Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-07 14:21

murphsy

Product Monkey

ASW1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:48:
[...]

ABN Amro zeker? Die 0,15 procentpunt heb ik ook vanwege een (totaal onterecht) A label op een woning uit 1993 met oud dubbelglas. Maar met 1998 heb je vast wel een B-label?

Je zou kunnen kijken of er qua isolatie nog laaghangend fruit is, misschien zijn er vergelijkbare woningen in de buurt die met een duurzame huizenroute meedoen ter inspiratie.
Isolatie zal voldoen aan bouwbesluit 1992 dat is Rc 2,5 voor de hele schil dacht ik, zeker dak mag wel wat extra. Kierdichting kan ook een dingetje zijn.
B-label inderdaad. De zonnepanelen zijn daarin nog niet meegenomen. Wij (ik en de adviseur ) dachten ook aan Rc 2,5. Dus zolder naisoleren ligt voor de hand. Het stomme is dat het dak al vrij ‘dik’ is, de dakramen zijn al aardig verzonken. Ik zal dit weekend de aftimmering van zo’n dakraam eens loshalen, kijken waar we mee kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:56:
[...]

B-label inderdaad. De zonnepanelen zijn daarin nog niet meegenomen. Wij (ik en de adviseur ) dachten ook aan Rc 2,5. Dus zolder naisoleren ligt voor de hand. Het stomme is dat het dak al vrij ‘dik’ is, de dakramen zijn al aardig verzonken. Ik zal dit weekend de aftimmering van zo’n dakraam eens loshalen, kijken waar we mee kunnen werken.
Het zou kunnen dat het vanuit de bouw al meer is dan 2,5 dus idd openmaken en kijken.
Als je met zonnepanelen naar A label kunt is dat wellicht de moeite waard.
Wel tricky dat je tegenwoordig een rapport moet laten opstellen voor een nieuw energielabel waarbij dacht ik alles opnieuw tegen het licht gehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:37
murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:56:
[...]

Heb ook z'n dak, huis uit 1994 kant en klare panelen die tegen elkaar vallen. Onder een hoek van 45c. Hier zit er een bepaal type wol in en is het 10cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Swenno schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:15:
[...]

Heb ook z'n dak, huis uit 1994 kant en klare panelen die tegen elkaar vallen. Onder een hoek van 45c. Hier zit er een bepaal type wol in en is het 10cm dik.
Klinkt hetzelfde. En volgens mij was voor 1994 en 1998 hetzelfde bouwbesluit geldig. Heb je enig idee van de isolatiewaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Swenno schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:15:
Hier zit er een bepaal type wol in en is het 10cm dik.
Zal dan idd wel 2,5 zijn. Het is ook niet superslecht maar vandaag de dag moet het bij nieuwbouw 6,5 zijn.
vroeger was de hele schil 2,5 maar nu moet dak zwaarder geïsoleerd dan muren of vloer omdat je dak toch meer verliest door uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:37
murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:27:
[...]

Klinkt hetzelfde. En volgens mij was voor 1994 en 1998 hetzelfde bouwbesluit geldig. Heb je enig idee van de isolatiewaarde?
Heb er nooit aan gerekend maar ben gewoon uit gegaan van wat @ASW1 zegt.

@murphsy als je bouwtekeningen zoekt van je huis., je kan ze opvragen bij de gemeente. Hier was een mailtje voldoende en kreeg ik een hele lijst met PDF's van het project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 17:18

Superbeagle

Always smile

murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:27:
[...]

Je kunt het best dit topic volgen en een keer jouw dak eens goed bekijken en modeleren in Ubakus.

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Go down the rabbit hole >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:45
murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:28:
[...]

Ik ga het rustig aan doen. We hebben een, enigszins perverse, prikkel in de hypotheekrente. Als we er een a-label krijgen, gaat er 0,15% rente vanaf. Best lekker!

Ons dak is niet met balken en panlatten, etc. In plaats daarvan zijn het twee ‘platen’ die tegen elkaar leunen. Die waren uit fabriek, in 1998, al geïsoleerd. Helaas missen de bouwspecificaties en is het bouwbedrijf failliet…

Ik weet daardoor niet hoe ik ze zou kunnen na isoleren. Kan bijv. de bekleding aan de binnenkant er überhaupt vanaf? Kan het dak extra gewicht aan? Etc.
Van een woning uit 1998 ligt de aanvraag bouwvergunning ook bij de gemeente. In het bestek staan vast details over de isolatie. De meeste gemeenten hebben een (vrijwilligers)groep die zich bezig houdt met verduurzaming van woningen. Daar zijn vast mensen die daarbij kunnen helpen.

Die prefab daken zijn allemaal volgens hetzelfde principe: het zijn dozen met een plaat als onderkant en daar bovenop zijkanten en even hoge middenplanken. Die zie je niet van binnenuit, maar die zorgen ervoor dat het dak niet doorzakt. Tussen die zijkanten en middenplanken zit geschuimd isolatiemateriaal er bovenop liggen panlatten met pannen ofzo. Die onderplaat houdt alles bij elkaar dus die kan (en hoeft) niet weg. De dikte van het isolatieschuim bepaalt de isolatieweerstand. Als je uit een dakraam kunt hangen, dan kun je die dikte met een schuifmaat meten door even een dakpan los te halen.

Mocht de isolatie te weinig zijn, dan kun je onder tegen die plaat PIR schuim platen plakken en afwerken met gipsplaat op latten.

https://www.stiho.nl/prefab-daken-cms-ST_prefab_daken_NC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:11
Ik ga overal vloerverwarming (laten) monteren/installeren. We hebben straks een gerenoveerde woning uit de jaren 60. Isolatie waar kan. Uiteraard met soms bepaalde beperkingen. Dak wel echt GOED geisoleerd, van buitenaf, en op 80% ook nog eens binnen.

Lang verhaal kort: Ik dacht aan zoneregeling per kamer. Volgens installateur ouderwetse gedachte.
De vloerverwarming komt in droogbouw Estrich!

Ik dacht slaapkamers wat koeler, dat scheelt ook verbruik ((nu nog CV later warmtepomp).
De installatie van 5 afzonderlijk te regelen zones met RF thermostaat is wel erg prijzig (3000eu ongeveer)

Wat zouden jullie doen? Eerst maar even een jaar aankijken met 1 thermostaat, en de slaapkamers wat knijpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
meermarco schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:02:
Wat zouden jullie doen? Eerst maar even een jaar aankijken met 1 thermostaat, en de slaapkamers wat knijpen?
- Geen zoneregeling
- In de slaapkamers een A2A L/L unit hangen* (indien je denkt daar toch niet zonder verwarming te kunnen).
- De vloerverwarming beperken tot de leefruimte.

In een goed geïsoleerde woning is het echt niet nodig de slaapkamers permanent te (kunnen) verwarmen.
Maar dat is mijn mening (en je vroeg naar wat wij zouden doen :) ).

*Erfenis uit het verleden toen woning een lagere isolatiegraad had. Zou ik nu zelf ook niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ga overal vloerverwarming (laten) monteren/installeren. We hebben straks een gerenoveerde woning uit de jaren 60. Isolatie waar kan. Uiteraard met soms bepaalde beperkingen. Dak wel echt GOED geisoleerd, van buitenaf, en op 80% ook nog eens binnen.

Lang verhaal kort: Ik dacht aan zoneregeling per kamer. Volgens installateur ouderwetse gedachte.

Ik dacht slaapkamers wat koeler, dat scheelt ook verbruik ((nu nog CV later warmtepomp).
De installatie van 5 afzonderlijk te regelen zones met RF thermostaat is wel erg prijzig (3000eu ongeveer)

Overal vloerverwarming, dat werkt het beste. Dan blijft alles binnen de schil op 19-21 graden (boven kun je eventueel iets knijpen met een thermostaat). De vloerverwarming van de 1e verdieping werkt dan als plafondverwarming voor de begane grond, waardoor de warmte blijft hangen.

Regeling per kamer is dan niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2023 10:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Of overal vloerverwarming het best is hangt af van de opbouw van de woning.
(Ik heb er blijkbaar overheen gelezen dat bij vraagsteller de slaapkamers op een verdieping lagen).
Hangt ook af van de hoeveelheid rechtstreekse zonneinstraling een woning kan benutten.
Vloerverwarming + veel zonneinstraling kan ook leiden tot oververhitting van de woning (VVW is nogal inert) dan kan bv. ventiloconvectoren (die vlugger schakelen) een betere oplossing zijn.
Wanneer alles gelijkgronds is dan vervalt uiteraard ook het voordeel van VVW op de verdiepingen als "plafondverwarming" voor de daaronder gelegen ruimten. Dan moet je gewoon zorgen dat het plafond boven het gelijkvloers maximaal geïsoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Sport_Life schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:11:
[...]

Overal vloerverwarming, dat werkt het beste. Dan blijft alles binnen de schil op 19-21 graden (boven kun je eventueel iets knijpen met een thermostaat). De vloerverwarming van de 1e verdieping werkt dan als plafondverwarming voor de begane grond, waardoor de warmte blijft hangen.

Regeling per kamer is dan niet nodig.
Ja overal vloerverwarming is al besloten en gedeeltelijk voorbereid. Goed te horen dat zoneregeling per kamer vooralsnog dus overbodig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:52

Wuursj

want worst is al bezet

Er is ook een tussenweg, een goedkopere optie die kan helpen in comfort. De opstelling hier:
- woonkamer heeft de hoofd-thermostaat die de WP aan stuurt
- badkamers groepen op 'altijd aan'
- 5 slaapkamers per kamer een ali-express thermostaat met wifi die servo's (twee per kamer) aansturen op de vloerverwarming verdeler.

Kosten waren hier ~350 euro voor 5 slaapkamers.
- 5x thermostaat: (22 eur/st)
- 2x 24v voeding (uit garage opgedoken)
- 9x 24v servo (20 eur/st)
- 2 kastjes bij de vloerverwarming verdeler
- wat draden door de muren

Het is nog niet helemaal operationeel maar met nu twee slaapkamers gaat het best goed.
Het is dan wel een master-slave systeem dat alleen beslist of een slaapkamer mag mee draaien op de woonkamer of niet en werkt zo ook als temperatuur begrenzer. Als 's avonds er opeens een kamer opgewarmd moet worden als de woonkamer al lang en breed op temperatuur is, duurt dat best lang. De WP gaat immers niet alleen voor die kamer draaien (en dat wil ik ook niet). Maar voor (vast ingepland) thuiswerken boven of tijdig bedenken dat er iets opgewarmd moet worden, gaat het best goed. Door vloerverwarming in de estrich vloer (met veel slang) gaat opwarmen zelf nog best snel als de WP draait.

Ik heb twee geneste groepen per slaapkamers en kan er dus ook voor kiezen om 1 groep op altijd aan te zetten en de tweede als bijverwarming-op-afroep, mocht het nog te veel gaan pendelen. Ik hou mijn eigen kamer het liefst op ~17 graden, warmer vind ik minder prettig in de winter. Tot nu toe werd het een graad of 16 met de verwarming uit als het koud buiten is maar er wordt ook volop geisoleerd dus wellicht is straks de vv er alleen voor dat graadje extra als er ge(huis)werkt gaat worden.

300 euro zou ik er zeker niet aan uitgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 08-11-2023 14:02 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:00

Sluit me aan bij de rest, geen zone regeling. Met die 3000 euro kan je beter ergens anders nog een upgrade doen (of je warmtepomp versneld installeren)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Stilletjes aan begonnen met het in kaart brengen van de situatie, ik voeg alles samen in een doosje dat later als plan kan gaan dienen. Maar ik vind het leuk en leerzaam om met jullie te blijven delen, dus zolang jullie het ook interessant vinden ga ik vrolijk door ;)

Als eerste de zolderafwerking nu, zoals je ziet is het wit afgewerkt... maar dit lijkt exact hetzelfde als de 'groene' onbewerkte platen achter de schotten, maar dan wit gelakt. Zijn dit de onderkanten van 1998-Unidek dakdelen? Mijn gok: ja.

Dat zou jammer zijn, want dan is de conclusie Rc2,5 voor het dak. Wat wel wat verbetering mag. Maar zoals je ziet liggen de dakramen nu al erg diep, het hele dakpakket zal immens worden als we nog na gaan isoleren aan de binnenkant. Bovendien is de zolder al onderverdeeld met een tussenmuur én is er een dakkapel. Kortom: VER buiten mijn vaardigheden om hier iets aan te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxz5K7CBlMAAzIDYRbunRVEjzOc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/lMXDFEwM9B0mGVVp7EWufexG.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzu0TgbLT2DGJERZFW5H6fjTkTQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Ytvlm2g8JvsOQDqvQ18K4EdW.gif?f=fotoalbum_large

Het viel me ook op dat de cv-ketel verplaatst lijkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9khxrs87BKdQ79URTDxAMYbzc8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/4wO9LKGZ8dkxx5Pk20NZZ9BU.gif?f=fotoalbum_large

Dit plaatje ga ik komend weekend eens losmaken. Dat zal wat inzicht moeten leveren.

Ik heb ook een korte blik in de kruipruimte geworpen. Die is diep en droog, terwijl het hier zeer nat is geweest (we wonen op een heuvel). Onder het beton zit wit piepschuim, ±15cm. Verder niks. Dit weekend maar eens mijn Petzl ombinden en onder het huis kruipen...

Vrijdag komen er twee mannetjes om een offerte te maken voor spouwmuur-isolatie. Ben benieuwd wat hun conclusies zijn.

Ohja, ook een verwarming open gepulkt. Zit een flinke witte kap omheen. Deze units zitten verspreid door het huis, waarbij de woonkamer 2 'lange (180cm), lage varianten' heeft. Klopt het dat dit een t33 is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUro0taRKt41WW20MNZR5IwdMWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXLvWnBkLxxG18FkUsZvlZru.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door murphsy op 08-11-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-07 21:08
Kan iemand me uitleggen wat het voordeel is van radiatoren tov VV icm een WP?

Deze meneer propageert voor het gebruik van radiatoren...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Capt Waffles schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:00:
[...]

Sluit me aan bij de rest, geen zone regeling. Met die 3000 euro kan je beter ergens anders nog een upgrade doen (of je warmtepomp versneld installeren)
Duidelijk. Bedankt. En wel of niet knijpen? Installateur zegt: alles open is ideaal voor de flow. Eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:13
@murphsy Dat is een convector. Kijk maar eens bij jaga.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:10
GudZ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:32:

Blijkbaar maakt die meneer een onderscheid tussen warmte en gevoel van warmte.

Het klopt dat vloerverwarming in een moderne goed geïsoleerde woning niet warm aanvoelt maar het huis is wel overal gewoon warm genoeg.
En aan gewoon overal warm genoeg voor een lage kostprijs valt er volgens mij gewoon weinig te sturen en te regelen.
En als er bijvoorbeeld door zonlicht extra warmte in de ruimte komt dan zal de vloer ook automatisch minder warmte afgeven, dat is fysica.

Echt warme vloeren is iets van de jaren 70 toen een liter stookolie nog een paar cent koste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 12:38

Hij geeft zelf nauwelijks argument voor zijn stelling dus het lijkt me verspilde moeite hier diep op in te gaan.
Enig opmerking die hij maakt die te beoordelen is, is dat radiatoren veel water bevatten en dus een buffervat onnodig maken. Ligt sterk aan de installatie, maar met veel en grote radiatoren kan dat best kloppen. Lekker veel water maakt een installatie ook lekker traag. En dat is fijn voor de warmtepomp die dan lang op beperkt vermogen kan draaien. Ik vind het dan wel grappig dat dat in tegenspraak is met zijn andere punten over snel opwarmen enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
murphsy schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:54:
Als eerste de zolderafwerking nu, zoals je ziet is het wit afgewerkt... maar dit lijkt exact hetzelfde als de 'groene' onbewerkte platen achter de schotten, maar dan wit gelakt. Zijn dit de onderkanten van 1998-Unidek dakdelen? Mijn gok: ja.
[Afbeelding]
Kan best unidek zijn ja. Unidek heeft EPS (piepschuim/isomo) als isolatie met een dunne spaanplaat aan binnen (wit gelakt) en buitenzijde (groen). Latere versies hebben achter de spanplaat aan de binnenzijde ook gipskarton om aan brandvereisten te voldoen.

Ik heb vorig jaar eens gevraagd aan iemand van Kingspan of ik kon bij-isoleren. Mijn vraag was specifiek aan de buitenzijde, het antwoord was dat dat prima kon zolang het damp-open was.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:29
@murphsy Op https://buildingbalance.e...akvoet_detailtekening.pdf vind je een voorbeeld hoe je een jaren 90 dak kunt naisoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is er niet. Een WP werkt vele malen beter samen met VVW dan met radiatoren. Kijk maar in de WP-topics.
Hij snapt niet hoe verwarmen met een WP werkt.
blissard schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:01:
[...]
Enig opmerking die hij maakt die te beoordelen is, is dat radiatoren veel water bevatten en dus een buffervat onnodig maken. Ligt sterk aan de installatie, maar met veel en grote radiatoren kan dat best kloppen.
Nee. Je vergeet namelijk dat de vloer waarin die VVW ligt een enorme bufferende werking heeft, veel groter dan je met een buffervat kunt bereiken. Reken maar uit wat de warmtecapaciteit van je betonnen vloer is.
Dit argument klopt alleen bij droogbouw VVW, maar dat kom je niet vaak tegen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:44

martijn v o

Certified by Enphase.

Die meneer moet hoognodig met pensioen en lekker achter de geraniums gaan zitten. Liefst met sloffen aan want hij heeft geen vloerverwarming.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

JeroenH schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:24:
[...]

Ik vind het heerlijk om in bad te gaan. Ik blijf dan ook gerust twee uur zitten, kijk mijn YT abonnementenlijst leeg, glaasje whisky erbij.

Maar sinds ik dmv Home Assistant zo duidelijk inzichtelijk heb dat er gewoon 140 liter of meer in bad gaat doe ik het eigenlijk bijna niet meer:

[Afbeelding]

Het is gewoon pijnlijk hoeveel brandschoon drinkwater het kost.

Inzicht = bewustzijn, in ieder geval bij mij. Iedereen moet het natuurlijk allemaal zelf bepalen, maar ik ben wel van mening dat drinkwater veel en veel te weinig kost. Die prijs mag van mij wel x10 of x20 om voelbaar te maken wat voor kostbare resource het eigenlijk is. Dat stuurt het gedrag vanzelf wel.
Wij gebruiken ons badwater om het wc door te spoelen (staat er naast). Op weekdagen wassen we ons ook enkel aan de wastafel, dus dan voel ik me ook niet 'schuldig' wanneer ik een bad neem. We verbruiken 3-4 m³ per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Dankjewel! Wij zullen het moeten laten uitvoeren, ik ben de minst-vaardige klusser van Tweakers denk ik.

Verven lukt nog. En een lamp ophangen ook. Verder kan ik echt niks.

Onze ‘zolder’ is voorzien van schotten, 3 dakramen én een dakkapel. De cv-ketel staat er, evenals de mechanische ventilatie.

Als ik dat zelf zou proberen wordt het een drama. Wel goed vermaak voor in het klussende Tweakers topic.

Liever een vakman een weekje op zolder. Dan dat ik hem zelf maandenlang onbruikbaar maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

De man lijkt over onvoldoende (bouw)fysische, regeltechnische en comfort (Fanger, PMV) kennis te beschikken en geeft geen onderbouwing voor zijn argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:40
Skyaero schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:01:
[...]

De man lijkt over onvoldoende (bouw)fysische, regeltechnische en comfort (Fanger, PMV) kennis te beschikken en geeft geen onderbouwing voor zijn argumenten.
En helemaal dat geneuzel over hele dure regel installaties met kleppen en buffers waar je niet aan mag zitten… erhm, nee. Dat heb je dus juist niet met een goede installatie. Ook de link naar sociale woningbouw snap ik niet.

Voor de rest eens met de pensioenwens voor deze ‘expert’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Man man man, het is ook geen wonder dat de verduurzaming te langzaam gaat.

Mijn prefab dak naisoleren? 'Nee meneer, dat mogen gecertificeerde bedrijven niet - daar zijn geen certificaten voor'. Op mijn opmerking dat de Rc van de prefab slechts 2,5 is had hij geen beter antwoord dan 'dat moet dan maar genoeg zijn...' De spouw isoleren raadde hij af, vanwege minimale opbrengst en mogelijke vochtproblemen.

Hele fijne eerlijke vent, maar hij kon me eigenlijk alleen met de vloer helpen. Dat moet € 5.500 kosten voor 6cm-PIF (pakket aluminium folie). Maar van de vloer verwacht ik eigenlijk de minste opbrengst (nu 12cm Tempex onder beton).

Voor de zolder krijg ik ook geen subsidie waarschijnlijk.

De glaszetter kan pas in Januari op inspectie komen. Op z'n vroegst april het glas plaatsen.

Inmiddels begonnen met registratie via mindergas, dan krijgen we in elk geval wat cijfers. De huidige situatie inmiddels ook redelijk in kaart. Dat is fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

murphsy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:48:
Globaal ziet het er ook niet goed uit: Anoniem: 78739 in "Klimaatcrisis: wetenschap en achtergronden"

Gisteren werd er voor Oost-Vlaanderen een stralende dag voorspeld, vandaag is de voorspelling 'half bewolkt' en als ik naar buiten kijk zie ik vooral donkergrijze wolken. De heldere periode is opgeschoven naar de nacht, vanaf 18u tot morgenvoormiddag zou het helder worden, zoals vaak gebeurt :S Maar goed, toch maar even de airco aangezet, het is tenminste 50% gratis nu... Groen zijn is niet altijd makkelijk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Zolang je door extreem groen te willen zijn maar niet blauw uitslaat van de kou. :)
Hier (centraal Vlaanderen) schijnt nu overigens de zon voldoende om meer op te leveren dan de A2A verwarming verbruikt.

Maar het valt me idd ook op dat er deze en voorbije maand na zonsondergang en voor zonsopgang regelmatig heldere nachten waren en dan vanaf een uur of tien alles dichttrok tot de avond.

Persoonlijk verkies ik ook liever (ook energetisch voordeliger) heldere vriesdagen dan sombere grijze regendagen rond de 8 - 15°C. Maar het is wat het is en klimatologisch zal het tijdens ons leven niet meer beteren. Aanpassen dus.

[ Voor 76% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2023 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

murphsy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:48:

Mijn prefab dak naisoleren? 'Nee meneer, dat mogen gecertificeerde bedrijven niet - daar zijn geen certificaten voor'. Op mijn opmerking dat de Rc van de prefab slechts 2,5 is had hij geen beter antwoord dan 'dat moet dan maar genoeg zijn...' De spouw isoleren raadde hij af, vanwege minimale opbrengst en mogelijke vochtproblemen.

Hele fijne eerlijke vent, maar hij kon me eigenlijk alleen met de vloer helpen. Dat moet € 5.500 kosten voor 6cm-PIF (pakket aluminium folie). Maar van de vloer verwacht ik eigenlijk de minste opbrengst (nu 12cm Tempex onder beton).

Voor de zolder krijg ik ook geen subsidie waarschijnlijk.

De glaszetter kan pas in Januari op inspectie komen. Op z'n vroegst april het glas plaatsen.

Inmiddels begonnen met registratie via mindergas, dan krijgen we in elk geval wat cijfers. De huidige situatie inmiddels ook redelijk in kaart. Dat is fijn.
Tja hier dezelfde ervaring helaas! Voor een nieuw dak van 140m2 (geen kleine opdracht) tientallen bedrijven aangeschreven voor bitumen+ 12cm pir, 6 offertes ontvangen, 1 offerte met isolatie. Die is het ook geworden. De rest gaf aan dat het niet mogelijk zou zijn (hadden geen zin om dak op te hogen).

Vloer isolatie vind niemand nodig want er zit 'al' 7cm isolatie onder.. maar ivm vloerverwarming wil ik daar ook rc6.
Dan maar zelf doen .

En dan heb ik het nog niet eens over de warmtepomp en pv panelen gehad :X (2021).

Liefst zou ik de boel verkopen met goede winst (want A+++ op goede locatie naast centrum) en het trucje elders opnieuw doen , want er staan mooie parels met label F te koop, maar mijn vrouw wil niet weg .

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 11-11-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:54:
[...]
maar mijn vrouw wil niet weg .
Ja en?
Alleenstaande vrouwen/mannen/x genoeg op de wereld hoor.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@IvoB2 iets voortijdig afdanken (of het nou je huis of partner is) is zelden duurzaam.
Beter repareer je het :)

On that note, de EU is ook in die hoek lekker bezig.
https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_23_1794
Today's proposal will ensure that more products are repaired within the legal guarantee, and that consumers have easier and cheaper options to repair products that are technically repairable (such as vacuum cleaners, or soon, tablets and smartphones) when the legal guarantee has expired or when the good is not functional anymore as a result of wear and tear.
Helaas, zeker in de context van Tweakers, ontbreekt een verplichting voor het beschikbaar stellen van documentatie om als gebruiker zelf dingen te repareren.

[ Voor 74% gewijzigd door Proton_ op 11-11-2023 11:11 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Proton_ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:04:
@IvoB2 iets voortijdig afdanken (of het nou je huis of partner is) is zelden duurzaam.
Niet mee eens.

En ik spreek ook nergens over afdanken.
Dat maak jij ervan.

Je kan materiële spullen ook naar een tweedekans winkel doen ipv ze ergens te dumpen of naar het containerparkzodat ze alsnog een nuttig tweede leven krijgen en in (voorafgaand) overleg allerlei soorten persoonlijke relaties aangaan zonder dat (bewust of onbewust) als iets bezittelijks te moeten beschouwen zoals in "mijn vrouw", "mijn wederhelft",....

Soms kan je beter spullen elders een betere thuis geven en mensen hun volledige persoonlijke vrijheid gunnen dan keer op keer iets proberen te herstellen dat in feite niet meer te herstellen is.
Kan zelfs op termijn betere resultaten opleveren dan de platgetreden paden blijven volgen en voor de buitenwereld de schijn blijven volhouden dat de brokken weer eens gelijmd zijn of, erger, dat er niets aan de hand is en alles eeuwig kan meegaan.

Gewoon een kwestie van in het begin duidelijkheid te verschaffen en goede afspraken te maken dan zomaar ergens aan beginnen (of spullen kopen omdat iedereen dat blijkbaar zo doet) en "we zien wel waar het op uitdraait".

Duurzaamheid kent meerdere wegen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:06
IvoB2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:00:
[...]Je kan materiële spullen ook naar een tweedekans winkel doen ipv ze ergens te dumpen of naar het containerparkzodat ze alsnog een nuttig tweede leven krijgen en in (voorafgaand) overleg allerlei soorten persoonlijke relaties aangaan zonder dat (bewust of onbewust) als iets bezittelijks te moeten beschouwen zoals in "mijn vrouw", "mijn wederhelft",....
Soms kan je beter spullen elders een betere thuis geven en mensen hun volledige persoonlijke vrijheid gunnen dan keer op keer iets proberen te herstellen dat in feite niet meer te herstellen is.
Kan zelfs op termijn betere resultaten opleveren dan de platgetreden paden blijven volgen en voor de buitenwereld de schijn blijven volhouden dat de brokken weer eens gelijmd zijn of, erger, dat er niets aan de hand is en alles eeuwig kan meegaan.
Gewoon een kwestie van in het begin duidelijkheid te verschaffen en goede afspraken te maken dan zomaar ergens aan beginnen (of spullen kopen omdat iedereen dat blijkbaar zo doet) en "we zien wel waar het op uitdraait".
Duurzaamheid kent meerdere wegen. :+
Ik denk dat je de EU wet niet goed hebt begrepen. Het gaat er om dat fabrikanten gedwongen worden om hun apparaten duurzamer te gaan bouwen EN dat ze na de garantietermijn ook gemakkelijker gerepareerd kunnen worden. Dus niet dat je (als voorbeeld) een staafmixer weg moet gooien omdat je de koolborsteltjes niet kunt vervangen omdat het apparaat zo ontworpen is dat je er niet meer bij kunt komen omdat alles verlijmd zit. Of een stofzuiger of boormachine waarvan alleen de schakelaar het heeft begeven omdat de fabrikant 20 cent heeft bespaard door er een kwalitatief mindere variant in te zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De EU wet kwam in de voorgaande discussie (tussen Proton en mezelf) dan ook helemaal niet ter sprake.
Daar viel, in de voorgaande context, dan ook niet veel over te begrijpen.

Zoveel te beter dat fabrikanten duurzamer spullen gaan bouwen. Maar dat moet me dan nog niet beletten ze een tweede, derde, vierde leven te geven. Hoe duurzamer hoe meer ze kunnen doorschuiven in de keten van gebruik.

Het thema "voortijdig afdanken" is overigens niet iets dat ik binnen de discussie gebracht heb. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-07 18:43
IvoB2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:59:
[...]

Ja en?
Alleenstaande vrouwen/mannen/x genoeg op de wereld hoor.
Wat een deprimerende opmerking.
Maar wellicht dat dit (taal gebruik) in België toch meer gebruikelijk is, zoals men daar vloektermen vaker in het openbaar uit dan in Nederland.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:06
Maar wie heeft het over een tweede, derde, vierde leven? Het hele punt is juist dat die denkwijze verkeerd is. We moeten gewoon terug naar de jaren dat je iets functioneels kon kopen wat je mooi vond, wat deed wat het moest doen EN wat je héél lang kon gebruiken.
Waarom zou ik iets kopen wat ik mooi vind en wil gaan gebruiken en het na een paar jaar doorschuiven?
Omdat de kleur mij niet meer aanstaat? Dan had je het in eerste instantie al niet moeten kopen.
Jouw reacties komen over als : "Ik ben op de meeste spullen na een jaar wel uitgekeken, dan moet ik iets nieuws kopen". (Wat waarschijnlijk functioneel hetzelfde doet, maar dat terzijde).
Maar om duurzamer te worden als samenleving zullen we (ook) moeten leren om te consuminderen, dat levert een enorme besparing op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Yaksa schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:56:
Maar om duurzamer te worden als samenleving zullen we (ook) moeten leren om te consuminderen, dat levert een enorme besparing op.
Bwa, ik wil gerust een wedstrijdje consuminderen* houden met het gemiddelde van de samenleving hoor. :+
Denk dat ik dan ver onder de mediaan zit.
Dat de rest dan al maar aan een inhaal beweging begint. Wanneer ze bijna bijgebeend zijn zal ik dan nog wel een extra sprintje trekken om terug wat nieuwe afstand te creëren. :)

Ik voel ook niet de nood om verder op wat dan ook nog te moeten besparen want ik heb niet het gevoel me iets tekort te doen of ergens op comfort te moeten inboeten.
Uiteraard doet het er iets toe wanneer je spullen doorschuift naar een ander. Hergebruik is niet hetzelfde als weggooien. Integendeel.

Ik vermoed overigens dat ironie iets is dat jou (en nog wel een paar anderen) volkomen vreemd is waardoor je nu op je paard zit en naar de verkeerde zit te wijzen over iets totaal anders. :)

En verder, van mij moet niks hoor.
Ieder mag van mij doen wat hij niet laten kan. Vrije keuze zolang men maar de gevolgen van de eigen keuzes wenst te dragen. Positief of negatief.

*Stof tot nadenken: deel één elektrische auto met drie andere gezinnen, heb nog nooit in mijn leven in een nieuwbouw met nieuwe natuurinname gewoond (integendeel eerder afgeleefde woning energetisch gerenoveerd zodat ze met meerwaarde naar de volgende konden doorgeschoven worden), nog nooit een smartphone gekocht van welke kleur ook, produceer mijn eigen energie (meer dan ikzelf verbruik), produceer een deel van mijn eigen voedsel (en overschotten deel ik gratis met organisaties van mijn voorkeur), verbruik een vier liter drinkwater per dag (een overzicht van mijn maandelijks energieverbruik en waterverbruik kan je vinden in het topic terzake en daar sta ik heus niet bovenaan de lijst van grootverbruikers), leven in een gezin van 2 personen op een jaarbudget van 12.000 tot 18.000 € (dus veel nutteloze aankopen zullen daar niet tussen zitten),...... enz. :+
Maar alle nieuwe tips tot consuminderen (bij voorkeur die jij ook al geruime tijd toepast) zijn altijd welkom hoor.

Uiteraard ben ik niet perfect duurzaam bezig want ik ben van de menselijke soort en nog in leven.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Proton_ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:04:

On that note, de EU is ook in die hoek lekker bezig.
https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_23_1794

[...]
Een verduurzaamde woning verkopen en andere label F woning kopen en verduurzamen is toch best duurzaam?
Als ik deze woning niet had verduurzaamd dan zou een andere koper wellicht alleen nieuwe keuken/badkamers etc plaatsen, met het historische gasverbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
natural colour schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:55:
[...]
Wat een deprimerende opmerking.
Maar wellicht dat dit (taal gebruik) in België toch meer gebruikelijk is, zoals men daar vloektermen vaker in het openbaar uit dan in Nederland.
Bwa, je mag dat louter en alleen aan mij toeschrijven hoor. Heeft niets te maken met Belgische gewoontes.
Hier is de bezittelijke term van "Mijn vrouw" etc. doorgaans ook nog goed ingeburgerd hoor. :)

Persoonlijk vind ik dat een gelijkwaardige partner met wie je voorafgaandelijk goede afspraken maakt over hoe je wel of niet en hoelang gaat samenleven belangrijker dan, omdat het de maatschappelijke norm is, het zo lang mogelijk bij elkaar probeert uit te zingen uit andere overwegingen zoals de schone schijn of dat het niet rendabel is om elk andere wegen in te slaan.
En de term "huidige partner" vind ik dan weer van een realistische visie getuigen. Je kan dan wel in het openbaar getuigen dat je partnerkeuze "voor het leven is" maar de statistische cijfers tonen glashelder aan dat dit in grote mate een vorm van realiteitsontkenning is. En ik ben iets niet moe na een jaar. Sommige dingen nooit, andere heel vlug, neem een gemiddelde van vijf jaar als mijn norm. O-)
Maar dat is louter mijn mening en levensvisie, niet een algemeen Belgisch fenomeen.
En alle Belgen en alle Nederlanders mogen daar vrij een andere mening over op nahouden. Who cares.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 13-11-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:50:

Maar het valt me idd ook op dat er deze en voorbije maand na zonsondergang en voor zonsopgang regelmatig heldere nachten waren en dan vanaf een uur of tien alles dichttrok tot de avond.
Morgen wordt er ook weer een zwaarbewolkte regenachtige dag voorspeld en wanneer het donker wordt zal het uitklaren. Ik vermoed een complot van klimaatsaboteurs. De dag erna weer grotendeels bewolkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpT-himEbeeFzm5caSDNyHF9BfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dwblmwooorUk1hzijcRII4jP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 22:43

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier in Utrecht vrij zonnig vandaag dus het lijkt toch echt mogelijk.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Termy schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:21:
Hier in Utrecht vrij zonnig vandaag dus het lijkt toch echt mogelijk.
Ik ga naar NL verhuizen, daar is het makkelijker om duurzame keuzes te maken.
Neem de verlaagde btw op warmtepompen: die maatregel moet het afscheid van verwarming op gas of stookolie vergemakkelijken. “En toch moet de warmtepomp financieel nog steeds het onderspit delven in België. Want elektriciteit is hier verhoudingsgewijs nog altijd meer dan vier keer duurder dan gas.”

In het begrotingsakkoord zit de belofte dat de accijnzen op de energiefactuur zullen verschuiven, van elektriciteit naar gas. Maar wel zoetjesaan: tussen 2028 en 2032 moeten de accijnzen op elektriciteit halveren. “Te weinig, te laat en te onzeker”, oordeelt Bollen van BBL. “Zeker omdat de accijnzen op stookolie en steenkool onaangeroerd blijven. Vooral ten zuiden van de taalgrens wordt nog veel verwarmd op stookolie.

Het eindoordeel van Bollen is negatief. “Wat in het akkoord zit, is teleurstellend. En sowieso vinden we dat er te veel zaken ontbreken. 2 miljard euro aan subsidies voor tankkaarten en salariswagens blijft buiten schot. Sociaal corrigerende maatregelen zoals een belasting op frequent flyers zijn spoorloos.”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lLFPfDbDr3Qn_JgOdSRiDCnlok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z8XPS23UGdy3v5wJzCkEFJgL.png?f=fotoalbum_large
De groenen zeggen daarover "zuivere milieuwinst" :? Oh, en die hoge elektriciteitsprijs is dus met 5 'goedkope' kerncentrales.

Eerder hadden we ook al de vliegtaks van 10 euro tot 500 km, 2 euro voor langere afstanden binnen Europa en 4 euro voor vluchten buiten Europa. Dat is op vakantie gewoon 1 drankje minder, dat zal mensen zeker geen duurzame keuzes doen maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 12-11-2023 11:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 12:38
Skyaero schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:26:

Met name het Duitse Frank (https://www.frank-gmbh.de) had interessante oplossingen voor warmte uit water (aquathermie, rioolthermie of bodemenergie) te trekken. Interessant voor o.a. water/water warmtepompen.
Ik was naar iets anders aan het terugzoeken... maar kwam deze post tegen...

Ik heb hier vorige week een lunchlezing over gehad bij (mijn werkgever) Hoogheemraadsschap Hollands Noorderkwartier over TEO en TEA (Yup, de zeer inkopbare plaatjes hadden ze er bij gezet)

Thermische energie oppervlaktewater en afvalwater. HHNK doet onderzoek als beheerder van veel oppervlakte water en de hele afvalwaterketen in de rol van bronleverancier

Oppervlaktewater is op schaal alleen bruikbaar in de zomer vanwege de ecologie. Ze willen geen water lozen onder de 11 graden. Wordt dus ingezet om warmte in de bodem op te slaan om in de winter met een warmtepomp weer naar huizen te distribueren.
Verder wordt invloed van het door de installatie blazen van het kleine waterleven onderzocht.

Een individu maken ze zich op dit moment niet veel zorgen om.

Ongezuiverd afvalwater wil je niet teveel afkoelen, want zuivering is biologisch en werkt dus minder als het afvalwater koeler is.
Al het afvalwater van Edam-Volendam kan maar een zielig klein aantal huizen aan bij piekbelasting (marges zijn groot).

Ofwel: beide technieken zijn op beperkte schaal inzetbaar... en wordt ook al ingezet bij enkele relatief kleine projecten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Anoniem: 78739 Dat zijn idd interessante vergelijkingen.

Bedenk wel dat die Belgische eindgebruikers electriciteitsprijs van 425 euro/MWh maar voor een beperkt deel de prijs van de electriciteit zelf is (als ik de close van vrijdag bekijk: je koopt 2024 baseload power van een willekeurige stroomproducent voor 114.50 eur/MWh in Belgie, 115.00 in Nederland en 115.00 in Duitsland). Idem voor gas (Cal-24 = circa 48 eur/MWh): de moleculen op zichzelf kopen is een begin, maar daarmee ben je er nog niet bij de klant.

De bulk van de kosten bij de eindklant zit hem in het netwerk, de balancering en de belasting, en het is niet altijd even makkelijk om dat van land A naar land B te kopieren. De belangrijkste knop waar de overheid aan kan draaien is belasting.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 12-11-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Anoniem: 78739 schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:58:
[...]

Morgen wordt er ook weer een zwaarbewolkte regenachtige dag voorspeld en wanneer het donker wordt zal het uitklaren. Ik vermoed een complot van klimaatsaboteurs. De dag erna weer grotendeels bewolkt.
Is één van de gevolgen van de klimaatopwarming.
Warme lucht kan meer vocht bevatten => meer wolkenvorming => hevigere stortbuien.
Diegenen die droomden van mooie Provencaalse temperaturen als gevolg van de CO2 uitstoot mogen dat stilaan beginnen te vergeten. Het zal eerder klimaatchaos zijn dan een leuke opwarming (in onze streken).
Geen afgetekende seizoenen meer met elk hun voor- en nadelen maar eerder lange hete droge periodes en lange sombere periodes met wateroverlast.
Diegenen die ook hopen op een mirakeloplossing en denken dat het ergste nu voorbij is zullen ook nog tegen de muur lopen. De gevolgen die we nu al zien zijn deze als gevolg van de uitstoot van decennia geleden. En sindsdien is de uitstoot wereldwijd alleen maar gestegen (en nog steeds niet in dalende lijn). Het zal dus eerst nog geruime tijd veel erger worden voordat het betert (en dan zouden we er nu met zijn allen drastisch aan moeten beginnen werken maar dat doen we ook al niet).

Blijft alleen behelpen en de gevolgen een beetje proberen te temperen of blijven hopen op een mirakeloplossing.

Wat betreft de zon, hier in centraal Vlaanderen er ook maar korte tijd doorgekomen maar dat is voldoende (indien eigen opslag) om zelfs met de verwarming (die met zo'n relatief hoge buitentemepraturen maar intermitterend een 100 tot 200W vermogen afneemt) aan het etmaal rond te komen op eigen productie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcOAw7-g9NH179fMHHj_JylesoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nj4tUwURbMJagXgdy2uC4CWX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 12-11-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Anoniem: 78739 schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:25:
[...]

Ik ga naar NL verhuizen, daar is het makkelijker om duurzame keuzes te maken.
Dat durf ik toch te betwijfelen.
Afhankelijk van het energiecontract (ik betaal nu voor netafname all in een 26 cent/kWh voor afname variabel 24/7 zelfde prijs en krijg 24/7 11 cent/kWh injectie (mijn PV afname "kost" dus in werkelijkheid een 11 cent/kWh en zakt volgend jaar naar 7,5 cent/kWh :) . 42,5 cent/kWh heb ik nooit betaald en dus al zeker niet als een jaargemiddelde. Veel hangt ook af welke energieleverancier je kiest en welke maatregelen je als individu neemt.
Doorgaans zijn de afnameprijzen voor elektriciteit in Nederland (toch als je de topics op dit forum volgt) hoger. BTW (BE 6% in NL 21%)21s hier lager en ook de accijnzen en heffingen (VL een 10 cent in NL een 12,6 cent).

Het verschil zit erin dat in BE de gasprijs veel goedkoper is dan in Nederland (en dat in een land op een gasbel).
Zou je in NL (louter voor de kostprijs) dan voor elektrisch kiezen ipv gas zou je er nog meer voor betalen dan hier in Vlaanderen.
De groenen zeggen daarover "zuivere milieuwinst" :? Oh, en die hoge elektriciteitsprijs is dus met 5 'goedkope' kerncentrales.
Niemand verplicht je een energiecontract af te sluiten bij een leverancier die dat deels via kerncentrales betrekt. 100% groene energie (wind, water, zon) is niet duurder. Integendeel zelfs.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 12-11-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dreamvoid schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:08:
@Anoniem: 78739 Dat zijn idd interessante vergelijkingen.

De bulk van de kosten bij de eindklant zit hem in het netwerk, de balancering en de belasting, en het is niet altijd even makkelijk om dat van land A naar land B te kopieren. De belangrijkste knop waar de overheid aan kan draaien is belasting.
En ook deze is in Vlaanderen berekend op verbruik lager => afhankelijk van het subnetgebied een 10 cent/kWh + 6% BTW op het totaal. Op vermogen bedraagt het een 110 € per jaar. Nederland rekent, als ik het goed voorheb, de vermogenskosten op de aansluitngswaarde en die is doorgaans op jaarbasis ook hoger dan 110€ per jaar.

Probleem is dat @Anoniem: 78739 de tabellen van de CREG (de federale regulator) neemt. En deze nemen een gemiddelde voor heel België (in België zijn de overheadkosten anders per Gewest, voor mij dus Vlaanderen) en van alle energiecontracten (waarbij er ook veel duurdere zijn, een Belg neemt doorgaans weinig moeite om op regelmatige basis energiecontracten te vergelijken en over te stappen en daar maken veel leveranciers uiteraard graag gebruik van).

Ik word - wanneer ik mijn energieprijzen voor netafname/teruglevering ter sprake breng er op gewezen dat we "hier" in Nederland zijn en niet in België en dat die "gusntige" prijzen niet opgaan voor de meerderheid van de (Nederlandse) Tweakers leden. Het is dus een beetje eigenaardig om nu, in een andere context, plots het omgekeerde te gaan beweren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:42:
[...]

Warme lucht kan meer vocht bevatten => meer wolkenvorming => hevigere stortbuien.
Diegenen die droomden van mooie Provencaalse temperaturen als gevolg van de CO2 uitstoot mogen dat stilaan beginnen te vergeten. Het zal eerder klimaatchaos zijn dan een leuke opwarming (in onze streken).
Geen afgetekende seizoenen meer met elk hun voor- en nadelen maar eerder lange hete droge periodes en lange sombere periodes met wateroverlast.
Diegenen die ook hopen op een mirakeloplossing en denken dat het ergste nu voorbij is zullen ook nog tegen de muur lopen. De gevolgen die we nu al zien zijn deze als gevolg van de uitstoot van decennia geleden. En sindsdien is de uitstoot wereldwijd alleen maar gestegen (en nog steeds niet in dalende lijn). Het zal dus eerst nog geruime tijd veel erger worden voordat het betert (en dan zouden we er nu met zijn allen drastisch aan moeten beginnen werken maar dat doen we ook al niet).

Blijft alleen behelpen en de gevolgen een beetje proberen te temperen of blijven hopen op een mirakeloplossing.
Idd, als frequente poster in dit topic is me dat wel al duidelijk geworden ;) Maar ik wil een eerlijkere verdeling van wolken tussen dag en nacht :P
IvoB2 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:56:
[...]

Dat durf ik toch te betwijfelen.
Afhankelijk van het energiecontract (ik betaal nu voor netafname all in een 26 cent/kWh voor afname variabel 24/7 zelfde prijs en krijg 24/7 11 cent/kWh injectie (mijn PV afname "kost" dus in werkelijkheid een 11 cent/kWh en zakt volgend jaar naar 7,5 cent/kWh :) . 42,5 cent/kWh heb ik nooit betaald en dus al zeker niet als een jaargemiddelde. Veel hangt ook af welke energieleverancier je kiest en welke maatregelen je als individu neemt.
Doorgaans zijn de afnameprijzen voor elektriciteit in Nederland (toch als je de topics op dit forum volgt) hoger. BTW (BE 6% in NL 21%)21s hier lager en ook de accijnzen en heffingen (VL een 10 cent in NL een 12,6 cent).

Het verschil zit erin dat in BE de gasprijs veel goedkoper is dan in Nederland (en dat in een land op een gasbel).
Zou je in NL (louter voor de kostprijs) dan voor elektrisch kiezen ipv gas zou je er nog meer voor betalen dan hier in Vlaanderen.

[...]

Niemand verplicht je een energiecontract af te sluiten bij een leverancier die dat deels via kerncentrales betrekt. 100% groene energie (wind, water, zon) is niet duurder. Integendeel zelfs.
Het probleem is dat er in BE ook te veel andere kosten in de elektriciteitsfactuur zitten.

Het resultaat zie je ook in het aantal warmtepompen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRzUm3LWAXin7hnoE-tAGVPpCy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yg80i9LOSWT1m5LrmfIBISJ5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:42:
[...]

Wat betreft de zon, hier in centraal Vlaanderen er ook maar korte tijd doorgekomen maar dat is voldoende (indien eigen opslag) om zelfs met de verwarming (die met zo'n relatief hoge buitentemepraturen maar intermitterend een 100 tot 200W vermogen afneemt) aan het etmaal rond te komen op eigen productie.

[Afbeelding]
Een voordeel is dan wel weer dat ik vandaag het grootste nog draaiende stoomgemaal ter wereld kon bezoeken om dat die in werking moest zijn om al die regen van afgelopen tijd af te voeren.
Ding draait ook al meer dan 100 jaar over duurzaam gesproken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Igm9N8P1qwyaJ_w7c2CTmbSj1sM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGSSVzfDD1RKxIHepKJux4sa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oq4d_dIIeRL2Icveg7fM1Wg4zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnLHrXHphWfLPjPHwsLtGSCq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMwdbNdBoRe2J9aK1FHh2kpIq-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KpLtTAilEQug9u9gS0sO2Pq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhyYFtRGUC9m-5Smper4fnC6Lg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zvvKSXhOL4sn6UcCS9fyS9F.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Anoniem: 78739 schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:09:
Het probleem is dat er in BE ook te veel andere kosten in de elektriciteitsfactuur zitten.
Dat kan maar nu verander je het geweer plots van schouder.
De kosten (Vlaanderen en federaal) en BTW (Federaal) zijn in hun totaliteit lager dan in Nederland, ongeacht de oorsprong van die kosten.

Ik heb overigens liever belastingen die ik kan vermijden (bv. op kWh energieafname) dan belastingen die ik niet kan vermijden (bv. omdat ik ergens permanent verblijf).

Er zijn meerdere redenen waarom WP'en in Vlaanderen nog niet zo populair zijn. Twee redenen zijn dat mensen doorgaans niet graag veranderen van iets "nieuws" (wat ook relatief is want mijn A2W WP is al in 2013 geplaatst en in werking sinds feb. 2024) en omdat gas nog altijd (in vergelijking met Nederland) heel goedkoop is. Je zou dan ook kunnen stellen dat men niet de elektriciteitsfactuur moet doen dalen maar (net zoals in Nederland) de kost van de gasfactuur moet verhogen.
"Mensen" halen ook allerlei non argumenten aan om (nog altijd) niet te investeren in een PV installatie (ook al hebben ze daar doorgaans de mogelijkheid voor).
En de combinatie van goede woningisolatie, PV en WP is een no brainer (toch voor wie kan rekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:56:
[...]
De gasbel heeft er verder niets mee te maken (bovendien produceert Groningen inmiddels niet meer), gasmoleculen kopen is niet noemenswaardig goedkoper in NL vs BE (pak de TTF/ZTP prijzen er maar bij). Dit is ook hier puur een downstream verhaal: kosten voor het netwerk, balancing en belasting. En in Nederland is er op het moment veel meer draagvlak om gas flink extra te belasten dan in Belgie, dus ja dan wordt het verschil tussen gas en stroom kleiner.

Zelfde verhaal heb je natuurlijk ook met de mazout voor je oliestoker: je koopt het in bulk voor zo'n 800 $/ton ($0.68/liter, oftewel een slordige 65 euro/MWh) in die grote tanks in de haven, maar daarvoor heb je het nog niet in kleine hoeveelheden bij de mensen thuis verkocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 12-11-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar dat was dan ook net mijn punt: de all in elektriciteitsprijs noch de gasprijs is in Vlaanderen duurder dan in Nederland.
Wie in Vlaanderen duurzame keuzes wil maken (elektriciteit ipv gas verbranden) is heus niet duurder af dan in Nederland.
Ik zie dus niet in waarom je dan, in deze context, überhaupt in Nederland zou willen wonen?
Omdat je dan zelf geen beslissingen moet nemen maar dat doet gedwongen door de omstandigheden?

Wie niet naar duurzaamheid wil kijken is in Vlaanderen met gas inderdaad goedkoper af.
Maar voor duurzaamheid kan je ook individueel een keuze maken en moet je niet wachten tot het alternatief zo duur is dat het niet meer je eigen keuze is maar omdat het moet.

Het grote voordeel van groene elektriciteit is (toch in Vlaanderen) dat je het ook nog eens individueel (goedkoper) kan produceren en/of in groep (wind, water, zon) dan op basis van kernenergie, gas, kolen,..... Je zit dan immers niet met de kosten van de producent (en zijn winstmarge) en in het geval van de eigen productie ook geen belastingen noch accijnzen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 12-11-2023 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

IvoB2 schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:26:
Wie in Vlaanderen duurzame keuzes wil maken (elektriciteit ipv gas verbranden) is heus niet duurder af dan in Nederland.
Maar:
Wie niet naar duurzaamheid wil kijken is in Vlaanderen met gas inderdaad goedkoper af.
Dat is net het probleem, gas zou duurder moeten zijn zodat men gepusht wordt naar WP's.

Dan heb ik het nog niet over de mobilieit in BE vs. NL :) In BE word je door de infrastuctuur en de werkgever (bedrijfsauto's) vaak in de auto geduwd en is de ruimtelijke ordening zo slecht dat een efficient OV heel moeilijk is. Daarnaast ook nog een hoop victim blaming naar fietsers wanneer ze geen helm of fluo dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dus je zou energetisch liever in Nederland willen wonen (ook al betaal je daar meer voor je elektricteit) omdat het gas daar nog duurder is dan te wonen in Vlaanderen waar je op eigen initiatief ook al voor goedkopere elektriciteit kan kiezen.

Ook het gebruik van een salarisauto kan je sturen.
Ik gebruik zelf ook een elektrische salarisauto en dat is dan de enige auto voor vier gezinnen wonende op vier verschillende locaties. Als het ware ons "mini" autodeelsysteem.
Moest er geen salarisauto zijn dan reed geen van die vier gezinnen elektrisch.

Beetje eigenaardige instelling dat om duurzaam te zijn men verwacht dat een overheid er je fiscaal toe dwingt (en dan nog volgens de waan van de dag) terwijl je zelf die keuze al eerder kan maken (en zelfs goedkoper dan in het buitenland).

De overheid zou eerst beter standvastig de mensen voldoende en juist informeren over de voordelen van duurzaamheid en de gevolgen van overdreven consumeren dan om de haverklap haar standpunten wijzigen en wat je de ener keer promoot een tijd later gaat verketteren en overdreven belasten.

Je kan ook moeilijk gaan beweren dat er de laatste jaren in Vlaanderen te weinig economische stimuli waren richting warmtepompen, zonnepanelen, batterijen, elektrische auto's (ook recentelijk privé). Eerder het omgekeerde.
Het is aan de individuele consument om dat op te volgen en maximaal gebruik van te maken en niet alles te blijven uitstellen tot je niet meer anders kan en tezamen met de massa achter de feiten moet beginnen aan te hollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:22:
Dus je zou energetisch liever in Nederland willen wonen (ook al betaal je daar meer voor je elektricteit) omdat het gas daar nog duurder is dan te wonen in Vlaanderen waar je op eigen initiatief ook al voor goedkopere elektriciteit kan kiezen.
Als dat klopt, dan klopt geen enkele grafiek die ik vind, ook deze niet.
Ook het gebruik van een salarisauto kan je sturen.
Ik gebruik zelf ook een elektrische salarisauto en dat is dan de enige auto voor vier gezinnen wonende op vier verschillende locaties. Als het ware ons "mini" autodeelsysteem.
Moest er geen salarisauto zijn dan reed geen van die vier gezinnen elekelektris
Maar je weet zelf ook wel dat slechts een kleine minderheid het op die manier aanpakt.
Mensen met een bedrijfswagen hebben vaker grotere, duurdere en meerdere wagens én leggen voor privéverplaatsingen ook significant meer kilometers met de wagen af. Dat blijkt uit een studie van het federaal Planbureau. Deze 'overconsumptie' zou zorgen voor een maatschappelijke meerkost van 905 miljoen euro per jaar.
Dat zal met elektrische niet anders zijn. Het is trouwens ook weer het zoveelste fiscale voordeel voor de hogere middenklasse, terwijl men op de echt duurzame modi zoals trein en bus steeds meer bespaart. Dan is de dienstverlening uiteindelijk zo slecht dat niemand nog OV neemt, en dan zegt men dat een bijna lege trein of bus helemaal niet duurzaam of rendabel is. In BE is OV arme-mensenvervoer, de hogere middenklasse wordt bijna in de auto gepusht, de groep 'eronder' koopt die auto's na de leaseperiode aan een mooi prijsje en wie dat niet kan betalen neemt noodgedwongen een verwaarloosd OV, want fietsen is 'veel te gevaarlijk' in dit land (valt best mee ivm 20 jaar geleden, men maakt de mensen bang met al die helm- en fluo-acties, het suggereert dat fietsen iets heel gevaarlijks is (niet dus), al is het in NL wel veiliger)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Ik denk wel dat we er kunnen vanuit gaan dat relatief gezien elektriciteit goedkoper zal worden dan aardgas.

Is er onlangs niet op Europees niveau beslist dat de kosten van CO2 uitstoot meer moeten doorgerekend worden?

Er zijn zoveel zaken waarvan nu al gezegd worden dat ze een probleem zijn. Je kan er dus volgens mij wel vanuit gaan dat als op een dag de (politieke) omstandigheden er zich toe lenen er op dat vlak maatregelen zullen genomen worden.

Kijk gewoon maar naar hoe de situatie rond het gebruik van tabaksproducten de laatste jaren geëvolueerd is de laatste 20 jaar.

Of verder terug in de tijd naar de slavernij, de kinderarbeid,... allemaal zaken die vroeger als volledig vanzelfsprekend beschouwd werden. Maar die nu totaal gestoord klinken.

Hetzelfde zal volgens mij gebeuren met:
- slachten van dieren om ze op te eten.
- verbranden van fossiele resten om te verwarmen, om arbeid te verrichten, elektriciteit te produceren.
- iets produceren, het een tijdje gebruiken en dan weggooien.
- hout verbranden voor de gezelligheid.
-...

Wanneer juist bovenstaande zal veranderen weet ik niet. Sommige zaken zullen geleidelijk gaan, andere misschien zo goed als van de ene dag op de andere wegens een onverwachte gebeurtenis.

Maar dingen doen waarvan je weet dat ze grote problemen veroorzaken, op een dag stopt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wozmro schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:38:
Ik denk wel dat we er kunnen vanuit gaan dat relatief gezien elektriciteit goedkoper zal worden dan aardgas.
Ik weet het niet, de huidige generatie kernenergie gaat er uit, de nieuwe generatie kernenergie bestaat enkel op papier, de windmolenindustrie zit in het slop, door elektrificatie van verwarming en vervoer zal er veel extra capaciteit op het net moeten komen, wat doorgerekend zal worden aan de verbruiker, en wat met de explosief stijgende vraag naar bepaalde grondstoffen voor hernieuwbare energie? Hier nog wat puntjes.
Is er onlangs niet op Europees niveau beslist dat de kosten van CO2 uitstoot meer moeten doorgerekend worden?
Ja, maar in de praktijk stelt dat niet veel voor:
De klimaatcel van de federale overheidsdienst Volksgezondheid becijferde hoeveel dat in ons land zal toevoegen aan de factuur aan de pomp - gesteld dat de brandstoffenleveranciers de factuur zullen doorrekenen aan hun klanten. Het gaat om een meerprijs van maximaal 0,104 euro per liter voor benzine, 0,122 euro voor diesel en stookolie en 0,009 euro per kilowattuur voor aardgas.

Omgerekend komt dat op zo'n 90 euro per jaar méér voor wie 15.000 kilometer met een dieselwagen rijdt (aan een verbruik van 5 liter per 100 kilometer). Een gemiddeld Vlaams gezin, dat zo'n 17.000 kilowattuur per jaar verbruikt, zal zijn jaarlijkse afrekening zien stijgen met 153 euro, of 13 euro per maand.
En dat pas vanaf 2027! En op voorwaarde dat conservatieve partijen niks terugdraaien.

Even symbolisch als de vliegtaks dus (de prijs van een drankje, of van een cocktail voor vluchten < 500 km).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer juist bovenstaande zal veranderen weet ik niet. Sommige zaken zullen geleidelijk gaan, andere misschien zo goed als van de ene dag op de andere wegens een onverwachte gebeurtenis.

Maar dingen doen waarvan je weet dat ze grote problemen veroorzaken, op een dag stopt dat.
Kortom "I have a dream"
(En we weten allemaal wat daar van gekomen is). :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Anoniem: 78739 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:06:
[...]
Ik weet het niet, de huidige generatie kernenergie gaat er uit, de nieuwe generatie kernenergie bestaat enkel op papier, de windmolenindustrie zit in het slop, door elektrificatie van verwarming en vervoer zal er veel extra capaciteit op het net moeten komen, wat doorgerekend zal worden aan de verbruiker, en wat met de explosief stijgende vraag naar bepaalde grondstoffen voor hernieuwbare energie? Hier nog wat puntjes.

[...]
Ja, maar in de praktijk stelt dat niet veel voor:

[...]
En dat pas vanaf 2027! En op voorwaarde dat conservatieve partijen niks terugdraaien.

Even symbolisch als de vliegtaks dus (de prijs van een drankje, of van een cocktail voor vluchten < 500 km).
Ik zou het belang van op het eerste gezicht symbolische acties toch niet onderschatten.

Maatschappelijke veranderingen volgens meestal geen lineair traject. Lange tijd lijkt er niets te veranderen tot het plots lijkt alsof de wereld van de ene dag op de andere er helemaal anders uitziet.

Hoe lang is het nog maar geleden dat een elektrische wagen zien voorbijrijden een rariteit was?

Of dat een pv-installatie iets voor de rijkelui was?
Windmolenproducenten hebben het nu inderdaad even moeilijk maar ook producenten van zonnepanelen hebben zo'n periode meegemaakt. De ene na de andere ging failliet. Net zo bij de autofabrikanten, de chipindustrie,...
Uiteindelijk blijven in het kapitalisme alleen de beste over en die drukken dan het gaspedaal van de massaproductie helemaal in.
Het hoort bij het volwassen worden van een bedrijfstak.

De volgende in het rijtje zullen de batterijproducenten zijn.

En net om die reden zal het nooit iets worden met kernenergie. Het lukt gewoon niet om die in serie te produceren in grote volumes. Bij manier van spreken moet bij iedere kerncentrale weer opnieuw het warm water uitgevonden worden want als het misgaat met een kerncentrale dan gaat het ook goed mis. En niemand wil daar de verantwoordelijkheid voor nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Qua kosten hoeft dat niet automatisch zo te zijn (maar hopelijk wel natuurlijk), maar met belasting, co2 heffing of simpelweg gedwongen uitfasering etc kan je alles rechttrekken, en uiteindelijk is de enige limiet daarin het draagvlak van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:55
Ronald.42 schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:27:
[...]

Een voordeel is dan wel weer dat ik vandaag het grootste nog draaiende stoomgemaal ter wereld kon bezoeken om dat die in werking moest zijn om al die regen van afgelopen tijd af te voeren.
Ding draait ook al meer dan 100 jaar over duurzaam gesproken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het blijft ook gewoon prachtige techniek! Op grote schaal misschien niet erg duurzaam, maar een technisch hoogstandje waar veel latere techniek op gebaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dreamvoid schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:47:
[...]
Qua kosten hoeft dat niet automatisch zo te zijn (maar hopelijk wel natuurlijk), maar met belasting, co2 heffing of simpelweg gedwongen uitfasering etc kan je alles rechttrekken, en uiteindelijk is de enige limiet daarin het draagvlak van de bevolking.
En daar heb je de volgende geplande kostenverhoging voor elektriciteit al:
https://www.vrt.be/vrtnws...ogere-tarieven-elia-goed/
:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 13:15
Ik heb een paar maanden terug voor mijn kinderen (en voor mezelf natuurlijk :P ) zo'n Wilesco stoommachientje op marktplaats gekocht. Zelfs dat is fascinerend om gewoon naar te zitten kijken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:51:
[...]

En daar heb je de volgende geplande kostenverhoging voor elektriciteit al:
https://www.vrt.be/vrtnws...ogere-tarieven-elia-goed/
:)
Daarvoor krijgen we wel wat terug, merkt Elia op. "Dit zijn grote investeringen, maar ze zullen zichzelf in slechts enkele jaren terugbetalen.
Iets doet mij vermoeden dat 'terugbetalen' enkel op Elia slaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Elia zit gewoon op de beurs. Dus financieel binnenlopen is maar een muisklik weg. :)

Vandaag een inspectie gedaan van een nieuw laadpleintje: 3x300kW DC lader+7x22kW AC lader.

Met een 1000kVA HS/LS transformator.
Dat vermogen moet van ergens komen.
(Er lag ook nog een 20kVA pv-installatie op de carport)

Prijs op de display:
0,39€/kWh voor AC laden
0,64€/kWh voor snelladen.

Nog even wachten op een koffiebar en frituur op het Laadplein. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Capt Waffles schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:05:
Iets doet mij vermoeden dat 'terugbetalen' enkel op Elia slaat :)
Daar zijn ze toch heel duidelijk in: doorrekenen aan de eindklant. Dan bestaan er heel weinig twijfels over wie dat gaat betalen.
En maar goed ook want energiefacturen kan je als klant nog positief beïnvloeden. Zoals eerder geschreven, algemene belastingen en vaste kosten al veel minder. :)

De energietransitie zal de eindklant geld kosten. Zeker dat deel dat alleen maar ondergaat.
Wie denkt dat de producenten en netbeheerders die kosten gaan betalen is nogal goedgelovig van aard. En dan nog, Het laagspanningsnet in België dient voornamelijk om gemeentelijke overheden hun financiën boven water te houden. Vallen die weg zullen ze het op een andere manier moeten aanzuiveren.
Prijs op de display:
0,39€/kWh voor AC laden
0,64€/kWh voor snelladen.

Nog even wachten op een koffiebar en frituur op het Laadplein. :)
Ieder zijn voorkeur maar dan laad ik voorlopig toch liever van thuis uit aan 11 cent/kWh (en vanaf 1/1/24 aan 7,5 cent/kWh) en voorlopig aan een max. prijs van een 26 cent/kWh.
Voor koffie moet ik dan ook niet de deur uit. :+
En ben ik, in het kader van dit topic, ook zeker dat het 100% op groene energie is en niet (deels) op gas.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2023 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:18:
[...]
De energietransitie zal de eindklant geld kosten.
Idd, we zijn te lang verwend geweest met overvloedige energie die je zomaar uit de grond kon halen. En nog steeds zijn we blind voor enerzijds de kracht en anderzijds de verspilling van energie. Bvb. voor 20 euro 1000 km aan 1000 km/u op 10 km hoogte vliegen om op de bestemming wat aan een zwembad te gaan liggen. Of 10000 km om naar een spelletje te gaan kijken (voetbal, olympische spelen, F1,...)

Gaan we over een eeuw echt gezien worden als mensen uit 'the age of stupid'?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-11-2023 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik hoop dat je voor jezelf spreekt met "we" want ik voel me totaal niet aangesproken door die "we". :+

Ik produceer lokaal al meer dan tien jaar meer energie dan ik lokaal verbruik.

Uiteraard consumeer ik daarbuiten ook nog energie.
Maar het gaat om de totale individuele voetafrduk en niet op iedere stukje afzonderlijk zitten af te geven.
Het zal het klimaat worst wezen hoe en waar die CO2 teveel uitgestoten wordt.

Overigens benieuwd hoeveel CO2 uitstoot en energieverbruik er opgaat in het maken van TV-programm's en het heen en terug gereis van de deelnemers naar de studielocatie. Zouden ze dat allemaal met de trapfiets gedaan hebben? :) Of nog beter, waarom geen commentaar vanuit de eigen locatie. De techniek is al geruime tijd beschikbaar. Net zoals die farce van het periodiek op en af gereis van de die "blabla" klimaattoppen van heel veel beloven en heel weinig realiseren.

[ Voor 74% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2023 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:48:
Ik hoop dat je voor jezelf spreekt met "we" want ik voel me totaal niet aangesproken door die "we". :+

Ik produceer lokaal al meer dan tien jaar meer energie dan ik lokaal verbruik.

Uiteraard consumeer ik daarbuiten ook nog energie.
Maar het gaat om de totale individuele voetafrduk en niet op iedere stukje afzonderlijk zitten af te geven.
Het zal het klimaat worst wezen hoe en waar die CO2 teveel uitgestoten wordt.
we = mensheid ;) en dan vooral de gemiddelde inwoner van geïndustrialiseerde landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:45:
[...]

Idd, we zijn te lang verwend geweest met overvloedige energie die je zomaar uit de grond kon halen. En nog steeds zijn we blind voor enerzijds de kracht en anderzijds de verspilling van energie.
En nu hebben we overvloedige energie die je zomaar uit de zon of de wind of de diepe ondergrond kan halen.

Waar we minder makkelijk aan gewend raken is rekening houden met het enorme kosten verschil van de infrastructuur om die overvloedige duurzame energie van productie naar de verbruiker te krijgen. Dat is de grootste uitdaging. De energie zelf, die is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De techniek ook hoor.
Alleen de wil is er (nog) niet. Niet bij het beleid en niet bij hun kiezers. Moesten de kiezers in meerderheid willen waren de politici ook mee hoor.

En de kostprijs van groene energie zelf opwekken (lokaal of in groep) valt reuze mee. Toch wanneer je alle kosten in rekening brengt. En consuminderen kost je al helemaal niets. Integendeel. :)

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja dat bedoel ik dus - de kosten van energie zelf opwekken zijn te overzien. Maar de distributie naar de plekken waar die nodig is, en in het tijdstip waar het nodig is, dat voegt heel veel kosten toe. Dat is geen onwil, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Natuurlijk zal de energietransitie geld kosten, het zou raar zijn moest dat niet zo zijn.

Als je gaat winkelen in de supermarkt dan sta je toch ook niet verbaasd te kijken aan de kassa 'moet ik daar echt zelf voor betalen??'

Je moet vergelijken tussen betalen voor de energietransitie en verder doen met fossiel. Welke van de 2 is het goedkoopst? Er rekening mee houdende dat we echt wel blinde vlekken hebben voor de kosten van het gebruik van fossiel want de meeste mensen hebben nooit anders gekend.

Die boorplatformen, buizen, pompen, raffinaderijen,... komen er echt niet vanzelf. En dan gaat het nog niet over de kosten van milieurampen, gezondheidszorg,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Precies of gas en olie zomaar uit ieders achtertuin komen opborrelen. |:(
Precies of met het oppompen, de raffinage en verdeling van fossiele grondstoffen geen kosten gepaard gaan. 8)7
Zoals gewoonlijk weer tig redenen om gewoon niets of niet veel te moeten doen (in de tijd dat het er nog toe doet).

Hier liggen als sinds 2011 PV panelen op het dak, genoeg om het eigen verbruik meer dan te coveren.
In die periode hebben ze meer opgebracht dan ooit gekost. Veel meer.
Hier staat al sinds 2013 een WP. Nauwelijks duurder dan een gasketel en sindsdien, in tegenstelling tot gasverbruik, geen hogere energierekening meer dan voor gas. Zelfs geen vaste aansluitkosten meer.

En kom niet af dat dit alleen voor "de rijken" mogelijk is.
De investering heeft me 500 € eigen kapitaal gekost. Daar moet je nu niet echt rijk voor zijn. Alleen tijdig de juiste prioriteiten stellen.
Met de coöperatie ook al een volledige sociale woonwijk van zonnepanelen voorzien zodat het de huurders zelf netto niets kost (integendeel geld doet besparen) en nog eens winst oplevert voor de coöperatie.

Gewoon een kwestie van willen, de nodige prioriteiten stellen en vooral (zelf) overgaan tot het nemen van initiatief ipv te zitten zeuren dat een ander het voor je moet komen doen en tijd verspillen aan het bedenken van allerlei redenen dat iets niet kan. Steek die tijd liever in het uitvoeren van oplossingen. De techniek is er en wordt jaar na jaar ook nog eens beter en goedkoper.

[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:01:
Precies of gas en olie zomaar uit ieders achtertuin komen opborrelen. |:(
Precies of met het oppompen, de raffinage en verdeling van fossiele grondstoffen geen kosten gepaard gaan. 8)7
En toch vliegen we voor enkele tientjes naar de andere kant van Europa. Een groot deel van het probleem is overmatige subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:03:
[...]

En toch vliegen we voor enkele tientjes naar de andere kant van Europa. Een groot deel van het probleem is overmatige subsidies.
en als iemand daar 300 euro voor betaalt is het prima?

Zelfde vervuiling maar dan zonder de subsidies. Daarnaast wil ik, samen met de kinderen, ook wat van de wereld zien en niet in mijn achtertuin de schutting bekijken. Of mag ik er dan nog wel met de auto op uit Nederland bekijken of dat ook al weer te ver en moeten we op de fiets en rondje stad het maximale?

Overigens BENG woning plus extra duurzaamheid aanpassingen bovenop alle normen, warmtepomp, zonnepanelen volgend jaar elektrische auto.

Boefjes dat we hier zijn :P

[ Voor 11% gewijzigd door Kees_frl op 14-11-2023 18:14 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Niemand verplicht je om naar de andere kant van Europa te vliegen voor een paar euro.
Dat is ieders eigen beslissing en het stellen van de eigen prioriteiten.

Niemand kan in 2023 nog beweren verstoken te zijn van voldoende informatie die duidelijk de gevolgen aangeven van ieders individueel gedag.

Komt altijd op hetzelfde neer: de anderen moeten het maar voor mij oplossen en ik kan alleen mijn individueel gedrag aanpassen wanneer anderen mij daartoe dwingen. Voor jezelf denken en handelen is er blijkbaar niet meer bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:18:
[...]

Daar zijn ze toch heel duidelijk in: doorrekenen aan de eindklant. Dan bestaan er heel weinig twijfels over wie dat gaat betalen.
En maar goed ook want energiefacturen kan je als klant nog positief beïnvloeden. Zoals eerder geschreven, algemene belastingen en vaste kosten al veel minder. :)

De energietransitie zal de eindklant geld kosten. Zeker dat deel dat alleen maar ondergaat.
Wie denkt dat de producenten en netbeheerders die kosten gaan betalen is nogal goedgelovig van aard. En dan nog, Het laagspanningsnet in België dient voornamelijk om gemeentelijke overheden hun financiën boven water te houden. Vallen die weg zullen ze het op een andere manier moeten aanzuiveren.

[...]

Ieder zijn voorkeur maar dan laad ik voorlopig toch liever van thuis uit aan 11 cent/kWh (en vanaf 1/1/24 aan 7,5 cent/kWh) en voorlopig aan een max. prijs van een 26 cent/kWh.
Voor koffie moet ik dan ook niet de deur uit. :+
En ben ik, in het kader van dit topic, ook zeker dat het 100% op groene energie is en niet (deels) op gas.
Vroeger was het ook veel meer gebruikelijk dat bedrijven, boerderijen, zelfs sommige particulieren een eigen dieseltank in de loods of op het erf hadden staan omwille van financiële overwegingen.

We zullen zien of thuis de ev laden iets van lange duur zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Kees_frl schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:11:
[...]
Zelfde vervuiling maar dan zonder de subsidies.
Nee hoor. Wanneer men je de werkelijke kost van je "keuze" zal aanrekenen (en dan gaat het niet bij die 300 € blijven) zal je wel twee keer nadenken op welke wijze je de wereld wil zien en sowieso daar je prioriteiten op afstemmen. Er is overigens nog geen kind gestorven omdat het niet voor een paar euro naar de andere kant van het land/continent kon vliegen. Ook niet door een fietsvakantie overigens. Het zijn doorgaans ook niet de kinderen die niet willen fietsen/stappen en liever naar een bestemming vliegen om daar aan het zwembad te kunnen liggen niksen maar doorgaans de prioriteiten van de ouders die dat via hun opvoeding vervolgens doorgeven aan hun kinderen. Enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:15:
[...]
We zullen zien of thuis de ev laden iets van lange duur zal zijn.
Dat mag van mij iedereen voor zichzelf beslissen.
Zelf heb ik al de keuze gemaakt dat individueel BEV rijden en thuis laden niet tot op het einde van mijn dagen zal duren. Met een EV sta je immers even lang in de file dan met een ICE. :+
Wij gebruiken een EV nu alleen omdat hij voornamelijk op PV kan geladen worden en omdat hij gedeeld kan worden tussen vier gezinnen. Wij gaan er nooit van uit dat een keuze eenmalig en voor de eeuwigheid is. Men moet zich daarentegen flexibel kunnen aanpassen aan de wijzigende omstandigheden.

Met te blijven hangen in "vroeger" kom je er duidelijk niet.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:17:
[...]

Nee hoor. Wanneer men je de werkelijke kost van je "keuze" zal aanrekenen (en dan gaat het niet bij die 300 € blijven) zal je wel twee keer nadenken op welke wijze je de wereld wil zien en sowieso daar je prioriteiten op afstemmen. Er is overigens nog geen kind gestorven omdat het niet voor een paar euro naar de andere kant van het land/continent kon vliegen. Ook niet door een fietsvakantie overigens. Het zijn doorgaans ook niet de kinderen die niet willen fietsen/stappen en liever naar een bestemming vliegen om daar aan het zwembad te kunnen liggen niksen maar doorgaans de prioriteiten van de ouders die dat via hun opvoeding vervolgens doorgeven aan hun kinderen. Enz.
ik vind het wel prima en zoals hierboven al stond, iedereen zijn eigen beslissingen. In ons geval ook al heel veel goede en nee, dat is geen compensatie voor de wat mindere.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Kees_frl schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:11:
[...]

en als iemand daar 300 euro voor betaalt is het prima?

Zelfde vervuiling maar dan zonder de subsidies.
Als het 300 euro of meer zou kosten, dan zouden er minder mensen vliegen = minder vervuiling. Kijk bvb. naar de jaren 80 in vergelijking met nu, men is niet meer gaan vliegen omdat men meer verdiende, maar omdat het zo goedkoop werd (oa. subsidies). Vind je de huidige situatie met onbelaste kerosine en tickets dan zo goed? Terwijl iemand met de trein wel die taksen en btw moet betalen?
Daarnaast wil ik, samen met de kinderen, ook wat van de wereld zien en niet in mijn achtertuin de schutting bekijken.
Je geraakt ook zonder vliegtuig over je schutting ;) Bekijk eens de video die ik gepost heb (energieblindheid)
Of mag ik er dan nog wel met de auto op uit Nederland bekijken of dat ook al weer te ver en moeten we op de fiets en rondje stad het maximale?

Overigens BENG woning plus extra duurzaamheid aanpassingen bovenop alle normen, warmtepomp, zonnepanelen volgend jaar elektrische auto.

Boefjes dat we hier zijn :P
Je hoeft helemaal niks persoonlijks op te vatten hoor, ik ben een veganist zonder auto en zonder gasaansluiting, maar mijn vrouw haar familie woont de andere kant van de wereld zodat ik om de 3 tot 6 jaar eens meevlieg. Het is constructiever om na te denken over hoe lang het fossiele tijdperk nog kan duren (ook zonder klimaatverandering komt dat ten einde), wat de alternatieven zijn, en of we echt zo gelukkig worden door in een lange rij aan te schuiven om de Taj Mahal te zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik wil niemand wat ontzeggen wat betreft vliegvakanties..
Maar het moet toch iedereen opgevallen zijn hoe schoon de lucht was toen er Corona heerste en al die stinkdingen op de grond stonden.

Maar men heeft er niks van geleerd schijnbaar..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Ronald.42 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:36:
Ik wil niemand wat ontzeggen wat betreft vliegvakanties..
Maar het moet toch iedereen opgevallen zijn hoe schoon de lucht was toen er Corona heerste en al die stinkdingen op de grond stonden.

Maar men heeft er niks van geleerd schijnbaar..
misschien in Friesland wat minder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:11:
Niemand verplicht je om naar de andere kant van Europa te vliegen voor een paar euro.
Dat is ieders eigen beslissing en het stellen van de eigen prioriteiten.

Niemand kan in 2023 nog beweren verstoken te zijn van voldoende informatie die duidelijk de gevolgen aangeven van ieders individueel gedag.

Komt altijd op hetzelfde neer: de anderen moeten het maar voor mij oplossen en ik kan alleen mijn individueel gedrag aanpassen wanneer anderen mij daartoe dwingen. Voor jezelf denken en handelen is er blijkbaar niet meer bij?
Maar omdat het zo goedkoop is breken we bijna jaarlijks records op de luchthavens. Jij en ik denken na over onze keuzes en impact, maar de meeste mensen kan dat weinig schelen (ontkenning, minimalisering, compensatie, cognitieve dissonantie, kuddegedrag, statusangst, naar de andere wijzen,...) De mens is heel inventief om gedrag met een negatieve impact goed te praten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:40:
[...]

Maar omdat het zo goedkoop is breken we bijna jaarlijks records op de luchthavens. Jij en ik denken na over onze keuzes en impact, maar de meeste mensen kan dat weinig schelen (ontkenning, minimalisering, compensatie, cognitieve dissonantie, kuddegedrag, statusangst, naar de andere wijzen,...) De mens is heel inventief om gedrag met een negatieve impact goed te praten ;)
of 'gewoon' een bewuste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kees_frl schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:41:
[...]

of 'gewoon' een bewuste keuze.
Dat kan ook, maar in een duurzame kroeg wringt dat toch wat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Kees_frl schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:39:
[...]

misschien in Friesland wat minder. :)
Ik woon ook in Friesland maar ik vond het wel opvallend hoeveel helderder de lucht was.
Ik ben overigens ook geen wereldreiziger meer vroeger voor het werk wel overal gezeten maar tegenwoordig wat binnen het Heitelân blijven.
Er is zoveel moois binnen eigen grenzen en de rest is wel op tv :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik reis ook nog, zei het minder vaak/ver dan vroeger, maar op een grote 4k tv, waarbij een drone bij mooi weer monumenten en landschappen filmt, zonder toeristen in de buurt en met wat rustgevende achtergrondmuziek, kan het zelfs mooier zijn dan in het echt, waar je vaak staat aan te schuiven tussen luidruchige toeristen, het weer niet altijd even mooi is, etc. https://www.express.co.uk...ractions-real-life-photos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:40:
[...]

Ja en?
Er is blijkbaar ook nooit geld genoeg om "haalbaar en betaalbaar" een energietransitie door te voeren in de tijd dat het er nog toe doet. Maar wel altijd geld in overvloed om middelen te produceren hoe we "de ander" uit de weg kunnen ruimen.
Dat is nooit anders geweest. Tijd dus om daar mee te leren leven. :)
Je gaat de menselijke aard niet kunnen veranderen omdat een paar uitzonderingen dat wenselijk achten.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2023 19:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 22:43

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik blijf erbij dat het triviaal goedkoop per kWh gaat worden en niet heel spannend per kW. Met zo'n extreme overkill aan beschikbare energie van de zon kan het niet duur zijn op termijn.

De vraag is niet hoe we energieverbruik gaan verminderen maar hoe we deze overvloed in gaan zetten voor een beter leven voor iedereen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 13:15
"we"

"The race is long and, in the end, it's only with yourself."

YouTube: Baz Luhrmann - Everybody's Free To Wear Sunscreen

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:11:
Ik blijf erbij dat het triviaal goedkoop per kWh gaat worden en niet heel spannend per kW. Met zo'n extreme overkill aan beschikbare energie van de zon kan het niet duur zijn op termijn.

De vraag is niet hoe we energieverbruik gaan verminderen maar hoe we deze overvloed in gaan zetten voor een beter leven voor iedereen.
Maar energie uit de zon die je lokaal zelf produceert is al jaren triviaal goedkoop. Niets nieuws onder de zon.
Anderzijds durf ik het toch betwijfelen dat energie aangeleverd door derden ooit triviaal goedkoop zal worden. Er zit nl. een extreem verdienmodel achter dat niets meer te maken heeft met de werkelijke kost.
En het verdienmodel bovenop de werkelijke kostprijs wordt nog eens belast met allerlei kosten die nu al doorgaans hoger zijn dan de kostprijs van de energie + winst voor de producent.
Wie afhankelijk is en blijft van het openbaar net, of dat nu gas, elektriciteit, fossiel is maakt in se iniet zoveel uit, zal de prijs betalen gevraagd door derden. Niet zelf zijn prijs bepalen.

Oliemaatschappijen staan er nu ook niet om bekend dat ze marginale winsten maken.
Kernenergie, in België al waren de bouwkosten lang afgeschreven voor de uitbaters, hebben tijdens de "energiecrisis" (die er in de feiten ook al geen was) voor de eindconsument de prijs geen eurocent doen dalen. Integendeel, die ging vrolijk mee omhoog met de bewust gemanipuleerde gasprijzen. Gevolg megawinsten voor de producenten betaald door de eindconsumenten.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Termy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:11:

Maar zonder massale en langdurige energie-opslag zullen we meer nodig hebben dan zonne-energie, voor transport moet het dan ook nog compacte energie-opslag zijn, liefst zonder kostbare of zeldzame metalen, en/of liefst goed recycleerbaar. Dat zijn wel veel en'en. Mijn panelen produceren jaarlijks meer energie dan ik nodig heb, maar in de winter, wanneer ik het meeste energie verbruik, heb ik daar niet zo veel aan.

PS: vergeet niet dat we dit idealiter moeten opschalen naar miljarden mensen en dat we dat best ook langer dan een eeuw volhouden, dan gebruik je best geen zeldzame grondstoffen die moeilijk te recyleren zijn (om de energie te oogsten en op te slaan).

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-11-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:44:
[...]

Dat kan ook, maar in een duurzame kroeg wringt dat toch wat ;)
100% perfectie heeft niemand - ook jij niet. Dus velen passen in de duurzame kroeg, iedereen op zijn/haar eigen manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:26:
[...]
Maar zonder massale en langdurige energie-opslag zullen we meer nodig hebben dan zonne-energie,
Dan had je beter eerst je woning beter geïsoleerd.
Het is idd een en/en verhaal en geen "of" verhaal.
Wie zijn energievraag gevoelig kan doen dalen heeft al het grootste deel van de weg afgelegd.
De bijkomende maatregelen (productie, opslag) worden er alleen maar goedkoper door.
Wie met nieuwe investeringen zijn (steeds maar grotere) energiehonger wil stillen blijft uiteraard altijd achter de feiten aanhollen. Zoals eerder al meermaals gesteld: consuminderen kost niets. Integendeel het maakt de andere maatregelen alleen maar goedkoper en doelstellingen vlugger te behalen.

Je bent ook niet verplicht voor je verwarming de PV energie in de zomer te produceren en dan op te slaan tot in de winter.
Er is o.a. ook nog energie uit wind en waterkracht. Daarin kan je ook met meerdere mensen investeren zodat die energie, die in de winter niet stilvalt, tot bij je kan gebracht worden. Bekijk je het economisch dan kan je met de lokale PV-overproductie van de zomer gewoon je energie voor de winter aankopen.

ps. zonnepanelen bestaan hoofdzakelijk uit zand. Meer dan genoeg van op deze bol. :)
Je moet ook helemaal niet nu investeren in iets dat voor eeuwen moet meegaan. Ook batterijen, PV, windmolens, ...... evolueren met de tijd (de laatste tien jaar zelfs al met grote sprongen) worden alleen maar beter en gebruiken steeds minder zeldzame grondstoffen.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2023 19:43 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 79 Laatste