• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:59
dunklefaser schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:22:
[...]

Of dat gietijzer op temperatuur brengen meer energie kost dan het water te laten koken
hangt vooral van de massa ijzer en de massa water af.
Bij 1 kg ijzer en 1 kg water vreet natuurlijk met afstand het water de meeste energie - factor 9! :Y

specific heat capacity cast iron: 0,46 (kJ/(kg K))
specific heat capacity water: 4,184 (kJ/(kg K))
Hmm ja per kilo.
Zal de pannen eens op de weegschaal zetten maar de grote is zomaar 6 kg verwacht verwacht ik.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ASW1 Bij 6 kg ijzer mag je niet meer dan ca. 660 g water in deze pan op willen warmen,
anders kost het opwarmen van het water toch weer meer energie dan het opwarmen van het gietijzer.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:05:
Wassen en douchen doen we gratis op het werk,
Ik doe geen betaald werk buitenhuis en partner werkt vier van de vijf dagen thuis.
Dat is voor ons geen optie. Maar we sparen wel meestal de energie uit voor WW-verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ik vind het laten afkoelen van heet water wel een heel galant truukje.

Ik merk ook met avondeten, dat wanneer alle hete pannen op tafel gestaan hebben, dat de verwarming een aantal uur uit slaat, gewoon omdat de ruimte even een halve graad opwarmt.

Nooit aan gedacht om ook het afgietwater wat efficiënter te gebruiken. Nee, ik ga niet met pannen heet water door het huis sjouwen, maar een grote pan in de keuken laten afkoelen is een prima begin. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ASW1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:07:
Blij te lezen dat ik niet de enige ben. 8)

Als ik een pan met kokend water moet afgieten gaat het in de vaatwasser.
Eieren koken tegenwoordig met een bodempje water in het kleinste pannetje, met het deksel erop stoom je dan het eitje met heel weinig water. Na wat oefening werkt het net zo goed.
Heb inmiddels ook een hekel gekregen aan de gietijzeren creuset pannen omdat ze zo gruwelijk veel energie opnemen. Die paar kilo gietijzer opwarmen kost volgens mij veel meer energie dan het water in de pan. En als je ze dan in de vaatwasser zet moeten ze weer naar 60 garden oid en terug.
Misschien is het qua besparing geneuzel in de marge, maar een pan kokend water in de winter door de gootsteen spoelen voelt gewoon verkeerd.
ik had vandaag vriezervol gooi dag en had flink wat kookwater, En ik was even abbuis en pletterde het zo door het putje. :'( en ja dat voelt verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Zwartoog Ik weet niet hoeveel "heet water" je zo bij het koken nodig hebt.
5,00 kg water van ca. 100°C -> ca. 20°C laten afkoelen levert
ca. 5,00 kg x 4,184 kJ/(kg K) x ca. 80 K = ca. 1674 kJ = ca. 0,465 kWh aan "warmte"
overeenkomstig met ca. 0,055 m³ gas @87% rendement
Of je het daarvan warm krijgt?

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 14-12-2023 21:02 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Nu online
dunklefaser schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:24:
@Zwartoog Ik weet niet hoeveel "heet water" je zo bij het koken nodig hebt.
5,00 kg water van ca. 100°C -> ca. 20°C laten afkoelen levert
ca. 5,00 kg x 4,184 kJ/(kg K) x ca. 80 K = ca. 1674 kJ = ca. 0,465 kWh aan "warmte"
overeenkomstig met ca. 0,055 m³ gas @87% rendement
Of je het daarvan warm krijgt?
Niet, maar beter dan door het putje gooien :)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Je kunt ook afgieten in een smerige koekenpan die je net hebt gebruikt. Dan koel je de hete koekenpan met kokend water i.p.v. water van 60 graden uit de kraan waardoor de je koekenpan niet krom trekt. :)

En daarnaast is het niet verkeerd om soms het kokend water meteen door de afvoer te gooien. Hiermee maak je al het aangekoekte vuil in de afvoer los en daarmee voorkom je verstoppingen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:59
dunklefaser schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:34:
@ASW1 Bij 6 kg ijzer mag je niet meer dan ca. 660 g water in deze pan op willen warmen,
anders kost het opwarmen van het water toch weer meer energie dan het opwarmen van het gietijzer.
YMMV
Dat valt dan reuze mee en gaat totaal tegen mijn gevoel in.
Lijkt altijd alsof er heel veel stralingswarmte van dat gietijzer afkomt als het warm is, misschien is dat het.

Zag ooit een kookshow op tv, iemand demonstreerde hoe je makkelijk tomaten kon pellen.
Zo'n enorme kokspan van 10 liter met kokend water, 2 tomaten er 5 seconden in, een tweede evengrote pan helemaal vol met ijs en water, ook 5 seconden erin. "kijk nu kun je ze hardstikke makkelijk pellen" om vervolgens beide pannen in de gootsteen leeg te kieperen.
Best moeilijk om naar te kijken. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:02:
[...]
Zag ooit een kookshow op tv, iemand demonstreerde hoe je makkelijk tomaten kon pellen.
Zo'n enorme kokspan van 10 liter met kokend water, 2 tomaten er 5 seconden in, een tweede evengrote pan helemaal vol met ijs en water, ook 5 seconden erin. "kijk nu kun je ze hardstikke makkelijk pellen" om vervolgens beide pannen in de gootsteen leeg te kieperen.
Best moeilijk om naar te kijken. :X
Gaat in de (Voedsel)industrie dus ook gewoon zo, anders dan dat de 'pannen' niet worden leeggegooid. Maar wel hup van kokend water naar ijswater. En dan een stoomboiler en koelinstallatie hebben staan en afvragen waarom de energierekening zo hoog is.

[ Voor 3% gewijzigd door Skyaero op 15-12-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:37

pietje63

RTFM

Als het een continu proces is (dag lang tomaten onderdompelen) kan het best de meest efficiënte methode zijn. Een mens 5 minuten extra laten pellen kost ook energie.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 15:57
ASW1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:07:
Eieren koken tegenwoordig met een bodempje water in het kleinste pannetje, met het deksel erop stoom je dan het eitje met heel weinig water. Na wat oefening werkt het net zo goed.
Dat is wat een eierkoker ook doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

phicoh schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:38:
[...]

Je kan het wiskundig gezien niet uitsluiten. Maar gezien de technische beperkingen is het enorm onrealistisch.
Maar een ander gas zou best kunnen, Belgie gaat ook naar een ander gas omdat het vroeger uit Nederland kwam.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:17

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Marzman schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:35:
[...]

Maar een ander gas zou best kunnen, Belgie gaat ook naar een ander gas omdat het vroeger uit Nederland kwam.
Dat andere gas is ook van fossiele oorsprong, dus wordt het net zo goed uitgefaseerd als "ons" aardgas ;w .

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:17
pietje63 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:19:
Als het een continu proces is (dag lang tomaten onderdompelen) kan het best de meest efficiënte methode zijn. Een mens 5 minuten extra laten pellen kost ook energie.
En als je een warmtepomp hebt staan die de warmte aan 1 ketel onttrekt (koelt) en met die warmte de andere ketel verwarmt, dan zou het best efficiënt kunnen denk ik zo. Geen idee of dit ook zo gebeurt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 17:46

silverball

De wagen voor moderne mensen

Sarcomorbato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:55:
Bovenstaande reacties allemaal valide., dank.

Misschien is het kansrijker als we onze zware manier van bouwen loslaten en meer naar de hsb gaan.

En is enige teruggang in comfort wel een prijs die mensen bereid zijn te betalen voor een goedkoper huis
HSB zie ik absoluut niet zitten, maar waarschijnlijk is dit de laatste jaren wel beter geworden.
Is dat ook wel zo duurzaam ? Op internet lees ik dat het bouwen van een houtskeletbouw woning ongeveer 40% minder energie kost dan het bouwen van een vergelijkbaar bouwwerk van een ander materiaal. Ik kan mij voorstellen dat door de enorm hoge levensduur van een betonwoning dit verschil teniet gedaan wordt.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:31
Sarcomorbato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:55:
Bovenstaande reacties allemaal valide., dank.

Misschien is het kansrijker als we onze zware manier van bouwen loslaten en meer naar de hsb gaan.

En is enige teruggang in comfort wel een prijs die mensen bereid zijn te betalen voor een goedkoper huis
Waarom zou je op comfort inleveren in een hsb huis? Ik woon zelf in een huis dat opgebouwd is uit SIP panelen. Ik ervaar juist een zeer goed binnenklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

deejeebv schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:44:
[...]

Waarom zou je op comfort inleveren in een hsb huis? Ik woon zelf in een huis dat opgebouwd is uit SIP panelen. Ik ervaar juist een zeer goed binnenklimaat.
Is dat geen trilfestijn, kan je een wasmachine boven zetten?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Marzman schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:35:
Maar een ander gas zou best kunnen,
Een ander gas kan natuurlijk niet. Dat gas zal groen moeten zijn, want het heeft geen zin om aardgas te vervangen door een ander gas met fossiele oorsprong.

Dan hebben biogas. Na biomassa het nieuwe wondermiddel. De plannen gaan uit van een absurd grote hoeveelheid biogas. Maar dat is er niet, dus dat gaat niet door.

Dan kan je met groene waterstof ook nog methaan maken, dus net als aardgas maar dan niet-fossiel. Maar de eerste keer dat je dan de rekening krijgt, krijg je een hartaanval. Dus dat heeft ook maar een beperkt toepassingsgebied.

En dan houdt het wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
silverball schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:47:
[...]

Hij staat bij mij beneden. Denk dat hij wel boven zou kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
deejeebv schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:44:
[...]

Ging om comfort van water als warmtemedium vs lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:25
phicoh schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:58:
[...]

Een ander gas kan natuurlijk niet.
Waterstofgas kan prima :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
Een ander gas dan waterstof. Waterstof gaat natuurlijk ook niet gebeuren.

Ja, je kan wel waterstof door een leiding laten gaan en ja je kan wel een woning verbouwen om waterstof te gebruiken i.p.v. aardgas. En daar houdt het op. Economisch gezien gaat het niet lukken en stort het vanzelf in. Waterstof voor vervoer of verwarming van huizen is leuk om subsidie binnen te harken. Dat is het.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 17:53
silverball schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:47:
[...]

Er is een mooie VPRO docu genaamd 'houtbouwers'. Aanrader.

[ Voor 16% gewijzigd door wheli op 15-12-2023 16:49 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:58:
Om zo weinig mogelijk energie in huis te verbruiken gaan wij gewoon uit eten.
Kan de verwarming lager en geen energieverbruik voor koken. :+

Warme baden nemen doen we niet en warm douchen thuis ook niet. Daarop valt dus niets te "recupereren". :+
Wel als het restaurant engiszins vol is, krijg je goed eten ook nog en de verwarming kan uit met tig mensen binnen. Ik vroeg me af wat de energierekening van een restaurant in de winter is https://tippr.nl/energiekosten-besparen/
Valt behoorlijk mee dus, de koeling is de grootste boosdoener. Lijkt me ook wel dat het effectiever is om voor veel eters te koelen dan dat elke eter voor zichzelf koelt. De doorlooptijd is veel hoger ook.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
joezzt schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:35:
Valt behoorlijk mee dus, de koeling is de grootste boosdoener. Lijkt me ook wel dat het effectiever is om voor veel eters te koelen dan dat elke eter voor zichzelf koelt. De doorlooptijd is veel hoger ook.
Wat bedoel je, eten koelen of ruimte koeling?
Beiden zouden voor mij niet uitmaken. De koelkast moet sowieso 24/7 draaien, of ik er nu ben of niet maakt niet veel uit.
Ruimtekoeling gebruik ik sowieso nooit. Huis blijft altijd koel, ongeacht de buitentemperatuur.
En gaan we in de zomer, thuis en/op verplaatsing gewoon lekker buiten op het terras eten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:39:
[...]

Wat bedoel je, eten koelen of ruimte koeling?
Beiden zouden voor mij niet uitmaken. De koelkast moet sowieso 24/7 draaien, of ik er nu ben of niet maakt niet veel uit.
Ruimtekoeling gebruik ik sowieso nooit. Huis blijft altijd koel, ongeacht de buitentemperatuur.
En gaan we in de zomer, thuis en/op verplaatsing gewoon lekker buiten op het terras eten. :)
Eten koelen stond er op de website, de koelcellen in restaurants zijn de grootste stroomvreters, maar het valt nog mee allemaal. Vanuit duurzaamheids oogpunt lijkt het me ook logisch beter als we allemaal samen gaan eten in een fijn restaurant.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
phicoh schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:10:
[...]

Een ander gas dan waterstof. Waterstof gaat natuurlijk ook niet gebeuren.

Ja, je kan wel waterstof door een leiding laten gaan en ja je kan wel een woning verbouwen om waterstof te gebruiken i.p.v. aardgas. En daar houdt het op. Economisch gezien gaat het niet lukken en stort het vanzelf in. Waterstof voor vervoer of verwarming van huizen is leuk om subsidie binnen te harken. Dat is het.
Er heeft niemand een glazen bol.
Allemaal aan de warmtepomp dan?
Aardwarmte? Kernenergie?
Waterstof nu misschien niet rendabel, over 10 jaar wel?

Er is nog voor zo'n 200 jaar gas aanwezig in de wereld. Geen reden tot paniek voor 2050.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Trichoglossus De opwarming als gevolg van teveel CO2 gemist? Aub stoppen met CO2 emissie.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

sirdanilot schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:50:
Ik woon in een sociale huurwoning. Deze werd opgeleverd met een gasaansluiting voor een fornuis, maar verder kaal. Ik moest toen dus zelf een gasfornuis kopen (niet zo heel veel plekken waar dat nog kan), maar het lukte mij niet om dit zelf aan te sluiten dus dat kostte 170 euro voor de loodgieter.

Bij oplevering zeiden ze 'ja wij moeten nog niet van het gas af'. Tsja dat weet ik niet of zij dat moeten of niet. Maar wat als we over een paar jaar wél van het gas af moeten?

Ben ik dan al die kosten voor dat gasfornuis kwijt, of heb ik dan het recht om dit gewoon te behouden en het van het gas afgaan tegen te houden? Of heb ik bijvoorbeeld recht op een gratis aanleg van inductieaansluiting (perilex) + inductieplaat?

Ik vind een inductieplaat op normale stekker niet goed genoeg, ik heb nogal wat POWER nodig met het koken. Het allerliefste behoud ik dus mijn gasfornuis.
Wellicht word je hier wat wijzer: https://www.rijksoverheid...ebrek%20aan%20de%20woning.
https://warmtetransitiema...rij-wonen-voor-huurders/#

[ Voor 10% gewijzigd door Teejbeej op 15-12-2023 23:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Trichoglossus schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:28:
De gemeente Nijmegen is trouwens van plan een nieuwe gasgestookte centrale te bouwen voor de piekmomenten.
Dat doet de gemeente Nijmegen niet, maar Engie. Op de plek van de oude Engie-centrale. Engie vindt duurzame invoeding door consumenten nog maar 4 cent per kWh waard, maar bouwt zelf wel een nieuwe fossiele centrale. De Maximacentrale en Eemscentrale zijn - tegen de aankondiging uit 2015/2016 in - ook niet gesloten door Engie. Hoog tijd om die Fransen met pek en veren het land uit te jagen (jaja, ik weet 't, pek is ook fossiel en niet duurzaam, en die veren moeten ook niet uit de pluimveehouderij komen).

Qua planning gaan overigens eerst de kolencentrales dicht (minister Jetten wil dat uiterlijk 2030, milieugroepen vinden dat dat al jaren eerder kan, in 2025). De gascentrales komen na 2030 aan de beurt.

Edit: Eneco wil in 2035 van de eigen gascentrales af. Uniper wil ook in 2035 klimaatneutraal zijn. Vattenfall heeft geen ambitieuze plannen, RWE en EPH vermoedelijk ook niet, en Engie bouwt blijkbaar nog nieuw. Waanzin, want uiterlijk in 2050 stoot Nederland geen CO2 meer uit (is Nederland aardgasvrij) als het aan de rijksoverheid ligt.

[ Voor 43% gewijzigd door Linea op 16-12-2023 03:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
Trichoglossus schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:11:
Er heeft niemand een glazen bol.
Allemaal aan de warmtepomp dan?
Aardwarmte? Kernenergie?
Waterstof nu misschien niet rendabel, over 10 jaar wel?

Er is nog voor zo'n 200 jaar gas aanwezig in de wereld. Geen reden tot paniek voor 2050.
Nee, geen glazen bol, gewoon wat technisch en economisch waarschijnlijk is. Warmtepompen zijn technische en economisch een succes. Aardwarmte kan in Nederland in beperkte gevallen.

Kernenergie op grote schaal zal er in Nederland niet komen (zowel technisch als economisch een probleem). Maar er kan best 1 kerncentrale in Borssele komen.

En nee, in 10 jaar zal waterstof niet geschikt zijn om huizen te verwarmen. Technisch zal het met groene waterstof al moeilijk zijn om over 10 jaar aan de vraag van de industrie te voldoen. Economisch is groene waterstof erg ongunstig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
onetime schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:17:
@Trichoglossus De opwarming als gevolg van teveel CO2 gemist? Aub stoppen met CO2 emissie.
Daar gaan we nooit uitkomen uit die discussies. Om de aarde te redden, of ons mensachtigen te redden.

Over 60 miljoen jaar bestaat de aarde nog steeds. Wij wellicht niet meer. Mogelijk wel weer hele interessante andere wezens :+

Het zou al flink schelen als de grote bedrijven zoals Yara in Zeeland zouden stoppen met gas. Yara gebruikt net zoveel gas als 1,3 miljoen huishoudens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Trichoglossus Wat mij betreft moet kunstmest niet meer uit aardgas gemaakt worden. Zoek maar een andere oplossing. Dat mag meer elektra kosten; meer zonnepanelen en windmolens plaatsen.
Alle daken van woningen en bedrijven vol, dan wel bestaan uit zonnepanelen.
Ben ik gek dat ik bij het redden van de aarde denk aan die voor mensen goed bewoonbare blauwe bol?

edit: wegens verplaatsing wel ontopic...

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 17-12-2023 17:33 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Trichoglossus schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:25:
[...]

Daar gaan we nooit uitkomen uit die discussies. Om de aarde te redden, of ons mensachtigen te redden.

Over 60 miljoen jaar bestaat de aarde nog steeds. Wij wellicht niet meer. Mogelijk wel weer hele interessante andere wezens :+

Het zou al flink schelen als de grote bedrijven zoals Yara in Zeeland zouden stoppen met gas. Yara gebruikt net zoveel gas als 1,3 miljoen huishoudens.
Ja de yara ken ik wel, waar ik vandaan kom een van de weinige werkgevers.

Waar denk je dat die hun stroom vandaan moeten gaan halen dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 21:47
De studio energie podcast heeft deze maand een aflevering over Yara en wat die allemaal doen en proberen om helemaal klimaatneutraal te zijn. De interviewer noemt ze zelfs ‘poster boy’ als voorbeeld van hoe een bedrijf bezig is met de energie transitie. Zeker de moeite van het beluisteren waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 16:43
Linea schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 02:22:
[...]

Dat doet de gemeente Nijmegen niet, maar Engie. Op de plek van de oude Engie-centrale. Engie vindt duurzame invoeding door consumenten nog maar 4 cent per kWh waard, maar bouwt zelf wel een nieuwe fossiele centrale. De Maximacentrale en Eemscentrale zijn - tegen de aankondiging uit 2015/2016 in - ook niet gesloten door Engie. Hoog tijd om die Fransen met pek en veren het land uit te jagen (jaja, ik weet 't, pek is ook fossiel en niet duurzaam, en die veren moeten ook niet uit de pluimveehouderij komen).

Qua planning gaan overigens eerst de kolencentrales dicht (minister Jetten wil dat uiterlijk 2030, milieugroepen vinden dat dat al jaren eerder kan, in 2025). De gascentrales komen na 2030 aan de beurt.

Edit: Eneco wil in 2035 van de eigen gascentrales af. Uniper wil ook in 2035 klimaatneutraal zijn. Vattenfall heeft geen ambitieuze plannen, RWE en EPH vermoedelijk ook niet, en Engie bouwt blijkbaar nog nieuw. Waanzin, want uiterlijk in 2050 stoot Nederland geen CO2 meer uit (is Nederland aardgasvrij) als het aan de rijksoverheid ligt.
Hoe zouden we in 2030 in vredesnaam zonder gascentrales het net omhoog moeten houden? Importeren van Duitse bruinkool kWh'tjes? Lijkt mij helemaal prima om nog een nieuwe gascentrale te bouwen om piekbelasting op te vangen, dat houdt juist de energietransitie in beweging. We moeten 1e volledig over op elektrisch en ik zie niet in hoe we daar komen zonder gasgestooke centrales.

On-topic. Nadat bij GreenChoice mijn opzegging intern niet goed verwerkt was hebben ze dat recht getrokken en is ook Enexis wakker geworden. Benieuwd hoe lang het duurt voor ze een nieuwe handelswijze gaan kiezen met de regels vanaf 1 februari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:37
Gascentrales worden vervangen door batterijparken.
In België werd onlangs het plan voor een nieuwe gascentrale geschrapt en wordt die vervangen door een batterij.
https://www.vrt.be/vrtnws...centrale-vilvoorde-en-ba/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:04:
In België werd onlangs het plan voor een nieuwe gascentrale geschrapt en wordt die vervangen door een batterij.
Dat is een beetje kort door de bocht.
De bouw van een nieuwe gascentrale blijkt niet nodig om de winter van 2027-2028 door te komen. Door de toename van het aantal batterijprojecten is steun voor een derde gascentrale niet aan de orde. Er is bovendien ook rekening gehouden met de levensduurverlenging van Doel 4 en Tihange 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Inderdaad vanaf 2025 nog eens 10j er bij en dan volgt weer een evaluatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Wozmro schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:04:
Als ik het artikel lees dan is het een niet direct een alternatief voor het ander, maar worden beide uit dezelfde pot betaald en is er voor de winter van 27-28 de leveringszekerheid voor elkaar zonder extra gascentrale.

Zijn batterijen nu de oplossing om door een periode van grijs weer zonder wind te komen? Of is het meer een oplossing om de pieken in de dag op te vangen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:13
Technisch: ja, kan prima

Praktisch: omzetting binnen bestaand gasnet nogal veel gedoe gezien de veiligheidschecks die je in elke aangesloten woning moet uitvoeren voordat de H² op druk gezet wordt. Overal branders vervangen of anders afstellen. Vele leidingen en vooral koppelingen die niet geschikt zijn voor H² vervangen. Oh ja, die koppelingen en leidingen die vervangen moeten worden zitten natuurlijk vaak netjes weggewerkt. Succes met alle bewoners overtuigen dat ze de boel even open moeten breken.
En zodra je de eerste branders vervangt/anders afstelt, moet de druk wel voor de hele straat of wijk alvast van het gasnet af. Dat betekent dus dagen of weken geen gas kunnen gebruiken.
Andere optie is natuurlijk een tweede gasnet aanleggen. Dat neemt veel problemen rond de overgangsperiode weg.

Veiligheid: veel grotere explosieve range. Onwenselijk bij ondeskundige particuliere gebruikers als je het mij vraagt. Een gaslekje zal veel vaker tot een daadwerkelijke BOEM leiden, waar nu de meeste gaslekkages geen ernstige gevolgen hebben.

Economisch: totaal onrendabel. Alle controles en aanpassingen binnen woningen, het eventuele parallel aan te leggen gasnet maakt de investeringskosten hoog.
En dan zit je vervolgens als gebruiker vast aan dure energie met een belabberd rendement ten opzichte van een warmtepomp. Je moet wel héél graag je geld aan de fossiele energiebedrijven willen afstaan wanneer je in "waterstof voor thuis" een goede oplossing ziet. Want de fossiele bedrijven zijn degenen die zo graag doen alsof we op waterstof moeten inzetten (zodat we vooral niet teveel investeren in echte alternatieven en nog lang die fossiele bedrijven in grote mate nodig hebben).

Ja, waterstof gaat absoluut een rol spelen in de energietransitie. Maar die rol zal zich niet of nauwelijks binnen woonhuizen afspelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ivow85 op 17-12-2023 18:03 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Waterstof wordt al heel lang gebruikt.

Ik herinner mij vanuit een vorige job, 15j geleden, dat er een tankwagen op het bedrijfsterrein stond. Met een hek rond, ATEX zonering, aparte werkvergunning om er in de buurt te komen, explosiemeter,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 19:38

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ivow85 schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:08:
[...]

En zodra je de eerste branders vervangt/anders afstelt, moet de druk wel voor de hele straat of wijk alvast van het gasnet af. Dat betekent dus dagen of weken geen gas kunnen gebruiken.
En hoe zijn regio's van elkaar te scheiden? In principe zit het hele land aan een gasnet. Waar voer je waterstof in de bestaande leidingen in en zorg je ervoor dat dat maar in een beperkt gebied verspreid wordt?

In het bestaand net gaat dat gewoon niet werken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
Maasluip schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:34:
[...]

En hoe zijn regio's van elkaar te scheiden? In principe zit het hele land aan een gasnet. Waar voer je waterstof in de bestaande leidingen in en zorg je ervoor dat dat maar in een beperkt gebied verspreid wordt?

In het bestaand net gaat dat gewoon niet werken.
https://www.kiwa.com/4ad7...tad-aan-t-haringvliet.pdf

Blijkbaar worden gasaansluitingen van minstens twee kanten gevoed. Dus je kan 1 invoeding vervangen door waterstof. En dan met afsluiters in de leiding compartimenten aanbrengen. Je maakt dan 1 compartiment gas-vrij, vervangt in 1 dag in een aantal woningen de aardgasapparatuur door waterstofapparatuur (ketels vervangen) en open dan de afsluiter die aan de waterstofkant zit.

Woningen die niet toegankelijk zijn sluit je tijdelijk af vanaf de straat.

Er zijn al aardgasketels die modulair zijn, dat alleen maar bepaalde componenten moeten worden vervangen, dan kan het nog sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Oilman schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:01:

Hoe zouden we in 2030 in vredesnaam zonder gascentrales het net omhoog moeten houden? Importeren van Duitse bruinkool kWh'tjes? Lijkt mij helemaal prima om nog een nieuwe gascentrale te bouwen om piekbelasting op te vangen, dat houdt juist de energietransitie in beweging. We moeten 1e volledig over op elektrisch en ik zie niet in hoe we daar komen zonder gasgestooke centrales.
Daar ga je toch geen nieuwe gascentrale meer voor bouwen? Dat kunnen we in 2030 prima af met de bestaande gascentrales (die overigens ook steeds meer geschikt gemaakt worden voor bijmenging van waterstof). Niemand die zegt dat in 2030 de bestaande gascentrales gesloten zijn. Voor de pieken hebben we voorlopig nog STEG's nodig, die heel snel kunnen op- en afschakelen.
Bovendien worden er meer interconnectors naar het VK aangelegd om meer Britse kernenergie te importeren. En de grootschalige batterijen gaan ook een rol vervullen.

[ Voor 7% gewijzigd door Linea op 18-12-2023 01:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Kalentum schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:59:
[...]

https://www.kiwa.com/4ad7...tad-aan-t-haringvliet.pdf

Blijkbaar worden gasaansluitingen van minstens twee kanten gevoed. Dus je kan 1 invoeding vervangen door waterstof. En dan met afsluiters in de leiding compartimenten aanbrengen. Je maakt dan 1 compartiment gas-vrij, vervangt in 1 dag in een aantal woningen de aardgasapparatuur door waterstofapparatuur (ketels vervangen) en open dan de afsluiter die aan de waterstofkant zit.

Woningen die niet toegankelijk zijn sluit je tijdelijk af vanaf de straat.

Er zijn al aardgasketels die modulair zijn, dat alleen maar bepaalde componenten moeten worden vervangen, dan kan het nog sneller.
nee dat kan niet uit. het gasnetwerk lekt als een zeef voor waterstof. de verliezen zijn enorm. plak die leidingverliezen (waarbij dus het waterstof letterlijk door de stoep de lucht in sijpelt door heel nederland en dus ook in de leidingen in je eigen huis en ook nog eens de leidingen versnelt verouderd 8)7 ) bovenop de idiote lage efficientie van waterstof en het feit dat er 3x zoveel volume doorheen moet voor dezelfde energie en je hebt een prachtig recept voor pokkedure energie en torenhoge vastrechtkosten waar niemand beter van word behalve de aandeelhouders.

aan de ene kant zou het goed zijn als ze op plekken waterstof erdoor drukken. dat zal de warmtepompmarkt veel goeds doen omdat iedereen heel snel genezen is van waterstof als de nederlander erachter komt dat een "kuubje" ineens 8 euro kost ipv de 1,50 wat aardgas nu kost en dezelfde warmte uit een warmtepomp 60 cent aan stroom kost....

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 18-12-2023 02:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@flippy Ik wacht ook ongeduldig op waterstof, maar dan in de vorm van deuterium en tritium voor de kernfusie die nog langer op zich zal laten wachten dan de "gewone" waterstof voor particulieren _O- :Z .

De totale infrastructuur voor waterstof tot de huisdeur wordt waarschijnlijk relatief duur,
alhoewel ik nog geen voorbeeldrekening voor een bepaald gebied/stad in NL heb gezien.
Wat de noodzakelijke aanpassingen in huis betreft?
En al die gasloze wijken die nu en de komende jaren worden opgeleverd?
Mooie onderwerpen voor de duurzame kroeg - maar ook voor serieuze discussies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zie nog steeds wel toepassingen voor waterstof. Er zijn al fabrieken die in-house waterstof opwekken en direct gebruiken op momenten dat er overschot is van groene energie in eigen beheer.

Daarnaast hebben we nu nog te maken met grote verliezen bij omzetten van elektriciteit naar waterstof, ik geloof wel dat we uiteindelijk naar een 95-98% conversie kunnen gaan. Als je dat dan direct verbruikt valt het met de totale verliezen wel mee, en er is nu eenmaal een schone brandstof nodig voor bepaalde processen wat je met elektriciteit niet red (staalindustrie bijv.)

Voor grote industriële complexen is een warmtepomp vaak niet interessant, een voorbeeldje waar wij tegen aan lopen (en nee, wij zijn nog niet eens een échte grootverbruiker van energie):

We hebben 180 graden water nodig.
Gas kopen we voor € 52 per MWh
Elektriciteit kopen we voor € 186 per MWh

We hebben gelukkig ook koelwater nodig, dus we plaatsen een ijswaterinstallatie en een warmtepomp in lijn. De warmte van de ijswaterinstallatie gebruiken we als input voor de warmtepomp. Op die manier halen we een temperatuur van ca. 90 graden met een COP van 4.
De resterende 90 graden moet dan als je volledig elektrisch wil zijn met een COP van 1.
Als je dus volledig elektrisch wil/moet ben je qua operationele kosten duurder uit én het is een aanslag op je werkkapitaal vanwege de extra investering. De combi van warmtepomp voor de eerste 90 graden en gas voor de rest is dan 'best of both worlds', maar dan blijf je dus miljoenen kuubs gas verbruiken. Met warmtepompen heb je ook een vrij grote aansluiting op het elektra netwerk nodig, dus qua planning (en kosten) is dat ook wel een ramp op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Linea schreef op maandag 18 december 2023 @ 01:39:
[...]

Daar ga je toch geen nieuwe gascentrale meer voor bouwen? Dat kunnen we in 2030 prima af met de bestaande gascentrales (die overigens ook steeds meer geschikt gemaakt worden voor bijmenging van waterstof). Niemand die zegt dat in 2030 de bestaande gascentrales gesloten zijn. Voor de pieken hebben we voorlopig nog STEG's nodig, die heel snel kunnen op- en afschakelen.
Bovendien worden er meer interconnectors naar het VK aangelegd om meer Britse kernenergie te importeren. En de grootschalige batterijen gaan ook een rol vervullen.
Weet je wat ze nu betalen voor de kWH'tjes in de UK? Ik zou niet al mijn eieren in dat mandje leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Oilman schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:43:
[...]

Weet je wat ze nu betalen voor de kWH'tjes in de UK? Ik zou niet al mijn eieren in dat mandje leggen.
Het lijkt alsof jij dat wel weet, ik ben benieuwd!

Mijn extra zonnepanelen zijn zojuist bezorgd, nu nog een keer het dak op jonassen en dan de omvormer nog aan (laten) sluiten op de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ivow85 schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:08:
[...]

Technisch: ja, kan prima

Praktisch: omzetting binnen bestaand gasnet nogal veel gedoe gezien de veiligheidschecks die je in elke aangesloten woning moet uitvoeren voordat de H² op druk gezet wordt. Overal branders vervangen of anders afstellen. Vele leidingen en vooral koppelingen die niet geschikt zijn voor H² vervangen. Oh ja, die koppelingen en leidingen die vervangen moeten worden zitten natuurlijk vaak netjes weggewerkt. Succes met alle bewoners overtuigen dat ze de boel even open moeten breken.
Ja maar een warmtepomp kost € 20.000+ dus dat valt dan alleszinds mee! :+
/s
Dit is de duurzame kroeg he, er ligt ook genoeg bruinkool in de grond, of we dat moeten gaan gebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door silverball op 18-12-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nico-G schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:01:
[...]

Dat andere gas is ook van fossiele oorsprong, dus wordt het net zo goed uitgefaseerd als "ons" aardgas ;w .
Over 50 jaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silverball schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:10:
[...]

Wij gebruiken 1 airco van 3,5 kW (3000 euro) om het hele huis te verwarmen. De 2e van 2 kW (2000 euro) gebruiken we enkel om de slaapkamers te koelen. Onze WP-boiler kostte 3500 euro - 1000 euro subsidie, daarmee is met zonnepanelen ongeveer 70% van ons warm water gratis opgewarmd.

Bij nieuwbouw moet je in geval van LW ook nog een afgiftesysteem voorzien (radiatoren, VVW) en bij een renovatie is dat al helemaal omslachtig/duur. LL rules :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

/s
Als een warmtepomp 20k+ moet kosten volgens jouw installateur dan heb je ofwel een uitzonderlijk hoge warmtebehoefte, ofwel schrijft je installateur met een gouden pen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:45:
[...]
Wij gebruiken 1 airco van 3,5 kW (3000 euro) om het hele huis te verwarmen. De 2e van 2 kW (2000 euro) gebruiken we enkel om de slaapkamers te koelen. Onze WP-boiler kostte 3500 euro - 1000 euro subsidie, daarmee is met zonnepanelen ongeveer 70% van ons warm water gratis opgewarmd.

Bij nieuwbouw moet je in geval van LW ook nog een afgiftesysteem voorzien (radiatoren, VVW) en bij een renovatie is dat al helemaal omslachtig/duur. LL rules :)
Het was sarcastisch, maar dat zijn inderdaad aardig interessante prijzen. Wij gaan 'gewoon' voor l/w met vvw van de zomer. Infrezen beneden (50m2) kostte iets van 2,5k. Kost wel echt wat maar VVW vind ik heerlijk en het maakt l/w een stuk eenvoudiger in te passen hier.

En dan komt er uiteraard nog leidingwerk, een l/w unit, een vloer :+ , en arbeidsuren (zelf) bij, dus ik denk iets onder de 10k te komen. Echter is dit wel weer interessanter met de verkoop dan een decentraal l/l systeem denk ik zo.
Ivow85 schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:18:
[...]

Als een warmtepomp 20k+ moet kosten volgens jouw installateur dan heb je ofwel een uitzonderlijk hoge warmtebehoefte, ofwel schrijft je installateur met een gouden pen.
IvoB2 schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:20:
[...]

In dat geval zou ik toch eerst de isolatie van je woning aanpakken zodat je toekomst met een lichtere WP en/of op zoek gaan naar een andere installateur die niet voor zijn 40ste FIRE wil zijn. :+
Het was sarcasme, (/s), maar dit zijn wel de bedragen die ik om mij heen hoor, mijn installateur had het overigens over 15k+ om mijn '79er jaren woning all-electric te krijgen, zonder garantie dat ik het daadwerkelijk warm zou krijgen "want nieuwe onzekere technologie" ;w Hybride kon overigens wel voor een normale prijs, maar daar zat een hele lichte WP bij. Leuk, kan ik die later weer vervangen.

Er gaan best veel indianenverhalen over WP's, vergis je niet. Hier verderop wordt een villawijk gebouwd, daar doet men ook gewoon op aanvraag van de bewoners hybride i.p.v. full-electric (propaan CV).

[ Voor 36% gewijzigd door silverball op 18-12-2023 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
/s
In dat geval zou ik toch eerst de isolatie van je woning aanpakken zodat je toekomst met een lichtere WP en/of op zoek gaan naar een andere installateur die niet voor zijn 40ste FIRE wil zijn. :+

In 2013 heb ik een Samsung Hydrounit split A2W WP laten plaatsen (in renovatie) met in de gang en leefruimte Jaga DBE convectoren (black design cover dus duurder dan standaard) in de slaapkamers wand airco units (op dezelfde buitenunit), een 300 liter verticaal SWW boiler (150 + 150 liter met 150 liter aangesloten op de WP en de onderste 150 liter op een secundaire back up met DeltaSol BX sturing, incl. alle leidingwerk en arbeidsuren kwam de offerte op 10.500 € (excl. 6% BTW).
En het belangrijkste is dat het verschil met een HR gasketel 2000 € bedroeg. Alle andere werk (arbeid, leidingen, ventiloconvectoren, SWW boiler, secundaire sturing,....) moest ik anders ook betalen.
Die 2000 € verschil heb ik al (deels) terugverdiend door de afwezigheid van de vaste kost van een gasaansluiting over de laatste tien jaar. En dan breng ik het gratis elektrisch verbruik van de PV productie (waar je bij gas niets aan hebt) nog niet mee in rekening.

In 2020 een extra General A2A plafondunit van 4 kW laten plaatsen voor de tussenseizoenen. Kan de volledige leefruimte verwarmen indien nodig. Kostprijs 3000 € (excl. 6% BTW).

Bewust niet voor vloerverwarming gekozen omdat dit niet zo goed samenwerkt met ons concept dat de verwarming, indien mogelijk, in de eerste plaats uit rechtstreekse zonne-instraling moet komen (altijd gratis) en niet door technische ingrepen. Die technische ingrepen zijn alleen nodig omdat de zon niet altijd voldoende* schijnt.

*twee uur per dag is voldoende om niet bij te moeten verwarmen.

[ Voor 71% gewijzigd door IvoB2 op 18-12-2023 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:45:
[...]

Wij waren voor onze woning uit 1979 voor all electric L/W warmtepomp (8kW + 230 liter SWW) netto maar 500 euro meer kwijt dan wat jij opnoemt.

In de woonkamer lag al vloerverwarming, waarschijnlijk sinds 2011 toen de uitbouw is, geplaatst door de vorige bewoners. De rest draait gewoon op de oude radiatoren en dat gaat bij ons prima. Als die oude radiatoren ergens tekort zouden schieten kan je er altijd nog een ventilator onder hangen of vervangen voor een jaga met dbe. Ja, dan heb je dat als meerprijs. Maar om het nou omslachtig te noemen valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ivow85 schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:42:
[...]
In de woonkamer lag al vloerverwarming, waarschijnlijk sinds 2011 toen de uitbouw is, geplaatst door de vorige bewoners. De rest draait gewoon op de oude radiatoren en dat gaat bij ons prima. Als die oude radiatoren ergens tekort zouden schieten kan je er altijd nog een ventilator onder hangen of vervangen voor een jaga met dbe. Ja, dan heb je dat als meerprijs. Maar om het nou omslachtig te noemen valt wel mee.
Wij hebben nu zowel A2A als A2W WP'en.
A2A is zuiniger maar, onze mening/aanvoelen, is A2W veel comfortabeler dan de A2A.
Bij A2A heb je altijd een minimaal geluid en een voelbare luchtverplaatsing terwijl A2W (ook bij ventilo's) volledig geruisloos is en geen voelbare luchtverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:05
Ivow85 schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:18:
Als het inclusief SWW en nieuw afgiftesysteem is dat niets geks.

Ik ben op dit moment een vrijstaande woning 189m2 uit 1976 aan het renoveren. Offerte's voor verwarming inclusief afgifte waren €35-€52k op basis van eerste scope (L/W, 300L SWW, vloerverwarming infrezen beneden, vloerverwarming badkamer, 5x fancoil op kamers & zolder).

Met wat concessies en aanpassing naar L/L voor boven i.p.v. fancoils heb ik het tot €28k weten te krijgen (met een lokale wat goedkopere partij, zelf elektra voorbereiding).

Nu zou je de vloerverwarming kunnen wegstrepen als comfort maar er blijft toch wel wat liefde/passie nodig om zo'n investering te doen als een CV ketel ook een optie is.

[ Voor 49% gewijzigd door assje op 18-12-2023 13:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:10
Misschien een vraag voor in de kroeg (of elders??)

Jullie kennen wel het stukje leiding van buitendeel naar binnen of van buitendeel naar goot.
Geissoleerde koel of waterleidingen (monobloc)
Deze kun je omzwachtelen met tape of band.

Maar vogels zijn dol op de isolatie en pikken deze kapot. Plastic band gaat zo kapot en is te dun.

Ik zoek een sleeve die je met klittenband ofzo eromheen kunt maken ter bescherming.
En betaalbaar ook nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivow85 schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:42:
[...]

Wij waren voor onze woning uit 1979 voor all electric L/W warmtepomp (8kW + 230 liter SWW) netto maar 500 euro meer kwijt dan wat jij opnoemt.

Ok, maar door winters die zachter worden en zomers die warmer worden, wordt een LL wel steeds interessanter tov LW, ook als je al ingezet hebt op isolatie, zonnewering en 's nachts verluchten. Verder is het wel afhankelijk van de ene situatie tov de andere situatie en persoonlijke voorkeur. Dus het ene is niet per sé superieur aan het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 17:53
Technician- schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:12:

Jullie kennen wel het stukje leiding van buitendeel naar binnen of van buitendeel naar goot.

Maar vogels zijn dol op de isolatie en pikken deze kapot. Plastic band gaat zo kapot en is te dun.

Ik zoek een sleeve die je met klittenband ofzo eromheen kunt maken ter bescherming.
Ik heb we PVC tape omheen gedaan en nog geen vogel gezien.
Mijn schoonouders hebben door de lokale installateur die ook loodgier is een mooie verzinkte kap laten maken, erg chic maar ik denk niet heel goedkoop ;) alhoewel het ook niet de wereld hoeft te kosten natuurlijk

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:16:
Ok, maar door winters die zachter worden en zomers die warmer worden, wordt een LL wel steeds interessanter tov LW, ook als je al ingezet hebt op isolatie, zonnewering en 's nachts verluchten. Verder is het wel afhankelijk van de ene situatie tov de andere situatie en persoonlijke voorkeur. Dus het ene is niet per sé superieur aan het andere.
Met LW kan je ook koelen hoor.
Niet dat ik die functie gebruik (met A2A noch A2W).
Ik zet liever al van bij aanvang in op eenmalige investeringen die airco niet nodig maken.
Ook tijdens de hoogdagen van de voorbije zomer is de binnentemperatuur in de leefruimte niet boven de 21°C gestegen en in de slaapkamer niet boven de 18°C.

Zachtere winters is ook niet altijd een voordeel voor een combinatie PV/WP.
De zachtere winters van de voorbije jaar (en tot nu toe gaat het deze winter dezelfde weg op) gaan gepaard met hogere temperaturen maar ook met dichte bewolking. Dat geeft nauwelijks rechtstreekse zoninstraling en minder PV productie. Dan heb ik (in een redelijk geïsoleerde woning) liever vrieswinters met strakke blauwe luchten met hogere zoninstraling en hogere PV productie. Is finaal voordeliger dan dit kwakkelweer.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 18-12-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Als je het niet ziet zou ik er gewoon een stuk bitumen omheen vouwen en met tiewraps vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

Kippengaas met ducttape?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ducttape vergaat in de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Wolly schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:34:

Dan kippengaas met andere tape die niet vergaat in de buitenlucht.
(Welke? Is voor mij ook wel handig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:11
Wolly schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:34:
[...]

Beter is UV bestendige versterkte tape. Bijv. de D-tape van Hornbach.
In het algemene L/W wartepomptopic staan nog wel andere mogelijkheden.

[ Voor 18% gewijzigd door hansvk op 18-12-2023 14:46 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:10
Truus01 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:41:
[...]

Dan kippengaas met andere tape die niet vergaat in de buitenlucht.
(Welke? Is voor mij ook wel handig.)
In de USA hebben ze een product; E guard line set cover.
Dat isoleert extra en gaat eromheen met klittenband.
Maar kan nog niks vinden wat hier verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 20:19
Ik had nog een stuk witte dakbedekking liggen wat ik er met een isolatiedeken omheen gewikkeld heb. Spanbanden nu houden het op z'n plek.
Maar dat is weer aantrekkelijk voor muizen merkte ik deze zomer...

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:47:
[...]

Met LW kan je ook koelen hoor.
Niet dat ik die functie gebruik (met A2A noch A2W).
Ik zet lieve al van bij aanvang in op eenmalige investeringen die airco niet nodig maken.
Ook tijdens de hoogdagen van de voorbije zomer is de binnentemperatuur in de leefruimte niet boven de 21°C gestegen en in de slaapkamer niet boven de 18°C.
18-21 graden zonder actieve koeling? Daarnaast kan LL een stuk beter koelen dan LW, met LW moet je ook opletten voor condensatie.
Zachtere winters is ook niet altijd een voordeel voor een combinatie PV/WP.
De zachtere winters van de voorbije jaar (en tot nu toe gaat het deze winter dezelfde weg op) gaan gepaard met hogere temperaturen maar ook met dichte bewolking. Dat geeft nauwelijks rechtstreekse zoninstraling en minder PV productie. Dan heb ik (in een redelijk geïsoleerde woning) liever vrieswinters met strakke blauwe luchten met hogere zoninstraling en hogere PV productie. Is finaal voordeliger dan dit kwakkelweer.
Idd, bij bewolking en 200-300 watt opbrengst kunnen we ook al nagenoeg gratis verwarmen, al heb je dan minder 'buffereffect'. Gisteren bij volle zon verwarmd tot 23 graden, zodat de verwarming om 17u uit kon. Van de schommelingen heb ik ook geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:27
Milieucentraal gaf vroeger aan dat van dubbel glas naar hr++ ca. 8 of 12 m3 gas/m2 glas scheelde.
Sinds ze met NTA8800 rekenen is dat 3m3 gas per m2 geworden.
Dit lijkt mij wel heeeeeel weinig, omdat je van Uwaarde 2,8 naar 1,0 gaat....

zie ook:
https://www.milieucentraa...soorten-en-isolatiewaarde

Wat denken jullie?

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 18-12-2023 16:09 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:55:
[...]
18-21 graden zonder actieve koeling? Daarnaast kan LL een stuk beter koelen dan LW, met LW moet je ook opletten voor condensatie.
Dan bedoel je, denk ik, LW koeling in combinatie met VVW?
Zoals ik reeds aangaf, heb ik geen VVW maar A2A en A2W. Beiden kunnen koelen. En de A2W zit op ventilo's en niet op VVW. En beiden hebben waterafvoer via een buisje naar buiten toe.
Idd, bij bewolking en 200-300 watt opbrengst kunnen we ook al nagenoeg gratis verwarmen, al heb je dan minder 'buffereffect'. Gisteren bij volle zon verwarmd tot 23 graden, zodat de verwarming om 17u uit kon. Van de schommelingen heb ik ook geen last.
Het punt is nu net dat vanaf half oktober, hier toch, volle zon de uitzondering is en niet de regel. Denk dat we, gisteren inbegrepen, twee tot drie dagen gehad hebben met volle zon waardoor de verwarming niet aan moest.
Spijtig genoeg kan ik bij 300 W opbrengst (en de paar uur op een etmaal dat dit nu maar duurt) en zwaar bewolkt de woning niet direct gratis opwarmen (over een jaar genomen uiteraard wel omdat we dan de overproductie van de zomermaanden kunnen verrekenen, toch nog zolang het duurt). Een groot deel van die productie gaat in de winter naar het overige verbruik van de woning en we verwarmen ze ook tijdens meer uren dan dat er zonne-uren zijn.

De verwarming verbruikt hier op bewolkte dagen toch gemiddeld een 3 kWh per etmaal per dag en zoveel overproductie hebben we op bewolkte dagen niet in de maanden december en januari.

Wat betreft duurzaamheid, in Vlaanderen heeft men besloten vanaf 2024 de distributienetbelasting gevoelig op te trekken (gemiddeld met een 8%) waarbij de netbelasting op elektriciteit sterker stijgt dan op gas. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 18-12-2023 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-09 15:26
BarryH schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:09:
Milieucentraal gaf vroeger aan dat van dubbel glas naar hr++ ca. 8 of 12 m3 gas/m2 glas scheelde.
Sinds ze met NTA8800 rekenen is dat 3m3 gas per m2 geworden.
Dit lijkt mij wel heeeeeel weinig, omdat je van Uwaarde 2,8 naar 1,0 gaat....

zie ook:
https://www.milieucentraa...soorten-en-isolatiewaarde

Wat denken jullie?
Dat lijkt mij ook weinig.

Ff een globale berekening.

volgens de KNMI is in de herfst (sep t/m nov) de langjarig gemiddelde temperatuur 10,9 graden. Stel binnen is het gemiddeld 20 graden, dan is dat een verschil van 9,1 graden.
Warmteverlies=9,1*1*1,8= 16,4W
16,4*24=393Wh per dag. Voor de 3 herfstmaanden is dat dan *90= 35381Wh=35,4kWh

volgens de KNMI is in de winter (dec t/m feb) de langjarig gemiddelde temperatuur 3,9 graden. Stel binnen is het gemiddeld 20 graden, dan is dat een verschil van 16,1 graden.
Warmteverlies=16,1*1*1,8= 29W
29*24=695,5Wh per dag. Voor de 3 wintermaanden is dat dan *90= 62597Wh=63kWh

volgens de KNMI is in de lente (maart t/m mei) de langjarig gemiddelde temperatuur 9,9 graden. Stel binnen is het gemiddeld 20 graden, dan is dat een verschil van 10,1 graden.
Warmteverlies=10,1*1*1,8= 18,2W
18,2*24=436,3Wh per dag. Voor de 3 lentemaanden is dat dan *90= 39269Wh=39kWh

Totaal dus ca 138kWh minder warmteverlies per m2 als je van een U=2,8 naar U=1,0 gaat.

Als 1m3 gas rond de 9kWh thermisch oplevert, dan zou dit dus een gasbesparing zijn van 15m3 per m2 en per “verwarmseizoen”. In de praktijk zal het door de mildere winters, zoninstraling etc een stuk lager liggen. Maar ja, hoe bereken ik dat?
Als ik een schatting moet doen op basis van de bovenstaande berekening, dan zou ik gaan voor hooguit 10m3 gasbesparing per jaar per m2 vervangen glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Tehh schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:45:
[...]

Het lijkt alsof jij dat wel weet, ik ben benieuwd!

Mijn extra zonnepanelen zijn zojuist bezorgd, nu nog een keer het dak op jonassen en dan de omvormer nog aan (laten) sluiten op de meterkast.
Meer dan 50 p per kWh, het gras is niet altijd groener aan de overkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-09 16:30
Franciesco schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:21:
[...]

Dat lijkt mij ook weinig.

Ff een globale berekening.

volgens de KNMI is in de herfst (sep t/m nov) de langjarig gemiddelde temperatuur 10,9 graden. Stel binnen is het gemiddeld 20 graden, dan is dat een verschil van 9,1 graden.
Warmteverlies=9,1*1*1,8= 16,4W
16,4*24=393Wh per dag. Voor de 3 herfstmaanden is dat dan *90= 35381Wh=35,4kWh

volgens de KNMI is in de winter (dec t/m feb) de langjarig gemiddelde temperatuur 3,9 graden. Stel binnen is het gemiddeld 20 graden, dan is dat een verschil van 16,1 graden.
Warmteverlies=16,1*1*1,8= 29W
29*24=695,5Wh per dag. Voor de 3 wintermaanden is dat dan *90= 62597Wh=63kWh

volgens de KNMI is in de lente (maart t/m mei) de langjarig gemiddelde temperatuur 9,9 graden. Stel binnen is het gemiddeld 20 graden, dan is dat een verschil van 10,1 graden.
Warmteverlies=10,1*1*1,8= 18,2W
18,2*24=436,3Wh per dag. Voor de 3 lentemaanden is dat dan *90= 39269Wh=39kWh

Totaal dus ca 138kWh minder warmteverlies per m2 als je van een U=2,8 naar U=1,0 gaat.

Als 1m3 gas rond de 9kWh thermisch oplevert, dan zou dit dus een gasbesparing zijn van 15m3 per m2 en per “verwarmseizoen”. In de praktijk zal het door de mildere winters, zoninstraling etc een stuk lager liggen. Maar ja, hoe bereken ik dat?
Als ik een schatting moet doen op basis van de bovenstaande berekening, dan zou ik gaan voor hooguit 10m3 gasbesparing per jaar per m2 vervangen glas.
't kan wat simpeler: elke W warmteverlies bij -10 minder is 0,2 m3/jaar minder gasverbruik. Dit volgt uit de alom bekende Koevlaas-formule. Dus 1.8*1*30*0.2 = 10,8 m3/jaar voor elke m2 dubbelglas vervangen door HR++

Ik denk dat er rekening mee wordt gehouden dat een berekend warmteverlies bij lagere energielabels niet goed op het daadwerkelijke gasverbruik uitkomt (ivm accepteren minder comfort). Het zal in de praktijk wellicht minimaal 3 m3/jaar zijn + een virtuele 7 m3/jaar 'comfortwinst'

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 19-12-2023 07:44 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Het zijn echt "de donkere dagen voor kerst" hoor. Het is na 11:00 en nog geen Wh geproduceerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/PLRTsfr5TuXH7Cn5tbAIfx5J.png

Overmorgen natuurlijk de kortste dag van het jaar, daarna weer onderweg naar de zon!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:16:
Het zijn echt "de donkere dagen voor kerst" hoor. Het is na 11:00 en nog geen Wh geproduceerd:

[Afbeelding]

Overmorgen natuurlijk de kortste dag van het jaar, daarna weer onderweg naar de zon!
Rond 11u dacht ik even dat de zon weer onder ging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbqfyN0LdaecmIdWDAs5HLzpf8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dJT3PGsyFUv7XnPlzoNNFiiS.png?f=user_large

Die 70 watt is net genoeg voor ons sluipverbruik. Het sterkt mijn overtuiging dat een accu het geld niet waard is, in de zomer zou die bijna altijd vol zitten en in de winter bijna altijd leeg.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2023 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenH schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:16:
Ik begrijp wat je wil zeggen maar de lengte van de dagen heeft weinig te maken met het aantal uren zon.
De PV-productie tussen bv. zondag ll. en gisteren maandag (een dag vol zon en een grijze dag met nauwelijks verschil in daglengte) is een factor 5,5. :)
Zondag was er ruim meer productie dan verbruik terwijl er maandag nauwelijks genoeg productie was om de omvormers gaande te houden, m.a.w. de installatie had maandag meer eigenverbruik dan productie.

Vandaag is er idd, op onze locatie, idd nog niet voldoende energie geweest om de PV omvormer te laten opstarten.
Maar door een dag als zondag staat de accu nu nog altijd op een SoC van 84% (zondag is deze gestegen tot 98%). Dat ze in de winter altijd "leeg" zou zijn is dus ook niet waar. Je moet wel weten hoe efficiënt met een accu, die slechts één onderdeel is van een totaal energiesysteem, om te gaan.

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een zonnige winterdag is idd beter dan een sombere lentedag, zelfs als je elektrisch verwarmt (WP in een goed geïsoleerd huis).

West-Canada of Oost-Siberië/Mongolië zijn een stuk beter dan Schotland op dezelfde breedtegraad, hoewel je op die kaart niet kan zien of er ook in de winter meer zon is.

Een berg/hoogvlakte in het noorden van Chili is de beste plaats (dicht bij evenaar, amper wolken, koud, dunne atmosfeer)
A 5kW system would yield around 11,000 kWh of electricity throughout the year.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBq4HGnbXaOBJc4FywnmfpfpaWo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J3SbSlaeWSznMwgEk0iMs8Db.png?f=user_large
ANNUAL SUNSHINE HOURS MAP OF THE WORLD

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2023 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:51
JBtL schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:29:
[...]

't kan wat simpeler: elke W warmteverlies bij -10 minder is 0,2 m3/jaar minder gasverbruik. Dit volgt uit de alom bekende Koevlaas-formule. Dus 1.8*1*30*0.2 = 10,8 m3/jaar voor elke m2 dubbelglas vervangen door HR++

Ik denk dat er rekening mee wordt gehouden dat een berekend warmteverlies bij lagere energielabels niet goed op het daadwerkelijke gasverbruik uitkomt (ivm accepteren minder comfort). Het zal in de praktijk wellicht minimaal 3 m3/jaar zijn + een virtuele 7 m3/jaar 'comfortwinst'
Darnaast zijn berekeningen wat simpel vergeleken met de praktijk. Als je 's avonds de gordijnen dichtdoet kan het met dubbel glas maar zo 5 graden koeler zijn achter het gordijn. Dat scheelt 14W/m2 (bij U2.8) aan uitstraling naar buiten. Met beter isolerend glas wordt dat een ander evenwicht, met een hogere temperatuur achter het gordijn tot gevolg. Stel dat het dan 2 graden koeler is ipv die 5, dan heb je bij U1.0 glas toch 3W/m2 minder besparing dan wellicht gehoopt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@T-MOB die gordijnen houden de kou natuurlijk niet buiten.
Door het kleinere temperatuursverschil tussen buiten en achter het gordijn zal er daar minder warmteverlies zijn. Maar die vermindering wordt vervolgens weer op zijn minst gedeeltelijk opgeheven tussen leefruimte en ruimte achter het gordijn.
Oftewel: zonder gordijnen heb je als het waren 1 temp overgang, met gordijnen heb je er 2. En als je vervolgens in de ochtend de gordijnen weer open doet komt de koudere lucht die daar “bewaard” is de leefruimte weer in.

Dus netto leveren gordijnen qua warmteverlies van de woning denk ik maar heel beperkt iets op. En dan is het ook nog afhankelijk van het soort gordijnen en in welke mate ze de ruimte rondom het raam “afsluiten”. Zit er een radiator of andere warmtebron achter het gordijn, dan kan het effect zelfs de andere kant op werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:26:
[...]

Rond 11u dacht ik even dat de zon weer onder ging

[Afbeelding]

Die 70 watt is net genoeg voor ons sluipverbruik. Het sterkt mijn overtuiging dat een accu het geld niet waard is, in de zomer zou die bijna altijd vol zitten en in de winter bijna altijd leeg.
Inderdaad. Ik had wel een lage opbrengst verwacht, maar het is al 2 maanden bijna niks. Verder gaat nagenoeg alle opwek al de warmtepomp in, dus dat is mooi. Die paar kWh die ertussendoor sijpelen wil ik op termijn in de boiler stoppen. Via een regelbaar warmte-element, omdat de opbrengst zelden voldoende is voor een echte warmtepomp run.

Accu voor de zomer is wel fijn, maar die hoeft dan dus niet supergroot. En in de winter uit ivm sluipverbruik. Alleen is opslag niet de grootste kostenpost, maar een goede omvormer. Ik heb het liefst een omvormer die 5-10 kW kan leveren, zodat je zorgeloos op inductie kunt koken. En koken doe je natuurlijk vaak als de zonopbrengst net een beetje achter je ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Hier, ondanks ongeveer 18,5kWp totaal, ook maar ca 1kWh opbrengst vandaag. Het was een erg donkere en natte dag.

De afgelopen weken heb ik af en toe een dag waar een paar kWh (=2 tot 5) opbrengst over is dat dan in de thuisbatterij gestopt wordt. Ergens in de avond en soms in de loop van de nacht is dat dan weer op, met name door koken en de warmtepomp. Het zijn door de erg weinige zonuren geen beste tijden voor de opbrengst inderdaad. Maar ja, dat is wel vaker rond deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Volgens Solaredge gisteren 116 Wh vanuit 11 kWp, volgens Iungo: 30 Wh, deze wordt gemeten via een aparte Modbus kWh meter die ook het eigen verbruik van de omvormer verrekend.
Vandaag gaat het iets beter, 1,28 kWh.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3OZjjYSLegqedCDCWLCGxinewo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H1cTnnkqwOOM9KQyMwS0x0HJ.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zit er al jaren aan te denken om zoiets te maken, gisteren eindelijk gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pAcRDQdyMCALtQ9yuYUeKA1fqk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZJ86eFKVP5TLn30IpCVwFyq.jpg?f=fotoalbum_medium

Mooi voor in de kerstboom op mijn werk. Gelukkig zijn de helft van mijn collega's oud genoeg om direct te snappen wat dit voorstelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
JeroenH schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:13:

[Afbeelding]

Mooi voor in de kerstboom op mijn werk. Gelukkig zijn de helft van mijn collega's oud genoeg om direct te snappen wat dit voorstelt :)
Leuk, maar is het duurzaam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Nee, maar dit is wel een kroeg :+ . Aldus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:13:

[Afbeelding]

Jikkiekajee leuke plaatjes tijd.

Hoezo pijpje in de weg...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYLpJ2suumimM7ZT4_1wICKOPMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mku4gScD8rvdJDE0L7KhsMNm.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Wut? Is dat in opdracht zo gemaakt om het dakvlak 1 geheel te houden? Of is dit een creatieve oplossing van de monteurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:30
Ronald.42 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:32:
[...]

Jikkiekajee leuke plaatjes tijd.

Hoezo pijpje in de weg...
[Afbeelding]
Duur paneeltje.
Maar het mag er ook knap uitzien vanaf de weg!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
wmeester schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:46:
Wut? Is dat in opdracht zo gemaakt om het dakvlak 1 geheel te houden? Of is dit een creatieve oplossing van de monteurs?
Ik heb echt geen flauw idee, kwam het plaatje ergens tegen..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dummy paneel? Het heeft een iets andere kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

In onze buurlanden wel interessant, in België niet: verkoop van duurzame warmtepomp valt bijna volledig stil door ‘foute’ verhouding

Wauw, wat een topartikel en -onderzoek.
De verhouding tussen wat we in Vlaanderen voor gas en elektriciteit betalen, zit daarvoor niet goed: gas – vandaag zo’n 10 eurocent per kWh – is relatief goedkoop, terwijl elektriciteit – waarop een warmtepomp werkt – met zo’n 37 cent/kWh relatief duur is. Het is een oud zeer: via de elektriciteitsfactuur betalen we ook nog tal van andere kosten.

Volgens de VITO-onderzoekers wordt een warmtepomp vooral financieel interessant wanneer elektriciteit nog slechts 2,5 keer duurder is dan gas per kilowattuur. Wat is echter vandaag de realiteit? Elektriciteit is in Vlaanderen 3,7 keer duurder dan gas. “Zolang die verhouding niet goed zit, mag je bij wijze van spreken de warmtepompen nog gratis aanbieden, het verbruik ervan is te duur”, zegt onderzoeker Maarten De Groote.
Zo gaan we er inderdaad niet geraken, als zelfs de 'experts' er geen bal van snappen.

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 23-12-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kan jij het dan begrijpbaar uitleggen?
Waarom zou een doorsnee huishouden de kosten doen voor het plaatsen van een warmtepomp wanneer het gebruik ervan daarna ook nog eens duurder is dan gewoon gas verder blijven gebruiken in een al bestaande installatie?

Een doorsnee huishouden rekent niet volgens lange termijn duurzaamheid maar hoe de rekening er op het einde van de maand uitziet.

En dat is niet alleen in België zo (in het zuiden wordt overigens nog volop hout verstookt ipv aardgas want dat is er bijna gratis) maar kan je ook op dit eigenste Nederlandse forum meermaals lezen in andere topics.

De incentive, mijn mening, is dat om de transitie in voldoende mate te doen slagen de prijs van elektriciteit dus inderdaad naar omlaag moet en concurrentieel moet zijn met andere energiebronnen. En dat is het doorgaans nog altijd niet.
Je moet ook niet met een COP van 4 tot 5 blijven schermen (en dat zijn dan doorgaans de duurste installaties die dat tijdens een deel van het jaar halen) wanneer je met de WP moet verwarmen bij vriestemperaturen waar de COP doorgaans lager ligt.
Je ziet op dit eigenste forum ook geregeld gerbruikcijfers voorbij komen van WP's die tussen de 20 en 30 kWh per etmaal verbruiken (en het heeft niet eens serieus langdurig gevroren).

Het is maar een minderheid die in een duurzame kroeg woont. :+

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2023 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nederland is de investering in een warmtepomp na amper 4 tot 5 jaar terugverdiend
Daar denken de meeste nederlanders heel anders over.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 23-12-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat kan dan ook niet.
Ik zie hier NL- prijzen voor een WP voorbijkomen tot 20.000 €.
Hoe verdien je dat terug in vier tot vijf jaar?
Dat is een jaarlijkse besparing van 4000 tot 5000 € op de energierekening voor verwarming.
Hoeveel bedroeg die energierekening dan daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-09 20:27
IvoB2 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:19:
Dat kan dan ook niet.
Ik zie hier NL- prijzen voor een WP voorbijkomen tot 20.000 €.
Hoe verdien je dat terug in vier tot vijf jaar?
Dat is een jaarlijkse besparing van 4000 tot 5000 € op de energierekening voor verwarming.
Hoeveel bedroeg die energierekening dan daarvoor?
Vloerverwarming, (passieve) verdelers, verbinding tussen wp en verdelers gaan 30-40 jaar mee...reken dan eens uit

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik blijf ook gas gebruiken voor koken en douchen, het zou me maximaal 10 euro per maand schelen (op een rekening van 40 euro) als ik over ga op inductie en een elektrische boiler.

De vaste gaslasten vervallen dan wel, maar de stroomrekening wordt flink hoger. En dan de eenmalige kosten nog voor alles. Ik laat alles lekker zitten, een eventuele koper zal het ook niet fijn vinden met slechts in twee ruimtes een airco.

Ben dan ook al flink over de helft van mijn hypotheeklooptijd.

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 23-12-2023 11:06 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Pagina: 1 ... 35 ... 81 Laatste