Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Metro2002 Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic :P
De sCOP om mee te rekenen is niet zozeer afhankelijk van bouwjaar, isolatieniveau of gasverbruik maar hangt vooral af van de stooktemperatuur.

In mijn ervaring is een warmtepomp aansluiten niet moeilijker werk dan een wasmachine aansluiten. Wel méér werk :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:51:
[...]

Wel als ik een bestaande, goed werkende HR 107 CV ketel van krap 5 jaar oud daarvoor op de schroothoop moet leggen. ;)
Die ketel heeft wel een prijs. Vaste kosten 300 euro per jaar en dan nog eens 125 euro onderhoud. Maakt samen 425 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:27
@Metro2002
-> richtlijn is 1m3 gas wordt 2-2,5kWh stroom
-> Wellicht is een kleine WP + een WPB een goed idee (tegen lagere kosten)
-> verdere info: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Metro2002 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:37:
Reken ik hier nou niet goed , mis ik iets?
Dat dit "de duurzame kroeg" is en niet "de energierekening"? _/-\o_ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:37

pietje63

RTFM

https://www.nu.nl/economi...vaste-prijs-voor-gas.html

Interessant aanbod voor als je zekerheid op gas wilt en wel dynamisch stroom.

* pietje63 is wel fan van dynamische stroomprijzen om het beschikbare net optimaal te gebruiken

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
pietje63 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:37:

* pietje63 is wel fan van dynamische stroomprijzen om het beschikbare net optimaal te gebruiken
hmm.... Dan wil je toch dynamische nettarieven?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@BarryH Eens, dat lijkt me nog beter (want dan niet afstemmen op aanbod en vraag van stroom, maar op drukte op net) maar complexer om in te regelen (grotere wijziging). Dynamische stroom tarieven hebben echter hetzelfde effect -> gebruikers bewuster wanneer ze het beste stroom kunnengebruiken.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
pietje63 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:23:
@BarryH Eens, dat lijkt me nog beter (want dan niet afstemmen op aanbod en vraag van stroom, maar op drukte op net) maar complexer om in te regelen (grotere wijziging). Dynamische stroom tarieven hebben echter hetzelfde effect -> gebruikers bewuster wanneer ze het beste stroom kunnengebruiken.
Dat is in de woonwijk wel waar bij pieken in PV opbrengst.
Maar niet gelijk waar voor pieken in Wind opbrengst (want opwek niet in het lokale net zelf). Dus daarvoor zou je willen dat b.v. afname pieken alleen gecreerd worden bij beschikbaarheid netcapaciteit.
b.v. een accu of autolaadpaal vermindert vermogen als het netvoltage teveel zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:12:
[...]

Prijsplafond lijkt me eerder een subsidie voor energieleveranciers.
Hoe zou dat een subsidie zijn? Dat betekent dat leveranciers hoge inkoopprijzen na een bepaald prijsniveau niet meer door mogen rekenen, dat is feitelijk een boete.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 29-11-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Uh?
Wanneer leverancier hun hoge inkoopprijzen gewoon doorrekenen en de overheid geeft daar geld voor om dat verschil boven de 40 cent (voor elektriciteit) bij te passen dan is dat gewoon een subsidie hoor.
Wanneer er een subsidie gegeven wordt om een bepaald prijsniveau kunstmatig "laag" te houden is er ook nauwelijks concurrentie meer tussen de verschillende aanbieders want de eindklant kan het worst wezen hoe hoog de prijs is van de aanbieder want hun betalen toch niet meer dan het prijsplafond.
Zie je ook bv. in buurlanden waar dat prijsplafond niet wordt toegepast. Daar is de aangeboden prijs volgens de normale marktwerking bijna nooit boven dat prijsplafond uitgekomen.

In een vrije markt kan en mag een leverancier zijn hoge aankoopprijs altijd doorrekenen. Het is dan aan de klant om uit te kijken naar de laagste prijsaanbieding of naar een andere energievorm. Wordt de verkoopprijs stelselmatig gecompenseerd tot een lager niveau is dat louter een door de overheid gesubsidieerde prijs.
Gezien de energieleverancier wel de hogere prijs doorrekent (en niet de klant maar de overheid het verschil bijpast) is het een subsidie voor de aankooppolitiek van de leverancier.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 29-11-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maar zo is de subsidie voor het prijsplafond niet opgezet, die is 1:1 gelinkt naar de prijsverlaging voor de eindklant, dus de leverancier wordt er niets wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:53
IvoB2 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:58:
Geef per persoon een basic kWh jaarverbruik en maak het verbruik per kWh steeds duurer naarmate men daar boven gaat. En uiteraard de prijs ook nog eens gerelateerd aan de CO2 uitstoot van de energiedrager.
Dan zal men zijn gedag wel gaan aanpassen.
Voor een deel is dat er in Nederland al. Elektriciteit en gas hebben verschillende energiebelasting. Dan heb je nog de vaste vermindering van energiebelasting. Dus over de eerste kWh en m3 betaal je effectief geen energiebelasting.

Het enige wat nog mist, is dat die vermindering per woning is en niet per persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dreamvoid schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:35:
Maar zo is de subsidie voor het prijsplafond niet opgezet, die is 1:1 gelinkt naar de prijsverlaging voor de eindklant, dus de leverancier wordt er niets wijzer van.
Uiteraard wel.
Gezien de eindklant geen rekening meer moet houden met de eindprijs kan de leverancier in feite vragen wat hij wil. Wat ook de hogere prijzen in Nederland mee helpt verklaren.
De energiemarkt is internationaal. Waarom zou men in Nederland dan duurder inkopen dan in een buurland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:37:
[...]

Voor een deel is dat er in Nederland al. Elektriciteit en gas hebben verschillende energiebelasting. Dan heb je nog de vaste vermindering van energiebelasting. Dus over de eerste kWh en m3 betaal je effectief geen energiebelasting.

Het enige wat nog mist, is dat die vermindering per woning is en niet per persoon.
Goede stap voorwaarts dan.
Hier geldt de energiebelasting vanaf de eerste kWh.
En door de vaste prijs voor vermogen (al dacht ik dat die er in NL ook was maar dan op het aansluitvermogen)
betaalt een kleine verbruiker in verhouding meer voor zijn kWh dan een grootverbruiker.
En hier is de energiebelasting op elektriciteit per kWh ook hoger dan voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvHMontySCOUT
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 21:59
En hoe gaan europese inkoopkantoren om met de verschillende prijzen bij verschillende batches? Ik zou persoonlijk de duurste bij NL stallen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:43:
Goede stap voorwaarts dan.
Hier geldt de energiebelasting vanaf de eerste kWh.
En door de vaste prijs voor vermogen (al dacht ik dat die er in NL ook was maar dan op het aansluitvermogen)
betaalt een kleine verbruiker in verhouding meer voor zijn kWh dan een grootverbruiker.
En hier is de energiebelasting op elektriciteit per kWh ook hoger dan voor gas.
In Nederland is teruggave van energiebelasting hoger dan de vaste kosten van een 'normale' aansluiting. Dus iemand die weinig gebruikt is effectief goedkoper uit dan iemand die meer gebruikt.

In Nederland gaat het mis als er veel meer gebruikt wordt, want groot gebruikers betalen een veel lagere energiebelasting.

En in Nederland is het helaas ook zo dat energiebelasting op elektriciteit hoger is dan voor gas (per kWh). Het enige is dat je met een WP per kWh geproduceerde warmte natuurlijk minder belasting betaalt dan bij een CV-ketel op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:40:
[...]

Uiteraard wel.
Gezien de eindklant geen rekening meer moet houden met de eindprijs kan de leverancier in feite vragen wat hij wil. Wat ook de hogere prijzen in Nederland mee helpt verklaren.
Nee zo werkt die subsidie niet - je mag niet zomaar zeggen "mijn verkoopprijs is nu 100 ct/kWh, overheid geef me 60 cent", dit kan alleen als je werkelijke kosten ook hoger zijn.
De energiemarkt is internationaal. Waarom zou men in Nederland dan duurder inkopen dan in een buurland?
Elk land heeft zijn eigen maximum prijs regels, en zijn eigen manieren om ervoor te zorgen dat leveranciers niet failliet gaan en consumenten beschermd worden. In Frankijk bv worden de kosten boven het max tarief over toekomstige jaren uitgesmeerd. In Duitsland hebben ze bv de kosten voor het vullen van de (lege) Gazprom gasopslag in de nettarieven verwerkt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dreamvoid schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:30:
[...]

Nee zo werkt die subsidie niet - je mag niet zomaar zeggen "mijn verkoopprijs is nu 100 ct/kWh, overheid geef me 60 cent", dit kan alleen als je werkelijke kosten ook hoger zijn.

[...
Heb je het dan over de werkelijke kosten waarvan de ACM destijds zei dat het onmogelijk is om die te bepalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pietje63 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:37:
https://www.nu.nl/economi...vaste-prijs-voor-gas.html

Interessant aanbod voor als je zekerheid op gas wilt en wel dynamisch stroom.

Begrijp niet goed wat er interessant aan is. Betekent dat ook dat je niet 1 product kan opzeggen maar altijd het hele contract opzegt?

Waarom zou iemand niet gewoon voor gas de beste aanbieder nemen en voor dynamische tarieven ook de beste aanbieder? Maximale flexibiliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dreamvoid schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:30:
Elk land heeft zijn eigen maximum prijs regels, en zijn eigen manieren om ervoor te zorgen dat leveranciers niet failliet gaan en consumenten beschermd worden. In Frankijk bv worden de kosten boven het max tarief over toekomstige jaren uitgesmeerd. In Duitsland hebben ze bv de kosten voor het vullen van de (lege) Gazprom gasopslag in de nettarieven verwerkt, etc.
Je verwart de netkosten en heffingen (algemene kosten gemaakt door netbeheerder/overheid) met de inkomsten/winstmarges van privéondernemingen (de naakte stroomprijs + marge van de leverancier).
Energieleveranciers zijn doorgaans, al zeker niet in België, geen staatsbedrijven en onderworpen aan de wetten van de vrije handel.
Ze kunnen wanneer ze geen goed werk leveren dus gewoon in faling gaan.
Privé ondernemening willen, toch wanneer het hen voor de wind gaat, zo weinig mogelijk onverheidsinmening. Ze moeten, wanneer ze zelf hun werk niet goed doen, dus ook het handje dan niet ophouden bij de overheid.

Ik ken de details voor Nederland niet maar hier in België gaan energiebedrijven, net als ieder ander bedrijf, gewoon in faling hoor wanneer de balans niet meer positief is.

Wanneer staten dat anders zien (blijkbaar dus in Nederland, in Frankrijk is de energie grotendeels in overheidshanden en niet in privéhanden) en met geld over de brug komen om privéondernemingen overeind te houden is dat dus gewoon subsidie. Je kan het anders benoemen maar het is en blijft het subsidiëren van een privésector met overheidsgeld.

Wanneer in België een energiebedrijf failliet gaat dan worden de gedupeerde klanten tijdelijk voor hun energiebevoorrading overgeheveld naar de netbeheerder om ze de tijd te geven klant te worden bij een andere leverancier. De eventuele voorschotten die ze aan die energieleverancier in faling betaalden zijn ze inderdaad doorgaans gewoon kwijt (want ze zijn een achtergestelde schuldeiser en die zien doorgaans geen cent terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:20
Wozmro schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:54:
@Verwijderd

De laatste aflevering van factcheckers al gezien?

Zelfde woning, 4 epc-verslaggevers. Het uiteindelijk label varieerde tussen B en D.

Waarbij je dan nog moet opmerken dat je bvb een 'hoge' C kan hebben die eigenlijk niet verschilt van een 'lage' D.

Ik neem het de Epc-verslaggevers niet kwalijk. Het is een procedure die bulkt van de interpretatiemogelijkheden.
ik kreeg net bericht dat ze mijn energielabelverlener aan het auditen zijn en hun auditer nog om aanvullende informatie van ons vroeg - dus er is blijkbaar wel een auditsysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:31:
[...]

Je verwart de netkosten en heffingen (algemene kosten gemaakt door netbeheerder/overheid) met de inkomsten/winstmarges van privéondernemingen (de naakte stroomprijs + marge van de leverancier).

Energieleveranciers zijn doorgaans, al zeker niet in België, geen staatsbedrijven en onderworpen aan de wetten van de vrije handel.
Ze kunnen wanneer ze geen goed werk leveren dus gewoon in faling gaan.
Privé ondernemening willen, toch wanneer het hen voor de wind gaat, zo weinig mogelijk onverheidsinmening. Ze moeten, wanneer ze zelf hun werk niet goed doen, dus ook het handje dan niet ophouden bij de overheid.
Nee dat verwar ik niet - aangezien de overheid de regels bepaalt, bepalen ze voor een groot deel de winstgevendheid van die bedrijven. Als de overheid regels invoert die voor verliezen bij particuliere bedrijven zorgen (bv een plafond) zullen ze de nadelige effecten ook moeten vergoeden. Idem heb je met bv het betalen van bedrijven voor het uitfaseren van kernenergie, kolencentrales, etc. Op dezelfde manier zijn subsidies doorgaans ook winst-afhankelijk: als de business case winstgevend is, geen subsidie.
Ik ken de details voor Nederland niet maar hier in België gaan energiebedrijven, net als ieder ander bedrijf, gewoon in faling hoor wanneer de balans niet meer positief is.
Uiteraard, maar als dat komt door nieuwe overheidsregels, dat is doorgaans niet wat overheden willen.
Wanneer staten dat anders zien (blijkbaar dus in Nederland, in Frankrijk is de energie grotendeels in overheidshanden en niet in privéhanden) en met geld over de brug komen om privéondernemingen overeind te houden is dat dus gewoon subsidie. Je kan het anders benoemen maar het is en blijft het subsidiëren van een privésector met overheidsgeld.
Dat is...niet helemaal hoe het werkt. Een zwaar gereguleerde sector als de energiesector is geen volledig vrije markt, en de overheid grijpt op allerlei manieren in om te grote winstmarges af te romen en verliezen door overheidsregels te verkomen. Uiteraard kunnen ze dit alleen doen binnen nationaal kader - niemand kan de Russen of Saoedi's dwingen om hun overwinsten af te staan, maar zeker in de electriciteitsmarkt blijven overheidsregels die structureel verliesgevende situaties creeeren nooit lang bestaan zonder een zinvolle compensatieregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ah, jij benoemt subsidies dus als een "compensatieregel". :)
Het is dus gewoon een semantische discussie geworden. :+

Voor mij geen probleem, laten we subsidies vanaf nu een compensatieregeling noemen zodat we deze discussie tot ieders tevredenheid kunnen beëindigen. _/-\o_

ps. Hier in België ging de "compensatieregeling" niet naar de leverancier (en dan waren de eenheidsprijzen all in nog lager dan in Nederland) maar gewoon cash richting eindklant.
(En ik heb mijn overbodige premies geschonken aan een door mijzelf geselecteerd goed doel want ik had al een nul energierekening.)

[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 29-11-2023 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Metro2002 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:51:
[...]

Ik kan het nog niet zelf :P

[...]
There, I fixed it for you.

Zou zeggen, neem even tijd om de diverse wp-topics door te nemen. Een jaar geleden dacht ik ook dat ik dat niet kon, maar heb inmiddels genoeg zelfvertrouwen gekregen.

Begin gelijk na het stookseizoen dan heb je genoeg tijd. Bij problemen kun je altijd vragen stellen hier op GoT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:53
@Metro2002 en je kan je ketel nog op marktplaats zetten. Het plan van de overheid is om de belasting op gas te verhogen (had je de wijzigingen per 1 kan 2024 al meegerekend?) En die op elektra te verlagen. Plus dat als je zonnepanelen hebt (misschien kunnen we nog wat bij of kan je minder km rijden met je auto?) Je directe verbruik altijd gesaldeerd wordt. Plus dat je huis meer waard wordt. Plus dat niets doen vaak ook een prijs heeft en die wordt niet meegerekend (voor Waterland Nederland bijvoorbeeld de indrukwekkende verhogingen van de waterschapsbelasting, www.overstroomik.nl) plus dat een warmtepomp gewoon leuk is om aan te tweaken en ...

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Superbeagle schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:47:
Als reactie op een post van @NicoHF in het gasbesparingstopic.

Ja, maar diezelfde corporaties verbouwen complete woonblokken en plaatsen isolatie, panelen en een (hybride) warmtepomp, maar ‘vergeten’ vaak om de afgifte warmtepompvriendelijk te maken omdat de overheid heeft verzuimd om daar subsidie op te geven.

De installateur heeft ook niet altijd zin om de wp goed af te stellen en dan zit je met HT-warmtepompen die omgerekend naar kWh met lage sCOP’s meer energie slurpen dat de ketel. Maar dit wordt gemaskeerd door de panelen op het dak.

De woning krijgt label ‘A’, maar verbruikt meer energie. Ik noem dat schijnduurzaamheid.

Het was beter geweest als er ook subsidie zou zijn op LT-afgiftesystemen in welke vorm dan ook.
Mee eens. Hopelijk komt daar verandering in met het volgende kabinet als die er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
NicoHF schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:32:
[...]

Mee eens. Hopelijk komt daar verandering in met het volgende kabinet als die er komt.
Verwacht er maar niet teveel van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:59
Superbeagle schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:11:
[...]

There, I fixed it for you.

Zou zeggen, neem even tijd om de diverse wp-topics door te nemen. Een jaar geleden dacht ik ook dat ik dat niet kon, maar heb inmiddels genoeg zelfvertrouwen gekregen.

Begin gelijk na het stookseizoen dan heb je genoeg tijd. Bij problemen kun je altijd vragen stellen hier op GoT.
Ook gedaan, onder het motto van Pippi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
Het is ook geen rocket science ofzo, alles wat je moet weten kun je opzoeken.
Wel een hoop uitzoekwerk wat je moet doen voordat je kunt beginnen, en een behoorlijk steile leercurve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:14:
[...]

Ook gedaan, onder het motto van Pippi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
Het is ook geen rocket science ofzo, alles wat je moet weten kun je opzoeken.
Wel een hoop uitzoekwerk wat je moet doen voordat je kunt beginnen, en een behoorlijk steile leercurve.
Waar ik wel geschuffeld van wordt bij klussen aan water en lucht in allerlei vormen, dat is de enorme hoeveelheid aan soorten afmetingen, aanduidingen, aansluitingen, verbindingen, buizen etc.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:02
joezzt schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:06:
Waar ik wel geschuffeld van wordt bij klussen aan water en lucht in allerlei vormen, dat is de enorme hoeveelheid aan soorten afmetingen, aanduidingen, aansluitingen, verbindingen, buizen etc.
Heeft elk werkveld dat niet in zekere mate? Het is bv in de ICT nou ook niet zo dat er voor verbindingen (draad- dan wel draadloos) maar weinig standaarden bestaan, allemaal met net afwijkende interpretaties door fabrikanten. Dat is voor een loodgieter ook niet te overzien.

Persoonlijk klus ik niet graag met water of gas. Ik heb bij verbindingen altijd het idee dat lekkages altijd wachten met optreden tot je de verbinding in kwestie net netjes hebt weggewerkt (ingestuct bijvoorbeeld, ask me how I know :/ )... Maar dat komt natuurlijk voornamelijk omdat ik het weinig doe. Ik ben zelf op dit vlak toch wel van de stroming "schoenmaker houd je bij je leest"...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• joezzt
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:24:
[...]

Heeft elk werkveld dat niet in zekere mate? Het is bv in de ICT nou ook niet zo dat er voor verbindingen (draad- dan wel draadloos) maar weinig standaarden bestaan, allemaal met net afwijkende interpretaties door fabrikanten. Dat is voor een loodgieter ook niet te overzien.

Persoonlijk klus ik niet graag met water of gas. Ik heb bij verbindingen altijd het idee dat lekkages altijd wachten met optreden tot je de verbinding in kwestie net netjes hebt weggewerkt (ingestuct bijvoorbeeld, ask me how I know :/ )... Maar dat komt natuurlijk voornamelijk omdat ik het weinig doe. Ik ben zelf op dit vlak toch wel van de stroming "schoenmaker houd je bij je leest"...
Valt wel mee, een Hz is bij ICT altijd een Hz… Een Volt is een Volt en qua elektro is het helemaal hemels. Maar bij loodgieter werk wordt je opeens teruggeworpen naar de middeleeuwen of Angelsaksische aanduidingen, zoals “duim”, Inch? OMG (om maar een angelsaksische term te gebruiken die goed ingeburgerd is ).

Qua water heb ik dat ook wel, angst voor lekkages en maak overal serviceluikjes, met alles zo veel mogelijk bereikbaar, met blote schroeven. Een paar mooie zwarte schroeven zijn zo gek nog niet in deze tijd dat “industrieel” in is.

[ Voor 9% gewijzigd door joezzt op 30-11-2023 08:49 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Na ruim een half jaar twijfelen hebben we besloten om een mooie volgende stap richting duurzamer wonen te maken: méér zonnepanelen en het plaatsen van airco's om mee te verwarmen (en 's zomers eventueel mee te koelen/ontvochtigen als het echt te gek wordt in huis).
Afgelopen voorjaar hadden we ook al offertes opgevraagd, die zijn we nu aan het updaten/verfijnen met wat aanpassingen.
Het plan is om in elk geval in de woonkamer (2,5 kW) en keuken (2,0 of 2,5 kW) een airco te hangen (multisplit of 2x single split zijn we nog niet over uit).
Idealiter ook op zolder nog een airco (2,5 kW). We hebben daar geen verwarming i.v.m. dikke isolatie, maar met deze temperaturen daalt de temperatuur richting de 15 graden in de slaapkamer terwijl het op de voorzolder (i.v.m. open trapgat) wel op temperatuur blijft, maar dus ook zorgt voor koudeval richting de hal. Installatie van deze airco zal wel d.m.v. hoogwerker of steiger moeten gebeuren, dus duurder uitvallen dan de andere airco's.
Ook wil ik in elk geval de voorbereiding voor zonnepanelen doen. We hebben zonnepanelen op ons schuine dak (O/W) met overcapaciteit, maar een 'bloot' dak is ook zonde. Hier wil ik dan zonnepanelen onder een 45graden helling hebben om de opwekking in de winter te maximaliseren.
Ik ben benieuwd naar de offerte's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Laatst online: 24-11-2024
Even wat reacties peilen, ik heb nog nooit een topic geopend, vandaar.

cop=1 is op tweakers natuurlijk een beetje vloeken in de kerk.

Toch zijn er zat denkbaar situaties waar cop1 een prima (deel) oplossing kan zijn

Daarom zat ik te denken aan een groot cop1 topic waar men bijvoorbeeld slimmigheden, ervaringen met producten en aanbiedingen kan delen.

Any thoughts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sarcomorbato schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:14:

Toch zijn er zat denkbaar situaties waar cop1 een prima (deel) oplossing kan zijn

Daarom zat ik te denken aan een groot cop1 topic waar men bijvoorbeeld slimmigheden, ervaringen met producten en aanbiedingen kan delen.

Any thoughts?
Ik heb 450watt cop1 vloerverwarming + een verwarmde spiegel in de badkamer en die brengt de temperatuur mooi naar 1 graden boven de slaapkamer temperatuur :).
Staat in de ochtend 2 uur aan in de wintermaanden, dus ca 1kwh per dag voor zo'n 5 maanden = 150kwh per jaar.
Omgerekend 45 euro per jaar (zonder salderen).

Badkamer 2 krijgt wel vloerverwarming op water

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
@Sport_Life precies dat soort dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Vraag aan de wetenschappers/natuurkundigen.
Mijn zoon wil graag weten hoe 447 ppm co2 de temperatuur op aarde kan doen toenemen. Ik ben op zoek geweest, maar kan geen gedetailleerde info vinden geschikt voor een afgestudeerde vwo-er. Ik vind alleen maar dingen als “er is wetenschappelijk bewezen”.
Weet iemand iets voor hem ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:03

ericplan

5180 Wp PV

Any thoughts?
Bijvoorbeeld in kleine, goed geïsoleerde appartementen met een laag (<600m3) gasverbruik. Daar is een warmtepomp vaak niet mogelijk vanwege VvE of ontbreken buitenruimte.
In die gevallen zijn de TCO’s (total costs of ownership) van cop=1 verwarmen niet bijzonder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:27
joezzt schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:06:
Mijn zoon wil graag weten hoe 447 ppm co2 de temperatuur op aarde kan doen toenemen. Ik ben op zoek geweest, maar kan geen gedetailleerde info vinden geschikt voor een afgestudeerde vwo-er. Ik vind alleen maar dingen als “er is wetenschappelijk bewezen”.
Even 30 seconden ge-googled: https://news.climate.colu...%20%27greenhouse%20effect.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-09 13:35
Het mechanisme hierachter is infraroodstraling. Zonlicht (energie) bereikt de aarde en warmt de aarde op. De warme aarde straalt vervolgens weer warmte uit in de vorm van infraroodstraling. Zonder broeikasgassen in de atmosfeer straalt die infraroodstraling de ruimte in. Broeikasgassen (bijv CO2) nemen die warmtestraling echter op, waardoor de atmosfeer opwarmt, en stralen ze vervolgens weer uit in alle richtingen, heel ruwweg gaat de helft weer verder richting de ruimte, en de helft terug naar de aarde. De toegenomen opgenomen en 'gereflecteerde' infraroodstraling door toegenomen CO2 concentraties veroorzaakt de klimaatopwarming.

Als je naar de concentraties kijkt, dan lijkt 417 ppm CO2 heel klein, en vraag je je natuurlijk af hoe dat een verschil kan maken. Maar bedenk wel dat er tussen jou en de ruimte zo'n 100km atmosfeer zit, al zijn de buitenste kms wel erg dunnetjes (3/4de van de totale massa van de atmosfeer zit in de onderste 11km). De atmosfeer heeft een totale massa van 5.15E18 kg = 515,000,000,000,000,000,000 kg. Da's best veel massa alleen al in die onderste 11km, en zelfs aan slechts 417ppm is de kanst dat een infraroodstraaltje op een CO2 molecule botst toch best wel groot. Vergelijk het een beetje met een bos: ook al nemen de boomstammen maar een klein percentage van de bosoppervlakte in beslag, toch kan je er niet doorheen kijken, er staat er altijd wel eentje in de weg.

Om concentraties nog wat verder in perspectief te plaatsen:
  • Bij ~2000 ppm CO2 zou je ongeveer evenveel intellectuele capaciteit verliezen als na het drinken van 2 alcoholconsumpties (en 2000ppm bereik je al snel in de gemiddelde slaapkamer, of erger nog, in een auto met standje recirculatie aan). Studies hierover zijn wel nog niet eenduidig
  • HCN (waterstof cyanide) is binnen enkele minuten dodelijk bij 50 ppm
  • CO (koolstofmonoxide) : 400 ppm, fysieke klachten na 45 minuten, verlies van bewustzijn na 2 uur, dodelijk binnen 2-3 uur.
Dus zelfs wat lijkt als kleine concentraties kunnen grote gevolgen hebben!

Interessant leesvoer: Wikipedia atmosfeer

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:31

Any thoughts?
Hier wordt de badkamer elektrisch verwarmd. De radiator staat ingesteld op 's ochtends twee uur verwarmen en 's avonds nog een uur, dat werkt prima. Naar inzichten over hoe je elektrische vloerverwarming het best kunt gebruiken ben ik benieuwd. Een andere ruimte die in aanmerking komt voor cop1 verwarming is de werkkamer tijdens thuiswerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:31
Hier heb ik op de bovenverdieping elektrische vloerverwarming. Het huis is opgebouwd uit SIP panelen. Vloerverwarming op de warmtepomp zou met de houten vloer lastig worden. Radiatoren wilden we niet. Onze Nilan verwarmt ook via de WTW dus de ergste kou is er wel af boven. Deze winter heb ik de vloerverwarming op mijn werkkamer nog niet aan gehad. Vorig winter vaak een uurtje ‘s morgens, daarna houden computer en ikzelf het wel op temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Capt Waffles schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:22:
[...]

Het mechanisme hierachter is infraroodstraling. Zonlicht (energie) bereikt de aarde en warmt de aarde op. De warme aarde straalt vervolgens weer warmte uit in de vorm van infraroodstraling. Zonder broeikasgassen in de atmosfeer straalt die infraroodstraling de ruimte in. Broeikasgassen (bijv CO2) nemen die warmtestraling echter op, waardoor de atmosfeer opwarmt, en stralen ze vervolgens weer uit in alle richtingen, heel ruwweg gaat de helft weer verder richting de ruimte, en de helft terug naar de aarde. De toegenomen opgenomen en 'gereflecteerde' infraroodstraling door toegenomen CO2 concentraties veroorzaakt de klimaatopwarming.

Als je naar de concentraties kijkt, dan lijkt 417 ppm CO2 heel klein, en vraag je je natuurlijk af hoe dat een verschil kan maken. Maar bedenk wel dat er tussen jou en de ruimte zo'n 100km atmosfeer zit, al zijn de buitenste kms wel erg dunnetjes (3/4de van de totale massa van de atmosfeer zit in de onderste 11km). De atmosfeer heeft een totale massa van 5.15E18 kg = 515,000,000,000,000,000,000 kg. Da's best veel massa alleen al in die onderste 11km, en zelfs aan slechts 417ppm is de kanst dat een infraroodstraaltje op een CO2 molecule botst toch best wel groot. Vergelijk het een beetje met een bos: ook al nemen de boomstammen maar een klein percentage van de bosoppervlakte in beslag, toch kan je er niet doorheen kijken, er staat er altijd wel eentje in de weg.

Om concentraties nog wat verder in perspectief te plaatsen:
  • Bij ~2000 ppm CO2 zou je ongeveer evenveel intellectuele capaciteit verliezen als na het drinken van 2 alcoholconsumpties (en 2000ppm bereik je al snel in de gemiddelde slaapkamer, of erger nog, in een auto met standje recirculatie aan). Studies hierover zijn wel nog niet eenduidig
  • HCN (waterstof cyanide) is binnen enkele minuten dodelijk bij 50 ppm
  • CO (koolstofmonoxide) : 400 ppm, fysieke klachten na 45 minuten, verlies van bewustzijn na 2 uur, dodelijk binnen 2-3 uur.
Dus zelfs wat lijkt als kleine concentraties kunnen grote gevolgen hebben!

Interessant leesvoer: Wikipedia atmosfeer
Aha, mooi uitgelegd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:57

Any thoughts?
Wat mij betreft goed plan voor een topic. Ik heb een cop1 boiler, vond dat inderdaad een prima deeloplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
antidote schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:33:
[...]

Hier wordt de badkamer elektrisch verwarmd. De radiator staat ingesteld op 's ochtends twee uur verwarmen en 's avonds nog een uur, dat werkt prima. Naar inzichten over hoe je elektrische vloerverwarming het best kunt gebruiken ben ik benieuwd. Een andere ruimte die in aanmerking komt voor cop1 verwarming is de werkkamer tijdens thuiswerken.
32 zonnepanelen op 8 oost,12 zuid, 12 west, 4500 kwh overschot. 2x sessy thuisaccu

In ons badkamertje (3.5m2) staat 2.5kw aan ventilatorkachel opgesteld. Als mijn vrouw of de kinderen gaan douchen knallen ze dat hok vol hete lucht en op de vloer ligt een mat tegen koude voeten. Dus effectief zal dat krap een half uurtje dus ca 1 kw per dag zijn. Na het douchen gaat de eurom 40 wifi ontvochtiger aan voor een uurtje, dat is 400 watt per uur dus 0.8 kwh per dag. Dit gaat prima.

Het douchewater word ook met cop1 verwarmd dmv van 3 keukenboilers in serie, 1x 5 liter 2000w en 2x 10l 500 watt. Daarmee kan je ca 10 minuten douchen (boilers op 55 graden ivm ketelsteen) met een 4 liter spaardouchekop, zomers wat langer omdat het koude mengwater warmer is. Boilers komen van marktplaats voor een paar tientjes, 5 liter plintboiler wat duurder. Er is 1.7 kwh nodig om ze op te warmen.

Eerst hadden we alleen de 2x 500 watt. Het idee was dat de 500w snel volledig met eigen opwek te doen is.
Maar die doen er 1 1/4 uur over om op te warmen. Daarom voor met name mij een 2000w 5 liter boiler erachter (of ervoor, hij is als eerste aan de beurt in ieder geval) gezet. Daar kan je maar 2 minuten mee douchen maar in 9 minuten warm en voor mij prima. Die maakt van de totale douchetijd 10 minuten ipv 8 met alleen de 500w boilers. Deze boilers staan samen in een soort kist van 6cm pir onder het knieschot. Ze hebben alle drie een tuya smart plug om ze te kunnen sturen.

Ik ben de zolder aan het verbouwen daar komt ook een douche, daar twijfel ik over een wpb. Dit nav een post van de Peer in het zonnepanelenboete topic.

En het wordt ook wel lastig om zes boiler op eigen opwek te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
Vraagje, voor de ISDE subsidie, geldt een hybride warmtepomp dan ook mee als warmtepomp? Ik wil namelijk ook mijn dubbele glas uit 2002 vervangen voor HR++ en qua subsidie is het dan wel handig als die dubbel is omdat ik twee maatregelen neem.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
RobbieB schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:12:
Vraagje, voor de ISDE subsidie, geldt een hybride warmtepomp dan ook mee als warmtepomp?
Ja.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:02
* Afkeurend met vinger zwaaien

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Voor wie een label A vriezer zoekt:
https://www.dumpert.nl/item/100078189_4026d5e1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Sarcomorbato schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:09:
[...]

32 zonnepanelen op 8 oost,12 zuid, 12 west, 4500 kwh overschot. 2x sessy thuisaccu

In ons badkamertje (3.5m2) staat 2.5kw aan ventilatorkachel opgesteld. Als mijn vrouw of de kinderen gaan douchen knallen ze dat hok vol hete lucht en op de vloer ligt een mat tegen koude voeten. Dus effectief zal dat krap een half uurtje dus ca 1 kw per dag zijn. Na het douchen gaat de eurom 40 wifi ontvochtiger aan voor een uurtje, dat is 400 watt per uur dus 0.8 kwh per dag. Dit gaat prima.

Het douchewater word ook met cop1 verwarmd dmv van 3 keukenboilers in serie, 1x 5 liter 2000w en 2x 10l 500 watt. Daarmee kan je ca 10 minuten douchen (boilers op 55 graden ivm ketelsteen) met een 4 liter spaardouchekop, zomers wat langer omdat het koude mengwater warmer is. Boilers komen van marktplaats voor een paar tientjes, 5 liter plintboiler wat duurder. Er is 1.7 kwh nodig om ze op te warmen.

Eerst hadden we alleen de 2x 500 watt. Het idee was dat de 500w snel volledig met eigen opwek te doen is.
Maar die doen er 1 1/4 uur over om op te warmen. Daarom voor met name mij een 2000w 5 liter boiler erachter (of ervoor, hij is als eerste aan de beurt in ieder geval) gezet. Daar kan je maar 2 minuten mee douchen maar in 9 minuten warm en voor mij prima. Die maakt van de totale douchetijd 10 minuten ipv 8 met alleen de 500w boilers. Deze boilers staan samen in een soort kist van 6cm pir onder het knieschot. Ze hebben alle drie een tuya smart plug om ze te kunnen sturen.

Ik ben de zolder aan het verbouwen daar komt ook een douche, daar twijfel ik over een wpb. Dit nav een post van de Peer in het zonnepanelenboete topic.

En het wordt ook wel lastig om zes boiler op eigen opwek te laten draaien.
Ik zou verwachten dat investeringen als een wpb juist bij gezinnen met kinderen gunstiger zijn dan cop 1 oplossingen. Zelfs al zijn de kids net zo zuinig bezig als de ouders, dan nog heb je met 4 personen meer verbruik en worden grotere investeringen eerder interessant.

Ik zie zeker wel de voordelen van kleine ad-hoc cop 1 gestookte boilertjes t.o.v. een grote wpb (goedkoop, compact, makkelijker zelf te installeren, minder standby verlies, pv opstoken). Ik zou alleen verwachten dat het minder lekker opschaalt naar grotere gezinnen.

Misschien is een DWTW nog een interessant alternatief voor een wpb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Warm water in de keuken wordt hier aangemaakt met een COP1 1,85 => 2,2 kW koker met instelbare temperatuur
tussen 60 en 100°C.
Zodoende moet er niet nodeloos te veel warm water op temperatuur gehouden worden (zoals bij een Quooker) noch water hoger opgewarmd dan nodig noch overschrijding forfaitair capaciteitstarief (indien ooit van toepassing).

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Hier wordt de badkamer verwarmt met een COP1 wandmodel ventilator kacheltje. Standje 1 of 2 kW. Heeft afstandsbediening en een op/neer en links/rechts uitblaas functie.
Het is maar een kleine badkamer dus erg snel warm! Dikke douche mat op de vloer tegen koude voeten. Tijdens uitkleden zetten we hem aan en staan dan in de warme luchtstroom. Na het douchen en aankleden zetten we hem weer uit. Hij blaast dan zelf nog even door om z'n element te koelen en schakelt daarna af. Totaal verbruik per maand of jaar weet ik zo niet. Maar kan nooit veel zijn. We douchen allemaal maar vrij kort.

Bevalt erg goed en werkt makkelijk en snel. Goedkoop in aanschaf. Daar kan ik geen ander manier van verwarmen voor laten draaien. We hebben het ook een tijdje met een infrarood straler geprobeerd maar vind dat niks. Duurt lang voor het echt opwarmt en je moet er echt recht voor staan.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 20:19
YouTube: I Misunderstood the Greenhouse Effect. Here's How It Works.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:09
Een warmtepompboiler om iedere dag 100L warm water te produceren met cop 4, of een cop 1 boiler om iedere dag 25L warm water te produceren. Het energieverbruik is hetzelfde.

Veel hangt af van de eigen behoeftes.

Om af te wassen zetten wij gewoon de fluitketel op de inductiekookplaat voor 2L kokend water dat we dan in een teiltje gieten gemengd met wat koud water.

Geen Quooker of vaatwas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:38

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ericplan schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:18:
[...]

Bijvoorbeeld in kleine, goed geïsoleerde appartementen met een laag (<600m3) gasverbruik. Daar is een warmtepomp vaak niet mogelijk vanwege VvE of ontbreken buitenruimte.
In die gevallen zijn de TCO’s (total costs of ownership) van cop=1 verwarmen niet bijzonder.
Ik heb een keer in dit hotel overnacht. Ik zie dus ook geen reden waarom een warmtepomp in een apartement niet kan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Maasluip schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:16:
Ik heb een keer in dit hotel overnacht. Ik zie dus ook geen reden waarom een warmtepomp in een apartement niet kan.
Dat zal wel gaan schuiven. De overheid was verrassend snel met strikte eisen aan de geluidsproduktie van warmtepompen.

Maar het wordt steeds warmer in de zomer. Dus een airco zal steeds belangrijker worden. Dus er komt vanzelf druk op overheden en VVE's om dat toe te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je de WP maar groot genoeg dimensioneert (en ik zie dat de prijs van een WP niet proportioneel stijgt met het vermogen) heb je echt geen geluidsoverlast daarvan.
En wat je zegt: airco in de zomer. Die produceert net zoveel geluid als een WP in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Zou het voor appartementen niet (sneller) lonen om (samen) een W/W waterpomp te laten installeren (lees: boring in de grond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:46
Maasluip schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:53:
Als je de WP maar groot genoeg dimensioneert (en ik zie dat de prijs van een WP niet proportioneel stijgt met het vermogen) heb je echt geen geluidsoverlast daarvan.
En wat je zegt: airco in de zomer. Die produceert net zoveel geluid als een WP in de winter.
Ik kan me slecht voorstellen dat een airco gebruikt in de zomer gemiddeld net zoveel lawaai maakt als een warmtepomp in de winter.

Koelen is vaak erg licht werk voor de airco tov verwarmen in de winter. Minder hard werken is minder herrie. En verder is een grote herrieschopper in de winter een warmtepomp die een defrost heeft. Dat komt vrij weinig voor in de zomer :)

Maar nee, ik denk dus niet dat zomer en winter dezelfde mate van herrie geven voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:13
Ik zie heel vaak schemas voorbij komen over warmtepomp installaties inc buffervat, cv haarden en of zonneboiler.

Nu kan ik dit natuurlijk in paint tekenen maar zijn er ook (online?) tools beschikbaar waarmee zo iets makkelijker te tekenen (en te updaten) is.

Droom scenario zou zijn natuurlijk als je ook dit plaatje als dashboard kan gebruiken met metingen van domotica. Maar in eerste instantie wil ik vooral een praatplaat voor vrouw/installateur wat ik wil hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Sjamo schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:08:
Ik kan me slecht voorstellen dat een airco gebruikt in de zomer gemiddeld net zoveel lawaai maakt als een warmtepomp in de winter.

Koelen is vaak erg licht werk voor de airco tov verwarmen in de winter. Minder hard werken is minder herrie. En verder is een grote herrieschopper in de winter een warmtepomp die een defrost heeft. Dat komt vrij weinig voor in de zomer :)

Maar nee, ik denk dus niet dat zomer en winter dezelfde mate van herrie geven voor een warmtepomp.
Ik denk dat er veel minder mensen bij 0 graden met een raam open slapen dan midden in de zomer.

Plus dat met een raam open slapen als je verwarmt of koelt hoe dan ook bizar is. Dat kon omdat gas goedkoop was. Maar je wil niet een hele buurt COP1 gaan verwarmen omdat er mensen met een raam open willen slapen.

Dus die verschuiving zal ook wel komen.

En als alleen geluid tijdens een defrost een probleem is, dan is dat simpel op te lossen door op die paar dagen in het jaar met COP1 te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
phicoh schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:30:
[...]

Ik denk dat er veel minder mensen bij 0 graden met een raam open slapen dan midden in de zomer.

Plus dat met een raam open slapen als je verwarmt of koelt hoe dan ook bizar is. Dat kon omdat gas goedkoop was. Maar je wil niet een hele buurt COP1 gaan verwarmen omdat er mensen met een raam open willen slapen.

Dus die verschuiving zal ook wel komen.

En als alleen geluid tijdens een defrost een probleem is, dan is dat simpel op te lossen door op die paar dagen in het jaar met COP1 te verwarmen.
Niet alleen defrosts, zoals ik zei moet de buitenunit in de winter gemiddeld harder werken. Bovendien komen defrosts al voor vanaf 3 tot 4 graden boven 0. Dat worden een hoop dagen om verplicht cop1 te verwarmen denk ik.

Er is veel te doen aan de herrie die buitenunits maken in mijn beleving. Juiste plaatsing, juiste manier van plaatsen, functioneel geluiddempende omkastingen die de werking niet beinvloeden etc. Maar ik denk dat veel mensen liever kiezen voor een goedkope warmtepomp die erg veel herrie maakt, voor het mijden van geluidsdempende opties in gebruik om wat voor reden dan ook, om het over een dure omkasting nog niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

pietje63 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:55:
Zou het voor appartementen niet (sneller) lonen om (samen) een W/W waterpomp te laten installeren (lees: boring in de grond).
Het grootste probleem bij appartementen is (gebrek aan) ruimte. Tweede probleem is het ontbreken van een distributiesysteem zoals leidingen, aanleg kost klauwen met geld. Derde probleem is brandveiligheid en geluidshinder door leidingsystemen, alles moet brand- en geluidswerend worden uitgevoerd. Vierde probleem is de financiering en verrekening van de kosten. Vijfde probleem is de besluitvorming in een VvE.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

We slapen overigens ook nu met het raam open. Maar in de slaapkamer wordt nooit gestookt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
ericplan schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:49:
We slapen overigens ook nu met het raam open. Maar in de slaapkamer wordt nooit gestookt.
Als het nu in de slaapkamer een paar graden boven 0 is, dan is dat geen probleem. Maar in het algemeen is de isolatie binnen een woning niet echt fantastisch dus wordt de slaapkamer indirect verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Sjamo schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:36:
Niet alleen defrosts, zoals ik zei moet de buitenunit in de winter gemiddeld harder werken. Bovendien komen defrosts al voor vanaf 3 tot 4 graden boven 0. Dat worden een hoop dagen om verplicht cop1 te verwarmen denk ik.
Ik vraag me af hoe groot dat verschil eigelijk is. Airco's kunnen ook flink geluid maken. In het algemeen zullen airco's koelen tot onder het dauwpunt, dus dat kan ook een flink temperatuurverschil opleveren.

Dan heb je ook nog dat een zuidgevel die goed in de zon staat ook een enorme hoeveelheid energie ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
phicoh schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:04:
[...]

Ik vraag me af hoe groot dat verschil eigelijk is. Airco's kunnen ook flink geluid maken. In het algemeen zullen airco's koelen tot onder het dauwpunt, dus dat kan ook een flink temperatuurverschil opleveren.

Dan heb je ook nog dat een zuidgevel die goed in de zon staat ook een enorme hoeveelheid energie ontvangt.
Naar mijn mening is het verschil over het algemeen relatief.

Uiteraard zullen er airco's zijn die bij gebruik in de zomer herrie maken. Het is afhankelijk van merk, type, gebruik en hoe hard hij moet werken.

Maar dezelfde airco die in de zomer weinig tot geen geluid maakt tijdens het werken kan dat in de winter misschien wel doen.
Een airco uitgezocht voor verwarmen zal aan koelen vaak zo'n makkelijke klus hebben dat lawaai daarbij onwaarschijnlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maasluip schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:53:
Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed wat die geluidsoverlast in Nederland precies veroorzaakt.
Ik heb hier een General 4 kW A2A (airco) staan op het plat dak van de uitbouw. Die staat 2,50 meter boven mijn terras en is vanop de begane grond niet te horen. Trillingen veroorzaakt dat binnen ook niet want staat op silentblocks.

De enige WP die je hier kan horen blazen is de Samsung 6 kW A2W die op de begane grond onder de carport staat wanneer deze in de winter SWW op 50°C moet aanmaken (dus hoogst zelden).
En dan hoor je hem maar alleen maar blazen waneer je onder de carport staat dus al zeker niet tot bij de buren.

De meeste buren hebben een woning met een plat dak met 1 verdieping en de WP"s staan op die daken.
Nog nooit een WP tot op straat gehoord laat staan tot in mijn tuin.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 04-12-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja. Ik wil het niet bagatelliseren, maar ik heb nu ook een warmtepomp, boven de garage aan de zijkant van het huis, en als die op vol vermogen draait dan is dat hetzelfde geluid als de koelfan van een auto.
En binnen hoor ik dat dus nooit.

Wat ik wel hoor is de nieuwe airco van de overburen als die 's avonds aan staat en ik het bovenlicht van de slaapkamer open heb staan. In de winter heb ik de ramen wel dicht, in de zomer niet.
Ik vrees voor komende zomer. Ik heb geen airco, ik slaap met de ramen open als het te warm is. Als ik de hele nacht die airco hoor daar word ik ook niet vrolijk van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er is ook een verschil tussen een voortdurend gezoem of een getik/geratel. Een constante toon is op zich niet storend. Slapen op een vliegtuig of trein vind ik ook geen probleem (behalve dan door het gebrek aan plaats) omdat het geen onverwachte geluiden zijn. Slapen op het strand met het geluid van de golven zou toch ook niemand erg vinden? En vergeet ook het psychologische aspect niet, eens je er begint op te focussen ben je verloren.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2023 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
ericplan schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:49:
Ondanks dat je je slaapkamer niet verwarmt, verlies je door een open raam toch erg veel warmte, want die onttrek je via de (ongeïsoleerde) interne wanden en vloeren gewoon aan de rest van je huis.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:19:
Er is ook een verschil tussen een voortdurend gezoem of een getik/geratel.
Welk getik of geratel? Ik ken hier geen enkele WP die hoorbaar tikt of ratelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:11:
[...]

Welk getik of geratel? Ik ken hier geen enkele WP die hoorbaar tikt of ratelt.
Een rooster kan trillen door resonantie of een fan kan ratelen, dat bedoel ik met meer onregelmatige geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Andrehj schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:30:
[...]

Ondanks dat je je slaapkamer niet verwarmt, verlies je door een open raam toch erg veel warmte, want die onttrek je via de (ongeïsoleerde) interne wanden en vloeren gewoon aan de rest van je huis.
Ja en?
Ventileren moet je toch.
Wanneer het bijwarmen van de "verloren" warmte niet meer energie vraagt dan de energie die nodig is voor een ventilatiesysteem met WTW in een potdicht afgesloten woning maakt dat toch niet uit?

Ik sleep ook 365 dagen per jaar met de venster open.
En wanneer ik in een ander topic het energieverbruik vergelijk met andere woningen zit ik heus niet bij de hoge energieverbruikers. Integendeel zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:12:
[...]

Een rooster kan trillen door resonantie of een fan kan ratelen, dat bedoel ik met meer onregelmatige geluiden.
Dan heb je gewoon geen goede WP en/of goed geïnstalleerde WP.
Het is nu momenteel hier buiten 2,4°C en de voorbij dagen tot -3°C.
Het rooster (van kunststof) van de WP beweegt niets en maakt geen enkel geluid (en is al van 2013).
De ventilator doet alleen aan luchtverplaatsing en draai op invertermodus. En die luchtverplaatsing hoor je een meter verder nog maar nauwelijks. Ook hoor ik geen enkele WP van de buren.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 04-12-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:16:
[...]

Het rooster (van kunststof) van de WP beweegt niets en maakt geen enkel geluid (en is al van 2013).
De ventilator doet alleen aan luchtverplaatsing en draai op invertermodus. En die luchtverplaatsing hoor je een meter verder nog maar nauwelijks. Ook hoor ik geen enkele WP van de buren.
Ik heb het ook niet over mijn airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:14:
Ja en?
Ventileren moet je toch.
Wanneer het bijwarmen van de "verloren" warmte niet meer energie vraagt dan de energie die nodig is voor een ventilatiesysteem met WTW in een potdicht afgesloten woning maakt dat toch niet uit?

Ik sleep ook 365 dagen per jaar met de venster open.
En wanneer ik in een ander topic het energieverbruik vergelijk met andere woningen zit ik heus niet bij de hoge energieverbruikers. Integendeel zelfs.
Als ik uitga van wat ik prettig vind wat betreft hoeveelheid verse lucht (en dat is meer dan de normen in het nederlandse bouwbesluit, die vaak zonder na te denken over genomen worden) en dat zou dan moeten gebeuren met buitenlucht van een paar graden boven nul, dan is dat een forse koude luchtstroom. Die wil ik niet in mijn woning hebben.

Maar goed dat moet iedereen zelf weten. Het wordt pas vervelend als er dan binnen een straal van honderden meters van alles niet kan gebeuren omdat men dan niet kan slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Andrehj schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:30:
[...]
Zoals al eens eerder hier ergens gezegd, het gaat om een appartement. Bovendien zijn de binnendeuren voorzien van valdorpels en zit er tegen de binnenmuren een kamerhoge kast van veertig cm diep met stapels kleren, handdoeken enz. Op diverse kamers is er zo sprake van een sub-thermische schil. Er is over nagedacht, stoken voor de vogeltjes doen we niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

phicoh schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:59:
[...]

[…]

Maar goed dat moet iedereen zelf weten. Het wordt pas vervelend als er dan binnen een straal van honderden meters van alles niet kan gebeuren omdat men dan niet kan slapen.
Nu draai je de zaak wel een beetje om en dat bedoel ik niet positief. Uitgangspunt is dat het buiten stil is, punt. Ondanks het feit dat ik midden in de stad woon is het hier best stil. Komt een beetje door de stijl met gesloten bouwblokken.
Als dan de binnentuin vol komt te staan met warmtepompen is het snel gedaan met de rust. Niets mis met die regels, ze mogen nog wel wat strenger.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
ericplan schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:09:
Nu draai je de zaak wel een beetje om en dat bedoel ik niet positief. Uitgangspunt is dat het buiten stil is, punt. Ondanks het feit dat ik midden in de stad woon is het hier best stil. Komt een beetje door de stijl met gesloten bouwblokken.
Als dan de binnentuin vol komt te staan met warmtepompen is het snel gedaan met de rust. Niets mis met die regels, ze mogen nog wel wat strenger.
Als er een vliegtuig over vliegt is het ook niet stil. Het is best stil is toeval. Dat er nooit iets gebeurt wat geluid maakt.

Het is gewoon onzin om COP1 te gaan verwarmen alleen omdat het stil moet zijn. Huizen die een probleem krijgen met koeling omdat het stil moet zijn.

Dus het uitgangspunt moet precies anders om zijn: hoe ga je op een efficiente manier verwarmen en koelen zonder dat het onnodige herrie oplevert. En als dat toevallig net een paar dB meer is dan de hudige norm, dan moet de norm gewoon aangepast worden.

Als de huidige bewoners/eigenaars stilte boven alles stellen, dan geeft dat op termijn vanzelf ellende, maar niet mijn probleem.

Het wordt een groter probleem als een groep bewoners/eigenaars wel aan de slag willen met een WP, maar te strenge normen dat niet toestaan. Vooral ook op plaatsen waar al genoeg omgevingslawaai is dat die norm volstrekte onzin is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
phicoh schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:07:
[...]

Als er een vliegtuig over vliegt is het ook niet stil. Het is best stil is toeval. Dat er nooit iets gebeurt wat geluid maakt.

Het is gewoon onzin om COP1 te gaan verwarmen alleen omdat het stil moet zijn. Huizen die een probleem krijgen met koeling omdat het stil moet zijn.

Dus het uitgangspunt moet precies anders om zijn: hoe ga je op een efficiente manier verwarmen en koelen zonder dat het onnodige herrie oplevert. En als dat toevallig net een paar dB meer is dan de hudige norm, dan moet de norm gewoon aangepast worden.

Als de huidige bewoners/eigenaars stilte boven alles stellen, dan geeft dat op termijn vanzelf ellende, maar niet mijn probleem.

Het wordt een groter probleem als een groep bewoners/eigenaars wel aan de slag willen met een WP, maar te strenge normen dat niet toestaan. Vooral ook op plaatsen waar al genoeg omgevingslawaai is dat die norm volstrekte onzin is.
Dat is wat mij betreft nogal makkelijk gesteld. Als teveel mensen meer lawaai maken moet de norm aangepast worden.

Daarmee geef je in elk geval meer lucht aan de mensen die te gierig, te lui of te zeer op eigen belang gericht zijn om te zorgen voor een redelijk stille wp-buiten-unit. Dat zullen ze best waarderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-09 13:35
Sjamo schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:15:
[...]

Dat is wat mij betreft nogal makkelijk gesteld. Als teveel mensen meer lawaai maken moet de norm aangepast worden.

Daarmee geef je in elk geval meer lucht aan de mensen die te gierig, te lui of te zeer op eigen belang gericht zijn om te zorgen voor een redelijk stille wp-buiten-unit. Dat zullen ze best waarderen.
Inderdaad, dat zou geen goede zaak zijn. Maar ik denk niet dat dat hier bedoelt wordt, ik denk dat we het eerder hebben over: als geen enkele warmtepomp aan de eisen kan voldoen, dan zijn je eisen te hoog.

En volgens mij(en jou denk ik :) )kunnen goede warmtepompen al prima stil genoeg zijn en is een eventuele limitatie op warmtepomp kunnen installeren vanwege geluid dus waarschijnlijk onterecht. Bij ons hoor ik alleen vibraties door de muur, maar voorts niets, en die vibraties zijn mijn eigen schuld omdat ik dat niet goed genoeg begreep tijdens installatie. De warmtepomp van de buurman tegenover mijn slaapkamerraam hoor ik helemaal niet. Wel als ik het slaapkamerraam openzet, maar een raam open moeten zetten is een symptoom van inadequate ruimte-conditionering en -ventilatie, niet van warmtepompen die te luid zijn. Die diagnose moeten we denk ik wel correct stellen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Hebben er nog meer mensen vanmorgen hun panelen sneeuwvrij gemaakt?
Ik in ieder geval wel.

En nu ben ik naar de panelen van de mensen in de buurt aan het kijken en bijna overal is de sneeuw grotendeels eraf, maar toch bijna overal nog wel wat randje onderaan.
Nou was ik me af aan het vragen hoe het (ongeveer) werkt bij panelen. Ik meen te herinneren (gelezen te hebben) dat een paneel uit meerdere delen bestaat, dus het is niet zo dat gelijk het hele paneel uitvalt (uitblijft) van zo'n sneeuwrand. Maar valt er wel een half paneel uit? En maakt het nog verschil of de panelen horizontaal (landscape) of verticaal (portrait) geplaatst zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:35
Maasluip schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:12:
Ja. Ik wil het niet bagatelliseren, maar ik heb nu ook een warmtepomp, boven de garage aan de zijkant van het huis, en als die op vol vermogen draait dan is dat hetzelfde geluid als de koelfan van een auto.
En binnen hoor ik dat dus nooit.
Ik draai nu mijn eerste winter met mijn Ecodan 6kW L/W en mij valt het geluid juist erg tegen. De unit staat vrijstaand opgesteld direct voor de voorgevel. Ik kan op stille momenten in mijn woning echt prima horen wanneer hij een defrost doet. 's nachts staat hij op stilste modus en kan ik hem nog altijd prima op horen toeren op de slaapkamer. Ik ben best wel bezorgd over overlast bij de buren, mijn unit staat namelijk niet conform de nieuwe regels.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:41:
Ik heb het ook niet over mijn airco.
Dat weet ik.
Het punt is dan ook waarom de ene airco/WP nauwelijks lawaai maakt noch rammelt terwijl men er elders zo'n punt van lijkt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[...]

welke wp heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:59:
[...]
Maar goed dat moet iedereen zelf weten.
Exact dit.
Ik zou dan weer niet kunnen slapen in een te warme slaapkamer waar niet constant frisse lucht van buiten binnen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:35
Truus01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:50:
Ik in ieder geval wel.
Nee, ik ben bang dat de calorieën die ik daar mee verbrandt een hogere Co2 uitstoot vertegenwoordigen dan de paar kWh die daar mogelijk mee gewonnen wordt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals ik eerder al schreef: een A2A van General 4 kW max. input (2019) en een Split A2W 6.0 kW nom. verwarming/8.0 nom. koelen/4.3 max. input van Samsung (2013).

De eerste op een plat dak op 2,5 m hoogte en de tweede op de begane grond. Beiden op silent blocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:10:
Exact dit.
Ik zou dan weer niet kunnen slapen in een te warme slaapkamer waar niet constant frisse lucht van buiten binnen komt.
In mijn slaapkamer komt contant frisse lucht van buiten. Misschien bedoel je dat je in de winter zeer koude lucht wilt en in de zomer zeer warme lucht. Dat kan, maar dat vind ik dan niet prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
[...]

En dat is nu juist het probleem. 'Iedereen' wil een warmtepomp en de cowboys die slechte zooi installeren komen om de hoek. Klappen te pas en te onpas overal warmtepompen neer. Vaak op de erfgrens want lekker ver bij je eigen huis vandaan. En als je dan een rijwoning hebt dan staat ie al snel dichtbij de buren.
Dan staan die dus wel te rammelen, piepen en kraken en daar komen de overlast verhalen vandaan.

Gewoon netjes geïnstalleerd op eigen grond/huis dooreen nette partij die kwalitatief materiaal regelt zijn er meestal geen problemen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wie heeft een goede kristallen bol? @Dreamvoid? @Skyaero? De gasprijs en elektriciteitsprijs zijn gekoppeld. Stijgt de gasprijs, dan wordt ook de elektriciteit duurder. Op dit moment zit er grofweg een factor 3 tussen de prijs van een kWh elektriciteit en een m3 aardgas.
Ik verwacht dat die factor al vrij snel omlaag gaat door het loslaten van de koppeling en door belastingmaatregelen om gasgebruik te verminderen. Maar hoeveel? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
No Hands schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:38:
En dat is nu juist het probleem. 'Iedereen' wil een warmtepomp en de cowboys die slechte zooi installeren komen om de hoek. Klappen te pas en te onpas overal warmtepompen neer. Vaak op de erfgrens want lekker ver bij je eigen huis vandaan. En als je dan een rijwoning hebt dan staat ie al snel dichtbij de buren.
Dan staan die dus wel te rammelen, piepen en kraken en daar komen de overlast verhalen vandaan.
De oplossing daarvoor is een vergunningsvrij traject als de WP stil genoeg is, vergenoeg van de erfgrens geplaatst kan worden, etc. En als dat niet kan een manier om ontheffing aan te vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:48:
Wie heeft een goede kristallen bol? @Dreamvoid? @Skyaero? De gasprijs en elektriciteitsprijs zijn gekoppeld. Stijgt de gasprijs, dan wordt ook de elektriciteit duurder. Op dit moment zit er grofweg een factor 3 tussen de prijs van een kWh elektriciteit en een m3 aardgas.
Ik verwacht dat die factor al vrij snel omlaag gaat door het loslaten van de koppeling en door belastingmaatregelen om gasgebruik te verminderen. Maar hoeveel? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
De gasprijs en elektiriciteitsprijzen zijn niet wetmatig gekoppeld ofzo, dat gebeurt nu automatisch op de groothandelsmarkt zolang gascentrales nog nodig zijn voor de Nederlandse stroomproductie. Die loskoppeling van stroom en gas prijzen gaat ongetwijfeld komen, zodra er langdurige periodes komen waar geen gascentrales nodig zijn: waarschijnlijk het eerst in de zomers dus. Een beetje zoals we in vorige jaren in Frankrijk zagen: goedkope zomers, dure winters.

De eindprijs voor de consument is ontzettend moeilijk te voorspellen - de overheid kan eindeloos spelen met energiebelasting tarieven om die verhouding tussen gas en electriciteitsprijzen zo te maken als ze zelf willen.

Mijn kristallen bol zegt dat als we in dit tempo door blijven bouwen met wind op zee, electriciteit de komende jaren in de zomer goedkoper tov gas gaat worden, en stroom in de winter duurder tov gas. Dit alles als kale leveringsprijs voor belastingen. Wat de belastingen gaan doen, al sla je me dood. Of leveranciers 1 tarief blijven aanhouden voor het hele jaar, of meer seizoensprijzen gaan voeren, geen idee. Dat laatste is niet heel populair: mensen hebben graag een vast voorspelbaar maandbedrag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:48:
Gas blijft mijn inziens relatief goedkoop. Ondanks de (zeer) koude week in Europa, daalt de gasprijs nog steeds, inmiddels rond de 40 euro/MWh (= +- 40 eurocent per m3). De superlage prijzen die we ooit in 2016 hadden gaan we niet meer terugzien, maar de belachelijke prijzen vorig jaar ook niet meer. Dat waren bijzondere omstandigheden, waarin ook binnen Europa partijen tegen elkaar aan het opbieden waren en de buitenlandse gasverkopers spekkoper waren. Dat gaat niet meer gebeuren.

Nu ook via andere routes (zoals LNG) gas binnenkomt en we strategischer omgaan met onze gasopslagen, verwacht ik gasprijzen tussen de 40 - 80 euro/MWh gemeengoed blijven voor langere tijd. Voor consumenten betekent dat alleen de belastingcomponent een grote factor is. Volgend jaar stijgt die belasting met nog eens zo'n 11 cent. Een huishouden betaalt gemiddeld (1.300 m3 / 3000 kWh) 500 euro belasting voor gas en 400 voor elektriciteit

Nu gaat elektriciteit volgend jaar naar beneden, hoewel dat eigenlijk een farce is. Tussen 2016 en 2021 lag het belastingtarief rond de 10 eurocent per kWh, 2022 was een uitzondering 3 eurocent) en is dit jaar verhoogd naar 12,6 eurocent. Volgend jaar gaan we dus weer terug naar wat we altijd al betaalden. Gas en elektriciteit zijn gewoon, net zoals de auto, een melkkoe geworden voor de overheid. Tenzij je Tata Steel of Equinix heet natuurlijk.

Bierviltje: belasting op aardgas is dit jaar nog 4 eurocent per kWh, voor elektriciteit 12,5 eurocent per kWh en benzine ongeveer 8 eurocent per kWh. Bekijk eens het verlies in inkomsten als mensen massaal overstappen naar elektrisch rijden en warmtepompen. Dat verlies gaan we ook weer terugzien in de belastingverhogen van elektriciteit.

Die belastingfactor komt echter niet terug in de koppeling met de elektriciteitsprijs, daarvoor geldt gewoon de kale inkoop. In Nederland wekken we nog altijd zo'n 50% van de elektriciteit op met aardgas - tevens de duurste type in de Merit Order waardoor deze ook de prijs dicteert.

Die koppeling zullen we voorlopig nog niet loslaten (gemiddeld gezien). Met de stabilisatie van de aardgasprijs gaan we dat ook in de elektriciteitsprijs zien.

Pas zodra de aangekondigde grote windparken op zee ingeschakeld worden gaan dingen echt veranderen. Gas gaat dan een steeds kleinere rol spelen in het geheel en wordt veel vaker weggedrukt door de grote hoeveelheid goedkope (duurzame) energie. Dan gaan we een ontkoppeling van gas zien.

Maar goed, we hebben gezien hoe globale politiek, zoals de invasie van Ukraine door Rusland, al dit soort projecties om zeep kunnen helpen

edit: grappig om te zien dat ik en @Dreamvoid ongeveer dezelfde visies hebben. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Skyaero op 04-12-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dreamvoid schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:30:
[...]

Mijn kristallen bol zegt dat als we in dit tempo door blijven bouwen met wind op zee, electriciteit de komende jaren in de zomer goedkoper tov gas gaat worden, en stroom in de winter duurder tov gas.
Ik denk dat de prijs in de winter ook wel zakt hoor. Je ziet nu ook al drie dagen dat hij rond de 10 cent blijft hangen, als de plannen met de windparken op zee doorgaan dan zal dat echt nog wel dalen.
Daar zul je niet gauw negatieve prijzen van zien, die windturbines worden wel uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:09
De opkomst van de grootschalige batterijen niet vergeten.

Zou een windmolen met in zijn mast een paar MWh aan batteropslag zo'n gek idee zijn?

Die is nu toch hol van binnen, de kabels lopen er langs en er moeten nu ook al af en toe monteurs langsgaan om onderhoud te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik las nog dit over die koppeling: https://www.rtlnieuws.nl/...amheid-goedkoper-gasprijs
Maar dat is dus niets geworden?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dit voorstel gaat het niet halen. Is terecht heel veel kritiek op geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:53
Truus01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:50:
Ik in ieder geval wel.

En nu ben ik naar de panelen van de mensen in de buurt aan het kijken en bijna overal is de sneeuw grotendeels eraf, maar toch bijna overal nog wel wat randje onderaan.
Nou was ik me af aan het vragen hoe het (ongeveer) werkt bij panelen. Ik meen te herinneren (gelezen te hebben) dat een paneel uit meerdere delen bestaat, dus het is niet zo dat gelijk het hele paneel uitvalt (uitblijft) van zo'n sneeuwrand. Maar valt er wel een half paneel uit? En maakt het nog verschil of de panelen horizontaal (landscape) of verticaal (portrait) geplaatst zijn?
Ik heb een SMA omvormer met 'SMA shadowfix'. Maar hangt van je omvormer af volgens mij, ik heb er weinig verstand van

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Pagina: 1 ... 33 ... 81 Laatste