Tehh schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:56:
[...]
Je had nog wat vragen toch, over wat 'best wat warmte' is, en of het een verstandige investering is toch?
Laten we uitgaan van 78m³ waterverbruik wat het riool in gaat per jaar, evenredig verdeeld over het hele jaar.
Je bent nog maar pas begonnen en het loopt al fout.
Je moet nergens zomaar van uitgaan, je moet rekenen met reële cijfers => meten is weten.
Zoals ik voorheen al opgemerkt heb is het niet moeilijk te "besparen" wanneer je aan de bron al veel verbruikt.
Maar wie vertrekt van een laag verbruik kan daar niets mee. Het heeft geen zin om te investeren op "terugwinning" wanneer er om te beginnen al weinig verbruikt wordt.
Wanneer jij (of iemand anders) 78 m³ waterverbruik hebt (of liefst nog meer) zal je daar idd iets op kunnen terugwinnen. Maar wie al aan de bron bespaart niet veel, in elk geval niet genoeg om een bijkomende investering te rechtvaardigen. Dat was nu net het punt.
Je gaat me toch niet vragen van in het begin aan verspilling te doen zodat ik daarna daar iets van kan terugwinnen?
Meten is weten, mijn waterverbruik voor de maand oktober (een maand dat we niet afwezig waren) bedroeg 1500 liter water (cijfers die trouwens al terug te vinden waren in het topic "actuele energieverbruik).
Start dus al maar, ruim genomen, met een jaarverbruik van 20m³ ipv de aangenomen 78 m³.
Idem voor het stookseizoen. Ik ga uit van twee maanden omdat dit de maanden zijn dat de verwarming hier continu draait. Daarbuiten is dat slechts sporadisch en voornamelijk op eigen opgewekte energie (de zelfvoorzienigheidsgraad gemeten over de laatste 365 dagen bedraagt hier 89%). Kostprijs van die energie is dus bijna nul (virtueel nu nog 11 cent en vanaf 1/1/24 7,5 cent).
Gas verbruik ik sowieso niet. Daar valt dus niets op te besparen. De goedkoopste energie is diegene die je juist niet moet verbruiken. Moet je ook geen moeite doen noch bijkomende investeringen om daarop te besparen.
Mijn netafname voor elektriciteit op jaarbasis schommelt tussen 250 en 300 kWh aan een kostprijs tussen de 25 en 29 cent/kWh minus de terugleververgoeding wat op de jaarnota de laatste tien jaar als resultaat een teruggave weergeeft (ik krijg van de energieleverancier dus nog geld terug ipv te moeten betalen en dit bij een voorschotfactuur van nul).
De watertemperatuur van het SWW neemt niet de temperatuur van het huis aan want dat komt van buiten.
De aanvoertemperatuur ligt dus in de zomer rond de 20°C en gaat op zijn dieptepunt naar een 11/12°C (wordt hier continu gemeten) en bedraagt nu een 16,3°C.
Het SWW wordt sporadisch opgewarmd tot 42°C (in de periode eind maart tot begin oktober douchen we buiten en dat water wordt rechtstreeks door de zon opgewarmd en infiltreert ter plaatse en gaat niet via het riool. Een douchebeurt neemt 10 tot 25 liter water in beslag. Dat is dus het water dat (van begin oktober tot eind maart) terugvloeit naar het riool. Wat de resttemperatuur daarvan is heb ik nooit gemeten.
Het overige water (toilet) zal ook geen 25°C hebben want de leefruimte wordt niet op 25°C verwarmt maar op een 19 tot 21°C. De toiletruimte valt niet onder de verwarmde ruimten. De temperatuur schommelt daar tussen de 17°C (winter) en 21°C (putje zomer).
Dan kan je daarop volmondig met '
Ja!' beantwoorden, je bespaard er namelijk behoorlijk wat gas mee.

Correctie, je bedoelt, gezien het jouw cijfers zijn en niet de mijne, waarschijnlijk "ik" in plaats van "je".
Zoals ik al zei, ik heb geen gas en wat je niet hebt daar kan niet extra op bespaard worden.
Verdient dit ding zichzelf terug? Nou, niet binnen afzienbare tijd.
Nou word je weer vaag.
Je doet eerst een heleboel aannames inzake cijfers en dan kom je nog niet tot een becijferde conclusie.
Herdoe je rekenwerk nu eens op gemeten waardes (ik heb je ze hiervoor gegeven).
Zet die uitkomst dan af tegen een concrete investering van de kostprijs van een WTW installatie (geef je ook nergens) en kom dan tot een berekende conclusie.
Ik kan je nu al zeggen dat de investering zich bij mij nooit zal kunnen verantwoorden.
Bij een ander met veel meer (gas)verbruik misschien wel. Maar dat is dan een andere rekening (hopelijk op basis van concrete cijfers en niet op basis van aannames).
Daarom dat iedereen vanuit de eigen situatie zijn eigen rekening moet maken.
Daarom dat wie aan de bron veel verbruikt daar waarschijnlijk iets van kan terugwinnen maar wie al zuinig is aan de bron niet. Simpele logica hoor.
Een warmtepomp soms ook niet, en een CV al helemaal niet,
Dat is in mijn geval een paradox want mijn CV is een A2W WP (die ook het SWW verwarmt).
En die heeft zich inderdaad al helemaal terugbetaald want geplaatst in 2013 en dus jaren genoeg om te meten en data te verzamelen. Maar idd, met het riool heeft ze weinig tot niets te maken.
net zo min als een televisie of terrastegels.
Doet hier niet terzake want die gaan niet het riool in (hier toch niet) en daar ging het over.
Bij mij op het werk hebben we ook een warmtewisselaar toegepast op het riool, daar gaat 'iets' meer water doorheen. Ongeveer hetzelfde als wat een middelgroot dorp aan water verbruikt. De terugverdientijd op die hele installatie was minder dan 1 jaar.
Leuk, maar ik woon in een huiselijke omgeving in een woonhuis van 139 m² en niet in een bedrijf en heb al zeker niet de verbruikcijfers van een bedrijf.
Mijn punt was niet dat een WTW nooit rendabel kan zijn.
Mijn punt is dat het in een huiselijke omgeving volledig afhangt van het uitgangspunt van de bewoners en dus nogmaals: voor wie aan de bron een relatief hoog verbruik heeft is de kans groter dat hij daarna daar iets op kan besparen door iets terug te winnen dan wie er zich op toelegt die besparingen al aan de bron te doen en daarna geen bijkomende investeringen meer nodig heeft om die beginsituatie deels terug proberen recht te trekken.
Bijkomend punt is dat men zich niet moet "rijk rekenen" op basis van een opeenvolging van aannames (want daar is geen kunst aan) maar correct zijn eigen rekening moet maken op basis van de correcte data (en dat vraagt veel meer inspanningen maar het resultaat is er dan ook naar, het is een echte besparing van energie en geen op basis van allerlei aannames).
[
Voor 6% gewijzigd door
IvoB2 op 03-11-2023 10:28
]