Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Als je verder gezond bent dan is een beetje koude omgeving helemaal niet erg. Sterker nog, het bevordert de activatie van bruine vetcellen. We zijn wel erg verwend sinds het lekprikken van die gasbel onder Slochteren.

Het bruine vet kan worden geactiveerd door de mens aan koude bloot te stellen. Deze koude zorgt ervoor dat het bruine vet actief warmte gaat produceren…
Wikipedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
overhyped schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Pff, 22 graden, 20 is hier echt de max. Toch grappig hoe dat verschilt tussen personen :)
Is met de zon nog opgelopen naar bijna 24..

Normaal staat hij hier ook gewoon op 20 als het warmer moet mag de hout cv even aan anders kom ik nooit van dat hout af :+

Nu was er wel aardig zon even dus dat kon mooi de wp in en kunnen we het vandaag verder wel af zonder verwarming.

Gelijk ook even zien of alles nog werkt, het begin van het stookseizoen is er weer dus dan vind ik het wel prettig om even te checken of alles nog werkt.

Net de boel boven maar weer even dicht gedaan want daar was het gewoon koud, voor en achter open en doorwaaien.

De nachten worden inmiddels weer kouder en langer dus de noodzaak tot een werkende installatie is er weer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Superbeagle schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:42:
Als je verder gezond bent dan is een beetje koude omgeving helemaal niet erg. Sterker nog, het bevordert de activatie van bruine vetcellen. We zijn wel erg verwend sinds het lekprikken van die gasbel onder Slochteren.

[...]

Wikipedia
Die mochten vanmiddag aan het werk toen ik buiten was om de motor uit de boot te halen.
Dan is het wel echt warm als je weer in huis komt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:08
Bij ons daalde de temperatuur in huis vannacht om 04.00 toch net onder de 19.5 en dan gaat vanzelf die warmtepomp even aan dat de thermostaat dan vind dat het koud is. Was natuurlijk niet nodig want met wat zon op de ramen was het anders om 9uur ook wel warm geworden.
Mja, voordeel was heerlijk warme voeten dat ik om half 8 beneden kwam.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

No Hands schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:49:
Bij ons daalde de temperatuur in huis vannacht om 04.00 toch net onder de 19.5 en dan gaat vanzelf die warmtepomp even aan dat de thermostaat dan vind dat het koud is. Was natuurlijk niet nodig want met wat zon op de ramen was het anders om 9uur ook wel warm geworden.
Mja, voordeel was heerlijk warme voeten dat ik om half 8 beneden kwam.
Alleen betaalt de thermostaat de energiekosten niet. Zolang dat zo is, bepaal ik wanneer er verwarmd wordt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:32
Gisteren de ketel aangezet op 19,5 dag, 17,5 nacht.
Maar heb sinds mei een 3,5kW MHI airco en probeer nu zolang mogelijk met dat ding te draaien.

Vandaag ging er al 2kWh de airco in, best flink!

Zal binnenkort eens vergelijken met vorig jaar met de ketel op een dag met gelijke graaddagen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 00:47
Dreamvoid schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:08:
Hoe groot is het probleem van koudemiddel lekkage eigenlijk?
Volgens de installateur van mijn Vaillant 75/5 (split dus): quasi onbestaande. Lekkage impliceert fout van de koeltechnieker. Benieuwd of dat dat bevestigd wordt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
manusjevanalles schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:38:
Ik heb het liever droger, we zien wel eens een zilvervisje lopen.
Dat gebeurde hier ook toen het kurkdroog was in de zomer IIRC. Heeft het echt daar mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
silverball schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:49:
[...]

Gewoon monoblock nemen, die presteren meestal ook nog eens beter op meerdere vlakken. Afaik bestaat split vooral zodat de buitenunits van airco lijnen gerecycled kunnen worden. Althans, dat is mij verteld.
Ik heb mij laten vertellen dat de split-units ook bepaalde voordelen hebben tov de monoblocks (die met water in de leiding werken), iets met efficiëntie op bepaalde temperaturen. En natuurlijk niet je buffer in je vloer gebruiken om te defrosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:40
Wim Leers schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

Ik heb mij laten vertellen dat de split-units ook bepaalde voordelen hebben tov de monoblocks (die met water in de leiding werken), iets met efficiëntie op bepaalde temperaturen. En natuurlijk niet je buffer in je vloer gebruiken om te defrosten.
die laatste hangt ook een beetje vanaf hoe groot die buffer is of je dat echt gaat merken. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Superbeagle schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Het is hier buiten kouder dan 2 dagen terug, maar het voelt hier in huis relatief kouder aan. Iets met WAF. ;) En inderdaad geen reden om te stoken.
Kleine update: deze morgen buitentenperatuur van 1°C. :X
"WAF" Huidige partner is met de e-bike naar het werk (enkel 25 km). _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53

pietje63

RTFM

IvoB2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

"WAF" is met de e-bike naar het werk (enkel 25 km). _/-\o_
Tip: accu uitzetten krijg je het lekker warm van het fietsen :)

Hier sinds gisteren de verwarming aan. Lichaam moet nog wennen aan de lagere temperaturen. 19 graden overdag nu voelt koeler dan 18 graden vorig jaar.

Qua isolatie zo ongeveer al het mogelijke gedaan, alleen nog twee stukje niet geïsoleerd dak. Dat is helaas lastig te regelen ivm afgewerkte (en deels verlaagde) plafonds... Overweeg nog om er wat wol achtig spul op te (laten) spuiten, maar is ook niet ideaal als je weer een keer de spotjes moet vervangen (lees: dan sneeuwt het in huis).

Ik merkte zaterdag ook tocht uit de en-suite deuren komen (dus waar de deuren de muur in schuiven). Iemand daar ervaring mee? Deze zitten midden in het huis (dus ver van buitenmuur, waar overigens spouw van geïsoleerd is). Zijn niet met kruipruimte verbonden (daar heb ik in januari genoeg in gelegen om extra glaswol te plaatsen). Is natuurlijk geen makkelijke ruimte om tussen te komen (lees: ca 10cm breed). Ik zou kunnen kijken om met een lange stok wat glaswol in alle hoeken te proppen?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-09 12:25
pietje63 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Ik merkte zaterdag ook tocht uit de en-suite deuren komen (dus waar de deuren de muur in schuiven). Iemand daar ervaring mee? Deze zitten midden in het huis (dus ver van buitenmuur, waar overigens spouw van geïsoleerd is). Zijn niet met kruipruimte verbonden (daar heb ik in januari genoeg in gelegen om extra glaswol te plaatsen). Is natuurlijk geen makkelijke ruimte om tussen te komen (lees: ca 10cm breed). Ik zou kunnen kijken om met een lange stok wat glaswol in alle hoeken te proppen?
Ik heb dat ook inderdaad maar alleen aan de kant van de schoorsteen. Er zit aan beide kanten een schouw dus ik vermoed dat het metselwerk ergens niet helemaal aansluit bovenin maar heb het maar als natuurlijke ventilatie bestempeld.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
pietje63 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:53:
[...]
19 graden overdag nu voelt koeler dan 18 graden vorig jaar.
Straf dat je je dit nog kan herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

[...]

Hier was de buitentemperatuur vanochtend rond de 2 °C volgens de dichtstbijzijnde weerstation. Binnen is het gezakt tot net geen 18 °C en dat is net de comfortgrens.

Tocht heb ik geen m3 gas verbruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJsqbicjJdQDliuHmrWzjVGkc2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOZQDMYIRmchLJ3g8hHAAf7P.jpg?f=fotoalbum_large

De zonnestralen hebben de boel netjes weer met 3 °C opgewarmd. oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40m5m3nKLIOp_eq922_lRK1ZhMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiytGlUEFBW6AQTQV2ypvi3b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:20
Kan iemand mij vertellen of dit idee een goed of slecht idee is ?

TL;DR:

We hebben een oliegestookt huis zonder spouwmuurisolatie en wil dat olieverbruik afbouwen. Een kleine oppervlakte vloerverwarming (20m2 ofzo) fatsoenlijk regelen (smart) met een kleine WP (zwembad wp?) als die bestaan en de ruimtes (woonkamer/slaapkamers) met een airco op temperatuur houden. We betalen nu ~2k+ per jaar aan olie en ik denk dat dat beter kan. Olieketel aansturing is oud en biedt vooral veel verbruik maar geen comfort.

hele verhaal zonder echt een topic te openen:

Situatie:

- Huis uit '59;
- Geen spouwmuurisolatie (past wel, maar kan niet ivm wit geverfd);
- Geen vloerverwarming in de woonkamer, zonde van de visgraat parket om eruit te trekken.
- Oude oliegestookte ketel (Duitsland...).
- Buffervat wat wordt verwarmd door die ketel.

Wat we verwarmen:
- De woonkamer zolang we geen hout stoken;
- Vloerverwarming in de aanbouw, 20m2 ofzo. Hier zit wel ontzettend veel glas dus zodra de VV uit staat met de huidige temperaturen dan wordt het daar ook snel koud zodra de zon weg is. Als de zon er is, dan is het ook (zelfs met 0 graden ofzo) meteen warm.
- Slaapkamers af en toe om de echte kou te breken, we slapen niet graag in kamers van 20 graden;
- Zolder zodra die af is om thuis te werken. Hier hangt echter ook al een nieuwe Daikin L/L unit die we er ook voor kunnen gebruiken.

We zijn ons aan het orienteren om terug naar NL te gaan, maar met de huidige prijzen & rente zit dat er voorlopig niet in.

Nu is het feit dat mijn vrouw als ze thuis werkt (bureau in de woonkamer) toch graag dat de VV van de aanbouw aan is zodat het daar niet ook te koud is. De ketel is echter zo "dom" dat die zich natuurlijk veel te warm stookt terwijl hij die VV maar op ~30 graden hoeft te houden. Het systeem werkt zonder thermostaat maar met zo'n curve die je moet instellen o.b.v. buiten temperatuur. Hij springt te vaak aan, maar omdat het zonder thermostaat werkt kan ik daar vooralsnog vrij weinig aan veranderen. Ik wil proberen om misschien zelf een thermostaat regeling te maken (m'n broer heeft dat voor zijn olie ketel ook gedaan), maar dat is toch wel vrij complex.

Ik dacht:

- Warmwater gaan maken met een WPB;
- Kleine WP voor de vloerverwarming (bestaat dit? zwembad WP?);
- Airco's in woonkamer/slaapkamers.

Volgens de rapporten die laatst zijn uitgebracht over de verwachte klimaatverandering lijkt het er op dat de winters niet echt kouder gaan worden en [i[denk[/i] ik het te kunnen redden met airco's op de slaapkamers om het gewoon niet te koud te laten worden.

Wat denken jullie?

Een volwaardige WP installatie is imo qua aanschaf erg hoog (ook omdat we dan alle radiatoren moeten vervangen) en ik vraag me af of we dat terug gaan zien.

[ Voor 20% gewijzigd door De_Bastaard op 17-10-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom kun je geen spouwmuurisolatie "vanwege wit geverfd"? Omdat je dan nieuw moet verven voor de stenen die eruit zijn gegaan of zo?

Weet je wat je warmteverbruik is op jaarbasis? Kun je niet een wat grotere WP doen en dan zien waar het schip strandt? Als het te koud wordt heb je je oliestook nog en de houtkachel.
Is er een mogelijkheid om de houtkachel op het buffervat aan te sluiten of is dat een open haard?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:12
@De_Bastaard Je kan gewoon een l/w wp monoblocq aansluiten op/bij de VVW verdeler: dan gaat de warmte gelijk naar de VVW (en niet eerst een buffer in).
Je kan dit (in nl) b.v. met een quatt doen voor een laag bedrag. Kan ook met veel andere hybrides.

een L/L WP kan natuurlijk ook, maar geeft waarschijnlijk wat minder comfortabele warmte

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Maasluip schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:32:
Waarom kun je geen spouwmuurisolatie "vanwege wit geverfd"? Omdat je dan nieuw moet verven voor de stenen die eruit zijn gegaan of zo?
In de meeste gevallen: omdat potentieel vocht niet weg kan door de verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Maasluip schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:32:

Weet je wat je warmteverbruik is op jaarbasis? Kun je niet een wat grotere WP doen en dan zien waar het schip strandt? Als het te koud wordt heb je je oliestook nog en de houtkachel.
Is er een mogelijkheid om de houtkachel op het buffervat aan te sluiten of is dat een open haard?
Omdat de spouwmuurisolatieboeren dan geen garantie geven op barsten van bakstenen. Ik overweeg om het risico alsnog wel te willen nemen aangezien we de laatste 10 jaar geen -20 ofzo meer hebben aangetikt, maar daar moet ik nog eens goed over nadenken.

Je bedoelt een 2e warmtevoorziening installeren? Het idee is wel om die olieketel er t.z.t. uit te faseren, ben wel klaar met dat ding. Het is een inzet kachel uit 2021, ingebouwd in een koof... daar kan ik helaas geen warm water aan koppelen :p

Warmteverbruik zal ik eens uitrekenen vanavond!
BarryH schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:41:
@De_Bastaard Je kan gewoon een l/w wp monoblocq aansluiten op/bij de VVW verdeler: dan gaat de warmte gelijk naar de VVW (en niet eerst een buffer in).
Je kan dit (in nl) b.v. met een quatt doen voor een laag bedrag. Kan ook met veel andere hybrides.

een L/L WP kan natuurlijk ook, maar geeft waarschijnlijk wat minder comfortabele warmte
Ja klopt, maar krijg ik dan niet de situatie dat die L/W WP buiten zijn efficientie moet draaien om die radiatoren die we nu hebben warm genoeg te krijgen? Hybride/Quatt kan ik inderdaad niets mee omdat we geen gas aansluiting hebben. Die kan ik wel weer laten aanleggen maar dat kost alsnog een paar duizend euro.

Het zou dan inderdaad een L/W WP moeten zijn waarbij die radiatoren dan ook op lage temperatuur de ruimte een beetje moeten kunnen verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door De_Bastaard op 17-10-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kan je de radiatoren niet vervangen door LT ventiloconvectoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De_Bastaard schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Je bedoelt een 2e warmtevoorziening installeren? Het idee is wel om die olieketel er t.z.t. uit te faseren, ben wel klaar met dat ding. Het is een inzet kachel uit 2021, ingebouwd in een koof... daar kan ik helaas geen warm water aan koppelen :p
Ja, maar je wil er nu al 3 extra installeren:
- Warmwater gaan maken met een WPB;
- Kleine WP voor de vloerverwarming (bestaat dit? zwembad WP?);
- Airco's in woonkamer/slaapkamers.
Je hebt al een buffervat maar dat zal niet voor SWW zijn dan? Dat zou wel jammer zijn, want de eerste twee kun je anders vervangen door één warmtepomp die het buffervat (boiler) voor SWW opwarmt. Als het buffervat daar niet geschikt voor is moet je nog een boiler kopen (die dus door de WP wordt verwarmd).

Een kleine WP is niet proportioneel goedkoper dan een grote WP, dus waarom niet direkt een WP die je huis kan verwarmen tot 0 graden (kijken wat mogelijk is afhankelijk van je warmtebehoefte). Met 5 kW kun je de meeste dagen wel voldoende verwarmen, en voor die paar koude dagen heb je nu ook al 2 backups (olie en hout). Een 9 kW WP is niet 80% duurder dan een 5 kW en daar kun je nog veel meer dagen mee verwarmen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@De_Bastaard
Om terug te komen op je vraag:
Wat je wil gaan doen kan
Bedenk je wel dat:
- je wellicht met je huidige VVW/radiatoren al overkan naar een volwaardige warmtepomp
- Dat bepaald wordt door de benodigde watertemperatuur in de radiatoren om je huis warm te houden (dus test 1 winter met max 50 graden, en als je dat niet in kan stellen log dan het aantal uren actief verwarmen als het vriest of je totale brandstofverbruik per 24h
- een hybride WP kan net zo goed een olieketel aansturen als een gasketel. Kan zelfs een electra element aansturen....

Mijn advies: lees het "ik wil een warmtepomp FAQ" topic.

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 17-10-2023 10:42 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verlies daarbij dan wel niet uit het oog dat omdat iets kan het niet noodzakelijk rendabel zal zijn.
Mij lijkt een A2W WP welke continu water van 50°C moet aanmaken wel kunnen (je bent dan nl. continu SWW aan het maken wat wel kan maar niet de meest rendabele oplossing is) maar gezien de elektraprijzen niet de meest rendabele oplossing.
Om rendabel te zijn moet de SCOP van de WP al minstens gelijk zijn aan de olieprijs/gasprijs om de kWh prijs in evenwicht te houden.
Gezien de huidige elektraprijzen ga je met een WP beter verwarmen aan 27 - 30°C (aanvoertemp.) en al helemaal niet continu boven de 35°C.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:21
De_Bastaard schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:23:
- Huis uit '59;
- Geen spouwmuurisolatie (past wel, maar kan niet ivm wit geverfd);
- Geen vloerverwarming in de woonkamer, zonde van de visgraat parket om eruit te trekken.
- Oude oliegestookte ketel (Duitsland...).
- Buffervat wat wordt verwarmd door die ketel.
Je woont in D en je huis is al wit van buiten. In dat geval zou ik een lokale aannemer zoeken en je huis aan de buitenkant alsnog laten isoleren en wit laten stuccen. De Duitse aannemers kennen dat systeem uit de nieuwbouw. Voor het aangezicht van je huis (blijft wit) maakt het weinig uit, maar het comfort gaat er enorm op vooruit en je energieverbruik zal enorm worden verlaagd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Andrehj schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

Je woont in D en je huis is al wit van buiten. In dat geval zou ik een lokale aannemer zoeken en je huis aan de buitenkant alsnog laten isoleren en wit laten stuccen. De Duitse aannemers kennen dat systeem uit de nieuwbouw. Voor het aangezicht van je huis (blijft wit) maakt het weinig uit, maar het comfort gaat er enorm op vooruit en je energieverbruik zal enorm worden verlaagd.
Daar heb ik over nagedacht maar dat geintje kost toch al tegen de 20k ofzo. Met het oog op verhuizen naar NL binnen een paar jaar denk ik niet dat we dat terug gaan zien. Bijkomend "probleem" is dat we aan de voorkant zo'n mooie ronde portiek hebben, ik kan me niet voorstellen dat dat makkelijk te isoleren valt als je de buitengevel wilt afbreken.Aan de achterkant hebben we een enorme glaspartij die op 'n gegeven moment schuin loopt, waardoor het huis / gevel daar ook lastig te isoleren is.

En dan nog: die investering loont zich niet snel lijkt me...
BarryH schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:41:
@De_Bastaard
Om terug te komen op je vraag:
Wat je wil gaan doen kan
Bedenk je wel dat:
- je wellicht met je huidige VVW/radiatoren al overkan naar een volwaardige warmtepomp
- Dat bepaald wordt door de benodigde watertemperatuur in de radiatoren om je huis warm te houden (dus test 1 winter met max 50 graden, en als je dat niet in kan stellen log dan het aantal uren actief verwarmen als het vriest of je totale brandstofverbruik per 24h
- een hybride WP kan net zo goed een olieketel aansturen als een gasketel. Kan zelfs een electra element aansturen....

Mijn advies: lees het "ik wil een warmtepomp FAQ" topic.
Thanks, ga ik eens doen.
Maasluip schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Ja, maar je wil er nu al 3 extra installeren:

[...]

Je hebt al een buffervat maar dat zal niet voor SWW zijn dan? Dat zou wel jammer zijn, want de eerste twee kun je anders vervangen door één warmtepomp die het buffervat (boiler) voor SWW opwarmt. Als het buffervat daar niet geschikt voor is moet je nog een boiler kopen (die dus door de WP wordt verwarmd).

Een kleine WP is niet proportioneel goedkoper dan een grote WP, dus waarom niet direkt een WP die je huis kan verwarmen tot 0 graden (kijken wat mogelijk is afhankelijk van je warmtebehoefte). Met 5 kW kun je de meeste dagen wel voldoende verwarmen, en voor die paar koude dagen heb je nu ook al 2 backups (olie en hout). Een 9 kW WP is niet 80% duurder dan een 5 kW en daar kun je nog veel meer dagen mee verwarmen.
Nee, we hebben nu gewoon een buffervat voor sanitair warm water. Eigenlijk 'n boiler zonder eigen element.

Het ging me er om meer om met een zo klein mogelijke investering wat te kunnen besparen. Als de uitkomst is dat olie helemaal zo slecht niet is (straks even uitrekenen) dan is dat ook een prima uitkomst ;-). Misschien een WPB om in de zomer wat olie te kunnen besparen en met zonnepanelen te laten draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door De_Bastaard op 17-10-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Andrehj schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:15:
Je woont in D en je huis is al wit van buiten. In dat geval zou ik een lokale aannemer zoeken en je huis aan de buitenkant alsnog laten isoleren en wit laten stuccen. De Duitse aannemers kennen dat systeem uit de nieuwbouw.
Aan de buitenkant isoleren heeft toch geen zin als je een open spouw hebt?
Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:21
Slonzo schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Aan de buitenkant isoleren heeft toch geen zin als je een open spouw hebt?
Of mis ik iets?
Die spouw maak je dan aan de bovenkant uiteraard ook dicht, door de dakisolatie (liefst plaats je ook gelijk een nieuw dak) luchtdicht aan te laten sluiten op de gevelisolatie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Andrehj schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:47:
Die spouw maak je dan aan de bovenkant uiteraard ook dicht, door de dakisolatie (liefst plaats je ook gelijk een nieuw dak) luchtdicht aan te laten sluiten op de gevelisolatie.
Ja exact, meestal moet het dak (of een stuk) eraf om dat echt goed te krijgen.
Dan ben je natuurlijk wel nog een eindje verder van huis... zowel kwa kosten als kwa werk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
@Slonzo
Je kunt met een WP l/l of l/w een slecht geisoleerd huis warmhouden. Maar reken wel op hoge elektrakosten.

Wat is je olieverbruik van afgelopen jaar? €2k zegt niet zoveel. Dan kunnen we zien hoeveel kWh aan warmte je in een jaar verpompt hebt.

Misschien een warmteverliesberekening makem op basis van de doorsnedes van vloer, dak, gevel en ventilatie. Kan op Ubakus.de. Dan weet je waar de grootste winst te behalen valt.

Verder, aangezien je wilt verhuizen: isoleren zie je wellicht terug in de woningwaarde en is duurzaam voor de wereld, het pand en de volgende bewoners. Een hap-snap oplossing die weinig aanvullend comfort biedt en lastig uit te leggen is zal kopers afschrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 17:31
[...]

Ik neem aan dat je niet op de hond maar op je vrouw doelt O-)
WAF

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Op geen van beiden.
Ik heb nl. vrouw noch hond. :)
Maar anderzijds ben ik niet te beroerd om in de juiste context eerder gebezigd taalgebruik over te nemen. O-)

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2023 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Laatst online: 26-09 17:31
De uitleg met 'eerder gebezigd taalgebruik in de juiste context' volg ik geheel niet, een factor kan niet fietsen.

Vrouw is naar mijn idee meer in context met WAF, echter ben je natuurlijk zeker niet verplicht gebonden aan een vrouw; vriendin, man, vriend, genderneutrale partner usw kunnen vanzelfsprekend ook hiervoor in de plaats worden gelezen.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Excuseer voor de verwarring. De aanhalingstekens gaven blijkbaar niet duidelijk genoeg aan dat het in se om een ludiek bedoelde contextverwijzing ging. My bad.
Ik heb de oorspronkelijke tekst dan ook aangepast.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2023 19:59 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 14:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCIWs9Km5yHI6wlgBa2fSibUwA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OK2j8LZwWFFNQJmWVpvYeqTu.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zag gister dit leuke plaatje: ene is goed voor het klimaat, de andere voor de natuur :)

Als ik platdakbezitter was, zou ik het een lastige keuze vinden. M'n moeder heeft beiden, maar de constructie van de zonnepanelen was wel een stuk ingewikkelder, en ook door een gespecialliseerd bedrijf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53

pietje63

RTFM

Als het goed is voor het klimaat dan is het toch ook goed voor de natuur (-> beperken klimaatverandering voorkomt grote aantasting natuur)

Als het goed is de natuur, dan vaak ook voor het klimaat (bijv. natuurlijke koeling in zomer -> geen airco nodig -> minder energievraag)

Verschillende wegen naar hetzelfde doel.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 14:37
pietje63 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:37:
Als het goed is voor het klimaat dan is het toch ook goed voor de natuur (-> beperken klimaatverandering voorkomt grote aantasting natuur)

Als het goed is de natuur, dan vaak ook voor het klimaat (bijv. natuurlijke koeling in zomer -> geen airco nodig -> minder energievraag)

Verschillende wegen naar hetzelfde doel.
Is zo, maar vind ik ook te kort door de bocht aangezien bieden op verschillende tijdschalen werken. Het klimaat is iets van decennia, danwel eeuwen. In de tussentijd is het fijn als de insecten e.d. overleven. Die laatsen zijn echt veel meer gebaat bij groen. Gelukkig is daar ook nog heel veel te winnen en komt daar eindelijk aandacht voor: niet obsessief maaien door gemeenten, "maai de mei-maand niet" e.d.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
Zwartoog schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:06:
[Afbeelding]
Als ik platdakbezitter was, zou ik het een lastige keuze vinden. M'n moeder heeft beiden, maar de constructie van de zonnepanelen was wel een stuk ingewikkelder, en ook door een gespecialliseerd bedrijf gedaan.
Ik zie nog dakpannen..... Lijkt me dus vrij simpel; groen dak op plat dak en zonnepanelen op het schuine dak.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zwartoog schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Is zo, maar vind ik ook te kort door de bocht aangezien bieden op verschillende tijdschalen werken. Het klimaat is iets van decennia, danwel eeuwen. In de tussentijd is het fijn als de insecten e.d. overleven. Die laatsen zijn echt veel meer gebaat bij groen. Gelukkig is daar ook nog heel veel te winnen en komt daar eindelijk aandacht voor: niet obsessief maaien door gemeenten, "maai de mei-maand niet" e.d.
Ik heb zelf ook behoorlijk wat plat dak, een deel daarvan is belegd met sedum, een deel met grind/mos combi en een deel is nog 'naakt'.
Zonnepanelen heb ik al op het schuine dak (met circa 30% overcapaciteit) en ik twijfel alsnog wat te doen met het naakte stukje plat dak. Dat sedum ziet er ge-wel-dig uit, maar ik twijfel of het nu echt zo goed is voor insecten. Ik zie bij enkele inheemse planten meer (vliegende) insecten dan op dat hele platte dak vol sedum.

Daarbij verwarm ik nu nog met dat 'vieze' gas, als ik volledig zou overstappen op elektrisch kom ik weer opwek tekort. Zeker in de winter. Dus neig ik toch echt aan zonnepanelen op zuid onder een flinke helling om de winteropwek te maximaliseren, alleen is er - economisch gezien - op dit moment geen business case voor. Ik wil best een paar duizend euro uitgeven aan het klimaat, maar ik wil ook best een paar duizend euro uitgeven aan vakantie (gewoon kamperen met de tent hoor, geen vliegvakantie :+)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zwartoog schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

niet obsessief maaien door gemeenten,
en uiteraard ook niet door particulieren :)
"maai de mei-maand niet" e.d.
Even nuanceren, dat is een mooie algemene slogan maar klopt door de reeds aanwezige klimmatverschuiving niet meer. Je kan beter nog tot half mei maaien zodat de grassen nadien geen overhand krijgen op de kruiden en bloemen. Ook de laatste maaibeurt als voorbereiding op de winter is, door de opwarming, in onze streken al verschoven van eind september naar eind oktober, half november.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:20
Ik denk dat de ecologische berekening heel snel in het voordeel van 1 additionele m2 zonnepaneel vs 1 additionele m2 sedum uit zou vallen.

Ik twijfel eerlijk gezegd zelfs of een groen dak zelfs überhaupt netto positief uitvalt. Om een groen dak mogelijk te maken moet de dragende structuur in principe zwaarder uitgevoerd zijn (en vermoed ik, water dichtheid robuuster uitgevoerd, maar dat weet ik eigenlijk niet). Dat extra materiaalgebruik offset je vermoed ik niet met ecologisch relatief saai sedum. Op een bestaande structuur die het kan hebben sedum toepassen is uiteraard wel winst tov niets, maar dan is die structuur dus al van in den beginne overgedimensioneerd (en hadden zonnepanelen alsnog meer ecologische winst opgeleverd denk ik).

Vanop kruishoogte beschouwd: er zijn toch nog best veel m2 natuur, een paar m2 toevoegen heeft minder toegevoegde waarde dan een paar m2 zonnepanelen leggen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wheli
Je moet het vooral tegen het hitte eiland effect doen en voor je eigen levensgeluk inderdaad. Een goede inheemse boom heeft meer biodiversiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Tehh Je kan toch ook de panelen op/in het groene dak zetten?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:35

ericplan

5180 Wp PV

@Tehh Hier ook een sedumdak. Zitten toch aardig wat insecten, beestjes in. Misschien omdat ons dak (is van de VvE) met losse plantjes in een substraatlaag ligt. Daardoor groeit het langzamer, maar wel met grotere planten. Onder de zonnepanelen groeit vrijwel niets, te donker en te droog. Dit is de derde zomer van het dak. Wat foto’s van vorige week.
Amsterdam geeft subsidie voor groene daken om twee redenen: minder hittestress en waterberging.
Dat laatste moet bij hoosbuien zorgen op minder druk op het riool.
Overigens is het voor de overburen die op ons dak uitkijken ook leuker om te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eD8P51cwb2jPBwr8f3WOrPJT0UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1mYOWHHgLuzFk2gwHJgNeQK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jnO2qy9HLCRFAg9spInSadPW58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIRgaHcpIFT1SfyeebNOyaZd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Crrt0ea_cGBTBkeVbYhGKjdbE6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSSwhrQ1z9hES17Ex1GDOcWz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkukb9zzYpE-wGohxJMibpjZb6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7cZyFEhn4iEQwS8olQcqC1m.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
@ericplan ziet er super uit! Esthetisch is een groen dak alleszins met stip #1. Waterberging is ook een goeie ja, al maakt het de structurele vereisten alleen maar ergen, water is best zwaar :).

Qua waterberging is hier in Vlaanderen bij nieuwbouw & grondige verbouwing een regenwater opslag + infiltratie installatie verplicht, mag niet naar de riolering.

De verplichte opslagcapaciteit is deze maand zelfs opgetrokken: Vlaamse milieumaatschappij
Zo worden de verplichte volumes voor regenwaterputten doordacht opgetrokken. Wie vandaag bouwt of grondig verbouwt, moest tot op heden een regenwaterput van 5.000 liter laten steken. Ongeacht de dakoppervlakte. Daar komt nu verandering in. 5.000 liter blijft het minimum. Is je dakoppervlakte groter dan 80m² dan moet je regenwaterput minstens 7.500 liter groot zijn. Wanneer je dak meer dan 120m² beslaat, dan is een put van 10.000 liter verplicht. Dat water moet dan weer verplicht gebruikt worden voor het doorspoelen van het toilet, als poetswater of voor de wasmachine.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Capt Waffles schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:27:
Ik denk dat de ecologische berekening heel snel in het voordeel van 1 additionele m2 zonnepaneel vs 1 additionele m2 sedum uit zou vallen.

Ik twijfel eerlijk gezegd zelfs of een groen dak zelfs überhaupt netto positief uitvalt. Om een groen dak mogelijk te maken moet de dragende structuur in principe zwaarder uitgevoerd zijn (en vermoed ik, water dichtheid robuuster uitgevoerd, maar dat weet ik eigenlijk niet). Dat extra materiaalgebruik offset je vermoed ik niet met ecologisch relatief saai sedum. Op een bestaande structuur die het kan hebben sedum toepassen is uiteraard wel winst tov niets, maar dan is die structuur dus al van in den beginne overgedimensioneerd (en hadden zonnepanelen alsnog meer ecologische winst opgeleverd denk ik).

Vanop kruishoogte beschouwd: er zijn toch nog best veel m2 natuur, een paar m2 toevoegen heeft minder toegevoegde waarde dan een paar m2 zonnepanelen leggen.
Ik denk dat je zo'n vergelijking eigenlijk nauwelijks kan maken. De problematiek van klimaatopwarming en CO2 laat zich makkelijk vergelijken en berekenen, want het maakt niet uit waar de uitstoot gedaan of beperkt wordt. Voor biodiversiteit maakt de plek wel uit, een tien vierkante meter bos extra aan de rand van de Amazone is irrelevant. Maar 10m2 extra groen in de bebouwde omgeving kan net de stapsteen zijn waardoor een soort andere geschikte leefgebieden kan bereiken.
Maar hoe dan ook kun je het niet platslaan tot "ecologische winst". Er zijn verschillende facetten en problemen: biodiversiteit, klimaatverandering, uitputting van grondstoffen, vervuiling. Panelen vs groendak spelen op verschillende facetten een rol.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Vergeleken met de afvalstromen uit de kolen- en olie industrie lijkt heel veel PV zo slecht nog niet.

Zelfs mensen aan de top (witte huis) doen mee aan de verspreiding van desinformatie over dat afval van PV zeer zorgelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nou ja, dat de Trump-mensen niet vies waren van een beetje desinformatie zal geen nieuws zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
GudZ schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:06:
Vergeleken met de afvalstromen uit de kolen- en olie industrie lijkt heel veel PV zo slecht nog niet.

Zelfs mensen aan de top (witte huis) doen mee aan de verspreiding van desinformatie over dat afval van PV zeer zorgelijk is.
Vandaag ook bij het RTL nieuws van 19.30 uur een misleidende rubriek over PV. Ze noemen de 'afvalberg' en vergelijken Chinese panelen met Nederlandse kunstofpanelen(ik denk Solarge). Die laatste zou dan veel beter zijn. Wat mij betreft gaat de vergelijking PV vs fossiel nog steeds op want die Nederlandse fabrikant draait toch geen flinke aantallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@GudZ klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Iemand bekend met accusystemen van POWMR? www.powmr.com
Lijkt wel heel goedkoop, je vraagt je af of het wel ok is.

Laat maar: niet goed volgens
https://diysolarforum.com...ne-or-other-brands.12340/

[ Voor 32% gewijzigd door BarryH op 19-10-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Kan iemand mij toevallig op weg helpen?

Ik wil een warmtebehoefteberekening maken maar kan (althans hier op GoT) niet echt vinden hoe ik dit bereken. Als ik ergens de berekening zie kan ik vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Bedoel je een warmteverlies berekening? Ubakus.de werkt voor veel mensen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Ze zeggen dat Sedum ook redelijk als isolatie werkt. Ik zit er ook naar te kijken voor hier op het platte dak.

2 dingen houden me tegen....

Dakbedekking zelf is niet gigantisch goed meer.
Heeft het een effect? Zo ja hoe goed is dit of kan ik dan toch eerst vernieuwen, laagje isolatie en dan sedum....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Capt Waffles
Nico_GTR schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 02:41:
Ze zeggen dat Sedum ook redelijk als isolatie werkt. Ik zit er ook naar te kijken voor hier op het platte dak.

Heeft het een effect? Zo ja hoe goed is dit of kan ik dan toch eerst vernieuwen, laagje isolatie en dan sedum....
Wie zijn ‘ze’, verkopers van sedum dakbedekking? In de zomer kan ik me nog een beetje isolatie waarde tegen hitte indenken (matige evaporatieve koeling + dak niet direct blootgesteld aan de zon). In de winter gaat het vermoed ik de isolatie waarde van een natte handdoek hebben.

Ik zou ‘ze’ eens naar een onafhankelijke studie vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Capt Waffles schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

Wie zijn ‘ze’, verkopers van sedum dakbedekking? In de zomer kan ik me nog een beetje isolatie waarde tegen hitte indenken (matige evaporatieve koeling + dak niet direct blootgesteld aan de zon). In de winter gaat het vermoed ik de isolatie waarde van een natte handdoek hebben.

Zie: https://www.duurzaamgebou...-isolerende-eigenschappen
Vegetatiedaken en het fabeltje over isolerende eigenschappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
wheli schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 00:39:
Bedoel je een warmteverlies berekening? Ubakus.de werkt voor veel mensen goed.
Niet echt, ik doelde meer op dit: Maasluip in "De duurzame kroeg deel 5"

Wilde sowieso al Ubakus gebruiken om het verlies te berekenen idd.

Of is de behoefte gewoon de "simpele" rekensom van x-watt per m3 ?

[ Voor 8% gewijzigd door De_Bastaard op 20-10-2023 09:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Laatst online: 09:01
Nico_GTR schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 02:41:

We hebben zelf het sedum geplaatst nadat we de dakbedekking hebben vervangen. Ik zie nu al op tegen de klus van het sedum verplaatsen ten tijde van de volgende noodzakelijke dakbedekking vervanging. Mijn advies zou dus zijn eerst de dakbedekking aan te pakken, en daarna pas sedum te doen. De isolatie waarde in de winter zou ik niet meerekenen, zoals hierboven ook gemeld. Voor de zomer helpt het misschien

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
Ook opvallend dat als ik 'sedum dak isolatie' intik op google elk resultaat op pagina 1 van shops voor sedum daken is, behalve eentje - en die gaat naar dit forum :). Dat doet voor mij al meteen het alarmbelletje rinkelen.

(ik weet overigens niet of dat meer zegt over de isolatiewaarde van sedumdaken of over hoe ruk google tegenwoordig is..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Altijd inspirerend:
YouTube: "The Great Transformation" - TAQA 20th Anniversary Celebration / Dha...
Tony Seba.
En wellicht verdwijnt de intensieve veeteelt straks dus ook voor een groot deel (door goedkope precisie fermentatie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik werk toevallig aan die precieziefernentatie en dat zit er wel aan te komen, ja. We zijn er zeker nog niet maar het is geen toekomstmuziek meer. Aardig wat bedrijven die er serieus mee bezig zijn en producten op de markt willen brengen binnen afzienbare tijd.

Interessante tijd van transities om in te leven :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:16
Daar had ik nog nooit van gehoord. Interessant onderwerp om me (licht) in te verdiepen!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Capt Waffles schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

Wie anders! Nee ik ga daar niet meer aan beginnen, ik krijg vaak genoeg verkopers of telefoontjes van bedrijven die complete onzin verkopen daar gaat al tijd genoeg in zitten. Ook eens echt gaan stoken bij een verkopende partij heb ik helemaal geen tijd voor. Dan heb ik meer aan dit soort reacties die mijn eigen vermoeden al bevestigden. :) Dank je wel voor de moeite
LinuZZ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

We hebben zelf het sedum geplaatst nadat we de dakbedekking hebben vervangen. Ik zie nu al op tegen de klus van het sedum verplaatsen ten tijde van de volgende noodzakelijke dakbedekking vervanging. Mijn advies zou dus zijn eerst de dakbedekking aan te pakken, en daarna pas sedum te doen. De isolatie waarde in de winter zou ik niet meerekenen, zoals hierboven ook gemeld. Voor de zomer helpt het misschien
Dan gaan we dus daar ook gewoon lekker een warm dak maken met een paar mooie plaatjes PIR, net als onder de vloer. _/-\o_
Capt Waffles schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:36:
Ook opvallend dat als ik 'sedum dak isolatie' intik op google elk resultaat op pagina 1 van shops voor sedum daken is, behalve eentje - en die gaat naar dit forum :). Dat doet voor mij al meteen het alarmbelletje rinkelen.

(ik weet overigens niet of dat meer zegt over de isolatiewaarde van sedumdaken of over hoe ruk google tegenwoordig is..)
Ook google gaat naar de hoogste bieder. 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Misschien iets voor een apart topic, maar ik wil het eerst even vragen in de Duurzame kroeg...

Ik heb wat spaargeld en heb mijn eigen huishouden inmiddels al grotendeels verduurzaamd (zonnepanelen, EV, warmtepomp, gasloos). Om ook buiten mijzelf meer aan duurzaamheid te doen, investeer ik ook in duurzame projecten. Geen gigantische bedragen, maar opgeteld toch wel een paar duizend euro. Een aantal dingen waarin ik heb geïnvesteerd:

Grunneger Power
Geïnvesteerd in 7 zonnepanelen op Zonnepark Vierverlaten in eerste instantie via Stichting Greencrowd, maar inmiddels overgenomen door Grunneger Power. Later ook geïnvesteerd in Zonnepark Meerdorpen.

Meewind https://meewind.nl/
In eerste instantie alleen geïnvesteerd in Zeewind Nieuwe en Bestaande Parken. Daarna ook in Groenfonds Regionaal Duurzaam en het Energie Transitiefonds.

Oneplanetcrowd
Geïnvesteerd in Zonnepark Winterswijk Arresveldweg. Zit er aan te denken om ook te investeren in Land Life (herbebossing).

Daarnaast geef ik ook elk kwartaal aan een duurzaam goede doel: FairClimateFund.

Doen jullie ook aan duurzame investeringen / goede doelen, dus buiten je eigen huishouden?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:06:
Misschien iets voor een apart topic, maar ik wil het eerst even vragen in de Duurzame kroeg...

Ik heb wat spaargeld en heb mijn eigen huishouden inmiddels al grotendeels verduurzaamd (zonnepanelen, EV, warmtepomp, gasloos). Om ook buiten mijzelf meer aan duurzaamheid te doen, investeer ik ook in duurzame projecten. Geen gigantische bedragen, maar opgeteld toch wel een paar duizend euro. Een aantal dingen waarin ik heb geïnvesteerd:

Grunneger Power
Geïnvesteerd in 7 zonnepanelen op Zonnepark Vierverlaten in eerste instantie via Stichting Greencrowd, maar inmiddels overgenomen door Grunneger Power. Later ook geïnvesteerd in Zonnepark Meerdorpen.

In eerste instantie alleen geïnvesteerd in Zeewind Nieuwe en Bestaande Parken. Daarna ook in Groenfonds Regionaal Duurzaam en het Energie Transitiefonds.

Oneplanetcrowd
Geïnvesteerd in Zonnepark Winterswijk Arresveldweg. Zit er aan te denken om ook te investeren in Land Life (herbebossing).

Daarnaast geef ik ook elk kwartaal aan een duurzaam goede doel: FairClimateFund.

Doen jullie ook aan duurzame investeringen / goede doelen, dus buiten je eigen huishouden?
Jazeker, Triodos energy transition europe, groenfonds en fair share. Dus meer iets voor heel veel mooie projecten tegelijkertijd. Het is ook wel iets wat ik gewoon laat staan, ik ben niet bezig met verkoop/aankoop. Lijkt me dat de projecten dat ook wel fijn vinden.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• robkds
  • Laatst online: 07:56
antonboonstra schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:06:

Grunneger Power

Oneplanetcrowd

Zeker,

Hier is het huis al jaren van het gas af, rijden we elektrisch en hebben een negatieve energierekening.

Ik heb deelnames bij Spinderwind, de Windvogel en twee Eneco windmolenprojecten via Ecconova. Verder nog Ticheldelen en een PV-postcoderoos via Energie Dongen en een deelname in BurgerZonnepark Vloeivelden Loon op Zand. De opbrengsten van deze projecten investeer ik weer in nieuwe projecten.

Verder nog groene aandelen via fondsen bij Triodos en ASN-bank.Divided wordt herbelegd.

Met die opbrengsten wil ik uiteindelijk ruim voor mijn pensioenleeftijd al stoppen of stevig minderen met mijn huidige budget- en deadline-gedreven werk.

Met mijn eigen bedrijf kies ik jaarlijks een plaatselijke maatschappelijke organisatie uit die kwetsbare groepen helpt. Mijn bijdrage is dan altijd gericht op lastenverlaging voor deze groepen (energiebesparing, ook goed voor de planeet)..

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Duurzaaminvesteren.nl gebruik ik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wheli
Ik investeer in LandVanOns voor behoud en toename van de biodiversiteit (en omdat ik een schufthekel heb aan de landbouwlobby). Daarnaast via DeGiro naast een algemene etf ook 40% in IE00BYX2JD69. Persoonlijke selectie na advies van het blog van Mr.Fob duurzame beleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:38
Even een boeken tip: Dit is een goede gids (ISBN 9789022590027).

Ik lees een tijdje mee hier en en zie dat vrijwel alle duurzame acties die hier vaak worden gedeeld gaan over het energie verbruik thuis terwijl het indirecte verbruik van grondstoffen in het algemeen een veel grotere impact heeft op onze planeet. Denk dan aan je kleding, voeding en spullen.

Gedragsverandering is natuurlijk niet een hot topic, dat begrijp ik goed. Maar iets verder kijken dan het verduurzamen van ons energie systeem was voor mij wel een eye opener.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HK9G7E7m9MnuCblzAa631fbZAHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a04KQgtemsln0JRYj3mV7MbI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Babette Porcelijn (thinkbigactnow.org) is ook een goede inspiratie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Onze restafval kliko (140l) wordt één keer per jaar aan de straat gezet in plaats van maandelijks.

In de keuken scheiden we rest-, papier-, pmd- en gft afval. Op de toilet en badkamer is het papier-, rest- en pmd.

Zelfs dan ben ik regelmatig bezig om het afval handmatig te sorteren omdat de rest van het gezin minder secuur is.

Duurzaamheid zit hem in de kleine dingen. Ik hoop dan bij te kunnen dragen aan meer hergebruik en het verminderen van primaire materialen.

Edit:
Oh ja, en regelmatig naar de milieustraat om textiel, glas, harde kunststof, etc te deponeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Superbeagle op 20-10-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heb hier nog twee grijze containers. Wel inmiddels diftar, zit nu bijna op 1 container per 4 weken. Ondanks dat:

https://www.rtvnoord.nl/n...k-meer-betalen-voor-afval

Geen wonder, die vuilniswagen draait wekelijks zijn rondje om steeds minder afval af te voeren. Brandstof, personeelskosten, overheadkosten enz. Diftar is een fabeltje qua kosten voor de consument en op zijn minst twijfelachtig qua milieu.

Zal volgende week 1 container afzeggen, betaal ik vastrecht voor.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Wie heeft er ervaringen met groen beleggen om zo fiscaal voordeel te halen? Ik vind de lijst van de belastingdienst bijzonder kort ende fondsen die er staan hebben vaak enorm hoge fondskosten. Iemand die dit uitgezocht heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@wheli triodos heeft zo’n fonds.
Maar idd niet goedkoop
https://www.financieelona...-groenfonds/#Mijn_insteek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Superbeagle schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:00:
Onze restafval kliko (140l) wordt één keer per jaar aan de straat gezet in plaats van maandelijks.

In de keuken scheiden we rest-, papier-, pmd- en gft afval. Op de toilet en badkamer is het papier-, rest- en pmd.

Zelfs dan ben ik regelmatig bezig om het afval handmatig te sorteren omdat de rest van het gezin minder secuur is.

Duurzaamheid zit hem in de kleine dingen. Ik hoop dan bij te kunnen dragen aan meer hergebruik en het verminderen van primaire materialen.

Edit:
Oh ja, en regelmatig naar de milieustraat om textiel, glas, harde kunststof, etc te deponeren.
Ik ben ook zo iemand die zo veel mogelijk probeert her te gebruiken in plaats van weg te gooien. En als iets weg moet, sorteer ik het zoveel mogelijk. Ik heb even naar wat afvaloverzichten gekeken die ik van de gemeente krijg van de grijze container (restafval):
- 2019: 7,0 kg
- 2020: 13,5 kg
- 2021: 15,5 kg
- 2022: 44,5 kg

In 2022 een stuk meer, omdat ik toen een kat heb gekregen en die kattenbakkorrels wegen er wel in... Sinds een half jaar ofzo, wordt de kattenbak nauwelijks meer gebruikt. Blijkbaar vindt de kat het buiten lekkerder schijten :P

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De kattenbakken gaan hier gewoon in de groene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
ds23man schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:44:
De kattenbakken gaan hier gewoon in de groene.
Zouden wij ook graag doen, maar dat mag niet in onze gemeente. Wij gebruiken van die klonter vormende korrels. Soort klei grit zegmaar. Werkt mooi, maar mag dus niet bij het groen afval schijnbaar :? :?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Doggieman schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Zouden wij ook graag doen, maar dat mag niet in onze gemeente. Wij gebruiken van die klonter vormende korrels. Soort klei grit zegmaar. Werkt mooi, maar mag dus niet bij het groen afval schijnbaar :? :?
Hier ooit dik 25 jaar geleden toestemming voor gehad van de gemeente. Zit hier in plattelandsgemeente met kleine dorpjes ( <150 inwoners).

Een groene container heb ik helemaal niet nodig omdat:

a. ik kippen heb
b. tot voor kort een varken
c. een mestbult heb, daar schijten 2 paarden, 2 koeien en twee geiten op.
d. een perceel van 5 hectare waar ik mijn snoeiafval wel kwijt kan.

Ik betaal wel voor dat ding, dus dan voeren ze mijn kattenbakken maar af. Scheelt me wekelijks met 4 bakken een gangetje naar de mestbult ( 100 meter enkele reis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hoe langer ik er over nadenk is het eigenlijk van de gekke. Hier een voormalige gemeente ( tot 2jaar terug na de herindeling) waar 10.000 inwoners op 10.000 hectare wonen. Wat moet je dan in vredesnaam met een groene container. De vuilnis wagen rijdt al meer dan 30 jaar een rondje om slechts 25 % van de mogelijke containers te legen die meestal ook nog maar eens voor een kwart gevuld zijn. Lekker duurzaam........

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door ds23man op 21-10-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 09:09
Inderdaad vreemd.

Ik woon ook in het buitengebied maar heb geen groene container (niemand hier). En heb dat ook niet nodig want met een groot perceel ruimte genoeg om wat takkenrillen te maken voor snoeiafval (ook nog goed voor de beestjes). Het groente- en fruitafval wordt gecomposteerd zodat het daarna o.a. in de moestuin gebruikt kan worden.

Het plastic (en alles wat daar ook onder valt zoals blik) wordt gratis opgehaald (oranje container), restafval gaat in de grijze container en moet betaald worden per keer dat die container aan de straat gezet wordt. Door goed scheiden van afval is dat bij ons 1 á 2 keer per jaar (2 persoons huishouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:46
Klopt, ieder zijn eigen overweging, ik vind dat zo'n fonds (het groene beleggen) bij een dergelijke bank ook geld mag kosten. Eeuh, misschien minder op mag brengen 8)

Andere mogelijkheden zijn trouwens ook Lendahand en PlusPlus. Kan je kiezen aan welk project je een rentedragende (Lendahand) of rentevrije (++) lening wilt verschaffen.
Tot nu toe heb ik nog geen lening hoeven afschrijven. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-09 20:18
antonboonstra schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:41:
Blijkbaar vindt de kat het buiten lekkerder schijten :P
In je eigen tuin, hoop ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Ik dacht dat kattenbakvulling gewoon bentoniet-korrels waren en zolang je er hebt waar geen parfums oid aan toegevoegd zijn dat het dan prima op de tuin kan. Wel niet op de moestuin - ik weet niet hoe groot het risico is maar alleen het woord toxoplasmose vind ik al eng genoeg :). Misschien vandaar dat de gemeente ze ook niet bij het groenafval wil, of omdat hun machinerie anders een plakboel kan worden.

Hebben zelf geen kat, maar wij zitten hier op zandgrond, kattenbakkorrels in de tuin toepassen zou ideale recyclage zijn. Beter dan zelf een big bag bentoniet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:08
Capt Waffles schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:02:
Ik dacht dat kattenbakvulling gewoon bentoniet-korrels waren en zolang je er hebt waar geen parfums oid aan toegevoegd zijn dat het dan prima op de tuin kan. Wel niet op de moestuin - ik weet niet hoe groot het risico is maar alleen het woord toxoplasmose vind ik al eng genoeg :). Misschien vandaar dat de gemeente ze ook niet bij het groenafval wil, of omdat hun machinerie anders een plakboel kan worden.

Hebben zelf geen kat, maar wij zitten hier op zandgrond, kattenbakkorrels in de tuin toepassen zou ideale recyclage zijn. Beter dan zelf een big bag bentoniet kopen.
Er zijn verschillende soorten, wij volgen gewoon wat de gemeente zegt en dat is in het restafval.

Overigens hier geen diftar, dus voor het gewicht maakt het niet uit. Diftar riep heel veel weerstand op en is uiteindelijk door de gemeenteraad tegengehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hier betaal ik een bedrag per lediging met daarbovenop de kiloprijs voor de grijze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:14
Doggieman schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Hangt er vanaf wat ermee gebeurt natuurlijk. Groenafval gaat vaak richting biomassa, of wordt eerst nog vergast of gecomposteerd. In die afvalstroom heeft klei natuurlijk niets te zoeken.
Als je kattenbakkorrels op basis van houtpulp hebt dan zou het in principe wel kunnen.

Punt is ook dat veel mensen het verschil niet weten/zich er niet mee bezig houden, waardoor afvalstromen vervuild raken. Afhankelijk van hoe ongewenst dat is wordt het advies dan al gauw om zaken bij het restafval te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
ASW1 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Hangt er vanaf wat ermee gebeurt natuurlijk. Groenafval gaat vaak richting biomassa, of wordt eerst nog vergast of gecomposteerd. In die afvalstroom heeft klei natuurlijk niets te zoeken.
Als je kattenbakkorrels op basis van houtpulp hebt dan zou het in principe wel kunnen.

Punt is ook dat veel mensen het verschil niet weten/zich er niet mee bezig houden, waardoor afvalstromen vervuild raken. Afhankelijk van hoe ongewenst dat is wordt het advies dan al gauw om zaken bij het restafval te doen.
Nou ja.... Is ook wel wat voor te zeggen natuurlijk. Als het niet is te composteren dan wil je het niet in je groen afval hebben. Snap ik dan ook nog wel.

Misschien toch eens gaan nadenken over een ander soort vulling dan maar. Want de groene container is (nog) "gratis" hier. Voor de grijze betaal je per keer dat je hem aan de straat zet ruim 7 a 8 euro. Dat is dus boven op de afvalstoffen heffing die je sowieso betaald. Vol of niet, en ook gewicht maakt dan niet uit. Dus ik stamp hem altijd maar nog even aan dan :+

Ik woon in het buiten gebied, maar wat ik nu wel vaak zie als ik met m'n honden loop is dat er veel meer afval wordt gedumpt langs de stille landweggetjes. Diep triest maar waar. Ik bel zelf dan altijd wel even met de gemeente en dan wordt het vaak wel opgehaald en opgeruimd.

Ben gestopt met het zelf mee tenemen. Doe mezelf tekort dan.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:14
Truus01 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Die kans is uitermate klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
ds23man schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:34:
Hoe langer ik er over nadenk is het eigenlijk van de gekke. Hier een voormalige gemeente ( tot 2jaar terug na de herindeling) waar 10.000 inwoners op 10.000 hectare wonen. Wat moet je dan in vredesnaam met een groene container. De vuilnis wagen rijdt al meer dan 30 jaar een rondje om slechts 25 % van de mogelijke containers te legen die meestal ook nog maar eens voor een kwart gevuld zijn. Lekker duurzaam........

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Gewoon bij iemand achterop het landje gezamelijk composteren en dan uitrijden / uitstrooien door de deelnemers. Uiteindelijk hetzelfde idee maar dan zeer lokaal. M'n vader had een melkveehouderij en daar ging ook van alle buren alles op een hoop en dat gebruikte een tuinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Truus01 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Ik woon in een wijk in Den Haag met een hoge kattendichtheid.

Onze hond is blij met de katten van de buren.
Hij kan er overdag achteraan jagen en de volgende ochtend de kak uitgraven en opvreten. Circle of life... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

GudZ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Gewoon bij iemand achterop het landje gezamelijk composteren en dan uitrijden / uitstrooien door de deelnemers. Uiteindelijk hetzelfde idee maar dan zeer lokaal. M'n vader had een melkveehouderij en daar ging ook van alle buren alles op een hoop en dat gebruikte een tuinder.
Wat ook jammer is dat mensen jaren voor iets betalen wat ze niet nodig hebben of hebben gehad. Als je gaat rekenen zal je op een negatieve milieuwinst uitkomen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-09 20:18
GudZ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:29:
Ik woon in een wijk in Den Haag met een hoge kattendichtheid.

Onze hond is blij met de katten van de buren.
Hij kan er overdag achteraan jagen en de volgende ochtend de kak uitgraven en opvreten. Circle of life... :P
Doet mijn hond ook en heeft dan 3 dagen diarree...

Dat nog buiten het feit dat de vogels en andere kleine dieren eronder te leiden hebben, en het verschil tussen honden- en katteneigenaren, want als hondeneigenaar moet je (in sommige steden) hondenbelasting betalen, met je hond aan een lijntje lopen en de poep opruimen. Waarom geldt dat voor een kat niet? Die 'mag' zelfs in de tuin van de buren schijten.

Maar ja, OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Truus01 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Doet mijn hond ook en heeft dan 3 dagen diarree...

Dat nog buiten het feit dat de vogels en andere kleine dieren eronder te leiden hebben, en het verschil tussen honden- en katteneigenaren, want als hondeneigenaar moet je (in sommige steden) hondenbelasting betalen, met je hond aan een lijntje lopen en de poep opruimen. Waarom geldt dat voor een kat niet? Die 'mag' zelfs in de tuin van de buren schijten.

Maar ja, OT.
OT valt wel mee, (huis)dieren hebben ook een milieubelasting. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
ds23man schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

OT valt wel mee, (huis)dieren hebben ook een milieubelasting. }:O
In Duitsland wordt al tijden erkend dat de miljoenen honden voor veel milieubelasting zorgen in natuurgebieden (vaak geen opruimplicht). Hier ter voorbeeld (wel in het Duits).

Ben benieuwd of dit in Nederland al speelt met onze 1,9 miljoen honden. In België ook. 1,6 miljoen koeien schijten wel wat meer dus daar zit de meeste winst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Capt Waffles
Van de 2 grafieken die mij het meest somber doen stemmen, is dit er eentje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvTMHtP6JVH3zGFvLTBbP7kkrDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wx6RRIwtSHyuq88dOrWNEYGR.png?f=fotoalbum_large

'Wilde natuur' is bijna een illusie geworden, ten minste in termen van zoogdieren. De mens zelf & de veestapel voor menselijke consumptie is uiteraard het grootste aandeel, maar ook huisdieren hebben een grote impact - met name carnivoren zoals honden & katten. Elke hond/kat neemt heel grofjes gesteld het duurzame draagvlak van de aarde voor een equivalent wild zoogdier weg. Ik zeg met opzet het duurzame draagvlak, want door middel van exploitatieve landbouw & kunstmest hebben we momenteel een artificieel verhoogde capaciteit.

Mensen worden blij van hun huisdieren en dat kan ik alleen maar mooi vinden, maar als ik kijk naar de ecologische kost dan kan ik alleen maar huilen.

Mijn mening over loslopende katten zal ik maar voor mezelf houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik zie pets als <1% staan. Lijkt me niet een heel grote impact?

Op zich vind ik dit niet heel vreemd. De meeste zoogdieren lijken me niet heel compatibel met de mens (roofdieren en territoriale dieren zoals wolven, etc) hoewel het me wel verbaast dat het slechts 4% is, ook gezien hoeveel relatief niet-stedelijk gebied er is. Een hoop dieren zullen wel op 1 of andere manier aan mensen hangen en niet tellen als wild.

Het kan natuurlijk ook dat er gewoon veel mensen en vee zijn. Zonder absolute waarden erbij zegt het niet alles.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Termy schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:33:
Ik zie pets als <1% staan. Lijkt me niet een heel grote impact?
Inderdaad, mens & koe/varken zijn met voorsprong de grootste impact. Maar de verhouding huisdier ten op zichte van wilde zoogdieren is toch significant, we hebben het toch over iets dat richting de 25% gaat.

Koe/varken zijn vegetariers, maar huisdieren zijn veelal vleeseters. Dus qua impact liggen ze op een ander niveau. Wat we moeten doen om de meeste impact te maken is duidelijk: minder vlees eten. Maar ook bij huisdieren mogen we best vragen stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Varkens zijn van nature omnivoren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

IvoB2 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

Varkens zijn van nature omnivoren. :)
Klopt, maar ze deden het ook goed op alleen de schillen van de schillenboer.

Pagina: 1 ... 24 ... 81 Laatste