Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:59

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

cybermaus schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:01:
[...]

@Pino Blauw @Accretion
Kan. Let wel, dit is je verwarming. Mijn persoonlijk regel is dat verwarming en verlichting "core" is en dus niet van WiFi of een centrale Domotica server afhankelijk mag zijn.
Daar ben ik het meer mee eens dan mijn initiële reactie liet denken.

Ja, RS485 verbinding tussen twee microcontrollers is (in de casus met een kabelgoot) een beter idee. Maar dan heb je een externe module of aanpassing aan het printje nodig.

Anyways, maakt allemaal niet zo veel uit.

Wel tof om te lezen dat ik eigenlijk een heel vergelijkbaar systeem heb. Mijn warmtepomp heeft ook een buffervat, dus dat lijkt mij ideaal voor aansturing per verdieping.

Ik vraag mij af wat er gebeurt als er helemaal geen vraag is; op het moment zal het water door de bypass lopen en de pompen onnodig draaien.

---

Onze warmtepomp heeft jammer genoeg geen 'smart' functies, maar wellicht kan ik door de pompen overdag extra te laten draaien; het buffervat meer gebruiken, waardoor de warmtepomp overdag meer draait en zo de zonnepanelen beter benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

PumpIT schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:06:
is er iemand die wil helpen?
Dit mag zijn met solderen, maar nog liever het ontwerp omzetten van through pin naar smd zodat het produceren/ solderen geautomatiseerd kan worden.
Stuur mij dan een pm of mail kasper.veenje@gmail.com
Wat is je plan?

- SMD is toch eigenlijk alleen gunstig als je 100+ printjes laat maken in China?

- Wil je dit als product gaan verkopen; en geld aan verdienen of is het iets voor de hobby en/of community effort/opensource?

- Is die haptic feedback knop waar je het eerder over hebt; wel de moeite waard? Imho is het echt een gimmick en voegt functioneel niet echt iets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ippe Ziepe
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-05 16:47

Ippe Ziepe

@ippeziepe

Hi, ik was benieuwd (en daar ben ik vast niet de enige in) hoe het gaat met de bordjes. Kan ik ergens mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PumpIT
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-07-2024
@Ippe Ziepe

Hallo, thanks voor de interesse.

Update:
Verbouwing maakt progressie maar zal nog wel een paar maanden tot halfjaar duren en heeft voor mij nu de prioriteit.
Ik realiseer me dat dit project behoorlijke potentie heeft en veel mensen kan helpen en dat doet mij pijn, ik kan helaas gewoon niet alles tegelijk.
Wat mij mogelijk zou helpen: iemand die mijn through hole ontwerp kan omzetten naar een smt pcb ontwerp waarbij ook de microchip geïntegreerd wordt (wordt nu nog gebruik gemaakt van dev board). Wanneer het ontwerp omgezet is naar SMT kan namelijk de productie geautomatiseerd worden (is te duur om zelf te solderen of te laten doen), verder lijkt alles te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonKon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-12-2023
S-te-fan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:48:
Is het de bedoeling dat je de pomp ook modulerend gaat aansturen dmv het PWM-signaal? Of is het enkel bedoeld als pompschakelaar. Want dan kun je toch ook gewoon 4-24V op de PWM input zetten (duty cycle 100%) en voor het uitschakelen van de pomp schakel je de spanning weg (duty cycle van 0%). Dan volstaat een relais al.
Ik worstel eigenlijk met eenzelfde gedachte. Ik wil een Grundfos Alpha L1 alleen stilzetten met een soort pompschakelaar.
Als ik je verhaal goed begrijp zou dat moeten lukken om ca 12V= op de PWM poort te schakelen met een relais van een pompschakelaar.
Ik heb de pompschakelaar zelf gebouwd en stuurt nu een relais aan die de 220V voeding van de pomp regelt.
De bedrading van het relais kan ik eenvoudig wijzigen naar 12V AAN/UIT

Heb je ervaring dat het aanleggen van 12V= op de PWM, de pomp stil gaat staan?

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

TonKon schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:47:
[...]
Heb je ervaring dat het aanleggen van 12V= op de PWM, de pomp stil gaat staan?
Ik ben niet bekend met de aansturing van deze specifieke pomp, maar heb wel kennis van PWM.

In theorie is een PWM signaal met 0% of 100% niet anders dan volledig aan of volledig uit met een relais inderdaad.

Hierboven wordt echter gepraat over een 4-12V signaal, dat klinkt anders dan een 12V PWM met 33%-100% duty cycle, maar vermoedelijk wordt hetzelfde bedoelt.

Wat er exact gebeurt op 0% (0V?), 33% (4V?) en 100% (12V?), durf ik niet te zeggen maar dat zal variëren tussen: niet pompen, automatisch en vollop aan.
(Maar ik geloof dat de pomp ook verschillende modi heeft voor druk behouden e.d, dus wellicht heeft dat nog invloed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonKon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-12-2023
@Accretion,
Bedankt voor je reactie.
Op https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2209694 heb ik de gegevens van de bedoelde pomp vermeld met betrekking tot de aansturing.
Mogelijk kan dat je inzichten aanvullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 06:41
@PumpIT mag ik vragen of je dit nog steeds aan het ontwikkelen bent?

Wij hebben recent ook vloerverwarming gekregen met een Grundfos PWM gestuurde pomp en ook ik heb hier behoorlijke intresse in!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PumpIT
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-07-2024
@caspertje19
Hey Casper, jazeker mag je dat vragen als naamgenoot ;)
Ik ben nog steeds aan het verbouwen en het prototype ligt daarom in de ijskast...
Zodra ik weer verder ga, zal ik dat op deze thread en via Tindie doorgeven.
Nieuwe verwachting is begin volgend jaar klaar zijn met verbouwen..
U hoort van mij.
Met vriendelijke groet,
Kasper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 06:41
Fijn om te horen dat je ondanks alle drukte evengoed nog de ambitie hebt om het prototype uit de ijskast te gaan halen. Ik houd deze thread in de gaten.

Gr Casper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Gaaf project, ik heb mezelf ook op de wachtlijst gezet. Wat mij betreft zou iedere installateur zoiets standaard moeten plaatsen anno 2023.

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binkia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 19:02
Inderdaad een heel mooi project. Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe vloerverwarmingsverdeler met een Grundos UPM3 pomp dus ben ook zeer geinteresseerd. Heb me ook op de Tindie wachtlijst geplaatst. Kun je overigens geen hulp bij de verbouwing gebruiken want des te eerder kun je verder met de ontwikkeling van de pompschakelaar :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arboud1980
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-04 20:20
Beste Kasper,
Beste wensen vor 2025!

Ik ben erg benieuwd op de deze
Ontwikkeling weer opgepakt hebt. Zit hier ook met een upmr die dom aangestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menno3274
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-05 16:36
@PumpIT inmiddels al wat setjes afgemaakt? Of andere prioriteiten?

Thnx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@PumpIT Zijn er nog setjes met pcb en onderdelen te bestellen? Solderen en behuizing printen kan ik zelf wel. Als ik maar weet wat waar moet en verder de juiste software/firmware heb voor de ESP.

Werkt het ook zonder koppeling via MQTT? Ik hou hem denk ik liever relatief "dom" dan dat ik het afhankelijk maak van een verbinding met bijvoorbeeld Domoticz.
Pagina: 1 2 Laatste