Grundfos Alpha circulatiepomp in stand-bymodus met PWM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonKon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-12-2023
Ik heb een energieslurpende Grundfos UPS 25-50 met pompschakelaar in mijn vloerverwarmingssysteem draaien en wil die vervangen door een Grundfos Alpha 1 L. Grundfos raad een pompschakelaar in de voedingskabel ten sterkste af vanwege piekspaniingen die de eletronische schakelingen zouden kunnen vernielen.
De Alpha 1 L en vergelijkbare varianten hebben een PMW aansluiting om met een duty-cycle het toerental extern te kunnen regelen en ook om de pomp in stand-bymodus te brengen met een duty-cycle van >95% en <= 100%.
Het sltilzetten van de circulatiepomp geeft naast besparing van electrische energie ook besparing in gasverbruik van de ketel in tijden dat de verwarming niet gevraagd wordt (zomer). Het ketelwater wordt dan niet meer gekoeld door het water van de vloerverwaming.

Mijn voorstel:
Op basis van mijn eigen inzichten zou de Stand-bymodus te realiseren zijn door op de PWM aansluiting nr 4 en 3 een gelijkspanning van hoger dan 4V (bv 12V) aan te sluiten middels een relais van een zelfgemaakte pompschakelaar. Volgens de onderstaande tabel zal dan de pomp in Stand-bymodus gaan.
Mijn pompschakelaar zal dan in de zomermaanden de pomp ca 15 min per 24 uur laten draaien door hem uit de stand-bymodus te halen om het blokkeren van de waaier te voorkomen.

Aangezien ik geen enkele ervaring heb met PWM zou ik graag willen weten hoe andere forumbezoekers mijn voorstel zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCOQbVJLZcWM60ArBbLZX7w1UIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kfhrUnRCFPJoaJZ0sfYdl6ih.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nomD8UOEEUXNruWFJlMybC18ikA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NsQZw76VGpxm1UB0Ot95HjrB.jpg?f=user_large

Literatuur: Grundfos Alpha1 L Grundfosliterature-6014834

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 10:26
is een magna pomp dan niet het overwegen waard?
op MP tweedehands te vinden en die heeft een ingebouwd aan/uit contact.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De Grundfos Alpha gebruiken we voor een commerciël gebruikte boiler met verswaterstation. Elke keer als er warmwater getapt wordt gaat de pomp aan. Dat is honderden keren per dag in de zomer. Gaat al 8+ jaar zonder problemen.

Ik kon niet vinden waar Grundfos beweert dat een pompschakelaar niet zou mogen. Linkje iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonKon
Motorfret schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:14:
is een magna pomp dan niet het overwegen waard?
op MP tweedehands te vinden en die heeft een ingebouwd aan/uit contact.
Magna vind ik relatief te duur. Dan kan ik goedkoper mijn UPS 25-50 laten zitten. 2e hands wil ik niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonKon
Dre schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:41:
De Grundfos Alpha gebruiken we voor een commerciël gebruikte boiler met verswaterstation. Elke keer als er warmwater getapt wordt gaat de pomp aan. Dat is honderden keren per dag in de zomer. Gaat al 8+ jaar zonder problemen.

Ik kon niet vinden waar Grundfos beweert dat een pompschakelaar niet zou mogen. Linkje iemand?
Ik heb met de serviceafdeling getelefoneerd. Ook staat dit al in een topic op dit forum vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je op de PWM ingang constant tussen de 4-24V op zet, zou hij volgens specificatie uit moeten staan.

(Echter kan het wel zo zijn dat de pomp uit zichzelf al eens in de zoveel tijd draait om te verkomen dat hij vast komt te zitten)

Maar wat ergens raar is, bij 0% gaat hij vollop draaien, dus dat zou betekenen dat als je geen PWM signaal gebruikt, de pomp altijd vollop draait?
Of kun je kiezen tussen een handmatige modus en een PWM modus?

___
Los van al het bovenstaande, wat je eigenlijk wilt is toch dat de pomp harder gaat draaien als er meer warmtevraag is en langzamer/uit gaat als er geen warmtevraag is.

In theorie heeft je ketel zo'n aansluiting? Daar zit immers je thermostaat ook op aangesloten?

Of je moet de pomp instellen op een 'vaste druk' en dan de vloerverwarming circuits (per ruimte?) (automatisch) open/dicht zetten bij warmtevraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonKon
De CV ketel is ingesteld dat er altijd warm CVwater beschikbaar is.
De vloerverwarming heeft een verdeler en iedere ruimte heeft een eigen thermostaat die thermomotoren (ventielen) bedienen. De pomp draait in de koude jaargetijden continue en in de zomer wil ik hem zoals bij mijn oude pomp stil laten staan en eenmaal per dag even laten draaien (wordt geregeld door mijn pompschakelaar.)
Naast de stroombesparing bespaart dat in mijn geval ook gas omdat het "koude"water van de vloerverwarming ket ketelwater niet afkoelt.

De pomp heeft een aantal modi die door de gebruiker kan ingesteld worden:
6.2.3 Constante curve of constant toerental, I, II of III
Bij werking met constante curve of constant toerental werkt de pomp met een constante curve. De pompcapaciteit volgt de geselecteerde capaciteitscurve, I, II of III. Zie afb. Constante curve/toerentalcurve waar II is geselecteerd.

6.3.2 PWM-ingangssignaalprofiel A (verwarming)
De pomp werkt met constante toerentalcurven afhankelijk van het PWM-ingangssignaal. Het toerental neemt af als de PWM-waarde toeneemt. Als het PWM-signaal gelijk is aan nul (0 VDC), schakelt de pomp over naar de geselecteerde regelmodus voordat wordt aangesloten op een PWM-signaal.

Samengevat:
Met een pompschakelaar met een 12V= signaal aangesloten op dePMW poort is de pomp stil te zetten en keert na wegnemen van de 12V= terug naar de eerder ingestelde modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbps
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:20
Ik ben hier ook in geïnteresseerd. Is dit je uiteindelijk gelukt? Het is dus eigenlijk een omgekeerde pompschakelaar: pomp uit -> 12V op de PWM aansluiting, pomp aan -> geen spanning op PWM aansluiting. Volgens mij moet dit met een normale pompschakelaar, 12V adapter, relais (normally closed) te fixen zijn. Of denk ik nu te makkelijk?

In dit topic wordt het wat uitgebreider aangepakt, maar dat is voor mij niet nodig. Ik zoek gewoon een eenvoudige pompschakelaar, zonder dat de electronica kapot gaat door veel uit- en inschakelen. Pompschakelaar 2.0 - pomp uitschakelen zónder de stroom eraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonKon
Met de verkregen inzichten zou het moeten lukken met PWM maar mijn installateur kon me echter geen garantie geven op de nieuw te installeren pomp als ik die schakeling zou toepassen - heeft er geen ervaring mee..
Hij adviseerde het type Alpha1 die wel met een conventionele pompschakelaar kan omgaan. Deze is ook nog iets goedkoper dan de Alpha L1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 22:33
Ter info, hier wordt een Grundfos Alpha 2 al bijna 2 jaren geschakeld door de warmtepomp. Geen centje pijn en een beetje redelijke electronica kan tegen schakelen. Ik zou het niet te moeilijk maken.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonKon
Noutie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:09:
Ter info, hier wordt een Grundfos Alpha 2 al bijna 2 jaren geschakeld door de warmtepomp. Geen centje pijn en een beetje redelijke electronica kan tegen schakelen. Ik zou het niet te moeilijk maken.
Dit is de reactie van Grundfoss op een Alpha 1L
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1ouNwq8azKJ9cLOeDwUU4Z67z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hux1SP9uIpehndMRDovVFfW5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 22:33
@TonKon dank je. Dan heb ik hier een proefopstelling staan. Als het mis gaat, dan kost het met € 250,-- voor een nieuwe pomp. Overigens denk ik dat als het echt een probleem was, dat er dan wel een waarschuwing in de (ontwerp)handleiding of op de website had gestaan.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonKon
Als denkrichting!
Met een triac schakeling in de pompschakelaar kunnen spanningspieken voorkomen worden. Schakelt in bij de nuldoorgang.
bv S201S02 - deze kan met een gelijkstroom stuurspanning aangestuurd worden door het regelmethodiek voor een pompschakelaar - b.v. direct IN zodra warmtevraag cq. 15 minuten draaien per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00tiUh_eLjrHnypYigHtMMwRw6o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n7vsNQOS1o5540pbwcNdXAYU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Kwam toevallig op YouTube een kanaal tegen (in russisch?) die aan de slag is gegaan met de Alpha1 en PWM control.

alpha1 waar hij de PWM control werking laat zien
YouTube: ALPHA1 L PWM CONTROL

hier documentatie
https://drive.google.com/...3Xg_vkUAnDyD56ceDHpH-dQGv
en hier uitleg over de documentatie YouTube: Насос с PWM управлением от Arduino с телефона по Bluetooth. Схема и ...

Ben ook wel benieuwd of het mogelijk is dmv PWM de pomp gewoon op een constant pressure stand te zetten. Maar volgens mij is pwm alleen voor het aantal touren, right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonKon
[quote]AOC schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:50:
Kwam toevallig op YouTube een kanaal tegen (in russisch?) die aan de slag is gegaan met de Alpha1 en PWM control.

alpha1 waar hij de PWM control werking laat zien.

Waarschijnlijk een typefoutje :) alpha1 moet zijn alpha1 L
De alpha 1 heeft geen PWM aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-06 15:07
Ik denk dat jullie misschien hiermee geholpen zijn.

Het gaat om de RESOL PSW basic omvormer. Een kastje wat een 230VAC of een 0-10VDC omzet in een PWM signaal voor dit soort pompen. Signaal is ook te inverteren.

Ik zit ook na te denken om mijn vloerverwarming unit om te bouwen naar een exemplaar wat geschikt is voor een warmtepomp met circulatie wanneer dat nodig is.

Eigenlijk bizar dat daar geen simpele oplossingen voor bestaan. Er zijn wel volop pompen (oa Grundfos ALPHA 1L) te krijgen welke met een extern stuursignaal te regelen zijn, maar de elektronica ervoor is er niet of zeer lastig te vinden.
Pagina: 1