Ja, maar da's wel een heel cherrypicked datapunt. Lijkt me eerlijker om het gemiddelde van die tabel te nemen. Gemiddelde is 36.5 usd/MWh. En de tabel is in 2021$, als ik indexeer naar 2023 aan 3% per jaar, dan kom ik op 38.7 usd/MWh. Lijkt me dat ik dan zeer conservatief indexeer en nucleair alle voordeel van de twijfel geef
Blijf in het achterhoofd houden dat deze tabel van mensen komt die je meer nucleair willen verkopen.. dus dit zal zowat het meest positieve plaatje zijn dat je kan vinden. En dit zijn enkel operationele kosten.. en niet eens alle operationele kosten.
Voor constructiekost mag je nog ongeveer 30-35 usd/MWh rekenen (laatste nieuwe reactoren in Vogtle: $34 miljard (in 2020 dollars) voor 2234 MW geinstalleerd vermogen, levensduur van 60 jaar, capacity factor van 90%, total lifetime power generation: ~1 miljard MWh).
Voor decomissioning en afvalverwerking.. wie zal het zeggen wat dat gaat kosten, maar met een paar miljard kom je denk ik niet toe.
Dus all-in mag je eerder richting de 7 cent/kWh tellen. Als er meer reactoren gebouwd zouden worden gaat de constructiekost misschien wel wat omlaag, maar al bij al denk ik dat 7 cent al een best optimistisch getal is. En dan neem je alle andere nadelen van nucleair niet mee (afvalprobleem, geopolitiek risico - brandstof wordt maar door een paar landen geproduceert, risicio op rampen.. van het gemiddelde zonnepaneel of windmolen lig ik niet wakker maar van Zaporizhzhia wel,..)
voor zonnepanelen thuis wordt vaak gerekend met 1 euro per Wp en met mazzel ook rond de 1 kWh/Wp op jaarbasis. Dus stel mijn pv gaat 25 jaar mee dan heb ik rond de 20-25 kWh opwek gehad per Wp, oftewel voor.elke euro. Dan kom.je toch ook op 4 a 5 cent uit per kWh?
Ik heb 7070 Wp gelegd Oost-West voor 4300 euro, wel zelf geplaatst*, in Juni dit jaar. Volgens Sunny Design verwachtte opbrengst van 5180 kWh/jaar. Om conservatier te zijn heb ik daar 5000 kWh/jaar van gemaakt, en dan kom ik op 3,5 cent/kWh uit. Levensduur van panelen zal meer dan 25 jaar zijn, levensduur van omvormer misschien niet. Al bij al vrij realistisch scenario, niet optimistisch, niet pessimistisch. Maar wel Oost-West in Belgie.
Als ik alle panelen vol op het zuiden zou leggen dan kom ik op 6363 kWh/jaar (ongeveer 0.9 kWh/Wp per jaar hier in Limburg). Dat brengt de all-in kWh kost naar 2,75 cent/kWh
En als ik dat dan ook nog eens in Sevilla plaats in plaats van in het zonnige Belgie, dan ga ik al boven de 10.000 kWh/jaar, oftwel 1,72 cent/kWh
En als ik m'n timing ook mag cherrypicken, als ik nu een vergelijkbare installatie zou plaatsen (deze is van Juni dit jaar), dan mag je nog 30-40% van de paneelkost aftrekken dankzij de prijzencrash, en dan mag je van al deze bedragen nog ~17% aftellen
*ik heb dus m'n werkuren wel niet geteld, maar ik heb ook niet het schaalvoordeel van een zonnepark.. al bij al zal 't een wel ongeveer tegen het ander wegstrepen
Dus gewoon even grof gerekend is zonne-energie ergens tussen de helft van nucleair (apples vs apples, all-in prijzen), tot 1/5de. Windmolens eenzelfde verhaal. Met zon & wind & de bijbehorende besparing kan je voldoende batterijen en high voltage lijnen aanleggen om jaarrond van energie voorzien te zijn, en hoef je je ook niet meer druk te maken over wat er gebeurd met nucleair afval of nucleaire ongelukken.
Nucleair is dood. Het enige wat het in leven houd zijn a) politiekers die niet juist geinformeerd of dom zijn, of b) politiekers die steekpenningen vangen. Of c) beide. En helaas sloegen op COP28 velen de nucleaire trom.
Change my mind
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)