Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:48

ericplan

5180 Wp PV

Superbeagle schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:08:
[...]

En ook @ericplan, is het dit jaar ook gelukt? :)
Gemakkelijk, kijken hoever we het nog kunnen rekken. Jammer van de vele regen, want de luchtvochtigheid in huis is aan de hoge kant.
Maar zelfs al zetten we de thermostaat op 18, de kachel slaat toch niet aan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:34
Superbeagle schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:08:
[...]

En ook @ericplan, is het dit jaar ook gelukt? :)
Hier niet :)

We hebben 2 avonden de houtkachel gestookt (samen iets minder dan een halve boodschappentas). De airco stond helemaal uit ivm betrekkelijk hoog standby verbruik, dus toen ik vrij hoge koorts kreeg en lag te rillen konden we hem niet direct aan doen.

Daarnaast ergens eind oktober nog een dag de airco gebruikt om de gezakte temperatuur in de woonkamer wat op te hogen, 1,5 kWh verbruik daarvoor.

We houden hier van principes, maar ook van flexibiliteit waar nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:36
ericplan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:10:
Hier in huis is het een sport om te kijken of we 1 november halen voordat de kachel aan gaat. Dat lukt meestal.
Bij ons is het per ongeluk niet gelukt. Ik stook in de lente / herfst de woonkamer bij met airco (zolang er nog salderen is in ieder geval...) en pas als dat niet meer lekker gaat zet ik de verwarming aan. Maar ik heb de thermostaat gereset en opnieuw geprogrammeerd en dat is verkeerd gedaan :P dus is er in oktober drie dagen onbedoeld gestookt. Oh well :$

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8e8zOVn8k4IyqJ1g-S0sV8h7iU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/yV97cebRenUWiw9vabMDd6no.png?f=fotoalbum_medium

(warmtenet-GJ omgerekend naar kubieke meters gas in Home Assistant, waarmee ik het verbruik meet)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JeroenH schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:57:
[...]

Bij ons is het per ongeluk niet gelukt. Ik stook in de lente / herfst de woonkamer bij met airco (zolang er nog salderen is in ieder geval...) en pas als dat niet meer lekker gaat zet ik de verwarming aan. Maar ik heb de thermostaat gereset en opnieuw geprogrammeerd en dat is verkeerd gedaan :P dus is er in oktober drie dagen onbedoeld gestookt. Oh well :$

[Afbeelding]

(warmtenet-GJ omgerekend naar kubieke meters gas in Home Assistant, waarmee ik het verbruik meet)
Ik heb verwarming wat breder opgevat :)
Onze hoofdverwarming is airco met daarbij een houtkachel voor noodgevallen en bijzonderheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sjamo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:11:
Ik heb verwarming wat breder opgevat :)
Onze hoofdverwarming is airco met daarbij een houtkachel voor noodgevallen en bijzonderheden.
Je hebt ook helemaal gelijk. In mijn hoofd is de airco "geen echte" verwarming (bij ons) ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

JeroenH schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:15:
[...]

Je hebt ook helemaal gelijk. In mijn hoofd is de airco "geen echte" verwarming (bij ons) ;)
Dacht jouw energieleverancier er ook zo over… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Superbeagle schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:22:
Dacht jouw energieleverancier er ook zo over… ;)
Zolang het het salderen nog bestaat is dat ook zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:13

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hier in huis is het een sport om te kijken of we 1 november halen voordat de kachel aan gaat. Dat lukt meestal.
Wij hebben dat dit jaar ook geprobeerd in huis. Afgelopen zondag was het 16,5 graad en erg vochtig, toen heeft vriendinlief de boel opgestookt naar 19. Nu schommelt het opnieuw rond de 18 graden. Dus net niet gelukt.

Als de zon zo nog even goed op de PV gaat schijnen zet ik wellicht de weerstandskachel eventjes aan hier in het thuiswerkkantoortje, ik heb het wat fris. In principe wil ik geen COP1 stoken vanuit het net, ook niet als ik het saldeer, dus ik moet dan nog steeds ruim terugleveren. Wellicht toch eens verdiepen in een klein gericht IR-stralingspaneeltje ofzo.

Context; ik stook met een 23 jaar oude HR-ketel die niemand wil onderhouden, verdorie, aankomende lente wil ik naar een monoblock l/w als mij dit zelf lukt.

[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 01-11-2023 15:06 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
JeroenH schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:15:
[...]

Volgens de RVO is dat het ook niet dus zo gek is je gedachte niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hier is het elk geval gelukt om tot 1 oktober niet te stoken. Dat is al weer twee weken beter dan vorig jaar. Nu kan ik eindelijk aan de slag om de installatie van de nieuwe warmtepomp af te maken.
De verdelers van de vloerverwarming waren nog niet allemaal aangesloten. Daarbij bleek de keuken niet warm te worden (vv buis bleek fout aangesloten te zijn). En de laatste overgebleven verdeler met pomp had nog geen elektra. Dat is nu allemaal opgelost.
Ik heb ook eindelijk de warmtepomp op een bedje van grind gezet, zodat water beter wegloopt.
Volgende stap is het gaan monitoren van de warmtepomp, met name de temperaturen en de cop (elektrisch opgenomen vermogen meet ik al via een kwhmeter plus youless). En dan tenslotte de luchtaanvoer van de buitenunit optimaliseren. De unit staat namelijk in een stadstuin, dus er is wat risico dat er koude lucht terug opgezogen wordt.

Het kost nog behoorlijk wat denkwerk en tijd om alles goed te krijgen, in elk geval als je niet alles klakkeloos uitbesteed. Anyway, ik ben trots om het tweede monument in onze binnenstad te zijn met warmtepomp en zonnepanelen. En ik heb weer een boel geleerd.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:04
Ik heb ook met de airco gestookt, voor 1-11. Ik heb een kleine 10kWh verbruikt aan verwarmen over oktober.
Ik ben er blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
KabouterSuper schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:28:
Anyway, ik ben trots om het tweede monument in onze binnenstad te zijn met warmtepomp en zonnepanelen.
Dat is sowieso een overwinning, ik heb het in onze vorige woning ook flink aan de stok gehad met de gemeente vanwege dat onnodige gedoe rondom beschermd stadsgezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

No Hands schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:27:
[...]

Volgens de RVO is dat het ook niet dus zo gek is je gedachte niet.
Ze houden bij de RVO wel dubieuze uitspraken erop na.
De ISDE is bedoeld om het energieverbruik te verminderen. Als een lucht-lucht warmtepomp voor koeling wordt gebruikt, dan leidt dit juist tot een toename van het energieverbruik.
Leidt het gebruik van andere soorten warmtepompen voor koeling dan niet tot een toename van het energieverbruik? :?

[ Voor 9% gewijzigd door Superbeagle op 01-11-2023 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Superbeagle schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:03:
[...]

Ze houden bij de RVO wel dubieuze uitspraken erop na.

[...]

Leidt het gebruik van andere soorten warmtepompen voor koeling dan niet tot een toename van het energieverbruik? :?
Ja net zo hard, maar de L/W moet gepromoot worden. Het bekt voor de window-dressers van de politiek niet zo lekker om te adviseren een airco te nemen voor verwarmen. Terwijl airco voor een forse groep huishoudens aantrekkelijker kan zijn dan een L/W.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:53:
[...]
Dat is sowieso een overwinning, ik heb het in onze vorige woning ook flink aan de stok gehad met de gemeente vanwege dat onnodige gedoe rondom beschermd stadsgezicht.
Het heeft natuurlijk twee kanten. De regelgeving zorgt er ook voor dat ik rustig (en zonder gebrom buiten) kan slapen met open raam en zonder oordopjes.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

TwingyTwingy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:09:
[...]

Ja net zo hard, maar de L/W moet gepromoot worden. Het bekt voor de window-dressers van de politiek niet zo lekker om te adviseren een airco te nemen voor verwarmen. Terwijl airco voor een forse groep huishoudens aantrekkelijker kan zijn dan een L/W.
Ik heb dit wel vaker aangehaald, een enkele orkaan van een l/l unit in de woonkamer is geen vervanging voor Centrale Verwarming i.m.o.

Een multisplit of meerdere losse l/l units, een per kamer, is al snel even duur al dan niet duurder dan een l/w en zorgt daarmee meteen dat je huis op het museum van George Pompidou gaat lijken met alle leidingen over de gevel met ditto gaten die er overal moeten komen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
TwingyTwingy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:09:
Aan de andere kant zijn de installatiekosten voor airco zoveel lager (zeker voor bijvoorbeeld een appartement, waar je met slechts één of hooguit twee binnenunits uit kan) dat deze echt geen subsidie nodig heeft.
(L/W trouwens ook niet, tot nu toe is de subsidie daarvan voor het grootste deel bij de installateurs terecht gekomen)

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 01-11-2023 16:42 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:10:
[...]

Het heeft natuurlijk twee kanten. De regelgeving zorgt er ook voor dat ik rustig (en zonder gebrom buiten) kan slapen met open raam en zonder oordopjes.
Maar overlast wordt niet veroorzaakt doordat het beschermd stadsgezicht is. Ook normale huizen kunnen overlast veroorzaken. Het punt is dat lokale overheden overdreven streng en stug zijn als het gaat over beschermd stadsgezicht en monumenten, terwijl de rest van de stad zonder enige toestemming of toezicht patchwork zonnepanelen en lawaaiige apparaten mag
kan plaatsen. Blijkbaar vinden gemeenten het belangrijker om erfgoed angstvallig hetzelfde te houden dan om een leefbare overlastvrije omgeving voor alle inwoners te houden/maken.

Voorbeeldje: mijn bouwvergunningsaanvraag werd initieel afgewezen omdat de kleur van de warmtepomp en de all-black zonnepanelen niet gespecificeerd was. Terwijl er netjes foto's bijzaten, all-black toch echt een indicatie is van de kleur en niets te zien is vanaf het publieke terrein. Werk je dan mee met goedwillende burgers of verschuil je jezelf achter bureaucratische procedures?

En inderdaad ben ik het met je eens dat (geluids)overlast erg vervelend is en voorkomen moet worden. Daarom heb ik de nieuwste serie die extra stil is. Plus, ik heb nog wat budget over om eventuele trillingen weg te werken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@KabouterSuper Ik weet hoe het werkt. Woon zelf in een beschermd stadsgezicht en de bufferzone van Unesco werelderfgoed.
Weet ook hoe lastig het maken van regels is. In het vorige bestemmingsplan stond de bouwhoogte aan de gracht op 16 meter. Dat was een nieuwe regel. Leek bovendien niet onlogisch. Resultaat is dat de voordien gevarieerde hoogte is verdwenen. Alles is met één of twee verdiepingen opgehoogd tot die 16 meter, want m2 is geld, zeker in deze buurt.
De regel is verdwenen uit het huidige bestemmingsplan, maar het kwaad is al geschied.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

silverball schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:27:
[...]

Ik heb dit wel vaker aangehaald, een enkele orkaan van een l/l unit in de woonkamer is geen vervanging voor Centrale Verwarming i.m.o.

Een multisplit of meerdere losse l/l units, een per kamer, is al snel even duur al dan niet duurder dan een l/w en zorgt daarmee meteen dat je huis op het museum van George Pompidou gaat lijken met alle leidingen over de gevel met ditto gaten die er overal moeten komen.
En een kanaalairco zoals in veel hotelkamers? Voldoet die ook niet aan jouw definitie van een centrale verwarming? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Weet iemand toevallig hoe ik deze WTH ventielen kan afstellen? Heb overal naar handleidingen gezocht maar krijg daar helaas geen duidelijkheid over. De linker en midden zouden helemaal open moeten staan en rechts op stand 3. Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GcA8UjIVkay3IGbTP351BxJXgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DgWpIbvJCfksNB2k97Imiu6Z.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door JPtjeeNL op 01-11-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Superbeagle schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:15:
[...]

En een kanaalairco zoals in veel hotelkamers? Voldoet die ook niet aan jouw definitie van een centrale verwarming? :)
Dat denk ik wel :) , maar ik zie niet in hoe dat goedkoper kan zijn om in een bestaande situatie in te bouwen t.o.v. een l/w. Daar reageerde ik primair op; men vergelijkt volgens mij vooral een enkele l/l unit in de woonkamer t.o.v. CV in het hele huis.

Over bestaande situaties gesproken; uiteraard zijn er wel wat jaren +- 90 huizen die al luchtverwarming hebben (waarom?), dan is het waarschijnlijk wel goed inpasbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door silverball op 01-11-2023 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

JPtjeeNL schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:18:
Weet iemand toevallig hoe ik deze WTH ventielen kan afstellen? Heb overal naar handleidingen gezocht maar krijg daar helaas geen duidelijkheid over. De linker en midden zouden helemaal open moeten staan en rechts op stand 3. Thanks!

[Afbeelding]
Heb je hier al naar gekeken?

YouTube: Tips & Trucs #20 Waterzijdig inregelen van een Wth vloerverwarmings...

Edit:
Kan ook zijn dat je een inregelsleutel nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Superbeagle op 01-11-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Aah thanks, die ga ik even kijken. Hmm, kan helaas de binnenkant van het sleuteltje niet goed zien. Zal een tang wellicht de boel beschadigen? Toen er een reparateur over de vloer was had hij ook niet zo’n inregelsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JPtjeeNL schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:10:
[...]

Aah thanks, die ga ik even kijken. Hmm, kan helaas de binnenkant van het sleuteltje niet goed zien. Zal een tang wellicht de boel beschadigen? Toen er een reparateur over de vloer was had hij ook niet zo’n inregelsleutel.
Nieuw binnenwerk kost €13,00. En dat sleuteltje?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:27:
[...]

Nieuw binnenwerk kost €13,00. En dat sleuteltje?
Andersom bedoel je denk ik. Maar goed punt! Ik zou alleen graag nu het probleem oplossen want het is 23 graden binnen 😁
Edit: heb 'm besteld! Hopelijk nog voor het weekend in huis. Thanks!

[ Voor 25% gewijzigd door JPtjeeNL op 01-11-2023 20:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 11:08
De verwarming gaat bij mij niet voor de 3de dinsdag in oktober aan. (Paardenmarkt Zuidlaren)

pvoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball

silverball

CeeBee schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:26:
[...]

De verwarming gaat bij mij niet voor de 3de dinsdag in oktober aan. (Paardenmarkt Zuidlaren)
En als het eerder warm wordt aankomende lente, heb je dan ook een vaste dag dat de kachel pas uit mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 15:31
silverball schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:34:
[...]

En als het eerder warm wordt aankomende lente, heb je dan ook een vaste dag dat de kachel pas uit mag?
Nope, enige regel is dat hij niet aan gaat voor de Zuidlaardermarkt. Geen idee waarom, maar dat was hier in de omgeving altijd de regel en ik hou me daar met de houtkachel nog redelijk aan. De WP draait weersafhankelijk, dus die trekt zich er weinig van aan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]
Wij houden meestal 1 april aan, daarna gaan de radiatoren op standbye. Kunnen wel aan, maar meestal is een dekentje op de bank voldoende.
Ons stookseizoen is dus meestal maar vijf maanden, vaak nog iets minder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ericplan schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:38:
[...]

Wij houden meestal 1 april aan, daarna gaan de radiatoren op standbye. Kunnen wel aan, maar meestal is een dekentje op de bank voldoende.
Hier ongeveer hetzelfde. April dit jaar nog zo'n 30kWh verbruikt voor de airco, maar ik vond het ook nog lang fris dit voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 11:08
[...]

Ik probeer 1 april aan te houden, maar dat is wel afhankelijk van het weer op dat moment.

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ericplan schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:38:
[...]

Tja wat is een stookseizoen? De dagen dat je 24/7 de CV hebt opstaan?
Of wanneer je sporadisch op bepaalde uren eens moet bijstoken?
Hier in de tweede helft van oktober op enkele dagen en voor bepaalde uren de A2A WP in de leeftruimte aangehad. En dan draaide die nog op onrechtstreekse zonne-energie ook.
Vandaag tussen 09:30 en 10:30 even bijverwarmd met de A2A (wegens thuiswerk van de partner) en dan verder op de rechtstreekse zon.
Waarschijnlijk vanavond weer een tweetal uurtjes bijverwarmen.
Ben je dan al in het "stookseizoen"? :)
Het echte stookseizoen (wanneer de CV voor het hele huis in bedrijf gaat) loopt hier normaal gezien in de maanden december en januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb twee klokprogramma's:
A: 17 graden om 7 uur 's morgens, Terug na 15 na 22 uur
B: Alleen terug naar 15 om 22 uur

In de winter staat dan programma A aan. Ik switch dan naar B als het in het voorjaar zonnig genoeg is dat de woning vanzelf opwarmt. En programma A gaat dan weer aan als het te fris in de ochtend is.

En die 17 graden, we draaien handmatig naar 18 of 19 naar behoefte.

[ Voor 9% gewijzigd door Kalentum op 02-11-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@IvoB2 Het stookseizoen begint bij ons op de eerste dag dat er verwarmd wordt. En eindigt op de laatste dag dat de verwarming aan is geweest. We hebben geen airco, geen houtkachel. Het enige dat soms voor bijverwarming zorgt is een ovengerecht of broodbakken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Volgens die definitie is het stookseizoen bij ons in 2023 dan op 22/10 ingezet.
Toen werd er 400 Wh verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 22:50

Zenix

BOE!

Kalentum schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:19:
Ik heb twee klokprogramma's:
A: 17 graden om 7 uur 's morgens, Terug na 15 na 22 uur
B: Alleen terug naar 15 om 22 uur

In de winter staat dan programma A aan. Ik switch dan naar B als het in het voorjaar zonnig genoeg is dat de woning vanzelf opwarmt. En programma A gaat dan weer aan als het te fris in de ochtend is.

En die 17 graden, we draaien handmatig naar 18 of 19 naar behoefte.
Bij mij is het 19 graden vanaf 9:00 t/m 16:00 tot nu toe 3m3 gebruikt. Vorig jaar 350m3 gebruikt, rijtjeswoning uit 2020.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Hier is het vrij simpel.... wanneer m'n vrouw of ik het koud hebben dan gaat de L/L airo verwarming aan. Een beetje comfort mag best naar ons idee en dat kost dan maar wat. Die paar kWh zullen we wel overleven denk ik. En tot nu toe salderen we nog. Dus nu helemaal nog geen punt. Ga dus niet op de kalender kijken of de kachel al aan mag. Het zal voor sommige best een sport zijn. En als je als gezin dit allemaal ondersteund prima natuurlijk. Ieder zijn ding en hobby.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Zenix schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:41:
[...]

Bij mij is het 19 graden vanaf 9:00 t/m 16:00 tot nu toe 3m3 gebruikt. Vorig jaar 350m3 gebruikt, rijtjeswoning uit 2020.
Blijft het dan warm genoeg de rest van de avond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Kalentum schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:43:
[...]

Blijft het dan warm genoeg de rest van de avond?
De afgelopen dagen is het constant 19 graden gebleven. Het koken (airfryer, oven enz) zorgt ervoor dat de temperatuur even iets hoger is, dat compenseert het warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Zenix schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:03:
[...]

De afgelopen dagen is het constant 19 graden gebleven. Het koken (airfryer, oven enz) zorgt ervoor dat de temperatuur even iets hoger is, dat compenseert het warmteverlies.
Netjes. Bij mij (vrijstaande woning, geen mechanische ventilate, 1980) lukt dat niet. 0,2m3 verstookt om het op temperatuur te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 22:59
Zenix schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:03:
[...]De afgelopen dagen is het constant 19 graden gebleven. Het koken (airfryer, oven enz) zorgt ervoor dat de temperatuur even iets hoger is, dat compenseert het warmteverlies.
Vertel er dan ook even bij dat jouw state of the art desktop PC zo'n 600 watt aan warmte oplevert gedurende de tijd dat ie aanstaat 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Yaksa schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:14:
[...]

Vertel er dan ook even bij dat jouw state of the art desktop PC zo'n 600 watt aan warmte oplevert gedurende de tijd dat ie aanstaat 8)
Ja... het toeval wil dat ik deze week ook zoiets bij de hand had. Het viel me op in de temperatuur log bestanden dat het op m'n zoon z'n kamer best warm was zonder dat daar de L/L wp aan stond. Dus ben eens gaan kijken en wat blijkt... z'n PlayStation stond gewoon warme lucht te blazen uit de ventilator opening. Kennelijk precies genoeg om het daar redelijk op 19 graden te houden in de avond 😁

Nou is het maar een klein kamertje en goed geisoleerd onder de schuine kap. Ben nu toch wel eens benieuwd hoeveel v/d energie die er in gaat in zo'n PlayStation in warmte wordt omgezet.

Jaren terug al de vaste PC's weg gedaan toen ze aan vervanging toe waren en vervangen voor laptops. Dat scheelde toen al een hoop verbruik.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Doggieman schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:31:
[...]
Ben nu toch wel eens benieuwd hoeveel v/d energie die er in gaat in zo'n PlayStation in warmte wordt omgezet.
Simpel: alles.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:35
Doggieman schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:31:
[...]
Ben nu toch wel eens benieuwd hoeveel v/d energie die er in gaat in zo'n PlayStation in warmte wordt omgezet.
Dat is een makkelijke: 100%
En dat mag je voor elk elektrisch apparaat in huis aannemen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Yaksa schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:14:
[...]

Op mijn kantoor is het dan ook warmer, 20 graden. ;) Beneden is het 19,1 op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Capt Waffles schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:42:
[...]

Dat lijkt me toch stug dat dat 100% is🤔

Ik bedoel.... hij doet ook wel iets anders dan alleen warmte produceren. Anders had ik mn zoon wel een verwarmingselement gegeven als Playstation. Of bedoel je het anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Doggieman schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:47:
Dat lijkt me toch stug dat dat 100% is🤔

Ik bedoel.... hij doet ook wel iets anders dan alleen warmte produceren. Anders had ik mn zoon wel een verwarmingselement gegeven als Playstation. Of bedoel je het anders?
Wat hij nog doet, maakt niet uit. Wet van behoud van energie: als er 300W aan elektrisch vermogen in gaat, dan zal die 300W uiteindelijk gewoon omgezet worden in warmte*. De output op je scherm verandert daar niks aan.

*Ok, misschien niet de volledige 100% (fan die draait is ook kinetische energie etc.) maar toch erg dicht daartegenaan ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 02-11-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Slonzo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:54:
[...]

Wat hij nog doet, maakt niet uit. Wet van behoud van energie: als er 300W aan elektrisch vermogen in gaat, dan zal die 300W uiteindelijk gewoon omgezet worden in warmte*. De output op je scherm verandert daar niks aan.

*Ok, misschien niet de volledige 100% (fan die draait is ook kinetische energie etc.) maar toch erg dicht daartegenaan ;)
Okay... weer wat geleerd dan. Maar dan even voor mijn beeldvorming: gaat dat dan ook op voor gloeilampen? Ik bedoel... Als ik 5 gloeilampen van 100 Watt aan zet, geven die dan net zoveel warmte energie als een straalkachel van 500Watt?

Wat ik bedoel te zeggen is... een deel van die 100 Watt die de lamp in gaat wordt gebruikt om licht te maken. En een deel wordt omgezet in warmte toch? Dat licht zie ik als nuttig. Die warmte als verlies (da's even los van het feit dat het in de winter best handig kan zijn dat je licht en warmte hebt van een lamp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
Slonzo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:54:
[...]
Toch wel de volledige 100%, de fan die draait staat ook gewoon lucht warm te kloppen - al die kinetische energie wordt omgezet in warmte.

Ik denk dat de enige vorm van energie die uit je electrische apparaten komt die niet in warmte in je huis wordt omgezet is misschien een beetje lekkage van electromagnetische straling (ben ik niet voldoende in thuis, maar dat kan ik me nog voorstellen), en een beetje licht van de ledjes die door de venster naar buiten gaat. Maar dat gaat denk ik om zeer kleine getallen ver achter de komma. Dus praktisch gezien elke Watt die via je meterkast je huis binnenkomt mag je als een Watt warmte verwachten.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Stofzuigen is ook een uitstekende manier om de temperatuur omhoog te krijgen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Doggieman schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:12:
Okay... weer wat geleerd dan. Maar dan even voor mijn beeldvorming: gaat dat dan ook op voor gloeilampen? Ik bedoel... Als ik 5 gloeilampen van 100 Watt aan zet, geven die dan net zoveel warmte energie als een straalkachel van 500Watt?
Yep
Wat ik bedoel te zeggen is... een deel van die 100 Watt die de lamp in gaat wordt gebruikt om licht te maken. En een deel wordt omgezet in warmte toch? Dat licht zie ik als nuttig. Die warmte als verlies (da's even los van het feit dat het in de winter best handig kan zijn dat je licht en warmte hebt van een lamp)
De gloeidraad in een gloeilamp is eigenlijk gewoon een weerstand.
Elektriciteit door een weerstand geeft... warmte :)
Het licht is eigenlijke en bijproduct van het gloeien door de hoge weerstand/warmte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
[...]

Bijna, tenminste voor een gloeilamp:
The energy of each collision vibrates the atoms and heats them up, eventually producing light. Only 10% of the energy used by an incandescent bulb is converted to light; the other 90% is lost as heat.
PennState bron

90% warmte - 10% licht. Maar het grootste deel van dat licht blijft binnen je huis en wordt ook weer gewoon warmte..denk ik. Alleen wat door het raam naar buiten gaat heeft niet bijgedragen aan de verwarming van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:38
Capt Waffles schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:42:
[...]

Dat is natuurlijk wel waar, maar bij je wasmachine en vaatwasser bijvoorbeeld verdwijnt een deel van die warmte in het riool en draagt dus niet bij tot opwarming van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

deejeebv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:49:
[...]

Dat is natuurlijk wel waar, maar bij je wasmachine en vaatwasser bijvoorbeeld verdwijnt een deel van die warmte in het riool en draagt dus niet bij tot opwarming van je huis.
WTW plaatsen bij wasmachine en vaatwasser. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
deejeebv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:49:
[...]

Inderdaad, goed punt! En ventilatiesystemen hebben een vergelijkbaar pad naar de buitenwereld. Maar al de rest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 22:59
Capt Waffles schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:16:
[...]Dus praktisch gezien elke Watt die via je meterkast je huis binnenkomt mag je als een Watt warmte verwachten.
En van elke persoon die je thuis uitnodigt mag je maar liefst 100 Watt verwachten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met wifi en glasvezel verlaat ook iets van een milliwatt je huis. ADSL wat meer. En onderweg en bij de ontvanger wordt dat weer warmte.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:17:
[...]

WTW plaatsen bij wasmachine en vaatwasser. :X
Er bestaat wel een WTW die je op je eigen riool aansluit, want daar zit inderdaad nog best wat warmte in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Tehh schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:58:
[...]

Er bestaat wel een WTW die je op je eigen riool aansluit, want daar zit inderdaad nog best wat warmte in.
Wat is"best wat warmte" in harde controleerbare cijfers?
Is een investering in een WTW op een rioolafvoer te verantwoorden op basis van de energie die je eruit kan terugwinnen?
Volgens mij kan je daar alleen iets significant op winnen wanneer je initieel al verspillend omgaat met energie.
Wie aan de basis al weinig energie verspilt kan ook maar weinig terugwinnen. In dat geval lijkt zo'n investering me weinig zinvol.
En wie veel energie kan "terugwinnen" zou toch beter eerst naar het primaire energieverbruik kijken en daar iets aan doen?
edit: voor wie daar aanstoot aanneemt mag het woord "verspilt" ook telkens vervangen door "verbruikt" :)

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 02-11-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:10:
[...]

Wat is"best wat warmte" in harde controleerbare cijfers?
Is een investering in een WTW op een rioolafvoer te verantwoorden op basis van de energie die je eruit kan terugwinnen?
Volgens mij kan je daar alleen iets significant op winnen wanneer je initieel al verspillend omgaat met energie.
Wie aan de basis al weinig energie verspilt kan ook maar weinig terugwinnen. In dat geval lijkt zo'n investering me weinig zinvol.
En wie veel energie kan "terugwinnen" sou toch beter eerst naar het primaire energieverbruik kijken en daar iets aan doen?
Gewoon koud leidingwater is al zo'n 12 graden, een beetje warmtepomp kan daar al behoorlijk wat warmte uit halen. Wasmachine, vaatwasser en douche zitten boven de 30 graden, en zelfs regenwater bevat warmte. Er is veel energie voor nodig om water te laten bevriezen, er zit dus ook veel energie in zolang het nog niet bevroren is.

Een WTW op riool is ongeveer hetzelfde als een warmtewisselaar in oppervlaktewater of een bodemwarmtepomp, zij het dan dat de capaciteit wellicht lager is.

Heeft dus absoluut niets te maken met verspillend omgaan met energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Nog even de bron gezocht, want je wil graag controleerbare data:

Om ijs van 0°C te smelten tot water van 0°C is evenveel energie nodig als voor bijvoorbeeld het verwarmen van water van 0°C tot ongeveer 80°C.

European Space Agency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tehh schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:24:
[...]

Gewoon koud leidingwater is al zo'n 12 graden, een beetje warmtepomp kan daar al behoorlijk wat warmte uit halen. Wasmachine, vaatwasser en douche zitten boven de 30 graden, en zelfs regenwater bevat warmte. Er is veel energie voor nodig om water te laten bevriezen, er zit dus ook veel energie in zolang het nog niet bevroren is.

Een WTW op riool is ongeveer hetzelfde als een warmtewisselaar in oppervlaktewater of een bodemwarmtepomp, zij het dan dat de capaciteit wellicht lager is.

Heeft dus absoluut niets te maken met verspillend omgaan met energie?
Ik zie nog steeds geen cijfers die mij kunnen overtuigen.
Mijn wasmachine verbruikt afhankelijk van het programma 200 tot 500 Wh. Een deel wordt gerecupereerd in de woning (waar je buiten het stookseizoen al niets mee bent).
Welk deel van die 200 tot 500 Wh kan je via een WTW tijdens het stookseizoen (afhankelijk van de definitie dus een periode van 2 tot 6 maanden) dan via WTW recupereren (redden van het riool) en welke investeringskost staat daar tegenover (wetende dat een kWh energie ergens tussen 0 en 30 cent kost).

Mijn wasmachine maakt overigens geen warmte uit ijswater maar uit water, afhankelijk van de periode, bij een begintemperatuur tussen 11 en 20°C en een eindtemperatuur van 20 tot 40°C.
Een deel van die warmte is al afgenomen voor het naar het riool gaat. Hoeveel van die warmte is dan recupereerbaar en hoeveel moet je daarvoor investeren?

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 02-11-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@IvoB2 Als elk toiletbezoek 10 liter is die op 12°C het huis binnenkwam en op 4°C zou mogen verlaten, kun je per keer doortrekken 10 kg * 4.2 kJ/(kg*K)*8K = 0.1 kWh terugwinnen.
Exclusief de massa die je er op 37°C aan toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
De "als" is uiteraard de spelbreker als in "reken je rijk". :)
Hier verbruikt een toiletbezoek al geen tien liter per spoelbeurt. De "terugwinning" zal dus al veel lager zijn.

Doch "stel" dat je gelijk hebt en ik spoel per etmaal 30 liter water door het toilet. Dan "win" ik daar 300 Wh mee terug.
Stel dat het stookseizoen waarin die terugwinning werkelijk nut heeft twee maanden duurt.
Dan win je daar 0,3 kWh x 62 = 18,6 kWh mee terug. In het allerbeste geval spaar je daar dan een 5 tot 6 € op jaarbasis mee uit. Welke investering staat daar tegenover?

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 02-11-2023 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:47
Capt Waffles schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:23:
[...]

Bijna, tenminste voor een gloeilamp:

[...]

PennState bron

90% warmte - 10% licht. Maar het grootste deel van dat licht blijft binnen je huis en wordt ook weer gewoon warmte..denk ik. Alleen wat door het raam naar buiten gaat heeft niet bijgedragen aan de verwarming van je huis.
En infrarood kan weer niet door glas heen, dus je moet je raam dan ook nog open zetten... :P

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:17:
Hier verbruikt een toiletbezoek al geen tien liter per spoelbeurt. De "terugwinning" zal dus al veel lager zijn.

Doch "stel" dat je gelijk hebt en ik spoel per etmaal 30 liter water door het toilet. Dan "win" ik daar 300 Wh mee terug.
Stel dat het stookseizoen waarin die terugwinning werkelijk nut heeft twee maanden duurt.
Dan win je daar 0,3 kWh x 62 = 18,6 kWh mee terug. In het allerbeste geval spaar je daar dan een 5 tot 6 € op jaarbasis mee uit. Welke investering staat daar tegenover?
Je had nog wat vragen toch, over wat 'best wat warmte' is, en of het een verstandige investering is toch?

Laten we uitgaan van 78m³ waterverbruik wat het riool in gaat per jaar, evenredig verdeeld over het hele jaar.
Qua stookseizoen ga ik uit van 1 nov - 1 april (5 maanden, geen idee hoe je bij 2 maanden komt), in die periode wordt gemiddeld 1.200m³ aan gas verbruikt. In de rest v/h jaar nog eens 50m³ aan SWW. In totaal dus 1.250m³ gas wat bespaard zou kunnen worden.
Qua watertemperatuur ga ik uit van 25°C, immers neemt water de temperatuur van het huis aan en zal het dus aanzienlijk warmer zijn dan de 12°C en daarnaast zijn er genoeg bronnen die het water verwarmen tot 30-95 graden. Dat water koelt dan af tot 5°C.
Dan nu de capaciteit, natuurkunde is voor mij 25 jaar geleden dus ff rustig aan als ik een foutje maak.

6.500 kg (6,5m³) * 4,2kJ (energie per graad verschil) * 20 (Δ graden verschil) / 3.600 (kJ>kWh) = 151 kWh per maand = 15,5m³ gas à € 1,50 = € 23,-/maand
Totale besparing is dus nog geen € 150,- per jaar?

Dus om antwoord te geven op je vraag:
Dan kan je daarop volmondig met 'Ja!' beantwoorden, je bespaard er namelijk behoorlijk wat gas mee. :)
Verdient dit ding zichzelf terug? Nou, niet binnen afzienbare tijd. Een warmtepomp soms ook niet, en een CV al helemaal niet, net zo min als een televisie of terrastegels.

Bij mij op het werk hebben we ook een warmtewisselaar toegepast op het riool, daar gaat 'iets' meer water doorheen. Ongeveer hetzelfde als wat een middelgroot dorp aan water verbruikt. De terugverdientijd op die hele installatie was minder dan 1 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:47
IvoB2 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:17:

De startup DeWarmte uit Delft verkoopt de Heatcycle. Zij gaan, uit mn hoofd, uit van 145 m³ verbruik van water, gemiddeld 27 graden wat ze afkoelen tot 4 graden. Mijn conclusie was dan ook; alleen geschikt voor hele grote gezinnen. Douche wtw is een stuk zuiniger.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

wheli schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:58:
[...]

De startup DeWarmte uit Delft verkoopt de Heatcycle. Zij gaan, uit mn hoofd, uit van 145 m³ verbruik van water, gemiddeld 27 graden wat ze afkoelen tot 4 graden. Mijn conclusie was dan ook; alleen geschikt voor hele grote gezinnen. Douche wtw is een stuk zuiniger.
Zoiets zou dan beter op straat- of wijkniveau op het hoofdriool toegepast moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 15:31
Zou ik zo'n wtw dan ook als douche wtw toe kunnen passen? Die heb ik nu namelijk niet omdat al het afvalwater vanuit de badkamer door 1 grote pvc buis naar beneden gaat, dus ook de wc.

Overigens heb ik een l/w wp, dus de vraag is ook in hoeverre een douche wtw zinvol is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Tehh schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:56:
[...]

Je had nog wat vragen toch, over wat 'best wat warmte' is, en of het een verstandige investering is toch?

Laten we uitgaan van 78m³ waterverbruik wat het riool in gaat per jaar, evenredig verdeeld over het hele jaar.
Je bent nog maar pas begonnen en het loopt al fout. :)
Je moet nergens zomaar van uitgaan, je moet rekenen met reële cijfers => meten is weten.

Zoals ik voorheen al opgemerkt heb is het niet moeilijk te "besparen" wanneer je aan de bron al veel verbruikt.
Maar wie vertrekt van een laag verbruik kan daar niets mee. Het heeft geen zin om te investeren op "terugwinning" wanneer er om te beginnen al weinig verbruikt wordt.

Wanneer jij (of iemand anders) 78 m³ waterverbruik hebt (of liefst nog meer) zal je daar idd iets op kunnen terugwinnen. Maar wie al aan de bron bespaart niet veel, in elk geval niet genoeg om een bijkomende investering te rechtvaardigen. Dat was nu net het punt.
Je gaat me toch niet vragen van in het begin aan verspilling te doen zodat ik daarna daar iets van kan terugwinnen?

Meten is weten, mijn waterverbruik voor de maand oktober (een maand dat we niet afwezig waren) bedroeg 1500 liter water (cijfers die trouwens al terug te vinden waren in het topic "actuele energieverbruik). :)
Start dus al maar, ruim genomen, met een jaarverbruik van 20m³ ipv de aangenomen 78 m³.

Idem voor het stookseizoen. Ik ga uit van twee maanden omdat dit de maanden zijn dat de verwarming hier continu draait. Daarbuiten is dat slechts sporadisch en voornamelijk op eigen opgewekte energie (de zelfvoorzienigheidsgraad gemeten over de laatste 365 dagen bedraagt hier 89%). Kostprijs van die energie is dus bijna nul (virtueel nu nog 11 cent en vanaf 1/1/24 7,5 cent).
Gas verbruik ik sowieso niet. Daar valt dus niets op te besparen. De goedkoopste energie is diegene die je juist niet moet verbruiken. Moet je ook geen moeite doen noch bijkomende investeringen om daarop te besparen.
Mijn netafname voor elektriciteit op jaarbasis schommelt tussen 250 en 300 kWh aan een kostprijs tussen de 25 en 29 cent/kWh minus de terugleververgoeding wat op de jaarnota de laatste tien jaar als resultaat een teruggave weergeeft (ik krijg van de energieleverancier dus nog geld terug ipv te moeten betalen en dit bij een voorschotfactuur van nul).

De watertemperatuur van het SWW neemt niet de temperatuur van het huis aan want dat komt van buiten.
De aanvoertemperatuur ligt dus in de zomer rond de 20°C en gaat op zijn dieptepunt naar een 11/12°C (wordt hier continu gemeten) en bedraagt nu een 16,3°C.
Het SWW wordt sporadisch opgewarmd tot 42°C (in de periode eind maart tot begin oktober douchen we buiten en dat water wordt rechtstreeks door de zon opgewarmd en infiltreert ter plaatse en gaat niet via het riool. Een douchebeurt neemt 10 tot 25 liter water in beslag. Dat is dus het water dat (van begin oktober tot eind maart) terugvloeit naar het riool. Wat de resttemperatuur daarvan is heb ik nooit gemeten.
Het overige water (toilet) zal ook geen 25°C hebben want de leefruimte wordt niet op 25°C verwarmt maar op een 19 tot 21°C. De toiletruimte valt niet onder de verwarmde ruimten. De temperatuur schommelt daar tussen de 17°C (winter) en 21°C (putje zomer).
Dan kan je daarop volmondig met 'Ja!' beantwoorden, je bespaard er namelijk behoorlijk wat gas mee. :)
Correctie, je bedoelt, gezien het jouw cijfers zijn en niet de mijne, waarschijnlijk "ik" in plaats van "je". :)
Zoals ik al zei, ik heb geen gas en wat je niet hebt daar kan niet extra op bespaard worden.
Verdient dit ding zichzelf terug? Nou, niet binnen afzienbare tijd.
Nou word je weer vaag.
Je doet eerst een heleboel aannames inzake cijfers en dan kom je nog niet tot een becijferde conclusie.
Herdoe je rekenwerk nu eens op gemeten waardes (ik heb je ze hiervoor gegeven).
Zet die uitkomst dan af tegen een concrete investering van de kostprijs van een WTW installatie (geef je ook nergens) en kom dan tot een berekende conclusie.
Ik kan je nu al zeggen dat de investering zich bij mij nooit zal kunnen verantwoorden.
Bij een ander met veel meer (gas)verbruik misschien wel. Maar dat is dan een andere rekening (hopelijk op basis van concrete cijfers en niet op basis van aannames).

Daarom dat iedereen vanuit de eigen situatie zijn eigen rekening moet maken.
Daarom dat wie aan de bron veel verbruikt daar waarschijnlijk iets van kan terugwinnen maar wie al zuinig is aan de bron niet. Simpele logica hoor.
Een warmtepomp soms ook niet, en een CV al helemaal niet,
Dat is in mijn geval een paradox want mijn CV is een A2W WP (die ook het SWW verwarmt).
En die heeft zich inderdaad al helemaal terugbetaald want geplaatst in 2013 en dus jaren genoeg om te meten en data te verzamelen. Maar idd, met het riool heeft ze weinig tot niets te maken.
net zo min als een televisie of terrastegels.
Doet hier niet terzake want die gaan niet het riool in (hier toch niet) en daar ging het over.
Bij mij op het werk hebben we ook een warmtewisselaar toegepast op het riool, daar gaat 'iets' meer water doorheen. Ongeveer hetzelfde als wat een middelgroot dorp aan water verbruikt. De terugverdientijd op die hele installatie was minder dan 1 jaar.
Leuk, maar ik woon in een huiselijke omgeving in een woonhuis van 139 m² en niet in een bedrijf en heb al zeker niet de verbruikcijfers van een bedrijf.

Mijn punt was niet dat een WTW nooit rendabel kan zijn.
Mijn punt is dat het in een huiselijke omgeving volledig afhangt van het uitgangspunt van de bewoners en dus nogmaals: voor wie aan de bron een relatief hoog verbruik heeft is de kans groter dat hij daarna daar iets op kan besparen door iets terug te winnen dan wie er zich op toelegt die besparingen al aan de bron te doen en daarna geen bijkomende investeringen meer nodig heeft om die beginsituatie deels terug proberen recht te trekken.

Bijkomend punt is dat men zich niet moet "rijk rekenen" op basis van een opeenvolging van aannames (want daar is geen kunst aan) maar correct zijn eigen rekening moet maken op basis van de correcte data (en dat vraagt veel meer inspanningen maar het resultaat is er dan ook naar, het is een echte besparing van energie en geen op basis van allerlei aannames).

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 03-11-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
IvoB2 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:25:
[...]
Kostprijs van die energie is dus bijna nul (virtueel nu nog 11 cent en vanaf 1/1/24 7,5 cent).
offtopic:
Ook ecopower coöperant?

Er zit zeker restwarmte in wat er het riool in gaat, maar uitgezonderd van een douche wtw (aanbod & verbruik van warmte valt perfect samen) voelt het aan als een problematische bron van warmte om je huis mee te verwarmen. Afgevoerd water is nogal een stapfunctie, ik ben niet volcontinue de wc aan het doorspoelen. En als er wat door vloeit moet die warmtepomp ineens als een malle aan de gang? Lijkt mij dat continu warmte uit de lucht onttrekken veel stabieler is.

Maar ik moet eens naar DeWarmte kijken, ik neem aan dat ze daar wel aan gedacht hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
[...]

Je bent nog maar pas begonnen en het loopt al fout. :)
Je moet nergens zomaar van uitgaan, je moet rekenen met reële cijfers => meten is weten.

Zoals ik voorheen al opgemerkt heb is het niet moeilijk te "besparen" wanneer je aan de bron al veel verbruikt.
Maar wie vertrekt van een laag verbruik kan daar niets mee. Het heeft geen zin om te investeren op "terugwinning" wanneer er om te beginnen al weinig verbruikt wordt.

Wanneer jij (of iemand anders) 78 m³ waterverbruik hebt (of liefst nog meer) zal je daar idd iets op kunnen terugwinnen. Maar wie al aan de bron bespaart niet veel, in elk geval niet genoeg om een bijkomende investering te rechtvaardigen. Dat was nu net het punt.
Je gaat me toch niet vragen van in het begin aan verspilling te doen zodat ik daarna daar iets van kan terugwinnen?

Meten is weten, mijn waterverbruik voor de maand oktober (een maand dat we niet afwezig waren) bedroeg 1500 liter water (cijfers die trouwens al terug te vinden waren in het topic "actuele energieverbruik). :)
Start dus al maar, ruim genomen, met een jaarverbruik van 20m³ ipv de aangenomen 78 m³.

Idem voor het stookseizoen. Ik ga uit van twee maanden omdat dit de maanden zijn dat de verwarming hier continu draait. Daarbuiten is dat slechts sporadisch en voornamelijk op eigen opgewekte energie (de zelfvoorzienigheidsgraad gemeten over de laatste 365 dagen bedraagt hier 89%). Kostprijs van die energie is dus bijna nul (virtueel nu nog 11 cent en vanaf 1/1/24 7,5 cent).
Gas verbruik ik sowieso niet. Daar valt dus niets op te besparen. De goedkoopste energie is diegene die je juist niet moet verbruiken. Moet je ook geen moeite doen noch bijkomende investeringen om daarop te besparen.
Mijn netafname voor elektriciteit op jaarbasis schommelt tussen 250 en 300 kWh aan een kostprijs tussen de 25 en 29 cent/kWh minus de terugleververgoeding wat op de jaarnota de laatste tien jaar als resultaat een teruggave weergeeft (ik krijg van de energieleverancier dus nog geld terug ipv te moeten betalen en dit bij een voorschotfactuur van nul).

De watertemperatuur van het SWW neemt niet de temperatuur van het huis aan want dat komt van buiten.
De aanvoertemperatuur ligt dus in de zomer rond de 20°C en gaat op zijn dieptepunt naar een 11/12°C (wordt hier continu gemeten) en bedraagt nu een 16,3°C.
Het SWW wordt sporadisch opgewarmd tot 42°C (in de periode eind maart tot begin oktober douchen we buiten en dat water wordt rechtstreeks door de zon opgewarmd en infiltreert ter plaatse en gaat niet via het riool. Een douchebeurt neemt 10 tot 25 liter water in beslag. Dat is dus het water dat (van begin oktober tot eind maart) terugvloeit naar het riool. Wat de resttemperatuur daarvan is heb ik nooit gemeten.
Het overige water (toilet) zal ook geen 25°C hebben want de leefruimte wordt niet op 25°C verwarmt maar op een 19 tot 21°C. De toiletruimte valt niet onder de verwarmde ruimten. De temperatuur schommelt daar tussen de 17°C (winter) en 21°C (putje zomer).

[...]

Correctie, je bedoelt, gezien het jouw cijfers zijn en niet de mijne, waarschijnlijk "ik" in plaats van "je". :)
Zoals ik al zei, ik heb geen gas en wat je niet hebt daar kan niet extra op bespaard worden.

[...]

Nou wordt je weer vaag.
Je doet eerst een heleboel aannames inzake cijfers en dan kom je nog niet tot een becijferde conclusie.
Herdoe je rekenwerk nu eens op gemeten waardes (ik heb je ze hiervoor gegeven).
Zet die uitkomst dan af tegen een concrete investering van de kostprijs van een WTW installatie (geef je ook nergens) en kom dan tot een berekende conclusie.
Ik kan je nu al zeggen dat de investering zich bij mij nooit zal kunnen verantwoorden.
Bij een ander met veel meer (gas)verbruik misschien wel. Maar dat is dan een andere rekening (hopelijk op basis van concrete cijfers en niet op basis van aannames).

Daarom dat iedereen vanuit de eigen situatie zijn eigen rekening moet maken.
Daarom dat wie aan de bron veel verbruikt daar waarschijnlijk iets van kan terugwinnen maar wie al zuinig is aan de bron niet. Simpele logica hoor.

[...]

Dat is in mijn geval een paradox want mijn CV is een A2W WP (die ook het SWW verwarmt).
En die heeft zich inderdaad al helemaal terugbetaald want geplaatst in 2013 en dus jaren genoeg om te meten en data te verzamelen. Maar idd, met het riool heeft ze weinig tot niets te maken.

[...]

Doet hier niet terzake want die gaan niet het riool in (hier toch niet) en daar ging het over.

[...]

Leuk, maar ik woon in een huiselijke omgeving in een woonhuis van 139 m² en niet in een bedrijf en heb al zeker niet de verbruikcijfers van een bedrijf.

Mijn punt was niet dat een WTW nooit rendabel kan zijn.
Mijn punt is dat het in een huiselijke omgeving volledig afhangt van het uitgangspunt van de bewoners en dus nogmaals: voor wie aan de bron een relatief hoog verbruik heeft is de kans groter dat hij daarna daar iets op kan besparen door iets terug te winnen dan wie er zich op toelegt die besparingen al aan de bron te doen en daarna geen bijkomende investeringen meer nodig heeft om die beginsituatie deels terug proberen recht te trekken.

Bijkomend punt is dat men zich niet moet "rijk rekenen" op basis van een opeenvolging van aannames (want daar is geen kunst aan) maar correct zijn eigen rekening moet maken op basis van de correcte data (en dat vraagt veel meer inspanningen maar het resultaat is er dan ook naar, het is een echte besparing van energie en geen op basis van allerlei aannames).
Jij hoeft niet alles op jezelf te betrekken Ivo, daar hebben we hier niets aan. Ik heb gemiddelden van een land gebruikt, dat is goed genoeg om jouw generieke vragen te beantwoorden. Dat jouw waterverbruik laag is staat los van de vragen 'wat is best wat warmte' en 'is de investering te verantwoorden'.
Zo'n lange preek waarin je mijn reactie de grond in boort omdat het voor jouw situatie niet klopt is echt onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
ericplan schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:17:
Stofzuigen is ook een uitstekende manier om de temperatuur omhoog te krijgen.
Al is het maar je eigen temperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[quote]Capt Waffles schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:27:
[...]
offtopic:
Ook ecopower coöperant?

Neen, wel een energiecontract van onbepaalde duur bij deze energieleverancier.
Is (voorlopig) voor mijn verbruikersprofiel (meer teruglevering dan afname) nog altijd voordeliger dan een duurder dynamisch contract.
Er zit zeker restwarmte in wat er het riool in gaat,
Uiteraard, maar daar gaat de discussie, wat mij betreft toch niet, niet over.
Het punt is of het lonend is om extra te gaan investeren in een WTW installatie en de extra energie welke zo'n installatie verbruikt om de restwaarde te recupereren.
Zoals ik al meermaals gesteld heb, voor wie aan de basis een hoog water/energie verbruik heeft zal er wel wat te recupereren zijn en hoe hoger het basisverbruik hoe vlugger het zal lonen om dat te doen.
Doch wie aan de basis al inspanningen doet om dat (warm) water- en energieverbruik zo laag mogelijk te houden zal het een heel andere rekening geven en meestal niet meer lonen.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 03-11-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tehh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:06:
[...]
Jij hoeft niet alles op jezelf te betrekken Ivo, daar hebben we hier niets aan.
Uiteraard maak ik mijn eigen rekening en niet die van een ander.
Dat zouden er beter meer doen.
Uiteraard heb je niets aan concrete cijfers die aannames niet staven want dat ondergraaft met concrete cijfers je uitgangspunten en de waarde van de daaraan gekoppelde conclusies.
En door wat aannames achter elkaar te zetten om trachten een punt te maken daar heeft niemand iets aan.
Men heeft alleen iets aan concrete cijfers en om de eigen rekening te maken zijn dat de eigen cijfers.
Wanneer jouw aannames op je eigen verbruikcijfers slaan slaat de conclusie (die niet eens waterdicht is want je goochelt blijkbaar maar wat met veronderstelligen) hoogstens op de eigen situatie en zijn daar ook geen algemeen toepasbare conclusies op uit te maken.

Ik behoed me ervoor een installateur/verkoper over de vloer te krijgen die een offerte komt opmaken gebaseerd op aannames en de "gemiddelde cijfers" van een land. Daar heeft in se niemand iets aan, zeker de klant niet. Hoogstens de verkoper die de onwetende klant van zijn verhaal kan overtuigen door met wat algemene cijfers te goochelen en daar dan een eigen positieve conclusie aan te koppelen gebaseerd op wat berekeningen uit de losse pols.

De conclusie blijft dus juist dezelfde dan bij aanvang van de discussie: ieder moet op basis van eigen goed gedocumenteerde data individueel de berekening maken of investeren in WTW (of meer algemeen in wat dan ook) de moeite waard is en niet op basis van een "algemeen landelijk gemiddelde". In het laatste geval kom je altijd bedrogen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

[...]

…in de periode eind maart tot begin oktober douchen we buiten en dat water wordt rechtstreeks door de zon opgewarmd…

[…]
Interessant. Heb je wat meer info over deze constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:34:
[...]

Al is het maar je eigen temperatuur :)
Kan men zich bovendien de vraag stellen of het altijd wel zo gewenst is om de eigen temperatuur en de temperatuur van de woning (nog verder) omhoog te krijgen?
Lijkt me alleen gewenst tijdens de maanden van het stookseizoen.
De overige maanden is het eerder verloren warmte en dus niet duurzaam.
En tijdens de wintermaanden is het niet meer dan een COP1 "verwarming".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het stookseizoen is begonnen, de kachels staan aan. De aanhoudende regen resulteert in een hoge luchtvochtigheid, ook binnenshuis. Hoewel de thermometers aangeven dat de temperatuur nog net boven de 18 graden is, voelt het kouder met een relatieve vochtigheid van 65%.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Superbeagle schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:50:
[...]

Interessant. Heb je wat meer info over deze constructie?
Daar staan op dit forum zelfs foto's van met de nodige uitleg. :)
Maar gezien het om de eigen situatie gaat waar niemand anders iets aan heeft kan ik dat hier beter niet uitgebreid herhalen om verveling van anderen te voorkomen. :+ In het kort: een buitendouche in combinatie met 120 meter solartube, een hydrofoor drukpomp en een ingegraven voorraadtank voor regenwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
ericplan schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:53:
Het stookseizoen is begonnen, de kachels staan aan. De aanhoudende regen resulteert in een hoge luchtvochtigheid, ook binnenshuis. Hoewel de thermometers aangeven dat de temperatuur nog net boven de 18 graden is, voelt het kouder met een relatieve vochtigheid van 65%.
Hier is het "tussenseizoen" begonnen.
Dan werkt alleen de A2A om sporadisch te verwarmen.
En dat houdt de luchtvochtigheid in de leefruimte tevens laag (momenteel in de leefruimte 47,1% en buiten de woning 87,9%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:50:
[...]

Kan men zich bovendien de vraag stellen of het altijd wel zo gewenst is om de eigen temperatuur en de temperatuur van de woning (nog verder) omhoog te krijgen?
Lijkt me alleen gewenst tijdens de maanden van het stookseizoen.
De overige maanden is het eerder verloren warmte en dus niet duurzaam.
En tijdens de wintermaanden is het niet meer dan een COP1 "verwarming".
Bij ons is het hoofddoel van stofzuigen het betrekkelijk schoon krijgen van de vloer :)
Dat ik het er soms warm van krijg wanneer ik het fris vind is een leuke bijkomstigheid.

Wel heb ik gemerkt dat onze stofzuiger niet handig is voor het direct gebruiken van onze zonne-energie omdat het vermogen te hoog is. Dat is wel iets waar ik bij het aanschaffen van een andere/nieuwe stofzuiger op ga letten.
Een uitgave die zichzelf nooit terug gaat verdienen maar dat is dan ook niet mijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:05:
[...]
Wel heb ik gemerkt dat onze stofzuiger niet handig is voor het direct gebruiken van onze zonne-energie omdat het vermogen te hoog is. Dat is wel iets waar ik bij het aanschaffen van een andere/nieuwe stofzuiger op ga letten.
Een uitgave die zichzelf nooit terug gaat verdienen maar dat is dan ook niet mijn doel.
Over welke vermogens hebben we het dan (van de opwek tijdens de wintermaanden en het verbruik van de stofzuiger)?
Zijn er stofzuigers op de markt met een zo laag vermogen (en dan nog efficiënt werken) die tijdens de wintermaanden het vermogen van de PV niet overschrijden?
De overige maanden lijkt het vermogen van PV me normaal gezien toch altijd voldoend?

ps. Wij hebben nergens tapijten dus stofzuigen is niet altijd noodzakelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 03-11-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Maakt het argument om eerst zoveel als mogelijk PV te plaatsen alleen maar sterker naar mijn mening. Die extra opwek is zeer bruikbaar in de winter, en in de zomer bij overschot krijg je er een paar cent voor.
Mocht de wet en regelgeving weer eens veranderen dan zet je ze uit op de momenten dat dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:21:
[...]

Over welke vermogens hebben we het dan (van de opwek tijdens de wintermaanden en het verbruik van de stofzuiger)?
Zijn er stofzuigers op de markt met een zo laag vermogen (en dan nog efficiënt werken) die tijdens de wintermaanden het vermogen van de PV niet overschrijden?
De overige maanden lijkt het vermogen van PV me normaal gezien toch altijd voldoend?

ps. Wij hebben nergens tapijten dus stofzuigen is niet altijd noodzakelijk.
Iets als dat is geen dringende zaak hier :) Ik kan best een paar stofvlokken zien liggen.

Wat meer een punt is, is dat ik probeer zoveel mogelijk gebruikte energie van onze zonnepanelen te pakken. Wanneer het vermogen van een apparaat lager is zal ik vaker meer van de eigen zonne-energie pakken. Dan hoef ik ook minder op te letten.

We merken het nu al met de nieuwe waterkoker met laag vermogen die we hebben. We hebben niet altijd voldoende zonne-energie beschikbaar, maar omdat het de benodigde energie meer uitsmeert pakken we gemiddeld zeker meer van onze eigen energie.

Oorspronkelijk waren we van plan een thuisaccu te gaan gebruiken op korte termijn, om minder afhankelijk te worden van de energieleverancier. Nu we alles goed door hebben gerekend zien we dat het hier niet alleen geen voordeel oplevert financieel gezien, dat hadden we kunnen accepteren, maar we zouden er daadwerkelijk financieel slechter van worden de komende jaren. En dat niet alleen vanwege de aanschaf.

Dat maakt dat we, ook nu we fors gedaald zijn qua verbruik, nog steeds nieuwe manieren zoeken om meer zelfvoorzienend te worden. Maar dan zonder thuisaccu. Daarvoor kijken we oa naar pieken in ons stroomverbruik overdag, pieken waarbij gaan verbruiken ipv terugleveren. De stofzuiger daar 1 veroorzaker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Doggieman schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:42:
Maakt het argument om eerst zoveel als mogelijk PV te plaatsen alleen maar sterker naar mijn mening. Die extra opwek is zeer bruikbaar in de winter, en in de zomer bij overschot krijg je er een paar cent voor.
Mocht de wet en regelgeving weer eens veranderen dan zet je ze uit op de momenten dat dit nodig is.
Of het gebruik van een thuisaccu.
Dan heb je dat probleem ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:42:
[...]

Iets als dat is geen dringende zaak hier :) Ik kan best een paar stofvlokken zien liggen.
Ik vroeg het alleen uit nieuwsgierigheid want ken (mijn fout) eigenlijk geen stofzuigers die op laag vermogen efficiënt werken.

Hier is dat ook geen probleem want de thuisaccu vangt die vermogenspieken op en wanneer er langdurig onvoldoende zon is om het huishouden van energie te voorzien ben ik ook niet te beroerd om dan een borstel te nemen ipv de stofzuiger (vandaar de opmerking over geen tapijt want met tapijt is dat moeilijker :) ).
Wat meer een punt is, is dat ik probeer zoveel mogelijk gebruikte energie van onze zonnepanelen te pakken. Wanneer het vermogen van een apparaat lager is zal ik vaker meer van de eigen zonne-energie pakken. Dan hoef ik ook minder op te letten.
De eenvoudigste en comfortabelere (maar niet de goedkoopste) oplossing is dan een thuisaccu.
Dan kan je altijd indirect je PV opwek nog verbruiken.
Maar ik begrijp dat dit in Nederland (met de salderingsregeling) nu nog niet opportuun is.
We merken het nu al met de nieuwe waterkoker met laag vermogen die we hebben. We hebben niet altijd voldoende zonne-energie beschikbaar, maar omdat het de benodigde energie meer uitsmeert pakken we gemiddeld zeker meer van onze eigen energie.
Hebben we hier ook rekening mee gehouden.
Toen de vorige (3000 W) in staking ging hebben we deze ook vervangen door een exemplaar van 2000 W.
Oorspronkelijk waren we van plan een thuisaccu te gaan gebruiken op korte termijn, om minder afhankelijk te worden van de energieleverancier. Nu we alles goed door hebben gerekend zien we dat het hier niet alleen geen voordeel oplevert financieel gezien, dat hadden we kunnen accepteren, maar we zouden er daadwerkelijk financieel slechter van worden de komende jaren. En dat niet alleen vanwege de aanschaf.
Dat was hier (Vlaanderen) gelukkig anders. Financieel gaan we er niet beter van worden maar het kost ook niets extra. Dan nemen we de extra voordelen (comfort, minder tot niet afhankelijk van derden voor energie, PV dat blijft werken bij eventuele stroomuitval, verzameling praktische data op weg naar off grid,.....) van de thuisaccu er maar bij zonder daar zelf financieel nadeel van te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Sjamo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:42:
Wanneer het vermogen van een apparaat lager is zal ik vaker meer van de eigen zonne-energie pakken.
Wij hebben een 1300 watt stofzuiger en die werkt prima. Is ook terug te regelen, maar zuigt dan logischerwijs ook minder hard.

Wat ik liever zou willen is dat ik het opladen van onze PHEV (2013 plugin Prius) zou kunnen terugregelen. Bij een compleet lege accu is dat ongeveer een uur lang 2200 watt, en dan nog een kwartiertje 600 watt. Ik heb wel eens bij Toyota gevraagd of het niet terug te regelen is naar bv 600 watt continu, daar zou ik in dit kader veel aan hebben, maar dat is niet mogelijk.

Zo'n beetje "grote" verbruikers met een stekker zijn rond de 2200 watt omdat dat makkelijk en veilig overal aan te sluiten is (10 A). Wasmachine, waterkoker, airfryer, PHEV, losse oven, allemaal rond die waarde. Het is ook één van de redenen dat ik na een tijd overwegen besloten heb mijn Sessy thuisbatterij te annuleren. In eerste instantie zou deze 2000 watt kunnen leveren, waarmee ik de pieken van deze apparaten had kunnen opvangen. Later in het ontwikkeltraject werd dit teruggebracht tot 1700 watt, en daarmee vond ik het de investering niet meer waard...

Hoe dan ook, in de witgoedwereld lijkt het beperken van het piekvermogen nog niet echt aan de orde. Ik hoop dat men daar wel eens aan gaat denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

JeroenH schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:58:
[...]

Hoe dan ook, in de witgoedwereld lijkt het beperken van het piekvermogen nog niet echt aan de orde. Ik hoop dat men daar wel eens aan gaat denken.
Ik kan het mij op laagspanningsniveau ook niet echt voorstellen dat het opschiet om dat te doen, milieutechnisch gezien. Als ik een seconde piekverbruik heb wordt dat opgevangen door de pv van de buren, als die daarna de waterkoker aanzetten vang ik dat voor een groot gedeelte weer op. Uiteraard moet er af en toe stroom van het middenspanningsnet komen, maar ik meen dat de pieken overdag in een woonwijk zichzelf wel afvlakken. Althans, dat heb ik mij laten vertellen.

Als dat zo is dan zou saldering per uur wellicht een aardige regel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier in Vlaanderen worden de vermogenspieken al aangrekend per klokkwartier (wat er per 15 minuten dus dus gemiddeld wordt verbruikt). Laat staan er gesaldeerd zou worden per uur.
Dan is een thuisaccu met voldoende vermogen (hier langdurig een 4,8 kW met hogere korte pieken) wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:48:
[...]

Of het gebruik van een thuisaccu.
Dan heb je dat probleem ook niet.
Ja.. dat is natuurlijk helemaal correct. Alleen moet je eigenlijk dan wel genoeg PV hebben in herfst/winter om hem weer vol te krijgen voor de volgende dag/avond.

Natuurlijk... Je kunt hem ook (bij) laden uit het net als de tarieven "goedkoop" zijn. En ik snap ook dat veel mensen beperkt ruimte hebben voor extra PV. Maar naar mijn idee heb je meer aan extra PV en minder aan een thuis accu op dit moment in Nederland. Dit hangt natuurlijk ook van de situatie af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee,de accu moet niet altijd vol zijn (iedere accu heeft ook niet dezelfde inhoud).
Er moet genoeg in opgeslagen zijn om het komende verbruik te dekken.
De balans tussen verbruik, opwek en opslagcapaciteit is dus van belang.

Tien maanden per jaar is dat geen probleem.
In de maanden december en januari is er dan weer doorgaans zo weinig instraling beschikbaar (stand van de zon tov de horizon, bewolking, sneeuw,....) dat voor die twee maanden de PV omvang onevenredig groot zou moeten zijn in vergelijking met de rest van het jaar.
Dan kan het zijn dat er andere opties misschien handiger en/of voordeliger zijn zoals bv. met een dynamisch tarief de batterij wel tot 100% laden maar dan via het net en op een tijdstip dat de tarieven laag of negatief zijn.
Etc.
Het vraagt dus een tijdlang verzamelen van voldoende data en rekenwerk om de meest optimale oplossing te verkrijgen.

Economisch gezien heeft een thuisaccu in Nederland inderdaad weinig zin.
Maar ik woon in Vlaanderen en misschien zijn wij op dit specifiek vlak (afschaffing saldering, invoeren capaciteitstarief,.....) wel eens een aanwijzing hoe het in de toekomst in NL zou kunnen verlopen? :+

Hier is de storm overigens al volledig voorbij en levert PV een wisselend vermogen tussen 1000 en 2000W dat grotendeels de accu ingaat (SoC nu 46%, al goed voor een 36 uur back up).
Volgens de huidige voorspellingen zou heden het huishoudelijk verbruik maar 60% van de PV productie van vandaag bedragen dus tegen het eind van de dag nog wat meer reserve opbouwen moet mogelijk zijn. :)

[ Voor 86% gewijzigd door IvoB2 op 03-11-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Vandaag de schoorsteen weer geveegd en de gehele pelletkachel inwendig schoongemaakt. Voor de rest van de dag maar lekker laten branden als duur test. Het is guur genoeg buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x37dqjyuaQE0ie5WyjQAZHcZHz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ok9x6qWXlQZXAMn0RvnCSxE7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:38
Doggieman schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:43:
Vandaag de schoorsteen weer geveegd en de gehele pelletkachel inwendig schoongemaakt. Voor de rest van de dag maar lekker laten branden als duur test. Het is guur genoeg buiten.
[Afbeelding]
Wat heeft dit met de duurzame kroeg te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:49:
[...]

Wat heeft dit met de duurzame kroeg te maken?
Mischien stookt hij 100% duurzame pellets van Ooni.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ronald.42 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:55:
[...]

Mischien stookt hij 100% duurzame pellets van Ooni.
Op papier duurzaam, maar in de praktijk hebben we niet genoeg resthout en duw je bakken met fijnstof de lucht in.

Overigens; de wind stond gisteren precies vanaf de biomassa centrale Lelystad, werd je ook niet gelukkig van :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
silverball schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:01:
[...]

Op papier duurzaam, maar in de praktijk hebben we niet genoeg resthout en duw je bakken met fijnstof de lucht in.

Overigens; de wind stond gisteren precies vanaf de biomassa centrale Lelystad, werd je ook niet gelukkig van :X
Heb ik nog een leuke herinnering aan.
Ik moest voor mijn vorige werkgever eens naar orgaworld in Lelystad.
Alleen ik had het verkeerd verstaan dus ik dacht orca world iets met aquariums of zo dacht ik....

Viel even tegen zeg maar.
Was ook een vergisting biogas gebeuren.
Inmiddels alweer 15 jaar terug of zo... man ik word oud :|

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:39:

Het vraagt dus een tijdlang verzamelen van voldoende data en rekenwerk om de meest optimale oplossing te verkrijgen.

Economisch gezien heeft een thuisaccu in Nederland inderdaad weinig zin.
Maar ik woon in Vlaanderen en misschien zijn wij op dit specifiek vlak (afschaffing saldering, invoeren capaciteitstarief,.....) wel eens een aanwijzing hoe het in de toekomst in NL zou kunnen verlopen? :+
En dat ben ik nu dus aan het doen :+ Data aan het verzamelen. Want ik heb zo het idee dat die hele salderingsregeling gewoon nog wel even blijft hiet in Nederland. Tot die tijd is een thuisaccu gewoon geen rendabele investering (financieel gezien) in Nederland.

Meer (goedkope) PV is gewoon makkelijker in mijn geval. Dek op meer momenten gewoon mijn verbruik af. Mocht het zo zijn dat je straks subsidie krijgt op een accu dan ga ik er waarschijnlijk 1 kopen. Ook dan komt die extra PV nog steeds van pas. Ook als ik straks een vaste teruglever vergoeding zou krijgen ipv salderen is dat ook nog steeds ok.

Ben zelf geen ster in het programeren en rekenen aan dynamische contracten e.d. Daar krijg ik gewoon mijn brein niet omheen vaak. Snap het gewoon niet en vind het erg ingewikkeld. Ik wil daar dan ook niet steeds mee bezig (moeten) zijn want het is m'n hobby niet. Ook wil ik niet altijd moeten nadenken over wanneer ik nou iets wel of niet mag aanzetten. Bovendien ben ik zelf vaak van huis. Dannmoet mijn wederhelft het allemaal ook kunnen overzien, bedienen en kunnen ingrijpen als er iets fout gaat.

Natuurlijk...een beetje hobbyen is leuk en bewust omgaan met het verbruik is helemaal niet verkeerd. Daar doe ik zeker wel aan mee.

Veel PV is in mijn geval gewoon makkelijker. Kost naar verhouding bijna niks en heb er geen omkijken naar. Het werkt gewoon zonder een hoop poespas. Dat het nooit alles gaat afdekken in een paar maanden per jaar... prima. Dat is ook niet het doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ronald.42 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:09:
[...]
Ik moest voor mijn vorige werkgever eens naar orgaworld in Lelystad.
Alleen ik had het verkeerd verstaan dus ik dacht orca world iets met aquariums of zo dacht ik....

Viel even tegen zeg maar.
Was ook een vergisting biogas gebeuren.
Klopt ja, maar daar zit nogal wat groen omheen dus heb je er lokaal niet zo'n last van.
Ik kan het weten, ik heb in de straat gewoond als kind :P

Hier aan het einde van de laan staat een co2 neutrale biomassacentrale voor de stadsverwarming in een open veld, die stinkt echt behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
biogas vergisting is wel compleet andere koek dan het verbranden van houtpellets
Pagina: 1 ... 26 ... 81 Laatste