Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:35
IvoB2 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

Varkens zijn van nature omnivoren. :)
Klopt helemaal, had beter gezegd dat ze voornamelijk met plantaardig materiaal gevoederd worden in de veeteelt.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Capt Waffles schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Inderdaad, mens & koe/varken zijn met voorsprong de grootste impact. Maar de verhouding huisdier ten op zichte van wilde zoogdieren is toch significant, we hebben het toch over iets dat richting de 25% gaat.

Koe/varken zijn vegetariers, maar huisdieren zijn veelal vleeseters. Dus qua impact liggen ze op een ander niveau. Wat we moeten doen om de meeste impact te maken is duidelijk: minder vlees eten. Maar ook bij huisdieren mogen we best vragen stellen.
Ok, vanaf morgen eet niemand meer vlees. Hoe verandert dit iets? Er zullen dan idd beduidend minder zoogdieren op de wereld zijn, maar niet meer wild. Daarnaast de vraag: waarom moet er meer wild zijn? Een romantisch beeld van de wereld of een wezenlijk probleem om op te lossen?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:55
Termy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 02:16:
[...]

Ok, vanaf morgen eet niemand meer vlees. Hoe verandert dit iets? Er zullen dan idd beduidend minder zoogdieren op de wereld zijn, maar niet meer wild. Daarnaast de vraag: waarom moet er meer wild zijn? Een romantisch beeld van de wereld of een wezenlijk probleem om op te lossen?
Minder vlees eten = veel minder landbouwgrond nodig. Die vrijgekomen grond kunnen we teruggeven aan natuur waar o.a. wilde dieren van profiteren. Of je nu een wezenlijk probleem ziet? Veel mensen wel omdat ze waarde hechten aan wildere natuur, met meer ruimte, rechten en zelfbeschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:32
In de UK binnenkort geen 5K maar 7,5K subsidie voor WP inclusief installatie.

De adoptie gaat blijkbaar te traag.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dat is bijna evenveel subsidie dan ik jaren terug voor de installatie van mijn volledige CV (met split A2W) betaald heb. :*)
Nu ja, kan niet klagen. Kreeg een paar jaar terug (omdat ik vrijwillig een DM liet plaatsen) nog meer dan 1000 € subsidie voor een WP uit 2011. _/-\o_

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 24-10-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
GudZ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:45:
In de UK binnenkort geen 5K maar 7,5K subsidie voor WP inclusief installatie.

De adoptie gaat blijkbaar te traag.
Tja, dan denk ik toch aan een artikel over 1 jaar in de economie rubriek. “Installatiebedrijven maakten recordwinsten afgelopen jaar”. En dan in de milieu rubriek, “de groei van het aantal wp installatie is nog steeds te traag”. Als je mijn slip vangt ;-)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@GudZ Je kan er als overheid wel meer geld tegenaan gooien
- maar hebben ze in de UK ook voldoende installatiecapaciteit?
Je kan wel willen . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
@joezzt
Ja... dan is het toch een beetje sneu dat je subsidie eigenlijk gewoon naar de installateur gaat. Want die rekenen gewoon de subsidie bij hun prijs op.

Zou leuk zijn als ik zelf mocht installeren met subsidie. Net als toen met m'n pelletkachel en WPB.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Doggieman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:04:
@joezzt
Want die rekenen gewoon de subsidie bij hun prijs op.
Dus jij gaat er vanuit dat een installatie die nu bv. 10.000 € kost na start van de subsidieregeling plots 17.500 € gaat kosten?
Of omgekeerd, dat eens de subsidieperiode afgesloten dezelfde installatie plots duizenden euro goedkoper wordt?

Ik ervaar in de praktijk toch het omgekeerde:
Gedurende meer dan een jaar meerdere offertes opgevraagd voor installatie van een thuisbatterij.
Wanneer daarop subsidie werd toegekend met één installateur in zee gegaan waarbij dezelfde prijs werd gehanteerd dan in de aanvankelijke offerte.
Nu, enkele jaren later, is dezelfde installatie met dezelfde materialen - doch geen subsidie meer - al 10% duurder.

De oorzaak lijkt me eerder te zoeken in het feit dat klanten niet bewegen zonder subsidie. En wanneer er voor iets subsidie komt ze allemaal gelijktijdig dezelfde weg opwillen. Dan krijg je overbevraging en tekorten wat uiteraard in een normale economie de prijzen doet stijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 24-10-2023 09:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:24
Termy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 02:16:
[...]
Er zullen dan idd beduidend minder zoogdieren op de wereld zijn, maar niet meer wild. Daarnaast de vraag: waarom moet er meer wild zijn? Een romantisch beeld van de wereld of een wezenlijk probleem om op te lossen?
Niet alles in de wereld is er om (onze) problemen op te lossen. Maar meer (ruimte voor) wild betekent meer biodiversiteit en dat is gunstig, ook voor ons. In een divers ecosysteem heb je minder kans dat een soort uit de bocht vliegt en een plaag vormt. Ook hebben ziektes minder kans om zich te ontwikkelen en verspreiden.
Daarnaast kan ik zelf wel genieten van natuurschoon en de diversiteit van het dierenrijk. Anderen hebben dat misschien met auto's of kunst. Het gaat me niet zozeer om een romantisch beeld. Ik vind het gewoon de moeite waard om het aardse leven te beschermen en waar mogelijk herstellen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hey mensen,

ik ga over een paar maanden panelen uitbreiden en in de lente het project 'van het gas af' starten, maar zit nog wel op een flexibel contract bij GC. Ik heb momenteel dit aanbod voor 2 jaar liggen:

Groene stroom

Variabele leveringskosten (per kWh) € 0,39507
Variabele leveringskosten dal (per kWh)€ 0,34546
Netto terugleververgoeding (per kWh)€ 0,11500
Vaste leveringskosten (per maand)€ 7,79000

Bosgecompenseerd gas

Variabele leveringskosten (per m3)€ 1,33211
Vaste leveringskosten (per maand)€ 7,79000

volgens mij geeft GC nog steeds een van de betere terugleververgoedingen en zijn ze ook erg soepel met gas ditchen, kan ik hier nog meer uitpersen (voor groene stroom!!) of word het momenteel niet beter dan dit en kan ik hier beter mee akkoord gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
IvoB2 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:15:
[...]

Dus jij gaat er vanuit dat een installatie die nu bv. 10.000 € kost na start van de subsidieregeling plots 17.500 € gaat kosten?
Of omgekeerd, dat eens de subsidieperiode afgesloten dezelfde installatie plots duizenden euro goedkoper wordt?

Gedurende meer dan een jaar meerdere offertes opgevraagd voor installatie van een thuisbatterij.
Wanneer daarop subsidie werd toegekend met één installateur in zee gegaan waarbij dezelfde prijs werd gehanteerd dan in de aanvankelijke offerte.
Nu, enkele jaren later, is dezelfde installatie met dezelfde materialen - doch geen subsidie meer - al 10% duurder.

De oorzaak lijkt me eerder te zoeken in het feit dat klanten niet bewegen zonder subsidie. En wanneer er voor iets subsidie komt ze allemaal gelijktijdig dezelfde weg opwillen. Dan krijg je overbevraging en tekorten wat uiteraard in een normale economie de prijzen doet stijgen.
Ik zeg niet dat het met zo'n bedrag ineens omhoog gaat, maar mijn ervaring is dat er destijds gewoon het bedrag van de subsidie bij de prijs van de pomp werd opgeteld. Dit als je de WPB bestelde bij de installateur.

Vandaar dat ik hem in België kocht en zelf installeerde. Paar foto's bij de subsidie aanvraag gedaan van hoe e.e.a. geïnstalleerd was en kreeg de subsidie op m'n rekening. Dat kan nu helaas niet meer. Alles moet door een installatiebedrijf worden aangesloten. Anders geen subsidie. En die rekenen tegenwoordig altijd de hoofdprijs want hebben meer werk dan ze aankunnen. En kunnen dus vragen wat ze willen. Triest maar wel realiteit vaak in Nederland althands.

En dan niets ten nadele van de goeie. Want die zijn er ook. Maar het is hier in Nederland net het wilde westen soms. De ene cowboy na de andere. Ik zie installaties die aangesloten zijn op een manier waar de honden geen brood van lusten. Schots en scheef opgehangen leidingen en letterlijk duct tape om zaken bijelkaar te houden. En de mensen betalen wel want weten niet beter of krijgen anders hun spullen niet geïnstalleerd. Zie het ook bij zonnepanelen installaties en warmtepompen.

Ik vind het bijna oplichting soms. Echt.

[ Voor 16% gewijzigd door Doggieman op 24-10-2023 10:05 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat heb je in België ook hoor en op allerlei vlak.
Maar het is, althans dat is mijn mening, de taak van de consument om zich terdege te informeren, het kaf van het koren te scheiden en op het juiste ogenblik een beslissing te nemen.

Wie denkt dat anderen altijd met de beste bedoelingen je problemen komen oplossen komt idd nogal eens bedrogen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Doggieman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:35:
[...]
Ik zeg niet dat het met zo'n bedrag ineens omhoog gaat, maar mijn ervaring is dat er destijds gewoon het bedrag van de subsidie bij de prijs van de pomp werd opgeteld. Dit als je de WPB bestelde bij de installateur.
Je zegt het niet maar je schrijft wel dat het wel je ervaring is.
Hoe moet ik anders dit begrijpen? "gewoon het bedrag van de subsidie bij de prijs van de pomp werd opgeteld"
Het subsidiebedrag van een WP is, volgens vorige melding, 7500 €. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:22

pietje63

RTFM

Als de winst voor de installateurs stijgt, gaan er vanzelf meer bedrijven zich op deze markt richten.
Meer aanbod, snellere transitie
Meer aanbod, meer prijsconcurrentie

Daarmee zeg ik niet dat 100% van de subsidie aan de consument zal toekomen, maar (met enige vertraging) zeker wel een deel. Met belastingen en subsidies kun je slechts in beperkte mate sturen, en elke sturing heeft (onbedoelde) neveneffecten.

Waar ik me dan zelf meer zorgen over maak is welk type bedrijf zich op deze markt gaat richten. Zie ook de huidige aanbieders van zonnepanelen... Deze hebben (gemiddeld genomen) ook niet meer een al te beste naam.

Wat moet de overheid dan wel doen? Ik weet het ook niet.. Mensen opleiden, maar er is al een (overall) tekort aan personeel en opleiden vertraagt de transitie... Het leger inzetten in de strijd tegen opwarming mag ook niet zomaar.. Regels versoepelen / zelf installeren eenvoudiger maken? En als het dan verkeerd gaat?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
IvoB2 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:12:
Dat heb je in België ook hoor en op allerlei vlak.
Maar het is, althans dat is mijn mening, de taak van de consument om zich terdege te informeren, het kaf van het koren te scheiden en op het juiste ogenblik een beslissing te nemen.

Wie denkt dat anderen altijd met de beste bedoelingen je problemen komen oplossen komt idd nogal eens bedrogen uit.
Helemaal juist. Ben het met je eens. Maar het punt dat ik wil maken is dat de meeste mensen gewoon het kaf niet van het koren kunnen scheiden. Gewoon omdat het ze echt allemaal niets zegt en werkelijk geen idee hebben soms hoe het allemaal technisch werkt en inelkaar zit. En dat kan je ze ook niet kwalijk nemen of van ze verwachten. Ieder z'n vak.

Natuurlijk.... veel mensen komen uit op tweakers en vragen advies of raad. Maar dat zegt in die zin ook niet zoveel. Uiteindelijk komt er vaak zo'n dozenschuivende cowboy over de vloer (als je iemand al zo gek krijgt om eerst langs te komen om de situatie te bekijken en advies te geven)
Die is tevens ook "installateur" en zegt dat het allemaal zo en zo ook wel kan. Weten die mensen veel? En uiteindelijk laten de mensen zich een beetje overdonderen en zeggen vaak: tja..... de "installateur" zal het toch wel weten toch? En ze willen gewoon graag toch die spullen geïnstalleerd hebben. Binnen een afzienbare tijd het liefst.

Maar nogmaals.... als ik dan langs kom bij bekenden die vol trots hun WP, WPB of PV installatie laten zien dan schieten de tranen me toch meestal in de ogen. Echt.

Meters maken en meerdere klussen op een dag als het even kan. Gewoon euro's harken. Dat is wat de meeste van die gasten doen.

Vandaar dat ik al jaren echt (bijna) alles zelf doe. Van metselen en tegelzetten tot installatie werk. Kost tijd want ik moet van veel zaken ook eerst uitvogelen hoe het nu precies zit en wat de voorschriften zijn. Koop dan de spullen (als dat al te krijgen is) en het gereedschap er voor en ga aan de gang.

Vandaar dat het fijn zou zijn dat subsidie ook gewoon voor de mensen zou zijn die zelf kunnen installeren.

Want een WPB of een paar zonnepanelen aansluiten is echt niet zo moeilijk. Er is bijna altijd wel een buurman of familielid die wel op het dak durft of een extra groepje in een meterkast kan aanleggen. Een stuk buis kan buigen of een inlaatcombinatie kan monteren.
Ik heb het dus niet over gecompliceerde WP installaties met combinaties van gasketels, houtkachels en WPB en dergelijke. Dat moet je overlaten aan "echte" installateurs. Maar die hebben vaak gewoon geen tijd, komen niet voor een warmtepompboilertje als je hem niet bij hun koopt en vragen ook gewoon de hoofdprijs als je dat wel doet.

Maar diegene die het gewoon niet zelf wil of kan doen is (in Nederland tenminste) meestal overgeleverd aan een paar cowboys die jou subsidie opstrijken en broddelwerk afleveren.
Leuk dat je geen btw meer hoeft te betalen voor je zonnepanelen zelf, maar zie ze maar eens geïnstalleerd te krijgen als je het niet zelf kunt. Echt...ik zie installaties zonder aarde, en lekkende daken na de eerste regenbui. Hele drama's. En ik zie het gewoon niet (snel) beter worden helaas. Als leek moet je maar hopen dat het goed uitpakt.

Zo.... einde rant modus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 22:50

Zenix

BOE!

Ik heb een idee, maar vraag mij af of het een goed idee is. Ik heb een nieuwbouwwoning uit 2020, waarbij ik 450m3 gas verbruik, waarvan 3m3 per maand voor warmwater. Helaas dus nog een ketel...

Sinds 2021 heb ik een L/L warmtepomp op zolder (Mitsubishi Heavy industries 5kW) voor het huis te koelen, omdat de warmte moeilijk uit zo'n nieuwbouw woning gaat. Werkt perfect en het comfort is al het geld waard.

Alleen kan je daar niet zoveel mee als je gaat verwarmen, want warm lucht krijg je niet beneden. Daarnaast is L/L over het algemeen minder comfortabel.

Mijn plan is daarom om een ventilatiewarmtepomp te kopen in de toekomst (spaarpomp bijvoorbeeld) en die te gaan gebruiken. Van de ventilatiewarmtepompen weten we als het erg koud is dat het niet meer effectief is en niet goed genoeg kan verwarmen, omdat ook de aanvoer kouder gaat worden. Maar wat als de L/L op zolder nou de warmte aanvoer kan doen voor de ventilatiewarmtepomp, dan zou het systeem toch bij koude dagen een stuk beter moeten gaan werken? En zou dat in theorie genoeg moeten zijn om van het gas af te gaan.

Eventueel zou ik ook nog twee ventilatiewarmtepompen kunnen doen, als die dingen tweedehands goedkoper worden. Een pomp voor de ventilatie, en een losse pomp die alleen aan staat als het erg koud is en die dan alleen de warme lucht van de L/L gaat gebruiken. Kortom hybride all-eletric :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Doggieman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:02:
Maar het punt dat ik wil maken is dat de meeste mensen gewoon het kaf niet van het koren kunnen scheiden. Gewoon omdat het ze echt allemaal niets zegt en werkelijk geen idee hebben soms hoe het allemaal technisch werkt en inelkaar zit. En dat kan je ze ook niet kwalijk nemen of van ze verwachten. Ieder z'n vak.
Daar ben ik het mee eens maar als het je als individu niets zegt of je wil niet de moeite doen om info te vergaren en je kennis bij te spijkeren moet je daar zelf de gevolgen van dragen en niet verwachten dat de "anderen" je problemen komen oplossen.
Men mag best zelf nog een beetje moeite doen om zichzelf te verbeteren al was het maar door anderen om raad te vragen. En het is niet zo dat dit anno 2023 nog echt een probleem is.
Vandaar dat het fijn zou zijn dat subsidie ook gewoon voor de mensen zou zijn die zelf kunnen installeren.
Akkoord wanneer daar een onafhankelijke technische keuring op volgt en de nodige verifieerbare facturen van aankoop kunnen voorgelegd worden. Misbruik is nl. geen alleen recht van "vakmensen" om den brode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
IvoB2 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:17:

[...]

Akkoord wanneer daar een onafhankelijke technische keuring op volgt en de nodige verifieerbare facturen van aankoop kunnen voorgelegd worden. Misbruik is nl. geen alleen recht van "vakmensen" om den brode.
Daar zou ik dus geheel geen moeite mee hebben. Prima. Gelijke monniken gelijke kappen zeggen ze dan toch?

Dus laat die inspecteur dan maar komen en rapport opmaken. Want dat is meestal het punt. Als er iets mis is (als je daar al achter komt) haal dan maar eens je recht of gelijk. Alles ok en volgens voorschrif? Dan de subsidie uitkeren.

Dus ja... een installatie keuring zou een goed ding zijn. Want dan heb je tenminste een rapport waarmee je iemand om de oren kunt slaan. Al blijft het lastig. En dat zie ik zelf ook wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

rupie99 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:30:
[...]

Minder vlees eten = veel minder landbouwgrond nodig. Die vrijgekomen grond kunnen we teruggeven aan natuur waar o.a. wilde dieren van profiteren. Of je nu een wezenlijk probleem ziet? Veel mensen wel omdat ze waarde hechten aan wildere natuur, met meer ruimte, rechten en zelfbeschikking.
Dus ipv voor wat mensen willen is het voor wat mensen willen? Nice :p.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:47
Termy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Dus ipv voor wat mensen willen is het voor wat mensen willen? Nice :p.
De vraag die je je denk ik moet stellen is of de mens als soort nog onderdeel is van een kringloop. Hebben we nog bijen nodig om onze gewassen te bestuiven of kan een robot dat ook? Stel in een extreem geval dat wij de enige soort op aarde zijn, overleven we dan als soort? Zo nee, hoeveel biodiversiteit kan je inleveren voordat wij als onderdeel van de biodiversiteit het loodje leggen? Zo ja: is het wenselijk om als enige soort over te blijven op aarde? En de laatste is natuurlijk of het waardevol is om de menselijk soort op aarde te hebben. Who cares als de aarde zonder leven is, tot nu toe hebben we nog geen andere planeet gevonden met wél leven. En daarbij zal al het leven toch uitsterven als de zon op is.

Dan kom je opnieuw terecht in de Fermi paradox waar ik een paar weken geleden al aan refereerde; where is everybody? En dan specifiek optie 3: we're fucked.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

rupie99 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:30:
[...]

Waar worden dan de grondstoffen voor de vleesvervangers verbouwd?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:55
@klump4u op veel minder m2 landbouwgrond

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupie99
klump4u schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Waar worden dan de grondstoffen voor de vleesvervangers verbouwd?
De huidige landbouw produceert wereldwijd voldoende eiwitten, zolang we dit zelf eten en niet via dieren consumeren.

Kringlooplandbouw waarin dieren alleen reststromen/gras eten, en mensen weinig vlees consumeren, geeft volgens de WUR het laagste grondgebruik per persoon:
Op die manier is een dieet mogelijk met weinig vlees en veel plantaardig eiwit dat nog maar tussen de 0,08 en 0,11 hectare landbouwgrond per persoon per dag vergt. Dat schept nog meer ruimte om niet alleen de wereldbevolking te voeden, maar ook om de natuur te herstellen, de biodiversiteit te vergroten en CO2 vast te leggen.
Bron: https://www.wur.nl/nl/nie...-plantaardige-voeding.htm

Hoeveel we inzetten op beperking klimaatimpact en herstel van biodiversiteit herstellen, en in welke mate wenselijk is om eetgedrag te beïnvloeden zijn moeilijke dilemma's. Dat is pas helder geschetst door WUR in zes door te hakken knopen voor toekomstige landbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En waarom moet je vleesvervangers maken? Blijft altijd een slap aftreksel van het origineel. Probleem is meer dat veel carnivoren graag ELKE dag een dik stuk vlees op hun bord willen hebben. Dit wordt de laatste tijd behoorlijk aangezwengeld door de Hipsters met vieze lange baarden die koste wat het kost elke dag achter hun BBQ willen staan of op dat kreng aan slow cooking doen. Herkenbaar aan zware, lederen keukenschorten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:15:
[...]

Je zult wel het artikel moeten lezen, de subsidie gaat van ukp 5000 naar 7500. Die 2500 verstop je makkelijk in een hogere prijs vergeleken met de huidige.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan ga je er gemakshalve al vanuit dat warmtepompen er nu al 5000£ duurder zijn dan elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:14:
Dan ga je er gemakshalve al vanuit dat warmtepompen er nu al 5000£ duurder zijn dan elders?
Nee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:44
ds23man schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:23:
En waarom moet je vleesvervangers maken? Blijft altijd een slap aftreksel van het origineel. Probleem is meer dat veel carnivoren graag ELKE dag een dik stuk vlees op hun bord willen hebben. Dit wordt de laatste tijd behoorlijk aangezwengeld door de Hipsters met vieze lange baarden die koste wat het kost elke dag achter hun BBQ willen staan of op dat kreng aan slow cooking doen. Herkenbaar aan zware, lederen keukenschorten.
En het liefst met hun zwartlatexen handschoentjes zoveel mogelijk in dat vlees knijpen en kneden? Ik heb er een beeld bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:32
Verplicht slimme WP.

Gaat de netbeheerder binnenkort bepalen hoeveel vermogen de WP thuis mag pakken?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
GudZ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:24:
Verplicht slimme WP.

Gaat de netbeheerder binnenkort bepalen hoeveel vermogen de WP thuis mag pakken?
Mag je lekker in de kou zitten terwijl de buur 6Kw aan straalkachels bijzet.
Geniaal plan d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Ronald.42 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

Mag je lekker in de kou zitten terwijl de buur 6Kw aan straalkachels bijzet.
Geniaal plan d:)b
Dat zal toch wel meevallen als de wp twee keer per dag een uur op halve kracht moet werken..ik zou niet jaloers worden om de buur met straalkachel

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
pietje63 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:42:
[...]

Dat zal toch wel meevallen als de wp twee keer per dag een uur op halve kracht moet werken..ik zou niet jaloers worden om de buur met straalkachel
Ik denk dat ik er geen last van zou hebben.

Maar het lijkt vooral om hybride te gaan, dus de keus dat je gas moet gaan stoken in plaats van elektrisch.

Dat gaat hier sowieso niet want we hebben geen gas.

Ik ben dan wel benieuwd of er ook enige onderbouwing in het resultaat van zo'n plan zit.
Of dat er gewoon maar wat geroepen wordt.

Hoeveel hybride installaties zijn er in Nederland hoe zijn die verdeeld over het land en het net.
En hoe verhoudt zich dat tot de all electric lw ll warmtepompen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Het gaat natuurlijk over de lange termijn (al verwacht je dat niet van de politiek). Er worden uit mn hoofd bijna een half miljoen ketels per jaar vervangen, vanaf 2026 grotendeels hybride. In 2030 heb je dan al 2 miljoen warmtepompen. Als je die slim aanstuurt kan je veel langer met je elektra net doen.
In het buitenland hebben ze veelal zonnepanelen met accu's gecombineerd om subsidie te krijgen, dat is een andere aanpak om het net te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-09 23:00
Die van mij is hartstikke slim, alleen kan het voor geen meter uit om daar gebruik van te maken...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:55
Het oude elgaatje uit 2013 is vrij dom, maar ook die heeft een potentiaalvrij contact waarmee je de WP "uit" kan zetten. Dus kwestie van b.v. een relais en een slimme plug en het is aanstuurbaar (in de zin van: verwarmen even uitstellen. Niet : straks is de stroom duur, dus nu eerst even verwarmen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:11
Zenix schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:13:
Ik heb een idee, maar vraag mij af of het een goed idee is. Ik heb een nieuwbouwwoning uit 2020, waarbij ik 450m3 gas verbruik, waarvan 3m3 per maand voor warmwater. Helaas dus nog een ketel...

Sinds 2021 heb ik een L/L warmtepomp op zolder (Mitsubishi Heavy industries 5kW) voor het huis te koelen, omdat de warmte moeilijk uit zo'n nieuwbouw woning gaat. Werkt perfect en het comfort is al het geld waard.

Alleen kan je daar niet zoveel mee als je gaat verwarmen, want warm lucht krijg je niet beneden. Daarnaast is L/L over het algemeen minder comfortabel.

Mijn plan is daarom om een ventilatiewarmtepomp te kopen in de toekomst (spaarpomp bijvoorbeeld) en die te gaan gebruiken. Van de ventilatiewarmtepompen weten we als het erg koud is dat het niet meer effectief is en niet goed genoeg kan verwarmen, omdat ook de aanvoer kouder gaat worden. Maar wat als de L/L op zolder nou de warmte aanvoer kan doen voor de ventilatiewarmtepomp, dan zou het systeem toch bij koude dagen een stuk beter moeten gaan werken? En zou dat in theorie genoeg moeten zijn om van het gas af te gaan.

Eventueel zou ik ook nog twee ventilatiewarmtepompen kunnen doen, als die dingen tweedehands goedkoper worden. Een pomp voor de ventilatie, en een losse pomp die alleen aan staat als het erg koud is en die dan alleen de warme lucht van de L/L gaat gebruiken. Kortom hybride all-eletric :+
Ik moet zeggen dat ik je niet helemaal begrijp. Ik heb nog nooit van een ventilatiewarmtepomp of spaarpomp gehoord, maar het lijkt op iets dat warme lucht maakt? Is dat niet gewoon hetzelfde als een airco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Zwartoog schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Ik moet zeggen dat ik je niet helemaal begrijp. Ik heb nog nooit van een ventilatiewarmtepomp of spaarpomp gehoord, maar het lijkt op iets dat warme lucht maakt? Is dat niet gewoon hetzelfde als een airco?
Nee, de afgezogen (warme) lucht wordt afgekoeld.
https://www.milieucentraa...len/ventilatiewarmtepomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-09 00:15

Een slecht idee. Twee warmtepompen in serie, dus waar de eerste de warmte levert die door de tweede naar een hogere temperatuur wordt gepompt, hebben samen een COP die kleiner is dan de laagste van de twee. Je kunt dus beter je airco op zolder vervangen door één lucht/water warmtepomp die de buiten opgevangen warmte direct naar de begane grond transporteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:51
GudZ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:24:
Verplicht slimme WP.

Nee, we gaan met z’n allen slimmer om met de energie die we hebben. Alleen maar toe te juichen dit: ook voor laadpalen, zonnepanelen, batterijen en andere grote opwekkers dan wel verbruikers.

Las laatst een artikel dat door het ‘grote koperen plaat syndroom’ van de huidige tarieven in sommige gevallen particuliere balans initiatieven juist contra productief werken. Uiteindelijk gaan we naar een end-to-end slim grid, waar er goede incentives zijn om op de juiste momenten veel af te nemen, of juist niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

FransvWoerkom schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:36:
[...]

Een slecht idee. Twee warmtepompen in serie, dus waar de eerste de warmte levert die door de tweede naar een hogere temperatuur wordt gepompt, hebben samen een COP die kleiner is dan de laagste van de twee. Je kunt dus beter je airco op zolder vervangen door één lucht/water warmtepomp die de buiten opgevangen warmte direct naar de begane grond transporteert.
Airco vervangen voor een L/W WP klinkt niet bepaald rendabel. Nou en dat de COP wat lager is dan in 1 stap? Die warmte in huis moet ergens vandaan komen en als je al een airco hebt waarmee je kan gaan verwarmen, waarom dan niet gewoon simpel een WPB plaatsen?

Hoe is dit anders dan een huis dat door een WP verwarmd wordt waar een WPB voor warm water geplaatst wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale

Dat lijkt mij een redelijk inefficiënt verhaal, want je maakt eerst de warmte met L/L en stop er dan nog een keer stroom in voor de ventilatie WP. Kun je dan niet beter beneden nog een L/L neerhangen om mee te verwarmen? De al eerder genoemde L/W is natuurlijk wel een betere, maar ook veel prijziger, oplossing.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het grootste gat in dit (in theorie werkbare) idee is dat je linksom of rechtsom 2 kW bij -10 aan warmte via lucht als tussenstap naar de benedenverdieping moet transporteren. Met de warmtecapaciteit van lucht is dat een enorm debiet (leerzaam huiswerk: reken na hoeveel, uitgaande van een riante dT van 10K).
Dat debiet moet dus ook door een ventilatiewarmtepomp / spaarpomp gaan om die 2 kW in het verwarmingswater te krijgen. Je begrijp dat dat niet compact en stil gaat lukken. Voor SWW minder bezwaarlijk, want tijdelijk, maar 's nachts zou het voor mij niet fijn zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Doggieman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:35:
Vandaar dat ik hem in België kocht en zelf installeerde. Paar foto's bij de subsidie aanvraag gedaan van hoe e.e.a. geïnstalleerd was en kreeg de subsidie op m'n rekening. Dat kan nu helaas niet meer. Alles moet door een installatiebedrijf worden aangesloten. Anders geen subsidie. En die rekenen tegenwoordig altijd de hoofdprijs want hebben meer werk dan ze aankunnen. En kunnen dus vragen wat ze willen. Triest maar wel realiteit vaak in Nederland althands.
Ik dacht dat je nog steeds zelfstandig kon installeren, je hebt alleen een factuur inbedrijfstelling nodig.

Op de RVO staat dit na mijn weten niet echt specifiek omschreven.

Edit:
Zie reactie hieronder.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 25-10-2023 11:44 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
DutchWing schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Ik dacht dat je nog steeds zelfstandig kon installeren, je hebt alleen een factuur inbedrijfstelling nodig.

Op de RVO staat dit na mijn weten niet echt specifiek omschreven.
Dit klopt niet. In de subsidievoorwaarden staat dat je de hele installatie moet laten door een installatie bedrijf. Dat het in de praktijk vaak goed komt met een 100€ factuur voor ‘inbedrijfstelling’ betekend niet dat het mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

overhyped schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Dit klopt niet. In de subsidievoorwaarden staat dat je de hele installatie moet laten door een installatie bedrijf. Dat het in de praktijk vaak goed komt met een 100€ factuur voor ‘inbedrijfstelling’ betekend niet dat het mag.
Je hebt helemaal gelijk, heb het nu ook gevonden:
Voorwaarden ISDE subsidie Warmtepomp

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-09 00:15
Termy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Airco vervangen voor een L/W WP klinkt niet bepaald rendabel. Nou en dat de COP wat lager is dan in 1 stap? Die warmte in huis moet ergens vandaan komen en als je al een airco hebt waarmee je kan gaan verwarmen, waarom dan niet gewoon simpel een WPB plaatsen?

Hoe is dit anders dan een huis dat door een WP verwarmd wordt waar een WPB voor warm water geplaatst wordt?
Zenix wilde geen wpb maar een ventilatiewarmtepomp om zijn benedenverdieping(en) mee te verwarmen.

Een wpb naast een L/W warmtepomp is niet zo slecht als je die wpb in de zomer van buiten naar binnen en in de winter van binnen naar buiten laat blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 22:50

Zenix

BOE!

FransvWoerkom schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:36:
[...]

Een beetje L/W warmtepomp inclusief installatie ben je zo'n 6-10k kwijt. Een ventilatiewarmtepomp. zoals de Inventum spaarpomp een stuk minder (helemaal tweedehands) zo'n ding zou ik zelf nog wel kunnen installeren.

De L/L warmtepomp zit 2m van de ventilatiepomp af, zou dus direct een buis onder de L/L kunnen plaatsen zodat die de warmte kan gebruiken. De COP zal vast wat lager zijn, maar altijd nog beter dan puur elektrisch of niet? Als je kijkt naar de Inventum Modul-Air all-elektric, die heeft elektrische elementen en een warmtepomp met een vergelijkbaar vermogen als de spaarpomp. Dat is natuurlijk ook een optie, kan ook een element toevoegen of een elektrische radiator van 2kW in de woonkamer zetten. Maar aangezien we hier in de duurzame sectie zitten, is het de vraag of dat verstandig is.

Ik verwacht overigens dit maar een paar dagen per jaar nodig te hebben. De rest van het jaar zal zo'n spaarpomp voldoende als ik die 24/7 laat draaien en bufferen. Eergisteren heb ik 0,84m3 gebruikt om het huis op temperatuur te houden, maar de afgelopen dagen is het nog steeds 19.50. Ik kan de spaarpomp laten opwarmen naar 22 graden, dan kan het misschien twee graden afkoelen, maar dat is geen probleem.
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

Het grootste gat in dit (in theorie werkbare) idee is dat je linksom of rechtsom 2 kW bij -10 aan warmte via lucht als tussenstap naar de benedenverdieping moet transporteren. Met de warmtecapaciteit van lucht is dat een enorm debiet (leerzaam huiswerk: reken na hoeveel, uitgaande van een riante dT van 10K).
Dat debiet moet dus ook door een ventilatiewarmtepomp / spaarpomp gaan om die 2 kW in het verwarmingswater te krijgen. Je begrijp dat dat niet compact en stil gaat lukken. Voor SWW minder bezwaarlijk, want tijdelijk, maar 's nachts zou het voor mij niet fijn zijn.
Dat is inderdaad de uitdaging. Zo'n ventilatiewarmtepomp heeft een beperkt vermogen, dus je kan daar ook niet alles in kwijt. Zoals hierboven aangegeven zit de boel praktisch naast elkaar aan dezelfde muur. Geluid kan een ding zijn, maar persoonlijk slaap ik met oordoppen, dus daar kan ik wel mee leven.
Aziraphale schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Dat lijkt mij een redelijk inefficiënt verhaal, want je maakt eerst de warmte met L/L en stop er dan nog een keer stroom in voor de ventilatie WP. Kun je dan niet beter beneden nog een L/L neerhangen om mee te verwarmen? De al eerder genoemde L/W is natuurlijk wel een betere, maar ook veel prijziger, oplossing.
Dit is niet een scenario dat ik de hele tijd ga draaien, alleen als het niet anders kan. Dan is het een keuze tussen of een L/W warmtepomp, de ventilatiewarmtepomp en elektrisch element (of radiator) of dit verhaal. En dan komt het inderdaad aan op prijs. met mijn verbruik zal ik nooit die L/W terugverdienen.

Een L/L alleen is geen optie, want vloerverwarming is een stuk fijner. Daarnaast heb ik het vermogen voor koelen ook niet nodig. Eventuele optie zou nog zijn om een L/L beneden te combineren met een ventilatiewarmtepomp. Dat is een optie die ik wel overweeg, want dat is alsnog een stuk voordeliger dan een L/W warmtepomp. En dan kan de warmte ook gebruikt worden door de ventilatiewarmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
overhyped schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Er staat “de installatie” , da’s niet hetzelfde als “de hele installatie” lijkt me, terwijl “installatie” ook niet omschreven is.
Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
joezzt schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

Er staat “de installatie” , da’s niet hetzelfde als “de hele installatie” lijkt me, terwijl “installatie” ook niet omschreven is.
Zie hier
Er zijn 1000 voorbeelden van mensen die op allerlei manieren subsidie gekregen hebben. Zoek vooral de mazen, maar wel op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
overhyped schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:12:
[...]

Er zijn 1000 voorbeelden van mensen die op allerlei manieren subsidie gekregen hebben. Zoek vooral de mazen, maar wel op eigen risico.
Hmm, erg insinuerend, heb je wel gelezen wat ik geschreven heb ?
Ben vooral eerlijk en kijk of je subsidie krijgt is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
joezzt schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:51:
[...]

Hmm, erg insinuerend, heb je wel gelezen wat ik geschreven heb ?
Ben vooral eerlijk en kijk of je subsidie krijgt is mijn advies.
Ja gelezen. Vooruit: zoek vooral de grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

overhyped schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:12:
[...]

Installatie slaat puur en alleen op het te subsidiërende product.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
ds23man schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Installatie slaat puur en alleen op het te subsidiërende product.
Klopt, ik beweer ook niet anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ene Laurens van "De Green Guys" aka Solar Bouwmarkt probeert in dit YT-filmpje van 6 dagen geleden ons
(en vooral politiek Den Haag) op vmbo? niveau iets te vertellen over het stroomnet en de netcongestie.

Maar als ik dan in de eerste 3 minuten hoor dat de weerstand spanningsafhankelijk is
dus volgens de leraar Laurens: "Bij hogere spanning heb ik een lagere weerstand."
en als dat dan nog meerdere keren herhaalt wordt, dan twijfel ik toch een beetje
aan mijn eigen kennis :S natuurkunde _O- .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:24
Stress is slecht voor je weerstand. Dat weet zelfs Klazien uit Zalk.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

T-MOB schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:58:
Stress is slecht voor je weerstand. Dat weet zelfs Klazien uit Zalk.
... en als je dood bent ben je suprageleidend? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Blijkbaar moet je op VMBO-niveau verkeerde dingen zeggen :P. Waar hij weerstand zegt bedoelt hij stroom, waar hij stroom zegt bedoelt hij vermogen. Stop de tijd, ik zet geen jokers in :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
dunklefaser schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:07:
Ene Laurens van "De Green Guys" aka Solar Bouwmarkt probeert in dit YT-filmpje van 6 dagen geleden ons
(en vooral politiek Den Haag) op vmbo? niveau iets te vertellen over het stroomnet en de netcongestie.

Maar als ik dan in de eerste 3 minuten hoor dat de weerstand spanningsafhankelijk is
dus volgens de leraar Laurens: "Bij hogere spanning heb ik een lagere weerstand."
en als dat dan nog meerdere keren herhaalt wordt, dan twijfel ik toch een beetje
aan mijn eigen kennis :S natuurkunde _O- .
Het is mischien wat knullig verwoord, maar de leiding verliezen zijn afhankelijk van de stroom door een leiding,(wet van joule) hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom (wet van ohm) dus hoe lager de verliezen.

Voor Henk en Ingrid uitleg mag je dus wat mij betreft best zeggen dat het hoogspanningsnet een lagere weerstand heeft bij een hogere spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

overhyped schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Het is mischien wat knullig verwoord, maar de leiding verliezen zijn afhankelijk van de stroom door een leiding,(wet van joule) hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom (wet van ohm) dus hoe lager de verliezen.

Voor Henk en Ingrid uitleg mag je dus wat mij betreft best zeggen dat het hoogspanningsnet een lagere weerstand heeft bij een hogere spanning.
Henk en Ingrid hoeven dit idd. niet te begrijpen (maar laat deze verkeerde uitleg - op lager dan vmbo-niveau? dan ook weg) de "leraar" adresseert ook uitdrukkelijk de leden van de 2de kamer :+ .
De aangehaalde natuurkundige relaties ("de driehoeken") in het YT-video zijn ook alleen maar decoratie
hier had wat meer mee "gerekend" kunnen worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:07:
Tot 10 minuten is het best een goede uitleg (even los van stroom/weerstand, vanuit een leek gezien is dit best een handige uitleg).

Vanaf 10 minuten gaat ie hard de mist in en wordt het Trumpiaans ("dit mag je van de netbeheerder niet weten").

Tuurlijk weten netbeheerders dat als ze de spanning laten dalen bij het onderstation, dat omvormers dan later afschakelen. Dat truucje doen we al tientallen jaren voor als door hoge belasting de spanning lager wordt (het onderstation begint dan hoger dan 230 Volt, zodat het einde van de kabel niet onder de 207 volt komt). Dat doet een tapchanger op de transformator.

Nu zijn de meeste transformatorhuisjes ontworpen voor belasting, niet voor teruglevering. Veel tapchangers kunnen beperkt, of helemaal niet, de spanning verlagen, alleen maar verhogen. Er zijn ook nog veel (oudere) transformatorhuisjes waar er geen automatische tapchanger in zit. Die kan alleen handmatig aangepast worden en moet dus een voltage kiezen waar je het hele jaar door binnen de voltagegrenzen blijft.

Daar komt bij dat "belasting" van het elektriciteitsnet ook temperatuurgeregeld is. Hoe hoger de belasting, hoe hoger de verliezen, hoe warmer de componenten worden. En het netwerk wordt geregeld binnen de marges van deze componenten.

Mooi voorbeeldjes: https://www.facebook.com/watch/?v=607736124061595
Kortsluiting in een onderstation, waardoor de elektriciteitskabels heet worden en daardoor uitzetten. Zie je hoe dicht de kabels bij de grond hangen?

Idem dito met een transformatorstation. Ook die wordt warm (en wordt gekoeld met olie). Aan dat koelvermogen zit een beperking. Is er meer warmteproductie dan koeling, dan gaan componenten stuk of krijg je brand.

Technisch is het vraagstuk van een overbelast net een stuk complexer dan deze video doet beweren.

[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 27-10-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ik wil de werkkamer op de bovenverdieping gaan beter gaan verwarmen.
Momenteel hangt er een oude T11 radiator, maar bij de watertemperaturen die uit de warmtepomp komen (momenteel 25 graden) doet deze helemaal niks.

Het idee is om een Jaga op te hangen met n zelfbouw ventilatordingetje.
Ik heb geprobeerd info te vinden over hoeveel warmte de Jaga's nog afgeven bij deze temperaturen, maar kom geen steek verder.
Iemand hier die ook zo laag verwarmd en me een indruk kan geven of ik in de goede richting aan het denken ben?

Ander alternatief is een IR paneeltje onder t bureau monteren om ervoor te zorgen dat het aangenaam blijft, maar COP 1 vind ik dan weer jammer.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Mooie, competente uitleg voor tweakers - maar ik vrees dat de "misinformatie" van zo'n YT-filmpje
bij het beoogde publiek (Henk&Ingrid) altijd sterker weegt en als waarheid wordt gezien.
"Het staat toch in de krant, ik heb het op YT gezien, etc."

@ed-oorklep Er zijn hier specifieke topics over gebooste JAGA's en radiatoren
ook soms met berekeningen (@Tomexergie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ed-oorklep schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:42:
Momenteel hangt er een oude T11 radiator, maar bij de watertemperaturen die uit de warmtepomp komen (momenteel 25 graden) doet deze helemaal niks.

Ik heb geprobeerd info te vinden over hoeveel warmte de Jaga's nog afgeven bij deze temperaturen, maar kom geen steek verder.
Iemand hier die ook zo laag verwarmd en me een indruk kan geven of ik in de goede richting aan het denken ben?
Als je toch voor Jaga kiest, ga dan niet zelfbouw doen, maar kies er gewoon een met geïntegreerde ventilator.
De Strada Hybrid heeft specificaties tot 35/30/20 °C. Bij 25 graden doen de meeste radiatoren vrijwel niets.
https://www.jaga.nl/media/eftpfktq/strada_hybrid_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Nu online
Dat is dus precies waar ik bang voor ben, dat ook de jaga's bij 25 graden vrijwel niets doen, aan de specs bij 35 graden heb ik dan ook niet zo heel veel.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32

Ander alternatief is een IR paneeltje onder t bureau monteren om ervoor te zorgen dat het aangenaam blijft, maar COP 1 vind ik dan weer jammer.
Wij hebben vorig jaar een tussenmuurtje laten zetten op zolder om de grote zolderkamer op te delen in tweeen, dus toen heb ik uiteindelijk gekozen voor muurverwarming aan weerszijden van de nieuwe tussenmuur (2,6 m hoog x 3 m breed, 5 groepen van in totaal 200 m, 7,5 cm HoH), zelf aangelegd via Warp Systems.

Voorheen zat er een T21 radiator die idd ook niet zoveel meer deed sinds de WP geinstalleerd is en de Ta ergens tussen de 25 en 30 graden zit afhankelijk van de WAR, speedcomforts hielpen nog wel iets om dit te verbeteren. Voor het aanwarmen in de ochtend gebruikte ik ook een COP1 straalkachel erbij, dan hield die T21 met boost de zolderkamer wel de rest van de dag op temperatuur.

De muurverwarming werkt prima, en is in de zomer prettig voor extra koelcapaciteit. Maar als je geen verbouwplannen hebt op zolder, kan ik me wel voorstellen dat het wat ingrijpender is.

[ Voor 9% gewijzigd door RulazZ op 27-10-2023 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2

Mijn Jaga LT ventiloconvectoren werken tussen de 27 en 35°C aanvoertemperatuur.
Hoeveel warmte ze afgeven hangt uiteraard van het type Jaga af.
Maar ik gebruik wel geen zelf geconstrueerde ventilo's maar het DBE systeem van Jaga dat met een sensor de ventilatoren stuurt en dat werkt pas vanaf 27°C (daaronder ga je eigenlijk meer koelen dan verwarmen).
Bij deze buitentemp. zou 27°C hier voldoende zijn (maar dat hangt uiteraard ook weer af van de isolatiewaarden van de te verwarmen ruimte, ik moet nu dan ook nog niet echt verwarmen met A2W).
35°C is meer iets voor de maanden december en januari.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 27-10-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Nu online
Ventilator systeem van Jaga zou natuurlijk ook nog kunnen, maar daar is 14 weken levertijd op. Vandaar dat ik naar zelfbouw aan het kijken ben/was.
Maar ook dat doet nog weinig bij deze temperaturen, dat is duidelijk,
Maar dit helpt wel alweer, wandverwarming is inderdaad geen optie, geen verbouwingen gepland op deze verdieping.
Nog maar eens even een paar dagen over denken en wat temperatuur metingen doen in t weekend.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
ed-oorklep schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:32:
Ventilator systeem van Jaga zou natuurlijk ook nog kunnen, maar daar is 14 weken levertijd op. Vandaar dat ik naar zelfbouw aan het kijken ben/was.
Maar dit helpt wel alweer, wandverwarming is inderdaad geen optie, geen verbouwingen gepland op deze verdieping.
Nog maar eens even een paar dagen over denken en wat temperatuur metingen doen in t weekend.
Hier Jaga Strada Hybrid met zelfbouw DBE op badkamer. Vaste aanvoertemp WP: 26°C. Sensor voor DBE: 25°C. Dit voldoet in winter om de badkamer van 6m2 op temperatuur te houden: 19-20°C. Natuurlijk wel sterk afhankelijk van warmteverlies ruimte en formaat/type Jaga en specs DBE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ed-oorklep schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:32:
Welke temperaturen bedoel je?

Mijn jaga DBE's verwarmen, indien nodig het hele stookseizoen rond, de leefruimte op elke gewenste binnen temperatuur. En dat al sinds 2013. Ze werken, afhankelijk van de binnentemp. en buitentemp. ook onder de 27°C maar dan draaien de ventilo' niet.
In de gang staat een Jaga zonder ventilo's (die is dan gewoon groter) want daar kan de binnentemp. lager.
In de badkamer staat een oversized handdoekradiator zodat deze bij de LT ook genoeg warmte genereert voor deze ruimte.

Bij deze buitentemperaturen gebruik ik de A2W (en de Jaga's) niet maar gewoon de A2A voor de enkele uren dat dit nodig is (voor de zon boven de bomen komt en nadat ze er terug achter verdwenen is).

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 27-10-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

Welke temperaturen bedoel je?
`
± 25 graden aanvoertemperatuur bij een binnentemperatuur op de werkkamer van ±18 graden die ik dan graag op 20 a 21 graden verwarm.

Aanvoertemperatuur wordt gedicteerd door de WAR in combinatie met de vloerverwarming beneden (panasonic met Heishamon en t nodered script van edterbak).

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 13:26
Ik was afgelopen week op vakantie in Winterberg, en daar zag ik een Smartflower, iets wat al decennia bestaat maar die ik nog nooit in het echt gezien had. Altijd al van gedacht "dat werkt vast niet", in die zin dat het veel kost en weinig oplevert.

Eens opgezocht wat het zou moeten kosten. Dat wordt niet echt duidelijk bekend gemaakt, maar flink meer dan € 10000 moet het wel zijn, en dat voor 2500 Wp.... Nu levert het op jaarbasis door tracking wel iets meer op dan statische zonnepanelen (hoewel in NL echt niet veel meer), maar (minimaal) € 4 per Wp is toch niet meer van deze tijd.

En deze leek nog stuk ook. Toen er een straaltje zon doorkwam ben ik even gaan kijken en deze vouwde niet uit.

Toch jammer van het geld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7r22D2oPEJCPikQC8sKKvBGMkk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tom0skjUDbt7sw2lm34aX7lL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5b0OqdxaA_w73pR7a9hy_YiBig=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJrFvSItiDqLlEwkdiA7Sgn1.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMwsSs9_7sMpDNAuNRQVIvQLY-A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdSc3o69jV5tYhKLzwPhpyjK.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXGMQ9H9AyuL4Iwtx2zeRhgKN2E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABSw58y5UEkAOtEl6WiMuXP2.jpg?f=fotoalbum_medium

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:49
@JeroenH Er staat in Groningen ook eentje bij De Rabobank aan de Griffeweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 10:54
Wel leuk dat als het bewolkt is hij gewoon plat gaat staan:

https://www.google.com/ma...92!9m2!1b1!2i49?entry=ttu

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 13:26
JBtL schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:08:
Wel leuk dat als het bewolkt is hij gewoon plat gaat staan:
Dat is in Nederland nogal vaak, en dan levert hij dus (als hij het doet...) net zoveel op als normale statische panelen - maar wel tegen een heel hoge prijs.

Het is een blikvanger, meer niet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 00:25

dof

Trek het nou gewoon door!

Je hebt de WP e.a. geïnstalleerd en dus kennis geaccumuleerd en in de praktijk gebracht, en met succes (of je wilt het nog in de praktijk brengen, want de WP staat nog in de doos).
Dus je bent minstens zo goed, nee beter dan die beunhazen die als "installatiebedrijf" WP's installeren.

Dus wat moet je doen? Goed zo, je gaat naar de KvK en voor 25€ inleg start je je bedrijf in WP installaties, ook al is dat er maar 1 ! Dus dan een bedrijf met juiste SBI nummer, dat mag ook iedereen gewoon doen van KvK.

Daarna kun je dan een factuur van "installatie & inbedrijfstelling WP" maken van 1) een bedrijf b.v. "WP Nederland" met directeur jan de jong, aan 2) klant jan de jong. Dat is geheel legitiem (nergens staat dat dit verboden is), en bovendien staat superduidelijk op hetzelfde RVO formulier dat directeur en klant zelfde zijn.

(bijkomstigheid is dat je - behalve die ene keer- geen omzet draait en dus moet je om het kwartaal een 0 € omzet rapport indienen. Maar misschien heb je de smaak te pakken en ga je wel door).

Dus de RVO subsidie beoordelingsambtenaar die ziet ook in 1 oogopslag dat directeur en klant dezelfde zijn. Paar weken later heb je de subsidie.

Je betaalt dus b.v. iets als 500€ als klant en int 500€ als directeur, die moet je als inkomsten aan de belastingdienst opgeven en daar betaal je iets belasting voor, tenzij je aftrekposten etc hebt).

Dat is gewoon mogelijk, want waarom zou dat niet mogen? Je kunt daar gewoon hele goede en oprechte bedoelingen mee hebben. Nederland zit met smart op jou te wachten!

Ik zou hetzelfde denken met andere subsidiabele projecten waar geen gecertificeerde diploma's voor nodig zijn. Dus geen splitunits plaatsen natuurlijk!

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
dof schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 01:05:
[...]

Trek het nou gewoon door!

Je hebt de WP e.a. geïnstalleerd en dus kennis geaccumuleerd en in de praktijk gebracht, en met succes (of je wilt het nog in de praktijk brengen, want de WP staat nog in de doos).
Dus je bent minstens zo goed, nee beter dan die beunhazen die als "installatiebedrijf" WP's installeren.

Dus wat moet je doen? Goed zo, je gaat naar de KvK en voor 25€ inleg start je je bedrijf in WP installaties, ook al is dat er maar 1 ! Dus dan een bedrijf met juiste SBI nummer, dat mag ook iedereen gewoon doen van KvK.

Daarna kun je dan een factuur van "installatie & inbedrijfstelling WP" maken van 1) een bedrijf b.v. "WP Nederland" met directeur jan de jong, aan 2) klant jan de jong. Dat is geheel legitiem (nergens staat dat dit verboden is), en bovendien staat superduidelijk op hetzelfde RVO formulier dat directeur en klant zelfde zijn.

(bijkomstigheid is dat je - behalve die ene keer- geen omzet draait en dus moet je om het kwartaal een 0 € omzet rapport indienen. Maar misschien heb je de smaak te pakken en ga je wel door).

Dus de RVO subsidie beoordelingsambtenaar die ziet ook in 1 oogopslag dat directeur en klant dezelfde zijn. Paar weken later heb je de subsidie.

Je betaalt dus b.v. iets als 500€ als klant en int 500€ als directeur, die moet je als inkomsten aan de belastingdienst opgeven en daar betaal je iets belasting voor, tenzij je aftrekposten etc hebt).

Dat is gewoon mogelijk, want waarom zou dat niet mogen? Je kunt daar gewoon hele goede en oprechte bedoelingen mee hebben. Nederland zit met smart op jou te wachten!

Ik zou hetzelfde denken met andere subsidiabele projecten waar geen gecertificeerde diploma's voor nodig zijn. Dus geen splitunits plaatsen natuurlijk!
Dit mag alleen als je een BV start, een eenmanszaak mag niet aan de ondernemer privé factureren.

Ik zou de energie die je nu in foute informatie stopt eerder in een lobby voor betere regels voor doe het zelvers stoppen. Een inbedrijfstelling factuur floot er waarschijnlijk wel doorheen, maar als hier een controle op komt heb je ook met de fiscus een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Eens. Of samenwerken met andere zzp’er met dezelfde uitdaging en elkaar factureren. Ook win-win want twee weten/zien meer dan 1 en sommige taken zijn nu eenmaal fijner samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

overhyped schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:31:
[...]

Dit mag alleen als je een BV start, een eenmanszaak mag niet aan de ondernemer privé factureren.
Het kan best zijn dat ik het fout heb, waar kan ik dit vinden?
Ik zou de energie die je nu in foute informatie stopt eerder in een lobby voor betere regels voor doe het zelvers stoppen. Een inbedrijfstelling factuur floot er waarschijnlijk wel doorheen, maar als hier een controle op komt heb je ook met de fiscus een uitdaging.
Ja, dat doe het zelvers gehonoreerd worden is uiteraard veel beter, maar dat is stugge politiek die moet opboksen tegen lobbies van sector organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

pietje63 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:44:
Eens. Of samenwerken met andere zzp’er met dezelfde uitdaging en elkaar factureren. Ook win-win want twee weten/zien meer dan 1 en sommige taken zijn nu eenmaal fijner samen
Ja kan natuurlijk ook, maar een klein verschil lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:20

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Dan factureer je aan je partner (als je die hebt)
Dat mag wel zolang je zakelijkheid hanteert en geen wederzijdse bevoordelingen komen.
Dus geen extreem lage factuur of juist een hele hoge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De fiscus heeft daar nauwelijks tijd voor. Die komen nu al om in het werk.
Als ze het al constateren, is het nog maar de vraag of ze er iets mee doen. Kost namelijk best veel tijd voor zo'n kleine overtreding. Mochten ze er wel iets aan doen, krijg je een boete. Die waarschijnlijk gelijk zal zijn aan het 'gefraudeerde' bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pietje63 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:44:
Dan moeten de ZZP'ers ook daadwerkelijk bij elkaar die taken uitvoeren. (officieel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:07
Het is simpeler om gewoon een nulfactuur op te maken. ooit door @zegel hier uitgelegd

Ik heb dat dit jaar toegepast en het werkt gewoon.

KvK inschrijving kost trouwens €75,- en niet de 25 die hierboven wordt genoemd.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Is er ook een smart device dat per fase het aantal volt uitleest?

Ik ken dit concept van Green Light maar ik ken geen Nederlands alternatief. In HA zou ik natuurlijk een lamp kunnen configureren die CO2 signal uitleest en indien >80% van de energie low carbon is dat hij aangaat maar tegen lokale netcongestie werkt dat niet. Dan zou een automatisering die boven bv 150 volt apparaat X inschakelt wel mooi zijn. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

wheli schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:36:
Is er ook een smart device dat per fase het aantal volt uitleest?

Ik ken dit concept van Green Light maar ik ken geen Nederlands alternatief. In HA zou ik natuurlijk een lamp kunnen configureren die CO2 signal uitleest en indien >80% van de energie low carbon is dat hij aangaat maar tegen lokale netcongestie werkt dat niet. Dan zou een automatisering die boven bv 150 volt apparaat X inschakelt wel mooi zijn. Iemand een idee?
Homewizard P1 meter, als je een digitale meter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik zie die entities wel staan in HA maar zonder data? Heb jij daar wel waarden? Ik heb ESMR 5.0 (Sagemcom T210-D).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als je het lokaal uitleest zijn er wel voltages. Er is/was een windows app die dat bv kan uitlezen. De laatste keer dat ik dat probeerde kreeg ik het niet meer aan de praat maar geen idee waarom. Het kan als het goed is wel maar dat is misschien meer een vraag voor het homewizardtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 10:54
Ja, kan gewoon - volgens mij geven de meeste p1 uitlezers dit door via MQTT? Ik gebruik deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWAVcKGtykFp6xJoFbFrQRpijJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYJGCezBx7VI1YoWPAqLUI11.png?f=fotoalbum_large

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

jvanderkroon schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:10:
Het is simpeler om gewoon een nulfactuur op te maken. ooit door @zegel hier uitgelegd

Ik heb dat dit jaar toegepast en het werkt gewoon.
Een nulfactuur mag niet als er wel werkzaamheden zijn uitgevoerd.
Of het moet duidelijk zijn waarom die nulfactuur wordt gemaakt (bijvoorbeeld omdat het herstellen van schade is wat de uitvoerder als geste gratis doet)
Maar anders moet bij een factuur altijd zakelijkheid gehanteerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 12:13

silverball

De wagen voor moderne mensen

Mijn, volgens de vorige eigenaar van de woning, 'massieve vloer' blijkt lamellenparket te zijn met nog maar een 1 a 2mm toplaag :+
Mijn renovatie 3 jaar geleden is om een of andere reden niet top gelukt waardoor de 2 componenten lak nooit echt hard is geworden, de vloer is erg kwetsbaar. Onkunde van mij uit waarschijnlijk.

Ik ga het niet nogmaals opnieuw proberen, zeker omdat er niet veel vlees meer opzit en veel stukken echt af zijn. Het is ook allemaal wat donker naar onze smaak.

Van de positieve kant; meteen de mogelijkheid om vloerverwarming in te laten frezen en daarmee de aankomende warmtepomp beter te voorzien :P

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De snelste manier van verduurzamen in de (fossiele) industrie?
- Gewoon van naam veranderen!
zo heet de lobbyclub van de olie-industrie sinds een jaar niet meer
VNPI (Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie) maar
VEMOBIN (Vereniging Energie voor MOBiliteit en INdustrie)
Geen vuiltje meer in/aan de lucht - zo simpel is dat.

Vandaag in de media:
"Pogingen van bedrijven om CO2 te verlagen stranden
In het huidige tempo gaat ons land de klimaatdoelen 2030 niet halen, zo blijkt uit onderzoek van Berenschot. Pogingen van bedrijven in de industrie en het transport om de uitstoot van CO2 te verlagen lopen stuk. Investeringen zitten in het slop door trage vergunningverlening en onvoldoende capaciteit bij ambtenaren. Ook is er gebrek aan kennis bij de overheid. Belangenvereniging Vemobin roept demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken op om in actie te komen. Bedrijven moeten hun uitstoot in 2030 met minimaal 55% hebben teruggedrongen." (Telegraaf)

Als de VEMOBIN zoiets roept dan hebben ze waarschijnlijk te weinig subsidies gekregen,
bijvoorbeeld $hell met zijn waterstofambities.

[ Voor 53% gewijzigd door dunklefaser op 30-10-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:44
dunklefaser schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:55:
Het ultieme greenwashing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Het zou grappig zijn als zonneparken, etc. massal lid worden en dan meer dan 50% van de leden vertegenwoordigen. Je kan moeilijk stellen dat PV geen energie is voor mobiliteit of industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@phicoh Waarom niet? - Het zou zomaar kunnen dat nieuwe statuten zoiets mogelijk maken
en zelfs aanmoedigen. Het gewicht in de nieuwe vereniging gaat waarschijnlijk volgens de marktkapitalisatie.
Het ledental van een bepaalde sector is dan dus ondergeschikt bij besluiten,
maar je kan het natuurlijk marketingtechnisch inzetten.
"Kijk - meer dan 50% van onze leden produceren duurzame energie!"

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 30-10-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:04
Voor wie het interessant vindt, hoe je je huis in Zweden kunt verwarmen: https://telgeenergi.se/el...g-passar-mitt-boende-bast
Wel lullig, bij de warmtepompen staat dat het voor of grote huizen/gezinnen is, of voor kleine huizen in Zuid-Zweden (L/L, L/W). Dus in het noorden in de winter heb je dikke pech.

Ik zie overigens dat in ieder geval Google Translate wat onduidelijke vertalingen maakt.
De eerste warmtepomp is niet een Aardwarmtepomp, maar een bergwarmtepomp.
En wat staat als boiler is eigenlijk een (CV) ketel (eronder staat ook hout- en pelletketel).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
silverball schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:27:
Van de positieve kant; meteen de mogelijkheid om vloerverwarming in te laten frezen en daarmee de aankomende warmtepomp beter te voorzien :P
Leg er dan ook gelijk keramisch parket op. Hout is een slechte warmtegeleider en zorgt ervoor dat je watertemperatuur onnodig hoog moet staan om je woning warm te houden. En kost je daardoor COP en dus verspil je onnodig energie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:49
Als de VEMOBIN zoiets roept dan hebben ze waarschijnlijk te weinig subsidies gekregen,
bijvoorbeeld $hell met zijn waterstofambities.
Bekende truc toch: Fabriek bouwen met 80% subsidie en dan de exploiteren zonder schuldenlast activa.
Ergens een gezien die, voor zover ik gelezen heb, niet boven de 50% subsidie kwam en dus niet doorging. pfff.

[ Voor 17% gewijzigd door Dapdodo op 01-11-2023 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Truus01 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:45:
Voor wie het interessant vindt, hoe je je huis in Zweden kunt verwarmen: https://telgeenergi.se/el...g-passar-mitt-boende-bast
Wel lullig, bij de warmtepompen staat dat het voor of grote huizen/gezinnen is, of voor kleine huizen in Zuid-Zweden (L/L, L/W). Dus in het noorden in de winter heb je dikke pech.
Dat staat er natuurlijk niet helemaal zo. Er staat dat L/W warmtepompen in de lange koude winters in Noord-Zweden niet zo efficiënt werken en dat is natuurlijk niet heel vreemd. Een W/W warmtepomp is daarvoor gewoon meer geschikt. Het Nederlandse klimaat is wel is anders dan Noord-Zweden (en zelfs Zuid-Zweden), dus hier is L/W wel prima geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Sjamo schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:19:
[...]

Hier idem. De afgelopen 2 jaar (dat we het bjjhielden) is het makkelijk gelukt. Dit jaar zullen we het zien :)

We zijn in elk geval gestart met het experiment om de temperatuur in de kamer omhoog te krijgen door de zon. Dat is al voor 0,3 graden gelukt :) Leuk.
En ook @ericplan, is het dit jaar ook gelukt? :)
Pagina: 1 ... 25 ... 81 Laatste