[b]
computerjunky schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:12:[/
Jij kijkt dus duidelijk vanuit een oogpunt waat je geld zat heb om terugverdienen niet boeiend te vinden. voor het gros is dat echter niet het geval. je kan je geld maar 1x uitgeven en als je niet genoeg heb dan is investeren om vervolgens meer kwijt te zijn onder e streep geen optie.
Nee hoor, ik leef vrijwillig op een jaarbudget van 12.000 tot 18.000 per jaar voor 2 personen (gemiddeld dus 500 € tot 750€ pp/pm, er zijn niet veel sociale uitkeringen die lager gaan).
Lijkt me eveneens ver onder het modale consumptiepatroon te liggen.
Maar ik huldig al mijn hele volwassen leven het uitgangspunt dat er niet meer buiten gaat dan wat er binnenkomt. Dan moet je alle uitgaven niet zonodig allemaal terugverdienen.
Ik heb me ook nog nooit afgevraagd wanneer mijn TV, keuken, fiets, badkamer, bankstel,..... zich nu gaat terugverdienen.
Persoonlijk ben ik ook van mening dat het zeer eigenaardig is dat mensen er nooit bij stilstaan dat luxe (auto, vakantie,....) best wat geld mag kosten maar dat basisvoorzieningen zich binnen de korste keren moeten terugverdienen. Maar dat is louter mijn mening. Ik investeer liever eerst in basisvoorzieningen zoals lage vaste kosten en een eigen dak boven het hoofd dan in luxe. Dat heet op tijd en stond prioriteten stellen. Wanneer er dan nog budget overblijft kan dat altijd nog naar misbare luxe.
Ook huldig ik het standpunt dat je vaste kosten beter zo laag mogelijk houdt al moet je daar om de x jaar eenmalig eens extra voor investeren. Ik investeer dus liever eenmalig en/of om de zoveel jaar wat meer dan iedere maand dat bedrag uit te geven aan bv. een energierekening waar alleen de netbeheerder, de overheid en de energieleverancier langdurig beter van worden.
De investering verdient zich op termijn dan ook terug door een lagere( of beter positieve) energierekening. Energierekeningen blijven betalen aan derden is voor altijd verloren geld dat nooit terugkeert.
Wat betreft energieinvesteringen ben ik jaren geleden al tijdig begonnen met eenmalig 500 € eigen kapitaal te investeren (en de rest via een nulrentelening). Op die eerste investering heb ik nog geen bijkomende onderhoudskosten gehad en ze heeft bovendien alle volgende investeringen inzake energie, na afbetalen van de lening en dat was in drie jaar al voor elkaar, gefinancierd.
Het was dus letterlijk maar één keer je eigen geld uitgeven in de laatste 12 jaar en vervolgens dan niets meer.
Terwijl een energierekening betalen letterlijk iedere maand nieuw geld uitgeven betekent en zeker niet eenmalig. Hoeveel heb jij in de afgelopen 12 jaar al aan vaste kosten en verbruikskosten betaald voor je energie zonder daar iets aan terug te verdienen en zonder zicht op het finaal einde van die lopende rekening?
Het heeft dan ook niets met lekkers voorhouden te maken maar dat jij zo denkt komt dus voort uit jouw waarschijnlijk veel hogere inkomen waardoor het je niet uit maakt. Of ben jij bijvoorbeeld bereid minder gezond te gaan eten om maar te vergroenen?
Geen idee waar je het over hebt.
Ik vermoed dat ik redelijk gezond eet. Voornamelijk uit eigen moestuin en boomgaard. Vraagt ook maar een eenmalige iinvestering (en uiteraard wat moeite). Ik geef nauwelijks geld uit aan aankopen voor basisvoeding in externe winkels laat staan warenhuizen.
Dat is echt een luxe positie geen realistische. je kan niet aan de ene kant vragen om meer vergroenen en aan de andere kant niet stil staan bij het financiële plaatsje en de gevolgen daarvoor.
Ik gaf je juist mijn kostprijs van investering uit eigen kapitaal en bovendien de realistische gevolgen.
Wat wel juist is dat je beter kan investeren op het juiste tijdstip en niet moet wachten tot het niet meer anders kan en iedereen noodgedwongen dezelfde richting uitmoet. Dan is het inderdaad voor slechts weinigen nog haalbaar en betaalbaar maar wel van moetens of boeken toe.
Verwachten dat de overheid (wij dus allemaal) iedereen zijn warmtepomp, zonnepanelen, batterij, whatever, volledig gaat betalen en dat iedere PV-bezitter dan tot het einde der dagen daarmee kan salderen is pas onrealistisch. Wie gaat dan die kosten betalen voor iedereen? De overheid? En waar haalt die dat geld? Uiteraard ook bij iedereen. Ben je gewoon je eigen voordelen aan het financieren en in rondjes aan het draaien.
Of bedoel je dat de overheid dat geld bij één deel van de werkende bevolking moet gaan halen en zomaar schenken aan het andere deel? Dat blijft dat betalende deel dan ook niet eeuwig pikken hoor.
Mensen zouden beter leren wat beter voor zichzelf te zorgen en zelf initiatieven te nemen ipv van steeds maar beroep te blijven doen op de overheid. Aan de ene kant de overheid verketteren maar aan de andere kant er wel alle heil van verwachten lijkt me nogal contradictorisch en vooral weinig productief.
[
Voor 13% gewijzigd door
IvoB2 op 16-11-2023 11:10
]