Euh, wat zou ik dan missen?
Het is net mijn punt dat er groene energie genoeg is en dat lange termijn opslag voor niets nodig is.
Dat is iets anders dan dat je wel beter korte termijn opslag gebruikt om je zonne/wind -energie tijdelijk op te slaan voor de tijdelijke periodes dat er te weinig wind en zon is.
En die periodes zijn er wel degelijk. 's Nachts en ook op dagen zoals vandaag is de productie lager dan het basic verbruik en wind is er ook niet altijd (en al helemaal niet op lokaal niveau). Die lacunes zal je dan wel degelijk moeten opvullen met tijdelijke korte termijn opslag.
Dat er energie productieoverschotten zijn is ook geen geheim. Ze zijn er wel niet altijd op het ogenblik dat je ze echt nodig hebt. Dat spoort niet altijd. Vandaar dan ook de user case van opslag.
Maar mooi om te horen dat jij al een user case hebt waarbij dat niet meer nodig is. Zover ben idd zelf nog niet.
Alles kan gerecycled worden (wet van behoud van massa/energie). Dat is slechts een kwestie van genoeg reden om het te doen. Die reden is uiteraard geld. De verwachting voor batterijen is bv dat over een decennium of zo er meer batterijen uit gerecyclede metalen gemaakt worden dan uit verse omdat er genoeg aanbod zal zijn en de kosten lager (zie tesla masterplan). Een enorm voordeel van deze transitie is nl dat je het niet kwijt raakt bij verbruik zoals olie (en ja olie kan je ook recyclen maar tegen de tijd dat dat rendabel kan zijn is er geen noodzaak meer voor).
Deels mee eens.
Alleen niet dat verbrand fossiel op dit ogenblik te recyclen is tot iets bruikbaars. Zal er ooit wel van komen maar dan doet het er gewoon niet meer toe want too little, too late.
Dat een deel oplossing "over tien jaar" er nog veel toe zal doen is ook discutabel. Maar het zorgt bij sommigen inderdaad voor een (tijdelijk) gesust gemoed.

Dan de kosten van het net/stroom van derden. Hoe duur denk je dat dat zal zijn als offgrid zijn goedkoper wordt? Of een lokale corporatie? Vroeger kostte een MB aan data 25000euro omdat het kon (sms). Wat zijn die kosten nu door concurrentie van bv Whatsapp en BB messenger destijds? Nagenoeg 0.
Hoe "duur" het zal zijn en wanneer het omslagpunt komt zal de toekomst uitwijzen.
Persoonlijk vind ik het nu al niet duur. Ik betaalde 6000 € voor een off grid opslagsysteem (dat ook nog aan het net kan gekoppeld worden, voornamelijk om overproductie te kunnen verkopen). De verwachting is dat dit minstens tien jaar meegaat. En het werd dan ook nog eens volledig gefinancierd door de opbrengst van mijn PV installatie. Kostte mij persoonlijk dus letterlijk geen cent. In die tijdspanne zijn er veel consumenten die meer betalen aan vaste netkosten voor gas en elektriciteit en hun verbruiksfactuur af te rekenen met derden.
Zonder enige garantie voor de toekomst wat betreft prijs. Noch dat er ooit een eind aan komt want voor die facturen krijgen ze zelf niets terug. Eens de aangekochte energie via derden verbruikt is begint het voor hen telkens terug opnieuw en met nieuwe facturen. Er moet maar weer een of andere kwibus een oorlogje opstarten of tijdelijk een kraan dichtdraaien en hun factuur schiet weer de hoogte in. Waarna ze heel "blij" zijn wanneer hun factuur weer een ietsje zakt (maar nog steeds hoger dan voorheen).
Ik ben al tientallen jaren lid van een coöperatie en enkele jaren van een tweede. De eerste levert mij energie (het weinige dat ik op jaarbasis van hen nodig heb) aan 24 tot 29 cent/kWh (ook tijdens de zogenaamde energiecrisis) en betaalt me voor de afname van mijn energie op jaarbasis meer terug dan ik hen moet. Lijkt me een redelijk goede deal toch? Al geen kwestie van "goedkoop" meer maar van hoeveel betalen ze mij.
De tweede levert me een rendement op mijn (lange termijn) investering. In ruil kunnen ze met mijn investering huishoudens van groene energie voorzien die dat niet zelf kunnen bekostigen en ze deels zelfvoorzienend maken. Een win-win situatie dus want de grote energiebedrijven gaan het niet voor hen doen. Die willen van hen afhankelijke klanten die maand na maand blijven betalen voor iets dat zogezegd aan de bron heel goedkoop is.
Je moet communicatie alternatieven zoals whatsapp nu niet gaan vergelijken met basic voorzieningen. Dat is het gebruikelijke appelen met peren vergelijken. Daar maakt het ook al helemaal niet uit of iets goedkoper wordt binnen de termijn dat het er nog toe doet want die is er helemaal niet.
Nu als jij denkt dat in de nabije toekomst er energiebedrijven zullen zijn die je gratis energie gaan leveren en een overheid die geen kosten aanrekent voor het gebruik van haar infra mij niet gelaten. Dromen kost tenslotte ook niets en hoop doet leven.
Dan de uitspraak dat "we moeten wennen aan dat alles duurder wordt nu we niet meer de luxe van goedkope fossiele brandstoffen hebben". Hoezo goedkoop? Fossiel is super duur
Ah, vandaar dat de doorsnee consument nog massaal aan het gas zit en niet massaal al overgestapt is op de "gratis" energie aangeleverd door de grote energiebedrijven?
Om je eigen redenering te parafaseren: energieproducenten vragen een hoge prijs voor hun elektriciteit en olie gewoon omdat het kan en er nauwelijks vrije concurrentie is.
Het gevaar komt net uit de hoek dat men elektriciteit nu deels zelf kan produceren en olie en gas niet. En dat men dit met alle mogelijke middelen wil vertragen en alternatieven, zoals waterstof, promoot omdat dit de eindklant ook aan grote bedrijven blijft binden, in tegenstelling tot lokaal geproduceerde energie.
Tenslotte is het natuurlijk niet zo dat omdat er zoveel energie potentieel beschikbaar is we maar inefficient moeten zijn. Het voltooien van de transitie zal sneller gaan naar mate we minder fossiel hoeven te vervangen
En dan is alles extra (of de zomer in het geval van Europa) een kans om dingen te doen die we nu niet voor mogelijk houden omdat fossiel zo duur is.
En welke haalbare termijn, dat het er nog echt toe doet, plak jij daar dan op?
Het is niet dat we nog tientallen jaren hebben om volledig van fossiel af te geraken en dit volledig te vervangen door een geslaagde transitie. Daar is men veel te laat mee begonnen (en remt men met alle mogelijke middelen zelfs nog altijd af).
Er is zopas nog een rapport verschenen waaruit blijkt dat men maar met enkele zaken op schema zit en met het overgrote deel nog altijd veel te langzaam gaat dan zou moeten. En dat dan nog op de eerder eigen gestelde doelen in Parijs (welke sowieso een politieke beslissing waren en ruim onvoldoende). Men haalt dus zelfs niet eens de eigen zwakke doelen laat staan, tijdig, de noodzakelijke.
Maar uiteraard, hoop doet leven. Valse hoop ook.
Ik ben dus wel redelijk zeker dat ik weinig mis.
Ik doe al jaren een klein beetje wat iedereen eigenlijk ook al jaren zou moeten doen.
Wat werkloos zitten hopen op een toekomstig klein mirakel en "als je lang genoeg wacht komt alles wel goed show " daar doe ik idd bewust niet aan mee. Dat is goed voor politici met een horizon van hoogstens vier jaar en hun goedgelovige kiezers.
[
Voor 10% gewijzigd door
IvoB2 op 14-11-2023 23:24
]