3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Eigenlijk zuigt het dan.JeroenH schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:58:
[...]
Wij hebben een 1300 watt stofzuiger en die werkt prima. Is ook terug te regelen, maar zuigt dan logischerwijs ook minder hard.
[…]
Bij stofzuigen zie ik pieken verbruik van boven de 2000W. Zoals ik zei, niet zo urgent dat ik daarvoor nou een nieuwe ga bestellen, maar wel iets om een volgende keer op te letten. Ik zag stofzuigers met een vermogen van, ik dacht, rond de 1200 a 1300W die wel goede reviews kregen.IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:57:
[...]
Ik vroeg het alleen uit nieuwsgierigheid want ken (mijn fout) eigenlijk geen stofzuigers die op laag vermogen efficiënt werken.
Hier is dat ook geen probleem want de thuisaccu vangt die vermogenspieken op en wanneer er langdurig onvoldoende zon is om het huishouden van energie te voorzien ben ik ook niet te beroerd om dan een borstel te nemen ipv de stofzuiger (vandaar de opmerking over geen tapijt want met tapijt is dat moeilijker).
[...]
Wij dachten in eerste instantie dat wij onze oude wasmachine ook niet hoefden te vervangen. Nu we een nieuwe hebben (oude vond het genoeg na bijna 20 jaar) merken we dat de nieuwe nauwelijks minder verbruikt per beurt maar wel veel lager blijft in piekverbruik. Ook daarmee blijven we dus makkelijker binnen onze zelf opgewekte energie, of we gaan er minder overheen.
Financieel gezien is voorlopig bijna geen enkele maatregel hier gunstig, niet wanneer er een investering tegenover staat. We salderen nog, maar zelfs zonder salderen zouden we minder dan 400 euro per jaar (21,5 cent/kWh) betalen de komende 2 jaar voor wat we afnemen. En dan gaat er nog 168 euro af aan vermindering van belasting. En dan nog eens zo'n 300 euro welke we terugkrijgen voor teruggeleverde elektriciteit a 11 cent/kWh.
Verder is wat mij betreft alles in Nederland op dit moment qua milieu en duurzaamheid zo onduidelijk en onbestendig dat het lastig is om te zien op welk paard we het beste kunnen gaan wedden.
Het is een beetje als (ooit) het maken van een keuze tussen vhs en betamax.
We beperken ons voor nu tot maatregelen waarvan we nu denken dat het altijd positief zal blijven, isoleren, binnen onze eigen grenzen zo laag mogelijk gaan zitten qua oa energieverbruik, en proberen zoveel mogelijk van dat energieverbruik van onze zelf opgewekte energie te gebruikte. De rest zien we wel wanneer de mist wat optrekt voor ons gevoel.
@Doggieman Woon waarschijnlijk in een heel groot bos ;-)deejeebv schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:49:
[...]
Wat heeft dit met de duurzame kroeg te maken?
Ik ook niet hoor. Daarom dat ik anderen dat voor mij laat doen.Doggieman schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:17:
Ben zelf geen ster in het programeren en rekenen aan dynamische contracten e.d. Daar krijg ik gewoon mijn brein niet omheen vaak. Snap het gewoon niet en vind het erg ingewikkeld. Ik wil daar dan ook niet steeds mee bezig (moeten) zijn want het is m'n hobby niet. Ook wil ik niet altijd moeten nadenken over wanneer ik nou iets wel of niet mag aanzetten. Bovendien ben ik zelf vaak van huis. Dannmoet mijn wederhelft het allemaal ook kunnen overzien, bedienen en kunnen ingrijpen als er iets fout gaat.
In het geval van het dynamisch tarief op basis van mijn verbruikersprofiel doet de app van de energieleverancier dat per uur voor mij en inzake tarief per dag, week, maand, jaren.
Het enige wat ik moet doen is op de app klikken.
Het leven kan soms ook eenvoudig zijn.
Het pelletbos?denneappel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:39:
[...]
@Doggieman Woon waarschijnlijk in een heel groot bos ;-)
Dat is ook zo'n stukje.Sjamo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:32:
[...]
Bij stofzuigen zie ik pieken verbruik van boven de 2000W. Zoals ik zei, niet zo urgent dat ik daarvoor nou een nieuwe ga bestellen, maar wel iets om een volgende keer op te letten. Ik zag stofzuigers met een vermogen van, ik dacht, rond de 1200 a 1300W die wel goede reviews kregen.
Wij dachten in eerste instantie dat wij onze oude wasmachine ook niet hoefden te vervangen. Nu we een nieuwe hebben (oude vond het genoeg na bijna 20 jaar) merken we dat de nieuwe nauwelijks minder verbruikt per beurt maar wel veel lager blijft in piekverbruik. Ook daarmee blijven we dus makkelijker binnen onze zelf opgewekte energie, of we gaan er minder overheen.
Financieel gezien is voorlopig bijna geen enkele maatregel hier gunstig, niet wanneer er een investering tegenover staat. We salderen nog, maar zelfs zonder salderen zouden we minder dan 400 euro per jaar (21,5 cent/kWh) betalen de komende 2 jaar voor wat we afnemen. En dan gaat er nog 168 euro af aan vermindering van belasting. En dan nog eens zo'n 300 euro welke we terugkrijgen voor teruggeleverde elektriciteit a 11 cent/kWh.
Verder is wat mij betreft alles in Nederland op dit moment qua milieu en duurzaamheid zo onduidelijk en onbestendig dat het lastig is om te zien op welk paard we het beste kunnen gaan wedden.
We beperken ons voor nu tot maatregelen waarvan we nu denken dat het altijd positief zal blijven, isoleren, binnen onze eigen grenzen zo laag mogelijk gaan zitten qua oa energieverbruik, en proberen zoveel mogelijk van dat energieverbruik van onze zelf opgewekte energie te gebruikte. De rest zien we wel wanneer de mist wat optrekt voor ons gevoel.
Ik was van de week weer eens aan het rekenen om de Picanto te vervangen voor een Opel ampera.
Investering 20K voor een tweedehands.
Brandstof nu 4,5k per jaar.
Elektra dan 1,5k per jaar.
Wegenbelasting nu 30 euro.
Dan gratis. Vooralsnog....
Salderen nu 100%
Salderen of tlv dan weet niemand...
Onderhoud is nu nihil in kosten en dat zal voor een ev dan ook niet goedkoper worden.
En ik ben al niet een auto liefhebber dus die 20K op een onvoorziene toekomst wat betreft de vaste lasten van dat ding....
Nog maar even niet voor 3K heb ik weer een andere Picanto die een paar jaar mee kan.
Als ik nu zeker wist wat de kosten gaan zijn voor een ev betreffende Wegenbelasting en zeker weet wat we gaan doen betreffende Salderen/tlv zodat ik daar mee kan rekenen zou ik die stap sneller maken denk ik.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Thx, iets om in het achterhoofd op te slaan tegen dat de huidige de geest geeft (de motor daarvan is al eens doorgebrand doch onder garantie on site vervangen).Sjamo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:32:
[...]
Bij stofzuigen zie ik pieken verbruik van boven de 2000W. Zoals ik zei, niet zo urgent dat ik daarvoor nou een nieuwe ga bestellen, maar wel iets om een volgende keer op te letten. Ik zag stofzuigers met een vermogen van, ik dacht, rond de 1200 a 1300W die wel goede reviews kregen.
Of een stofzuiger met een oplaadbare accu?
Wasmachine piekvermogen zit hier ook maar op een 2200 W en dan nog relatief kortstondig. Is inmiddels ook al tien jaar oud maar voor het verbruik moeten we ze niet vervangen (motorgarantie is dit jaar afgelopen) want dat schommeklt, afhankelijk van het gekozen programma tussen de 200 en 500 Wh.Wij dachten in eerste instantie dat wij onze oude wasmachine ook niet hoefden te vervangen. Nu we een nieuwe hebben (oude vond het genoeg na bijna 20 jaar) merken we dat de nieuwe nauwelijks minder verbruikt per beurt maar wel veel lager blijft in piekverbruik. Ook daarmee blijven we dus makkelijker binnen onze zelf opgewekte energie, of we gaan er minder overheen.
Kan ik beamen want ik saldeer al twee jaar niet meer en de energierekening is nu gunstiger dan tijdens salderen (in Vlaanderen moet je een forfaitaire kost betalen om nog te mogen salderen plus een forfaitair capaciteitstarief en afhankelijk van de energieleverancier nog een forfaitaire kost voor salderende meter en vaste kost voor "dienstverlening" en voor productie die je tussen twee meteropnames niet zelf terugneemt krijg je geen vergoeding).Financieel gezien is voorlopig bijna geen enkele maatregel hier gunstig, niet wanneer er een investering tegenover staat. We salderen nog, maar zelfs zonder salderen zouden we minder dan 400 euro per jaar (21,5 cent/kWh) betalen de komende 2 jaar voor wat we afnemen. En dan gaat er nog 168 euro af aan vermindering van belasting. En dan nog eens zo'n 300 euro welke we terugkrijgen voor teruggeleverde elektriciteit a 11 cent/kWh.
Die kosten heb ik zonder te salderen al niet plus je krijgt een TVT voor iedere kWh die naar het net gaat.
Met ietwat PV installatie kan je daar dan de afname en het capaciteitstarief van betalen zodat je bij de jaarnota nog geld terugkrijgt ipv forfaitaire kosten te betalen om te mogen salderen.
Lijkt me een verstandige beslissing en handelswijze.Verder is wat mij betreft alles in Nederland op dit moment qua milieu en duurzaamheid zo onduidelijk en onbestendig dat het lastig is om te zien op welk paard we het beste kunnen gaan wedden.
Voor mij is het een ik moet van A naar B artikel maar ik wil wel een redelijke actieradius niet dat je continu bezig moet zijn met hoeveel prik er nog in de batterij zit.denneappel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:54:
@Ronald.42 Het is een afweging die verder gaat dan alleen wat cijfers waar je nu mee kunt rekenen. Het verschilt vooral per persoon. Luxe, formaat, investering (al dan niet in combinatie met een trek vermogen), het gemak dat je niet hoeft te tanken of als je ongunstig woont voor een EV dat je juist een laadpaal moet zoeken. De situatie is voor iedereen anders. Komt vanzelf ;-)
Laden kan hier op de oprit, als de panelen lekker hun best doen en dan wat prik uit het net erbij dan kan ik vermoedelijk sneller laden dan me lief is
Trekgewicht is op zich niet van belang we hebben nog een auto die hoofdzaak naast huis staat maar voor vakanties, aanhanger en boottrailer is die prima.
Als het zeikweer is brengt vrouwlief de kinderen wel eens naar school en de grote boodschappen worden er mee gedaan, want een Picanto past echt niks in

Nee ik wil gewoon een lange termijn beslissing van de regering, dit gaan we doen de en komende 5 jaar zijn dit de regels.
Maar die langetermijn visie ontbreekt hier in Nederland.
Brandjes blussen en achter de feiten aan lopen...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dan blijft de Picanto.Termy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:23:
@Ronald.42 en als je dan rekent met het meest negatieve scenario? Dus volle bak wegenbelasting op basis van gewicht en geen salderen. De overheid is helemaal niet relevant als je uit gaat van het slechtste scenario. Of je moet denken dat er extra belasting op een EV zal komen maar dat lijkt me nogal krom en in dat geval kan je sowieso nooit iets beslissen aangezien er niks zo onvoorspelbaar is als de toekomst.
Ik ben overdag weg dus in deze tijd zal ik stroom moeten inkopen om de auto te laden.
In de zomermaanden kom ik wel redelijk weg met eigen opwek vermoed ik.
Als er dan een duidelijke tlv regel komt van bijv. 80% van de prijs waar je voor moet inkopen kun je nog een redelijke berekening doen.
Nu is het een 10 cent tlv en inkoop 40cent gemiddeld of zo?
Wegenbelasting zal er moeten komen voor de ev.
De bv Nederland heeft geld nodig.
Het blijft wel kriebelen maar ik zal er nog wel een tijdje over moeten piekeren voor ik een stap neem.
Het lijkt me wel wat, maar ik wil kosten technisch weten waar ik aan toe ben.
Je ziet nu in de zonnepanelen business wat onzekerheid met de markt doet, iedereen wordt terughoudend.
Ik kan hier aan de woning weinig meer doen, nog een stukje vloerverwarming in de keuken en dan houd het toch echt wel op, staat voor volgend jaar maart op de planning na de feestdagen en verjaardagen moet ik daar de boel maar eens over de kop halen.
Dan haal ik nog een iets hogere cop uit de pomp maar dat is het dan.
Tja en dan is de enige optie om fossiel terug te brengen nog het wagenpark.
Maar wel tegen een redelijke prijs...
Ik lees vooral, ik wil geen elektrische auto kopen en ik kom even voorrekenen dat dit een slecht idee is.Ronald.42 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:02:
[...]
Voor mij is het een ik moet van A naar B artikel maar ik wil wel een redelijke actieradius niet dat je continu bezig moet zijn met hoeveel prik er nog in de batterij zit.
Laden kan hier op de oprit, als de panelen lekker hun best doen en dan wat prik uit het net erbij dan kan ik vermoedelijk sneller laden dan me lief is![]()
Trekgewicht is op zich niet van belang we hebben nog een auto die hoofdzaak naast huis staat maar voor vakanties, aanhanger en boottrailer is die prima.
Als het zeikweer is brengt vrouwlief de kinderen wel eens naar school en de grote boodschappen worden er mee gedaan, want een Picanto past echt niks in
Nee ik wil gewoon een lange termijn beslissing van de regering, dit gaan we doen de en komende 5 jaar zijn dit de regels.
Maar die langetermijn visie ontbreekt hier in Nederland.
Brandjes blussen en achter de feiten aan lopen...
een kia picanto van 3k vergelijken met een opel ampera van 20k is niet echt eerlijk. vergelijk hem dan met een nissan leaf van pak hem beet 6K. dan is het ineens een heel ander vergelijk.(in 2 jaar volledig terugverdiend, ruim voor alle regels zijn aangepast of in een jaar het verschil)
[duurzame kroeg modus]
ik zie daarnaast: 4500 euro voor brandstof voor een van-a-naar-b (alleen werk?) 2e auto, uitgaande van €2,5 voor een liter, en 15km per liter, 45 volle werkweken, werk je dus 60km van je werk?
tijd voor een baan dichter bij huis
[/einde duurzame kroeg modus]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Als je een baan voor me weet met dezelfde inkomsten en vrijheden waar ik op de fiets heen kan houd ik me aanbevolen.LinuZZ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:45:
[...]
Ik lees vooral, ik wil geen elektrische auto kopen en ik kom even voorrekenen dat dit een slecht idee is.
een kia picanto van 3k vergelijken met een opel ampera van 20k is niet echt eerlijk. vergelijk hem dan met een nissan leaf van pak hem beet 6K. dan is het ineens een heel ander vergelijk.(in 2 jaar volledig terugverdiend, ruim voor alle regels zijn aangepast of in een jaar het verschil)
[duurzame kroeg modus]
ik zie daarnaast: 4500 euro voor brandstof voor een van-a-naar-b (alleen werk?) 2e auto, uitgaande van €2,5 voor een liter, en 15km per liter, 45 volle werkweken, werk je dus 60km van je werk?
tijd voor een baan dichter bij huis
[/einde duurzame kroeg modus]
Een Nissan leaf... nou nee model 6k ga ik in de winter niet meer thuiskomen...
Laat staan dat ik nog een storingsdienst kan draaien.
Ik moet iets hebben met voldoende actieradius dat ik niet met mijn snufferd op de batterij meter hoef te liggen of ik nog wel thuiskom of vlot weer weg kan.
Dus bijna dezelfde vrijheden als een branstofauto binnen het spectrum waar ik hem voor nodig heb.
En dan ben ik bereid 20k neer te leggen als ik weet dat ik niet heel veel meer ga kwijt zijn op jaarbasis dan in de huidige situatie.
Duurzaam is leuk maar het moet niet teveel kosten natuurlijk.
Enne nee ik werk geen 60km van mijn werk.. ik werk op mijn werk
Dan zal je, indien je meer kans op succes wenst, toch meer inlichtingen moeten verstrekken:Ronald.42 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:59:
[...]
Als je een baan voor me weet met dezelfde inkomsten en vrijheden waar ik op de fiets heen kan houd ik me aanbevolen.
- wat zijn de gewenste inkomsten,
- wat zijn de gewenste vrijheden,
- hoe ver ben je zelf bereid H/T te fietsen? (in se kan je met een fiets overal heen, de beperkende factor is de fietser, niet de fiets)
- Wat is je woonplaats, m.a.w in welke straal dient de aangeboden baan van die locatie te liggen (rekening houdende met je woonplaats (bereidheid tot verhuizen?) en je bereidheid tot afstanden afleggen per fiets?
Een baan met thuiswerk zou dat uiteraard ook al deels kunnen oplossen?
(toevallig is de overbuur, centraal Vlaanderen, een Nederlander die werkt voor een Nederlandse firma in de IT sector maar alle dagen van thuis uit werkt
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 03-11-2023 13:11 ]
ach, die ene dag dat je laat thuiskomt van je werk, en 2 uur later weer weg moet voor je storingsdienst pak je de 2e auto toch? je bereik hoeft dan alleen maar je woon-werk verkeer te dekken, kan lekker snachts opladen, prima.Ronald.42 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:59:
[...]
Als je een baan voor me weet met dezelfde inkomsten en vrijheden waar ik op de fiets heen kan houd ik me aanbevolen.
Een Nissan leaf... nou nee model 6k ga ik in de winter niet meer thuiskomen...
Laat staan dat ik nog een storingsdienst kan draaien.
Ik moet iets hebben met voldoende actieradius dat ik niet met mijn snufferd op de batterij meter hoef te liggen of ik nog wel thuiskom of vlot weer weg kan.
Dus bijna dezelfde vrijheden als een branstofauto binnen het spectrum waar ik hem voor nodig heb.
En dan ben ik bereid 20k neer te leggen als ik weet dat ik niet heel veel meer ga kwijt zijn op jaarbasis dan in de huidige situatie.
Duurzaam is leuk maar het moet niet teveel kosten natuurlijk.
Enne nee ik werk geen 60km van mijn werk.. ik werk op mijn werk
voor mijn gevoel heerst range anxiety steeds vaker vooral bij mensen zonder elektrische auto gek genoeg. een elektrische auto die je voor 3K koopt, en in 15 minuten weer voor 600km vollaadt is er niet. een auto met een hoger comfort die prima 99% van de ritjes afvangt met 15 minuten winst per 2 weken (je hoeft niet meer te tanken) voor minder dan 20K wel.
als elke elektrische auto in 3 jaar terug te verdienen was, reed iedereen inmiddels in een dikke elektrische auto. de vergelijking maken tussen een 3K kostende picanto en een 20K kostende eletrische auto is gewoon niet eerlijk, je kan een picanto ook niet vergelijken met een Astra bijvoorbeeld. toch zijn er mensen die een astra (worden die nog verkocht, geen idee, auto's intereseren mij zo weinig) verkiezen boven een picanto, en daar 20K / 30K voor uitgeven.
ga je voor zo goedkoop mogelijk (liefst met terugverdien van de aanschaf) jezelf elektrisch verplaatsen, en wil je dat serieus berekenen, dan denk ik dat er veel meer opties zijn dan alleen de opel ampera, en ook opties die wellicht terug te verdienen zijn op basis van 30K km per jaar (want onderhoud nihil en 30k km per jaar rijden geloof ik ook niet echt, althans, dan doe je geen 3 jaar met een 3k picanto (gelukjes daargelaten)
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Veel mensen wilden geen warmtepomp voor 2021 omdat ze duur waren en gas was goedkoop. Zodra de laatste variabele veranderde wilde ineens wel iedereen een warmtepomp.
Vroeger was iedereen tegen de wapenindustrie want oorlog is slecht. Toen viel Rusland Oekraïne binnen en besefte men dat wapens ook gebruikt worden ter verdediging. Geeft het argument een ander gewicht.
Ik woon enkele meters onder zeeniveau en neem de zeespiegelstijging uiterst serieus. Voor mij is gebruiksgemak ineens minder belangrijk.
(Iedereen is bewust overdreven)
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Inkomsten tussen 80 en 90k bruto jaarbasisIvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:07:
[...]
Dan zal je, indien je meer kans op succes wenst, toch meer inlichtingen moeten verstrekken:
- wat zijn de gewenste inkomsten,
- wat zijn de gewenste vrijheden,
- hoe ver ben je zelf bereid H/T te fietsen? (in se kan je met een fiets overal heen, de beperkende factor is de fietser, niet de fiets)
- Wat is je woonplaats, m.a.w in welke straal dient de aangeboden baan van die locatie te liggen (rekening houdende met je woonplaats (bereidheid tot verhuizen?) en je bereidheid tot afstanden afleggen per fiets?
Een baan met thuiswerk zou dat uiteraard ook al deels kunnen oplossen?
(toevallig is de overbuur, centraal Vlaanderen, een Nederlander die werkt voor een Nederlandse firma in de IT sector maar alle dagen van thuis uit werkt. Ik ken je eisen niet maar baan zal niet slecht betalen want is een prille veertiger, woont in nieuwbouw van een miljoentje op 10 are in een residentiële wijk en twee recente SUV's op de oprit en nieuwe Scrambler in de garage en uiteraard een paar fietsen).
Vrijheden eigen werktijden grotendeels bepalen
Uren 32 per week (ik doe nu 40 maar de rest gaat op de vrijetijd kaart na rato van 150 of 200% net als de extra opkomsten bij storingsdiensten dus dan ben ik weg als ik het voor vandaag zat ben of nu en dan even een weekje vrij als ik vind dat het mooi weer is)
Fietsen ik deed vroegah altijd 8km enkele reis en dat voldeed prima.
Thuiswerken geen optie want productie lijnen passen niet in mijn schuur.
Verhuizen is zeker geen optie mooier dan we nu wonen wordt het niet en we hebben het hier al 17 jaar naar ons zin.
Dus sowieso vastgeroest op locatie en sociale zaken.
We hebben het gewoon prima hier.
Nou... Ik merk dat ik als EV rijder andersom ook gewend begin te raken. Je kijkt echt anders naar een auto op benzine. Met de winter in aantocht is een voorverwarmde wagen straks toch prettig. Laatst moest ik een V70 voltanken in de regen. En daarna ook betalen... Daar word je niet blij van. Met de huidige situatie in Israel en de aanleiding van de oliecrisis in de jaren 70 in het achterhoofd zou ik niet snel weer in een brandstof wagen investeren.LinuZZ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:26:
[...]
voor mijn gevoel heerst range anxiety steeds vaker vooral bij mensen zonder elektrische auto gek genoeg
Het blijft echt een persoonlijke afweging. Ja, mijn Nissan heeft slechts een bereik van 120km maar dat is prima. De laatste keer snelladen was 2 maanden geleden. Ik heb niet meer nodig.
Onderhoud doe ik zelf.LinuZZ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:26:
[...]
ach, die ene dag dat je laat thuiskomt van je werk, en 2 uur later weer weg moet voor je storingsdienst pak je de 2e auto toch? je bereik hoeft dan alleen maar je woon-werk verkeer te dekken, kan lekker snachts opladen, prima.
voor mijn gevoel heerst range anxiety steeds vaker vooral bij mensen zonder elektrische auto gek genoeg. een elektrische auto die je voor 3K koopt, en in 15 minuten weer voor 600km vollaadt is er niet. een auto met een hoger comfort die prima 99% van de ritjes afvangt met 15 minuten winst per 2 weken (je hoeft niet meer te tanken) voor minder dan 20K wel.
als elke elektrische auto in 3 jaar terug te verdienen was, reed iedereen inmiddels in een dikke elektrische auto. de vergelijking maken tussen een 3K kostende picanto en een 20K kostende eletrische auto is gewoon niet eerlijk, je kan een picanto ook niet vergelijken met een Astra bijvoorbeeld. toch zijn er mensen die een astra (worden die nog verkocht, geen idee, auto's intereseren mij zo weinig) verkiezen boven een picanto, en daar 20K / 30K voor uitgeven.
ga je voor zo goedkoop mogelijk (liefst met terugverdien van de aanschaf) jezelf elektrisch verplaatsen, en wil je dat serieus berekenen, dan denk ik dat er veel meer opties zijn dan alleen de opel ampera, en ook opties die wellicht terug te verdienen zijn op basis van 30K km per jaar (want onderhoud nihil en 30k km per jaar rijden geloof ik ook niet echt, althans, dan doe je geen 3 jaar met een 3k picanto (gelukjes daargelaten)
Wat filters en olie kost weinig.
De huidige Picanto heb ik nu ruim 45K mee gereden.
Duurste was 2 nieuwe bandjes afgelopen apk.
Olie en filters is tientjes werk net als remblokjes.
Ga je met dat spul naar de garage voor een grote beurt ben je snel een paar honderd meer kwijt.
Die jongens moeten nou eenmaal ook geld verdienen.
En het gaat niet zo zeer om het terug willen verdienen ik heb sowieso al niet veel geld voor een auto over omdat ik daar niks mee heb.
Maar de kosten en het gemak van gebruik van een ev moeten niet overstijgen onderdoen voor de huidige ice.
De Opel ampera 60kwh voor 20K past wel redelijk in het plaatje van wat ik denk dat past. Dan heb je nog een redelijke recente auto met niet gek veel kilometers.
De nieuwe banden voor de Opel zullen wel een pak duurder zijn dan de kruiwagen wielen van de picanto...
De Leaf heeft nog wat in te halen althans van wat ik lees..
Iets met lastige stekkers en geen koeling op de accu etc.
Wij wonen ook onder nap..wheli schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:26:
Het kritieke punt wanneer iemand een beslissing durft of kan nemen valt of staat met het gewicht van de argumenten. @Ronald.42 vindt gebruiksgemak belangrijk en het is ontegenzeggelijk waar dat fossiele brandstoffen handig zijn. Extreem hoge energiedichtheid en gemakkelijk transport. Topspul met het nadeeltje dat de aarde steeds minder leefbaar wordt voor steeds meer diersoorten.
Veel mensen wilden geen warmtepomp voor 2021 omdat ze duur waren en gas was goedkoop. Zodra de laatste variabele veranderde wilde ineens wel iedereen een warmtepomp.
Vroeger was iedereen tegen de wapenindustrie want oorlog is slecht. Toen viel Rusland Oekraïne binnen en besefte men dat wapens ook gebruikt worden ter verdediging. Geeft het argument een ander gewicht.
Ik woon enkele meters onder zeeniveau en neem de zeespiegelstijging uiterst serieus. Voor mij is gebruiksgemak ineens minder belangrijk.
(Iedereen is bewust overdreven)
Maar dat helpt nog niet in de besluitvorming.
Maar soms voel ik me net een carnivoor op een vegan feestje hier

Sleuteltje op advies van @Superbeagle binnengekregen waarvoor dank! Nu kan ik 1 van de 3 ventieltjes bewegen maar de 2 andere lijken muurvast te zitten en willen zowel niet naar links als naar rechts. Gebeurt dat vaker? Zal het eens een hefboom proberen te maken met een tang.JPtjeeNL schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:18:
Weet iemand toevallig hoe ik deze WTH ventielen kan afstellen? Heb overal naar handleidingen gezocht maar krijg daar helaas geen duidelijkheid over. De linker en midden zouden helemaal open moeten staan en rechts op stand 3. Thanks!
[Afbeelding]
Ik heb het expres zonder oordeel geschreven, wel goed om verschillende meningen te hebben want anders ga je te veel in je bubbel leven.Ronald.42 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:47:
[...]
Wij wonen ook onder nap..
Maar dat helpt nog niet in de besluitvorming.
Maar soms voel ik me net een carnivoor op een vegan feestje hier
Hoe kleiner en goedkoper je auto hoe lastiger de businesscase voor een elektrische auto. En inderdaad helpt het overheidsbeleid niet mee.
Mijn schoonouders hebben de leaf e+ tekna maar dat is geen goedkope auto. Ik ben er mee naar Italië geweest met een baby en dat was echt wel heel veel geduld oefenen. In NL voldoet hij prima.
Nou... niet in een bos (da's lastig met zonnepanelen vaak) maar wel op het platteland in the middle of nowhere zegmaar.
Daar zijn we over het algemeen wat praktischer en makkelijker ingesteld.
M'n pelletkachel is gewoon nog steeds heel fijn om te hebben als backup (duurzaam of niet) en moet gewoon af en toe even draaien.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Tsja, eigenlijk tegelijk wel en niet. Soort van "Schrödinger's zuigen"?
Ik ben toe aan weekend
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dus als de kale prijs 0 of lager is ook 0 belasting per kWh en als die hoog is ook hoge belasting. Dit itt minimaal 17 ct/kWh heffingen en iets hoger (BTW) bij hoger kale prijzen. In dit geval dan ook geen vermindering energiebelasting meer, geen saldering en mogelijk een vaste belasting op de aansluiting (of hogere netbeheerderkosten).
Als je bij veel zon en/of wind letterlijk gratis kWhs van het net kunt trekken en op de fossiele piek in de winteravond serieus moet dokken, dan maakt dat een thuisbatterij en/of slimmer sturen van verbruik beduidend aantrekkelijker, net als EVs overigens. Meer PV ook want hoe minder je hoeft af te nemen van het net hoe beter.
Uiteraard moet de belasting op gas dan ook omhoog om een warmtepomp altijd rendabeler te maken dan gas.
Wat is hier op tegen vanuit een conceptueel perspectief? De precieze belasting kan aangepast worden om een bepaalde uitkomst voor de staat of Jan Modaalhuis te krijgen, het gaat mij erom dat het wmb afgelopen moet zijn met aansporen om duurzame energie weg te pissen door curtailment en door hoge flat-fee belasting eigen alle prikkel uit dynamische tarieven weg te halen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Conceptueel doen we het vandaag wel leuk: de goulash staat op max 300w, 100% eigen zonnestroom, te pruttelen en is straks gewoon mooi klaar als ik thuiskom.
@Termy Wellicht omdat het anders wel heel aantrekkelijk wordt om alles COP1 af te gaan stoken, waar het net gewoon niet op berekend is.
[ Voor 19% gewijzigd door silverball op 03-11-2023 15:01 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Het lastige met dit soort zaken vind ik altijd dat je te maken hebt met zowel mensen die niet willen en waarvoor een prikkel misschien kan werken, als ook met mensen die niet kunnen, waarvoor zo'n prikkel dan weer een probleem kan worden, wat weer gecompenseerd moet worden etc.Termy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:56:
In het kader van prikkels voor verandering naar elektrificatie en aansporen van de transitie: is er een goede reden waarom de belasting op stroom niet volledig naar rato van de kale prijs gaat?
Dus als de kale prijs 0 of lager is ook 0 belasting per kWh en als die hoog is ook hoge belasting. Dit itt minimaal 17 ct/kWh heffingen en iets hoger (BTW) bij hoger kale prijzen. In dit geval dan ook geen vermindering energiebelasting meer, geen saldering en mogelijk een vaste belasting op de aansluiting (of hogere netbeheerderkosten).
Als je bij veel zon en/of wind letterlijk gratis kWhs van het net kunt trekken en op de fossiele piek in de winteravond serieus moet dokken, dan maakt dat een thuisbatterij en/of slimmer sturen van verbruik beduidend aantrekkelijker, net als EVs overigens. Meer PV ook want hoe minder je hoeft af te nemen van het net hoe beter.
Uiteraard moet de belasting op gas dan ook omhoog om een warmtepomp altijd rendabeler te maken dan gas.
Wat is hier op tegen vanuit een conceptueel perspectief? De precieze belasting kan aangepast worden om een bepaalde uitkomst voor de staat of Jan Modaalhuis te krijgen, het gaat mij erom dat het wmb afgelopen moet zijn met aansporen om duurzame energie weg te pissen door curtailment en door hoge flat-fee belasting eigen alle prikkel uit dynamische tarieven weg te halen.
Dat (oa?) Stedin bezig is met het uiten van allerlei wensen met betrekking tot toekomstig gebruik van thuisaccu's maakt dat ik persoonlijk ook al weer niet vrolijker word van dat idee (Solarmagazine.nl 1 nov jl.).
Dan gaan de energiebelasting inkomsten enorm schommelen van jaar tot jaar en kan je moeilijk beleid maken. Bovendien is een belastingverhoging in tijden van hoge prijzen extra inflatoir. Je ziet juist het omgekeerde: in tijden van hoge prijzen wordt er druk op de overheid gelegd om de belastingen te verlagen, en in tijden van lage prijzen is het makkelijk om de belastingen te verhogen.Termy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:56:
In het kader van prikkels voor verandering naar elektrificatie en aansporen van de transitie: is er een goede reden waarom de belasting op stroom niet volledig naar rato van de kale prijs gaat?
Teveel mensen hebben geen keus om van het gas af te gaan, en zijn afhankelijk van de lange termijn plannen van hun woningcorporatie of netbeheerder.Uiteraard moet de belasting op gas dan ook omhoog om een warmtepomp altijd rendabeler te maken dan gas.
De kale prijs geeft al een behoorlijke prikkel om minder te verbruiken, en dat heeft ook behoorlijk effect, het verbruik van huishoudens ligt een stuk lager dan twee jaar geleden.
[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 03-11-2023 15:21 ]
Nog zo'n apparaat waar je weinig meer van hoort is een snelkookpan. Wij gebruiken die ook graag voor bijvoorbeeld goulash, hachee of draadjesvlees. Daarmee is het gerecht hier overdag op inductie in ongeveer een uur tot anderhalf uur klaar, ook op eigen zonnestroom.silverball schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:57:
Wij hebben een slowcooker gekregen. Een aantal jaren geleden waren die apparaten helemaal 'in', uiteindelijk gebruikt niemand ze.
Conceptueel doen we het vandaag wel leuk: de goulash staat op max 300w, 100% eigen zonnestroom, te pruttelen en is straks gewoon mooi klaar als ik thuiskom.
@Termy Wellicht omdat het anders wel heel aantrekkelijk wordt om alles COP1 af te gaan stoken, waar het net gewoon niet op berekend is.
Leuk om te lezen dat meer mensen op die manier er mee om gaan
Weet je wel zeker dat die (bv) 300 continue pakt, en niet met een thermostaat 2200 watt in- en uitschakelt? Dat laatste is nl veel goedkoper om te maken.silverball schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:57:
Wij hebben een slowcooker gekregen.
-edit-
Verhip, als ik Google naar "slowcooker aansluitwaarde" zie ik dat de paar die ik zo gauw even bekijk idd een aansluitwaarde hebben van zo 0,28 - 0,32 kW. Dat is echt nice, moet ik misschien ook maar eens naar kijken.
[ Voor 42% gewijzigd door JeroenH op 03-11-2023 16:06 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
De data van de slimme meter suggereert van wel. bovendien:JeroenH schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:49:
[...]
Weet je wel zeker dat die (bv) 300 continue pakt, en niet met een thermostaat 2200 watt in- en uitschakelt? Dat laatste is nl veel goedkoper om te maken.
-edit-
Verhip, als ik Google naar "slowcooker aansluitwaarde" zie ik dat de paar die ik zo gauw even bekijk idd een aansluitwaarde hebben van zo 0,28 - 0,32 kW. Dat is echt nice, moet ik misschien ook maar eens naar kijken.
volgens tristar max 180w. Dus nog minder
:fill(white):strip_exif()/f/image/2qY3EXknPMqMMVU1W4mpXFBw.png?f=user_large)
Als je lang kunt wachten op je eten kun je ook een hooikist overwegen: https://www.hooimadam.com/ voor sommige gerechten is dit echt ideaal (rijstepap bijvoorbeeld, niet roeren, aanzetten tijdens het koken, in de zak, na het eten meteen goed)JeroenH schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:49:
[...]
Weet je wel zeker dat die (bv) 300 continue pakt, en niet met een thermostaat 2200 watt in- en uitschakelt? Dat laatste is nl veel goedkoper om te maken.
-edit-
Niet als je de vaste belasting zodanig maakt dat het netto voor Jan Modaal gelijk is. Veelgebruikers betalen dan meer (als ze vooral op piekmomenten gebruiken) en weiniggebruikers minder. Het is niet bedoeld als een belastingverhoging maar een verschuiving om een grotere prikkel te geven en vooral om reëel om te gaan met hernieuwbare energie. Het is onzin om daar zwaar de marginale kosten te belasten aangezien die zo laag zijn en geen negatieve impact hebben zoals fossiel.Dreamvoid schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:19:
Dan gaan de energiebelasting inkomsten enorm schommelen van jaar tot jaar en kan je moeilijk beleid maken. Bovendien is een belastingverhoging in tijden van hoge prijzen extra inflatoir. Je ziet juist het omgekeerde: in tijden van hoge prijzen wordt er druk op de overheid gelegd om de belastingen te verlagen, en in tijden van lage prijzen is het makkelijk om de belastingen te verhogen.
Wederom, ik bedoel niet per se dat gas onbetaalbaar gemaakt moet worden, maar het mag gewoon niet goedkoper zijn dan een warmtepomp onder gemiddelde omstandigheden met de huidige energiemix in de winter.Teveel mensen hebben geen keus om van het gas af te gaan, en zijn afhankelijk van de lange termijn plannen van hun woningcorporatie of netbeheerder.
De kale prijs geeft al een behoorlijke prikkel om minder te verbruiken, en dat heeft ook behoorlijk effect, het verbruik van huishoudens ligt een stuk lager dan twee jaar geleden.
Mijn punt is dus (ik zit zelf dynamisch) dat er bijzonder weinig prikkel is om te sturen want de verschillen zijn gewoon erg klein. Vanochtend 17 ct met harde wind en weinig vraag en in de avond op de top 31 ct maar gemiddeld schommelt het rond de 25 ct. Als je kijkt naar de kale prijs zijn de verschillen in absolute zin veel groter. Rond de 0 in de nacht en 11 ct in de avond.
Het enige waar ik echt een beetje voor kijk is het opladen van de auto. Nu de zon het begint af te laten weten met m'n relatief kleine platte set is het wel boeiend om de piek te vermijden maar veel spannender dan 'laden in de nacht' wordt het waarschijnlijk niet aangezien ik nu ook overdag niet echt lage prijzen meer zie tenzij het serieus hard waait in het weekend.
@Sjamo Iemand valt altijd buiten de boot. Met een netto neutrale verandering van de belastingen hoeft dat op zich helemaal niet (het gaat me tenslotte alleen over de belastingen, daar gaat alleen de staat over, niet de markt). Daarnaast is de gedachte dat dit de transitie verder aanzwengelt en daarmee zullen uiteindelijk ook de kosten dalen van de armsten omdat ze niet meer in de aap gelogeerd zijn door duur gas van Poetin, bv.
@silverball Ja, dat is misschien een punt. Maar hoe vaak is het nu echt 0 ct/kWh? En hoe is dit anders dan een auto laden op 11 kW? Of het net het aankan zal moeten blijken, want dit gaat toch wel gebeuren (hopelijk niet met COP1 maar wel elektrisch).
[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 03-11-2023 16:33 ]
Mee eens maar dat comfort valt niet noodzakelijk weg bij een elektrische auto die je thuis (en:of op de werkplek, op bestemming,....) kan opladen.wheli schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:26:
Het kritieke punt wanneer iemand een beslissing durft of kan nemen valt of staat met het gewicht van de argumenten. @Ronald.42 vindt gebruiksgemak belangrijk en het is ontegenzeggelijk waar dat fossiele brandstoffen handig zijn. Extreem hoge energiedichtheid en gemakkelijk transport. Topspul met het nadeeltje dat de aarde steeds minder leefbaar wordt voor steeds meer diersoorten.
Je moet bij elektrisch rijden het oude fossiele standpunt laten vallen (voltanken en dan bijna leegrijden, terug voltanken, enz.....) en tussen je oren de switch maken en laden wanneer het kan. Wie thuis (en of op het werk) kan tanken zal dan weinig nadeel ondervinden. Je moet ook niet meer naar een tankstation, al duurt dat maar vijf minuten. Thuis laden neemt maar een paar seconden van je persoonlijke tijd in beslag => diegene die met de auto thuis komt plugt in en diegene die vertrekt ontkoppelt. Moeilijker is het niet.
Doordat arme mensen vaker een klein huis hebben (ook slechter geïsoleerd, I know) zitten ze vaker op een laag verbruik. Dus dit beleid is aardig sociaal.
Als de saldering over 1.3 jaar naar 64% gaat verwacht ik dat veel meer mensen overstappen op dynamisch
Ik heb die auto al en kan ook thuis niet laden. Dus ik weet precies de nadelen. Toen hier 2 jaar geleden 30 cm sneeuw lag en iedereen thuis ging werken maar ik (zorg) wel op mn werk moest zijn heb ik echt wel ff stress gehad. Op vakantie met een nét slapende baby moeten laden kan echt wel vervelend zijn.IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:01:
[...]
Mee eens maar dat comfort valt niet noodzakelijk weg bij een elektrische auto die je thuis (en:of op de werkplek, op bestemming,....) kan opladen.
Je moet bij elektrisch rijden het oude fossiele standpunt laten vallen (voltanken en dan bijna leegrijden, terug voltanken, enz.....) en tussen je oren de switch maken en laden wanneer het kan. Wie thuis (en of op het werk) kan tanken zal dan weinig nadeel ondervinden. Je moet ook niet meer naar een tankstation, al duurt dat maar vijf minuten. Thuis laden neemt maar een paar seconden van je persoonlijke tijd in beslag => diegene die met de auto thuis komt plugt in en diegene die vertrekt ontkoppelt. Moeilijker is het niet.
Ik ben meer dan pro elektrisch rijden maar alle tegenargumenten wegvagen is niet reëel.
Hangt ervan af hoe alles evolueert. De overheid moet haar inkomsten nl. op peil houden en belastingen op energie is daar altijd een stevige pijler in geweest.wheli schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:03:
Doordat arme mensen vaker een klein huis hebben (ook slechter geïsoleerd, I know) zitten ze vaker op een laag verbruik. Dus dit beleid is aardig sociaal.
Als de saldering over 1.3 jaar naar 64% gaat verwacht ik dat veel meer mensen overstappen op dynamisch
Hier (Vlaanderen) staat het salderen (op een kleine groep met een terudraaiende teller na maar die kunnen ook niet naar een dynamisch tarief) en is een dynamisch tarief (onder de huidige regelgeving) nog minder interessant. Je betaalt er capaciteitstarief berekend op vermogen op, je betaalt doorgaans een hogere vaste vergoeding aan de leverancier , de BTW en heffingen per kWh zijn exact hetzelfde als op een vast of variabel contract bij afname en bij teruglevering kan je die heffingen en BTW niet recupereren. Je krijgt gewoon de uurprijs minus de fee van de leverancier en de uurprijs tijdens de periode dat PV produceert is gemiddeld lager dan bij een vast of variabel contract.
Geen enkele incentive, op een paar uitzonderingen na zoals mensen zonder PV en die een hoog stuurbaar verbruik hebben, om de massa richting dynamisch te sturen.
De gemiddelde politicus kent ook bitter weinig van de materie en is in se ook niet echt geïnteresseerd in de energietransitie. Dat is dan meer van "luister naar mijn woorden (en stem op mij) en kijk vooral daarna niet naar mijn (gebrek aan) daden.
Mijn mening daarover is dat de echte transitie er pas zal komen als het eigenlijk te laat is om nog een verschil te maken en tegen een hoge kostprijs voor iedereen die zelf niet genoeg proactieve maatregelen genomen heeft.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 03-11-2023 17:16 ]
Dat deed ik dan ook niet.wheli schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:05:
[...]
echt wel ff stress gehad. Op vakantie met een nét slapende baby moeten laden kan echt wel vervelend zijn.
Ik ben meer dan pro elektrisch rijden maar alle tegenargumenten wegvagen is niet reëel.
Ik schreef juist "voor wie thuis en/of op het werk kan laden" enz.
En dat het nog steeds in aankoop te duur is weten we ook. Wie op jaarbasis niet al te veel km rijdt krijgt dat prijsverschil (volgens de huidige situatie) met een ICE er nooit uit. En dat beloofde "goedkoper worden" van EV's blijft ook maar duren.
Ik heb sinds 2018 geen eigen auto meer en wanneer mijn huidige partner geen elektrische auto had (we moeten beiden het huis niet uit wanneer we dat zelf niet willen dus bij sneeuw blijven we gewoon beiden thuis)
op kosten van de werkgever zou ik ook niet elektrisch rijden.
Voor mij is een auto ook slechts een vervoermiddel van A naar B en ik vind een nieuwe ICE al belachelijk veel geld kosten, laat staan dat ik een nieuwe elektrische zou kopen.
Had dan gewoon gezegd dat je eigenlijk geen andere baan wil en niet met de fiets naar het werk want met die combinatie van eisen is de kans uitermate klein dat die door een andere werkgever ingewilligd gaan worden zonder enige intentie om van locatie te veranderen.Ronald.42 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:26:
[...]
Inkomsten tussen 80 en 90k bruto jaarbasis
Vrijheden eigen werktijden grotendeels bepalen
.......
We hebben het gewoon prima hier.
Ik heb ooit ergens gelezen:JPtjeeNL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:48:
[...]
Sleuteltje op advies van @Superbeagle binnengekregen waarvoor dank! Nu kan ik 1 van de 3 ventieltjes bewegen maar de 2 andere lijken muurvast te zitten en willen zowel niet naar links als naar rechts. Gebeurt dat vaker? Zal het eens een hefboom proberen te maken met een tang.
Beweegt het niet en hoort het te bewegen, gebruik WD40.
Beweegt het en hoort het niet te bewegen, gebruik duct-tape.
Het punt lijkt toch niet helemaal over te komen. Ik redeneer niet vanuit mijn situatie, ik observeer slechts hoe ik dynamisch ervaar. Voor mij maakt het vrijwel niet uit of ik variabel of dynamisch zit en is het meer sport en toekomstgericht om er iets mee te proberen te doen.Dreamvoid schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:50:
Je redeneert voornamelijk vanuit je eigen situatie - natuurlijk zijn de mensen die in de positie zitten dat ze heel dynamisch in hun verbruik kunnen zijn, er voorstander van dat ze daarvoor extra beloond moeten worden. Mensen die niet in die situatie zitten, die zijn tegen een lastenverzwaring. Je zal toch een fair evenwicht moeten vinden.
Daarnaast is dus het grote punt dat het GEEN lastenverzwaring moet zijn, zeker niet voor degenen die weinig kunnen dragen. Welk enorme elektragebruik hebben mensen in de sociale woningbouw in de avondpiek? Zolang je geen warmtepomp en/of EV hebt is het allemaal niet zo spannend. Het probleem/punt is dus dat je meer wilt aanmoedigen om slim om te gaan met grootverbruikers zoals WP en EV.
@wheli Die vermindering is onafhankelijk van je verbruik dus ik snap niet zo goed hoe die aanspoort tot een ander verbruiksprofiel. Misschien dat minder verbruik aantrekkelijk is om geen netto kosten te maken (voor minima) maar wederom: dat het netto hier op uit komt is prima.
Eens met @IvoB2 in deze (shock, horror
Als je 500 m³ gas voor 1,2 afneemt betaal je 600 euro. Minus 500 is 100 euro.Uiteraard moet de belasting op gas dan ook omhoog om een warmtepomp altijd rendabeler te maken dan gas.
Als je 5000 m³ gas afneemt voor 1,2 euro betaal je 6000 euro minus 100 is 5900.
Het percentage wat je terugkrijgt van de overheid is in de sociale huurwoning dus vele malen groter dan in de villa oftewel de villa betaalt veel meer belasting en dat stuurt aan op vervanging door een warmtepomp. Daar zit ook de meeste winst
Daar trigger je mij. Vrijdagavond repetitie, ik was in Lelystad, sneeuw , ijs en alles, was 5 uur lang voorzichtig onderweg naar zuiden. Kom thuis, telefoon, repetitie afgelast, vanwege sneeuw op de weg. Je moet er wel wat voor over hebben !wheli schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:05:
[...]
Ik heb die auto al en kan ook thuis niet laden. Dus ik weet precies de nadelen. Toen hier 2 jaar geleden 30 cm sneeuw lag en iedereen thuis ging werken maar ik (zorg) wel op mn werk moest zijn heb ik echt wel ff stress gehad. Op vakantie met een nét slapende baby moeten laden kan echt wel vervelend zijn.
20 Jaar later reed ik elektrisch, dat had ik nooit durven dromen. Dat vermogen, die accu ? Kon dat echt nu ? Als HTS-er informatietechniek was het echt heel bijzonder, aangezwengeld door Tesla, maar nu gelukkig geadopteerd door allen. Terugverdientijd maakt dan ook niets uit.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Lol, zal dat eens proberen. Hoop dat ik er tussenkom met de WD40!Superbeagle schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:16:
[...]
Ik heb ooit ergens gelezen:
Beweegt het niet en hoort het te bewegen, gebruik WD40.
Beweegt het en hoort het niet te bewegen, gebruik duct-tape.
Ja dat is prima. Dit geldt natuurlijk wel alleen als je daadwerkelijk weinig hoeft te stoken. Ik vraag me af hoe dat zit in een energielabel F of slechter huis in een beetje strenge winter, zelfs als het een relatief klein huis is. Als dit goed gedekt wordt door de vermindering belasting dan geen bezwaar. Een gestaffelde belasting zou natuurlijk ook kunnen.wheli schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:39:
Ik doelde op
[...]
Als je 500 m³ gas voor 1,2 afneemt betaal je 600 euro. Minus 500 is 100 euro.
Als je 5000 m³ gas afneemt voor 1,2 euro betaal je 6000 euro minus 100 is 5900.
Het percentage wat je terugkrijgt van de overheid is in de sociale huurwoning dus vele malen groter dan in de villa oftewel de villa betaalt veel meer belasting en dat stuurt aan op vervanging door een warmtepomp. Daar zit ook de meeste winst
Hoe er ook gesleuteld moet worden aan de belastingknoppen, een warmtepomp is altijd efficiënter dan gas op extreme kou na (praktisch niet voorkomend in NL) dus moet ook goedkoper zijn om te gebruiken (aankoop gaat het hier niet om).
Onze stofzuiger (Rowenta RO7260) verbruikt continu ca 550Watt en zuigt goed op zowel tegelvloer als tapijt. Tijdens het zuigen zie ik nauwelijks pieken al zou ik voor het nauwkeurig bepalen hiervan de stofzuiger apart moeten loggen.Sjamo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:32:
[...]
Helaas nog geen volwaardige vervanger (de mijne heeft wat moeite met de hoekjes bij het plafond).
Een consumentenzuiger wekt mij de indruk doorgaans geoptimaliseerd te zijn voor design en features voor de folder, waar een "zakelijke" zuiger (Henry is een bekende) geoptimaliseerd is voor gebruiksgemak en betrouwbaarheid. Goed voorbeeld is de automatische oprolfunctie die handig lijkt maar na een jaar of twee niet meer het hele snoer naar binnen trekt, waar zakelijke stofzuigers een handmatig systeem hebben dat praktisch onverwoestbaar is en überhaupt te fixen is.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bekend. Wij waren een vermogen kwijt aan stofzuigerzakken, het is niet leuk meer wat die kosten. Inmiddels een jaar of 10 zakloos, heerlijk.wheli schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:31:
Vergeet de stofzuigerzakken niet! Wij hebben nu 5 jaar een stofzuigerzakloze stofzuiger met HEPA filter wat je kan wassen. Scheelt veel geld aan zakken en zuigt m.i. net zo goed als mét zak.
Ik ga de andere, eerder genoemde tips straks ook eens bekijken. Dank daarvoor.
Mijn ervaring is dat mijn Miele stofzuigers ( heb er 3) pas na een jaar of tien problemen krijgen met de oprolautomaat.Proton_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:45:
Een robotstofzuiger is veruit het zuinigst - bldc motor, geen leidingweerstand in slang en stang.
Helaas nog geen volwaardige vervanger (de mijne heeft wat moeite met de hoekjes bij het plafond).
Een consumentenzuiger wekt mij de indruk doorgaans geoptimaliseerd te zijn voor design en features voor de folder, waar een "zakelijke" zuiger (Henry is een bekende) geoptimaliseerd is voor gebruiksgemak en betrouwbaarheid. Goed voorbeeld is de automatische oprolfunctie die handig lijkt maar na een jaar of twee niet meer het hele snoer naar binnen trekt, waar zakelijke stofzuigers een handmatig systeem hebben dat praktisch onverwoestbaar is en überhaupt te fixen is.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik weet niet waar jij je zakken koopt, maar voor de Mieles hangen ze gewoon in de Appie:wheli schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:31:
Vergeet de stofzuigerzakken niet! Wij hebben nu 5 jaar een stofzuigerzakloze stofzuiger met HEPA filter wat je kan wassen. Scheelt veel geld aan zakken en zuigt m.i. net zo goed als mét zak.
https://www.ah.nl/product...3RPgyAEAQYAyABEgI9ufD_BwE
Heb 5 katten, een hond, een konijn en een rat maar dit staat toch echt niet op mijn wekelijkse boodschappenlijstje.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Dat is inderdaad niet duur, ik had Philips die kostten toen ca 4-5 euro per zak. Met 2 kinderen en troep gaat er per 2 weken zo'n zak doorheen (edit: ik denk bij nader inzien wat minder vaak). Dus 10+ per jaar = ong 50 euro. Ik ga er niet aan failliet maar die zakken moeten ook gemaakt, getransporteerd en verwerkt worden in de afvalcentrale. Het KISS principe is dan dat je ze weglaat als dat mogelijk is.ds23man schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:44:
[...]
Ik weet niet waar jij je zakken koopt, maar voor de Mieles hangen ze gewoon in de Appie:
https://www.ah.nl/product...3RPgyAEAQYAyABEgI9ufD_BwE
Heb 5 katten, een hond, een konijn en een rat maar dit staat toch echt niet op mijn wekelijkse boodschappenlijstje.
Maar ieder zn ding, ik ben er blij mee
De door mij genoemde Rowenta is ook zonder zak: ideaal qua gebruiksgemak en inderdaad ook nog minder afval. Nooit meer eentje met zak. Idem voor de Philips stofzuiger die ik daar voor in huis gebruikte en nu als bouwstofzuiger en in de schuur nog steeds ingezet wordt.
Bij alle stofzuigers die ik tot nu toe gehad heb werkte het oprolmechanisme na een aantal jaren nog steeds prima. B.v. ook nog bij de Sebo die na 12 jaar het veld moest ruimen omdat de zuigkracht sterk afgenomen was. Behalve bij de Rowenta van nu: die moest al na een goed jaar geholpen worden met de laatste meter…
[/Het huishouden kroeg bericht]
Onverwoestbaar is onze consumentenstorfzuiger (hopelijk) niet maar na 8 jaar doet de automatische oprolfunctie van het snoer het nog altijd zonder haperen.Proton_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:45:
Goed voorbeeld is de automatische oprolfunctie die handig lijkt maar na een jaar of twee niet meer het hele snoer naar binnen trekt, waar zakelijke stofzuigers een handmatig systeem hebben dat praktisch onverwoestbaar is en überhaupt te fixen is.
Ook moeilijk te vergelijken tussen verschillende gebruikers want er staat geen teller op.
Kan me ook niet meer herinneren de laatste keer dat ik nog een stofzuiger met een zak in gebruik heb gehad.
Inhoud gaat hier gewoon op de composthoop.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 05-11-2023 15:01 ]
/f/image/NzA06iTS362atLc4G6aXpOqm.png?f=fotoalbum_medium)
De laatste paar jaar schommelden we redelijk rondom de nul op jaarbasis, maar we hebben een plug-in Prius die we in 2023 meer gebruiken dan in 2022, we hebben een tijdje terug eindelijk de defecte vaatwasser vervangen, vorig jaar mijn Home Assistant van een Rsp Pi naar een laptop verhuisd en volgens mij ben ik meer gaan wassen (opgroeiende kinderen). Allemaal zaken die het elektriciteitsverbruik verhogen. Denk dat we nu op een netto verbruik van zo'n 500 kWh per jaar uit zullen komen.
Misschien plaats ik op het kleine uitbouwtje aan de voorkant nog eens een 400Wp paneel o.i.d om het weer "recht te trekken". Maar netto 500 kWh voor een druk vierpersoons huishouden lijkt me niet gek.
Hier was dat 3e week oktober. Incl BEV. Nb. sinds half mei 3150 WP erbij op de muur, dus hopelijk komend jaar pas eind november door deze grens.JeroenH schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:39:
Gisteren 6 november passeerden we hier "nul op de meter":
[Afbeelding]
De laatste paar jaar schommelden we redelijk rondom de nul op jaarbasis, maar we hebben een plug-in Prius die we in 2023 meer gebruiken dan in 2022, we hebben een tijdje terug eindelijk de defecte vaatwasser vervangen, vorig jaar mijn Home Assistant van een Rsp Pi naar een laptop verhuisd en volgens mij ben ik meer gaan wassen (opgroeiende kinderen). Allemaal zaken die het elektriciteitsverbruik verhogen. Denk dat we nu op een netto verbruik van zo'n 500 kWh per jaar uit zullen komen.
Misschien plaats ik op het kleine uitbouwtje aan de voorkant nog eens een 400Wp paneel o.i.d om het weer "recht te trekken". Maar netto 500 kWh voor een druk vierpersoons huishouden lijkt me niet gek.
/f/image/5A93TpzYIcoFnPetpU8VgDYS.png?f=fotoalbum_large)
n.b vorig jaar de 19 jaar oude miele wasmachine vervangen. De nieuwe weegt de was en dat scheelt toch wel flink in het verbruik (ca. halvering bij ons)
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 07-11-2023 09:37 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je hebt het dan waarschijnlijk over 500 kWh netafname en niet over 500 kWh elektriciteitsverbruik?JeroenH schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:39:
Dat zegt uiteraard weinig over het verbruik in een huishouden want volledig afhankelijk van de PV installatie (aantal Wp, oriëntatie, hellingshoek,....) en niets over het verbruik van dat huishouden.
Bij een goed georiënteerde woning en voldoende aantal zonnepanelen en 100% salderen is het niet echt een kunst om jaarlijks nul op de meter te hebben (of zelfs overschot).
Je moet er dan alleen voor zorgen dat op jaarbasis het aantal Wp (en hoeveel kWh dat in een slechts zonnejaar kan genereren) minstens gelijk is aan je jaarlijks verbruik.
De kunst begint pas wanneer er geen saldering meer is en je zelf voor de balans moet zorgen en iedere dag zo weinig mogelijk netafname dient na te streven.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2023 10:01 ]
We stoken vooral begane vloer, ~80m2. Waarvan de helft vloerverwarming, en de andere helft convectoren.
Daarmee zal ons stroomverbruik flink toenemen. Nu zijn er anderhalf jaar geleden al tien zonnepanelen geplaatst.
Opbrengst
:strip_exif()/f/image/GDWe20kaPO1Hc0LvRgy2JRNc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GrGuzSKEKmcE60at5pxD3qFE.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze panelen nemen ons ‘beste’ dak in beslag!
:strip_exif()/f/image/98kvlfgE07X0yrkvJF6ytqv0.jpg?f=fotoalbum_large)
(Noord is boven)
Heeft het zin om nog 6 panelen te laten plaatsen? Bijvoorbeeld op het platte dak ten oosten van het huis? Óf juist op het schuine dak enigszins noord-oost gericht?
In principe staan zonnepanelen volledig los van je verwarmingssysteem. Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen moeten we eerst weten hoeveel gas je nu verstookt voor verwarming (dus SWW er vanaf trekken). Ook je huidige elektraverbruik is belangrijk als je alles 'af wilt dekken' met zonnepanelen.murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:24:
Wij zijn aan het oriënteren op een warmtepomp. Het wordt of een Quatt of een Remeha Elga 4kw via Eneco.
We stoken vooral begane vloer, ~80m2. Waarvan de helft vloerverwarming, en de andere helft convectoren.
Daarmee zal ons stroomverbruik flink toenemen. Nu zijn er anderhalf jaar geleden al tien zonnepanelen geplaatst.
Opbrengst
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze panelen nemen ons ‘beste’ dak in beslag!
[Afbeelding]
(Noord is boven)
Heeft het zin om nog 6 panelen te laten plaatsen? Bijvoorbeeld op het platte dak ten oosten van het huis? Óf juist op het schuine dak enigszins noord-oost gericht?
Als de saldering er af is of als je een dynamisch contract kiest is je best dakvlak overigens oost of west meestal. Stroom is op die momenten veel duurder dan rond het middaguur.
Blijft de vraag of met PV en zonder saldering een dynamisch contract nog voordeliger is dan een variabel (hier in Vvlaanderenis er bij PV, op uitzondering na, al geen saldering meer en is met PV op jaarbasis een dynamisch elektriciteitscontract minder voordelig dan een varvariabewheli schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:32:
[...]
Als de saldering er af is of als je een dynamisch contract kiest is je best dakvlak overigens oost of west meestal. Stroom is op die momenten veel duurder dan rond het middaguur.
Hangt ook af van de individuele situatie. Voor mensen die aan thuiswerk kunnen doen ligt het hoogste verbruik ook niet meer noodzakelijk 's morgens en 's avonds.
En wie na afloop saldering kiest voor een thuisbatterij is het juist belangrijk om zoveel mogelijk PV op het zuiden te kunnen plaatsen ipv oost of west want dat genereert, zeker in de winter, op een etmaal meer energie op dan bij een andere oriëntatie.
Uiteraard indien men de keuze heeft. Bij een plat dak kan dat nog, bij een zadeldak ben je gebonden aan de reeds aanwezige oriëntatie en hellingshoek van het dak.
Voor wie PV en een warmtepomp heeft staat de verwarmingskost uiteraard niet los van het rendement uit PV.
Een dynamisch contract biedt ook geen zekerheid voor de toekomst want je bent nog steeds gebonden aan de prijzen van externe spelers (netbeheerder, overheid, energieleverancier).
Wanneer steeds meer mensen gaan overschakelen op een dynamisch contract en steeds meer gaan sturen op de goedkoopste uren lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat die externe spelers (die hun inkomsten op hetzelfde peil willen houden) ook gaan bijsturen. Al is het maar door de vaste kosten te verhogen (wat je hier ook al ziet bij dynamische contracten).
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2023 11:45 ]
Desalniettemin ligt ons zuidelijk dak helaas al vol. Er hadden twee panelen meer op gepast, maar daar hebben de vorige eigenaren niet voor gekozen.
We hebben nog vrij: noord-oost, noord én plat dak ten oosten van de woning. Voor mijn gevoel hebben al deze daken vooral veel schaduw.
Ons verbruik is zo’n 2500kwh stroom en zo’n 1400m3 gas. Waarvan zo’n 1200m3 voor verwarmen.
Uiteindelijk zou ik helemaal van het gas af willen, maar dat zal nog wat doorontwikkelingen op het gebied van warmtepompen nodig hebben. Het huis is vrij groot (~240m2) en het zonnepanelen-gunstige dakoppervlak is dus vrij klein.
Ook hebben we veel m2 hr++ glas. Vooral in de woon- en eetkamer. Dat vegeteren naar hr+++ is een te grote investering, dat verdienen we nooit terug.
Last but not least: we hebben mechanische ventilatie. Ook een warmteslurper, begrijp ik.
Ons doel is vooral duurzaamheid. Besparing is mooi meegenomen, maar wat ons betreft bijvangst.
Even vlug gerekend, 1200 m³ voor verwarmen op gas geeft een 10.600 kWh elektrisch vermogen voor verwarming. Bij een WP met COP3 in het stookseizoen geeft dat een werkelijke energiebehoefte van 3534 kWh voor verwarming.
Wanneer er daarvan niets uit PV zou komen is de kost in vergelijking met gas makkelijk te berekenen.
Dat is enerzijds de kost voor 1200 m³ + de vaste kosten voor gas en anderzijds de all in kost voor 3534 kWh elektriciteit.
Die rekening kan ik niet voor je maken want de energiekosten voor gas en elektriciteit in NL en VL lopen nogal uiteen (hier met PV en DM geen vaste kosten voor elektriciteit en een all in verbruikskost van een 25-26 cent/kWh.
Is de COP hoger en kan een deel uit PV komen is elektrisch verwarmen nog voordeliger.
Momenteel leveren hier de panelen (5.6 kWP/5.0 kVA + 15 kWh batterijopslag) op 24 uur nog meer op dan de A2A WP verbruikt (1,2 tot 1,6 kWh per etmaal).
Zolang je in NL nog kan salderen kan je voor de WP ook de overproductie van de zomer verbruiken en zou de kost dan ook lager zijn.
[ Voor 82% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2023 12:32 ]
De opwek is op veel dagen in de winter nooit genoeg om je warmtepomp te laten lopen, en zelfs als het lukt op een heldere dag lukt dat hooguit voor een paar uur omdat het daarnaast simpelweg te donker is.murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:06:
Ik zie de panelen en verwarming als onderdeel van een systeem. Waarbij de panelen de energie voor de warmtepomp opvangen, en de warmtepomp op haar beurt de warmte opvangt en door het huis verdeeld. Met die energie van de panelen.
De panelen en de verwarming samen zijn onderdeel van een administratief systeem dat salderen heet en waaruit de bodem op ieder moment kan gaan wegvallen.
Fysiek gezien is het nauwelijks een systeem, omdat je nauwelijks gelijktijdigheid van afname en opbrengst hebt, zowel over de dagen als de seizoenen zijn die twee een behoorlijke mismatch.
Je kan bv. in eigen opslag voorzien zodat je al de energie van de zonnepanelen niet direct moet verbruiken maar kan opslaan voor een later tijdstip.
Uiteraard zal je dan in de maanden december en januari nog netafname hebben (of je PV productie moeten verhogen) maar die netafname kost dan ook minder (zeker wanneer je de overproductie in de zomer en tussenseizoenen nog kan verkopen) dan een gasaanluiting.
Om een praktisch voorbeeld te geen: netafname kost mij een 25 tot 26 cent/kWh. Neem 26 cent.
Voor teruglevering (zonder salderen) krijg ik dit jaar minstens 11 cent.
Op jaarbasis produceren mijn panelen iets meer dan mijn verbruik in full electric modus (dus 100% verwarmen op A2A en A2W). Wat ik dan tussen half november en half februari nog van het net moet afnemen kost mij all in 15 cent/kWh (zonder rekening te houden met de nog hogere inkomsten door teruglevering voor de opwek die je zelf niet verbruikt).
Wanneer men dan, extreem gesteld, voor verwarming en SWW 1500 kWh bijkomend van het net zou moeten afnemen voor de WP is dat een kost van 225 €. Een bedrag waar je nauwelijks de vaste kosten van gas mee kan betalen, laat staan de verbruikskosten.
In se gaat her er niet om dat een WP 7/24 365 en dagen per jaar op de eigen zonnepanelen moet kunnen draaien maar wat de energiekost op jaarbasis is wanneer je de vergelijking tussen gas en elektriciteit maakt.
Wanneer deze dan niet hoger is dan gas en je elektriciteit voor een groot deel komt uit eigen opwek (en eventueel eigen opslag) en voor de rest uit een 100% groen elektriciteitscontract lijkt me de combinatie van PV en WP een no brainer.
[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2023 12:46 ]
Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, vooral de hoofdstukjes
Goede isolatie maakt je huis niet per sé geschikt
Slechte isolatie maakt je huis niet per sé ongeschikt
Een warmtepomp werkt slecht op zonne-energie
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Proton_ beide Quatt en Eneco raadden ons deze hybride warmtepompen aan. Ik denk dat dat deels gedreven is door onze wens voor een enigszins stille oplossing. Jij zou aanraden om voor bijvoorbeeld de dubbele Quatt oplossing te gaan? Nadeel lijkt mij het veel hogere ‘standy’ verbruik?
De Remeha Elga Ace is er ook in 6kW (na subsidie ~€5k, tegen ~€4k voor de 4kW).
@ASW1 je hebt vast gelijk. Helpt mij echter niet in mijn keuzes…
Ik zou niet voor een hybride oplossing gaan. Als je nu toch gaat investeren ga dan voor all-electric. Dan kan je ook echt van gas af en bespaar je ook op het vastrecht.murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:51:
@Proton_ beide Quatt en Eneco raadden ons deze hybride warmtepompen aan. Ik denk dat dat deels gedreven is door onze wens voor een enigszins stille oplossing. Jij zou aanraden om voor bijvoorbeeld de dubbele Quatt oplossing te gaan? Nadeel lijkt mij het veel hogere ‘standy’ verbruik?
De Remeha Elga Ace is er ook in 6kW (na subsidie ~€5k, tegen ~€4k voor de 4kW).
Zie bijvoorbeeld: https://schimmeltechniek.nl/geen-hybride-warmtepomp-meer/
Misschien kan het de keuzes juist vereenvoudigen wanneer je die samenhang loslaat.murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:51:
Elektrificeren is een prima idee, ben zelf tegen hybride omdat het een soort rare tussenoplossing is waarbij je nog steeds €300 alleen aan vastrecht per jaar betaalt om het gas te houden.
Al begrijp ik dat veel mensen toch bij hybride uitkomen omdat ze wel iets willen doen maar het budget niet hebben om gasvrij te worden. Toch zou ik dat laatste altijd als initiële inzet nemen. Als het niet uitkan spaar dan nog een paar jaar totdat het wel kan, ipv dat je weer minstens 10 jaar aan zo'n hybride systeem vastzit (en ook 3k aan vastrecht hebt uitgegeven voor gas die je ergens anders aan had kunnen besteden)
Daarnaast, helemaal los ervan heb je zonnepanelen, ook een prima idee als is de terugverdientijd op dit moment erg onzeker. Net als met een warmtepomp is het ook een beetje een gok omdat je niet weet wat de toekomst brengt.
In de meeste situaties is het gas alleen nodig om SWW te produceren, en dat kan ook met een warmtepomp en een boiler.
Wat is je angst voor herrie? Een CV ketel maakt ook geluid. Als die op een open zolder staat hoor je dat ook, en dat hoor je elke keer dat hij aan gaat. Met dit weer hoor je een warmtepomp niet, die hoor je alleen als het vriest en hij een flink vermogen moet leveren. Maar ook daar: dan kun je beter een wat grotere warmtepomp pakken zodat hij minder hoeft te werken.
Heb je wel een nadeel met start/stops in voor- en najaar.
Maar het eerste wat je je moet bekijken is hoeveel warmte je nodig hebt. Meet temperaturen van je CV, bereken warmtevraag uit je gasverbruik. En meet je gasverbruik per dag, niet per jaar.
Signatures zijn voor boomers.
De vraag is dan wat je met die extra zonnepanelen wil bereiken:murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:51:
@IvoB2 ik vroeg ook niet of een warmtepomp een goed idee ismijn vraag is of zonnepanelen bijplaatsen zinnig is, specifiek met onze ongunstige daksituatie. Een hybride warmtepomp komt er sowieso. Extra zonnepanelen kunnen we natuurlijk later alsnog plaatsen, dus misschien eerst de hybride warmtepomp regelen en een jaar ‘stoken’.
Je ochtend huishoudelijk verbruik meer indekken?
Meer opwekken om nog te kunnen gebruiken tijdens salderen?
Je verwarming met WP meer af te dekken na salderen?
Als je het puur financieel bekijkt, is de situatie natuurlijk voor iedereen anders. Ik kan me voorstellen dat in veel situaties een hybride WP (+ evt WPB) voor > 300 dagen per jaar voldoende is, waardoor je de helft van je gas bespaart. De investering voor een hybride is dan wellicht maar zo'n 30% van de investering voor full electric. Dan is de tvt korter.ASW1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:33:
[...]
Misschien kan het de keuzes juist vereenvoudigen wanneer je die samenhang loslaat.
Elektrificeren is een prima idee, ben zelf tegen hybride omdat het een soort rare tussenoplossing is waarbij je nog steeds €300 alleen aan vastrecht per jaar betaalt om het gas te houden.
Al begrijp ik dat veel mensen toch bij hybride uitkomen omdat ze wel iets willen doen maar het budget niet hebben om gasvrij te worden. Toch zou ik dat laatste altijd als initiële inzet nemen. Als het niet uitkan spaar dan nog een paar jaar totdat het wel kan, ipv dat je weer minstens 10 jaar aan zo'n hybride systeem vastzit (en ook 3k aan vastrecht hebt uitgegeven voor gas die je ergens anders aan had kunnen besteden)
Daarnaast, helemaal los ervan heb je zonnepanelen, ook een prima idee als is de terugverdientijd op dit moment erg onzeker. Net als met een warmtepomp is het ook een beetje een gok omdat je niet weet wat de toekomst brengt.
Dat een full electric nog meer voordeel oplevert zou best kunnen, maar dat hangt echt van de situatie af. Soms moeilijk vooraf te zeggen. Een modulair systeem vind ik in dat kader wel erg gaaf.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Begrijp ik goed dat Quatt geen full-electric oplossing heeft en Eneco gasabonnementen verkoopt? Ik vind hun raad eigenlijk niet erg relevant.murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:51:
@Proton_ beide Quatt en Eneco raadden ons deze hybride warmtepompen aan.
Geluid is afhankelijk van de belasting; onder vollast wordt het meeste geluid gemaakt. Een hybride loopt bij +5 al onder vollast en zal dus waarschijnlijk meer geluid maken.Ik denk dat dat deels gedreven is door onze wens voor een enigszins stille oplossing.
Een 8 kW unit maakt minder geluid op 50% dan (2x) een 4 kW unit op 100%.
Ik zou aanraden om een plan voor gasloos te maken dit plan opknippen in onafhankelijke fases (bijvoorbeeld verwarming, douchewater, koken), bepalen wat elke stap oplevert (comfort, gemak, lagere stookkosten) en kost (tijd, €) en dan de fases na elkaar uitvoeren.Jij zou aanraden om voor bijvoorbeeld de dubbele Quatt oplossing te gaan?
Mogelijk komt daar uit dat de CV ketel nog even blijft hangen voor douchen, of dat je beter eerst de afgifte verbetert, maar dan hoef je later geen goed werkende warmtepomp af te danken of een heleboel installatiewerk overnieuw te doen.
Dat plan deel je in een nieuw topic waarin er onvermijdelijk op geschoten gaat worden. De helft van de reacties negeer je, de andere helft gebruik je om het plan te verfijnen en uiteindelijk heb je een doelmatige, future-proof oplossing waar je achter kunt staan.
We hebben een energie-adviseur over de vloer gehad.
Zinnig na-isoleren is niet haalbaar bij deze woning. Vrijwel de hele benedenverdieping is glas. Er is misschien 30m2 buitenmuur van baksteen, de rest zijn hr++ ruiten. Die allemaal vervangen is ondoenbaar, of beter onbetaalbaar. De zolder zou aan de binnenzijde nageisoleerd kunnen worden, maar daar stoken wij sowieso al niet.
Hij concludeerde dat een hybride-warmtepomp het hoogst haalbare is. Elektrisch verwarmen totdat de buitentemperatuur onder nul gaat, om specifiek te zijn. Maar dat volledig elektrisch onhaalbaar is zonder grote bouwkundige ingrepen. Alles van de voordeur (plus kozijn) tot alle glazen moeten dan vervangen. Dat is met bj1998 en hr++ glas uit 2006 ons een beetje te 'zonde'. Lijkt me ook weinig duurzaam, eigenlijk.
De cv staat voor de verwarming ingesteld op 45 C.
- Kijkend naar 4 & 5 november gebruikten we 5.5 m3 gas per dag.
- Oktober was de piek 7,3m3 op één dag, beide kinderen en mijn vrouw in bad.
- Het gemiddelde voor oktober is 3,3 m3 per dag.
Wij wonen hier sinds augustus, dus de data is wat schaars. Ik verwacht dat met vrieskou het verbruik omhoog schiet...
@Proton_ haha, fair points. Het vervelende is dat zelfs met een uitgebreid advies van een energie-adviseur, ik eigenlijk nog steeds kompleet verdwaald ben. Daardoor loert het gevaar dat wij niks doen, en gewoon vrolijk gas blijven stoken tot de overheid ons dwingt... Alles wordt alle kanten op beargumenteerd, en waarschijnlijk terecht ook.
Van isoleren krijg je nooit spijt was de conclusie van de adviseur. Maar laat ik nou net twee linkerhanden hebben

[ Voor 14% gewijzigd door murphsy op 07-11-2023 14:04 ]
Waar zou dat verschil dan in zitten? Er is een vergelijkbare opstelplaats nodig, geveldoorvoer, leidingwerk (dat je niet kunt optimaliseren, want je moet naar de ketel), elektrawerk...pietje63 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:52:
[...]
De investering voor een hybride is dan wellicht maar zo'n 30% van de investering voor full electric.
Een 2x grotere warmtepomp is zelf maar 30% duurder, de arbeid praktisch hetzelfde.
De grafiek geeft je alle informatie om die vraag te beantwoordenIvoB2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:59:
Je hebt het dan waarschijnlijk over 500 kWh netafname en niet over 500 kWh elektriciteitsverbruik?
Klopt, maar ik ben er nog altijd blij mee. Het is beter dan een huishouden wat 4MWh of meer verbruikt, toch?Dat zegt uiteraard weinig over het verbruik in een huishouden want volledig afhankelijk van de PV installatie (aantal Wp, oriëntatie, hellingshoek,....) en niets over het verbruik van dat huishouden.
Dat is waar, en daarom ben ik ook blij dat Home Assistant over een bepaalde periode kan weergeven hoeveel procent van onze elektriciteit op moment van verbruik door de zonnepanelen is geleverd - over 2023 tot nu toe dus 37%. Dat daalt misschien nog wel iets over de rest van dit jaar, maar dat maakt dus duidelijk dat bij wegvallen van salderen (en als ik niets aan ons verbruikspatroon verander) de financiële opbrengst van onze zonnepanelen met grofweg tweederde daalt. Nu liggen ze er alweer bijna vijf jaar dus dat maakt me niet heel veel uit, maar het schrikt nieuwkomers duidelijk wel af.De kunst begint pas wanneer er geen saldering meer is en je zelf voor de balans moet zorgen en iedere dag zo weinig mogelijk netafname dient na te streven.
De grote hoeveelheid data in HA maakt ook heel inzichtelijk hoe zinvol een thuisaccu van x kW en Y kWh zal zijn.
Het advies van Proton is goud waard: start een topic, vertel wat over je gebouw en vooral je afgiftesysteem (vvw? Of radiatoren? En indien radiatoren: welk type en welke afmetingen, excelletje maken).
Waarschijnlijk kan je net als heel veel mensen hier met een paar goede adviezen gewoon over op all electric.
Mijn tussenwoning is uit 1930, zeker niet optimaal geïsoleerd en ik heb een wp op een houten balkon staan boven de keuken. Ik heb geen problemen met geluid, hoog verbruik en het comfort is beter dan ooit.
Ook ik heb een bak zonnepanelen omdat het icm saldering belachelijk gunstig is. Maar die dingen staat los van elkaar zoals gezegd.
Je kunt dat simpel narekenen door je gasprijs om te rekenen naar €/kWh (1 m³ ~ 9 kWh warmte) en met de elektraprijs het breakeven-punt uit te rekenen. Bijvoorbeeld met €1,2/m³ en €0,29/kWh komt daar 2.2 uit, dat is de COP waarbij de warmtepomp net zo duur stookt als gas.
Dat leg je naast de specs van een warmtepomp (excuse my czech):
/f/image/5G6d87V0f2JJdpAHYEW0tfAb.png?f=fotoalbum_large)
En dan zie je dat een warmtepomp tot -12 goedkoper in gebruik is dan de gasketel. Zelfs bij -15 zit je niet in de kou maar betaal je maar 10% meer. Voor die paar uur per decennium (afhankelijk waar je woont) ga je natuurlijk geen vastrecht betalen.
Mening: Dit sommetje had de energie-adviseur moeten kunnen maken.
Voor jou specifiek zou ik je toch naar een apart topic willen bewegen
Het onhandige is dat we nog geen winter hebben meegemaakt in dit huis. Ons vorige huis is onvergelijkbaar.
Zouden jullie adviseren om te wachten tot ~mei om tegen die tijd met meer data aan de slag te gaan?
@Proton_ de adviseur zat er mogelijk te diep in, wat voor mij als leek een uiteindelijk te diffuus advies heeft opgeleverd. Ik zal die anonimiseren en toevoegen aan een eventueel topic.
NB: ik ben zelf ook vrijwillig energie adviseur en weet uit mijn 'groepje' dat het hardnekkige idee heerst dat alleen supermoderne woningen over kunnen op all electric. Dit advies wordt ook overal op het www rondgebazuind terwijl steeds meer mensen een mooie vloerverwarming hebben liggen en/of LTV convectoren.
De branche (goeden daargelaten) lijkt het ook prima te vinden om al die huizen 2x te verbouwen en om 2 onderhoudscontracten te hebben lopen.
Als je er pas sinds augustus woont zou ik de winter even afwachten. Misschien hebben we een kwakkelwinter zonder vorst, maar dan nog heb je meer inzicht in je gasverbruik.
Nogmaals: gasverbruik per dag opnemen en dan op mindergas.nl bijhouden. Dan kun je ook een goede inschatting maken wat -10 graden met het gasverbruik gaat doen.
Bedenk ook: als je full-electric gaat heb je geen vastrecht van het gas meer. Dat maakt de berekening een stuk positiver. Het is zonde om ook nog een paar honderd euro vastrecht te moeten betalen voor een paar honderd kuub gas.
Signatures zijn voor boomers.
Mijn versterker verbruikt 50 watt als ik CEC aan laat staan, hij gaat dus nooit op standby.
Kan ik hem met 2 smart plugs laten inschakelen als de tv aan gaat? Dus plug1 meet stroom x, tv is aan. Plug2 aan, waar versterker op zit.
Kan dit met een Shelly? Ik heb geen domotica systeem oid draaien. Wel Google home voor wat slimme lampen (2x Shelly).
Volgens mij kunnen Shelly pluggen dit niet op eigen houtje, daar zul je iets als Home Assistant o.i.d. achter moeten zetten voor de meet/schakelslimheid.michaeltb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:41:
Kan dit met een Shelly? Ik heb geen domotica systeem oid draaien. Wel Google home voor wat slimme lampen (2x Shelly).
Maar zoals hierboven gezegd, als dit het enige slimme is wat je wil ben je denk ik beter af met zo'n USB-stekkerdoos - of je zet de hele set op een stekkerblok met een echte schakelaar. Dat heb ik al decennia zo, en je hebt dan voor alles wat er op aangesloten zit 0 watt sluipverbruik. Klein nadeel kan zijn dat je TV box tijd nodig heeft om op te starten, maar wij zijn niet zulke haastige mensen dus het maakt ons niet uit.
Wanneer meer mensen gaan sturen op de goedkoopste uren dan worden die uren vanzelf minder goedkoop, precies hoe het hoort te werkenIvoB2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:42:
[...]
Een dynamisch contract biedt ook geen zekerheid voor de toekomst want je bent nog steeds gebonden aan de prijzen van externe spelers (netbeheerder, overheid, energieleverancier).
Wanneer steeds meer mensen gaan overschakelen op een dynamisch contract en steeds meer gaan sturen op de goedkoopste uren lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat die externe spelers (die hun inkomsten op hetzelfde peil willen houden) ook gaan bijsturen. Al is het maar door de vaste kosten te verhogen (wat je hier ook al ziet bij dynamische contracten).
Goeie. Ik las alleen dat deze master/slave stekkerdozen ook aardig wat kunnen verbruiken (10watt). Het is niet veel.. maar toch..ThinkPad schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:43:
Ben je, in het kader van KISS, niet beter af met een simpele master-slave stekkerdoos
Je hebt ze ook met USB zie ik. USB-stekker in je TV en dan schakelt de stekkerdoos in als je TV aangaat.
10W vind ik anders behóórlijk veel voor een stekkerdoos. Gek genoeg kan ik er in de datasheet niks over terugvinden. Volgens mij mag het tegenwoordig volgens de Europese wetgeving niet eens hoger dan 0,5W zijn.michaeltb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:11:
[...]
Goeie. Ik las alleen dat deze master/slave stekkerdozen ook aardig wat kunnen verbruiken (10watt). Het is niet veel.. maar toch..
[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2023 16:09 ]
En er komt steeds meer batterijopslag bij. Die zullen die goedkope stroom met veel plezier even opslaan om ze wat later duurder weer te kunnen verkopen.overhyped schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:54:
[...]
Wanneer meer mensen gaan sturen op de goedkoopste uren dan worden die uren vanzelf minder goedkoop, precies hoe het hoort te werken
Ik hoorde onlangs van een installateur dat die binnenkort iets van een 150 panelen op een bowlingcentrum moet plaatsen in combinatie met een 100kWh batterij.
Binnenkort worden batterijen net zoiets als zonnepanelen: er zullen gigantische volumes geproduceerd worden aan steeds lagere prijzen. En die zullen overal geplaatst worden waar er wat vrije ruimte is en een stroomaansluiting.
Batterijen maken geen lawaai, geen uitlaatgassen, weinig mensen zullen er last van hebben.
Wat mij betreft is het energieprobleem eigenlijk zo goed als opgelost. Het is nu gewoon nog kwestie van praktische uitvoering.
Zolang er waterstof fietsen rondrijden noem ik het energieprobleem niet bepaalt opgelostWozmro schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:28:
[...]
Wat mij betreft is het energieprobleem eigenlijk zo goed als opgelost. Het is nu gewoon nog kwestie van praktische uitvoering.
Geen haast, zet de CV op 40 graden en doe eerst eens een stookseizoen op gas. Zorg dat je je verbruik bijhoudt en dan weet je in april hoeveel vermogen je nodig hebt en of je je afgiftesysteem nog moet verbeteren en in de tussentijd ga je je vast inlezen in de materie.murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:28:
@Proton_ en @wheli ik hoopte dat ik hier geen nieuwe hobby van zou hoeven maken. Maar ik begrijp dat er geen ontkomen aan isik zal de komende paar dagen de situatie beter in kaart brengen.
Het onhandige is dat we nog geen winter hebben meegemaakt in dit huis. Ons vorige huis is onvergelijkbaar.
Dan ga je een kundig warmtepompinstallateur zoeken (zijn er weinig van en ze hebben de klanten voor het uitkiezen druk)
of je zoekt zelf de spullen uit en laat het onder jouw regie installeren door iemand die er minder verstand van heeft, of misschien wil je tegen die tijd wel e.e.a. zelf doen.
Zolder isoleren heeft wel degelijk zin ook al stook je daar niet, je moet de schil van je woning isoleren om de warmte zoveel mogelijk binnen te houden en je dak is daar onderdeel van.
Heb zelf dit traject doorlopen, heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd en twee weken terug is de gasleiding uit de straat getrokken. Het was een steile leercurve en uiteindelijk bijna alles zelf gedaan maar ik heb er geen spijt van, er is veel kennis op dit forum en mensen helpen je graag. Overhaast het niet, zorg dat je de materie goed doorgrondt voordat je onomkeerbare keuzes maakt. Beter een goed plan en een jaartje extra de tijd nemen dan overhaaste beslissingen.
Maar ook dan blijf je met de wet van vraag en aanbod zitten.Wozmro schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:28:
[...]
En er komt steeds meer batterijopslag bij. Die zullen die goedkope stroom met veel plezier even opslaan om ze wat later duurder weer te kunnen verkopen.
en je redeneert nog teveel vanuit het standpunt waarbij je kan salderen (en dus ook de belastingen).
Valt salderen volledig weg wordt aankopen via het net, tijdelijk lokaal opslaan en daarna terug verkopen plots een heel stuk minder voordelig.
Op de aankoop betaal je dan immers de energiekost vermeerderd met alle heffingen, fee voor leverancier en een klets BTW er bovenop. Voor terugleveren krijg je dan alleen de energiekost vermindert met de fee voor de leverancier. En iedere kWh die je van het net afhaalt, opslaat in je batterij en nadien terug op het net zet is geen kWh meer. Dat is puur verlies.
Reken je deze verliezen en de veel kleinere spread tussen aankoop en verkoop (de heffingen en BTW zijn vaak al even hoog, zoniet hoger, dan de energiekost zelf) ziet het verhaaltje er al veel minder gunstig uit.
Dat is zo maar of ze zo vlug plots zo goedkoop gaan worden dan een zonnepaneel durf ik toch te betwijfelen.Binnenkort worden batterijen net zoiets als zonnepanelen: er zullen gigantische volumes geproduceerd worden aan steeds lagere prijzen. En die zullen overal geplaatst worden waar er wat vrije ruimte is en een stroomaansluiting.
Batterijen maken geen lawaai, geen uitlaatgassen, weinig mensen zullen er last van hebben.
Een batterijsysteem (wat nog iets anders is dan alleen een dode batterij) is toch nog iets anders dan een zonnepaneel en gaat doorgaans ook niet zo lang probleemloos mee.
Uh?Wat mij betreft is het energieprobleem eigenlijk zo goed als opgelost. Het is nu gewoon nog kwestie van praktische uitvoering.
Misschien op huishoudelijk en dit in bepaalde situaties vlak maar dat is iets totaal anders dan het totale plaatje.
Zelf zou ik nooit een thuisbatterij plaatsen louter op basis van netafname en netteruglevering want je blijft dan volledig afhankelijk van externe spelers (die vrij hun prijzen kunnen bepalen, bij te lage afname desnoods door de vaste kosten te verhogen).
Het maakt alleen een verschil wanneer die batterij voldoende eigen lokale productie kan opslaan en je verbruik laag genoeg is om dat enigzins betaalbaar te maken. En dan is het meestal nog niet rendabel.
ps. ik spreek uit praktische ervaring.
Inderdaad, goed voor wie die energie aan je mag verkopen maar minder goed voor de klant die denkt dat dit een goede toekomstige oplossing is om de energiefactuur laag te houden.overhyped schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:54:
[...]
Wanneer meer mensen gaan sturen op de goedkoopste uren dan worden die uren vanzelf minder goedkoop, precies hoe het hoort te werken
Dat kan met een webhook, elke Shelly heeft een naampje.michaeltb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:41:
Ik hoop dat dit de goede plek is om mijn vraag te stellen.
Mijn versterker verbruikt 50 watt als ik CEC aan laat staan, hij gaat dus nooit op standby.
Kan ik hem met 2 smart plugs laten inschakelen als de tv aan gaat? Dus plug1 meet stroom x, tv is aan. Plug2 aan, waar versterker op zit.
https://shelly-api-docs.s...nentsAndServices/Webhook/
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik bekijk het zelf vooral vanuit het standpunt van de energieleveranciers en bedrijven.IvoB2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:57:
[...]
Maar ook dan blijf je met de wet van vraag en aanbod zitten.
en je redeneert nog teveel vanuit het standpunt waarbij je kan salderen (en dus ook de belastingen).
Valt salderen volledig weg wordt aankopen via het net, tijdelijk lokaal opslaan en daarna terug verkopen plots een heel stuk minder voordelig.
Op de aankoop betaal je dan immers de energiekost vermeerderd met alle heffingen, fee voor leverancier en een klets BTW er bovenop. Voor terugleveren krijg je dan alleen de energiekost vermindert met de fee voor de leverancier. En iedere kWh die je van het net afhaalt, opslaat in je batterij en nadien terug op het net zet is geen kWh meer. Dat is puur verlies.
Reken je deze verliezen en de veel kleinere spread tussen aankoop en verkoop (de heffingen en BTW zijn vaak al even hoog, zoniet hoger, dan de energiekost zelf) ziet het verhaaltje er al veel minder gunstig uit.
[...]
Dat is zo maar of ze zo vlug plots zo goedkoop gaan worden dan een zonnepaneel durf ik toch te betwijfelen.
Een batterijsysteem (wat nog iets anders is dan alleen een dode batterij) is toch nog iets anders dan een zonnepaneel en gaat doorgaans ook niet zo lang probleemloos mee.
[...]
Uh?
Misschien op huishoudelijk en dit in bepaalde situaties vlak maar dat is iets totaal anders dan het totale plaatje.
Zelf zou ik nooit een thuisbatterij plaatsen louter op basis van netafname en netteruglevering want je blijft dan volledig afhankelijk van externe spelers (die vrij hun prijzen kunnen bepalen, bij te lage afname desnoods door de vaste kosten te verhogen).
Het maakt alleen een verschil wanneer die batterij voldoende eigen lokale productie kan opslaan en je verbruik laag genoeg is om dat enigzins betaalbaar te maken. En dan is het meestal nog niet rendabel.![]()
ps. ik spreek uit praktische ervaring.
Die zijn inderdaad enkel geïnteresseerd in financieel rendement.
Bijna ieder bedrijf waar ik langsga (voor keuring elektrische installaties dus ik zit er dicht op te kijken) heeft nu al zonnepanelen liggen. Geen speelgoedjes van 10kVA of zo. Het begint bij pakweg 100kVA tot >1000kVA (de grootste die ik ken is iets van 7000kVA). Als de businesscase klopt dan zullen ze ook volop beginnen met de batterijen.
Waarom zouden ze het niet doen? Er is altijd wel een plaatsje te vinden voor de batterijen. Net zoals de pv-omvormers. Die staan op het dak, hangen aan de muren aan de buitenkant of binnenkant van het gebouw.
Met laadpalen is het ook zo aan het lopen. Er is een fiscaal voordeel te behalen als je laadpalen op de bedrijfsparking plaatst die ook publiek toegankelijk zijn. De laadpalen kunnen niet snel genoeg aangesleept worden.
Ik ga het rustig aan doen. We hebben een, enigszins perverse, prikkel in de hypotheekrente. Als we er een a-label krijgen, gaat er 0,15% rente vanaf. Best lekker!ASW1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:03:
[...]
Geen haast, zet de CV op 40 graden en doe eerst eens een stookseizoen op gas. Zorg dat je je verbruik bijhoudt en dan weet je in april hoeveel vermogen je nodig hebt en of je je afgiftesysteem nog moet verbeteren en in de tussentijd ga je je vast inlezen in de materie.
Dan ga je een kundig warmtepompinstallateur zoeken (zijn er weinig van en ze hebben de klanten voor het uitkiezen druk)
of je zoekt zelf de spullen uit en laat het onder jouw regie installeren door iemand die er minder verstand van heeft, of misschien wil je tegen die tijd wel e.e.a. zelf doen.
Zolder isoleren heeft wel degelijk zin ook al stook je daar niet, je moet de schil van je woning isoleren om de warmte zoveel mogelijk binnen te houden en je dak is daar onderdeel van.
Heb zelf dit traject doorlopen, heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd en twee weken terug is de gasleiding uit de straat getrokken. Het was een steile leercurve en uiteindelijk bijna alles zelf gedaan maar ik heb er geen spijt van, er is veel kennis op dit forum en mensen helpen je graag. Overhaast het niet, zorg dat je de materie goed doorgrondt voordat je onomkeerbare keuzes maakt. Beter een goed plan en een jaartje extra de tijd nemen dan overhaaste beslissingen.
Ons dak is niet met balken en panlatten, etc. In plaats daarvan zijn het twee ‘platen’ die tegen elkaar leunen. Die waren uit fabriek, in 1998, al geïsoleerd. Helaas missen de bouwspecificaties en is het bouwbedrijf failliet…
Ik weet daardoor niet hoe ik ze zou kunnen na isoleren. Kan bijv. de bekleding aan de binnenkant er überhaupt vanaf? Kan het dak extra gewicht aan? Etc.
ABN Amro zeker? Die 0,15 procentpunt heb ik ook vanwege een (totaal onterecht) A label op een woning uit 1993 met oud dubbelglas. Maar met 1998 heb je vast wel een B-label?murphsy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:28:
[...]
Ik ga het rustig aan doen. We hebben een, enigszins perverse, prikkel in de hypotheekrente. Als we er een a-label krijgen, gaat er 0,15% rente vanaf. Best lekker!
Ons dak is niet met balken en panlatten, etc. In plaats daarvan zijn het twee ‘platen’ die tegen elkaar leunen. Die waren uit fabriek, in 1998, al geïsoleerd. Helaas missen de bouwspecificaties en is het bouwbedrijf failliet…
Ik weet daardoor niet hoe ik ze zou kunnen na isoleren. Kan bijv. de bekleding aan de binnenkant er überhaupt vanaf? Kan het dak extra gewicht aan? Etc.
Je zou kunnen kijken of er qua isolatie nog laaghangend fruit is, misschien zijn er vergelijkbare woningen in de buurt die met een duurzame huizenroute meedoen ter inspiratie.
Isolatie zal voldoen aan bouwbesluit 1992 dat is Rc 2,5 voor de hele schil dacht ik, zeker dak mag wel wat extra. Kierdichting kan ook een dingetje zijn.