:
[...]
@Pino Blauw @Accretion
Kan. Let wel, dit is je verwarming. Mijn persoonlijk regel is dat verwarming en verlichting "core" is en dus niet van WiFi of een centrale Domotica server afhankelijk mag zijn.
Ja, RS485 verbinding tussen twee microcontrollers is (in de casus met een kabelgoot) een beter idee. Maar dan heb je een externe module of aanpassing aan het printje nodig.
Anyways, maakt allemaal niet zo veel uit.
Wel tof om te lezen dat ik eigenlijk een heel vergelijkbaar systeem heb. Mijn warmtepomp heeft ook een buffervat, dus dat lijkt mij ideaal voor aansturing per verdieping.
Ik vraag mij af wat er gebeurt als er helemaal geen vraag is; op het moment zal het water door de bypass lopen en de pompen onnodig draaien.
---
Onze warmtepomp heeft jammer genoeg geen 'smart' functies, maar wellicht kan ik door de pompen overdag extra te laten draaien; het buffervat meer gebruiken, waardoor de warmtepomp overdag meer draait en zo de zonnepanelen beter benutten.